Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13-06 15:20
Zijn er nog meer soul rijders de weg op geweest? Ik vind dat de traction control in de sneeuw wel erg fanatiek ingrijpt. Je kan nauwelijks weg rijden, de nexens bandjes zullen niet veel meehelpen schat ik zo in. Ik heb de tcs ook uitgezet, dat rijdt flink beter en soepeler in de sneeuw. Heel klein beetje “gas” geven en je rijdt perfect weg met minimale slip.

Verder de regeneratie op 0 gezet, wordt het alleen maar gevaarlijk van door de vrij sterke afremming.

[Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 07-02-2021 19:10]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10-06 22:11

greatgonzo

schit-te-rend!

hier gisteren de vrouw de hele dag, en ik gisterenavond zelf. Mijn vrouw moest naar een bevalling, en had om 6.00 het geluk dat het verse, onbereden sneeuw was.

Ikzelf gisteren een klein ritje op een redelijk schoongemaakte weg, in de wijk was het wel drama.

Nu moet ik zeggen dat ik niet boven de 30 ben geweest, waardoor ik amper hoefde te remmen.
Ik had juist de regeneratie op 3 gezet, zodat ik nog sneller stil stond.. Maar ik kan me voorstellen dat je, als je snelweg rijdt, dit wil voorkomen.

Van de andere kant, als je hem op 0 zet en je wil afremmen, rolt hij echt wel ver door lijkt me. Dan liever "op de motor", voor zover je daarvan kunt spreken

• desirestless
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 06-04 21:13
Goedemiddag, heeft iemand tips voor de slecht of niet open of dan weer dicht willende klep voor het elektrisch laden stekker van de E-Soul? Gisteren na het sneeuwvrij maken van de auto nauwelijks de klep dicht gekregen.
Vandaag de klep niet meer open krijgen. Net als gisteren nu al poosje voorzichtig de föhn erop gezet om eventueel ijzel/vries weg te krijgen om open en dicht te krijgen.
Dit tot zover het enige minpuntje ;)
Ondertussen vanaf 16 oktober al bijna 7500 km gereden (model 20/21 met 3 fase lader als particulier, inmiddels subsidie ontvangen begin januari na aanvraag afgelopen jaar).
Hij staat aan huis op de laadpaal, maar we moeten nog een hele week met dit weer...
Tips welkom :)

• Borgward
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Heb het zelf ook eenmaal gehad dat de klep dichtvriest. Dit weekend voor de sneeuw uit heb ik de binnenkant van de klep droog gemaakt. En vandaag bij het laden ging de klep normaal open. Zolang er geen gesmolten water in zit dat overgaat in ijs kan er niks vast vriezen. Van sneeuw zelf vriest de klep niet vast. Verder zou je de binnenkant kunnen invetten met vaseline. Net als deurrubbers. Dit verdrijft vocht. Succes er mee.

• desirestless
Dankjewel! Manlief vooraf droog heeft gemaakt en nu met siliconen spray (denk ik) ingespoten heeft.
Overgang van regen naar sneeuw en vrieskou was ongelukkige combi in ieder geval.
Volgende keer we wat beter moeten opletten in plaats van voor deze verrassing komen te staan...
Rij veilig!

• Nikki1
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 30-05 07:43
Hi!

Wij hebben de eerste 1500 km erop zitten met onze e-soul. 3 februari kregen we hem binnen en we zijn er superblij mee! De vorige auto was een wat oudere auto dus we zijn nog zoekende in alle opties en functies. Leuk om hier te kunnen lezen over jullie ervaringen allemaal. :)
Gr. Nikki

• BartdeK
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 14:22
Hi Nikki,
Goeie keuze en de e-Soul gaat jullie vast zeker goed bevallen. Wij hebben 'm inmiddels bijna een jaar (16k km) en de auto bevalt super. Zelfs met 3 kids (12, 15 en 16j) is ie groot zat. De kids hebben nu meer ruimte op de achterbank dan in onze vorige auto. Dat was een Volvo v60 D6 en daar hadden we net zoveel bagageruimte als in de e-Soul alleen kunnen we nu de bodem van de kofferbak nog een stuk laten zakken. Voor de zomervakantie, als dat weer mag, nog een dakkoffer erop en gaan met die banaan e-Soul.
Wij hebben een frunk erin gezet en dat bevalt prima. Laadkabel en nog wat andere meuk erin en er ligt niks los achterin te slingeren.

