Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
GVR schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 23:04:
[...]

Kan dat ook niet schelen per netbeheerder? Mijn aansluiting (enexis) zit op 1x35A. Had ik op 1x25 gezeten dan is een verhoging naar 1x35 gratis.
Ik zit ook bij Enexis en heb voor mijn Ionic de boel laten verzwaren naar van 1x35A naar 3x40A (ja meer vaste lasten. Maar er moet ook nog een warmtepomp bij.)
Enexis rekent (lees: mag niet wettelijk niet meer vragen) hier een vast bedrag voor (280 Euro) in omgeving Tilburg. Omdat zij een aansluitverplichting hebben. Daarvoor kwam 3 man (2 elektra 1 met graver), is de oprit open gegraven, kabel vervangen en nieuwe hoofdzekering en meter geplaatst.

De groepenkast heb ik daarna zelf aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-07-2019
Het blijft raar

Bij stedin betaal je voor 3x25 per jaar totaal 225,-

En voor 3x35 betaal je per jaar 899,-

Het enige dat er verandert is 3x een zekering vervangen.
Oplichters zijn het..🤬. 674,- voor de zelfde 🤯stroom...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-10 17:09
rdfeij schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:00:
[...]

Ik zit ook bij Enexis en heb voor mijn Ionic de boel laten verzwaren naar van 1x35A naar 3x40A (ja meer vaste lasten. Maar er moet ook nog een warmtepomp bij.)
Enexis rekent (lees: mag niet wettelijk niet meer vragen) hier een vast bedrag voor (280 Euro) in omgeving Tilburg. Omdat zij een aansluitverplichting hebben. Daarvoor kwam 3 man (2 elektra 1 met graver), is de oprit open gegraven, kabel vervangen en nieuwe hoofdzekering en meter geplaatst.

De groepenkast heb ik daarna zelf aangepast.
Voor deze onderwerpen zijn er afzonderlijke topics:
Bijvoorbeeld
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

en

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1749001

+ diverse andere over groepenkasten etc.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:44

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gerben2903 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 06:48:
Ik heb de NEN1010 erop na geslagen er wordt gezegd dat voertuigen voorzien van een aansluiting volgens NEN-EN-ICE 62196 welke worden aangesloten moeten zijn beveiligd, er wordt niet over een type voertuig gesproken, ik weet uit ervaring dat wij alle aansluitingen die worden gemaakt van dit type beveiliging voorzien omdat wij ook zelf een keuring uitvoeren rn verantwoordelijk zijn. Uiteraard werkt het zonder ook alleen als het fout gaat wordt het een vervelend verhaal voor het “hekje” bij de rechter 😉
De exacte tekst van de NEN1010 over de beveiliging van een laadstation voor elektrische voertuigen heb ik nu ook ingezien (dank @gerben2903) en moet constateren dat die aardlekschakelaar type B is voorgeschreven voor alle ‘laadstations’. Dus ook voor de éénfaseuitvoeringen. Daarvoor zie ik geen uitzondering.

Technisch gezien is dat wel vreemd vanwege de achterliggende reden waaróm een DC (gelijkstroom) beveiliging wordt vereist. Die gelijkstroom kan bij een driefasesysteem namelijk zorgen voor verzadiging van het magnetisch veld van de aardlekschakelaar, waardoor die zijn werk niet meer kan doen. Bij een éénfasesysteem gaat dat niet op. Die klapt er gewoon meteen uit bij verzadiging.

Maar nogmaals: de regeltjes schrijven het dus voor beide systemen voor.
Sorry, wel een beetje technisch verhaal, maar hier heb je dus wel het héle verhaal.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
hermen1979 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 07:14:
Het blijft raar

Bij stedin betaal je voor 3x25 per jaar totaal 225,-

En voor 3x35 betaal je per jaar 899,-

Het enige dat er verandert is 3x een zekering vervangen.
Oplichters zijn het..🤬. 674,- voor de zelfde 🤯stroom...
Het argument van Stedin is dat van die bijdrage aanpassingen in de gehele infrastructuur worden gefinancieerd. Het gaat niet om kosten op individueel niveau.

Ik moet twaalf jaar later ook nog steeds tandenknarsen. Ik mocht ruim €400 bijbetalen in een nieuwbouwwoning in een verse Vinexwijk omdat ik een inductiekookplaat nam. Het enige werk was het vervangen van de hoodzekering: linksom los en rechtsom vast.

Projectontwikkelaar interesseerde het allemaal niet en Stedin had haar regeltjes. Grrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asifnl
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-10-2024
GVR schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:26:
Iemand die al ervaring heeft met de dashcams die als accessoire mee te bestellen zijn?
Ik had mee besteld van Kenwood
https://webshop.kia.nl/ac...0099DRV410ZW&modelid=139/
maar bij deze cam zag je alleen maar helft van je voorruit, de andere helft kon de cam niet zien vanwege de binnen spiegel (en sensoren bak) in de weg stond.
Dealer bleef vol houden dat het wel zo hoort want anders zou het niet op de site staan voor de e-Niro..
Maar alsnog gaf hij toe dat het inderdaad iets niet klopt en met bij betalen van 70 E konden ze de platte versie inbouwen (terwijl deze juist goedkoper is dan de kenwood).
https://webshop.kia.nl/ac...rt/0/1192850&modelid=139/

Ik heb toch met bij betaling laten inbouwen maar ben niet tevreden over hoe het aangesloten is
Hij neemt alleen op wanneer de auto gestart is, Als auto uit staat dan kan hij niet opnemen |:(
Dealer weet volgens mij ook niks ervan, hij wist niet eens dat een beweging sensor in zit en stoot sensor, dus de cam moet opnemen wanneer de auto stoot krijgt (in uit stand)
de Kenwood deed het wel maar helaas je hebt niks eraan als het maar helft van je scherm opneemt

Volgende de dealer moet je een extra option-pack voor de camera nemen maar verder weet hij het niks ervan welke/waar/hoe .. 8)7

Ik heb het even zo gelaten, en ga nog verder onderzoeken wanneer ik tijd ervoor heb..

Als mensen hier op de forum ervaring ermee hebben (hoe aan te sluiten waardoor alle functie wel werken) dan graag delen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
Hippe Lip schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:26:
[...]

De exacte tekst van de NEN1010 over de beveiliging van een laadstation voor elektrische voertuigen heb ik nu ook ingezien (dank @gerben2903) en moet constateren dat die aardlekschakelaar type B is voorgeschreven voor alle ‘laadstations’. Dus ook voor de éénfaseuitvoeringen. Daarvoor zie ik geen uitzondering.

Technisch gezien is dat wel vreemd vanwege de achterliggende reden dat een DC (gelijkstroom) beveiliging wordt vereist. Die gelijkstroom kan bij een driefasesysteem namelijk zorgen voor verzadiging van het magnetisch veld van de aardlekschakelaar, waardoor die zijn werk niet meer kan doen. Bij een éénfasesysteem gaat dat niet op. Die klapt er gewoon meteen uit bij verzadiging.

