Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 12:02
Waar staat eigenlijk tot hoelang je abonnement loopt? Ik heb in de app alleen staan registratiedatum 20 Aug 2020 en verval datum 20 Aug 2027 (Dan heb ik de auto al lang niet meer).

Bij mij werken de remote services nog steeds niet.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchKel op 10-10-2020 08:30 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 16:41

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DutchKel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 08:29:
Waar staat eigenlijk tot hoelang je abonnement loopt? Ik heb in de app alleen staan registratiedatum 20 Aug 2020 en verval datum 20 Aug 2027 (Dan heb ik de auto al lang niet meer).

Bij mij werken de remote services nog steeds niet.
Het gaat over het abo van de MY19

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 30-05 12:02
Hippe Lip schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Het gaat over het abo van de MY19
Voor zover ik weet heb ik ook een MY19 ontvangen. Tenminste dat stond in de papieren.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 14:00
Dennis 1 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Ik heb een dual sim telefoon met een simkaart voor privé en een simkaart voor zakelijk. Ik dien altijd op mijn telefoon aan te geven met welke simkaart ik wil bellen.

Als ik bel met de Kia zelf dan pakt hij altijd simkaart 1.
Zakelijke contacten wil ik mijn privé nummer niet geven en vice versa. In de avond heb ik nu tenminste rust als ik de zakelijke simkaart uit zet. 😅

Als het kiezen tussen simkaarten met AndroidAuto mogelijk is dan hoor ik graag hoe dat gaat. Ik gebruik nu nog geen Android Auto omdat het voor mij op dit moment geen meerwaarde heeft.
Ik gebruik zelf de app Multi Sim Selector. Is een betaalde app, maar is die paar euro hardstikke waard. Je kunt regels/voorwaarden opstellen waarmee de app de juiste sim selecteert. Als je een 365 account van je werk hebt kun je bvb instellen dat alle mensen van dat account automatisch met je werk sim gebeld worden :)
Ik gebruik het overigens wel met de stock Android dialer ipv de Samsung omdat de dubbele horentjes in en Samsung dialer niet weg te krijgen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Your Grandma op 10-10-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DutchKel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:36:
[...]

Voor zover ik weet heb ik ook een MY19 ontvangen. Tenminste dat stond in de papieren.
Tja, da’s hier vaak lastig te zien, wat iemand rijdt en op dit gebied is dat verschil levensgroot.

Je ziet het in de app. Linksboven op de drie streepjes tikken en bij een van die opties zie je tot wanneer je abo loopt. Ik zie dat niet meer omdat mijn (gratis) abo na een jaar verlopen is en ik het niet verlengd heb.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:21
Your Grandma schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Ik gebruik zelf de app Multi Sim Selector. Is een betaalde app, maar is die paar euro hardstikke waard. Je kunt regels/voorwaarden opstellen waarmee de app de juiste sim selecteert. Als je een 365 account van je werk hebt kun je bvb instellen dat alle mensen van dat account automatisch met je werk sim gebeld worden :)
Ik gebruik het overigens wel met de stock Android dialer ipv de Samsung omdat de dubbele horentjes in en Samsung dialer niet weg te krijgen zijn.
Bedankt voor de tip! 👍Ik ga het bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:46
De MY19 app is back in business.
Benieuwd hoe lang hij het nu volhoudt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 20:21
Hippe Lip schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Tja, da’s hier vaak lastig te zien, wat iemand rijdt en op dit gebied is dat verschil levensgroot.

Je ziet het in de app. Linksboven op de drie streepjes tikken en bij een van die opties zie je tot wanneer je abo loopt. Ik zie dat niet meer omdat mijn (gratis) abo na een jaar verlopen is en ik het niet verlengd heb.
Iemand die wel een datum ziet staan? "MijnKia"(MY2019-app) zou tot december moeten lopen, maar ik zie nergens een datum. Ik vraag me af waarom ik me er zo druk over maak. Enige waar ik deze voor gebruik is om te kunnen zien of het laadproces nog actief is.
@Hippe Lip De status van het laadproces/accu kun je ook zien zonder betaald abonnement toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
In de app achter mijn auto staat meer info

[ Voor 18% gewijzigd door Steeck03 op 11-10-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:38
Steeck03 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 08:58:
In de app achter mijn auto staat meer info
Bedankt zie dat die van mij 4,5 maand eerder afloopt dan dat ik de auto gekregen heb. Datum is van het op kenteken zetten van de auto. daar zal ik is een mailtje over sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisctn
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-10-2020
Sinds juni heb ik een e-niro 2020 waar ik zeer tevreden over ben.

Nu de koude periode eraan komt vraag ik me af wat het verbruik van de verwarming is (in kW).
Is bij ingeschakelde "Heater" deze ook opgenomen in de temperatuurregeling, m.a.w. wordt hij uitgeschakeld als de ingestelde temp bereikt is?

Is er ergens een beschrijving beschikbaar van de werking van de warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pople schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 07:51:
[...]
@Hippe Lip De status van het laadproces/accu kun je ook zien zonder betaald abonnement toch?
Nou, een beetje. Op het dashboard in het vakje met je SoC staat linksboven een bliksemschicht. Als de auto aan de stekker hangt dan kun je dat daar zien. Maar of er ook werkelijk geladen wordt kun je dacht ik alleen zien door een oplopende SoC. Meer info geeft deze app je helaas niet.

————————-
@jorisctn Het verbruik van je verwarming hangt natuurlijk helemaal af van de buitentemperatuur en hoe hoog je je binnentemperatuur instelt. Net zoals dat in de zomer afhangt van die twee met de airco. Airco en warmtepomp is hetzelfde. Het enige dat verandert is de richting van het warmtetransport.

En nee, een technische beschrijving van de warmtepomp is er niet. Op internet kun je wel een beschrijving vinden van de werking van een warmtepomp in het algemeen, maar er is nix voor de Kia specifiek.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 20:45
jorisctn schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:56:
Is bij ingeschakelde "Heater" deze ook opgenomen in de temperatuurregeling, m.a.w. wordt hij uitgeschakeld als de ingestelde temp bereikt is?
Ja. In de Auto stand heb je een thermostaat. Als de temperatuur bereikt is zal ie niet meer zoveel warmte toevoegen. In het EV menu klikken op de grote groene batterij om inzage te krijgen in energieverbruik van o.a. de climate control.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-10-2020 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:16
jorisctn schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:56:
Sinds juni heb ik een e-niro 2020 waar ik zeer tevreden over ben.

