Toon posts:

Het grote Kia e-soul topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 07:16
Zijn er nog meer soul rijders de weg op geweest? Ik vind dat de traction control in de sneeuw wel erg fanatiek ingrijpt. Je kan nauwelijks weg rijden, de nexens bandjes zullen niet veel meehelpen schat ik zo in. Ik heb de tcs ook uitgezet, dat rijdt flink beter en soepeler in de sneeuw. Heel klein beetje “gas” geven en je rijdt perfect weg met minimale slip.

Verder de regeneratie op 0 gezet, wordt het alleen maar gevaarlijk van door de vrij sterke afremming.

[Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 07-02-2021 19:10]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-03 12:58

greatgonzo

schit-te-rend!

hier gisteren de vrouw de hele dag, en ik gisterenavond zelf. Mijn vrouw moest naar een bevalling, en had om 6.00 het geluk dat het verse, onbereden sneeuw was.

Ikzelf gisteren een klein ritje op een redelijk schoongemaakte weg, in de wijk was het wel drama.

Nu moet ik zeggen dat ik niet boven de 30 ben geweest, waardoor ik amper hoefde te remmen.
Ik had juist de regeneratie op 3 gezet, zodat ik nog sneller stil stond.. Maar ik kan me voorstellen dat je, als je snelweg rijdt, dit wil voorkomen.

Van de andere kant, als je hem op 0 zet en je wil afremmen, rolt hij echt wel ver door lijkt me. Dan liever "op de motor", voor zover je daarvan kunt spreken

• desirestless
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06-04-2021
Goedemiddag, heeft iemand tips voor de slecht of niet open of dan weer dicht willende klep voor het elektrisch laden stekker van de E-Soul? Gisteren na het sneeuwvrij maken van de auto nauwelijks de klep dicht gekregen.
Vandaag de klep niet meer open krijgen. Net als gisteren nu al poosje voorzichtig de föhn erop gezet om eventueel ijzel/vries weg te krijgen om open en dicht te krijgen.
Dit tot zover het enige minpuntje ;)
Ondertussen vanaf 16 oktober al bijna 7500 km gereden (model 20/21 met 3 fase lader als particulier, inmiddels subsidie ontvangen begin januari na aanvraag afgelopen jaar).
Hij staat aan huis op de laadpaal, maar we moeten nog een hele week met dit weer...
Tips welkom :)

• Borgward
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Heb het zelf ook eenmaal gehad dat de klep dichtvriest. Dit weekend voor de sneeuw uit heb ik de binnenkant van de klep droog gemaakt. En vandaag bij het laden ging de klep normaal open. Zolang er geen gesmolten water in zit dat overgaat in ijs kan er niks vast vriezen. Van sneeuw zelf vriest de klep niet vast. Verder zou je de binnenkant kunnen invetten met vaseline. Net als deurrubbers. Dit verdrijft vocht. Succes er mee.

• desirestless
Dankjewel! Manlief vooraf droog heeft gemaakt en nu met siliconen spray (denk ik) ingespoten heeft.
Overgang van regen naar sneeuw en vrieskou was ongelukkige combi in ieder geval.
Volgende keer we wat beter moeten opletten in plaats van voor deze verrassing komen te staan...
Rij veilig!

• Nikki1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-05-2021
Hi!

Wij hebben de eerste 1500 km erop zitten met onze e-soul. 3 februari kregen we hem binnen en we zijn er superblij mee! De vorige auto was een wat oudere auto dus we zijn nog zoekende in alle opties en functies. Leuk om hier te kunnen lezen over jullie ervaringen allemaal. :)
Gr. Nikki

• BartdeK
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:59
Hi Nikki,
Goeie keuze en de e-Soul gaat jullie vast zeker goed bevallen. Wij hebben 'm inmiddels bijna een jaar (16k km) en de auto bevalt super. Zelfs met 3 kids (12, 15 en 16j) is ie groot zat. De kids hebben nu meer ruimte op de achterbank dan in onze vorige auto. Dat was een Volvo v60 D6 en daar hadden we net zoveel bagageruimte als in de e-Soul alleen kunnen we nu de bodem van de kofferbak nog een stuk laten zakken. Voor de zomervakantie, als dat weer mag, nog een dakkoffer erop en gaan met die banaan e-Soul.
Wij hebben een frunk erin gezet en dat bevalt prima. Laadkabel en nog wat andere meuk erin en er ligt niks los achterin te slingeren.

Veel plezier ermee en als er vragen zijn, kun je prima op dit forum terecht.

2020 e-Soul, 18" Kia Deajeon wielen

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Zo.. Drie kids op de achterbank.. Past dat? Kan die middelste stoel niet echt een zitplaats noemen

• BartdeK
greatgonzo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:02:
Zo.. Drie kids op de achterbank.. Past dat? Kan die middelste stoel niet echt een zitplaats noemen
Ja, dat past prima hier. Het is zelfs de favoriete plek van de oudste terwijl ik zelf had verwacht dat het vechten zou worden wie in het midden moet gaan zitten... niet dus *O*
We hebben natuurlijk nog wel even 'gepast' voordat we de auto bestelde en we kregen 3x (y) van de kids.
Ik denk dat vanwege de hoekige/doosvormige vorm van de carrosserie, de ruimte achterin niet zo klein aan voelt als dat je zou verwachten obv de buitenmaten.

• Nikki1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-05-2021
Bedankt BartdeK!

Voor de vakantie gaan wij inderdaad ook op zoek naar een dakkoffer, en zo'n frunk moet ik eens opzoeken wat dat precies is. Wij leasen de auto en ik geloof dat je dan toestemming moet vragen. Maar als het met 3 kinderen kan, kan het met 1 vast ook! :*)
De kleine achterbak was ook het enige minpunt voor ons, maar ja daar is dus wel iets op te verzinnen.

Verder doet de auto af en toe dingen die ik niet begrijp maar ik hoop dat we nog een keer de hele uitleg krijgen van de dealer. d:)b

Hij heeft gister in ieder geval al een ongeluk voorkomen, omdat de auto eerder door had dat iemand met veel te hoge snelheid toch de baan op kwam die wij ook wilden nemen. Volgens mij kwam het door die dode hoek waarschuwing en hij gaf ook weerstand. En dat was precies genoeg. Ha! Bedankt e-soul! _/-\o_

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Nikki1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:21:
Bedankt BartdeK!

Voor de vakantie gaan wij inderdaad ook op zoek naar een dakkoffer, en zo'n frunk moet ik eens opzoeken wat dat precies is. Wij leasen de auto en ik geloof dat je dan toestemming moet vragen. Maar als het met 3 kinderen kan, kan het met 1 vast ook! :*)
De kleine achterbak was ook het enige minpunt voor ons, maar ja daar is dus wel iets op te verzinnen.

Verder doet de auto af en toe dingen die ik niet begrijp maar ik hoop dat we nog een keer de hele uitleg krijgen van de dealer. d:)b

Hij heeft gister in ieder geval al een ongeluk voorkomen, omdat de auto eerder door had dat iemand met veel te hoge snelheid toch de baan op kwam die wij ook wilden nemen. Volgens mij kwam het door die dode hoek waarschuwing en hij gaf ook weerstand. En dat was precies genoeg. Ha! Bedankt e-soul! _/-\o_
denk dat de leasemaatschappij er niet in meegaat.. De gewone dealer iig niet.. Die bieden geen garantie erop.

Wat niet wegneemt dat je het vrij snel erop en eraf kan halen. Dus gewoon voor de beurt vervangen. Denk dat het risico op oververhitting heel klein is.. Hebben ze ook wel onderzoek naar gedaan:

http://www.frunk.at/en/pageId10/

Wij hebben er ook over nagedacht, maar eigenlijk hebben we nog geen ruimtegebrek gehad. Daarom toch niet de €200 Inc verzendkosten er voor over gehad

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desirestless
Terugkomende op mijn post van 8 feb. 2021 :)
We zijn diezelfde week nog naar de garage geweest want de laadklep wilde niet meer open of dicht...
Ze hebben de laadklep denken we iets aangepast ook al zei de garage dat het niet iets was. De klep klikt nu ook beter open en dicht, lijkt wat dieper te gaan nu. Iets wat voor dat het zo vroor ook het niet zo soepel deed. Denk dat het met het plotselinge diepe vriesweer op is gaan spelen.
Volgende keer een lasdeken misschien maar op de motorkap moeten leggen.
Vorige week 2 updates laten uitvoeren via garage van de fabriek uit.
Als het wat warmer weer wordt wil mijn man wind deflectors op de ramen zetten.
Die hebben we via een omweg besteld ;-D
Over smaak valt niet te twisten maar wij zijn erg blij met ons E-Soul snoepie <3
Het is wel balen dat Kia het beleid heeft gezet om de Kia dealers te verminderen.
Als je lang gezocht hebt naar een garage waar je je goed bij voelt dan is het wel een domper.
Maar voorlopig rijden we er niet minder om :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borgward
  • Niet online
Mooi dat de laadklep het weer goed doet. Wij hebben ook een MY 2021 exemplaar. Ik heb onze Kia dealer in Leeuwarden gevraagd om na te gaan of alle updates correct zijn uitgevoerd, mede gezien de kortsluiting risico´s bij laadpalen. Weet je ook welke updates het bij jullie auto betrof?