Maar nogmaals: de regeltjes schrijven het dus voor beide systemen voor.
Sorry, wel een beetje technisch verhaal, maar hier heb je dus wel het héle verhaal.
New Motion adviseerd voor de Overstroombeveiligingstoestel een Type C en de aardlek een Type B of A, zie pagina 26 van de handleiding

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Houden we even in de gaten dat dit topic over een specifieke auto gaat? De algemeenheden over laden kunnen hier geplaatste worden:

[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-10 18:40
asifnl schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:41:
[...]

maar bij deze cam zag je alleen maar helft van je voorruit, de andere helft kon de cam niet zien vanwege de binnen spiegel (en sensoren bak) in de weg stond.
Dealer bleef vol houden dat het wel zo hoort want anders zou het niet op de site staan voor de e-Niro..
Maar alsnog gaf hij toe dat het inderdaad iets niet klopt en met bij betalen van 70 E konden ze de platte versie inbouwen (terwijl deze juist goedkoper is dan de kenwood).

Ik heb toch met bij betaling laten inbouwen maar ben niet tevreden over hoe het aangesloten is
Hij neemt alleen op wanneer de auto gestart is, Als auto uit staat dan kan hij niet opnemen |:(
Dealer weet volgens mij ook niks ervan, hij wist niet eens dat een beweging sensor in zit en stoot sensor, dus de cam moet opnemen wanneer de auto stoot krijgt (in uit stand)
de Kenwood deed het wel maar helaas je hebt niks eraan als het maar helft van je scherm opneemt

Volgende de dealer moet je een extra option-pack voor de camera nemen maar verder weet hij het niks ervan welke/waar/hoe .. 8)7

Ik heb het even zo gelaten, en ga nog verder onderzoeken wanneer ik tijd ervoor heb..

Als mensen hier op de forum ervaring ermee hebben (hoe aan te sluiten waardoor alle functie wel werken) dan graag delen aub.
Begrijp niet anno 2019 waarom een dashcam niet gewoon in het design van een auto is meegenomen ipv dat gefriemel met aftermarket inbouwen. :/

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 10:19
[...]

Die cam lijkt verdacht op de cam (Viofo A118C) die ik in mijn huidige wagen heb geplaatst. De stoot sensor is er enkel voor het automatisch locken van de opnamefile als een schok wordt gedetecteerd.
Mijn camera heeft geen batterij maar condensators. De camera kan dus niet opnemen als hij niet "onder stroom" staat.

Mag ik vragen hoe/waar de dealer de camera heeft aangesloten? Is de draad met stekker ergens weggewerkt of wordt die gewoon naar de console gebracht en zit hij daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08-2023
straf !!! op de website van Kia in Korea , staat bij specificatie's dat je daar levenslange garantie hebt op de batterij , dat is pas vertrouwen tanken als merk bij jou klanten , moesten ze dit hier ook lanceren ze zouden nog meer klanten binnenhalen op die manier , dit bewijs alsnog dat Kia het volle vertrouwen heeft in hun gebruikte materiaal en dat dit materiaal dan ook betuigd van hoogstaande kwaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

YStunnenberg schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:46:
[...]

New Motion adviseerd voor de Overstroombeveiligingstoestel een Type C en de aardlek een Type B of A, zie pagina 26 van de handleiding
Aardlekschakelaar type A is dus niet toegestaan, ook niet voor de e-Niro ( O-) ).
De handleiding van NewMotion zit hier dus fout. Zij zijn het niet die de regeltjes bepalen.....

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 14-03-2019 09:18 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 17:59
Nog even terug naar de auto, ik vind het wel leuk om wat dieper op de features van de niro in te gaan.
In rijdt nu meer dan een week op en neer van Almelo naar Zeist.
Ik probeer zoveel mogelijk op de cruise modus te rijden en dit gaat echt waanzinnig goed.
Echter heb ik nogsteeds niet 100% vertrouwen dat hij zelf stopt als ik op een file inrijdt.
9/10 keer remt de auto voor mij geleidelijk en heb ik er de volle vertrouwen in dat het systeem dat ook doet maar bij wat harder remmen betwijfel ik het en help ik een handje.
Hoe ervaren jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Laatst online: 06-08-2023
ik heb zelf de auto nog niet in mijn bezit , enkel kan ik wel bevestigen dat dit enorm beangstigend is gezien de auto later gaat gaan remmen dan dat je zelf gewoon zou gaan remmen , maar de technologie op adaptive cruise heeft mij nog nooit in de steek gelaten dus maw altijd perfect op tijd geremd , is spreek dan wel enkel of het merk volvo v60. maar ik ga er vanuit dat deze technologie zo ver staat , dat er hier in de merken nog weinig verschil is in te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-10 18:40
hantheman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:27:
Nog even terug naar de auto, ik vind het wel leuk om wat dieper op de features van de niro in te gaan.
Ik probeer zoveel mogelijk op de cruise modus te rijden en dit gaat echt waanzinnig goed.
Echter heb ik nogsteeds niet 100% vertrouwen dat hij zelf stopt als ik op een file inrijdt.
9/10 keer remt de auto voor mij geleidelijk en heb ik er de volle vertrouwen in dat het systeem dat ook doet maar bij wat harder remmen betwijfel ik het en help ik een handje.
Hoe ervaren jullie dit?
tsja het vervelende van dit soort systemen is dat het je geleidelijk aan een gevoel van vertrouwen kan geven maar uiteindelijk blijft het een stuk software. Kan 10 keer goed gaan. precies de 11e keer waren de omstandigheden net even anders. Altijd dus den rempoot klaar ende in den aanschlag hebben voor het geval dat. Als het mis gaat dan zal de officieele uitspraak natuurlijk zijn: de bestuurder is ten alle tijde aansprakelijk voor de gevolgen.

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 16:53
hantheman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:27:
Hoe ervaren jullie dit?
Ik ervaar dit hetzelfde als jij. Ik heb de ACC op twee "streepjes" staan, omdat ik dat tijdens het rijden een nette afstand vind. Maar dit zorgt er dus ook voor dat hij pas aardig laat écht begint te remmen indien er voor je iemand stil staat. Buiten het feit dat ik het niet helemaal vertrouw ... is het ook niet echt prettig om in 3 meter van 80KM/u naar 0 te gaan. Dit heb ik ervaren bij een 80km/u weg waar ineens een stoplicht stond 😬

Gisteren trouwens de zomerbanden laten monteren. Maakt nog best een verschil qua geluid en ik heb de indruk dat ook het verbruik positief beïnvloed wordt.

En gisteren de eerste keer een forward collision melding gehad, daar was ik wel blij mee want ik denk dat ik anders te laat geweest was met remmen.

2500KM er op zitten intussen, en nog steeds rij ik iedere dag een stukje om ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Je kunt de reactietijd toch ook aanpassen? Ik las dat ergens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
NiroNiro schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:44:
Nog niet tegengekomen maar ik ben daar zeker benieuwd naar.
Er is wel iets als: niveau van oplettendheid maar dit heeft meer met de bestuurder te maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:25
NiroNiro schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:44:
Die reactietijd is toch die streepjes. Je hebt 3 standen die je kan aanpassen op het stuur met het knopje met de auto en daaronder 3 streepjes.
Als het niet te druk is kan je die wel op 3 zetten, dan remt hij eerder af. Is het drukker en daarmee wil je de afstand tot voorganger beperken kan je hem op 2 streepjes zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 18:24
ducolwd schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:46:
[...]

Die reactietijd is toch die streepjes. Je hebt 3 standen die je kan aanpassen op het stuur met het knopje met de auto en daaronder 3 streepjes.
Als het niet te druk is kan je die wel op 3 zetten, dan remt hij eerder af. Is het drukker en daarmee wil je de afstand tot voorganger beperken kan je hem op 2 streepjes zetten.
De streepjes is de afstand, er is ook een reactietijd setting zag ik in de manual. Nog niet in bezit van de auto echter...

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 15:26
vormfout schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:16:
Gisteren mijn e-niro binnengehaald. Tot nu toe erg tevreden - heerlijke wagen - maar met 1 laadvraag.

Ik heb vanmiddag geladen bij de fastned paal A12 Veenendaal, van ongeveer 40 naar 80. Dit is een '175Kw' paal. Nu weet ik dat 175 niet haalbaar is, maar ik heb 'm niet verder dan 45 zien komen, en het grootste deel lager.

Is dit acceptabel? Nieuwigheid? Slecht weer? Baalde de paal van Brexit? Wat is er aan de hand?
Tot nu ook 2x aan een 175kw lader gestaan en beide keren net iets boven de 50Kw zien komen. Ik heb het maar aan het weer verweten en besloten tot 10-15 graden niet meer op zoek te gaan naar een 50+ paal en het later in de lente weer opnieuw te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Laatst online: 17-09-2024
Samoerai schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:59:
[...]

Tot nu ook 2x aan een 175kw lader gestaan en beide keren net iets boven de 50Kw zien komen. Ik heb het maar aan het weer verweten en besloten tot 10-15 graden niet meer op zoek te gaan naar een 50+ paal en het later in de lente weer opnieuw te bekijken.
Ik heb alleen bij Ionity tot nu toe hogere snelheden gezien tot 78kW, bij Fastned (2x geprobeerd) nog niet. Ik ga er dus van uit dat het aan Fastned ligt en niet aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik haal wel degelijk 75kW bij FastNed 175kW

_eLMo_ in "Het grote Kia e-Niro topic"

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
  • Laatst online: 14-11-2023
[...]

Ik heb ook de platte dashcam bij besteld en ik wacht nog steeds op levering. Heb de e-Niro al een maand.
Leuk om te horen dat de dealer ook niet alles weet. Dat geeft vertrouwen voor mijn inbouw en aansluiting :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:25
hantheman schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:17:
[...]

Nog niet tegengekomen maar ik ben daar zeker benieuwd naar.
Er is wel iets als: niveau van oplettendheid maar dit heeft meer met de bestuurder te maken lijkt me.
In de handleiding. Bladzijde 6-80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asifnl
bertalizer schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:10:
[...]

Die cam lijkt verdacht op de cam (Viofo A118C) die ik in mijn huidige wagen heb geplaatst. De stoot sensor is er enkel voor het automatisch locken van de opnamefile als een schok wordt gedetecteerd.
Mijn camera heeft geen batterij maar condensators. De camera kan dus niet opnemen als hij niet "onder stroom" staat.

Mag ik vragen hoe/waar de dealer de camera heeft aangesloten? Is de draad met stekker ergens weggewerkt of wordt die gewoon naar de console gebracht en zit hij daar in?
Mijn dealer is Haag Zeew in Den Haag.
Hij heeft de cam rechts naast de binnen spiegel tegen de voorruit gemonteerd, en je ziet geen kabels, dus het is wel netjes gedaan, alleen heb ik vermoeden dat ze niet goed hebben aangesloten. ik verwacht namelijk datie wel op standby is als de auto uit is en automatische opneemt bij een stoot of een beweging (je kunt zelf de beweging sensor instellen)
Er is maar weinig info beschikbaar van die dashcam model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:49

GVR

De dealer in Eindhoven vertelde me vandaag dat zij een sterke voorkeur hebben voor de kenwood dascam. Die hebben ze al meerdere malen ingebouwd en nog geen klachten over ontvangen. Ik ga dus toch maar de kenwood meebestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 11:17
Ik laat er mijn Blackvue (DR750 voor en achter) Dashcam er weer inbouwen; ik weet morgen hoe het er uit ziet. Voordeel van de Blackvue is o.a. het compacte formaat. Er zit geen schermpje op (wat heb je daar trouwens aan?); als het nodig is kan je een Wifi verbinding maken met je telefoon en die als monitor gebruiken. Kost een paar centen maar dan heb je wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asifnl
GVR schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:18:
De dealer in Eindhoven vertelde me vandaag dat zij een sterke voorkeur hebben voor de kenwood dascam. Die hebben ze al meerdere malen ingebouwd en nog geen klachten over ontvangen. Ik ga dus toch maar de kenwood meebestellen.
inderdaad, die Kenwood leek me ook beter, maar omdat de dealer niet goed kon fixen (half zij kant wordt opgenomen), heb ik dus die andere genomen. Deze zit wel strak tegen de voor ruit ipv los hangend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Laatst online: 18-08 18:03
Ik heb nog niet veel ervaring met snellader. Meestal toch thuis of via de allego palen met Telekom ladestrom.
Maar bij Fastned op de 175kW palen haal ik niet meer dan 53kW. Nu 2x daar even snel bijladen. Maar richting de 70 wordt het niet. En dat terwijl ik net een uur snelweg heb gedaan. En batterij van 25 naar 50% heb geladen.
Ik moet binnenkort naar Davos. Dus begin ik er maar rekening te houden dat de winst van de 175 of 350kW palen niet veel meer is ten opzichte van de 50kW palen.
Hebben jullie andere ervaring?

[ Voor 4% gewijzigd door Nelis13 op 14-03-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Samoerai schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:59:
[...]
In Duitsland (Wittlich) heb ik een paar weken geleden ook sneller kunnen laden bij een 150 kW lader van Innogy. Ik haalde maximaal 75 kW toen de SoC ongeveer 50% was.
https://drive.google.com/..._YsOjnrGqNVB5-yPLKoCuC---
https://drive.google.com/...NFwoLrIE_c27OqbY0nufxT6TU
https://drive.google.com/...Jv9zTblpEubBxb0C_58-TFJ8i

Ik denk, dat de laadsnelheid bij snelle palen redelijk goed weergegeven wordt in grafiek van Fastned:
https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro
Tot aan SoC van 73% is het best wat sneller. Natuurlijk geen 175 kW, maar dat ligt waarschijnlijk aan de auto, die maar tot 200A snelladen ondersteunt.

[ Voor 19% gewijzigd door Kuo op 14-03-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nelis13 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:34:
Ik heb nog niet veel ervaring met snellader. Meestal toch thuis of via de allego palen met Telekom ladestrom.
Maar bij Fastned op de 175kW palen haal ik niet meer dan 53kW. Nu 2x daar even snel bijladen. Maar richting de 70 wordt het niet. En dat terwijl ik net een uur snelweg heb gedaan. En batterij van 25 naar 50% heb geladen.
Ik moet binnenkort naar Davos. Dus begin ik er maar rekening te houden dat de winst van de 175 of 350kW palen niet veel meer is ten opzichte van de 50kW palen.
Ik heb een keer bij Fastned geladen op een 175 kW paal van 10% naar 80%. Snelheid was 72 kW tot ergens bij 75%. Daarna ging het omlaag. Ik vind het dus wel Eem groot voordeel tov de 50 kW palen. Ik reed voor de laadsessie in de file, dus miet bijster snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 10:19
Nelis13 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:34:
Snelheid hangt ook af van hoe "leeg" je batterij is. Zou het kunnen dat je meer dan 60% lading had?
Zie dit filmpje van Teslabjorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Laatst online: 22-09 15:26
Laatste keer kwam ik na een uurtje snelweg met 12% SOC aan en heb een half uurtje bijgeladen (ongeveer 3 graden buiten). Nooit meer dan 53Kw gezien.

Wel heb ik de fameuze 'Wintermode' uitgezet. Zou dat nu het verschil zijn waarom sommige mensen wel, anderen weer niet met 70+Kw kunnen laden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik had daar Winter Mode aan staan

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Winter mode gaat pas iets doen onder de -10. Dus dat kan niet de verklaring zijn.
Wat wel een verklaring is de temperatuur van je accu. Bij 3 graden is je accu te koud om op volle snelheid te laden en daarom zal de BMS de laadsnelheid beperken. Als je echter vlak voor het laden flink doorgereden hebt (bijvoorbeeld een uur lang 120 km/u), dan is de accu behoorlijk opgewarmd. Dan kan de laadsnelheid wel volledig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:11
Ik heb 2x getest met laden bij FastNed maar ook niet veel hoger dan 55kW gekomen. Heb via OBD dongle en EVNotify accu temperatuur kunnen monitoren. Was rond de 20 graden, dat was dan (denk ik) nog te koud om meer te halen, en je komt al snel tegen de laadcurve aan als je boven de 55% lading komt, dan zakt het sowieso al in tot onder de 60kW, zie https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10 03:41
Mijn ervaring is dat de laadsnelheid hoger is wanneer je de accu meer belast, dus door flink door te rijden. Ik heb meerdere malen 75kW gezien, maar ook inderdaad sub 50kW en juist wanneer ik rustig reed of wanneer de accu nog geen tijd heeft gehad om voldoende op temperatuur te komen. Dit zijn slechts mijn waarnemingen, en zou dit nog wel een keer bewust willen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Ik had dus een tijd snelweg gereden, net voor het laden door Nieuwegein om bij de A2 en fastned te komen. Het was vandaag plus minus 10 graden mijn accu was 25% bij start laden. Dus behalve temperatuur alle goede eigenschappen voor snel laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis13
Dus sub Fastned even van de 100 naar 180 en dat 5 min vasthouden om flink in de ankers te gaan bij de afrit naar de Fastned?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vandaag eerste Model 3 in het echt gespot. Bestuurder lette niet op de weg, zat op de tablet te spelen ;)
(Ik vraag me af of daar op een gegeven moment toch een verbod op gaat komen bij overduidelijk “met andere dingen bezig zijn”, ze experimenteren al met automatische camera’s die hand-bellers in de auto aan moet gaan pakken)
Vind de voorkant erg lelijk, verder wel hoog Audi gehalte qua looks.
Bij de Model 3 gaan de remlichten overigens ook op standje disco bij ACC. Vind ik toch wel een nadeel van ACC in het algemeen, dat je geen controle meer hebt over wanneer je “op de motor” remt en wanneer je bewust het rempedaal intrapt. En dus geen idee hebt wanneer je remlichten hinderlijk oplichten.

Nog inhakend op eerdere discussie over ACC reactie: ik vind dat ie te laat remt bij het naderen van een file waardoor je twijfelt of ie het wel redt met remmen. Maar vooral jaag je de oplettende voorligger de stuipen op het lijf door later dan normaal en veel abrupter te remmen. Al keer boze blik in binnenspiegel gehad alsof ik niet op had zitten letten en te laat remde..
Nog niet getest met de reactiesnelheid setting, staat standaard op ‘normaal’.
Heb liefst dat snel mee optrekt maar juist rustig over grotere afstand snelheid mindert als het verkeer tot stilstand komt.
Ook wennen dat als je zelf besluit in te grijpen dat je dan wel meteen fors moet remmen, bij voorzichtig remmen kun je juist doorschieten als de ACC al harder bezig was.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-03-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 17:17
Dat je nu en dan eens in de remmen moet gaan super, k heb laatst gelezen dat die anders te snel wegroesten en volledig vervangen moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Sta nu bij een 50 kW lader. De Niro pakt zo’n 42 kW, is toch wel tergend traag vergeleken met de 175 kW Fastned lader :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bruneelm Je gebruikt je remmen eigenlijk altijd wel een beetje, b.v. om de laatse paar meters te remmen. Dit is volgens mij weer zo'n bakerpraatje... EV's staan bekend dat ze zeer lang met remschijven en remblokken doen. Er rijden Tesla's rond met ruim 150K km op de teller en eerste set remblokken en schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

asifnl schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:36:
[...]

Mijn dealer is Haag Zeew in Den Haag.
Hij heeft de cam rechts naast de binnen spiegel tegen de voorruit gemonteerd, en je ziet geen kabels, dus het is wel netjes gedaan, alleen heb ik vermoeden dat ze niet goed hebben aangesloten. ik verwacht namelijk datie wel op standby is als de auto uit is en automatische opneemt bij een stoot of een beweging (je kunt zelf de beweging sensor instellen)
Er is maar weinig info beschikbaar van die dashcam model
De dashcam dia Kia in het optiepakket heeft is van Viofo. Ik heb de dealer gevraagd of daar ook GPS op zit en dat bleek van niet. Viofo heeft heel wat van die platte modellen die op elkaar lijken. Er zijn er die een soort supercondensator hebben die als accuutje werkt om op te kunnen nemen bij stilstand, mocht dat nodig zijn. Die wil ik er wel in hebben, maar dan wel het model met GPS. Deze dus: https://www.viofo.com/hom...l-hd-car-dash-camera.html

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 14-03-2019 23:11 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 08:28
Verwijderd schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 22:13:
@bruneelm Je gebruikt je remmen eigenlijk altijd wel een beetje, b.v. om de laatse paar meters te remmen. Dit is volgens mij weer zo'n bakerpraatje... EV's staan bekend dat ze zeer lang met remschijven en remblokken doen. Er rijden Tesla's rond met ruim 150K km op de teller en eerste set remblokken en schijven.
Kan met meer auto's; heb paar jaar terug van een auto met automaat nota bene de schijven moeten vervangen die er al 12 jaar op zaten. Die waren inderdaad te veel verroest helaas, maar ook nog niet versleten. Kreeg het advies er meer mee te remmen, want het oppervlak bevatte ook steeds te veel roest en dat kon er op een gegeven moment ook niet meer afgedraaid worden.

Helemaal onzin is het dus niet, maar het duurt lang, je ziet het duidelijk aan de schijven en je kunt het op zich door af en toe gewoon de remmen te gebruiken best voorkomen. Of niet en dan duurt het alsnog best lang voor ze echt af zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Wat is daar bijzonder aan? Dat heb ik met ICE ook. Ik doe minstens 160K km met eerste set schijven en remblokken. Daarna weet ik niet omdat het dan hoog tijd is voor een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hantheman
ducolwd schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:21:
[...]

In de handleiding. Bladzijde 6-80.
Dit ga ik morgen eens uitproberen, het lijkt er op dat het inhoud hoe snel je na afremmen weer je voorligger gaat volgen bij het accelereren.
Dat wil ik eigenlijk zo snel mogelijk (ik beaam het verhaal van Cyberspin)
Remmen voor een file doe ik dan toch maar liever zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
150K km is zelfs een beetje pessimistisch denk ik. Onze Zoe is nou 6 jaar en heeft 145K gelopen. Remblokjes zijn nog iets van 80%. Remschijven nog heel ok, maar koelkanalen (heet dat zo?) zijn wel langzaam aan het dichtroesten. Hangt uiteraard wel af van je rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Wat voor laadkabel(s) krijg je nu standaard eigenlijk? Alleen de kabel om thuis te laden of ook andere kabels voor type 2 en/of ccs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-10 19:11
@IUser Type 2 (mennekes)-kabel voor thuislader/normale laadpaal en de granny-lader voor Schuko (stopcontact).

Granny-lader schijnt overigens instelbaar te zijn op 8A, 10A en 12A.

[ Voor 31% gewijzigd door rlp.jaspers op 15-03-2019 12:53 . Reden: Type 2 uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
De type 2 is niet alleen voor thuisladen (voor thuis zou ik een vaste kabel aanraden die aan een kant vast in je eigen laadpaal zit i.p.v. met een stekker, scheelt een hoop gesjouw met een losse kabel), maar ook voor onderweg bij normale laadpalen.
Een snellader (CCS) heeft ALTIJD een eigen vaste kabel die je meteen in de auto klikt.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-03-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlp.jaspers
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-10 19:11
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 12:39:
De type 2 is niet alleen voor thuisladen (voor thuis zou ik een vaste kabel aanraden die aan een kant vast in je eigen laadpaal zit i.p.v. met een stekker, scheelt een hoop gesjouw met een losse kabel), maar ook voor onderweg bij normale laadpalen.
Een snellader (CCS) heeft ALTIJD een eigen vaste kabel die je meteen in de auto klikt.
Klopt, heb het aangepast :) ik heb zelf overigens geen vaste kabel aan het thuislaadpunt, ziet er net wat minder storend uit aan de buitenkant van het huis O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44
M'n sportpedalen zijn binnen van ebay. Vanavond eens kijken of ik ze er in het donker makkelijk op kan krijgen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

Binnenkort mag ik ook een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik zou graag willen weten van de mensen die al een tijdje een e-niro rijden of de beperkingen die elektrisch rijden met zich meebrengt, wordt goed gemaakt door de 4% bijtelling? Zou je de e-niro bijvoorbeeld weer kiezen? Of ook kiezen bij 22% bijtelling?
Ik kan bijvoorbeeld ook een full option kodiaq kiezen, maar een e-niro scheelt me ca 4k netto per jaar. Dat is leuk geld.
Overigens heb ik een proefrit gemaakt in een leaf en een e-niro. Nu snap ik ook waarom ik de leaf morgen al zou kunnen rijden en de e-niro pas over een jaar... Ik wacht ook wel een jaartje :X

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Beperkingen?? Ik zie alleen maar voordelen vooralsnog. Maar heb misschien makkelijk praten met een eigen laadpaal op de oprit en dagelijkse ritten van hooguit 200km ;)
Ik ga niet meer terug naar brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian12
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-05 11:07
airliner schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:50:
Binnenkort mag ik ook een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik zou graag willen weten van de mensen die al een tijdje een e-niro rijden of de beperkingen die elektrisch rijden met zich meebrengt, wordt goed gemaakt door de 4% bijtelling? Zou je de e-niro bijvoorbeeld weer kiezen? Of ook kiezen bij 22% bijtelling?
Ik kan bijvoorbeeld ook een full option kodiaq kiezen, maar een e-niro scheelt me ca 4k netto per jaar. Dat is leuk geld.
Overigens heb ik een proefrit gemaakt in een leaf en een e-niro. Nu snap ik ook waarom ik de leaf morgen al zou kunnen rijden en de e-niro pas over een jaar... Ik wacht ook wel een jaartje :X

Bvd!
Het is gewoon heel veel geld. Als je naar een ICE kijkt qua aanschafkosten, dan is dit buitenproportioneel. Maar ik ben ook iemand die niet meer terug gaat naar ICE, en dan heeft deze the best value for money (wij hebben namelijk ook een Leaf 2.0).

Ik neem alles serieus, behalve mezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 06:01
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:56:
Beperkingen?? Ik zie alleen maar voordelen vooralsnog. Maar heb misschien makkelijk praten met een eigen laadpaal op de oprit en dagelijkse ritten van hooguit 200km ;)
Ik ga niet meer terug naar brandstof.
Nu rij ik nog een prima Passat afwachtend van mijn E-Niro, maar ik vind de range en het lange opladen toch wel echt een beperking. Ben bijvoorbeeld naar Oostenrijk gegaan, 160kmh op de Autobahn, 9 uurtjes en dat was echt prima. Ik kijk er wel echt tegen op (als ik het al ga doen) om dat met een eniro te moeten gaan doen. Ik heb er echt expliciet voor gekozen omdat het geld (voor mij zo'n 3500 netto per jaar) niet opweegt tegen de keren dat ik een lange reis maak, maar ben er wel wat zenuwachtig over. Zeker ook omdat ik nu zes laadpalen heb op loopafstand (heb geen eigen oprit) maar het aantal EVs ook zal toenemen en ik mij dus afvraag of ik over bijvoorbeeld een jaar nog steeds genoeg plekken heb om op te laden (wat ook weer langzaam gaat). Ik verwacht dat het mij wel allemaal gaat meevallen maar kan mij goed indenken dat dit niet voor iedereen een reëele optie is:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
Met de e-Niro ga je ook nog wat meer van de reis genieten. Onderweg een hapje eten en/of de omgeving bekijken. Je hebt al vakantie als je in stapt en niet pas als je in Oostenrijk aan komt. Ook als je er wat langer over doet ga je meer uitgerust aankomen is mijn voorspelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
eltron schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:36:
Met de e-Niro ga je ook nog wat meer van de reis genieten. Onderweg een hapje eten en/of de omgeving bekijken. Je hebt al vakantie als je in stapt en niet pas als je in Oostenrijk aan komt. Ook als je er wat langer over doet ga je meer uitgerust aankomen is mijn voorspelling.
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:49

GVR

Voor mij zou het op jaarbasis 2400 netto schelen (had anders een 308sw eat8 gekozen), de keuze was (ook na een proefrit) snel gemaakt. Vandaag de zwarte E Niro executive besteld. Start van de lease pas per 1 december vanwege mijn huidige lease contract. Dat zou geen probleem moeten zijn volgens alphabet. Eerdere levering was ook mogelijk.

Dagelijkse woon werk rit 160 km totaal, 1x per week een rit van 280km. En hoe het later met vakantie zal gaan... We zien het wel! Laadpalen komen er steeds meer, even rekening mee houden bij het plannen van de reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Djerro123 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:26:
[...]

Nu rij ik nog een prima Passat afwachtend van mijn E-Niro, maar ik vind de range en het lange opladen toch wel echt een beperking. Ben bijvoorbeeld naar Oostenrijk gegaan, 160kmh op de Autobahn, 9 uurtjes en dat was echt prima. Ik kijk er wel echt tegen op (als ik het al ga doen) om dat met een eniro te moeten gaan doen. Ik heb er echt expliciet voor gekozen omdat het geld (voor mij zo'n 3500 netto per jaar) niet opweegt tegen de keren dat ik een lange reis maak, maar ben er wel wat zenuwachtig over. Zeker ook omdat ik nu zes laadpalen heb op loopafstand (heb geen eigen oprit) maar het aantal EVs ook zal toenemen en ik mij dus afvraag of ik over bijvoorbeeld een jaar nog steeds genoeg plekken heb om op te laden (wat ook weer langzaam gaat). Ik verwacht dat het mij wel allemaal gaat meevallen maar kan mij goed indenken dat dit niet voor iedereen een reëele optie is:)
Door Duitsland zal straks goed vaan met Ionity. Frankrijk is echter nog wel drama. Was in België laden tijdens avondeten, stopt de lader automatisch na 30 minuten :(. Moest daardoor nog een 2e stop maken om in Parijs te komen. Zijn ook allrmaal single unit laadpunten. Dus als je pech hebt, staat er net iemand voor je. Dan doet Ionity en Fastned dit een stuk beter dan Corri-Door.
Merkte ook dat de actieradius sneller daalde dan de afgelegde afstand. Moest dus op de Peage 110 gaan rijden om überhaupt de volgende laadpaal te halen. Was met ICE denk ik wel een uur sneller. Komt vooral door die Belgische paal die niet langer dan 30 min wou laden, terwijl ik niet naast de paal aan het dineren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
Tja...

Hier het zelfde maar keuze was snel gemaakt
60,- per maand (vrij rijden prive ev)
of
240,- per maand (benzine 10k km/ per jaar vrij daarna 0,20 cent/km)

Dus binnen nu en 2 weken staat er een niro ev voor de deur.
Die paar keer per jaar dat je echt ver gaat ..is wel te regelen..
1 min puntje kan niet meer met me aanhanger,tent,hoop zooi naar zuiden toe zal het op andere manier gaan doen.
Iemand ideetjes voor vakantie hoe je gaat en welke dak koffer goed is op een ev?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 12:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:19:
[...]

Kan met meer auto's; heb paar jaar terug van een auto met automaat nota bene de schijven moeten vervangen die er al 12 jaar op zaten. Die waren inderdaad te veel verroest helaas, maar ook nog niet versleten. Kreeg het advies er meer mee te remmen, want het oppervlak bevatte ook steeds te veel roest en dat kon er op een gegeven moment ook niet meer afgedraaid worden.

Helemaal onzin is het dus niet, maar het duurt lang, je ziet het duidelijk aan de schijven en je kunt het op zich door af en toe gewoon de remmen te gebruiken best voorkomen. Of niet en dan duurt het alsnog best lang voor ze echt af zijn.
Ok, ik was wat voorzichtig met mijn kilometers ;) Geloof dat er Tesla's zijn die na 250K ook nog met hun eerste blokken doen. Maar dat schijven na 12 jaar moet vervangen lijkt me niet vreemd: als je veel rijdt zal vroeg of laat de schijf versleten zijn en anders verroest die wel na een jaar of tien afhankelijk van de omstandigheden waarin gereden wordt (veel pekel e.d. gaat het wel versnellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:03:
[...]

Door Duitsland zal straks goed vaan met Ionity. Frankrijk is echter nog wel drama. Was in België laden tijdens avondeten, stopt de lader automatisch na 30 minuten :(. Moest daardoor nog een 2e stop maken om in Parijs te komen. Zijn ook allrmaal single unit laadpunten. Dus als je pech hebt, staat er net iemand voor je. Dan doet Ionity en Fastned dit een stuk beter dan Corri-Door.
Merkte ook dat de actieradius sneller daalde dan de afgelegde afstand. Moest dus op de Peage 110 gaan rijden om überhaupt de volgende laadpaal te halen. Was met ICE denk ik wel een uur sneller. Komt vooral door die Belgische paal die niet langer dan 30 min wou laden, terwijl ik niet naast de paal aan het dineren was.
Fastned hanteert dacht ik dit ook in Duitsland: max half uur laden. Ook bij b.v. Lidl supermarkten in Frankrijk heb je dezelfde beperking. Tja, met de huidige generatie EV's ben je niet echt meer pionier, maar je zal wel je rijstijl en tempo soms moeten aanpassen. Ik vind de Niro al weer luxe omdat ik de dubbele range heb van de Ioniq en bij langere ritten ga ik voor comfort en niet voor snelheid. Alleen in Duitsland kan je nog echt blazen en dat gaat vroeg of laat ook een keer stoppen; nu nog niet bij wet, maar via wegwerkzaamheden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Laatst online: 14-02-2020
Z___Z schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:03:
[...]

Ik ben wel benieuwd of de Kia app je op de hoogte stelde dat het laden stopte of kwam je er pas achter dat toen je bij de auto terug kwam.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Alleen in Duitsland kan je nog echt blazen en dat gaat vroeg of laat ook een keer stoppen; nu nog niet bij wet, maar via wegwerkzaamheden.
Inderdaad, ik bekijk nu en dan nog een Youtubers van de eNiro en er is zo'n reeks van een Duitser, die de er geen moeite mee heeft om 180 op de teller te toveren. Zelfs als hij een eco run doet denk ik dat hij serieus moeite heeft om zijn rechtervoet in bedwang te houden, niet echt overal eco.
Verschil tussen zijn agressieve rijstijl en zijn ecorun is toch wel een 8-10kWh/100km meer (of minder vanuit het ander standpunt) verbruik.
EV zijn niet gemaakt om snel op een snelweg te rijden. Je kan het zal zal de tijdswinst bij een EV paal doorbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo

Kuo

Toch leidt vaak 120 tot 150 km/u bij lange ritten met meerdere snellaadstops tot de kortste totale rijtijd. Dit heeft Tesla-Bjorn uitgerekend en is natuurlijk afhankelijk van EV (laadsnelheid en verbruik bij hoge snelheid). Vooral bij gestroomlijnde auto's, die ook snel kunnen laden is dan een hoge kruissnelheid het meest efficiënt qua tijd (natuurlijk niet qua verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:25
Kuo schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:00:
Toch leidt vaak 120 tot 150 km/u bij lange ritten met meerdere snellaadstops tot de kortste totale rijtijd. Dit heeft Tesla-Bjorn uitgerekend en is natuurlijk afhankelijk van EV (laadsnelheid en verbruik bij hoge snelheid). Vooral bij gestroomlijnde auto's, die ook snel kunnen laden is dan een hoge kruissnelheid het meest efficiënt qua tijd (natuurlijk niet qua verbruik).
Deze site wel vaker gepost, maar hier kun je het berekenen wat de beste snelheid en laadsrategie is om zo snel mogelijk ergens te komen: https://ecalc.ch/evcalc.p...ia&model=kia_niro_-_60kwh²_(2018)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
Voor degene die snel in een e-niro wilt rijden: Kia Niro ExecutiveLine 64kWh - Verkoopprijs: € 47.995,-
https://www.autoscout24.n...46-4a60-e053-e250040af964

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Kuo schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:00:
Natuurlijk, Bjorn, in een land waar aan bijna elke verlichtingspaal een snellaadpalen boven de 100kW staat.
Ga maar eens kijken op de ABRP en geef re EU route in, verhoog of verlaagd je snelheid die je max wil aanhouden en kijk naar de laadtijd én totale tijd van je rit. En vooral leer met een EV rijden en dat is niet meer aan/uit met die rechtervoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
eltron schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 19:36:
Van de besparing gaan vliegen, nog uitgeruster en de helft van de ICE tijd......ik ga echt niet met de ev op wintersport (zomer ... voorlopig ook niet).

Bewuste keuze: prive/zakelijk alleen nog EV's (kona/i3) en zakelijk ook nog e-Niro en de laatste hybrids gaan er ook uit. Wij gaan anders reizen. We willen eigenlijk max 1x laden op een trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
prettig schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:37:
[...]

Van de besparing gaan vliegen, nog uitgeruster en de helft van de ICE tijd......ik ga echt niet met de ev op wintersport (zomer ... voorlopig ook niet).

Bewuste keuze: prive/zakelijk alleen nog EV's (kona/i3) en zakelijk ook nog e-Niro en de laatste hybrids gaan er ook uit. Wij gaan anders reizen. We willen eigenlijk max 1x laden op een trip.
Vliegen is leuk en snel maar... wel erg milieu belastend..
Heb niet zo snel ff een reken tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
hermen1979 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Ja klopt, maar doe niet alles voor het milieu. Gemak telt ook nog en met de behoorlijke besparingen (met eigen palen en PV) gaat het roer hier om: max 1 x laden per trip (enkele reis), kan dat niet dan in principe ander vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ik heb zelf nog een ICE achter de hand, maar denk toch wel met de e-Niro ook de vakanties tot ca. 1500km te kunnen doen. Voor degenen die dat niet aandurven is ook een goede optie om tijdens vakantie een poosje te ruilen met vrienden of familie. Goede kans dat die daarna ook EV verslaafd raken overigens, dan moet je de volgende vakantie weer een andere vriend daarvoor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02

greatgonzo

schit-te-rend!

eltron schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:02:
Ik heb zelf nog een ICE achter de hand, maar denk toch wel met de e-Niro ook de vakanties tot ca. 1500km te kunnen doen. Voor degenen die dat niet aandurven is ook een goede optie om tijdens vakantie een poosje te ruilen met vrienden of familie. Goede kans dat die daarna ook EV verslaafd raken overigens, dan moet je de volgende vakantie weer een andere vriend daarvoor vinden.
enige obstakel is dat denk ik 80% leaserijder is... dan mag je vaak je auto niet uitlenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
greatgonzo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:37:
[...]

enige obstakel is dat denk ik 80% leaserijder is... dan mag je vaak je auto niet uitlenen
Klopt alleen directe fam of collega..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan01984
  • Laatst online: 14-11-2020
YouTube: Kia Niro EV mobile app support

Waarom introduceren ze deze app niet in Europa, zo een mooi extraatje zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
greatgonzo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:37:
[...]

Time for change denk ik dan.
Overigens biedt directe familie of collega vaak ook al een oplossing schat ik.

Ben zelf tientallen jaren leaserijder geweest en herken het punt, maar in praktijk goed oplosbaar.

(overigens ook blij van het leasecircus af te zijn, maar dat heeft meer met andere dingen te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan01984
  • Laatst online: 14-11-2020
https://www.juice-technology.com/juice-booster

Misschien handig voor e-Niro rijders en alle andere EV rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
stefan01984 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 14:47:
https://www.juice-technology.com/juice-booster

Misschien handig voor e-Niro rijders en alle andere EV rijders.
Dat is zekers een mooi ding.
Ik werk in de bouw zo als meer mensen denk ik.
Dan is het erg handig als je een project 150km van je huis af hebt,
je op het project ff Kan laden.
Dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:17

J8S

hermen1979 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:16:
[...]

Dat is zekers een mooi ding.
Ik werk in de bouw zo als meer mensen denk ik.
Dan is het erg handig als je een project 150km van je huis af hebt,
je op het project ff Kan laden.
Dank voor het delen.
Je gaat hier denk ik wel veel geld uitgeven voor iets wat ook goedkoper kan. Dit is een 3 fase mobiele lader en aardig aan de prijs. Als je een Niro rijdt kun je hier niet van profiteren want die kan maar met 1 fase laden. Er zit een granny charger bij die tot 12A gaat en gewoon in het stopcontact kan. Heb je daar niet voldoende aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
J8S schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:41:
[...]

Je gaat hier denk ik wel veel geld uitgeven voor iets wat ook goedkoper kan. Dit is een 3 fase mobiele lader en aardig aan de prijs. Als je een Niro rijdt kun je hier niet van profiteren want die kan maar met 1 fase laden. Er zit een granny charger bij die tot 12A gaat en gewoon in het stopcontact kan. Heb je daar niet voldoende aan?
In het wagenpark van mijn werkgever hebben we verschillende ev' s
Maar kost wel wat zeg..pff
Voordeel is dat ie makkelijk mee neemt!
En ja de granny charger zou ik er ook voor kunnen gebruiken duurt dan wel wat lang opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:17

J8S

hermen1979 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:17:
[...]

In het wagenpark van mijn werkgever hebben we verschillende ev' s
Maar kost wel wat zeg..pff
Voordeel is dat ie makkelijk mee neemt!
En ja de granny charger zou ik er ook voor kunnen gebruiken duurt dan wel wat lang opladen
Klopt, als je inderdaad met 25 of 32A kunt laden dan is het een behoorlijk verschil met de granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Die juice booster is best goed, bjorn heeft hem getest en als je een 3-fase 32A socket (op bouwplaats heb je die wel vaker) hebt kun je de e-niro max laden. Verlengsnoeren (3-fase) hebben ze daar vaak zat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
J8S schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:41:
[...]

Die zit in dezelfde gebruiksmogelijkheden als home versie de go-echarger.com
Prijs is een groot verschil, de go-echarger heeft een API en sinds mijn aankoop zijn er al 2 home automation systemen die hem kunnen aansturen en openWB stuurt hem ook al aan, zo krijgt hij een functie als de zappi, gebruik makend van bv je eigen slimme meter. De software draai ik op een raspberry zero W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zbygniew P
hermen1979 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Heel klein beetje off-topic, sorry. Ik moest afgelopen paar jaar best veel vliegen voor mijn werk en voelde me schuldig over hoeveel ik nou precies milieubelastend bezig was. Dus maar eens gaan rekenen. Gelukkig vloog ik met een ATR-72 en vrij kleine stukjes. En dan blijkt dat in je eentje in een diesel auto van Leeuwarden naar Amsterdam heen en weer ongeveer net zo vervuilend is als een enkeltje Londen per vliegtuig
(Wikipedia: Fuel economy in aircraft , gerekend met een half vol vliegtuig. 2,53l/100km bij volle bezetting)

Je kan er allemaal kanttekeningen bij zetten, maar het geeft in elk geval een beetje perspectief.

[ Voor 0% gewijzigd door Zbygniew P op 17-03-2019 21:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnst002
  • Laatst online: 02-10 20:44
Vandaag plaatsen ze de openbare laadpaal bij mij in de straat, precies op tijd aangezien mijn auto eind deze week of begin volgende week geleverd zal gaan worden. Laadpaal aangevraagd 04-10-2018. (www.openbaarladen.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 08:58:
[...]

Fastned hanteert dacht ik dit ook in Duitsland: max half uur laden. Ook bij b.v. Lidl supermarkten in Frankrijk heb je dezelfde beperking. Tja, met de huidige generatie EV's ben je niet echt meer pionier, maar je zal wel je rijstijl en tempo soms moeten aanpassen. Ik vind de Niro al weer luxe omdat ik de dubbele range heb van de Ioniq en bij langere ritten ga ik voor comfort en niet voor snelheid. Alleen in Duitsland kan je nog echt blazen en dat gaat vroeg of laat ook een keer stoppen; nu nog niet bij wet, maar via wegwerkzaamheden >:)
Is leuk en aardig die 30 minuten maximale laadtijd als je een Ioniq rijdt (want die kan relatief snel laden en heeft een kleine accu). Maar met een 50 kW lader heb ik met de Niro gewoon 50 minuten nodig om een fatsoenlijke hoeveelheid stroom in de accu te kunnen krijgen. Ik stop liever elke 2 uur 50 minuten dan elk uur 30 minuten.
YStunnenberg schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:05:
[...]

Ik ben wel benieuwd of de Kia app je op de hoogte stelde dat het laden stopte of kwam je er pas achter dat toen je bij de auto terug kwam.
De app gaf wel aan dat het laden gestart was, maar niet dat het laden was gestopt. Corri-Door laadtransacties staan wel direct in de NewMotion App. Last Mile Solutions (België) en alle niet TNM laadpalen in Nederland zijn de laadkosten niet direct te zien, en moet je maar kijken wanneer ze doorgegeven worden.

Aangezien Corri-Door de sessies direct kan factureren aan NewMotion, moet de interface/technologie aanwezig zijn. Snap niet dat dit zo moeilijk te implementeren is voor andere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
  • Laatst online: 14-11-2023
Akubra schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:10:
[...]

Zag het inderdaad.

Vind het jammer dat het zo gaat, maar ik moet de dealer natuurlijk wel de kans geven dit op te lossen.

Je verwacht dat de auto tip-top wordt afgeleverd, en dan mis je een paar LED lampjes en werkt de verlichting van de DVD speler niet goed.

Overige accessoires zijn trouwens wel netjes geplaatst, maar die waren ook simpel. Zonnewerings set en kofferbak- mat _O-
Vandaag is de e-Niro naar de dealer geweest om bovenstaande zaken op te lossen. Dat is inmiddels gelukt.

De lampjes bij de make-up spiegels zijn nu ook LED en de verlichting van de DVD speler werkt zoals het zou moeten. Die gaat aan bij het openen van de deur en die gaat uit bij het sluiten. En ik kan de verlichting van de DVD speler nu aan-/uitzetten met de knop op de DVD speler.

Uiteindelijk waren zaken niet juist aangesloten. Ben blij dat het opgelost is, want was toch een beetje bang dat ze het niet konden oplossen. Dealer had namelijk al aangegeven dat alles juist was aangesloten. Achteraf was dit dus niet zo.

Kan ik dit weer achter me laten. :)

P.s. Als vervangend vervoer een ICE mee. Da's toch weer even wennen. Zeker als je vlot wil invoegen op de snelweg. Iets met toerental ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Damn... de dealer heeft al die tijd volgehouden dat alles correct was aangesloten... heb je tenmiste een sorry gekregen? Haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01

zerocool82

Ignorance causes chaos

Beste Koop bij Bright ;)

[ Voor 43% gewijzigd door zerocool82 op 18-03-2019 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Grappig filmpje, wel hoop foutjes over de specs van zowel de Niro als de Kona. En als klap op de vuurpijl “75 kWh” laadsnelheid :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dMCftPvprng6g4IHCfAfXDNC/full.jpg
(Hij zegt het overigens wel correct ;))

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-03-2019 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

CyBeRSPiN schreef op maandag 18 maart 2019 @ 23:30:
[...]

Grappig filmpje, wel hoop foutjes over de specs van zowel de Niro als de Kona. En als klap op de vuurpijl “75 kWh” laadsnelheid :X
[Afbeelding]
(Hij zegt het overigens wel correct ;))
Geen topfilmpje inderdaad, maar kijkt makkelijk weg ;) Ook wel grappig om te lezen, is de 'test' van Topgear.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asifnl
Vandaag bij het bevriezen van buiten spiegels gemerkt dat die ook verwarming hebben toen bij het aanzetten van de achterruit heating opeens ook zij spiegels gingen roken.. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:20

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Gisteren mijn e-Niro opgehaald! Erg mooi. En dat rijden met adaptive cruise control in druk verkeer is wel heeeel apart.

Even een suffe vraag: De auto geeft laadpaal meldingen door, en zo te zien ook de afgelegde route aan mijnkia, de stalkers. Dan zit er toch een sim kaart in denk ik? En zo ja, waarom kan die dan niet voor verkeer updates van de navigatie gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
beschuit schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:18:
Gisteren mijn e-Niro opgehaald! Erg mooi. En dat rijden met adaptive cruise control in druk verkeer is wel heeeel apart.
Ik probeer het nog af en toe, terwijl ik inmiddels wel weet dat het onverstandig is om aan te hebben in de spits:
  • laat te grote gaten vallen
  • gaat vol gas rechts inhalen als er ineens een gat valt
  • met optrekken na stilstand nu 2x gehad dat ie onverwachts hard in de ankers ging vlak na optrekken (voorligger ging 1 meter vooruit en stond weer stil)
  • remlichtendisco voor je achterliggers
Buiten de spits wel een heerlijk systeem!
Even een suffe vraag: De auto geeft laadpaal meldingen door, en zo te zien ook de afgelegde route aan mijnkia, de stalkers. Dan zit er toch een sim kaart in denk ik? En zo ja, waarom kan die dan niet voor verkeer updates van de navigatie gebruikt worden?
Het zijn 2 losse systemen. Het Kia Connected Systeem is iets van Kia NL, wordt hier in NL pas ingebouwd, heeft inderdaad een simkaart maar is puur voor de app en de rittenregistratie. Het staat niet in verbinding met de navigatie. Mogelijk komt er bij een volgende generatie e-Niro's wel de UVO app waarin alles connected is, maar daar hebben wij niks meer aan.
De rittenregistratie is overigens een optie die normaliter een abonnement vereist, je krijgt het 1 jaar kado.
Netter was geweest om vooraf te vragen of je er interesse in hebt. Het hoeft van mij ook niet zo ivm privacy, maar moet toegeven dat het af en toe wel grappig is om je ritten terug te zien (jammer alleen dat er verder geen info over verbruik en omstandigheden bij staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

beschuit schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:18:

Heeel apart als in positief of negatief? :)

Ik mag mijn e-niro waarschijnlijk volgende week donderdag ophalen :) Ik had gehoopt dat ik hem eerder kon ophalen, maar ja alsnog 3 dagen eerder dan in november/december door de dealer gecommuniceerd (31/3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:20

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Zeker positief, maar wel even wennen dus voetje boven de rem ;-)
Pagina: 1 ... 19 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.