Elsido schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:59:
[...]
Welkom. Inderdaad vrij stil hier maar kom er ook op de weg bar weinig tegen.
Sinds eind november heb ik mijn soul nu ruim 2000 km erop zitten en rijd geweldig. Ik heb hem eigenlijk altijd in eco modus en regeneren op stand 2 en flipper voor stoppen. Zit nu op gemiddeld 17.6 kWh/100km. Nog geen lader thuis ik laad op het werk. 25cent per kWh dus dan moet ik wel heel vaak laden wilt die thuis lader eruit kunnen.
Je kan een thuislader op twee manieren benaderen:
1. Kostenbesparing, zoals jij nu doet.
2. Gemak en toekomstgerichtheid.
Wij hebben wel een thuislader, 3-fase 17 kWh (lader kan tot 22 kW, aansluiting niet zonder jaarlijks meer te betalen). Onze e-Soul is 1-fase evenals onze MX-30, dus 5,7 kW laden. Had niet veel gescheeld of er was een Zoe ZE50 gekomen die 3-fase 22 kW (en dus 17 kW bij ons) kan laden, maar uiteindelijk werd de tweede auto de Mazda vanwege de prijs en opties en leeftijd.
Anyway, als je puur naar kostenbesparing kijkt, kan het afhankelijk van je situatie inderdaad lastig worden. Zelfs de vergelijking met 37ct/kWh publiekelijk laden is een lastige. Wij waren voor de Zappi V2 zo'n € 1400 kwijt incl. alles wat erbij kwam, flinke smak geld maar dan hebben we wel een van de meest luxe die ook nog met onze zonnepanelen samenwerkt en puur op zonnepanelen kan laden als er genoeg opbrengst is. Met een verschil van 13ct/kWh bij ons nu kost het ruim 10.750 kWh voordat dat terugverdiend is (zonnepanelen niet meegerekend). Met 18 kWh/100 km duurt dat net geen 60.000 km. In ons geval zo'n 3 jaar, met alleen de e-Soul.
Met 25ct/kWh op je werk is dat inderdaad amper nog goed te praten, puur financieel gezien. Je kan het echter ook op twee andere manieren bekijken: ten eerste hoef je niet zo'n luxe exemplaar als de Zappi te nemen, maar kan je voor de helft van het geld ook klaar zijn én nog steeds een 3-fase 22 kW lader hebben.
Buiten dat is het ook een stuk gemak en toekomstgerichtheid. Natuurlijk, of je nu op je werk of thuis inplugt, daar zit geen verschil in qua gemak. Wel qua bruikbaarheid. Op het werk heb je potentieel de kans dat met meer EV-rijders je een keer niet kan laden, thuis heb je dat nooit. Thuis kan je ook steevast 8 uur of meer aan één stuk laden (ik ga er even gemakshalve vanuit dat iemand worst-case 22u thuiskomt en om 6u weer weg moet). Met een 1-fase e-Soul op 5,7 kW laad je dik 40 kWh bij in zo'n sessie en na pakweg 10-11 uur zit de auto altijd weer vol. Een 3-fase e-Soul op een 3-fase aansluiting zit van zo goed als leeg na 6-7 uur alweer helemaal vol dan (de auto is tot 11 kW beperkt).
Daarnaast weet je ook niet wat de toekomst gaat brengen qua werk, wat als je ineens ander werk of geen werk hebt om wat voor reden dan ook. Dan wordt je ineens verplicht om maar publiek te laden a minstens 37ct/kWh en als dat in de buurt niet (altijd) kan, hoe doe je het dan? Maar zelfs nu: hoe doe je het met opladen als je toch in het weekend een langere rit moet maken of net achter de rug hebt? Zijn er dan genoeg publieke plekken in de buurt? Die dan ook nog eens 37ct/kWh kosten. Natuurlijk, voor incidenteel gebruik of zelfs 80% op je werk opladen en (als voorbeeld) elke 2 weken een keer in het weekend in de wijk laden, is financieel nog steeds goedkoper, maar vereist wel wat meer planning/denkwerk en je hebt wat meer afhankelijkheden.
Nu ben ik helemaal niet bezig om je om te praten, iedereen kan prima die beslissing voor zichzelf nemen. Ik zit zelf echter in het kamp waar ik niet zo goed snap dat mensen wel duizenden euro's meer betalen voor comfort opties zoals stoelverwarming/-verkoeling, op afstand kunnen bedienen van de airco, etc. maar een laadpaal altijd puur als financieel gewin willen zien. Net zoals dat je met een ICE in welke vorm dan ook er niet aan ontkomt om bij een tankstation te tanken, zie ik een eigen laadpaal ook als iets wat gewoon bij een EV hoort. Je koopt die immers ook niet alleen voor deze auto, maar ook voor de auto die je hierna neemt en wellicht zelfs een 2e auto.