Nu de koude periode eraan komt vraag ik me af wat het verbruik van de verwarming is (in kW).

Is er ergens een beschrijving beschikbaar van de werking van de warmtepomp?
Ik heb een tijdje terug een YT video online gezet met het 'instant power' scherm. Daar zie je op ieder moment welk deel van de auto wat gebruikt:

Ik weet zo even niet uit mijn hoofd meer hoe je daar komt, maar klik wat dingen aan in het EV menu en je komt er :)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
MooDyBLueS schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:24:
[...]
Waarom hier over een e-Soul beginnen? Er is geen e-Soul topic (for obvious reasons), heb nog niemand bij Tweakers horen roepen "ik heb de e-Soul!" en dus gezien de gelijkenissen lijkt me dit de beste plek. Wellicht start ik nog eens een e-Soul topic als ik hem daadwerkelijk geleverd krijg. ;)
Iemand was je al voor, maar het loopt niet bepaald storm in dat topic inderdaad:
Het grote Kia e-soul topic

@Pople als je de API van de MY19 gebruikt (zoek even in de pinned posts voor een uitleg) kun je wel degelijk het verschil zien tussen “ingeplugd” en “aan het laden”. De laadsnelheid helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@CyBeRSPiN Thanks! Die had ik voor 20 september al eens geprobeerd te zoeken, maar toen logischerwijs niet gevonden. :P

Klopt inderdaad ook als je naar de verkoopcijfers kijkt:
Kia e-Niro: 4.289 in 2020 t/m september
Kia e-Soul: 464 in 202 t/m september

Voor elke 10 e-Niro's verkoopt Kia dus 1 e-Soul. Logisch ook wel want de e-Niro is de veilige keuze, lijkt het meest op een normale auto, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MooDyBLueS schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:40:
[...] Logisch ook wel want de e-Niro is de veilige keuze, lijkt het meest op een normale auto, etc.
Hoezo ‘lijkt het meest op een normale auto’?
Dit IS een normale auto. O-)

Let een beetje op je woorden, wil je? ;)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 10:59:
@Pople als je de API van de MY19 gebruikt (zoek even in de pinned posts voor een uitleg) kun je wel degelijk het verschil zien tussen “ingeplugd” en “aan het laden”. De laadsnelheid helaas niet.
Daarnet had ik de auto niet bij de hand om het te kunnen proberen, maar ik heb het nu voor je nagekeken.

1. Als linksboven een bliksemschicht staat, dan is er nix aangesloten.
2. Als linksboven een stekker staat en rechtsboven de tekst ‘LADEN’, dan wordt er opgeladen. Onder de SoC staat dan bovendien de tekst ‘RESTEREND 11.28 u’.
3. Als er linksboven een stekker staat en rechtsboven is leeg, dan is de auto aangesloten, maar wordt er niet geladen. De tekst RESTEREND is er dan ook niet. Je kunt het dus zien wanneer het laden afgebroken is, al heeft dat wel een grote vertraging. De app wordt niet heel frequent geüpdate. Ik weet helaas niet hoe lang er tussen twee datazendingen van de auto zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 11-10-2020 14:46 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip 1 minuut zit er tussen, urenlange storingen daargelaten..
Verschil was me in de app nog niet opgevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 09:07
Hoi,

Mijn E-Niro (2019) is vorige week voor een 60K beurt geweest. Nu weer een update media systeem. Nu zie je op het "home" scherm niet alleen een nieuwere weergave van de kaart, maar ook de radio links, MET het icoontje van de zender. Dat was voorheen een grijs vlak. Ik weet niet meer wie in dit forum, maar iemand vond dat een dingetje. (of is deze toevoeging in de updates al langer bestaand, ik hoef nu niet meer zo vaak naar de dealer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-05 17:17
Nelis13 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:20:
Hoi,

Mijn E-Niro (2019) is vorige week voor een 60K beurt geweest. Nu weer een update media systeem. Nu zie je op het "home" scherm niet alleen een nieuwere weergave van de kaart, maar ook de radio links, MET het icoontje van de zender. Dat was voorheen een grijs vlak. Ik weet niet meer wie in dit forum, maar iemand vond dat een dingetje. (of is deze toevoeging in de updates al langer bestaand, ik hoef nu niet meer zo vaak naar de dealer)
Ik kreeg ook van Kia Nederland bij navraag het antwoord dat ik me bij de dealer kan melden voor een update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Nelis13 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:20:
Hoi,

dat zit er sinds maart/april al in :)

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Voor aanstaande maandag een afspraak gemaakt bij de dealer voor de update. Kan ik weer een leuke YouTube video van maken 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
kdeboois schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:07:
Voor aanstaande maandag een afspraak gemaakt bij de dealer voor de update. Kan ik weer een leuke YouTube video van maken 😁
Lees net op het Kiaclub forum dat de dealer er 49 euro voor vraagt tenzij je de auto ook een beurt laat geven, wat zei jouw dealer daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 18:08
plips schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Lees net op het Kiaclub forum dat de dealer er 49 euro voor vraagt tenzij je de auto ook een beurt laat geven, wat zei jouw dealer daarvan?
mijn dealer geeft btw aan dat ze zelf de update pas in april krijgen en dus maar 1 keer per jaar updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
z0rk0l schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:39:
[...]

mijn dealer geeft btw aan dat ze zelf de update pas in april krijgen en dus maar 1 keer per jaar updaten.
Dat is wel gek, want Kia Nederland meldde mij: "Er is een paar dagen geleden een nieuwe softwareupdate gekomen. Je kunt je hiervoor melden bij de dealer. Als ik je verder nog ergens mee kan helpen, hoor ik het graag. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Heeft iemand Apple Car play aan de praat met een iPhone SE 2020?
Ik dacht eerst dat het draadje stuk was, maar toen mijn partner een iPhone 8(!) aansloot werkte het meteen.

