• Koen Hendriks
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 18:10
Oh heel gaaf! Dat gaan we integreren!

Zou je ook het probleem met de kofferbak kunnen automatiseren, als die langer dan 5 minuten op 'open' staat een melding sturen dat die niet goed dicht zit :)

• multikoe
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:41
Grappig hoe, na een opmerking over een brakke applicatie, Tweakers meteen bezig gaan met het zelf bouwen van iets beters :) Het gaat mij er om dat Kia dit zelf vrij eenvoudig zou moeten kunnen doen. De app ziet er vreselijk uit als een "oeps, vergeten, nog even snel wat in elkaar knutselen" project. Met een heel klein beetje moeite en geld kun je er iets fantastisch van maken dat werkelijk iets toevoegt aan de gebruikerservaring.

• Koen Hendriks
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 18:10
multikoe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:40:
Grappig hoe, na een opmerking over een brakke applicatie, Tweakers meteen bezig gaan met het zelf bouwen van iets beters :) Het gaat mij er om dat Kia dit zelf vrij eenvoudig zou moeten kunnen doen. De app ziet er vreselijk uit als een "oeps, vergeten, nog even snel wat in elkaar knutselen" project. Met een heel klein beetje moeite en geld kun je er iets fantastisch van maken dat werkelijk iets toevoegt aan de gebruikerservaring.
Daar heeft gewoon een marketing analyst gekeken naar hoeveel 'actieve' gebruikers de app heeft (of zou kunnen hebben met prediction), hoeveel daarop ook echt de auto aankoop beslissing overwegen.

Dan gaan ze daar maar met 'x' budget mee aan de slag, en dat geeft je zon app als je nu hebt denk ik :)

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 17:42
multikoe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:40:
Ik weet niet of het je bekend is maar deze app bestaat nog maar net een paar maanden en is al een enorme verbetering t.o.v. de vorige app. Volgens mij kwam deze app in April van dit jaar ongeveer uit.

Ook is Kia sinds die tijd ongeveer overgestapt naar een ander account type, voorheen had je 2 accounts: een van Kia en een van de App. Dat hebben ze nu ook gelijk getrokken.

Ze zijn tot nu toe dus voornamelijk druk bezig geweest om de bugs en kinderziektes op te lossen. Zodra die zijn opgelost zullen ze vast wel weer nieuwe verbeteringen bedenken en doorvoeren.

Ook is de huidige user interface van de E Niro nieuw en nog niet bug vrij. Al heb ik het idee dat ze de navigatie wel hebben gefixed dat die geen adressen meer kan vinden, althans ik heb deze 2 weken geleden laten updaten. Ik moest daar expliciet om vragen want de garage doet dat niet meer uit zichzelf vanwege de klachten. Ik mocht ook niet terug komen met klachten over de software als ik niet tevreden was daarover omdat ze het zelf afraden om te updaten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:05

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik zou graag het verbruik terug zien in de app.. Je ziet een maandrapportage, dus data wordt verzameld. Maar je kunt het niet terugzien van een losse rit. Zou mij wel helpen om af en toe in te kunnen schatten of ik op bepaalde dagen moet bijladen

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Ik weet niet of het je bekend is maar deze app bestaat nog maar net een paar maanden en is al een enorme verbetering t.o.v. de vorige app. Volgens mij kwam deze app in April van dit jaar ongeveer uit.
Ik wist dat er een oude app was en dat ik kijk naar de nieuwe app. Maar dat doet niet zoveel af aan mijn ergernisjes en ik vind het ook niet echt een excuus. De dingen die ik opnoem zijn deels "bugjes", maar deels ook design-keuzes die in mijn ogen vreemd zijn.

• plmagis
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:38
greatgonzo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:12:
Ik zou graag het verbruik terug zien in de app.. Je ziet een maandrapportage, dus data wordt verzameld. Maar je kunt het niet terugzien van een losse rit. Zou mij wel helpen om af en toe in te kunnen schatten of ik op bepaalde dagen moet bijladen
@greatgonzo Terwijl de e-Niro de informatie over verbruik per rit wel bijhoudt (in de auto onder de EV optie)

• DutchKel
multikoe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:25:
[...]

Ik wist dat er een oude app was en dat ik kijk naar de nieuwe app. Maar dat doet niet zoveel af aan mijn ergernisjes en ik vind het ook niet echt een excuus. De dingen die ik opnoem zijn deels "bugjes", maar deels ook design-keuzes die in mijn ogen vreemd zijn.
Dat vind ik niet, ik vind het behoorlijk logisch ten opzichte van de vorige app.

Ik zal er even per punt even op in gaan:
multikoe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:35:
Ik heb mijn Kia nu twee weken en ik merk dat ik de UVO app, waarschijnlijk omdat alles nog nieuw en leuk en spannend is, vaak gebruik. Daarbij begin ik me toch af te vragen hoeveel energie Kia in die app heeft gestopt. Mijn indruk is: weinig. Een paar ergernissen (ik kon hier op het forum niet echt andere "rants" vinden):
- De verdeling van functionaliteit over drie "tabbladen" is onlogisch en (daardoor) onhandig. Het was veel handiger geweest om alles in één scherm te houden en de onderdelen uit- en inschakelbaar te maken.
Voorheen waren het 5 tabbladen (ongeveer dezelfde indeling als nu), ik denk dat de meeste gebruikers dit dus gewend zijn.
- Bovenin staat altijd "Connected". Dat impliceert dat de informatie die je ziet up-to-date is, maar dat is niet zo.
Dit houd in dat je auto verbonden is (hier kan indien er verbindingsproblemen zijn met de auto dus ook wat anders staan) en heeft dus niks ermee te maken dat de app direct connected is met de auto en dus up-to-date is. De auto geeft om de X tijd de gegevens door aan de server en die gegevens zie je dus. Je kunt forceren om een update van de auto op te vragen. Maar constant een update opvragen kost te veel van de accu. Overigens kun je op veel plaatsen in de app zien wanneer de gegevens voor het laatst zijn bijgewerkt.
- Als je de status hebt opgevraagd, de app afsluit en weer opstart, is die nieuwe informatie verdwenen. Althans: vaak.
Dan zijn de gegevens op de server (nog) niet bijgewerkt, hier heb ik overigens nog geen last van gehad. Binnen 10 seconden heb ik na het herstarten van de app dezelfde gegevens dan die voor de herstart erin stonden.
- Je lijkt favorieten te kunnen invoeren en toevoegen aan je navigatie, maar deze zijn na een herstart van de app niet meer zichtbaar.
Deze worden ook naar de auto gestuurd en zijn daar beschikbaar als favoriet. Ik denk dat je deze functionaliteit verkeerd begrijpt. Het is in de App ook "Map" en geen "Navigatie".
- De trip-informatie is ontzettend knullig weergegeven. Per dag worden de ritten in een lijst weergegeven, maar je moet elke regel openklappen voor details, terwijl het zo makkelijk zou zijn een grid te maken met de noodzakelijke informatie en (heel graag) een dagtotaal.
Deze functionaliteit is helemaal nieuw en was niet in de oude app in deze vorm beschikbaar. Wellicht zijn ze nog aan het zoeken naar wat handig is om weer te geven.
- Eigenlijk hetzelfde met het "Monthly Vehicle report". Interessante informatie, maar beroerd gepresenteerd.
Deze functionaliteit is helemaal nieuw en was niet in de oude app in deze vorm beschikbaar. Wellicht zijn ze nog aan het zoeken naar wat handig is om weer te geven.
- De weergave van de locatie van de auto is vreemd. Ik heb nog niet kunnen ontdekken hoe dit precies werkt.
Je hebt 2 manieren om de auto te vinden, via de kaart of via argumented reality (deze laatste is ook nieuw in deze app). AR werkt bij mij redelijk goed. Je kijkt met de camera rond en je weet in welke richting de auto staat. Je hoeft daarbij niet op een kaart uit te zoeken in welke richting je moet lopen. De andere is gewoon een kaart waar je zelf op staat en de plek waar je auto geparkeerd is.
- Op de kaart een aantal POI's. Vreemd genoeg ontbreekt daar informatie over laadpalen.
Dit zat ook niet in de vorige app, geen idee waarom dit ontbreekt, misschien omdat het geen navigatie app is en het doel meer is om locaties op te zoeken en door te sturen naar de auto. Dit gok ik maar. Overigens heb ik het nooit gemist aangezien ik liever de laadpalen zoek via de app van de pas waarmee ik ook direct de prijzen kan zien die ik dien te betalen voor het laden. Ook werken niet alle laadpalen met alle passen, dus het nadeel als je laadpalen ziet staan is dat je er misschien nog steeds niet kunt laden.
Eind rant. Verder een ongelooflijk fijne auto..
Ik denk dat een aantal dingen dus meer irritatiepuntjes zijn voor jou persoonlijk, ik deel de irritatiepunten in elk geval niet.

• multikoe
DutchKel schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:48:
[...]
Ik zal er even per punt even op in gaan:
[...]
Wordt gewaardeerd.
Voorheen waren het 5 tabbladen (ongeveer dezelfde indeling als nu), ik denk dat de meeste gebruikers dit dus gewend zijn.
Dat is geen echt argument. Ik ben geen ervaren gebruiker en met mij zullen nog duizenden andere gebruikers moeten leren omgaan met deze applicatie.
Dit houd in dat je auto verbonden is (hier kan indien er verbindingsproblemen zijn met de auto dus ook wat anders staan) en heeft dus niks ermee te maken dat de app direct connected is met de auto en dus up-to-date is.
Dat is toch vreemd: de app weet kennelijk wel real-time of de auto verbonden is, maar kan niet real-time gegevens weergeven van de auto zelf? Dat is wat ik bedoel met onduidelijke info.
De auto geeft om de X tijd de gegevens door aan de server en die gegevens zie je dus.
Dat is nieuw voor me. Voor zover ik nu in mijn korte testperiode kan deduceren *moet* ik actief de status opvragen. Als ik niets doe, blijft sterk verouderde informatie in mijn app weergegeven worden.
Overigens kun je op veel plaatsen in de app zien wanneer de gegevens voor het laatst zijn bijgewerkt.
Dat is waar.
Dan zijn de gegevens op de server (nog) niet bijgewerkt, hier heb ik overigens nog geen last van gehad. Binnen 10 seconden heb ik na het herstarten van de app dezelfde gegevens dan die voor de herstart erin stonden.
Ik zie na herstarten totaal andere info. Vanmorgen bijvoorbeeld opende ik de app, die aangaf dat ik 55% batterijcapaciteit had. In werkelijkheid was hij na een nacht laden voor 97% vol. Dat laatste zag ik pas na een actieve update van de data.
Deze worden ook naar de auto gestuurd en zijn daar beschikbaar als favoriet. Ik denk dat je deze functionaliteit verkeerd begrijpt. Het is in de App ook "Map" en geen "Navigatie".
Ook hier weer; onduidelijke UI. Ik zie "Home" als bestemming onder de kaart staan. Ik zie "Add Office" en "Add favourite 1". Ik heb daar al verschillende keren een favoriet toegevoegd, die is ook naar de auto gestuurd, maar de lijst in de app blijft leeg. En "ik denk dat je de functionaliteit verkeerd begrijpt" is eigenlijk wel een beetje mijn punt.
Dat kan en ik ben best in staat om te wachten. Maar ik blijf erbij: wat ik nu, als nieuwe gebruiker, zie lijkt sterk op een on-af product en dat had ik niet verwacht van een grote speler als Kia.
Ik denk dat een aantal dingen dus meer irritatiepuntjes zijn voor jou persoonlijk, ik deel de irritatiepunten in elk geval niet.
Dat zijn het ook, ik ben erg blij met de auto en (zelfs) met de app. Wat ik beschreef zijn mijn indrukken als eerste gebruiker en die blijven nog steeds staan.

• d0s
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:03

d0s

sssst

Ik deel opzicht ook wel de mening over de app na twee weken gebruik. Maar ik kom van de Nissan Leaf af en die APP is nog vele malen slechter dus ik ben al snel tevreden :-) Dit ziet er teminste nog best mooi uit allemaal en het werkt snel.

Het ophalen van de laatste status altijd binnen 10 seconden gedaan. De Leaf deed daar altijd 40 seconden over.

Maar het blijft wel bijzonder dat veel apps zo slecht zijn ontwikkeld voor dermate nieuwe en innovatieve producten. De Volkswagen/Skoda app schijnt bijvoorbeeld ook niet heel geweldig te zijn.

• DonJuape
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:01

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

d0s schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:13:
Ik deel opzicht ook wel de mening over de app na twee weken gebruik. Maar ik kom van de Nissan Leaf af en die APP is nog vele malen slechter dus ik ben al snel tevreden :-) Dit ziet er teminste nog best mooi uit allemaal en het werkt snel.

Het ophalen van de laatste status altijd binnen 10 seconden gedaan. De Leaf deed daar altijd 40 seconden over.

Maar het blijft wel bijzonder dat veel apps zo slecht zijn ontwikkeld voor dermate nieuwe en innovatieve producten. De Volkswagen/Skoda app schijnt bijvoorbeeld ook niet heel geweldig te zijn.
Ik vind de app ook niet super maar hij geeft mij keurig een push melding als de accu vol zit als hij aan de lader hangt en dat is eigenlijk het enige wat ik echt handig vind. Komende winter gaan we zien of het inschakelen van de verwarming met de app voor de de-icing werkt. Schijnt dat hij daarvoor wel aan de laadkabel moet hangen?

Verder heb ik het idee dat echt goede software-ontwikkelaars eerder bij echte "app" bedrijven gaan werken en niet in de auto-industrie. Eigenlijk lijkt dat al jaren zo want ik ken weinig auto's waarbij het multimedia/navigatie systeem echt heel goed is en eigenlijk nooit heel intuitief. Bij mijn Skoda Octavia vraag ik me altijd af waarom sommige instellingen op het scherm achter het stuur moeten en sommige op het scherm in het midden...dat soort dingen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 24 PV SolarEdge 1-fase

• Suicyder
  • Nu online
En dan is het zover

Ik ben officieel bestuurder/eigenaar/etc van de auto besproken in dit topic.
Vanavond zal een avond instellen worden :+

edit:
Beetje kaal zo, specs!

64 kW / DynamicPlusLine / Standaard wit. Dashcam (voor/achter).

[Voor 8% gewijzigd door Suicyder op 31-08-2021 15:09]

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:49

Arfman

Drome!

Mooi! Wij zijn met precies dezelfde bezig (nog even financieel rondbreien). Dashcam laten monteren door dealer? Wil/kun je daar meer over kwijt? :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• Suicyder
  • Nu online
Arfman schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:17:
Mooi! Wij zijn met precies dezelfde bezig (nog even financieel rondbreien). Dashcam laten monteren door dealer? Wil/kun je daar meer over kwijt? :)
Leuk! Ik heb een Viofo A129 Pro Duo gekocht met hardwirekit en CPL set. Deze kon ik gewoon aan de dealer geven en hebben zij voor mij netjes ingebouwd. Ja het is nog steeds een flinke prijs, maar de concurrentie gaat er ruim overheen voor de specs (meer dan ik wilde uitgeven).

In mijn geval Kia Van Mossel te Zwolle. Maar denk dat ze er sowieso niet zo'n probleem van maken.

[Voor 10% gewijzigd door Suicyder op 31-08-2021 15:20]

• Yariva
  • Laatst online: 00:12

Yariva

Power to the people!

connos schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:49:
[...]

200KWh voor Kia charge met abo zou €59,99 moeten zijn (200x €0,25=€50 + €9,99 abo) en niet €89,99.
Dus Kia Charge is volgens mij de goedkoopste optie als je een Kia hebt en niet thuis kunt laden.
Zelf kan ik op werk voor 20 cent de Kwh laden. Volgens mij valt het Kia abbonement dan niet echt voordelig uit en ben je veel goedkoper uit bij bijv. E-flux. Of zie ik ergens kleine lettertjes over het hoofd?

