KIA Charge en Ionity
Iedereen die met een EV naar het buitenland heeft gereden is wel bekend met Ionity snelladers. Kon je vroeger (2,5 jaar geleden

) nog wel eens voordelig laden bij Ionity (b.v. voor 1 cent per minuut

) tegenwoordig is dat een stuk duurder, tenzij je een auto hebt gekocht van één van de sponsoren van Ionity.
Behoor je niet tot de gelukkigen, rekent Ionity €0.79 per kWh (of per minuut in Frankrijk).
Er zijn een paar algemene passen waarmee je goedkoper uit bent: Shell Recharge: €0.66 per kWh (of per minuut in Frankrijk) en Maingau: €0.75 per kWh (of per minuut in Frankrijk).
Ter wille van de eenvoud laat ik de kosten voor Frankrijk even buiten beschouwing. Om toch een idee te hebben: als je gemiddeld 60 kW per uur laadt, is de prijs per minuut in Frankrijk gelijk aan de kWh prijs in andere landen. Laad je langzamer, ben je duurder uit. Laad je sneller, goedkoper.
Onlangs heeft KIA een nieuw abonnement geïntroduceerd voor het gebruik van het Ionity netwerk, het zogeheten Power abonnement. Daar is al een aantal berichten over verschenen maar die bieden m.i. nog niet veel duidelijkheid.
Dit Power abonnement van KIA houdt in dat je voor een bedrag van €13 per maand de kosten voor laden bij Ionity €0.29 per kWh bedragen. Je kunt het abonnement alleen voor een periode van 1 jaar afsluiten, dus de kosten per jaar zijn 12 x €13 = €156.
Ten opzichte van het mij bekende goedkoopste tarief van een algemene laadpas (Shell Recharge) is het voordeel €0.37 per kWh. Dat betekent dat het break even point voor de kosten van het abonnement
€156 / €0.37 per kWh is: 354.30 kWh.
Hoeveel kilometers kun je met 354.30 kWh rijden?
Dat hangt er nogal vanaf. ’s Zomers, ’s winters? Tegenwind? Vanuit NL naar het zuiden (bergop?) Andersom? Dakkoffers? Fietsen mee? Hoe hard rijd je?
Mijn persoonlijke ervaring (Duitsland, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Zwitserland, Italië) komt neer op ongeveer 18 kWh per 100 km. Dat betekent dat als ik per jaar meer dan 354.30 * 100 / 18 km = 1.978 km rijd waarbij ik uitsluitend gebruik maak van Ionity snelladers het Power abonnement goedkoper uitvalt.
Hopelijk helpt voorgaande berekening je om zelf te bepalen of dit abonnement nuttig is.