Kwestie van firmware update?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Greyfox schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:29:
Ik dacht eerst dat het draadje stuk was, maar toen mijn partner een iPhone 8(!) aansloot werkte het meteen.

Ja, volgens mij werkt de SE 2020 van mijn vrouw gewoon. Zal het morgen nog eens expliciet proberen, als ik eraan denk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
plips schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Tijdens de jaarlijkse beurt zijn ze hem vergeten te updaten. Ik ga dus terug om dit te laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Voor mijn vrouw ben ik aan het kijken naar een (nieuwe) elektrische auto. Ik vraag me af, kan je een beetje onderhandelen in deze tijd? Of verkopen de elektrische auto's nu zo goed, door de nog 8% bijtelling regeling, dat dealers weinig ruimte geven voor onderhandeling?
Wat ik me afvraag, is het mensen hier gelukt om bijvoorbeeld een laadpaal (aan huis) bij de prijs erbij te onderhandelen? Of zou de prijs van een laadpaal ver boven de mogelijkheden van onderhandeling liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 17:43
Greyfox schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:29:

Die van mijn vrouw werkt ook. Heb je Siri ingeschakeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niroot
  • Laatst online: 27-05 07:34
Toen ik toevallig door de rittenlijst scrolde zag ik wel een erg lange rit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwuKeQL_KnonAySInP-SURLelLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XCIVspXQIswriwwLBDVUsn8.jpg?f=fotoalbum_large

Op die dag werd (na 4 weken) de electronica van de motor vervangen, ik vermoed dat dit te maken heeft met het terugzetten van de kilometerstand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-10-2020 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Rogar schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:55:
[...]

Die van mijn vrouw werkt ook. Heb je Siri ingeschakeld?
Nee, Siri heb ik niet ingeschakeld, maar die iPhone 8 had dat ook niet en toen werd dat expliciet gevraagd.
Bij de SE 2020 gebeurt helemaal niets.
Zal eens kijken of het inschakelen van Siri helpt.

Check, werkt als Siri ingeschakeld is.

[ Voor 6% gewijzigd door Greyfox op 13-10-2020 13:29 ]

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-05 20:52
technoaddict schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:55:
kan je een beetje onderhandelen in deze tijd?
is het mensen hier gelukt om bijvoorbeeld een laadpaal (aan huis) bij de prijs erbij te onderhandelen?
Zelfde ervaring als anderen hier: in 2019 was er GEEN ENKELE ruimte in de onderhandelingen. Ik heb wel de all-season banden iets goedkoper dan de adviesprijs gekregen, een half jaar extra voor de app en de laaddruppel, een fles bubbels, een KIA waterflesje, een KIA rugzakje.
Voor de laadpaal aan huis heb ik KIA om offerte gevraagd. Die was ongeveer 3 x zo duur als via een gewone commerciele partij (€ 2.400 in plaats van 800).

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 17:01
kdeboois schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:45:
[...]

Tijdens de jaarlijkse beurt zijn ze hem vergeten te updaten. Ik ga dus terug om dit te laten fixen.
Mijn dealer had "update systeem + navigatie" op de rekening gezet.
Had ik al maanden geleden gedaan. Toevallig had ik toen voor en na foto's gemaakt.
Er was dus geen verschil 8)7

Stond gelukkig wel voor "0 euro" op de factuur.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-05 11:55
Voor mijn vrouw ben ik aan het kijken naar een (nieuwe) elektrische auto. Ik vraag me af, kan je een beetje onderhandelen in deze tijd? Of verkopen de elektrische auto's nu zo goed, door de nog 8% bijtelling regeling, dat dealers weinig ruimte geven voor onderhandeling?
Wat ik me afvraag, is het mensen hier gelukt om bijvoorbeeld een laadpaal (aan huis) bij de prijs erbij te onderhandelen? Of zou de prijs van een laadpaal ver boven de mogelijkheden van onderhandeling liggen?
vorig jaar met e-Niro geen enkele ruimte. Nu een Niro PHEV in bestelling en ook daar met hangen en wurgen een kleine afronding mijn kant op.
Waar wel wat te verdienen is, is de laadpaal. Die zou ik eerst gewoon helemaal niet nemen, zeker voor boodschappen-gebruik voldoet de bijgeleverde 12A granny lader best goed, en een stopcontact is altijd wel te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
driel24 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:51:
[...]

Mijn dealer had "update systeem + navigatie" op de rekening gezet.
Had ik al maanden geleden gedaan. Toevallig had ik toen voor en na foto's gemaakt.
Er was dus geen verschil 8)7

Stond gelukkig wel voor "0 euro" op de factuur.
Bij mij precies hetzelfde. Had er alleen ff geen tijd voor en nu eindelijk wel. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 14:16
Koop hem net over de grens, daar is wel ruimte voor onderhandelen. 5% moet zeker kunnen. En dan zelf even langs de RDW, is zo gebeurd.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 30-05 17:11

greatgonzo

schit-te-rend!

Is er iemand in dit topic die zelf een setje winterbanden en velgen besteld hebben?

Graag een pm.. Heb wat vragen

[ Voor 16% gewijzigd door greatgonzo op 13-10-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

greatgonzo schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:10:
Is er iemand in dit topic die zelf een setje winterbanden en velgen besteld hebben?
Ik wist ruim vóór aflevering dat ik op all-season banden wilde gaan rijden en heb bij een lokale dealer een inruil van de originele Michelins afgesproken. Na aflevering van de auto ben ik rechtstreeks van de dealer naar de bandenboer gereden (ca. 40 km) en er de all- seasons op laten zetten. Ik kreeg nog 70% van de nieuwwaarde van de originele banden terug. Leek me een goeie deal.

Dat zou natuurlijk ook gecombineerd kunnen worden met andere velgen, al weet ik niet of ze interesse hebben in die e-Nirovelgen en of je daar iets voor terugkrijgt. Anders kun je ze beter bewaren (die kale velgen).