[Voor 7% gewijzigd door Borgward op 06-03-2021 08:43]

• desirestless
Sorry voor de late reactie! Wij hadden 2 updates uit laten voeren op 25 feb 21.
1 was iets met abs de 2e had met het opladen te maken.
Over de laad-update zijn we iets minder tevreden... Je schrijft: "mede gezien de kortsluiting risico´s bij laadpalen", ga ik naar zoeken/googlen nu.
Wij hadden het oplaad standje op gemiddeld (ivm installatie van ons verwarmings systeem in huis in combi met andere apparatuur) gezet maar hij zou 11 kw max moeten kunnen laden.
Mijn man heeft gemerkt dat het laden langzamer ging dan we gewend waren en nu na de update het volgende naar de Kia gestuurd:

Bij controle bleek dat de laadsnelheid niet meer 10kW was maar slechts 8,2kW.
Ik heb daarna de laadsnelheid verhoogd naar de snelste stand en het laden gaat dan slechts met 9,6kW in plaats van voorheen 11kW.

In afwachting van reactie KIA nu :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borgward
  • Niet online
Sommige intelligente laadpalen, zoals de Zappi uit de UK, welke een stand hebben waarop een EV 100% op zonnestroom kan laden, werken niet samen met de Kia en Hyundai EV´s. Een EV heeft een minimaal vermogen nodig van 4,2 kW (3-fasen) om te laden. Zakt het PV-vermogen < 4,2 kW, omdat er bijv. wolken voor de zon komen, dan schakelt de Zappi om naar 1 fase laden en dan volstaat 1,4 kW vermogen. Echter de OBC`s van Kia en Hyundai begrijpen dit niet en dan ontstaat er kortsluiting.

Hierover is al een maandenlange discussie gaande op de website van myenergi.com, de fabrikant van de Zappi laadbox. Dat is de reden dat ik hierover Kia heb benaderd of zij inmiddels een update hiervoor hebben. Immers onze Soul is een private lease EV en ik wil geen schade veroorzaken.
Wij hebben mede hierom besloten om maar een gewone recht toe recht aan laadpaal aan te schaffen zonder toeters en bellen, zoals loadbalancing. Wel kunnen we het vermogen instellen van 4,2 tot 11 kW.

Is het verschil tussen jullie snelste stand van 11 kW en de werkelijke prestatie van 9,6 kW niet een gevolg van laadverliezen? Kijk eens op ev-database.nl, waarop wordt uitgelegd dat laadverliezen kunnen oplopen tot 15% van het vermogen. Om dit te kunnen meten is een goede kWh-meter nodig in de meterkast op de groep van de EV en daarnaast moet je in de auto bij EV-instellingen zien hoeveel er binnenkomt. Het zou mij niet verbazen dat dit ongeveer 9,6 kW is. De rest gaat als warmte verloren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik dacht dat zappi een workaround had gecreëerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borgward
  • Niet online
Er spelen mijns inziens twee issues hier. De eerste is de omschakeling van 3 naar 1 fase laden bij Kia en Hyundai EV`s. De tweede is dat bij uitgesteld laden - bij gebruik van laadschema - de EV niet uit de sleepmodus gehaald kan worden. Dit speelt bij meer merken, niet alleen bij de Koreanen. Er worden inderdaad workarounds uitgedokterd door de technici van MyEnergy. Volgens mij kan de ECO+ modus (alleen PV-stroom) niet meer gebruikt worden bij 3 fase. Maar wij gaan zo langzaamaan off topic. Dit forum betreft de Kia Soul. Voor laadboxen en laadtechniek is er een apart forum.

• Appie Heijn
@desirestless Ik rij sinds december 20 een MY21, ik laad al vanaf het begin met 10,3kW. Ik laad overigens wel altijd “volgas” 3x25A trekt dat met gemak, incl inductiekoken, warmtepomp voor verwarming en de rest van de elektronica.

Als laadpaal heb ik een wat oudere the new motion 22KW welke op 11KW ingesteld staat.

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-02 20:01

mausy5043

e-Niro 64kWh

Borgward schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:07:
... Echter de OBC`s van Kia en Hyundai begrijpen dit niet en dan ontstaat er kortsluiting.
...
Ik neem aan dat je dit figuurlijk bedoelde

Mausy5043

• mausy5043

mausy5043

e-Niro 64kWh

Ik vraag me af wat de gemiddelde kosten zijn van een onderhoudsbeurt van de e-Soul en om de hoeveel kilometers Kia graag wil dat je de e-Soul even langs komt brengen.

Mausy5043

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mausy5043 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:57:
Ik neem aan dat je dit figuurlijk bedoelde
Nee, het is letterlijk kortsluiting. Als de EV ziet dat er 1 fase wordt aangeboden maakt hij intern een verbinding (zodat er op 1 fase met meer A geladen kan worden). Als de Zappi dan het laden onderbreekt, omschakelt naar 3 fasen en weer start met stroom aanbieden schakelt de EV de verbinding niet uit en krijg je dus kortsluiting omdat 2 fasen op elkaar zijn aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

e-Niro 64kWh

JeroenE schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:02:
[...]
Nee, het is letterlijk kortsluiting. Als de EV ziet dat er 1 fase wordt aangeboden maakt hij intern een verbinding (zodat er op 1 fase met meer A geladen kan worden). Als de Zappi dan het laden onderbreekt, omschakelt naar 3 fasen en weer start met stroom aanbieden schakelt de EV de verbinding niet uit en krijg je dus kortsluiting omdat 2 fasen op elkaar zijn aangesloten.
Dat is onfortuinlijk.
Ik had eigenlijk wel een Zappi v2 op het oog voor thuis.

En zie nu dat Zappi afgelopen zomer wel een firmware update heeft gedaan voor de Kia, dus dat zou dan geen probleem meer moeten geven.

[Voor 15% gewijzigd door mausy5043 op 01-05-2021 11:34]

Mausy5043

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

mausy5043 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Dat is onfortuinlijk.
Ik had eigenlijk wel een Zappi v2 op het oog voor thuis.

En zie nu dat Zappi afgelopen zomer wel een firmware update heeft gedaan voor de Kia, dus dat zou dan geen probleem meer moeten geven.
hier een Zappi V2, geen probleem bij de MY21

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ben van plan volgende week een proefrit te gaan maken in de e soul.
Het geval is dat ik een garagebox heb die 40 meter van mijn woning vandaan ligt. De aansluiting die ik daar heb is 1x10A. Er worden gemiddeld 4x per week ritjes gemaakt van 50 kilometer en heel af en toe in het weekend ook nog eens.
Bij de auto wordt een 'stopcontact' lader meegeleverd. Ik kan dus van een stopcontact maximaal 10A laden, maar liever 8A i.v.m. de elektrische garagedeur en led lampen. Is dit dan in te stellen in de auto, via de app, of op de lader? Of is het sowieso geen goed idee om hiermee te laden? Ik weet dat het laden dan maar heel langzaam gaat, maar na een ritje van 50 kilometer kan de auto weer 12 uur bijladen en vaak zelfs meer dan die 12 uur. Als we echt een keer meer moeten laden kunnen we altijd voor die ene keer een snellader langs de weg gebruiken.

Rokil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
rokil schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:37:
Ik ben van plan volgende week een proefrit te gaan maken in de e soul.
Het geval is dat ik een garagebox heb die 40 meter van mijn woning vandaan ligt. De aansluiting die ik daar heb is 1x10A. Er worden gemiddeld 4x per week ritjes gemaakt van 50 kilometer en heel af en toe in het weekend ook nog eens.
Bij de auto wordt een 'stopcontact' lader meegeleverd. Ik kan dus van een stopcontact maximaal 10A laden, maar liever 8A i.v.m. de elektrische garagedeur en led lampen. Is dit dan in te stellen in de auto, via de app, of op de lader? Of is het sowieso geen goed idee om hiermee te laden? Ik weet dat het laden dan maar heel langzaam gaat, maar na een ritje van 50 kilometer kan de auto weer 12 uur bijladen en vaak zelfs meer dan die 12 uur. Als we echt een keer meer moeten laden kunnen we altijd voor die ene keer een snellader langs de weg gebruiken.
Je gaat daar prima uit de voeten mee kunnen als je weinig rijd. Ik heb 2 weken lang in Zweden bij het vakantiehuisje ook met de granny charger geladen en dat ging prima.

8A gaat je ongeveer 1.8kW opleveren, dus zo'n 18kWh per 10uur en daar ga je zo'n 100km op kunnen rijden (makkelijk).

Je houd dan dus 50km extra over die je niet gebruikt bij 10 uur per dag laden en 50km rijden.
Dus na een week (als je auto op 0% stond), en elke dag 50km rijden zit hij weer vol.

Als je een keer niet rijd, of je laad langer dan 10 uur gaat het sneller/harder.

[Voor 9% gewijzigd door marowi op 11-05-2021 13:53]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Okee, bedankt voor je reactie.
Dat is alvast 1 probleem opgelost! :)

Rokil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Niet online
Ik zou er wel even op letten hoe de elektra in elkaar zit. Want als er 4 garages van 10A op 1 hoofdzekering van 25A zitten (niet ongebruikelijk), dan ga je wel de hoofdzekering eruit trekken als 2 van de andere garages ook even hun volle 10A gebruiken. (en die kans wordt groter als je auto daar uren staat te laden).

Maar ik zou het gewoon proberen ;)

[Voor 10% gewijzigd door marowi op 11-05-2021 13:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Nee, het is een eigen aansluiting van 10A, dus als ik de auto kan instellen niet verder te laden dan 8A, blijft er genoeg over voor de garagedeur en een led lamp.

