Toon posts:

Het grote Kia e-soul topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
cville schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:15:
Ik heb in deze woning veel moeite gedaan om alle kabels uit het zicht te houden. Ik denk dat ik aan dat principe vast houd :)
Is het dan niet gewoon handiger voor die paar keer dat je andersom parkeert om je boodschappen droog uit te laden daarna je auto weer in te stappen en hem even om te draaien zodat hij weer op de "normale" manier staat?

Dan hoef je niets aan te passen en heb je ook geen lange kabel nodig.

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 03-12 15:11
JeroenE schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 06:16:
[...]
Is het dan niet gewoon handiger voor die paar keer dat je andersom parkeert om je boodschappen droog uit te laden daarna je auto weer in te stappen en hem even om te draaien zodat hij weer op de "normale" manier staat?

Dan hoef je niets aan te passen en heb je ook geen lange kabel nodig.
Dat is zeker de moeite van het proberen waard; wellicht hoeft het maar af en toe :)

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Dorhout
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 29-11 14:21
cville schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:49:
[...]

De kabel begint bij het hier als oranje vlakje getekende socket. De 130V staat voor 130cm verticaal, de hoogte van het socket. Als ik de maten in de tekening optel (tekening is op schaal), kom ik toch echt op 792cm plus het stukje omlaag vanaf de grond naar hoogte socket in de auto. Mogelijk is het iets minder omdat de kabel niet haaks naar beneden hangt maar veel zal dat niet schelen.

[...]

Bedankt voor de tip; ik koop in ieder geval pas een kabel als ik de auto heb.
Waarom maak je hem niet zelf. Dat is goed te doen, veel goedkoper en nog steeds aftrekbaar. Ik heb deze geïnstalleerd: https://www.laadpaal24.nl...aal-type1-32a-7-4kw-zwart Deze kun je met verschillende kabellangtes kopen, zodat je precies kunt afstemmen op jouw auto en garage/parkeerplaats.

[Voor 7% gewijzigd door Dorhout op 18-09-2021 11:18]

• cville
Dorhout schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:16:
[...]

Waarom maak je hem niet zelf. Dat is goed te doen, veel goedkoper en nog steeds aftrekbaar. Ik heb deze geïnstalleerd: https://www.laadpaal24.nl...aal-type1-32a-7-4kw-zwart Deze kun je met verschillende kabellangtes kopen, zodat je precies kunt afstemmen op jouw auto en garage/parkeerplaats.
Bedankt, maar behalve de kabel heb ik al mijn hardware al. Het is een Smart-EVSE met toebehoren geworden.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Dorhout
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 29-11 14:21
Dat is een draagbare lader. Eenzelfde soort kun je met een 10 meter lange kabel kopen voor € 180,-.

https://www.aliexpress.co...2210000015794146809%22%7D

Ik heb een soortgelijke lader voor onderweg, maar dan een die met maximaal 20 ampere laadt.

• cville
Dorhout schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:32:
Dat is een draagbare lader. Eenzelfde soort kun je met een 10 meter lange kabel kopen voor € 180,-.

https://www.aliexpress.co...2210000015794146809%22%7D

Ik heb een soortgelijke lader voor onderweg, maar dan een die met maximaal 20 ampere laadt.
Ik denk dat er een misverstand is: de Smart-EVSE is zeker geen "draagbare lader".

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 03-12 16:12
Vraagje aan de mede Kia rijders: onze e-Soul is de eerste Kia voor ons en vandaag gaf de auto bij het instappen aan dat er over 30 dagen onderhoud nodig is. Alleen... de auto hebben we in juli gekocht met 21.000 km op de teller, heeft toen een beurt gehad en heeft inmiddels 25.600 km gelopen.

Ik heb in Mijn Kia gekeken en daar staat wel (zoals ik verwacht) dat de auto juli 2022 of na 15.000 km weer een beurt nodig heeft, daar zitten we dus nog ruim 10.000 km van af.

Is het gewoon een foutje in de auto die ik zelf kan resetten of heeft de auto een of ander variabel onderhoudsschema net als moderne BMW's? Ik heb het overigens pas 1x gezien, dus ik heb nog geen idee of het nu elke dag terug gaat komen en wat er zou gebeuren qua meldingen in de auto als we die 30 dagen straks gewoon overschrijden. Vandaar dat ik het liefst deze melding reset of goed instel, mits dat natuurlijk kan.

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 07:14

greatgonzo

schit-te-rend!

Kun je zien of er een 15.000 beurt is uitgevoerd?

Volgens mij kun je het niet zelf doen, maar ff een kwartiertje naar de dealer en je bent klaar lijkt me

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@MooDyBLueS Volgens mij kan je het resetten door het "pijltje naar beneden" toets lang ingedrukt te houden. Dat is de middelste van de drie aan de rechterbinnenkant van stuur. Wellicht moet je eerst met de "papiertjes" knop naar het juiste menu gaan. Ik heb het ooit 1 keer gedaan omdat ze het bij de garage waren vergeten te doen. Ik heb wel de Soul EV, dus misschien is het in jouw systeem net weer anders.

• MooDyBLueS
@greatgonzo Ja, er zijn 2 kleine beurten uitgevoerd, eentje bij 14.500 km (de 15.000 km beurt) en eentje bij aflevering toen wij hem kochten met 21.000 km. Beide staan in Mijn Kia netjes aangemeld, evenals zaken als KIW.

@JeroenE Thanks, ik ga dat straks eens proberen! Volgens mij staat de melding nu inderdaad in een van die menu pagina's als "melding".

• Aomi
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 03-12 17:21
Ja, je kunt deze melding zelf resetten. Bij stilstand door de menu's scrollen op het scherm bij de KM teller. Ik weet niet hoe het heet, maar ergens onderaan staat een mogelijkheid om de interval te resetten.

• cville
Weet iemand welk type banden Kia op dit moment standaard onder de e-Soul monteert?

• Aomi
Pirelli all-season banden

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

gooien ze er standaard all season onder??

• Aomi
greatgonzo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

gooien ze er standaard all season onder??
Hmm, of het standaard is weet ik eigenlijk niet.
Wij hebben recent op het werk een grote levering gekregen (meer dan 10 auto's), de MY2019 hebben gewoon zomer en winterwielen (Nexen volgens mij) maar de MY2021 hebben allemaal Pirelli all season banden.

Geen idee of leaseplan dat bepaald overigens.

• cville
Aomi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Hmm, of het standaard is weet ik eigenlijk niet.
Wij hebben recent op het werk een grote levering gekregen (meer dan 10 auto's), de MY2019 hebben gewoon zomer en winterwielen (Nexen volgens mij) maar de MY2021 hebben allemaal Pirelli all season banden.

Geen idee of leaseplan dat bepaald overigens.
Ik denk dat er een goede kans is dat de Pirelli's niet standaard zijn. Ik krijg overigens een MY2022 (week 52).

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

nog veel verschil tussen de MY2022 en de MY2021?

• cville
greatgonzo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:51:
nog veel verschil tussen de MY2022 en de MY2021?
Behalve het logo bijna niet. Zoek even op mijn eerdere post hierover.

• Aomi
Oh is het nieuwe logo al de MY2022? In dat geval hebben wij MY2022's gekregen (met allseasons)

Overigens kan ik nauwelijks verschillen ontdekken tussen de MY2019's en MY2022's (buiten het 3 fase laden)

• Elsido
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 03-12 16:19
Aomi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:38:
Oh is het nieuwe logo al de MY2022? In dat geval hebben wij MY2022's gekregen (met allseasons)

Overigens kan ik nauwelijks verschillen ontdekken tussen de MY2019's en MY2022's (buiten het 3 fase laden)
Weet iemand of het mogelijk is om een 2019 E-Soul uit te rusten met de 3 fase laden? Gevoelsmatig praten we hier over een uitwissel actie van een stuk elektronica.

• Aomi
Elsido schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:49:
[...]

Weet iemand of het mogelijk is om een 2019 E-Soul uit te rusten met de 3 fase laden? Gevoelsmatig praten we hier over een uitwissel actie van een stuk elektronica.
Zoals ik al eerder schreef in dit topic; dit heb ik eens nagevraagd bij de Kia dealer onder het mom van "maakt niet uit wat het kost" maar het antwoord was helaas dat het onmogelijk was.

• Elsido
@Aomi

Bedankt! Die reactie heb ik denk ik overheen gelezen.

• Ferry34
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 15:46
Een fantastische auto, ik gebruik m als taxi.

De enige nadelen zijn inderdaad
- 1 fase AC (de laatste zijn 3 fase)

Heel jammer want ik heb krachtstroom op zonnepanelen. Had n keertje andere auto bij me, e- Niro 3 fase en dan gaat die bij mij 10,5 kWh hatseflats

- snelladen 43-58 kwh zucht.
Zo'n ID4 doet 135 kWh

- geen 1 pedal drive.
Regen op max, gelukkig rem ik met links.

Verder n super auto, na 8 uur stap ik fris uit, geweldige stoelen, speakers, snel en n goede actieradius.
Ik rij vlot maar haal 430 gemiddeld.
Ik rij echter weinig snelweg kilometers in verhouding.

Oh ja, inmiddels 110.000 km.
Hiervoor Opel Ampera E 160.000 km.