Het is in mijn ogen de overtreffende trap van sowieso al een EV-rijder zijn en nooit meer naar het tankstation te hoeven. Om die reden heb ik ook voor een paar tientjes een 12V compressor gekocht om de banden op spanning te brengen. De TPMS van zowel de e-Soul als de MX-30 bewijzen dat deze goed werkt zolang ik +0,1 bar als instelling gebruik (dat is blijkbaar de afwijking). Volgens mij kostte me dat € 35 en normaal ging ik misschien eens per 2 maanden naar het tankstation om de banden op te pompen voor 50ct. Als ik dat puur financieel bekeken had, zou ik er 70x 2 maanden over doen voor 1 auto of simpelweg 70 maanden voor 2 auto's, bijna 6 jaar dus. Tegen die tijd is het ding misschien zelfs kapot en moet het vervangen worden. Dus zou je ook kunnen beargumenteren dat ook dat financieel geen winst oplevert. Maar het gemak is mij veel waard. Beide auto's staan 's avonds voor de deur en is het veel makkelijker om gelijk van beide de banden even op te pompen dan met elke auto een ritje naar het tankstation te moeten doen, wat ook al een kleine moeite was natuurlijk.
e-Soul ervaring tot nu toe en vergelijk met nieuwe MX-30 ernaast
Anyway, even terug naar de auto zelf. We hebben nu sinds begin deze maand een Mazda MX-30 ernaast, voor degenen die hem niet kennen: 35,5 kWh accu waarvan 30,5 kWh bruikbaar en niet bepaald zuinig, nu zit ik op 22 kWh/100km. Toch al snel 4 kWh/100km meer dan de e-Soul. Daarmee een realistisch bereik van zo'n 130 km nu in de winter en in de zomer 170-200 km volgens andere ervaringsdeskundigen. Prima voor ons als 2e auto waar nog geen 10.000 km per jaar mee gereden wordt.
En ik moet zeggen dat een paar dingen gelijk opvallen, los van de EV verschillen als verbruik en bereik. De MX-30 rijdt veel lekkerder en is stiller zowel qua bandengeluid als windgeruis bij de A-stijl. Maar de e-Soul heeft nog de standaard Nexen banden en de MX-30 staat op Bridgestone Turanza T005 die Lexus ook onder onze oude UX250h had gegooid (waarvan de e-Soul bij ons de opvolger is) en waarvan ik weet dat het goede, stille banden. Qua bandengeluid ga ik ervan uit dat zodra we deze t.z.t. vervangen, dat het veel beter zal gaan.
De e-Soul is echter een allemansvriend. De auto rijdt met het grootste gemak en daarmee bedoel ik dat alles echt supermakkelijk gaat, natuurlijk is met een EV rijden al kinderspel, maar bij gebrek aan een betere vergelijking zou je kunnen zeggen dat de Kia je heel snel het gevoel geeft dat je de auto volledig onder controle hebt en alles van inparkeren tot zicht rondom gewoon erg makkelijk gaat of goed te noemen is. Hetzelfde geldt voor de bediening van alles in het interieur, van airco tot aan het infotainment systeem en stoel-/stuurverwarming. De Mazda vergt wat meer gewenning en ondanks dat die van ons een 360 camera heeft wat echt heel fijn kan zijn, is de langere neus en kont toch iets meer wennen dan je zou denken vanwege het 20cm verschil slechts tussen deze auto's.
Wat ook opvalt is dat de Kia/Hyundai app (ik ken iemand met een Kona EV en de app heet anders, maar ziet er identiek uit) veel beter in elkaar steekt. Ik hoef niemand hier de Kia app uit te leggen, maar de Mazda app ziet er gelikt uit, maar werkt wat omslachtiger en trager. Zo moet je bij het openen van de Mazda app al Face ID gebruiken, waar dat bij Kia pas hoeft bij het opvragen van info of sturen van een opdracht (AC aan bijv). Bij Mazda kan je eenmaal in de app alles doen, maar als je bijv. de accustatus opvraagt, trek je het scherm naar beneden om te verversen en moet je vervolgens pakweg 1-2 min wachten én nog een keer verversen voordat de nieuwe info zichtbaar wordt. Dit werkt toch best frustrerend als je de Kia app gewend bent die gewoon toont dat ie aan het laden is en je gelijk de bijgewerkte info ziet zodra hij klaar is met laden/ophalen van de info. Zo ben ik net als met de Kia weleens vergeten de auto op slot te zetten, kreeg netjes een melding en omdat het thuis voor de deur was met de sleutel op slot gedrukt waarna ik de spiegels in zag klappen. Vervolgens duurde het maar liefst 5 minuten en wel 5-10x refreshen voordat de Mazda app het doorhad. Ik was er zelfs voor naar buiten gelopen om de portieren te checken, maar daar lag het niet aan. Terwijl het bij Kia echt zo simpel is als: melding dat auto niet op slot is, auto op slot drukken met sleutel, app refreshen en na zeg 10-20 sec zie je dat het goed zit. Het zijn kleine dingen, maar op dat gebied zie je dat het voor Mazda echt nog heel nieuw is en Kia/Hyundai een concern is waar zelfs zonder de nieuwste tweeling (EV6/Ioniq 5) ze flinke ervaring hebben sinds de eerste e-Soul en Ioniq classic.
Ook zoiets: ik heb er via een forum achter moeten komen hoe ik de Mazda via de app voorverwarm (of koel in de zomer), daarvoor moet je de AC knop in de app ingedrukt houden en gaat er een cirkel om de knop lopen als een soort progress bar en pas als die na 2-3 sec vol is (helemaal rond), activeert de app/auto het voorverwarmen. En dit geldt voor alle acties/opdrachten die je naar de auto wilt sturen. Op dat soort momenten merk je pas hoe goed Kia alles voor elkaar heeft. Kort op die knop drukken (tappen) wat je gewend bent op een smartphone, laat geen enkele indicatie zien dat er wat gebeurt. Tuurlijk, als je het eenmaal weet is het niet zo'n probleem, maar intuitief is het dus niet. En dat merken we bij Kia, waarvan je soms achteraf pas merkt hoe intuitief het allemaal werkt. Hoe ik onze e-Soul weleens opsom is: het is niet moeders mooiste (met name vanwege de achterkant) en het is een erg goed rijdende auto, maar buiten dat klopt wel alles eraan, is de auto behoorlijk zuinig, erg ruim van binnen, vol met opties en heb ik dus niks écht te klagen.
Een ander punt is de lane-centering of lane-assist. Zoals jullie allemaal zullen weten werken de Kia hulpsysteem behoorlijk goed en zodra je het inschakelt of al ingeschakeld hebt staan, vergt het geen enkele moeite. Omgekeerd vinden sommigen het iets teveel bemoeienis van de auto, maar het werkt tenminste wel. De Mazda heeft beide ook, maar ik heb op een heel kort stuk na nog nooit de actieve lane-centering aan zien springen. Of ik nu op 50/60/80-wegen of snelwegen reed, geen idee. In het Mazda forum heeft ook niemand me uit kunnen leggen hoe ik dit werkend krijg. Ja, het werkt net als bij Kia i.c.m. (adaptive) cruise control, maar het is gewoon zo onduidelijk voor de bestuurder waarom het niet werkt bij de Mazda. Ook gebruikt Mazda verschillende methodes om op het Heads-up Display te tonen of iets actief is. Kia doet eigenlijk alles met een wit symbool als iets "standby" staat en groen als het actief is, maar Mazda gebruikt de ene keer ditzelfde, de andere keer een wit symbool als iets actief is en symbool weg als het niet actief of standby is en weer andere keren een oranje symbool als het niet actief of standby is.
Nu is de Mazda een tweede auto en zijn we ook daar heel tevreden over voor wat ie moet doen, maar juist door die vergelijking voor de deur te hebben staan (los van het bereik, wat natuurlijk geen vergelijk is) valt des te meer op hoe goed Kia z'n zaakjes op orde heeft. Ik heb best veel verschillende auto's gereden de laatste 10 jaar en eerlijk is eerlijk: puur op rijdynamiek moet je geen Kia nemen, of in ieder geval niet hun EV's, maar het rijdt gewoon lekker comfortabel, zuinig en bomvol met opties. En bovenal: alles doet het hoe je het verwacht, dat is iets wat ik van tevoren nog niet eens zo door had, maar nu we verschillende andere auto's geprobeerd hebben en de Mazda als 2e auto hebben, valt het op.
Wat Mazda wel beter doet is het Heads-up Display. Bij de e-Soul is dit een plastic bordje wat omhoog komt waarop geprojecteerd wordt, wat prima werkt en ik ook niks over te klagen heb. Maar nu ik de Mazda heb ervaren die direct op de vooruit projecteert, merk ik wel dat dat nog fijner is. Het zit qua gezichtsveld nog meer voor je. Bij de Kia kijk je ongeveer op de neus van de auto, bij de Mazda op de weg voor de neus. Kleinigheidje.
Kortom: nog steeds zeer tevreden over de e-Soul. Ik denk altijd al na over wat de opvolger 'moet gaan worden' en ik moet zeggen dat ik op dit moment nog wel het meeste neig naar de EV6 of Ioniq 5, juist dankzij de zeer goede ervaring die we tot nu toe hebben met de e-Soul en Kia in het algemeen. En met een schuin oog ga ik de Toyoya bz4x ook in de gaten houden, ik heb namelijk lang Toyota/Lexus gereden en daarom altijd nog een zwak voor dat merk. Er rijden bij mij in de wijk inmiddels 2 EV6 en 1 Ioniq 5. De EV6 zijn zwart en rood en de Ioniq 5 is een grijze. Helaas moet ik zeggen dat ik de EV6 in het echt niet mooi vind. Beide kleuren doen me niks, maar buiten dat: de koplampen vind ik geen karakter hebben en de achterkant is heel bijzonder maar niet per se mooi. Ik hoor ook genoeg mensen de e-Soul niet mooi vinden, wat prima is, maar persoonlijk vind ik de voorkant van de e-Soul juist erg gaaf. En bij de EV6 vind ik de auto als geheel meer in balans, maar geen enkel aspect vind ik écht mooi te noemen. De Ioniq 5 vind ik dan veel meer losmaken. Maar dat is smaak.
[
Voor 30% gewijzigd door
MooDyBLueS op 27-01-2022 14:47
]