Rokil

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

instellen kan trouwens op de granny (8/10/12)

• rokil
  • Niet online
Thnx!
Zit die granny standaard bij de auto, of is dat een andere lader die standaard wordt meegeleverd?

Rokil

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:34
Zat standaard bij mijn e-soul net als de ‘mennekes’ laadkabel voor de wallbox.

[Voor 137% gewijzigd door mm.kool op 21-05-2021 23:59]

• rokil
  • Niet online
Dus je krijgt standaard 2 laadkabels meegeleverd? Maar als ik het nu goed begrijp zijn er 3 verschillende soorten laadkabels. 1 voor het stopcontact, 1 voor een publieke laadpaal en 1 voor een snellader. Die voor de snellader moet je dan zelf aanschaffen, of zitten die standaard vast aan de snellaadpaal?

Rokil

Acties:
  • +1Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:14

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Snelladers hebben inderdaad hun eigen kabel. Die zijn zo dik, die ga je niet meenemen. ;)

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ruru24
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-01 08:38
Bonjour (ik woon al 22 jaar in Frankrijk), nieuw op dit forum, nieuw bij Tweakers zelfs. Wij rijden nu precies 1 jaar in de e-soul (model 2020, 64 kWh, inmiddels 25k km) en dat bevalt nog steds uitstekend. Wij laden vrijwel altijd thuis (zelfbouw wallbox). Stroom in Frankrijk wat goedkoper dan in Nederland ('s nachts opladen voor € 0,12 / kWh). Auto privé nieuw aangeschaft. Uitvoering "e-design". Catalogusprijs hier in Frankrijk toen 43000, korting van dealer 3000, subsidie Franse overheid (inclusief inruilpremie oude diesel) 12000, dus voor ons netto 28000. Dan wordt het interessant, 100 km rijden voor minder dan € 2,00 ! 1e onderhoudsbeurt bij 15000 km was minder dan € 100. We rijden vooral lokaal kleinere wegen, weinig snelweg. Grootste afstand op 1 dag tot nu toe 600 km. Dan moet er dus onderweg geladen worden, en dat is in Frankrijk nog wel een probleem (snellader vinden). Van te voren goed uitzoeken. Maar daar wordt aan gewerkt (zeggen ze....).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mooi om te horen dat het daar ook begint te komen! Want de laadinfra is wel een zorgenkindje daar ja. :)

Ik denk dat je met het milde klimaat, en de binnendoorwegen ooit al wel richting de 500km op 1 lading moet hebben kunnen komen? Of is het erg heuvel-/bergachtig waar je woont? Op vlakke wegen hier al wel meegemaakt dat ik maar 12kWh per 100km verbruik. Op de snelweg met 100km/u nu gemiddeld tussen de 15 en 18 kWh, dus ik ben nog steeds erg te spreken over het verbruik!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruru24
Ja, zeker 's zomers bijna 500 km. Nu na 1 jaar en 25000 km staat het totaal gemiddelde verbruik op 14,8 kWh / 100 km. Maar ik heb hem na een dag rijden wel op minder dan 12 gezien! Maar 's winters (niet echt heel koud, maar soms wel onder 0) en dan korte stukjes rijden kom ik soms wel op 20..... Alles bij elkaar vinden wij het een prima auto. Kofferruimte is niet erg groot. Jammer van geen trekhaak, maar we hebben ook nog een Peugot Partner diesel mét voor de aanhanger (bouwmaterialen, dump etc.). Daar rijden we echter zo min mogelijk mee: eenmaal elektrisch gewend voelt zo'n diesel als een primitieve rammelbak.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

e-Niro 64kWh

ruru24 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:38:
... een Peugot Partner diesel mét voor de aanhanger (bouwmaterialen, dump etc.). Daar rijden we echter zo min mogelijk mee
Houd er wel rekening mee dat diesel een houdbaarheidsdatum heeft. De meesten houden 6 maanden aan.

Zie bijvoorbeeld hier:
https://www.auto55.be/nie...benzine-of-diesel-bewaren

Mausy5043

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruru24
Heb de Partner toch nog wel 1x per week nodig.... meestal minder dan 20 km, gaat al een jaar goed... af en toe in rijden is ook wel belangrijk voor accu

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

--MeAngry-- schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:10:
Mooi om te horen dat het daar ook begint te komen! Want de laadinfra is wel een zorgenkindje daar ja. :)

Ik denk dat je met het milde klimaat, en de binnendoorwegen ooit al wel richting de 500km op 1 lading moet hebben kunnen komen? Of is het erg heuvel-/bergachtig waar je woont? Op vlakke wegen hier al wel meegemaakt dat ik maar 12kWh per 100km verbruik. Op de snelweg met 100km/u nu gemiddeld tussen de 15 en 18 kWh, dus ik ben nog steeds erg te spreken over het verbruik!
weet nog niet hoe mild het klimaat daar is..
Weet dat kou de accu beperkt, maar een echt landklimaat met warme zomers (lees: airco) lijkt me ook wel energie vreten. Weet eigenlijk niet goed wat de optimale temperatuur is.
Mijn gevoel zegt: 18-20 graden, zodat je de verwarming of airco niet aan hoeft te hebben.

En om je route uit te stippelen: ik denk dat de meeste EV-rijders deze site wel kennen:
https://abetterrouteplanner.com/

Is ook in app vorm

• ruru24
Het is hier (noord Dordogne) denk ik gemiddeld een graad of 3, 4 warmer dan in Nederland. Ik heb zelf het gevoel dat ik het zuinigst rij bij zo'n 20 tot 22 graden, maar veel hangt natuurlijk ook af van de weg, de snelheid etc. Het valt mij overigens wel steeds op hoe willekeurig de aanduiding van het dagverbruik is, gedurende de eerste kilometers: soms heel hoog (60 kWh / 100 km), soms relatief laag (14 kWh / 100 km), zonder dat ik direct een verband met de buitentemperatuur zie of met het al dan niet ingeschakeld zijn van voorzieningen in de auto. Na een kilometer of 10 zie je de waarde langzaam stabiliseren en over het algemeen dalen tot je (bij niet te lage temperatuur) uitkomt op het totaal gemiddelde (in ons geval dus iets minder dan 15), of, als het echt lekker weer is en niet teveel haast, tot zo'n 12. En ja, die website ken ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Vandaag voor het eerst een echt warme dag met de e-soul. Toen ik instapte was het minstens 30 graden in de auto. Starten en de airco aangezet. Instellingen zoals op de foto.
Bij mijn vorige auto begon de airco direct koude lucht te blazen. Vrij snel was het dan aangenaam.
Bij de e-soul kwam er voortdurend lauw warme lucht uit de roosters. De hele rit benauwd warm in de auto en absoluut niet het aantal graden dat ik had ingesteld (eerst 20 graden en daarna lager om maar wat te proberen). Heb het instructieboekje er nog op na geslagen. Maar met de instructie die daar in stond ook geen succes. Is de boel stuk of doe ik iets verkeerd? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Klinkt als een airco die niet goed werkt. De e-soul blaast een stuk minder agressief dan vorige auto’s die ik had, maar wel goed koude lucht hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Thnx, ik denk het ook. Donderdag gaat hij naar de garage. Benieuwd wat het euvel is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb hem hier op 21 graden, en ja de Esoul airco komt iets trager op gang. Hij kan het echter prima koud maken en houden, 40 graden ook al gehad, geen probleem.

Waarschijnlijk een defect.

Overigens gebruik ik de optie koelen/verwarmen via de app ook bij dit soort temperaturen, >20gr

[Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 01-06-2021 19:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

lekker de billen koelen met de stoelkussen koeling :P

• BartdeK
Hee, dat is vervelend voor je als de airco niet goed werkt. Zeker nu het net lekker weer begint te worden.

Misschien nog wel iets dat je kunt proberen. Ik meen me te herinneren dat de airco/verwarming niet werken als Eco+ als rijmodus is ingeschakeld en op een lagere stand werken als Eco als rijmodus is ingeschakeld.
Op rijmodus normal en power werken de airco en verwarming wel voluit.
Ik weet niet in welke rijmodus je nu rijdt maar misschien scheelt het om eens op stand normaal of sport te proberen

Ik hoop dat het helpt.

• mm.kool
Bedankt voor je reactie. Heb ik geprobeerd maar dan werkt de airco en stoelkoeling ook niet.

• BartdeK
Ah, da's jammer. Ik hoop dat de dealer het vandaag ook gerepareerd krijgt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Vandaag de e-soul weer opgehaald. Bleek dat er te weinig koelmiddel in de airco zat. Men dacht aan een lek maar dat is na een aantal onderzoeken, waaronder nachtje airco onder hoge druk, niet gevonden. Airco is nu weer afgevuld met voldoende koelmiddel en voorzien van een detectiemiddel. Over 2 weken moet de auto terug en kunnen ze met een speciale lamp zien of er detectiemiddel is gelekt. Zo niet dan is de diagnose dat de auto in de fabriek onvoldoende is afgevuld met koelmiddel.
Dat laatste zou best kunnen want zo lekker koel als de airco nu blaast heb ik nog niet meegemaakt. Stoelkoeling ook OK.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Wel goed om te lezen dat de stoelkoeling dus ook via de AC werkt. Vroeg me al bijna af of het niet puur een ventilator is die lucht door de stoel blaast, maar het is dus ook gekoelde lucht.

• mm.kool
Ik durf niet met zekerheid te stellen dat de stoelkoeling van de airco koeling gebruik maakt hoor. Ik zal dat nog eens navragen bij de dealer.

• Jkuit
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-07-2021
Mijn Kia ESoul (2020) is afgelopen week ge-update naar de laatste software versie. Voordat de sw update gedaan was zag ik op de navigatie altijd alle oplaadstations. Na de update zie ik deze niet meer op de kaart. In het menu van de navigatie (POI) heb ik wel aanstaan dat (alle) oplaadstations weergegeven moeten worden, maar dat doet ie dus niet. Heeft hier iemand ditzelfde probleem? Of mis ik nog een instelling ondanks dat ik alles al 3 keer doorgelopen ben...

• mm.kool
mm.kool schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:48:
Vandaag de e-soul weer opgehaald. Bleek dat er te weinig koelmiddel in de airco zat. Men dacht aan een lek maar dat is na een aantal onderzoeken, waaronder nachtje airco onder hoge druk, niet gevonden. Airco is nu weer afgevuld met voldoende koelmiddel en voorzien van een detectiemiddel. Over 2 weken moet de auto terug en kunnen ze met een speciale lamp zien of er detectiemiddel is gelekt. Zo niet dan is de diagnose dat de auto in de fabriek onvoldoende is afgevuld met koelmiddel.
Dat laatste zou best kunnen want zo lekker koel als de airco nu blaast heb ik nog niet meegemaakt. Stoelkoeling ook OK.
Paar weken terug weer naar de dealer geweest waarbij ze met een speciale lamp gezocht hebben naar een eventueel lek. Niet gevonden. Conclusie: de soul is af-fabriek met te weinig koelmiddel afgeleverd.

Vandaag de nieuwe UVO app geïnstalleerd. 👍 Ziet er gelikter uit dan de ‘oude’. Heb nog geen echt nieuwe functies ontdekt. Nou ja, je kunt je agenda koppelen met de app, het home menu personaliseren en er zijn POI zoals winkels, restaurants, laadpalen e.d. toegevoegd.

[Voor 6% gewijzigd door mm.kool op 07-07-2021 23:21]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• BartdeK
Van de week heb ik de batterij van de e-Soul eens naar 100% opgeladen. We moesten een paar 100km rijden en het was al meer dan 5 maanden geleden dat de batterij helemaal vol was geladen. Het lijkt me ook wel goed om dat af en toe te doen om te zorgen dat de cellen mooi gebalanceerd worden. Natuurlijk een beetje uitgemikt dat de accu 100% vol was kort voordat we vertrokken. Ik was blij verrast met de range die we te zien kregen met een volle accu, 491 km. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van rijstijl, temperatuur, veel snelweg of binnendoor, etc. maar het is toch tof om te zien dat de auto na bijna 1,5 jaar en iets meer dan 21.000 kilmeters nog ruim boven de opgave haalt. Ik ben blij :)

[Voor 0% gewijzigd door BartdeK op 16-07-2021 21:01. Reden: typo]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Prima toch.. Overigens.. Maar dat blijft altijd discussie.. Het is geen probleem om elke keer tot 100% te laden. Daarom zit er 67 kWh in de accu's, terwijl er maar 64 kWh beschikbaar is

• Hans N
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-12-2022
Na al ruim 3,5 jaar in een Hyundai Ioniq 28kwh te hebben rondgereden, vanmiddag nieuwe bedrijfsleaseauto besteld: Kia Soul Executive 64 kwh zonder warmtepomp in de kleur Mars-Orange.

De executive omdat ik gewend ben geraakt aan de veiligheids-extra's zoals blinde hoek detectie en achterkruisend verkeer.

Geen warmtepomp omdat ik dat wel uit de grotere accu haal en ik prijs nog binnen mijn leasebudget te houden en met 16% bijtelling te maken heb. Contract start per 7 april 2022.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marowi
  • Niet online
@mm.kool op mijn e-Niro gaat de airco ook in eco-mode en blaast minder koud als je de drive modus in eco hebt staan. Dit kan je ook instellen voor de normale en sport modus.

Wellicht ook nog even checken? Setup -> Voertuig -> <Naam Rijmodus>

• BartdeK
Hans N schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:17:
Na al ruim 3,5 jaar in een Hyundai Ioniq 28kwh te hebben rondgereden, vanmiddag nieuwe bedrijfsleaseauto besteld: Kia Soul Executive 64 kwh zonder warmtepomp in de kleur Mars-Orange.

De executive omdat ik gewend ben geraakt aan de veiligheids-extras zoals blinde heok detectie en achterkruisend verkeer.

Geen warmtepomp omdat ik dat wel uit de grotere accu haal en ik prijs nog binnen mijn leasebudget te houden en met 16% bijtelling te maken heb. Contract start per 7 april 2022.
Gefeliciteerd Hans! Goede keuze en wij vinden het een fijne auto.
Die detectie voor achterkruisend verkeer heeft me al vele malen gewaarschuwd voor iets wat ik niet had gezien. Er zit wel een klein addertje onder het gras en dat zit in mezelf. Doordat de achterkruisend verkeer detectie zo goed werkt, ga ik er meer op vertrouwen en wellicht minder goed (achteruit) kijken en dat is dan weer niet de bedoeling. Ik heb nog niet meegemaakt dat de detectie iets heeft gemist maar dat is geen garantie dat dat niet kan natuurlijk.

Alvast veel plezier met de Soul!

• Appie Heijn
Terug van 1,5 week vakantie naar Ligurië (Italië). We hebben met z'n 4'en (2 jonge kinderen) 4250km afgelegd. Verder geen bagage box of dakkoffer gebruikt. Wel de auto "getuned" zie foto.

Wat is opgevallen in positieve zin:
  • Om de 3 uur een 30 minuten laden en daarmee pauzeren is heerlijk.
  • De ingebouwde NAVI is erg goed! Qua instructies op beeld ga je niet snel beter vinden, ook verkeersinformatie en daarmee het omzeilen van files is erg goed.
  • Wat een ontzettend fijne reisauto, stoelen top, wat een ruim interieur, fantastische audio, voldoende USB aansluitingen met ook voldoende (totaal)laadvermogen, ruime en praktische kofferbak.
  • Ionity levert ondanks de prijs wel een ontzettend goede borging qua laden, zowel qua snelheid, beschikbaarheid als services rondom de laders.
  • De E-Soul is erg spaarzaam qua verbruik, vooral in de bergen, heenweg (overdag met redelijk wat verkeer) hebben we 110-120 op de snelwegen gereden, terugweg, hoofdzakelijk 130 met af en toe wat uitschieters naar boven wanneer ik op de linkerbaan reed.
Minder positief:
  • Nogal wat laadpassen mee en gebruikt, zie hier,
  • De hulpsystemen zijn heel goed van Kia, alleen de lane-assist raakt in Duitsland bij de wegwerkzaamheden met gele en witte lijnen af en toe overstuur, meestal zette ik het daar uit.
  • De ingebouwde navi is erg goed te noemen echter qua oplaadvoorstellen (zoals bvb Tesla) is het echt een tekortkoming, althans ik kom er niet achter. Ik zou graag willen dat hij op voorhand al een oplader voorstelt op circa 10-20% van de verwachte actieradius. Of rond dit percentage pas met een voorstel komt is ook prima.
  • ABRP, qua routering prima, echter enorm zwaar voor je telefoon (iphone 11 pro), de OBD dongel welke in de E-Niro wel werkt, werkt in de E-Soul erg matig (valt vaak uit), in de toekomst ga ik alleen voor vertrek even kijken wat hij voorstelt qua route, ik rij voortaan met de ingebouwde navi. Flitsmeister op de telefoon nog voor de flitsers en andere gekkigheid.
Tips:
  • Probeer een hotel te boeken met laadvoorziening (=>11KW) dat scheelt je gewoon weer een dik half uur "reizen".
  • Stel behalve je evt hotel overnachting geen tussenpunten in in je navi (voor het laden bvb), dit had ik wel gedaan en veroorzaakte bij mij dat ik tot 2x toe behoorlijk in de file kwam, omdat hij het tussenpunt(lader) als verplicht te bezoeken behandeld, beter bekijk je op 150km actieradius even wat een geschikt laadpunt is langs je route zodat je met 15-20% aankomt bij een snellader.
  • Wanneer je een snellader in de buurt van je vakantiebestemming vaak gebruikt, kijk dan even de minder voor de hand liggende apps/kaartjes even na wat het goedkoopst is, ik kwam erachter dat de Bosch Charge My EV app op een bepaalde lader €0,40 koste, goedkoper dan de passen die ik meestal gebruik.
Gebruikte passen/apps:
  • ABRP (laadpunten op route)
  • Chargeprice (welke pas/app is het goedkoopst om te laden), niet waterdicht maar toch handig.
  • Chargemap staan soms laders op die je niet in andere apps ziet
  • Plugshare staan soms laders op die je niet in andere apps ziet
  • Maingau: Ionity laden Zwitserland en Italië
  • EWE GO, DC laden Duitsland
  • EV Way, alle niet Ionity DC laders in Italië
  • Shell New Motion, soms goedkoper dan andere bij AC laden
  • Bosch ChargeMyEV af en toe veel goedkoper qua laden
Voor:

Na:

Verlengsnoer
Granny lader
Type 2 kabel
Gevarendriehoek
Verbandtas
Goed bereikbaar en de kofferbakvloer kan permanent in de laagste stand.

[Voor 17% gewijzigd door Appie Heijn op 14-08-2021 20:45]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:48
Appie Heijn schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:01:

Na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verlengsnoer
Granny lader
Type 2 kabel
Gevarendriehoek
Verbandtas
Frunk: merk, type, prijs?

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Appie Heijn

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 08:39
Appie Heijn schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:01:
Terug van 1,5 week vakantie naar Ligurië (Italië). We hebben met z'n 4'en (2 jonge kinderen) 4250km afgelegd. Verder geen bagage box of dakkoffer gebruikt. Wel de auto "getuned" zie foto.

Wat is opgevallen in positieve zin:
  • Om de 3 uur een 30 minuten laden en daarmee pauzeren is heerlijk.
  • De ingebouwde NAVI is erg goed! Qua instructies op beeld ga je niet snel beter vinden, ook verkeersinformatie en daarmee het omzeilen van files is erg goed.
  • Wat een ontzettend fijne reisauto, stoelen top, wat een ruim interieur, fantastische audio, voldoende USB aansluitingen met ook voldoende (totaal)laadvermogen, ruime en praktische kofferbak.
  • Ionity levert ondanks de prijs wel een ontzettend goede borging qua laden, zowel qua snelheid, beschikbaarheid als services rondom de laders.
  • De E-Soul is erg spaarzaam qua verbruik, vooral in de bergen, heenweg (overdag met redelijk wat verkeer) hebben we 110-120 op de snelwegen gereden, terugweg, hoofdzakelijk 130 met af en toe wat uitschieters naar boven wanneer ik op de linkerbaan reed.
Minder positief:
  • Nogal wat laadpassen mee en gebruikt, zie hier,
  • De hulpsystemen zijn heel goed van Kia, alleen de lane-assist raakt in Duitsland bij de wegwerkzaamheden met gele en witte lijnen af en toe overstuur, meestal zette ik het daar uit.
  • De ingebouwde navi is erg goed te noemen echter qua oplaadvoorstellen (zoals bvb Tesla) is het echt een tekortkoming, althans ik kom er niet achter. Ik zou graag willen dat hij op voorhand al een oplader voorstelt op circa 10-20% van de verwachte actieradius. Of rond dit percentage pas met een voorstel komt is ook prima.
  • ABRP, qua routering prima, echter enorm zwaar voor je telefoon (iphone 11 pro), de OBD dongel welke in de E-Niro wel werkt, werkt in de E-Soul erg matig (valt vaak uit), in de toekomst ga ik alleen voor vertrek even kijken wat hij voorstelt qua route, ik rij voortaan met de ingebouwde navi. Flitsmeister op de telefoon nog voor de flitsers en andere gekkigheid.
Tips:
  • Probeer een hotel te boeken met laadvoorziening (=>11KW) dat scheelt je gewoon weer een dik half uur "reizen".
  • Stel behalve je evt hotel overnachting geen tussenpunten in in je navi (voor het laden bvb), dit had ik wel gedaan en veroorzaakte bij mij dat ik tot 2x toe behoorlijk in de file kwam, omdat hij het tussenpunt(lader) als verplicht te bezoeken behandeld, beter bekijk je op 150km actieradius even wat een geschikt laadpunt is langs je route zodat je met 15-20% aankomt bij een snellader.
  • Wanneer je een snellader in de buurt van je vakantiebestemming vaak gebruikt, kijk dan even de minder voor de hand liggende apps/kaartjes even na wat het goedkoopst is, ik kwam erachter dat de Bosch Charge My EV app op een bepaalde lader €0,40 koste, goedkoper dan de passen die ik meestal gebruik.
Gebruikte passen/apps:
  • ABRP (laadpunten op route)
  • Chargeprice (welke pas/app is het goedkoopst om te laden), niet waterdicht maar toch handig.
  • Chargemap staan soms laders op die je niet in andere apps ziet
  • Plugshare staan soms laders op die je niet in andere apps ziet
  • Maingau: Ionity laden Zwitserland en Italië
  • EWE GO, DC laden Duitsland
  • EV Way, alle niet Ionity DC laders in Italië
  • Shell New Motion, soms goedkoper dan andere bij AC laden
  • Bosch ChargeMyEV af en toe veel goedkoper qua laden
Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verlengsnoer
Granny lader
Type 2 kabel
Gevarendriehoek
Verbandtas
Leuk om je ervaring te lezen! Wij hebben zelf sinds half juli onze e-Soul en zijn de dag erna binnen NL op vakantie geweest, 150 km reizen dus wat dat betreft nog lang niet de buitenlandervaring zoals jij.

Maar dan over de pasjes/apps: ik heb nu Shell Recharge, Plugsurfing, Ionity en Fastned en wij gaan in oktober nog een weekje naar Duitsland (700 km) dus 1 of 2x laden zal genoeg zijn. Denk je dat dat genoeg is? Had je al je pasjes echt nodig of was het om zekerheid te hebben en/of steeds de goedkoopste te kunnen kiezen? Met andere woorden: hoe vaak heb je meegemaakt dat een pasje het niet deed?

Voor de rest kan ik me ook in al je punten vinden, tenminste degene die niet per se op vakantieritten van toepassingen zijn. ;)

Daarnaast heb ik nog een algemene vraag: wij zijn heel tevreden met onze e-Soul, maar één ding merken we wel en dat is dat de vering/demping wat te wensen overlaat. Nu komen we van een Lexus UX 250h, die subliem was en nog hoger op de poten stond, dat helpt.

Maar toch voelen veel drempels aan alsof de auto het gewoon niet goed aankan. Paar voorbeelden:
- Broodjes moet je echt met 10-15 km/u overheen en voelen dan nog heftig, de auto wordt echt omhoog geduwd en komt dan weer naar beneden (deint niet door overigens, dus geen lekke dempers). Met de UX maar ook de 2 andere Lexussen (IS 300h en CT 200h) en zelfs onze Aygo (huidige generatie) gaan daar lichtvoetiger mee om. Aygo is natuurlijk bijna de helft van het gewicht slechts, maar de UX 250h is praktisch even zwaar net als de IS 300h. Ok, het zijn Lexussen en geen Kia, maar toch.
- Drempels op 60-80 wegen heb ik met alle vorige auto's nog nooit voor hoeven afremmen (in ieder geval die bij ons op de wegen die we vaak rijden) en zoef je over heen. Tuurlijk voel je de drempel, maar het hele gezin (kids en vrouw) klagen over dat ik te hard over de drempels ga, terwijl ik gewoon de toegestane snelheid rijd. 15-20 km/u afremmen maakt het veel draaglijker, maar dan heb je continu een auto in je kont zitten die zich ongetwijfeld afvraagt waarom ik afrem. Het zijn immers flauwe drempels. Overigens is op deze drempels de Aygo vergelijkbaar, maar ja... dat is een koekblik van een auto. ;)
- Woonwijk drempels zijn qua opzet vergelijkbaar met de 60-80 drempels, maar uiteraard met een heftigere ophogingen en ook hier geldt dat met de vorige auto's het geen probleem was om gewoon met 35 km/u op de teller over de drempels te gaan, maar de Soul krijgen we elke keer het gevoel dat het net te hard ging en 25 km/u voelt dus aan als een veiligere snelheid.

Ik snap dat er twee kanten aan het verhaal zullen zitten: ten eerste zal het misschien een kwestie van aanpassen zijn, al hebben we dat wel al gedaan en blijf je toch vaak verrast worden ondanks dat je al meer dan gebruikelijk afremt. En daarnaast vind ik het gewoonweg niet prettig omdat elke ID.3, Corolla en 1-serie je gewoon in de kont zit te duwen en dat dus bewijst dat zij er allemaal (net als onze vorige auto's) zonder problemen overheen kunnen. De andere kant is mogelijk verwend zijn geraakt met de Lexus ophangingen en ik snap dat een Kia eerder vergelijkbaar is met een Toyota dan een Lexus, maar ook de Corolla en C-HR ken ik erg goed en daar herken ik dit gedrag ook niet.

Onze e-Soul 64 kWh heeft overigens de standaard 17" velgen, dus geen upgrade die het probleem wellicht zou verergeren.

Nu vraag ik me af of dit wel normaal is voor de e-Soul of dat jullie ervaringen anders zijn. Als jullie ervaringen anders zijn, wil ik namelijk met de dealer afspreken om eens een demo auto mee te nemen en diezelfde wegen te gaan rijden om te kijken of ik verschil merk en zo ja kijken wat er qua garantie te halen valt. Aan de andere kant: na 23.000 km op de teller kan ik me niet voorstellen dat er versleten dempers/veren onder zitten en zou het wellicht interessant kunnen zijn om bij een gespecialiseerd bedrijf er stevigere exemplaren onder te laten monteren.

En dan is de vraag: waar vind ik dat soort bedrijven? Ik kom met name bedrijfjes tegen gericht op tuning en sportauto's, vaak staat Kia niet eens tussen hun merken genoemd.

• mm.kool
Mijn vakantie ervaring met de e-soul staat hier: mm.kool in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

• Appie Heijn
MooDyBLueS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:12:
[...]
Maar dan over de pasjes/apps: ik heb nu Shell Recharge, Plugsurfing, Ionity en Fastned en wij gaan in oktober nog een weekje naar Duitsland (700 km) dus 1 of 2x laden zal genoeg zijn. Denk je dat dat genoeg is? Had je al je pasjes echt nodig of was het om zekerheid te hebben en/of steeds de goedkoopste te kunnen kiezen? Met andere woorden: hoe vaak heb je meegemaakt dat een pasje het niet deed?

Daarnaast heb ik nog een algemene vraag: wij zijn heel tevreden met onze e-Soul, maar één ding merken we wel en dat is dat de vering/demping wat te wensen overlaat. Nu komen we van een Lexus UX 250h, die subliem was en nog hoger op de poten stond, dat helpt.

Maar toch voelen veel drempels aan alsof de auto het gewoon niet goed aankan. Paar voorbeelden:
- Broodjes moet je echt met 10-15 km/u overheen en voelen dan nog heftig, de auto wordt echt omhoog geduwd en komt dan weer naar beneden (deint niet door overigens, dus geen lekke dempers). Met de UX maar ook de 2 andere Lexussen (IS 300h en CT 200h) en zelfs onze Aygo (huidige generatie) gaan daar lichtvoetiger mee om. Aygo is natuurlijk bijna de helft van het gewicht slechts, maar de UX 250h is praktisch even zwaar net als de IS 300h. Ok, het zijn Lexussen en geen Kia, maar toch.
- Drempels op 60-80 wegen heb ik met alle vorige auto's nog nooit voor hoeven afremmen (in ieder geval die bij ons op de wegen die we vaak rijden) en zoef je over heen. Tuurlijk voel je de drempel, maar het hele gezin (kids en vrouw) klagen over dat ik te hard over de drempels ga, terwijl ik gewoon de toegestane snelheid rijd. 15-20 km/u afremmen maakt het veel draaglijker, maar dan heb je continu een auto in je kont zitten die zich ongetwijfeld afvraagt waarom ik afrem. Het zijn immers flauwe drempels. Overigens is op deze drempels de Aygo vergelijkbaar, maar ja... dat is een koekblik van een auto. ;)
- Woonwijk drempels zijn qua opzet vergelijkbaar met de 60-80 drempels, maar uiteraard met een heftigere ophogingen en ook hier geldt dat met de vorige auto's het geen probleem was om gewoon met 35 km/u op de teller over de drempels te gaan, maar de Soul krijgen we elke keer het gevoel dat het net te hard ging en 25 km/u voelt dus aan als een veiligere snelheid.

Ik snap dat er twee kanten aan het verhaal zullen zitten: ten eerste zal het misschien een kwestie van aanpassen zijn, al hebben we dat wel al gedaan en blijf je toch vaak verrast worden ondanks dat je al meer dan gebruikelijk afremt. En daarnaast vind ik het gewoonweg niet prettig omdat elke ID.3, Corolla en 1-serie je gewoon in de kont zit te duwen en dat dus bewijst dat zij er allemaal (net als onze vorige auto's) zonder problemen overheen kunnen. De andere kant is mogelijk verwend zijn geraakt met de Lexus ophangingen en ik snap dat een Kia eerder vergelijkbaar is met een Toyota dan een Lexus, maar ook de Corolla en C-HR ken ik erg goed en daar herken ik dit gedrag ook niet.

Onze e-Soul 64 kWh heeft overigens de standaard 17" velgen, dus geen upgrade die het probleem wellicht zou verergeren.

Nu vraag ik me af of dit wel normaal is voor de e-Soul of dat jullie ervaringen anders zijn. Als jullie ervaringen anders zijn, wil ik namelijk met de dealer afspreken om eens een demo auto mee te nemen en diezelfde wegen te gaan rijden om te kijken of ik verschil merk en zo ja kijken wat er qua garantie te halen valt. Aan de andere kant: na 23.000 km op de teller kan ik me niet voorstellen dat er versleten dempers/veren onder zitten en zou het wellicht interessant kunnen zijn om bij een gespecialiseerd bedrijf er stevigere exemplaren onder te laten monteren.

En dan is de vraag: waar vind ik dat soort bedrijven? Ik kom met name bedrijfjes tegen gericht op tuning en sportauto's, vaak staat Kia niet eens tussen hun merken genoemd.
Voor snelladers in Duitsland of eigenlijk Europa zou ik Maingau aanbevelen, die zijn doorgaans ongeveer 5 euro per laadbeurt goedkoper. Je kan ook overwegen om 1-2x bij een supermarkt gratis te laden. Qua dekking heb je al zat aan je genoemde passen. EVWay komt ook vaak in de buurt van de maingau prijzen, app kan je zo even checken.

Mbt je vering/demping verhaal klinkt heel herkenbaar, ik ben namelijk ook brandweervrijwilliger, wanneer de pager gaat liggen er ook een aantal behoorlijke obstakels in de weg van mijn huis naar de kazerne. Die kon ik met de passat (2009) veel harder nemen. Met de E-Soul voelt dit gewoon niet goed (om net zo hard te gaan), de E-Soul compenseert het snelheidsverlies wel weer gelukkig door z'n snelle optrekken. Netto ben ik met de E-Soul een stuk sneller @ kazerne en ik hoef ik ook niet wakker te liggen van het jakkeren met koude motor.

Samengevat denk ik dat de vrij straffe vering met het relatief hoge gewicht te maken heeft, volgens mij speelt het ook mee dat Kia een niet al te ingewikkelde ophanging heeft gebruikt wanneer je het bvb vergelijkt met een VAG EV of een Tesla. Ik stoor mij er inmiddels niet meer aan, ben er aan gewend, ondanks dit kleine puntje is de E-Soul erg comfortabel en praktisch.

• cville
Vandaag voor de eerste keer dat ik de e-Soul MY22 beschreven zie (de UK versie). Weet iemand wanneer de NL aankondiging verwacht wordt?

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• MooDyBLueS
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen één nieuw item benoemd zie worden. Is de UK misschien net zo modeljaar-geil als de VS waarin ze nu al rondrijden in een MY22 (ongeacht auto/merk), om maar het idee te hebben dat je in het allernieuwste rijdt.

Het enige verschil wat ik heb kunnen ontdekken is de nieuwe KIA logos rondom en 2 nieuwe kleuren. Verder lijkt er met name geschoven te worden met uitvoeringen.

• cville
MooDyBLueS schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:35:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen één nieuw item benoemd zie worden. Is de UK misschien net zo modeljaar-geil als de VS waarin ze nu al rondrijden in een MY22 (ongeacht auto/merk), om maar het idee te hebben dat je in het allernieuwste rijdt.

Het enige verschil wat ik heb kunnen ontdekken is de nieuwe KIA logos rondom en 2 nieuwe kleuren. Verder lijkt er met name geschoven te worden met uitvoeringen.
Ze rapporteren een grotere kofferbak: van 285l naar 315l, maar dat lijkt me sterk want het was volgens mij altijd al 315l.

• MooDyBLueS
cville schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:53:
[...]

Ze rapporteren een grotere kofferbak: van 285l naar 315l, maar dat lijkt me sterk want het was volgens mij altijd al 315l.
Yup, ik weet niet waar die 285L vandaan komt, maar mijn 1-fase MY19 heeft ook gewoon 315L en de MY20/21 is niet anders inderdaad.

• Appie Heijn
MooDyBLueS schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:06:
[...]

Yup, ik weet niet waar die 285L vandaan komt, maar mijn 1-fase MY19 heeft ook gewoon 315L en de MY20/21 is niet anders inderdaad.
https://www.autoweek.nl/a...oul-ev-executiveplusline/
De vorige soul had 281L misschien dat het daarvandaan komt. Wel gek wat de huidige Soul rijdt ook al even rond in de UK.

• cville
Blijft over als enig verschil dat ik heb kunnen ontdekken: het logo.

Leve de vooruitgang!

[Voor 4% gewijzigd door cville op 22-08-2021 13:58]

• Appie Heijn
cville schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:57:
Blijft over als enig verschil dat ik heb kunnen ontdekken: het logo.

Leve de vooruitgang!
The Kia Soul EV boasts 100kW DC rapid charging capabilities, meaning that if you can find a fast enough charging point you can top up the battery from 10-80% in just 47 minutes.
Die 100kW lijkt af te wijken echter verwacht ik aan de hand van 47 minuten wel “maar” maximaal 77kW.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Volgens mij adverteren ze in de UK pertinent met 100kW charging, ook al is dat nooit het geval geweest. Je hoorde dat heel vaak terug komen in reviews met een dikke "but".

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Appie Heijn schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:41:
[...]

Voor snelladers in Duitsland of eigenlijk Europa zou ik Maingau aanbevelen, die zijn doorgaans ongeveer 5 euro per laadbeurt goedkoper. Je kan ook overwegen om 1-2x bij een supermarkt gratis te laden. Qua dekking heb je al zat aan je genoemde passen. EVWay komt ook vaak in de buurt van de maingau prijzen, app kan je zo even checken.
Ik vind de combinatie EnWB en Vattenvall incharge ook goedkoop. Dit is om en nabij de €0,23 per kWh
Maingau is €0,54 per kWh..

Het enige is dat ik bij https://www.chargeprice.app/ een waarschuwing krijg dat deze onderling soms een storing hebben.. Ik zou gewoon maingau en incharge proberen.. Incharge via app is ook gratis aan te vragen

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-03 15:25
MooDyBLueS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Ik herken me er totaal niet in. Mijn CT200h is juist enorm stug geveerd en daarmee kan ik de drempels helemaal niet hard pakken. De e-soul van mijn werk (eerste generatie) gaat juist heerlijk over de drempels heen. Je moet het niet te gek maken natuurlijk, maar over het algemeen kan ik ze harder pakken dan met de CT.

Ik weet niet of er verschil zit tussen de eerste generatie en de latere bouwjaren.

• Appie Heijn
greatgonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:53:
[...]

Ik vind de combinatie EnWB en Vattenvall incharge ook goedkoop. Dit is om en nabij de €0,23 per kWh
Maingau is €0,54 per kWh..

Het enige is dat ik bij https://www.chargeprice.app/ een waarschuwing krijg dat deze onderling soms een storing hebben.. Ik zou gewoon maingau en incharge proberen.. Incharge via app is ook gratis aan te vragen
Het zal wel aan mij liggen maar ik zie alleen maar een 0,5566 bij McD CCS laders. Ik heb de vattenfall incharge app gecheckt.

[Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 23-08-2021 09:18]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Appie Heijn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie alleen maar een 0,5566 bij McD CCS laders. Ik heb de vattenfall incharge app gecheckt.
denk dat het idd is aangepast:
Chargeprice.app

Vattenvallen incharge scherm (staat hij dus niet meer op)

[Voor 26% gewijzigd door greatgonzo op 23-08-2021 09:34]

• MooDyBLueS
Appie Heijn schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

[...]

Die 100kW lijkt af te wijken echter verwacht ik aan de hand van 47 minuten wel “maar” maximaal 77kW.
Kia adverteert altijd al met 100 kW, ook voor de e-Niro, maar ze bedoelen de aansluiting. De daadwerkelijke interne max is inderdaad 77 kW.

Ze zijn er niet bijster transparant over, al weten de dealers dit wel zonder problemen te vertellen, maar als je tussen de regels doorleeft geeft de laadsnelheid (zelfs volgens opgaaf van Kia) dit al aan. Van 10-80% zeggen ze uit mijn hoofd iets van 57 min voor 50 kW en 46 min voor 100 kW. Als dat daadwerkelijk 2x zo snel zou gaan, zou dat nooit slechts 11 min schelen.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Aomi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:14:
[...]

Ik herken me er totaal niet in. Mijn CT200h is juist enorm stug geveerd en daarmee kan ik de drempels helemaal niet hard pakken. De e-soul van mijn werk (eerste generatie) gaat juist heerlijk over de drempels heen. Je moet het niet te gek maken natuurlijk, maar over het algemeen kan ik ze harder pakken dan met de CT.

Ik weet niet of er verschil zit tussen de eerste generatie en de latere bouwjaren.
Ik heb flinke stukken in de CT200h van een vriend van me gereden naar wintersport, en ik heb dit ook ervaren. Ik heb wel een laatste generatie Soul, maar die rijd veel comfortabeler. De wegleggen van een CT200h is geweldig, maar je voelt wel elk dingetje in vergelijking met de Soul.
Ik knots eigenlijk veel te hard over drempels nu, maar dat is vooral minder voor de passagiers, ik heb er niet zo'n last van. :P

• Appie Heijn
@greatgonzo hij is af en toe best handig die Chargeprice app, echter loont het wel om er niet blind op te varen. Ik heb steevast dat E-flux als goedkoopste uit de bus komt bij ionity, E-Flux rekent echter gewoon €0,79 ipv de door Chargeprice voorspelde €0,45 (geldt overigens ook voor Allego DC laders)

• MooDyBLueS
Aomi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:14:
[...]

Er zit inderdaad wel verschil in, sowieso was er al vrij snel na de 2011 en vroege 2012 bouwjaren CT 200h een aanpassing in het onderstel, de eersten waren té stug geveerd ook volgens Lexus. Daar is zelfs een intern technisch bulletin over die op internet gewoon te vinden is.

Daarnaast heb je te maken met F-Sport onderstellen die ook weer wat stugger geveerd zijn dan alle andere uitvoeringen. En ik heb dan een late 2012 gehad, ik heb ook weleens de 2016 facelift meegehad en die veerde juist weer wat beter dan mijn eigen CT.

Maar goed, ik kijk het wel even aan en desnoods ga ik er tzt wel andere vering/demping onder leggen of eerst eens bij de dealer een proefrit met een andere maken om te kijken of ik verschil merk. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat ze na 23.000 km al versleten zijn.

• Aomi
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:37:
[...]

Er zit inderdaad wel verschil in, sowieso was er al vrij snel na de 2011 en vroege 2012 bouwjaren CT 200h een aanpassing in het onderstel, de eersten waren té stug geveerd ook volgens Lexus. Daar is zelfs een intern technisch bulletin over die op internet gewoon te vinden is.

Daarnaast heb je te maken met F-Sport onderstellen die ook weer wat stugger geveerd zijn dan alle andere uitvoeringen. En ik heb dan een late 2012 gehad, ik heb ook weleens de 2016 facelift meegehad en die veerde juist weer wat beter dan mijn eigen CT.

Maar goed, ik kijk het wel even aan en desnoods ga ik er tzt wel andere vering/demping onder leggen of eerst eens bij de dealer een proefrit met een andere maken om te kijken of ik verschil merk. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat ze na 23.000 km al versleten zijn.
Oh ja, dat weet ik. Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet weet of er verschil in demping/onderstel zit tussen de eerste bouwjaren Esoul en de latere.

• MooDyBLueS
Aomi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:39:
[...]

Oh ja, dat weet ik. Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet weet of er verschil in demping/onderstel zit tussen de eerste bouwjaren Esoul en de latere.
Ah op die manier. Dat weet ik eigenlijk ook niet. De dealers hebben telkens gezegd dat 3-fase het enige verschil is en dat latere modellen van de 3-fase uitvoering leverbaar werden met schuifdak bijv, maar nooit iets over demping/onderstel gehoord. Ik kan het eens navragen.

En om mijn eerder ervaring nog even iets meer te duiden: ik kan ook wel hard over drempels, alleen ervaren wij dat niet als comfortabel. Het is een vrij grote veerweg die de Soul maakt en daardoor wordt je dus eerst flink in je stoel gedrukt om er daarna flink 'uitgeduwd' te worden. Het is dus meer de hele auto die omhoog en omlaag gaat, terwijl mijn Lexus ervaring is dat daar de hele auto vlakker blijft en het juist de wielen en dus vering is die naar binnenkomt en het voor je opvangt.

[Voor 31% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-08-2021 10:47]

• Aomi
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Ah op die manier. Dat weet ik eigenlijk ook niet. De dealers hebben telkens gezegd dat 3-fase het enige verschil is en dat latere modellen van de 3-fase uitvoering leverbaar werden met schuifdak bijv, maar nooit iets over demping/onderstel gehoord. Ik kan het eens navragen.

En om mijn eerder ervaring nog even iets meer te duiden: ik kan ook wel hard over drempels, alleen ervaren wij dat niet als comfortabel. Het is een vrij grote veerweg die de Soul maakt en daardoor wordt je dus eerst flink in je stoel gedrukt om er daarna flink 'uitgeduwd' te worden. Het is dus meer de hele auto die omhoog en omlaag gaat, terwijl mijn Lexus ervaring is dat daar de hele auto vlakker blijft en het juist de wielen en dus vering is die naar binnenkomt en het voor je opvangt.
Na vandaag weer even een rit gemaakt te hebben begrijp ik helemaal wat je bedoeld.
Ik denk dat het de combinatie hoog gewicht + hoog op de poten is.

Met name de achterkant wordt soms inderdaad omhoog gelanceerd.

• cville
Kan iemand mij vertellen wat de lengte is van de standaard e-Soul laadkabel? Ik kan het nergens vinden en Kia wil het me niet vertellen.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Stond bij mijn MY2020 gewoon in de prijslijst:
Laadkabel type 2 voor publiek laden (5 meter)*
Bij de MY2021 ook.

[Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-09-2021 11:30]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

heb je hem verloren? :'(

• Dorhout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-03 13:10
Kan de driefasenlader nog worden ingebouwd in de oudere modellen?

• cville
--MeAngry-- schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:28:
Stond bij mijn MY2020 gewoon in de prijslijst:

[...]

Bij de MY2021 ook.
Bedankt! Ondanks fanatiek zoeken niet gevonden.

• cville
Nee, de auto komt pas in week 52. Als ik de auto met de achterkant de carport in rij (om bij regen droog de boodschappen er uit te kunnen halen) heb ik 8m nodig. Vandaar mijn vraag. Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om een verlengkabel toe te passen. Dat wordt dus of andersom parkeren of een kabel van 8m kopen.

• JeroenE
  • Niet online
@cville Of de laadpaal ergens anders monteren?

Het makkelijkste is een laadpaal waar al een kabel aan zit, dan hoef je die nooit uit je auto te vissen. Die moet dan natuurlijk wel nog steeds lang genoeg zijn.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

cville schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:41:
[...]

Nee, de auto komt pas in week 52. Als ik de auto met de achterkant de carport in rij (om bij regen droog de boodschappen er uit te kunnen halen) heb ik 8m nodig. Vandaar mijn vraag. Ik heb begrepen dat het niet mogelijk is om een verlengkabel toe te passen. Dat wordt dus of andersom parkeren of een kabel van 8m kopen.
Geen laadpaal gekozen met vaste kabel?
Bij ons was dat 50 meerprijs.. Vond ik het wel waard, elke keer de laadkabel onder de plank weg te moeten halen e.d. Wordt hij nat, kun je weer een natte kabel in de auto leggen.

• cville
JeroenE schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:21:
@cville Of de laadpaal ergens anders monteren?

Het makkelijkste is een laadpaal waar al een kabel aan zit, dan hoef je die nooit uit je auto te vissen. Die moet dan natuurlijk wel nog steeds lang genoeg zijn.
Ik begrijp dat dit kan maar vind beiden geen aantrekkelijke opties. Bedankt voor het meedenken.

• cville
greatgonzo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:28:
[...]

Geen laadpaal gekozen met vaste kabel?
Bij ons was dat 50 meerprijs.. Vond ik het wel waard, elke keer de laadkabel onder de plank weg te moeten halen e.d. Wordt hij nat, kun je weer een natte kabel in de auto leggen.
Een losse kabel is een bewuste keus. De kabel kan (bijna) niet nat worden, want carport. Het socket zit 15cm van de bergingsdeur. De kabel hang ik direct naast de deur (binnen). Omdat ik een kabel van 8m nodig heb, laat ik de standaard 5m kabel in de auto liggen (waarschijnlijk in een frunk).

Door het zo te doen zie je alleen maar het kastje (120mm x 120mm) van het socket aan de buitenkant.

• MooDyBLueS
@cville Ik begrijp dus dat je de auto achteruit onder je carport rijdt en de achterklep open wilt doen voor het droog de boodschappen eruit halen. Ik vraag me echter af: is 8 meter dan echt nodig? De auto is zelf 4,2m lang en wij hebben tegenwoordig een Zappi met 6,5m vaste kabel die in de hoek op de muur gemonteerd zit. Als we de auto met de neus eerst op de parkeerplek zetten, hebben we 1 meter nodig, maar ook als ik de auto achteruit parkeer kan ik prima met de 6,5m kabel uit de voeten (hou nog zelfs ±1m over) én kan de achterklep nog prima open.

Je moet het in ons geval zo zien: auto met neus eerst ingeparkeerd = Zappi zit rechtsvoor op de muur, auto met de achterkant eerst ingeparkeerd = Zappi zit linksachter op de muur. Het enige scenario wat nog minder ideaal is, is rechtsachter (tov de Soul) omdat de laadplek links in de neus zit, maar ook dat zou ik met 6,5m kabel gewoon redden.

Nu weet ik niet of er 8m kabels zijn, maar sowieso krijg ik wel het idee dat je laadpaal gewoon niet ideaal geplaatst is, want als je 2-3m meer moet overbruggen dan de meeste laadkabels en palen standaard aanbieden, dan zou ik toch echt eens kijken of die niet verplaatst kan worden. Desnoods op een paaltje halverwege je parkeerplek, dan zit je ook als je straks een EV6 zou hebben die de laadpoort achter heeft zitten, nooit verder dan pakweg 3 meter.

• cville
MooDyBLueS schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:26:
@cville Ik begrijp dus dat je de auto achteruit onder je carport rijdt en de achterklep open wilt doen voor het droog de boodschappen eruit halen. Ik vraag me echter af: is 8 meter dan echt nodig? De auto is zelf 4,2m lang en wij hebben tegenwoordig een Zappi met 6,5m vaste kabel die in de hoek op de muur gemonteerd zit. Als we de auto met de neus eerst op de parkeerplek zetten, hebben we 1 meter nodig, maar ook als ik de auto achteruit parkeer kan ik prima met de 6,5m kabel uit de voeten (hou nog zelfs ±1m over) én kan de achterklep nog prima open.

Je moet het in ons geval zo zien: auto met neus eerst ingeparkeerd = Zappi zit rechtsvoor op de muur, auto met de achterkant eerst ingeparkeerd = Zappi zit linksachter op de muur. Het enige scenario wat nog minder ideaal is, is rechtsachter (tov de Soul) omdat de laadplek links in de neus zit, maar ook dat zou ik met 6,5m kabel gewoon redden.

Nu weet ik niet of er 8m kabels zijn, maar sowieso krijg ik wel het idee dat je laadpaal gewoon niet ideaal geplaatst is, want als je 2-3m meer moet overbruggen dan de meeste laadkabels en palen standaard aanbieden, dan zou ik toch echt eens kijken of die niet verplaatst kan worden. Desnoods op een paaltje halverwege je parkeerplek, dan zit je ook als je straks een EV6 zou hebben die de laadpoort achter heeft zitten, nooit verder dan pakweg 3 meter.
Bedankt voor het meedenken. Het lijkt me het gemakkelijkst als ik je de situatie op schaal laat zien. Het is geen optie voor mij om de vloer van de carport open te breken of een kabel op de linkermuur te bevestigen. De binnenkabel ligt er inmiddels. Als je met deze keuzes in gedachte, een betere oplossing ziet, dan graag.

• JeroenE
  • Niet online
cville schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:48:
Als je met deze keuzes in gedachte, een betere oplossing ziet, dan graag.
Beter is subjectief, zeker als je al een heel eind met aanleggen bent.

Als je niet via de vloer kan, kan je misschien wel via het dak van de carport?

Dat ziet er wellicht minder mooi uit, maar het ligt er natuurlijk ook aan of je dat erg vindt of dat je de functie dan toch net iets belangrijker vind. Het hoeft natuurlijk ook niet enorm lelijk te zijn, maar een kabel over het plafond van je carport krijg je dan wel.

• cville
JeroenE schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:08:
[...]
Beter is subjectief, zeker als je al een heel eind met aanleggen bent.

Als je niet via de vloer kan, kan je misschien wel via het dak van de carport?

Dat ziet er wellicht minder mooi uit, maar het ligt er natuurlijk ook aan of je dat erg vindt of dat je de functie dan toch net iets belangrijker vind. Het hoeft natuurlijk ook niet enorm lelijk te zijn, maar een kabel over het plafond van je carport krijg je dan wel.
Ik heb in deze woning veel moeite gedaan om alle kabels uit het zicht te houden. Ik denk dat ik aan dat principe vast houd :)

• MooDyBLueS
cville schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:48:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Het lijkt me het gemakkelijkst als ik je de situatie op schaal laat zien. Het is geen optie voor mij om de vloer van de carport open te breken of een kabel op de linkermuur te bevestigen. De binnenkabel ligt er inmiddels. Als je met deze keuzes in gedachte, een betere oplossing ziet, dan graag.
[Afbeelding]
Vraagje: waar begint de kabel nu eigenlijk voor jou? Is dat de muur waar ik 130V zie staan en zit daar je laadpaal? Of is het de complete oranje lijn?

Want als het vanaf de 130V gemeten is, dan heb je echt geen 8m nodig. Bij ons zit de laadpaal met 6,5m kabel naar jouw plattegrond vertaald op de buitenmuur bij de rode kast aan de rechterkant. Dan staat de auto wel wat meer naar rechts tov jouw plattegrond, maar op die manier houd ik als ik de auto net zo orienteer als jij zo'n 1,5-2 meter over. Ik heb niet gemeten, maar als je laadbox zit waar die oranje streep op de muur bij 130V staat, dan verwacht ik dat je met 6 tot 6,5m exact uitkomt.

Verder zou ik ook geen andere oplossing weten behalve bij het laden de auto met de neus naar voren in de carport te zetten.

Er zijn overigens wel genoeg 3-fase 32A kabels (ook als je nu net als ik een 1-fase e-Soul zou hebben, zou ik toch gelijk een 3-fase kabel kopen voor later) in 8 of 10 meter zelfs en zo duur zijn ze niet:
https://www.laadkabeldiscounter.nl/laadkabel-type-2-32a/

• cville
MooDyBLueS schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:38:
[...]

Vraagje: waar begint de kabel nu eigenlijk voor jou? Is dat de muur waar ik 130V zie staan en zit daar je laadpaal? Of is het de complete oranje lijn?
De kabel begint bij het hier als oranje vlakje getekende socket. De 130V staat voor 130cm verticaal, de hoogte van het socket. Als ik de maten in de tekening optel (tekening is op schaal), kom ik toch echt op 792cm plus het stukje omlaag vanaf de grond naar hoogte socket in de auto. Mogelijk is het iets minder omdat de kabel niet haaks naar beneden hangt maar veel zal dat niet schelen.
Want als het vanaf de 130V gemeten is, dan heb je echt geen 8m nodig. Bij ons zit de laadpaal met 6,5m kabel naar jouw plattegrond vertaald op de buitenmuur bij de rode kast aan de rechterkant. Dan staat de auto wel wat meer naar rechts tov jouw plattegrond, maar op die manier houd ik als ik de auto net zo orienteer als jij zo'n 1,5-2 meter over. Ik heb niet gemeten, maar als je laadbox zit waar die oranje streep op de muur bij 130V staat, dan verwacht ik dat je met 6 tot 6,5m exact uitkomt.

Verder zou ik ook geen andere oplossing weten behalve bij het laden de auto met de neus naar voren in de carport te zetten.

Er zijn overigens wel genoeg 3-fase 32A kabels (ook als je nu net als ik een 1-fase e-Soul zou hebben, zou ik toch gelijk een 3-fase kabel kopen voor later) in 8 of 10 meter zelfs en zo duur zijn ze niet:
https://www.laadkabeldiscounter.nl/laadkabel-type-2-32a/
Bedankt voor de tip; ik koop in ieder geval pas een kabel als ik de auto heb.

• Aomi
Dorhout schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:45:
Kan de driefasenlader nog worden ingebouwd in de oudere modellen?
Nee, een poos terug heb ik navraag gedaan bij de Kia dealer (met de mededeling 'stel dat geld geen rol speelt') maar het antwoord was dus nee.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee