Het grote Kia e-soul topic

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cville schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:15:
Ik heb in deze woning veel moeite gedaan om alle kabels uit het zicht te houden. Ik denk dat ik aan dat principe vast houd :)
Is het dan niet gewoon handiger voor die paar keer dat je andersom parkeert om je boodschappen droog uit te laden daarna je auto weer in te stappen en hem even om te draaien zodat hij weer op de "normale" manier staat?

Dan hoef je niets aan te passen en heb je ook geen lange kabel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 15:41
JeroenE schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 06:16:
[...]
Is het dan niet gewoon handiger voor die paar keer dat je andersom parkeert om je boodschappen droog uit te laden daarna je auto weer in te stappen en hem even om te draaien zodat hij weer op de "normale" manier staat?

Dan hoef je niets aan te passen en heb je ook geen lange kabel nodig.
Dat is zeker de moeite van het proberen waard; wellicht hoeft het maar af en toe :)

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Dorhout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02-2024
cville schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:49:
[...]

De kabel begint bij het hier als oranje vlakje getekende socket. De 130V staat voor 130cm verticaal, de hoogte van het socket. Als ik de maten in de tekening optel (tekening is op schaal), kom ik toch echt op 792cm plus het stukje omlaag vanaf de grond naar hoogte socket in de auto. Mogelijk is het iets minder omdat de kabel niet haaks naar beneden hangt maar veel zal dat niet schelen.

[...]

Bedankt voor de tip; ik koop in ieder geval pas een kabel als ik de auto heb.
Waarom maak je hem niet zelf. Dat is goed te doen, veel goedkoper en nog steeds aftrekbaar. Ik heb deze geïnstalleerd: https://www.laadpaal24.nl...aal-type1-32a-7-4kw-zwart Deze kun je met verschillende kabellangtes kopen, zodat je precies kunt afstemmen op jouw auto en garage/parkeerplaats.

[ Voor 7% gewijzigd door Dorhout op 18-09-2021 11:18 ]

• cville
Dorhout schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:16:
[...]

Waarom maak je hem niet zelf. Dat is goed te doen, veel goedkoper en nog steeds aftrekbaar. Ik heb deze geïnstalleerd: https://www.laadpaal24.nl...aal-type1-32a-7-4kw-zwart Deze kun je met verschillende kabellangtes kopen, zodat je precies kunt afstemmen op jouw auto en garage/parkeerplaats.
Bedankt, maar behalve de kabel heb ik al mijn hardware al. Het is een Smart-EVSE met toebehoren geworden.

• Dorhout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02-2024
Dat is een draagbare lader. Eenzelfde soort kun je met een 10 meter lange kabel kopen voor € 180,-.

https://www.aliexpress.co...2210000015794146809%22%7D

Ik heb een soortgelijke lader voor onderweg, maar dan een die met maximaal 20 ampere laadt.

• cville
Dorhout schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:32:
Dat is een draagbare lader. Eenzelfde soort kun je met een 10 meter lange kabel kopen voor € 180,-.

https://www.aliexpress.co...2210000015794146809%22%7D

Ik heb een soortgelijke lader voor onderweg, maar dan een die met maximaal 20 ampere laadt.
Ik denk dat er een misverstand is: de Smart-EVSE is zeker geen "draagbare lader".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vraagje aan de mede Kia rijders: onze e-Soul is de eerste Kia voor ons en vandaag gaf de auto bij het instappen aan dat er over 30 dagen onderhoud nodig is. Alleen... de auto hebben we in juli gekocht met 21.000 km op de teller, heeft toen een beurt gehad en heeft inmiddels 25.600 km gelopen.

Ik heb in Mijn Kia gekeken en daar staat wel (zoals ik verwacht) dat de auto juli 2022 of na 15.000 km weer een beurt nodig heeft, daar zitten we dus nog ruim 10.000 km van af.

Is het gewoon een foutje in de auto die ik zelf kan resetten of heeft de auto een of ander variabel onderhoudsschema net als moderne BMW's? Ik heb het overigens pas 1x gezien, dus ik heb nog geen idee of het nu elke dag terug gaat komen en wat er zou gebeuren qua meldingen in de auto als we die 30 dagen straks gewoon overschrijden. Vandaar dat ik het liefst deze melding reset of goed instel, mits dat natuurlijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:41

greatgonzo

schit-te-rend!

Kun je zien of er een 15.000 beurt is uitgevoerd?

Volgens mij kun je het niet zelf doen, maar ff een kwartiertje naar de dealer en je bent klaar lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@MooDyBLueS Volgens mij kan je het resetten door het "pijltje naar beneden" toets lang ingedrukt te houden. Dat is de middelste van de drie aan de rechterbinnenkant van stuur. Wellicht moet je eerst met de "papiertjes" knop naar het juiste menu gaan. Ik heb het ooit 1 keer gedaan omdat ze het bij de garage waren vergeten te doen. Ik heb wel de Soul EV, dus misschien is het in jouw systeem net weer anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@greatgonzo Ja, er zijn 2 kleine beurten uitgevoerd, eentje bij 14.500 km (de 15.000 km beurt) en eentje bij aflevering toen wij hem kochten met 21.000 km. Beide staan in Mijn Kia netjes aangemeld, evenals zaken als KIW.

@JeroenE Thanks, ik ga dat straks eens proberen! Volgens mij staat de melding nu inderdaad in een van die menu pagina's als "melding".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-06 14:40
Ja, je kunt deze melding zelf resetten. Bij stilstand door de menu's scrollen op het scherm bij de KM teller. Ik weet niet hoe het heet, maar ergens onderaan staat een mogelijkheid om de interval te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Weet iemand welk type banden Kia op dit moment standaard onder de e-Soul monteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Pirelli all-season banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

gooien ze er standaard all season onder??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
greatgonzo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

gooien ze er standaard all season onder??
Hmm, of het standaard is weet ik eigenlijk niet.
Wij hebben recent op het werk een grote levering gekregen (meer dan 10 auto's), de MY2019 hebben gewoon zomer en winterwielen (Nexen volgens mij) maar de MY2021 hebben allemaal Pirelli all season banden.

Geen idee of leaseplan dat bepaald overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Aomi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Hmm, of het standaard is weet ik eigenlijk niet.
Wij hebben recent op het werk een grote levering gekregen (meer dan 10 auto's), de MY2019 hebben gewoon zomer en winterwielen (Nexen volgens mij) maar de MY2021 hebben allemaal Pirelli all season banden.

Geen idee of leaseplan dat bepaald overigens.
Ik denk dat er een goede kans is dat de Pirelli's niet standaard zijn. Ik krijg overigens een MY2022 (week 52).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

nog veel verschil tussen de MY2022 en de MY2021?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
greatgonzo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:51:
nog veel verschil tussen de MY2022 en de MY2021?
Behalve het logo bijna niet. Zoek even op mijn eerdere post hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Oh is het nieuwe logo al de MY2022? In dat geval hebben wij MY2022's gekregen (met allseasons)

Overigens kan ik nauwelijks verschillen ontdekken tussen de MY2019's en MY2022's (buiten het 3 fase laden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 12:33
Aomi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:38:
Oh is het nieuwe logo al de MY2022? In dat geval hebben wij MY2022's gekregen (met allseasons)

Overigens kan ik nauwelijks verschillen ontdekken tussen de MY2019's en MY2022's (buiten het 3 fase laden)
Weet iemand of het mogelijk is om een 2019 E-Soul uit te rusten met de 3 fase laden? Gevoelsmatig praten we hier over een uitwissel actie van een stuk elektronica.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aomi
Elsido schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:49:
[...]

Weet iemand of het mogelijk is om een 2019 E-Soul uit te rusten met de 3 fase laden? Gevoelsmatig praten we hier over een uitwissel actie van een stuk elektronica.
Zoals ik al eerder schreef in dit topic; dit heb ik eens nagevraagd bij de Kia dealer onder het mom van "maakt niet uit wat het kost" maar het antwoord was helaas dat het onmogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
@Aomi

Bedankt! Die reactie heb ik denk ik overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:49
Een fantastische auto, ik gebruik m als taxi.

De enige nadelen zijn inderdaad
- 1 fase AC (de laatste zijn 3 fase)

Heel jammer want ik heb krachtstroom op zonnepanelen. Had n keertje andere auto bij me, e- Niro 3 fase en dan gaat die bij mij 10,5 kWh hatseflats

- snelladen 43-58 kwh zucht.
Zo'n ID4 doet 135 kWh

- geen 1 pedal drive.
Regen op max, gelukkig rem ik met links.

Verder n super auto, na 8 uur stap ik fris uit, geweldige stoelen, speakers, snel en n goede actieradius.
Ik rij vlot maar haal 430 gemiddeld.
Ik rij echter weinig snelweg kilometers in verhouding.

Oh ja, inmiddels 110.000 km.
Hiervoor Opel Ampera E 160.000 km.

[ Voor 5% gewijzigd door Ferry34 op 17-11-2021 20:59 ]

• Elsido
Ferry34 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:17:
Een fantastische auto, ik gebruik m als taxi.

De enige nadelen zijn inderdaad
- 1 fase AC (de laatste zijn 3 fase)

Heel jammer want ik heb krachtstroom op zonnepanelen. Had n keertje andere auto bij me, e- Niro 3 fase en dan gaat die bij mij 10,5 kWh hatseflats

Zo'n ID4 doet 135 kWh

- geen 1 pedal drive.

Verder n super auto, na 8 uur stap ik fris uit, geweldige stoelen, speakers, snel en n goede actieradius.
Ik rij vlot maar haal 430 gemiddeld.
Ik rij echter weinig snelweg kilometers in verhouding.

