Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 10:51
Vandaag de update van de Hyundai Ioniq5 geïnstalleerd op mijn Niro PHEV (MY21). Heeft als versienummer wederom 210603, echter wel een nieuwere map versie: EUR.14.41.42.585.402. Verwacht dat deze ergens vandaag of morgen online komt voor het publiek.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/p180x540/234709846_10159351261571069_7047886764768597311_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=825194&_nc_ohc=RuMKbSXVQ5EAX9VvVw6&_nc_oc=AQn0n4Y21GhKjfND6aH3gH2s0DmBcqiMj_ryF0dvZAUYrEvZzjSH0kv8m4RDAL1A6iA&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=2c6248f34009be41b485feac74608720&oe=6142D06D

EDIT:

Hierbij link naar de nieuwe update: https://drive.google.com/...3NWTuvYrT1AHZaPPjQmm/view

[ Voor 9% gewijzigd door Xmoo op 18-08-2021 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:33
Dank voor je opmerkzaamheid! Zelfde tarieven dus als via PlugSurfing, een prima deal dus!
Gelijk aangemeld en abo laten ingaan op 1 september a.s. Jammer dat je niet kan kiezen voor zo'n handige druppel zoals bij Plugsurfing. Enfin, weer een pasje erbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
Ritje Denemarken achter de rug en hoorde "lawaai" bij de achteras. Moeilijk te duiden, maar lijkt op een mix van een vlak stuk op een band en een gierend geluidje.

Iemand iets soortgelijks? Scheelt bij de dealer straks weer moeilijke gezichten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:27
Zit even te kijken naar een snellaadpaal bij mij in de buurt. Kies ik easy betaal ik 23 euro voor 50kW, kies ik advanced betaal ik 29 euro voor dezelfde 50kW. Ehhh hoe dan ?

Wel een nette prijs voor easy met snellader.

Esso Borst Leekerlanden
Kleine wijzend 2, 1647DT, Berkhout
Operator E-flux. 252kW DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:27
@Akemi
Voor AC laden is het in het algemeen goedkoper en dat is wat ik vooral zal doen. Sowieso binnen Nederland (vrijwel altijd) voldoende vermoed ik.

Snelladen zie ik iets voor grote ritten en met 64 kWh accupakket zie ik dat binnen NL niet als toevoeging daardoor.
Bv. snelladen met Shell Recharge is ook maar € 0,35 (tot Shell genoeg reclame genoten heeft allicht), daar is niet tegenop te boksen.

Wel eens dat het raar is dat het met abo duurder is dan zonder, maar daar hebben we andere laadpassen voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Xmoo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:53:
Vandaag de update van de Hyundai Ioniq5 geïnstalleerd op mijn Niro PHEV (MY21). Heeft als versienummer wederom 210603, echter wel een nieuwere map versie: EUR.14.41.42.585.402. Verwacht dat deze ergens vandaag of morgen online komt voor het publiek.

[Afbeelding]

EDIT:

Hierbij link naar de nieuwe update: https://drive.google.com/...3NWTuvYrT1AHZaPPjQmm/view
Kan ik dit zonder risico op een SD kaartje zetten en de kaart updaten in mijn eNiro? Bespaart me een ritje naar de dealer.
Hoe weet ik eigenlijk of ik een MY20 MY21 eNiro heb?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
DonJuape schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:47:
[...]

Kan ik dit zonder risico op een SD kaartje zetten en de kaart updaten in mijn eNiro? Bespaart me een ritje naar de dealer.
Hoe weet ik eigenlijk of ik een MY20 MY21 eNiro heb?
SD-Kaart lukt niet altijd. USB wordt geadviseerd.
MY20 en nieuwer zijn de gefacelifte variant met 10" scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Xmoo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:32:
[...]

MY20 en nieuwer zijn de gefacelifte variant met 10" scherm.
"MY20 en nieuwer..." is dat niet eigenlijk dat er geen MY21 bestaat?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42

Arfman

Drome!

DonJuape schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:45:
[...]

We verzanden nu een beetje in semantiek, maar volgens mij kenmerkt MY20 zich door het geupgrade infotainmentsysteem en bijbehorende dashboard aanpassingen. Een MY21 zou 100% hetzelfde kunnen zijn als een MY20, alleen dan gebouwd in 2021. Snap je het nog? :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
DonJuape schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:45:
[...]

Heb je een 10" infotainment system of een 7/8 (even vergeten hoe groot het oude scherm is(.
Mocht je 10" kun jij dit gebruiken en installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zou maar uitkijken met eigenhandig updates installeren. Je zal de eerste niet zijn die zn unit om zeep helpt, dan moet je geluk hebben dat je dealer het onder coulance wil verhelpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
CyBeRSPiN schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 14:43:
Ik zou maar uitkijken met eigenhandig updates installeren. Je zal de eerste niet zijn die zn unit om zeep helpt, dan moet je geluk hebben dat je dealer het onder coulance wil verhelpen..
De update zijn slim genoeg om aan te geven of ze voor jouw auto bestemd zijn of niet. Defecte unit valt gewoon onder garantie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
basis oplossing zonder abo is peperduur\niet concurrerend.
en met abo alleen interessant voor lieden die nagenoeg uitsluitend publiek laden.
optie met laag tarief Ionity in NL mi ook niet relevant. In NL heb je dat met 64kWh batterij vrijwel nooit nodig. Dus de extra abo kosten haal je er in NL nooit uit. Als je veel in Europa reist zou het interessant kunnen zijn maar ligt Ionity tarief ook 20ct hoger dan in NL dus kan ook even duren voor je de 13/mnd extra abokosten terugverdiend.
=> herstel: ik blijk in de war door voor mij onduidelijk bericht. als je de laadtarieven per land aanklikt krijg je session tarief te zien van meestal 49ct. Ik dacht dat het laadtarief werd getoond. Meeste landen is het dus wel 29ct en dan aantrekkelijk als je veel (meerdere malen per maand) in buitenland laden moet.
Heb wel aangevraagd, maar puur als backup voor situatie dat alle andere opties niet werken.

Beetje teleurstellende actie van Kia, dat doet de concurrentie een stuk beter.
Aanvulling: Het Ionity power tarief is alleen interessant als je echt veel in buitenland komt. Voor de gemiddelde mens die dat een paar keer per jaar doet niet.

Dit soort dingen gaan voor mij wel de doorslag geven bij de vraag of de volgende een Kia EV6 of Tesla Model Y gaat zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door eltron op 20-08-2021 18:58 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Xmoo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:33:
[...]

De update zijn slim genoeg om aan te geven of ze voor jouw auto bestemd zijn of niet. Defecte unit valt gewoon onder garantie.
Een defecte unit valt idd onder garantie, maar er zelf software in stoppen valt *niet* onder de garantie. Dat is geen functie die standaard beschikbaar is.

En zeker niet als dat software blijkt die ergens ‘aangepast’ is. Je hebt het namelijk niet officieel van Kia gekregen en je weet dus nooit zeker of het niet gemanipuleerd spul is wat je erin lepelt….

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Xmoo
Hippe Lip schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 22:47:
[...]

Een defecte unit valt idd onder garantie, maar er zelf software in stoppen valt *niet* onder de garantie. Dat is geen functie die standaard beschikbaar is.

En zeker niet als dat software blijkt die ergens ‘aangepast’ is. Je hebt het namelijk niet officieel van Kia gekregen en je weet dus nooit zeker of het niet gemanipuleerd spul is wat je erin lepelt….
Het is geen aangepaste software. Het komt gewoon via de software van Hyundai of Kia (Variërend via welke bron je het download). Vervolgens is er een check op de navigatie zelf of het wel een legitieme update is en of deze geschikt is voor jouw auto. Vervolgens pas gaat hij hem daadwerkelijk installeren. Enige manier dat het dus fout kan gaan, is je auto te vroeg afsluiten.

• Suicyder
  • Laatst online: 21:27
@Xmoo
Hoe vaak doe je dit zelf? Ik had de vraag over kaarten updaten inderdaad gesteld bij de dealer vorige week (haal mijne pas over 12 dagen op), maar die gaven inderdaad aan een USB stick te gebruiken tijdens beurten etc.

Ik zou het ja zo graag zelf doen, want wil up-to-date kaarten, anders ga ik snel weer richting Waze op AA, ondanks het gemis van laadfeatures.

[ Voor 4% gewijzigd door Suicyder op 19-08-2021 09:04 ]

• Xmoo
Suicyder schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:03:
@Xmoo
Hoe vaak doe je dit zelf? Ik had de vraag over kaarten updaten inderdaad gesteld bij de dealer vorige week (haal mijne pas over 12 dagen op), maar die gaven inderdaad aan een USB stick te gebruiken tijdens beurten etc.

Ik zou het ja zo graag zelf doen, want wil up-to-date kaarten, anders ga ik snel weer richting Waze op AA, ondanks het gemis van laadfeatures.
Altijd eigenlijk. Deed het ook bij mijn Stonic (GEN5) en nu Niro PHEV (Gen5-wide) Ik had nog gevraagd aan de dealer om mijn auto te voorzien van de laatste versie. Kreeg ik de maart versie, auto geleverd eind juni :S Dus zelf eerst de Mei versie geïnstalleerd, vervolgende Russische juni versie, gisteren Ioniq5 EUR versie en zo meteen Russische juli versie.

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 12:20
Weet iemand de betekenis van dit batterijsymbool met een “1” ervoor? Ik heb de wagen nu een paar dagen en dit viel mij ineens op, geen idee of het er altijd al was…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gYQb4FThfRx5GZkHTc4TRwXr2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p98BWj8xvheXsLz7UeAdG0hU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door bokkie72 op 19-08-2021 10:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 10:53
@bokkie72 1 = vol, 0 = leeg. Gewoon de schaalverdeling van je ‘brandstof’meter.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 08:49
Heeft iemand hier weleens gehad dat hij zijn laadklep niet open krijgt?

Gisteravond wilde ik de auto opladen, maar kreeg ik op geen enkele manier de laadklep geopend. Gebeld met de monteurs en er kwam ook een monteur om het te proberen ook die kreeg het niet los.

Ik heb nu een vervangend voertuig, tot wanneer het issue opgelost is. Maar ben benieuwd hoe lang het gaat duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Wiz_Kid ja is al een paar keer voorbijgekomen. De servo die het slot moet openen bleek toen stuk. Halve voorkant moet uit elkaar om daarbij te komen. Als ze die op voorraad hebben zal het niet zo lang duren, anders kunnen ze het slot ook tijdelijk verwijderen en dan kun je met ducttape de laadklep dicht houden:
_eLMo_ in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben inmiddels zonder slot naar Zweden op en neer geweest haha. Slotje was er in 3 weken, maar monteurs zijn allemaal met vakantie, dus ik ben volgende week aan de beurt.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:51

PeaceNlove

Deugleuter

Jeroen O schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 10:31:
@bokkie72 1 = vol, 0 = leeg. Gewoon de schaalverdeling van je ‘brandstof’meter.
Het duurde bij mij ook even voordat ik dat doorhad O-)

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-09 10:41
Gister bij het passeren van werken kreeg ik op het schermpje tussen de meters snelheids borden te zien 50&70 met onder de 50 een witte balk zouden ze bedoelen normaal 70 tijdelijk 50 vraag dit ivm 100/130 regeling rij normaal nooit met dat schermpje zo ingesteld

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 19:55
eltron schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:41:
[...]

basis oplossing zonder abo is peperduur\niet concurrerend.
en met abo alleen interessant voor lieden die nagenoeg uitsluitend publiek laden.
optie met laag tarief Ionity in NL mi ook niet relevant. In NL heb je dat met 64kWh batterij vrijwel nooit nodig. Dus de extra abo kosten haal je er in NL nooit uit. Als je veel in Europa reist zou et interessant kunnen zijn maar ligt Ionity tarief ook 20ct hoger dan in NL dus kan ook even duren voor je de 13/mnd extra abokosten terugverdiend.
Heb wel aangevraagd, maar puur als backup voor situatie dat alle andere opties niet werken.

Beetje teleurstellende actie van Kia, dat doet de concurrentie een stuk beter.

Dit soort dingen gaan voor mij wel de doorslag geven bij de vraag of de volgende een Kia EV6 of Tesla Model Y gaat zijn.
Wat bedoel je met ionity tarief ligt 20c hoger buiten NL? Bedoel je in het algemeen of met kiacharge, want dat laatste lijkt me toch niet te kloppen.

Maar dat terzijde, het blijft eigenlijk wel een serieuze kost die ionity power, ik heb er op gegokt dat ik in Frankrijk binnenkort (bijna) alles bij ionity laad en dat ik binnen het jaar nog naar het noorden trek ook... dan wordt het toch 'voordelig'

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:55
Vraagjes voor de mensen die de auto al bezitten.

Wij hebben er 1 besteld via PL en geen proefrit gedaan. Auto zal ergens in oktober geleverd worden. Is het heel erg wennen om in een EV te rijden? Vooral dat remmen via regenereren?

En wat wordt er precies meegeleverd met de auto qua kabels? Ik wil gewoon opladen via een stopcontact. Granny dus. Van wat ik heb kunnen vinden laad je dan op met ongeveer 10-16 km per uur. Dat zou prima zijn voor ons en bespaard voorlopig een dure laaadpaal. Maar als ik dus een stopcontact aan de buitenkant van de schuur regel dan wordt daar een kabel voor meegeleverd?

Alvast bedankt voor de antwoorden en hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:42
Rhumba schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:46:

Wij hebben er 1 besteld via PL en geen proefrit gedaan. Auto zal ergens in oktober geleverd worden. Is het heel erg wennen om in een EV te rijden? Vooral dat remmen via regenereren?

En wat wordt er precies meegeleverd met de auto qua kabels? Ik wil gewoon opladen via een stopcontact. Granny dus. Van wat ik heb kunnen vinden laad je dan op met ongeveer 10-16 km per uur. Dat zou prima zijn voor ons en bespaard voorlopig een dure laaadpaal. Maar als ik dus een stopcontact aan de buitenkant van de schuur regel dan wordt daar een kabel voor meegeleverd?

Regenereren is simpel, ik heb hem op automatisch staan (en dan stand 2) dan bepaalt hij zelf aan de hand van de navigatie hoeveel regeneratie handig is (minder op snelweg, meer in bochten in in steden)
Handmatig kan ook en je kunt ook nog flipperen, of je zet het helemaal uit, en bij remmen via pedaal gaat hij eerst ook nog regenereren. Hier niet te druk over maken dus.. :)

Ik laad bijna altijd met granny, om de 2-3 dagen even 12 uur aan de kabel en rijdt ca. 1200 km/maand. Kabel voor publiek (snel) laden en een aparte kabel voor stopcontact is meegeleverd (2 kabels dus)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:56
Zag ik vandaag toevallig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5lTJAnGOCpwOQOoKGUFK3vNA0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TB40yBTdGl90XHyLNOkKElL.jpg?f=fotoalbum_large

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:01

passat_to_ev

Nice_car

Ik ben erg onder de indruk van 89% en 431 km resterend. Dat is mij nog niet gelukt :?

MW_ID7

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

PeaceNlove schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

Het duurde bij mij ook even voordat ik dat doorhad O-)
Bij mij ook nu pas. Het was beter geweest als ze dat accu symbooltje ergens links halverwege tussen de 0 en de 1 hadden gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bij mij staat hij op maximaal regeneren (stand 3). Dat is even wennen maar dan heb je vrijwel altijd dat je alleen maar met het gaspedaal rijdt en de rem alleen nog gebruik om de auto het laatste stukje (bijvoorbeeld voor een rood verkeerslicht) stil te zetten.
Als je meer de ICE ervaring wilt zet je hem op stand 2 voor een remmen op de motor zoals een diesel en op stand 1 voor remmen op de motor zoals een benzine.
Er is inderdaad ook nog een "Auto" stand voor regeneren maar dat gebruik ik niet want ik wil voorspelbaar gedrag.
De stuurpeddels gebruik ik niet voor het remmen. Ik zie het voordeel niet en ik wil het niet aanwennen zodat ik in mijn ICE naar peddels zoek en te laat met mijn voet rem.

Er zit een AC laadpaalkabel bij een granny charger kabel ding.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 19-08-2021 19:01 ]

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

passat_to_ev schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 18:18:
[...]

Ik ben erg onder de indruk van 89% en 431 km resterend. Dat is mij nog niet gelukt :?
Die is wel hoog ja. Ik zit zelf nu op 83% accu en 395 km resterend. Niet erg ver daarvandaan, maar voor die paar extra kilometers moet je hard je best doen

• Rhumba
Kird03 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:57:
[...]

Regenereren is simpel, ik heb hem op automatisch staan (en dan stand 2) dan bepaalt hij zelf aan de hand van de navigatie hoeveel regeneratie handig is (minder op snelweg, meer in bochten in in steden)
Handmatig kan ook en je kunt ook nog flipperen, of je zet het helemaal uit, en bij remmen via pedaal gaat hij eerst ook nog regenereren. Hier niet te druk over maken dus.. :)

Ik laad bijna altijd met granny, om de 2-3 dagen even 12 uur aan de kabel en rijdt ca. 1200 km/maand. Kabel voor publiek (snel) laden en een aparte kabel voor stopcontact is meegeleverd (2 kabels dus)
Bedankt! Toch fijn om even bevestigd te krijgen dat een laadpaal niet nodig is. Scheelt weer een zak geld :)

En dan remmen gaat zo te lezen wel goed komen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
[...]

Ik weet niet of het enkel op de actieve rit wordt berekend of de laatste x kilometer oid. Maar hierbij de actieve rit en mijn totaal aantal km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJFf4S6vluaQ1PT-XXYVAXwvsJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0WQX1hstL8OkAIeQvA0kWRE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3xINopb99vHeDUuAHVVV0uTbyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUDyIC4yn5NLI8v2MUtcyEEV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58
Card Nox schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:23:
[...]

Ik weet niet of het enkel op de actieve rit wordt berekend of de laatste x kilometer oid. Maar hierbij de actieve rit en mijn totaal aantal km.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na 9 maanden & 11K km ben ik vrij zeker dat het berekend wordt op basis van de laatste rit. Zit zelf voor die 11K aan een gemiddelde van 15,5, maar als ie 100% geladen is geeft hij nu vlot een bereik aan van 510km en meer. (Momenteel 93% en 479km resterend)

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:13
Dat zijn mooie cijfers voor jullie. Het zal ook helpen dat je niet harder dan 100 mag. Rijden jullie met adaptive of statische cruise control?

Mijn auto staat ongeveer 15 september bij de dealer overigens. 23 juli besteld. Best snel gelukkig.

• eltron
angelofhope schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:43:
[...]
Wat bedoel je met ionity tarief ligt 20c hoger buiten NL? Bedoel je in het algemeen of met kiacharge, want dat laatste lijkt me toch niet te kloppen.

Maar dat terzijde, het blijft eigenlijk wel een serieuze kost die ionity power, ik heb er op gegokt dat ik in Frankrijk binnenkort (bijna) alles bij ionity laad en dat ik binnen het jaar nog naar het noorden trek ook... dan wordt het toch 'voordelig'
Met Ionity power betaal je abo 13/mnd en dan per kWh in NL 29ct en buiten NL 49ct, dat verschilt dus 20ct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
WillemJanJansen schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:56:
Dat zijn mooie cijfers voor jullie. Het zal ook helpen dat je niet harder dan 100 mag. Rijden jullie met adaptive of statische cruise control?

Mijn auto staat ongeveer 15 september bij de dealer overigens. 23 juli besteld. Best snel gelukkig.
let ook even op de reistijd 1776km/40u=44,4km/u
das best een aardig stukje onder de 100.
oftewel stadsverkeer met lage snelheid, weinig luchtweerstand en veel regenereren haal je dergelijke cijfers zonder veel moeite. Snelweg is ander verhaal als je >100km/u rijdt.

• Card Nox
@WillemJanJansen, acc en veelal regen mode 3, 99% vd tijd op Eco.

@eltron, zoals je al zegt veel 50 en 80 wegen en relatief weinig snelweg, ik gok zo'n 10%. Zoals je zegt weinig luchtweerstand dat helpt enorm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 16:15
Zojuist bevestiging gehad dat mijn bestelde e-Niro 64kWh Dynamic Plus aanstaande vrijdag aan mij geleverd wordt d:)b

Komende van een 15 jaar oude benzine auto een verademing waar ik me enorm op verheug.

[ Voor 27% gewijzigd door Chorro op 20-08-2021 08:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58
eltron schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:20:
[...]

let ook even op de reistijd 1776km/40u=44,4km/u
das best een aardig stukje onder de 100.
oftewel stadsverkeer met lage snelheid, weinig luchtweerstand en veel regenereren haal je dergelijke cijfers zonder veel moeite. Snelweg is ander verhaal als je >100km/u rijdt.
@eltron : Toegegeven!
'k Ben een particulier die sinds eind vorig jaar zonnepanelen en een e-Niro heeft. Door het vele corona-thuiswerken voor mij een leuke gelegenheid om te testen hoe ver ik kan gaan: de helft minder kilometers rijden dan normaal, maar vooral enkel thuis opladen wanneer de zon schijnt.

8 maanden later is mijn elektriciteitsverbruik thuis ongeveer even hoog als rond dezelfde periode vorig jaar.
Wat voor mij wil zeggen dat ik die 11.000km op zonne-energie heb kunnen rijden. :-)

Maar heb mijn rijstijl en - snelheid niet zoveel aangepast: alleen dat regennen is even aanpassen om er het uiterste uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Xmoo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:09:
[...]

Altijd eigenlijk. Deed het ook bij mijn Stonic (GEN5) en nu Niro PHEV (Gen5-wide) Ik had nog gevraagd aan de dealer om mijn auto te voorzien van de laatste versie. Kreeg ik de maart versie, auto geleverd eind juni :S Dus zelf eerst de Mei versie geïnstalleerd, vervolgende Russische juni versie, gisteren Ioniq5 EUR versie en zo meteen Russische juli versie.
Wat bedoel je met Ioniq5 EUR versie? Is dit een andere versie dan die Kia gebruikt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:51
Op vakantie ga ik de Granny voor het eerst gebruiken.

Even testjes gedaan. Vergeef mij als het al een keer gepost is.

Hier de resultaten :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuCQEg8uKvdHWdEJo34cPy_uvVw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hefwwK2RCoynSDB0p4QQMqZ2.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YncquHwackZWKDfnuCWVGzT014Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KursSvESM0KcP1Gvt7GgjSv.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybvg5afUbS1cIs2oguI8wnqNx_c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KETt40IW4JjcGKPCwyZz5i64.jpg?f=fotoalbum_medium

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
eltron schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:13:
[...]

Met Ionity power betaal je abo 13/mnd en dan per kWh in NL 29ct en buiten NL 49ct, dat verschilt dus 20ct
Volgens mij betaal je met Ionity power 0.29 ct. Ook in Frankrijk. > https://kiacharge.com/o/d.../tariffs/pdf?locale=nl_NL
Haal je niet het sessie tarief door elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 20:16
driel24 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:51:

Hier de resultaten :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die 2,6kW krijg ik hier ook uit de straatpaal dus die 'snelheid' ben ik gewend (1 fase E Niro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
wortelsoft schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

Die 2,6kW krijg ik hier ook uit de straatpaal dus die 'snelheid' ben ik gewend (1 fase E Niro)
Dat is relatief langzaam. Bij de gebruikelijke 11kWh palen haal ik 3.6 (als de smart charging niet aangaat)

Ik heb sinds kort een publieke paal voor de deur met 22kWh.
Haal ik met de 1 fase e-Niro 7.2 kw. Echt heel fijn.
Als ik hem 's avonds neerzet is hij de volgende morgen altijd vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
driel24 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:51:

Hier de resultaten :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zit ook nog een laadsnelheid setting voor de Granny in het EV menu. Heb me daar altijd over afgevraagd wat dat dan doet icm de setting op de Granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
driel24 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:11:
[...]

Dat is relatief langzaam. Bij de gebruikelijke 11kWh palen haal ik 3.6 (als de smart charging niet aangaat)

Ik heb sinds kort een publieke paal voor de deur met 22kWh.
Haal ik met de 1 fase e-Niro 7.2 kWh. Echt heel fijn.
Als ik hem 's avonds neerzet is hij de volgende morgen altijd vol.
Dat is inderdaad traag, heel af en toe haal ik 3,6kW en net maar 1,8kW zal hier ook wel load balancing aan staan op de palen. Nu ik een paal voor de deur heb laad ik wat vaker. Morgen ga ik 170km rijden, daarom laad ik hem nu naar 100% en als ik dan terug kom laad ik naar 80 of 90% op die manier zit er altijd een goede range in de auto en kan ik gelijk weg mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
driel24 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:57:
[...]
Volgens mij betaal je met Ionity power 0.29 ct. Ook in Frankrijk. > https://kiacharge.com/o/d.../tariffs/pdf?locale=nl_NL
Haal je niet het sessie tarief door elkaar ?
Je hebt gelijk en "ik haal het door elkaar", maar vooral omdat de site op dit punt erg verwarrend is.

Als je klikt op tarieven per land onder de kop

Laden in het buitenland
Landen
(Klik om de oplaadtarieven per land te bekijken)
België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot Brittanië, Hongarije, Ierland, Italië, IJsland, Kroatië, Letland, Litouwen, Liechtenstein, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechische Republiek, Zweden, Zwitserland

Dan popt bij vrijwel alle landen 49ct op ik meende dat dit dan het laadtarief was, ook gezien de kop, maar blijkt het session tarief te zijn het kWh tarief krijg je daar niet te zien maar moet je helemaal achterin de download die jij hebt gelinkt opzoeken.

overigens kan het dan wel interessant worden voor iemand die veel in buitenland rijdt. Je betaalt 156 abo/jaar maar laadt dan ca. € 12 per laadsessie voordeliger (uitgaande van 40kWh per keer bij lange rit snelladen van ca. 15- ca75%.)
Voor de gemiddele mens niet interessant, maar voor iemand die wekelijks naar zuid frankrijk moet met de e-niro zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:15:
[...]
Er zit ook nog een laadsnelheid setting voor de Granny in het EV menu. Heb me daar altijd over afgevraagd wat dat dan doet icm de setting op de Granny.
gewoon max van de lader (in dit geval granny), of afknijpen, net als bij de andere instellingen voor de AC en DC laders in dat menu in de auto. (max, min, of middle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
eltron schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:53:
[...]

gewoon max van de lader (in dit geval granny), of afknijpen, net als bij de andere instellingen voor de AC en DC laders in dat menu in de auto. (max, min, of middle).
Maar als Granny op 8A staat en dan in EV menu ook op minimaal, is dat dan nog steeds 8A of dan minder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heb ik afgelopen zomer getest en dan kom ik op 4A als ik de Granny zet op 8A en in het menu van de auto op minimaal. Dashboard gaf aan 0,9 kW.

[ Voor 10% gewijzigd door rokil op 20-08-2021 20:08 ]

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:54:
[...]

Maar als Granny op 8A staat en dan in EV menu ook op minimaal, is dat dan nog steeds 8A of dan minder?
Interessant om te testen, maar hij zal ongetwijfeld rekening houden met minimum niveau van ik dacht 6A..
Ha @rokil heeft het al getest en het kan nog minder

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 20-08-2021 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik heb het alleen getest met de granny ingesteld op 8A, omdat ik op de camping niet hoger kon gaan, maar als de granny ingesteld staat op 8A kun je dit in het menu van de auto instellen op minimaal (4A), midden (6A) en maximaal (8A).
Lijkt me dat dit met de andere 2 standen op de granny ook zo werkt, dus 50%, 75% en 100% van de ingestelde waarde.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
rokil schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:27:
Ik heb het alleen getest met de granny ingesteld op 8A, omdat ik op de camping niet hoger kon gaan, maar als de granny ingesteld staat op 8A kun je dit in het menu van de auto instellen op minimaal (4A), midden (6A) en maximaal (8A).
Lijkt me dat dit met de andere 2 standen op de granny ook zo werkt, dus 50%, 75% en 100% van de ingestelde waarde.
Waar zit deze setting heb hem nog nooit gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@z0rk0l, Ergens bij EV settings meen ik me te herinneren.

[ Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 21-08-2021 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:12:
Interessant om te testen, maar hij zal ongetwijfeld rekening houden met minimum niveau van ik dacht 6A..
Ha @rokil heeft het al getest en het kan nog minder
Een laadpaal kan minimaal 6A aan de auto doorgeven. Dat wil niet zeggen dat de auto niet met minder mag laden enkel dat de auto niet met meer mag laden.

Een auto is ook niet verplicht om daadwerkelijk te laden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 20:17
JeroenE schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:09:
[...]
Een laadpaal kan minimaal 6A aan de auto doorgeven. Dat wil niet zeggen dat de auto niet met minder mag laden enkel dat de auto niet met meer mag laden.

Een auto is ook niet verplicht om daadwerkelijk te laden ;)
Dat is helaas niet correct. Ik sta wel eens bij openbare laadpalen (die van Ikea zijn hier erg goed in) waarbij de laadpaal dan 0,5kW levert. Dat is heel wat minder dan 6A. Mijn auto vraagt het maximale wat leverbaar is, maar blijkbaar is er niet meer stroom beschikbaar op dat moment.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@DutchKel Dan is dan wel spannend, dat zou zeg maar zo'n 2A zijn. Een laadpaal kan zelf helemaal de stroom niet beperken net zo min als een stopcontact dat kan doen. Dus je auto moet op de een of andere manier denken dat er niet sneller geladen kan worden.

Wellicht komt het PWM signaal helemaal niet door en is dit het minimum wat de auto dan toch probeert te laden?

Als je dit bij meerdere palen hebt lijkt het me eerder iets wat in jouw auto of kabel niet helemaal goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
JeroenE schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:56:
@DutchKel Dan is dan wel spannend, dat zou zeg maar zo'n 2A zijn. Een laadpaal kan zelf helemaal de stroom niet beperken net zo min als een stopcontact dat kan doen. Dus je auto moet op de een of andere manier denken dat er niet sneller geladen kan worden.

Wellicht komt het PWM signaal helemaal niet door en is dit het minimum wat de auto dan toch probeert te laden?

Als je dit bij meerdere palen hebt lijkt het me eerder iets wat in jouw auto of kabel niet helemaal goed zit.
De kabel zit helemaal prima, ook is er niks mis met de auto. Dit weet ik omdat er na een tijdje wel iets sneller wordt geladen. Vaak als ik terug kom staat die met 2,1kW te laden. In een heel zelden geval kan ik bij Ikea met 3,6kW laden.

Ik denk dat ze daar gewoon teveel palen hebben staan met een te beperkte aanvoer.

Aangezien ik dat voornamelijk bij Ikea heb gehad, laad ik de auto dus goed op voordat ik naar Ikea ga.

Ik heb dit 1 keer gehad bij een parkeergarage maar daar ging die na ongeveer 10 minuten naar 7,2kW (Max van mijn auto bij wisselspanning). Toen waren de andere auto’s ook vol (en was mij auto de enige die aan het laden was). Daarvoor stonden er nog andere auto’s te laden.

Verder heb ik het dus nog nergens gehad. De meeste laadpalen hebben loadbalancing zoals ik heb gemerkt. Dit is om ervoor te zorgen dat er niet te veel stroom over de kabels gaat. Misschien hebben ze bij Ikea 3x35A wat over 10 auto’s verdeeld moet worden oid. Dan blijft er niet veel over als alle palen bezet zijn.

Aanvullend: een laadpaal kan overigens wel degelijk aangeven met hoeveel je kunt laden. Dit omdat er soms niet meer beschikbaar is. Als ik thuis laad en heb een hoog stroomverbruik doordat bv de wasmachine aan staat welke op dezelfde fase als de laadpaal staat. Dan heb ik liever niet dat de auto gaat laden met de 4,2kW wat die normaal doet. Dan slaat de hoofdautomaat namelijk af omdat die maar maximaal 25A kan leveren. Er zit op de paal bij mij thuis dus ook een loadbalancer. De paal levert dus wat er over blijft.

Edit2: ik zie overigens dat je veel ervaringen hebt met Tesla’s daar werkt het iets anders bij, die laden op met 3 fasen, de iets oudere Niro’s laden op met 1 fase. Met 3 fase heb je dan dus ook 3 keer zo veel wat er geleverd wordt dus 3x2A=6A

[ Voor 18% gewijzigd door DutchKel op 21-08-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
JeroenE schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:56:Een laadpaal kan zelf helemaal de stroom niet beperken net zo min als een stopcontact dat kan doen.
Huh? Er zijn legio laadpalen die dat kunnen. Danwel instelbaar, danwel via loadbalancing, en zelfs regelen op basis van teruglevering van zonnepanelen (bv Zappi). ik zou zelfs beweren dat er juist veel laadpalen zijn die (onder bepaalde omstandigheden) de stroom beperken.

(edit: gaat trouwens wel offtopic, zie verder het laadpalen topic)

[ Voor 12% gewijzigd door TechLight op 21-08-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DutchKel schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:51:
[...]

Dat is helaas niet correct. Ik sta wel eens bij openbare laadpalen (die van Ikea zijn hier erg goed in) waarbij de laadpaal dan 0,5kW levert. Dat is heel wat minder dan 6A. Mijn auto vraagt het maximale wat leverbaar is, maar blijkbaar is er niet meer stroom beschikbaar op dat moment.
Nee dat klopt niet. Hij laadt met 0,5kW zolang de laadklep de stekker nog niet vergrendeld heeft. Dit om geen vonken te trekken als je afkoppelt. Hierdoor lijkt het alsof er niet sneller geladen kan, maar als je even wacht gaat ie over naar wat de paal max kan leveren (zoals je zelf ook al observeerde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:16:
[...]

Nee dat klopt niet. Hij laadt met 0,5kW zolang de laadklep de stekker nog niet vergrendeld heeft. Dit om geen vonken te trekken als je afkoppelt. Hierdoor lijkt het alsof er niet sneller geladen kan, maar als je even wacht gaat ie over naar wat de paal max kan leveren (zoals je zelf ook al observeerde).
Dan zal het wel toevallig zijn geweest dat andere auto's net op dat moment vol waren. Maar dat verklaart niet dat ik bij sommige Ikea's later nog steeds met 0,5kW aan het laden was (ik heb niet gecontroleerd of de stekker los of vast zat, mogelijk waren er problemen met het vergrendelen en was die inderdaad niet vergrendeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
DutchKel schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:51:
[...]

Vraagje. Hoe zie je die 0,5kW? Zodra je de deur opent? Op dat moment gaat de stroom terug en wordt het slot van de stekker gehaald. Blijf je dan even zitten zie de waarde weer oplopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Steeck03 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Vraagje. Hoe zie je die 0,5kW? Zodra je de deur opent? Op dat moment gaat de stroom terug en wordt het slot van de stekker gehaald. Blijf je dan even zitten zie de waarde weer oplopen
Mijn handelingen zijn vaak:
-Kabel erin aan beide kanten.
-Laadpas tegen de laadpaal om het laden te starten.
-Wachten tot de lamp blauw is zodat die ook werkelijk aan het laden is.
-Laadpas in de auto leggen (wel uit het zicht).
-Deur dicht maken en op slot zetten.
-Kijken hoe lang het laden nog duurt (door het raam).

Als die dan nog niet vergrendeld is dan gaat die ook niet meer vergrendelen.

Bij de meeste laadpalen gaat dit prima en zie ik inderdaad 3,6kW of hoger. Alleen bij Ikea valt het me op dat die daar dan vaak op 0,5kW staat en dan iets van 80-90 uur nodig heeft met laden. Ik moet dan ook wel zeggen dat alle laadpalen daar ook vaak bezet zijn. Op andere plaatsen waar ik vaak laad staan maar 2 aansluitingen op 1 paal waarvan ze dan beide vaak vrij zijn als ik daar kom.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 21-08-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:33
Ik heb regelmatig problemen om de laadstekker uit mijn nieuwe e-niro te krijgen.

Is dit de juiste volgorde?:
- laadpas tegen paal
- auto ontgrendelen
- laadstekker uit de paal
- laadstekker uit de auto (lukt vaak niet)

Als het niet lukt moet ik een aantal keren auto vergrendelen en ontgrendelen, hoop hebben, dan lukt het.

Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

grotegok schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:27:
Ik heb regelmatig problemen om de laadstekker uit mijn nieuwe e-niro te krijgen.

- laadpas tegen paal
- auto ontgrendelen

Als het niet lukt moet ik een aantal keren auto vergrendelen en ontgrendelen, hoop hebben, dan lukt het.

Doe ik iets fout?
Je laadpoort vergrendelt volgens mij weer binnen tien seconden nadat je de auto ontgrendelt hebt, dus als je dan eerst de stekker uit de paal trekt heb je kans dat de stekker in je auto weer vergrendelt. Nog een keer de auto ontgrendelen en dan de stekker uit de auto trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
grotegok schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:27:

- laadpas tegen paal
- auto ontgrendelen

Doe ik iets fout?
ik doe auto ontgrendelen en stekker uit auto, je hebt vrij kort als je de auto open maakt om de stekker eruit te krijgen, daarna pas langs de paal en daar de stekker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:27
Mij is bij het afleveren verteld dat je twee keer op deur openen moet drukken om je stekker eruit te kunnen halen. Nooit problemen gehad dus eigenlijk nooit geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xmoo
turkeyhakan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:10:
[...]

Wat bedoel je met Ioniq5 EUR versie? Is dit een andere versie dan die Kia gebruikt?
Nee zijn uiteindelijk allemaal dezelfde systemen. Alleen de ene merk brengt het sneller uit als de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

TechLight schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:22:
[...]
Huh? Er zijn legio laadpalen die dat kunnen. Danwel instelbaar, danwel via loadbalancing, en zelfs regelen op basis van teruglevering van zonnepanelen (bv Zappi). ik zou zelfs beweren dat er juist veel laadpalen zijn die (onder bepaalde omstandigheden) de stroom beperken.
Nee, de laadpaal geeft wat aan de auto door en het is vervolgens de auto die de laadstroom beperkt; niet de paal.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Xmoo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:56:
[...]

Nee zijn uiteindelijk allemaal dezelfde systemen. Alleen de ene merk brengt het sneller uit als de ander.
Is het basisbestand hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
PeaceNlove schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:57:
[...]

Je laadpoort vergrendelt volgens mij weer binnen tien seconden nadat je de auto ontgrendelt hebt, dus als je dan eerst de stekker uit de paal trekt heb je kans dat de stekker in je auto weer vergrendelt. Nog een keer de auto ontgrendelen en dan de stekker uit de auto trekken.
Als je de eerste keer de auto ontgrendelt gaat er een timer lopen van 10-15 seconden. Als je niet binnen die periode de laadkabel eruit haalt gaat het kabelslot er weer op.

Het venijnige is dat een tweede maal de auto van het slot af halen terwijl je nog in die timer zit, de timer niet reset.

Ik heb dus vaak dat ik de auto van het slot haal, dan de laadpas pak, dan naar de kabel toe loop, de auto nog een keer van het slot haal en dan hoor ik 1 of 2 seconden later het kabelslot erop gaan, haha.

Super B-merk Kia gedrag :+

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

_eLMo_ schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:09:
[...]

Als je de eerste keer de auto ontgrendelt gaat er een timer lopen van 10-15 seconden. Als je niet binnen die periode de laadkabel eruit haalt gaat het kabelslot er weer op.

Het venijnige is dat een tweede maal de auto van het slot af halen terwijl je nog in die timer zit, de timer niet reset.

Ik heb dus vaak dat ik de auto van het slot haal, dan de laadpas pak, dan naar de kabel toe loop, de auto nog een keer van het slot haal en dan hoor ik 1 of 2 seconden later het kabelslot erop gaan, haha.

Super B-merk Kia gedrag :+
De tweede keer ontgrendelen heb ik de stekker die nog in de auto steekt praktisch al vast, geen last van dus. Maar zal er eens op letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Laatst online: 06-09 22:28
[...]

Ik zit normaal op ongeveer 440 a 450 km bij 100% in de zomer. Nu zo'n 1000km naar Dordogne in Frankrijk gereden volgeladen en met dakkoffer erop. 100 a 110 km/u gereden op de snelwegen. Hier op vakantiepark de auto weer opgeladen en hij geeft nu nog maar 395 km bij 100% aan.

Het viel me op dat bij laatste keer onderweg laden bij Ionity de auto nog met maar max 44 kW werd opgeladen. Bij eerdere snelladers was dat gewoon boven de 70 kW zoals verwacht. Evnotify gaf batterij temp van tegen de 40 aan. Kan de batterij te warm zijn waardoor de laadsnelheid lager blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:10
StenilsoN schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:03:
[...]

Ik zit normaal op ongeveer 440 a 450 km bij 100% in de zomer. Nu zo'n 1000km naar Dordogne in Frankrijk gereden volgeladen en met dakkoffer erop. 100 a 110 km/u gereden op de snelwegen. Hier op vakantiepark de auto weer opgeladen en hij geeft nu nog maar 395 km bij 100% aan.

Het viel me op dat bij laatste keer onderweg laden bij Ionity de auto nog met maar max 44 kW werd opgeladen. Bij eerdere snelladers was dat gewoon boven de 70 kW zoals verwacht. Evnotify gaf batterij temp van tegen de 40 aan. Kan de batterij te warm zijn waardoor de laadsnelheid lager blijft?
Indien ik, bij normale ritten, de snelheid beperk tot 110km/u GPS dan zie ik bij 100% SoC steevast een getal hoger dan 480 staan.
Dit is een voorspelling van het te rijden aantal km gebaseerd op uw historisch rijgedrag (en gebruikte type wegen).
Als je straks terug gemengde wegen opzoekt zonder dakkoffer dan gaat dat getal terug de hoogte in.

Bij hoge batterij temperatuur kan je een thermale run away krijgen in de batterij: de batterij gaat zelf de batterij altijd maar verhogen, tot ontflampunt.
Vandaar dat temperatuursbeheersing cruciaal is en dit doet men door actief te koelen en de laadstroom te beperken - men noemt dit effect ook rapidgate.
Vermoedelijk had je net een grote rit erop zitten en was je aircosysteem de batterij nog aan het koelen. Afhankelijk van het model denk ik gelezen te hebben dat de laadstroom bepaling bepaald werd op het connectiemoment van de wagen met de lader en niet meer tijdens het kaadproces. Ik denk dat Bjorn zelfs testen gedaan had waarbij hij meteen na een heftige rit het laden startte en waarbij hij eerst een poos wachtte vooraleer het laden te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Bij wat voor buitentemperatuur was dat? Ik heb in italy een paar weken terug met 36graden buitentemp en 110-130 rijden. Eigenlijk laad ik altijd wel boven de 65kW. Echter bij de wat oudere ionity’s heb ik tot 2x toe ook langdurig rond de 45kW geladen.
De coldgate ken ik maar de rapidgate is bij kia niet/nauwelijks aanwezig dacht ik.

Als voorbeeld:
Na 4 minuten laden SoC 32%, 53kW dat is bijna 20kW minder dan mijn verwachting op basis van de laadcurve. Buitentemp was iets van 25 graden en 3 uur lang vmax 110 gereden, verder waren wij de enige aan de Ionity lader (4 stalls 350kW)
Samengevat: dit viel nogal tegen. https://www.goingelectric...gser-Heide-West-A3/41266/

Ander voorbeeld:
Soc 53%, 74,8kW laden, dit is zelfs iets meer dan de laadcurve aangeeft. Omstandigheden zoals hierboven, wederom solo aan het laden, alleen ditmaal een 100kW lader van GOFast. https://www.goingelectric...Coldrerio-Ovest-A2/41397/

Blijft lastig te doorgronden die laadsnelheden. Eigenlijk bij alle ionity laders welke ik heb aangedaan zat ik tussen de 50-60kW als “topsnelheid” alleen bij een hele recente https://www.goingelectric...es-de-Brissogne-A5/58486/ Ionity haal ik wel >70kW

Laadcurve van mijn Kia
https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Soul

[ Voor 82% gewijzigd door Appie Heijn op 22-08-2021 12:47 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Blijft lastig te doorgronden die laadsnelheden.
Als je niet alle parameters publiceert inderdaad
Je ontbreekt zelfs 1 van de belangrijkste: de temperatuur van je accu pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
bruneelm schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Als je niet alle parameters publiceert inderdaad
Je ontbreekt zelfs 1 van de belangrijkste: de temperatuur van je accu pack
Tja daar heb ik dan bijna geen screenshots van genomen. De hoogst geziene waarde was 40 graden. Toen het buiten 35 graden was. I.t.t de Niro werkt de E-Soul voor geen meter samen met de BT dongle i.c.m ev notify

De heenweg heb ik getracht abrp te gebruiken, alleen mijn iphone 11 pro werd zo ontzettend warm dat ik daar maar mee gestopt ben, qua actieradius ben ik abrp ook niet echt nodig met het aanbod snelladers in Duitsland, Zwitserland en Noord-Midden Italië.

[ Voor 21% gewijzigd door Appie Heijn op 22-08-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:13:
Nee, de laadpaal geeft wat aan de auto door en het is vervolgens de auto die de laadstroom beperkt; niet de paal.
Oh, dan is het dus een stukje semantiek. De laadpaal kan immers op ieder moment de auto laten weten dat de maximale stroom hoger of lager mag zijn, en de auto regelt dat dan (ook naar eigen inzicht over wat de auto maximaal vindt, indien dat lager is). Dat de auto de daadwerkelijk uitvoerende is, doet verder niet af dat voor de gebruiker de laadpaal doorgaans “bepaalt” wat het maximum is, ook als de auto dat vervolgens “uitvoert”.

Het ging in de originele reactie van JeroenE inderdaad om zeer lage stroomsterktes waarbij het onwaarschijnlijk (of niet volgens spec wellicht) is dat de paal minder dan 6A aangeeft terwijl de auto toch met minder laadt. Dan ligt de oorzaak inderdaad aan de kant van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@TechLight ik moet ineens terugdenken aan: Marcva in "Het grote Kia e-Niro topic"
Is dat met die minimale laadsterktes al opgelost d.m.v. updates of nieuwere modeljaren? Ik overweeg nog om mijn laadpaal door een zappi ter vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 09:57

Thyzz

-=leeg=-

Appie Heijn schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:24:
@TechLight ik moet ineens terugdenken aan: Marcva in "Het grote Kia e-Niro topic"
Is dat met die minimale laadsterktes al opgelost d.m.v. updates of nieuwere modeljaren? Ik overweeg nog om mijn laadpaal door een zappi ter vervangen.
Ik rijd een my20 met firmware van de levering (december) . En ik heb ook een Zappi en PV en dat gaat tot nu toe foutloos. Het enige dat ik niet doe (ook niet nodig) is boosten. Ik laad 80% van de tijd op eco+ modus (alleen bij 1.4kW of meer PV overschot)

5325wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:30
Appie Heijn schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:24:
Het probleem zat in het kortsluiten van de twee ongebruikte fasen bij 1 fase laden (Kia). En dat niet (tijdig) opheffen bij omschakeling naar 3 fasen.
Never mind: het is aan beide zijden opgelost. Eerst door Zappi: die hebben 30 seconden vertraging ingebouwd als je van 1 naar 3 fasen gaat. Toen door Kia met een firmware update begin dit jaar. Zappi was erg snel in het softwarematig fixen van het probleem toen het eenmaal bekend was. De Zappi herkent een Hyundai, of Kia en past daar zijn gedrag op aan.
Kortom: er is geen enkel reden om jezelf en je e-niro niet te verwennen met een Zappi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:30
Thyzz schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:34:
[...]

Ik rijd een my20 met firmware van de levering (december) . En ik heb ook een Zappi en PV en dat gaat tot nu toe foutloos. Het enige dat ik niet doe (ook niet nodig) is boosten. Ik laad 80% van de tijd op eco+ modus (alleen bij 1.4kW of meer PV overschot)
Zo gebruik ik 'm ook. Alleen gisteravond, bij een percentage van 20, volle bak (11kW) laten laden in de wetenschap dat er voorlopig geen zon te zien zou zijn. Dat is eigenlijk voor het eerst in anderhalf jaar.
Ik heb overigens de indruk dat langzaam laden niet perse zuiniger is. Het lijkt of er een vast verlies is, een vaste drempel van x Watt. Dat zou juist pleiten voor sneller laden. Maar goed: onderbuik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Dat klopt: eenmaal de lader start met werken heb je energie(verlies) om die draaiende te houden, daarnaast heb je bijkomende verliezen die afhankelijk zijn van de laadstroom. Zo kunnen de verliezen oplopen naar 17%

De zappi was de eerste 1f Wallbox die een PV installatie mee in rekening kon brengen. Het heeft een hele poos geduurd vooraleer ze een oplossing hadden voor een 3f installatie misschien omdat dit in de UK ongebruikelijke installaties zijn bij particulieren. Zelf ook overwogen om er eentje aan te schaffen, het ontbreken van de 3f én het feit dat ze geen API hadden heeft me doen zoeken naar andere mogelijkheden. Zo ben ik bij de go-eCharger uitgekomen. Geen kant en klare oplossing je hebt immers nog een rpi nodig om aan te sturen.
Zelf kan ik programmeren maar ik ben zo bij openWB.de terecht gekomen eigenlijk een zappi-look-alike bouwpakket. Je kan alles kopen en door een elektricien laten installeren of er bepaalde onderdelen kopen, de rest bij je eigen elektricien.
Je kan de rpi mét software kopen of zoals ik deed een rpi lokaal kopen, de open source software kopen, de installatie handleiding volgen, parameters instellen en die koppelen (instelling) aan een met API uitgeruste Wallbox. Ik denk dat er 4 andere dan de hunner reeds vermeld staan de go-e is de goedkoopste.
Doet ook meteen aan load balancing met het huis en eventueel meerdere wallboxes. Ondertussen zijn er ook home automation acties aan het bijkomen.
De software doet wat die moet doen maar zelf ben ik momenteel aan het experimenteren met node-red, programmeren met 'lego' blokjes, de functionaliteit zoals de zappi heb ik al op internet gevonden en aangepast aan mijn noden. Gewoon omdat dit leuk is, dus heb ik al 2 systemen om mijn go-e aan te sturen IOT is nu eenmaal een leuk tijdverdrijf.
Gezien de interesse in de zappi heb ik ook enkele UK YTers gevolgd en merk ik wel dat het gesloten systeem van de zappi moeite heeft correct om te werken indien er een thuisbatterijsysteen geïnstalleerd word. Inde openWB zitten enkele accusystemen ingebakken en met de node-red kan je ook al flows (zoals het IOT systeem de werking benoemt) te vinden.

Wil je een of the shelf gesloten systeem - zappi en eddi voor SWW
Wil je een (of the shelf) open source systeem met identiek en meer mogelijkheden kijk ook even naar openWB
Wil je een uit de kluiten gewassen granny charger (mobiel 7kW4 of 22kW) die je kan aansturen met de openWB of andere IOT soft kijk ook even naar deze die vermeld staan in de mogelijkheden bij openWB o.a. go-e
Voor elk wat wils dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
turkeyhakan schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 08:53:
[...]

Is het basisbestand hetzelfde?
Correct. Volgens mij komen de units van LG.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Jammer dat het topic nu alleen nog maar over "laad-gerelateerde" zaken gaat met voor mij een overkill aan terminilogie en vakjargon.
Dit is helaas voor mij als gemiddelde gebruiker niet prettig meer te volgen.
Sorry, het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen te kwetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wij hebben de auto net een week en ik kan een paar vragen wel beantwoorden:
- Als je een schakelauto gewend bent, dan is het (heel) even wennen. Mijn zoon had nog nooit in een automaat gereden en het duurde pakweg 5 seconden en hij was gewend. Het grootste probleem als je nog nooit automaat hebt gereden is dat je de neiging hebt de koppeling in te trappen als je afremt, dan dus kneiterhard op het rempedaal trapt en met je tanden in het stuurwiel zit....
- Regeneratief remmen vergt meer gewenning, maar eenmaal gewend is het heerlijk. Ik heb hem nu op automatisch staan, dan remt hij sterker af als er bijvoorbeeld een andere auto voor je rijdt die ook afremt. Het is even zoeken naar de instelling die voor jou werkt.
- Je krijgt twee kabels mee: een dikke laadkabel voor aan de laadpaal en de "Granny charger" voor in het stopcontact. Beide zijn (uit mijn hoofd) een meter of drie lang. Hou er wel rekening mee dat de granny lader ongeveer 2500 Watt trekt (12 Ampere) en dat er op dezelfde zekering (uitgaande van 16A) dus geen andere grootverbruikers mogen zitten. Je kunt de granny charger overigens afstellen op 12A, 10A en 8A dus als je de tijd hebt, kun je hem ook beperken tot 8A (ongeveer 1800 Watt). En als je thuis tegelijk je auto oplaad, de was doet, een pizza opwarmt en gaat stofzuigen, dan wordt je hoofdzekering zenuwachtig.

[ Voor 3% gewijzigd door multikoe op 23-08-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
multikoe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

Wij hebben de auto net een week en ik kan een paar vragen wel beantwoorden:
- Als je een schakelauto gewend bent, dan is het (heel) even wennen. Mijn zoon had nog nooit in een automaat gereden en het duurde pakweg 5 seconden en hij was gewend. Het grootste probleem als je nog nooit automaat hebt gereden is dat je de neiging hebt de koppeling in te trappen als je afremt, dan dus kneiterhard op het rempedaal trapt en met je tanden in het stuurwiel zit....
- Regeneratief remmen vergt meer gewenning, maar eenmaal gewend is het heerlijk. Ik heb hem nu op automatisch staan, dan remt hij sterker af als er bijvoorbeeld een andere auto voor je rijdt die ook afremt. Het is even zoeken naar de instelling die voor jou werkt.
- Je krijgt twee kabels mee: een dikke laadkabel voor aan de laadpaal en de "Granny charger" voor in het stopcontact. Beide zijn (uit mijn hoofd) een meter of drie lang. Hou er wel rekening mee dat de granny lader ongeveer 2500 Watt trekt (12 Ampere) en dat er op dezelfde zekering (uitgaande van 16A) dus geen andere grootverbruikers mogen zitten. Je kunt de granny charger overigens afstellen op 12A, 10A en 8A dus als je de tijd hebt, kun je hem ook beperken tot 8A (ongeveer 1800 Watt). En als je thuis tegelijk je auto oplaad, de was doet, een pizza opwarmt en gaat stofzuigen, dan wordt je hoofdzekering zenuwachtig.
Tnx voor de info. Dat is wel even iets om rekening mee te houden. Zal eens kijken wat er nog meer op de zekering zit van de schuur... Hmm wasmachine, vaatwasser, oven....
Ik heb in principe wel tijd zat dus ga wel even kijken wat het beste voor ons is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhumba schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:35:
[...]

Tnx voor de info. Dat is wel even iets om rekening mee te houden. Zal eens kijken wat er nog meer op de zekering zit van de schuur... Hmm wasmachine, vaatwasser, oven....
Ik heb in principe wel tijd zat dus ga wel even kijken wat het beste voor ons is.
Ik dacht ook safe te zijn door maximaal 12A te laden achter een 16A zekering, totdat iemand me er op wees dat je hoofdzekering ook een beperkte capaciteit heeft. En dat het vervangen daarvan je geld gaat kosten want monteur nodig :) Nu zal het zo'n vaart niet lopen, we hebben allemaal apparaten in huis die minimaal 1000 Watt trekken (magnetron, stofzuiger, droger, wasmachine, vaatwasser, oven, etc) dus die 2000 Watt van de auto zal niet meteen voor problemen zorgen. Maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@multikoe dat vervangen van een hoofdzekering geldt alleen als je nog een oude installatie met smeltzekeringen hebt. Nieuwere installaties hebben een automaat die je zelf weer kunt inschakelen. Het is inderdaad de gelijktijdigheid waar je rekening mee moet houden.
@Rhumba graag verder hier: voor andere modellen EVs speelt dit namelijk ook en dan houden we dit topic gefocust op de e-Niro: Het grote "thuis laden van je EV" topic. Veel van je vragen zijn daar waarschijnlijk al wel beantwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-08-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Is het mogelijk om bepaalde settings van de "Auto" climate control stand te customizen? Op zich ben ik wel tevreden over de Auto-stand (tot nu toe dan, ik heb de auto nog geen maand) maar ik zou graag zien dat deze standaard de lucht over de voorruit leidt en niet in mijn gezicht blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusl84
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:36
Goededag,

Ik heb een vraagje.
Kan je aan de buitenkant zien wat de uitvoering is van de e-niro? Bijv. Comfort line - Dynamic line of executive line?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 18:40

Timple

DonJuape schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:38:
Is het mogelijk om bepaalde settings van de "Auto" climate control stand te customizen? Op zich ben ik wel tevreden over de Auto-stand (tot nu toe dan, ik heb de auto nog geen maand) maar ik zou graag zien dat deze standaard de lucht over de voorruit leidt en niet in mijn gezicht blaast.
Roosters voor je gezicht dicht maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Rusl84 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:48:
Goededag,

Ik heb een vraagje.
Kan je aan de buitenkant zien wat de uitvoering is van de e-niro? Bijv. Comfort line - Dynamic line of executive line?

Alvast bedankt
Zou het niet weten, maar vraag me wel af waarom jij dat wilt weten. Van jouw auto weet jij dat toch?
en hoeveel comfort de buurman wil interesseert mij eigenlijk niet en als ik het wel zou willen weten dan vraag ik het hem gewoon.
En voor Ev is mi nog wat relevanter of het een 39kWh of 64 kWh batterij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:32
rokil schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:55:
Heb ik afgelopen zomer getest en dan kom ik op 4A als ik de Granny zet op 8A en in het menu van de auto op minimaal. Dashboard gaf aan 0,9 kW.
Deze ervaring heb ik ook. 1,2kW in de middelste stand in het EV menu.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:05
Rusl84 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:48:
Goededag,

Ik heb een vraagje.

Alvast bedankt
Ja, DynamicPlusLine en Executive herken je aan het panorama/kanteldak en de LED koplampen. Dynamic en Comfort hebben bovenstaande niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
De meeste ExecutiveLines die nu rondrijden hebben geen kanteldak. Weet niet precies wanneer dat een optie is geworden?
De koplampen zijn inderdaad anders, en als je naar binnen kunt kijken: de Executive heeft lederen bekleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:06
Ik zie het dmv de aanwezigheid van privacy glass en parkeersensoren aan de voorkant (naast de LEDs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:06
Killah_Priest schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:57:
Ik zie het dmv de aanwezigheid van privacy glass en parkeersensoren aan de voorkant (en natuurlijk de koplampen).
Excuses, quote gedaan ipv wijzig

[ Voor 7% gewijzigd door Killah_Priest op 24-08-2021 10:58 ]

Pagina: 1 ... 151 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.