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 13-10-2020 17:41 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:51
In België kan je zelfs meer dan 10% korting krijgen op de E-Niro.

https://www.samensterker.be/groepsacties/kia-e-niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:21
JvdBosch schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Koop hem net over de grens, daar is wel ruimte voor onderhandelen. 5% moet zeker kunnen. En dan zelf even langs de RDW, is zo gebeurd.
Dan is de auto 2e hands en kun je wellicht de 2000€ subsidie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
Wel extreem dat verschil tussen BE en NL en in de belastingen zit het niet als ik het goed begrijp.
Beide 21% btw\vat en geen overige belasting op aanschaf.
Dus wat is hier de oorzaak van verschil KIA beleid?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:51
Misschien dat ze in BE de korting weer terughalen op de onderhoudskosten, want die zijn 2x zo hoog als in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReNsJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

FReNsJ

leeta semowa

ningalloon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:59:
[...]

In België kan je zelfs meer dan 10% korting krijgen op de E-Niro.

https://www.samensterker.be/groepsacties/kia-e-niro
Ik heb sowieso als zaakvoerder in België 7.5% korting gekregen een dikke maand geleden, ze noemen dit bij garage's hier altijd "fleetkorting" (bv bij Volvo ook). Geen idee of privepersonen dit ook kunnen krijgen..

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
eltron schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 00:09:
[...]

Wel extreem dat verschil tussen BE en NL en in de belastingen zit het niet als ik het goed begrijp.
Beide 21% btw\vat en geen overige belasting op aanschaf.
Dus wat is hier de oorzaak van verschil KIA beleid?
Voor consumenten is dat niet fijn voor de zakelijke markt maakt het in leasetarief of bij koop in afschrijving niet zo veel uit. Het bedrijfskosten die kunnen worden afgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
deejeebv schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:37:
[...]

Dan is de auto 2e hands en kun je wellicht de 2000€ subsidie krijgen.
Nee hoor, voor de fiscus en de RDW is het een nieuwe auto, hij is ook hier in NL als eerste geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
JvdBosch schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Nee hoor, voor de fiscus en de RDW is het een nieuwe auto, hij is ook hier in NL als eerste geregistreerd.
Als datum 1e toelating, datum tenaamstelling en datum eerste afgifte Nederland zoals bij RDW geregistreerd gelijk zijn wel. Zo hebben wij voor onze Skoda Citigo E de subsidie voor een nieuwe oude gekregen.
Als hij eerder is toegelaten in het buitenland is het een tweedehands auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
deejeebv schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Als datum 1e toelating, datum tenaamstelling en datum eerste afgifte Nederland zoals bij RDW geregistreerd gelijk zijn wel. Zo hebben wij voor onze Skoda Citigo E de subsidie voor een nieuwe oude gekregen.
Als hij eerder is toegelaten in het buitenland is het een tweedehands auto.
Hier sla je de spijker op z'n kop. Je moet in Duitsland dus regelen dat ze geen Duits kenteken ervoor aanvragen en dan houd je twee opties over:
1. een Ausfuhrkennzeichen/Kurzzeitkennzeichen (exportkenteken/kortetijdkenteken), daarmee naar de RDW in NL rijden en daar direct laten keuren voor een NL kenteken
2. de auto vanuit de Duitse dealer/importeur direct naar NL laten verschepen of dit zelf (laten) doen. Er zijn ook specialistische bedrijven die je dit hele proces uit handen nemen voor een paar honderd euro.

Edit, over dat kenteken staat er het volgende:
Gebrauchte Fahrzeuge, die auf Ausfuhrkennzeichen zugelassen werden sollen, müssen in der Regel zur Identifizierung bei der Kfz-Zulassungsstelle vorgefahren werden. Bei Neufahrzeugen, die direkt vom Händler zur Ausfuhr vorbereitet werden, wird darauf oftmals verzichtet.
Oftewel:
Gebruikte voertuigen die een exportkenteken moeten krijgen, moeten meestal ter identificatie naar het (Duitse equivalent van) RDW gebracht worden. Bij nieuwe voertuigen die door de dealer exportklaar gemaakt worden, gebeurt dit vaak niet.
Het is ESSENTIEEL dat dit laatste gebeurt. Als de auto ook maar één minuut op Duits kenteken staat, ben je de pineut, want no way dat je op diezelfde dag én een exportkenteken krijgt én de auto naar de RDW krijgt én die gekeurd krijgt met nieuw Nederlands kenteken.

Althans... essentieel als je de auto als nieuw geregistreerd wilt hebben vanwege de eventuele € 4.000 subsidie. Gezien de huidige situatie kan ik me ook prima voorstellen dat je liever voor de € 2.000 subsidie met zekerheid gaat.

[ Voor 38% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-10-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Als je hem net over de grens koopt kan je vast op hun handelaars kenteken even naar de RDW. Zo ging het bij mij. Was maar 50km of zo, op en neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Maar staat er dan standaard (= bij eerste aflevering) op het Duitse kenteken van de e-Niro een trekgewicht geregistreerd? Ik dacht van niet.

En dat betekent dan dat de auto eerst naar de Duitse RDW moet voor de trekhaakkeuring. Ik betwijfel of die keuring gedaan kan worden bij een auto zonder kenteken.

Kortom: het wordt sowieso invoer van een gebruikte auto.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 14-10-2020 14:21 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JvdBosch schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:41:
Als je hem net over de grens koopt kan je vast op hun handelaars kenteken even naar de RDW. Zo ging het bij mij. Was maar 50km of zo, op en neer.
Nogmaals: dat sluit niet het "datum eerste toelating internationaal" verhaal uit. Ongeacht of jij een handelaars/kurzzeit/ausfuhr kenteken weet te bemachtigen, blijft het de vraag of er ook een regulier kenteken op aangevraagd is geweest. Zo ja, dan geldt het in geen geval als nieuwe auto. Dat was de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
MooDyBLueS schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Nogmaals: dat sluit niet het "datum eerste toelating internationaal" verhaal uit. Ongeacht of jij een handelaars/kurzzeit/ausfuhr kenteken weet te bemachtigen, blijft het de vraag of er ook een regulier kenteken op aangevraagd is geweest. Zo ja, dan geldt het in geen geval als nieuwe auto. Dat was de vraag.
Tja, dat moet je dan even met de verkopende partij regelen inderdaad. Maar ik zou het zo weer doen, viel me alles mee. En het scheel best wel wat geld. Zo betaal je ook geen verwijderingsbijdrage bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pople
ik ben eigenlijk wel blij dat er een fixed prijs is. Al dat gezeur over wat het nu echt moet kosten? Ga ik dan een auto kopen waar ik de meeste korting denkt te kunnen onderhandelen, of kan ik eerlijk vergelijken met merken die gewoone en prijs afgeven waar je van op aan kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
de telegraaf schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:19:
[...]