Oh ja, inmiddels 110.000 km.
Hiervoor Opel Ampera E 160.000 km.
toon volledige bericht
Als je de linker regen flipper/regen+ ingedrukt houdt stopt de auto ook. Dan kan je rempedaal helemaal vermijden. Heb het zelf nog niet getest krijg mijn auto volgende week. Maar zou vergelijkbaar moeten werken als de Kona waar ik het wel gebruikt heb.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Zo'n ID4 doet 135 kWh
Afbeeldingslocatie: https://ev-database.nl/img/fastcharge/1126-FastchargeCurve.png
Ligt dus ook wel aan de lader.. Tot 70% blijft hij nog met 60 kwh laden.
- mits je wel een goede snellader zoekt
- en de omstandigheden niet te koud zijn

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 21:45

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter

- geen 1 pedal drive.
Zoals hiervoor al geschreven is: de linker flipper in gedrukt houden en de auto komt tot stilstand. Als je de flipper na 1 a 2 seconden loslaat blijft auto stilstaan ook op een helling.

Kia e-soul 64 kw

• MooDyBLueS
  • Niet online
mm.kool schreef op donderdag 18 november 2021 @ 18:09:
[...]

Zoals hiervoor al geschreven is: de linker flipper in gedrukt houden en de auto komt tot stilstand. Als je de flipper na 1 a 2 seconden loslaat blijft auto stilstaan ook op een helling.
Yup.

Ik ben sinds kort aan het experimenteren met de regen op stand 1, dus het meest vergelijkbaar met een ICE/hybride. Vind ik toch een stuk comfortabeler rijden en het remmen kan je zelf doseren ipv een vooraf ingestelde stand.

De truc die ik dan toepas vlak voordat ik stil kom te staan, is ook de linker flipper intrekken en als ik stilsta kan ik mijn voet van de rem halen. Soms voel je de auto een zeer minimale neiging krijgen om even een paar cm naar voren te kruipen, maar meer dan dat niet, ongetwijfeld puur omdat ik de fysieke remmen gebruikt heb en dat overgaat op de elektromotor die de auto in stilstand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ik probeer juist niet de combi van flippers en rem.
Heb al een paar keer gehad dat ik het net iets verkeerd had ingeschat met de flippers, en bij ging remmen met de voet. Kwam niet zo snel tot stilstand als ik had verwacht.

Voor mijn gevoel doet de voetrem het niet zo goed als je de flippers gebruikt. Dus ik zou zeggen, het ene of het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:44:
ik probeer juist niet de combi van flippers en rem.
Heb al een paar keer gehad dat ik het net iets verkeerd had ingeschat met de flippers, en bij ging remmen met de voet. Kwam niet zo snel tot stilstand als ik had verwacht.

Voor mijn gevoel doet de voetrem het niet zo goed als je de flippers gebruikt. Dus ik zou zeggen, het ene of het andere.
Hmm, dat is toch wel bijzonder want afremmen op de flippers is 100% regeneratief, ongeacht of je nu op stand 1/2/3 standaard afremt of de flipper intrekt. Terwijl de voetrem in eerste instantie regeneratief remt, maar later of wanneer je (veel) harder remt ook de fysieke remmen gebruikt.

Als jij het idee hebt dat hij niet de fysieke rem gebruikt, zou ik daar toch eens naar laten kijken, want de voetrem zou altijd met de fysieke rem flink meer remkracht moeten leveren, zolang je maar diep genoeg intrapt.

Want vergeet niet: de voetrem en de flippers of regen hebben dus overlap gedurende het eerste stuk wat je remt. Zeg (ter illustratie) dat je met de flipper 50% van je remkracht gebruikt en de voetrem kan dus 100% remkracht geven (voor zoiets als een noodstop) dan is de eerste 50% dus overlappend en lijkt het wellicht alsof er niks gebeurt.

Maar het zou nooit zo mogen zijn dat de voetrem niks doet. Als je maar hard genoeg indrukt, zou ongeacht de flippers/regen altijd genoeg remkracht beschikbaar moeten zijn. Ik heb het zelf namelijk ook al een paar keer meegemaakt toen ik standaard op regen 3 reed en inderdaad toch wat te laat tot stilstand zou komen i.c.m. de flipper, gewoon bijremmen loste dat telkens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
De linker Flipper vind ik helemaal ruk om dat te doen.

Wanneer je de autohold doet blijft de auto ook staan maar vertrekt die sneller

Het laden lag zeker niet aan de lader want ik zat aan een hpc 320 kWh supercharger :)

Ik ben hier gisteren gekomen dus ik lees even de oude berichten en het bericht over slijtende stoelen heb ik totaal niet ook niet na 111.000 km gebruikt als taxi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Leuk dat ik dit stop ik gevonden heb!

Overigens had ik bij snelladen ook de wintermodus aan die de accu wat beter verwarmd dus ook daar lag het niet aan.
Heb afgelopen zomer wel één keer de 76 KW uur aangetikt maar dat was heel kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Overigens rij ik dus 8 tot uur per dag in de auto.

Nogmaals een van de zeer weinige minpunten is het niet one pedal rijden. Gelukkig rem ik dus met links wat veel makkelijker is en sneller.

De Opel ampera e die ik hiervoor had, die stond wel helemaal stil en dat was heel lekker met rijden.
Ik snap gewoon niet dat daar geen optie voor is ingezet.

De Tesla model 3 kon het eerst ook niet maar na een update dus wel.

Overigens rijdt de Kia E Soul heel veel beter dan een Opel hoor.
Ook is de range veel beter.

Alleen de achterkant van de Soul vind ik echt vreselijk!
We hebben ongeveer 6-8 e souls, maar ook een stuk of 20 e Niro's.

Mooie auto maar om te rijden vind ik de Soul echt beter, omdat je ruimtelijker zit.
In een Niro is t alsof je in een grot zit....nauw om je heen.

Er is in 110.000 km nog niets kapot gegaan, zelfs geen lampje.
Bij de Opel ook niet trouwens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Voor mij is dit ook het enige kritiekpunt aan de auto ten opzichte van de Leaf die ik daarvoor had. De e-pedal daarvan werkte echt geniaal en gebruikte ik vrijwel altijd binnen de bebouwde kom. Het regeneratief afremmen op de e-Soul heb ik altijd op stand 1 staan. De Auto-stand reageert te wispelturig, remt soms veel minder dan ik verwacht en gaat de andere keer ineens vol in de rem hangen voor een stilstaande auto een kilometer verderop. (Bij wijze van…) En stand 2 en 3… tja, ik blijf niet flipperen, dat voelt gewoon onnatuurlijk op de een of andere manier.

Bij de Leaf zette ik e-Pedal eigenlijk automatisch uit als ik de snelweg op ging, en weer aan als ik de afrit op reed. Bij de Soul ben ik gewoon terug gevallen op remmen, maar ergens voelt dat wel als een achteruitgang.

Verder is de auto op letterlijk alle fronten fijner. Ik blijf me vooral verbazen over het verbruik. Het is echt zoveel beter als bij de Leaf destijds. Toen zat ik vaak richting de 20kWh per 100km in de koudere maanden. En nu als het ‘s ochtends bijna vriest zit ik rond de 18kWh met een auto die voor m’n gevoel qua vorm veel minder efficient is.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Ik heb regen altijd op 3 staan, want dan hoef je heel weinig te remmen.

Vergeet ook niet deze in te stellen voor alle drie de drive modes, zodat de auto automatisch deze instelling pakt.

25 november wordt de nieuwe E Niro getoond. We hebben 8 E Souls, 20 E Niro s en sinds kort 5 Aiways U5.
Mooie heel ruime auto, helaas 59 kWh en maar 1 fase.
Wel 100 kWh snellader

Kijk s hoeveel groter doe is dan een Niro. Van binnen mega

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76vG75Zcm6e-BavihpvjVgriE_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP8JCy1mOmBueqZFASoGB9o1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP5tX-v3JqdkpL0kATNg6blF5Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dxTIGELOvffhDh2nf1T9lbd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Ferry34 op 24-11-2021 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Ik gebruik altijd regen 1 omdat bij 2 en 3 de remlichten anders meteen aangaan. Dit heeft al voor veel frustratie achter mij geleid ben ik achter gekomen (mensen die gaan flitsen met de lichten want ja, die zien bij mij de remlichten aangaan terwijl er niets is om voor te remmen, zelfs 1x meegemaakt dat er bij het stoplicht iemand naast me kwam staan en vroeg waarom ik steeds kort mijn rempedaal intrapte (die zag steeds kortstondig de remlichten aangaan, en dat vaak achter elkaar)).

Over defecten gesproken, wij hebben er 1 waarbij de motor een heel gek geluid maakt, het hardste te horen op 100km/h op cc. Een soort van brom/zoemtoon. We hebben behoorlijk wat e-souls in de pool en dit is de enige die het doet. Heel irritant geluid, het overstemt de radio zelfs. Bij vlot optrekken of hard(er) afremmen hoor je het niet, juist bij rustig optrekken of op regen 1/2 afremmen is het wel hard hoorbaar. Of dus een constante snelheid aanhouden (boven de 80kmh). Deze gaat binnenkort naar de garage dus dan gaan we het eens aankaarten.

En nog iets, wij zien bij een aantal auto's uit onze pool (zeg de helft) dat het 3e remlicht scheurt. Er zit bovenin in het midden een sproeigaatje, vanaf daar loopt dan een verticale scheur naar boven toe, met zelfs 1 auto die daardoor al vocht in de lichten heeft zitten.

Gelukkig wordt dit gewoon als garantie opgelost (en niet als schade oid) maar ik was benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ferry34 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 01:32:
Ik heb regen altijd op 3 staan, want dan hoef je heel weinig te remmen.

