Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro

Voor als je van plan bent bij Fastned te laden deze dagen. Scheidbaar heb je 50% kans dat de 50 kW lader niet goed werkt. Iets met de laatste firmware die niet goed werkt met de Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veefer
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-09-2022
Vdb.tim schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:43:
als je gewoon bent om met volvo v60phi en phi xc90 te rijden en dan met veel gemak via de app je agenda te gaan delen met je gps en de wagen op afstand te koelen of verwarmen en auto open doen of sluiten en on call service
om de Niro te vergelijken met deze 2 auto's, die een compleet andere prijsstelling hebben is niet helemaal eerlijk. een XC90 phi kost denk ik 2x zoveel...., in Nederland in ieder geval wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asifnl
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-10-2024
DSmarty schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:18:
Zo, inmiddels is mijn e-kofferbak semi omgebouwd naar het Noorse model.

Zoals je kan zien is de afwerking dan niet helemaal zoals die zou moeten zijn, zoals je bij de laatste foto kunt zien is er nu wat van het "innerlijk" van de auto zichtbaar. Blijkbaar zijn er toch nog wat andere verschillen met de opbouw van de kofferbak in Noorwegen.

Maar het scheelt wel ENORM veel ruimte, dus ben er wel blij mee.
Zit er goed uit 8)
en hoeveel heeft het gekost ? 400 zoals je eerder zei of toch wat korting kunnen regelen?
ik wil het ook wat meer ruimte in de kofferbak, en dit is enige goeie manier zo te zien.
Heb je zelf online alles besteld of via de dealer ?
kan je nog foto posten hoe het onder de plaat nu eruit ziet, nog ruimte over onder de plaat ?
Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04:28
Is er al meer bekend over een eventuele trekhaak voor fietsendrager? Vorige week met KIA gechat maar die zeiden nog van niets te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian12
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-05 11:07
Al iemand gelukt om bijvoorbeeld internet en YouTube naar het home screen te krijgen?

Ik heb beide wel aan de praat gekregen, maar ze blijven in het ontwikkelaars gedeelte (en ik kreeg het geluid niet over de boxen).

Mijn doel was eigenlijk om te kijken of ik de "Welcome melody" uit kon schakelen (je komt nog eens wat tegen onderweg!)

Ik neem alles serieus, behalve mezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
asifnl schreef op maandag 11 maart 2019 @ 08:53:
[...]

Zit er goed uit 8)
en hoeveel heeft het gekost ? 400 zoals je eerder zei of toch wat korting kunnen regelen?
ik wil het ook wat meer ruimte in de kofferbak, en dit is enige goeie manier zo te zien.
Heb je zelf online alles besteld of via de dealer ?
kan je nog foto posten hoe het onder de plaat nu eruit ziet, nog ruimte over onder de plaat ?
Thnx
De eerder genoemde prijs helaas.
Via de dealer geregeld.
Ben deze week even in het buitenland, zal zondag even foto's maken, er zit nog wat ruimte onder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kempies8
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-04 18:31
hantheman schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:33:
Dit is mijn eerste auto met apple carplay en ik ben er ontzettend tevreden over.
Kabeltje ligt standaard aan het usb poortje, inprikken en wegrijden.
Ik heb nog niet eens de moeite genomen om mijn telefoon via bluetooth aan te sluiten want ik ben toch niet van plan de interne navigatie te gebruiken.
Ik vindt het ook we tof dat Siri dan standaard wordt geactiveerd wanneer je de “spreek” knop indrukt.
Het zou mooi zijn als het nog verder geintergreerd zou zijn maar de basisfunctionaliteit is goed.
Ik gebruik de app "opdrachten" om veel gebruikte iPhone functies icm carplay via siri aan te roepen. Zoals: vertel moeders de vrouw hoe laat ik thuis ben. Op basis van mijn locatie en huidige verkeerssituatie rekent ie uit hoe laat ik op het ingesteld adres ben, vult een standaard bericht aan met de tijd en vraagt of ik hem wil versturen.
of: navigeer naar de volgende afspraak. Geeft een keuze lijst van mijn agenda afspraken op die dag en selecteer de juiste en waze start.

Je kan zelf de siri spraak commando's instellen. En nee, helaas niet automatisch hotspot aan zetten.

Link naar de app https://itunes.apple.com/nl/app/opdrachten/id915249334?mt=8 Online staan ook allerlei "opdracht" voorbeelden die je direct kan downloaden.

Spotify is niet ondersteund helaas. Maar daar is wel een Tweaker waardige methode voor:
https://www.reddit.com/r/...ify_shortcuts_play_track/

[ Voor 7% gewijzigd door Kempies8 op 11-03-2019 16:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• koekerk
  • Laatst online: 15-11-2022
Even een nieuwe uitgevonden bediening welke niet in de boekjes staat, en de dealer wist het ook niet.
Als je achteruit inschakelt, en je zet de selectieknop van de spiegels in links of rechts gaan de buitenspiegels kantelen naar beneden. Handig om geen stoepranden te raken.
Doe er je voordeel mee !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
Brian12 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 14:29:
Al iemand gelukt om bijvoorbeeld internet en YouTube naar het home screen te krijgen?

Ik heb beide wel aan de praat gekregen, maar ze blijven in het ontwikkelaars gedeelte (en ik kreeg het geluid niet over de boxen).

Mijn doel was eigenlijk om te kijken of ik de "Welcome melody" uit kon schakelen (je komt nog eens wat tegen onderweg!)
Zover was ik ook al, maar inderdaad geen geluid over de boxen, lijkt wel of hij dit via Bluetooth wil doen. Ben je ook via het screensaver gedeelte naar binnen gegaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asifnl
koekerk schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:09:
Even een nieuwe uitgevonden bediening welke niet in de boekjes staat, en de dealer wist het ook niet.
Als je achteruit inschakelt, en je zet de selectieknop van de spiegels in links of rechts gaan de buitenspiegels kantelen naar beneden. Handig om geen stoepranden te raken.
Doe er je voordeel mee !!
ik weet niet of het in boekje staat, maar mijn dealer wist het wel te vertellen ;)
maak dagelijks gebruik ervan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
asifnl schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:14:
[...]

ik weet niet of het in boekje staat, maar mijn dealer wist het wel te vertellen ;)
maak dagelijks gebruik ervan..
Dan heb je een goede... dan voor allen welke het niet wisten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:40
Ik dacht dat het standaard zo werkte, maar dus alleen als je spiegelknop links of rechts staat? Dan stond die knop toevallig zo toen ik teste denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian12
koekerk schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:11:
[...]

Zover was ik ook al, maar inderdaad geen geluid over de boxen, lijkt wel of hij dit via Bluetooth wil doen. Ben je ook via het screensaver gedeelte naar binnen gegaan ?
Ja klopt, zo ben ik er ook genomen. Je moet daarna naar Android settings kunnen (om de welcome Melodie uit te zetten), maar als ik dat doe dan kom ik weer in het "normale" gedeelte.

Ja het geluid is mij ook niet duidelijk. Wat wel jammer is want YouTube opent hij wel op het volledige scherm. Dus dat ziet er wel erg goed uit. Mocht het jou wel lukken dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
Brian12 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:52:
[...]

Ja klopt, zo ben ik er ook genomen. Je moet daarna naar Android settings kunnen (om de welcome Melodie uit te zetten), maar als ik dat doe dan kom ik weer in het "normale" gedeelte.

Ja het geluid is mij ook niet duidelijk. Wat wel jammer is want YouTube opent hij wel op het volledige scherm. Dus dat ziet er wel erg goed uit. Mocht het jou wel lukken dan hoor ik het graag.
Tja... hoe komen in die Android settings...... :( iemand een idee ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
In een Engels forum:
On the head unit display on the setting screen that shows you serial number model number etc there are 5 lines of text and codes like MY2017, firmware etc etc.

Now this might sound like a joke but it is not " get 2 fingers and tap repeatedly fast for a while and eventually a key pad will pop up asking for pin code, type 1111 as pin code and it will let you in the engineering mode"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
YouTube: Kia sportage 2017 android auto engineering mode divx7

dit idee dus
Volgens mij was het voor kona en Niro iets anders (bovenstaande was voor de Sportage

De onderstaande is voor de Niro
YouTube: Menu Caché Multimédia Kia Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:59
Kempies8 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:26:
[...]

Ik gebruik de app "opdrachten" om veel gebruikte iPhone functies icm carplay via siri aan te roepen. Zoals: vertel moeders de vrouw hoe laat ik thuis ben. Op basis van mijn locatie en huidige verkeerssituatie rekent ie uit hoe laat ik op het ingesteld adres ben, vult een standaard bericht aan met de tijd en vraagt of ik hem wil versturen.
of: navigeer naar de volgende afspraak. Geeft een keuze lijst van mijn agenda afspraken op die dag en selecteer de juiste en waze start.

Je kan zelf de siri spraak commando's instellen. En nee, helaas niet automatisch hotspot aan zetten.

Link naar de app https://itunes.apple.com/nl/app/opdrachten/id915249334?mt=8 Online staan ook allerlei "opdracht" voorbeelden die je direct kan downloaden.

Spotify is niet ondersteund helaas. Maar daar is wel een Tweaker waardige methode voor:
https://www.reddit.com/r/...ify_shortcuts_play_track/
Top, natuurlijk gelijk even uitgeprobeerd :) die spotify opdracht werkt geinig echter alleen in het engels helaas (omdat hij de dicteerfunctie gebruikt).

Ik heb een paar aanpassingen gemaakt om het ook in het nederlands te laten werken:
https://www.icloud.com/sh...1a5de4c9098dea3f25ff4ac1e

Ik heb 2 siri opdrachten ingesteld: Spotify Engels/Spotify Nederlands

De Nederlandse versie werkt hetzelfde je moet zeggen: "Speel (track|album|artist|playlist) + zoekterm" die queryparams verwachten wel de engelse naam van het atribuut dus je moet de atributen overdreven engels uitspreken om het te laten werken :P maargoed je kan nu ook "Speel track Sterrenstof" zeggen om een Nederlands liedje te laten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
harw schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:31:
YouTube: Kia sportage 2017 android auto engineering mode divx7

dit idee dus
Volgens mij was het voor kona en Niro iets anders (bovenstaande was voor de Sportage

De onderstaande is voor de Niro
YouTube: Menu Caché Multimédia Kia Niro
Bij de onderste optie kom je bij mij dus niet verder In de Android settings, er gebeurt niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Kijk hier eens:

https://www.kiaclub.nl/topic/23221-engineering-mode/

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 11-03-2019 23:08 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-02-2020
Ik ben erg benieuwd hoe het verbuik en de range is tijdens deze stormachtige dagen.

e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
YStunnenberg schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:01:
Ik ben erg benieuwd hoe het verbuik en de range is tijdens deze stormachtige dagen.
Bij een retourrit gemiddeld hetzelfde ;)
Is lastig om bij te houden, de ene keer file, de andere keer kun je 140 (op de teller) rijden.
Maar harde wind tegen bij 130 merk je wel, dan ga je wel richting 230/240 Wh/km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:11:
[...]

Is lastig om bij te houden, de ene keer file, de andere keer kun je 140 (op de teller) rijden.
Dat is een stevig verbruik en is ook te verwachten.

Hoe is de windgevoeligheid van de e-Niro?
Ik hoop dat de auto lekker stabiel aan voelt door het lage zwaartepunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Yes! 24 juli gereserveerd, 1 december besteld, maandag 18 maart ophalen! Gravity Blue Executive Line.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kempies8
  • Laatst online: 10-04 18:31
hantheman schreef op maandag 11 maart 2019 @ 21:21:
[...]

Top, natuurlijk gelijk even uitgeprobeerd :) die spotify opdracht werkt geinig echter alleen in het engels helaas (omdat hij de dicteerfunctie gebruikt).

Ik heb een paar aanpassingen gemaakt om het ook in het nederlands te laten werken:
https://www.icloud.com/sh...1a5de4c9098dea3f25ff4ac1e

Ik heb 2 siri opdrachten ingesteld: Spotify Engels/Spotify Nederlands

De Nederlandse versie werkt hetzelfde je moet zeggen: "Speel (track|album|artist|playlist) + zoekterm" die queryparams verwachten wel de engelse naam van het atribuut dus je moet de atributen overdreven engels uitspreken om het te laten werken :P maargoed je kan nu ook "Speel track Sterrenstof" zeggen om een Nederlands liedje te laten spelen.
Nice!! Moeite zeker waard om ook even te posten in onderstaande forum:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1877701

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:58

PeaceNlove

Deugleuter

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:11:
[...]

Nee, gemiddeld hoger vergeleken met windstil weer. Want bij tegenwind neemt de luchtweerstand kwadratisch toe en bij meewind kwadratisch af, dus de afname bij meewind is veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
YStunnenberg schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:21:
[...]

Ja wel behoorlijk stabiel, maar vlagen voel je wel. De auto is relatief hoog dus vangt wel meer wind.
PeaceNlove schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:55:
[...]

Nee, gemiddeld hoger vergeleken met windstil weer. Want bij tegenwind neemt de luchtweerstand kwadratisch toe en bij meewind kwadratisch af, dus de afname bij meewind is veel kleiner.
Je hebt gelijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 15:26
YStunnenberg schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:21:
[...]

Ik kwam ook op ong. 220 Wh/km bij 110-120 km/uur. Maar reed wel lekker stabiel, met de LFA aan merkte ik eigenlijk niet zoveel van de de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Is er hier iemand die een NEN1010 ter beschikking heeft en op kan zoeken wat daar precies in staat over het gebruik van een aardlekbeveiliging type B ten behoeve van een laadpaal? Ik wil nou wel eens weten of die verplichting expliciet beperkt is tot driefasepalen of dat dit ook geldt voor eenfasepalen. Ik vermoed het laatste, gezien dit artikel:
http://nen1010.cobouw.nl/...or-elektrische-voertuigen
En Zie dan helemaal onderaan onder het kopje beveiligingsmaatregelen

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 10:19
Harvest2002 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 09:05:
Is er al meer bekend over een eventuele trekhaak voor fietsendrager? Vorige week met KIA gechat maar die zeiden nog van niets te weten.
Ik heb het hele weekend kunnen proefrijden met een eNiro eerste generatie (zonder warmtepomp).
Die wagen was uitgerust met een prototype afneembare haak. Vooralsnog met de pin op de bol (enkel voor fietsen) maar er werd me gezegd dat een volwaardige haak ook mogelijk ging zijn.
Heb em niet getest en ook geen foto's gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bertalizer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:40:
[...]

Ik heb het hele weekend kunnen proefrijden met een eNiro eerste generatie (zonder warmtepomp).
Die wagen was uitgerust met een prototype afneembare haak. Vooralsnog met de pin op de bol (enkel voor fietsen) maar er werd me gezegd dat een volwaardige haak ook mogelijk ging zijn.
Heb em niet getest en ook geen foto's gemaakt.
1st gen E-Niro zonder warmtepomp? Heb ik wat gemist dan? Volgens mij is dit de eerste gen E-Niro en heeft die standaard een warmtepomp? Maar geen trekhaak beschikbaar vanuit KIA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Laatst online: 19-08 16:41
Verwijderd schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:45:
[...]

1st gen E-Niro zonder warmtepomp? Heb ik wat gemist dan? Volgens mij is dit de eerste gen E-Niro en heeft die standaard een warmtepomp? Maar geen trekhaak beschikbaar vanuit KIA?
Snap ik ook niet, er is volgens mij nog geen onderscheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
Het werd me zo uitgelegd; Het ging om een van de eerst geleverde wagens in België.
Die wagen beschikt niet over een warmtepomp. Hierdoor heeft het gebruik van de verwarming een serieuze impact op de range van het voertuig. Er werd me gezegd dat alle wagens nu wel met een warmtepomp worden geleverd.

Ik weet niet of de trekhaak een initiatief van KIA of van de dealer zelf was. Het was een samenwerking met een West-Vlaamse producent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Laatst online: 06-08-2023
tescione schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:49:
[...]

Snap ik ook niet, er is volgens mij nog geen onderscheid.
toch wel ik vermoed dat het hier dan ook zal gaan over een belgische dealer ? maar dit klopt idd , bij mijn proefrit in de e-niro was dit ook de 1ste generatie zonder warmte pomp , de eerste modellen zijn geleverd zonder warmte pomp , zoals je toen ook de keuze had tussen bol halogeen lampen of led ice cub , die ondertussen al geen optie meer zijn geworden maar standaard. dus het is best mogelijk afhankelijk als je al een e-niro in bezit hebt of je hem al hebt vanaf begin of niet , want dan is het mogelijk dat er idd geen warmte pomp aanwezig is in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Zal wel een van de allereerste demo auto's zijn dan, misschien gebruikt bij de presentatie in Parijs?
In warme landen wordt ie inderdaad zonder warmtepomp geleverd (want onzinnig), en halogeenverlichting is in sommige landen standaard / optie. In het VK wordt ie met halogeen geleverd bijvoorbeeld.

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-03-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vdb.tim schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:54:
[...]

toch wel ik vermoed dat het hier dan ook zal gaan over een belgische dealer ? maar dit klopt idd , bij mijn proefrit in de e-niro was dit ook de 1ste generatie zonder warmte pomp , de eerste modellen zijn geleverd zonder warmte pomp , zoals je toen ook de keuze had tussen bol halogeen lampen of led ice cub , die ondertussen al geen optie meer zijn geworden maar standaard. dus het is best mogelijk afhankelijk als je al een e-niro in bezit hebt of je hem al hebt vanaf begin of niet , want dan is het mogelijk dat er idd geen warmte pomp aanwezig is in je auto.
Ik hier in NL alleen de keuze uit de executive line, met led ice cube leds (maar goed, ik heb alle opties aangevinkt die er waren dus als ik keuze had... was er niets veranderd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekbogser
  • Laatst online: 10-10 13:01
Ik weet niet of de trekhaak een initiatief van KIA of van de dealer zelf was. Het was een samenwerking met een West-Vlaamse producent.
[/quote]

Ik ben ZEER geinteresseerd in een lastdrager, ga hem alleen voor het transport v d fietsen gebruiken.
En ben ook bereid om daarvoor vanuit NL zuid Limburg, naar west Vlaanderen te rijden! :)

Zou je me een berichtje kunnen sturen met informatie over dealer, trekhaak-ontwikkelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:55:
In warme landen wordt ie inderdaad zonder warmtepomp geleverd (want onzinnig), [...].
Dit klinkt wat vreemd: “zonder warmtepomp”. Er zit altijd een warmtepomp in. De airco is nl een warmtepomp (nix nieuws onder de zon). Er zit hoogstens geen omkeerinrichting aan die warmtepomp, waarmee het interieur behalve gekoeld, ook verwarmd zou kunnen worden. Die auto’s verwarmen dan met een verwarmingsspiraal (elektrisch). Koelen gaat nog steeds met een warmtepomp.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:42:
[...]

Dit klinkt wat vreemd: “zonder warmtepomp”. Er zit altijd een warmtepomp in. De airco is nl een warmtepomp (nix nieuws onder de zon). Er zit hoogstens geen omkeerinrichting aan die warmtepomp, waarmee het interieur behalve gekoeld, ook verwarmd zou kunnen worden. Die auto’s verwarmen dan met een verwarmingsspiraal (elektrisch). Koelen gaat nog steeds met een warmtepomp.
Technisch gezien heb je gelijk dat een airco ook een warmtepomp is, maar in de praktijk heb je het over een airco om te koelen en een warmtepomp om te verhitten. Er zijn uitvoeringen waar er voor het verwarmen van het interieur en de accu geen warmtepomp wordt gebruikt maar een simpel warmte-element.
Zie https://insideevs.com/hyu...agement-system-explained/ (gaat over de Kona maar zal waarschijnlijk ook voor de e-Niro gelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:41
De Franse versie is zonder warmtepomp, dus die zal je waarschijnlijk gehad hebben
De goedkoopste in Duitsland worden ook zonder warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertalizer
Hekbogser schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:27:

Ik ben ZEER geinteresseerd in een lastdrager, ga hem alleen voor het transport v d fietsen gebruiken.
En ben ook bereid om daarvoor vanuit NL zuid Limburg, naar west Vlaanderen te rijden! :)

Zou je me een berichtje kunnen sturen met informatie over dealer, trekhaak-ontwikkelaar?
De trekhaak is van GDW. In eerste instantie (leverbaar tegen de zomer volgens de Kia-dealer) zou enkel een fietsendrager toegelaten zijn. Om een aanhanger te mogen trekken is de e-Niro niet gehomologeerd en dat is niet in 1-2-3 aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekbogser
@bertalizer

Bedankt, ik heb ze een mailtje gestuurd.
Ik heb hem ook alleen nodig voor een fiestendrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 12:00
Weet iemand toevallig waar je een usb hub kunt kopen waarop je moet selecteren welke usb actief mag zijn ? Of misschien dat iemand al iets anders heeft getest om 2 usb stickers te kunnen gebruiken met de ene aansluiting die we hebben ? Elke keer omwisselen heb ik dus geen zin meer in 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@bertalizer en @Hekbogser
Letten jullie er bij de keuze van de trekhaal wel goed op wélke haak je eronder laat zetten? Op het Kia-forum is er (bij een ander model dan de Niro) al uitgebreid over geklaagd dat veel haken niet goed zijn. De daar besproken exemplaren bleken zwabberhaken. Het hele fietsenrek ging met fietsen en al flink heen en weer. Dat bleek te komen door de constructie.

Het enige model dat stabiel is, is het eigen merk van Kia. Die is uit één stuk en de rest werkt met ‘verlengstrips’, als ik het goed heb onthouden. Zoek ff zelf op het kiaforum.

Edit:
Het ging wel over de Niro (gewone uitvoering). Lees dit draadje helemaal door en je bent een hoop wijzer:
https://www.kiaclub.nl/to...afneembare-trekhaak-niro/

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 12-03-2019 17:30 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekbogser
@Hippe Lip

Kende het verhaal al.
Maar de haak van @bertalizer is een ander merk.
Ik wacht eerst eens de reactie uit B af.
Toch bedankt voor je waarschuwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekerk
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:25:
Is er hier iemand die een NEN1010 ter beschikking heeft en op kan zoeken wat daar precies in staat over het gebruik van een aardlekbeveiliging type B ten behoeve van een laadpaal? Ik wil nou wel eens weten of die verplichting expliciet beperkt is tot driefasepalen of dat dit ook geldt voor eenfasepalen. Ik vermoed het laatste, gezien dit artikel:
Type a in eigen groepenkast, type b in laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Laatst online: 17-09-2024
koekerk schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:46:
[...]

Type a in eigen groepenkast, type b in laadpaal
Dat klopt niet. Je mag (in elk geval volgens het cobouw artikel) gewoon in de groepenkast een type B hebben.

De vraag gaat er om of het bij een 1 fase lader ook verplicht is, omdat het daar geen zin heeft:
https://www.renaultforum....worden-t15522.html#p86280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Wie kan mij het antwoord geven op de vraag hoe lang het duurt om de Niro op te laden aan een publieke laadpaal in Amsterdam? Ik kan maar niet achter het antwoord komen. Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 14:10

Trackerfire

BTC HODLER

flo_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:43:
Wie kan mij het antwoord geven op de vraag hoe lang het duurt om de Niro op te laden aan een publieke laadpaal in Amsterdam? Ik kan maar niet achter het antwoord komen. Bij voorbaat dank!
Deze palen staan over het algemeen ingesteld conform type 2. Volledig opladen zou dus in zo'n 9,5 uur gedaan moeten zijn.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:30
Ben1987 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:22:
Weet iemand toevallig waar je een usb hub kunt kopen waarop je moet selecteren welke usb actief mag zijn ? Of misschien dat iemand al iets anders heeft getest om 2 usb stickers te kunnen gebruiken met de ene aansluiting die we hebben ? Elke keer omwisselen heb ik dus geen zin meer in 😉
Deze combineert goed met de blauwe ring rond de P en de lijntjes van je middenconsole: https://www.amazon.co.uk/...hes-HB-UM43/dp/B00JX1ZS5O.

Edit: twijfel of het een voeding is. Waarschijnlijk alleen data?

[ Voor 5% gewijzigd door joepie de p op 12-03-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Trackerfire schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:44:
[...]

Deze palen staan over het algemeen ingesteld conform type 2. Volledig opladen zou dus in zo'n 9,5 uur gedaan moeten zijn.
Thx :) als iemand dit uit de praktijk ook nog kan bevestigen, dan ligt mijn keuze voor een Niro vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 16:53
joepie de p schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:47:
[...]

Deze combineert goed met de blauwe ring rond de P en de lijntjes van je middenconsole: https://www.amazon.co.uk/...hes-HB-UM43/dp/B00JX1ZS5O.

Off-topic, maar de ring om de “P” is rood.

[ Voor 12% gewijzigd door smoken op 12-03-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Trackerfire schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:44:
[...]

Dat lukt alleen bij 22 kW palen. Meeste palen zijn volgens mij 11 kW en dan duurt het 2x zo lang, dus ongeveer 19 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hangt van het type laadpaal af. De e-Niro kan op 1 fase laden. Het vermogen van een laadpaal is het totaal van de 3 fasen. Bij een 22kW paal haal je max 7,2kW, mits er niet een 2e auto ook aan de paal hangt. In die situatie ben je met 10u van 0 naar 100%. Hangt er een andere auto bij dan is er kans dat het vermogen verdeeld wordt.
In de praktijk laad je vaak langzamer omdat het aanbod van 3x32A 22kW palen lager is dan 3x16A 11kW palen. Bij een 11kW paal duurt het 2x zo lang. Echter sommige 11kW palen (zoals ze in apps staan) bieden soms 3x25A aan, dit kun je helaas niet vooraf achterhalen. Dan zit de laadsnelheid er met 25A precies tussenin.
Maar, in de praktijk zul je waarschijnlijk niet met 0% thuiskomen en hoef je wellicht ook niet tot 100% te laden om de ritten van de volgende dag te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:17

J8S

smoken schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:05:
[...]

Off-topic, maar de ring om de “P” is rood.
Die kleur is in te stellen afaik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
J8S schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:29:
[...]

Die kleur is in te stellen afaik.
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"
De grotere ring is instelbaar, het cirkeltje om 'P' als de handrem actief is niet, die is rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:59
@flo_ wij hebben de Niro en zijn gebonden aan publieke laadpalen.
Vlakbij staat een paal met 3x16A, hier duurt laden lang. Eigenlijk te lang om leuk te houden.
Iets verderop staat een paal met 3x25A, hier laad ik met ca 5kWh. Einde vd middag aansluiten en middernacht is die dan weer vol.

Moet je veel km rijden? Zorg dan dat je vaak laadt of even een halfuurtje aan een 50kW lader om de rest van de nacht langzamer vol te laden.

Ja, het is best wennen, uitzoeken en soms teleurstellen maar het rijdt wel lekker. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian12
[...]

Ik wil geen party pooper zijn, maar weet je of het werkt, of denk je dat het werkt?
Ik heb meerdere USB splitters geprobeerd, maar geen enkele ziet beide invoer USB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieL
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-08 14:20
[...]

Dat gaat niet werken - het is namelijk een hub. De niro ondersteund geen hubs.

Het enige dat mogelijk kan werken is een USB Switch. Een usb switch wordt normaal gebruikt om 1 usb device te delen op verschillende hosts (b.v. een printer die je op pc1 of op pc2 gebruikt, je switch dan tussen pc1 of pc2). In het niro geval heb je echter 1 host en wil je tussen meerdere usb devices switchen. Dit kan alleen als de switch bi-directioneel is en daarnaast moet je nog usb verloopkabels gaan maken..en heb je waarschijnlijk problemen met de voeding. (mogelijk gaat dat wel goed met een handmatige switch met van die ouderwetse "kloink" drukknoppen - google op "Switch USB bidirectional")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:30
Brian12 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:11:
[...]

Ik wil geen party pooper zijn, maar weet je of het werkt, of denk je dat het werkt?
Ik heb meerdere USB splitters geprobeerd, maar geen enkele ziet beide invoer USB's.
Niet geprobeerd. Ik denk achteraf ook dat het alleen een data-hub is want er staat niets in de specs over een voedingsfunctie. Al googlend nog anderen gezien, tot wel 8 USB, en daar staat bij dat je voor de voeding een aparte adapter nodig hebt. Nu rook ik niet dus ik heb er ook niet naar gezocht, zit er in de e-Niro een 12V sigarette stopcontact?

(normaal zou ik even kijken maar het regent hier pijpenstelen en ik sta drie straten verder te laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben2903
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-06-2022
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 12:25:
Klopt helemaal ! Deze regel geldt voor een en drie fase aansluitingen. Het gevaar van DC teruglevering is bij een fase niet anders dan bij drie fases. Deze regel geldt ook voor zonnepaneel installaties tenzij de fabrikant garantie geeft dat de omvormer is beveiligd. Bij een laadpaal is dit anders omdat er verschillende merken / type autos kunnen worden aangesloten dus is de beveiliging verplicht in de laadpaal zelf, of de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
gerben2903 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:46:
[...]

Klopt helemaal ! Deze regel geldt voor een en drie fase aansluitingen. Het gevaar van DC teruglevering is bij een fase niet anders dan bij drie fases. Deze regel geldt ook voor zonnepaneel installaties tenzij de fabrikant garantie geeft dat de omvormer is beveiligd. Bij een laadpaal is dit anders omdat er verschillende merken / type autos kunnen worden aangesloten dus is de beveiliging verplicht in de laadpaal zelf, of de meterkast.
Bij auto's is het volgens mij toch iets anders dan bij zonnepanelen. De enige auto die DC foutstromen kan veroorzaken is volgens mij de Zoe. Daar moet je installatie dus tegen kunnen (als je tante op bezoek komt). Punt is dat een Zoe bij een storing op een 1 fase lader een pulserende DC foutstroom opwekt die wel degelijk wordt opgepakt door een type A. En als je redelijkerwijs aan kan nemen dat alle mogelijke auto's veilig aangesloten kunnen worden dan volstaat dus een type A.

Quote uit dit (belgische) artikel:
O.a. overal waar een gelijkrichter gebruikt wordt, bestaat de kans dat de foutstroom een gelijkstroomcomponent heeft. Heel kort
samengevat maken veel – maar niet alle – enkelfasige gelijkrichters een gelijkstroom met pulsen wanneer ze aangesloten zijn
op een fase en de nulgeleider. Indien daarbij niet meer dan 6mA zuivere DC gemaakt wordt, volstaat daarvoor een diff. type A.
In alle andere gevallen (enkelfasige gelijkrichters aangesloten tussen twee fasen en driefasige gelijkrichters) is een diff. type B
vereist. Ook voor frequentiesturingen is een diff. type B aangewezen.

https://www.volta-org.be/...iff_type_A_of_B-WS-v3.pdf

(ik probeer ondertussen ergens een NEN 1010 op te scharrelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

gerben2903 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:46:
[...]

Dank, maar ik probeer de letterlijke en volledige tekst hierover uit de NEN1010 te achterhalen. Liefst met een foto van de betreffende artikelen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keyboardplayer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-07 13:21
Vandaag bestelling geplaatst voor een e-Niro Executive. Ik kon kiezen tussen een hele lange levertijd en zelf de kleur kiezen of eind april rijden in de kleur 'Silky Silver'. Gezien lease zilver nog wel te pruimen valt heb ik voor die laatste optie gekozen 8)

Ik vind de standaard 17" aero velgen niet helemaal de-van-het in combinatie met silky silver, als optie daarom voor de 18" Katsun velgen gegaan en de interieurverlichting led-upgrade aangekruist (dat had eigenlijk wel gewoon standaard moeten zijn). Ik houd mij - net als een aantal andere in deze thread - aanbevolen voor ervaringen ten aanzien van de range met de grotere non-aero 18" velg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zbygniew P
Hele korte off-topic rant: ik vind het belachelijk dat we als burgers geacht worden een elektrische installatie te hebben die voldoet aan de normen (verzekering, redelijke verwijtbaarheid in geval van dood, etc). Maar dat we de normen waaraan die installatie moet voldoen niet kunnen inzien zonder (best veel) geld te betalen. (350 Euro voor nen 1010).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 11-10 16:53
Zbygniew P schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:49:
Hele korte off-topic rant: ik vind het belachelijk dat we als burgers geacht worden een elektrische installatie te hebben die voldoet aan de normen (verzekering, redelijke verwijtbaarheid in geval van dood, etc). Maar dat we de normen waaraan die installatie moet voldoen niet kunnen inzien zonder (best veel) geld te betalen. (350 Euro voor nen 1010).
In het laadpalen topic hebben we het hier ook over gehad en jouw mening deel ik (ik zei daar precies hetzelfde ;-) ).

Zoek even op mijn naam, er is best veel over geschreven toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
Keyboardplayer schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 23:48:
Vandaag bestelling geplaatst voor een e-Niro Executive. Ik kon kiezen tussen een hele lange levertijd en zelf de kleur kiezen of eind april rijden in de kleur 'Silky Silver'. Gezien lease zilver nog wel te pruimen valt heb ik voor die laatste optie gekozen 8)

Ik vind de standaard 17" aero velgen niet helemaal de-van-het in combinatie met silky silver, als optie daarom voor de 18" Katsun velgen gegaan en de interieurverlichting led-upgrade aangekruist (dat had eigenlijk wel gewoon standaard moeten zijn). Ik houd mij - net als een aantal andere in deze thread - aanbevolen voor ervaringen ten aanzien van de range met de grotere non-aero 18" velg.
Man, wat een geluk weer, gefeliciteerd! Ik moet helaas wat langer wachten (juni ofzo... :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbygniew P
smoken schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 07:56:
[...]

In het laadpalen topic hebben we het hier ook over gehad en jouw mening deel ik (ik zei daar precies hetzelfde ;-) ).

Zoek even op mijn naam, er is best veel over geschreven toen.
Bedankt. Hippe Lip en ik kennen de discussie, maar zijn op zoek naar de echte tekst van 1010 en bij voorkeur iec60364-7-722 zodat we onze eigen conclusie kunnen trekken of het nou wel of niet verplicht is.

Misschien een optie voor Niro rijders: plak een sticker op je laadpaal met de tekst: "verboden voor voertuigen die een DC foutstroom kunnen veroorzaken van meer dan 6mA (ja ik bedoel jou ZOE)". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akubra
  • Laatst online: 14-11-2023
Voordat ik mijn laadpaal thuis had, moest ik laden bij de publieke laadpalen in mijn wijk. Er zijn dagen dat ik veel kilometers maak en met 20% batterij-lading thuiskom. Aan een publieke laadpaal lukt het mij dan niet de auto 100% vol te krijgen in de nacht. Ik zag wel eens 2.5 kW voorbij komen bij het laden. De volgende dag vertrok ik dus met maar 80% ipv 100%. Als ik die dag dan weer veel kilometers moest maken, begon ik al met een achterstand en was soms snelladen nodig.

Inmiddels heb ik mijn laadpaal thuis die op 32A is gezet met dynamic load balancing, dus zodra de kookplaat is uitgezet laadt de auto met 6.5 kW.

Veel hangt af van je gebruik en dag-indeling. Maak je veel kilometers met veel korte stops, dan rij je sneller de kilometers weg dan dat je bij je stops kan bijladen bij een publieke laadpaal en moet je snelladen.
Ben je lang op één locatie, dan heb je voldoende uren om de kilometers weer bij te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zbygniew P schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:38:
Misschien een optie voor Niro rijders: plak een sticker op je laadpaal met de tekst: "verboden voor voertuigen die een DC foutstroom kunnen veroorzaken van meer dan 6mA (ja ik bedoel jou ZOE)". :)
🤣🤣🤣

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asifnl
vandaag toch maar risico genomen om 140 KM range te gebruiken voor 125 KM afstand, maar bij het aankomen 8 KM over gehouden ipv verwachte 15KM , ik denk 7 KM aan de harde wind kwijt geraakt.
Mooi is om te weten , hij gaat niet automatische over naar Eco+ stand (was wel door mijn dealer verteld dat hij onder 10% over gaat naar Eco+ mode).
Bij het handmatig aanzetten van Eco+ mode kon ik alsnog 110 Km/u rijden ipv max 90 Km/u zoals ik werd verteld 8)7 .
Pas onder de range van 15KM krijg je de meldingen zoals in de afbeeldingen en de vermogen werd beperkt (ik was al in de stad kon niet echt testen of het beperkt was)..

Afbeeldingslocatie: https://1drv.ms/u/s!AgR-nwms-e3PgZMEOkrahbFvxA-CBg

Afbeeldingslocatie: https://1drv.ms/u/s!AgR-nwms-e3PgZMDB5Z0XUPQjpu_lA

Edit : link werkt wel, maar laat niet de direct hier de plaatjes zien :?

[ Voor 4% gewijzigd door asifnl op 13-03-2019 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levinius
  • Laatst online: 27-03-2021
asifnl schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 12:38:
vandaag toch maar risico genomen om 140 KM range te gebruiken voor 125 KM afstand, maar bij het aankomen 8 KM over gehouden ipv verwachte 15KM , ik denk 7 KM aan de harde wind kwijt geraakt.
Mooi is om te weten , hij gaat niet automatische over naar Eco+ stand (was wel door mijn dealer verteld dat hij onder 10% over gaat naar Eco+ mode).
Bij het handmatig aanzetten van Eco+ mode kon ik alsnog 110 Km/u rijden ipv max 90 Km/u zoals ik werd verteld 8)7 .
Pas onder de range van 15KM krijg je de meldingen zoals in de afbeeldingen en de vermogen werd beperkt (ik was al in de stad kon niet echt testen of het beperkt was)..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jij bent niet bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
De GoM klopt dus wel vrij aardig, die paar km kan idd door de wind komen. Ik zou wel de zenuwen krijgen op het laatst ook ja :D

Update over het verbruik na 2500km op de teller. Het gemiddelde voor mij is 19,7 kWh/100km.
Dit is vrij hoog, maar verklaarbaar door mijn ritten, ik rij voornamelijk snelwegen (huis en werk dichtbij een afrit) waar ik net zo stevig doorrijdt als ik met een ICE deed. 120-140km/u als het rustig is. Kachel op driver-only op 19 graden. Airco uit. Eco drive mode bijna altijd aan.
Ik merk dat ie vooral heel erg zuinig wordt als je binnen de bebouwde kom rijdt, dan zie je het ritgemiddelde ineens van 22kWh/100km terugzakken naar onder de 20kWh/100km.
GoM staat bij mij nu op 370km bij 100% vol.
Tot nu toe echt dik tevreden met de range en de prestaties, na dik een maand nog steeds een genot om in te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 15:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De link gaat niet naar een plaatje, maar naar een 'diashow' met het plaatje. Wij mensen zien dat verschil nauwelijks, maar voor het forum is het echt totaal iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus3110
  • Laatst online: 29-09-2020
Na 3300 KM staat mijn gemiddelde verbruik op 19,5 Kwh per 100 KM. Bij 100% lading een bereik van 345 KM. Ik rijd 95% van de tijd op de snelweg, soms 100 maar vaak ook 130. Ben dik tevreden met dit bereik en met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Laatst online: 18-08 18:03
Na 3600km staat mijn gemiddelde op 18,0 kWh / 100km. Bij 100% 380km als ik me niet vergis.
Woon-werk 60% 80km/uur wegen en 40% 100km/uur.
In het weekend wel 1x 115 km snelweg retour.
Ik houd me keurig aan de snelheidslimiet. Klimaatbeheersing op 22 graden in de auto. Stoelverwarming stand 1 en bij de start ook vaak stuurverwarming aan.
Zeker niet ontevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herraldm
  • Laatst online: 17-08-2019

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De laatste km gaat hij echt wel naar eco+ en dan is er nog maar weinig vermogen beschikbaar en het wordt meteen koud in de auto. Bovendien krijg je meldingen in de trant van er is geen laadpaal binnen het resterende bereik. Die van mij thuis is niet bekend bij de auto.
Ik heb het een keer getest. Mijn vrouw werd er niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herraldm
  • Laatst online: 17-08-2019
Dagje Den Haag. Tjonge wat hebben ze hier veel openbare laadpalen. Mooi is dat.
Toch maar in parkeer garage geparkeerd met nog maar 75 bereik.
Blijken de ev box laders daar het niet te doen.
Heeft me een uur gekost om iemand van ev box de lader te laten resetten. Dame aan de telefoon heeft dat uiteindelijk heel netjes geregeld.
Omdat er beneden in de garage geen bereik was kon ik in de app niet zien of het laden wel goed ging. Ik zag wel in het display staan dat het 20 uur zou gaan duren.
Bij terugkomst de volgende dag was de accu helemaal opgeladen. Dat is toch fantastisch. Normaal zou ik een tankstation moeten opzoeken. Nu kan ik weer 350km rijden. Ik ben nog steeds helemaal blij. Achteraf had ik alleen de auto ergens langs de weg moeten parkeren en opladen. Was waarschijnlijk goedkoper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asifnl
herraldm schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 15:59:
[...]

De laatste km gaat hij echt wel naar eco+ en dan is er nog maar weinig vermogen beschikbaar en het wordt meteen koud in de auto. Bovendien krijg je meldingen in de trant van er is geen laadpaal binnen het resterende bereik. Die van mij thuis is niet bekend bij de auto.
Ik heb het een keer getest. Mijn vrouw werd er niet vrolijk van.
Bij hoeveel procent gaat hij dan over naar eco+ ?
ik heb het bij 5% zelf maar op Eco+ gezet, maar niks gemerkt van de beperkte vermogen kon gewoon 110 rijden..
pas onder de 10KM, toen ik de melding kreeg, kan zijn dat hij dan vermogen beperkt maar was niet op snelweg om te testen (gaat ook niet snel nog een keer gebeuren ;) .)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben1987
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-07 12:00
wat een berichten zeg, jullie zijn blij dat je dus 300 a 350 km bereik hebt ? Ik vind het echt tegenvallen. Auto heb ik gekocht toen ze adverteerde met 485 km, dit werd daarna 455 km. Met een correctie hoopte ik dan wel rond de 400 te zitten. Ik baal er echt behoorlijk van, wordt vooral een ramp met 2 x per jaar naar Zuid Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veefer
  • Laatst online: 09-09-2022
Ben1987 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:29:
wat een berichten zeg, jullie zijn blij dat je dus 300 a 350 km bereik hebt ? Ik vind het echt tegenvallen. Auto heb ik gekocht toen ze adverteerde met 485 km, dit werd daarna 455 km. Met een correctie hoopte ik dan wel rond de 400 te zitten. Ik baal er echt behoorlijk van, wordt vooral een ramp met 2 x per jaar naar Zuid Frankrijk.
Dat ligt er helemaal aan hoe je rijdt, doe je veel snelweg met snelheden 110-130, dan is het verbruik hoger. Heb je een gemiddelde rit, dan kom je al verder. Heb je alleen binnenweg en bebouwde kom? Nog hogere range.
Je wil me toch niet vertellen dat je dacht dat die 455 km gehaald zou worden op de snelweg? Dan heb je alle ervaringen van ICE rijders en andere elektrische rijders (Leaf, I3 etc) nog nooit gelezen zeker.
Ik haal met mijn gemiddelde ritten echt wel 400km+, als ik wat meer snelweg heb wat minder, maar nog steeds ruim voldoende richting 400 km. Nu na 4274 km zit ik op 17,5 kWh/100 km. Bij 100% lading geft hij 448 km aan. Dat lukt net niet helemaal om die te halen, maar kom een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-07-2019
Week 12 krijg ik mijn silky silver niro ExecutiveLine.
Duurde 5 weken van bestellen tot leveren..

Ben zeer benieuwd naar de ervaring.
Heb zelf het idee dat het mij wel gaat bevallen.
Die 2x dat je naar buitenland op vakantie gaat zal anders zijn...Maar we hebben snelladers en ook nog eens vakantie dan dus tijd zat.

Heb zelf 3x35 ampre thuis dus 1 fase om met 7,4kw max te laden.

Nou aftellen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
veefer schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:41:
[...]

Dat ligt er helemaal aan hoe je rijdt, doe je veel snelweg met snelheden 110-130, dan is het verbruik hoger. Heb je een gemiddelde rit, dan kom je al verder. Heb je alleen binnenweg en bebouwde kom? Nog hogere range.
Je wil me toch niet vertellen dat je dacht dat die 455 km gehaald zou worden op de snelweg? Dan heb je alle ervaringen van ICE rijders en andere elektrische rijders (Leaf, I3 etc) nog nooit gelezen zeker.
Ik haal met mijn gemiddelde ritten echt wel 400km+, als ik wat meer snelweg heb wat minder, maar nog steeds ruim voldoende richting 400 km. Nu na 4274 km zit ik op 17,5 kWh/100 km. Bij 100% lading geft hij 448 km aan. Dat lukt net niet helemaal om die te halen, maar kom een heel eind.
Actieradius heb je alleen nodig als je in een rit veel KM maakt. Je hebt niet zoveel aan die 400+ KM als je die verspreid over een week rijdt. Dan kan je net zo goed minder hebben, zolang je maar meer actieradius hebt dan je op een dag rijdt.

Ik rij voornamelijk snelweg, en zie een verbruik van ~20 kWh/100 km. Bij een volle lading zegt de GOM 350 KM. Ik verwacht op langere afstanden dat de actieradius nog minder zal zijn, aangezien mijn ritten natuurlijk beginnen en eindigen buiten de snelweg. Bij 20 kWh/100 km is de verwachte actieradius dus 64/2 = 320 KM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 11:17
Het gaat hier om een auto met een wettelijk (EU) verplichte WLTP met een cyclus die de meesten onder ons nooit rijden. Je moet de laatste jaren echt wel onder een steen vertoeft hebben om niet te weten dat de praktijk er anders uitziet. Overigens heeft Bjorn aangetoond dat je er ook 500 km kunt uitpersen. In de praktijk (in de winter), zeker als je 130 op de snelweg rijdt, ga je de WLTP niet halen. WLTP rijdt maar heel even 130 en niet constant.
Overigens als je 'twee uur rijden en een kwartier rust' een klein beetje oprekt en het goed plant zou het geen probleem moeten zijn om helemaal schoon in Zuid Frankrijk aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin2508
  • Laatst online: 26-05-2021
Bij ons staat de teller op 4068 km en een gemiddeld verbruik van 15,8 kWh/100km

Wij rijden veel binnendoor en af en toe snelweg.
Er zijn een paar warmere dagen (10-15 graden) geweest dat we tussen de 13,5 en 14 kWh/100km zaten. Dat kan in de lente straks prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
hermen1979 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 17:11:
Week 12 krijg ik mijn silky silver niro ExecutiveLine.
Duurde 5 weken van bestellen tot leveren..

Ben zeer benieuwd naar de ervaring.
Heb zelf het idee dat het mij wel gaat bevallen.
Die 2x dat je naar buitenland op vakantie gaat zal anders zijn...Maar we hebben snelladers en ook nog eens vakantie dan dus tijd zat.

Heb zelf 3x35 ampre thuis dus 1 fase om met 7,4kw max te laden.

Nou aftellen...
Lease of privé aangeschaft? Indien lease, bij welke maatschappij?

Betaal jij nu maandelijks meer netwerkkosten doordat je 3x35 ampère aansluiting hebt? Ik lees overal dat meer dan 3x25 ampère een verhoging van je energiekosten als gevolg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kijk voor langere (vakantie)ritten een naar A Better RoutePlanner (https://abetterrouteplanner.com). En stel dan in dat je met 15 of 20% bij een paal wilt aankomen en met 80 of 85% weer wilt vertrekken (laatste stukje laden gaat veel langzamer). Bedenk dat je sowieso rust nodig hebt en moet lunchen, en je zult zien dat de rit er wel eens heel fraai uit kan zien!

Ik ga begin volgend jaar, net als ik vorig jaar met mij ICE deed, naar het westelijkste puntje van Ierland: Achill Island. Dacht eerst dat ik daarvoor wel een ICE zou moeten huren omdat er daar vrijwel geen snelladers zijn, maar met ABRP blijk ik de rit elektrisch in vrijwel hetzelfde tempo te kunnen doen als vorig jaar met mijn ICE! Eeen goede planning gaat echt veel uitmaken.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hey hallo lees al een tijdje mee op forum. Heb gekozen voor Executiveline in Graphite platinum.

Ik had niet gereserveerd aangezien ik per 1 jan mocht leasen en dit pas rond december hoorde. Begin januari 2019 besteld via LM en kan hem overmorgen halen.......

(...sorry voor de alle anderen die nog even moeten wachten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermen1979
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-07-2019
Verwijderd schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:32:
Hey hallo lees al een tijdje mee op forum. Heb gekozen voor Executiveline in Graphite platinum.

Ik had niet gereserveerd aangezien ik per 1 jan mocht leasen en dit pas rond december hoorde. Begin januari 2019 besteld via LM en kan hem overmorgen halen.......

Gefeliciteerd 👍👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormfout
  • Laatst online: 26-08 20:07
Gisteren mijn e-niro binnengehaald. Tot nu toe erg tevreden - heerlijke wagen - maar met 1 laadvraag.

Ik heb vanmiddag geladen bij de fastned paal A12 Veenendaal, van ongeveer 40 naar 80. Dit is een '175Kw' paal. Nu weet ik dat 175 niet haalbaar is, maar ik heb 'm niet verder dan 45 zien komen, en het grootste deel lager.

Is dit acceptabel? Nieuwigheid? Slecht weer? Baalde de paal van Brexit? Wat is er aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YStunnenberg

Vertel, hoe is dat gegaan? Via welke LM? Terberg misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:49

GVR

Iemand die al ervaring heeft met de dashcams die als accessoire mee te bestellen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

data update : 4100km / verbruik 20,1 kWh/100km / eco+ / winterbanden / 21 graden verwarming (driver only) / bij 100% lading GOM op 350km

Bovenstaand bij circa 70% snelweg / 30% stad & 80km weg. Ben een sportieve doorrijder ;-)

Valt mij niet tegen en heb mijn range anxiety achter mij gelaten ! Ritten van 300km plan ik niet eens meer. Bij ritten boven de 300km ff aan de fastcharger voor een minuut of 20 en dan weer 'gas' erop !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben2903

Hier inderdaad ook, maar dan silky silver besteld 7/3/2019 aflevering gepland voor 17/4/2019 via Alphabet lease ... 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
radem205 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 17:59:
[...]

Lease of privé aangeschaft? Indien lease, bij welke maatschappij?

Betaal jij nu maandelijks meer netwerkkosten doordat je 3x35 ampère aansluiting hebt? Ik lees overal dat meer dan 3x25 ampère een verhoging van je energiekosten als gevolg heeft.
Klopt. Tot 3 x 24a hoef je geen extra vastrecht te betalen. Maar dan kom je volgens mij niet boven de 3kw/u.

Ik dacht zelf aan 1x 40 aanvragen. Dan haa je wel meer dan die 3kw/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben2903
IUser schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:26:
[...]

Klopt. Tot 3 x 24a hoef je geen extra vastrecht te betalen. Maar dan kom je volgens mij niet boven de 3kw/u.

Ik dacht zelf aan 1x 40 aanvragen. Dan haa je wel meer dan die 3kw/u
Periodieke kosten voor 1 × 10A t/m 3 × 25A zijn gelijk, ook transport kosten zijn gelijk voor aansluitingen binnen deze range.
Let op ! Er zijn wel eenmalige kosten wanneer je laat omzetten van 1 fase naar 3 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YStunnenberg schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:26:
[...]

Vertel, hoe is dat gegaan? Via welke LM? Terberg misschien?
Had mazzel er vroeg bij te zijn en het feit dat ik in het noorden des lands woon. Lokale dealer had toen nog een aantal vrije orders, nu ondertussen ook al niet meer.
Uiteindelijk geregeld met LM dat de order daar geplaatst werd i.v.m. korte levertijd t.o.v. hun standaard contract dealers waar al ook levertijden van minimaal 1 jaar werden genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dus je geeft ongezien even 46k uit zonder je te verdiepen in de specs? Oeps.. 8)7
Troost je met de gedachte dat honderden iPace rijders ook niet al te moeilijk vooronderzoek hebben gedaan en 2x zoveel hebben uitgegeven en er achter komen dat de range echt slecht is in de winter, de Niro valt echt alles mee en komt de beloften qua WLTP gewoon na.

Dat 455km een realistisch gemiddelde is bij mix stad en snelweg had je niet bedacht?
En een “ramp” voor slechts 2 leuke ontspannen vakantieritjes met een EV met een paar tussenstops? Ik kijk er zelf al helemaal naar uit aangezien ik in de praktijk nooit bij snelladers hoef te vertoeven, lijkt me echt een leuke uitdaging. Hoewel het echte pionieren er wel vanaf is met zoveel snelladers inmiddels.
En als je het echt niet ziet zitten de huur je even 2 weken een mooie ICE met het geld wat je met de Niro bespaart :)

Voor diegenen die meelezen en nog aan het oriënteren zijn, op https://ev-database.nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh staat een goed kloppende inschatting van praktische range per EV op basis van stad/snelweg en zomer/winter.
Hoe zuinig ie is heb je vooral zelf in de hand door je rechtervoet in bedwang te houden.
Net stuk 150 gereden met tegenwind en regen en dan gaat het verbruik richting de 30kWh/100km ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Laatst online: 06-08-2023
Iemand soms al een idee of je Bij een oude bestelling , alsnog de nieuwe face lift kan krijgen ? Gezien misschien zelf 1 jaar moet gaan wachten en de productie van de nieuwe facelift vermoedelijk in november van start zal gaan ? Zijn er al mensen die kunnen de nieuwe face lift kan bestellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:49

GVR

gerben2903 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:33:
[...]

Periodieke kosten voor 1 × 10A t/m 3 × 25A zijn gelijk, ook transport kosten zijn gelijk voor aansluitingen binnen deze range.
Let op ! Er zijn wel eenmalige kosten wanneer je laat omzetten van 1 fase naar 3 fase aansluiting.
Kan dat ook niet schelen per netbeheerder? Mijn aansluiting (enexis) zit op 1x35A. Had ik op 1x25 gezeten dan is een verhoging naar 1x35 gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben2903
Zbygniew P schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:46:
[...]

Bij auto's is het volgens mij toch iets anders dan bij zonnepanelen. De enige auto die DC foutstromen kan veroorzaken is volgens mij de Zoe. Daar moet je installatie dus tegen kunnen (als je tante op bezoek komt). Punt is dat een Zoe bij een storing op een 1 fase lader een pulserende DC foutstroom opwekt die wel degelijk wordt opgepakt door een type A. En als je redelijkerwijs aan kan nemen dat alle mogelijke auto's veilig aangesloten kunnen worden dan volstaat dus een type A.

Quote uit dit (belgische) artikel:
O.a. overal waar een gelijkrichter gebruikt wordt, bestaat de kans dat de foutstroom een gelijkstroomcomponent heeft. Heel kort
samengevat maken veel – maar niet alle – enkelfasige gelijkrichters een gelijkstroom met pulsen wanneer ze aangesloten zijn
op een fase en de nulgeleider. Indien daarbij niet meer dan 6mA zuivere DC gemaakt wordt, volstaat daarvoor een diff. type A.
In alle andere gevallen (enkelfasige gelijkrichters aangesloten tussen twee fasen en driefasige gelijkrichters) is een diff. type B
vereist. Ook voor frequentiesturingen is een diff. type B aangewezen.

https://www.volta-org.be/...iff_type_A_of_B-WS-v3.pdf

(ik probeer ondertussen ergens een NEN 1010 op te scharrelen)
Ik heb de NEN1010 erop na geslagen er wordt gezegd dat voertuigen voorzien van een aansluiting volgens NEN-EN-ICE 62196 welke worden aangesloten moeten zijn beveiligd, er wordt niet over een type voertuig gesproken, ik weet uit ervaring dat wij alle aansluitingen die worden gemaakt van dit type beveiliging voorzien omdat wij ook zelf een keuring uitvoeren rn verantwoordelijk zijn. Uiteraard werkt het zonder ook alleen als het fout gaat wordt het een vervelend verhaal voor het “hekje” bij de rechter 😉
Pagina: 1 ... 18 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.