Zelfs al zou ik dan een paar keer in de wijk moeten opladen staat dat niet tegenover de potentiële besparing van die 20 cent.

[Voor 10% gewijzigd door Yariva op 31-08-2021 16:30]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• d0s

d0s

sssst

DonJuape schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

Ik vind de app ook niet super maar hij geeft mij keurig een push melding als de accu vol zit als hij aan de lader hangt en dat is eigenlijk het enige wat ik echt handig vind. Komende winter gaan we zien of het inschakelen van de verwarming met de app voor de de-icing werkt. Schijnt dat hij daarvoor wel aan de laadkabel moet hangen?

Verder heb ik het idee dat echt goede software-ontwikkelaars eerder bij echte "app" bedrijven gaan werken en niet in de auto-industrie. Eigenlijk lijkt dat al jaren zo want ik ken weinig auto's waarbij het multimedia/navigatie systeem echt heel goed is en eigenlijk nooit heel intuitief. Bij mijn Skoda Octavia vraag ik me altijd af waarom sommige instellingen op het scherm achter het stuur moeten en sommige op het scherm in het midden...dat soort dingen.
Net gecheckt maar ik geloof dat je de climate etc. gewoon aan kunt zetten los van of de auto aan een laadkabel hangt.

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18:31
Airco en verwarming aanzetten werkt ook zonder dat de auto aan een oplader hangt.

• plips
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17:48
Koen Hendriks schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:23:
@multikoe Een API zou nice zijn hiervoor... Kon zo geen public API vinden. Niemand die dit nog reversed engineerd :P ?

Zou vet zijn als ik de stats van de Auto in mijn Home Assistant zou kunnen krijgen.
Bluelinky heeft met node red een nette implementatie in Home Assistant. Veel updates zoals de rij-statistieken. Of de Custom addin van Fuatakgun. Sloppy geprogrammeerd.

• WillemJanJansen
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 22:53
Suicyder schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:04:
En dan is het zover
[Afbeelding]

edit:
Beetje kaal zo, specs!

Keurig. Dat wit staat 'm niet verkeerd!

Over 2/3 weken dezelfde op mijn pad, maar dan de edition uitvoering. Geloof dat het verschil is dat ik geen warmtepomp en halogeenkoplampen heb.

Oh en het panoramadak zit er bij jou wel in. Mooie optie al vraag ik me altijd wel af of dat windruis oplevert.

[Voor 6% gewijzigd door WillemJanJansen op 31-08-2021 18:54]

• multikoe
WillemJanJansen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:53:
[...]
Oh en het panoramadak zit er bij jou wel in. Mooie optie al vraag ik me altijd wel af of dat windruis oplevert.
Als het dak dicht is hoor je niets (dat is niet in alle auto's zo). Er zit een zonnescherm in dat, dichtgeschoven, elk mogelijk windgeruis buitensluit. In de kantelstand is het dak vrijwel stil. In de volledig open schuifstand is er natuurlijk wel flink wat windgeruis.

• Suicyder
  • Nu online
WillemJanJansen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:53:
[...]

Keurig. Dat wit staat 'm niet verkeerd!

Over 2/3 weken dezelfde op mijn pad, maar dan de edition uitvoering. Geloof dat het verschil is dat ik geen warmtepomp en halogeenkoplampen heb.

Warmtepomp blijft een optie.

Verschil is led koplampen, parkeersensoren voor, schuif/kanteldak.

De edition was niet verkrijgbaar toen ik bestelde, maar ben zeer zeker tevreden. Vanmiddag naar huis, AC uit en dakje op de kantelstand.

Auto rijdt heerlijk en de lane assist/driving doet een stuk meer dan verwacht (in positieve zin).

Apps etc nu ook allemaal gekoppeld, komende week maar meer kijken.

• multikoe
Suicyder schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:14:

Auto rijdt heerlijk en de lane assist/driving doet een stuk meer dan verwacht (in positieve zin).
Ik vind die lane assist eigenlijk wat tegenvallen. Hij "zoekt" veel, met andere woorden, beweegt van de ene lijn naar de andere. Hij houdt je er redelijk tussen, maar je hebt het gevoel naast je oma te zitten.
En het is voor ons op het platteland erg vervelend dat Lane Assist altijd aan staat bij het starten. Op smalle wegen moet je over de streep om tegenliggers te laten passeren. Het is schrikken als je auto daar weerstand tegen biedt.

• Steeck03
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 11:11
multikoe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:23:
[...]

Ik vind die lane assist eigenlijk wat tegenvallen. Hij "zoekt" veel, met andere woorden, beweegt van de ene lijn naar de andere. Hij houdt je er redelijk tussen, maar je hebt het gevoel naast je oma te zitten.
En het is voor ons op het platteland erg vervelend dat Lane Assist altijd aan staat bij het starten. Op smalle wegen moet je over de streep om tegenliggers te laten passeren. Het is schrikken als je auto daar weerstand tegen biedt.
Dat is niet alleen op het platte land lastig😁. Maar het schrikken gaat na verloop van tijd over.

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:51
[...]

Daar heb ik dan weer totaal geen last van. Bij mij wordt keurig netjes het midden van de rijbaan aangehouden. Heel af en toe een klein duwtje op het stuur om te laten weten dat ik nog leef :Z

• bokkie72
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18:16
upje schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:57:
Airco en verwarming aanzetten werkt ook zonder dat de auto aan een oplader hangt.
Sure? Wanneer ik via de app de AC aanzet krijg ik een foutmelding. De wagen hangt dan niet aan de oplader.
Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd..?

• WillemJanJansen
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 22:53
Dat pingpongen tussen de lijnen merkte ik ook bij mijn proefrit. Niet perfect maar ook niet storend. In beginsel moet je natuurlijk zelf rijden en het systeem ontlast je evengoed een beetje.

• Suicyder
  • Nu online
[...]

Ik denk dat het heel persoonlijk is en ook afhankelijk vanaf wat voor auto je komt.
Ik kom uit een vrij nett Peugeot 208 van 2019 (nieuwe model), maar de lane assist/driving raakte daar bij meer dan 3 graden bocht in paniek en zette zichzelf doodleuk uit, of zag maar 1 lijn meer. Ga ik het hier dus mee vergelijken is het echt super.

Echt pingpongen heb ik geen last van, een minuscuul beetje, maar dat is zo verwaarloosbaar dat je dat met het vasthouden van het stuur gewoon voorkomt (en gezien dat moet in NL, zie ik het probleem niet). Ik kon een flinke N-weg met slingers en heuvels prima de auto het werk laten doen, zonder zelf echt te hoeven corrigeren, maar had wel ten alle tijden volledige controle wat ook altijd zo zal blijven.
Ik ging ook niet uit van een 'self-driving car' als de Tesla's welke op de rand van de wetgeving zitten (en nog veel meer kunnen dan wat ze nu mogen/doen in NL).

Ga ik kijken naar de wegen rondom het dorp alhier, dan wordt het minder, met een lijntje links en rechts van de weg en niet het midden wil hij je middenop sturen, dat doen we maar even niet :+

• GVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12:24
Vorige week is bij mijn auto de electromotor en reductiebak vervangen om de bekende ratel te verhelpen. Ik had toen tijdelijk de proceed mee als vervangende auto. Dan merk je meteen dat je zaken mist waar je zo aan gewend bent geraakt zoals de lane assist en adaptive cruise control. Gelukkig nu eindelijk van die ratel af waar ik me altijd aan irriteerde.

• niels2322
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 08:59
Suicyder schreef op woensdag 1 september 2021 @ 07:21:
[...]

Ik denk dat het heel persoonlijk is en ook afhankelijk vanaf wat voor auto je komt.
Ik kom uit een vrij nett Peugeot 208 van 2019 (nieuwe model), maar de lane assist/driving raakte daar bij meer dan 3 graden bocht in paniek en zette zichzelf doodleuk uit, of zag maar 1 lijn meer. Ga ik het hier dus mee vergelijken is het echt super.

Echt pingpongen heb ik geen last van, een minuscuul beetje, maar dat is zo verwaarloosbaar dat je dat met het vasthouden van het stuur gewoon voorkomt (en gezien dat moet in NL, zie ik het probleem niet). Ik kon een flinke N-weg met slingers en heuvels prima de auto het werk laten doen, zonder zelf echt te hoeven corrigeren, maar had wel ten alle tijden volledige controle wat ook altijd zo zal blijven.
Ik ging ook niet uit van een 'self-driving car' als de Tesla's welke op de rand van de wetgeving zitten (en nog veel meer kunnen dan wat ze nu mogen/doen in NL).

Ga ik kijken naar de wegen rondom het dorp alhier, dan wordt het minder, met een lijntje links en rechts van de weg en niet het midden wil hij je middenop sturen, dat doen we maar even niet :+
Helemaal eens, ik heb onlangs een Mercedes gereden (MY2019) en bij de lane assist gaf de auto een naar geluid en remde hij af.. volgens de dealer was dat een bewuste keuze van Mercedes om bestuurder “wakker” te houden.

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
GVR schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:24:
Vorige week is bij mijn auto de electromotor en reductiebak vervangen om de bekende ratel te verhelpen. Ik had toen tijdelijk de proceed mee als vervangende auto. Dan merk je meteen dat je zaken mist waar je zo aan gewend bent geraakt zoals de lane assist en adaptive cruise control. Gelukkig nu eindelijk van die ratel af waar ik me altijd aan irriteerde.
Is de ratel een bekend probleem ? Ik ga mijn E-Niro vanmiddag ophalen, hopelijk heb ik er geen last van....

Kia E-Niro 64kWh ExecutiveLine (2021)

• DonJuape

DonJuape

Momenteel heb ik de volgende kaart en software versies:

Ik weet dat ik mijn kaart moet laten updaten want daar krijg ik een melding over. Heb ik wel de laatste software?

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18:31
bokkie72 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:20:
[...]

Sure? Wanneer ik via de app de AC aanzet krijg ik een foutmelding. De wagen hangt dan niet aan de oplader.
Zeker. Zowel airco als verwarming via de app ingeschakeld zonder dat de auto aan de lader hangt.

• DutchKel
bokkie72 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:20:
[...]

Je zou natuurlijk nog eens naar de foutmelding kunnen kijken om het op te lossen. Ik neem aan dat daar meer staat dan Error 13 oid.

• multikoe
DutchKel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:07:
[...]

Je zou natuurlijk nog eens naar de foutmelding kunnen kijken om het op te lossen. Ik neem aan dat daar meer staat dan Error 13 oid.
Ik kan me voorstellen dat het een instelling is in de app of in de auto, waarbij je wil voorkomen dat de energievretende airco per ongeluk aan wordt gezet of aan blijft staan, terwijl hij niet aan de lader hangt. Het aan- en uitzetten van de airco of de verwarming is nu juist één van de belangrijkste functionaliteiten van de app en het zou raar zijn als je dat alleen maar kan als hij aan de lader hangt.
Ik heb net even gekeken, maar in de app zelf is er geen instelling die dat stuurt, dus wat overblijft is ergens een instelling in de Kia zelf.

[Voor 9% gewijzigd door multikoe op 01-09-2021 10:48]

• DutchKel
multikoe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:48:
[...]

Ik kan me voorstellen dat het een instelling is in de app of in de auto, waarbij je wil voorkomen dat de energievretende airco per ongeluk aan wordt gezet of aan blijft staan, terwijl hij niet aan de lader hangt. Het aan- en uitzetten van de airco of de verwarming is nu juist één van de belangrijkste functionaliteiten van de app en het zou raar zijn als je dat alleen maar kan als hij aan de lader hangt.
Ik heb net even gekeken, maar in de app zelf is er geen instelling die dat stuurt, dus wat overblijft is ergens een instelling in de Kia zelf.
Zonder de foutmelding te zien zijn het allemaal aannames. Je weet vast wel wat ze daarover zeggen. ;)

Laat ik het zo zeggen: ik heb het maar 1 keer gehad en toen was de melding dat het te lang duurde voordat de auto reageerde. Dus de auto had geen of een slechte verbinding en kon het commando dus niet ontvangen om die uit te voeren.

• Marieke2006
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:54
upje schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:37:
[...]

Zeker. Zowel airco als verwarming via de app ingeschakeld zonder dat de auto aan de lader hangt.
Was dat niet ook afhankelijk van welk type/welk jaar de auto is? (voor/na 2019, ik meen me vaag zoiets te herinneren).

• multikoe
Wat betreft het remote starten van de airco of de heater: op het EVSpeak forum lijkt de consensus te zijn dat je de Airco wel kan starten zonder dat de auto aan de lader hangt, maar de heater niet. Dat lijkt een beetje logisch als je er van uitgaat dat de heater meer energie vreet. Overigens kan ik in de app niet vinden hoe je de heating apart aanzet, maar dat terzijde.
Probleem is: over deze hele discussie heen hangt een donkere wolk: de constatering dat de app bijzonder buggy is als het gaat om het starten van de airco of de heater. Veel mensen zeggen dat je de climate controle vanuit de app twee keer moet starten omdat de eerste keer vaak niet werkt. Ook wordt er gerapporteerd dat ondanks de foutmelding, de airco wel degelijk aan is gezet in de auto.

• GVR
cacofant schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:08:
[...]

Is de ratel een bekend probleem ? Ik ga mijn E-Niro vanmiddag ophalen, hopelijk heb ik er geen last van....
Dat is/was een probleem waar meerdere Niro's last van hebben, maar zeker niet allemaal, waarschijnlijk de meesten van ons niet anders was het wel nog vaker benoemd in dit topic.

• DonJuape

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:08:
Wat betreft het remote starten van de airco of de heater: op het EVSpeak forum lijkt de consensus te zijn dat je de Airco wel kan starten zonder dat de auto aan de lader hangt, maar de heater niet. Dat lijkt een beetje logisch als je er van uitgaat dat de heater meer energie vreet. Overigens kan ik in de app niet vinden hoe je de heating apart aanzet, maar dat terzijde.
Probleem is: over deze hele discussie heen hangt een donkere wolk: de constatering dat de app bijzonder buggy is als het gaat om het starten van de airco of de heater. Veel mensen zeggen dat je de climate controle vanuit de app twee keer moet starten omdat de eerste keer vaak niet werkt. Ook wordt er gerapporteerd dat ondanks de foutmelding, de airco wel degelijk aan is gezet in de auto.
Ik heb een MY20/21 en ik heb het net geprobeerd. "Airco Starten" in de UVO app werkt zonder dat de auto aan de lader hangt en gezien de buitentemperatuur neem ik aan dat de heater aan gaat (is niet te controleren omdat alle climate control lampjes aan gaan). Ik heb wel een warmtepomp.

Verder nog een minor irritatiepuntje in de UVO app:

Waarom wordt het middelste remote icoon (in dit geval "Airco Starten") herhaald rechtsonder?

• GVR
DonJuape schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:57:
[...]
Waarom wordt het middelste remote icoon (in dit geval "Airco Starten") herhaald rechtsonder?
Gokje, omdat de airco op dit moment aan staat in de auto?

• multikoe

Dat kun je uitzetten in de app. Nieuw irritatiepunt: deze setting heet "Floating Home screen button".

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

heb hier de Soul, maar ik kan in de winter gewoon remote de heater starten.

Wat niet kan is zonder lader een verwarming/verkoelingsschema aanmaken. Je kan dus in de app aangeven dat je bijvoorbeeld om 7.30 een verwarmde auto wil hebben, maar je zal dan een melding krijgen dat je de auto aan de lader moet zetten om het schema ut te voeren.

Dus ik start in de winter maar handmatig de verwarming op 8)7

• DonJuape

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:15:
[...]

Dat kun je uitzetten in de app. Nieuw irritatiepunt: deze setting heet "Floating Home screen button".
Top! Mijn dank grenst aan hondsdolheid.

Bij remote "Airco Starten" gaan overigens alle climate control lampjes aan dus het is niet duidelijk of de AC of de Heater aan staan. Als je het portier opent gaat alles uit.

• multikoe
greatgonzo schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:18:
[...]

heb hier de Soul, maar ik kan in de winter gewoon remote de heater starten.

Wat niet kan is zonder lader een verwarming/verkoelingsschema aanmaken. Je kan dus in de app aangeven dat je bijvoorbeeld om 7.30 een verwarmde auto wil hebben, maar je zal dan een melding krijgen dat je de auto aan de lader moet zetten om het schema ut te voeren.

Dus ik start in de winter maar handmatig de verwarming op 8)7
Dat klinkt erg logisch. Je wil niet dat de airco/heater automatisch opgestart wordt. Stel dat je je auto langer parkeert ergens en hij verwarmt elke morgen je auto voor. Dan heb je na een paar dagen misschien wel een probleem.

• Hetisookwat
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21-09 14:02
Suicyder schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:04:
En dan is het zover
[Afbeelding]

edit:
Beetje kaal zo, specs!

Een pareltje! Precies de uitvoering zoals ik hem vrijdag (i.p.v. donderdag :( ) ophaal. Gefeliciteerd!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

multikoe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:41:
[...]

Dat klinkt erg logisch. Je wil niet dat de airco/heater automatisch opgestart wordt. Stel dat je je auto langer parkeert ergens en hij verwarmt elke morgen je auto voor. Dan heb je na een paar dagen misschien wel een probleem.
Maar daar kies je dan toch zelf voor? Voor beide is wat te zeggen natuurlijk :)

• Suicyder
  • Nu online
Hetisookwat schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:51:
[...]

Een pareltje! Precies de uitvoering zoals ik hem vrijdag (i.p.v. donderdag :( ) ophaal. Gefeliciteerd!
Ja ik moet zeggen, ik zag toen ik mijn auto ophaalde voor het eerst de e-Niro wit van dichtbij (op de snelweg telt niet). Maar die blauwe accenten met dat wit is echt supertof.

Veel plezier vrijdag met halen en genieten van de eerste kilometers!

• Schepseltje
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 17-09 12:17
Ik weet dat er meerdere tweakers in dit draadje zijn die een e-Niro verwachten in oktober of november. Hebben jullie enig idee of deze met het nieuwe logo geleverd worden?

Ik heb al een aantal e-Niro’s gezien op onder andere het speakev forum waarbij het nieuwe logo gevoerd wordt.

Kia Nederland heb ik hierover al benaderd en men vertelde mij dat ze die vraag gaan neerleggen bij de juiste afdeling. Ik wacht nog altijd op terugkoppeling.

Jammer dat het zo onduidelijk is vanaf welke productie datum het nieuwe logo gemonteerd wordt. Ik vindt persoonlijk dat het nieuwe logo een hoop doet met de uitstraling van de e-Niro. In positieve zin.

Het logo wordt dan ook in de wieldoppen geplaatst en ook op het stuurwiel natuurlijk.

• Rhumba
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 22:32
Schepseltje schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:40:
Ik weet dat er meerdere tweakers in dit draadje zijn die een e-Niro verwachten in oktober of november. Hebben jullie enig idee of deze met het nieuwe logo geleverd worden?

Ik heb al een aantal e-Niro’s gezien op onder andere het speakev forum waarbij het nieuwe logo gevoerd wordt.

Kia Nederland heb ik hierover al benaderd en men vertelde mij dat ze die vraag gaan neerleggen bij de juiste afdeling. Ik wacht nog altijd op terugkoppeling.

Jammer dat het zo onduidelijk is vanaf welke productie datum het nieuwe logo gemonteerd wordt. Ik vindt persoonlijk dat het nieuwe logo een hoop doet met de uitstraling van de e-Niro. In positieve zin.

Het logo wordt dan ook in de wieldoppen geplaatst en ook op het stuurwiel natuurlijk.
Oktober krijgen wij die van ons hopelijk. Geen idee of het met nieuwe logo is of niet. Eerlijk gezegd hecht ik daar ook niet echt waarde aan dus maakt me niet uit :)

• DonJuape

DonJuape

Samen met een vriend met een 3D printer heb ik een zogenaamde Remix gedaan van een eerder geposte Frunk op Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:4945710
Grootste verschil is dat we de rubberen dempingsdopjes van de sierkap hebben "hergebruikt" in de Frunk supports in plaats van nieuwe dempingsdopjes te printen.

[Voor 33% gewijzigd door DonJuape op 01-09-2021 16:35]

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20-09 21:19
DonJuape schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:31:
Samen met een vriend met een 3D printer heb ik een zogenaamde Remix gedaan van een eerder geposte Frunk op Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:4945710
Grootste verschil is dat we de rubberen dempingsdopjes van de sierkap hebben "hergebruikt" in de Frunk supports in plaats van nieuwe dempingsdopjes te printen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er prima uit!
Kunnen we al bestellen? ;)

(zou overigens wel de klep aan andere kant laten scharnieren, of zonder klep omdat de motorkap ook al genoeg bescherming biedt).

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• DonJuape

DonJuape

eltron schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:38:
[...]

Ziet er prima uit!
Kunnen we al bestellen? ;)

(zou overigens wel de klep aan andere kant laten scharnieren, of zonder klep omdat de motorkap ook al genoeg bescherming biedt).
Ziet er misschien wat vreemd uit maar de klep aan deze kant is handiger. Hij rust netjes op het motorkapafdichtingsrubber en berschermt je lak als je de kabels lomp uit je box haalt of ze er weer in stopt.
Met de klep aan de achterkant staat de klep rechtop. Bij poging 1 kon de klep zelfs niet ver genoeg open: nieuwe box gekocht, gaten opnieuw geboord iets verschoven, steunen gedemonteerd en weer gemonteerd....en toen bedacht ik dat ik de klep ook had kunnen omdraaien |:(

• ningalloon
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 19-09 17:19
YouTube: Under the KIA NIRO EV

Ik vroeg mij al af wat het zwarte blok doet. Is dus een demper :)

[Voor 28% gewijzigd door ningalloon op 01-09-2021 17:59]

• niels2322

Ik heb onlangs mijn KIA besteld (levering December) en volgens de dealer is dat nog met het “oude” logo (MY2021, ik had die vraag ook gesteld :-)). Wat ik heb gehoord/gelezen is dat ze bij KIA bezig zijn met een nieuwe Niro en dat deze dan het nieuwe logo krijgt. Maar geen idee of wat ik voorbij heb zien komen betrouwbaar is…

• niels2322
niels2322 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:01:
[...]

Ik heb onlangs mijn KIA besteld (levering December) en volgens de dealer is dat nog met het “oude” logo (MY2021, ik had die vraag ook gesteld :-)). Wat ik heb gehoord/gelezen is dat ze bij KIA bezig zijn met een nieuwe Niro en dat deze dan het nieuwe logo krijgt. Maar geen idee of wat ik voorbij heb zien komen betrouwbaar is…
Ik zag net bij de reclame van het NL elftal, dat De Niro daar wel het nieuwe logo heeft..

• cacofant
  • Nu online
Nou die van mij vandaag opgehaald, maar nog oude logo's hoor. Denk dat dat echt pas bij de MY22 veranderd is.

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 21-09 14:36
ningalloon schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:57:
YouTube: Under the KIA NIRO EV

Ik vroeg mij al af wat het zwarte blok doet. Is dus een demper :)
Dat is leuk om te weten maar wat een aparte video eigenlijk. De presentator vindt een geintegreerde elektrische motor en tandwielkast niet handig en dat legt hij uit met een zakmes in zijn broekzak.... Euh? Verder leren we van het bijzondere laswerk onder de batterij maar of dat nu positief is of niet, ik weet het niet.
Tot slot ook goed te weten dat de e-Niro vol zit met montagesystemen uit de jaren 90. Well, if it works it aint stupid, denk ik dan.

• oldie127
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 18:58
DonJuape schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:48:
[...]

Ziet er misschien wat vreemd uit maar de klep aan deze kant is handiger. Hij rust netjes op het motorkapafdichtingsrubber en berschermt je lak als je de kabels lomp uit je box haalt of ze er weer in stopt.
Met de klep aan de achterkant staat de klep rechtop. Bij poging 1 kon de klep zelfs niet ver genoeg open: nieuwe box gekocht, gaten opnieuw geboord iets verschoven, steunen gedemonteerd en weer gemonteerd....en toen bedacht ik dat ik de klep ook had kunnen omdraaien |:(
Wil je ook een template of tekening maken voor de te boren gaten mooi gedaan gebruik de rubbers zelf ook

• Steeck03
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 11:11
joepie de p schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:03:
[...]

Dat is leuk om te weten maar wat een aparte video eigenlijk. De presentator vindt een geintegreerde elektrische motor en tandwielkast niet handig en dat legt hij uit met een zakmes in zijn broekzak.... Euh? Verder leren we van het bijzondere laswerk onder de batterij maar of dat nu positief is of niet, ik weet het niet.
Tot slot ook goed te weten dat de e-Niro vol zit met montagesystemen uit de jaren 90. Well, if it works it aint stupid, denk ik dan.
Proven technology is de benaming daarvoor

• relex28
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15:46

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
super nice! waar heb je die box vandaan? Ik zal ze zelf ook even printen om te proberen _/-\o_

• relex28
offtopic: De STL file is een dummy en corrupt helaas ;(

hoe zit dat met onderhoud trouwens, is ombouwen dan weer nodig of (leaseauto)?

• DonJuape

DonJuape

relex28 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:39:
[...]

super nice! waar heb je die box vandaan? Ik zal ze zelf ook even printen om te proberen _/-\o_
Dankje. De box en deksel komen van Bauhaus:
https://nl.bauhaus/kunsts...uhaus-eurokrat/p/21863435
https://nl.bauhaus/kunsts...-voor-eurokrat/p/23099157

De 3D files staan nog niet online. Vanavond denk ik.

• DonJuape

DonJuape

relex28 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:54:
[...]

offtopic: De STL file is een dummy en corrupt helaas ;(

hoe zit dat met onderhoud trouwens, is ombouwen dan weer nodig of (leaseauto)?
Voor onderhoud zou ik de frunkbox er even afhalen, voornamelijk zodat ze in de garage de rubber dopjes niet kwijtraken. Ik denk dat ik de originele KIA kap er gewoon af laat dan.

• relex28
DonJuape schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:59:
[...]

Voor onderhoud zou ik de frunkbox er even afhalen, voornamelijk zodat ze in de garage de rubber dopjes niet kwijtraken. Ik denk dat ik de originele KIA kap er gewoon af laat dan.
ja precies, aan de andere kant is het terugplaatsen ook zo gedaan scheelt weer een onnodige discussie

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12:00

zeroday

Dream within a dream

DutchKel schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:01:

Ook is de huidige user interface van de E Niro nieuw en nog niet bug vrij. Al heb ik het idee dat ze de navigatie wel hebben gefixed dat die geen adressen meer kan vinden, althans ik heb deze 2 weken geleden laten updaten. Ik moest daar expliciet om vragen want de garage doet dat niet meer uit zichzelf vanwege de klachten. Ik mocht ook niet terug komen met klachten over de software als ik niet tevreden was daarover omdat ze het zelf afraden om te updaten.
Vanmorgen de auto voor de eerste beurt en ze vroegen netjes of ze de navigatie mochten updaten ;)
Moet er wel even aan wennen met die profiles, want nu kan je 2 profielen aanmaken, maar het 2e profiel mag niet aan hetzelfde UVO account gekoppeld zijn. Da's wat minder want nu moet mijn vrouw eerst een account aanmaken en kan niet meer mijn account gebruiken (waarom moeilijk doen als het makkelijk kan) ..

Dat laatste hebben ze me niet gezegd, maar goed, de opdeling van het scherm in 3 ben ik volgens mij nu wel kwijt, wat ik wel handig vond, maar goed ik merk het wel. Ik beta test zoveel software dat ik echt wel wat kan hebben als gebruiker ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

• Suicyder
  • Nu online
Ik lees verschillende verhalen met betrekking tot Android auto, is er ergens een beetje een omschrijving hoe ik wat kan instellen? Vind dat nog een beetje een doolhof.

Ik krijg AA niet full screen (lees ene plek dat het mogelijk is en elders van nog niet), blijf AA of het weer rechts houden. Maar ik zag bijvoorbeeld ook foto's van mensen met de originele navigatie en rechts Spotify van de AA in het extra venstertje.

Nu lees ik ook over kaart/software versies, er staat in de auto bijgewerkt 23-08-2021. Is dat wanneer de huidige updates erop gezet zijn?

[Voor 21% gewijzigd door Suicyder op 02-09-2021 11:28]

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

Dat je soms de functie vaker aan moet zetten omdat de eerste keer failed dat heb ik ook wel gehad maar dat was meer met de oude app en niet met de nieuwe UVO app.
In de oude app kon ik gewoon mijn temperatuur op bijv. 22 zetten en mijn ramen waren mooi goed ontdooid in 5 tot 10 minuten en de auto heerlijk warm. Met andere woorden wat is dan het verschil tussen heater en airco? als mijn auto zijn ramen ontdooid en ik het heerlijk warm heb dan is dat voor mij dat de heater gewerkt heeft ;)

Maar de winter met deze nieuwe app moeten we nog meemaken ;)

• DonJuape

DonJuape

zeroday schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:32:
[...]

Dat je soms de functie vaker aan moet zetten omdat de eerste keer failed dat heb ik ook wel gehad maar dat was meer met de oude app en niet met de nieuwe UVO app.
In de oude app kon ik gewoon mijn temperatuur op bijv. 22 zetten en mijn ramen waren mooi goed ontdooid in 5 tot 10 minuten en de auto heerlijk warm. Met andere woorden wat is dan het verschil tussen heater en airco? als mijn auto zijn ramen ontdooid en ik het heerlijk warm heb dan is dat voor mij dat de heater gewerkt heeft ;)

Maar de winter met deze nieuwe app moeten we nog meemaken ;)
De knoppen in de UVO app heten "Airco Start" en "Airco Stop" maar de auto bepaalt zelf of hij de Airco op de Heater nodig heeft. In die zin is de benaming in de app een beetje verwarrend.

• zeroday

zeroday

Dream within a dream

[...]

Ik heb een MY20/21 en ik heb het net geprobeerd. "Airco Starten" in de UVO app werkt zonder dat de auto aan de lader hangt en gezien de buitentemperatuur neem ik aan dat de heater aan gaat (is niet te controleren omdat alle climate control lampjes aan gaan). Ik heb wel een warmtepomp.

Verder nog een minor irritatiepuntje in de UVO app:
[Afbeelding]

Dat wordt herhaald omdat je zelf de 3 iconen van de Remote kan bepalen. Dus Zou ik daar vergrendenlen, opladen starten en opladen stoppen hebben staan dan heb ik geen snelstart toets voor de airco wat min of meer een 'gewilde' optie blijkt te zijn omdat ze daar dan een extra shortcut voor hebben gemaakt.

Jij hebt daar staan dat je de airco kan starten/stoppen en het opladen kan starten, ik heb daar staan dat ik de auto kan vergrendelen, ontgrendelen en de airco kan starten, zie het als een soort 'shortcut' snelstart functies

• bokkie72
DonJuape schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:36:
[...]

De knoppen in de UVO app heten "Airco Start" en "Airco Stop" maar de auto bepaalt zelf of hij de Airco op de Heater nodig heeft. In die zin is de benaming in de app een beetje verwarrend.
In mijn geval kan ik climate control aan&uit schakelen (iOS), is dit dan zelfde app?

• bokkie72
Off-topic maar leuk om te zien dat zelfs op een bewolkte dag een leuk deel van de PV productie in de auto wordt gepompt en dat de
Loadbalancing van de laadpaal correct werkt.

• niels2322
relex28 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:39:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, waar is de box precies voor bedoeld? Puur als opslag van de kabels of heeft het nog een ander doel?

• DonJuape

DonJuape

niels2322 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:50:
[...]

Even voor mijn beeldvorming, waar is de box precies voor bedoeld? Puur als opslag van de kabels of heeft het nog een ander doel?
De "standaard" kabelopslag is onder de vloer van de kofferbak in een ronde piepschuim bak. Dit is niet handig op vakantie want dan staat daar mogelijk/waarschijnlijk bagage op.
Door de kabelopslag te verplaatsen naar voren heb je dat probleem niet en creeer je ook ruimte onder de vloer van de kofferbak. Er zijn zelfs tweakers die de piepschuim bakken er uit halen en alle plastic vakjes dingen er uit schroeven en dan een nieuwe bodem plaatsen lager in de kofferbak (maar dat gaat mij wat ver en ik denk ook dat de leasemaatschappij dat niet zo leuk vindt).

• Bas81
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16:17
DonJuape schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:06:
[...]

Er zijn zelfs tweakers die de piepschuim bakken er uit halen en alle plastic vakjes dingen er uit schroeven en dan een nieuwe bodem plaatsen lager in de kofferbak (maar dat gaat mij wat ver en ik denk ook dat de leasemaatschappij dat niet zo leuk vindt).
Ik zou dit gewoon tijdelijk doen als het nodig is: 5min werk om de bakken eruit te schroeven. Daarna leg je de originele bodem erin en klaar. Wel even goed het gewicht verdelen.

Dit doe ik voortaan bij elke vakantie/weekend weg.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

bokkie72 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:43:
Off-topic maar leuk om te zien dat zelfs op een bewolkte dag een leuk deel van de PV productie in de auto wordt gepompt en dat de
Loadbalancing van de laadpaal correct werkt.

[Afbeelding]
leuk overzicht, is dat overzicht vanaf je PV installatie, of vanuit de laadpaal? Of van de energieleverancier?
Ik ken alleen www.slimmemeterportal.nl maar die loopt altijd een dag achter en is niet realtime

• Ystime
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 13:47
Bas81 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:07:
[...]

Ik zou dit gewoon tijdelijk doen als het nodig is: 5min werk om de bakken eruit te schroeven. Daarna leg je de originele bodem erin en klaar. Wel even goed het gewicht verdelen.

Dit doe ik voortaan bij elke vakantie/weekend weg.
Dit heb ik ook gedaan inderdaad tijdens mijn vakantie. Je staat er nog versteld van hoeveel extra bagage je dan onder de bodem kwijt kan, en ik had verder wel gewoon alles mee wat daar lag (reparatieset en al die andere dingen). Thuisgekomen gewoon weer netjes de originele onderdelen erin gelegd, niet meer dan 5min werk.

• GVR
Ystime schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:12:
[...]

Dit heb ik ook gedaan inderdaad tijdens mijn vakantie. Je staat er nog versteld van hoeveel extra bagage je dan onder de bodem kwijt kan, en ik had verder wel gewoon alles mee wat daar lag (reparatieset en al die andere dingen). Thuisgekomen gewoon weer netjes de originele onderdelen erin gelegd, niet meer dan 5min werk.
Ik heb die bakken er gewoon permanent uitgehaald en op zolder gelegd. Originele bodemplaat terug, sluit niet alles 100% af maar werkt prima! De laadkabel krijg ik nog net in de bak eronder gefrot.

Als ik de auto weer inlever op einde contract plaats ik de originele bakken weer terug en klaar.

• bokkie72
greatgonzo schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:43:
[...]

leuk overzicht, is dat overzicht vanaf je PV installatie, of vanuit de laadpaal? Of van de energieleverancier?
Ik ken alleen www.slimmemeterportal.nl maar die loopt altijd een dag achter en is niet realtime
Dit is realtime, onafhankelijke meting (via dsmr en kWh meter, analoog kan ook). Ik kan je de link naar het product sturen via een PM, laat maar weten.

• cacofant
  • Nu online
Xmoo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:53:
Vandaag de update van de Hyundai Ioniq5 geïnstalleerd op mijn Niro PHEV (MY21). Heeft als versienummer wederom 210603, echter wel een nieuwere map versie: EUR.14.41.42.585.402. Verwacht dat deze ergens vandaag of morgen online komt voor het publiek.

[Afbeelding]

EDIT:

Hierbij link naar de nieuwe update: https://drive.google.com/...3NWTuvYrT1AHZaPPjQmm/view
Hoe werk je dit bij als ik vragen mag? Het zip bestand uitpakken en op een USB stick zetten?

En wat moet je dan kiezen? Quick update?
Moet USB FAT 32 zijn geformatteerd?

[Voor 4% gewijzigd door cacofant op 02-09-2021 15:27]

• KevinSa
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 07:14

Die van mij word rond 11 november verwacht, hoop zelf op het nieuwe logo. Maar heb geen idee of het daadwerkelijk zo zal zijn. Heb bij mijn dealer overigens al wel een Niro zien staan met het nieuwe logo.

• relex28
[...]

Zoals DonJuape al aangaf is het idd voor de laadkabel van de kia zelf. Deze is irritant om op te rollen/ plaatsen in de piepschuim uitsparing die daarvoor bedoeld is. Ik laad thuis met een vaste kabel aan de paal dus ik heb hem niet zo heel vaak nodig.

• d0s

d0s

sssst

Het automatisch kantelen van de buitenspiegels bij achteruit inparkeren. Zit dat alleen op de Executive (met elektrische stoelen) of ook op de DynamicPlusLine? Ik lees wisselende verhalen maar bij mij op de DPL werkt het in elk geval niet ondanks dat de spiegelknop op R staat.

• Schepseltje
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 17-09 12:17
d0s schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:46:
Het automatisch kantelen van de buitenspiegels bij achteruit inparkeren. Zit dat alleen op de Executive (met elektrische stoelen) of ook op de DynamicPlusLine? Ik lees wisselende verhalen maar bij mij op de DPL werkt het in elk geval niet ondanks dat de spiegelknop op R staat.
Die optie is helaas alleen weggelegd voor de uitvoeringen met elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie. Maw niet voor de DynamicPlusLine.

• SgtCaffran
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 17:43
Ik ben aan het oriënteren op een Kia e-niro en wil graag kijken of het importeren uit Duitsland een optie is. In verband met de Duitse subsidies lijkt dit relatief lage prijzen op te leveren voor vrij nieuwe auto's.

Hoor graag ervaringen van mensen die een e-niro hebben geïmporteerd. Ook ben ik benieuwd of er advies is mbt modellen en types, ik las in het EV topic al dat er verschil zit in benamingen maar ook op specifieke opties (warmtepomp?).

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20-09 21:19
[...]
Ja, je kunt er van alles in doen, maar vooral voor de laadkabels is het ideaal: Granny, type II en evt verlengsnoer voor granny.
En zeker bij regelmatig gebruik is voorin veel handiger dan achterin. Je laadaansluiting zit tenslotte ook vooraan.
Ik gebruik granny gemiddeld ca. 2x per week om op bestemming te laden. Ideaal, wel even wennen om motorkap binnen te ontgrendelen als je uitstapt/instapt.
En natte of vuile kabel geen probleem, deze bak kan er wel tegen.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• Xmoo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:17

Xmoo

Ever seen a beast like me?!?!

cacofant schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:41:
[...]

Hoe werk je dit bij als ik vragen mag? Het zip bestand uitpakken en op een USB stick zetten?

En wat moet je dan kiezen? Quick update?
Moet USB FAT 32 zijn geformatteerd?
Correct! Fat32 USB stick. Zip uitpakken in root van je USB stick. In de auto plaatsen. Soms komt die automatisch met een popup en soms moet je naar instellingen gaan en daar op update kiezen. Quick update voert die de update direct uit en kun je op dat moment geen gebruik maken van je infotainment systeem. General update duurt veel langer maar je kunt wel gebruik blijven maken van je infotainment systeem tijdens het updaten. Scheduled is quick update maar dan gepland.

http://www.Twitter.com/Xmoo

• Suicyder
  • Nu online
Xmoo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 05:38:
[...]

Correct! Fat32 USB stick. Zip uitpakken in root van je USB stick. In de auto plaatsen. Soms komt die automatisch met een popup en soms moet je naar instellingen gaan en daar op update kiezen. Quick update voert die de update direct uit en kun je op dat moment geen gebruik maken van je infotainment systeem. General update duurt veel langer maar je kunt wel gebruik blijven maken van je infotainment systeem tijdens het updaten. Scheduled is quick update maar dan gepland.
Even voordat ik de update aan slinger, wat kan ik verwachten qua looptijd? Ofwel hoe lang doet de auto over de update.
Ik heb het nu op een Sandisk Ultra USB 3 stick geparkeerd, niet de meest briljante sticks, maar ook niet het meest hopeloze :+

• Hetisookwat
Xmoo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 05:38:
[...]

Ik dacht, ik zet'm vast even klaar op een usb stick.. mocht mijn KIA dan niet geupdatet zijn als ik hem straks ophaal dan kan ik in ieder geval het even regelen. Wat een behoorlijk bestand :|

• Xmoo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:17

Xmoo

Ever seen a beast like me?!?!

Suicyder schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:03:
[...]

Even voordat ik de update aan slinger, wat kan ik verwachten qua looptijd? Ofwel hoe lang doet de auto over de update.
Ik heb het nu op een Sandisk Ultra USB 3 stick geparkeerd, niet de meest briljante sticks, maar ook niet het meest hopeloze :+
Varieert welke versie je nu hebt. Gemiddeld kan het 50minuten duren. Tussen de Juni en Juli update duurde bijvoorbeeld maar 20 minuten.

http://www.Twitter.com/Xmoo

• Suicyder
  • Nu online
Xmoo schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:51:
[...]

Varieert welke versie je nu hebt. Gemiddeld kan het 50minuten duren. Tussen de Juni en Juli update duurde bijvoorbeeld maar 20 minuten.
In dat geval ga ik dat een ander moment even doen, wanneer ik hem ook aan de laadpaal heb hangen :)
Thanks!

• Hetisookwat
KevinSa schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:26:
[...]

Die van mij word rond 11 november verwacht, hoop zelf op het nieuwe logo. Maar heb geen idee of het daadwerkelijk zo zal zijn. Heb bij mijn dealer overigens al wel een Niro zien staan met het nieuwe logo.
Ik heb net mijn E-niro opgehaald een uurtje of 2 terug. Zit het nieuwe logo op!

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 14:49

Arfman

Drome!

Hetisookwat schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:10:
[...]

Ik heb net mijn E-niro opgehaald een uurtje of 2 terug. Zit het nieuwe logo op!
Goed nieuws! De "onze" (waar we een optie op hebben) staat nog in de haven en is dus al lang(er) geleden geproduceerd, ben benieuwd of daar ook het nieuwe logo opzit. Ga er van uit van niet.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:44
Dat nieuwe logo kost 20 dollar ofzo op Ebay als je daar veel waarde aan hecht.. ;)
https://www.ebay.com/itm/...39e210:g:MwMAAOSwULthELoK

[Voor 33% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-09-2021 15:39]

• cacofant
  • Nu online
Afgelopen woensdag de E-Niro opgehaald. Vanmiddag stond ik al bij de dealer :-( melding van laag niveau koelvloeistof. Die zat helemaal vol. Garage constateerde dat er lucht in de vloeistof heeft gezeten, luchtbel is voor de waterpomp gekomen, en daardoor is het systeem uitgeschakeld.

Ze hebben ontlucht, en bij gevuld.. nu is de melding weg. Laten we hopen..

• d0s

d0s

sssst

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:36:
Dat nieuwe logo kost 20 dollar ofzo op Ebay als je daar veel waarde aan hecht.. ;)
https://www.ebay.com/itm/...39e210:g:MwMAAOSwULthELoK
Dat nieuwe logo zit echter niet meer op een embleem. Dus niet helemaal te vergelijken. Volgens mij ligt het logo bij de laatste niros gewoon op de motorkap.

• multikoe
Ik ben eens wat nauwkeuriger gaan kijken naar de data in de UVO app. En hoe dieper ik duik, hoe vreemder het wordt.

Om te beginnen het totaal aantal gereden kilometers. De km-teller staat op 1376, in het scherm van mijn Monthly Vehicle Report. In datzelfde scherm is de Driving Distance 1285 km. In het scherm van de Energy consumption is de driving distance 1257.
Dan het verbruik. In dat laatste scherm, Energy Consumption, de volgende cijfers;
Total:
Energy Consumption: 158 kWh.
Average consumption: 7,92 km/kWh
Recuperation: 56,94 kWh

Wat verder opvalt in hetzelfde scherm is de Daily average driving distance: 14,44 km.
Over dat daggemiddelde: de ritregistratie is 6 augustus begonnen, dat is 29 dagen. 1257/29=43 km.

Dan even verder rekenen: 1257/7,92 = 158 kWh. Dat klopt dus.
7,92 * 64 = 506 km bereik op een volle accu. En dat is gemiddeld.... Dat kan niet kloppen. Ook het gemiddelde verbruik van 100/7.92=12,6 is belachelijk laag. Voor de Kia wordt rond de 15 kWh/100km gegeven.
Wat natuurlijk ook meteen opvalt is dat ik kennelijk 1/3 van mijn verbruikte energie weer terug heb gewonnen via regeneratief remmen. Dat is vrijwel onmogelijk.

Als ik het iets anders lees: ik heb 158+57=215 kWh totaal verbruikt, waarvan er 57 kWh weer is teruggewonnen. Even kijken:
Gemiddeld verbruik 1257/215=5,8 km/kWh. Dat levert op een actieradius van 374. Dat is weer te weinig, mijn dashboard geeft gemiddeld rond de 450 km bereik aan.

Kortom: ik snap het allemaal niet meer. Maar misschien maak ik me wel te druk en ben ik de enige die naar die cijfertjes kijkt.....

Over cijfertjes gesproken: ik heb wat beter gemeten en laden aan de granny-charger levert wel degelijk 20% verlies op.

• DonJuape

DonJuape

Nu een paar keer geladen met mijn Zappi. Op zich gaat dat prima maar het is alleen nog een beetje vaag wat je moet doen om de Niro de stekker los te laten laten.
Ik stop het laden op de laadpaal en ontgrendel de auto. Het kost een paar pogingen. Moet ik portier soms openen of is er een lange delay?

• rokil
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:45
@multikoe Ik heb laatst, met nog 9% lading, aan een laadpaal 69 kWh geladen. Ook een behoorlijk verlies, aangezien de accu maar 64 kWh groot is. Heb je ook gekeken hoeveel jouw laadverlies is aan een laadpaal?
Ben benieuwd hoeveel het verschil is tussen laden aan een laadpaal, of met de granny.

Rokil

• multikoe
rokil schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:03:
@multikoe Ik heb laatst, met nog 9% lading, aan een laadpaal 69 kWh geladen. Ook een behoorlijk verlies, aangezien de accu maar 64 kWh groot is. Heb je ook gekeken hoeveel jouw laadverlies is aan een laadpaal?
Ben benieuwd hoeveel het verschil is tussen laden aan een laadpaal, of met de granny.
Ik rii niet zoveel kilometers per dag dus ik hoef (voorlopig) niet aan een laadpaal. Maar wat ik er zo van lees is het verlies minder naarmate je sneller laadt. Iets van 15%.
Pagina: 1 ... 153 ... 156 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee