Nog een goede, praktische engelstalige review:
YouTube: My first 2000 miles with the 2020 280-mile Electric Kia Soul EV // J...
Heb nu sinds begin augustus een MY20 ExecutiveLine, ook via de scherpe ANWB/LeasePlan aanbieding, en ben er na 2000km nog steeds erg over te spreken. Het is een auto die een beetje bij je moet passen denk ik, en voor mij doet ie dat enorm. Alle dingen die ik belangrijk vind kloppen gewoon heel goed. Denk aan:
• Praktische ruimte (kofferbak is veel praktischer ook dan je zou denken op het eerste gezicht)
• Detailafwerking in het interieur is heel goed, alles sluit heel mooi aan
• Over kleine details in de werking is goed nagedacht, interieurverlichting en koplampen die los van elkaar een eigen licht/donker trigger hebben en niet aan elkaar zijn gekoppeld. Hemellampjes die je snel los in en uit kunt schakelen, los van de stand van de middenschakelaar. De kofferbak die een losse vergrendeling heeft van de portieren waardoor deze altijd "op slot" zit als je hem dicht doet. En zo heb ik nog een lijst.
• Een niet-standaard vormgeving, de achterkant vind ik niet top, maar de rest vind ik super. Zeker vergeleken met die oersaaie Niro.
• Goed 10,25" infotainment systeem wat rete-snel werkt. Vooral het feit dat het al wordt opgestart vanaf het moment dat je de portieren ontgrendelt is weer zo'n slim detail. Daardoor kun je bijvoorbeeld supersnel CarPlay gebruiken en zit je niet te wachten tot het opgestart is om te kunnen navigeren bijvoorbeeld.
• Lekker hoge zit met veel overzicht en veel mogelijkheden om je zitpositie goed te krijgen. Mensen die graag laag zitten kunnen beter verder kijken. Zicht vanuit de auto is echter super!
Dit zijn maar een paar, voor mij, belangrijke zaken die ik zo kan verzinnen. Verder is het verbruik mij alles meegevallen. Ik heb in deze auto minder moeite een laag verbruik te houden dan in de 40kWh Leaf die ik het jaar hiervoor had.
In de Leaf waren veel van dit soort details ook gewoon niet goed. Zoals een tripcomputer die je iedere keer zelf moet resetten, of een infotainment uit het jaar nul met kartonnen speakers die klinken naar prut. Verder reed die auto heel fijn, en mis ik het e-Pedal wel een beetje, maar het is niet onoverkomelijk.
De e-Soul rijdt net zo fijn, maar de linker flipper ingedrukt houden om te remmen tot stilstand blijft na 2 maanden nog steeds heel onwennig. Daar tegenover staat wel weer de auto regeneratie stand die wel weer heel fijn is.
[
Voor 6% gewijzigd door
--MeAngry-- op 11-10-2020 12:33
]