gustaveau schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:39:
[...]
Nee joh, lekker rustig aan. De autorit is ook onderdeel van de vakantie, en aangezien de hond meegaat heb ik nog een extra reden om zo nu en dan te stoppen.
Vandaag met een stads ritje mooi verbruik gehaald van 12.4, kon dat ook maar op de snelweg...
Vakantie zit er inmiddels op en wilde nog even wat ervaringen delen.
Zoals gezegd zijn we naar Nice gereden, wat toch een mooie afstand is.
Het verbruik binnen NL met een maximum snelheid van 100-110 km/h viel me reuze mee en lag meestal rond de 14kwh/100 km.
Daarna in Belgie en Noord-Frankrijk wat meer heuvels tegengekomen en dan zie je wel dat het verbruik heel erg toeneemt. Mijn gemiddeld verbruik daar met eenzelfde snelheid lag al snel op 19-20 kwh/100km en daardoor heb ik toch wat sneller de laadpaal moeten zoeken dan ik in eerste instantie had gedacht.
Wat vooral lastig was, was dat door de fluctuaties in verbruik de geschatte range van de Niro niet meer betrouwbaar bleek. Ik ging ervanuit dat de geschatte range op basis van het meest recente verbruik was, maar blijkbaar toch niet?
Ik ben dus een paar keer in de situatie gekomen dat met een volle accu (met een geschatte range van 400+km door de boordcomputer) ik toch echt niet verder kwam dan 300km. En dan heb ik de snelheid toch echt constant gehouden, ik heb nergens 130 gereden.
uiteindelijk was het zelfs nodig om maar een stuk langzamer te gaan rijden, zonder verwarming om nog de volgende laadpaal te kunnen halen, dus dat is iets waar ik de volgende keer toch anders op moet gaan plannen.
Uiteindelijk in Frankrijk lag het verbruik veel dichter bij 18kwh/100km, dus dat is een wijze les.
Wel is het rijden in de bergen een genot met de Niro, het geeft veel gevoel van controle dat je altijd het volledige vermogen tot je beschikking hebt, dat is toch echt een andere ervaring dan met een handbak de bergen in...