Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orineaik
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-02-2022
Vraag over thuisladen:
Ik heb een my20 3 fasen en een "plug en laad" box van Mennekes.
➡️als ik de auto aansluit start het laden niet. Pas als ik de stekker eruit haal en voor de 2e keer plaats, start het laden.

Geprogrammeerd laden staat uit en automatisch laden (knop linksonder, onder Vess enzo) staat aan.
Iemand??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Orineaik schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:58:
Vraag over thuisladen:
➡️als ik de auto aansluit start het laden niet. Pas als ik de stekker eruit haal en voor de 2e keer plaats, start het laden.

Geprogrammeerd laden staat uit en automatisch laden (knop linksonder, onder Vess enzo) staat aan.
Iemand??
Dat eerste weet ik niet maar dat tweede is de autolock functie van de laadstekker. Deze unlockt de stekker als je laaddoel is bereikt. Dat lijkt me niet handig op openbare laadpunten want dan kunnen ze in ieder geval de stekker aan de autokant er uit halen. Wellicht ook aan de laadpaal kant met een noodknop ofzo en dan kunnen ze je dure laadkabel jatten.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoorj
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-02-2022
Rij sinds kort een E-niro en ben over de auto super tevreden. Maar toch twee vragen over de navigatie.
1. Het waarschuwingssignaal voor snelheidscontroles klinkt erg vroegtijdig. Is dit te veranderen en zoja hoe?
2. Is het mogelijk om de gesproken navigatie uit te zetten maar het geluidje voor flitspalen aan te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:51
schoorj schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:14:
Rij sinds kort een E-niro en ben over de auto super tevreden. Maar toch twee vragen over de navigatie.
1. Het waarschuwingssignaal voor snelheidscontroles klinkt erg vroegtijdig. Is dit te veranderen en zoja hoe?
2. Is het mogelijk om de gesproken navigatie uit te zetten maar het geluidje voor flitspalen aan te laten?
1. Bij navigatieinstellingen, instellingen flitsmeldingen kan je het tijdstip (de afstand) instellen. Standaard staat er een vinkje bij 'Afhankelijk van rijsnelheid'.
2. Vanaf de april-update is dit inderdaad mogelijk op de kaart via het 'luidsprekertje' aan de linker kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
komkommertijd schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:41:
Als vervolg op mijn voorbereidingen voor de eerste elektrische reis heb ik mijn auto vandaag voor het eerst aan een snellader van FastNed gehangen. Soc van zo'n 60% en vooraf zo'n 10 km snelweg gehad. Zowel bij de 150 als de 300kW lader (ik weet dat het in principe geen verschil moet uitmaken) begon ik met 50kW laden. Zakte zelfs nog naar 42kW bij Soc van 70%. Niro zou theoretisch bij 150kW lader toch tot max 77 kW moeten komen? Welke variabelen beïnvloeden de laadsnelheid bij snelladers? Of kan het ook afhankelijk zijn van de locatie van de snellader?
Terug van vakantie (Alpen). Op de heenreis braaf 100 km/u gereden op cc om zo ver mogelijk op één acculading te komen. Over zo'n 850 km gemiddeld verbruik van ongeveer 15,5 kWh/100 km (vijf personen en kofferbak vol geladen). Vier keer laden, waarvan één keer een Ionity lader (van 350 kW) die niet verder kwam dan 36 kW, de anderen haalden zo'n 70 kW...de laatste keer laden was maar kort, maar wel nodig om het laatste stukje te halen. Kwam met 7% accu aan...de reis duurde wel ontzettend lang, dus daarom voor de terugreis besloten om goed door te gassen...uh...door te stromen? Netjes aan de snelheid gehouden en waar het mocht tussen 130 en 140 km/h gereden. Het grappige is dat ik ook nu een gemiddeld verbruik van 15,5 kWh/100 km had. Zou het komen dat ik heel lang vanaf de Alpen bergaf heb gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
komkommertijd schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:34:
[...]

[...] Zou het komen dat ik heel lang vanaf de Alpen bergaf heb gereden?
Ja, ik merkte dat met mijn diesel ook al: zelfde rijstijl, hoger verbruik op de heenweg.
Vind je verbruik erg netjes trouwens gegeven de omstandigheden. De laadsnelheid dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58
[...]

Het grappige is dat ik ook nu een gemiddeld verbruik van 15,5 kWh/100 km had. Zou het komen dat ik heel lang vanaf de Alpen bergaf heb gereden?
@komkommertijd Ik sluit bergaf rijden niet uit, net zoals ik ondervonden heb dat wind mee of wind tegen een grote rol kan spelen. Laatst van Brussel naar Dordrecht en terug gereden: 12,5kWh/100km heen en 15,5kWh/100km terug, enkel en alleen omdat we in de terugreis behoorlijk wind tegen hadden. ('k Denk niet dat het hoogteverschil tussen de twee steden zo groot is :) )

[ Voor 35% gewijzigd door plmagis op 25-08-2021 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:45
Orineaik schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:58:
Vraag over thuisladen:

Iemand??
Hoor je de auto de kabel wel vergrendelen de eerste keer? Brand er iets van de 3 groene lampjes in het midden bovenop het dashboard (de eerste keer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Koen Hendriks schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:51:
Vraagje met betrekking op navigatie in Android Auto, kan je deze ook op je dashboard scherm krijgen per afslag / rotonde / afrit? Kreeg het in de proefrit niet voor mekaar.

En zijn er ook mensen die AAWireless toevallig hebben? Dat lijkt me ook nog wel aangezien er nu dus geen draadloze verbinding mogelijk is.
Mijn post is een beetje verloren gegaan, heeft iemand hier nog een antwoord op O-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:51
Koen Hendriks schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:56:
Vraagje met betrekking op navigatie in Android Auto, kan je deze ook op je dashboard scherm krijgen per afslag / rotonde / afrit? Kreeg het in de proefrit niet voor mekaar.

Mijn post is een beetje verloren gegaan, heeft iemand hier nog een antwoord op O-) ?
Ik heb AAWireless.
Maar ik snap je vraag niet helemaal. AA is een systeem, geen navigatie.
Met dit systeem kun je Waze, google maps, TomTom, etc etc starten.

Begrijp ik nu goed, dat je hem op bijv. radio hebt staan, maar als er dan een rotonde komt, je ineens
AA weer wilt zien ?

[ Voor 5% gewijzigd door driel24 op 25-08-2021 09:26 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

eltron schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:30:
[...]

Zou het niet weten, maar vraag me wel af waarom jij dat wilt weten. Van jouw auto weet jij dat toch?
en hoeveel comfort de buurman wil interesseert mij eigenlijk niet en als ik het wel zou willen weten dan vraag ik het hem gewoon.
En voor Ev is mi nog wat relevanter of het een 39kWh of 64 kWh batterij betreft.
In mijn geval ben ik op zoek naar een jonge tweedehands e-Niro. De meeste dealers zetten er maar wat bij qua opties (is mij al jaren een doorn in het oog). Bijvoorbeeld "DynamicLine 64 kWh" en dan zie je op de foto's verwarmde voorstoelen + privacy glass, dat is dus geen DynamicLine. Dan vraag ik mij dus meteen af of het wel dezelfde auto is die op de foto staat, of het betreffende autobedrijf wel voldoende kennis heeft.