Veel plezier ermee en als er vragen zijn, kun je prima op dit forum terecht.

2020 e-Soul, 18" Kia Deajeon wielen

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Zo.. Drie kids op de achterbank.. Past dat? Kan die middelste stoel niet echt een zitplaats noemen

• BartdeK
greatgonzo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:02:
Zo.. Drie kids op de achterbank.. Past dat? Kan die middelste stoel niet echt een zitplaats noemen
Ja, dat past prima hier. Het is zelfs de favoriete plek van de oudste terwijl ik zelf had verwacht dat het vechten zou worden wie in het midden moet gaan zitten... niet dus *O*
We hebben natuurlijk nog wel even 'gepast' voordat we de auto bestelde en we kregen 3x (y) van de kids.
Ik denk dat vanwege de hoekige/doosvormige vorm van de carrosserie, de ruimte achterin niet zo klein aan voelt als dat je zou verwachten obv de buitenmaten.

• Nikki1
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 30-05 07:43
Bedankt BartdeK!

Voor de vakantie gaan wij inderdaad ook op zoek naar een dakkoffer, en zo'n frunk moet ik eens opzoeken wat dat precies is. Wij leasen de auto en ik geloof dat je dan toestemming moet vragen. Maar als het met 3 kinderen kan, kan het met 1 vast ook! :*)
De kleine achterbak was ook het enige minpunt voor ons, maar ja daar is dus wel iets op te verzinnen.

Verder doet de auto af en toe dingen die ik niet begrijp maar ik hoop dat we nog een keer de hele uitleg krijgen van de dealer. d:)b

Hij heeft gister in ieder geval al een ongeluk voorkomen, omdat de auto eerder door had dat iemand met veel te hoge snelheid toch de baan op kwam die wij ook wilden nemen. Volgens mij kwam het door die dode hoek waarschuwing en hij gaf ook weerstand. En dat was precies genoeg. Ha! Bedankt e-soul! _/-\o_

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Nikki1 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:21:
Bedankt BartdeK!

Voor de vakantie gaan wij inderdaad ook op zoek naar een dakkoffer, en zo'n frunk moet ik eens opzoeken wat dat precies is. Wij leasen de auto en ik geloof dat je dan toestemming moet vragen. Maar als het met 3 kinderen kan, kan het met 1 vast ook! :*)
De kleine achterbak was ook het enige minpunt voor ons, maar ja daar is dus wel iets op te verzinnen.

Verder doet de auto af en toe dingen die ik niet begrijp maar ik hoop dat we nog een keer de hele uitleg krijgen van de dealer. d:)b

Hij heeft gister in ieder geval al een ongeluk voorkomen, omdat de auto eerder door had dat iemand met veel te hoge snelheid toch de baan op kwam die wij ook wilden nemen. Volgens mij kwam het door die dode hoek waarschuwing en hij gaf ook weerstand. En dat was precies genoeg. Ha! Bedankt e-soul! _/-\o_
denk dat de leasemaatschappij er niet in meegaat.. De gewone dealer iig niet.. Die bieden geen garantie erop.

Wat niet wegneemt dat je het vrij snel erop en eraf kan halen. Dus gewoon voor de beurt vervangen. Denk dat het risico op oververhitting heel klein is.. Hebben ze ook wel onderzoek naar gedaan:

http://www.frunk.at/en/pageId10/

Wij hebben er ook over nagedacht, maar eigenlijk hebben we nog geen ruimtegebrek gehad. Daarom toch niet de €200 Inc verzendkosten er voor over gehad

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desirestless
Terugkomende op mijn post van 8 feb. 2021 :)
We zijn diezelfde week nog naar de garage geweest want de laadklep wilde niet meer open of dicht...
Ze hebben de laadklep denken we iets aangepast ook al zei de garage dat het niet iets was. De klep klikt nu ook beter open en dicht, lijkt wat dieper te gaan nu. Iets wat voor dat het zo vroor ook het niet zo soepel deed. Denk dat het met het plotselinge diepe vriesweer op is gaan spelen.
Volgende keer een lasdeken misschien maar op de motorkap moeten leggen.
Vorige week 2 updates laten uitvoeren via garage van de fabriek uit.
Als het wat warmer weer wordt wil mijn man wind deflectors op de ramen zetten.
Die hebben we via een omweg besteld ;-D
Over smaak valt niet te twisten maar wij zijn erg blij met ons E-Soul snoepie <3
Het is wel balen dat Kia het beleid heeft gezet om de Kia dealers te verminderen.
Als je lang gezocht hebt naar een garage waar je je goed bij voelt dan is het wel een domper.
Maar voorlopig rijden we er niet minder om :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borgward
  • Niet online
Mooi dat de laadklep het weer goed doet. Wij hebben ook een MY 2021 exemplaar. Ik heb onze Kia dealer in Leeuwarden gevraagd om na te gaan of alle updates correct zijn uitgevoerd, mede gezien de kortsluiting risico´s bij laadpalen. Weet je ook welke updates het bij jullie auto betrof?

[Voor 7% gewijzigd door Borgward op 06-03-2021 08:43]

• desirestless
Sorry voor de late reactie! Wij hadden 2 updates uit laten voeren op 25 feb 21.
1 was iets met abs de 2e had met het opladen te maken.
Over de laad-update zijn we iets minder tevreden... Je schrijft: "mede gezien de kortsluiting risico´s bij laadpalen", ga ik naar zoeken/googlen nu.
Wij hadden het oplaad standje op gemiddeld (ivm installatie van ons verwarmings systeem in huis in combi met andere apparatuur) gezet maar hij zou 11 kw max moeten kunnen laden.
Mijn man heeft gemerkt dat het laden langzamer ging dan we gewend waren en nu na de update het volgende naar de Kia gestuurd:

Bij controle bleek dat de laadsnelheid niet meer 10kW was maar slechts 8,2kW.
Ik heb daarna de laadsnelheid verhoogd naar de snelste stand en het laden gaat dan slechts met 9,6kW in plaats van voorheen 11kW.

In afwachting van reactie KIA nu :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borgward
  • Niet online
Sommige intelligente laadpalen, zoals de Zappi uit de UK, welke een stand hebben waarop een EV 100% op zonnestroom kan laden, werken niet samen met de Kia en Hyundai EV´s. Een EV heeft een minimaal vermogen nodig van 4,2 kW (3-fasen) om te laden. Zakt het PV-vermogen < 4,2 kW, omdat er bijv. wolken voor de zon komen, dan schakelt de Zappi om naar 1 fase laden en dan volstaat 1,4 kW vermogen. Echter de OBC`s van Kia en Hyundai begrijpen dit niet en dan ontstaat er kortsluiting.

Hierover is al een maandenlange discussie gaande op de website van myenergi.com, de fabrikant van de Zappi laadbox. Dat is de reden dat ik hierover Kia heb benaderd of zij inmiddels een update hiervoor hebben. Immers onze Soul is een private lease EV en ik wil geen schade veroorzaken.
Wij hebben mede hierom besloten om maar een gewone recht toe recht aan laadpaal aan te schaffen zonder toeters en bellen, zoals loadbalancing. Wel kunnen we het vermogen instellen van 4,2 tot 11 kW.

Is het verschil tussen jullie snelste stand van 11 kW en de werkelijke prestatie van 9,6 kW niet een gevolg van laadverliezen? Kijk eens op ev-database.nl, waarop wordt uitgelegd dat laadverliezen kunnen oplopen tot 15% van het vermogen. Om dit te kunnen meten is een goede kWh-meter nodig in de meterkast op de groep van de EV en daarnaast moet je in de auto bij EV-instellingen zien hoeveel er binnenkomt. Het zou mij niet verbazen dat dit ongeveer 9,6 kW is. De rest gaat als warmte verloren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik dacht dat zappi een workaround had gecreëerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borgward
  • Niet online
Er spelen mijns inziens twee issues hier. De eerste is de omschakeling van 3 naar 1 fase laden bij Kia en Hyundai EV`s. De tweede is dat bij uitgesteld laden - bij gebruik van laadschema - de EV niet uit de sleepmodus gehaald kan worden. Dit speelt bij meer merken, niet alleen bij de Koreanen. Er worden inderdaad workarounds uitgedokterd door de technici van MyEnergy. Volgens mij kan de ECO+ modus (alleen PV-stroom) niet meer gebruikt worden bij 3 fase. Maar wij gaan zo langzaamaan off topic. Dit forum betreft de Kia Soul. Voor laadboxen en laadtechniek is er een apart forum.

• Appie Heijn
@desirestless Ik rij sinds december 20 een MY21, ik laad al vanaf het begin met 10,3kW. Ik laad overigens wel altijd “volgas” 3x25A trekt dat met gemak, incl inductiekoken, warmtepomp voor verwarming en de rest van de elektronica.

Als laadpaal heb ik een wat oudere the new motion 22KW welke op 11KW ingesteld staat.

• mausy5043
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 16:05

mausy5043

EV-zoeker

Borgward schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:07:
... Echter de OBC`s van Kia en Hyundai begrijpen dit niet en dan ontstaat er kortsluiting.
...
Ik neem aan dat je dit figuurlijk bedoelde

Mausy5043

• mausy5043

mausy5043

EV-zoeker

Ik vraag me af wat de gemiddelde kosten zijn van een onderhoudsbeurt van de e-Soul en om de hoeveel kilometers Kia graag wil dat je de e-Soul even langs komt brengen.

Mausy5043

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
mausy5043 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:57:
Ik neem aan dat je dit figuurlijk bedoelde
Nee, het is letterlijk kortsluiting. Als de EV ziet dat er 1 fase wordt aangeboden maakt hij intern een verbinding (zodat er op 1 fase met meer A geladen kan worden). Als de Zappi dan het laden onderbreekt, omschakelt naar 3 fasen en weer start met stroom aanbieden schakelt de EV de verbinding niet uit en krijg je dus kortsluiting omdat 2 fasen op elkaar zijn aangesloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

EV-zoeker

JeroenE schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 08:02:
[...]
Nee, het is letterlijk kortsluiting. Als de EV ziet dat er 1 fase wordt aangeboden maakt hij intern een verbinding (zodat er op 1 fase met meer A geladen kan worden). Als de Zappi dan het laden onderbreekt, omschakelt naar 3 fasen en weer start met stroom aanbieden schakelt de EV de verbinding niet uit en krijg je dus kortsluiting omdat 2 fasen op elkaar zijn aangesloten.
Dat is onfortuinlijk.
Ik had eigenlijk wel een Zappi v2 op het oog voor thuis.

En zie nu dat Zappi afgelopen zomer wel een firmware update heeft gedaan voor de Kia, dus dat zou dan geen probleem meer moeten geven.

[Voor 15% gewijzigd door mausy5043 op 01-05-2021 11:34]

Mausy5043

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

mausy5043 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Dat is onfortuinlijk.
Ik had eigenlijk wel een Zappi v2 op het oog voor thuis.

En zie nu dat Zappi afgelopen zomer wel een firmware update heeft gedaan voor de Kia, dus dat zou dan geen probleem meer moeten geven.
hier een Zappi V2, geen probleem bij de MY21

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09:47
Ik ben van plan volgende week een proefrit te gaan maken in de e soul.
Het geval is dat ik een garagebox heb die 40 meter van mijn woning vandaan ligt. De aansluiting die ik daar heb is 1x10A. Er worden gemiddeld 4x per week ritjes gemaakt van 50 kilometer en heel af en toe in het weekend ook nog eens.
Bij de auto wordt een 'stopcontact' lader meegeleverd. Ik kan dus van een stopcontact maximaal 10A laden, maar liever 8A i.v.m. de elektrische garagedeur en led lampen. Is dit dan in te stellen in de auto, via de app, of op de lader? Of is het sowieso geen goed idee om hiermee te laden? Ik weet dat het laden dan maar heel langzaam gaat, maar na een ritje van 50 kilometer kan de auto weer 12 uur bijladen en vaak zelfs meer dan die 12 uur. Als we echt een keer meer moeten laden kunnen we altijd voor die ene keer een snellader langs de weg gebruiken.

Rokil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
rokil schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:37:
Ik ben van plan volgende week een proefrit te gaan maken in de e soul.
Het geval is dat ik een garagebox heb die 40 meter van mijn woning vandaan ligt. De aansluiting die ik daar heb is 1x10A. Er worden gemiddeld 4x per week ritjes gemaakt van 50 kilometer en heel af en toe in het weekend ook nog eens.
Bij de auto wordt een 'stopcontact' lader meegeleverd. Ik kan dus van een stopcontact maximaal 10A laden, maar liever 8A i.v.m. de elektrische garagedeur en led lampen. Is dit dan in te stellen in de auto, via de app, of op de lader? Of is het sowieso geen goed idee om hiermee te laden? Ik weet dat het laden dan maar heel langzaam gaat, maar na een ritje van 50 kilometer kan de auto weer 12 uur bijladen en vaak zelfs meer dan die 12 uur. Als we echt een keer meer moeten laden kunnen we altijd voor die ene keer een snellader langs de weg gebruiken.
Je gaat daar prima uit de voeten mee kunnen als je weinig rijd. Ik heb 2 weken lang in Zweden bij het vakantiehuisje ook met de granny charger geladen en dat ging prima.

8A gaat je ongeveer 1.8kW opleveren, dus zo'n 18kWh per 10uur en daar ga je zo'n 100km op kunnen rijden (makkelijk).

Je houd dan dus 50km extra over die je niet gebruikt bij 10 uur per dag laden en 50km rijden.
Dus na een week (als je auto op 0% stond), en elke dag 50km rijden zit hij weer vol.

Als je een keer niet rijd, of je laad langer dan 10 uur gaat het sneller/harder.

[Voor 9% gewijzigd door marowi op 11-05-2021 13:53]

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rokil
Okee, bedankt voor je reactie.
Dat is alvast 1 probleem opgelost! :)

Rokil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik zou er wel even op letten hoe de elektra in elkaar zit. Want als er 4 garages van 10A op 1 hoofdzekering van 25A zitten (niet ongebruikelijk), dan ga je wel de hoofdzekering eruit trekken als 2 van de andere garages ook even hun volle 10A gebruiken. (en die kans wordt groter als je auto daar uren staat te laden).

Maar ik zou het gewoon proberen ;)

[Voor 10% gewijzigd door marowi op 11-05-2021 13:55]

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rokil
Nee, het is een eigen aansluiting van 10A, dus als ik de auto kan instellen niet verder te laden dan 8A, blijft er genoeg over voor de garagedeur en een led lamp.

Rokil

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

instellen kan trouwens op de granny (8/10/12)

• rokil
Thnx!
Zit die granny standaard bij de auto, of is dat een andere lader die standaard wordt meegeleverd?

Rokil

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 13-06 23:24
Zat standaard bij mijn e-soul net als de ‘mennekes’ laadkabel voor de wallbox.

[Voor 137% gewijzigd door mm.kool op 21-05-2021 23:59]

• rokil
Dus je krijgt standaard 2 laadkabels meegeleverd? Maar als ik het nu goed begrijp zijn er 3 verschillende soorten laadkabels. 1 voor het stopcontact, 1 voor een publieke laadpaal en 1 voor een snellader. Die voor de snellader moet je dan zelf aanschaffen, of zitten die standaard vast aan de snellaadpaal?

Rokil

Acties:
  • +1Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:12

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Snelladers hebben inderdaad hun eigen kabel. Die zijn zo dik, die ga je niet meenemen. ;)

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ruru24
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 01-06 09:10
Bonjour (ik woon al 22 jaar in Frankrijk), nieuw op dit forum, nieuw bij Tweakers zelfs. Wij rijden nu precies 1 jaar in de e-soul (model 2020, 64 kWh, inmiddels 25k km) en dat bevalt nog steds uitstekend. Wij laden vrijwel altijd thuis (zelfbouw wallbox). Stroom in Frankrijk wat goedkoper dan in Nederland ('s nachts opladen voor € 0,12 / kWh). Auto privé nieuw aangeschaft. Uitvoering "e-design". Catalogusprijs hier in Frankrijk toen 43000, korting van dealer 3000, subsidie Franse overheid (inclusief inruilpremie oude diesel) 12000, dus voor ons netto 28000. Dan wordt het interessant, 100 km rijden voor minder dan € 2,00 ! 1e onderhoudsbeurt bij 15000 km was minder dan € 100. We rijden vooral lokaal kleinere wegen, weinig snelweg. Grootste afstand op 1 dag tot nu toe 600 km. Dan moet er dus onderweg geladen worden, en dat is in Frankrijk nog wel een probleem (snellader vinden). Van te voren goed uitzoeken. Maar daar wordt aan gewerkt (zeggen ze....).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mooi om te horen dat het daar ook begint te komen! Want de laadinfra is wel een zorgenkindje daar ja. :)

Ik denk dat je met het milde klimaat, en de binnendoorwegen ooit al wel richting de 500km op 1 lading moet hebben kunnen komen? Of is het erg heuvel-/bergachtig waar je woont? Op vlakke wegen hier al wel meegemaakt dat ik maar 12kWh per 100km verbruik. Op de snelweg met 100km/u nu gemiddeld tussen de 15 en 18 kWh, dus ik ben nog steeds erg te spreken over het verbruik!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruru24
Ja, zeker 's zomers bijna 500 km. Nu na 1 jaar en 25000 km staat het totaal gemiddelde verbruik op 14,8 kWh / 100 km. Maar ik heb hem na een dag rijden wel op minder dan 12 gezien! Maar 's winters (niet echt heel koud, maar soms wel onder 0) en dan korte stukjes rijden kom ik soms wel op 20..... Alles bij elkaar vinden wij het een prima auto. Kofferruimte is niet erg groot. Jammer van geen trekhaak, maar we hebben ook nog een Peugot Partner diesel mét voor de aanhanger (bouwmaterialen, dump etc.). Daar rijden we echter zo min mogelijk mee: eenmaal elektrisch gewend voelt zo'n diesel als een primitieve rammelbak.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

EV-zoeker

ruru24 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:38:
... een Peugot Partner diesel mét voor de aanhanger (bouwmaterialen, dump etc.). Daar rijden we echter zo min mogelijk mee
Houd er wel rekening mee dat diesel een houdbaarheidsdatum heeft. De meesten houden 6 maanden aan.

Zie bijvoorbeeld hier:
https://www.auto55.be/nie...benzine-of-diesel-bewaren

Mausy5043

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruru24
Heb de Partner toch nog wel 1x per week nodig.... meestal minder dan 20 km, gaat al een jaar goed... af en toe in rijden is ook wel belangrijk voor accu

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

--MeAngry-- schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:10:
Mooi om te horen dat het daar ook begint te komen! Want de laadinfra is wel een zorgenkindje daar ja. :)

Ik denk dat je met het milde klimaat, en de binnendoorwegen ooit al wel richting de 500km op 1 lading moet hebben kunnen komen? Of is het erg heuvel-/bergachtig waar je woont? Op vlakke wegen hier al wel meegemaakt dat ik maar 12kWh per 100km verbruik. Op de snelweg met 100km/u nu gemiddeld tussen de 15 en 18 kWh, dus ik ben nog steeds erg te spreken over het verbruik!
weet nog niet hoe mild het klimaat daar is..
Weet dat kou de accu beperkt, maar een echt landklimaat met warme zomers (lees: airco) lijkt me ook wel energie vreten. Weet eigenlijk niet goed wat de optimale temperatuur is.
Mijn gevoel zegt: 18-20 graden, zodat je de verwarming of airco niet aan hoeft te hebben.

En om je route uit te stippelen: ik denk dat de meeste EV-rijders deze site wel kennen:
https://abetterrouteplanner.com/

Is ook in app vorm

• ruru24
Het is hier (noord Dordogne) denk ik gemiddeld een graad of 3, 4 warmer dan in Nederland. Ik heb zelf het gevoel dat ik het zuinigst rij bij zo'n 20 tot 22 graden, maar veel hangt natuurlijk ook af van de weg, de snelheid etc. Het valt mij overigens wel steeds op hoe willekeurig de aanduiding van het dagverbruik is, gedurende de eerste kilometers: soms heel hoog (60 kWh / 100 km), soms relatief laag (14 kWh / 100 km), zonder dat ik direct een verband met de buitentemperatuur zie of met het al dan niet ingeschakeld zijn van voorzieningen in de auto. Na een kilometer of 10 zie je de waarde langzaam stabiliseren en over het algemeen dalen tot je (bij niet te lage temperatuur) uitkomt op het totaal gemiddelde (in ons geval dus iets minder dan 15), of, als het echt lekker weer is en niet teveel haast, tot zo'n 12. En ja, die website ken ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Vandaag voor het eerst een echt warme dag met de e-soul. Toen ik instapte was het minstens 30 graden in de auto. Starten en de airco aangezet. Instellingen zoals op de foto.
Bij mijn vorige auto begon de airco direct koude lucht te blazen. Vrij snel was het dan aangenaam.
Bij de e-soul kwam er voortdurend lauw warme lucht uit de roosters. De hele rit benauwd warm in de auto en absoluut niet het aantal graden dat ik had ingesteld (eerst 20 graden en daarna lager om maar wat te proberen). Heb het instructieboekje er nog op na geslagen. Maar met de instructie die daar in stond ook geen succes. Is de boel stuk of doe ik iets verkeerd? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Klinkt als een airco die niet goed werkt. De e-soul blaast een stuk minder agressief dan vorige auto’s die ik had, maar wel goed koude lucht hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Thnx, ik denk het ook. Donderdag gaat hij naar de garage. Benieuwd wat het euvel is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb hem hier op 21 graden, en ja de Esoul airco komt iets trager op gang. Hij kan het echter prima koud maken en houden, 40 graden ook al gehad, geen probleem.

Waarschijnlijk een defect.

Overigens gebruik ik de optie koelen/verwarmen via de app ook bij dit soort temperaturen, >20gr

[Voor 28% gewijzigd door Appie Heijn op 01-06-2021 19:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

lekker de billen koelen met de stoelkussen koeling :P

• BartdeK
Hee, dat is vervelend voor je als de airco niet goed werkt. Zeker nu het net lekker weer begint te worden.

Misschien nog wel iets dat je kunt proberen. Ik meen me te herinneren dat de airco/verwarming niet werken als Eco+ als rijmodus is ingeschakeld en op een lagere stand werken als Eco als rijmodus is ingeschakeld.
Op rijmodus normal en power werken de airco en verwarming wel voluit.
Ik weet niet in welke rijmodus je nu rijdt maar misschien scheelt het om eens op stand normaal of sport te proberen

Ik hoop dat het helpt.

• mm.kool
Bedankt voor je reactie. Heb ik geprobeerd maar dan werkt de airco en stoelkoeling ook niet.

• BartdeK
Ah, da's jammer. Ik hoop dat de dealer het vandaag ook gerepareerd krijgt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Vandaag de e-soul weer opgehaald. Bleek dat er te weinig koelmiddel in de airco zat. Men dacht aan een lek maar dat is na een aantal onderzoeken, waaronder nachtje airco onder hoge druk, niet gevonden. Airco is nu weer afgevuld met voldoende koelmiddel en voorzien van een detectiemiddel. Over 2 weken moet de auto terug en kunnen ze met een speciale lamp zien of er detectiemiddel is gelekt. Zo niet dan is de diagnose dat de auto in de fabriek onvoldoende is afgevuld met koelmiddel.
Dat laatste zou best kunnen want zo lekker koel als de airco nu blaast heb ik nog niet meegemaakt. Stoelkoeling ook OK.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Wel goed om te lezen dat de stoelkoeling dus ook via de AC werkt. Vroeg me al bijna af of het niet puur een ventilator is die lucht door de stoel blaast, maar het is dus ook gekoelde lucht.

• mm.kool
Ik durf niet met zekerheid te stellen dat de stoelkoeling van de airco koeling gebruik maakt hoor. Ik zal dat nog eens navragen bij de dealer.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True