Inmiddels rijden wij op het werk een aantal maanden met meerdere 64kWh Executive Line uitvoeringen.
Praktijk bereik komt zo rond de 350km-400km (maar 's nachts met 130km/h rijden snoept wel redelijk wat van de range af).
Verder zeer complete en fijne autos. Goede, volle audio, prima stoelen (maar naar mijn zin staan ze in de laagste stand nog iets te hoog), goede range en een zeer vlotte aandrijflijn. Bij plankgas verlies je zelfs boven de 50km/h nog de macht over het stuur als je niet goed oplet...
De lane assist is prima, de ACC reageert helaas nog al snel op een langzaam rijdende vrachtwagen voor je. Daardoor moet je 1. de ACC uitzetten, 2. de ACC overrulen (door zelf gas te geven) of 3. te vroeg naar de linkerstrook.
Dat laatste wordt door medeweggebruikers niet altijd gewaardeerd.
Overigens vind ik het zelf echt spuuglelijke auto's. Zou 'm prive nooit willen, alleen al om het uiterlijk... Het interieur is overigens wel mooi. De mood verlichting is in het donker best grappig, overdag zie je er niets van.
Vorige week onze Kia e-soul Executive Line MY20 (64 kWh) opgehaald. De e-soul MY20 is een korte periode aangeboden in de PL via anwb.nl voor een prima prijs. De (inmiddels toegekende) subsidie gaat daar nog vanaf. De prijs was aantrekkelijk omdat de MY 20 (modeljaar 2020) 'slechts' 1-fase kan laden maar verder is er weinig verschil met de MY21. Omdat we de auto privé gebruiken (ik werk inmiddels niet meer) is dat 1-fase laden geen groot probleem. Thuis een laadpunt laten monteren. Een Blackboxx van DIC laadsystemen. Werkt naar behoren.
De eerste indruk is erg goed. Fijn rijdende auto waar je zo in wegrijdt. Wat rijdt een elektrisch auto toch fijn. Er is al veel over geschreven en gezegd maar ervaar het zelf om je te overtuigen. Over de 'looks' valt niet te twisten ........... wij vinden hem mooi.
Omdat ik nog maar 250 km heb gereden kan ik nog geen echte review geven. Dat komt vast nog.
Wij hebben op 8 september 2020 bij Kia Lease een Kia E Soul MY 2021 besteld. Het betreft een ExecutiveLine uitvoering met de kleur Mars Orange. De leverdatum zal rond januari 2021 liggen. Onze dealer is gevestigd in Leeuwarden.
De keuze voor een E Soul is gebaseerd op uiterlijk - wij vinden het een mooie exclusieve auto - prijs - minder dan de E Niro - en subsidiabel alhoewel hiervoor wel de two-tone optie verviel. Tevens is de HUD een pluspunt.
Twee lange proefritten hebben ons ervan overtuigd deze auto te kiezen en niet bijv. een VW ID3, BMW I3, Opel Ampera of Hyundai Kona. Onze ervaringen zullen wij tzt op dit forum met de andere Soul-rijders delen.
[Voor 22% gewijzigd door Borgward op 10-10-2020 16:18]
Heb nu sinds begin augustus een MY20 ExecutiveLine, ook via de scherpe ANWB/LeasePlan aanbieding, en ben er na 2000km nog steeds erg over te spreken. Het is een auto die een beetje bij je moet passen denk ik, en voor mij doet ie dat enorm. Alle dingen die ik belangrijk vind kloppen gewoon heel goed. Denk aan:
• Praktische ruimte (kofferbak is veel praktischer ook dan je zou denken op het eerste gezicht)
• Detailafwerking in het interieur is heel goed, alles sluit heel mooi aan
• Over kleine details in de werking is goed nagedacht, interieurverlichting en koplampen die los van elkaar een eigen licht/donker trigger hebben en niet aan elkaar zijn gekoppeld. Hemellampjes die je snel los in en uit kunt schakelen, los van de stand van de middenschakelaar. De kofferbak die een losse vergrendeling heeft van de portieren waardoor deze altijd "op slot" zit als je hem dicht doet. En zo heb ik nog een lijst.
• Een niet-standaard vormgeving, de achterkant vind ik niet top, maar de rest vind ik super. Zeker vergeleken met die oersaaie Niro.
• Goed 10,25" infotainment systeem wat rete-snel werkt. Vooral het feit dat het al wordt opgestart vanaf het moment dat je de portieren ontgrendelt is weer zo'n slim detail. Daardoor kun je bijvoorbeeld supersnel CarPlay gebruiken en zit je niet te wachten tot het opgestart is om te kunnen navigeren bijvoorbeeld.
• Lekker hoge zit met veel overzicht en veel mogelijkheden om je zitpositie goed te krijgen. Mensen die graag laag zitten kunnen beter verder kijken. Zicht vanuit de auto is echter super!
Dit zijn maar een paar, voor mij, belangrijke zaken die ik zo kan verzinnen. Verder is het verbruik mij alles meegevallen. Ik heb in deze auto minder moeite een laag verbruik te houden dan in de 40kWh Leaf die ik het jaar hiervoor had.
In de Leaf waren veel van dit soort details ook gewoon niet goed. Zoals een tripcomputer die je iedere keer zelf moet resetten, of een infotainment uit het jaar nul met kartonnen speakers die klinken naar prut. Verder reed die auto heel fijn, en mis ik het e-Pedal wel een beetje, maar het is niet onoverkomelijk.
De e-Soul rijdt net zo fijn, maar de linker flipper ingedrukt houden om te remmen tot stilstand blijft na 2 maanden nog steeds heel onwennig. Daar tegenover staat wel weer de auto regeneratie stand die wel weer heel fijn is.
[Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 11-10-2020 12:33]
Ik kan me goed vinden in je verhaal, ik heb ook een tijdje een (hybride) Niro op het oog gehad een paar jaar terug. Totdat ik erin ging rijden, het was echt niet de auto voor mij. Hij voelt van binnen veel groter dan hij is, mij staat dat niet aan. De e-Soul heeft dat minder IMHO.
Dat van die drempels klopt inderdaad, betrap mezelf er nu ook op dat ik er harder overheen sjees, maar mijn rij-instructrice zei altijd, een drempel ligt er om er met de aangegeven snelheid overheen te mogen rijden, nou dat lukt nu wel ja.
Verder heeft de s-Soul gewoon een enorm hoge WAF-factor als je het mij vraagt, mijn vrouw rijdt ook heel graag in die van ons, en met vorige auto's, ook de Leaf, was ze altijd wat terughoudender, ze vind het rijden nu zelfs weer leuk.
Overigens had ik ook graag de blauw of oranje gehad, maar die keuzes had ik niet bij de ANWB, en dat vond ik ook geen €25/maand, plus langer wachten op een nieuwe waard. Ook niet met 3-fase laden.
[Voor 10% gewijzigd door --MeAngry-- op 12-10-2020 09:57]
Wat ik nu bij ons E-Soul park zie is dat meerdere wagens lakschade hebben op de achterbumper net onder de achterlichten. Het lijkt net of deze te strak op elkaar gemonteerd zitten waardoor de lak los laat.
Ik vind het een slechte zaak. De auto's zijn net een half jaar oud.
Ook de lederen stoelen slijten erg snel. 'Onze' auto's staan allemaal op 10-15 duizend kilometer en de stoelen zien eruit alsof ze al een ton mee gaan. Veel schrammen, krassen en eentje zelfs een klein gat erin. Ook de lederen stuurwielen beschadigen erg snel. Mijn auto die ik prive rijdt (een dikke 2 ton op de klok) heeft een netter stuur dan de E-souls.
Verder is het afwerkingsniveau goed op orde vooralsnog. Maar een auto van 45000 euro mag zulke punten niet nu al hebben vind ik.
Aomi schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:16:
Wat ik nu bij ons E-Soul park zie is dat meerdere wagens lakschade hebben op de achterbumper net onder de achterlichten. Het lijkt net of deze te strak op elkaar gemonteerd zitten waardoor de lak los laat.
Ik vind het een slechte zaak. De auto's zijn net een half jaar oud.
Ook de lederen stoelen slijten erg snel. 'Onze' auto's staan allemaal op 10-15 duizend kilometer en de stoelen zien eruit alsof ze al een ton mee gaan. Veel schrammen, krassen en eentje zelfs een klein gat erin. Ook de lederen stuurwielen beschadigen erg snel. Mijn auto die ik prive rijdt (een dikke 2 ton op de klok) heeft een netter stuur dan de E-souls.
Verder is het afwerkingsniveau goed op orde vooralsnog. Maar een auto van 45000 euro mag zulke punten niet nu al hebben vind ik.
Misschien een rare vraag, maar hoe wordt er bij jullie met de auto's omgegaan? Even overdreven gezegd: zijn het 120kg wegende bouwvakkers die er met vieze kleding en handen dagelijks instappen en hem afraggen omdat het toch slechts hun bedrijfsauto is of zijn het doorsnee kantoormedewerkers die bij de minste vingerafdrukken op het scherm er al een doekje overheen halen?
Reden dat ik het vraag is dat ik me niet voor kan stellen dat er een enorm verschil in de e-Niro en e-Soul zit op dit gebied, ze verschillen immers ook maar 4k als ExecutiveLine en de e-Niro rijdt al sinds eind 2018 rond en daar heb ik nog geen enkele keer iets over slechte kwaliteit stuur/stoelen voorbij zien komen.
Misschien een rare vraag, maar hoe wordt er bij jullie met de auto's omgegaan? Even overdreven gezegd: zijn het 120kg wegende bouwvakkers die er met vieze kleding en handen dagelijks instappen en hem afraggen omdat het toch slechts hun bedrijfsauto is of zijn het doorsnee kantoormedewerkers die bij de minste vingerafdrukken op het scherm er al een doekje overheen halen?
Reden dat ik het vraag is dat ik me niet voor kan stellen dat er een enorm verschil in de e-Niro en e-Soul zit op dit gebied, ze verschillen immers ook maar 4k als ExecutiveLine en de e-Niro rijdt al sinds eind 2018 rond en daar heb ik nog geen enkele keer iets over slechte kwaliteit stuur/stoelen voorbij zien komen.
'Grappig' genoeg lees ik in de eerste review die ik aan klik van de E-soul ook iets over snel slijtende stoelen.
Wel beginnen er wat aandachtspunten te komen:
De stoelbekleding van de bestuurdersstoel wordt wat lelijk op de wang. Dat is best vlot hoewel ik weinig spijkerbroeken draag.
Maar om je vraag even te beantwoorden, wij zijn noch bouwvakkers noch kantoormedewerkers. De mensen die van onze afdeling in deze auto's rijden gaan er zuinig mee om, auto wordt vaak gewassen, gestofzuigd en schoongemaakt. Tuurlijk wordt het vermogen wel eens aangesproken (dus ongetwijfeld zullen de banden wel snel aan vervanging toe zijn) maar er is niemand bij die de auto misbruikt.
Mijn huidige Lexus zit tegen de 2 ton aan (vergelijkbaar met jouw eigen auto las ik) en vertoont wel wat slijtage, maar het stuurwiel is als nieuw en alleen de wang van de bestuurdersstoel is wat versleten/ingezakt door het in- en uitstappen, meer niet.
Toch verwacht ik dat het misschien vanwege het zachtere kunstleer is en dat het niet snel nog erger zal worden. Daarmee bedoel ik: het zal misschien snel "oud" eruit zien, maar als het eenmaal die staat bereikt heeft, verwacht ik zelf dat het daarbij blijft. Kia heeft natuurlijk enorme stappen gezet de laatste jaren en lijkt mij sterk dat de stoelen en het stuur na laten we zeggen 3 jaar uit elkaar vallen van slijtage. Mooi zullen ze misschien niet meer zijn, maar wij willen toch 10 jaar met de auto gaan doen en of ze nu na 1 jaar niet meer mooi zijn of na 5 jaar, ooit bereik je dat punt. Desondanks hoop ik natuurlijk dat het niet nog erger wordt, maar dan heb ik altijd nog hoop op fabrieksgarantie.
Ik rij prive ook een Lexus, misschien ben ik gewoon verwend met de kwaliteit van dat merk.
Ik rij sinds 24 Juli in een mooie parel witte E-Soul 64kw Executive line versie en tot nu toe ben ik heel erg tevreden over deze auto. Het one-pedal driving bevalt me heel goed en alle technische snufjes die erop zitten ook.
Mis wel een aantal zaken waarvan ik hoop (weinig kans denk ik) dat Kia ze nog gaat toevoegen
- Apple carplay wireless (onderdeel van UVO Phase II maar of dit ook voor onze Soul's nog gaat komen is onbekend)
- Verkeersborden herkenning
- Stoel instellingen onthouden
- Extra data usb poort zodat je een stick met mp3 kunt gebruiken ipv nu moeten kiezen tussen carplay (bedraad) of de stick
Binnenkort de frunk voor mijn soul bestellen bij frunk.at
gaan we proberen deze in leven te houden??
De onze (executive, snowwhite pearl, MY21) komt in week 49 bij Van Mossel binnen.
Ik zit ook over de Frunk na te denken, maar zou toch graag eens willen weten hoe dat gaat met garanties e.d.
Er zitten natuurlijk wel wat elementen die warmte genereren daar, niet zo sterk als een ICE motor, maar toch
Ik zit ook over de Frunk na te denken, maar zou toch graag eens willen weten hoe dat gaat met garanties e.d.
Er zitten natuurlijk wel wat elementen die warmte genereren daar, niet zo sterk als een ICE motor, maar toch
Een dame die ik deze tip in de Kia e-soul groep heb gegeven heeft de frunk inmiddels besteld en ontvangen. (zal na werktijd even kijken of ik de fotos hier makkelijk kan delen). Zij heeft vandaag laten weten dat dealer dit oke vind.
heeft iemand van jullie trouwens winterbanden besteld? De dealer wil me wel een setje verkopen inc velg voor €1480.. Vind ik nog wel veel, aangezien ik zelf via internet een setje kan samenstellen voor €900.
Enig voordeel is dat je originele aerodynamische velgen zou krijgen.
Jouw IS300h heeft natuurlijk wel achterwielaandrijving en een heel laag zwaartepunt, waar de E-Soul voorwielaandrijving heeft, enorm veel koppel en een hoog zwaartepunt.
Mijn ervaring met de E-soul is dat deze op nat wegdek (met zomerbanden) al grip te kort komt, zeker als je eens wat sportiever wil gaan rijden.
De aerodynamische velgen zijn hun meerprijs niet waard imo. Het zal misschien wat range schelen maar anderzijds zul je je accu nooit zo ver oprijden dat je die extra range echt nodig hebt.
Om die reden ben ik ook aan het overwegen om naar Primacy of CrossClimate (Plus) banden te gaan. Het scheelt volgens de tests al snel 3 tot 4 dB, want best flink is, en de afrolgeluiden zijn vanaf 100km/u echt storend hoorbaar.
Nu moet ik zeggen dat het nieuwe asfalt wat ze op sommige plekken hebben liggen al enorm veel scheelt, maar ik vraag me af of je ook makkelijk nog zelf iets aan wielkast-isolatie kunt doen zonder dat je bang hoeft te zijn dat het loslaat onderweg en dergelijke.
Ik ben ook verwend, ik heb in een 40 kWh Leaf gereden die met z'n standaard banden, volgens Bjorn Nyland, ongeveer 4 dB stiller is, en dat verschil hoor ik nu. Kom je van een auto met verbrandingsmotor af, dan snap ik dat je jezelf er minder aan stoort.
Ik vind het extra opvallend omdat het audiosysteem heel goed is, ik veel snelweg rijd, en dus constant naar het rolgeluid op de achtergrond zit te luisteren. Bijgeluiden vallen me normaal niet zo op, maar hier komt het net boven m'n grens uit.
Deze Pioneer dashcam voor € 389 gemonteerd, met GPS, Wi-Fi, voor+achter camera, parkeermodus, ziet er erg goed uit.
En dit LED Pack voor de e-Soul lijkt me ook wel erg fijn, al lijkt bij dit pack de verlichting bij het voetenruim voor de achterpassagiers te ontbreken, maar die kan wel los besteld worden.
Hier ben ik wel tevreden over, ondanks dat het duur is voor wat je krijgt, maar het is een lease-auto, dus dan laat ik het liever door de dealer doen dan dat ik gezeur achteraf krijg. Sowieso had dit standaard moeten zijn IMHO.
Het enige waar je op moet letten is dat ze de lampjes achter de kleppen niet vergeten te vervangen. Dit heb ik al van meer mensen gehoord en was bij mij ook het probleem. Verder netjes achteraf opgelost, daar niet van. Blijkbaar ging er iets fout met sommige setjes die ze opstuurden, of werden de verkeerde besteld. Ik heb nu in ieder geval nog een setje reservelampjes omdat ze een tweede set hebben moeten bestellen.
Hier ben ik wel tevreden over, ondanks dat het duur is voor wat je krijgt, maar het is een lease-auto, dus dan laat ik het liever door de dealer doen dan dat ik gezeur achteraf krijg. Sowieso had dit standaard moeten zijn IMHO.
Het enige waar je op moet letten is dat ze de lampjes achter de kleppen niet vergeten te vervangen. Dit heb ik al van meer mensen gehoord en was bij mij ook het probleem. Verder netjes achteraf opgelost, daar niet van. Blijkbaar ging er iets fout met sommige setjes die ze opstuurden, of werden de verkeerde besteld. Ik heb nu in ieder geval nog een setje reservelampjes omdat ze een tweede set hebben moeten bestellen.
Goed om te weten, het gaat mij er om dat de normale lampjes (in het plafond) te geel zijn in verhouding met de rest van het interieur en omdat wij met 2 jonge kinderen rond gaan rijden klinkt de verlichting achter de voorstoelen ook als een goed idee.
Maar wat bedoel je precies met "achter de klepjes"? De zonneklep?
De zonneklep inderdaad. Misschien dat sommige mensen daar de oude halogeen lampjes ook fijner vinden omdat het wat natuurlijker licht is. Maar ik moet zeggen dat de LED plafondverlichting het zicht achterin dusdanig verbeterd heeft dat ik het in de voetenruimte nog niet gemist heb.
Zo de eerste 1250 km zitten er op met onze Kia e-soul Executive Line MY20 (64 kWh). Nog niet heel veel maar voldoende om mijn eerste ervaringen te delen. Overall vind ik het een heel fijn rijdende en zeer complete auto. Er is maar weinig meer te wensen met dit uitrustingsniveau. Hieronder de plussen en minnen:
Plus:
Rijdt uiterst comfortabel en (tot 110 km/h) voldoende stil.
Zeer compleet
Intuïtieve bediening met handige fysieke knoppen.
Ruim voor alle inzittenden. Kofferbak voor ons ruim voldoende zeker als je de bodem in de laagste stand zet. Wij zijn met z'n tweeën.
Verbruik is heel schappelijk. Ik zit nu op 16 á 17 kWh per 100 km. Ben overigens geen "strepentrekker".
Instellingen voor regeneratie zijn top. Je gaat hierdoor nog beter anticiperen en doseren met het stroompedaal. Voor mij is dat extra rijplezier. En natuurlijk de stuurflipper waarmee je de auto zonder remmen tot stilstand kan brengen.
Eigenzinnig uiterlijke (is voor mij een 'plus'). Al aantal keren nieuwsgierige mensen om de auto gehad met uiteenlopende reacties over het uiterlijk.
Fijne rij assistenten. Ze vergen wel gewenning, vooral de smart cruise control. Maar wat is een adaptieve snelheidsregeling prettig!
Zeer uitgebreid en snel reagerend multi-media/navigatie/etc systeem.
De UVO app is top. Altijd actuele info over de laadstatus, deurvergrendeling, locatie vd auto e.d. En je auto voorverwarmen of koelen op afstand.......wat is dat handig zeg!
Min:
Ik mis een frunk. Daar is ruimte genoeg voor. Gemiste kans van Kia.
Lane assist. Minpuntje is dat de auto voor mijn gevoel teveel neigt naar de linker rijbaanstreep. Ik rij liever meer langs de rechter rijbaanstreep.
Head up display staat iets te schuin waardoor ik (ben 1.86 m) de bovenste aanwijzingen in het display alleen kan zien als ik mijn hoofd laat zakken. Edit: dit is, na een tip (zie hieronder), inmiddels verholpen. Blijkt eenvoudig instelbaar via het menu.
1-fase laden. Voor mij geen probleem (ik kan thuis laden en gebruik hem alleen privé) maar als je een elektrische auto voor dagelijks (werk-)gebruik nodig hebt is 3-fase handiger. Op de MY21 is dat inmiddels 3-fase geworden.
• Head up display staat iets te schuin waardoor ik (ben 1.86 m) de bovenste aanwijzingen in het display alleen kan zien als ik mijn hoofd laat zakken.
[...]
Ik ben zelf ook 1,86m, en bij mij staat alles in het midden. Je weet dat je de hoogte van de HUD kunt afstellen he? Anders heb je je stoel wel heel hoog staan volgens mij. (Of juist laag...? Ik weet het even niet meer. )
[Voor 5% gewijzigd door --MeAngry-- op 22-10-2020 14:32]
Heeft iemand hier al een update gehad op het entertainment/navigatie systeem? En iets gehoord of UVO phase II (https://nieuws.kia.nl/kia...tures-en-online-diensten/) ook naar onze auto's komt?. Die van mij is van eind Juli dit jaar en phase II was al voor die tijd aangekondigd en zit met smart op wireless carplay te wachten. Inmiddels is de nieuwe stonic hiervan al voorzien.
Wingie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:09:
Heeft iemand hier al een update gehad op het entertainment/navigatie systeem? En iets gehoord of UVO phase II (https://nieuws.kia.nl/kia...tures-en-online-diensten/) ook naar onze auto's komt?. Die van mij is van eind Juli dit jaar en phase II was al voor die tijd aangekondigd en zit met smart op wireless carplay te wachten. Inmiddels is de nieuwe stonic hiervan al voorzien.
Ik zou er niet op wachten. Kia heeft zoiets in het verleden nog nooit gedaan. En waarom zouden ze? Buiten Tesla doet vrijwel geen enkele fabrikant dit.
Ik zou er niet op wachten. Kia heeft zoiets in het verleden nog nooit gedaan. En waarom zouden ze? Buiten Tesla doet vrijwel geen enkele fabrikant dit.
Omdat Tesla hier een standaard voor elektrische auto's heeft neergezet en ik als koper dit ook verwacht van een elektrische auto's met al deze opties dat men deze blijft verbeteren. Maar goed je hebt gelijk kans lijkt in ieder geval klein.
Wingie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:09:
Ja, op mijn werk is 1 E-Soul voorzien van de nieuwe software en 1 nog van de oude.
Ben er nog niet helemaal over uit welke ik fijner vind. Overzichtelijker is 't er niet perse op geworden vind ik.
Ja, op mijn werk is 1 E-Soul voorzien van de nieuwe software en 1 nog van de oude.
Ben er nog niet helemaal over uit welke ik fijner vind. Overzichtelijker is 't er niet perse op geworden vind ik.
Cool zou je kunnen testen of wireless applecar play nu werkt
Dit zal dan ook om een nieuw geleverd model gaan toch? Welke verschillen zie je vooral? Want er is nog maar weinig over te vinden.
Dit zal dan ook om een nieuw geleverd model gaan toch? Welke verschillen zie je vooral? Want er is nog maar weinig over te vinden.
Geleverd begin april, de versie met 1 fase AC.
Volgens mij is het vooral optisch, de menu structuur bij de navigatie ziet er anders uit.
Verder weet ik niet of er grote verschillen zijn.
De UVO app werkt iig niet meer, die kan geen verbinding meer maken met de auto.
Dan lijkt me dat sowieso geen UVO Phase II, want die werkt juist met de app. Daarnaast is dat pas afgelopen juni aangekondigd. Klinkt eerder als een model zonder UVO maar met Connected Car. Alleen is dat nooit geleverd op de 2020 Soul voor zover ik weet.
Wat bedoel je?
UVO heeft altijd gewerkt. Alleen sinds de update niet meer. Als ik de status van de auto op wil vragen krijg ik (na het invullen van de pin) de melding 'No response from the vehicle'.
De laatste GPS data die hij heeft verzonden naar de app is ook letterlijk vanuit de garage.
In de auto staat de tegel UVO er nog steeds onveranderd en als ik die aantik staan daar gewoon keurig mijn gegevens.
Ah ok, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van opnieuw activeren. Hier hebben wel meer mensen last van. Ik vraag me alleen af waar je uit afleid dat het om UVO phase II gaat. Vergeef m’n skepticisme, maar ik heb er nog niemand over gehoord of gezien, dus ik zou niet weten waarom een random Soul er na een software update ineens over zou beschikken.
Mocht je de tijd hebben de verschillen eens te laten zien, dan ben ik erg nieuwsgierig, en ik ben niet de enige denk ik.
[edit]
Na wat rondkijken lijkt het te gaan om de software update die voor alle Gen5 systemen rond gaat. Ik was me er niet van bewust dat dit phase II wordt genoemd. Ik heb het bestand daarvoor van een Duitse website gevonden. Maar buiten interface updates vraag ik me af of het functies toevoegt.
[Voor 23% gewijzigd door --MeAngry-- op 29-10-2020 18:03]
--MeAngry-- schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:59:
Ah ok, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van opnieuw activeren. Hier hebben wel meer mensen last van. Ik vraag me alleen af waar je uit afleid dat het om UVO phase II gaat. Vergeef m’n skepticisme, maar ik heb er nog niemand over gehoord of gezien, dus ik zou niet weten waarom een random Soul er na een software update ineens over zou beschikken.
Mocht je de tijd hebben de verschillen eens te laten zien, dan ben ik erg nieuwsgierig, en ik ben niet de enige denk ik.
[edit]
Na wat rondkijken lijkt het te gaan om de software update die voor alle Gen5 systemen rond gaat. Ik was me er niet van bewust dat dit phase II wordt genoemd. Ik heb het bestand daarvoor van een Duitse website gevonden. Maar buiten interface updates vraag ik me af of het functies toevoegt.
--MeAngry-- schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:59:
[edit]
Ik weet niet wat er allemaal veranderd is. Zoals ik al zei is de interface van de navigatie wat veranderd, verder heb ik nog geen grote verschillen kunnen ontdekken.
Ik zal eens kijken of ik er foto's van kan maken, maar verwacht er niet teveel van.
Dit zijn puur persberichten. In het wild heb ik het nog niet (zelf) gezien, maar ik ben er al achter dat het wel getoond wordt door diverse mensen, maar die maken geen vermelding van een Phase II, vandaar mijn verwarring.
Wat @Aomi zegt klopt wat dat betreft denk ik ook, visueel is het wat opgeleukt (ten goede of niet...) maar echt nieuwe functionaliteit hoef je op een bestaande auto niet te verwachten denk ik, zoals wireless CarPlay. Maar ik laat me graag verassen.
Ben nog aan het twijfelen de update zelf te installeren, want hij is wel op wat Duitse fora te vinden, met als risico dat je alsnog naar de dealer moet als je de boel bricked.
Dit zijn puur persberichten. In het wild heb ik het nog niet (zelf) gezien, maar ik ben er al achter dat het wel getoond wordt door diverse mensen, maar die maken geen vermelding van een Phase II, vandaar mijn verwarring.
Wat @Aomi zegt klopt wat dat betreft denk ik ook, visueel is het wat opgeleukt (ten goede of niet...) maar echt nieuwe functionaliteit hoef je op een bestaande auto niet te verwachten denk ik, zoals wireless CarPlay. Maar ik laat me graag verassen.
Ben nog aan het twijfelen de update zelf te installeren, want hij is wel op wat Duitse fora te vinden, met als risico dat je alsnog naar de dealer moet als je de boel bricked.
Zoals eerder gezegd, volgens mij is het alleen optische opsmuk. (voor wie niet bekend is met dit multimediasysteem, eerder waren de kleuren gewoon wit, nu is alles roze/paars, en een hoop tegels zijn veranderd/nieuw/aangepast)
De enige 'nieuwe' features die ik heb kunnen ontdekken zijn dat er nu profielen ingesteld kunnen worden (2 bestuurdersprofielen en een gastprofiel, dit wordt gevraagd bij het starten van de auto) en de natuurgeluiden (zoals regen, golven aan zee, knisperend haardvuur en meer van zulke dingen) maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik Android Auto nog nooit geprobeerd heb (en Apple ook niet omdat ik geen Apple heb).
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niet uitgebreid ben gaan zitten voor het multimedia systeem sinds de laatste update. Misschien zit er meer in dan dat ik weet.
@MooDyBLueS : waarom heb je zo veel posts gedelete? Komt de leesbaarheid van het topic niet bepaald ten goede.
e-Soul vind ik een leuke auto, het verbaast me een beetje dat zo weinig mensen hem verkiezen boven de wat saaie e-Niro. Misschien het meer SUV-achtige uiterlijk van die 2e?
MooDyBLueS heeft gekozen voor de Kia E Niro en is te volgen op dat forum.
23 oktober 2020:
"Gisteren heb ik als particulier mijn handtekening gezet onder een MY19 e-Niro. Na lang een e-Soul (nieuw) overwogen te hebben, gaf het wispelturige gedrag van de overheid omtrent de € 4.000 subsidie de doorslag, die zie ik niet graag als sneeuw voor de zon verdwijnen"
Ik vind dat het prijsverschil tussen bijv. de Dynamic line en de Executive line (zo’n 6000 eu) behoorlijk groot is tov wat je er extra voor ‘krijgt’. Die extra’s zijn best handig en luxe maar die zijn voor mij geen 6000 eu extra waard. Als die uitvoering (dynamicline) er in juni geweest was had ik waarschijnlijk daar voor gekozen. Maar goed het is voor mij een niet bestaand probleem want ik rijd met heel veel plezier in onze Soul (exec line).
Vandaag wordt trouwens een trekhaak gemonteerd. Kan hem zo ophalen.
Ik heb een Niro (met wide gen5 navigatie) en heb daar zelf de laatste update op gedaan. 2 keer toe al.
Hij doet vooraf de update checken of de data niet corrupt is, dus kans lijkt mij vrij klein dat het mis gaat. Sowieso je auto niet uitzetten tijdens de update.
De update is trouwens geen verbetering. Je raakt de widgets kwijt op het home scherm.
Ik heb een Niro (met wide gen5 navigatie) en heb daar zelf de laatste update op gedaan. 2 keer toe al.
Hij doet vooraf de update checken of de data niet corrupt is, dus kans lijkt mij vrij klein dat het mis gaat. Sowieso je auto niet uitzetten tijdens de update.
De update is trouwens geen verbetering. Je raakt de widgets kwijt op het home scherm.
Ik heb inmiddels wat uren gespendeerd in de Soul met het nieuwe softwarepakket op de multimedia.
Tot dusver vind ik het ook geen verbetering. Op het homescherm zie je welke gebruiker actief is en je ziet heel donker een navigatiekaart. Zo donker dat je er niets aan hebt. De rest van het scherm is (op een klokje na) zwart.
Radiozender wisselen via multimedia is ineens ook niet meer mogelijk, je moet hem eerst aan je favorieten toevoegen. Hoe voeg je een zender toe aan je favorieten? Door eerst naar dat radiostation te wisselen natuurlijk. Oh wacht, dat ging niet....
Alleen via stuurwielbediening kun je overigens alle zenders (van A tot Z) nog langs. Ontzettend omslachtig en het duurt erg lang. Een enorme achteruitgang dus. Ook werkt ineens de 'mood' verlichting niet meer, alleen bij de voeten (in de deuren niet meer).
Verder voegt de hele update niets toe (behalve de natuurgeluiden maar daar ga je toch geen uur naar luisteren) behalve een hoop ergernis dus als je de keuze krijgt bij de dealer dan zou ik persoonlijk zonder twijfel voor de oude software kiezen.
Radiozender wisselen via multimedia is ineens ook niet meer mogelijk, je moet hem eerst aan je favorieten toevoegen. Hoe voeg je een zender toe aan je favorieten? Door eerst naar dat radiostation te wisselen natuurlijk. Oh wacht, dat ging niet....
Alleen via stuurwielbediening kun je overigens alle zenders (van A tot Z) nog langs. Ontzettend omslachtig en het duurt erg lang.
Je kan nog steeds alle stations zien. Je moet op het hamburger menutje drukken op lijst. En dan zie je alle stations.
@greatgonzo toevallig ook een noorderling? Stond nog een kopie van de mijne klaar voor aflevering
Ik mag de mijne in Drachten ophalen a.s. woensdag. Top service. De levering stond oorspronkelijk gepland voor a.s. vrijdag, echter zit ik dan een week zonder auto. Vandaag is de passat met sjoemeldiesel ri Balkan gegaan
Heb al eens een proefritje van 1500km gemaakt Is mij toen erg goed bevallen, dat betrof een MY20 Executive.
Dit is um, de MY21 executive.
[Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 07-12-2020 13:56]
Ik mag de mijne in Drachten ophalen a.s. woensdag. Top service. De levering stond oorspronkelijk gepland voor a.s. vrijdag, echter zit ik dan een week zonder auto. Vandaag is de passat met sjoemeldiesel ri Balkan gegaan
Heb al eens een proefritje van 1500km gemaakt Is mij toen erg goed bevallen, dat betrof een MY20 Executive.
[Afbeelding]
Dit is um, de MY21 executive.
Had hier al een tijdje niet gereageerd, iets meer in het Niro topic met wat vragen, omdat het daar wat drukker is
Inmiddels rijden we de Soul een weekje, naar volle tevredenheid. Winterbanden zitten eronder, eerste 800 km is een feit.
Wel missen we de automatische parkeersensoren voor, die moet je dus handmatig instellen. Waarom mag joost weten, sommige gebruikers vinden het fijn omdat je geen spookmeldingen dan krijgt.. ik zou opteren voor standaard aan/uit, maar niet automatisch uit.
Ook wat laadperikelen gehad..
In eerste instantie laadde hij maar met 1 fase 5kw thuis, ipv de beloofde 3 fase 11 kw. Ik kwam erachter dat dat aan de volle batterij lag, want na 2 dagen ging het bij 60% wel goed.
Maar toen hij bij 1 fase ging laden bij een bijna volle batterij, ging de hoofdzekering eruit. Gelukkig bleek het niet te liggen aan een defecte On Board Charger, wat sommige NIRO's hebben, maar een simpele installatiefout. Zo zie je maar, het kan aan van alles liggen, maar niet snel aan de auto
Dan nog een tip waar wij ook achter kwamen: de originele rubberen mat die bestelbaar is, is niet passend als je de laadvloer op het onderste niveau heb staan. Dan hangt hij in de wielkassen. Gelukkig kon deze retour en heb ik het geld ervan terug gekregen. In plaats daarvan deze van de Lidl besteld, die gaan we dan op maat snijden
[Voor 13% gewijzigd door greatgonzo op 20-12-2020 15:32]
@ greatgonzo
Veel plezier ermee. Je hebt er al flink mee gereden. Het valt mij op dat er weinig nieuws te lezen is op het Kia Soul forum. Sommigen wijken uit naar het Kia E Niro forum, dat inderdaad meer bezocht wordt. Dit is gezien de grotendeels identieke aandrijf- en sofwarelijn wel begrijpelijk.
Volgens Open Data RDW zijn er in 2020 tot nu toe 661 Soul`s in Nederland geregistreerd. Hier zitten enkele EV´s (voorgaand model) bij. Het aantal geregistreerde Kia E Niro´s daarentegen is bijna 10 x zo groot, te weten 6361. Logisch dat er meer gecorrespondeerd wordt op dat forum. Toch roep ik de huidige en toekomstige Soul gebruikers op om met ons allen dit forum actueel en aantrekkelijk te maken en te houden.
Onze bestelde Soul wordt verwacht in januari 2021, dus het is niet lang meer wachten. Ik interesseer mij met name voor zaken als laden, 12 V accu en multimediasysteem die op het E Niro forum veel aandacht vragen. Is de Soul storingsvrij? Goed om te lezen dat de laadstoring een gevolg was van een installatiefout in plaats van een defecte OBC.
Hier ook een E-Soul rijder. Heel tevreden. Heb een 1500km proefrit door Duitsland gedaan, met name voor het testen van de stoelen, omdat ik de ergo-seats van VW en de agr stoelen van Opel gewend was.
Nu 3 weken in het bezit en vandaag de 1111km erop gereden. Voor nu veel met de 11KW lader(evbox) @kazerne geladen en aanvullend met de granny. Gaat perfect. 17-18kWh/100km is het gemiddelde verbruik.
@Appie Heijn ...en hoe bevallen je de stoelen van de eSoul? De AGR stoelen van mijn Opel vond ik erg fijne stoelen, comfortabel en uiterst precies af te stellen. De verlengde zitting was 'n aangename aanvulling.
@Spirit1707 nou net dat laatste daar ontbreekt het aan. Maar niet hinderlijk ofzo. Ik ben 1.96mtr en kan het prima 7 uur volhouden helemaal natuurlijk met 2x een half uur laden. Ik zou ze een 7.5/8 geven waar de AGR een 9 krijgt.
Hier ook prima stoelen.. Het enige dat ik mis met mijn 1.97 is een iets kantelbare HUD.. Die lijkt op koreanen te zijn afgesteld. Ik kan niet alle info zien
O ja, en een knopje om een voorkeurs positie te onthouden op de stoelen.. Dat heeft de Niro wel.. Nu moet ik, als mijn vrouw gereden heeft, weer alles afstellen, en andersom..
[Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 21-12-2020 06:58]
@greatgonzo klopt die seat memory mis ik ook, maar de rest van de auto maakt het gelukkig weer goed
Volgens mij zou er ook veel meer uit de gebruikersprofielen te halen zijn, evt icm de individuele sleutels. Nu alleen een radiozender ed die op basis van geselecteerde gebruiker aangezet wordt. Positie HUD, clima instellingen, dat soort zaken zouden mooi zijn om ook gebruiker specifiek op te slaan.
Als ik mij niet vergis zijn die profielen pas recentelijk ingevoerd, dus wellicht zit dat nog in de pijplijn.
Wat mij verder opvalt de auto wil met fors doorrijden best wel graag rechtdoor wil. Zal wel met de relatief smalle banden icm het hoge gewicht te maken hebben. Had laatst een reanimatieoproep, dan moet het allemaal net even wat vlotter bij wat ruimere bochten kan je trouwens wel snoeihard de bocht “uit” accelereren, doe je dat bij kortere bochten en lagere snelheid dan zie je alleen knipperende lampjes
Nou niet denken dat ik de Soul aan het afraggen ben, ik rij 18-19kWh/100km en 95% in ecostand
[Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 21-12-2020 09:09]
Het HUD is af te stellen hoor. Dat kan via het menu dat je activeert door de MODE knop van rechter deel van de stuurbediening (zie plaatje) in te drukken. Daarna is het de 1e keuze.De rest wijst vanzelf.
Leerzaam om te bekijken hoe de Kia E Soul de elandtest doorkomt. Hij breekt behoorlijk uit > 70 km/h. Commentaar is wel Spaans maar de beelden spreken voor zich.
Borgward schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:44:
Leerzaam om te bekijken hoe de Kia E Soul de elandtest doorkomt. Hij breekt behoorlijk uit > 70 km/h. Commentaar is wel Spaans maar de beelden spreken voor zich.
hij kantelt iig niet
Was ook wel te verwachten dat hij het moeilijk zou hebben. Toch wel veel gewicht aan de achterkant lijkt me, hoewel de accu natuurlijk op de bodem ligt.
Spirit1707 schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:56:
@Appie Heijn ...en hoe bevallen je de stoelen van de eSoul? De AGR stoelen van mijn Opel vond ik erg fijne stoelen, comfortabel en uiterst precies af te stellen. De verlengde zitting was 'n aangename aanvulling.
Ik heb prive ook 2 jaar een Astra gereden met AGR stoelen, die waren echt perfect.
De Soul is daar niet mee te vergelijken, het ontbreekt vooral aan steun voor de bovenbenen.
Toch zijn het hele fijne stoelen in de Soul vind ik. De laagste positie is wel wat aan de hoge kant nog waarbij ik last krijg van mijn voet wanneer ik de cruisecontrol niet gebruik (je spant constant je spier aan om je voet te liften, je kan 'm nergens laten rusten) maar over het algemeen gebruik je 90% vd tijd cruisecontrol.
Het zitvlak is goed, stoelen zijn niet te hard en niet te zacht. Zitvlak is ook kantelbaar.
Dusja, zoals hierboven geschreven, de AGR van Opel verdient een 9 en de Soul een 8.
Zojuist even wat gratis kWhtjes geladen bij een 300kW fastned lader. De laadperformance viel mij wat tegen,
Start met 40% accu 12 graden accutemp. 40-45kW tussentijds haalde hij 58kW bij 24gr accutemp maar bij 60% zakte hij alweer in naar 42kW en werd de accu ook kouder (19-20gr)
Boven de 70% had ik wel een afname verwacht maar rond de 60% nog zeker niet. Verklaarbaar? Of is er wat aan de hand met de auto cq lader?
@greatgonzo
Met &Charge kun je km sparen, dmv aankopen en wat foto’s van laadpunten maken. Vervolgens via je maingau pas gratis laden.
En ja er stond zo’n model3 aan het eind, maar dat was een andere zuil. Wat ik gisteren had was de welbekend cold-gate waar bijna alle EV’s in meer of mindere mate last van hebben. Ik wist wel van het bestaan af alleen had niet verwacht dat hij bij 60% al terug zou gaan in laadvermogen. Ik dacht altijd met koud accu langzaam aan beginnen, en dan na een 20% bij geladen te hebben is de accu op temperatuur en zal hij snel(>50kW) gaan laden tot een 70% en dan vrij rap afbouwen tot 80%
[Voor 68% gewijzigd door Appie Heijn op 26-12-2020 09:33]
Vraagje meer mensen last van dat de UVO app niet werkt en geen verbinding met de auto kan krijgen en vise versa mijn soul kon vandaag ook geen verbinding maken.
Wingie schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:17:
Vraagje meer mensen last van dat de UVO app niet werkt en geen verbinding met de auto kan krijgen en vise versa mijn soul kon vandaag ook geen verbinding maken.
Dat heb ik 1 keer gehad. Na een rit met de auto werkte het weer.
Heb gisteren ook brief van Kia gehad dat mijn e-soul terug moet als voorzorgsmaatregel maar dealer kan pas 15 januari. Mij werd verteld dat ik me geen zorgen hoefde te maken ondanks de 'dreigende' tekst in de brief van Kia nederland.
Vanmorgen kwam ik een leuke video tegen van een e-Soul op een dyno. Leuk om te kijken al moest ik wel de ondertitels aan zetten want m'n Italiaans is niet geweldig...
@BartdeK zou mij idd niet verbazen dat die koriaantjes er een paar extra nm en pk in gedrukt hebben.
Heb met oud en nieuw de E-Soul goed kunnen testen met de sprintjes naar de kazerne. Dit gaat toch aanmerkelijk sneller/beter dan met de voorgaande dieselauto, heel hard optrekken met koude motor is niet echt bevordelijk met een diesel.
Bedankt voor de tip.
De gemeten waarden zijn significant hoger dan de fabriekswaarden. Vooral dat koppel! De fabrieksopgave is trouwens 395 Nm en in het filmpje geeft men 350 Nm op. Ik ga ervan uit dat de vertaling klopt maar je gaat bijna twijfelen.
Nu nog banden onder de Soul die deze power en beetje netjes verwerken kunnen. De nexen banden bakken er maar weinig van.
[Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 02-01-2021 15:40]
Appie Heijn schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:06:
Zojuist even wat gratis kWhtjes geladen bij een 300kW fastned lader. De laadperformance viel mij wat tegen,
Start met 40% accu 12 graden accutemp. 40-45kW tussentijds haalde hij 58kW bij 24gr accutemp maar bij 60% zakte hij alweer in naar 42kW en werd de accu ook kouder (19-20gr)
Boven de 70% had ik wel een afname verwacht maar rond de 60% nog zeker niet. Verklaarbaar? Of is er wat aan de hand met de auto cq lader?
Hier hetzelfde 'probleem' hoor. Bij lage temperatuur laadt ie niet meer dan 58kW. Ook onder de 80% batterij.
Hieronder een leuke video van een enthousiaste e-soul rijder. Het glas is bij deze man altijd half vol. 😀
Roadtrip van ruim 2500 km naar Italië. Wel af en toe ff doorspoelen want hij duurt best lang. Veel gratis laden, weinig laadproblemen en een gemiddeld verbruik van 14,7 kwh voor de hele trip!
Oh ja, hij spreekt duits.
En nog een over een trip van 1200 km van dezelfde persoon met aan het eind wat tips.
[Voor 22% gewijzigd door mm.kool op 24-01-2021 09:20]
Onze Mars Orange PL Kia e Soul Executive is vandaag afgeleverd door de dealer met 100% SOC en een bereik van 431 km. Keurig. Direct hebben wij een rit gemaakt natuurlijk om zo kennis te maken met de nieuwe technieken die deze EV in zich heeft. Met name de assistsystemen en adequate verwarming vergen nog enige oefening. Overigens een heel pittige - ook op ECO - auto. De rit smaakt naar meer. Morgen proberen om de UVO-app te koppelen aan de auto, hetgeen vandaag niet lukte. Verbruik ligt zo rond de 17 kWh. De komende 4 jaar gaan wij aan deze e Soul veel plezier beleven. En als verrassing nog een brief op de mat van de RVO waarin ons EV-subsidie wordt toegekend. Deze dag kan niet meer stuk.
Die van ons (Wit, MY21 executive met SUV pack, via ANWB private lease bijna 4dkm gelopen inmiddels) is van de week geweest voor deze update.
Wat mij opviel is dat we voor (veel) meer kWh aangeslagen worden bij het laden dan wat het accu percentage doet vermoeden. 4 van de 5 keer zelfs meer dan 64kWh geladen (terwijl hij maar 1 keer in de turtle mode was geschoten).
De laatste laadsessie had ik mijn vrouw gevraagd om de stand te noteren voor het laden. We begonnen met 20%, dus dan verwacht ik iets boven de 0.8*64 =51.2 kWh, maar geen 59. We gebruiken de voorverwarmstand (bijna) nooit, dus dat is het ook niet.
Ergens gaat iets niet lekker lijkt me, heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen of ligt dit aan ons exemplaar?
Wij hebben deze aanbieding gebruikt (besteld op 6/6) en MY21 gekregen
Edit 2:
The plot thickens, het valt me nu op dat de prijs niet echt matcht met de weergegeven kWh. E11.90/59,04 != 0.24. Als ik er 19% (duitse) btw bijtel kom ik precies op 24ct per kWh uit. Lekker vaag allemaal iig.
Edit 3:
Ik denk dat de weergegeven hoeveelheid kWh gewoon niet klopt. Als ik de kosten deel door de prijs per kWh kom ik een stuk realistischer uit. Zodra ze de eerste factuur sturen gaat het duidelijk worden.
[Voor 17% gewijzigd door ejdvandenberg op 28-01-2021 11:04]
Die van ons (Wit, MY21 executive met SUV pack, via ANWB private lease bijna 4dkm gelopen inmiddels) is van de week geweest voor deze update.
Wat mij opviel is dat we voor (veel) meer kWh aangeslagen worden bij het laden dan wat het accu percentage doet vermoeden. 4 van de 5 keer zelfs meer dan 64kWh geladen (terwijl hij maar 1 keer in de turtle mode was geschoten).
De laatste laadsessie had ik mijn vrouw gevraagd om de stand te noteren voor het laden. We begonnen met 20%, dus dan verwacht ik iets boven de 0.8*64 =51.2 kWh, maar geen 59. We gebruiken de voorverwarmstand (bijna) nooit, dus dat is het ook niet.
Ergens gaat iets niet lekker lijkt me, heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen of ligt dit aan ons exemplaar?
Wij hebben deze aanbieding gebruikt (besteld op 6/6) en MY21 gekregen
Edit 2:
The plot thickens, het valt me nu op dat de prijs niet echt matcht met de weergegeven kWh. E11.90/59,04 != 0.24. Als ik er 19% (duitse) btw bijtel kom ik precies op 24ct per kWh uit. Lekker vaag allemaal iig.
Edit 3:
Ik denk dat de weergegeven hoeveelheid kWh gewoon niet klopt. Als ik de kosten deel door de prijs per kWh kom ik een stuk realistischer uit. Zodra ze de eerste factuur sturen gaat het duidelijk worden.
Dit is (helaas) geen vreemde observatie. Laadefficiëntie ligt rond de 80%, dus dat klopt wel redelijk met jouw bevindingen. De reden dat de prijs dan toch wel redelijk uit komt is omdat laadpaalaanbieders hier meestal rekening mee houden en je dus wat minder factureren per kWh dan zo in eerste instantie aangegeven.
Bij mijn 40 kWh Leaf was dit precies hetzelfde.
Ben trouwens ook net terug van de dealer voor de update, was in een uurtje weer weg. Ze moesten ook nog een van de riemaansluitingen onder de achterbank uit vissen, dus misschien dat het daarom wat langer duurde.
[Voor 8% gewijzigd door --MeAngry-- op 28-01-2021 11:54]
Onze Kia E Soul is op 27 januari 2021 afgeleverd met deze firmware en software. Ook heeft de update plaatsgevonden om een storing in de regeleenheid van het ABS/ESC systeem te verhelpen (terugroepactie).
Vraagje:
als ik de e-soul voorverwarm via de app dan maakt de auto (warmtepomp?) een brommend geluid. Hij verwarmd prima en ook stuur en stoel zijn lekker warm. Zodra ik de auto van het slot haal stopt alles. Is dat brommende geluid normaal en/of hebben jullie andere ervaringen?
Onze e-Soul doet hetzelfde. Het lijkt mij dat het de warmtepomp is. Werkt super trouwens. In de winter lekker warm vertrekken en van de zomer heerlijk koel. En hij hoeft daarvoor niet eens aan een laadpaal te staan 😁
mm.kool schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:19:
Vraagje:
als ik de e-soul voorverwarm via de app dan maakt de auto (warmtepomp?) een brommend geluid. Hij verwarmd prima en ook stuur en stoel zijn lekker warm. Zodra ik de auto van het slot haal stopt alles. Is dat brommende geluid normaal en/of hebben jullie andere ervaringen?
Dat is normaal ja. Een AC- of warmtepomp zal altijd wat geluid maken.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details