Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MatMich schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:08:
[...]

Ik had voor mijn Kia een Toyota.
Een heel erg groot verschil was de gebruiksvriendelijkheid van de website betreffende updates.
Was gewoon beschikbaar en met duidelijke instructies hoe te installeren zonder allerlei vage “strafwaarschuwingen” en ingewikkelde zoekactie’s
Soms lijkt het wel of Kia Noord-Koreaans is.
Jammer, want ik vind de barrière om te updaten echt te groot nu.
Zo ingewikkeld is het toch niet? Download de updater tool, selecteer je model, download de update en schrijf hem weg op een USB-stick. Die stop je in de auto, even wachten O-) klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:11
EagleTitan schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:36:
[...]

Zo ingewikkeld is het toch niet? Download de updater tool, selecteer je model, download de update en schrijf hem weg op een USB-stick. Die stop je in de auto, even wachten O-) klaar.
Op zich vind ik het ook wel meevallenl; is niet anders dan veel andere update processen. Maar ben wel benieuwd of we na deze update te hebben geinstalleerd inderdaad beschikken over OTA updates voor de toekomstige updates!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:33
[...]

MY19 updater tool geeft hier nog november 21 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:04
bnwgraaf schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:00:
[...]

Op zich vind ik het ook wel meevallenl; is niet anders dan veel andere update processen. Maar ben wel benieuwd of we na deze update te hebben geinstalleerd inderdaad beschikken over OTA updates voor de toekomstige updates!
Don't get your hopes up
Vaevictis_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:01:
[...]

MY19 updater tool geeft hier nog november 21 aan.
Update is nog niet in Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er staat wel een OTA update klaar voor de MY22 blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
En toch heb ik van verschillende personen bij de support/helpdesk van de update website gehoord dat dat juist één van de nieuwigheden zou zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
[...]

Er wordt anders wel beweerd dat je een flink bedrag moet neertellen als je geen garantie hebt.
Verder heb ik het eens bij mijn dealer in Velserbroek gevraagd en de mededeling was kort, en redelijk bot. "nee dat doen wij" en helaas is mijn indruk bij alles van Kia dat dit toch echt de benadering is.
Net zoals mijn vraag wat ik het beste kan doen met laden (in het buitenland)
Quote "Ik haal er even een expert bij"
Na 10 minuten wachten zegt de expert,
Quote "Ons advies is, niet leegrijden".
Gevalletje broek afzakken en laat maar voor mij.
Zacht uitgedrukt dus weinig toegankelijk automerk qua service.
Niet zozeer onaardig maar wel heel erg ongeïnteresseerd. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
Vandaag gestrand met een lege 12V accu out of the blue. Routineklusje voor de berger inmiddels; doorgemeten, jumpstart en advies om meteen door te rijden naar de garage voor een nieuwe accu.
Zo gezegd zo gedaan, zitten daar gewoon 2 lotgenoten met exact zelfde issue. 🤔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:12

Arfman

Drome!

@MatMich Klinkt eerder als een gevalletje waardeloze dealer.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-04 17:08
Download voor dit voertuig nog niet beschikbaar zegt de Navigation Updater op de Mac

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
delius schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:53:
Vandaag gestrand met een lege 12V accu out of the blue. Routineklusje voor de berger inmiddels; doorgemeten, jumpstart en advies om meteen door te rijden naar de garage voor een nieuwe accu.
Lees mijn horrorverhaal ook in dit forum. Dealer deed heel erg lastig over garantie. 5x gestrand en toch vol houden dat het niet aan de auto ligt. En dan dreigen dat ik kan fluiten naar garantie als ik zelf een andere accu plaats. Heb nu een jumpstarter in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:46
Over updaten van de navigatie. Stern Assen - die het updaten de vorige keren gewoon bij de beurt deed - zei vorige week dat ik dat voortaan zelf maar moest doen. Ik probeer het nu aan de gang te krijgen maar het wil nog niet lukken. De usb stick (in mijn MY19) wordt wel herkend maar het systeem gaat vrolijk alle audiobestandjes op de stick afspelen... maar vandaar dat Stern het dealerschap kwijt is?

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Als er nog audiobestanden op je usb stick staan is er iets misgegaan, met de usb stick aanmaken wordt alles gewist en daarna beschreven met de update bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
Die audiobestandjes zijn er door de KIA updater opgezet, allerlei waarschuwingsgeluidjes etc.. de USB stick was nieuw en heel leeg

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:32
Tacovdh schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:52:
Over updaten van de navigatie. Stern Assen - die het updaten de vorige keren gewoon bij de beurt deed - zei vorige week dat ik dat voortaan zelf maar moest doen. Ik probeer het nu aan de gang te krijgen maar het wil nog niet lukken. De usb stick (in mijn MY19) wordt wel herkend maar het systeem gaat vrolijk alle audiobestandjes op de stick afspelen... maar vandaar dat Stern het dealerschap kwijt is?
MY19 moet ge-update worden met de sd-card. Backup maken en dan de download erop plaatsen. SD weer in de auto en dan wachten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
Oef...je hebt domme en heel domme amateurs. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-05 19:00
Over updaten van de navigatie. Stern Assen - die het updaten de vorige keren gewoon bij de beurt deed - zei vorige week dat ik dat voortaan zelf maar moest doen.
Ik kreeg bij Fase dezelfde opmerking, je kunt het nu zelf. Maar zij deden niet moeilijk en hebben het op mijn verzoek gewoon voor mij gedaan.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:11
Even een vraag mbt trekhaakkoffer.

Ik heb verschillende posts gezien maar waar kopen/huren jullie deze spullen? Een dakkoffer kun je al voor 100 euro kopen op MP, maar een trekhaakkoffer mag je even minimaal het 5 voudige aftikken (wel nieuw want vind gebruikt niets). Huren is ook relatief duur voor 14 dagen, kom dan al snel op zo'n 150 euro uit en dan moet ik hem ook nog ophalen en wegbrengen...

Heb zelf een Spinder Tour fietsendrager en zou er best zelf een box, of tas of iets anders op willen knutselen (al is dat niet toegestaan volgens mij?)

[ Voor 33% gewijzigd door Card Nox op 30-04-2022 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Card Nox schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:02:

Ik heb verschillende posts gezien maar waar kopen/huren jullie deze spullen? Een dakkoffer kun je al voor 100 euro kopen op MP, maar een trekhaakkoffer mag je even minimaal het 5 voudige aftikken (wel nieuw want vind gebruikt niets). Huren is ook relatief duur voor 14 dagen, kom dan al snel op zo'n 150 euro uit en dan moet ik hem ook nog ophalen en wegbrengen...

Heb zelf een Spinder Tour fietsendrager en zou er best zelf een box, of tas of iets anders op willen knutselen (al is dat niet toegestaan volgens mij?)
Ik gebruik gewoon een tuinkoffer van 420liter. Die kun je prima nieuw kopen voor enkele tientjes.
Als je een geschikte (vlakke) drager hebt kan die er zo op. Ik heb er zelf aan de onderkant en achterkant wat gaatjes in geboord zodat je hem vrijwel onzichtbaar kunt monteren op je fietsendrager.
Daarnaast nog wat kleine aanvullingen voor de montage; een multiplex plaat er onder om goed vlak op de fietsendrager te zetten en kentekenplaat goed zichtbaar te houden (die zit dan onder de box) en in de box paar aluprofielen voor versteviging.
Is verder goed waterdicht en met hangslot afsluitbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 30-04-2022 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
pinguins schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:15:
[...]
Download voor dit voertuig nog niet beschikbaar zegt de Navigation Updater op de Mac
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/577

tot 4-5 geen downloads mogelijk voor de my22.. ivm server onderhoud. Wellicht dat het met de komende update te maken heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04 10:20
My 19 is niet met een usb stick te updaten. Sd kaart 32GB is nodig. Niet groter. Kaart slot zit in het midden onder de display

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Card Nox schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:02:

Ik heb ooit met mijn toenmalige auto de fietsendrager gebruikt om iets anders te vervoeren dan een fiets omdat die betreffende Auto... Uhm... Niet echt een ruimtewonder was! (Maar hij had wel een paar andere grote kwaliteiten :*) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSxoVckNbNO50e8XAR3ggEf_kOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0HXW5othqMtyrkLZKTaumhr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
je had ook het dak open kunnen doen 😁
best zeldzaam btw, een miata met trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 23:39
mario007 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:25:
[...]

Ik hoop snel op nieuws aangezien ik vandaag een mail van Kia heb gekregen dat mijn auto een onderhoudsbeurt nodig heeft voor 9 juni met als lokale dealer Stern Groningen.
Je kunt toch gewoon een afspraak maken? Als er qua onderhoud een deadline op zit hoor je dat vanzelf.
Ik wens je daarbij veel succes, het is een ramp om een werkplaats afspraak te krijgen in Groningen. Ben naar Wensink Drachten gegaan. Prima, veel rustiger, overzichtelijker en vriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Ben nu trouwens op vakantie. Auto had vandaag moeite uit stilstand grip te krijgen op de stijl gravel weggetje. Auto hold aan, pedaal voorzichtig intrappen en dan wheel spin. Je ziet de vermogenbalk dan fors oplopen. Nu ging het net goed, maar zo vreselijk stijl vond ik nou ook weer niet.
Ik herinner me een trucje in dit topic om dit beter te doen. Kan het alleen niet meer vinden. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
delius schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:53:
Garantie?
Op de on board accu zit maar 2 jaar garantie...
Eigenlijk bizar kort, maar kennelijk extra lage kwaliteit. Ik rijdt al een flink aantal jaren, maar nooit meegemaakt dat een accu binnen 5 jaar problemen gaf.
Overigens nu met de Kia e-Niro na ca. 3jaar ook nog geen problemen, maar ook geen garantie meer dus.
Benieuwd of het initiatief van Lexus (10 jaar garantie) nog navolging krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Marcva schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:14:
Ben nu trouwens op vakantie. Auto had vandaag moeite uit stilstand grip te krijgen op de stijl gravel weggetje. Auto hold aan, pedaal voorzichtig intrappen en dan wheel spin. Je ziet de vermogenbalk dan fors oplopen. Nu ging het net goed, maar zo vreselijk stijl vond ik nou ook weer niet.
Ik herinner me een trucje in dit topic om dit beter te doen. Kan het alleen niet meer vinden. Iemand?
Ik denk dat auto hold je meer hindert dan helpt in dit geval. Denk dat je beter zelf de rem kunt bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
gjcvro schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:10:
[...]

Ik denk dat auto hold je meer hindert dan helpt in dit geval. Denk dat je beter zelf de rem kunt bedienen.
Met de linker voet dan? Zonder handmatige handrem zie ik geen andere optie om te voorkomen dat je achteruit rolt.
Vraag me af of de auto dat accepteert: remmen en gassen tegelijk. Je rechter voet kan maar één pedaal tegelijk bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
gjcvro schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:53:
je had ook het dak open kunnen doen 😁
best zeldzaam btw, een miata met trekhaak.
Sorry, nog even off-topic: dat had inderdaad ook gekund ;) alleen is het een echte tweezitter dus dat had de bijrijder wat minder fijn gevonden... :P
Tsja een trekhaak... Het was toen mijn enige en dagelijkse auto en ik wilde geen van beide hobby's opgeven (toeren met de Miata en mountainbiken....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
Ik had pas iets soortgelijks alleen greep bij mij de anti-slip regeling in en kneep de motor totdat de wielen helemaal niet draaiden maar de auto niet vooruit kwam...
Ik kon een klein aanloopje nemen om dit op te lossen, maar zal de volgende keer ASR uitzetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:32

PeaceNlove

Deugleuter

Achteruit rijden, dan zet je meer gewicht op de voorwielen, daardoor heb je meer grip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Marcva schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:01:
[...]

Met de linker voet dan? Zonder handmatige handrem zie ik geen andere optie om te voorkomen dat je achteruit rolt.
Vraag me af of de auto dat accepteert: remmen en gassen tegelijk. Je rechter voet kan maar één pedaal tegelijk bedienen.
Linker voet misschien, anders met de handrem? Ik heb er zelf nog nooit last van gehad,, dus het is een kwestie van proberen :)
Met een normale handrem zou het geen probleem moeten zijn, electronisch is dat weer net anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Laatst online: 16:49

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

[BoSS] schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:20:
Wij twijfelen nog of we deze (nieuwe) groene kleur gaan bestellen of de donkergrijze (Interstellar Grey). Op deze foto's ziet hij er prachtig uit, de adviseur bij de Kia dealer adviseerde om het juist niet (?) te doen omdat hij in het echt veel lichter uit valt.
Inmiddels ruim een week verder, de auto bij de Niro Experience in het echt kunnen bewonderen en de knoop doorgehakt: hebben gisteren een Niro EV DynamicPlusLine in Cityscape Green besteld. Het lange wachten kan beginnen! :*)

Verwachte leverdatum overigens september aldus de dealer, maar is koffiedik kijken, hij liet een voorbeeld zien van een EV6 levering waarvan de eerste leverdatum op januari stond en nu op juni staat. :F

Kia heeft overigens per 1 mei een extra voorwaarde opgenomen op hun website en in hun eigen voorwaarden naar dealers. Benieuwd hoe dat uit gaat pakken in de praktijk:
Kia voertuigen worden tijdelijk aangeboden tegen niet-vaste prijzen

LET OP, Kia voertuigen worden tijdelijk aangeboden tegen niet-vaste prijzen. Het is mogelijk dat de fabrikant zich genoodzaakt ziet de prijs na het sluiten van de koopovereenkomst te verhogen, indien de kosten op het moment van de productie van het voertuig aanmerkelijk blijken te zijn gestegen. Mocht deze situatie zich voordoen, dan word je daar onmiddellijk van op de hoogte gesteld. Als consument heb je vanaf dat moment tien dagen de tijd om de koop alsnog kosteloos te annuleren.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-01 14:47
Helaas heeft mijn vrouw flinke parkeerschade gereden (grote kras en deuken over de hele zijkant) waardoor onze auto bij de schadehersteller staat.
Nu heb ik een Nissan Qashqai als leenauto meegekregen... Op zich niet zoveel mis mee maar als je elektrisch gewend bent is dat wel even een stap terug zeg. Ben wel de e-Niro nog meer gaan waarderen hierdoor!

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Weten jullie of de nieuwe Niro EV een alarmsysteem heeft en of bij het achteruit rijden de rechterbuitenspiegel richting de stoep draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
dat laatste zal dan waarschijnlijk afhangen van de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:52
[BoSS] schreef op zondag 1 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Kia heeft overigens per 1 mei een extra voorwaarde opgenomen op hun website en in hun eigen voorwaarden naar dealers. Benieuwd hoe dat uit gaat pakken in de praktijk:

[...]
Hoe weet je dat dit er per 1 mei op staat? Van de dealer?
Op m'n koopcontract staat dat stuk nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 18:06
matthijst schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Ik denk omdat het sinds vandaag onderaan de site erop staat en het vandaag 1 mei is. Maar dat is pure speculatie van mijn kant.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Ja OK. Zou leuk zijn als het ook ergens stond. Voorkomt evt gezeik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

matthijst schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:28:
Gaf de dealer inderdaad aan, dat dit voor alle koopovereenkomsten vanaf 1 mei zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:37
De dealer zei bij ons bij aankoop dat dat een prijsverhoging bij Kia nog bijna nooit was voortgekomen.

[ Voor 95% gewijzigd door monica66 op 01-05-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

monica66 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:34:
De dealer zei bij ons bij aankoop dat dat een prijsverhoging bij Kia nog bijna nooit was voortgekomen.
Idem bij ons, maar met deze disclaimer zetten ze toch wel een stap in die richting. Anders zouden ze de disclaimer ook niet nodig hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
matthijst schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:22:
Ja OK. Zou leuk zijn als het ook ergens stond. Voorkomt evt gezeik.
Het staat toch op de Kia site: https://www.kia.com/nl/kies-je-kia/acties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Duh.
Zocht iets als: let op, vanaf 1 mei.
Maar goed, heb de prijslijst van 26-4 toen ik besteld heb en daar stond het nog niet in.
Nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-05 13:57

Hippe Lip

+ + + NL + + +

matthijst schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:48:
[...]

Duh.
Zocht iets als: let op, vanaf 1 mei.
Maar goed, heb de prijslijst van 26-4 toen ik besteld heb en daar stond het nog niet in.
Nu wel.
Die nieuwe clausule zal dan voor jou niet van toepassing zijn? Je kunt een wijziging immers toch niet met terugwerkende kracht invoeren voor overeenkomsten die al vastgelegd zijn?
Wees maar blij! 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunDave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-05 10:12
Vandaag de bevestiging gehad van de leasemaatschappij dat mijn Kia Niro EV DynamicPlus is besteld. Ik heb voor het eerst voor een witte kleur gekozen (snow white metallic), benieuwd hoe dat bevalt.

Verwachting is levering eerste week Oktober.