Stoort me sowieso ook bij verkopers, de meeste die ik gesproken heb hebben geen idee, ik kan na een half dagje Googlen meer vertellen over de auto en de diverse opties en mogelijkheden dan zijzelf.

/frustratie :P

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

driel24 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:25:
[...]

Ik heb AAWireless.
Maar ik snap je vraag niet helemaal. AA is een systeem, geen navigatie.
Met dit systeem kun je Waze, google maps, TomTom, etc etc starten.

Begrijp ik nu goed, dat je hem op bijv. radio hebt staan, maar als er dan een rotonde komt, je ineens
AA weer wilt zien ?
Nee, misschien niet helemaal duidelijk gesteld, maar als je het 'standaard' navigatie systeem van de Kia gebruikt (los van AA) dan krijg je ook in je dashboard (scherm achter je stuur) navigatie items te zien (rotonde, kruispunt, afslag snelweg, etc).

Als ik AA navigatie gebruik (Google maps in dit geval), dan zie ik alleen de items op het gewone scherm waar AA op gekoppeld zit. Maar dus geen items op het dashboard scherm (achter het stuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:42

GVR

Vandaag de auto bij de dealer achtergelaten vanwege de bekende ratel, ze gaan de electromotor vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Koen Hendriks schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

Nee, misschien niet helemaal duidelijk gesteld, maar als je het 'standaard' navigatie systeem van de Kia gebruikt (los van AA) dan krijg je ook in je dashboard (scherm achter je stuur) navigatie items te zien (rotonde, kruispunt, afslag snelweg, etc).

Als ik AA navigatie gebruik (Google maps in dit geval), dan zie ik alleen de items op het gewone scherm waar AA op gekoppeld zit. Maar dus geen items op het dashboard scherm (achter het stuur).
ahhh.
AA geeft geen info tussen de klokken voor je neus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:22

d0s

sssst

Afgelopen vrijdag de KIA e-Niro 64 DynamicPlusLine in Aurora Black Pearl geleverd gekregen (met warmtepomp).

Private Lease contract getekend begin juni en zouden hem begin juli al kunnen rijden, maar we moesten wachten tot de einddatum van het huidige contract (3 maanden opzegtermijn).

We komen van een Nissan Leaf 2.0 af en dat is toch wel echt een shocking overgang. Vooral het infotainment en de kwaliteit van afwerking is zo veel beter in de KIA.

Eigenlijk zijn er maar twee opties die we een beetje missen en dat is de 360 graden camera voor het inparkeren en de dodehoekassistentie. Daar staan de vele pluspunten van de KIA tegenover:

- Rijlaanassistentie
- Infotainment
- Dakraam (wat een licht :))
- Stoelen zitten echt een stuk beter
- Geweldige adaptieve cruise control (hier gelezen dat de meningen daarover verdeeld zijn maar dan heb je nog nooit in een Leaf gereden. Daar is hij praktisch onbruikbaar vanwege de te grote minimale afstand tot je voorganger en het abrupt afremmen bij invoegers :))

Verder vind ik sommige dingen wel irritant, zoals dat je bestaande functies niet standaard aan of uit kan zetten. Zoals de parkeersensoren voor die je echt aan moet drukken, de rijbaanassistentie die standaard altijd aan staat op de 'hulpmodus' zelfs al zet je deze op waarschuwing en uit. Maar dat had de Leaf ook, dus in dat opzicht geen grote achteruitgang.

Op basis van de eerste 600 kilometer is de range zo'n 460 kilometer. Combi snelweg 100/120 en stadsverkeer dus dat is heel netjes.

Binnenkort maar eens langs de dealer voor een update van het infotainment, want mijn Android Auto kan geen splitscreen weergeven. De Apple Carplay van mijn vriendin doet dat wel en kan zelfs volledig fullscreen.

[ Voor 6% gewijzigd door d0s op 25-08-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18:23
Weet iemand of op de nieuwe KIA Charge abonnementen NL btw in rekening wordt gebracht? De uitgever van de pas is nl een Duits bedrijf. Vandaar.

PS: ook op andere forum Openbare laadpalen, laadpassen en providers geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:57
[...]

Terug van vakantie (Alpen). Op de heenreis braaf 100 km/u gereden op cc om zo ver mogelijk op één acculading te komen. Over zo'n 850 km gemiddeld verbruik van ongeveer 15,5 kWh/100 km (vijf personen en kofferbak vol geladen). Vier keer laden, waarvan één keer een Ionity lader (van 350 kW) die niet verder kwam dan 36 kW, de anderen haalden zo'n 70 kW...de laatste keer laden was maar kort, maar wel nodig om het laatste stukje te halen. Kwam met 7% accu aan...de reis duurde wel ontzettend lang, dus daarom voor de terugreis besloten om goed door te gassen...uh...door te stromen? Netjes aan de snelheid gehouden en waar het mocht tussen 130 en 140 km/h gereden. Het grappige is dat ik ook nu een gemiddeld verbruik van 15,5 kWh/100 km had. Zou het komen dat ik heel lang vanaf de Alpen bergaf heb gereden?
Zelf een soortgelijke rit gemaakt maar dan van 1100 km. Zowel heen als terug gemiddeld 105 km/h gereden, afgeladen auto met 2 volwassenen en 2 kinderen, gemiddeld verbruik van 14,4kWh/100 km. 4/5 keer geladen (wel altijd bij Ionity ivm tankpas), bij mij ging deze wel elke keer richting de 73kWh (tot 60%, daarna richting de 50, en vanaf 70% naar de 23). Gezien de korte stukken tussen de stops (gemiddeld 200-250km) altijd wel met een nog bijna halfvolle accu aangekomen bij laadpunt, dus hoefde ook niet heel lang te staan in principe, maar zonder het te merken ben je zo 30min verder en heb je alweer 80% SoC :).

Verder kwam ik er gisteren achter dat de e-Niro bij een plotselinge remactie automatisch de waarschuwingslichten aanzet, was me nog nooit opgevallen (gelukkig ook nog nooit nodig gehad ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Ystime op 25-08-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

driel24 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:47:
[...]

ahhh.
AA geeft geen info tussen de klokken voor je neus.
Jammer, dat deed die in de Volkswagen T-Cross die we in Spanje gehuurd hadden wel.

Zit er ook native split screen in tegenwoorden met AA? ik had ook gehoord dat AAWireless dit kon toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:52
d0s schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:08:
Binnenkort maar eens langs de dealer voor een update van het infotainment, want mijn Android Auto kan geen splitscreen weergeven. De Apple Carplay van mijn vriendin doet dat wel en kan zelfs volledig fullscreen.
Is daar een update voor ja? Mijn AA doet ook geen splitscreen/fullscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Koen Hendriks schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Jammer, dat deed die in de Volkswagen T-Cross die we in Spanje gehuurd hadden wel.

Zit er ook native split screen in tegenwoorden met AA? ik had ook gehoord dat AAWireless dit kon toevoegen
Ja, je moet de dpi op 103 oid zetten, je krijgt dan split screen. Dit is wel voor het oude scherm, volgens mij zou het met de widescreens zowiezo moeten werken.

https://www.reddit.com/r/..._to_force_the_widescreen/

[ Voor 10% gewijzigd door DRaakje op 25-08-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Card Nox schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:36:
[...]

Is daar een update voor ja? Mijn AA doet ook geen splitscreen/fullscreen.
Wat ik lees op de diverse fora wel ja. Mogelijk zit er ook fullscreen in de ''augustus update'' (wat ik heb begrepen is dat tot op heden nog niet mogelijk). Ik wacht sowieso die even af want de updates na mei 21 schijnen nogal buggy te zijn.

Maar dat is alleen maar van een paar dagen (amerikaanse) fora lezen, misschien dat iemand hier het kan bevestigen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plmagis
Ystime schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Verder kwam ik er gisteren achter dat de e-Niro bij een plotselinge remactie automatisch de waarschuwingslichten aanzet, was me nog nooit opgevallen (gelukkig ook nog nooit nodig gehad ;) )
Heb dat vanmorgen ook gemerkt toen de ACC aanstond en de bestelwagen voor mij alles dichtgooide. Had het overigens niet gezien en ‘t was de ACC die zeer luid begon te piepen en een waarschuwing toonde op de display achter het stuur. Heb de waarschuwing niet kunnen lezen en heb in reflex mijn rem keihard ingetrapt. Ben nieuwsgierig of de ACC even hard zou geremd hebben, maar sta er niet onmiddellijk op te springen om dat uit te testen. Maar dankuwel Kia!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:43
@plmagis dat is niet ACC maar FCW / FCA: Frontal Collision Warning / Frontal Collision Avoidance. Het werkt ook zonder ACC actief als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:08
d0s schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:08:
Afgelopen vrijdag de KIA e-Niro 64 DynamicPlusLine in Aurora Black Pearl geleverd gekregen (met warmtepomp).

Private Lease contract getekend begin juni en zouden hem begin juli al kunnen rijden, maar we moesten wachten tot de einddatum van het huidige contract (3 maanden opzegtermijn).

We komen van een Nissan Leaf 2.0 af en dat is toch wel echt een shocking overgang. Vooral het infotainment en de kwaliteit van afwerking is zo veel beter in de KIA.

Eigenlijk zijn er maar twee opties die we een beetje missen en dat is de 360 graden camera voor het inparkeren en de dodehoekassistentie. Daar staan de vele pluspunten van de KIA tegenover:

- Rijlaanassistentie
- Infotainment
- Dakraam (wat een licht :))
- Stoelen zitten echt een stuk beter
- Geweldige adaptieve cruise control (hier gelezen dat de meningen daarover verdeeld zijn maar dan heb je nog nooit in een Leaf gereden. Daar is hij praktisch onbruikbaar vanwege de te grote minimale afstand tot je voorganger en het abrupt afremmen bij invoegers :))

Verder vind ik sommige dingen wel irritant, zoals dat je bestaande functies niet standaard aan of uit kan zetten. Zoals de parkeersensoren voor die je echt aan moet drukken, de rijbaanassistentie die standaard altijd aan staat op de 'hulpmodus' zelfs al zet je deze op waarschuwing en uit. Maar dat had de Leaf ook, dus in dat opzicht geen grote achteruitgang.

Op basis van de eerste 600 kilometer is de range zo'n 460 kilometer. Combi snelweg 100/120 en stadsverkeer dus dat is heel netjes.

Leuk ik heb ook een leaf 2.0 en deel je mening. Wat de leaf ook nog heeft is one pedal drive dat mis ik echt (e-pedal). Die camera's voor bij inparkeren mis ik ook. Maar goed staat veel goeds tegenover, wel software en kaart updates. Bij Nissan ontbreken beide!

Voor de rest is de e-niro een klasse beter in alles. Veel plezier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vaevictis_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:19:
[...]

Wat de leaf ook nog heeft is one pedal drive dat mis ik echt (e-pedal)
De E-Niro heeft ook one-pedal driving. Het enig dat ontbreekt is dat de auto niet volledig tot stilstand gebracht kan worden zonder de rem te gebruiken (hoewel dat wel weer kan met de flippers).
Wat ik zelf ideaal vind is Smart Regenerative Breaking, waarbij het regeneratief remmen "slim" wordt, m.a.w. de auto kiest zelf welk niveau van regeneratief remmen wordt gebruikt (bijvoorbeeld als voorliggers afremmen). Het klinkt eng, maar het werkt erg goed. Het voorkomt ook het ongemakkelijk remmen als je per ongeluk het pedaal te snel loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Vaevictis_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:19:
[...]

Leuk ik heb ook een leaf 2.0 en deel je mening. Wat de leaf ook nog heeft is one pedal drive dat mis ik echt (e-pedal). Die camera's voor bij inparkeren mis ik ook. Maar goed staat veel goeds tegenover, wel software en kaart updates. Bij Nissan ontbreken beide!

Voor de rest is de e-niro een klasse beter in alles. Veel plezier!
Ontbreken van one pedal driving is inderdaad even wennen. Maar met het gebruik van de linker flipper achter het stuur en de auto-stand heb je wel iets wat redelijk vergelijkbaar is.

Naast de 360 graden camera is ook de front camera een gemis inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:08
multikoe schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:32:
[...]

De E-Niro heeft ook one-pedal driving. Het enig dat ontbreekt is dat de auto niet volledig tot stilstand gebracht kan worden zonder de rem te gebruiken (hoewel dat wel weer kan met de flippers).
Wat ik zelf ideaal vind is Smart Regenerative Breaking, waarbij het regeneratief remmen "slim" wordt, m.a.w. de auto kiest zelf welk niveau van regeneratief remmen wordt gebruikt (bijvoorbeeld als voorliggers afremmen). Het klinkt eng, maar het werkt erg goed. Het voorkomt ook het ongemakkelijk remmen als je per ongeluk het pedaal te snel loslaat.
Bij de leaf komt de auto wel tot stilstand zonder rem. Heeft ook geen flippers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:32:
[...]

Eens. Het zou mooi zijn geweest als de "Auto Hold" niet alleen de "automatenkruip" zou opheffen maar ook de auto volledig tot stilstand zou brengen bij one-pedal driving. Misschien een idee voor een software update...KIA?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
delius schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:14:
Ritje Denemarken achter de rug en hoorde "lawaai" bij de achteras. Moeilijk te duiden, maar lijkt op een mix van een vlak stuk op een band en een gierend geluidje.

Iemand iets soortgelijks? Scheelt bij de dealer straks weer moeilijke gezichten :-)
Vandaag bij de dealer geweest voor beoordeling: 4 nieuwe banden moeten het oplossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harvest2002
KIA Charge en Ionity

Iedereen die met een EV naar het buitenland heeft gereden is wel bekend met Ionity snelladers. Kon je vroeger (2,5 jaar geleden :) ) nog wel eens voordelig laden bij Ionity (b.v. voor 1 cent per minuut :) ) tegenwoordig is dat een stuk duurder, tenzij je een auto hebt gekocht van één van de sponsoren van Ionity.

Behoor je niet tot de gelukkigen, rekent Ionity €0.79 per kWh (of per minuut in Frankrijk).
Er zijn een paar algemene passen waarmee je goedkoper uit bent: Shell Recharge: €0.66 per kWh (of per minuut in Frankrijk) en Maingau: €0.75 per kWh (of per minuut in Frankrijk).

Ter wille van de eenvoud laat ik de kosten voor Frankrijk even buiten beschouwing. Om toch een idee te hebben: als je gemiddeld 60 kW per uur laadt, is de prijs per minuut in Frankrijk gelijk aan de kWh prijs in andere landen. Laad je langzamer, ben je duurder uit. Laad je sneller, goedkoper.

Onlangs heeft KIA een nieuw abonnement geïntroduceerd voor het gebruik van het Ionity netwerk, het zogeheten Power abonnement. Daar is al een aantal berichten over verschenen maar die bieden m.i. nog niet veel duidelijkheid.

Dit Power abonnement van KIA houdt in dat je voor een bedrag van €13 per maand de kosten voor laden bij Ionity €0.29 per kWh bedragen. Je kunt het abonnement alleen voor een periode van 1 jaar afsluiten, dus de kosten per jaar zijn 12 x €13 = €156.

Ten opzichte van het mij bekende goedkoopste tarief van een algemene laadpas (Shell Recharge) is het voordeel €0.37 per kWh. Dat betekent dat het break even point voor de kosten van het abonnement
€156 / €0.37 per kWh is: 354.30 kWh.

Hoeveel kilometers kun je met 354.30 kWh rijden?

Dat hangt er nogal vanaf. ’s Zomers, ’s winters? Tegenwind? Vanuit NL naar het zuiden (bergop?) Andersom? Dakkoffers? Fietsen mee? Hoe hard rijd je?

Mijn persoonlijke ervaring (Duitsland, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Zwitserland, Italië) komt neer op ongeveer 18 kWh per 100 km. Dat betekent dat als ik per jaar meer dan 354.30 * 100 / 18 km = 1.978 km rijd waarbij ik uitsluitend gebruik maak van Ionity snelladers het Power abonnement goedkoper uitvalt.

Hopelijk helpt voorgaande berekening je om zelf te bepalen of dit abonnement nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:03
Arfman schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:42:
[...]

In mijn geval ben ik op zoek naar een jonge tweedehands e-Niro. De meeste dealers zetten er maar wat bij qua opties (is mij al jaren een doorn in het oog). Bijvoorbeeld "DynamicLine 64 kWh" en dan zie je op de foto's verwarmde voorstoelen + privacy glass, dat is dus geen DynamicLine. Dan vraag ik mij dus meteen af of het wel dezelfde auto is die op de foto staat, of het betreffende autobedrijf wel voldoende kennis heeft.

Stoort me sowieso ook bij verkopers, de meeste die ik gesproken heb hebben geen idee, ik kan na een half dagje Googlen meer vertellen over de auto en de diverse opties en mogelijkheden dan zijzelf.

/frustratie :P
daar is idd veel verwarring over, mede omdat ook sprake is (geweest) van paralelimport, In die gevallen is dus niet de NL MY versie, maar de DE of BE versie, met ook daar andere benamingen voor uitrustingsniveaus.

Jonge E-niro heb ik overigens wel (nog geen 2 jaar, maar wel 4% bijtelling) waar ik wellicht vervroegd vanaf wil gezien inmiddels leuke alternatieven als Ioniq5, EV6 en ModelY. Hoewel de bijtelling daar de lol weer wat afhaalt. Geen haast dus.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Harvest2002 jammer dat ie per jaar is. Ik maak vaak maar 2 a 3 weken/jaar frequent gebruik van snelladers, de rest van het jaar laad ik thuis of op bestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ystime schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Heb ik bij e-niro in afgelopen 2 jaar nog niet meegemaakt maar was het in voorgaande auto's ook gewend. Noodstop betekent automatisch alarmlichten aan. Ben er niet zeker van, maar dacht dat dit gewoon een algemene veiligheidseis is voor alle auto's vanaf bepaald bouwjaar (?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:08
Harvest2002 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:39:
KIA Charge en Ionity

Er zijn een paar algemene passen waarmee je goedkoper uit bent: Shell Recharge: €0.66 per kWh (of per minuut in Frankrijk).
Die 66 cent is ex BTW. Tel er 21% bij op en je komt op die 79 cent.

• driel24
CyBeRSPiN schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:02:
@Harvest2002 jammer dat ie per jaar is. Ik maak vaak maar 2 a 3 weken/jaar frequent gebruik van snelladers, de rest van het jaar laad ik thuis of op bestemming.
Wanneer je vakantie spreiding hebt, zou je zo'n 12 maanden Ionity met andere rijders kunnen delen.

• Harvest2002
DoubleD1980 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

Die 66 cent is ex BTW. Tel er 21% bij op en je komt op die 79 cent.
Dank voor je reactie.

Ik had bij Ionity in NL gekeken (Sevenum en Oosterhout). Daar is het nog 0.66 bij Shell Recharge. In DE is het echter al 0.81. Dat maakt het break even punt nog lager dus heb je de abonnementskosten er nog sneller uit.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

eltron schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:01:
[...]

daar is idd veel verwarring over, mede omdat ook sprake is (geweest) van paralelimport, In die gevallen is dus niet de NL MY versie, maar de DE of BE versie, met ook daar andere benamingen voor uitrustingsniveaus.
Dan zouden ze dat erbij moeten zetten. "IMPORT DE" of iets dergelijks, dan weet je waar je aan toe bent. Tevens zouden ze moeten verbieden om auto's aan te bieden met een ex. BTW prijs (of een filter op gaspedaal.nl), wat een ellende is dat zeg.
Jonge E-niro heb ik overigens wel (nog geen 2 jaar, maar wel 4% bijtelling) waar ik wellicht vervroegd vanaf wil gezien inmiddels leuke alternatieven als Ioniq5, EV6 en ModelY. Hoewel de bijtelling daar de lol weer wat afhaalt. Geen haast dus.
Ik rij privé dus geen bijtelling oid voor mij. Ben nog aan het uitzoeken of private lease of financiering voor mij "rendabel" is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:25
Arfman schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:51:
[...]

Dan zouden ze dat erbij moeten zetten. "IMPORT DE" of iets dergelijks, dan weet je waar je aan toe bent. Tevens zouden ze moeten verbieden om auto's aan te bieden met een ex. BTW prijs (of een filter op gaspedaal.nl), wat een ellende is dat zeg.

[...]

Ik rij privé dus geen bijtelling oid voor mij. Ben nog aan het uitzoeken of private lease of financiering voor mij "rendabel" is.
Operational lease of financial lease (financiering) kost altijd meer dan zelf aftikken, mits je uiteraard de centen hebt liggen.

Als je andere doelen voor je spaargeld hebt die meer geld opleveren dan de kosten van de lease wordt het plaatje uiteraard anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:02
Belletje ontvangen net; volgende week donderdag is het zover! Ophalen!

Nu al zin in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:32
Handig overzicht voor de lange ritten.

Geeft je een goed overzicht waar de kans groot is dat er een paal beschikbaar is en wat je dus kan verwachten: https://www.schnellladepark.app/live/index.php

[ Voor 17% gewijzigd door petertenboer op 26-08-2021 17:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Hier ook net telefoontje gehad dat de auto 31 augustus waarschijnlijk bij de dealer aankomt.

Kijk er erg naar uit. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bij het opstarten van de UVO app krijg ik de volgende pop-up:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0ndUmkXDjvOlIwWx8ohbVwGpqo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OYVzjpBG9AdCtGMtxyC7npZT.png?f=fotoalbum_large

We rijden altijd als Guest en bovendien heeft de Dynamic toch geen elektrische stoelbediening die onthouden kan worden. Er zijn dus niet echt "driver settings".

Kortom; hoe zorg ik er voor dat die pop-up niet meer komt?

Update na contact met KIA: In de auto een van de twee bestuurdersprofielen instellen, het telefoonnummer invoeren (waar je de UVO app op hebt) en de auto een verificatie SMS laten sturen die je weer in de auto invoert. Dan koppelen in de app en de melding is weg.

[ Voor 17% gewijzigd door DonJuape op 31-08-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
Weet iemand of je een lege 12v accu kunt opladen door de auto een nachtje aan de lader (granny) te zetten? Voordat ik een garage bel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:10
hbolten schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 07:22:
Weet iemand of je een lege 12v accu kunt opladen door de auto een nachtje aan de lader (granny) te zetten? Voordat ik een garage bel.
Ik vermoed van niet gezien er meldingen geweest zijn van volle tractie accu en lege 12v accu waarbij de auto morsdood was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

hbolten schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 07:22:
Ik ga er even van uit ga dat je ook bij een EV de 12V accu mag laden met een druppellader. Voor EUR 12,95 heb je een Dunlop druppellader bij de Action. Die zou ik er een nachtje aan hangen. Wel even checken dus of dat mag/kan bij de eNiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:09:
[...]

Ik ga er even van uit ga dat je ook bij een EV de 12V accu mag laden met een druppellader. Voor EUR 12,95 heb je een Dunlop druppellader bij de Action. Die zou ik er een nachtje aan hangen. Wel even checken dus of dat mag/kan bij de eNiro.
Ik sta op een camping en een stopcontact is het enige dat ik heb. Dan moet er dus een (Noorse) wegenwacht komen. Zo maar even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Het is gewoon een 12Volt accu, waarom anders behandelen dan bij een ICE?
Vraag of er iemand start kabels heeft.
De auto heeft even 12Volt nodig om het relais van de tractie accu om te zetten, daarna zal hij vast uit zichzelf die 12V accu weer bij laden.
Wel lang genoeg op contact laten staan anders sta je morgen weer vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 21:31
De auto laadt normaal de 12v accu ook regelmatig bij als hij niet op het contact staat. Als de accu te snel leegloopt en hij dat een aantal keren te snel achter elkaar gedaan heeft, dan stopt hij ermee. Dat betekent dat het verbruik in de auto continue te hoog was (open deuren, kapotte achterklep sluiting)

Je kunt hem dus wel met de accukabel opstarten, maar of hij dan normaal weer bijlaadt weet ik niet, als het probleem blijft heb je al heel snel weer dezelfde situatie.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Was het niet zo dat de 12V accu alleen boven een x percentage van de hoofdaccu bijgeladen wordt, en daarnaast nog aan een AC lader?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Dit is wat ik zie in de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4Ciy-v2u-thaoMLNS2CcLoksdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/muinXIUEC0zjT33cIQUX9UPN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfjnab
Klopt, probleem is dat ie daar na een x keer opladen mee stopt om te voorkomen dat de hoofdbatterij leeg raakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:42
Hoe zit dat eigenlijk met de e-Niro en dashcams?

Ik haal dinsdag de mijne op bij de garage (eindelijk!! jeej!). Ik heb een dashcam in laten bouwen, maar deze zou ook op beweging opnames kunnen maken wanneer geparkeerd. Gaat dit dan teveel belasting zijn op de 12V accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Suicyder schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:01:
Hoe zit dat eigenlijk met de e-Niro en dashcams?

Ik haal dinsdag de mijne op bij de garage (eindelijk!! jeej!). Ik heb een dashcam in laten bouwen, maar deze zou ook op beweging opnames kunnen maken wanneer geparkeerd. Gaat dit dan teveel belasting zijn op de 12V accu?
Ik heb zo'n soort dashcam (een van Panasonic) maar bij mij is de accu nog nooit leeg geraakt en ik krijg wel regelmatig meldingen dat hij dingen heeft opgenomen terwijl de auto geparkeerd was.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
DutchKel schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:04:
[...]

Ik heb zo'n soort dashcam (een van Panasonic) maar bij mij is de accu nog nooit leeg geraakt en ik krijg wel regelmatig meldingen dat hij dingen heeft opgenomen terwijl de auto geparkeerd was.
Ok thanks, ik heb zelf een Viofo Pro Duo met hardwirekit aangeleverd, maar nu ik dit zo las had ik even zoiets van, moet ik die wel laten draaien. Maar blijft dus vooral niet lekker gesloten deuren/kleppen of slotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Suicyder schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Ok thanks, ik heb zelf een Viofo Pro Duo met hardwirekit aangeleverd, maar nu ik dit zo las had ik even zoiets van, moet ik die wel laten draaien. Maar blijft dus vooral niet lekker gesloten deuren/kleppen of slotje.
Daar lijkt het wel op inderdaad. 100% uitsluiten kan ik het uiteraard niet, maar ik heb wel eens de auto 2 weken stil laten staan zonder problemen. Dus ik verwacht niet dat zo'n dashcam de accu zo snel leeg trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
mfjnab schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:55:
[...]
Klopt, probleem is dat ie daar na een x keer opladen mee stopt om te voorkomen dat de hoofdbatterij leeg raakt..
Dat klopt, maar ik *gok* dat hij die teller reset als hij gestart is en in elk geval zo lang hij op contact staat hem probeert bij te laden. Althans zo zou ik de sw gedaan hebben, maar wel met foutmelding inderdaad.
Ik gok ook dat voor het starten een vrij simpele 12Volt voeding ook zal voldoen, je hoeft tenslotte geen startmotor rond te zwengelen. Je moet genoeg stroom hebben om de computer en schermen aan te zetten en het relais te bekrachtigen.
Geen idee of ik nou onzin vertel of dicht bij de waarheid zit. Zou ik het proberen als ik alternatieven had, nee. Maar als je echt in nood zit kun je een poging wagen. Een voeding die inkakt is tenslotte hetzelfde als een lege accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
oldchap schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:19:
[...]

Dat klopt, maar ik *gok* dat hij die teller reset als hij gestart is en in elk geval zo lang hij op contact staat hem probeert bij te laden. Althans zo zou ik de sw gedaan hebben, maar wel met foutmelding inderdaad.
Ik gok ook dat voor het starten een vrij simpele 12Volt voeding ook zal voldoen, je hoeft tenslotte geen startmotor rond te zwengelen. Je moet genoeg stroom hebben om de computer en schermen aan te zetten en het relais te bekrachtigen.
Geen idee of ik nou onzin vertel of dicht bij de waarheid zit. Zou ik het proberen als ik alternatieven had, nee. Maar als je echt in nood zit kun je een poging wagen. Een voeding die inkakt is tenslotte hetzelfde als een lege accu.
Klopt, op het ogenblik er 12v is start de wagen en meteen het laden van de 12v accu
Echter deze is te diep ontladen en vervang je best gezien je geen 100% zekerheid meer hebt dat je wagen altijd paraat is om te vertrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbolten
  • Niet online
oldchap schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 08:48:
Het is gewoon een 12Volt accu, waarom anders behandelen dan bij een ICE?
Vraag of er iemand start kabels heeft.
De auto heeft even 12Volt nodig om het relais van de tractie accu om te zetten, daarna zal hij vast uit zichzelf die 12V accu weer bij laden.
Wel lang genoeg op contact laten staan anders sta je morgen weer vast.
Niemand op de camping had startkabels, maar ik ontmoette tijdens een wandeltocht een Noor die mij kon helpen. Het was inderdaad zo gepiept. Het aansluiten met de granny-kabel heeft niets gedaan. Bedankt allen voor het meedenken.

(Uiteindelijke oorzaak: tijdens het inpakken hebben de deuren te lang opengestaan. Ik heb nu voor de zekerheid de binnenverlichting uitgeschakeld, en tijdens het inpakken/tent opzetten zet ik de auto aan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
bruneelm schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 19:54:
[...]

Klopt, op het ogenblik er 12v is start de wagen en meteen het laden van de 12v accu
Echter deze is te diep ontladen en vervang je best gezien je geen 100% zekerheid meer hebt dat je wagen altijd paraat is om te vertrekken
Zo snel gaat een lood accu niet stuk, mijn vorige benzine auto heb 2 keer dezlefde fout gemaakt, twee weken met binnenverlichting aan, die accu was zo leeg als maar zijn kon, er ging nog geennledje meer aan in de auto. Ik heb hem met startkabels weer aan de praat gekregen. 2 jaar later, nog steeds dezelfde accu lukt het me weer. Pas drie jaar daarna heb ik de accu vervangen omdat de auto in de vrieskou minder snel startte, de accu was toen 13jaar oud. Maw, die 'kapotte' accu heeft nog 5 jaar zijn werk gedaan. En die auto stonds soms weken stil.
Exemplarisch? Kan best. Maar om te adviseren een accu te vervangen van een drie jaar oude auto, waar die accu niet veel meer doet dan een lcd schermpje en een raspberri pi voeden, da's wel heel voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
En genoeg over accu problemen.
Over naar de andere accu.
Hoe lukt het jullie om zo'n laag verbruik te hebben?
Ik kom niet onder de 17.5kWh/100km.
Toegegeven, veelal snelweg met 110 op cruise control in eco mode. En ik probeer nooit de acceleratie uit.
Rij ik dan toch zo slecht, of is het fietsdrager achterop? Die racefiets is maar 8kg, dat akn het toch niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@oldchap, dat is wel relatief hoog. Bandenspanning op orde?

Mbt fietsendrager gaat het niet om gewicht maar om luchtweerstand, als zijn die racefietsen niet zo groot dus zou daar ook niet zo'n groot verschil verwachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:41
DonJuape schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:41:
Bij het opstarten van de UVO app krijg ik de
volgende pop-up:
[Afbeelding]

We rijden altijd als Guest en bovendien heeft de Dynamic toch geen elektrische stoelbediening die onthouden kan worden. Er zijn dus niet echt "driver settings".

Kortom; hoe zorg ik er voor dat die pop-up niet meer komt?
Nu ja denk gewoon instellen via de media van de auto en gans het proces opnieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
Card Nox schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 00:27:
@oldchap, dat is wel relatief hoog. Bandenspanning op orde?

Mbt fietsendrager gaat het niet om gewicht maar om luchtweerstand, als zijn die racefietsen niet zo groot dus zou daar ook niet zo'n groot verschil verwachen.
2.7bar volgens de tpms, hij werd afgeleverd met 2.9bar.
In de handleiding staat 2.4 geloof ik? Vandaar dat ik ze nog niet bij gepompt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Hier 2.8 bar rondom vanuit de dealer geleverd een week geleden en na 800 km gemiddeld 13,8 verbruik. Ook veel snelweg op 110 cc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipia
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:55
Hallo iedereen,
Ik rij nu sinds maart een e-niro naar volle tevredenheid.
Echter sinds een week kan ik geen adressen of POI meer invoeren via stemherkenning. Ik krijg dan de melding "geen netwerk response". Wel heb ik gewoon de live verkeersinformatie. Ik heb op verschillende locaties geprobeerd om een adres te zoeken, maar steeds hetzelfde resultaat.
Ik heb het systeem gereset, maar het probleem blijft bestaan.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
@oldchap prima uw ervaring met de 12v batterij, trek ik niet in twijfel.

Ik kan enkel de ervaring van e-Niro gebruikers herhalen wat ze hier neerpennen en wat YTers melden nadat ze de situatie voor hadden.
Het is aan de gebruiker om te beslissen of hij/zij het risico wil nemen na zich geïnformeerd te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Mijn werd geleverd met 2.3 en zelf vorige week opgepompt tot 2.6, staat zo ook in de opening vd deur volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Laatst online: 20:01

passat_to_ev

Nice_car

oldchap schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:31:
Ik kom niet onder de 17.5kWh
Wees gerust, ook ik haal niet die lage waarden die hier soms genoemd worden. Misschien omdat ik helemaal niet bezig ben met maximaal bereik, maar gewoon lekker autorijden. Die 17,5 komt wel overeen met wat ik ook regelmatig ervaar. Dat zeggende haal ik nu in de zomer ca. 440 km, dus dat is 14,5.

[ Voor 8% gewijzigd door passat_to_ev op 29-08-2021 09:31 ]

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfjnab
Toegegeven, veelal snelweg met 110 op cruise control in eco mode. En ik probeer nooit de acceleratie uit.
Rij ik dan toch zo slecht, of is het fietsdrager achterop? Die racefiets is maar 8kg, dat akn het toch niet zijn?
Een fiets achterop (zeker bij 100km/u) maakt best wel wat uit in verbruik is ook mijn ervaring.(~2 kwh/100km extra) De luchtstroom achter de auto wordt dan flink verstoord. Met meestal 106 op de teller, 80% snelweg, regelmatig de MTB achterop zit ik op een gemiddelde van 16.8 kwh/100km over het hele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
Een laag verbruik krijg je makkelijk als je gemiddeld ongeveer 40km/u rijd.

Hoe harder je rijd hoe meer luchtweerstand dat je krijgt en die luchtweerstand zorgt ervoor dat je verbruik dus hoger wordt. Eigenlijk is dat bij elektrisch rijden ook de grootste factor voor het verbruik. De fietsendieven zorgt er uiteraard ook voor dat er meer luchtweerstand is. Het gewicht in de auto zorgt niet echt voor een groter verbruik.

Ik rij regelmatig 140km/u op de teller (=133km/u op de gps) en dan zie ik het verbruik al helemaal omhoog schieten.

Bij een benzine/diesel auto zit het verlies ook voor een groot deel in de overdracht van de versnellingsbak. Vandaar dat die met 80/90 km/u het zuinigste rijden (wel in de hoogste versnelling dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
Hier algemeen gemiddelde 17,2 rij ook veel 130 op de teller 19/20 kw/h en geregeld een aanhanger met huif dan ook 20 maar tegen 90 km/h zie wel eens 12kw/h verschijnen als ik op de binnenwegen rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@oldie127, aanhanger? Dat mag niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
Pff papier is geduldig.

[ Voor 81% gewijzigd door oldie127 op 29-08-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
De andere accu is een batterij >:)
Maar er zijn nogal wat factoren die verbruik beïnvloeden. Mijn ervaring is dat je bij 110km/h wel onder de 17,5 kunt komen maar dat o.a. wind mee of wind tegen zomaar 2 a 3kWh verschil kan maken.
Ik vind gemiddeld 17,5 voor de zomer veel. Winter zit ik daar ook wel ongeveer op, maar dan ga jij ws naar 20 (en nog maar 300km range of zo).
Zou er toch eens goed naar kijken, ook naar zaken als bandenspanning en rolweerstand van de banden die jij er om hebt liggen. En advies voor bandenspanning, als je ze oppompt ga dan ca. 0,2 boven fabrieksopgave zitten, dan kan het even duren voor je te lage spanning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 21:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZP5ZH6u04FfjAdu1cYDk-CUZuCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gng6kOypbGctnGtri1jif2vv.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog niets te merken van degradatie. Sterker nog GOM is zelfs toegenomen.
2 Jaar geleden was de hoogste GOM 578km.
Ja, wel veel binnen door wegen. Achter een tractor aanzitten heeft ook wel voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ningalloon schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:41:
[Afbeelding]

Hier nog niets te merken van degradatie. Sterker nog GOM is zelfs toegenomen.
2 Jaar geleden was de hoogste GOM 578km.
Ja, wel veel binnen door wegen. Achter een tractor aanzitten heeft ook wel voordelen.
Heb je de warmtepomp en ook veel in de kou gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 21:04
DonJuape schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:43:
[...]

Heb je de warmtepomp en ook veel in de kou gereden?
Ik heb een warmtepomp en veel in de kou gereden, maar doe de auto niet laten overnachten in de kou.
In mijn garage wordt het niet kouder dan 15 graden. Dan valt het winterverbruik ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mfjnab schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Een fiets achterop (zeker bij 100km/u) maakt best wel wat uit in verbruik is ook mijn ervaring.(~2 kwh/100km extra) De luchtstroom achter de auto wordt dan flink verstoord. Met meestal 106 op de teller, 80% snelweg, regelmatig de MTB achterop zit ik op een gemiddelde van 16.8 kwh/100km over het hele jaar.
Dit weekend vanuit de kop van Noord-Holland naar Eindhoven gereden, en weer terug, met twee MTB's op de fietsendrager op de trekhaak.Totale afstand 360 km. Gemiddeld gebruik: 17,5 kWh/100 km. Cruiscontrol op 110 en het miezerde een beetje. Ik ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
ningalloon schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:41:
Achter een tractor aanzitten heeft ook wel voordelen.
LOL & _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 29-08-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand wel eens berekend wat de verliezen zijn tijdens het laden? Ik heb een stroommeter geplaatst achter mijn Granny-lader en ik heb vannacht de auto lang aan de lader gehangen. Resultaat: ik heb 28 kWh gebruikt om de batterij 33% op te laden. Die 33% vertaald naar 21 kWh (64*0,33). Dat zou betekenen dat ik 25% verlies tijdens het laden. Dat lijkt extreem veel.

Aan de leveringkant klopt alles: ik heb ongeveer 12 uur geladen met 2,4 kW. Die 2.4 kW lees ik af op de stroommeter én in de auto. 12*2,4 = 28,8 kWh.
Waar het fout zou kunnen gaan is de berekening (van de auto) van het percentage. Hoewel wat minder verontrustend, zou dat ook weer gevolgen hebben voor de berekening van het bereik.

-Edit-
Nog even verder gezocht (had ik natuurlijk meteen moeten doen): een laadverlies van 15% - 20% is normaal bij het laden op wisselstroom. Overigens betekent dat wel dat het verbruik van een EV eigenlijk 20% hoger is dan wat de boardcomputer aangeeft.

-Edit2-
Dit heeft ook consequenties voor de berekening van de einddtijd van het laden. Als je op de Grannylader op basis van 2.3 kW berekend dat je accu in 16 uur van 20 - 80% zou moeten laden, dan zal dat in de praktijk 22,5 uur duren.

[ Voor 26% gewijzigd door multikoe op 30-08-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb het vorige week voor elkaar gekregen om in een accu van 64 kWh met nog 9% erin toch 69 kWh te laden. Nou weet ik natuurlijk niet of een laadpaal geijkt is, maar het accupercentage van de boordcomputer is denk ik te rooskleurig.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
rokil schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:31:
Ik heb het vorige week voor elkaar gekregen om in een accu van 64 kWh met nog 9% erin toch 69 kWh te laden. Nou weet ik natuurlijk niet of een laadpaal geijkt is, maar het accupercentage van de boordcomputer is denk ik te rooskleurig.
Je hebt te maken met laadverlies, dus dat er meer kWh's op de laadpaal staan dan in de auto passen is niet zo heel raar. Lagere laadsnelheden levert overigens meer verlies op in % is mij opgevallen in alle posts hier op het forum (en elders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul413
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-03 10:35
Is er al iemand die het aanbod van Kia Charge app heeft uitgeplozen?

https://kiacharge.com/web/kia-nl/tariffs

Ik rij zo'n 2000 km per maand en kan alleen maar gebruikmaken van openbare laadpalen. Zou dit dan een aantrekkelijke optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Raoul413 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:04:

Ik rij zo'n 2000 km per maand en kan alleen maar gebruikmaken van openbare laadpalen. Zou dit dan een aantrekkelijke optie zijn?
Ik heb gerekend met iets meer kilometers (2500), maar dan kwam ik heel grof gezegd 45-50 euro per maand goedkoper uit met Kia Charge vs Shell/Newmotion op € 0,37/kWh. Dit is inclusief abo kosten.

Ook ik moet alles publiek gaan laden, zodoende flink gerekend. Het is al vrij snel interessant.

edit:
Nog even een toevoeging, als je in het zuiden des lands woont, kan het lonen ook naar Vattenfall te kijken, beschikbaarheid is per locatie erg verschillend, maar kan ook voordelig zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Suicyder op 30-08-2021 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
Raoul413 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:04:

Maand abonnement is 9.99
Kia Charge : 25 ct
Shell : 37 ct
12 ct/kWh verschil. >> Omslagpunt is 83 kWh per maand. (+- 500 km per maand)

edit // Jammer dat Ionity power verplicht 12 maanden is.

[ Voor 5% gewijzigd door driel24 op 30-08-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:25
Ik vind het vooral jammer dan Kia Charge gekoppeld moet worden aan een creditcard of paypal.
Het is toch niet zo ingewikkeld om een automatisch incasso te regelen? Gemiste kans wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

hij staat nu ook op:
https://laadpastop10.nl/chargecard/244/KiaCharge%20Advanced

Daar lijkt het niet de goedkoopste, dan is deze bijvoorbeeld goedkoper:
https://laadpastop10.nl/c...fing%20Plus%20NL%20&%20BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:33
200KWh voor Kia charge met abo zou €59,99 moeten zijn (200x €0,25=€50 + €9,99 abo) en niet €89,99.
Dus Kia Charge is volgens mij de goedkoopste optie als je een Kia hebt en niet thuis kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Ja, die €72 Plugsurfing haal je alleen als je niet snellaadt. En dan is Kia een stuk goedkoper.

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Heb vanmorgen eerste onderhoud gehad voor e-Niro (11.5K km) - €102.

Update van de software: eerste indruk is dat de standaard navigatie software mooier geworden is (moeilijk om te zeggen wat anders is, maar oogt mooier)
UI is ook beetje verbeterd: het uitzetten van de navigatiestem is nu gebruiksvriendelijker en kan met een klik minder (2 ipv 3)

Garagehouder beweerde dat hij al 5 EV6 verkocht had, terwijl ze pas eind oktober ten vroegste het eerste model in de showroom verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 20:59
multikoe in "Het grote Kia e-Niro topic"multikoe schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 06:42[/.. m.... essage]:
....
Waar het fout zou kunnen gaan is de berekening (van de auto) van het percentage. Hoewel wat minder verontrustend, zou dat ook weer gevolgen hebben voor de berekening van het bereik.

-Edit-
Nog even verder gezocht (had ik natuurlijk meteen moeten doen): een laadverlies van 15% - 20% is normaal bij het laden op wisselstroom. Overigens betekent dat wel dat het verbruik van een EV eigenlijk 20% hoger is dan wat de boardcomputer aangeeft.

-Edit2-
Dit heeft ook consequenties voor de berekening van de einddtijd van het laden. Als je op de Grannylader op basis van 2.3 kW berekend dat je accu in 16 uur van 20 - 80% zou moeten laden, dan zal dat in de praktijk 22,5 uur duren.
Als je naast dit "laadverlies" ook nog de tellerafwijking meetelt (bij mij tegen de 8%), dan is het werkelijk aantal km's per kwh een serieus stuk lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
Frij5fd schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:28:
[...]

Als je naast dit "laadverlies" ook nog de tellerafwijking meetelt (bij mij tegen de 8%), dan is het werkelijk aantal km's per kwh een serieus stuk lager
Snelheid enafstand zijn twee gescheiden tellers. Snelheid is 5-6km lager dan aangegeven. Afstand is vrijwel correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:19

zeroday

There is no alternative!

plmagis schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:15:
Heb vanmorgen eerste onderhoud gehad voor e-Niro (11.5K km) - €102.

Update van de software: eerste indruk is dat de standaard navigatie software mooier geworden is (moeilijk om te zeggen wat anders is, maar oogt mooier)
UI is ook beetje verbeterd: het uitzetten van de navigatiestem is nu gebruiksvriendelijker en kan met een klik minder (2 ipv 3)

Garagehouder beweerde dat hij al 5 EV6 verkocht had, terwijl ze pas eind oktober ten vroegste het eerste model in de showroom verwachten.
ik mag donderdag .. +10K met 1 jaar .. pffff .. 2 auto's geleden reed ik nog 80.000 in 1 jaar ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb mijn Kia nu twee weken en ik merk dat ik de UVO app, waarschijnlijk omdat alles nog nieuw en leuk en spannend is, vaak gebruik. Daarbij begin ik me toch af te vragen hoeveel energie Kia in die app heeft gestopt. Mijn indruk is: weinig. Een paar ergernissen (ik kon hier op het forum niet echt andere "rants" vinden):
- De verdeling van functionaliteit over drie "tabbladen" is onlogisch en (daardoor) onhandig. Het was veel handiger geweest om alles in één scherm te houden en de onderdelen uit- en inschakelbaar te maken.
- Bovenin staat altijd "Connected". Dat impliceert dat de informatie die je ziet up-to-date is, maar dat is niet zo.
- Als je de status hebt opgevraagd, de app afsluit en weer opstart, is die nieuwe informatie verdwenen. Althans: vaak.
- Je lijkt favorieten te kunnen invoeren en toevoegen aan je navigatie, maar deze zijn na een herstart van de app niet meer zichtbaar.
- De trip-informatie is ontzettend knullig weergegeven. Per dag worden de ritten in een lijst weergegeven, maar je moet elke regel openklappen voor details, terwijl het zo makkelijk zou zijn een grid te maken met de noodzakelijke informatie en (heel graag) een dagtotaal.
- Eigenlijk hetzelfde met het "Monthly Vehicle report". Interessante informatie, maar beroerd gepresenteerd.
- De weergave van de locatie van de auto is vreemd. Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe dit precies werkt.
- Op de kaart een aantal POI's. Vreemd genoeg ontbreekt daar informatie over laadpalen.

Eind rant. Verder een ongelooflijk fijne auto..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@multikoe wees blij, ik heb met mn MY19 model helemaal geen fatsoenlijke app. Alleen "MijnKia", waarmee je dingen kunt aflezen maar niks mee kunt bedienen ;)
Rittenregistratie op deze wijze is volstrekt onbetrouwbaar overigens, kun je beter een speciaal daarvoor ontworpen apparaat voor gebruiken als je dit echt nodig hebt voor de fiscus :)

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-08-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:29:
Rittenregistratie op deze wijze is volstrekt onbetrouwbaar overigens, kun je beter een speciaal daarvoor ontworpen apparaat voor gebruiken als je dit echt nodig hebt voor de fiscus :)
Ik heb het niet per sé nodig, maar als je het dan toch aanbiedt in de app, doe het dan goed.... Zoals elke EV-rijder ben ik nu alles nog nieuw en leuk is natuurlijk enthousiast bezig met bereik, verbruik, verliezen e.d. Ook doe ik Private Lease en ben dus bovenmatig geinteresseerd in het aantal gereden kilometers. Al die info is aanwezig, kan gepresenteerd worden. Als je miljarden investeerd in een nieuw model EV, dan kun je de ontwikkeling van een goede app daar nog wel bij doen zonder dat je omzet daar onder lijdt. En een app kan zoveel toevoegen aan de "beleving" van een eigenaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@multikoe, agreed op 90% vd punten, ervaar ik ook zo. Beetje jammer maar goed, het is software dus hopelijk wordt het in de toekomst beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

@multikoe Een API zou nice zijn hiervoor... Kon zo geen public API vinden. Niemand die dit nog reversed engineerd :P ?

Zou vet zijn als ik de stats van de Auto in mijn Home Assistant zou kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Koen Hendriks schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:23:
@multikoe Een API zou nice zijn hiervoor... Kon zo geen public API vinden. Niemand die dit nog reversed engineerd :P ?

Zou vet zijn als ik de stats van de Auto in mijn Home Assistant zou kunnen krijgen.
Beter zoeken, er zijn al meerdere implementaties voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen Hendriks

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Beter zoeken, er zijn al meerdere implementaties voor.
Een linkje zou fijn zijn ;)

Maar ik zocht inderdaad niet op het goede systeem, blijkbaar heeft dit andere termen, https://github.com/Hacksore/bluelinky ziet er veel belovend uit.
Pagina: 1 ... 152 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.