Ik vroeg me dat al af. Met mijn vorige auto was ik gewend condens van de spiegels te verdampen met de spiegeverwarming. Zal volgende keer eens proberen met knopje achterruit verwarming.asifnl schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:17:
Vandaag bij het bevriezen van buiten spiegels gemerkt dat die ook verwarming hebben toen bij het aanzetten van de achterruit heating opeens ook zij spiegels gingen roken.. :-)
Best standaard toch? Bij de Peugeot zit het ook gekoppeld aan de achterruitverwarming.Somedude schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:06:
[...]
Ik vroeg me dat al af. Met mijn vorige auto was ik gewend condens van de spiegels te verdampen met de spiegeverwarming. Zal volgende keer eens proberen met knopje achterruit verwarming.
soms helpt het om een instructieboekje even door te nemen.......Somedude schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:06:
[...]
Ik vroeg me dat al af. Met mijn vorige auto was ik gewend condens van de spiegels te verdampen met de spiegeverwarming. Zal volgende keer eens proberen met knopje achterruit verwarming.
Als je de auto nog niet hebt, in de openingspost staan ze al gescand en wel, dus tijd zat om je voor te bereiden.
[ Voor 8% gewijzigd door veefer op 19-03-2019 11:04 ]
Even wat delen
Gisteren reed ik op de snelweg ACC op standje 130, 2 blokjes afstand op de linkerbaan achter mijn voorligger die zo'n 90 reed dus de auto hield netjes afstand.
Degene achter mij vond waarschijnlijk dat ik niet dicht genoeg op mijn voorganger reed en wou mij rechts inhalen om voor mij in te gaan voegen.
Dat lukte net niet want de vrachtwagen op de rechterbaan zorgde er voor dat er niet genoeg ruimte was.
Je zag de frustratie van hem terug in zijn rijgedrag.. ik laat het maar even hierbij.
Maken jullie ook dit soort situaties mee en denk je dat het feit dat de auto netjes afstand houdt er voor zorgt dat mensen er alles aan doen om hun auto's er tussen te schuiven?
Moet ik misschien slechts 1 blokje instellen om dit soort gedrag te vermijden? Ik probeer me er niet over op te winden maar ook dat lukt niet helemaal
Gisteren reed ik op de snelweg ACC op standje 130, 2 blokjes afstand op de linkerbaan achter mijn voorligger die zo'n 90 reed dus de auto hield netjes afstand.
Degene achter mij vond waarschijnlijk dat ik niet dicht genoeg op mijn voorganger reed en wou mij rechts inhalen om voor mij in te gaan voegen.
Dat lukte net niet want de vrachtwagen op de rechterbaan zorgde er voor dat er niet genoeg ruimte was.
Je zag de frustratie van hem terug in zijn rijgedrag.. ik laat het maar even hierbij.
Maken jullie ook dit soort situaties mee en denk je dat het feit dat de auto netjes afstand houdt er voor zorgt dat mensen er alles aan doen om hun auto's er tussen te schuiven?
Moet ik misschien slechts 1 blokje instellen om dit soort gedrag te vermijden? Ik probeer me er niet over op te winden maar ook dat lukt niet helemaal
Heb je geluk dat hij er niet tussen kon, als het wel kon zou de e-Niro vol in de ankers gaan vermoed ik.hantheman schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:20:
Even wat delen![]()
Ik denk dat je beter 1 blokje kan aanhouden, red je het dan wel als de voorganger vol op de rem gaat staan bij 130?
Het rijgedrag van dit soort frusties heeft doorslag op het verkeer om hen heen.
Nu had je iemand die er rechts voorbij wilde gaan, anderen gaan enorm zitten kleven.
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Ik zou bijna gewoon maar weer met de ouderwetse CC gaan rijden ipv ACC zodat ik wat meer invloed kan hebben op de afstand etc.
Maar dat is natuurlijk niet wenselijk, ik wil juist alle hulpsystemen inzetten om zo relaxed en veilig mogelijk van A -> B te komen.
Maar dat is natuurlijk niet wenselijk, ik wil juist alle hulpsystemen inzetten om zo relaxed en veilig mogelijk van A -> B te komen.
De vraag is dan wel of het de veiligste manier ishantheman schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:00:
Ik zou bijna gewoon maar weer met de ouderwetse CC gaan rijden ipv ACC zodat ik wat meer invloed kan hebben op de afstand etc.
Daarom zet ik ACC bij drukte uit. Het werkt niet in NL omdat iedereen gewend is om veel te dicht op elkaar te rijden.
Bizar eigenlijk he, waarschijnlijk lossen we het pas op als alle auto's autonoom over de snelweg rijden zonder menselijke bemoeienis.
Ik ga ook maar terug naar CC dan, ik heb geen behoefte aan meer dan dit soort taferelen op de snelweg.
Ik ga ook maar terug naar CC dan, ik heb geen behoefte aan meer dan dit soort taferelen op de snelweg.
ACC is IMHO niet veilig in drukte, omdat het geen rekening houdt met verkeerssituaties. Als je bijvoorbeeld ACC op 130 zet en rechts rijdt iemand met 129, dan haal je met 1 km/uur verschil iemand in. Dat is niet alleen irritant voor degene die netjes rechts rijdt, maar ook gevaarlijk, omdat je onnodig lang in iemands dode hoek rijdt.
ACC in de Niro kijkt ook niet ver vooruit en kijkt niet verder dan de auto direct voor je. Beiden zorgen niet voor een veilig rijgedrag in drukke verkeerssituaties. Als iemand voor je weg gaat, gaat de Niro vol op het gas, terwijl je voor je mensen ziet remmen. Als iemand voor je weg rijdt, laat de Niro eerst een gat van 100 meter voordat hij bedenkt ook maar eens gas te geven. Dit zorgt ervoor dat files niet snel oplossen.
Als je veilig iemand rechts kan inhalen kan je ook beargumenteren dat iemand onnodig links rijdt. Ik vind overigens wel dat de meeste mensen te weinig afstand houden in de spits.
ACC in de Niro kijkt ook niet ver vooruit en kijkt niet verder dan de auto direct voor je. Beiden zorgen niet voor een veilig rijgedrag in drukke verkeerssituaties. Als iemand voor je weg gaat, gaat de Niro vol op het gas, terwijl je voor je mensen ziet remmen. Als iemand voor je weg rijdt, laat de Niro eerst een gat van 100 meter voordat hij bedenkt ook maar eens gas te geven. Dit zorgt ervoor dat files niet snel oplossen.
Als je veilig iemand rechts kan inhalen kan je ook beargumenteren dat iemand onnodig links rijdt. Ik vind overigens wel dat de meeste mensen te weinig afstand houden in de spits.
Ik heb vandaag de Niro ook besteld, de Executive in Platinum Graphite.
Verwachte levertijd is eind november.... nog even geduld hebben dus.
Verwachte levertijd is eind november.... nog even geduld hebben dus.

Dat is écht afhankelijk van het aantal blokjes dat je hebt ingesteld. Hoe minder blokjes, hoe sneller hij zal volgen of reageren. Bij 4 of 3 blokjes zal hij idd de afstand gaan creëren die je hebt ingesteld, het is tenslotte een computer die alleen uitvoert wat ingevoerd of geprogrammeerd is.Z___Z schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:45:
Als iemand voor je weg rijdt, laat de Niro eerst een gat van 100 meter voordat hij bedenkt ook maar eens gas te geven. Dit zorgt ervoor dat files niet snel oplossen.
In het boekje hebben ze het dan ook constant over een 'hulpmiddel' en geen autonoom rijsysteem. De bestuurder blijft verantwoordelijk voor de beslissingen en het rijden.
Met 1 blokje gebeurt het ook. Het gebeurt vooral als degene voor je vlot wegrijdt, niet als je in start-stop file rijdt. Start-stop file is ook de enige situatie waar ik ACC gebruik, naast heel rustig verkeer. Maar ja voor rustig verkeer is ACC hetzelfde als normale CC.veefer schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:02:
[...]
Dat is écht afhankelijk van het aantal blokjes dat je hebt ingesteld. Hoe minder blokjes, hoe sneller hij zal volgen of reageren. Bij 4 of 3 blokjes zal hij idd de afstand gaan creëren die je hebt ingesteld, het is tenslotte een computer die alleen uitvoert wat ingevoerd of geprogrammeerd is.