Nu het proces in van laadpaal laten plaatsen en meterkast laten omzetten van 1 naar 3 fase. Bij de leasemaatschappij wordt al 6 tot 8 maanden levertijd genoemd, door een chiptekort. Ongekend toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

DunDave schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:10:
Nu het proces in van laadpaal laten plaatsen en meterkast laten omzetten van 1 naar 3 fase. Bij de leasemaatschappij wordt al 6 tot 8 maanden levertijd genoemd, door een chiptekort. Ongekend toch?
Weet je zeker dat je over wilt naar 3 fasen? Dat is lang niet altijd nodig en zo kun je een hoop centen besparen.

Ook op één fase kun je je auto in een nacht weer op peil brengen, tenzij je herhaaldelijk om 11:00 uur ‘s avonds thuis komt met 10% lading en de volgende ochtend voor 7 uur weer op pad moet voor 400 km die dag.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
DunDave schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:10:
Vandaag de bevestiging gehad van de leasemaatschappij dat mijn Kia Niro EV DynamicPlus is besteld. Ik heb voor het eerst voor een witte kleur gekozen (snow white metallic), benieuwd hoe dat bevalt.

Verwachting is levering eerste week Oktober.

Ik begreep dat bij sommige netbeheerders de slimme meters op zijn, dus als er een nieuwe meter voor 3-fase nodig is (grote kans) dan zal dat wellicht daarmee te maken hebben.
De pandemie en nu oorlog hebben grote impact op de wereldwijde logistiek.

Ik zou wel een 3-fase laadpaal laten plaatsen maar dan niet wachten tot je meterkast is omgebouwd, dan kun je 1x16A (3,7kW) laden op 1-fase nu, en straks als alle tekorten weggewerkt zijn op vol vermogen met 11kW laden, dan moeten ze wel even terugkomen later om de laadpaal aan te passen.
Je kan ook zoals ik voor een 22kW laadpaal gaan, dan kun je de e-Niro op 1 fase tot 32A laden (7,4kW), en dan later naar 3x16A switchen.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-05-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Ik begreep dat bij sommige netbeheerders de slimme meters op zijn, dus als er een nieuwe meter voor 3-fase nodig is (grote kans) dan zal dat wellicht daarmee te maken hebben.

Ik zou wel een 3-fase laadpaal laten plaatsen maar dan niet wachten tot je meterkast is omgebouwd, dan kun je 1x16A (3,7kW) laden op 1-fase nu, en straks als alle tekorten weggewerkt zijn op vol vermogen met 11kW laden, dan moeten ze wel even terugkomen later om de laadpaal aan te passen.
Je kan ook zoals ik voor een 22kW laadpaal gaan, dan kun je de e-Niro op 1 fase tot 32A laden (7,4kW), en dan later naar 3x16A switchen.
Of op 20A laden (4,2kW) op 1 fase. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DutchKel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:12:
[...]

Of op 20A laden (4,2kW) op 1 fase. :)
Klopt, ik zei tot 32A. Ik laad mn e-Niro nu ook al jaren op met 20A, had net zo goed met 16A kunnen doen, had ik het 99% van de keren ook mee gered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunDave
CyBeRSPiN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Ja, ik ga wel voor de omzetting naar 3 fase. Mijn huidige meterkast heeft ook geen uitbreidingsmogelijkheden meer. Dus er moet sowieso wat gebeuren, dan maar meteen naar 3 fase.

Maar kan de nieuwe Kia Niro EV wel laden op 1 fase? in de specs zie ik overal 3 fase laden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DunDave schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:26:
[...]

Ja, ik ga wel voor de omzetting naar 3 fase. Mijn huidige meterkast heeft ook geen uitbreidingsmogelijkheden meer. Dus er moet sowieso wat gebeuren, dan maar meteen naar 3 fase.

Maar kan de nieuwe Kia Niro EV wel laden op 1 fase? in de specs zie ik overal 3 fase laden staan.
Als dat niet kan dan vallen veel laadpalen al af waar je op kunt laden (ook de granny lader valt dan af).

Maar ze melden bij de standaard specs alleen waarmee je maximaal kunt laden, niet minimaal (al kun je in de uitgebreide specs wel ergens lezen op hoeveel je minimaal kunt ladan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DunDave schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:26:
[...]
Ja zeker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtKzn_fLqTqnC84F5zrKXlpjxuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZbF7VCU52AN0jTnUfhw6lcuC.png?f=user_large
bron: https://ev-database.nl/auto/1666/Kia-Niro-EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-04 00:40
De functie 'Mijn Berichten' in de MijnKia app (van MY2019), werkt sinds begin april niet meer bij mij! :(
Daarvoor kon ik namelijk zelfs een pushbericht kregen, berichten zoals:
- Batterij wordt opgeladen
- Batterij opladen gestopt
- Batterij 100% geladen
- Batterij bijna vol

... en Last by not least (kreeg tot voor april) het bericht:
- 'Let op! Voertuig niet vergrendeld'
Die berichten krijg ik helemaal niet meer, sterker nog sinds begin april 2022 kreeg helemaal geen enkele bericht (niet in 'Mijn Berichten' en niet als een pushbericht)!

Zijn er nog andere mensen met de zelfde issue?

[ Voor 13% gewijzigd door e-Niro op 02-05-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
e-Niro schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:49:
De functie 'Mijn Berichten' in de MijnKia app (van MY2019), werkt sinds begin april niet meer bij mij! :(
Daarvoor kon ik namelijk zelfs een push bericht kregen, berichten zoals:
- Batterij opladen gestopt
- Batterij 100% geladen
- Batterij bijna vol

... en Last by not least (kreeg tot voor april) het bericht:

Zijn er nog andere mensen met de zelfde issue?

[...]
Dan is waarschijnlijk je abonnement verlopen.

kijk eens in de app bij "Mijn Kia" en dan wat verder naar beneden bij KCS abonnement

voor pushberichten heb je KCS plus nodig van 2,99 per maand 8)7 8)7 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door cypher21 op 02-05-2022 16:55 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
Ik heb 'KCS Pro' (de duurste versie) abonnement die nog (bijna) 2,5 jaar geldig is!

... en 'KCS Pro' is €3,99 p/m |:(
cypher21 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:54:
[...]

kijk eens in de app bij "Mijn Kia" en dan wat verder naar beneden bij KCS abonnement

[ Voor 6% gewijzigd door e-Niro op 02-05-2022 17:08 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vaevictis_
cypher21 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Een beetje tweakers maakt een eigen integratie in HA en dan notificaties zelf definiërenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkKlLvHgL8uOd-TeN4r9TbfegJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IitCBytUoVs1vXedzDxCdXri.png?f=fotoalbum_large..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:35:
[...]

Een beetje tweakers maakt een eigen integratie in HA en dan notificaties zelf definiëren[Afbeelding]..
Mega gaaf!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bnwgraaf
[...]

Een beetje tweakers maakt een eigen integratie in HA en dan notificaties zelf definiëren[Afbeelding]..
Cool!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Eerste update over onze bestelde Niro EV: verwachte afleverdatum volgens de dealer is 17-09. Heel benieuwd of Kia dat waar kan maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:20

GVR

[...]

Ik was begonnen met het uitlezen van de api naar domoticz, gewoon omdat het kan nadat je moest gaan betalen, maar zie wel dat de locatie vaak totaal niet precies is. Onbetrouwbaar dus. Ervaar jij dat ook? My19 in mijn geval met mijnkia app, maar ik gok dat de achterliggende connected service gelijk is met de nieuwere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DunDave
[BoSS] schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:57:
Eerste update over onze bestelde Niro EV: verwachte afleverdatum volgens de dealer is 17-09. Heel benieuwd of Kia dat waar kan maken ;)
Zou heel mooi zijn! Maar ik kan het ook niet meer volgen.
Die van mij is afgelopen zaterdag besteld. Dealer zegt nog in Augustus, leasemaatschappij zegt eerste week Oktober. :? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53
Je zou haast een soort van "bestel datum/leverdatum" tabel willen ;-)

Ik heb van die van mij nog geen verwachte leverdatum gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-05 16:04
Tazzy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:11:

Interessant om te lezen. Ik heb begin maart besteld en nog helemaal niets gehoord van de dealer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Tazzy schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:11:

Mijn dealer heeft uitgelegd dat de besteldatum niet van belang is, maar de datum waarop het productieslot is gereserveerd. Bijv. mijn productieslot is al in januari gereserveerd. Deze blijft dan in de wachtrij tot er een klantorder op is geplaatst (Kia levert geen voorraadauto's uit vanwege productieproblemen) - mits de productie nog niet is gestart (productie van dit model Niro EV start medio mei heb ik begrepen).

Bij een dealer die geen vrije productieslots heeft (minder van tevoren afgenomen of reeds al zijn productieslots verkocht) moet je dus langer wachten, ook al is de besteldatum hetzelfde. Dealers boeken maandelijks productieslots in om aan de afgesproken targets met Kia te voldoen en boeken daar dan later klantorders op.

[ Voor 5% gewijzigd door [BoSS] op 03-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

CyBeRSPiN schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Klopt, ik zei tot 32A. Ik laad mn e-Niro nu ook al jaren op met 20A, had net zo goed met 16A kunnen doen, had ik het 99% van de keren ook mee gered.
Ik heb vorig jaar mijn groepenkast ook omgebouwd zodat er 32A richting laadpaal kan. Dat is het mooie van de Zappi: die kan allerlei dingen in de gaten houden. Die zorgt ervoor dat de hoofdzekering niet boven de 25A uitkomt en maximeert de stroom naar de laadpaal op 32A.

De bekabeling van de PV-omvormer loopt rechtstreeks naar de (32A) zekering van de laadpaal zodat er nergens een te grote stroom loopt. Die 32A begint pas bij de 32A zekering voor de laadpaal. Verder loopt er nergens zo’n grote stroom. En die extra stroom van de PV-panelen kan nu direct de auto in.

Sindsdien heb ik, ondanks mijn 25A hoofdzekeringen, al heel wat keren op 32A mijn auto geladen. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 03-05-2022 12:14 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
[BoSS] schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:36:
[...]

Mijn dealer heeft uitgelegd dat de besteldatum niet van belang is, maar de datum waarop het productieslot is gereserveerd. Bijv. mijn productieslot is al in januari gereserveerd. Deze blijft dan in de wachtrij tot er een klantorder op is geplaatst (Kia levert geen voorraadauto's uit vanwege productieproblemen) - mits de productie nog niet is gestart (productie van dit model Niro EV start medio mei heb ik begrepen).

Bij een dealer die geen vrije productieslots heeft (minder van tevoren afgenomen of reeds al zijn productieslots verkocht) moet je dus langer wachten, ook al is de besteldatum hetzelfde. Dealers boeken maandelijks productieslots in om aan de afgesproken targets met Kia te voldoen en boeken daar dan later klantorders op.
Dat verklaart een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
GVR schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Ik was begonnen met het uitlezen van de api naar domoticz, gewoon omdat het kan nadat je moest gaan betalen, maar zie wel dat de locatie vaak totaal niet precies is. Onbetrouwbaar dus. Ervaar jij dat ook? My19 in mijn geval met mijnkia app, maar ik gok dat de achterliggende connected service gelijk is met de nieuwere modellen.
In het begin wel issues mee gehad maar afgelopen jaren is het wel sterk verbeterd. Geen idee waardoor, kan zijn dat er betere netwerk dekking is of dat locatie ook softwarematig wordt bijgestuurd. Bij mij is het redelijk accuraat. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Vaevictis_ schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:38:
[...]

In het begin wel issues mee gehad maar afgelopen jaren is het wel sterk verbeterd. Geen idee waardoor, kan zijn dat er betere netwerk dekking is of dat locatie ook softwarematig wordt bijgestuurd. Bij mij is het redelijk accuraat. :>
En heb jij de oude of nieuwe connect service?
Als ik nu mijn locatie ophaal dan zie ik nog het vakantie adres van afgelopen zondag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
GVR schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:37:
[...]

En heb jij de oude of nieuwe connect service?
Als ik nu mijn locatie ophaal dan zie ik nog het vakantie adres van afgelopen zondag 8)7
Ik heb een MY19 en de Mijn Kia app met KCS. Nooit betaald dus kan er verder niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Vaevictis_ schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Ik heb een MY19 en de Mijn Kia app met KCS. Nooit betaald dus kan er verder niets mee.
Same here, dan ga ik nog eens kijken of ik de data wel correct ophaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
[...]

Super cool! Maar ik vroeg me af of de 'Mijn Berichten' functie in de MijnKia app (van MY2019), kan ook met deze tweak aangezet worden, en op je mobiel als push bericht ontvangen?

- ...

Die berichten krijg ik helemaal niet meer, sterker nog sinds begin april 2022 kreeg helemaal geen enkele bericht (niet in 'Mijn Berichten' en niet als een pushbericht)!"

[ Voor 50% gewijzigd door e-Niro op 03-05-2022 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
e-Niro schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Super cool! Maar ik vroeg me af of de 'Mijn Berichten' functie in de MijnKia app (van MY2019), kan ook met deze tweak aangezet worden?

- ...

Die berichten krijg ik helemaal niet meer, sterker nog sinds begin april 2022 kreeg helemaal geen enkele bericht (niet in 'Mijn Berichten' en niet als een pushbericht)!"
Niet "aangezet", maar je kunt wel eea zelf programmeren. Dat als "deur vergrendeld = false" en locatie langere tijd hetzelfde blijft, je dan een berichtje stuurt naar jezelf.
Is echter niet simpel om te doen zonder de nodige technische kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-01 14:47
Ik had daar ook last van sinds de MijnKia app was vernieuwd, nu zie ik net dat als je in de app rechtsboven op je profiel klikt en dan naar beneden scrollt, je kunt kiezen welke pushberichten je krijgt. Alles stond bij mij uitgevinkt.
[...]

Super cool! Maar ik vroeg me af of de 'Mijn Berichten' functie in de MijnKia app (van MY2019), kan ook met deze tweak aangezet worden, en op je mobiel als push bericht ontvangen?

- ...

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:32
[...]

- ...

Zie je nog wel de actuele kilometerstand en laadpercentage in de app? Bij mij is dat al sinds maart niet meer bijgewerkt. De auto is al eens naar de garage geweest hiervoor maar nog geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik weet niet waar het aan ligt. Het is buiten rond de 19/20 graden in Zwitserland. Maar toch gaat mijn laadsnelheid niet hoger dan 57kw. Het ligt ook niet aan het laadstation want ik heb verschillende gehad met het zelfde resultaat. Ik heb verder geen begrenzing op de laadsnelheid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2A_1AQV98647x2ju_7-_QzgcpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvt8BeTY7JamKo91gFOA1gmC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door IUser op 03-05-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
IUser schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:49:
Ik weet niet waar het aan ligt. Het is buiten rond de 19/20 graden in Zwitserland. Maar toch gaat mijn laadsnelheid niet hoger dan 57kw. Het ligt ook niet aan het laadstation want ik heb verschillende gehad met het zelfde resultaat. Ik heb verder geen begrenzing op de laadsnelheid. [Afbeelding]
De maximale 77 kW stopt bij 40% SoC. Zie ook Fastned curve.

[ Voor 6% gewijzigd door kdeboois op 03-05-2022 20:01 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb ff weer een noob vraag. Mijn scherm krijg ik niet aan. Heb ook geen idee hoe het ineens uit is gegaan. Weet iemand hoe ik het scherm weer aan krijg? Ik heb een my2020. Laat maar ik heb reset knop gevonden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door IUser op 03-05-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ben altijd BMW/Mercedes rijder geweest. De eerste 2 jaar met mijn Kia e-niro zei ik altijd, je merkt aan een Kia niet dat het minder goed is dan BMW, Audi, oid qua betrouwbaarheid.

Helaas is dat na 2,5 jaar anders. De elektronische nukken beginnen nu toch wel echt te irriteren.
- Stoelventilatie stuk linksvoor
- Geluid vooraan valt weg randomly
- Ruitenwisser motor achteraan stuk 1e keer
- Ruitenwisser motor vooraan 2e keer stuk
- Laadkabel gript soms niet zonder auto weer uit en aan te zetten

Ben al lang blij met de lage bijtelling, maar een collega van me zei dat je na 3 jaar wel terugkomt van het idee dat alle merken hetzelfde zijn qua kwaliteit (zoals ik al eerder verklaarde). Daarin moet ik hem wel gelijk geven.
Heb nu ongeveer 60.000 km op de teller staan, qua range haal ik in de lente nog altijd zo'n 420km makkelijk dus gelukkig nog geen problemen met batterij of aandrijflijn. Heb wel het idee dat hij trager is na vorige servicebeurt. Elektronisch afgeknepen?

[ Voor 14% gewijzigd door matthewk op 04-05-2022 08:48 ]

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Ach ja, toch zijn ze regelmatig het meest betrouwbaar in tests:
https://www.kbb.com/car-n...ram-land-rover-the-least/
https://topgear.nl/autoni...lijkheid-bestaat-dat-nog/

In 6 jaar Venga en 6 jaar Sportage 2 issues gehad:
- Venga remlichtkapje afgebroken (zat bovenop de achterklep, losgetrild), gefixt onder garantie
- Sportage ruitenwissenpompje lek, gefixt onder garantie

[ Voor 46% gewijzigd door matthijst op 04-05-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
@matthewk Ik was een Opel, Toyota. VW en Subaru rijder en de Kia bevalt prima. Zolang je bij de dealer uit de buurt blijft gaat het goed.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
matthijst schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:04:
Ach ja, toch zijn ze regelmatig het meest betrouwbaar in tests:
https://www.kbb.com/car-n...ram-land-rover-the-least/
https://topgear.nl/autoni...lijkheid-bestaat-dat-nog/

In 6 jaar Venga en 6 jaar Sportage 2 issues gehad:
- Venga remlichtkapje afgebroken (zat bovenop de achterklep, losgetrild), gefixt onder garantie
- Sportage ruitenwissenpompje lek, gefixt onder garantie
Ik heb nog weinig ervaring met Kia, maar wel met Aziatisch in het algemeen en daarbij is mijn ervaring juist dat de Aziatische merken echt wel minder stuk gingen en dan heb ik het niet alleen over motorische zaken, maar ook over "gewone" interieur dingetjes en zo. Zoals jij terug komt op de kwaliteit van Kia, heb ik juist bijvoorbeeld een eens-een-volkswagen-nooit-meer-een-volkswagen ervaring....die voldeed absoluut niet aan de verhalen over de "hoge" kwaliteit en afwerking...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Mocht je wat meer willen lezen over de nieuwe Niro, sinds gisteren staat de (engelstalige) Koreaanse brochure online. Bevat veel meer informatie dan de Nederlandse website of prijslijst.

Twee disclaimers:
  • Uitvoeringen en opties zijn uiteraard niet allemaal hier leverbaar
  • Brochure is van de hybride versie, maar veel zaken zijn gelijk met de EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Prijslijst van de EV staat er ook, paar andere plaatjes zo te zien (te vertalen met google translate docs):
https://www.kia.com/conte...G/price/price_niro-ev.pdf

Combined fuel consumption 5.3km/kWh (city 5.9km/kWh, highway 4.8km/kWh) | Combined mileage of 401km on a single charge (436km in the city, 358km on the highway)
Battery Rated Voltage (Capacity) 358V (180.9Ah) | Unladen weight 1,705kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14

Sjaak_Afhaak

Bleh!

op de NL site staat ook al veel gegevens hoor:
https://www.kia.com/conte...we-Niro-EV-prijslijst.pdf

Ik hoor binnenkort of m'n werkgever akkoord gaat met de lease van een Niro EV DynamicPlusLine, aurora black pearl :)

[ Voor 25% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 04-05-2022 10:56 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 07:33
Zojuist subsidie aanvraag gedaan en de nieuwe Niro EV besteld!

Gegaan voor de prijs/kwaliteit verhouding. DynamicPlus in het wit. Helaas nog weinig foto's te vinden van deze variant zonder de afwijkende kleuren van de Executive line. Hieronder een niet EV model dat er op lijkt. Bij de DynamicPlus is de gekleurde band vanaf de voorwielen zwart en ik verwacht dat dat best leuk kleurt met de standaard witte kleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9qpDrVyRaMF398x1vU6ba4RJnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AuXYDLH7eVbaR5HDLXUX7U0B.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:32

PeaceNlove

Deugleuter

SgtCaffran schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:14:
Zojuist subsidie aanvraag gedaan en de nieuwe Niro EV besteld!

Gegaan voor de prijs/kwaliteit verhouding. DynamicPlus in het wit. Helaas nog weinig foto's te vinden van deze variant zonder de afwijkende kleuren van de Executive line. Hieronder een niet EV model dat er op lijkt. Bij de DynamicPlus is de gekleurde band vanaf de voorwielen zwart en ik verwacht dat dat best leuk kleurt met de standaard witte kleur.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit zo d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

SgtCaffran schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:14:

Helaas nog weinig foto's te vinden van deze variant zonder de afwijkende kleuren van de Executive line.
Op Youtube staat een mooi filmpje uit een Koreaanse garage (van een autoverhuurder) vol met Kia Niro's in allerlei kleurstellingen (met verschrikkelijk saaie muziek overigens):

[ Voor 4% gewijzigd door [BoSS] op 04-05-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:54:
op de NL site staat ook al veel gegevens hoor:
https://www.kia.com/conte...we-Niro-EV-prijslijst.pdf

Ik hoor binnenkort of m'n werkgever akkoord gaat met de lease van een Niro EV DynamicPlusLine, aurora black pearl :)
Klopt, maar dat stukje range had ik nog niet gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

bnwgraaf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Ik heb nog weinig ervaring met Kia, maar wel met Aziatisch in het algemeen en daarbij is mijn ervaring juist dat de Aziatische merken echt wel minder stuk gingen en dan heb ik het niet alleen over motorische zaken, maar ook over "gewone" interieur dingetjes en zo. Zoals jij terug komt op de kwaliteit van Kia, heb ik juist bijvoorbeeld een eens-een-volkswagen-nooit-meer-een-volkswagen ervaring....die voldeed absoluut niet aan de verhalen over de "hoge" kwaliteit en afwerking...
Wat "moet" werken bij mijn Kia doet het ook prima. Maar toen ik vroeger een Hyundai had was het exact hetzelfde. Interieur en eletronica na aantal jaar.

Ik vind het jammer, maar gezien het een leasebak is is het niet mijn probleem. Het wordt betaald. Maar mijn volgende auto wordt wel weer gewoon een BMW

Consultant - Autogek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
[BoSS] schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:36:

Ik heb aan de hand van deze informatie aan onze dealer gevraagd hoe het bij hen werkt. Hij reageerde als volgt: "Wij kunnen de auto's gewoon bestellen omdat wij een grote dealer zijn voor Kia." Blijkbaar werkt het niet bij alle dealers hetzelfde.

Edit: toch wel bijzonder. Als ik google op productieslots, lijkt dat toch wel de gewoonte zijn, dat je die reserveert bij de fabriek.

[ Voor 7% gewijzigd door monica66 op 04-05-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

monica66 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:31:
[...]
Ik heb aan de hand van deze informatie aan onze dealer gevraagd hoe het bij hen werkt. Hij reageerde als volgt: "Wij kunnen de auto's gewoon bestellen omdat wij een grote dealer zijn voor Kia." Blijkbaar werkt het niet bij alle dealers hetzelfde.

Edit: toch wel bijzonder. Als ik google op productieslots, lijkt dat toch wel de gewoonte zijn, dat je die reserveert bij de fabriek.
Elke dealer kan altijd een auto bestellen. Alleen zorg je met een productieslot dat je eerder in de rij komt te staan en de levertijd dus korter is. De meeste dealers willen ook liever een "voorraadauto" (in bepaalde configuratie) leveren maar bij Kia is dat op dit moment onzin omdat er geen voorraadauto's aan dealers geleverd worden (alleen bestellingen op naam klant en demo auto's).

Dealers kunnen daar een beetje omheen werken door een auto op eigen naam te bestellen, maar Kia trapt daar ook maar beperkt in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Ik heb er nog eens nader op door gevraagd, maar ik ben bang dat ze de auto daar alleen besteld hebben, dus zonder productieslot. Ik ben benieuwd naar het antwoord. Hoop dat het niet zo is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e-Niro
Henry65 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:19:
[...]

Zie je nog wel de actuele kilometerstand en laadpercentage in de app? Bij mij is dat al sinds maart niet meer bijgewerkt. De auto is al eens naar de garage geweest hiervoor maar nog geen oplossing.
Ja de actuele kilometerstand, laadpercentage wordt gewoon met juiste gegevens getoond in mijn app. Alleen sinds begin april kreeg ik geen berichten meer op mijn app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-Niro
kdeboois schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:00:
[...]

De maximale 77 kW stopt bij 40% SoC. Zie ook Fastned curve.
Dat klopt, de laadsnelheid bij 40% SoC moet nog boven 70 KW zijn!
Onderstaande foto heb ik afgelopen wekend tijdens laden bij een Ionity laadstation in NL gemakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dW5vxofRLT6QlR7HQDzDpgZk5tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAIvBjF5DM7cMHSMxh8POa7V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door e-Niro op 04-05-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
Ik heb de verkoper gesproken.

Hij zei: Via een leasemaatschappij werkt het anders dan bij een particuliere aankoop bij een dealer. Bij een leasemaatschappij gelden de productieslots wel. Bij een particuliere koop niet. Althans, op dit moment in het geval van de Kia Niro EV nog niet, Bij de EV6 geldt dit inmiddels wel.

Onze dealer heeft voorraad op eigen naam aangemaakt, Als die op is, dan wordt er apart bij besteld. In ons geval, een snow white pearl uitvoering, gold dat ze daar geen voorraad meer op hadden. Deze is daarom apart besteld en dat duurt dan langer. Voor andere kleuren kan dat weer anders zijn,

Ik ben wel een beetje in de war. Bij een andere dealer vertelden ze dat zij weliswaar voorraad op eigen naam hadden gereserveerd bij Kia, maar dat bestellingen op naam van de klant altijd voor gaan. Maar volgens onze dealer is dit bij hen anders omdat zij een grote dealer zijn. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monica66
[BoSS] schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:28:
Mocht je wat meer willen lezen over de nieuwe Niro, sinds gisteren staat de (engelstalige) Koreaanse brochure online. Bevat veel meer informatie dan de Nederlandse website of prijslijst.

Twee disclaimers:
  • Uitvoeringen en opties zijn uiteraard niet allemaal hier leverbaar
  • Brochure is van de hybride versie, maar veel zaken zijn gelijk met de EV
Ik lees hier in de Koreaanse brochure van de EV (hier even via https://sweet--tee-tistor...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc) in de vertaalde uitgave dat de range 401 km is. Dat is minder dan de 463 km die bij ons wordt gecommuniceerd. Waar zit dat in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cze1JcFGls_wNMqmOOjE-Yhr9Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sARZRqWSZh7JTR94pqtv7Xfq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

monica66 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:32:
Ik lees hier in de Koreaanse brochure van de EV (hier even via https://sweet--tee-tistor...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc) in de vertaalde uitgave dat de range 401 km is. Dat is minder dan de 463 km die bij ons wordt gecommuniceerd. Waar zit dat in?
Dat zit in de meetmethode tov. WLTP in Europa.

Wellicht wordt er in Zuid-Korea met een lagere temperatuur rekening gehouden of met een bergachtigere omgeving. Of is de verhouding stad/snelweg anders (in Zuid-Korea reizen veel mensen binnen de stad met het OV ipv. met de auto, er zijn ook nauwelijks parkeerplekken in de stad).

Over het algemeen zijn Koreanen overigens iets voorzichtiger, dus WLTP (463) zal optimistisch zijn en de Koreaanse meetmethode (401) pessimistisch. Praktijkbereik is dus 430km ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Realistischer misschien? De vorige zeiden ze:
Riding the wave of green cars, Kia Motors recently released its first fully electric vehicle, the Niro, highlighting its driving distance of 385 kilometers per charge -- enough to drive from Seoul to the southern port city Busan.

De nieuwe is iets zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
matthewk schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Wat "moet" werken bij mijn Kia doet het ook prima. Maar toen ik vroeger een Hyundai had was het exact hetzelfde. Interieur en eletronica na aantal jaar.

Ik vind het jammer, maar gezien het een leasebak is is het niet mijn probleem. Het wordt betaald. Maar mijn volgende auto wordt wel weer gewoon een BMW
De vorige niro is na 60k, 4,5 jaar storingsvrij ingeleverd bij de dealer. Een verademing na de renault 😁
1 van de betere en fijnere auto's die we hebben gehad.
Blijkbaar kun je pech of geluk hebben, gemiddeld scoort KIA erg hoog.
Pagina: 1 ... 201 ... 335 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.