• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
bnwgraaf schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:31:
Gebruikt iemand de draadloze laad mogelijkheid voor mobiele telefoons wel eens en weet iemand het maximale vermogen van deze lader?
Ik durf ook niet te zeggen wat het maximale vermogen is, maar ik kan je adviseren om het niet te gebruiken en uit te zetten. Soms wordt mijn iPhone 12 Pro zo warm dat hij niet meer oplaadt. En opladen gaat in de regel erg langzaam.

Een fatsoenlijke 12V adapter kopen en een originele kabel gebruiken doet wonderen.

• LuKiE_NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-01 16:00
glas86 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:07:
[...]

Kun je die bestelstop wellicht toelichten? Of iemand anders met meer info? Ik heb de Niro begin maart besteld bij de dealer (gelukkig).
Sorry misschien had ik het even moeten nuanceren. De dealer had het erover dat er een bestelstop kwam voor leveringen van dit jaar aan het eind van deze maand. Daarna worden er nog wel bestellingen aangenomen maar met verwachte levertijd 2023.

Ik ben benieuwd of iemand anders hier meer over heeft gehoord? Verkoopt hij zo goed?

[ Voor 11% gewijzigd door LuKiE_NL op 22-04-2022 08:28 ]

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-01 23:37
turkeyhakan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:15:
[...]

Ik durf ook niet te zeggen wat het maximale vermogen is, maar ik kan je adviseren om het niet te gebruiken en uit te zetten. Soms wordt mijn iPhone 12 Pro zo warm dat hij niet meer oplaadt. En opladen gaat in de regel erg langzaam.

Een fatsoenlijke 12V adapter kopen en een originele kabel gebruiken doet wonderen.
Ik gebruik het probleemloos met mijn Samsung.
Overhitting lijkt me eerlijk een issue van de telefoon.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:46
Nee, ze hebben sinds corona last van chip tekorten. Kortom, de productie is lager dan normaal.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:31
Iemand toevallig een eigen auto ingeruild op de nieuwe Niro?
Is dat een kwestie van nu een inruilprijs afspreken en dan zie je wel wanneer ie komt?
Wordt dat maart vorig jaar, jammer voor de dealer?

Haters everywhere but I don’t really care

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:06
turkeyhakan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:15:
[...]

Ik heb een 12V - 45W lader, dus daarmee kan ik snel zat laden.
Het idee van draadloos laden is... tsja, dat je geen kabel nodig hebt! :P

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
Bitaktus19 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:40:
[...]

Ik gebruik het probleemloos met mijn Samsung.
Overhitting lijkt me eerlijk een issue van de telefoon.
Ik blijf erbij dat je een telefoon altijd het beste met een kabel kunt opladen voor behoud van je accu.

• bnwgraaf
monica66 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:50:
Eerlijk gezegd vind ik de levertermijnen die door de verschillende dealers gegeven worden ook wazig. In onze opdrachtbevestiging staat geen voorlopige leverdatum. Ik belde de dealer deze week naar aanleiding hiervan. Hij heeft in het systeem gekeken en daar staat nog niets. Ze weten het dus niet. Ik hoorde dat de productie nog niet is gestart en dat de oude Niro al even niet meer wordt geproduceerd. Ik vermoed dus dat de data die nu door worden gegeven niet meer dan een inschatting van de dealers zelf zijn. Maar goed, ik kan het.mis hebben hoor.
Mijn collega heeft een Hyundai in bestelling staan en daar springen de levertijden ook van links naar rechts en van eerder naar later en weer terug. Soms lijkt het per dag te varieren... Heeft denk ik toch met de situatie van Corona en oorlog te maken. Materialen (en verkrijgbaarheid) en prijzen zijn een groot probleem in zo'n beetje alle industrieën...

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
Ja inderdaad, hele supply chain is ontregeld momenteel.. Mijn buurman heeft een Peugeot EV in bestelling die al geleverd had moeten zijn, maar nu voor onbepaalde tijd vertraagd is omdat de fabriek die de kabelbomen maakt in Oekraïne staat.
Zou toch bij het maken van je bestelling proberen een clausule op te nemen dat je na x maanden vertraging van je koopcontract af kan, maar gezien de vraag naar Kia EVs lijkt me dat lastig..

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:14
monica66 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:50:
Eerlijk gezegd vind ik de levertermijnen die door de verschillende dealers gegeven worden ook wazig. In onze opdrachtbevestiging staat geen voorlopige leverdatum. Ik belde de dealer deze week naar aanleiding hiervan. Hij heeft in het systeem gekeken en daar staat nog niets. Ze weten het dus niet. Ik hoorde dat de productie nog niet is gestart en dat de oude Niro al even niet meer wordt geproduceerd. Ik vermoed dus dat de data die nu door worden gegeven niet meer dan een inschatting van de dealers zelf zijn. Maar goed, ik kan het.mis hebben hoor.
Wij kregen onze e-Niro vorig jaar augustus na een paar maanden van volstrekte chaos in de informatievoorziening. Uiteindelijk hebben wij door wat specifieke keuzes voor model en kleur de levertijd kunnen verkorten maar mijn indruk was inderdaad ook dat ze het gewoon niet wisten. Dat valt de dealer niet te verwijten, die maakt ook maar gebruik van data die hij via de fabrikant aangeleverd krijgt. En zelfs de fabrikant kun je het niet volledig verwijten i.v.m. productieproblemen als gevolg van Covid en de chip-tekorten.

• Eboera
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09-2025
matthijst schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:47:
Iemand toevallig een eigen auto ingeruild op de nieuwe Niro?
Is dat een kwestie van nu een inruilprijs afspreken en dan zie je wel wanneer ie komt?
Wordt dat maart vorig jaar, jammer voor de dealer?
Zo heb ik het wel gedaan ja. Maar denk dat de dealer bij het bepalen van de inruilprijs wel rekening houdt met eventuele vertraging.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tijdens de vakantie-rit rijd ik meestal binnendoor i.p.v. via de snelwegen. Aanstaand jaar zou de eerste keer met de e-niro worden, waar ik alle voorgaande jaren met een (hybride)benzine auto reed.
Bij een tankstation maakt het natuurlijk geen verschil in snelheid met benzine tanken, maar met het laden van de e-auto wel. Ik zag dat de route die ik meestal rijd, de meeste laadstations max. 50 kWh laden.
De niro laad slechts korte tijd met een hoger vermogen dan die 50 kWh, dus zoveel besparing in tijd lijkt me dat niet uit te maken. Of scheelt het toch veel meer dan bij een snellaadstation die wel tot 300 kWh kan laden?

• bnwgraaf
rokil schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 11:40:
Tijdens de vakantie-rit rijd ik meestal binnendoor i.p.v. via de snelwegen. Aanstaand jaar zou de eerste keer met de e-niro worden, waar ik alle voorgaande jaren met een (hybride)benzine auto reed.
Bij een tankstation maakt het natuurlijk geen verschil in snelheid met benzine tanken, maar met het laden van de e-auto wel. Ik zag dat de route die ik meestal rijd, de meeste laadstations max. 50 kWh laden.
De niro laad slechts korte tijd met een hoger vermogen dan die 50 kWh, dus zoveel besparing in tijd lijkt me dat niet uit te maken. Of scheelt het toch veel meer dan bij een snellaadstation die wel tot 300 kWh kan laden?
Wij gaan dit jaar ook voor het eerst elektrisch op zomervakantie. En ook wij rijden meestal veel binnendoor. Ik kan (nog) geen antwoord op je vraag over het laden geven, maar kan me wel voorstellen, dat het verbruik merkbaar lager is dan bij rijden over snelwegen. Dus misschien is het laden iets langzamer, maar heb je in verhouding ook minder nodig?

• bnwgraaf
Ik zie net de voorstoelen van de nieuwe Niro. Vooral vanaf de achterbank zien die er ....uhm... laten we zeggen, nogal apart uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbgVVRBMfARcsiRI9Pod1DVl4fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8q6de5jB0aUVKK98UQSlAcN.jpg?f=fotoalbum_large

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als het verbruik lager is, rijd je weer iets verder door voordat je moet laden en zul je uiteindelijk toch weer net zoveel moeten laden.
Wat ik me afvraag is of je bij een 50 kWh lader ook daadwerkelijk met 50 kWh kunt laden met de niro, of dat je dan niet verder komt dan 20-30 kWh. Die ene keer dat ik bij een 300 kWh lader heb geladen, is het misschien 5 minuten gelukt om met meer dan 50 kWh te laden. De overige tijd schommelde het tussen de 40 en 50 kWh.

• bnwgraaf
rokil schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:07:
Als het verbruik lager is, rijd je weer iets verder door voordat je moet laden en zul je uiteindelijk toch weer net zoveel moeten laden.
.........
Maar je zult uiteindelijk minder kWh verbruiken over de hele reis en dus ook minder hoeven laden en dus ook minder tijd bij de laadpalen en uiteindelijk over de hele reis kwijt zijn.

Of je rijdt dezelfde stukken en laadt aan dezelfde laadpalen; dan hoef je minder lang bij elke laadpaal te wachten, omdat je minder nodig hebt voor het volgende deel van de reis.

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Veel Tweakers zijn al bezig met de komst en hun bestelling van de nieuwe Niro EV, afgelopen zaterdag hebben we onze Niro opgehaald. We zijn er blij mee en rijden er nu al allebei graag in, de Fabia van mijn vriendin staat sindsdien stil :)

Het elektrisch rijden is fantastisch, de actieradius van de Niro is voor het dagelijks gebruik prima, vandaag vlakbij het werk aan een openbare lader aangesloten om wat gratis kWh's te tanken via Bonnet. Er zullen ongetwijfeld nog vragen komen binnenkort, dan meld ik me wel hier.

Mochten er Tweakers benieuwd zijn naar het importproces dan kan ik daar op een later moment gerust wat over vertellen. Het is ons erg goed bevallen!

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• bnwgraaf
Peutpeut schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:19:
Veel Tweakers zijn al bezig met de komst en hun bestelling van de nieuwe Niro EV, afgelopen zaterdag hebben we onze Niro opgehaald. We zijn er blij mee en rijden er nu al allebei graag in, de Fabia van mijn vriendin staat sindsdien stil :)

Het elektrisch rijden is fantastisch, de actieradius van de Niro is voor het dagelijks gebruik prima, vandaag vlakbij het werk aan een openbare lader aangesloten om wat gratis kWh's te tanken via Bonnet. Er zullen ongetwijfeld nog vragen komen binnenkort, dan meld ik me wel hier.

Mochten er Tweakers benieuwd zijn naar het importproces dan kan ik daar op een later moment gerust wat over vertellen. Het is ons erg goed bevallen!
Ah super, gefeliciteerd!

Jij had hem laten importeren via Das Import, toch?
Hoe beviel dat en wat heb je hen laten doen?

Ik rijd sinds februari in een (door mezelf) uit Duitsland geimporteerde e-Niro.
Ik heb ook even gekeken naar de serives van Das, maar uiteindelijk zelf het hele importproces gedaan en dat ging eigenlijk best makkelijk allemaal.

Rijdt inderdaad wel erg lekker he! Ik vraag mezelf echt af of elektrische auto's nu werkelijk de toekomst zijn voor de mulieuproblemen, maar los daarvan rijdt het zoveel fijner dan auto met brandstofmotoren (hoe mooi ik die techniek ook vind...) dat ik eigenlijk ook niet meer terug zou willen.

[ Voor 5% gewijzigd door bnwgraaf op 22-04-2022 13:28 ]

• Peutpeut
bnwgraaf schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:26:
[...]

Ah super, gefeliciteerd!

Jij had hem laten importeren via Das Import, toch?
Hoe beviel dat en wat heb je hen laten doen?

Ik rijd sinds februari in een (door mezelf) uit Duitsland geimporteerde e-Niro.
Ik heb ook even gekeken naar de serives van Das, maar uiteindelijk zelf het hele importproces gedaan en dat ging eigenlijk best makkelijk allemaal.

Rijdt inderdaad wel erg lekker he! Ik vraag mezelf echt af of elektrische auto's nu werkelijk de toekomst zijn voor de mulieuproblemen, maar los daarvan rijdt het zoveel fijner dan auto met brandstofmotoren (hoe mooi ik die techniek ook vind...) dat ik eigenlijk ook niet meer terug zou willen.
Klopt, via DasImport. Wij zijn er erg tevreden over, communicatie is altijd helder en vlot geweest, niets teveel gevraagd. Het gehele proces na aankomst verliep ontzettend snel, vorige week dinsdag bericht dat de auto binnen was, kenteken is toen aangevraagd en enkele dagen later konden we een afspraak inplannen.

Omdat de auto minder dan 6k km heeft gereden ontkwamen we er niet aan om het uit te besteden ivm de Duitse BTW die als particulier niet teruggevraagd kan worden.

We gaan zien wat de toekomst brengt, voorlopig zullen we met veel plezier onze Niro rijden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Peutpeut op 22-04-2022 13:32 ]

• bnwgraaf
Peutpeut schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:31:
[...]

Klopt, via DasImport. Wij zijn er erg tevreden over, communicatie is altijd helder en vlot geweest, niets teveel gevraagd. Het gehele proces na aankomst verliep ontzettend snel, vorige week dinsdag bericht dat de auto binnen was, kenteken is toen aangevraagd en enkele dagen later konden we een afspraak inplannen.

Omdat de auto minder dan 6k km heeft gereden ontkwamen we er niet aan om het uit te besteden ivm de Duitse BTW die als particulier niet teruggevraagd kan worden.

We gaan zien wat de toekomst brengt, voorlopig zullen we met veel plezier onze Niro rijden :)
Ik ben eerst met een andere Duitse dealer bezig geweest, waar dat zou spelen.
Mij werd verteld dat je als particulier wel de Duitse BTW kon terugvorderen, maar dat je dan eerst de Duitse BTW betaalt, vervolgens de Nederlandse daar bovenop en pas dan de Duitse BTW kan terugvragen, omdat zij in Duitsland bewijs moeten hebben dat de auto ondertussen in Nederland is ingeschreven.

De auto die ik nu heb was 7 maanden oud en had iets meer dan 7000 km gereden, dus viel net buiten dat hele BTW verhaal.

Sorry, beetje offtopic...

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-01 13:48
bnwgraaf schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:06:
Ik zie net de voorstoelen van de nieuwe Niro. Vooral vanaf de achterbank zien die er ....uhm... laten we zeggen, nogal apart uit!

[Afbeelding]
Stoelen zijn overgenomen van de EV6. Beetje futuristisch dat wel. Je kan er nog een jasje ofzo overheen hangen.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:31

Arfman

Drome!

glas86 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:37:
[...]

Stoelen zijn overgenomen van de EV6. Beetje futuristisch dat wel. Je kan er nog een jasje ofzo overheen hangen.
Maar een iPad voor de kids is redelijk onmogelijk? Niet echt handig imo.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:47
Wat ik me afvraag is of je bij een 50 kWh lader ook daadwerkelijk met 50 kWh kunt laden met de niro, of dat je dan niet verder komt dan 20-30 kWh. Die ene keer dat ik bij een 300 kWh lader heb geladen, is het misschien 5 minuten gelukt om met meer dan 50 kWh te laden. De overige tijd schommelde het tussen de 40 en 50 kWh.
Ik heb verschillende keren in Duitsland aan de 150 en 300 kW laders gehangen (vaak ENBW).
De laadsnelheid bij voldoende warme accu (was in september vorig jaar, na honderden kilometers afgelegd te hebben) gedraagt zich min of meer zoals ook weergegeven in de grafieken van Fastned (https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro). Op een 50 kW lader zul je inderdaad tot 45-50 kW kunnen laden, en dat tot 70% SoC, daarna kachelt het snel in.
Op een 150, 175 of 300 kW lader haalde ik steeds krap 70 kW, tot 60% SoC, daarna zakte het stap voor stap terug tot een snelheid die weer op het niveau zit van wat je bij 50 kW laders haalt, niet erg veel meer.
Kortom het voordeel van de hypercharger voor de KIA is ligt tussen accu SoC van 10 tot pakweg 65-70% accu lading, daarna helpt het hoge vermogen van de lader niet. De KIA begrenst de laadsnelheid. Zie verder de grafiek van Fastned. Mijn ervaring is dat die erg goed klopt, voor alle laders van 150 kW en hoger.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-12-2025
Arfman schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:44:
[...]

Maar een iPad voor de kids is redelijk onmogelijk? Niet echt handig imo.
Die kids kunnen er echter wel goed hun driftbuien op loslaten. Veel grip.

• Tomtidom71
EVfan schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:54:
[...]

Ik heb verschillende keren in Duitsland aan de 150 en 300 kW laders gehangen (vaak ENBW).
De laadsnelheid bij voldoende warme accu (was in september vorig jaar, na honderden kilometers afgelegd te hebben) gedraagt zich min of meer zoals ook weergegeven in de grafieken van Fastned (https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro). Op een 50 kW lader zul je inderdaad tot 45-50 kW kunnen laden, en dat tot 70% SoC, daarna kachelt het snel in.
Op een 150, 175 of 300 kW lader haalde ik steeds krap 70 kW, tot 60% SoC, daarna zakte het stap voor stap terug tot een snelheid die weer op het niveau zit van wat je bij 50 kW laders haalt, niet erg veel meer.
Kortom het voordeel van de hypercharger voor de KIA is ligt tussen accu SoC van 10 tot pakweg 65-70% accu lading, daarna helpt het hoge vermogen van de lader niet. De KIA begrenst de laadsnelheid. Zie verder de grafiek van Fastned. Mijn ervaring is dat die erg goed klopt, voor alle laders van 150 kW en hoger.
Zou bij de nieuwe Niro verbeterd moeten zijn

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:51
LuKiE_NL schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:27:
[...]
Ik ben benieuwd of iemand anders hier meer over heeft gehoord? Verkoopt hij zo goed?
Volgens mij is het meer dat alle autofabrikanten leveringsproblemen hebben, chiptekorten etc.
per saldo daardoor meer vraag dan aanbod.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tomtidom71 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:16:
[...]

Zou bij de nieuwe Niro verbeterd moeten zijn
Marginaal, 44 naar 41 minuten voor 10->80%.
Maar goed, het is een facelift, de nieuwe Niro, dus we mogen al lang blij zijn dat er _iets_ aan is gedaan, haha.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• eltron
Laden afhankelijk van SOC en temperatuur batterij komt uit tussen 40 en 50kW.
En als je verder komt op een lading kun je ook besluiten om niet meer te laden dan 65-70%, na 70% daalt de laadsnelheid nogal.
Per saldo is effect op laadtijd en reistijd gering schat ik. Minder verbruik, iets langer laden, maar minder vaak.
en je kunt wellicht op aangenamere plekken laden waardoor de tijd, in elk geval voor je gevoel, sneller gaat.

Verwijderd

Voor de mensen die voor de Niro EV DynamicPlusLine gaan in de groene kleur, hou er rekening mee dat deze boven de €45000 uitkomt en je hier dus geen subsidie op krijgt.

Hier had ik geen rekening mee gehouden. Kan gelukkig nog annuleren en direct een nieuwe bestellen in de kleur wit.

Edit: dit is met de consumentenadvies prijs zo, met de fiscale waarden zit je onder de 45k. Heb net gebeld met het RVO en die geven aan dat ze kijken naar de fiscale waarde.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2022 08:50 ]

• LuKiE_NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-01 16:00
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:22:
Voor de mensen die voor de Niro EV DynamicPlusLine gaan in de groene kleur, hou er rekening mee dat deze boven de €45000 uitkomt en je hier dus geen subsidie op krijgt.

Hier had ik geen rekening mee gehouden. Kan gelukkig nog annuleren en direct een nieuwe bestellen in de kleur wit.
In het leasecontract/RDW wordt toch uitgegaan van de fiscale waarde a €43.350? Hierbij komt dan €795 voor de metallic lak, dus totaal €44.145.
Dit zou dus wel binnen de subsidie grenzen vallen.

Verwijderd

LuKiE_NL schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:31:
[...]

In het leasecontract/RDW wordt toch uitgegaan van de fiscale waarde a €43.350? Hierbij komt dan €795 voor de metallic lak, dus totaal €44.145.
Dit zou dus wel binnen de subsidie grenzen vallen.
Oh, ja dan idd wel. Ik dacht dat je naar de consumentenadviesprijs moest kijken. Die is €44.295 dus met lak zou deze boven de 45k komen.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:13
Hoop dat het een beetje zit, vond de hoofdsteunen van de kona meer dan kudt

• Peutpeut
bnwgraaf schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:47:
[...]

Ik ben eerst met een andere Duitse dealer bezig geweest, waar dat zou spelen.
Mij werd verteld dat je als particulier wel de Duitse BTW kon terugvorderen, maar dat je dan eerst de Duitse BTW betaalt, vervolgens de Nederlandse daar bovenop en pas dan de Duitse BTW kan terugvragen, omdat zij in Duitsland bewijs moeten hebben dat de auto ondertussen in Nederland is ingeschreven.

De auto die ik nu heb was 7 maanden oud en had iets meer dan 7000 km gereden, dus viel net buiten dat hele BTW verhaal.

Sorry, beetje offtopic...
Dat had ik niet begrepen, we hebben gekozen om het allemaal uit handen te geven en dat is ons goed bevallen. Als dit niet zou spelen dan had ik wel overwogen om het eea zelf te doen, dat had dan wat in de kosten gescheeld.

• monica66
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-01 19:56
In Engeland maakt de EV een tour rond de dealers. Hier te zien:
YouTube: Kia’s New Niro EV: Jack’s First Impressions!

Jack zegt op het filmpje dat ze daar standaard vehicle to load aan boord hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door monica66 op 23-04-2022 21:17 ]

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

monica66 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:46:
In Engeland maakt de EV een tour rond de dealers. Hier te zien:
YouTube: Kia’s New Niro EV: Jack’s First Impressions!

Jack zegt op het filmpje dat ze daar standaard vehicle to load aan boord hebben.
"vehicle to load" is dus eigenlijk niks anders dan een stopcontact in je auto. Dat heeft het oude model al vaak standaard. Jammer genoeg niet in Nederland maar het oude model dat in Polen, Duitsland, Noorwegen etc wordt verkocht heeft gewoon een stekker achterin.

*edit i stand correct met onderstaand commentaar. Hoewel het stopcontact achterin 230v levert is deze beperkt in het maximaal te leveren vermogen. dit is anders dan direct van het accupakket af tappen waarbij je veel hogere vermogens kan halen.*

[ Voor 18% gewijzigd door Yariva op 24-04-2022 14:31 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• CyBeRSPiN
Yariva schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:35:
[...]

"vehicle to load" is dus eigenlijk niks anders dan een stopcontact in je auto. Dat heeft het oude model al vaak standaard. Jammer genoeg niet in Nederland maar het oude model dat in Polen, Duitsland, Noorwegen etc wordt verkocht heeft gewoon een stekker achterin.
Geeft die ook stroom als de auto uit staat? Of is het simpelweg een omvormer op het 12V systeem?

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:12
Yariva schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:35:
[...]

Volgens mij mag je V2L niet verwarren met een stopcontact in de auto, wat je wel vaker ziet om een telefoon/ipad op te laden. V2L komt bij de ionic5 met een adapter die je op de laad stekker zet. Dan heb je inderdaad een stopcontact, maar dan wel met 3.6 kw. Hier kun je alles op aansluiten. Zelfs een granny om een andere EV te laden.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Eboera
driel24 schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:36:
[...]

Volgens mij mag je V2L niet verwarren met een stopcontact in de auto, wat je wel vaker ziet om een telefoon/ipad op te laden. V2L komt bij de ionic5 met een adapter die je op de laad stekker zet. Dan heb je inderdaad een stopcontact, maar dan wel met 3.6 kw. Hier kun je alles op aansluiten. Zelfs een granny om een andere EV te laden.
Klopt helemaal, V2L is anders dan de wand contactdoos die achterin zit. Die WCD is beperkt qua vermogen (=200W). Bij V2L is de omvormer die gebruikt wordt om te laden bidirectioneel. Bij het laden wordt 240 volt wisselstroom omgezet in gelijkstroom en bij V2L werkt hij andersom. De nieuwe Niro heeft standaard V2L maar alleen bij de Executive krijg je een adapter meegeleverd. Die kun je ook los kopen voor veel geld maar ik zag al schema’s op internet rond gaan. Qua elektronica eenvoudig zelf te maken, misschien dat ik dat wel doe als ik behoeft heb aan deze feature.

https://www.ioniqforum.co...r-secrets-not-many.39857/

[ Voor 3% gewijzigd door Eboera op 24-04-2022 11:38 ]

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01-2025
Sinds 2 weken last van een haperende airco/verwarming. Workaround is op 27 graden zetten en ventilator hoog, dan komt er wat koele(re) lucht uit.

Na een tijdje weer het "ratelend rubber"-geluid in de ventilatie ( @harw en @_eLMo_ jullie hadden dit volgens mij een tijd geleden ook)
Het lijkt wel alsof er een verdeelklep tussen warm/koud vast zit. Over 2 weken naar de dealer.

[ Voor 13% gewijzigd door delius op 25-04-2022 09:58 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:47
delius schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:59:
Sinds 2 weken last van een haperende airco/verwarming. Workaround is op 27 graden zetten en ventilator hoog, dan komt er wat koele(re) lucht uit.

Na een tijdje weer het "ratelend rubber"-geluid in de ventilatie ( @harw en @_eLMo_ jullie hadden dit volgens mij een tijd geleden ook)
Het lijkt wel alsof er een verdeelklep tussen warm/koud vast zit. Over 2 weken naar de dealer.
Geen probleem met het koel/verwarmingselement onder het dashboard?
Wij hadden iets vergelijkbaars, vrijwel geen airco meer, ding was defect. Kwam nogal eens voor volgens de dealer.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-01 10:44
Ik heb tussen 18 april 20:25 en 25 april 8:59 geen posts in dit forum. Klopt dat? Dat klopte even, maar nu is alles er weer. Ik dacht al, Niro-rijders die zich een week stil houden >:)

[ Voor 40% gewijzigd door Tacovdh op 25-04-2022 10:34 ]

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-01 12:23
never mind; edit gemist

[ Voor 90% gewijzigd door cville op 25-04-2022 12:00 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-01 15:31
gustaveau schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:39:
[...]

Nee joh, lekker rustig aan. De autorit is ook onderdeel van de vakantie, en aangezien de hond meegaat heb ik nog een extra reden om zo nu en dan te stoppen.

Vandaag met een stads ritje mooi verbruik gehaald van 12.4, kon dat ook maar op de snelweg...
Vakantie zit er inmiddels op en wilde nog even wat ervaringen delen.

Zoals gezegd zijn we naar Nice gereden, wat toch een mooie afstand is.
Het verbruik binnen NL met een maximum snelheid van 100-110 km/h viel me reuze mee en lag meestal rond de 14kwh/100 km.
Daarna in Belgie en Noord-Frankrijk wat meer heuvels tegengekomen en dan zie je wel dat het verbruik heel erg toeneemt. Mijn gemiddeld verbruik daar met eenzelfde snelheid lag al snel op 19-20 kwh/100km en daardoor heb ik toch wat sneller de laadpaal moeten zoeken dan ik in eerste instantie had gedacht.

Wat vooral lastig was, was dat door de fluctuaties in verbruik de geschatte range van de Niro niet meer betrouwbaar bleek. Ik ging ervanuit dat de geschatte range op basis van het meest recente verbruik was, maar blijkbaar toch niet?
Ik ben dus een paar keer in de situatie gekomen dat met een volle accu (met een geschatte range van 400+km door de boordcomputer) ik toch echt niet verder kwam dan 300km. En dan heb ik de snelheid toch echt constant gehouden, ik heb nergens 130 gereden.
uiteindelijk was het zelfs nodig om maar een stuk langzamer te gaan rijden, zonder verwarming om nog de volgende laadpaal te kunnen halen, dus dat is iets waar ik de volgende keer toch anders op moet gaan plannen.

Uiteindelijk in Frankrijk lag het verbruik veel dichter bij 18kwh/100km, dus dat is een wijze les.

Wel is het rijden in de bergen een genot met de Niro, het geeft veel gevoel van controle dat je altijd het volledige vermogen tot je beschikking hebt, dat is toch echt een andere ervaring dan met een handbak de bergen in...

• eltron
gustaveau schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:09:
[...]

Vakantie zit er inmiddels op en wilde nog even wat ervaringen delen.

Zoals gezegd zijn we naar Nice gereden, wat toch een mooie afstand is.
Het verbruik binnen NL met een maximum snelheid van 100-110 km/h viel me reuze mee en lag meestal rond de 14kwh/100 km.
Daarna in Belgie en Noord-Frankrijk wat meer heuvels tegengekomen en dan zie je wel dat het verbruik heel erg toeneemt. Mijn gemiddeld verbruik daar met eenzelfde snelheid lag al snel op 19-20 kwh/100km en daardoor heb ik toch wat sneller de laadpaal moeten zoeken dan ik in eerste instantie had gedacht.

Wat vooral lastig was, was dat door de fluctuaties in verbruik de geschatte range van de Niro niet meer betrouwbaar bleek. Ik ging ervanuit dat de geschatte range op basis van het meest recente verbruik was, maar blijkbaar toch niet?
Ik ben dus een paar keer in de situatie gekomen dat met een volle accu (met een geschatte range van 400+km door de boordcomputer) ik toch echt niet verder kwam dan 300km. En dan heb ik de snelheid toch echt constant gehouden, ik heb nergens 130 gereden.
uiteindelijk was het zelfs nodig om maar een stuk langzamer te gaan rijden, zonder verwarming om nog de volgende laadpaal te kunnen halen, dus dat is iets waar ik de volgende keer toch anders op moet gaan plannen.

Uiteindelijk in Frankrijk lag het verbruik veel dichter bij 18kwh/100km, dus dat is een wijze les.

Wel is het rijden in de bergen een genot met de Niro, het geeft veel gevoel van controle dat je altijd het volledige vermogen tot je beschikking hebt, dat is toch echt een andere ervaring dan met een handbak de bergen in...
GOM is wat dit betreft een zwak punt, houd rekening met gemiddelde van de kilometers in het recente verleden, maar zou bij een dergelijke rit meer rekening moeten houden met o.a. hoogte verschillen. Een app als ABRP doet dat wel.
Overigens zou het ongeveer neutraal moeten uitpakken als je net zoveel omlaag rijdt als omhoog, en Nice is natuurlijk zeeniveau. Maar onderweg heb je natuurlijk stukken dat je per saldo flink stijgt en dus eerder moet laden.

• matthijst
Als je een nieuwe bestelt, wanneer wordt er dan zon VIN aan je bestelling gekoppeld?
Of anders gevraagd: wanneer weet je wanneer ie geleverd gaat worden (sept/okt zegt de dealer nu, maar schijnbaar pas echt bekend na die VIN)?

• gustaveau
eltron schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:20:
[...]

GOM is wat dit betreft een zwak punt, houd rekening met gemiddelde van de kilometers in het recente verleden, maar zou bij een dergelijke rit meer rekening moeten houden met o.a. hoogte verschillen. Een app als ABRP doet dat wel.
Overigens zou het ongeveer neutraal moeten uitpakken als je net zoveel omlaag rijdt als omhoog, en Nice is natuurlijk zeeniveau. Maar onderweg heb je natuurlijk stukken dat je per saldo flink stijgt en dus eerder moet laden.
Op het stijlste stukje omhoog, in de Gorges du Verdon klokte hij even een verbruik van 26kwh/100km, daarna middelde dat behoorlijk toen we weer naar beneden gingen. Blijft toch leuk al die gratis kilometers aan range die je dan krijgt door het afdalen.

Maar gemiddeld genomen dus een stuk hoger verbruik wanneer je door een heuvellandschap rijdt t.o.v. in Nederland. Dat is wel iets om rekening mee te houden bij de planning. Extra laadstop is dan jammer genoeg wel nodig.

• CyBeRSPiN
matthijst schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:03:
Als je een nieuwe besteld, wanneer wordt er dan zon VIN aan je bestelling gekoppeld?
Of anders gevraagd: wanneer weet je wanneer ie geleverd gaat worden (sept/okt zegt de dealer nu, maar schijnbaar pas echt bekend na die VIN)?
Ik denk niet dat je meer inzicht kan krijgen dan de belofte van je dealer.
De auto is nu sowieso nog niet geproduceerd, boot is paar weken varen en dan nog paar weken tussen lossen in de haven t/m rijklaar maken bij de dealer.
De dealer zal tzt wel kunnen zien of ie al geproduceerd is, en mogelijk of en wanneer ie verscheept is, maar Kia biedt hier niet zoveel inzicht in. Kwestie van een hoop geduld en af en toe eens met je contactpersoon bij je dealer babbelen.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
delius schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:59:

Ja, die klepperende kleppen komen bij mij vooral voor mij voorruit ontwaseming. Redelijk consistent reproduceerbaar.

Monteur had het doorgezet naar Kia maar had nog geen oplossing. En ik vond het niet erg genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 25-04-2022 15:59 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• matthijst
CyBeRSPiN schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:32:
[...]

Ik denk niet dat je meer inzicht kan krijgen dan de belofte van je dealer.
De auto is nu sowieso nog niet geproduceerd, boot is paar weken varen en dan nog paar weken tussen lossen in de haven t/m rijklaar maken bij de dealer.
De dealer zal tzt wel kunnen zien of ie al geproduceerd is, en mogelijk of en wanneer ie verscheept is, maar Kia biedt hier niet zoveel inzicht in. Kwestie van een hoop geduld en af en toe eens met je contactpersoon bij je dealer babbelen.
OK, geen haast verder, hoe langer ik zou doorrijden in mn inruilauto hoe duurder t voor hun wordt, dus ze hebben er zelf belang bij zsm te leveren :)

• eltron
gustaveau schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:47:
[...]

Op het stijlste stukje omhoog, in de Gorges du Verdon klokte hij even een verbruik van 26kwh/100km, daarna middelde dat behoorlijk toen we weer naar beneden gingen. Blijft toch leuk al die gratis kilometers aan range die je dan krijgt door het afdalen.

Maar gemiddeld genomen dus een stuk hoger verbruik wanneer je door een heuvellandschap rijdt t.o.v. in Nederland. Dat is wel iets om rekening mee te houden bij de planning. Extra laadstop is dan jammer genoeg wel nodig.
Toch kun je in de bergen ook behoorlijk zuinig rijden soms. Deze foto heb ik een paar jaar geleden gemaakt tijdens de wintersport, temperatuur ver onder nul en heen en terug (even boodschappen doen in het dal).
Uiteraard laag verbruik in samenhang met lage snelheid, we moesten met haarspelden etc. fors dalen (2x) en terug, dus per saldo 0 meter hoogteverschil.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mx2MTUfYd2E-AiUSWJ5wZRhmCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uz9KdHDcszMMNaEyHaXgO7G0.jpg?f=fotoalbum_large

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:47
gustaveau schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:47:
[...]

Blijft toch leuk al die gratis kilometers aan range die je dan krijgt door het afdalen.
Heb je gelet op het niveau van regeneratie? De max die ik voorlopig gehaald heb was 9,9 op een bochtige weg omlaag in het Zwarte Woud 😀

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:02
Binnenkort gaan we met de autotrein naar Verona.
Ik ben bang dat het alarm op den duur gaat ivm het vele bewegen op de trein etc.

Kan de 12v accu leegraken door het alarm? Of stoppen de knipperlichten na een bepaalde tijd?

• eltron
Maarten-WL schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:45:
Ik ben bang dat het alarm op den duur gaat ivm het vele bewegen op de trein etc.

Kan de 12v accu leegraken door het alarm? Of stoppen de knipperlichten na een bepaalde tijd?
Geen idee, of de 12V accu hierdoor leeg zou kunnen raken, maar ik kan mij daar wel iets bij voorstellen.
Kan in elk geval geen kwaad om voor de zekerheid een jumpstarter mee te nemen, dan moet dat goed komen.

• Tomtidom71

Geen idee.
Maar bestaat die autotrein dan nog?

• Tomtidom71
Koen Hendriks schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:32:
[...]

Ik heb hen al een paar maand in de auto zitten en werkt super.

Zonder nadenken in de auto stappen en wegrijden met AA op je scherm is echt ideaal
Net bericht gekregen dat mijn AAWireless op de post is gegaan *O*

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:02
Tomtidom71 schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:14:
[...]

Geen idee.
Maar bestaat die autotrein dan nog?
Wekelijks Düsseldorf-Verona.

Op zich is dit niet per se EV gerelateerd, voor een ICE geldt het evengoed dat een accu leeg kan raken hierdoor.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:40
Ze zullen in beide eindstations ongetwijfeld starthulp paraat hebben........ik verwacht dat het regelmatig voorkomt.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:29
Voor de Noorderlingen wellicht interessant: Stern Havik Groningen / Assen is het Kia dealerschap kwijt.
Ik weet niet exact per wanneer, maar de Kia showroom schijnt al leeg te zijn. Kreeg de info van een andere dealer waarnaar ik uitgeweken was voor een beurt. Verkoper van Stern Havik Groningen heeft einde dealerschap bevestigd. Info zou nog volgen.
Op Kia.nl staan ze overigens nog wel als dealer.
Als ik me goed herinner neemt Virena het dealerschap over (o.m. Ten Boer).

• gustaveau
plmagis schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:36:
[...]

Heb je gelet op het niveau van regeneratie? De max die ik voorlopig gehaald heb was 9,9 op een bochtige weg omlaag in het Zwarte Woud 😀
9,9 is het maximum dat het scherm aangeeft he ;)
Tijdens de afgelopen vakantie heb ik vanaf het hoogste punt (dus toen ik op 25 kwh/100 zat) een goede 30 km kunnen rijden met behoud van range.
Dus dat was wel iets van 15 km regeneratie tijdens een hele lange afdaling.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:47

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Marcva schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:09:
Voor de Noorderlingen wellicht interessant: Stern Havik Groningen / Assen is het Kia dealerschap kwijt.
Ik weet niet exact per wanneer, maar de Kia showroom schijnt al leeg te zijn. Kreeg de info van een andere dealer waarnaar ik uitgeweken was voor een beurt. Verkoper van Stern Havik Groningen heeft einde dealerschap bevestigd. Info zou nog volgen.
Oh hier zitten wij ook bij. Ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor de lease. Ze hadden daar altijd een klanten omgeving met gegevens van je auto met kilometer stand en dergelijke. Ben benieuwd hoe dat allemaal overgenomen gaat worden dan.

edit:

Ik kan niet meer inloggen met mijn gegevens op de klantensite en bij een wachtwoord reset wordt er aangegeven dat mijn email adres niet bekend is. ;w

Login komt uit mijn password manager en heb al meerdere mails ontvangen van de klantensite op mijn mailadres dus mijn data klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Koen Hendriks op 26-04-2022 10:42 ]

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:29
Koen Hendriks schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:35:
[...]

Oh hier zitten wij ook bij. Ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor de lease. Ze hadden daar altijd een klanten omgeving met gegevens van je auto met kilometer stand en dergelijke. Ben benieuwd hoe dat allemaal overgenomen gaat worden dan.

edit:

Ik kan niet meer inloggen met mijn gegevens op de klantensite en bij een wachtwoord reset wordt er aangegeven dat mijn email adres niet bekend is. ;w

Login komt uit mijn password manager en heb al meerdere mails ontvangen van de klantensite op mijn mailadres dus mijn data klopt.
Kia is leidend lijkt mij. Die hebben alle info ook (zie mijnKia). Als je erin komt dan :X

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 26-04-2022 10:46 . Reden: typo ]

• matthijst
Vandaag bij de roadshow in Eindhoven geweest.
Wat een vette wagen :D
Zwarte EV Dynamicline besteld.

Verwijderd

matthijst schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:38:
Vandaag bij de roadshow in Eindhoven geweest.
Wat een vette wagen :D
Zwarte Dynamicline besteld.
Had je bij de roadshow de EV of de Hybride? Mooie auto is het hè!

• matthijst
De groenige hybride.
Heb een EV besteld.
Ja vond eigenlijk alles mooi, enige jammere was de laadvloer in de achterbak, die is volgens mij niet vlak met de bumper te leggen (wel wat hoger, maar niet gelijk).
En niet heel erg fan van een glimmende vingerafdruk magneet middenconsole. Maar dat kan misschien wel een stuk carbonfolie oid op tzt.

[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 26-04-2022 22:22 ]

• glas86
matthijst schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:21:
De groenige hybride.
Heb een EV besteld.
Ja vond eigenlijk alles mooi, enige jammere was de laadvloer in de achterbak, die is volgens mij niet vlak met de bumper te leggen (wel wat hoger, maar niet gelijk).
En niet heel erg fan van een glimmende vingerafdruk magneet middenconsole. Maar dat kan misschien wel een stuk carbonfolie oid op tzt.
Ik ben vandaag ook geweest in Eindhoven. Vond het een hele mooie auto. Ik heb hem begin Maart al besteld maar wilde de auto wel even in het echt gezien hebben. Veel ruimte voor en achter zowel voor de benen als hoofdruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door glas86 op 26-04-2022 22:25 ]

• glas86
Weet iemand of de Niro EV ook de dodehoekcamera heeft zoals je ziet op bijvoorbeeld de Sportage of is het alleen een lampje in je spiegel?

• matthijst
glas86 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:24:
[...]

Ik ben vandaag ook geweest in Eindhoven. Vond het een hele mooie auto. Ik heb hem begin Maart al besteld maar wilde de auto wel even in het echt gezien hebben. Veel ruimte voor en achter zowel voor de benen als hoofdruimte.
Gisteren besteld, getekend onder voorbehoud dat ik 'm vandaag wel mooi moest vinden :)
Gedoe altijd met inruilen van je eigen auto tegen een gewenste inruilprijs (autohandelaren en keukenboeren :F).
Als het goed is nog op tijd voor de levering sept/okt en SEPP ook geregeld.

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 26-04-2022 23:10 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:36
glas86 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:30:
Weet iemand of de Niro EV ook de dodehoekcamera heeft zoals je ziet op bijvoorbeeld de Sportage of is het alleen een lampje in je spiegel?
Alleen een lampje en beep.

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
eltron schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:13:
[...]

Geen idee, of de 12V accu hierdoor leeg zou kunnen raken, maar ik kan mij daar wel iets bij voorstellen.
Kan in elk geval geen kwaad om voor de zekerheid een jumpstarter mee te nemen, dan moet dat goed komen.
Je wordt ook duidelijk geadviseerd je alarm uit te zetten. Ik ben zelf nooit met de auto geweest wl paar keer met de motor. En ik kan me niet herinneren ooit een alarm op de auto trein gehoord te hebben toen ik er zelf op zat. Maar 1 keer dat ik meegemaakt heb dat een trein met knipperende auto voorbij kwam. Dus of iedereen doet het netjes of het probleem is niet zo groot.
Is ook fijn voor de mensen die langs het spoor wonen, die willen ook niet elke nacht een paar auto alarmen op de trein voorbij horen komen jengelen.

• JLC_NL
  • Laatst online: 09-05-2025
https://www.autoweek.nl/a...-is-interessante-pionier/
]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mXaEFB3oaTSVxuQ6kuoQtDq8Mk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vUDTkVYgVK0xBOXaDG8I5DAk.jpg?f=user_large

een nieuwe carrosserievorm van de Kia Niro. niet voor onze markt maar de eerste van de purpose-build vehicle reeks. Duw wie weet wat er onze kant nog op komt.

het doet mij in ieder geval denken aan de Nissan Qashqai +2

• CyBeRSPiN
@JLC_NL op het eerste gezicht dacht ik een lijkwagen te zien.. ook zo langwerpig met een hoge hoek achter.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:40
Beetje afhankelijk van de totale lengte, maar voor mij lijkt die achterkant op de (E-)Soul.

[ Voor 4% gewijzigd door Peter-036 op 27-04-2022 09:58 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• bnwgraaf
Ik moest zelfs een klein beetje aan de Nissan Sunny Wagon uit de jaren 90 denken, daar leek de "punt" van het dak ook iets verder te zijn doorgetrokken:

https://a.d-cd.net/bCAAAgJtyOA-960.jpg

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:31

Arfman

Drome!

oldchap schreef op woensdag 27 april 2022 @ 00:19:
[...]

Je wordt ook duidelijk geadviseerd je alarm uit te zetten
Hoe zet je het alarm eigenlijk uit op de e-Niro :?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik zag een post voorbij komen dat 25 april een nieuwe SW versie uit zou moeten komen.
Ik zie op de update site nog niks staan.
Er staat wel een nieuwere SW versie voor de MY'22

Iemand enig idee of die compatibel is met de MY'20?
Of is het een kwestie van 'als je het niet probeert dan bricked hij ook niet'? :+

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:16
oldchap schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:15:
Ik zag een post voorbij komen dat 25 april een nieuwe SW versie uit zou moeten komen.

Of is het een kwestie van 'als je het niet probeert dan bricked hij ook niet'? :+
Het is lekker rommelig op de site. Ik heb een MY'22 maar de laatste update is van feb 2022. Net nog even de updater gestart maar geen nieuwere versie beschikbaar.
Kijk ik op https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeList dan staat daar 5 april maar waar je die vandaan moet toveren is een raadsel.

Versie zal niet compatibel zijn. Had zelf per abuis een MY'20 versie gedownload en de auto roept gewoon dat die niet compatibel is.

• Suicyder
Updatevraag eerder gesteld bij support. Uitgesteld tot ergens in Mei. Vage data dus zal nog even duren denk ik, was nog niet door testfase heen.

• bnwgraaf
oldchap schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:15:

Ik heb gisteren nog chat contact gehad met de support/klantenservice van de update website.
Die vertelde me dat ze met de laatste testen bezig zijn en de update in mei, mogelijk over ongeveer een week, zou kunnen uitkomen.

Er werd weer gezegd dat je de update zelf zou kunnen installeren en daarvoor dus niet naar de dealer hoeft.
Ook werd weer gezegd dat één van de vernieuwingen de mogelijkheid tot OTA updates zou zijn.....

• Roland35
  • Laatst online: 09-01 17:47
Vorige week update van 11 feb. 22 geïnstalleerd op mijn MY22 Niro. Nu geeft de informatie aan dat OTA update beschikbaar is tot januari 2029

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Ik weet niet of/hoe het alarm uitgezet kan worden, maar zou je dan de functie kunnen gebruiken om de 12V accu opgeladen te houden via de hoogspanningsaccu?

Ik zag net dat je ook 'normale' cruise control kunt inschakelen ipv SCC door 2 seconden op de afstandsknop te drukken. In sommige situaties wel fijn vind ik zelf, alhoewel de SCC meestal wel relaxed rijden is.

[ Voor 0% gewijzigd door Digitair op 28-04-2022 08:55 . Reden: Spellingschecker correctie ]

• saskiakelvin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-06-2025
Zojuist bericht gehad over de verwachte leverdatum 26-8-22. We hebben de Niro EV executive cityscape green besteld in Doetinchem.

Onze eerste EV dus wel spannend maar op dit forum meer dan genoeg info.

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:05
Mij is de laatste tijd iets opgevallen. Dode hoek lampje aan de passagierskant licht niet op als je langs een vrachtwagen rijdt. Doet ie heel consequent. Heel soms ook niet bij een auto maar dan rijdt deze teveel rechts van de baan.

Iemand anders ook last van?

• bnwgraaf
Akemi schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:39:
Mij is de laatste tijd iets opgevallen. Dode hoek lampje aan de passagierskant licht niet op als je langs een vrachtwagen rijdt. Doet ie heel consequent. Heel soms ook niet bij een auto maar dan rijdt deze teveel rechts van de baan.

Het is mij ook opgevallen. Maar dat dat geldt ook aan de andere kant volgens mij.
Ik vraag me af of het te maken heeft met het snelheidsverschil, maar heb dat nog niet goed kunnen testen. Soms leek het dat ze het wel doen, als het verschil klein is en je dus maar langzaam inhaalt en als je er met groot verschil langs rijdt, dat het lampje dan niet opligt. Maar ik ben dus niet zeker.

• Tazzy
saskiakelvin schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:39:
Zojuist bericht gehad over de verwachte leverdatum 26-8-22. We hebben de Niro EV executive cityscape green besteld in Doetinchem.

Wanneer besteld? Ik zoek wat indicatie, die van ons is 2 april besteld

• saskiakelvin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-06-2025
Tazzy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:21:
[...]

Wanneer besteld? Ik zoek wat indicatie, die van ons is 2 april besteld
11 april :)

• Eboera
Ik heb begin maart besteld maar nog helemaal niet gehoord over de levertijd. Behalve dat de verkoper meldde dat het september zou zijn. We gaan het zien….

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:20

Merkte ik destijds ook op bij mijn M6, nooit helemaal kunnen achterhalen waarom het zo random werkte. Heb het niet op mijn eNiro want heb DPL.

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-01 10:44
Het lampje licht niet op als het snelheidsverschil meer dan 10% is, heb ik ooit (in de manual?) gelezen.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW

• bnwgraaf
Tacovdh schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:21:
[...]
Het lampje licht niet op als het snelheidsverschil meer dan 10% is, heb ik ooit (in de manual?) gelezen.
Okay, dat had ik dus toch goed bedacht. Waarschijnlijk zoiets van, als je zoveel snelheidsverschil heb, ben je duidelijk aan het inhalen en is het risico niet zo groot meer?

• mario007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 09:25
Marcva schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:09:
Ik hoop snel op nieuws aangezien ik vandaag een mail van Kia heb gekregen dat mijn auto een onderhoudsbeurt nodig heeft voor 9 juni met als lokale dealer Stern Groningen.

[ Voor 5% gewijzigd door mario007 op 28-04-2022 13:26 ]

<leeg>

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:05
Tacovdh schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:21:
[...]
Dat kan wel kloppen maar het verschil was zeker kleiner dan 10%. Daar was ik al mee aan het spelen omdat snelheid wel een factor is dus ik eerst dacht dat dat de reden was.

• Tomtidom71
saskiakelvin schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:39:

Ik hoop het voor je (en mij) maar ik denk dat dat heel optimistisch is

• Tazzy
Eboera schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:15:
[...]

Ik heb begin maart besteld maar nog helemaal niet gehoord over de levertijd. Behalve dat de verkoper meldde dat het september zou zijn. We gaan het zien….
Ik heb ook even met verkoper contact gehad en krijg hetzelfde verhaal. Mijn "dealer" kan zelf geen Kia bestellen en moet dit via Zeeuw&Zeeuw doen. Wellicht is dat de oorzaak?

• Eboera
Tazzy schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:07:
[...]

Ik heb ook even met verkoper contact gehad en krijg hetzelfde verhaal. Mijn "dealer" kan zelf geen Kia bestellen en moet dit via Zeeuw&Zeeuw doen. Wellicht is dat de oorzaak?
Ik heb de mijne rechtstreeks bij Zeeuw & Zeeuw besteld. Maar heel veel maakt het ook niet uit, eerder dan september wordt het toch niet en ik kan nog wel wachten hoor.

• Tazzy
Kan ook wel wachten maar eerder zou ik helemaal niet erg vinden

• rixster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-11-2025
Roland35 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:52:
Vorige week update van 11 feb. 22 geïnstalleerd op mijn MY22 Niro. Nu geeft de informatie aan dat OTA update beschikbaar is tot januari 2029
Hoe zie je dat, heb je wellicht een foto van het scherm?

• Tomtidom71
Eboera schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:18:
[...]

Ik heb de mijne rechtstreeks bij Zeeuw & Zeeuw besteld. Maar heel veel maakt het ook niet uit, eerder dan september wordt het toch niet en ik kan nog wel wachten hoor.
Hier ook Zeeuw &Zeeuw... Kan alleen niet wachten.
Heb nu een skere Hyundai i30 huurauto

• bnwgraaf
Ik zie op een aantal buitenlandse forums (Hyundai, Kia), dat daar gisteren updates zijn verschenen. Ik weet niet of dat uiteindelijk dezelfde update is als er voor onze e-Niro's aan zit te komen, maar één van de merkbare dingen zou zijn dat Android Auto nu wel full screen is, dus hopelijk geldt dat straks ook voor onze update!

https://www.kiaevforums.c...ilable-for-download.2562/

https://www.hyundai-forum...-on-april-28-2022.688904/

• Suicyder
Ik heb updates inderdaad gemeld zien worden (ook voor de Kia), hier nog niets in de Updater tool

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
bnwgraaf schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:27:
Ik zie op een aantal buitenlandse forums (Hyundai, Kia), dat daar gisteren updates zijn verschenen. Ik weet niet of dat uiteindelijk dezelfde update is als er voor onze e-Niro's aan zit te komen, maar één van de merkbare dingen zou zijn dat Android Auto nu wel full screen is, dus hopelijk geldt dat straks ook voor onze update!

https://www.kiaevforums.c...ilable-for-download.2562/

https://www.hyundai-forum...-on-april-28-2022.688904/
Ik had voor mijn Kia een Toyota.
Een heel erg groot verschil was de gebruiksvriendelijkheid van de website betreffende updates.
Was gewoon beschikbaar en met duidelijke instructies hoe te installeren zonder allerlei vage “strafwaarschuwingen” en ingewikkelde zoekactie’s
Soms lijkt het wel of Kia Noord-Koreaans is.
Jammer, want ik vind de barrière om te updaten echt te groot nu.
Pagina: 1 ... 200 ... 360 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.