In het boekje hebben ze het dan ook constant over een 'hulpmiddel' en geen autonoom rijsysteem. De bestuurder blijft verantwoordelijk voor de beslissingen en het rijden.
Je kunt ook zelf gas geven (terwijl acc aanstaat), maar hier hetzelfde:
- Rustig/normaal verkeer: prima
- Druk: uit
- Echte file: aan (kruipend start/stop verkeer is die irritant)
- Rustig/normaal verkeer: prima
- Druk: uit
- Echte file: aan (kruipend start/stop verkeer is die irritant)
Vanmiddag de dealer maar eens gemaild en gevraagd naar een update over de levertijd (dat zou oktober zijn). Goed nieuws want de auto blijkt nu ineens eind april geleverd te kunnen worden. En na verwachting komt dat vrij goed overeen met het moment waarop mijn huidige auto aan de kilometers zit.
Nou heb ik alleen nog niks geregeld voor de laadpaal dus dat meteen ook maar in gang gezet. Hopelijk ben ik nog niet te laat...
Nou heb ik alleen nog niks geregeld voor de laadpaal dus dat meteen ook maar in gang gezet. Hopelijk ben ik nog niet te laat...
Dat is een goed teken, wellicht dat het een voorteken is voor de andere bestellingen!
Kwam er na 2 maanden achter dat als je de knop om de spiegels in te stellen links ingedrukt laat staan.
Dat als je de auto in zijn achteruit zet de spiegels kantelen naar beneden. Is erg handig en overzichtelijk.
Dat als je de auto in zijn achteruit zet de spiegels kantelen naar beneden. Is erg handig en overzichtelijk.
e-niro en e-kona
Ik hoop dat dit wel afhankelijk is van de snelheid, dat was ik tot nog toe ook gewend bij ACC.veefer schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:21:
1 blokje is ± 25 meter afstand
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Je was niet de enigerob313 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:36:
Kwam er na 2 maanden achter dat als je de knop om de spiegels in te stellen links ingedrukt laat staan.
koekerk schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:09:
Even een nieuwe uitgevonden bediening welke niet in de boekjes staat, en de dealer wist het ook niet.
Als je achteruit inschakelt, en je zet de selectieknop van de spiegels in links of rechts gaan de buitenspiegels kantelen naar beneden. Handig om geen stoepranden te raken.
Doe er je voordeel mee !!
Ik heb van Kia NL gehoord dat er toch wel wat annuleringen bij dealers zijn, mogelijk overstappers naar Model 3, maar dat geldt niet voor elke dealer. Mijn levering stond voor april en staat nu op eind Q2.willemvdvliet schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:26:
Dat is een goed teken, wellicht dat het een voorteken is voor de andere bestellingen!
Klinkt bekend. De levering van mijn blauwe e-Niro stond voor eind Juli gepland. Ik werd vorige week gebeld door de dealer en kan de auto nu aanstaande vrijdag ophalen. Ik was de 2e reservering bij mijn dealer, maar pas 4 op jan besteld door gesteggel met de LM en tussenpersoon. Gelukkig zit mijn Outlander al over de 48 maanden in het contract en kan ik deze zonder boete inleveren.Pierik schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:17:
Vanmiddag de dealer maar eens gemaild en gevraagd naar een update over de levertijd (dat zou oktober zijn). Goed nieuws want de auto blijkt nu ineens eind april geleverd te kunnen worden. En na verwachting komt dat vrij goed overeen met het moment waarop mijn huidige auto aan de kilometers zit.
Je kan toch niet zomaar annuleren als je reeds getekend hebt?YStunnenberg schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 07:05:
[...]
Ik heb van Kia NL gehoord dat er toch wel wat annuleringen bij dealers zijn, mogelijk overstappers naar Model 3, maar dat geldt niet voor elke dealer. Mijn levering stond voor april en staat nu op eind Q2.
Nou dat kan wel, heb ik zelf ook gedaan. Auto in november 2018 besteld via de LM, verkoper was mij aan het voorliegen over de levertijd en reserveringsnummer enz. ik stond uiteindelijk op plek 2799, doordat er geen reservering voor mij was gemaakt., werkelijke levering begin 2020.zerocool82 schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:20:
[...]
Je kan toch niet zomaar annuleren als je reeds getekend hebt?
Eind december geannuleerd zonder kosten en nieuwe bestelling geplaatst bij een kleine dealer. De bestelde auto raakt men echt wel kwijt. Wat blijkt, de order is niet bij Kia geannuleerd en is blijven staan, deze auto is dus voor iemand anders.
Daarnaast is het zo dat een e-Niro bestellen niet betekend dat de auto ge-orderd wordt bij Kia NL, dat gebeurd pas zodra je aan de beurt bent. Ik zag al berichten langskomen dat de Kia NL een voorraard heeft. Maar niet alles in 1 keer uitlevert. Elke dealer mag per maand een x aantal orders voor de e-Niro plaatsen.
Je ziet nu gebeuren dat mensen gebeld worden dat ze volgende week hun auto kunnen halen.
Er leek een relatie te liggen tussen het moment van de order en de boot waar de auto op staat. Dat was in het begin zo, zie oude forum en de berichten van de e-Niro rijders van het eerste uur.
[ Voor 29% gewijzigd door YStunnenberg op 20-03-2019 10:44 ]
Schijnt nu dat mensen met een reservering naar viren gehaald worden ook, denk dat daarom veel mensen eerder kunnen rijden...
Ik denk dat dat niet klopt. Toen ik de auto op 1 december bestelde kreeg ik al te horen dat hij in week 11 bij de dealer zou aankomen, en dat is ook gebeurd.YStunnenberg schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 10:37:
[...]
Daarnaast is het zo dat een e-Niro bestellen niet betekend dat de auto ge-orderd wordt bij Kia NL, dat gebeurd pas zodra je aan de beurt bent.
Dit gebeurt mij ook (vooral op de A2) als ik een normale afstand houd zonder iets van CC te gebruiken. Valt me op dat er op verschillende snelwegen ook verschillende 'etiquette' regels bestaan. Op de A2 bumper aan bumper rijden. Op de A15 zo veel mogelijk plankgas, etc.hantheman schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:20:
Even wat delen![]()
is dit een algemene regel, of geldt dit voor jouw specifieke contract? De mijne komt in mei, maar dan zit ik nog niet aan mijn kilometers. Ben heel benieuwd hoe de leasemaatschappij daar mee omgaat.Skaman schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:17:
[...]
Klinkt bekend. De levering van mijn blauwe e-Niro stond voor eind Juli gepland. Ik werd vorige week gebeld door de dealer en kan de auto nu aanstaande vrijdag ophalen. Ik was de 2e reservering bij mijn dealer, maar pas 4 op jan besteld door gesteggel met de LM en tussenpersoon. Gelukkig zit mijn Outlander al over de 48 maanden in het contract en kan ik deze zonder boete inleveren.
er is gewoon geen peil op te trekken.. ik heb verschillende leveranciers gebeld twee weken terug EN Kia NL... er is gewoon één centrale wachtlijst voor heel NL.beschuit schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:02:
[...]
Ik denk dat dat niet klopt. Toen ik de auto op 1 december bestelde kreeg ik al te horen dat hij in week 11 bij de dealer zou aankomen, en dat is ook gebeurd.
Wel denk ik dat het volgende kan gebeuren:
- ik ga na de garage en bestel de Niro... er zijn 15000 wachtenden voor me.
- Bij mijn garage komt Pietje Puk, met wachtnummer 7500, en hij trekt zijn reservering in.
- De garage trekt de reservering niet terug (dus ik wordt niet wachtende 14999), maar ik krijg de reservering van Pietje mits ik dezelfde kleur, uitrusting e.d. heb
Maar dat is gewoon giswerk
Mijn leasecontract is voor 48 maanden en was al een keer verlengd. Ik denk dat voor de LM de auto economisch is afgeschreven en de onderhoudskosten tov de afschrijving dermate hoog worden dat ze geen boete in rekening brengen. Ik weet niet of dit altijd zo is. Ik zou even contact opnemen met de LM om te vragen wat de kosten zijn van vroegtijdige beëindiging.tescione schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:20:
[...]
is dit een algemene regel, of geldt dit voor jouw specifieke contract? De mijne komt in mei, maar dan zit ik nog niet aan mijn kilometers. Ben heel benieuwd hoe de leasemaatschappij daar mee omgaat.
tx, even gebeld idd en ze hebben de einddatum gekoppeld aan de levering van de Niro. Dus dat is goed nieuws!Skaman schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:51:
[...]
Mijn leasecontract is voor 48 maanden en was al een keer verlengd. Ik denk dat voor de LM de auto economisch is afgeschreven en de onderhoudskosten tov de afschrijving dermate hoog worden dat ze geen boete in rekening brengen. Ik weet niet of dit altijd zo is. Ik zou even contact opnemen met de LM om te vragen wat de kosten zijn van vroegtijdige beëindiging.
Is de Kia app zo traag? Ik ben, denk ik, al een half uur aan het laden maar zie geen statusupdate in de app.
Anoniem: 1159698
@greatgonzo Wat ik begrepen heb zijn er twee regels: Auto's worden uitgeleverd op volgorde van reserveren, maar... een auto mag niet langer dan 6 weken onverkocht blijven staan (behalve de demo's, maar die staan meestal op naam van de dealer en zijn dus verkocht). Die tweede regel is vanwege cashflow (ook Kia heeft boekhouders in dienst
). Dus een dealer zal bij het wegvallen van een reservering/bestelling snel op zoek gaan naar een gegadigde die de bestelde kleur/uitvoering geen probleem vindt en voordeel voor de dealer: meeste e-Niro's zijn besteld in Executive line en dan is alleen het kleurtje nog van belang. Het lijkt er niet op dat men dan zoekt naar de eerste op de reserveringslijst die past bij kleur en uitvoering; op zich logisch omdat je dan wel de wachtende klant blij maakt, maar wat doe je met de door die klant bestelde auto? Die moet je ook weer doorschuiven. Dan is het simpeler om de vrijgevallen auto na cancelen van reservering zo snel mogelijk door een dealer te laten verkopen.
Ik rij inmiddels een kleine drie weken in de e-Niro.
Meestal in stand ECO, op de snelweg in stand NORMAAL en eigenlijk zelden op SPORTIEF. Nu merk ik dat de af te leggen km's enorm afnemen.
Bij ophalen stond de auto op 460 km bij accu op 100%
Na een kleine week en nog 120 km op de teller heb ik de auto thuis opgeladen en de volgende dag stond deze keurig op 465 km bij accu op 100%
Vorige week de auto twee keer geladen en gezien dat bij een volle accu de km range zakte naar 405 km.
Gisteren weer aan de oplader gehangen en vanochtend stond de auto op 368 km bij 100% accu.
Dit verlies kan ik niet terug herleiden naar bv mijn 18inch velgen en banden. Dan had ik na de eerste keer opladen geen 465 km range moeten zien.
Ik heb nog niets ingesteld op de auto qua voorprogrammering in bv airco.
De dealer vandaag gebeld, zij herkenden hetzelfde bij hun demo auto. Ook deze geeft inmiddels een bereik aan van minder dan 400 km bij volle accu's. En die auto wordt behoorlijk getest en uitgeprobeerd, ofwel wordt minder netjes mee gereden.
Ze hadden nog geen andere vragen hierover gehad. Ze zouden een berichtje naar Kia sturen of deze klacht al meer was gemeld.
Ik ga het nu nog een week of twee aankijken maar ben wel benieuwd wat jullie range is bij een volle accu en of jullie ook terugloop hebben in de km range.
Meestal in stand ECO, op de snelweg in stand NORMAAL en eigenlijk zelden op SPORTIEF. Nu merk ik dat de af te leggen km's enorm afnemen.
Na een kleine week en nog 120 km op de teller heb ik de auto thuis opgeladen en de volgende dag stond deze keurig op 465 km bij accu op 100%
Vorige week de auto twee keer geladen en gezien dat bij een volle accu de km range zakte naar 405 km.
Gisteren weer aan de oplader gehangen en vanochtend stond de auto op 368 km bij 100% accu.
Dit verlies kan ik niet terug herleiden naar bv mijn 18inch velgen en banden. Dan had ik na de eerste keer opladen geen 465 km range moeten zien.
De dealer vandaag gebeld, zij herkenden hetzelfde bij hun demo auto. Ook deze geeft inmiddels een bereik aan van minder dan 400 km bij volle accu's. En die auto wordt behoorlijk getest en uitgeprobeerd, ofwel wordt minder netjes mee gereden.
Ze hadden nog geen andere vragen hierover gehad. Ze zouden een berichtje naar Kia sturen of deze klacht al meer was gemeld.
Ik ga het nu nog een week of twee aankijken maar ben wel benieuwd wat jullie range is bij een volle accu en of jullie ook terugloop hebben in de km range.
[ Voor 5% gewijzigd door pinkyfish op 20-03-2019 21:08 ]
Rijd je vaak stukken op hogere snelheden? De boordcomputer past de range aan aan jouw rijgedrag. Bestaat dat dus uit lange stukken snelweg of sportief rijden (Stoplichtsprintjes etc.) dan zal het bereik naar beneden gaan.pinkyfish schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:06:
Ik rij inmiddels een kleine drie weken in de e-Niro.
Die 465km bij 100% is ook wel vrij uitzonderlijk hoor als ik hier in het topic zo wat rondkijk.
@pinkyfish maak je geen zorgen. De geschatte range past zich aan op basis van het verbruik van je laatste ritten. Rijd je voornamelijk snelweg met kachel op 21 graden en 130km/u dan gaat de geschatte range uiteindelijk naar 300km ofzo. Bij mij staat ie op 340km, maar ik rijd flink door op mijn route (vooral snelwegen en nog geen hele km bebouwde kom) omdat ik maar korte ritjes maak en altijd kan laden kan ik me dat veroorloven. Juist ook door de korte ritten van ~35 minuten per rit drukt de kachel ook relatief zwaar op het verbruik. Op vakantieritten ga ik rustiger rijden en ga ik zeker wel verder komen dan de computer dan inschat.
Rijd je rustig en vooral binnen de stad en op 80km wegen dan blijf je wel dik boven de 400km, zelfs 500km is dan mogelijk!
Het is juist prettig dat die geschatte range overeenkomt met jouw persoonlijke gebruik, alternatief zou zijn dat die 470km veel sneller gaat teruglopen dan het aantal km wat je aflegt, daar wordt je dan zenuwachtig van als je dacht zonder tussentijds laden af te kunnen.
Was bij mn benzine auto overigens ook zo, met volle tank kwam ik naar mate ik meer snelweg ging rijden ook steeds minder ver.
Rijd je rustig en vooral binnen de stad en op 80km wegen dan blijf je wel dik boven de 400km, zelfs 500km is dan mogelijk!
Het is juist prettig dat die geschatte range overeenkomt met jouw persoonlijke gebruik, alternatief zou zijn dat die 470km veel sneller gaat teruglopen dan het aantal km wat je aflegt, daar wordt je dan zenuwachtig van als je dacht zonder tussentijds laden af te kunnen.
Was bij mn benzine auto overigens ook zo, met volle tank kwam ik naar mate ik meer snelweg ging rijden ook steeds minder ver.
[ Voor 64% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-03-2019 22:09 ]
Hier ook veel snelwegritjes en daardoor bij 100% ook iets van 365KM.
Dit is natuurlijk geschatte range, wanneer je nu binnendoor gaat rijden op 80 weggetjes dan merk je dat je er echt wel meer range uithaalt.
Dit is natuurlijk geschatte range, wanneer je nu binnendoor gaat rijden op 80 weggetjes dan merk je dat je er echt wel meer range uithaalt.
Hier 406km bij 100% lading, na 5 weken met in totaal 2650km. Zeer variabel qua gebruik, snelweg/80km/bebouwde kom.
Merk wel dat de zomerbanden best een verschil maken trouwens.
Merk wel dat de zomerbanden best een verschil maken trouwens.
