Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:51
Hehe, heeft even geduurd maar lease is goed gekeurd. Geplande week van levering is week 27, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Card Nox schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:11:
Hehe, heeft even geduurd maar lease is goed gekeurd. Geplande week van levering is week 27, ben benieuwd.
Welke uitvoering is het? En private lease?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
ione schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 01:01:
[...]
Welke uitvoering is het? En private lease?
De eNiro DynamicPlusLine incl GravityBlue kleur, trekhaak en all season banden (meerprijs van 75 per maand) voor een totaal van 483 euro pm. 5 jarig contract maandelijks kostenloos opzegbaar na het eerste jaar en 10k km per jaar. Dit alles via de Consumentenbond / Hiltermann Private Lease.

Laat de auto leveren via VDNS in Venray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 17:02

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:40:
CarPlay/Android Auto werkt toch veel fijner?
Nou, vind ik eigenlijk niet. Wat er overblijft van de Waze, Google, Tomotom GO interface op Android auto interface vind ik helemaal niks, veel te minimalistisch. Daarnaast is de stem van Google en Waze ook vreselijlk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-08 17:11
Vanochtend voor de beurt bij de dealer gebracht. Gevraagd of ze dan ook de software updaten. De dame bij de dealer gaf aan dat ze dat inderdaad standaard doen, maar dat ze me wel wilde waarschuwen dat er dan dus dingen in de interface veranderen en dat niet iedereen daar blij mee is. Bijvoorbeeld het invoeren van adressen benoemde ze.

Gelukkig gebruik ik eigenlijk alleen maar radiozenders switchen en verder Android Auto, dus dat overleef ik allemaal wel. Maar iig wel netjes dat ze het aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Netjes inderdaad, maar dat geeft dus al aan dat de update een slechte zet is van Kia!

Hoe kun je het verbruik van de e-niro eigenlijk goed bijhouden. Ik gebruikte voor mijn vorige auto's altijd spritmonitor en ben van plan dit ook voor de e-niro te gaan doen.
Kun je de boordcomputer vertrouwen, of moet je afgaan op wat de laadpaal aangeeft? Ik heb de ervaring dat een boordcomputer vaak een te rooskleurig beeld geeft en je dus beter de getankte liters en gereden kilometers kan gebruiken. Maar nu gaf de laadpaal 55Kw geladen aan, terwijl ik nog 26% lading had, dus dat lijkt me ook niet te kloppen. Klopt de boordcomputer wel, of zijn er andere manieren om dit bij te houden?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@rokil, zonder het antwoord op je vraag te weten weet ik wel dat een laadpaal altijd meer aangeeft dan wat er de accu in gaat omdat er her en der wat verliezen optreden. Wellicht het gemiddelde tussen boordcomputer en laadpaal oid...

EDIT: Nadenkend kun je het niet gewoon na het laden in de auto meten? Dus 26% > 80% = 54% * 64kWh = 34.56kWh / 250km = 13.8kWh/100km (of net hoe je het bij wilt houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-08 17:11
Het is natuurlijk ook maar net wat je bij wilt houden.

Als het om rijzuinigheid gaat kan je beter boordcomputer doen, want daar hebben de laadpaalverliezen natuurlijk geen invloed op.
Als het om het totale kostenplaatje gaat dan kan je beter laadpaal aannemen, want daar betaal je wel voor de verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 12:42

zeroday

There is no alternative!

Tackleberry schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:55:
[...]

De fabrikant van de software is niet Kia zelf. :)

Ben zelf overigens ook heel tevreden over CarPlay, het ingebouwde navigatiesysteem wordt nauwelijks gebruikt.
Hoe gebruik je Carplay? Want als ik dat wil ben ik mijn USB aansluiting voor muziek van een USB stick kwijt.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
zeroday schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:01:
[...]

Hoe gebruik je Carplay? Want als ik dat wil ben ik mijn USB aansluiting voor muziek van een USB stick kwijt.
Kan alleen maar met een kabel op die poort.
Ook waardeloos en achterhaald vind ik van dat systeem maar goed.
Opladen van de telefoon gaat tergend langzaam en voor carplay/android auto moet je de telefoon met kabel aansluiten :(

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
cypher21 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:13:
[...]
voor carplay/android auto moet je de telefoon met kabel aansluiten :(
Ow dat wist ik niet, waarom niet gewoon via BT vraag je jezelf dan af... Wilde een wireless pad kopen en die op de USB aansluiten en dan de telefoon draadloos laden en AA gebruiken maar die vlieger gaat dus niet op 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02
Er zijn oplossingen om draadloos carplay / AA te realiseren. Een dongle/kastje die je op de USB aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
CyBeRSPiN schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:53:
Er zijn oplossingen om draadloos carplay / AA te realiseren. Een dongle/kastje die je op de USB aansluit.
maar dan ben je alsnog die USB poort kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
cypher21 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:04:
[...]

maar dan ben je alsnog die USB poort kwijt
Ja voor het afspelen van muziek zal je dan ook je telefoon moeten gebruiken. Jammer dat maar 1 van de 3 poorten een datapoort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
CyBeRSPiN schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:07:
[...]

Ja voor het afspelen van muziek zal je dan ook je telefoon moeten gebruiken. Jammer dat maar 1 van de 3 poorten een datapoort is.
Dan kan hij zijn telefoon toch ook aansluiten en geen USB stick gebruiken ;)
Card Nox schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:45:
[...]

Ow dat wist ik niet, waarom niet gewoon via BT vraag je jezelf dan af... Wilde een wireless pad kopen en die op de USB aansluiten en dan de telefoon draadloos laden en AA gebruiken maar die vlieger gaat dus niet op 😒
Je kunt al draadloos laden in de e-niro, weliswaar retetraag

[ Voor 38% gewijzigd door cypher21 op 23-06-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
cypher21 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:09:
Je kunt al draadloos laden in de e-niro, weliswaar retetraag
Enkel Executive versie meende ik, maar ben ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

cypher21 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:09:
[...]

Dan kan hij zijn telefoon toch ook aansluiten en geen USB stick gebruiken ;)

[...]
Ja dat kan ik en misschien werkt een HUBje ook nog wel .. maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Maar het is lullig dat je draadloos kan laden, muziek via USB kan spelen maar dan geen carplay kan gebruiken (iOS) ..

Misschien zaterdag eens naar kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:35

GVR

Heb er niet zo'n problemen mee. Eerder dat ik er nog steeds van baal dat SoundCloud geen AA support heeft waardoor ik AA niet kan gebruiken als ik SoundCloud wil luisteren.

Het is een routine, in de auto stappen, telefoon aan het kabeltje. En dan muziek via spotify of de podcast app. De telefoon laadt langzaam op, maar dat is niet erg. Snelladen doe ik thuis wel (de telefoon dan, niet de auto ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:39
CyBeRSPiN schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:07:
[...]

Euh, ik laat de Niro via BlueTooth een draadloze verbinding maken met mijn iPhone/iPad en speel zo podcasts terwijl ik rij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

GVR schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:40:
Heb er niet zo'n problemen mee. Eerder dat ik er nog steeds van baal dat SoundCloud geen AA support heeft waardoor ik AA niet kan gebruiken als ik SoundCloud wil luisteren.

Het is een routine, in de auto stappen, telefoon aan het kabeltje. En dan muziek via spotify of de podcast app. De telefoon laadt langzaam op, maar dat is niet erg. Snelladen doe ik thuis wel (de telefoon dan, niet de auto ;) )
Als mijn eigen muziek library via de iPhone gebruikt kan worden dan vind ik dat best, maar dat gaat niet zo makkelijk, springt ineens je telefoon naar zwart en hop .. muziek uit .. .. spotify heeft maar beperkt wat ik luister ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
plmagis schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Euh, ik laat de Niro via BlueTooth een draadloze verbinding maken met mijn iPhone/iPad en speel zo podcasts terwijl ik rij...
Ja van alles kan. Ik luister alles via CarPlay (podcasts, Spotify). Maar er zijn mensen die blijkbaar nog muziek op een USB stick hebben (legaal verkregen CDs omgezet naar MP3 oid) en dit dan willen afspelen maar ook CarPlay willen gebruiken.
Die combinatie lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Ja van alles kan. Ik luister alles via CarPlay (podcasts, Spotify). Maar er zijn mensen die blijkbaar nog muziek op een USB stick hebben (legaal verkregen CDs omgezet naar MP3 oid) en dit dan willen afspelen maar ook CarPlay willen gebruiken.
Ik kan anders prima mp3's op mijn telefoon kopiëren en afspelen. Het klinkt misschien ouderwets want tegenwoordig lijkt iedereen alleen nog maar Spotify te kennen.

Ook kan ik thuis een plex server opzetten en de mp3's via de plex server op de telefoon afspelen via de plex client. De plex client ondersteund alleen muziek voor het afspelen via carplay.

Er zijn zoveel mogelijkheden tegenwoordig.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

DutchKel schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:59:
[...]

Ik kan anders prima mp3's op mijn telefoon kopiëren en afspelen. Het klinkt misschien ouderwets want tegenwoordig lijkt iedereen alleen nog maar Spotify te kennen.

Ook kan ik thuis een plex server opzetten en de mp3's via de plex server op de telefoon afspelen via de plex client. De plex client ondersteund alleen muziek voor het afspelen via carplay.

Er zijn zoveel mogelijkheden tegenwoordig.
Wel of geen plex gebruiken is dan weer een andere discussie. Hier weiger ik pertinent plex te gebruiken.
Maar goed .. soms moet je concessies doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:43
zeroday schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Wel of geen plex gebruiken is dan weer een andere discussie. Hier weiger ik pertinent plex te gebruiken.
Maar goed .. soms moet je concessies doen ;)
Synology NAS met synology music app op je telefoon en je hebt 18 Gb muziek in je auto O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
petertenboer schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:59:
[...]

Synology NAS met synology music app op je telefoon en je hebt 18 Gb muziek in je auto O-)
Heb je alleen wel duur GSM abonnement nodig.
Heb 1TB harde schijf met mijn hele muziekcollectie in FLAC aan de USB poort hangen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:43
jeroenkb schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:17:
[...]

Heb 1TB harde schijf met mijn hele muziekcollectie in FLAC aan de USB poort hangen ;-)
Baas zijn kosten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvtonger
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 21:43
Card Nox schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 01:26:
[...]

De eNiro DynamicPlusLine incl GravityBlue kleur, trekhaak en all season banden (meerprijs van 75 per maand) voor een totaal van 483 euro pm. 5 jarig contract maandelijks kostenloos opzegbaar na het eerste jaar en 10k km per jaar. Dit alles via de Consumentenbond / Hiltermann Private Lease.

Laat de auto leveren via VDNS in Venray.
Ik heb ook eerst via Hiltermann een contract afgesloten. Ik kon (via de website) alleen de DynamicLine bestellen. Na wat onenigheid heb ik het contract tijdens de bedenktijd opgezegd. Mede ook door de aanbieding van Kia. Maar dan kun je niet na 12 maanden kosteloos opzeggen. Wel een executiveline voor hetzelfde bedrag als bij Hiltermann voor de DynamicLine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
pvtonger schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:36:
[...]

Ik heb ook eerst via Hiltermann een contract afgesloten. Ik kon (via de website) alleen de DynamicLine bestellen. Na wat onenigheid heb ik het contract tijdens de bedenktijd opgezegd. Mede ook door de aanbieding van Kia. Maar dan kun je niet na 12 maanden kosteloos opzeggen. Wel een executiveline voor hetzelfde bedrag als bij Hiltermann voor de DynamicLine.
Ja ik heb telefonisch gevraagd of DynamicPlusLine mogelijk was en dat was het voor een 25 euro meerprijs, verwacht dat Executive ook mogelijk was geweest.

Heb die actie ook gezien maar ik wil niet zo lang aan een auto vast zitten aangezien ik niet weet wat de toekomst brengt, vandaar ben ik voor Hiltermann gegaan. Ik zie deze stap meer als een tussen stap naar een Enyaq, Ioniq 5, EV6, etc. Wellicht bevalt de auto wel zo goed dat ik daar geen behoefte aan heb, we gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:08
jeroenkb schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:17:
[...]

Werkt dat vlot? Ooit een stevige collectie via een USB stick in een Volvo V60 gepropt, maar dat gaf behoorlijk lange laadtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 09:12

Thyzz

-=leeg=-

mausy5043 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:12:
[...]

Was dit nou een hidden feature of staat het stiekem in de handleiding en hebben we er massaal overheen gekeken?
Ik heb lopen zoeken, maar mijn my20 geeft dit niet aan.
Ik heb alleen het vinkje android auto inschakelen, maar niet dat vinkje er onder. :(

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Bitaktus19 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:02:
[...]

Werkt dat vlot? Ooit een stevige collectie via een USB stick in een Volvo V60 gepropt, maar dat gaf behoorlijk lange laadtijden.
Dat vind ik lastig, want vlot is subjectief. Maar met een paar seconden vindt hij het gezochte nummer en spelen gaat per direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:30:
[Afbeelding]

@CyBeRSPiN inderdaad de servo van laadklep slot. Ze dachten eerst dat het het klem probleem was, maar dat had ik al opgelost :P

Motortje is niet meer op voorraad Kia NL heeft backorder van 9 stuks. Hij had er deze week al 2 gehad. (Braber Ede).

Nu dus even zo tot de servo binnen is.

MY19 - Feb 2019
Dealer belde net, de servomotor moet uit Korea komen en het ging langer duren. Toen vroeg ik: "dagen, weken of maanden?".

Weken. :')

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
jeroenkb schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Dat vind ik lastig, want vlot is subjectief. Maar met een paar seconden vindt hij het gezochte nummer en spelen gaat per direct
Dat klinkt als een prima snelheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 23:43
_eLMo_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:19:
[...]

Dealer belde net, de servomotor moet uit Korea komen en het ging langer duren. Toen vroeg ik: "dagen, weken of maanden?".

Het kan lang duren, ik wacht inmiddels ook al ruim 2 weken op die stomme front camera (waarbij ik natuurlijk ook al een werk moest wachten voor ik bij de dealer terecht kon).
Ondertussen heb ik dus een auto waarbij inmiddels al 4 weken lang LKAS, LFA, grootlichtassistent, verkeersbordherkenning en de automatische noodrem niet werken. Bij het starten is de kerstverlichting op het dashboard en de piepjes dus erg lang aanwezig.
ACC is ook meteen onbruikbaar hierdoor want die geeft gewoon iedere x minuten een melding dat LFA niet werkt (met irritante piepjes) waarbij de melding ook irritant over de ingestelde snelheid van de ACC blijft hangen (je ziet dus niet op welke snelheid deze staat ingesteld).

Ook blijft de auto mij om de 15 minuten eraan herinneren dat de grootlichtassistent niet werkt.. van alle systemen die momenteel niet werken vindt de auto het blijkbaar heel belangrijk om juist deze te blijven benoemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Killah_Priest op 24-06-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Killah_Priest schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Ook blijft de auto mij om de 15 minuten eraan herinneren dat de grootlichtassistent niet werkt.. van alle systemen die momenteel niet werken vindt de auto het blijkbaar heel belangrijk om juist deze te blijven benoemen.
Heb je geprobeerd om je verlichting gewoon permanent aan te zetten (gaat uit bij contact uit), in plaats van op de auto stand? Wellicht scheelt je dat wat irritatie :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
_eLMo_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:46:
[...]

Heb je geprobeerd om je verlichting gewoon permanent aan te zetten (gaat uit bij contact uit), in plaats van op de auto stand? Wellicht scheelt je dat wat irritatie :>
Het gaat om de grootlichtassistent (die ik nooit gebruik), staat los van de instellingen van de verlichting.
De front camera wordt gebruikt om te kijken of er ander verkeer is als je dit gebruikt.

De meldingen komen gewoon standaard naar voren ivm de storing. Ook continu een irritant oranje LKAS symbool in het dashboard (LKAS direct na het starten uitschakelen maakt geen verschil, net als de LFA meldingen tijdens het gebruik van ACC, zelfs als dit uitgeschakeld is blijft de auto je hierop attenderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Killah_Priest schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:07:
[...]

Het gaat om de grootlichtassistent (die ik nooit gebruik), staat los van de instellingen van de verlichting.
De front camera wordt gebruikt om te kijken of er ander verkeer is als je dit gebruikt.
De grootlicht assistent kan alleen gebruikt worden in de AUTO stand, vandaar dat ik vermoed dat hij helemaal uitgeschakeld is als je de verlichting gewoon altijd aan zet. Dan werkt de AUTO stand van het grootlicht namelijk ook niet meer bij mij. Proberen waard toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
_eLMo_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:19:
[...]

Misschien hiermee je Ducttape upgraden? :+
Afbeeldingslocatie: https://static.karwei.nl/dam/412669/123

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killah_Priest
_eLMo_ schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:09:
[...]

De grootlicht assistent kan alleen gebruikt worden in de AUTO stand, vandaar dat ik vermoed dat hij helemaal uitgeschakeld is als je de verlichting gewoon altijd aan zet. Dan werkt de AUTO stand van het grootlicht namelijk ook niet meer bij mij. Proberen waard toch?
Ik snap je logica, helaas blijft de melding (ook met de lichten uitgeschakeld) omdat het om een storing gaat.
Zelfde is voor LKAS en LFA: uitschakelen onderdrukt helaas de foutmeldingen niet.

Ik hoop dat de camera snel binnen komt bij de dealer zodat ik van de meldingen af ben (vooral de LFA melding bij ACC is gewoon rete irritant omdat ik ACC daardoor in feite gewoon niet kan gebruiken ivm een piep en grote melding in het display om de x minuten).

Wel een pluspunt: geen gepiep meer omdat de auto zelf buiten de lijnen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 12:45
Hoor je een melding voor onderhoud op het scherm te krijgen?
Toevallig zag ik op de sticker dat er uiterlijk vorige week onderhoud gepleegd had moeten worden, ik was altijd gewend dat ik +/- 2.000 km vantevoren een melding hiervoor kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:35
Maarten-WL schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:24:
Hoor je een melding voor onderhoud op het scherm te krijgen?
Toevallig zag ik op de sticker dat er uiterlijk vorige week onderhoud gepleegd had moeten worden, ik was altijd gewend dat ik +/- 2.000 km vantevoren een melding hiervoor kreeg.
Ik werd gebeld door de dealer en zag daarna ineens een melding op het dashboard dat er binnen 20 dagen onderhoud nodig was.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Killah_Priest schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 18:45:
[...]

Wel een pluspunt: geen gepiep meer omdat de auto zelf buiten de lijnen gaat.
Gelukkig kan je dat piepen ook handmatig uitzetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Bitaktus19 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Gelukkig kan je dat piepen ook handmatig uitzetten. :)
Ook als de auto zelf besluit om met LFA en LKAS buiten de lijnen te gaan?
Als de auto een piep geeft wanneer ik zelf buiten de lijnen ga vind ik geen probleem, het is wel stom dat de auto soms zelf besluit om net over het lijntje te gaan en dan is dat piepen natuurlijk wel stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Killah_Priest schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Ook als de auto zelf besluit om met LFA en LKAS buiten de lijnen te gaan?
Als de auto een piep geeft wanneer ik zelf buiten de lijnen ga vind ik geen probleem, het is wel stom dat de auto soms zelf besluit om net over het lijntje te gaan en dan is dat piepen natuurlijk wel stom.
Dat is wel een goede vraag. Niet bewust getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 14:49
kdeboois schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:38:
[...]

Ik werd gebeld door de dealer en zag daarna ineens een melding op het dashboard dat er binnen 20 dagen onderhoud nodig was.
Ik krijg steeds een melding direct na het starten 'onderhoud vereist over xxx km' of zoiets. Als die km-stand gepasseerd is komt er 'onderhoud vereist over -xxx km'. totdat de garage het onderhoudsinterval gereset heeft.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 22:43
CyBeRSPiN schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:49:
[...]

USB splitter geprobeerd? Zelf gebruik ik het niet, maar wie weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Steeck03 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 10:54:
[...]

USB splitter geprobeerd? Zelf gebruik ik het niet, maar wie weet
Hub bedoel je? Nee maar anderen wel en dat bleek niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 17:05
Over een week moet ik een deukje laten wegwerken, zou het verwijderen van de interieur en kofferbak lampjes helpen tegen het slopen van de “start” accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:17
wortelsoft schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:35:
Over een week moet ik een deukje laten wegwerken, zou het verwijderen van de interieur en kofferbak lampjes helpen tegen het slopen van de “start” accu?
Ik weet dat er iets is met de 12v accu. Maar wat heeft het 1 met het ander te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:40
O085105116N schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Ik weet dat er iets is met de 12v accu. Maar wat heeft het 1 met het ander te maken?
Als een lampje lange tijd blijft branden het uiteindelijk de 12V accu helemaal leeg trekt (0% SOC) en daar kan een loodaccu niet tegen. Je zal die uiteindelijk wel terug op 12V krijgen, wat nodig is anders blijft uw EV morsdood wachten, maar de capaciteit is volledig weg. Na scha en schande, met een morsdooie EV, volle SOC tractie batterij maar 0% SOC 12V batterij, en veel interventies zal je tot besluit komen dat je uit eigen zak een nieuwe loodaccu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb nogal een noob vraag. Wat als je geen internet heb en niet de uvo app kan gebruiken om het laden te starten? Ik zie in de auto namelijk geen knop om het laden te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
O085105116N schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Met start accu bedoel ik ook de 12v accu, die wordt namelijk gebruikt om de auto op te starten. Met als belangrijkste taak het relais van de tractie accu schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 08:12
IUser schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:59:
Ik heb nogal een noob vraag. Wat als je geen internet heb en niet de uvo app kan gebruiken om het laden te starten? Ik zie in de auto namelijk geen knop om het laden te starten.
Het laden start automatisch nadat je de auto met een laadpaal hebt verbonden en je laadpas daar aangeboden hebt.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-09 21:44
wortelsoft schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 11:35:
Ik zou gewoon vragen of ze de auto aan willen laten als ze er aan werken en aangeven dat de 12V accu anders leeg loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
ningalloon schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 15:33:
[...]

Ik zou gewoon vragen of ze de auto aan willen laten als ze er aan werken en aangeven dat de 12V accu anders leeg loopt.
Op zich ook een mogelijkheid al ben ik bang dat dat vergeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Ik heb sinds vandaag een plugin voor Home-Assistant draaien voor Kia UVO. Dat werkt top, en ik heb aan de ontwikkelaar gevraagd of hij het streamen naar ABRP ook zou willen ondersteunen.

Als iemand hier dat ook interessant vind, kun je dan hier van je laten horen? https://github.com/fuatakgun/kia_uvo/issues/48

Misschien krijgt de ontwikkelaar dan 'zin' om hier mee aan de gang te gaan :) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Helaas apple carplay via een usb hub werkt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Jeroen O schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 12:28:
[...]

Het laden start automatisch nadat je de auto met een laadpaal hebt verbonden en je laadpas daar aangeboden hebt.
Ik ging vandaag bij een laadpaal waarbij je gratis kon laden. Ik had geen pas nodig. Dus heb m’n uvo app gepakt en met de app het laden gestart. Maar ik vroeg me dus af als ik geen app had dan kan ik het dus niet starten. Want de laadpaal had helemaal geen laadpal nodig omdat het gratis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
IUser schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:38:
[...]

Ik ging vandaag bij een laadpaal waarbij je gratis kon laden. Ik had geen pas nodig. Dus heb m’n uvo app gepakt en met de app het laden gestart. Maar ik vroeg me dus af als ik geen app had dan kan ik het dus niet starten. Want de laadpaal had helemaal geen laadpal nodig omdat het gratis was.
Heb je toevallig ingesteld dat je enkel tijdens daluren wilt laden?
Anders zou het laden gewoon direct moeten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:54:
[...]

Heb je toevallig ingesteld dat je enkel tijdens daluren wilt laden?
Anders zou het laden gewoon direct moeten starten.
Ja klopt ik heb ingesteld dat het tijdens daluren moet laden, maar dat doet hij alleen bij ingestelde thuislocatie. Misschien dat die instelling toch in de weg zat. Maar er zou toch iets moeten zijn om het laden te activeren. Via de uvo app of via de een laadpas. Want als je de kabels erin geplugd hebt dan gaat de kabel aan de laadpal pas locken wanneer hij een laadcommando heeft ontvangen. Maar wat als je beide zaken niet hebt…

Ah ik lees net dat je dus wel gewoon kan starten met b.v een laadpas van new motion.

[ Voor 6% gewijzigd door IUser op 26-06-2021 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
IUser schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:02:
[...]

Ja klopt ik heb ingesteld dat het tijdens daluren moet laden, maar dat doet hij alleen bij ingestelde thuislocatie. Misschien dat die instelling toch in de weg zat. Maar er zou toch iets moeten zijn om het laden te activeren. Via de uvo app of via de een laadpas. Want als je de kabels erin geplugd hebt dan gaat de kabel aan de laadpal pas locken wanneer hij een laadcommando heeft ontvangen. Maar wat als je beide zaken niet hebt…
Die locatiegebaseerde instelling werkt niet goed. Zonder app kun je dan het laden ook starten met de knop linksonder het stuur om “gepland laden” te overrulen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:06:
[...]

Die locatiegebaseerde instelling werkt niet goed. Zonder app kun je dan het laden ook starten met de knop linksonder het stuur om “gepland laden” te overrulen.
Bedoel je deze knop? Ik gebruik deze knop om m’n laadkabel te locken bij publiek laden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_AAqA7oloJPWcjtD3PX8dW5Uro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3lPSXrlUy1Gyirp9MhDmbOn.jpg?f=fotoalbum_large

Ah ik zie hem al haha. Helemaal overeen gekeken en ik was die ene knop vergeten! Ja bedankt voor de reminder. Het is dus de meest linkerknop inderdaad.

[ Voor 9% gewijzigd door IUser op 26-06-2021 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:01

passat_to_ev

Nice_car

IUser schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:40:
[...]

Bedoel je deze knop? Ik gebruik deze knop om m’n laadkabel te locken bij publiek laden.
Volgens mij als je deze knop indrukt wordt je laadkabel juist unlocked na het laden, niet gelocked. Bedoeld voor openbare laadpalen met vaste laadkabels aan de laadpaal waarbij je iemand anders kunt laten laden als jij vol bent. De kabel is standaard gelocked totdat je de deuren ontgrendeld.

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
stimm schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 19:13:
Ik heb sinds vandaag een plugin voor Home-Assistant draaien voor Kia UVO. Dat werkt top, en ik heb aan de ontwikkelaar gevraagd of hij het streamen naar ABRP ook zou willen ondersteunen.

Als iemand hier dat ook interessant vind, kun je dan hier van je laten horen? https://github.com/fuatakgun/kia_uvo/issues/48

Misschien krijgt de ontwikkelaar dan 'zin' om hier mee aan de gang te gaan :) O+
Wat bedoel je precies met "streamen naar ABRP"? En waarom zou je dat met HomeAssistant willen koppelen?
Ik vind de koppeling met HA vooral interessant voor het bijhouden van wat statistiekjes.

De python integration van fuatgun loopt qua functionaliteit een stuk achter bij bluelinky.
Ik draai al sinds september middels de bluelinky api wrapper en de bijbehorende node-red interface. Dat is met MQTT aan Homeassistant geknoopt. Daarvoor draaide ik mijn eigen python plugin in Domoticz.
Via node-red stuur ik de SoC, locatie, weersomstandigheden, bestemming naar ABRP en krijg de geplande route met laad-tussenstops terug, en die stuur ik dan weer naar het navigatiesysteem van de auto. Daar heb ik HA niet voor nodig. De web-frontend van Node-Red is voor mij prima.

Daarbij de gebruikelijke waarschuwing: let op het leegtrekken van je 12V accu bij te enthousiast status van de auto actief ophalen en let op de gebruiksvoorwaarden van je UVO account. Maar goed, daarover is in het forum hier al het nodige gezegd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Card Nox
5 juli 15:00 kan ik mijn eNiro ophalen, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:22
plips schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:23:
[...]

Wat bedoel je precies met "streamen naar ABRP"? En waarom zou je dat met HomeAssistant willen koppelen?
Ik vind de koppeling met HA vooral interessant voor het bijhouden van wat statistiekjes.

De python integration van fuatgun loopt qua functionaliteit een stuk achter bij bluelinky.
Ik draai al sinds september middels de bluelinky api wrapper en de bijbehorende node-red interface. Dat is met MQTT aan Homeassistant geknoopt. Daarvoor draaide ik mijn eigen python plugin in Domoticz.
Via node-red stuur ik de SoC, locatie, weersomstandigheden, bestemming naar ABRP en krijg de geplande route met laad-tussenstops terug, en die stuur ik dan weer naar het navigatiesysteem van de auto. Daar heb ik HA niet voor nodig. De web-frontend van Node-Red is voor mij prima.

Daarbij de gebruikelijke waarschuwing: let op het leegtrekken van je 12V accu bij te enthousiast status van de auto actief ophalen en let op de gebruiksvoorwaarden van je UVO account. Maar goed, daarover is in het forum hier al het nodige gezegd.
Met de e-Niro kun je de 12v accu niet leegtrekken door vaak te pollen. Je spreekt een webservice aan die een gecachet response teruggeeft. Bij de Nissan Leaf gaat wel per keer een call naar de auto en daar kan het dus wel. Ik spreek uit ervaring. Bij Nissan kan ik om het uur pollen en de E-Niro elke 5 min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:29
Card Nox schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:52:
5 juli 15:00 kan ik mijn eNiro ophalen, ben benieuwd!
Nice, ik zie dat jij op 22 juni als rond had en hem dus 5 juli kan ophalen. Zelf heb ik e.a. rond gekregen op 18 juni, maar nog geen bericht om een afspraak te maken.

Ik heb de e-Niro 64KW executive line in gravity blue besteld, met als optie winterbanden (voor de rest is hij al overcompleet in executive versie :) )

Ben erg benieuwd en hoop snel te rijden. levertijd indicatie was 1 to 2 weken na bestellen, dus komt snel dichterbij nu!

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:25:
[...]

Met de e-Niro kun je de 12v accu niet leegtrekken door vaak te pollen. Je spreekt een webservice aan die een gecachet response teruggeeft. Bij de Nissan Leaf gaat wel per keer een call naar de auto en daar kan het dus wel. Ik spreek uit ervaring. Bij Nissan kan ik om het uur pollen en de E-Niro elke 5 min.
Nee, je spreekt uit ervaring met de MY19 met “mijnkia”. Vanaf MY20 heb je met “UVO” wel degelijk rechtstreeks verbinding met auto en wordt de auto “wakker gemaakt” als er gepolled word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Vaevictis_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:25:
[...]

Inderdad MY19 niet, MY20 en later wel. Zie ook alle waarschuwingen bij de zelfgemaakte integrations met de API.

[ Voor 17% gewijzigd door plips op 28-06-2021 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:12
De tijd is gekomen om mijn Avensis af te zwaaien. Afgelopen zaterdag voor de 2de maal bij de Kia e-Niro (64kWh model 2021) gaan kijken en een korte en positieve proefrit gemaakt. Ondanks wat concessies (uiterlijk mwa, bagageruimte beperkt tov Avensis en waardeloze zit achterin) zou die wagen op dit moment de beste keuze zijn.

Nu de vraag: private lease of aanschaf? Vwb de kosten per maand ontlopen deze opties elkaar niet zoveel, rekening houdend met 5 jaar periode, 15kkm en 12% afschrijving per jaar.
Private lease geeft zekerheid, aanschaf geeft meer flexibiliteit.

Warmtepomp is een optie bij de e-Niro, is dit aan te raden?
Zijn er nog opties die een must-have zijn voor de elektrische rijder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:54
bokkie72 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:48:
De tijd is gekomen om mijn Avensis af te zwaaien. Afgelopen zaterdag voor de 2de maal bij de Kia e-Niro (64kWh model 2021) gaan kijken en een korte en positieve proefrit gemaakt. Ondanks wat concessies (uiterlijk mwa, bagageruimte beperkt tov Avensis en waardeloze zit achterin) zou die wagen op dit moment de beste keuze zijn.

Nu de vraag: private lease of aanschaf? Vwb de kosten per maand ontlopen deze opties elkaar niet zoveel, rekening houdend met 5 jaar periode, 15kkm en 12% afschrijving per jaar.

op de warmptepomp zou ik niet bezuinigen, maar als je zo weinig rijdt maakt het ook minder uit.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:29
bokkie72 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:48:

Ik ben voor de private lease gegaan, en zonder warmtepomp. was toch 15 euro in de maand extra, daarvoor gooi ik de "tank" ook weer een keer vol voor en het levert maar beperkte range winst op en alleen maar in de winter ook nog.. Daarnaast werkt hij niet meer bij temperaturen onder nul, omdat er dan geen restwarmte in de accu's is voor de warmtepomp en draait hij bijna cop=1 ofwel niet beter meer dan een gewoon gloeispiraal. Als je heel veel KMs maakt in gemiddeld klimaat zou je tijdswinst kunnen halen door net 1x minder te hoeven laden per dag/week.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
IUser schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 20:38:
[...]

In dat geval start hij of direct, of via een knop op de paal. Ik kom beide tegen. Vooral bij bedrijven waar ik kort of langer op bezoek ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Suicyder
  • Laatst online: 17:18
Hier ook de e-Niro besteld, ik ga er per 1 september wat dat betreft in rijden. Dit heeft te maken met een overstap van werkgever, huidige 208'je inleveren op 31 augustus en dan per 1 september de e-Niro onder het doek weg trekken (wel bij de garage, wil ik toch een keer doen).
Nadeel, ik heb eigenlijk geen geduld, maar moet nu toch tot dan wachten :D

Private lease geworden, 30k/jaar, 64 kWh DynanicLinePlus in Clear White (vind de witte best mooi).

Proefrit vond ik heerlijk rijden, ben echt super benieuwd naar de dagelijkse ervaring ermee. Sowieso een enorme upgrade van een simpel uitgevoerde 208 naar een DynamicLinePlus.

Zijn er nog praktische zaken om rekening mee te gaan houden bij het bezit? Kia laadsleutel met abbo was het plan en ernaast een Shell Recharge pas voor snelladen in NL (is toch iets goedkoper, maar zal niet standaard gebruikt worden).

Daarnaast een vraag, zijn er mensen met ervaringen m.b.t. een dashcamsetup in de e-Niro? Mijn plan is eigenlijk een setup als een pricewatch: Viofo A129 Duo Pro Dashcam in te gaan zetten. Ik zag dat deze ook met een hardwirekit kan komen welke bij een lage accuspanning de dashcam stopt.
Wellicht als de dealer dit wil doen, wanneer ze de sleurhaak voor de fietsendragen monteren :)

offtopic:
edit:
wat toevoeging bij dashcamdeel

[ Voor 6% gewijzigd door Suicyder op 30-06-2021 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:54
Suicyder schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:37:
Hier ook de e-Niro besteld, ik ga er per 1 september wat dat betreft in rijden. Dit heeft te maken met een overstap van werkgever, huidige 208'je inleveren op 31 augustus en dan per 1 september de e-Niro onder het doek weg trekken (wel bij de garage, wil ik toch een keer doen).

Private lease geworden, 30k/jaar, 64 kWh DynanicLinePlus in Clear White (vind de witte best mooi).

Proefrit vond ik heerlijk rijden, ben echt super benieuwd naar de dagelijkse ervaring ermee. Sowieso een enorme upgrade van een simpel uitgevoerde 208 naar een DynamicLinePlus.

Zijn er nog praktische zaken om rekening mee te gaan houden bij het bezit? Kia laadsleutel met abbo was het plan en ernaast een Shell Recharge pas voor snelladen in NL (is toch iets goedkoper, maar zal niet standaard gebruikt worden).

Daarnaast een vraag, zijn er mensen met ervaringen m.b.t. een dashcamsetup in de e-Niro? Mijn plan is eigenlijk een setup als een pricewatch: Viofo A129 Duo Pro Dashcam in te gaan zetten. Ik zag dat deze ook met een hardwirekit kan komen welke bij een lage accuspanning de dashcam stopt.
Wellicht als de dealer dit wil doen, wanneer ze de sleurhaak voor de fietsendragen monteren :)

offtopic:
edit:
Gefeliciteerd met de keuze, ten opzichte van 208 in elk geval een flinke stap vooruit.
praktische zaken rond laden zijn te vinden in aparte algemene topics voor publiek laden en thuisladen.
en laadpassen op laadpastop10.nl

Zou mij verbazen als je in Nederland ooit een snellader nodig zou hebben voor reizen binnen NL. Er vanuitgaande dat jouw 30K redelijk gelijkmatig verdeeld zijn. Ik rijd ca. 50K km/jr en zie snelladers alleen op vakantie. Bij de huidige temparatuur kruipt de range weer richting 500km als je je rechtervoet wat in bedwang houdt.

Dashcams laat ik graag aan andere hobbyisten over. Maar i.d.d. opletten dat je 12V accu niet wordt leeggetrokken en je niet meer kunt starten ook al is je batterij wel vol.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Suicyder schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:37:

offtopic:
edit:
Ik heb uit de kia lijst een dashcam gekozen en dat werkt verder prima. In principe is het een elcheapo dashcam wat standaard vast geplakt wordt aan het raam. De bedrading is dan netjes weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door IUser op 30-06-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen van de medepassagier s van de kia? Mijn gezin wordt vaak misselijk als ze lange tijd in de auto zitten. En dan rijden we alleen maar op snelweg. Het komt vooral door de vering van de auto. Ik merkt dat zelf ook als ik niet rij. In vergelijking met mijn vorige toyota auris hobbelt of veert hij veel meer omhoog en omlaag. Daarnaast heb ik regen al op 0 staan zodat je ook niet extra wagen ziek wordt van het afremmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacovdh
Mijn ervaringen met wagenziekte: ik ben er nogal gevoelig voor en werd in het begin ook wat wiebelig. Wennen duurde een week of twee. Heeft idd ook te maken met de regeneratie/afremming maar die staat bij mij nu op 2. Verder helpt het als je de rijbaanassistent zoveel mogelijk zijn werk zelf laat doen. Nu: nergens last meer van!

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
IUser schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:53:
Wat zijn de ervaringen van de medepassagier s van de kia? Mijn gezin wordt vaak misselijk als ze lange tijd in de auto zitten. En dan rijden we alleen maar op snelweg. Het komt vooral door de vering van de auto. Ik merkt dat zelf ook als ik niet rij. In vergelijking met mijn vorige toyota auris hobbelt of veert hij veel meer omhoog en omlaag. Daarnaast heb ik regen al op 0 staan zodat je ook niet extra wagen ziek wordt van het afremmen
Hoe hoog is je bandenspanning? Op 2,7-2,8 bar is een stuk minder stuiteriger dan op 3 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
IUser schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Ik heb uit de kia lijst een dashcam gekozen en dat werkt verder prima. In principe is het een elcheapo dashcam wat standaard vast geplakt wordt aan het raam. De bedrading is dan netjes weggewerkt.
Mijn idee is dan de dealer te vragen of ze deze ook willen installeren, maar wil het wel 'goed' doen zeg maar als ik er dan geld uit aan ga geven. Zodoende.
De dealer zal er misschien wat voor rekenen, maar ze zullen zeker niet te beroerd zijn de installatie te voorzien. Ik wil vooral graag dat hun de installatie doen, garantie dingetje en netter vaak.
eltron schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:39:
[...]

Gefeliciteerd met de keuze, ten opzichte van 208 in elk geval een flinke stap vooruit.
praktische zaken rond laden zijn te vinden in aparte algemene topics voor publiek laden en thuisladen.
en laadpassen op laadpastop10.nlbedwang houdt.
Qua laadpassen kwam ik met wat rekenwerk best goed uit met de Kia laadpas met abonnement, ik kom vooral uit bij publiek laden, want ik kan niet dicht genoeg bij de deur parkeren bij de huidige woning. Dan is 10 euro per maand betalen en dan € 0,24 (of € 0,26) per kWh goed te doen en bespaar je al snel vs € 0,35 en € 0,37 bij de meeste andere organisaties.
Tacovdh schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:08:
Mijn ervaringen met wagenziekte: ik ben er nogal gevoelig voor en werd in het begin ook wat wiebelig. Wennen duurde een week of twee. Heeft idd ook te maken met de regeneratie/afremming maar die staat bij mij nu op 2. Verder helpt het als je de rijbaanassistent zoveel mogelijk zijn werk zelf laat doen. Nu: nergens last meer van!
Is dat bij zelf rijden? Mijn vriendin geeft aan dat ze bij mij in de auto geen last heeft (ik heb een rustige rijstijl in basis), maar heeft bij andere in het verleden wel last gehad. Haar dochter daarentegen heeft er een stuk sneller last van, dus hoop dat het mee gaat vallen op dat vlak, maar ga er wel even rekening mee houden. Sowieso hebben de kinderen daardoor een displayverbod (ook in de huidige auto), want de jongste gaat 100% op in een spel/film en wordt dan dus strontmisselijk.