vorig jaar met e-Niro geen enkele ruimte. Nu een Niro PHEV in bestelling en ook daar met hangen en wurgen een kleine afronding mijn kant op.
Waar wel wat te verdienen is, is de laadpaal. Die zou ik eerst gewoon helemaal niet nemen, zeker voor boodschappen-gebruik voldoet de bijgeleverde 12A granny lader best goed, en een stopcontact is altijd wel te vinden?
Als je echt elektrisch wil rijden is die Granny net als jerrytanks tanken omdat je dan minder vaak een ritje hoeft te maken naar duitsland of belgie.

Vooral met 100% elektrisch rijden wil je vlot laden (één nacht weer vol) en de grote continu stromen... dat gaat je bij lang gebruik stekkers en stopcontacten kosten. Verlengkabel is onveilig en nog veel energieverlies ook. Ik zou zuinig zijn op de granny voor het de gevallen dat je deze nodig hebt. 22KW Laadpalen heb je al vanaf 650 euro (ratio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 11:45
Vanochtend was de ENiro van mijn vrouw leeg (12v accu). Bergnet heeft deze gejumstart en ff een 45 minuten rondgereden op de snelweg. Echter, het navigatie scherm.. het hele scherm blijft zwart en gaat niet aan.

Iemand een idee hoe deze weer tot leven te krijgen? : )

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

knights16 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:18:
Vanochtend was de ENiro van mijn vrouw leeg (12v accu). Bergnet heeft deze gejumstart en ff een 45 minuten rondgereden op de snelweg. Echter, het navigatie scherm.. het hele scherm blijft zwart en gaat niet aan.

Met dat zwarte scherm zou ik maar even langs de dealer gaan.

En dat 45 minuten rondrijden is iets dat bij een ICE nodig is, maar niet bij een (deze in elk geval) EV. De elektronica van de auto laadt de 12V-accu bij uit de hoogspanningsaccu (de rij-accu). Dat doet-ie ook als je ‘m alleen aan zet en gewoon op zijn plek laat staan.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 11:45
Hippe Lip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

Met dat zwarte scherm zou ik maar even langs de dealer gaan.

En dat 45 minuten rondrijden is iets dat bij een ICE nodig is, maar niet bij een (deze in elk geval) EV. De elektronica van de auto laadt de 12V-accu bij uit de hoogspanningsaccu (de rij-accu). Dat doet-ie ook als je ‘m alleen aan zet en gewoon op zijn plek laat staan.
Hahah bergnet had een andere mening... Maar goed om te weten.

En het scherm dan maar ff voor langs de dealer.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
knights16 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:18:

Vervelend.T.a.v. navigatie geen idee is de accu wel vol?
Zie dit topic voor een link van een goede Genus jumpstarter, ik ga niet meer zonder weg. Heb zelf ook nog een acculader gekocht want ik wil ook de accu kunnen meten en conditioneren mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@knights16 en @Vaevictis_ Ik heb de GB40 jumpstarter van NOCO hiervoor gekocht. Het handige van dat ding is dat die in de middenconsole onder de armsteun past. Je moet ‘m namelijk niet achterin leggen, want die achterklep kun je niet meer open krijgen als de 12V-accu leeg is.....

@knights16 Je moet ook even onderzoeken waarom die accu leeg was. Het is een aantal e-Nirorijders al eens (en sommigen zelfs meer dan eens) overkomen doordat de achterklep niet goed dicht zat. Als die nét niet echt dicht zit, bijvoorbeeld door wat strakke afstelling, dan zit het slot op de eerste ‘catch’, maar dan is-ie niet echt dicht. Het gevolg is dat de de auto (lees: de elektronica) dan niet in slaap valt; de auto gaat niet echt uit en blijft daardoor de 12V-accu belasten. Die is dan snel leeg.

En het kan ook liggen aan een defect slot van die achterklep. Dan krijg je hetzelfde probleem, ondanks wél goed afsluiten. Dat is ook al meer dan eens voorgekomen. In die gevallen is het slot van de achterklep vervangen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

knights16 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:40:
Hahah bergnet had een andere mening... Maar goed om te weten.
Staat gewoon in je boekje, als ik me niet vergis. Maar er zijn niet heel veel rijders die dat boekje helemaal (goed) lezen.... ;)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hippe Lip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:56:
@knights16 en @Vaevictis_ Ik heb de GB40 jumpstarter van NOCO hiervoor gekocht. Het handige van dat ding is dat die in de middenconsole onder de armsteun past. Je moet ‘m namelijk niet achterin leggen, want die achterklep kun je niet meer open krijgen als de 12V-accu leeg is.....

@knights16 Je moet ook even onderzoeken waarom die accu leeg was. Het is een aantal e-Nirorijders al eens (en sommigen zelfs meer dan eens) overkomen doordat de achterklep niet goed dicht zat. Als die nét niet echt dicht zit, bijvoorbeeld door wat strakke afstelling, dan zit het slot op de eerste ‘catch’, maar dan is-ie niet echt dicht. Het gevolg is dat de de auto (lees: de elektronica) dan niet in slaap valt; de auto gaat niet echt uit en blijft daardoor de 12V-accu belasten. Die is dan snel leeg.

En het kan ook liggen aan een defect slot van die achterklep. Dan krijg je hetzelfde probleem, ondanks wél goed afsluiten. Dat is ook al meer dan eens voorgekomen.
Met het aantal klachten hierover zou je toch verwachten dat er een fix vanuit Kia mogelijk is.

Als 12V onder de 10%, dan van het accu pakket kort aftappen, of elektronica automatisch uit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jeroenneman schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:59:
Als 12V onder de 10%, dan van het accu pakket kort aftappen, of elektronica automatisch uit.
Zoiets zit er ook wel in, maar daar stopt-ie mee als het te vaak kort achter elkaar gebeurt. Dit ws omdat je anders óf de rij-accu te ver leeg kan trekken, óf omdat je daarmee een fout niet onderkent en die dus blijft voortbestaan.

En ook hier geldt: Heb je ook gezien dat dit in het boekje van de auto staat? 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Die achterklep is gewoon een bug, dat je die open kan laten staan terwijl de auto "op slot" is is onbegrijpelijk maar blijkbaar hoe Kia dat al jaren gewend is en sommige gebruikers blijkbaar zelfs toejuichen omdat die prettig zou zijn.. Hierdoor is er geen piep om aan te geven dat de klep nog open is bij het op slot doen met o.a. dit als mogelijk gevolg.
Dat de 12V niet volautomatisch kan tappen van de EV accu snap ik ook niet helemaal, het komt allemaal een beetje dom over.
Maar eens met @Hippe Lip dat de lekstroom de fout is, niet dat de auto geen goed systeem heeft om een lekstroom te ondervangen door zeer frequent de 12V status te checken en bij te laden. Een brandstof auto laadt ook alleen maar bij tijdens het rijden en kan ook weken stilstaan.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-10-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Staat gewoon in je boekje, als ik me niet vergis. Maar er zijn niet heel veel rijders die dat boekje helemaal (goed) lezen.... ;)
Dat boekje is meer een encyclopedie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:14:
Die achterklep is gewoon een bug, [...]
Een bug, een fout, zou ik het niet willen noemen. Het is bewust zo geprogrammeerd, lijkt het.

Maar ik ben het met je eens dat er niet goed nagedacht lijkt te zijn over de gevolgen ervan.
Het is met het functioneel ontwerp ook altijd lastig om alle facetten en alle gevolgen van een keuze te beseffen. En je moet er ook keuzes bij maken. Wat voor de één een mooie, fijne functie is, is voor de ander een nadeel. Daar is dit een duidelijk voorbeeld van. Want ik vind het heerlijk om de achterklep te kunnen openen wanneer de rest van de auto op slot zit en blijft. Als ik dan iets achter uit een afgesloten auto haal hoef ik daarna niet de sleutel uit mijn zak te vissen of naar een voorportier te lopen om de auto weer op slot te doen.
De keerzijde is dat het de hier genoemde gevolgen kan hebben.

De functie zou in stand kunnen blijven, als ze eraan toevoegen dat er iets gaat piepen als de klep te lang open blijft (zoals de deur van de ijskast) of dat de auto ondanks die open achterklep wel in slaap valt.

Waarom doet-ie dat laatste trouwens niet?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip hij valt uiteindelijk wel in slaap, maar wordt dan niet meer wakker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:54
Ik ben aan het rondkijken voor winterbanden op al velgen welke velgen gebruiken jullie want de meeste die tegenkom zijn zeer open tov de originele.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de telegraaf
Pople schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Als je echt elektrisch wil rijden is die Granny net als jerrytanks tanken omdat je dan minder vaak een ritje hoeft te maken naar duitsland of belgie.

Vooral met 100% elektrisch rijden wil je vlot laden (één nacht weer vol) en de grote continu stromen... dat gaat je bij lang gebruik stekkers en stopcontacten kosten. Verlengkabel is onveilig en nog veel energieverlies ook. Ik zou zuinig zijn op de granny voor het de gevallen dat je deze nodig hebt. 22KW Laadpalen heb je al vanaf 650 euro (ratio)
Eenieders gebruik is anders, maar ik durf de bewering wel aan dat 90% met alleen de granny uit de voeten zou kunnen. So what wanneer je soms even langs een snellader moet, die zijn hier in NL werkelijk overal! Heb zelf na 10 maand 56K op de teller en constateer dat ik spijt heb van de kosten gemaakt voor mijn laadvoorziening, nota bene in de garage én buiten :| . Had gemakkelijk met de granny toe gekund; kan nu 16A ipv 12A laden, voor €1600 :( . (MY2019)
22kW paal (muurkast eigenlijk) voor 650€ kan, reken maar 1000€ er bij voor aanleg incl groepenkast, en niet te vergeten €612 PER JAAR aan verhoogd vastrecht voor 3x35A. Plus dat de eNiro er niks aan heeft natuurlijk, die laadt maar met 11kW op, wanneer je MY2020 hebt tenminste.
Ik adviseer eenieder met de granny te beginnen, geld uitgeven kan immers altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
oldie127 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:33:
Ik ben aan het rondkijken voor winterbanden op al velgen welke velgen gebruiken jullie want de meeste die tegenkom zijn zeer open tov de originele.
Winterbanden worden via lease en dealer gemonteerd op originele velgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
de telegraaf schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Eenieders gebruik is anders, maar ik durf de bewering wel aan dat 90% met alleen de granny uit de voeten zou kunnen.
Misschien qua laadsnelheid, maar mijn werkgever vergoedt alleen mn stroom als die via een laadpaal met OCPP (laadpasabonnement) gekoppeld wordt geladen. Ook qua veiligheid van de hele installatie is een laadpaal wel te prefereren ipv een losse stekker in een stopcontact die niet voor 12A continue belasting is aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Misschien qua laadsnelheid, maar mijn werkgever vergoedt alleen mn stroom als die via een laadpaal met OCPP (laadpasabonnement) gekoppeld wordt geladen. Ook qua veiligheid van de hele installatie is een laadpaal wel te prefereren ipv een losse stekker in een stopcontact die niet voor 12A continue belasting is aangelegd.
Dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. Een beetje buiten-contactdoos verdraagt 12A zonder ook maar een beetje warm te worden, maar is wel een punt van aandacht natuurlijk. Indien nodig even 20-30€ uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 07:35
[...]

Eenieders gebruik is anders, maar ik durf de bewering wel aan dat 90% met alleen de granny uit de voeten zou kunnen. So what wanneer je soms even langs een snellader moet, die zijn hier in NL werkelijk overal! Heb zelf na 10 maand 56K op de teller en constateer dat ik spijt heb van de kosten gemaakt voor mijn laadvoorziening, nota bene in de garage én buiten :| . Had gemakkelijk met de granny toe gekund; kan nu 16A ipv 12A laden, voor €1600 :( . (MY2019)
22kW paal (muurkast eigenlijk) voor 650€ kan, reken maar 1000€ er bij voor aanleg incl groepenkast, en niet te vergeten €612 PER JAAR aan verhoogd vastrecht voor 3x35A. Plus dat de eNiro er niks aan heeft natuurlijk, die laadt maar met 11kW op, wanneer je MY2020 hebt tenminste.
Ik adviseer eenieder met de granny te beginnen, geld uitgeven kan immers altijd nog.
Ik ben het grotendeels met je eens. Maar de geclaimde noodzaak voor een 3x35A aansluiting is echt onzin. Een reguliere 3x25A aansluiting en een paal met load balancing is voldoende.
Je hebt dan uitsluitend eenmalige kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Laatst online: 01-11-2024
Marcva schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens. Maar de geclaimde noodzaak voor een 3x35A aansluiting is echt onzin. Een reguliere 3x25A aansluiting en een paal met load balancing is voldoende.
Je hebt dan uitsluitend eenmalige kosten.
Ik heb ook geïnvesteerd in een laadpaal. Heb hier 1x35a dus op zich wel fijn dat ik met 7kW/h kan laden op een MY19
Maar had idd ook prima met granny uit de voeten gekund denk ik.

De paal met vaste kabel is echter wel veel makkelijker, dat vind ik ook wat waard.
Ik zou bijvoorbeeld nooit voor een elektrische auto gekozen hebben als ik deze 500m verderop aan een publieke paal zou moeten laden

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
@cypher21 Ik heb ook een paal. Ik heb mijn MY20 in mei gekregen en rij nog geen fractie van wat ik gewend was.
Ik had het tot nu toe prima met de granny afgekund, maar heb daar zeker geen spijt van. Precies om wat je zegt: gemak.
Maar mijn punt is en blijft dat een 25A aansluiting voldoende is. Ook om 11kW te laden. Extra kosten maken voor een zwaardere aansluiting is echt zonde van het geld.

[ Voor 1% gewijzigd door Marcva op 15-10-2020 20:43 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
oldie127 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:33:
Ik heb een extra setje met de originele velgen met winterbanden er om. Wissel die zelf om bij het wisselen van zomer en winterseizoen. Nog geen 20min werk en bespaart mij gedoe bij bandenboer of garage om afspraak te plannen en te wachten terwijl ik het in die tijd 3x zelf kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:17
Pople schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:15:
[...]
Ecotap vraagt 2800 euro voor een 3 fasen-laadpunt, inclusief ombouw meterkast van 1x35A naar 3x25A en load balancer (excl. netbeheerder kosten voor verzwaren aansluiting). Is wel met GSM-modem om stroomkosten met mijn werkgever te kunnen verrekenen. De 2800 euro worden ook in het leasecontract verwerkt.
Ik heb een 1 fase laadpunt van 16A, de reden om tegelijkertijd met de nieuwe e-Niro te upgraden is dat ik verwacht dat mijn vrouw tzt ook elektrisch zal rijden. Dan is het wel prettig als het laden sneller gaat. En daar maandelijkse kosten gelijk zijn en de rente op spaargeld nihil is, kan ik net zo goed nu investeren in een snellere manier van opladen

[ Voor 22% gewijzigd door Frij5fd op 15-10-2020 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
[...]

Tjah, het is moeilijk om onwetenden te overtuigen, vraag maar een elektrotechnisch installateur, dat ben ik ook niet, maar een gewone Schuko aansluiting altijd zo intentsief gebruiken is vragen om problemen. Een laadpaal kost maar 650 euro, ik vraag me af waarom je naar 3*35A hebt opgewaardeerd als je uiteindelijk denkt er met een granny wel te komen. 3*25A en 1*35A zijn prima degelijke oplossingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
Pople schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 01:01:
[...]

Tjah, het is moeilijk om onwetenden te overtuigen, vraag maar een elektrotechnisch installateur, dat ben ik ook niet, maar een gewone Schuko aansluiting altijd zo intentsief gebruiken is vragen om problemen. Een laadpaal kost maar 650 euro, ik vraag me af waarom je naar 3*35A hebt opgewaardeerd als je uiteindelijk denkt er met een granny wel te komen. 3*25A en 1*35A zijn prima degelijke oplossingen
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Je suggereert in de post waarop ik reageerde dat een 22kW paal slechts 650€ kost. Mijn voorbeeld geeft slechts aan dat dit niet klopt en dat er wel wat meer bij komt kijken, in NL onder anderen een verhoging vast recht. Ik heb dit uiteraard niet zelf gedaan, omdat je er niks aan hebt.

Aangezien ikzelf de fout gemaakt heb om vóórdat ik de EV kreeg alles al aangelegd te willen hebben (een locatie met twee 16A punten @ 1600€, een ander met één 32A @1100€ op 45A eenfase aansluiting), zonder nu precies te weten wat er in de praktijk benodigd is (voor eenieder verschillend), wil ik dit hier delen omdat ik het idee heb dat dit voor een heleboel EV rijders geldt.
Je kunt het altijd proberen, geld uitgeven kan altijd nog. Die 12A gaat met de juiste contactdoos trouwens prima, óók volgens mijn installateur die het aangelegd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Ik snap de link met de e-Niro niet zo. Deze discussie past beter in het thuis laden topic. Daar zitten de kenners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 09:42
CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:14:
Die achterklep is gewoon een bug, dat je die open kan laten staan terwijl de auto "op slot" is is onbegrijpelijk maar blijkbaar hoe Kia dat al jaren gewend is en sommige gebruikers blijkbaar zelfs toejuichen omdat die prettig zou zijn.. Hierdoor is er geen piep om aan te geven dat de klep nog open is bij het op slot doen met o.a. dit als mogelijk gevolg.
Dat de 12V niet volautomatisch kan tappen van de EV accu snap ik ook niet helemaal, het komt allemaal een beetje dom over.
Maar eens met @Hippe Lip dat de lekstroom de fout is, niet dat de auto geen goed systeem heeft om een lekstroom te ondervangen door zeer frequent de 12V status te checken en bij te laden. Een brandstof auto laadt ook alleen maar bij tijdens het rijden en kan ook weken stilstaan.
Zijn deze issues met de accu en de achterklep alleen bij de MY2019? Zijn er gevallen bekend waarbij dit ook bij de MY2020 is voorgevallen? Los van de melding die de UVO app geeft als de achterklep niet goed dicht zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
de telegraaf schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:04:
[...]

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Je suggereert in de post waarop ik reageerde dat een 22kW paal slechts 650€ kost. Mijn voorbeeld geeft slechts aan dat dit niet klopt en dat er wel wat meer bij komt kijken, in NL onder anderen een verhoging vast recht. Ik heb dit uiteraard niet zelf gedaan, omdat je er niks aan hebt.
Je kan met load balancing icm een fatsoenlijke PV installatie >5000W ook zonder netverzwaring 22KW laden. Ok niet altijd 22KW laden maar op zich wel een leuke functie mits je laadpaal het ondersteund.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Nu online
Appie Heijn schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:42:
[...]

Je kan met load balancing icm een fatsoenlijke PV installatie >5000W ook zonder netverzwaring 22KW laden. Ok niet altijd 22KW laden maar op zich wel een leuke functie mits je laadpaal het ondersteund.
Met de 3F Zappi is dat erg makkelijk te regelen via stand ECO of ECO+. Je komt dan een eind in de buurt.
Helaas heb ik de MY19 uitvoering dus verder dan 7kW zal ik nooit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
@Vaevictis_ ik krijg over een paar weken een E-Soul my21 die moet de 11KW wel doen

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:54
De niro kan toch maar 11 kwh laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
de telegraaf schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:04:
[...]

Je kunt het altijd proberen, geld uitgeven kan altijd nog. Die 12A gaat met de juiste contactdoos trouwens prima, óók volgens mijn installateur die het aangelegd heeft.
Klopt.de normale contactdozen zijn geschikt tot 16A. Al zijn er ongetwijfeld minder goede in omloop. Maar alles wat een installateur aanlegt is zonder meer geschikt. Zelf moet je wel even kijken, maar meestal geen probleem. Plaats je een extra wand contact doos is vooral de kabel van belang. Gebruik niet de tegenwoordig standaard 1mm2 kabel. 2,5 is de normale die in huis installaties wordt gebruik. Dan gaat de granny zonder problemen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-05 18:49
Bij onze prius plug in zat een oma kabel met 16A lader. In 8 jaar nooit een probleem gehad met een stopcontact (wordt wel warm, dat klopt). de Niro / Kona kan maar max met 12A laden en die kun ook nog een eens terugstellen naar 10 of 8 !!. Dit is problemen maken voor niks.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eltron
oldie127 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:26:
De niro kan toch maar 11 kwh laden
nee 64kWh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1245788

Op mijn sleutel zit een knopje voor de achterklep maar die lijkt niets te doen? Waar dient deze voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Anoniem: 1245788 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:17:
Op mijn sleutel zit een knopje voor de achterklep maar die lijkt niets te doen? Waar dient deze voor?
Ingedrukt houden dan gaat alleen de achterklep van het slot. Staat ook wel in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:38:
[...]

Ingedrukt houden dan gaat alleen de achterklep van het slot. Staat ook wel in de handleiding.
Alleen nuttig om de klep voor een ander op (beperkte) afstand te ontgrendelen. In de praktijk gebruik ik alleen de knop op de klep zelf en nooit de sleutel. Voor de deuren ook niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Ik sta nu voor de derde achtervolgende keer te snelladen waarbij de laad snelheid lang laag blijft en soms helemaal niet boven de 55kW komt. Heb er vandaag 380 km opzitten dus hij moet warm zijn, en zo koud is het ook nog niet, 14 graden nu bij IONITY Veurne.
Iemand anders gelijke ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
de telegraaf schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:53:
Ik sta nu voor de derde achtervolgende keer te snelladen waarbij de laad snelheid lang laag blijft en soms helemaal niet boven de 55kW komt. Heb er vandaag 380 km opzitten dus hij moet warm zijn, en zo koud is het ook nog niet, 14 graden nu bij IONITY Veurne.
Iemand anders gelijke ervaringen?
Verder leeg rijden ? Met de Nederlandse 100 km/h kan hij ook niet echt warm worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
Ik haal toch altijd wel 77 kw bij ionity. Moet vaak even op gang komen maar dan gaat ie wel. Stond vandaag naast een etron die 150 kw haalde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 30-05 11:55
Ik heb vrijdag eindelijk bevestiging van de leasemaatschappij gekregen dat mijn E-Niro in week 50 geleverd zou moeten worden. Fingers crossed dat dat lukt. Ik moet in de tussentijd nog wel een laadpaal laten maken, maar dat moet ik in de komende paar weken nog even regelen. Mooie gelegenheid om eerst de meterkast even onder handen te nemen. Die is onderin een beetje een kabelbende.

Enige "nadeel" (luxeprobleem) is dat ik dan de auto waarschijnlijk met de neus naar binnen moet parkeren, in plaats van de achterkant. Anders wordt het toch wat krap met de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Nu bij de volgende IONITY in Abbeville en daar start ie wel direct door naar 75kW. Heeft dan toch met de temperatuur te maken. In NL en ook B hoeft ie niet erg te werken, ik rij gewoon max snelheid op GPS. Nu het iets kouder is is dat kennelijk toch niet genoeg om warm genoeg te zijn. In Frankrijk 130 op GPS, in glooiend landschap klaarblijkelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z0rk0l
de telegraaf schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:06:
Nu bij de volgende IONITY in Abbeville en daar start ie wel direct door naar 75kW. Heeft dan toch met de temperatuur te maken. In NL en ook B hoeft ie niet erg te werken, ik rij gewoon max snelheid op GPS. Nu het iets kouder is is dat kennelijk toch niet genoeg om warm genoeg te zijn. In Frankrijk 130 op GPS, in glooiend landschap klaarblijkelijk wel.
heb je wintermodus aanstaan?
Pagina: 1 ... 118 ... 336 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.