Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-11-2022
Hoever kom ik eigenlijk met een laadpas van EVBOX in het buitenland, bij welke palen kan ik eigenlijk ook laden?, in Duitsland en Frankrijk zit niet zoveel volgens de map van EVBOX....
kan je passen van andere aanbieders koppelen aan de EV laadpas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-07-2019
koekerk schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:24:
Hoever kom ik eigenlijk met een laadpas van EVBOX in het buitenland, bij welke palen kan ik eigenlijk ook laden?, in Duitsland en Frankrijk zit niet zoveel volgens de map van EVBOX....
kan je passen van andere aanbieders koppelen aan de EV laadpas ?
Je kan ook een pas van newmotion bestellen zit
Geen maand bedrag aan vast.
Heeft een goede Europese dekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
Zekers maar beetje lastig plaatsen hier
Kijk ff op kia forum
Beste is toch om de kleur in echt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 29-09-2024
zerocool82 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 16:07:
Vandaag ook mijn e-Niro op mogen halen, verwachte levering 31 maart en vandaag (28 maart) op kunnen halen. Rijdt zeer fijn, van het weekend waarschijnlijk een lange rit (nu nog enkel in de stad gereden).
nice! Heb jij de auto gegevens al wel in je Kia app gekregen? Het lukt mij niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 11:17
Geen probleem om de App aan de praat te krijgen. Je dealer moet je wel 'uitnodigen' door de autogegevens in te voeren. Was verder geen probleem en werk al twee weken prima. Wel jammer dat je (bijvoorbeeld) de verwarming niet of afstand kunt uitlezen. Je ziet (met plaatje) hoe lang je ritten waren en wat algemene wetenswaardigheden over de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:04
Ik had ook kleine moeite met de app. De auto terug naar fabrieksinstellingen loste dit probleem op.
In de app mailadres naar keuze en wachtwoord is meldcode.
Daarmee zal het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben1987 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:12:
[...]

het is maar net waar je heen moet, maar Ionity zit wel degelijk langs de Peage, kan je zelfs zien op de link die je erbij poste: https://ionity.eu/en/where-and-how.html . Wij gaan 2 x per jaar richting Royan (ZW FR), we gaan het gewoon in 1 dag proberen. Ipv een reis van 10 a 11 uur, wordt het 12 a 13 uur, schat ik. In dit 10 uur zitten ook al pauzes. En misschien wat omrijden, zoals via Reims. (Heb hier al eerder over gepost in dit topic)

Ionity geeft helaas geen informatie over waar en wanneer andere laadpunten komen/klaar zijn, heb ik ze gevraagd. Denk dat dit met concurrentie te maken heeft.
Klopt, da's een andere richting dan naar de Franse alpen. Dan is Ionity wel een optie. Denk trouwens dat dan een snelheid van ongeveer 110km/u de optimale snelheid is. Ik ga mogelijk weer richting de alpen om daar te fietsen en dan ga ik wel via Duitsland en Zwitserland omdat in het Franse Alpen gebied daar weer de Ionity chargers zitten. De peage langs Dijon en Lyon mist wel Ionity en die heb ik in 2017 met de Ioniq genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 17:59
Ben1987 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:56:
Andere ook regelmatig storing met de DAB radio ? Verbinding valt geregeld een paar seconden uit.
Eigenlijk geen problemen en luister best veel radio ik zou er mee naar de dealer gaan, radio moet gewoon altijd goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:15
Gisteren is mijn e-Niro door de leasemaatschappij besteld. Leverdatum staat nu op Januari 2020. Lange wachten kan beginnen. Heb de Aurora Black besteld met de lichten onder de portieren als optie. Dit leek mij wel gaaf. Iemand hier ervaring mee?
Krijg morgen een voorloopauto, dit is een Megane, Astra of Leon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:36

GVR

blottle schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:56:
Gisteren is mijn e-Niro door de leasemaatschappij besteld. Leverdatum staat nu op Januari 2020. Lange wachten kan beginnen. Heb de Aurora Black besteld met de lichten onder de portieren als optie. Dit leek mij wel gaaf. Iemand hier ervaring mee?
Welke lm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:36

GVR

Nice. Mijne ook besteld vandaag bij Arval, ook zwart, ook met de led binnenverlichting, in uitstap verlichting, dashcam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Ben1987 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 15:12:
[...]

Ionity geeft helaas geen informatie over waar en wanneer andere laadpunten komen/klaar zijn, heb ik ze gevraagd. Denk dat dit met concurrentie te maken heeft.
Klopt, maar deze site geeft wel een beetje inzicht in hoe lang het bouwen ongeveer duurt:
https://ionity.evapi.de/#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10 09:02
Vandaag ook de auto opgehaald :) wat een opties vooral het meesturen als je over de belijning gaat is grappig.

Iemand die weet hoe de Kia app precies heet in de Apple app store?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
Kia konnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:45
Het lijkt wel mee te vallen met het remlichtencircus bij regeneratie. Vandaag wat testjes gedaan in het donker met reflectorpaaltjes. Bij geen en een pijltje gaan de remlichten niet branden. Pas bij twee pijltjes gaan ze aan, en dan pas na ongeveer een halve seconde, als het afremmen doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
GVR schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:00:
[...]

Nice. Mijne ook besteld vandaag bij Arval, ook zwart, ook met de led binnenverlichting, in uitstap verlichting, dashcam.
Cool. Hoe is jouw ervaring met Arval? Ik ben tot nu wel tevreden. Mijn voorloopauto is ook via Arval, wordt morgen afgeleverd thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 22:01

zerocool82

Ignorance causes chaos

mfj84 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:54:
[...]

nice! Heb jij de auto gegevens al wel in je Kia app gekregen? Het lukt mij niet |:(
Yep, ik wilde mij registeren en toen werd er aangegeven dat er al een gebruiker was gekoppeld. Bleek de dealer de registratie te hebben uitgevoerd; met wachtwoordherstel het wachtwoord ingesteld en de voorwaarden geaccepteerd. De gegeven waren niet direct zichtbaar, maar na enige tijd wel. Ik zie o.a. waar de auto staat, laadpercentage, alle ritinformatie, rijstijl, of mijn deuren op slot zijn, of de bandenspanning op orde is, parkeerrem uit/aan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:31
Gerry1982 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:20:
Vandaag ook de auto opgehaald :) wat een opties vooral het meesturen als je over de belijning gaat is grappig.