[Voor 5% gewijzigd door Ferry34 op 17-11-2021 20:59]

• Elsido
Ferry34 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:17:
Een fantastische auto, ik gebruik m als taxi.

De enige nadelen zijn inderdaad
- 1 fase AC (de laatste zijn 3 fase)

Heel jammer want ik heb krachtstroom op zonnepanelen. Had n keertje andere auto bij me, e- Niro 3 fase en dan gaat die bij mij 10,5 kWh hatseflats

Zo'n ID4 doet 135 kWh

- geen 1 pedal drive.

Verder n super auto, na 8 uur stap ik fris uit, geweldige stoelen, speakers, snel en n goede actieradius.
Ik rij vlot maar haal 430 gemiddeld.
Ik rij echter weinig snelweg kilometers in verhouding.

Oh ja, inmiddels 110.000 km.
Hiervoor Opel Ampera E 160.000 km.
Als je de linker regen flipper/regen+ ingedrukt houdt stopt de auto ook. Dan kan je rempedaal helemaal vermijden. Heb het zelf nog niet getest krijg mijn auto volgende week. Maar zou vergelijkbaar moeten werken als de Kona waar ik het wel gebruikt heb.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Zo'n ID4 doet 135 kWh

Ligt dus ook wel aan de lader.. Tot 70% blijft hij nog met 60 kwh laden.
- mits je wel een goede snellader zoekt
- en de omstandigheden niet te koud zijn

• mm.kool
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 22:36

- geen 1 pedal drive.
Zoals hiervoor al geschreven is: de linker flipper in gedrukt houden en de auto komt tot stilstand. Als je de flipper na 1 a 2 seconden loslaat blijft auto stilstaan ook op een helling.

• MooDyBLueS
mm.kool schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:09:
[...]

Zoals hiervoor al geschreven is: de linker flipper in gedrukt houden en de auto komt tot stilstand. Als je de flipper na 1 a 2 seconden loslaat blijft auto stilstaan ook op een helling.
Yup.

Ik ben sinds kort aan het experimenteren met de regen op stand 1, dus het meest vergelijkbaar met een ICE/hybride. Vind ik toch een stuk comfortabeler rijden en het remmen kan je zelf doseren ipv een vooraf ingestelde stand.

De truc die ik dan toepas vlak voordat ik stil kom te staan, is ook de linker flipper intrekken en als ik stilsta kan ik mijn voet van de rem halen. Soms voel je de auto een zeer minimale neiging krijgen om even een paar cm naar voren te kruipen, maar meer dan dat niet, ongetwijfeld puur omdat ik de fysieke remmen gebruikt heb en dat overgaat op de elektromotor die de auto in stilstand houdt.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ik probeer juist niet de combi van flippers en rem.
Heb al een paar keer gehad dat ik het net iets verkeerd had ingeschat met de flippers, en bij ging remmen met de voet. Kwam niet zo snel tot stilstand als ik had verwacht.

Voor mijn gevoel doet de voetrem het niet zo goed als je de flippers gebruikt. Dus ik zou zeggen, het ene of het andere.

• MooDyBLueS
greatgonzo schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:44:
ik probeer juist niet de combi van flippers en rem.
Heb al een paar keer gehad dat ik het net iets verkeerd had ingeschat met de flippers, en bij ging remmen met de voet. Kwam niet zo snel tot stilstand als ik had verwacht.

Voor mijn gevoel doet de voetrem het niet zo goed als je de flippers gebruikt. Dus ik zou zeggen, het ene of het andere.
Hmm, dat is toch wel bijzonder want afremmen op de flippers is 100% regeneratief, ongeacht of je nu op stand 1/2/3 standaard afremt of de flipper intrekt. Terwijl de voetrem in eerste instantie regeneratief remt, maar later of wanneer je (veel) harder remt ook de fysieke remmen gebruikt.

Als jij het idee hebt dat hij niet de fysieke rem gebruikt, zou ik daar toch eens naar laten kijken, want de voetrem zou altijd met de fysieke rem flink meer remkracht moeten leveren, zolang je maar diep genoeg intrapt.

Want vergeet niet: de voetrem en de flippers of regen hebben dus overlap gedurende het eerste stuk wat je remt. Zeg (ter illustratie) dat je met de flipper 50% van je remkracht gebruikt en de voetrem kan dus 100% remkracht geven (voor zoiets als een noodstop) dan is de eerste 50% dus overlappend en lijkt het wellicht alsof er niks gebeurt.

Maar het zou nooit zo mogen zijn dat de voetrem niks doet. Als je maar hard genoeg indrukt, zou ongeacht de flippers/regen altijd genoeg remkracht beschikbaar moeten zijn. Ik heb het zelf namelijk ook al een paar keer meegemaakt toen ik standaard op regen 3 reed en inderdaad toch wat te laat tot stilstand zou komen i.c.m. de flipper, gewoon bijremmen loste dat telkens op.

• Ferry34
De linker Flipper vind ik helemaal ruk om dat te doen.

Wanneer je de autohold doet blijft de auto ook staan maar vertrekt die sneller

Het laden lag zeker niet aan de lader want ik zat aan een hpc 320 kWh supercharger :)

Ik ben hier gisteren gekomen dus ik lees even de oude berichten en het bericht over slijtende stoelen heb ik totaal niet ook niet na 111.000 km gebruikt als taxi

• Ferry34
Leuk dat ik dit stop ik gevonden heb!

Overigens had ik bij snelladen ook de wintermodus aan die de accu wat beter verwarmd dus ook daar lag het niet aan.
Heb afgelopen zomer wel één keer de 76 KW uur aangetikt maar dat was heel kort

• Ferry34
Overigens rij ik dus 8 tot uur per dag in de auto.

Nogmaals een van de zeer weinige minpunten is het niet one pedal rijden. Gelukkig rem ik dus met links wat veel makkelijker is en sneller.

De Opel ampera e die ik hiervoor had, die stond wel helemaal stil en dat was heel lekker met rijden.
Ik snap gewoon niet dat daar geen optie voor is ingezet.

De Tesla model 3 kon het eerst ook niet maar na een update dus wel.

Overigens rijdt de Kia E Soul heel veel beter dan een Opel hoor.
Ook is de range veel beter.

Alleen de achterkant van de Soul vind ik echt vreselijk!
We hebben ongeveer 6-8 e souls, maar ook een stuk of 20 e Niro's.

Mooie auto maar om te rijden vind ik de Soul echt beter, omdat je ruimtelijker zit.
In een Niro is t alsof je in een grot zit....nauw om je heen.

Er is in 110.000 km nog niets kapot gegaan, zelfs geen lampje.
Bij de Opel ook niet trouwens

• --MeAngry--
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 03-12 17:16

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Voor mij is dit ook het enige kritiekpunt aan de auto ten opzichte van de Leaf die ik daarvoor had. De e-pedal daarvan werkte echt geniaal en gebruikte ik vrijwel altijd binnen de bebouwde kom. Het regeneratief afremmen op de e-Soul heb ik altijd op stand 1 staan. De Auto-stand reageert te wispelturig, remt soms veel minder dan ik verwacht en gaat de andere keer ineens vol in de rem hangen voor een stilstaande auto een kilometer verderop. (Bij wijze van…) En stand 2 en 3… tja, ik blijf niet flipperen, dat voelt gewoon onnatuurlijk op de een of andere manier.

Bij de Leaf zette ik e-Pedal eigenlijk automatisch uit als ik de snelweg op ging, en weer aan als ik de afrit op reed. Bij de Soul ben ik gewoon terug gevallen op remmen, maar ergens voelt dat wel als een achteruitgang.

Verder is de auto op letterlijk alle fronten fijner. Ik blijf me vooral verbazen over het verbruik. Het is echt zoveel beter als bij de Leaf destijds. Toen zat ik vaak richting de 20kWh per 100km in de koudere maanden. En nu als het ‘s ochtends bijna vriest zit ik rond de 18kWh met een auto die voor m’n gevoel qua vorm veel minder efficient is.

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• Ferry34
Ik heb regen altijd op 3 staan, want dan hoef je heel weinig te remmen.

Vergeet ook niet deze in te stellen voor alle drie de drive modes, zodat de auto automatisch deze instelling pakt.

25 november wordt de nieuwe E Niro getoond. We hebben 8 E Souls, 20 E Niro s en sinds kort 5 Aiways U5.
Mooie heel ruime auto, helaas 59 kWh en maar 1 fase.
Wel 100 kWh snellader

Kijk s hoeveel groter doe is dan een Niro. Van binnen mega

[Voor 74% gewijzigd door Ferry34 op 24-11-2021 01:43]

• Aomi
Ik gebruik altijd regen 1 omdat bij 2 en 3 de remlichten anders meteen aangaan. Dit heeft al voor veel frustratie achter mij geleid ben ik achter gekomen (mensen die gaan flitsen met de lichten want ja, die zien bij mij de remlichten aangaan terwijl er niets is om voor te remmen, zelfs 1x meegemaakt dat er bij het stoplicht iemand naast me kwam staan en vroeg waarom ik steeds kort mijn rempedaal intrapte (die zag steeds kortstondig de remlichten aangaan, en dat vaak achter elkaar)).

Over defecten gesproken, wij hebben er 1 waarbij de motor een heel gek geluid maakt, het hardste te horen op 100km/h op cc. Een soort van brom/zoemtoon. We hebben behoorlijk wat e-souls in de pool en dit is de enige die het doet. Heel irritant geluid, het overstemt de radio zelfs. Bij vlot optrekken of hard(er) afremmen hoor je het niet, juist bij rustig optrekken of op regen 1/2 afremmen is het wel hard hoorbaar. Of dus een constante snelheid aanhouden (boven de 80kmh). Deze gaat binnenkort naar de garage dus dan gaan we het eens aankaarten.

En nog iets, wij zien bij een aantal auto's uit onze pool (zeg de helft) dat het 3e remlicht scheurt. Er zit bovenin in het midden een sproeigaatje, vanaf daar loopt dan een verticale scheur naar boven toe, met zelfs 1 auto die daardoor al vocht in de lichten heeft zitten.

Gelukkig wordt dit gewoon als garantie opgelost (en niet als schade oid) maar ik was benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ferry34 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 01:32:
Ik heb regen altijd op 3 staan, want dan hoef je heel weinig te remmen.

Vergeet ook niet deze in te stellen voor alle drie de drive modes, zodat de auto automatisch deze instelling pakt.

25 november wordt de nieuwe E Niro getoond. We hebben 8 E Souls, 20 E Niro s en sinds kort 5 Aiways U5.
Mooie heel ruime auto, helaas 59 kWh en maar 1 fase.
Wel 100 kWh snellader

Kijk s hoeveel groter doe is dan een Niro. Van binnen mega
Die Aiways blijft er mooi uitzien, maar dat vond ik van de MG ZS destijds ook. Tot we in de soul reden.. Daarmee merkte je het verschil in rij-comfort.

[Voor 25% gewijzigd door greatgonzo op 24-11-2021 09:49]

• Ferry34
greatgonzo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:48:
[...]

Die Aiways blijft er mooi uitzien, maar dat vond ik van de MG ZS destijds ook. Tot we in de soul reden.. Daarmee merkte je het verschil in rij-comfort.
Helemaal waar!
Ook is de accu maar 59 kWh terwijl die door zijn grote meer verbruikt dan en Soul.

Echter ze kwamen bij ons als vervanging van 5 BYD die een dramatische actieradius hebben en voor het werk als taxi is de grootte van zo'n aiways erg lekker.

Ik zei echter ook meteen voor "maar" €7000 extra heb je een een id4 met dezelfde grootte en binnenruimte maar dan heb je ineens 3-fase AC laden en n 77 kWh accu!

Kwaliteit en beschikbaarheid dealers en onderdelen zijn bij Volkswagen natuurlijk ook top.

• Ferry34

Hebben jullie die Genesis GV60 al gezien?
Genesis is het luxe merk van Hyundai.

Kolere ik ben verliefd.
Het is net een Porsche macan maar dan elektrisch :)

• MooDyBLueS
Ferry34 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hebben jullie die Genesis GV60 al gezien?
Genesis is het luxe merk van Hyundai.

Kolere ik ben verliefd.
Het is net een Porsche macan maar dan elektrisch :)
Die ziet er zeker niet verkeerd uit! Is dit nog een concept of komt ie binnenkort al op de markt?

Ben wel bang gezien het feit dat Hyundai de Ioniq 5 ook al als enigszins luxe positioneert, deze Genesis GV60 weleens de 70k aan zou kunnen gaan tikken. Dan is de lol er wat mij betreft vanaf.

Maar goed, ik ben behoudens een uitstap naar Lexus, ook altijd meer van het normale spul geweest (met name Toyota) net als onze huidige Kia e-Soul. Die was nieuw 45k voor de absolute topuitvoering (ExecutiveLine) en de nieuwere EV6/Ioniq 5 beginnen daar bij en hebben dan echt een vrij kale versie met kleiner accupakket. Mooie auto's hoor, maar dan kijk ik meer uit naar de Renault Megane die eraan zit te komen.

• Ferry34
Is geen concept wordt al verkocht en komt nog naar Europa

YouTube: Genesis GV60 First Drive – Sorry Hyundai IONIQ 5 and Kia EV6!

[Voor 51% gewijzigd door Ferry34 op 24-11-2021 16:33]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Misschien meer materiaal voor

Elektrische auto's - deel 5

😉

• MooDyBLueS
Oh wat vergaat de wereld toch snel als er even een paar posts niet direct over het topic in de titel gaan. |:(

• Aomi
Ferry34 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:48:

Ik zei echter ook meteen voor "maar" €7000 extra heb je een een id4 met dezelfde grootte en binnenruimte maar dan heb je ineens 3-fase AC laden en n 77 kWh accu!

Kwaliteit en beschikbaarheid dealers en onderdelen zijn bij Volkswagen natuurlijk ook top.
Vind je dat echt? Ik ken een paar ID3 bezitters en die hebben echt een hoop problemen met die wagens, die vaak niet eens goed opgelost worden door de dealer.
Ik weet niet hoe de ID4 het doet maar technisch zullen die wagens niet veel van elkaar afwijken lijkt me.

• MooDyBLueS
Aomi schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:19:
[...]

Vind je dat echt? Ik ken een paar ID3 bezitters en die hebben echt een hoop problemen met die wagens, die vaak niet eens goed opgelost worden door de dealer.
Ik weet niet hoe de ID4 het doet maar technisch zullen die wagens niet veel van elkaar afwijken lijkt me.
Ik denk dat het punt meer is dat Volkswagen een groot dealernetwerk heeft en als je bij dealer A niet tevreden bent, je naar dealer B gaat. Ik heb dat bij Kia net zo. Ik zal geen namen noemen, maar de dealer in mijn woonplaats en een aantal woonplaatsen eromheen die onder dezelfde vlag vallen, vind ik waardeloos. Ironisch genoeg woon ik aan de rand en kost het mij 15 min om bij de dealer in mijn woonplaats te komen, maar 15 min de andere kant op zit een andere dealer en daar ben ik dan weer zeer tevreden over. Dus 3x raden waar ik heen ga. ;)

Anyway, daarnaast hebben merken als Volkswagen, Toyota, Kia natuurlijk als voordeel dat ze groot zijn en bij eventuele problemen heb je verhoudingsgewijs gewoon meer kans dat het met een terugroepactie wordt opgelost of dat er vanuit de importeur uiteindelijk een oplossing geboden wordt.

Bij nieuwe, kleine merken is dat altijd maar afwachten. Then again, als ze tweedehands wat beter beschikbaar zouden zijn, dus niet een paar stuks voor bijna-nieuwprijs, zou ik prima een Aiways U5 als 2e EV naast de e-Soul willen nemen.

• Aomi
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:03:
[...]

Ik denk dat het punt meer is dat Volkswagen een groot dealernetwerk heeft en als je bij dealer A niet tevreden bent, je naar dealer B gaat. Ik heb dat bij Kia net zo. Ik zal geen namen noemen, maar de dealer in mijn woonplaats en een aantal woonplaatsen eromheen die onder dezelfde vlag vallen, vind ik waardeloos. Ironisch genoeg woon ik aan de rand en kost het mij 15 min om bij de dealer in mijn woonplaats te komen, maar 15 min de andere kant op zit een andere dealer en daar ben ik dan weer zeer tevreden over. Dus 3x raden waar ik heen ga. ;)

Anyway, daarnaast hebben merken als Volkswagen, Toyota, Kia natuurlijk als voordeel dat ze groot zijn en bij eventuele problemen heb je verhoudingsgewijs gewoon meer kans dat het met een terugroepactie wordt opgelost of dat er vanuit de importeur uiteindelijk een oplossing geboden wordt.

Bij nieuwe, kleine merken is dat altijd maar afwachten. Then again, als ze tweedehands wat beter beschikbaar zouden zijn, dus niet een paar stuks voor bijna-nieuwprijs, zou ik prima een Aiways U5 als 2e EV naast de e-Soul willen nemen.
Daar heb je zeker gelijk in. En dat van die dealers van Kia klinkt mij ook heel bekend (toevallig ook Oost-Brabant?)
Er zit er een vlakbij het werk maar wij rijden liever een half uurtje naar een andere vestiging omdat daar de service en klantvriendelijkheid zoveel beter is.

• MooDyBLueS
@Aomi
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Elsido
Heb sinds kort de E-Soul. Welke afstand halen jullie gemiddeld in het najaar/winter?

Ik haal nu iets van 380 km.

En hoe is jullie ervaring met de achteruitrijcamera die is bij mij na 1 ritje door de polder al dusdanig smerig dat ie onbruikbaar is voor inparkeren.

Verder tot nu toe super fijne auto om mee te rijden.

• MooDyBLueS
@Elsido Wij ook. Wordt met name doordeweeks door mijn vrouw gebruikt met 20 km enkele reis woon-werkverkeer. En daarnaast in het weekend heel wisselend.

Verbruik is op dit moment inclusief steeds vaker alvast lekker voorverwarmen (zonder op de oplader te staan) zo'n 19 kWh/100 km, dus realistisch inderdaad 380 km.

Die achteruitrijcamera is inderdaad snel vies, dat geldt voor de hele achterkant merk ik. Ik heb al in de Kia webshop naar spatlappen gekeken, maar degenen die daar staan zijn niet geschikt voor auto's met het SUV pack. Dus ik ga eens de dealer een mailtje sturen met de vraag of ze die wel hebben, alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar. Dit is echter wel het grootste nadeel van deze vorm merken we inmiddels.

Was vorige week in het weekend nog naar de wasstraat op 2 km afstand gereden, op de terugweg gewoon rustig gereden maar het had geregend dus nat asfalt en thuisgekomen zat de achterkant alweer vol met kleine vieze spettertjes. Dat had ik bij onze vorige Lexus UX niet, daar was het alleen de bumper zelf, dus zo'n sterk aflopende daklijn heeft wel enig praktisch nut. :P

Als ik merk dat de camera vies is, haal ik bij uitstappen even snel mijn vinger eroverheen en dan is het meestal weer een paar dagen prima.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Elsido schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:20:
Heb sinds kort de E-Soul. Welke afstand halen jullie gemiddeld in het najaar/winter?

En hoe is jullie ervaring met de achteruitrijcamera die is bij mij na 1 ritje door de polder al dusdanig smerig dat ie onbruikbaar is voor inparkeren.

Vorige winter gemiddeld 370-390; bij woon-werkverkeer waarbij ik gemiddeld 90 km/u rij

En die achteruitrijcamera:

https://camwipe.com/

Ik heb geen idee of dit ook op de soul kan..

[Voor 8% gewijzigd door greatgonzo op 26-11-2021 15:54]

• MooDyBLueS
@greatgonzo Leuk bedacht concept. Alleen gaat die op de e-Soul niet werken helaas. Daar zit de camera naast de greep in de achterklep, direct boven de kentekenplaat.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:01:
@greatgonzo Leuk bedacht concept. Alleen gaat die op de e-Soul niet werken helaas. Daar zit de camera naast de greep in de achterklep, direct boven de kentekenplaat.
kijk, nooit zo op gelet.. had naar buiten kunnen lopen om te checken, maar het regent hard :P

• Aomi
Elsido schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:20:

Onze ervaring afgelopen winter was dat de range bij goede kou wel richting de 300km gaat, waar we op erg warme dagen 350km halen en daar tussen in (bijv een buitentemperatuur van 15 graden Celcius) 400km.

Moet ik er wel bij zeggen dat wij de wagen nooit voorverwarmen (omdat we meerdere wagens met meerdere bestuurders hebben en de app kan maar 1 bestuurder aan 1 auto koppelen)

Camera wordt idd snel vies. Maar als ik zie dat de achterkant van de wagen vies is haal ik standaard m'n vinger al over de camera. Maar gezien de laadaansluiting aan de voorkant zit en je dus eigenlijk altijd vooruit moet inparkeren is het des te rotter dat ie zo snel vies wordt.

[Voor 14% gewijzigd door Aomi op 27-11-2021 11:25]

• MooDyBLueS
Aomi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:25:
[...]

Onze ervaring afgelopen winter was dat de range bij goede kou wel richting de 300km gaat, waar we op erg warme dagen 350km halen en daar tussen in (bijv een buitentemperatuur van 15 graden Celcius) 400km.

Moet ik er wel bij zeggen dat wij de wagen nooit voorverwarmen (omdat we meerdere wagens met meerdere bestuurders hebben en de app kan maar 1 bestuurder aan 1 auto koppelen)
UVO Connect app -> More -> Select Vehicle -> Your Vehicle -> e-Soul -> Share Car / Shared Car Settings

Je kan wel degelijk meerdere bestuurders aan 1 auto koppelen. Wat ik alleen niet weet, is hoe de app met meerdere auto's omgaat, want wij hebben maar 1 Kia e-Soul. Dus als je 5 auto's en 10 bestuurders hebt en iedere bestuurder tot elke auto toegang moet hebben. Er lijkt wel iets te staan om je auto te kiezen die je op dat moment wilt bedienen, maar ik denk wel dat je dan goed bijv. kenteken en/of kleur moet vermelden in de naam en dan nog is de kans groot dat iemand per ongeluk de verkeerde auto selecteert.
Camera wordt idd snel vies. Maar als ik zie dat de achterkant van de wagen vies is haal ik standaard m'n vinger al over de camera. Maar gezien de laadaansluiting aan de voorkant zit en je dus eigenlijk altijd vooruit moet inparkeren is het des te rotter dat ie zo snel vies wordt.
Gelukkig heb je altijd nog RCTA als je een ExecutiveLine hebt, wat volgens mij 90% van de e-Soul eigenaren kiest. Ik heb best vaak dat ik nog niet eens gekeken heb, de auto alvast in achteruit zet, met voet op de rem en dan wil gaan kijken uiteraard, maar dat de auto al piept en mij waarschuwt van welke kant er een fietser, voetganger of auto komt. Ideaal. Dan is een wazig beeld ineens wat minder erg, maar ideaal is het zeker niet.

Aangezien het zulke grote kijkhoeken heeft, volgens mij 160-170 graden, is het ook niet echt mogelijk om er een soort beschermingskapje omheen te maken.

• Aomi
MooDyBLueS schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:01:
[...]

UVO Connect app -> More -> Select Vehicle -> Your Vehicle -> e-Soul -> Share Car / Shared Car Settings

Je kan wel degelijk meerdere bestuurders aan 1 auto koppelen. Wat ik alleen niet weet, is hoe de app met meerdere auto's omgaat, want wij hebben maar 1 Kia e-Soul. Dus als je 5 auto's en 10 bestuurders hebt en iedere bestuurder tot elke auto toegang moet hebben. Er lijkt wel iets te staan om je auto te kiezen die je op dat moment wilt bedienen, maar ik denk wel dat je dan goed bijv. kenteken en/of kleur moet vermelden in de naam en dan nog is de kans groot dat iemand per ongeluk de verkeerde auto selecteert.

[...]

Gelukkig heb je altijd nog RCTA als je een ExecutiveLine hebt, wat volgens mij 90% van de e-Soul eigenaren kiest. Ik heb best vaak dat ik nog niet eens gekeken heb, de auto alvast in achteruit zet, met voet op de rem en dan wil gaan kijken uiteraard, maar dat de auto al piept en mij waarschuwt van welke kant er een fietser, voetganger of auto komt. Ideaal. Dan is een wazig beeld ineens wat minder erg, maar ideaal is het zeker niet.

Aangezien het zulke grote kijkhoeken heeft, volgens mij 160-170 graden, is het ook niet echt mogelijk om er een soort beschermingskapje omheen te maken.
Ja dat is 't hem dus juist. Wij hebben inderdaad 2x zoveel bestuurders als auto's :+
En soms weet ik aan het begin van mijn dienst nog niet welke auto ik mee ga nemen. Ik kijk terplekke altijd welke een volle (of de meest volle) accu heeft en die neem ik mee. Ik kan mijn telefoon wel aan auto 1 koppelen (en zien hoe vol de accu is) maar als auto 2 (waar ik niet mee gekoppeld ben) een vollere accu heeft neem ik die uiteraard mee.

Dat RCTA werkt inderdaad echt goed. Die heeft bij mij al meerdere keren een (bijna) aanrijding weten te voorkomen met fietsers _/-\o_ _/-\o_

• Ferry34
Aomi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:25:
[...]

Bij nul graden Red ik nog 400 km, lente zomer 480.
Ik rij altijd maximum snelheid, snelle acceleratie, verwarming en airco aan, maar relatief weinig snelweg

• Aomi
Ferry34 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:16:
[...]

Bij nul graden Red ik nog 400 km, lente zomer 480.
Ik rij altijd maximum snelheid, snelle acceleratie, verwarming en airco aan, maar relatief weinig snelweg
Dat is wel een verschil dan. Wij 95% snelweg.

• Ferry34
Dat is het.
Ik rij 90% binnen en buiten de bebouwde kom en omdat een EV geen versnellingen heeft, verbruikt die t meest op de snelweg.

• Elsido
MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:37:
@Elsido Wij ook. Wordt met name doordeweeks door mijn vrouw gebruikt met 20 km enkele reis woon-werkverkeer. En daarnaast in het weekend heel wisselend.

Verbruik is op dit moment inclusief steeds vaker alvast lekker voorverwarmen (zonder op de oplader te staan) zo'n 19 kWh/100 km, dus realistisch inderdaad 380 km.

Die achteruitrijcamera is inderdaad snel vies, dat geldt voor de hele achterkant merk ik. Ik heb al in de Kia webshop naar spatlappen gekeken, maar degenen die daar staan zijn niet geschikt voor auto's met het SUV pack. Dus ik ga eens de dealer een mailtje sturen met de vraag of ze die wel hebben, alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar. Dit is echter wel het grootste nadeel van deze vorm merken we inmiddels.

Was vorige week in het weekend nog naar de wasstraat op 2 km afstand gereden, op de terugweg gewoon rustig gereden maar het had geregend dus nat asfalt en thuisgekomen zat de achterkant alweer vol met kleine vieze spettertjes. Dat had ik bij onze vorige Lexus UX niet, daar was het alleen de bumper zelf, dus zo'n sterk aflopende daklijn heeft wel enig praktisch nut. :P

Als ik merk dat de camera vies is, haal ik bij uitstappen even snel mijn vinger eroverheen en dan is het meestal weer een paar dagen prima.
Ja dat doe ik nu ook en inderdaad achterkant wordt snel vies. Hier dagelijks totaal 62 km over voornamelijk 80 wegen en klein stukje 100. Ik zit nu op gemiddeld 18.5 Kwh/100km.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee