@JvdBosch Ik zie dat we dezelfde link hebben gevonden :-)
Bij mij is deze dus ook halogeen.Randeazy schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:16:
[...]
precies ja, dat heb ik dus ook.
Is de spiegelverlichting onder de zonneklep bij jou ook LED of halogeen?
Dit hoort dus wel vervangen te zijn door LED neem ik aan?
Reed jij dan laatst Deventer voorbij op de A1 's ochtends?
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
Wat betreft accu's kun je natuurlijk altijd het zekere voor het onzekere nemen. Maar staar je niet stuk op die artikelen die individuele cellen hebben getest. Een telefoon heeft ook maar 1 batterij en die wordt vaak met hoge snelheid opgeladen, er zitten honderden cellen in een batterijpack, en er zitten 5 packs in de Niro. Of het BMS net zo effectief is als die van Tesla valt te bezien, maar ook Kia en Hyundai zitten al jaren in de EV markt.
Feit is wel dat een accu chemisch is en er wel degelijk slijtage kan ontstaan, dus het is geen totaal broodje aap, maar er valt gewoon nog weinig zinnigs te zeggen.
Kia geeft 7 jaar garantie tot 150.000km. Vraag me wel af wat de voorwaarden zijn? Tot 70% gegarandeerd is alsnog een flinke deuk in je range. En als je die artikelen zo moet geloven gaat het pas na duizenden laadcycles spelen, dan zit je al snel boven de 250.000km als je uitgaat van 400km range op een acculading.
Voor verkeersinfo moet je een wifi hotspot opzetten met je telefoon, daarna kan de auto via de hotspot verkeersinfo ophalen.
Feit is wel dat een accu chemisch is en er wel degelijk slijtage kan ontstaan, dus het is geen totaal broodje aap, maar er valt gewoon nog weinig zinnigs te zeggen.
Kia geeft 7 jaar garantie tot 150.000km. Vraag me wel af wat de voorwaarden zijn? Tot 70% gegarandeerd is alsnog een flinke deuk in je range. En als je die artikelen zo moet geloven gaat het pas na duizenden laadcycles spelen, dan zit je al snel boven de 250.000km als je uitgaat van 400km range op een acculading.
Ik weet niet hoe het in Belgie zit. Ik vraag me af of je die Kia Connected Services ook hebt zoals wij in NL? Dat is overigens alleen voor de app om batterijstatus te zien en (na 1 jaar tegen betaling) de rittenhistorie.Vdb.tim schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:59:
Zit er standaard een simkaart ingewerkt voor mobiele data in de auto ? Zoals live services en app op afstand te kunnen gebruiken ?
Voor verkeersinfo moet je een wifi hotspot opzetten met je telefoon, daarna kan de auto via de hotspot verkeersinfo ophalen.
[ Voor 55% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-03-2019 09:57 ]
Ik heb LED ook bij de zonnekleppen, dus ik zou terug gaan. Waarschijnlijk hebben ze 2 LEDjes over.DSmarty schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:47:
[...]
Bij mij is deze dus ook halogeen.
Dit hoort dus wel vervangen te zijn door LED neem ik aan?
Die is er niet. Wel in te bouwen door een NL dealer voor +- 199 euro.CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:44:
[...]
Ik weet niet hoe het in Belgie zit. Ik vraag me af of je die Kia Connected Services ook hebt zoals wij in NL?
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Verwijderd
Vergeten we allemaal voor het gemak (of de angst) even dat de accu in de KIA niet op 100% vol kan raken omdat we geen beschikking hebben tot 100% accu capaciteit?JvdBosch schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:40:
Er is toch overtuigend bewijs volgens mij. Zie hier:
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Kijk maar eens naar Table 3: op 100% laten van een accu voor een jaar op 25 graden betekent een verlies van 20%. Als je altijd de e-Niro tot 100% oplaadt, dan zal een significant deel van het jaar de accu op 100% staan, ergo: degradatie. Waarschijnlijk niet op dit niveau, omdat de cellen niet op een extreem hoog voltage worden opgeladen, maar voor mij genoeg reden om hier rekening mee te houden.
Ik neem dus geen risico en zet de limiet op 70 of 80 procent. Als ik eens ver weg moet zet ik de timer wel en rij meteen weg als hij op 100% zit...

Duidelijk ;-)Rogar schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:30:
[...]
Klikken is top! Thanks.
Whahahahaha, ja dat wasstraat-verhaal vroeg ik me af omdat ik net over dat wrappen zat te lezen![]()
. Mannen kunnen niet 2 dingen tegelijk
![]()
Volgens mij had ik gelezen dat je dan beter met de hand kan wassen of zonder wax erdoor heen moet...
Ik moet het witte pareltje ook voor het eerst wassen ... eigenlijk liever niet door de wasstraat, maar om nu in de regen met de hand te poetsen
Dit scheelt maar een paar procent. De e-Niro gebruikt 95% van de totale capaciteit. Aan beide kanten zit een buffer. Dus je zit maar een paar % van de 100 af. Zie hier:Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:12:
[...]
Vergeten we allemaal voor het gemak (of de angst) even dat de accu in de KIA niet op 100% vol kan raken omdat we geen beschikking hebben tot 100% accu capaciteit?
https://www.speakev.com/t...attery-pack-specs.109449/
Verwijderd
Is btw een inschatting dat we 95% tot de beschikking hebben. Realiteit is dat we geen 100% tot onze beschikking hebben. En pas zodra iemand het battery pack er onderuit schroeft of KIA met een bericht komt, weten we niet hoeveel KW 100% echt is.
Maar terug komend, KIA geeft 7 jaar garantie op de auto incl. de battery pack. Waarom druk maken? Meeste KIA rijders zijn toch lease readers die na een paar jaar wat anders uitzoeken?
Maar terug komend, KIA geeft 7 jaar garantie op de auto incl. de battery pack. Waarom druk maken? Meeste KIA rijders zijn toch lease readers die na een paar jaar wat anders uitzoeken?
Garantie dat het pack > 70% capaciteit is ja, zover wil ik het niet laten komen. Ik ben geen leaserijder en wil mijn accu tip-top houden!Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:39:
Zijn er zakelijke rijders hier (niet lease) die een bijtellingsverzekering hebben afgesloten? Zit er erg over te twijfelen. Hoe dan ook is die verzekering pas in 2021 nodig lijkt me.
Verwijderd
Wat is dat? Nog nooit van gehoord. Je bijtelling staat gewoon vast volgens de toen geldende regels van datum kenteken?beschuit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:44:
Zijn er zakelijke rijders hier (niet lease) die een bijtellingsverzekering hebben afgesloten? Zit er erg over te twijfelen. Hoe dan ook is die verzekering pas in 2021 nodig lijkt me.
Dat is bij verlies (diefstal, total-loss, oid) van je auto. Typisch Nederlands... Jezelf verzekeren voor een risico dat je makkelijk zelf zou kunnen dragen, IMHO.
Ik zit bij Eukor te kijken welke schepen er onderweg zijn/gepland staan. Voor de maand april komt er maar 1 aan in Rotterdam, Morning Linda, en pas op de 26ste van april. Normaal gesproken komen er 2 schepen per maand aan.
Er gaat waarschijnlijk een vertraging ontstaan in de levering.
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Verwijderd
Hoe lang zijn die schepen gemiddeld onderweg? Als in, kan er niet nog een schip bij komende de komende week o.i.d.?YStunnenberg schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:52:
Ik zit bij Eukor te kijken welke schepen er onderweg zijn/gepland staan. Voor de maand april komt er maar 1 aan in Rotterdam, Morning Linda, en pas op de 26ste van april. Normaal gesproken komen er 2 schepen per maand aan.
4-5 weken, maar het zegt m.i. niet zoveel. We hebben geen enkel inzicht in het aantal en type auto's dat in Rotterdam wordt uitgeladen. Misschien wel 3x zoveel als vorige maand, wie weet.. Blijft pure speculatie.Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:54:
[...]
Hoe lang zijn die schepen gemiddeld onderweg? Als in, kan er niet nog een schip bij komende de komende week o.i.d.?
De schepen doen er gemiddeld 34 dagen over om in NL aan te komen.Verwijderd schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:54:
[...]
Hoe lang zijn die schepen gemiddeld onderweg? Als in, kan er niet nog een schip bij komende de komende week o.i.d.?
Het schip (Sunrice Ace) die op 12 maart aankomt is op 1 februari uit Korea vertrokken en heeft onderweg meerdere havens aangedaan.
De Moning Linda vertrekt op 19 maart uit Korea.
Het zit iets anders. Als je je auto in 2021 en later total loss rijd of hij gestolen wordt, dan krijg je een nieuwe van de verzekering. Maar je bijtelling gaat dan van 4% (EUR1.800) naar 22%. (EUR9.900), oftewel netto pak hem beet van EUR 900 naar EUR 4.950. Per jaar. Dat kan ik wel dragen, maar als dat te verzekeren is voor een paar tientjes dan wil ik daar zeker naar kijken.JvdBosch schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:49:
Dat is bij verlies (diefstal, total-loss, oid) van je auto. Typisch Nederlands... Jezelf verzekeren voor een risico dat je makkelijk zelf zou kunnen dragen, IMHO.
Als de auto totall loss gereden zou worden en er moet een nieuwe komen dan neem ik aan dat ik gewoon een hele nieuwe uit kan zoeken. Wat voor auto dat wordt zien we dan wel weer, ik zou me daar niet voor laten verzekeren in ieder gevalbeschuit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:08:
[...]
Het zit iets anders. Als je je auto in 2021 en later total loss rijd of hij gestolen wordt, dan krijg je een nieuwe van de verzekering. Maar je bijtelling gaat dan van 4% (EUR1.800) naar 22%. (EUR9.900), oftewel netto pak hem beet van EUR 900 naar EUR 4.950. Per jaar. Dat kan ik wel dragen, maar als dat te verzekeren is voor een paar tientjes dan wil ik daar zeker naar kijken.
Ik denk dat je mijn vraag niet begrijpt. Ja, je mag een hele nieuwe uitzoeken (mits aanschafwaarde tot dan verzekerd is). Maar je bijtelling wordt dan de bijtelling die dat jaar geldt. Dus worst case scenario rij je drie jaar minder voor 4%, dus voor 22% bijtelling, netto kosten EUR15.000.
Tja, de kans is niet zo groot dat je auto gestolen wordt, en je rijd dan ook een nieuwe auto. Dus het kost je wel wat geld, maar het is niet alsof je er niks voor terug krijgt.beschuit schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:39:
Ik denk dat je mijn vraag niet begrijpt. Ja, je mag een hele nieuwe uitzoeken (mits aanschafwaarde tot dan verzekerd is). Maar je bijtelling wordt dan de bijtelling die dat jaar geldt. Dus worst case scenario rij je drie jaar minder voor 4%, dus voor 22% bijtelling, netto kosten EUR15.000.
Als je auto total loss wordt door een ongeluk buiten je schuld, kan je de bijtellingskortingverlies claimen bij de tegenpartij. Daar is jurisprudentie voor.
Dit soort opties zou ik voor de e-Niro ook wel willen:
https://www.home-assistant.io/components/nissan_leaf/
Voor de Nissan Leaf is er nu dus een component waarmee je je auto helemaal kan integreren in je Huis automatisering. Je kan alle belangrijke zaken uitlezen, maar ook commando's geven voor verwarmen, opladen etc. Daarmee kun je hele mooie dingen doen. Bijv bij thuiskomst je agenda voor de volgende dag bekijken en op basis daarvan en de acculading bepaling of je wel of niet moet laden en eventueel wanneer ivm nachtstroom, etc etc. Of op basis van je agenda de verwarming/koeling aanzetten X minuten van te voren ipv die onhandige harde timers die je nu met de hand moet instellen.
Voor de Nissan Leaf is er nu dus een component waarmee je je auto helemaal kan integreren in je Huis automatisering. Je kan alle belangrijke zaken uitlezen, maar ook commando's geven voor verwarmen, opladen etc. Daarmee kun je hele mooie dingen doen. Bijv bij thuiskomst je agenda voor de volgende dag bekijken en op basis daarvan en de acculading bepaling of je wel of niet moet laden en eventueel wanneer ivm nachtstroom, etc etc. Of op basis van je agenda de verwarming/koeling aanzetten X minuten van te voren ipv die onhandige harde timers die je nu met de hand moet instellen.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
In het kader van ervaringen delen:
Vandaag voor het eerst met de Niro naar het werk gereden: 130KM enkele reis.
Ik heb geprobeerd volledig op de CC te rijden en dat is deels gelukt, er stond erg veel file vanochtend en de Niro reed prima mee in de file.
Af en toe moet je dan even het gas aanraken of de resume knop op je stuur indrukken wanneer de auto voor je weer wat kan opschuiven.
Dit is echt ideaal!
Het viel me op dat de auto een geluid maakt wanneer het vannuit CC tot volledige stilstand komt, het kan zijn dat het de parkeerrem is die wordt aangetrokken maar het geeft een tik.
Dit doet hij niet wanneer ik de auto tot volledige stiltstand breng met alleen de linker paddle. (andere mensen die dit ook opvalt?).
Ik heb geprobeerd volledig op de CC te rijden en dat is deels gelukt, er stond erg veel file vanochtend en de Niro reed prima mee in de file.
Af en toe moet je dan even het gas aanraken of de resume knop op je stuur indrukken wanneer de auto voor je weer wat kan opschuiven.
Dit is echt ideaal!
Het viel me op dat de auto een geluid maakt wanneer het vannuit CC tot volledige stilstand komt, het kan zijn dat het de parkeerrem is die wordt aangetrokken maar het geeft een tik.
Dit doet hij niet wanneer ik de auto tot volledige stiltstand breng met alleen de linker paddle. (andere mensen die dit ook opvalt?).
hantheman schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:54:
In het kader van ervaringen delen:
Dit is echt ideaal!
Dit doet hij niet wanneer ik de auto tot volledige stiltstand breng met alleen de linker paddle. (andere mensen die dit ook opvalt).
[ Voor 8% gewijzigd door marc4547 op 07-03-2019 13:46 ]
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Ja wie niet, maar de e-Niro krijgt 0 mogelijkheden voor externe besturing. Geen kachel/airco, geen laadplanning etc.GAEvakYD schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:52:
Enige wat kan is de status uitlezen middels de app (accustatus, bereik, laadstatus, gps locatie, bandenspanning, etc). Ik heb inmiddels wel achterhaald hoe dat moet met een curl oneliner, maar twijfel om het te delen. De app is hier duidelijk niet op gebouwd en wil niet dat ze straks de boel gaan dichttimmeren..
Mocht je het met me willen delen, ik vindt het wel leuk om er een beetje mee te hobbyen: Hue/Nanoleaf lampjes aansturen op basis van acculading, auto op slot etc.CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:07:
[...]
Ja wie niet, maar de e-Niro krijgt 0 mogelijkheden voor externe besturing. Geen kachel/airco, geen laadplanning etc.
Enige wat kan is de status uitlezen middels de app (accustatus, bereik, laadstatus, gps locatie, bandenspanning, etc). Ik heb inmiddels wel achterhaald hoe dat moet met een curl oneliner, maar twijfel om het te delen. De app is hier duidelijk niet op gebouwd en wil niet dat ze straks de boel gaan dichttimmeren..
Maar ik kan me voorstellen dat ze het wellicht dichttimmeren wanneer ze zien dat gebruikers hun servers continu pollen
Dat dichttimmeren gaat toch zomaar niet lukken? Als je met een eigen systeempje de zelfde communicatie met de Kiaservers voert als hoe de app dat doet valt er toch nix dicht te timmeren?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Oplaadtimer zit niet in dit component. Je kunt wel de Climate control aanzetten, soc, geschatte range en locatie uitlezen. Vergeet niet dat carwings echt een dramatische backend heeft dus werkt heel vaak ook niet.GAEvakYD schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:52:
Klopt, lijkt of hij van regeneratie naar rem schakelt , tenminste zo voelt hethantheman schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:54:
Wie o wie kan er aan foto’s (met behoorlijke resolutie) komen van een zwarte e-niro met enigma velgen ? Groet, Marcel
Vandaag bericht gehad dat de auto volgende week klaar is. Maar dat word na mijn vakantie einde van de maand ophalen.
Eind oktober gereserveerd en begin december getekend.
Toch vrij vlot
Eind oktober gereserveerd en begin december getekend.
Toch vrij vlot
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Ik volg de morning composer al een paar weken, die is nu bijna bij Djibouti, vanuit pyontaek vertrokken en volgens mij komt die over 2 a 3 weken in Rotterdam. Ik heb de illusie dat mijn auto daarop staat (levering bevestigd voor 1 mei).YStunnenberg schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:52:
Kia e-Niro Platinum Graphite Executive line
Vraag: één van de weinige voordelen van de Kona electric tov de e-Niro, is de HUD (Heads Up Display). Ik vraag me af of dit ook als na-inbouw te realiseren is. Zie het niet bij de opties van Kia, dus niet via Kia verkrijgbaar neem ik aan.
Zou het interessant vinden als dit, als na-inbouw mogelijk zou zijn en te connecten is met smartphone via android auto.
Zou het interessant vinden als dit, als na-inbouw mogelijk zou zijn en te connecten is met smartphone via android auto.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Tja, ik was na de proefrit in de Kona destijds ook nogal gecharmeerd van die HUD, maar eerlijkgezegd ben ik bang dat dit ook wel een teer dingetje is. Het is een opening aan de bovenkant van het dashboard. Zou daar niet makkelijk veel stof en andere troep in komen? Dat moet dan toch regelmatig schoongemaakt worden?
Eerlijk gezegd is die liefde voor een HUD wel weer bekoeld en vind ik het niet erg dat die er niet in zit. Er zijn andere dingen die ik ervoor terugkrijg en die ik liever heb.
En natuurlijk valt een HUD zelf te maken, alleen zal die niet in het dashboad verdwijnen. Google er ff op en je vind wel het nodige. Om te beginnen zijn er wel een aantal apps voor zowel Android als iOS die een HUD-functie hebben. Dat projecteert dan in de ruit. Maar daarvoor heb ik ook al aparte spiegeltjes/glaasjes gezien die je op je dashboard legt als HUD-ruitje voor je obieltje dat daar ligt. Kortom: vele moegelijkheden voor vrij eenvoudige zelfbouw.
Eerlijk gezegd is die liefde voor een HUD wel weer bekoeld en vind ik het niet erg dat die er niet in zit. Er zijn andere dingen die ik ervoor terugkrijg en die ik liever heb.
En natuurlijk valt een HUD zelf te maken, alleen zal die niet in het dashboad verdwijnen. Google er ff op en je vind wel het nodige. Om te beginnen zijn er wel een aantal apps voor zowel Android als iOS die een HUD-functie hebben. Dat projecteert dan in de ruit. Maar daarvoor heb ik ook al aparte spiegeltjes/glaasjes gezien die je op je dashboard legt als HUD-ruitje voor je obieltje dat daar ligt. Kortom: vele moegelijkheden voor vrij eenvoudige zelfbouw.
[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 07-03-2019 21:45 ]
<John O`Mill>
Er zijn apps die je als hud kan gebruiken, je legt je mobiel op het dashboard met een antislip matje. Je hebt maar beperkte functies die gedisplayed worden, snelheid en navigatie zijn het belangrijkste.eltron schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:27:
Vraag: één van de weinige voordelen van de Kona electric tov de e-Niro, is de HUD (Heads Up Display). Ik vraag me af of dit ook als na-inbouw te realiseren is. Zie het niet bij de opties van Kia, dus niet via Kia verkrijgbaar neem ik aan.
Dit is mijn eerste auto met apple carplay en ik ben er ontzettend tevreden over.
Kabeltje ligt standaard aan het usb poortje, inprikken en wegrijden.
Ik heb nog niet eens de moeite genomen om mijn telefoon via bluetooth aan te sluiten want ik ben toch niet van plan de interne navigatie te gebruiken.
Ik vindt het ook we tof dat Siri dan standaard wordt geactiveerd wanneer je de “spreek” knop indrukt.
Het zou mooi zijn als het nog verder geintergreerd zou zijn maar de basisfunctionaliteit is goed.
Ik heb nog niet eens de moeite genomen om mijn telefoon via bluetooth aan te sluiten want ik ben toch niet van plan de interne navigatie te gebruiken.
Ik vindt het ook we tof dat Siri dan standaard wordt geactiveerd wanneer je de “spreek” knop indrukt.
Het zou mooi zijn als het nog verder geintergreerd zou zijn maar de basisfunctionaliteit is goed.
Ik staak na 3 garages de belronde.. drie keer dezelfde infogreatgonzo schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:57:
Even voor mijn idee (ik ga gewoon een belronde maken, maar het scheelt nog of ik 80 garages moet bellen of 40).. Veel dealers zitten in een groep. Wordt per groep de lijst opgemaakt, of per vestiging?
Van Mossel heeft bijvoorbeeld wel 5 vestigingen. Heeft het zin dat ik ze individueel benader
1) Ja, er worden een x aantal auto's per garage geleverd. Maar nee, het maakt geen verschil of je in Amsterdam besteld of Zuid Limburg. Er zit een centrale administratie op van Kia Nederland die een bestellijst bijhoudt.
2) Nee, over korting wordt niet gesproken. Een garage geeft aan dat dit van Kia niet mag, de andere zegt dat het ook niet kan omdat er bijna geen marge op zit
ik moet nog zien of ze dit volhouden als je echt komt tekenen, dit zal wel een standaard antwoord zijn
3) Als je nu besteld krijg je het gefacelifte model. Kosten: tussen de €1500 en €2000
Qua levertijden, ik heb begrepen dat de status nu als volgt is;
Je lokale Kia dealer mag een X aantal e-Niros per maand bestellen. Ze hanteren daarbij een lokale lijst gebasseerd op je reserveringsnummer.
Elke maand schieten de Kia dealers hun orders in bij de importeur. Die hebben de e-Niro momenteel gewoon op voorraad staan.
Dus bootjes volgen heeft gewoon weinig zin, als je nu wacht op je auto, dan zal je lokale dealer je kunnen vertellen wanneer hij ingepland staat om te bestellen.
Vanuit Kia logisch deze manier van werken. Zij kunnen een bepaalde productie per maand garanderen en leveren en verdelen de omzet netjes onder hun dealers.
Vanuit de consument wel raar, omdat er op sommige plekken waar de elektrische auto niet populair is een kortere levertijd is dan elders. Ook maken de dealers er een potje van door niet open te communiceren hoe het systeem werkt. Ik vermoed dat ze bang zijn om orders te verliezen als ze aan geven dat de bestelling nog helemaal niet is doorgezet naar de importeur...
Mijn e-Niro heb ik gereserveerd in november en besteld in december. Hij staat voor levering april/mei op de planning. Sneller dan verwacht...
Je lokale Kia dealer mag een X aantal e-Niros per maand bestellen. Ze hanteren daarbij een lokale lijst gebasseerd op je reserveringsnummer.
Elke maand schieten de Kia dealers hun orders in bij de importeur. Die hebben de e-Niro momenteel gewoon op voorraad staan.
Dus bootjes volgen heeft gewoon weinig zin, als je nu wacht op je auto, dan zal je lokale dealer je kunnen vertellen wanneer hij ingepland staat om te bestellen.
Vanuit Kia logisch deze manier van werken. Zij kunnen een bepaalde productie per maand garanderen en leveren en verdelen de omzet netjes onder hun dealers.
Vanuit de consument wel raar, omdat er op sommige plekken waar de elektrische auto niet populair is een kortere levertijd is dan elders. Ook maken de dealers er een potje van door niet open te communiceren hoe het systeem werkt. Ik vermoed dat ze bang zijn om orders te verliezen als ze aan geven dat de bestelling nog helemaal niet is doorgezet naar de importeur...
Mijn e-Niro heb ik gereserveerd in november en besteld in december. Hij staat voor levering april/mei op de planning. Sneller dan verwacht...
[ Voor 6% gewijzigd door Gemeni op 08-03-2019 10:52 ]
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Is dat 3e punt echt zo? Dat zou wel interessant zijn!greatgonzo schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:47:
[...]
Ik staak na 3 garages de belronde.. drie keer dezelfde info
1) Ja, er worden een x aantal auto's per garage geleverd. Maar nee, het maakt geen verschil of je in Amsterdam besteld of Zuid Limburg. Er zit een centrale administratie op van Kia Nederland die een bestellijst bijhoudt.
2) Nee, over korting wordt niet gesproken. Een garage geeft aan dat dit van Kia niet mag, de andere zegt dat het ook niet kan omdat er bijna geen marge op zit
ik moet nog zien of ze dit volhouden als je echt komt tekenen, dit zal wel een standaard antwoord zijn
3) Als je nu besteld krijg je het gefacelifte model. Kosten: tussen de €1500 en €2000
Mijn bestelling hangt nog ergens in mijn eigen organisatie en moet dan nog naar de LM. Ik gok ergens komende week. Ik bel dan gelijk wel ff om te controleren of ze de facelift ook bevestigen. Bij mijn weten is de facelift namelijk nog helemaal niet bekend voor de e-Niro. Ergens in 2020 toch?
toch wordt dit dus door 3 garages tegengesproken.. Zij hebben het dus niet over een lokale lijst, maar een centrale lijstGemeni schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:51:
Qua levertijden, ik heb begrepen dat de status nu als volgt is;
EDIT: KIA NL gebeld: centrale lijst door KIA NL. Maakt niet uit of je in de punt van Zuid Limburg besteld of in Amsterdam
2 van de 3 gaven het aan (zonder dat ik er over begon).. zelfde stijl als de hybrideSmobbo schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:03:
[...]
Is dat 3e punt echt zo? Dat zou wel interessant zijn!
Mijn bestelling hangt nog ergens in mijn eigen organisatie en moet dan nog naar de LM. Ik gok ergens komende week. Ik bel dan gelijk wel ff om te controleren of ze de facelift ook bevestigen. Bij mijn weten is de facelift namelijk nog helemaal niet bekend voor de e-Niro. Ergens in 2020 toch?
[ Voor 19% gewijzigd door greatgonzo op 08-03-2019 11:11 ]
Verwijderd
Er is al aangegeven dat de e-Niro de gefacelifte auto is (kijk maar naar de bumpers en verlichting), maar alleen het interieur is nog van de oude versie. Daar denk ik dat ze de nieuwe van verwachten in 2020 en daarvoor moet je dus ergens tussen de 1500-2000 euro bijlappen.
Dat is wel vreemd aangezien op de Autosalon verder niet gesproken is over een facelift van de e-niro en alleen van de Niro hybride en plugin.
Ik denk dat het gewoon is omdat dit jaar de e-Niro scherp in de markt is gezet en net als de Kona er 2000 bij moet komen.
Ik heb nergens een bevestiging kunnen vinden dat het daadwerkelijk ook de e-niro gefacelift wordt.
Ik denk dat het gewoon is omdat dit jaar de e-Niro scherp in de markt is gezet en net als de Kona er 2000 bij moet komen.
Ik heb nergens een bevestiging kunnen vinden dat het daadwerkelijk ook de e-niro gefacelift wordt.
Kia NL zegt ook nog niet over die info te beschikken, enkele dealers wel.harw schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:24:
Dat is wel vreemd aangezien op de Autosalon verder niet gesproken is over een facelift van de e-niro en alleen van de Niro hybride en plugin.
Ik vraag me dan ook af of die dealers niet in de war zijn met de hybride
Deze officiele rlease wel gevonden maar gaat over de Hybrid en plugin
https://pers.kia.com/pers...-op-autosalon-van-geneve/
https://pers.kia.com/pers...-op-autosalon-van-geneve/
Of betreft de update E-Niro alleen binnenkant?
Duurt het lang voordat je het wachtwoord voor de Kia app binnen krijgt?
Bij mij was het de meldcode, ik had de app bij de dealer al aan de praat.
Verwijderd
Bij mij was het in de avond nadat ik de auto had gehaald. Schijnt ongeveer max 24 uur overheen te kunnen gaan voordat de app actief is nadat de dealer je heeft aangemeld. Het kan natuurlijk ook veel sneller, ligt waarschijnlijk aan het moment van verversen van dat op de server (lijkt nog een oud batch proces
)
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2019 14:34 ]
Ben erg nieuwsgierig of je dan ook gelijk de hotspot functie activeert doordat je het toestel aansluit met een kabeltje, waardoor iedereen direct wifi heeft in de auto?hantheman schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:33:
Dit is mijn eerste auto met apple carplay en ik ben er ontzettend tevreden over.
Nee, dat doet ie niet. Voor android heb je bijv macdroid, kun je macro's maken met opdrachten. Bijvoorbeeld:petertenboer schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:42:
[...]
Ben erg nieuwsgierig of je dan ook gelijk de hotspot functie activeert doordat je het toestel aansluit met een kabeltje, waardoor iedereen direct wifi heeft in de auto?
Na koppelen bluetooth, activeer hotspot.
Na ontkoppelen bluetooth , de-activeer hotspot.
Werkt goed.
Gebruik zelf Tasker voor Android. Mn Android telefoon leg ik op de draadloze lader, heb ingesteld dat als ie draadloos laadt dan de hotspot actief wordt.
Mn iPhone plug ik in voor CarPlay (en dan wordt Bluetooth in zn geheel uitgeschakeld waardoor de trigger op Bluetooth niet handig is..)
Met een iPhone heb je helaas geen mogelijkheden om die wifi spot automatisch te starten, het is apps niet toegestaan om die instelling aan te raken.
Mn iPhone plug ik in voor CarPlay (en dan wordt Bluetooth in zn geheel uitgeschakeld waardoor de trigger op Bluetooth niet handig is..)
Met een iPhone heb je helaas geen mogelijkheden om die wifi spot automatisch te starten, het is apps niet toegestaan om die instelling aan te raken.
Hoe zit het trouwens met de wasstraat? mijn vorige wagen moest ik in de neutraal, motor draaiend en parkeersensoren etc uitzetten.
Ik denk nu, auto in de N, parkeersensoren uit, ready4carwash?
Waarom je parkeersensoren uit? Ik heb de versnelling in N gezet en de ruitenwissers uit ipv AUTO, that's it.hantheman schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:25:
Hoe zit het trouwens met de wasstraat? mijn vorige wagen moest ik in de neutraal, motor draaiend en parkeersensoren etc uitzetten.
Parkeersensoren staan standaard uit bedenk ik nu, dus tenzij je achteruit gaat net voordat je inrijdt dan staan ze aan.
Maar let ff op met Auto-HOLD als je dat gebruikt, daar heeft @giancarlo_f een mooi verhaal over geschreven: giancarlo_f in "Het grote Kia e-Niro topic"
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-03-2019 16:48 ]
Heb zelf een I-phone en had gehoopt dat ik met aansluiten via een kabel verbinding direct de hotspot had gehad, maar helaas. Dan ga ik voor een mifi stick met data kaartje.veefer schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:48:
[...]
Nee, dat doet ie niet. Voor android heb je bijv macdroid, kun je macro's maken met opdrachten. Bijvoorbeeld:
Na koppelen bluetooth, activeer hotspot.
Na ontkoppelen bluetooth , de-activeer hotspot.
Werkt goed.
Dank voor je reactie!
vandaag nog contact gehad met mijn dealer , auto besteld en getekend rond begin februari en tot op heden zit deze bestelling nog altijd bij Kia België , ik weet dus niet wanneer deze de order gaan doorgeven naar de fabriek. zo lang dit niet doorgegeven wordt van Kia België , kan ik nog altijd mijn kleur of opties aanpassen aan mijn wagen.
Zo, inmiddels is mijn e-kofferbak semi omgebouwd naar het Noorse model.
Helaas was het al donker, dus de foto's zijn niet al te best:

Zoals je kan zien is de afwerking dan niet helemaal zoals die zou moeten zijn, zoals je bij de laatste foto kunt zien is er nu wat van het "innerlijk" van de auto zichtbaar. Blijkbaar zijn er toch nog wat andere verschillen met de opbouw van de kofferbak in Noorwegen.
Maar het scheelt wel ENORM veel ruimte, dus ben er wel blij mee.
Helaas was het al donker, dus de foto's zijn niet al te best:

Zoals je kan zien is de afwerking dan niet helemaal zoals die zou moeten zijn, zoals je bij de laatste foto kunt zien is er nu wat van het "innerlijk" van de auto zichtbaar. Blijkbaar zijn er toch nog wat andere verschillen met de opbouw van de kofferbak in Noorwegen.
Maar het scheelt wel ENORM veel ruimte, dus ben er wel blij mee.
[ Voor 7% gewijzigd door DSmarty op 08-03-2019 19:19 ]
voor mensen die graag even de e-niro willen bekijken hoe hij letterlijk gestript aan de binnenkant er uit ziet.
leuk filmpje : YouTube: [4K] Kia Niro EV inside disassembly / teardown
leuk filmpje : YouTube: [4K] Kia Niro EV inside disassembly / teardown
Besteld, zie mijn eerdere post hierover.harw schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 20:00:
Zelf gemaakt of besteld
Verwijderd
@DSmarty Wat was je nu uiteindelijk voor die andere vloerplaat kwijt? Of lees ik er overheen?
Ik zag trouwens ook dat je de onderdelenlijst kan samenstellen voor het 230v stopcontact achter. Daar wil ik nog even kijken of de dealer er wat mee kan omdat in de omringende landen die optie er wel is.
Ik zag trouwens ook dat je de onderdelenlijst kan samenstellen voor het 230v stopcontact achter. Daar wil ik nog even kijken of de dealer er wat mee kan omdat in de omringende landen die optie er wel is.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2019 21:35 ]
@Verwijderd hoe kom je aan die onderdelenlijst, staat dat ergens online?
Verwijderd
Ik heb deze iig gevonden: https://www.kiapartsnow.com/2018-kia-niro-parts.html
Maar misschien zijn er nog andere sites waar je onderdelen kan vinden en lijsten
Maar misschien zijn er nog andere sites waar je onderdelen kan vinden en lijsten
Zijn er dealers uit Nederland die mijn Belgische auto indien hij geleverd is , willen voorzien van de e-box (simbox) en actief zetten zo dat de app zou kunnen gaan werken op de auto.
Die zijn er. Mijn Belgische dealer heeft dat al nagevraagd bij een bevriende Nederlandse dealer.Vdb.tim schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:40:
Zijn er dealers uit Nederland die mijn Belgische auto indien hij geleverd is , willen voorzien van de e-box (simbox) en actief zetten zo dat de app zou kunnen gaan werken op de auto.
Welke app is dit precies , hoe noemt hij om op mijn gsm te plaatsen ? Weet ja dat soms ?JvdBosch schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:52:
[...]
Die zijn er. Mijn Belgische dealer heeft dat al nagevraagd bij een bevriende Nederlandse dealer.
De facelift met het nieuwe multimediascherm in de Niro: YouTube: Kia Niro Hybrid Facelit 2019: Sitzprobe und Check des neuen UVO Conn...
@CyBeRSPiN misschien een pinnetje of beginpost waardig?Verwijderd schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 21:40:
Ik heb deze iig gevonden: https://www.kiapartsnow.com/2018-kia-niro-parts.html
Gaat dit niet richting Tesla: minder fysieke knoppen en meer bediening via een touch screen? Dat komt de veiligheid niet ten goede. Een echt knopje kun je snel vinden en indrukken. Bij bediening via een schermpje moet je daar donders goed je aandacht bij houden. Ten koste van je aandacht voor het verkeer dus. Dat vind ik zo verrekte slecht aan die verder wel aardige Tesla.petertenboer schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 07:56:
De facelift met het nieuwe multimediascherm in de Niro: YouTube: Kia Niro Hybrid Facelit 2019: Sitzprobe und Check des neuen UVO Conn...
<John O`Mill>
De Niro heeft wel erg veel knoppen en het valt tegen in hoeverre je die zo even blind weet te vinden. Ik ben er op gaan letten nav Tesla. Bijvoorbeeld het EV menu zit ergens rechts op een van de rijen van alle knoppen onder de navigatie.Hippe Lip schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:37:
[...]
Gaat dit niet richting Tesla: minder fysieke knoppen en meer bediening via een touch screen? Dat komt de veiligheid niet ten goede. Een echt knopje kun je snel vinden en indrukken. Bij bediening via een schermpje moet je daar donders goed je aandacht bij houden. Ten koste van je aandacht voor het verkeer dus. Dat vind ik zo verrekte slecht aan die verder wel aardige Tesla.
Ik zie overigens geen grote verandering bij die facelift, het scherm is breder maar ook minder hoog. Het kan net wat meer info gelijktijdig tonen.
Wat Tesla zo gaaf maakt is de software. Bijvoorbeeld profielen per bestuurder die vanzelf worden ingesteld afhankelijk met welke sleutel (telefoon) je de auto opent. De een wil auto-hold standaard aan, de ander parkeersensoren altijd actief < 20km/u, LFA standaard uit, etc.
Ook zie je deze week al weer hoe Tesla toch echt leading is in deze markt. Ze pushen even een update naar alle auto’s waardoor snelladen ineens 2-4x zo snel gaat. Twee tot vier keer sneller laden, met dezelfde auto! Ook warmt de accu dan even flink op als de route richting de snellader gaat zodat laden nog sneller kan dan anders.
Bij Kia is het helaas zo, je koopt as is en je kunt nog wat minimale updates verwachten en een keer per jaar een nieuwe kaart.
Nog steeds erg blij met de e-Niro hoor, maar ik geef toe dat ik wel met een jaloerse blik richting Model 3 kijk en wat er de komende tijd nog allemaal bij gaat komen (o.a. Model Y, Polestar 2) die allemaal rond de 50k (gaan) kosten
Verwijderd
@CyBeRSPiN Deels eens met de model 3, maar als je de problemen leest toen net v9 software uit kwam bij Tesla: ineens waren er dingen die niet meer goed werkten en die in de oude software wel goed werkte. En dat zegt wat over je software-ontwikkelproces, regressie testen en versionering. Tesla is een prima nerd-company, maar ze moeten op een aantal punten snel volwassen worden. Jij en ik, als techneuten vinden een Tesla best wel gaaf, maar als ik het commentaar op mijn e-Niro krijg: Oh, eindelijk een normale elektrische auto, dan zitten hele volksstammen niet te wachten op de gadgets van Tesla. Als Tesla zijn zaakjes op orde had gehad, had ik mogelijk dieper in de knip geblazen, maar als ik nu mee lees bij het Tesla Motor Club forum ben ik zo blij dat ik het niet gedaan heb en als ik dan in mijn e-Niro stap ben ik zo blij; kwalitatief zit die auto veel beter in elkaar.
@Hippe Lip Het is zoeken naar de balans en de review van Roy Kleijwegt (Autoweek) van de model 3 vertelt Roy over de man bij BMW die over de user interface gaat en dan weet je dat elke fabrikant naar die balans zoekt. Het instellen van de temperatuur e.d. Geef mij maar een normale knop, maar voor zaken rondom navigatie: geef mij maar een touchscreen. Als ik kijk naar de nieuwe interface van de Kia dan wordt ik wel blij. Iets minder knoppen, maar veel nog bij het vertrouwde. Trouwens, dezelfde Roy Kleijwegt liet destijds op twitter weten dat hij de e-Niro steengoed vindt.
@Hippe Lip Het is zoeken naar de balans en de review van Roy Kleijwegt (Autoweek) van de model 3 vertelt Roy over de man bij BMW die over de user interface gaat en dan weet je dat elke fabrikant naar die balans zoekt. Het instellen van de temperatuur e.d. Geef mij maar een normale knop, maar voor zaken rondom navigatie: geef mij maar een touchscreen. Als ik kijk naar de nieuwe interface van de Kia dan wordt ik wel blij. Iets minder knoppen, maar veel nog bij het vertrouwde. Trouwens, dezelfde Roy Kleijwegt liet destijds op twitter weten dat hij de e-Niro steengoed vindt.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2019 10:34 ]
Gisteren de dealer offerte doorgestuurd aan de Leasemaarschappij voor de E-Niro Gravity Blue incl 18” Katana velgen incl 4 seizoenbanden en LED upgrades.
Dealer vertelde mij het volgende mbt facelift :
Voor de Niro Hybrid en plug-in hybrid komt er in het 3e kwartaal een face lift. Deze is nu net getoond op de autosalon van Geneve.
Zoals nu verteld word door de importeur zal die inderdaad een prijs verhoging krijgen van +/- € 1500,-
Voor de e-Niro zal er voorlopig niks nieuws komen. De auto is ook net pas een paar maanden leverbaar, zou dus wel erg snel zijn als hij nu al een face lift zou krijgen.
Mbt tot levering :
Ik heb op dit moment nog 1x Juni, 1x November en 4x December levering plaatsen over.
Nu hopen dat ze een beetje opschieten bij de leasemaarschappij.
ps. Ik twijfel eigenlijk nog over de banden aangezien er nog niet veel praktijkervaring is qua verlies vh bereik, 30km zou ik acceptabel vinden.
Dealer vertelde mij het volgende mbt facelift :
Voor de Niro Hybrid en plug-in hybrid komt er in het 3e kwartaal een face lift. Deze is nu net getoond op de autosalon van Geneve.
Zoals nu verteld word door de importeur zal die inderdaad een prijs verhoging krijgen van +/- € 1500,-
Voor de e-Niro zal er voorlopig niks nieuws komen. De auto is ook net pas een paar maanden leverbaar, zou dus wel erg snel zijn als hij nu al een face lift zou krijgen.
Mbt tot levering :
Ik heb op dit moment nog 1x Juni, 1x November en 4x December levering plaatsen over.
Nu hopen dat ze een beetje opschieten bij de leasemaarschappij.
ps. Ik twijfel eigenlijk nog over de banden aangezien er nog niet veel praktijkervaring is qua verlies vh bereik, 30km zou ik acceptabel vinden.
Wat betreft de facelift; ik zou het toch wel jammer vinden als je nu niet de aangepaste versie krijgt. Ik vind het interieur een stuk mooier/strakker en natuurlijk het mooiere breedbeeld scherm. Of de dealers houden informatie achter om te voorkomen dat mensen hun bestelling uit stellen.
Mijn contract loopt 26-12 af en moet met deze levertijden dus ook gaan bestellen...lastig hoor
Mijn contract loopt 26-12 af en moet met deze levertijden dus ook gaan bestellen...lastig hoor
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
ik kon tot gisteren ( als service ) bij mijn dealer kiezen tussen ofwel nu toch mijn bestelling door te geven , of te wachten op model 2020 , maar mijn dealer die ook gesproken heeft met Kia België , kon tot op heden wel nog altijd niet bevestigen wat voor verandering er zou aankomen naar model jaar 2020 wel wisten ze al dat er vermoedelijk een prijs stijging zal aankomen binnen paar maanden , gezien zoals hier al is verteld , de prijs nu enorm laag is gezet voor marktwaarde te maken , dit verklaard dan ook waarom er weinig of geen marge is of was om te onderhandelen aan de prijs. vermoedelijk zou model 2020 geen interne face lift krijgen al kunnen ze dit niet bevestigen wel zou idd de voorlichten standaard ice cube zijn. ik heb dan ook de knoop doorgehakt om toch mijn huidige bestelling door te pushen en te nemen aan de prijs en specificaties die vandaag kenbaar zijn op de e-niro. mij ging het vooral niet over de 10inch scherm aanpassing maar meer over de Uvo app ,en live service zonder externe internet toestel. als je gewoon bent om met volvo v60phi en phi xc90 te rijden en dan met veel gemak via de app je agenda te gaan delen met je gps en de wagen op afstand te koelen of verwarmen en auto open doen of sluiten en on call service en waarschuwing op afstand te hebben. dan is deze een enorme achteruit stap om dit bij zo een auto niet te kunnen verkrijgen. het is dan ook een zure appel als je weet dat dit er wel zal gaan aankomen op het toekomstig model , vermoedelijk 2021 lancering midden 2020 vermoed ik. daarom hoop ik dan ook dat Kia hier flexibel kan ik zijn gezien dit volgens mij via software op termijn wel mogelijk kan gemaakt worden, gezien ze dit in de zelfde wagen in Korea wel allemaal kunnen. maar zoals hier al gezegd is de kans bij dergelijke auto's klein dat ze nog veel software aanpassing zullen doen in de toekomst vergeleken met merken zoals tesla. ik ben wel voorstander op regelmatige software update's zo kan de performance altijd verbeterd worden en aangepast waar nodig. ik ben benieuwd
Verwijderd
@Schil1 Ik heb vier seizoenenbanden (Michelin crossclimate +) onder de originele velgen zitten en de 'straf' lijkt enorm mee te vallen (dat viel ook mee op de Ioniq... iets van 1-2%). Wat betreft 18" weet ik niet precies wat de gevolgen zijn. Je mist een stuk aerodynamica t.o.v. de standaard velg en je legt er een iets minder efficiënte band onder. Bij de Tesla model 3 scheelt de aero wieldop ten opzichte van de standaard velg ongeveer 3-4% op de snelweg... Dus mogelijk met de andere band en velg gaat de optelsom naar misschien iets van 5-6% en je verliest wat comfort. Denk dat je inschatting van iets van 30km range verlies wel eens aardig in de buurt komt. En er zit nog een straf voor de 18" omdat de band een lagere wang heeft, zal die stugger zijn en meer rolweerstand hebben.
Wat is eigenlijk het update beleid van de Kia? Kunnen ze überhaupt OTA updates pushen? En kunnen we een steeds betere ervaring verwachten of is het gewoon zoals het nu is?Vdb.tim schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:43:
ik kon tot gisteren ( als service ) bij mijn dealer kiezen tussen ofwel nu toch mijn bestelling door te geven , of te wachten op model 2020 , maar mijn dealer die ook gesproken heeft met Kia België , kon tot op heden wel nog altijd niet bevestigen wat voor verandering er zou aankomen naar model jaar 2020 wel wisten ze al dat er vermoedelijk een prijs stijging zal aankomen binnen paar maanden , gezien zoals hier al is verteld , de prijs nu enorm laag is gezet voor marktwaarde te maken , dit verklaard dan ook waarom er weinig of geen marge is of was om te onderhandelen aan de prijs. vermoedelijk zou model 2020 geen interne face lift krijgen al kunnen ze dit niet bevestigen wel zou idd de voorlichten standaard ice cube zijn. ik heb dan ook de knoop doorgehakt om toch mijn huidige bestelling door te pushen en te nemen aan de prijs en specificaties die vandaag kenbaar zijn op de e-niro. mij ging het vooral niet over de 10inch scherm aanpassing maar meer over de Uvo app ,en live service zonder externe internet toestel. als je gewoon bent om met volvo v60phi en phi xc90 te rijden en dan met veel gemak via de app je agenda te gaan delen met je gps en de wagen op afstand te koelen of verwarmen en auto open doen of sluiten en on call service en waarschuwing op afstand te hebben. dan is deze een enorme achteruit stap om dit bij zo een auto niet te kunnen verkrijgen. het is dan ook een zure appel als je weet dat dit er wel zal gaan aankomen op het toekomstig model , vermoedelijk 2021 lancering midden 2020 vermoed ik. daarom hoop ik dan ook dat Kia hier flexibel kan ik zijn gezien dit volgens mij via software op termijn wel mogelijk kan gemaakt worden, gezien ze dit in de zelfde wagen in Korea wel allemaal kunnen. maar zoals hier al gezegd is de kans bij dergelijke auto's klein dat ze nog veel software aanpassing zullen doen in de toekomst vergeleken met merken zoals tesla. ik ben wel voorstander op regelmatige software update's zo kan de performance altijd verbeterd worden en aangepast waar nodig. ik ben benieuwd
Tesla is dan wel natuurlijk een stuk aantrekkelijker (en ruim 30% duurder momenteel volgens mij), waar er allerlei hardware al wel is ingebouwd die later gebruikt kan worden. Heb het instructieboekje doorgelezen van de Kia (ik verwacht hem in Mei) en het lijkt erop dat ze minimale hw erin hebben gestopt om huidige functionaliteit te ondersteunen. Bijvoorbeeld een camera voorop en een radar unit die naar voren staat gericht, waardoor ik betwijfel of de hardware überhaupt aanwezig is om een 360 awareness te krijgen. En als je de hardware niet aan boort hebt, dan gaan we weinig met software updates bereiken natuurlijk.. wellicht ben ik te pessimistisch maar had mijn enthousiasme begint wat in te dammen (de roze bril gaat langzaam af haha)..
@Djerro123 nee maak je geen illusies, er komen geen grote updates. Zoals de verkoper tegen mij zei: “Kia is een autobouwer, geen hightech softwareleverancier”.
Geen OTA maar updates via de dealer. Als je zoekt zijn er torrents te vinden voor kaartupdates die ook het infotainment systeem bijwerken.
Alleen Tesla is zo afwijkend door elke auto met meer hardware uit te leveren dan nodig. Daar betaal je dan ook voor, in prijs en in het afstaan van alle data die je auto verzamelt onderweg.
Het voordeel van Kia is de degelijkheid. Want als je idd leest wat er met Tesla mis kan gaan, los van de afleveringen en service die beneden peil is.
Iemand met een 3 waarvan het scherm compleet uitviel, en je dus niks meer kan. Zelfs dashboardkastje krijg je niet meer open zonder een tik op het scherm
Wordt allemaal wel gefixt, maar je rijdt wel
steeds in een Beta versie rond. Dat heeft voor en nadelen.
Geen OTA maar updates via de dealer. Als je zoekt zijn er torrents te vinden voor kaartupdates die ook het infotainment systeem bijwerken.
Alleen Tesla is zo afwijkend door elke auto met meer hardware uit te leveren dan nodig. Daar betaal je dan ook voor, in prijs en in het afstaan van alle data die je auto verzamelt onderweg.
Het voordeel van Kia is de degelijkheid. Want als je idd leest wat er met Tesla mis kan gaan, los van de afleveringen en service die beneden peil is.
Iemand met een 3 waarvan het scherm compleet uitviel, en je dus niks meer kan. Zelfs dashboardkastje krijg je niet meer open zonder een tik op het scherm
Wordt allemaal wel gefixt, maar je rijdt wel
steeds in een Beta versie rond. Dat heeft voor en nadelen.
Verwijderd
Je kan verwachten dat ze bugs oplossen. Dat was ook zo bij mijn Ioniq. Die vergat wel eens bepaalde instellingen en dan kon je opnieuw je laadschema en je rij-modi instellen als je die aangepast had. Na de laatste firmware update was dat allemaal opgelost; ook merkte ik wel dat de rijbaan assistent wat beter werd.
Verder worden systemen als Android Auto en Apple Carplay belangrijker. Ze zijn bij mij in de buurt hard bezig met de snelweg A6 en aansluitingen op de A27. Het staat nog steeds fout in de Kia gelijk mijn Ioniq. Echter Google maps was al goed binnen een week na de wijziging. Daar kan geen ingebouwd navigatiesysteem tegenop tenzij het, zoals bij Tesla direct zijn informatie ophaalt bij... idd Google maps
Gechargeerd: Bij Kia koop je een auto, bij Tesla een rijdende smartphone
Verder worden systemen als Android Auto en Apple Carplay belangrijker. Ze zijn bij mij in de buurt hard bezig met de snelweg A6 en aansluitingen op de A27. Het staat nog steeds fout in de Kia gelijk mijn Ioniq. Echter Google maps was al goed binnen een week na de wijziging. Daar kan geen ingebouwd navigatiesysteem tegenop tenzij het, zoals bij Tesla direct zijn informatie ophaalt bij... idd Google maps
Gechargeerd: Bij Kia koop je een auto, bij Tesla een rijdende smartphone
Ik heb een rare vraag: als ik apple CarPlay aansluit, stopt de radio. Geen idee hoe ik de radio kan gebruiken icm Apple CarPlay. Weet iemand hoe?
O
Gewoon nu bestellen. Heb je er zó veel voor over om zekerheid te krijgen? En tegen die tijd is er vast weer een ander nieuwtje, waardoor je dán weer wilt uitstellen. Het is net als met computers: wat je ook koopt, er is altijd een nieuwtje dat er bijna is en waar je nog éven op wilt wachten......renzo4000 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:26:
[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 09-03-2019 14:37 ]
<John O`Mill>
Gek. Bij mij niet, tenzij ik geluid afspeel via mn iPhone. Heb je toevallig een app actief die audio afspeelt? Die hebben wel voorrang op radio.bomajo schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:30:
Ik heb een rare vraag: als ik apple CarPlay aansluit, stopt de radio. Geen idee hoe ik de radio kan gebruiken icm Apple CarPlay. Weet iemand hoe?
Tesla is en blijft minstens 15000 euro zonder te veel opties duurder , maw waar trek je de grens. 47K is in mijn ogen echt wel een zotte uitgave maar dan ook max voor dergelijke wagen , eens je gaat kijken voor dit bedrag naar brandstof motor , heb je een full option met beter afgewerkte wagen en dynamisch lucht vering xc40 . Sommige mensen verklaren me zot om voor het merk KIA 47k te gaan uitgeven
Privé is dat een argument maar zakelijk niet. Door fiscale voordeeltjes en de lagere verbruik is de total cost of ownership van een e-Niro veel lager dan een in aanschaf even dure ICE. MIA, 4% bijtelling........Vdb.tim schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:20:
47K is in mijn ogen echt wel een zotte uitgave maar dan ook max voor dergelijke wagen , eens je gaat kijken voor dit bedrag naar brandstof motor , heb je een full option met beter afgewerkte wagen en dynamisch lucht vering xc40 . Sommige mensen verklaren me zot om voor het merk KIA 47k te gaan uitgeven
Er wordt gewerkt aan een stimuleringsregeling voor particulieren. Goede zaak. Er is eigenlijk geen argument om alleen zakelijk gebruik te subsidieren. Welke grondslag is er nu om geen wegenbelasting te hoeven betalen vooe een EV?
Was het oorspronkelijke idee van wegenbelasting niet dat je de wegen belast en daarom betaald wanneer je er gebruik van maakt1? Dat doet een EV net zo hard als een ICE. Ik ben het wel met je eens dat voordelen ook voor particulieren zou moeten gelden overigens, maar is daar niet BPM voor? Anyway, zonder subsidie maatregelen gaat het elektrisch rijden gewoon niet vliegen nog. Aan de andere kant vergt dit nog grotere investeringen in de elektra infrastructuur maar ook dit zou de ambities niet in de weg mogen zitten vanuit een klimaat perspectief imo.joepie de p schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:49:
[...]
Privé is dat een argument maar zakelijk niet. Door fiscale voordeeltjes en de lagere verbruik is de total cost of ownership van een e-Niro veel lager dan een in aanschaf even dure ICE. MIA, 4% bijtelling........
Er wordt gewerkt aan een stimuleringsregeling voor particulieren. Goede zaak. Er is eigenlijk geen argument om alleen zakelijk gebruik te subsidieren. Welke grondslag is er nu om geen wegenbelasting te hoeven betalen vooe een EV?
Dan is er een app die geluid aan het spelen is.bomajo schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:30:
In principe kun je na het aansluiten van CarPlay gewoon weer op Radio drukken, en dan blijft de radio spelen totdat er iets op CarPlay weer geluid maakt.
Als die app goed ontwikkeld is zal de radio weer verder gaan nadat een app op je telefoon wat geluid maakt. (Radio wordt dus alleen tijdelijk gedempt). Sommige slechte apps categoriseren een piepje richting Apple als muziek stream waardoor de radio zal stoppen.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dank. Dan moet er toch iets op de achtergrond aan hebben gestaan (spotify oid).
_eLMo_ schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:12:
[...]
Dan is er een app die geluid aan het spelen is.
In principe kun je na het aansluiten van CarPlay gewoon weer op Radio drukken, en dan blijft de radio spelen totdat er iets op CarPlay weer geluid maakt.
Als die app goed ontwikkeld is zal de radio weer verder gaan nadat een app op je telefoon wat geluid maakt. (Radio wordt dus alleen tijdelijk gedempt). Sommige slechte apps categoriseren een piepje richting Apple als muziek stream waardoor de radio zal stoppen.
Nou, ik koop de e-Niro privé hoor. En ook voor mij is dit interessant. Als je even de TCO over meerdere jaren berekent weet je wel waarom.joepie de p schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:49:
Privé is dat een argument maar zakelijk niet. Door fiscale voordeeltjes en de lagere verbruik is de total cost of ownership van een e-Niro veel lager dan een in aanschaf even dure ICE. MIA, 4% bijtelling........
Geen wegenbelasting? Da’s gewoon een stimulans voor zowel zakelijke als particuliere rijders.joepie de p schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:49:
En tja, die subsidiëring voor particulieren (eenmalig bedrag), daar heb ik niet zoveel vertrouwen in. Zodra die stimuleringsregeling er is, zul je zien dat de prijs van EV’s omhoog gaat. Voor de huidige prijs worden ze immers al verkocht, dus als er subsidie op komt zal de prijs met (een belangrijk deel van) het subsidiebedrag omhoog gaan.
Je ziet nu het zelfde met warmtepompen. Die dingen zijn nu in Duitsland een stuk goedkoper; daar zit er ook geen subsidie op. De verkopers die innen die subsidie graag door de verkoopprijs op te schroeven.
<John O`Mill>
Dat is al héél lang geleden dat dat enkel daarvoor geïncasseerd werd, het is al jaren een melkkoe voor de landelijke en provinciale overheid. Wegenonderhoud kost een fractie van wat er in totaal binnenkomt.Djerro123 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:12:
[...]
Was het oorspronkelijke idee van wegenbelasting niet dat je de wegen belast en daarom betaald wanneer je er gebruik van maakt1?
Hoewel ik het erg nobel van je vind, dat je privé een e-Niro koopt, kan het financieel denk ik nooit uit. Het prijsverschil tussen de hybrid en de EV is gewoon te groot om ooit in de levensduur van de auto terug te verdienen.Hippe Lip schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:44:
[...]
Nou, ik koop de e-Niro privé hoor. En ook voor mij is dit interessant. Als je even de TCO over meerdere jaren berekent weet je wel waarom.
[...]
Geen wegenbelasting? Da’s gewoon een stimulans voor zowel zakelijke als particuliere rijders.
En tja, die subsidiëring voor particulieren (eenmalig bedrag), daar heb ik niet zoveel vertrouwen in. Zodra die stimuleringsregeling er is, zul je zien dat de prijs van EV’s omhoog gaat. Voor de huidige prijs worden ze immers al verkocht, dus als er subsidie op komt zal de prijs met (een belangrijk deel van) het subsidiebedrag omhoog gaan.
Je ziet nu het zelfde met warmtepompen. Die dingen zijn nu in Duitsland een stuk goedkoper; daar zit er ook geen subsidie op. De verkopers die innen die subsidie graag door de verkoopprijs op te schroeven.
Ook ik koop de auto privé en ook ik kom bij mijn berekeningen uit op een licht voordeel voor electrisch over een lange periode. Het maakt wel uit ten opzichte van welke auto je vergelijkt, hoeveel je rijd en waar je woont.Z___Z schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:24:
[...]
Hoewel ik het erg nobel van je vind, dat je privé een e-Niro koopt, kan het financieel denk ik nooit uit. Het prijsverschil tussen de hybrid en de EV is gewoon te groot om ooit in de levensduur van de auto terug te verdienen.
Met een 2e hands diesel is het een no-brainer. Ten opzichte van een nieuwe lpg duster is de duster een paar duizend goedkoper. Maar ja, dan heb je wel een mindere auto.
En dan is er ook nog het milieuvoordeel. Toegegeven, dan hebben we het over idealisme, maar toch is dat wel een flinke bijdrage.
<John O`Mill>
Ik koop ook privé. En bij mijn berekeningen ook voordeliger dan hybride. Bij een hybride blijf je alle nadelen behouden van een wagen met fossiele brandstof. No brainer voor mij.
Ik koop ook privé en heb natuurlijk ook de berekening gemaakt, tussen de 3 Niro versies met de brandstof verbruiken op de Duitse spritsmonitor en het benzine verbruik bijgesteld naar beneden volgens mijn rijgedrag. Een wagen kost véél meer dan alleen zijn aankoopprijs en ik kom afhankelijk van de prijsorognoses voor benzine en elektriciteit ergens tussen de 4 á 5j uit als kantelpunt. Rekening houdend met 1/3 snellaadcurve aan gebruikelijke prijzen, niet deze van ionity, dew21 of Telekom. Indien dit nog meegerekend zou worden en het aantal km per jaar wijzigt (28k/j) dan wijzigt dit ook. Er werd geen rekening gehouden met een restwaarde. In vergelijking met een, even rijke uitgeruste SUV met 8 baks automaat op diesel mag je er zelfs gerust een jaartje minder van maken.
Stond naast een model x aan een 11kW paal. Ik kreeg maar een klein beetje stroom toebedeeld. Is dat iets waar ik aan moet wennen?
Zag dat ik met 0,5kW laadde. Dat schiet niet echt op.
Nee dat 0,5kW zie je altijd als je de auto net opent. Zolang de stekker niet vergrendeld is zie je dat lage vermogen. Blijf even langer zitten en je ziet hoe snel ie echt laadt.ducolwd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:07:
Stond naast een model x aan een 11kW paal. Ik kreeg maar een klein beetje stroom toebedeeld. Is dat iets waar ik aan moet wennen?
Maar op 11kW haal je max 3,5kW met de Niro. Zit er een 3-fase ladende auto naast ingeplugd dan zal dat misschien 1,8kW zijn ja..
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-03-2019 14:11 ]
Ja ik zie dat ik nu als enige op een paal 5.3kW haal. Dus zal wel 3x25A zijn. Scheelt de helft in laadtijd.
Heb je al een antwoord van ze? Ik ga zelf in juli naar Spanje, en ik zou bijna al een volledige Ionity route kunnen maken, hetgeen enorm scheelt in laadtijd, en in hoogseizoen misschien nog belangrijker besparen van wachttijd (veel laders hebben maar 1 laadpaal langs de snelweg, Ionity minimaal 4-6).Ben1987 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:03:
[...]
Ook net voor Lille komt er een laadstation. Heb Ionity al 2 berichten gestuurd met de vraag wanneer de lokaties klaar zijn want wij gaan in mei en augustus naar zw Frankrijk. Hopelijk reageren ze ooit nog.
Ze staan gepland in België vlakbij de grens met Frankrijk nabij Lille, onder Parijs, bij Limoges, en stukje boven/onder Toulouse.
Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
Verwijderd
Hier ook particuliere koop en omdat ik een aardige hoeveelheid zonnepanelen heb liggen compenseer ik ook nog eens een hoop brandstof. Laden op eigen terrein omdat ik een parkeerplek moet hebben in de noordelijk voortuin die aan de straat grenst (staat zelfs in het kettingbeding van het huis). Prima, laadbox aan de muur en ik compenseer zo'n beetje mijn woon-werk. Inderdaad een stuk idealisme en bottomline kan ik het ook financieel nog verantwoorden ook. Ga er geen winst op maken, maar het break-even punt is goed te doen.Hippe Lip schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:12:
En dan is er ook nog het milieuvoordeel. Toegegeven, dan hebben we het over idealisme, maar toch is dat wel een flinke bijdrage.
Nope... Zelfs via messenger krijg ik een reactie dat ze niet weten waarom ze niet reageren. Inmiddels al 3 keer gemaild, ik stop ermee. Zag nog wel een lijstje op hun website waar je kan zien hoeveel dagen ze al met een bepaalde locatie bezig zijn. Uit mijn hoofd gezegd stond de locatie voor Lille op rond de 90 dagen. Neem aan dat het niet veel laglmger duurt, al ben ik geen kenner in dat opzicht.swaluw2 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:54:
[...]
Heb je al een antwoord van ze? Ik ga zelf in juli naar Spanje, en ik zou bijna al een volledige Ionity route kunnen maken, hetgeen enorm scheelt in laadtijd, en in hoogseizoen misschien nog belangrijker besparen van wachttijd (veel laders hebben maar 1 laadpaal langs de snelweg, Ionity minimaal 4-6).
Ze staan gepland in België vlakbij de grens met Frankrijk nabij Lille, onder Parijs, bij Limoges, en stukje boven/onder Toulouse.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.