Iemand die weet hoe de Kia app precies heet in de Apple app store?
MijnKia, maar je hebt een account nodig. Iets zegt me dat je dealer daar geen tijd voor heeft genomen om het samen met je in te stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Sigmasailor schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:29:
Klopt Tesla kan wel op CCS, maar andere auto’s met CCS kunnen niet bij Tesla, snappie?
Bummer. Blokkeren omdat het kan. Kennelijk verdient Tesla genoeg om wat extra dekking op de vaste kosten te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
joepie de p schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:50:
Het lijkt wel mee te vallen met het remlichtencircus bij regeneratie. Vandaag wat testjes gedaan in het donker met reflectorpaaltjes. Bij geen en een pijltje gaan de remlichten niet branden. Pas bij twee pijltjes gaan ze aan, en dan pas na ongeveer een halve seconde, als het afremmen doorzet.
Als re-gen op AUTO staat en je rijdt achter een ander, dan gaat ie toch echt wel snel oplichten is mijn ervaring. Omdat ie dan sterker regenereert dan zonder voorligger.
Is lastig checken, ik lette op de reflectie op de kentekenplaat van een achterligger. Zou fijner zijn als je het remlicht zichtbaar zou kunnen maken met een app, ik zou de regeneratiestand er op willen aanpassen namelijk. Maar niet nodeloos op standje 0/1 laten staan.
joepie de p schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:16:
[...]

Bummer. Blokkeren omdat het kan. Kennelijk verdient Tesla genoeg om wat extra dekking op de vaste kosten te negeren.
Nee, omdat het hun Unique Selling Point is en er al jaren aan bouwen, ver voor welke andere concurrent dan ook. Ze hebben er niks aan als de SCs bezet raken door derden. Met hun eigen vloot weten ze precies wie wanneer gaat laden en kunnen ze de boel in theorie gaan verdelen over meerdere laadpleinen.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-03-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:18:.
Is lastig checken, ik lette op de reflectie op de kentekenplaat van een achterligger. Zou fijner zijn als je het remlicht zichtbaar zou kunnen maken met een app, ik zou de regeneratiestand er op willen aanpassen namelijk. Maar niet nodeloos op standje 0/1 laten staan.
Kan je niet iets reflecterends onder of boven in de achterruit maken zodat je het remlicht goed in je binnenspiegel kunt zien?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 14:00
blottle schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:56:
Nog best snel. Vorige maand besteld bij pon, levering maart 2020, pffff. Wel scherpe prijs maar helaas geen scherpe levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:18:
Als re-gen op AUTO staat en je rijdt achter een ander, dan gaat ie toch echt wel snel oplichten is mijn ervaring. Omdat ie dan sterker regenereert dan zonder voorligger.
Dat kan. Ik heb het inderdaad op een rustig weggetje getest dus zonder voorligger. Dit vraagt om een e-niro treff :)
Of anders een ducktapie van derde remlicht naar de achterruit plakken.
Nee, omdat het hun Unique Selling Point is en er al jaren aan bouwen, ver voor welke andere concurrent dan ook. Ze hebben er niks aan als de SCs bezet raken door derden. Met hun eigen vloot weten ze precies wie wanneer gaat laden en kunnen ze de boel in theorie gaan verdelen over meerdere laadpleinen.
Ja, maar een beetje wrang is dan wel dat ze voor de Model 3 (and others yet to come?) wel nuttig gebruik willen maken van het openbare CCS netwerk. Tot zover het USP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
joepie de p schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:36:
[...]

Dat kan. Ik heb het inderdaad op een rustig weggetje getest dus zonder voorligger. Dit vraagt om een e-niro treff :)
Of anders een ducktapie van derde remlicht naar de achterruit plakken.

[...]

Ja, maar een beetje wrang is dan wel dat ze voor de Model 3 (and others yet to come?) wel nuttig gebruik willen maken van het openbare CCS netwerk. Tot zover het USP.
Ja dat tape is een leuke tip, ga ik eens proberen.
USP is alleen maar sterker geworden: bij welk ander merk heb je een goed dekkend snellader netwerk (geïntegreerd met de navigatie) en kun je daarnaast ook nog uitwijken naar een steeds groter wordend CCS netwerk? Vooralsnog zijn de CCS laders ook nog niet zo snel als de SCs.

Ik zie Tesla voorlopig nog niet de boel opengooien. Misschien dat de EU zich er op een bepaald moment mee gaat bemoeien, net als de roaming met gsm. Maar ook dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

michielonline schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:31:
Ik ben aan het wachten op mijn Runway Red, volgens de dealer zou deze "in maart" binnenkomen dus hopelijk begin april rijden. Heeft iemand ervaring met het wrappen van de grill? Ben erover aan het denken om de grill zwart te laten wrappen maar geen idee of dat blijft zitten ivm de kuiltjes in de grill. Ik begrijp dat ze vanwege aerodynamica geen traditionele open grill konden plaatsen, maar zwart met een chromen randje zoals de traditionele "tijgerneus" was wellicht mooier geweest.
En, Michiel, heb je de auto al? En heb je de grill ook zwart laten wrappen?

Ik krijg ook een rode en wil ook die grill zwart laten wrappen. Ben zo benieuwd hoe dat eruit gaat zien...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Laatst online: 14-02-2020
Hippe Lip schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:47:
[...]

En, Michiel, heb je de auto al? En heb je de grill ook zwart laten wrappen?

Ik krijg ook een rode en wil ook die grill zwart laten wrappen. Ben zo benieuwd hoe dat eruit gaat zien...
De laatste rode e-Niro die op kenteken is gezet is van 5 maart 2019.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ah, dank je Yvonne. Dan is zijn rooie met dezelfde boot gekomen als mijn rooie. Die kwam op 25 maart in Rotterdam.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Boten april/mei

Aangezien de verwachte leverdatum van mijn e-Niro de 1e week van mei is lijkt het erop dat hij in een van deze boten zal zitten. Iemand al bevestiging gehad voor dezelfde periode? Mijn dealer is heeft nog geen exacte leverdatum kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 15:57

Pierik

I'll be back!!!

tescione schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:27:
[Afbeelding: Boten april/mei]

Aangezien de verwachte leverdatum van mijn e-Niro de 1e week van mei is lijkt het erop dat hij in een van deze boten zal zitten. Iemand al bevestiging gehad voor dezelfde periode? Mijn dealer is heeft nog geen exacte leverdatum kunnen geven.
Ik heb eind April doorgekregen dus dan zou die van mij op de Monring linda moeten staan.

Ik hoop dat dat zo is :)

Iracing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
ja precies, ik nog niks dus hij zal nog wel niet geladen zijn.

[ Voor 66% gewijzigd door tescione op 29-03-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
zerocool82 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:04:
[...]

Yep, ik wilde mij registeren en toen werd er aangegeven dat er al een gebruiker was gekoppeld. Bleek de dealer de registratie te hebben uitgevoerd; met wachtwoordherstel het wachtwoord ingesteld en de voorwaarden geaccepteerd. De gegeven waren niet direct zichtbaar, maar na enige tijd wel. Ik zie o.a. waar de auto staat, laadpercentage, alle ritinformatie, rijstijl, of mijn deuren op slot zijn, of de bandenspanning op orde is, parkeerrem uit/aan etc.
Dus jij hebt de app opnieuw ingesteld dmv een wachtwoordwijziging? Ik heb in de Niro alle settings terug naar factory gedaan maar dat mocht nog niet baten. Kreeg in de auto geen opties om dingen te accepterne.
Dan nu de app maar even proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door mfj84 op 29-03-2019 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
tescione schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:43:
ja precies, ik nog niks dus hij zal nog wel niet geladen zijn.
Volgens mij is het zo dat op het moment dat de auto op de boot staat het chassisnr bij de dealer bekend is.

Maar of je nog steeds kunt vasthouden aan de boten is nog maar de vraag, eerdere posts berichten dat er een voorraad bij Kia NL staat. Echter de uitlevering is nog steeds volgens de wachtlijsten.

Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Laatst online: 10-10 15:35
Echt bevestigen kan ik het niet, maar toen ik de laatste keer bij mijn dealer was met de lijst van geleverde auto’s onder mijn arm, gaf mijn dealer aan dat hij blijft bij mijn bestelling van april. Zoals hij vanaf het begin gezegd heeft. Ik vroeg hem of ik dan definitief in mei kon rijden? En toen antwoorde hij dat als de bestelling gedaan wordt in april “ dat de auto dan al in Nederland is”. Ik heb dus goede hoop dat ik eind april zou kunnen rijden. Ik ben op het moment op vakantie in zuid Amerika ( Chili) en kwam daar op weg van Santiago naar Valparaiso een Copec tankstation tegen met een snellader ( ik heb er een foto van geschoten maar weet niet hoe ik hem moet plaatsen ) maar een elektrische auto heb ik hier nog niet gezien. De E-Niro is hier ook niet te koop. Maar ik ga begin april maar weer eenslangs mijn dealer of hij al iets kan zeggen? O-)

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YStunnenberg
marc4547 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:35:
Echt bevestigen kan ik het niet, maar toen ik de laatste keer bij mijn dealer was met de lijst van geleverde auto’s onder mijn arm, gaf mijn dealer aan dat hij blijft bij mijn bestelling van april. Zoals hij vanaf het begin gezegd heeft. Ik vroeg hem of ik dan definitief in mei kon rijden? En toen antwoorde hij dat als de bestelling gedaan wordt in april “ dat de auto dan al in Nederland is”. Ik heb dus goede hoop dat ik eind april zou kunnen rijden. Ik ben op het moment op vakantie in zuid Amerika ( Chili) en kwam daar op weg van Santiago naar Valparaiso een Copec tankstation tegen met een snellader ( ik heb er een foto van geschoten maar weet niet hoe ik hem moet plaatsen ) maar een elektrische auto heb ik hier nog niet gezien. De E-Niro is hier ook niet te koop. Maar ik ga begin april maar weer eenslangs mijn dealer of hij al iets kan zeggen? O-)
Ik heb Kia NL benaderd of de bestellingen sneller uitgeleverd worden, gezien de posts op dit forum waarvan de levering soms al 2 maanden eerder is. Antwoord, die e-Niro rijders hebben geluk, er zijn bestellingen dan bij die dealer geannuleerd. Mijn e-Niro blijft voorals nog op eind Q2 staan, gaf Kia NL aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
mfj84 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:10:
[...]

Dus jij hebt de app opnieuw ingesteld dmv een wachtwoordwijziging? Ik heb in de Niro alle settings terug naar factory gedaan maar dat mocht nog niet baten. Kreeg in de auto geen opties om dingen te accepterne.
Yes! Na de wachtwoordreset in de app, moest ik eea opnieuw accepteren en nu zie ik de autogegevens wel! Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
YStunnenberg schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:39:
[...]

Ik heb Kia NL benaderd of de bestellingen sneller uitgeleverd worden, gezien de posts op dit forum waarvan de levering soms al 2 maanden eerder is. Antwoord, die e-Niro rijders hebben geluk, er zijn bestellingen dan bij die dealer geannuleerd. Mijn e-Niro blijft voorals nog op eind Q2 staan, gaf Kia NL aan.
meh.. Mij is verteld (door de centrale inkoper van mijn dealer) dat ze mensen met een reservering voorrang geven.. is mijn levering ineens 3 maanden verderop komen te staan, hoe vind je die.. 8)7

Ook is mij verteld dat de importeur altijd een voorraad heeft staan. De dealer plaatst dan een bestelling en dan is de auto een maand later bij ze. Geen pijl op te trekken dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shippie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-03 09:28

shippie

Dussssssssss..

YStunnenberg schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:39:
[...]

Heb je een bestelnummer of iets dergelijks gekregen dat je dat bij Kia kan checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

tescione schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 11:27:
[Afbeelding: Boten april/mei]

Mijn auto zal volgens de dealer ook rond die tijd (begin mei) geleverd worden. Maar ze was zo eerlijk om er ook bij te vertellen dat de auto met de boot van eind maart in Rotterdam aan zou komen. De jouwe zou daar dus zomaar bij kunnen staan. Dat was de Morning Composer.

Boot in Rotterdam

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

mfj84 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:10:
[...]

Niet echt opnieuw ingesteld, maar slechts een wachtwoordwijziging aangevraagd. De dealer had mijn e-mailadres wel gebruikt bij de registratie, dus ontving de e-mail voor het wijzigen van het wachtwoord ook op dit e-mailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
Ik was vorig weekend op een event bij mijn dealer en die wist me te vertellen dat mijn wagen vorige maandag geproduceerd werd. Nu maar hopen dat hij op 1 april mee is en het geen aprilgrap wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

10 april mijn nirootje ophalen bij de dealer *O*
Leasemij communiceerde eerder eind april, dus dat was een leuke verrassing vandaag

[ Voor 9% gewijzigd door PeaceNlove op 29-03-2019 21:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mfj84
Zit nu voor het eerst bij Hajé aan de koffie omdat ik moet laden - hoera voor Fastned. :)
Gelukkig was de 175kw stekker vrij, laden gaat nu met 52kw.
Wel wennen dat je wanneer je meerdere lange ritten in een paar dagen doet echt goed moet plannen. Vooral omdat ik geen eigen laadmogelijkheid heb thuis en de palen in de buurt vaak vol zijn...

Na 3 dagen rijden wel nog steeds heel erg blij, wat een fijne wagen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Gisteren met de Niro naar Zwitserland gereden. Echt heel erg relaxed.
950+ km.
5x gestopt. Grotendeels bij ionoty langs de snelweg. (plus minus 20-40min per stop)
Door het goede weer grotendeels 130km/uur kunnen rijden (het was 22 graden) Verbruik viel daarom mee.
Snelladen ging itt voorheen in nederland wel met 72kWh.
Ipv 9,5 uur wat google (in een etappe zonder stoppen) aangeeft er 11 uur en 45 minuten over gedaan.
Maar wel heel uitgerust aangekomen.
En door de Telekom ladepas maar een paar euro uitgegeven. (Terugweg wordt duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Nelis13 top! Hoe heb je de route voorbereid, met ABRP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik geen zin heb om het boekje door te lezen zo als zovele, hoe zie je met welke snelheid er geladen is?
Zie bij aansluiten wel dat er op dashboard het getal van dat moment staat, maar neem aan dat je er niet bij blijft staan kijken de hele laat sessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Met abrp inderdaad en een odbII reader aangesloten. Maar dan wisselt hij af en toe van laadpaal als je rijdt (als je telefoon blijft gebruiken dan laadt ie de pagina af en toe opnieuw en met nieuwe batterij status op dat moment soms ook andere paal). Maar als ik start dan Google ik de volgende paal en rijd daar dan naar.

Op de paal kun je vaak zien hoe snel het gaat en af en toe bij de auto teruggekomen na het plassen en ijsje eten en dan kun je ook zien hoever hij is en hoe snel het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
De laadsnelheid kun je alleen real-time zien op de paal of op het dashboard. Na 70% zakt het wel in (vanaf 60% soms al naar de 60-50 kWh) naar de 25kWh.
Een gemiddelde moet je zelf berekenen (aantal kWh geleverd zie je op de paal delen door de laadtijd).
De auto slaat wat dat betreft niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:57:
Omdat ik geen zin heb om het boekje door te lezen zo als zovele, hoe zie je met welke snelheid er geladen is?
Zie bij aansluiten wel dat er op dashboard het getal van dat moment staat, maar neem aan dat je er niet bij blijft staan kijken de hele laat sessie.
Kan je je laadsessies volgen bij je pasverstrekker? Bij vdBron zie je op de app per sessie hoeveel kWh je geladen hebt in welke tijd. Sommetje is zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Nelis13 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:44:
950+ km.
5x gestopt. Grotendeels bij ionoty langs de snelweg. (plus minus 20-40min per stop)
Door het goede weer grotendeels 130km/uur kunnen rijden (het was 22 graden) Verbruik viel daarom mee.
Heb je ook wat inzichten over het verbruik? (Erg nieuwsgierig naar!) Zonder dakkoffer gereden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelis13
Geen dakkoffer. We zijn met zijn 2-en gegaan en veel spullen meegenomen.
Gemiddeld verbruik was 19.3kW/100km
Temperatuur was wel echt bijzonder 22 graden.
In het begin (eerste helft) netjes max 120 gereden) Daarna grotendeels 130km/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Super. Als handvat voor de zomer hou ik dan 250 km actieradius aan per twee uur rijden.

Was ABRP nauwkeurig wat jou betreft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nelis13
Ja ik had hem ingesteld op verbruik van 200 kWh bij 110km/uur
Ik had aankomst laadpaal van 15% naar 8% teruggeschroefd. (Als je 3 min langer blijf hangen dan dat hij plant (dus 3% meer) Dan heb je altijd wel genoeg om de volgende te halen.
Ik ben benieuwd wat ie gaat doen met de zomerbanden volgende week. En als het continu 20-25 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Da's niet best: 200 kWh bij 110 km/uur :-).
Laat de kilotjes maar weg en het klopt beter. Of 20 kWh/100 km?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Het blijft lastig, dat goochelen met die cijfers, we zijn er nog niet erg aan gewend. Gebruik in kWh/100km (zoals de e-Niro in het dashboard aangeeft) of in Wh/km (zoals o.a. Tesla aangeeft) en verbruik in kW (dus zónder ‘h’) en laadhoeveelheid in kWh (dan weer juist mét ‘h’).

Ik kan het niemand kwalijk nemen dat die er fouten mee maakt, het is nieuwe materie en het zegt de meesten van ons nog weinig. Ik ben benieuwd wanneer dit soort cijfers zodanig ingeburgerd raakt dat we er een beter gevoel bij krijgen wanneer we wát moeten gebruiken. Zoals met km/h, l/100km of km/l (1 op xxx) bij een ICE.....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Hmmm. Winterbanden bij 130 km/u op zonverwarmd asfalt. Dat zal best wat rolweerstand geven die je niet hebt met de zomerbanden.

Omrekenen is idd nog wel eens een hersenkraker. Maar dat had ik bij de l/100 km ook. Van oudsher meer gevoel bij '1 op ....km'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Nou ik had abrp zo ingesteld naar aanleiding van de winterse omstandigheden daarvoor. En dat heb ik zo laten staan en dat kwam redelijk overeen met wat abrp had verwacht. Ik zat er telkens 1-5% onder de verwachting. En dat is beter dan dat het slechter uitpakt dan dat hij verwacht, want dan haal je de laadpaal (misschien) niet. En die stress wilde ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04:28
Als je gemiddeld 17 kWh per 100 km rijdt is je bereik 68/17 * 100 km = 400 km. Met 1 kWh rijdt je dan 400/68 = 5,88 km.

Als je lange afstanden wilt rijden waarbij je stopt bij 15% en oplaadt tot 75%, heb je- als je begint met een volle accu- voor de eerste rit 85% van 400 km (= 340 km) ter beschikking en voor iedere volgende rit 60% van 400 km = 240 km.

Als je 60% moet opladen is dat 60% * 68 kWh = 40,8 kWh. Als je oplaadt met 45 kWH duurt dat (40,8 / 45) * 60 minuten = 54,4 minuten. Laadt je op met 70 kWh dan kost dat (40,8 / 70) * 60 minuten = 35,0 minuten.

Leuk hoofdrekenen voor de kids op de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamkaaz
  • Laatst online: 10-10 10:36
De e-Niro heeft toch een 64kWh capaciteit?

100/17 = 5,88 oftewel 1 (kWh) op 5,88 (km).
5,88 (km/kWh) x 64 (kWh) = 376,3 km bereik.
Correct?

Laadsnelheid is helaas niet lineair, dus dat is nog een leukere uitdaging voor de kids :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04:28
Je hebt helemaal gelijk. Opnieuw hoofdrekenen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Harvest2002 schreef op maandag 1 april 2019 @ 12:00:
Je hebt helemaal gelijk. Opnieuw hoofdrekenen dus!
En kids kunnen de relatie van de oplaadcurve versus de temperatuur van buiten leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsluimer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 15:53
Meer mensen met een e-Niro die storingen geeft? Bij mij begon hij vanaf woensdag allemaal storingen te geven tijdens het rijden. Alle sensoren gaven fouten. Dus rijbaan begeleiding, ESP, Kop/staart botsing. Deze kwamen allemaal om de beurt binnen. Dus de auto piepte lekker weg. Blijkbaar ging de auto ook in noodloop. Staat nu al even bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
Hippe Lip schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:39:
Het blijft lastig, dat goochelen met die cijfers, we zijn er nog niet erg aan gewend. Gebruik in kWh/100km (zoals de e-Niro in het dashboard aangeeft) of in Wh/km (zoals o.a. Tesla aangeeft) en verbruik in kW (dus zónder ‘h’) en laadhoeveelheid in kWh (dan weer juist mét ‘h’).

Ik kan het niemand kwalijk nemen dat die er fouten mee maakt, het is nieuwe materie en het zegt de meesten van ons nog weinig. Ik ben benieuwd wanneer dit soort cijfers zodanig ingeburgerd raakt dat we er een beter gevoel bij krijgen wanneer we wát moeten gebruiken. Zoals met km/h, l/100km of km/l (1 op xxx) bij een ICE.....
In de Leaf kon je ook nog kiezen voor km/kWh: dus 6 km/kWh is weer ongeveer 165 Wh/km of 16,5 kWh/100 km. Leuker kan ik het niet maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnst002
  • Laatst online: 02-10 20:44
Auto inmiddels vanaf afgelopen vrijdag in bezit en al ruim 800 km gereden! Wat een genot!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08-2023
Nog voor de geïnteresseerden , dealers zijn stilletjes aan hun test modellen te koop aan het aanbieden , ook mijn dealer doet hem van de hand , al is de voorwaarde bij elke dealer zie ik ongeveer het zelfde , dat hij pas de jouwe is op 1 januari 2020 .maar je kan hem wel al vastleggen in aankoop . Dat doet dus vermoeden dat er verandering inzit in het model of serie , hoe klein de aanpassing dan ook. Iemand die dit ook kan bevestigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

martijnst002 schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:19:
Auto inmiddels vanaf afgelopen vrijdag in bezit en al ruim 800 km gereden! Wat een genot!!
Ik dacht dat ik redelijk had doorgereden met >500km sinds donderdag :) Ook hier zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Vdb.tim schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:45:
Nog voor de geïnteresseerden , dealers zijn stilletjes aan hun test modellen te koop aan het aanbieden , ook mijn dealer doet hem van de hand , al is de voorwaarde bij elke dealer zie ik ongeveer het zelfde , dat hij pas de jouwe is op 1 januari 2020 .maar je kan hem wel al vastleggen in aankoop . Dat doet dus vermoeden dat er verandering inzit in het model of serie , hoe klein de aanpassing dan ook. Iemand die dit ook kan bevestigen ?
Dealer hebben, naar ik vernomen heb een versie welke je niet kan bestellen, een soort first edition o.a. zonder warmtepomp. Checken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
zerocool82 schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:53:
[...]

Ik dacht dat ik redelijk had doorgereden met >500km sinds donderdag :) Ook hier zeer tevreden.
Morgen een week 455km
Het blijft een feestje
Mis wel me laadpaal thuis...
Hoop dat ie deze week komt
Al staat ie nu 100m van huis aan openbare laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
zerocool82 schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:53:
[...]

Ik heb hem ook sinds donderdag, nu 914km op de teller :*) Morgen ook weer veel op de planning dus ik ga voor de 1000 binnen een week ;-)

Tot nu toe heel erg tevreden over de auto. Wel erg wennen met het laden en plannen daarvan. Oplaadpunten in de stad zijn wel erg traag, daar had ik me onvoldoende over ingelezen :)

Maar het rijdt echt heerlijk, de JBL audio is erg fijn en ik begin ook te wennen aan de recuperatie lvls. Rijd eigenlijk altijd in eco, alleen gisteren even de sportstand wat uitvoeriger getest - zit flink wat power in!

Ik zoek nog wel naar een goede app waar alle publieke laadpalen in staan. Ik gebruik nu zowel Chargemap als de Nuon app voor de palen in Amsterdam, liefst zou ik alles in 1 hebben maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Iemand een tip?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Levinius
  • Laatst online: 27-03-2021
mfj84 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:54:
[...]
Ik zoek nog wel naar een goede app waar alle publieke laadpalen in staan. Ik gebruik nu zowel Chargemap als de Nuon app voor de palen in Amsterdam, liefst zou ik alles in 1 hebben maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Iemand een tip?
Kijk eens naar de Newmotion app, daar staan vrijwel alle laadpalen in en ook of ze bezet zijn of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:34
mfj84 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:54:
[...]

Ik heb hem ook sinds donderdag, nu 914km op de teller :*) Morgen ook weer veel op de planning dus ik ga voor de 1000 binnen een week ;-)

Tot nu toe heel erg tevreden over de auto. Wel erg wennen met het laden en plannen daarvan. Oplaadpunten in de stad zijn wel erg traag, daar had ik me onvoldoende over ingelezen :)

Maar het rijdt echt heerlijk, de JBL audio is erg fijn en ik begin ook te wennen aan de recuperatie lvls. Rijd eigenlijk altijd in eco, alleen gisteren even de sportstand wat uitvoeriger getest - zit flink wat power in!

Hier staan ze ook aardig op.
https://www.oplaadpunten.nl/

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfj84
Levinius schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:00:
[...]

Kijk eens naar de Newmotion app, daar staan vrijwel alle laadpalen in en ook of ze bezet zijn of niet.
Thanks, die lijkt te doen wat ik wil en ook de juiste palen weer te geven! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentjie77
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-02-2021
Ik heb een paar vragen; ik krijg mijn E-niro einde vd maand ipv Januari 2020 ;-)
Maar dan ipv van de zwarte krijg ik dan een Aluminium Zilver. Nou ja toe maar. Wie heeft er hier een Alu zilvere en zijn daar foto's van ipv de KIA site zelf dan heb ik er wat beeld bij.

Dan wil ik echt graag die grill wrappen en mss de blauwe accenten. Zijn er mensen die in Gelderland goede adresjes hebben en prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:34
groentjie77 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:24:
Ik heb een paar vragen; ik krijg mijn E-niro einde vd maand ipv Januari 2020 ;-)
Maar dan ipv van de zwarte krijg ik dan een Aluminium Zilver. Nou ja toe maar. Wie heeft er hier een Alu zilvere en zijn daar foto's van ipv de KIA site zelf dan heb ik er wat beeld bij.

Dan wil ik echt graag die grill wrappen en mss de blauwe accenten. Zijn er mensen die in Gelderland goede adresjes hebben en prijzen?
https://www.reezocar.com/...ro-RZCSPDNL178372195.html

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg

Dit is een zilver grijze, of het aluminium zilver weet ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marc4547
Woeaah!! Net even langs mijn dealer gereden en te horen gekregen dat mijn E-Niro deze week bij hun binnenkomt en dan nog 2 weken voor een poetslap en het kenteken, en dan hoop ik hem 3e week april op te kunnen halen. Ik laat de exacte datum weten zodra die bevestigd is. Toch eerder dan ik dacht.... Misschien is dat prettig nieuws voor andere die wachten dat het langzaam aan naar voren geschoven wordt!! :)

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie81
  • Laatst online: 05-02 16:24
marc4547 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:50:
Woeaah!! Net even langs mijn dealer gereden en te horen gekregen dat mijn E-Niro deze week bij hun binnenkomt en dan nog 2 weken voor een poetslap en het kenteken, en dan hoop ik hem 3e week april op te kunnen halen. Ik laat de exacte datum weten zodra die bevestigd is. Toch eerder dan ik dacht.... Misschien is dat prettig nieuws voor andere die wachten dat het langzaam aan naar voren geschoven wordt!! :)
Wat was je eigenlijke datum dan dat je zegt dat deze naar voren wordt geschoven?

Ik moet nog wachten tot week 5 2020.... dus laat maar naar voren komen ;-)

2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Japie81 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 12:57:
[...]

Wat was je eigenlijke datum dan dat je zegt dat deze naar voren wordt geschoven?

Ik moet nog wachten tot week 5 2020.... dus laat maar naar voren komen ;-)
Lees de grijze tekst even onder mijn bericht, bestellen in april leveren mei...., maar begreep van mijn dealer dat als ze bestellen dat de auto er al is, ze wisten ook al een chassisnummer.. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YStunnenberg
marc4547 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:23:
[...]

Lees de grijze tekst even onder mijn bericht, bestellen in april leveren mei...., maar begreep van mijn dealer dat als ze bestellen dat de auto er al is, ze wisten ook al een chassisnummer.. _/-\o_
De auto's zijn al een tijdje in NL, KIA NL heeft een voorraad staan, de auto's staan in de haven te wachten tot volgende bestel ronde. Ik vermoed dat dealers 2 keer maand mogen bestellen, het afleveren moet dan binnen 2 weken gebeuren.

Ik begreep ook dat de module voor KIA connected services in Nederland wordt ingebouwd.

Een overzichtje van e-Niro's die op kenteken zijn gezet:
Januari : 155
Februari : 319
Maart : 323
April: 359
Mei : 370

Totaal: 1581 e-Niro's t/m 31 mei 2019

Gefilterd op Datum eerste afgifte Nederland

[ Voor 14% gewijzigd door YStunnenberg op 06-06-2019 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-10 19:41
Is volgens mij de Silky Silver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie81
  • Laatst online: 05-02 16:24
marc4547 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 13:23:
[...]

Oh zie het nu... 8)7
Naja dan is het dus 1 week eerder of 5 weken eerder, net hoe je het wilt lezen.. :)

2019 Model 3 LR AWD Wit, Zwar interieur en Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJTH
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-03-2022

Ik heb hem besteld in Alu Silver maar nog niet geleverd gekregen. Ben ook wel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
LJTH schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 16:48:
[...]

Ik heb hem besteld in Alu Silver maar nog niet geleverd gekregen. Ben ook wel benieuwd...
Ik heb hem nu week sliky silver fijne kleur
Kom uit een zwarte auto en dat wilde ik niet meer
Alle krassen zie je erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
Edit: verkeerd topic

[ Voor 89% gewijzigd door blottle op 02-04-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
blottle schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:51:
Mijn Aurora Black e-Niro wordt naar verwachting geleverd in januari 2020. Ik heb geen oprit en zojuist een laadpaal aangevraagd via openbaarladen.nl. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik werd vanuit de gemeente naar openbaarladen.nl verwezen.
Svp in dit topic vragen aangezien het niet specifiek over de e-Niro gaat: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

PeaceNlove schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:56:
10 april mijn nirootje ophalen bij de dealer *O*
Leasemij communiceerde eerder eind april, dus dat was een leuke verrassing vandaag
En vandaag belde mijn directeur met de mededeling dat de leasemaatschappij besloten heeft dat ik de auto toch later geleverd krijg. Wat. Een. Prutsers!
En wanneer die levering is weet nu ook niemand meer, ik krijg een mail van leasemij dat de auto komt als de laadpaal hangt, directeur meldt me dat het nog maanden kan duren want contract huidige auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeaceNlove schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:07:
[...]

En vandaag belde mijn directeur met de mededeling dat de leasemaatschappij besloten heeft dat ik de auto toch later geleverd krijg. Wat. Een. Prutsers!
En wanneer die levering is weet nu ook niemand meer, ik krijg een mail van leasemij dat de auto komt als de laadpaal hangt, directeur meldt me dat het nog maanden kan duren want contract huidige auto...
Hij is een dag te laat met zijn 1 april grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Harvest2002 schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:05:
Als je gemiddeld 17 kWh per 100 km rijdt is je bereik 68/17 * 100 km = 400 km. Met 1 kWh rijdt je dan 400/68 = 5,88 km.

Als je lange afstanden wilt rijden waarbij je stopt bij 15% en oplaadt tot 75%, heb je- als je begint met een volle accu- voor de eerste rit 85% van 400 km (= 340 km) ter beschikking en voor iedere volgende rit 60% van 400 km = 240 km.

Als je 60% moet opladen is dat 60% * 68 kWh = 40,8 kWh. Als je oplaadt met 45 kWH duurt dat (40,8 / 45) * 60 minuten = 54,4 minuten. Laadt je op met 70 kWh dan kost dat (40,8 / 70) * 60 minuten = 35,0 minuten.

Leuk hoofdrekenen voor de kids op de achterbank.
Bijna goed. kW is de eenheid van vermogen (laadsnelheid), kWh de eenheid van energie inhoud (kW per uur). Vergelijk het met regenton, de snelheid waar het water eruit stroom is kW en de capaciteit van de regenton het aan aantal kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PepimCuore
  • Registratie: April 2016
  • Niet online
Ook ik had mazzel, kon gisteren mijn e-Niro ophalen terwijl die in februari via de LM was besteld. Ik was één van de 60 gelukkigen die een auto uit de bestelling van de LM bij de importeur kon krijgen. Oorspronkelijk levering op 1 april 2020. Precies een jaar eerder dan verwacht nu dus de gelukkige bezitter van een gravity blue exemplaar.

En wat een fijne auto. Vandaag voor werk ruim 500 km gemaakt, ook in Duitsland. In de parkeergarage bij kantoor enkele uren aan de inderdaad langzame 'gewone' lader, lukte in 3 uur tijd niet om de 85 km die ik had gereden volledig bij te laden. Sta je daar tussen vooral veel plugin hybrides, die met veel minder stroom tevreden zijn. Jammer dat je niet wat meer van het beschikbare vermogen kunt krijgen met een volledige EV ;)

Toen van Den Haag naar Dusseldorf, met onderweg een door ABRP geplande stop bij Innogy in Duisburg. Daar was de accu nog wat voller dan ABRP verwachtte, ondanks het feit dat ik veel 130 en soms harder had gereden. Kennelijk geen last gehad van zuiderwind, en verder prima weer.

Op de terugweg weer langs dezelfde Innogy-snellader, omdat de laadpaal in Dusseldorf ook niet veel soeps was. Toen wat langer aan de paal gestaand, geen afspraak meer om op tijd voor te komen. Leuk om met andere EV-rijders te babbelen, en gezien dat de lader zelfs de 77 kW aantikte. Meer dan ik bij Bjorn heb gezien. Al snel was ik van 40 naar 60 % geladen en in volle vaart naar de grens, grootste stuk van waar het was toegestaan de maximumsnelheid van 180 op de teller (174 volgens FM) gereden. Dan is het verbruik tegen de 40 kWh/100 km, maar de actieradius liep gelukkig niet 2x zo hard terug.

https://photos.google.com...tNWhyeVh5a3FnQUdhMFIzZzJB

Bij vertrek uit Duisburg had ik met 60% en 240 km nog 100 km meer actieradius dan ik moest afleggen, bij thuiskomst was dat verschil teruggelopen tot 14 km bij 4%. Een beetje spannend, zo tegen de lege accu aan, maar gezien de eerdere berichten over een soort reservestand waarin je ongetwijfeld echt nog wel 10 km kunt rijden, durfde ik het wel aan.

Uiteindelijk bij thuiskomst en 510 km verder een gemiddelde van 21,6 kWh/100 km, valt mij echt niet tegen. En met goede snellaadpalen zijn zulke afstanden, ook met een hoog verbruik, prima te doen. En wat zijn het vermogen, de cruise control (tot max. 160 km/u, daarboven moet je het zelf doen), rijbaanassistentie en de audio een genot!

[ Voor 11% gewijzigd door PepimCuore op 02-04-2019 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSim1986
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-06 14:47
Ik sta nu in mijn eentje te laden aan een snellader bij zaandam. Volgens de site moet deze met 77kw opladen. Mijn niro geeft aan dat ie maar met 43kw oplaadt..

Ook de andere snellader geprobeerd, deze zit rond de 39/40kw

[ Voor 16% gewijzigd door DarkSim1986 op 03-04-2019 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DarkSim1986 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:16:
Ik sta nu in mijn eentje te laden aan een snellader bij zaandam. Volgens de site moet deze met 77kw opladen. Mijn niro geeft aan dat ie maar met 43kw oplaadt..

Ook de andere snellader geprobeerd, deze zit rond de 39/40kw
Wat is de SoC en is je accu op temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSim1986
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-06 14:47
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:25:
[...]

Wat is de SoC en is je accu op temperatuur?
Begon te laden op 30% met al een rit van 30km achter de rug. Zag hem daarna nog naar 55kw gaan maar niet hoger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DarkSim1986 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:38:
[...]

Begon te laden op 30% met al een rit van 30km achter de rug. Zag hem daarna nog naar 55kw gaan maar niet hoger
43kW, klinkt als een 50kW snellader? Zie gele curve

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360030057413/Fastned_ChargeCurve_e-Niro.png

[ Voor 18% gewijzigd door _eLMo_ op 03-04-2019 08:04 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:06
Wij zijn nu een paar dagen terug van onze wintersport (4 man + dakkoffer + winterbanden).
Op de heenweg hebben we een extra overnachting in moeten lassen omdat er 3 laders niet werkten en we noodgedwongen een stadje in moesten rijden. 10 uur wachten in de auto om 12uur 's avonds of een bed opzoeken was geen moeilijke keuze na een dag reizen.
Op de terugweg zijn we om half 11 gaan rijden en waren we 6 uur de volgende ochtend pas thuis. Ik moet nog een goede modus vinden tussen hard rijden en vaker laden of zachter rijden en langer doorrijden.
Voor m'n gevoel is de auto tussen de 20% en 80% houden het meest optimaal.

Het laadnetwerk richting Zuid-Frankrijk laat dus nog wel te wensen over (max. 50kW-palen). Gelukkig wel overal met de NewMotion-pas kunnen laden en heerlijk kunnen snowboarden.

Buiten de defecte laadpalen om, was de vakantie top en is de auto wel echt een genot om lange afstanden in te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rogar schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:11:
Wij zijn nu een paar dagen terug van onze wintersport (4 man + dakkoffer + winterbanden).
Op de heenweg hebben we een extra overnachting in moeten lassen omdat er 3 laders niet werkten en we noodgedwongen een stadje in moesten rijden. 10 uur wachten in de auto om 12uur 's avonds of een bed opzoeken was geen moeilijke keuze na een dag reizen.
Op de terugweg zijn we om half 11 gaan rijden en waren we 6 uur de volgende ochtend pas thuis. Ik moet nog een goede modus vinden tussen hard rijden en vaker laden of zachter rijden en langer doorrijden.
Voor m'n gevoel is de auto tussen de 20% en 80% houden het meest optimaal.

Het laadnetwerk richting Zuid-Frankrijk laat dus nog wel te wensen over (max. 50kW-palen). Gelukkig wel overal met de NewMotion-pas kunnen laden en heerlijk kunnen snowboarden.

Buiten de defecte laadpalen om, was de vakantie top en is de auto wel echt een genot om lange afstanden in te rijden.
Wat vonden je reisgenoten ervan? Mijn ervaring in Frankrijk is, dat alle palen die in de NewMotion app staan als werken ook daadwerkelijk werken. Voor de snelste reistijd moet je zo snel mogelijk rijden, zolang je de volgende laadpaal maar kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnst002
  • Laatst online: 02-10 20:44
Ben benieuwd naar het verbruik met een auto vol en dakkoffer. Kun je dat delen Rogar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hermen1979
martijnst002 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:50:
Ben benieuwd naar het verbruik met een auto vol en dakkoffer. Kun je dat delen Rogar?
DIT KOMT VAN KIA FORUM:

Ik heb gelijk maar even proef op de som genomen en de koffer eens gemonteerd en stuk (elk 50km) mee gereden op auto- en snelweg.

Verbruik zonder koffer: 105 km/h 19,2 kWh/100km, 125 km/h 21,6 kWh/100km

Met koffer: 105 km/h 21,9 kWh/100km, 125 km/h 25,1 kWh/100km

Het verbruik met koffer is uiteraard hoger, maar het verschil valt me eerlijk gezegd nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Z___Z schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:45:
[...]

Voor de snelste reistijd moet je zo snel mogelijk rijden, zolang je de volgende laadpaal maar kan halen.
Volgens ABRP hangt dat er een beetje vanaf, vaak zie je 110km/u toch wel als optimum, maar is minutenwerk op de totaaltijd. Bij elke laadbeurt verlies je namelijk ook nog tijd door het aankoppelen en evt beetje omrijden. Maar denk idd ook: dan maar 20 minuten later aankomen en toch relaxt met verkeer mee 130 rijden.
Je moet idd tussen 10 en 70% blijven met de snellader om maximaal te kunnen laden, boven de 70% stort het in en is het sneller om door te rijden naar de volgende lader.
In Frankrijk heb je sowieso nog niet zoveel opties om te spelen met wanneer je laadt, je moet volgens mij daar elke paal aangrijpen die je tegenkomt :P Ik mijd dat land voorlopig, ga eerst maar eens naar het noorden via Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:10:
[...]

Volgens ABRP hangt dat er een beetje vanaf, vaak zie je 110km/u toch wel als optimum, maar is minutenwerk op de totaaltijd. Bij elke laadbeurt verlies je namelijk ook nog tijd door het aankoppelen en evt beetje omrijden. Maar denk idd ook: dan maar 20 minuten later aankomen en toch relaxt met verkeer mee 130 rijden.
Je moet idd tussen 10 en 70% blijven met de snellader om maximaal te kunnen laden, boven de 70% stort het in en is het sneller om door te rijden naar de volgende lader.
In Frankrijk heb je sowieso nog niet zoveel opties om te spelen met wanneer je laadt, je moet volgens mij daar elke paal aangrijpen die je tegenkomt :P Ik mijd dat land voorlopig, ga eerst maar eens naar het noorden via Duitsland.
ABRP is nogal pessimistisch. Toen ik ging plannen heb ik toch wel wat parameters moeten aanpassen zodat hij ging rekenen met 20 kWh/100 km. Ik merk dat nu het warmer is het verbruik ook zakt. Dus ik denk dat in de zomer 19 kWh/100 km misschien haalbaar is op langere afstanden. Dan rijd ik gewoon overal de max toegestaande snelheid van de weg. In Frankrijk is dat dus veel 130. In Frankrijk wel altijd zorgen dat je meer dan 80 km range overhoud, voor het geval je gekozen laadplek niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-08 14:20
Hippe Lip schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:26:
[...]

De exacte tekst van de NEN1010 over de beveiliging van een laadstation voor elektrische voertuigen heb ik nu ook ingezien (dank @gerben2903) en moet constateren dat die aardlekschakelaar type B is voorgeschreven voor alle ‘laadstations’. Dus ook voor de éénfaseuitvoeringen. Daarvoor zie ik geen uitzondering.

Technisch gezien is dat wel vreemd vanwege de achterliggende reden waaróm een DC (gelijkstroom) beveiliging wordt vereist. Die gelijkstroom kan bij een driefasesysteem namelijk zorgen voor verzadiging van het magnetisch veld van de aardlekschakelaar, waardoor die zijn werk niet meer kan doen. Bij een éénfasesysteem gaat dat niet op. Die klapt er gewoon meteen uit bij verzadiging.

Maar nogmaals: de regeltjes schrijven het dus voor beide systemen voor.
Sorry, wel een beetje technisch verhaal, maar hier heb je dus wel het héle verhaal.
Ik was er ff tussenuit dus wat later reactie..
Zover ik weet .. (dus dit is absoluut geen juridisch advies).
Strikt genomen is NEN1010 een norm en geen wet. De norm is dan ook geen algemeen bindend voorschrift een daardoor niet gratis beschikbaar.

Toepassing van NEN1010 is dan ook niet verplicht, maar je bent wel verplicht aan te kunnen tonen dat met eigen van de norm afwijkende oplossingen dezelfde mate van veiligheid bereikt wordt als in NEN1010. (aan de norm houden is natuurlijk altijd beter en dat raad ik dan ook aan).

Bovenstaande kun je gewoon vinden met google..
Zie ook https://www.werkenmetnen1010.nl/vragen

Als je met je kennis kunt aantonen dat met jouw 1 fase laadpaal indien deze enkel en alleen gebruikt wordt met jouw elektrische auto er nooit een verzadiging van de spoel kan optreden en daarmee dus de DC beveiliging onnodig is (en je dus dezelfde mate van veiligheid bereikt als in NEN1010 is beschreven) dan zou deze dus weggelaten mogen worden..
Pagina: 1 ... 22 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.