Zal wel tegenvallen op je vakantieritten. Mijn retourtje Parijs was het verbruik net geen 20 kWh/100 km op zowel de heen als terugweg. Heb overal de max snelheid of iets eronder gereden. Dus dan is het bereik 320 km.CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:19:
@pinkyfish maak je geen zorgen. De geschatte range past zich aan op basis van het verbruik van je laatste ritten. Rijd je voornamelijk snelweg met kachel op 21 graden en 130km/u dan gaat de geschatte range uiteindelijk naar 300km ofzo. Bij mij staat ie op 340km, maar ik rijd flink door op mijn route (vooral snelwegen en nog geen hele km bebouwde kom) omdat ik maar korte ritjes maak en altijd kan laden kan ik me dat veroorloven. Juist ook door de korte ritten van ~35 minuten per rit drukt de kachel ook relatief zwaar op het verbruik. Op vakantieritten ga ik rustiger rijden en ga ik zeker wel verder komen dan de computer dan inschat.
Langzamer rijden heeft geen zin. Als je op de peage 90 gaat rijden i.p.v. 130 kan je misschien verder rijden, maar je verliest op 200 km al 45 minuten tijdens het rijden. Die tijd verdien je nooit terug door minder te stoppen.
@Z___Z ik heb wel vertrouwen in de vele specialistische routeplanners die er inmiddels zijn. 110km/u lijkt het optimum te zijn, snel genoeg maar niet zo onzuinig als 120+ rijden. Lekker ontspannen op de rechterbaan, niet zo gehaast als vroeger met een ICE, laat de vakantie maar komen! 
Met hogere temperaturen in de zomer kom je ook een stuk verder.
[ Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-03-2019 23:02 ]
Ik heb ook van te voren a better routeplanner gebruikt om de laadstops te plannen. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik de Niro het zuinigst kan rijden met 16 kWh/100 km, waarbij de route veel 80, 60 en 50 wegen zijn. Met 110 km/uur zal je daar dus boven zitten. Jammer dat de Niro geen realtime verbruiksmeter heeft, die je goed kan aflezen tijdens het rijden.CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:00:
@Z___Z ik heb wel vertrouwen in de vele specialistische routeplanners die er inmiddels zijn. 110km/u lijkt het optimum te zijn, snel genoeg maar niet zo onzuinig als 120+ rijden. Lekker ontspannen op de rechterbaan, niet zo gehaast als vroeger met een ICE, laat de vakantie maar komen!
Je kan door langzamer te rijden misschien 40 km verder komen in een etappe, maar je hebt geen invloed op de locaties van de laadpalen. In Frankrijk staan ze bijvoorbeeld om de 80 km. Dus dan zou je om de 160/240 km moeten stoppen. 240 km moet je net kunnen halen als je 200 km 130 km/uur rijd en de 40 km wat langzamer, dus dat was mijn uiteindelijke praktijkstrategie. De hele weg 110 rijden is niet zo comfortabel omdat je vaak vrachtwagens moet inhalen en beter naar achter moet kijken bij het inhalen dan als je 130 km/uur rijdt. Het is comfortabeler om 90 te rijden, maar dan duurt het dus zo lang.
Als 1 blokje ~25m is dan is 2 eigenlijk nog niet voldoende op 130 (~72m afstand). Ja, je moet je wat aantrekken van het verkeer en rekening houden met anderen. Soms betekent dat de-escaleren. Goed of fout is uiteindelijk alleen voor de verzekering relevant, in het ergste geval heeft degene in de ziekenwagen daar weinig aan.hantheman schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:20:
Even wat delen![]()
Vanuit gaande dat je niet onnodig links rijdt zou ik vooral 2 blokjes aanhouden. Blijf alsjeblieft gewoon veilig rijden.
Het probleem van ACC van Kia, is dat die niet verder dan de auto direct voor je kijkt. Het is daarom veel onveiliger om dit systeem te vertrouwen om dicht achter je voorligger te rijden. Dit terwijl als jezelf rijdt en niet achter een busje rijdt, vaak veel veder vooruit kan kijken en die informatie kan gebruiken om te beoordelen of het veilig genoeg is om minder dan 2 seconde afstand te houden.Zebby schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:11:
[...]
Als 1 blokje ~25m is dan is 2 eigenlijk nog niet voldoende op 130 (~72m afstand). Ja, je moet je wat aantrekken van het verkeer en rekening houden met anderen. Soms betekent dat de-escaleren. Goed of fout is uiteindelijk alleen voor de verzekering relevant, in het ergste geval heeft degene in de ziekenwagen daar weinig aan.
Vanuit gaande dat je niet onnodig links rijdt zou ik vooral 2 blokjes aanhouden. Blijf alsjeblieft gewoon veilig rijden.
Wat ook matig is aan de ACC van Kia is dat als je de rem intrapt, terwijl de ACC al aan het remmen is, laat de auto eerst te rem los, omdat het pedaal niet naar beneden gaat als de ACC remt. Dit is niet prettig en niet veilig. Want je trapt alleen de rem in, omdat je vindt dat de ACC niet hard genoeg remt.
Min of meer hetzelfde geldt voor het uitschakelen van de ACC. Als je hem uitschakelt met het knopje op het stuur, dan gaat hij direct regenereren op de regen-stand die je hebt ingesteld. Dit is helemaal niet comfortabel. Het zou rustig "gas" moeten loslaten i.p.v. binair te reageren.
Wel vreemd dat als ik mijn vakantie route ingeeft in ABRP naar Oostenrijk, net geen 100km, ik er 13u over rij bij ingave max 100km/u en slechts 15 min, zijnde 12u45, win als ik als max 130km/u aangeeft.De hele weg 110 rijden is niet zo comfortabel omdat je vaak vrachtwagens moet inhalen en beter naar achter moet kijken bij het inhalen dan als je 130 km/uur rijdt. Het is comfortabeler om 90 te rijden, maar dan duurt het dus zo lang.
Het verschil zit hem in de laadtijden bij 130 en het hoger laden in % blijkbaar ook 2 laadstations meer.
Ik mag hopen dat de afstand die door de blokjes wordt vertegenwoordigd afhankelijk is van de snelheid...Zebby schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:11:
[...]
Als 1 blokje ~25m is dan is 2 eigenlijk nog niet voldoende op 130 (~72m afstand). Ja, je moet je wat aantrekken van het verkeer en rekening houden met anderen. Soms betekent dat de-escaleren. Goed of fout is uiteindelijk alleen voor de verzekering relevant, in het ergste geval heeft degene in de ziekenwagen daar weinig aan.
Dat is in mijn huidige voorloper (golfje) ook zo.
1 blokje op een 50 of 80 weg is veel dichterbij dan bij 100 of 130.
Ik heb hem altijd op 1 blokje van de 5 staan en merk dat bij 100 het eigenlijk iets te ruim is voor de normale (asociale) Nederlandse rijstijl.
Best confronterend om te zien dat we op de snelweg bijna allemaal te dicht op elkaar rijden in de spits.
Maar ACC helpt voor mij wel in het onthaasten
Klopt, het werkt idd op basis van snelheid.Smobbo schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:38:
[...]
Ik mag hopen dat de afstand die door de blokjes wordt vertegenwoordigd afhankelijk is van de snelheid...
Maar 1 blokje is voor NL begrippen in de spits 2x te ver waardoor pushende achterliggers opgefokt raken (terwijl er verder niks in te halen valt).
woehoe! In december '18 een e-Niro executive in gravity blue besteld en die zou in mei '19 geleverd worden.
Net een telefoontje dat 'ie binnen is en dat ik 'm volgende week mag ophalen. Fijn dit topic, lees al een hoop info :-)
Net een telefoontje dat 'ie binnen is en dat ik 'm volgende week mag ophalen. Fijn dit topic, lees al een hoop info :-)
Nice! heb je een reservering geplaatst? Bij welke dealer? Mijn dealer geeft geen updates. heel apart dat er zoveel verschil is in de leveringen.mfj84 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:00:
woehoe! In december '18 een e-Niro executive in gravity blue besteld en die zou in mei '19 geleverd worden.
Daarom gewoon niet te dicht achter je voorganger rijden? Ik zie niet zo zeer het probleem. Als je voldoende afstand houdt is de afstand van je voorganger tot zijn voorganger niet relevant. Dat is ook grotendeels het idee.Z___Z schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:27:
[...]
Het probleem van ACC van Kia, is dat die niet verder dan de auto direct voor je kijkt. Het is daarom veel onveiliger om dit systeem te vertrouwen om dicht achter je voorligger te rijden. Dit terwijl als jezelf rijdt en niet achter een busje rijdt, vaak veel veder vooruit kan kijken en die informatie kan gebruiken om te beoordelen of het veilig genoeg is om minder dan 2 seconde afstand te houden.
Wat ook matig is aan de ACC van Kia is dat als je de rem intrapt, terwijl de ACC al aan het remmen is, laat de auto eerst te rem los, omdat het pedaal niet naar beneden gaat als de ACC remt. Dit is niet prettig en niet veilig. Want je trapt alleen de rem in, omdat je vindt dat de ACC niet hard genoeg remt.
Min of meer hetzelfde geldt voor het uitschakelen van de ACC. Als je hem uitschakelt met het knopje op het stuur, dan gaat hij direct regenereren op de regen-stand die je hebt ingesteld. Dit is helemaal niet comfortabel. Het zou rustig "gas" moeten loslaten i.p.v. binair te reageren.
Het idee van de volgafstand is dat je voorganger iets kan overkomen zonder invloed van anderen. Als hij een klapband krijgt, of door een medische conditie iets overkomt, moet je simpelweg de ruimte hebben te remmen. Leuk dat zijn voorganger 10 seconden verder rijdt, dat helpt jou niet.
Tuurlijk is die kans 0.1%, maar zo samen op onze Nederlandse wegen gebeurt dat toch dagelijks.
wanneer gereserveerd?mfj84 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:00:
Zeekr X Long range Mist Grey
Je hebt wel een realtime verbruiksmeter. Alleen zit deze een beetje verborgen. Via EV-scherm kan je na een paar keer doorklikken op een scherm komen met actuele elektriciteitsgebruik in 4 categorieën: aandrijving, airco/verwarming, elektronisch apparatuur en nog iets (ben even vergeten wat). Als ik er aan denk zal ik nog wel een keer een foto van dat scherm maken en hier plaatsen.Z___Z schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:47:
[...]
Ik heb ook van te voren a better routeplanner gebruikt om de laadstops te plannen. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik de Niro het zuinigst kan rijden met 16 kWh/100 km, waarbij de route veel 80, 60 en 50 wegen zijn. Met 110 km/uur zal je daar dus boven zitten. Jammer dat de Niro geen realtime verbruiksmeter heeft, die je goed kan aflezen tijdens het rijden.
https://www.kiaclub.nl/to...b=comments#comment-212179
e-niro V8
e-niro V8
[ Voor 6% gewijzigd door Elmar1982 op 21-03-2019 11:55 ]
Ja, die moeten we dus hebben ipv dat pieperige VESS geluidje.
ABRP is vrij pessimistisch over verbruik bij hogere snelheden bij de e-Niro. Je ziet dat je moet stoppen om de 100-150 km, terwijl etappes van ~200 km goed mogelijk zijn.bruneelm schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:38:
[...]
Wel vreemd dat als ik mijn vakantie route ingeeft in ABRP naar Oostenrijk, net geen 100km, ik er 13u over rij bij ingave max 100km/u en slechts 15 min, zijnde 12u45, win als ik als max 130km/u aangeeft.
Het verschil zit hem in de laadtijden bij 130 en het hoger laden in % blijkbaar ook 2 laadstations meer.
Als iedereen 75 meter afstand houdt in de spits is er veel te weinig asfalt in Nederland. Dan sta je veel eerder in de file en zijn files veel later opgelost. Als je kijkt hoeveel KM er per dag afgelegd wordt en hoeveel kop-staartbotsingen er per dag/week zijn, dan kan je redelijk concluderen dat 25 meter afstand veilig genoeg is, zolang je ver genoeg vooruit kan kijken.Smobbo schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:38:
[...]
Ik mag hopen dat de afstand die door de blokjes wordt vertegenwoordigd afhankelijk is van de snelheid...
1 blokje op een 50 of 80 weg is veel dichterbij dan bij 100 of 130.
Ik heb hem altijd op 1 blokje van de 5 staan en merk dat bij 100 het eigenlijk iets te ruim is voor de normale (asociale) Nederlandse rijstijl.
Best confronterend om te zien dat we op de snelweg bijna allemaal te dicht op elkaar rijden in de spits.
Maar ACC helpt voor mij wel in het onthaasten
Bij jouw voorbeelden staat je voorganger ook niet direct vol op de rem. De kans dat te weinig afstand een kop-staart botsingen oplevert, waarbij degene voor je vol op de rem gaat staan waarbij er voor die auto geen andere auto rijdt is nihil. Dat is geen kans van 0,1%, eerder 0,001%. 0,1% kans is 1 op 1000, dat zou dan echt super vaak voorkomen, gezien het aantal auto's op de Nederlandse wegen en het aantal auto's dat minder dan 2 seconden afstand houdt.Zebby schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:12:
[...]
Daarom gewoon niet te dicht achter je voorganger rijden? Ik zie niet zo zeer het probleem. Als je voldoende afstand houdt is de afstand van je voorganger tot zijn voorganger niet relevant. Dat is ook grotendeels het idee.
Het idee van de volgafstand is dat je voorganger iets kan overkomen zonder invloed van anderen. Als hij een klapband krijgt, of door een medische conditie iets overkomt, moet je simpelweg de ruimte hebben te remmen. Leuk dat zijn voorganger 10 seconden verder rijdt, dat helpt jou niet.
Tuurlijk is die kans 0.1%, maar zo samen op onze Nederlandse wegen gebeurt dat toch dagelijks.
Ja, ik weet het, ik zeg daarom ook erbij "die je goed kan aflezen tijdens het rijden". Die meter in het EV menu is redelijk klein en kan je niet met een half oog in de gaten houden. In veel auto's heb je een verbruiksmeter in de boordcomputer achter het stuur, wat een veel handigere plek is.Kuo schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:30:
[...]
Je hebt wel een realtime verbruiksmeter. Alleen zit deze een beetje verborgen. Via EV-scherm kan je na een paar keer doorklikken op een scherm komen met actuele elektriciteitsgebruik in 4 categorieën: aandrijving, airco/verwarming, elektronisch apparatuur en nog iets (ben even vergeten wat). Als ik er aan denk zal ik nog wel een keer een foto van dat scherm maken en hier plaatsen.
In de boordcomputer achter het stuur is ook een indicatie van verbruik. Er is een balkje, dat gaat tot maximaal 60 kW. Bij het optrekken zie je dat je al vaak meer dan 60 kW verbruik hebt.
Edit: linkje naar foto toegevoegd
Op deze foto zie je de balk op ongeveer 35 kWh/100km staan.
Edit: linkje naar foto toegevoegd
Op deze foto zie je de balk op ongeveer 35 kWh/100km staan.
[ Voor 32% gewijzigd door Kuo op 21-03-2019 16:13 ]
Thanks, ga ik vanmiddag even proberen te vindenKuo schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:13:
In de boordcomputer achter het stuur is ook een indicatie van verbruik. Er is een balkje, dat gaat tot maximaal 60 kW. Bij het optrekken zie je dat je al vaak meer dan 60 kW verbruik hebt.
Wat ik zo vervelend vind aan deze discussies is dat mensen constant maar gedrag proberen goed te praten terwijl het wettelijk niet is toegestaan en de kans dat iets gebeurt niet relevant is tot het gevaarlijke gedrag.Z___Z schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:09:
Bij jouw voorbeelden staat je voorganger ook niet direct vol op de rem. De kans dat te weinig afstand een kop-staart botsingen oplevert, waarbij degene voor je vol op de rem gaat staan waarbij er voor die auto geen andere auto rijdt is nihil. Dat is geen kans van 0,1%, eerder 0,001%. 0,1% kans is 1 op 1000, dat zou dan echt super vaak voorkomen, gezien het aantal auto's op de Nederlandse wegen en het aantal auto's dat minder dan 2 seconden afstand houdt.
Door afstand te houden tot je voorganger rij je veiliger. Feit. Dit is NOOIT iets slechts. Dat de persoon ervoor ook ruimte heeft vergroot alleen maar de buffer en geeft zelfs ruimte om minder hard te moeten remmen, waardoor eventuele klevers achter je misschien net genoeg ruimte hebben om wel te remmen.
Door geen afstand te houden tot je voorganger omdat zijn voorganger ver weg is loop je meer risico. Of dat nou 0.0001% of 1% is niet relevant. Dat bediscussieer ik niet. De wet is erop ingericht dat er iets onvoorspelbaars kan gebeuren en je daarop moet kunnen acteren.
En ik weet niet waar jij je nieuws vandaan haalt, maar op de Nederlandse snelwegen gebeurt er dagelijks meerdere keren een ongeval. Jij denkt dat die te kleine volgafstand daar geen invloed op heeft?
Ik heb denk ik vaker dan 10x meegemaakt dat mensen opzij moesten naar vluchtstroken of wat dan ook om een botsing te voorkomen bij een plotse noodstop. Als er geen vluchtstrook is zit je dus gewoon in je voorganger. Is het nou echt zo moeilijk dat principe te begrijpen?
Dat je er voor kiest het niet te doen is aan jou, maar probeer nou niet te doen alsof het geen gedrag is met een hoger risico dan te doen zoals het hoort. Ik rij ook niet altijd netjes deze afstand, dat is niet reëel om te verwachten, maar wees dan wel zo eerlijk te realiseren dat je fout zit.
Auto staat inmiddels wel bij de dealer maar ophalen kan ik hem pas op 29-03-2019.martijnst002 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:35:
Goedemorgen,
veel mee gelezen en nu bericht van mijn dealer gekregen over de auto.
25-07-2018 op de reserveringslijst aangemeld.
01-12-2018 gebeld door dealer voor afspraak.
04-12-2018 proef gereden.
12-12-2018 auto besteld (02-01-2019 door leasemaatschappij besteld heb ik begrepen van de dealer).
Levering +/- 22-03-2019. (Waarschijnlijk staat die nu op de boot: Sunrise Ace)
Bestelde kleur: Snow White Pearl
ExecutiveLine
Dealer: van Mossel Hengelo
--> Had btw in januari al kunnen rijden (stond ergens bovenaan de lijst bij de dealer) maar ivm huidige leaseauto hebben ze mij in overleg naar levering midden maart doorgeschoven.
Kia Frank Vaneman Amsterdam ZuidOost, 28-8-2018 reservering geplaatst en 14-12 besteld (via leasemaatschappij). Kreeg toen te horen dat hij eind mei zou komen maar werd vanmorgen ineens gebeld dat 'ie klaar staat!Nice! heb je een reservering geplaatst? Bij welke dealer? Mijn dealer geeft geen updates. heel apart dat er zoveel verschil is in de leveringen.
We gaan wel offtopic zo. Maar @Z___Z heeft wel gelijk dat het anders niet past.Zebby schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:26:
[...]
Wat ik zo vervelend vind aan deze discussies is dat mensen constant maar gedrag proberen goed te praten terwijl het wettelijk niet is toegestaan en de kans dat iets gebeurt niet relevant is tot het gevaarlijke gedrag.
Door afstand te houden tot je voorganger rij je veiliger. Feit. Dit is NOOIT iets slechts. Dat de persoon ervoor ook ruimte heeft vergroot alleen maar de buffer en geeft zelfs ruimte om minder hard te moeten remmen, waardoor eventuele klevers achter je misschien net genoeg ruimte hebben om wel te remmen.
Door geen afstand te houden tot je voorganger omdat zijn voorganger ver weg is loop je meer risico. Of dat nou 0.0001% of 1% is niet relevant. Dat bediscussieer ik niet. De wet is erop ingericht dat er iets onvoorspelbaars kan gebeuren en je daarop moet kunnen acteren.
En ik weet niet waar jij je nieuws vandaan haalt, maar op de Nederlandse snelwegen gebeurt er dagelijks meerdere keren een ongeval. Jij denkt dat die te kleine volgafstand daar geen invloed op heeft?
Ik heb denk ik vaker dan 10x meegemaakt dat mensen opzij moesten naar vluchtstroken of wat dan ook om een botsing te voorkomen bij een plotse noodstop. Als er geen vluchtstrook is zit je dus gewoon in je voorganger. Is het nou echt zo moeilijk dat principe te begrijpen?
Dat je er voor kiest het niet te doen is aan jou, maar probeer nou niet te doen alsof het geen gedrag is met een hoger risico dan te doen zoals het hoort. Ik rij ook niet altijd netjes deze afstand, dat is niet reëel om te verwachten, maar wees dan wel zo eerlijk te realiseren dat je fout zit.
Het enige goede alternatief is m.i. om de maximumsnelheid drastisch te verlagen, naar 100 of 80 en daar dan ook strict op te handhaven (de matrixborden hebben we al, maar iedereen scheurt er voorbij als er daar geen file is). Bij een lagere snelheid passen er namelijk meer auto's op dezelfde lengte weg, en kom je dus eerder thuis dan met de huidige 140 - 70 - 0 - 140 harmonica's in de spits met kopstaart botsingen en spookfiles tot gevolg.
Ik probeer niks goed te praten, ik hou al meer afstand dan de meesten om me heen, maar zeker geen 75 meter. Ik noem alleen de feiten op die ik dagelijks om me heen zie. Feit is gewoon dat als je zelf goed oplet het veel veiliger is om minder dan 2 seconde afstand te houden dan dat er beweerd wordt.Zebby schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:26:
[...]
Wat ik zo vervelend vind aan deze discussies is dat mensen constant maar gedrag proberen goed te praten terwijl het wettelijk niet is toegestaan en de kans dat iets gebeurt niet relevant is tot het gevaarlijke gedrag.
Ik heb in 10 jaar ook wel zo'n 10x meegemaakt dat ik harder moest remmen dan normaal (zeker niet vaker dan dit, ik denk als je dit veel vaker tegen komt dat je niet goed oplet). Maar op de 400 miljoen meters die ik daarin heb gereden is dat dus 1:400 miljoen meter gereden KM kans dat dit gebeurt. Met ACC dat ik sinds begin februari in de Niro heb, heb ik al veel vaker dan die 10x in 10 jaar gehad dat ik vond dat de ACC te laat reageert en dus potentieel een gevaarlijke situatie oplevert.
De discussie startte natuurlijk wel bij de Niro
Zijn er al mensen die er 100k mee hebben gereden dat ik hem 2ehands kan overnemen? 
En de frequentie van voorkomen hangt denk ik af aan je traject. Ik rij helaas voorbij wel 3 punten waar op >100km/ph geritst moet worden, daar gaat het nogal vaak mis met remmen tot resultaat.
En de ergste gevallen kwam ik tegen toen ik nog dagelijks 2-baans moest rijden zonder matrix borden, met mist, heuvels e.d. De enige waarschuwing die je dan hebt is hopelijk een voorganger met alarmlichten, want dat kan snel gaan. 1x bijna fout gegaan, letterlijk na de heuvel dat het stilstond zonder waarschuwing. Geen mist of wat dan ook. Dat ging toen ook voor en achter mij fout.
ACC is helaas nog niet zo ver dat je niet op hoeft te letten, al nodigt het w.m.b. wel te veel uit waardoor het eindresultaat inderdaad gevaarlijker is dan gewoon zelf rijden. ACC in de file - prima. ACC bij >100 vind ik wat riskant, vooral omdat niet iedereen het heeft en het gedrag wat je omschrijft inderdaad gevaar kan leveren bij minder alerte bestuurders. Helaas moet je rekening houden met de zwakste schakel.
Die 2e zin leest toch erg als "het hoeft niet want". Natuurlijk moet je goed opletten, maar goed opletten EN afstand houden hoor je te doen, niet het een of het ander. Vandaar mijn frustratie.Z___Z schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:42:
[...]
Ik probeer niks goed te praten, ... Feit is gewoon dat als je zelf goed oplet het veel veiliger is om minder dan 2 seconde afstand te houden dan dat er beweerd wordt.
En de frequentie van voorkomen hangt denk ik af aan je traject. Ik rij helaas voorbij wel 3 punten waar op >100km/ph geritst moet worden, daar gaat het nogal vaak mis met remmen tot resultaat.
En de ergste gevallen kwam ik tegen toen ik nog dagelijks 2-baans moest rijden zonder matrix borden, met mist, heuvels e.d. De enige waarschuwing die je dan hebt is hopelijk een voorganger met alarmlichten, want dat kan snel gaan. 1x bijna fout gegaan, letterlijk na de heuvel dat het stilstond zonder waarschuwing. Geen mist of wat dan ook. Dat ging toen ook voor en achter mij fout.
ACC is helaas nog niet zo ver dat je niet op hoeft te letten, al nodigt het w.m.b. wel te veel uit waardoor het eindresultaat inderdaad gevaarlijker is dan gewoon zelf rijden. ACC in de file - prima. ACC bij >100 vind ik wat riskant, vooral omdat niet iedereen het heeft en het gedrag wat je omschrijft inderdaad gevaar kan leveren bij minder alerte bestuurders. Helaas moet je rekening houden met de zwakste schakel.
Het startte inderdaad bij mijn ervaring met de E-Niro en het omgaan met zijn hulpsystemen
wellicht dat we deze discussie verder moeten voeren bij een "autonoom rijden" topic.
On Topic:
helaas is het nog een vrij prijzig systeem maar dat klinkt wat beter dan de standaard VESS
On Topic:
Geniaal!!
Leasemaatschappij vandaag besteld bij Durmi Purmerend, verwachte levering februari volgend jaar. Gaat om een black pearl executiveline zonder reservering.
Vraagje, ik heb bij sommige reviews op YouTube gezien dat er een schuif/kanteldak aanwezig is echter zie ik die nergens in de optielijst of accessoires staan?
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Klopt, is in veel landen en optie. In NL vooralsnog niet zolang je enkel tussen DynamicLine en ExecutiveLine kan kiezen. Vraag me af wanneer ze meer opties gaan toestaan. Een 230V stopcontact in de middenconsole is bijvoorbeeld ook zo’n optie.renzo4000 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:54:
Vraagje, ik heb bij sommige reviews op YouTube gezien dat er een schuif/kanteldak aanwezig is echter zie ik die nergens in de optielijst of accessoires staan?
Pfff, lekker oenig. Ik had mijn sleutel in mijn jaszak, leg mijn jas in de kofferbak die ik dicht doe. Shit! Niets doet het dan meer. Ook kofferbak kan niet meer open met knopje. Kia gebeld. Niets aan te doen. Nu omslachtig naar huis via taxi om reserve sleutel te halen.
Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
Kan je via de achterbank niet gewoon in je kofferbak.swaluw2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:48:
Pfff, lekker oenig. Ik had mijn sleutel in mijn jaszak, leg mijn jas in de kofferbak die ik dicht doe. Shit! Niets doet het dan meer. Ook kofferbak kan niet meer open met knopje. Kia gebeld. Niets aan te doen. Nu omslachtig naar huis via taxi om reserve sleutel te halen.
Bank neerklappen of scherm over de kofferbak wegschuiven.
Snap het al je had de andere deuren ook op slot zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door harw op 21-03-2019 21:00 ]
Ouch. Was bij mn Toyota toch beter geregeld, die begon te piepen als er nog een sleutel in de auto aanwezig was. Zal wel met die speciale behandeling van de kofferbak te maken hebben, dat je die los van het slot haalt en de overige deuren dan op slot blijven en bij dichtgooien meteen de boel vergrendelt..swaluw2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:48:
Had liever een los knopje bij de kofferbak gehad om de sloten dicht te doen.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-03-2019 20:59 ]
Ja precies. Dat had ik ook verwacht. Was blij dat ik mijn mobieltje nog had, anders is het echt lastig bij een afgelegen parkeer terrein met portemonnee ook in de auto.CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:57:
[...]
Ouch. Was bij mn Toyota toch beter geregeld, die begon te piepen als er nog een sleutel in de auto aanwezig was. Zal wel met die speciale behandeling van de kofferbak te maken hebben, dat je die los van het slot haalt en de overige deuren dan op slot blijven en bij dichtgooien meteen de boel vergrendelt..
Had liever een los knopje bij de kofferbak gehad om de sloten dicht te doen.
Wel een lesje geleerd

Ik dacht dat Kia je dan kwam helpen: KIW ofzoiets?
Alleen als ik het zelf zou betalen omdat het "eigen schuld" was. 200 euro vaste kosten, dan nog geen zekerheid dat het lukte. Anders wegslepen plus extra kosten.Sigmasailor schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:46:
Ik dacht dat Kia je dan kwam helpen: KIW ofzoiets?
Vindt het eigenlijk een bug dit.
Dat is geen bug. Zoiets noemen ze een ‘feature’...... 🤣
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ook wel user error genoemd.Hippe Lip schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:45:
Dat is geen bug. Zoiets noemen ze een ‘feature’...... 🤣
Had je eerst de achterklep ontgrendeld? En niet de portieren?
Ik leg mijn jas altijd op de achterbank voordat ik in stap, nooit eerder bij nafgedacht maar dat voorkomt wel dat je staat te kijken en denkt, wtf en nu?
[ Voor 19% gewijzigd door YStunnenberg op 22-03-2019 06:54 ]
Ik heb net een paar keer (heel dapper) thuis kofferbak open gedaan, de sleutel erin gelegd en dichtgedaan. Dan hoor ik een lange pieptoon, maar dan gaat ie daarna met de kofferbakknop gewoon weer open.
Om van te leren: wat had je nog meer gedaan om deze bug te realiseren?
swaluw2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:48:
Nu we 't toch over sleutels hebben; bij mijn huidige auto kan ik weglopen en gaat de auto automatisch op slot bij een afstand van 2 meter oid. Ideaal! Je handen vrij, dus met spullen in je handen geen probleem. Gewoon weglopen, nergens op drukken en de auto gaat op slot. Kan de e-niro dat ook?
[ Voor 15% gewijzigd door ChillXXL op 22-03-2019 08:42 ]
Ik laat de sleutels ook meestal in mijn jaszak liggen en wanneer je dan naar de vergrendelde auto gaat en de achterklep open doet doet hij netjes alleen de achterklep open.YStunnenberg schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 06:53:
[...]
Ook wel user error genoemd.![]()
Had je eerst de achterklep ontgrendeld? En niet de portieren?
Ik leg mijn jas altijd op de achterbank voordat ik in stap, nooit eerder bij nafgedacht maar dat voorkomt wel dat je staat te kijken en denkt, wtf en nu?
Heel handig.. maar inderdaad dus opletten dat je dan niet je jas met sleutels er in legt haha dit zou mij ook zo kunnen gebeuren.
Trouwens als je de sleutels in je auto laat liggen (bijv in de grote bak onder de draaiknop) dan gaat de auto wel piepen!
Helaas heeft de e-Niro deze feature niet...ChillXXL schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:39:
Nu we 't toch over sleutels hebben; bij mijn huidige auto kan ik weglopen en gaat de auto automatisch op slot bij een afstand van 2 meter oid. Ideaal! Je handen vrij, dus met spullen in je handen geen probleem. Gewoon weglopen, nergens op drukken en de auto gaat op slot. Kan de e-niro dat ook?
Huh? Ik ging er vanuit dat dit er op zou zitten met het KESSY systeem?giancarlo_f schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:35:
[...]
Helaas heeft de e-Niro deze feature niet...
Of werkt dat nog met zo’n knopje op het handvat? Op zich zou dat niet veel uit maken voor mij (moet het handvat toch vast pakken bij het openen en sluiten), maar gewoon dichtgooien en lopen is toch wel erg handig!
Eigenlijk niets verder gedaan. Ik liep naar de auto, aankomend bij de auto had ik in 1 hand laptoptas, de andere hand mijn jas die ik had uitgedaan en drukte op het knopje van de kofferbak (sleutel niet aangeraakt, die zat nog in mijn jaszak). Kofferbak ging open, deed daar mijn jas en tas in de kofferbak, hoorde geen piep, deed de kofferbak dicht en liep naar de deur op om dat knopje te drukken maar die deed niets. Daarna terug naar kofferbak, die ging niet meer open, ook niet na 100+ pogingen gedurende een half uur (stond kwartier in de wacht bij de Kia Alarmcentrale overigens). Bij mijn vorige auto (Outlander) kon ik als de sleutel in de auto lag de auto/kofferbak niet op slot doen, of waren de deuren automatisch geopend als de kofferbak wel geopend werd. Nu zijn deze 2 los van elkaar te openen.Martin2508 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:01:
Ik heb net een paar keer (heel dapper) thuis kofferbak open gedaan, de sleutel erin gelegd en dichtgedaan. Dan hoor ik een lange pieptoon, maar dan gaat ie daarna met de kofferbakknop gewoon weer open.
[...]
Waarom het bij jou dan wel via de kofferbakknop gewoon weer open gaat, begrijp ik dan niet.
Wellicht toch een specifiek probleempje bij mijn auto, en niet bij andere e-Niro's?
Tja, dat deed ik een tijd geleden ook nog wel eens, totdat ik de auto ergens in de stad kort parkeerde voor een boodschap en bij terugkomst bleek dat iemand anders die jas op de achterbank wel erg interessant vondYStunnenberg schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 06:53:

Dus nooit meer dingen op de achterbank maar gewoon achterin.
<John O`Mill>
Heb je de kofferbak-knop wat langer ingedrukt ook? Als de auto op slot is en ik loop er heen met de sleutel in m'n zak, dan moet ik die greep iets langer vasthouden om 'm open te krijgen.swaluw2 schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:30:
[...]
Eigenlijk niets verder gedaan. Ik liep naar de auto, aankomend bij de auto had ik in 1 hand laptoptas, de andere hand mijn jas die ik had uitgedaan en drukte op het knopje van de kofferbak (sleutel niet aangeraakt, die zat nog in mijn jaszak). Kofferbak ging open, deed daar mijn jas en tas in de kofferbak, hoorde geen piep, deed de kofferbak dicht en liep naar de deur op om dat knopje te drukken maar die deed niets. Daarna terug naar kofferbak, die ging niet meer open, ook niet na 100+ pogingen gedurende een half uur (stond kwartier in de wacht bij de Kia Alarmcentrale overigens). Bij mijn vorige auto (Outlander) kon ik als de sleutel in de auto lag de auto/kofferbak niet op slot doen, of waren de deuren automatisch geopend als de kofferbak wel geopend werd. Nu zijn deze 2 los van elkaar te openen.
Waarom het bij jou dan wel via de kofferbakknop gewoon weer open gaat, begrijp ik dan niet.
Wellicht toch een specifiek probleempje bij mijn auto, en niet bij andere e-Niro's?
Kan je de auto niet vergrendelen of ontgrendelen met de app?
[Knuppel-in-het-hoenderhok-modus]CyBeRSPiN schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:30:
[...]
We gaan wel offtopic zo. Maar @Z___Z heeft wel gelijk dat het anders niet past.
Het enige goede alternatief is m.i. om de maximumsnelheid drastisch te verlagen, naar 100 of 80 en daar dan ook strict op te handhaven (de matrixborden hebben we al, maar iedereen scheurt er voorbij als er daar geen file is). Bij een lagere snelheid passen er namelijk meer auto's op dezelfde lengte weg, en kom je dus eerder thuis dan met de huidige 140 - 70 - 0 - 140 harmonica's in de spits met kopstaart botsingen en spookfiles tot gevolg.
Het is juist door de relatief hoge snelheden en korte afstanden dat de files gemiddeld genomen nog enigzins meevallen in Nederland, dat is ook de reden waarom veel rekenmodellen van de overheid volledig fout gaan t.ov. de praktijk, die modellen gaan uit van het feit dat iedereen zich volledig aan alle regels houdt. Wil het vanuit veiligheid niet goedpraten, maar als je de officiele regels qua afstand aanhoudt en dan ook nog eens de snelheid gaat verlagen, dan is dat dramatisch voor de doorstroming op het wegennet.
Ik hoop eigenlijk dat een snelle vergroening van het wagenpark ervoor zorgt dat de luchtkwaliteit verbetert en dat daardoor ook wegverbredingen minder problematisch zijn (Het zou mij niet zoveel uitmaken als er een paar rijstroken bijkomen, mits de luchtkwaliteit maar beter wordt).
Uit eigen ervaring ben ik namelijk van mening dat extra asfalt wel degelijk veel helpt, meer dan miljarden in het OV pompen.
[/modus]
Ik was daar straks op zoek naar de Duitse lage emissie zones en kwam de boetes tegen die je aangerekend krijgt: bumperkleven, indien je aan 100km/u dichter dan 50m nadert schiet je de hoofdvogel af.
En wat stoort u aan het technische luik van acc en de afstand versus de wetgeving in verband met die afstand? Of Lap jij die aan je laars, tot je het zal moeten ondervinden?😡GVR schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:23:
Zit ik hier verkeerd of ging dit topic over de E-niro?
Excuus, om het weer ontopic te makenGVR schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:23:
Zit ik hier verkeerd of ging dit topic over de E-niro?
Ik deel de ervaringen van velen hier dat SCC niet optimaal is:
Alleen in stand 1 is de afstand ok, in andere standen dermate groot dat dit niet past in de Nederlandse rijstijl en daardoor "onrust" veroorzaakt.
Het afremmen gebeurd te lomp naar mijn mening, wellicht dat hij moeilijk de snelheid van afremmen van de voorganger kan inschatten.
Er wordt te adhoc gereageerd op auto's die in- of uitvoegen op mijn rijstrook, wat resulteert in zinloos acceleren terwijl het 10 meter verder weer filerijden is, of zelfs een noodstop als iemand ietwat weinig onbenullig invoegd (maar wel op snelheid).
De responsesnelheid als het verkeer weer iets op gang komt is veel en veel te langzaam, zo lang dat mensen achter me nerveus worden omdat zij al wel optrekken (seconde of twee/drie reactietijd gok ik zo).
Op dit forum hen je geen on of offtopic; het is gezellige zooi waar alles door elkaar loopt... toch?
@swaluw2 Had jij even pech, als je jouw jas op de achterbank had gelegd dan was er niets aan de hand geweest. Dan had de auto sowieso niet meer op slot gegaan volgens het instructie boekje (ik heb trouwens een hybride misschien is het hier anders geregeld)

Zijn er kopers of dealers die al iets meer weten betreffende een eventueel komst en (bestelling ) verkoop van de nieuwe face lift , Kia e-Niro speculatie ?
Aha, ik vond het al vreemd dat dit bij mij ineens niet meer werkte. Bij aflevering werkte dat goed.rob313 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:36:
Daarna niet meer, maar dat komt dus door mijn autistische aard. Schakelaars moeten netjes in het midden staan bij mij

Wat is het voordeel precies van het spiegels kantelen? Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar bij het achteruit inparkeren tussen 2 auto's zie ik liever 2 auto's in mijn spiegels dan de straat...
Bij het achteruit inparkeren tussen 2 auto's gebruik ik de camera. Bij het achteruit inparkeren op mijn oprit waar ik ook nog een bocht moet maken wil ik graag de stoeprand zien en gebruik ik de gekantelde spiegels
Mmmm, net voor het eerst aan de 11kW paal in de straat (ander aansluiting is niet bezet). Om van 25% naar 100% te komen dacht de auto 22 uur nodig te hebben. Nu in de app staat 27%, nog 21 uur en 10 minuten nodig. Dat lijkt me niet de volledige 3.7kW die hij zou moeten pakken?
Met welke banden word de e-Niro afgeleverd? En als ik 18 inch velgen zou willen welke banden raden jullie dan aan? (Zomer)
Je weet dat de auto begint met heel langzaam laden als de deur net open is (geweest)? Na een paar minuten gaat dat omhoog. Daarom geeft-ie in het begin altijd een heel lange laadtijd aan.beschuit schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 16:41:
Mmmm, net voor het eerst aan de 11kW paal in de straat (ander aansluiting is niet bezet). Om van 25% naar 100% te komen dacht de auto 22 uur nodig te hebben. Nu in de app staat 27%, nog 21 uur en 10 minuten nodig. Dat lijkt me niet de volledige 3.7kW die hij zou moeten pakken?
<John O`Mill>
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.