Let wel, de 208 is met gewicht achterin geen fijne auto voor de achterbank (deinen), dus hoop dat het daardoor in de e-Niro meevalt.

[ Voor 64% gewijzigd door Suicyder op 01-07-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 19:55
Is er voor de kia laadpas een andere formule in Nederland?
Ik zie immers deze tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_HiYT0plleg10S9YVsnoyQSUe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bO8JRiWU7aPJQ4yaq6Cr2t1l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
angelofhope schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:33:
Is er voor de kia laadpas een andere formule in Nederland?
Ik zie immers deze tarieven:
Blijkbaar, ik zie het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qg65I5UpmFyeuLC6-yURfbK0yJQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/sGGNa5IjOvIH0YPaRnI2FuId.png?f=fotoalbum_medium
Op website van Kia

edit:
Ik kwam achter deze oplossing in het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers topic. Dit is dus wel voor Kia rijders alleen.

Maar dat is eigenlijk een discussie voor dat topic, maar dan zie je het verschil in ieder geval. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Suicyder op 01-07-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
Suicyder schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:37:
[...]

Ik kwam achter deze oplossing in het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers topic. Dit is dus wel voor Kia rijders alleen.
Welke bedoel je? er zijn duizenden posts in dat topic :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Laatst online: 09:19
Na de extreme regenval lijkt het of er water in mijn lens zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hsk7aN-GgAVB4sZfCFer4EXLWE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCFSXccs5mWDboKl9q6GiTBb.jpg?f=fotoalbum_small

Hebben jullie dit ook, of was het beeld altijd al zo ?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:22
driel24 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:33:

[Afbeelding]

Lijkt eerder een druppel onderaan de lens? De camera zit zo goed verpakt dat dat onwaarschijnlijk lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
Vaevictis_ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:39:
[...]

Lijkt eerder een druppel onderaan de lens? De camera zit zo goed verpakt dat dat onwaarschijnlijk lijkt.
Een druppel is ook water dacht ik :+
Maar zonder gekheid.
De buitenkant heb ik al flink schoongemaakt.
Met een lampje ook in de lens gekeken. Maar ik zie niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
Vaevictis_ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:39:
[...]

Lijkt vrij standaard. Je ziet je eigen bumper via een groothoeklens. Die vertekent altijd. zeker aan de randen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Nu online
driel24 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:33:

[Afbeelding]

Het beeld is altijd al zo geweest, de camera staat een beetje op de bumper gericht en die reflecteerd het licht op een bepaalde manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBe_S58PIIKRkaM59hFOBr0XUB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2p9JHoMp7GVFgnLamkIkRg7A.jpg?f=fotoalbum_large

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
@Steeck03 @DutchKel Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
wortelsoft schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:24:
[...]

Hoe hoog is je bandenspanning? Op 2,7-2,8 bar is een stuk minder stuiteriger dan op 3 bar.
Bandenspanning staat op 2.7 - 2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Tacovdh schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:08:
Ik heb zelf nergens last van als ik rij. Maar ik vroeg mij vooral af hoe medepassagiers het ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Wie heeft de nieuwe UVO app al geprobeerd. Ik heb scheduled charging ingesteld maar in het status scherm laat hij zien dat het uit staat. Wierd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfwGtIzbBRKXACs_Q_jRFoZIR64=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uiWZCXiBY6Dn04JwkfirK1UA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:39
IUser schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:28:
Wie heeft de nieuwe UVO app al geprobeerd. Ik heb scheduled charging ingesteld maar in het status scherm laat hij zien dat het uit staat. Wierd. [Afbeelding]
Probeer eens te refreshen (cirkelpijltje in rechterbovenhoek).

Bij mij toonde ie hetzelfde tot ik refreshte en hij up to date info ophaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Zijn er ook anderen die last hebben gehad van condens in de LED units van de buitenspiegels?
De richtingaanwijzer van mijn rechter buitenspiegel zit al een maand lang vol met condens, inmiddels begint zich ook een donker plekje te vormen (lijkt net schimmel).

Sowieso ga ik hiervoor naar de dealer alleen vroeg ik mij af of dit dus vaker voorkomt op dit model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IUser
  • Niet online
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Is Android Auto inmiddels full screen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Bitaktus19 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:09:
Is Android Auto inmiddels full screen?
Meende dat je dat kunt instellen ja.

EDIT: 1 minuutje zoeken: stimm in "Het grote Kia e-Niro topic"

[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 02-07-2021 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
Card Nox schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:41:
[...]

Meende dat je dat kunt instellen ja.

EDIT: 1 minuutje zoeken: stimm in "Het grote Kia e-Niro topic"
Helaas.. lukt dus niet. Nog steeds half beeld, maar je kunt het scherm wel splitsen. Dan gaat het android auto logo uit beeld in ruil voor de accu-stand e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Bitaktus19 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Helaas.. lukt dus niet. Nog steeds half beeld, maar je kunt het scherm wel splitsen. Dan gaat het android auto logo uit beeld in ruil voor de accu-stand e.d.
Ahh...no idea, ik krijg de auto maandag, zal dan ook nog wel even zoeken.
Pagina: 1 ... 145 ... 349 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.