Vergeet ook niet deze in te stellen voor alle drie de drive modes, zodat de auto automatisch deze instelling pakt.

25 november wordt de nieuwe E Niro getoond. We hebben 8 E Souls, 20 E Niro s en sinds kort 5 Aiways U5.
Mooie heel ruime auto, helaas 59 kWh en maar 1 fase.
Wel 100 kWh snellader

Kijk s hoeveel groter doe is dan een Niro. Van binnen mega
Die Aiways blijft er mooi uitzien, maar dat vond ik van de MG ZS destijds ook. Tot we in de soul reden.. Daarmee merkte je het verschil in rij-comfort.

[ Voor 25% gewijzigd door greatgonzo op 24-11-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
greatgonzo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:48:
[...]

Die Aiways blijft er mooi uitzien, maar dat vond ik van de MG ZS destijds ook. Tot we in de soul reden.. Daarmee merkte je het verschil in rij-comfort.
Helemaal waar!
Ook is de accu maar 59 kWh terwijl die door zijn grote meer verbruikt dan en Soul.

Echter ze kwamen bij ons als vervanging van 5 BYD die een dramatische actieradius hebben en voor het werk als taxi is de grootte van zo'n aiways erg lekker.

Ik zei echter ook meteen voor "maar" €7000 extra heb je een een id4 met dezelfde grootte en binnenruimte maar dan heb je ineens 3-fase AC laden en n 77 kWh accu!

Kwaliteit en beschikbaarheid dealers en onderdelen zijn bij Volkswagen natuurlijk ook top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esdOJNVzbgglSpFOJKp1C2Kw19g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NAzl1TgFmF3lQiFWz2b6zboa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ij9tjo-WG6J_Z11G0ANFBIsj40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ghuDidqtPMXrPrD71Y1lX9CH.jpg?f=user_large

Hebben jullie die Genesis GV60 al gezien?
Genesis is het luxe merk van Hyundai.

Kolere ik ben verliefd.
Het is net een Porsche macan maar dan elektrisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ferry34 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:54:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hebben jullie die Genesis GV60 al gezien?
Genesis is het luxe merk van Hyundai.

Kolere ik ben verliefd.
Het is net een Porsche macan maar dan elektrisch :)
Die ziet er zeker niet verkeerd uit! Is dit nog een concept of komt ie binnenkort al op de markt?

Ben wel bang gezien het feit dat Hyundai de Ioniq 5 ook al als enigszins luxe positioneert, deze Genesis GV60 weleens de 70k aan zou kunnen gaan tikken. Dan is de lol er wat mij betreft vanaf.

Maar goed, ik ben behoudens een uitstap naar Lexus, ook altijd meer van het normale spul geweest (met name Toyota) net als onze huidige Kia e-Soul. Die was nieuw 45k voor de absolute topuitvoering (ExecutiveLine) en de nieuwere EV6/Ioniq 5 beginnen daar bij en hebben dan echt een vrij kale versie met kleiner accupakket. Mooie auto's hoor, maar dan kijk ik meer uit naar de Renault Megane die eraan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Is geen concept wordt al verkocht en komt nog naar Europa

YouTube: Genesis GV60 First Drive – Sorry Hyundai IONIQ 5 and Kia EV6!

[ Voor 51% gewijzigd door Ferry34 op 24-11-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Misschien meer materiaal voor

Elektrische auto's - deel 5

😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Oh wat vergaat de wereld toch snel als er even een paar posts niet direct over het topic in de titel gaan. |:(

• Aomi
Ferry34 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:48:

Ik zei echter ook meteen voor "maar" €7000 extra heb je een een id4 met dezelfde grootte en binnenruimte maar dan heb je ineens 3-fase AC laden en n 77 kWh accu!

Kwaliteit en beschikbaarheid dealers en onderdelen zijn bij Volkswagen natuurlijk ook top.
Vind je dat echt? Ik ken een paar ID3 bezitters en die hebben echt een hoop problemen met die wagens, die vaak niet eens goed opgelost worden door de dealer.
Ik weet niet hoe de ID4 het doet maar technisch zullen die wagens niet veel van elkaar afwijken lijkt me.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:19:
[...]

Vind je dat echt? Ik ken een paar ID3 bezitters en die hebben echt een hoop problemen met die wagens, die vaak niet eens goed opgelost worden door de dealer.
Ik weet niet hoe de ID4 het doet maar technisch zullen die wagens niet veel van elkaar afwijken lijkt me.
Ik denk dat het punt meer is dat Volkswagen een groot dealernetwerk heeft en als je bij dealer A niet tevreden bent, je naar dealer B gaat. Ik heb dat bij Kia net zo. Ik zal geen namen noemen, maar de dealer in mijn woonplaats en een aantal woonplaatsen eromheen die onder dezelfde vlag vallen, vind ik waardeloos. Ironisch genoeg woon ik aan de rand en kost het mij 15 min om bij de dealer in mijn woonplaats te komen, maar 15 min de andere kant op zit een andere dealer en daar ben ik dan weer zeer tevreden over. Dus 3x raden waar ik heen ga. ;)

Anyway, daarnaast hebben merken als Volkswagen, Toyota, Kia natuurlijk als voordeel dat ze groot zijn en bij eventuele problemen heb je verhoudingsgewijs gewoon meer kans dat het met een terugroepactie wordt opgelost of dat er vanuit de importeur uiteindelijk een oplossing geboden wordt.

Bij nieuwe, kleine merken is dat altijd maar afwachten. Then again, als ze tweedehands wat beter beschikbaar zouden zijn, dus niet een paar stuks voor bijna-nieuwprijs, zou ik prima een Aiways U5 als 2e EV naast de e-Soul willen nemen.

• Aomi
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:03:
[...]

Ik denk dat het punt meer is dat Volkswagen een groot dealernetwerk heeft en als je bij dealer A niet tevreden bent, je naar dealer B gaat. Ik heb dat bij Kia net zo. Ik zal geen namen noemen, maar de dealer in mijn woonplaats en een aantal woonplaatsen eromheen die onder dezelfde vlag vallen, vind ik waardeloos. Ironisch genoeg woon ik aan de rand en kost het mij 15 min om bij de dealer in mijn woonplaats te komen, maar 15 min de andere kant op zit een andere dealer en daar ben ik dan weer zeer tevreden over. Dus 3x raden waar ik heen ga. ;)

Anyway, daarnaast hebben merken als Volkswagen, Toyota, Kia natuurlijk als voordeel dat ze groot zijn en bij eventuele problemen heb je verhoudingsgewijs gewoon meer kans dat het met een terugroepactie wordt opgelost of dat er vanuit de importeur uiteindelijk een oplossing geboden wordt.

Bij nieuwe, kleine merken is dat altijd maar afwachten. Then again, als ze tweedehands wat beter beschikbaar zouden zijn, dus niet een paar stuks voor bijna-nieuwprijs, zou ik prima een Aiways U5 als 2e EV naast de e-Soul willen nemen.
Daar heb je zeker gelijk in. En dat van die dealers van Kia klinkt mij ook heel bekend (toevallig ook Oost-Brabant?)
Er zit er een vlakbij het werk maar wij rijden liever een half uurtje naar een andere vestiging omdat daar de service en klantvriendelijkheid zoveel beter is.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Aomi
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
Heb sinds kort de E-Soul. Welke afstand halen jullie gemiddeld in het najaar/winter?

Ik haal nu iets van 380 km.

En hoe is jullie ervaring met de achteruitrijcamera die is bij mij na 1 ritje door de polder al dusdanig smerig dat ie onbruikbaar is voor inparkeren.

Verder tot nu toe super fijne auto om mee te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Elsido Wij ook. Wordt met name doordeweeks door mijn vrouw gebruikt met 20 km enkele reis woon-werkverkeer. En daarnaast in het weekend heel wisselend.

Verbruik is op dit moment inclusief steeds vaker alvast lekker voorverwarmen (zonder op de oplader te staan) zo'n 19 kWh/100 km, dus realistisch inderdaad 380 km.

Die achteruitrijcamera is inderdaad snel vies, dat geldt voor de hele achterkant merk ik. Ik heb al in de Kia webshop naar spatlappen gekeken, maar degenen die daar staan zijn niet geschikt voor auto's met het SUV pack. Dus ik ga eens de dealer een mailtje sturen met de vraag of ze die wel hebben, alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar. Dit is echter wel het grootste nadeel van deze vorm merken we inmiddels.

Was vorige week in het weekend nog naar de wasstraat op 2 km afstand gereden, op de terugweg gewoon rustig gereden maar het had geregend dus nat asfalt en thuisgekomen zat de achterkant alweer vol met kleine vieze spettertjes. Dat had ik bij onze vorige Lexus UX niet, daar was het alleen de bumper zelf, dus zo'n sterk aflopende daklijn heeft wel enig praktisch nut. :P

Als ik merk dat de camera vies is, haal ik bij uitstappen even snel mijn vinger eroverheen en dan is het meestal weer een paar dagen prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Elsido schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:20:
Heb sinds kort de E-Soul. Welke afstand halen jullie gemiddeld in het najaar/winter?

En hoe is jullie ervaring met de achteruitrijcamera die is bij mij na 1 ritje door de polder al dusdanig smerig dat ie onbruikbaar is voor inparkeren.

Vorige winter gemiddeld 370-390; bij woon-werkverkeer waarbij ik gemiddeld 90 km/u rij

En die achteruitrijcamera:

https://camwipe.com/

Ik heb geen idee of dit ook op de soul kan..

[ Voor 8% gewijzigd door greatgonzo op 26-11-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@greatgonzo Leuk bedacht concept. Alleen gaat die op de e-Soul niet werken helaas. Daar zit de camera naast de greep in de achterklep, direct boven de kentekenplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:01:
@greatgonzo Leuk bedacht concept. Alleen gaat die op de e-Soul niet werken helaas. Daar zit de camera naast de greep in de achterklep, direct boven de kentekenplaat.
kijk, nooit zo op gelet.. had naar buiten kunnen lopen om te checken, maar het regent hard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Elsido schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:20:

Onze ervaring afgelopen winter was dat de range bij goede kou wel richting de 300km gaat, waar we op erg warme dagen 350km halen en daar tussen in (bijv een buitentemperatuur van 15 graden Celcius) 400km.

Moet ik er wel bij zeggen dat wij de wagen nooit voorverwarmen (omdat we meerdere wagens met meerdere bestuurders hebben en de app kan maar 1 bestuurder aan 1 auto koppelen)

Camera wordt idd snel vies. Maar als ik zie dat de achterkant van de wagen vies is haal ik standaard m'n vinger al over de camera. Maar gezien de laadaansluiting aan de voorkant zit en je dus eigenlijk altijd vooruit moet inparkeren is het des te rotter dat ie zo snel vies wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door Aomi op 27-11-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:25:
[...]

Onze ervaring afgelopen winter was dat de range bij goede kou wel richting de 300km gaat, waar we op erg warme dagen 350km halen en daar tussen in (bijv een buitentemperatuur van 15 graden Celcius) 400km.

Moet ik er wel bij zeggen dat wij de wagen nooit voorverwarmen (omdat we meerdere wagens met meerdere bestuurders hebben en de app kan maar 1 bestuurder aan 1 auto koppelen)
UVO Connect app -> More -> Select Vehicle -> Your Vehicle -> e-Soul -> Share Car / Shared Car Settings

Je kan wel degelijk meerdere bestuurders aan 1 auto koppelen. Wat ik alleen niet weet, is hoe de app met meerdere auto's omgaat, want wij hebben maar 1 Kia e-Soul. Dus als je 5 auto's en 10 bestuurders hebt en iedere bestuurder tot elke auto toegang moet hebben. Er lijkt wel iets te staan om je auto te kiezen die je op dat moment wilt bedienen, maar ik denk wel dat je dan goed bijv. kenteken en/of kleur moet vermelden in de naam en dan nog is de kans groot dat iemand per ongeluk de verkeerde auto selecteert.
Camera wordt idd snel vies. Maar als ik zie dat de achterkant van de wagen vies is haal ik standaard m'n vinger al over de camera. Maar gezien de laadaansluiting aan de voorkant zit en je dus eigenlijk altijd vooruit moet inparkeren is het des te rotter dat ie zo snel vies wordt.
Gelukkig heb je altijd nog RCTA als je een ExecutiveLine hebt, wat volgens mij 90% van de e-Soul eigenaren kiest. Ik heb best vaak dat ik nog niet eens gekeken heb, de auto alvast in achteruit zet, met voet op de rem en dan wil gaan kijken uiteraard, maar dat de auto al piept en mij waarschuwt van welke kant er een fietser, voetganger of auto komt. Ideaal. Dan is een wazig beeld ineens wat minder erg, maar ideaal is het zeker niet.

Aangezien het zulke grote kijkhoeken heeft, volgens mij 160-170 graden, is het ook niet echt mogelijk om er een soort beschermingskapje omheen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
MooDyBLueS schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:01:
[...]

UVO Connect app -> More -> Select Vehicle -> Your Vehicle -> e-Soul -> Share Car / Shared Car Settings

Je kan wel degelijk meerdere bestuurders aan 1 auto koppelen. Wat ik alleen niet weet, is hoe de app met meerdere auto's omgaat, want wij hebben maar 1 Kia e-Soul. Dus als je 5 auto's en 10 bestuurders hebt en iedere bestuurder tot elke auto toegang moet hebben. Er lijkt wel iets te staan om je auto te kiezen die je op dat moment wilt bedienen, maar ik denk wel dat je dan goed bijv. kenteken en/of kleur moet vermelden in de naam en dan nog is de kans groot dat iemand per ongeluk de verkeerde auto selecteert.

[...]

Gelukkig heb je altijd nog RCTA als je een ExecutiveLine hebt, wat volgens mij 90% van de e-Soul eigenaren kiest. Ik heb best vaak dat ik nog niet eens gekeken heb, de auto alvast in achteruit zet, met voet op de rem en dan wil gaan kijken uiteraard, maar dat de auto al piept en mij waarschuwt van welke kant er een fietser, voetganger of auto komt. Ideaal. Dan is een wazig beeld ineens wat minder erg, maar ideaal is het zeker niet.

Aangezien het zulke grote kijkhoeken heeft, volgens mij 160-170 graden, is het ook niet echt mogelijk om er een soort beschermingskapje omheen te maken.
toon volledige bericht
Ja dat is 't hem dus juist. Wij hebben inderdaad 2x zoveel bestuurders als auto's :+
En soms weet ik aan het begin van mijn dienst nog niet welke auto ik mee ga nemen. Ik kijk terplekke altijd welke een volle (of de meest volle) accu heeft en die neem ik mee. Ik kan mijn telefoon wel aan auto 1 koppelen (en zien hoe vol de accu is) maar als auto 2 (waar ik niet mee gekoppeld ben) een vollere accu heeft neem ik die uiteraard mee.

Dat RCTA werkt inderdaad echt goed. Die heeft bij mij al meerdere keren een (bijna) aanrijding weten te voorkomen met fietsers _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Aomi schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:25:
[...]

Bij nul graden Red ik nog 400 km, lente zomer 480.
Ik rij altijd maximum snelheid, snelle acceleratie, verwarming en airco aan, maar relatief weinig snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Ferry34 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:16:
[...]

Bij nul graden Red ik nog 400 km, lente zomer 480.
Ik rij altijd maximum snelheid, snelle acceleratie, verwarming en airco aan, maar relatief weinig snelweg
Dat is wel een verschil dan. Wij 95% snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Dat is het.
Ik rij 90% binnen en buiten de bebouwde kom en omdat een EV geen versnellingen heeft, verbruikt die t meest op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:37:
@Elsido Wij ook. Wordt met name doordeweeks door mijn vrouw gebruikt met 20 km enkele reis woon-werkverkeer. En daarnaast in het weekend heel wisselend.

Verbruik is op dit moment inclusief steeds vaker alvast lekker voorverwarmen (zonder op de oplader te staan) zo'n 19 kWh/100 km, dus realistisch inderdaad 380 km.

Die achteruitrijcamera is inderdaad snel vies, dat geldt voor de hele achterkant merk ik. Ik heb al in de Kia webshop naar spatlappen gekeken, maar degenen die daar staan zijn niet geschikt voor auto's met het SUV pack. Dus ik ga eens de dealer een mailtje sturen met de vraag of ze die wel hebben, alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar. Dit is echter wel het grootste nadeel van deze vorm merken we inmiddels.

Was vorige week in het weekend nog naar de wasstraat op 2 km afstand gereden, op de terugweg gewoon rustig gereden maar het had geregend dus nat asfalt en thuisgekomen zat de achterkant alweer vol met kleine vieze spettertjes. Dat had ik bij onze vorige Lexus UX niet, daar was het alleen de bumper zelf, dus zo'n sterk aflopende daklijn heeft wel enig praktisch nut. :P

Als ik merk dat de camera vies is, haal ik bij uitstappen even snel mijn vinger eroverheen en dan is het meestal weer een paar dagen prima.
toon volledige bericht
Ja dat doe ik nu ook en inderdaad achterkant wordt snel vies. Hier dagelijks totaal 62 km over voornamelijk 80 wegen en klein stukje 100. Ik zit nu op gemiddeld 18.5 Kwh/100km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Voor het eerst aan de snellader bij Tesla. De laadkabel van de supercharger is kort vanwege de laadklep die bij Tesla links achter zit. Maar met de Soul ging het net. Klein beetje op/over de streep van het vak. Het alternatief is het vak ernaast te gebruiken maar dan blokker je een plek voor een ander. Van de 28 waren er overigens slechts 4 bezet (op een woensdag rond 16 uur).
De app werkte perfect. Nu zijn de superchargers van Tesla op 10 plekken in NL op proef open voor andere merken. Ik hoop snel in heel Europa.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RTxyRlS_8a7n45rn5-wLm1BKMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sz4JQO7j8sYl9HvkFprA6CGb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EL0NNmfNaah9xqAx47mxqI3KMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNFNkX64hLGVMPVKtyVmsbEZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc2tvTqGDSaXXKYebuQYLToRFbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fvn4oBPEG20MelHvuazWcqPE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 09-12-2021 20:11 ]

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mm.kool schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:07:
Voor het eerst aan de snellader bij Tesla. De laadkabel van de supercharger is kort vanwege de laadklep die bij Tesla links achter zit. Maar met de Soul ging het net. Klein beetje op/over de streep van het vak. Het alternatief is het vak ernaast te gebruiken maar dan blokker je een plek voor een ander. Van de 28 waren er overigens slechts 4 bezet (op een woensdag rond 16 uur).
De app werkte perfect. Nu zijn de superchargers van Tesla op 10 plekken in NL op proef open voor andere merken. Ik hoop snel in heel Europa.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool! Deze exacte uitvoering e-Soul heb ik ook (zwart, SUV pack), zit nog steeds te denken om hem te wrappen in blauw ofzo en er 17/18" velgen onder te gooien. Maar goed, dat kost al snel 3k voor een beetje uiterlijk vertoon. :9

Anyway, je staat maar iets over het lijntje, dus dat valt reuze mee. Geven die Tesla laders of de Tesla app nog aan hoe snel je aan het laden bent? Ik vraag dit omdat de Kia UVO Connect app het niet aangeeft, behalve resterende tijd. En haalde je gewoon de ±77 kW op het begin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Op de supercharger zit geen display voor zo ver ik kon zien. In de tesla app kon ik ook geen laadsnelheid ontdekken. Maar op het display/dashboard van de soul zag ik dat het 45 kw was. Heb maar een minuut of 5 aan de lader gestaan. Was om uit te proberen.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
MooDyBLueS schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:56:
[...]
Geven die Tesla laders of de Tesla app nog aan hoe snel je aan het laden bent? Ik vraag dit omdat de Kia UVO Connect app het niet aangeeft, behalve resterende tijd. En haalde je gewoon de ±77 kW op het begin?
Ik hoop dat ze dat in een toekomstige versie van de app toevoegen. De Info is er gewoon dus zou lekker zijn als je in de app de laadsnelheid kan zien.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Weet iemand hoe het zit met de 18" Deajeon velgen? Ik vind die echt extreem mooi staan onder elke e-Soul die ik voorbij zie komen. Voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/jzgyed3bogz1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/stern-nl/cache/vehicle_image/88037/9ef2354f-8a37-4916-91f2-e78936d7a81e.jpg

Deze komen van een review op AutoWeek en een te koop staande e-Soul bij Kia Stern A'dam.

Als ik deze exacte velg opzoek in de Kia webshop, zie ik echter onder toepasbaarheid alleen de XCeed staan.

Ik weet dat het o.a. te maken kan hebben met naafmaat, maar daar zie ik dus niks van bij deze velgen.

Van een vergelijkbare velg, de Matisse, heb ik gevonden dat die gewoon door GMP gemaakt worden en dus overal online te koop zijn (zonder Kia logo in dat geval), maar de Deajeon vind ik een stuk mooier. Er staat hier in de wijk een XCeed met die velgen en sindsdien vond ik ze al mooi, maar sinds ik foto's van e-Soul's met deze velgen gezien heb, weet ik zeker dat ik deze wil namelijk.

De e-Soul vind ik namelijk erg smaakgevoelig afhankelijk van welke velgen ermee gecombineerd worden. Er zijn best veel velgen die ik echt afschuwelijk vind en dat zal natuurlijk ook deels mijn eigen smaak zijn. Als voorbeeld:
Zwarte 18" = te hoog "kijk mij stoer zijn" gehalte
17" donkergrijs = te klein voor de auto en te doorsnee qua uiterlijk
18" zwarte Matisse = ook mooi, maar niet bij een donkere kleur (ik heb een zwarte e-Soul)

Wel ga ik de huidige Nexen banden op de 17" standaard velgen oprijden, zodra die aan vervanging toe zijn, wil ik er de 18" Deajeon velgen met Michelin Primacy 4 onder gooien. Daarom ben ik nu alvast aan het kijken, maar kan de Deajeon velgen dus nergens anders dan Kia zelf vinden en hoewel ik de gevraagde € 919 nog best redelijk vind, ben ik op dit moment vooral benieuwd hoe het nu zit met compatibiliteit. Ik kan namelijk zelf ook niet vinden of de XCeed en e-Soul overeenkomen qua steekwaarde enzo. De Matisse staat als geschikt voor de e-Niro, e-Soul en Niro PHEV, maar niet XCeed en de Deajeon dus juist alleen voor de XCeed.

[ Voor 17% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-12-2021 10:41 ]

• Aomi
Anders bel je even met de garage/dealer/importeur?
die kunnen je vast wel vertellen wat de steekmaten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

iemand hier zelf aan de slag met het updaten van de software? Las in het Niro topic dat de laatste SW versie het probleem van de achteruitrij camera fixed. Maar ik ben zelf wat huiverig om te updaten.

Bij mijn telefoon durf ik het wel aan, maar de auto vind ik net wat anders.

Garage (van Mossel in ons geval) zal er wel geld voor vragen neem ik aan. Ze moeten toch een nieuw verdienmodel creëren |:(

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:12:
iemand hier zelf aan de slag met het updaten van de software? Las in het Niro topic dat de laatste SW versie het probleem van de achteruitrij camera fixed. Maar ik ben zelf wat huiverig om te updaten.

Bij mijn telefoon durf ik het wel aan, maar de auto vind ik net wat anders.

Garage (van Mossel in ons geval) zal er wel geld voor vragen neem ik aan. Ze moeten toch een nieuw verdienmodel creëren |:(
Welk probleem met de achteruitrijcamera als ik vragen mag?

Onze e-Soul had tijdens de proefrit in juni dit jaar nog de oude software en werd voor levering nog voorzien van de nieuwste en de dealer vertelde er ook bij dat ze dit indien nodig meenemen tijdens een beurt zolang ik de auto bij een Kia dealer onderhoud en dit zou sowieso voor de eerste 7 jaar van garantie gelden, daarna wist hij het ook niet zeker. Hij zei wel zoiets als "reken erop dat het of onder service gedaan wordt, of er zal een klein bedrag voor gevraagd worden". Is voor hun ook slechts een kwestie van USB-stickje erin en 'wachten'. Ondertussen kunnen ze met een andere auto verder.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:39:
Anders bel je even met de garage/dealer/importeur?
die kunnen je vast wel vertellen wat de steekmaten zijn
Ja, dat is sowieso een optie inderdaad. Ik heb via velgenshop.nl al gezien dat de als ik eerst de e-Soul selecteer en daarna de XCeed, ik dezelfde specificaties eruit krijg:
  • steek = 5x114.3
  • ET-waarde = 45
Ik denk dat Kia op hun webshop met name aangeeft waar zij de velgen voor bedoeld hebben, maar kwam elders ook een post tegen van iemand die een dealer-geleverde e-Soul met die Deajeon velgen geleverd kreeg. Dus ik weet eigenlijk vrij zeker dat dit gaat passen als ik het allemaal zo zie.

Ik gooi wel alvast een mailtje naar de dealer, om te dubbelchecken en ook alvast een offerte op te vragen. De auto is aan ons in juli geleverd met een kleine beurt en zal dus in juli 2022 weer mogen (of iets eerder als we aan de 20.000 km komen, denk het niet). Mogelijk dat dan een mooi moment is, afhankelijk van hoe versleten de Nexen dan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

MooDyBLueS schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:26:
[...]

Welk probleem met de achteruitrijcamera als ik vragen mag?

...
SInds de firmware update van juni gebeurt er dit:
- je zet de auto aan
- vervolgens blijft iets van 30 seconden deze waarschuwing in beeld staan, voordat je kunt "bevestigen" en daadwerkelijk iets kan invoeren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyxnHaRh-EKhKApCG55Jo0h5uPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3lPmYYNoz4qLUgo264aQVtB3.png?f=user_large

- dat is nog niet zo irritant, wat wel irritant is dat, als je vervolgens na opstarten, de auto in z'n achteruit zet en wegrijd, zoals je van je inrit doet, hij daar ook 30 seconden in blijft hangen.
- en daarnaast natuurlijk het feit dat de navigatie lastiger zoekt

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 30-12-2021 11:59 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@greatgonzo Ah, thanks voor de opheldering.

Ja, die bevestiging vinden wij ook bijzonder irritant. De knop bevestigen wordt vaak ook pas na 30 sec actief.

Ik kan me echter niet heugen dat hij zelfs blijft hangen als je de auto in z'n achteruit zet. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als ik wat meer haast heb of zie dat hij al op mijn profiel staat, dan wacht ik niet tot Bevestigen actief is, maar zet ik de auto in z'n achteruit en krijg ik direct de camera te zien. Wij parkeren hem 9/10x naar voren vanwege natuurlijk de laadaansluiting, zodoende dat we altijd de achteruit gebruiken en dit dus vaak meemaken (van het profiel scherm), maar niet zozeer met de camera.

Dat gezegd hebbende, als er een update is van de auto die al deze problemen oplost, dan zou ik puur voor die profiel keuze al die update willen doen. Zeker aangezien we nog tot juli moeten wachten voor de beurt.

Is er een officieel kanaal waar de updates te downloaden zijn? En wat zegt Kia over het zelf doen? Mag dat of is dat buiten garantie mocht er iets fout gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

nee, het punt is niet dat hij niet naar de camera schakelt, het punt is dat hij (ook al rij je voor uit), nog 30 seconden aanblijft.

En je kunt dus zelfstandig updaten: https://update.kia.com/EU/E1/Main

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:01:
nee, het punt is niet dat hij niet naar de camera schakelt, het punt is dat hij (ook al rij je voor uit), nog 30 seconden aanblijft.

En je kunt dus zelfstandig updaten: https://update.kia.com/EU/E1/Main
Nu snap ik hem. Kan het zijn dat de camera die aanblijft een nieuwe feature is?

Wij hebben namelijk recentelijk een Mazda MX-30 als 2e EV erbij gekocht en die heeft dat standaard namelijk, in die zin dat het tot een bepaalde snelheid de camera nog blijft tonen, ik meen tot 20 of 25 km/u. Zodra je harder rijdt, gaat het camerabeeld weg.

Dat zelf updaten moet geen enkel probleem zijn zie ik. Ik heb dankzij jouw link ook de update zelf gevonden incl. nieuwe features en verbeteringen:
https://update.kia.com/EU/E1/updateNoticeView/373

Ben al via de software de update aan het binnenhalen, dat is nog een best flinke download: 29,2 GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
Dat de camera een poosje aanblijft is wel degelijk een instelling die je aan of uit kan zetten.

Volgens mij gaat ie bij de 10km/h weer terug naar het basisscherm indien je de optie aan zet.

Maar dat van die 30 seconden komt mij niet bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-03-2023
Gelukkig Nieuwjaar allemaal! Heb de Kia e-soul (SK3) sinds september 2020. Ik heb de 64KWh versie, Executive line. Zonder SUV pakket, maar wel drie fasen. Nu ongeveer 12000 km mee gereden. Op het instrumentenpaneel werd aangegeven dat ik mijn remmen moest laten controleren. uiteindelijk bleek de ABS pomp vervangen te moeten worden. Keurig opgelost door Stern in Alkmaar.
Wat ik irritant vind: 1. het moeten bevestigen voor het wegrijden na de software update. 2. dat na de update de maximale snelheid overdag in NL op snelwegen nog steeds op 130 km staat 3. Dat het navigatiesysteem de aanbevolen route aangeeft na verloop van tijd, zelfs als je de alternatieve route had gekozen. 4. dat de achterkant heel snel smerig wordt en dat volgens de garage spatlappen niet gaan werken om dit probleem op te lossen, mijn vorige auto de Skoda Yeti (ook zo'n box model) had dit probleem niet 5. dat mijn ruitenwissers al heel snel strepen geeft op dezelfde plekken, zelfs na het kopen van nieuwe ruitenwissers. 6. jammer dat er geen mogelijkheid is CDs af te spelen of nog liever mijn Ipod Classic. Vooral probleem 3 vind ik erg irritant. Verder ben ik super tevreden en rijdt de auto heerlijk. Herkent iemand zich in deze irritaties en/of heeft iemand oplossingen hiervoor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Jaam schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:10:
Gelukkig Nieuwjaar allemaal! Heb de Kia e-soul (SK3) sinds september 2020. Ik heb de 64KWh versie, Executive line. Zonder SUV pakket, maar wel drie fasen. Nu ongeveer 12000 km mee gereden. Op het instrumentenpaneel werd aangegeven dat ik mijn remmen moest laten controleren. uiteindelijk bleek de ABS pomp vervangen te moeten worden. Keurig opgelost door Stern in Alkmaar.
Wat ik irritant vind: 1. het moeten bevestigen voor het wegrijden na de software update. 2. dat na de update de maximale snelheid overdag in NL op snelwegen nog steeds op 130 km staat 3. Dat het navigatiesysteem de aanbevolen route aangeeft na verloop van tijd, zelfs als je de alternatieve route had gekozen. 4. dat de achterkant heel snel smerig wordt en dat volgens de garage spatlappen niet gaan werken om dit probleem op te lossen, mijn vorige auto de Skoda Yeti (ook zo'n box model) had dit probleem niet 5. dat mijn ruitenwissers al heel snel strepen geeft op dezelfde plekken, zelfs na het kopen van nieuwe ruitenwissers. 6. jammer dat er geen mogelijkheid is CDs af te spelen of nog liever mijn Ipod Classic. Vooral probleem 3 vind ik erg irritant. Verder ben ik super tevreden en rijdt de auto heerlijk. Herkent iemand zich in deze irritaties en/of heeft iemand oplossingen hiervoor gevonden?
neem aan dat je de MY21 dan hebt? Wij wilden toen ook het SUV pakket, we vonden die side skirts (?) wel mooi, contrasterend zwart op een snowwhite pearl lak. Maar vanaf de MY21 is het SUV pakket dus standaard op de executive line. Pas dus op dat je hier niet extra voor hebt betaald! Als dat wel zo is, zou ik kijken of je nog wat kan regelen. Misschien geen geld terug, maar een gratis beurt oid?
1) klopt, dat heb ik dus ook
2 en 3) Vorige navi update is eigenlijk een verslechtering. Ik heb in het Niro topic verschillende mensen gehoord die wel de SW hebben laten updaten, maar niet de navi. Had ik dat ook maar gedaan.
4) Ik wilde ook spatlappen voor en achter. Maar die zitten dus al standaard in het SUV pack.
6) Ik weet niet zeker (gebruik het niet), maar is er geen aux in kabeltje? Dan kun je daar nog wel wat mee. Maar het blijft klooien dat je het op een ander apparaat moet doen. Ik heb alle MP'3 op een USB mini stick gezet, en zo speel je het af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsido
MooDyBLueS schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:36:
Weet iemand hoe het zit met de 18" Deajeon velgen? Ik vind die echt extreem mooi staan onder elke e-Soul die ik voorbij zie komen. Voorbeelden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Deze komen van een review op AutoWeek en een te koop staande e-Soul bij Kia Stern A'dam.

Als ik deze exacte velg opzoek in de Kia webshop, zie ik echter onder toepasbaarheid alleen de XCeed staan.

Ik weet dat het o.a. te maken kan hebben met naafmaat, maar daar zie ik dus niks van bij deze velgen.

Van een vergelijkbare velg, de Matisse, heb ik gevonden dat die gewoon door GMP gemaakt worden en dus overal online te koop zijn (zonder Kia logo in dat geval), maar de Deajeon vind ik een stuk mooier. Er staat hier in de wijk een XCeed met die velgen en sindsdien vond ik ze al mooi, maar sinds ik foto's van e-Soul's met deze velgen gezien heb, weet ik zeker dat ik deze wil namelijk.

De e-Soul vind ik namelijk erg smaakgevoelig afhankelijk van welke velgen ermee gecombineerd worden. Er zijn best veel velgen die ik echt afschuwelijk vind en dat zal natuurlijk ook deels mijn eigen smaak zijn. Als voorbeeld:
Zwarte 18" = te hoog "kijk mij stoer zijn" gehalte
17" donkergrijs = te klein voor de auto en te doorsnee qua uiterlijk
18" zwarte Matisse = ook mooi, maar niet bij een donkere kleur (ik heb een zwarte e-Soul)

Wel ga ik de huidige Nexen banden op de 17" standaard velgen oprijden, zodra die aan vervanging toe zijn, wil ik er de 18" Deajeon velgen met Michelin Primacy 4 onder gooien. Daarom ben ik nu alvast aan het kijken, maar kan de Deajeon velgen dus nergens anders dan Kia zelf vinden en hoewel ik de gevraagde € 919 nog best redelijk vind, ben ik op dit moment vooral benieuwd hoe het nu zit met compatibiliteit. Ik kan namelijk zelf ook niet vinden of de XCeed en e-Soul overeenkomen qua steekwaarde enzo. De Matisse staat als geschikt voor de e-Niro, e-Soul en Niro PHEV, maar niet XCeed en de Deajeon dus juist alleen voor de XCeed.
toon volledige bericht
Dit is de mijne met die XCeed velgen. Gewoon te regelen bij de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4A43MWq9aAn4bPCa-kCHnmgN0kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCfpjfU8UNWdxO3NSR8uX9nD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Elsido schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Dit is de mijne met die XCeed velgen. Gewoon te regelen bij de dealer.

[Afbeelding]
Wow... :9~

Die velgen maken hem écht af. Ik had al eens eerder gepost dat ik ook overweeg om onze zwarte e-Soul te laten wrappen en dan precies wat bij jou rood/oranje is in blauw waarschijnlijk. Destijds niet gedaan omdat die two-tones telkens net buiten de 2k subsidie vielen én ze sowieso al duurder werden. Maar in deze kleur blijft hij ook erg gaaf. Mars Orange is dit toch?

Buiten dat: over de velgen heb ik geen twijfel meer. Die gaan het worden.

Wat voor banden heb je eronder liggen?
Edit: nevermind, ik zie het achter ineens: Continental.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsido
MooDyBLueS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Wow... :9~

Die velgen maken hem écht af. Ik had al eens eerder gepost dat ik ook overweeg om onze zwarte e-Soul te laten wrappen en dan precies wat bij jou rood/oranje is in blauw waarschijnlijk. Destijds niet gedaan omdat die two-tones telkens net buiten de 2k subsidie vielen én ze sowieso al duurder werden. Maar in deze kleur blijft hij ook erg gaaf. Mars Orange is dit toch?

Buiten dat: over de velgen heb ik geen twijfel meer. Die gaan het worden.

Wat voor banden heb je eronder liggen?
Edit: nevermind, ik zie het achter ineens: Continental.
Jep mars orange. Continental premium contact 6.
Was tweedehands import auto met bijna alle opties. Wilde hem hebben dus helaas geen subsidie pot was al leeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Elsido schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Jep mars orange. Continental premium contact 6.
Was tweedehands import auto met bijna alle opties. Wilde hem hebben dus helaas geen subsidie pot was al leeg...
Ach, wij hadden hem zonder die 2k subsidie ook afgenomen moet ik toegeven. Nieuw nog even overwogen vanwege 4k subsidie toen nog, maar de rekensom was:
- nieuw 45k - 4k subsidie = 41k (- inruil)
- tweedehands 34k - 2k subsidie = 32k (- inruil)

9k verschil. Voor wat? Zelf een kleur kunnen kiezen en nieuw ipv 22.000 km gelopen en bijna exact 1 jaar oud. Dat is niet dat prijsverschil waard, ook 7k niet. Niet als particulier.

Enige beperking die we merkten, maar dat was ook voor nieuw van toepassing, was dat als je two-tone lak nam op de ExecutiveLine je 9/10x boven de 45k kwam volgens RDW en dus geen subsidie. Uiteindelijk konden we kiezen tussen een zwarte voor 34k (met subsidie) of een blauwe two-tone voor 35.5k (zonder subsidie), dat maakte het verschil €3500 en niet waard puur voor een kleur. In die zin: nu kan ik voor dat prijsverschil de auto voor 2k in elke kleur laten wrappen die ik wil, ook niet-Kia kleuren. En er voor 1k de Deajeon velgen onder laten leggen.

Ik ga met de velgen beginnen, zal over een maand of 4/5 als de eerste beurt onder mijn eigendom nodig is eens checken hoe ver de verschrikkelijke Nexen banden afgesleten zijn. Stiekem hoop ik heel ver, dan kan ik het rationeel goedpraten omdat we dan sowieso nieuwe banden nodig hebben. Setje velgen erbij is dan een eenmalige uitgave.

Ik heb nergens nog een foto van een zwarte e-Soul met deze velgen kunnen vinden, alleen donkergrijs of wit en nu dus jouw mars orange. Dus ben benieuwd als de velgen eronder liggen of ik dan nog behoefte heb aan een wrap. Wordt sowieso vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elsido
MooDyBLueS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:53:
[...]
Ik ga met de velgen beginnen, zal over een maand of 4/5 als de eerste beurt onder mijn eigendom nodig is eens checken hoe ver de verschrikkelijke Nexen banden afgesleten zijn. Stiekem hoop ik heel ver, dan kan ik het rationeel goedpraten omdat we dan sowieso nieuwe banden nodig hebben. Setje velgen erbij is dan een eenmalige uitgave.

Ik heb nergens nog een foto van een zwarte e-Soul met deze velgen kunnen vinden, alleen donkergrijs of wit en nu dus jouw mars orange. Dus ben benieuwd als de velgen eronder liggen of ik dan nog behoefte heb aan een wrap. Wordt sowieso vervolgd.
Ja wil zelf als deze banden af zijn over op all season banden van Michelin (Zit te denken aan Crossclimate+).

Ben benieuwd naar het resultaat als je de velgen eronder hebt.
Sowieso ben ik tot op heden nog geen andere Soul tegen gekomen in de anderhalve maand dat ik hem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Elsido schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:24:
[...]

Ja wil zelf als deze banden af zijn over op all season banden van Michelin (Zit te denken aan Crossclimate+).

Ben benieuwd naar het resultaat als je de velgen eronder hebt.
Sowieso ben ik tot op heden nog geen andere Soul tegen gekomen in de anderhalve maand dat ik hem heb.
Ik heb eigenlijk nooit all-season banden gehad en gezien de beperkte tijd dat we in NL onder de 10 graden uitkomen (wat volgens mij het punt is dat all-season beter is dan zomer) vraag ik me af of het de trade-off waard is.

Dit baseer ik overigens puur op wat ik erover gelezen heb en de gegevens van de banden:
- CrossClimate+ = verbruik C, regen B, geluid 69 dB
- Primacy 4 = verbruik B, regen A, geluid 70 dB

Het is ook zo lekker nietszeggenda wat nu het verschil is tussen C en B of B en A. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

je kunt beter praktijktesten van de ANWB/ADAC of vergelijkbaar zoeken.

Allseason wordt wel steeds beter, maar nog steeds niet helemaal top. En een zware auto slijt natuurlijk veel harder. Ik heb het geluk dat ik een goed adres heb voor een velgwissel (€29) of complete bandwissel (€58). Ik ga toch voor dat extra stukje veiligheid en heb dus toch zomer en winter.

Voor mijzelf hoeft het niet, maar mijn vrouw rijdt voor haar werk ook op boerenlandweggetjes die amper gestrooid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaam
greatgonzo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:45:
[...]

neem aan dat je de MY21 dan hebt? Wij wilden toen ook het SUV pakket, we vonden die side skirts (?) wel mooi, contrasterend zwart op een snowwhite pearl lak. Maar vanaf de MY21 is het SUV pakket dus standaard op de executive line. Pas dus op dat je hier niet extra voor hebt betaald! Als dat wel zo is, zou ik kijken of je nog wat kan regelen. Misschien geen geld terug, maar een gratis beurt oid?
1) klopt, dat heb ik dus ook
2 en 3) Vorige navi update is eigenlijk een verslechtering. Ik heb in het Niro topic verschillende mensen gehoord die wel de SW hebben laten updaten, maar niet de navi. Had ik dat ook maar gedaan.
4) Ik wilde ook spatlappen voor en achter. Maar die zitten dus al standaard in het SUV pack.
6) Ik weet niet zeker (gebruik het niet), maar is er geen aux in kabeltje? Dan kun je daar nog wel wat mee. Maar het blijft klooien dat je het op een ander apparaat moet doen. Ik heb alle MP'3 op een USB mini stick gezet, en zo speel je het af.
:) Dank voor je bericht. Ja, klopt! Ik heb inderdaad de MY21. Mij werd verteld dat ik eigenlijk de versie van net ervoor had besteld en dus geluk had dat het die nieuwere versie werd maar dat de auto al te ver in het productieproces zat om nog met dat SUV pack uit te rusten. Heb jij het idee dat die spatlappen wel werken om je achterkant schoner te houden? Ik heb de Mars Orange en heb er ook de stootranden aan de zijkant op laten zetten. Ja, die navigatie is niet best, dus ik gebruik meestal mijn oude vetrouwde TomTom. Hopelijk wachten ze niet al te lang met een update, want dat paars vind ik erg lelijk en op die geluiden (knapperend haardvuur) zat ik ook niet te wachten. De aux kabel werkt niet voor de ipod. Ik heb zelfs een bluetooth dongle op de ipod geprobeerd, maar dat werd niet opgepikt. Dat zelfstandig updaten waar je het ergens over hebt, heb je dat zelf gedaan en wat doet dat? Heb jij toevallig ook een frunk geinstalleerd? Goede ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Jaam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:40:
[...]

:) Dank voor je bericht. Ja, klopt! Ik heb inderdaad de MY21. Mij werd verteld dat ik eigenlijk de versie van net ervoor had besteld en dus geluk had dat het die nieuwere versie werd maar dat de auto al te ver in het productieproces zat om nog met dat SUV pack uit te rusten. Heb jij het idee dat die spatlappen wel werken om je achterkant schoner te houden? Ik heb de Mars Orange en heb er ook de stootranden aan de zijkant op laten zetten. Ja, die navigatie is niet best, dus ik gebruik meestal mijn oude vetrouwde TomTom. Hopelijk wachten ze niet al te lang met een update, want dat paars vind ik erg lelijk en op die geluiden (knapperend haardvuur) zat ik ook niet te wachten. De aux kabel werkt niet voor de ipod. Ik heb zelfs een bluetooth dongle op de ipod geprobeerd, maar dat werd niet opgepikt. Dat zelfstandig updaten waar je het ergens over hebt, heb je dat zelf gedaan en wat doet dat? Heb jij toevallig ook een frunk geinstalleerd? Goede ervaringen mee?
Ik wilde ook eerst het SUV pack, want die vonden we mooi staan op de MY20 die in de showroom stond.
Maar tegenwoordig zit dat er standaard op bij excecutive
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTX3oeO8fKSscnf2Nj-cluTxWqQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9bMzTtiuf6znTN5XlkKlh5Jj.png?f=fotoalbum_large

spatlappen (uit mijn hoofd achter) zitten op dat SUV pack. Ik meen me te herinneren dat we wel de spatlappen voor hebben bijbesteld. Die doen iig wel wat, achter doet niets. Maar kan me het niet meer herinneren, mogelijk paste het niet omdat de lijsten om de wielen dan geen bevestiging meer hebben voor die spatlappen.
speaking of nutteloze accesoires, de standaard rubbermat kun je ook laten voor wat het is, want die past namelijk niet meer als je de plank van de kofferbak op het laagste niveau zet.

Haal deze maar:

Ik durf het nog niet aan zelf te updaten. Sowieso kan het je flink wat gaan kosten als het mislukt en je geen Kia Family pas hebt (zie onder cross-post uit het Niro topic)
MatMich schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:45:
Ik vond dit nogal vreemde bericht op Kia.com

Quote:
“Indien je zelf de update uitvoert en je navigatiesysteem loopt vast, dan lost de officiële Kia-dealer het probleem gratis op als je in het bezit bent van een Kia Family Card. Als je de Kia Family Card niet bezit zijn de kosten € 1.299 inclusief BTW. De arbeidskosten van 1 uur zullen ook voor jouw rekening zijn.

De Kia-dealer informeert wanneer jouw navigatiesysteem moet worden ge-update. Daarnaast is het mogelijk om bij de onderhoudsbeurt het navigatiesysteem te laten updaten.”

Dus als je een gratis kia card aanvraagt scheelt je dat een half maandloon? bizar.
En ik zou wel eens voorgerekend willen zijn waarom het zonder card ineens zo kostbaar is.
Wat doen ze truwens anders dan jijzelf? Usb laden aansluiten en wachten toch? was bij mij Toyota geen enkel probleem
En vraagje: is er iemand ingelicht over navigatie updates door zijn dealer?
Frunk ooit wel aan gedacht, maar zo lang de kids nog klein zijn frommelen we de laadkabels bij lange trips onder hun benen :). Neem aan dat je bekend bent met deze site: https://www.frunk.at/

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 05-01-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Heb jij toevallig ook een frunk geinstalleerd? Goede ervaringen mee?
Die frunk van frunk.at is een prima ding. De kunststofkap die op de motor zit moet je los klikken en op dezelfde aansluitpunten klik je de frunk. Past precies en de motorkap sluit er mooi op aan. Kabels, lekkebandenset, gevaren driehoek (en meer) past er allemaal in.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de frunk al maanden in de garage heb staan. Ik had hem verwijderd ivm bezoek aan de dealer (je weet niet of ze er moeilijk over doen…vandaar) en na die tijd niet meer gemonteerd. Alles ligt nu weer in de kofferbak. Het grootste dat ik normaal gesproken in de Soul vervoer is een krat boodschappen of een racefiets dus kabels achterin is dan geen punt. Maar als de kofferbak vol moet ivm vakantie ofzo dan zet ik de frunk er weer in.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaam
Wat een goed antwoorden allemaal. Heel erg bedankt. Aan die update begin ik niet, ook al heb ik de familykaart. Ga die frunk overwegen. Vraag me nog een ding af. Mijn auto staat vaak geparkeerd onder naaldbomen en daardoor hebben de naalden de rubbers van de ruitenwissers aangetast. Van alles geprobeerd ze weer goed te laten functioneren, maar ze zijn gewoon een beetje beschadigd. Heeft iemand van jullie wel eens alleen de rubbers vervangen (misschien door sillicone exemplaren) want ik vind het zo zonde de hele ruitenwisser te moeten vervangen.Indien dat het geval is zou je de gegevens kunnen delen van de de juiste (mijn eigen metimng 16 mm x 8mm) exenplaren waar die metalen strips in passen en waar je ze eventueel vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Jaam schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:49:
Wat een goed antwoorden allemaal. Heel erg bedankt. Aan die update begin ik niet, ook al heb ik de familykaart. Ga die frunk overwegen. Vraag me nog een ding af. Mijn auto staat vaak geparkeerd onder naaldbomen en daardoor hebben de naalden de rubbers van de ruitenwissers aangetast. Van alles geprobeerd ze weer goed te laten functioneren, maar ze zijn gewoon een beetje beschadigd. Heeft iemand van jullie wel eens alleen de rubbers vervangen (misschien door sillicone exemplaren) want ik vind het zo zonde de hele ruitenwisser te moeten vervangen.Indien dat het geval is zou je de gegevens kunnen delen van de de juiste (mijn eigen metimng 16 mm x 8mm) exenplaren waar die metalen strips in passen en waar je ze eventueel vandaan hebt?
Ik bestel altijd Bosch (Aerotwin) ruitenwissers via de goedkoopste plek die ik op dat moment kan vinden: winparts, Amazon, noem ze maar op. Alleen het rubber betwijfel ik of dat zo'n goed idee is, dat zit namelijk gelijmd of gespannen en als je dat ook maar nét niet op orde krijgt, maakt het niet meer goed contact. Ik heb namelijk weleens een vastgevroren ruitenwisser kapot getrokken, het rubber bleef op het raam plakken en uiteindelijk hing de helft van het rubber los aan de ruitenwisser. Terug proberen te lijmen, wat op zich lukte, maar streeploos was het verre van, ondanks dat hij optisch in orde oogde (geen rafeltjes of wat dan ook).

Net als banden je enige contact met het wegdek zijn en ik daar nooit op zou bezuinigen, zijn je ruitenwissers het enige wat je goed zicht kan opleveren in slecht weer. En zo duur zijn ze niet, setje van 2 is grofweg € 25-35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaam
Thanks MoodyBlues (Nights in White Satin haha). Ik heb de rubbers er al afgehaald. Je kunt ze vrij makkelijk uit de ruitenwisser houder schuiven en daarna de ijzeren clips eruit halen. Het enige dat je dan overhoudt zijn de rubberen strips en daar zit niets gelijmd. Als je stukken van die rubber refills zou kunnen kopen, schuif je ze er weer in en knip ze af op de juiste lengte. Juist omdat ook ik goed zicht belangrijk vind wil ik ze sneller vervangen maar dan het liefst zonder steeds de nog prima ruitenwissers zelf te moeten weggooien. Dus als iemand weet welk profiel van de strips en waar te koop hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Jaam Dat is een goed punt, ik wist niet dat het bij de Kia's zo makkelijk werkte. Ik blijf je updates even volgen, ben benieuwd of je er iets voor kan vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 20:22
Tjonge, het is hier ineens erg stil geworden.
Ik ben al een poos op het kiaforum actief, maar had me hier nog niet gemeld.
Ik heb in juli 2021 een witte E-Soul van april 2019 gekocht met toen krap 16000 km op de teller, en ben er zeer tevreden over. Dit na zo'n 6500 km tot nu toe.
De klachten over drempels herken ik niet, het zomer verbruik was ongeveer 14-15 kWh/100 km en nu is dat op korte stukjes ruim 20 kWh/100 km en bij langere stukken zakt dat naar krap 18 kWh/100 km, bij de huidige temperaturen niet gek.
Mijn regeneratie staat op stand 2, en voor mij voelt dat vergelijkbaar aan 'gas los' in een grote diesel, voor stoplichten en rotondes gebruik ik af en toe de linker flipper om 'm stil te zetten.
De frunk uit Oostenrijk zit er hier ook in om de laadkabel, grannyloader, gevarendriehoek etc makkelijker te kunnen pakken wanneer dat nodig is.
Thuisladen doe ik met (1 fase!) 4,5 kW, toekomstbestendig met een 3 fase lader, en dankzij 22 panelen op 't dak lekker goedkoop!
En dan moet ik toch al aan de voorkant van de auto zijn, dus motorkap open en de kabel eruit is weinig extra moeite.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Een van onze E-Souls heeft nog steeds last van een zoemend/brommend geluid. De dealer had al meerdere malen gereden met de wagen, de eerste 2 keer hoorden ze niks (?), pas bij de 3e keer werd het erkent.
Na contact met Kia Nederland hebben ze besloten de draagarmen te vervangen, na een proefrit zeiden ze vol trots dat het verholpen was.
Nou, niet dus. Het geluid is misschien nog wel erger. Zelf hebben we het idee dat het geluid uit de elektromotor komt, aangezien het geluid alleen hoorbaar is bij accelereren of remmen op de motor.
Bij uitrollen met regeneratie op 0 hoor je niks namelijk.

Binnenkort mag ie weer terug, dit is geen oplossing zo. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Aomi op 26-01-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
Peter-036 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:03:
Tjonge, het is hier ineens erg stil geworden.
Ik ben al een poos op het kiaforum actief, maar had me hier nog niet gemeld.
Ik heb in juli 2021 een witte E-Soul van april 2019 gekocht met toen krap 16000 km op de teller, en ben er zeer tevreden over. Dit na zo'n 6500 km tot nu toe.
De klachten over drempels herken ik niet, het zomer verbruik was ongeveer 14-15 kWh/100 km en nu is dat op korte stukjes ruim 20 kWh/100 km en bij langere stukken zakt dat naar krap 18 kWh/100 km, bij de huidige temperaturen niet gek.
Mijn regeneratie staat op stand 2, en voor mij voelt dat vergelijkbaar aan 'gas los' in een grote diesel, voor stoplichten en rotondes gebruik ik af en toe de linker flipper om 'm stil te zetten.
De frunk uit Oostenrijk zit er hier ook in om de laadkabel, grannyloader, gevarendriehoek etc makkelijker te kunnen pakken wanneer dat nodig is.
Thuisladen doe ik met (1 fase!) 4,5 kW, toekomstbestendig met een 3 fase lader, en dankzij 22 panelen op 't dak lekker goedkoop!
En dan moet ik toch al aan de voorkant van de auto zijn, dus motorkap open en de kabel eruit is weinig extra moeite.
Welkom. Inderdaad vrij stil hier maar kom er ook op de weg bar weinig tegen.

Sinds eind november heb ik mijn soul nu ruim 2000 km erop zitten en rijd geweldig. Ik heb hem eigenlijk altijd in eco modus en regeneren op stand 2 en flipper voor stoppen. Zit nu op gemiddeld 17.6 kWh/100km. Nog geen lader thuis ik laad op het werk. 25cent per kWh dus dan moet ik wel heel vaak laden wilt die thuis lader eruit kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Elsido schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:59:
[...]

Welkom. Inderdaad vrij stil hier maar kom er ook op de weg bar weinig tegen.

Sinds eind november heb ik mijn soul nu ruim 2000 km erop zitten en rijd geweldig. Ik heb hem eigenlijk altijd in eco modus en regeneren op stand 2 en flipper voor stoppen. Zit nu op gemiddeld 17.6 kWh/100km. Nog geen lader thuis ik laad op het werk. 25cent per kWh dus dan moet ik wel heel vaak laden wilt die thuis lader eruit kunnen.
Je kan een thuislader op twee manieren benaderen:
1. Kostenbesparing, zoals jij nu doet.
2. Gemak en toekomstgerichtheid.

Wij hebben wel een thuislader, 3-fase 17 kWh (lader kan tot 22 kW, aansluiting niet zonder jaarlijks meer te betalen). Onze e-Soul is 1-fase evenals onze MX-30, dus 5,7 kW laden. Had niet veel gescheeld of er was een Zoe ZE50 gekomen die 3-fase 22 kW (en dus 17 kW bij ons) kan laden, maar uiteindelijk werd de tweede auto de Mazda vanwege de prijs en opties en leeftijd.

Anyway, als je puur naar kostenbesparing kijkt, kan het afhankelijk van je situatie inderdaad lastig worden. Zelfs de vergelijking met 37ct/kWh publiekelijk laden is een lastige. Wij waren voor de Zappi V2 zo'n € 1400 kwijt incl. alles wat erbij kwam, flinke smak geld maar dan hebben we wel een van de meest luxe die ook nog met onze zonnepanelen samenwerkt en puur op zonnepanelen kan laden als er genoeg opbrengst is. Met een verschil van 13ct/kWh bij ons nu kost het ruim 10.750 kWh voordat dat terugverdiend is (zonnepanelen niet meegerekend). Met 18 kWh/100 km duurt dat net geen 60.000 km. In ons geval zo'n 3 jaar, met alleen de e-Soul.

Met 25ct/kWh op je werk is dat inderdaad amper nog goed te praten, puur financieel gezien. Je kan het echter ook op twee andere manieren bekijken: ten eerste hoef je niet zo'n luxe exemplaar als de Zappi te nemen, maar kan je voor de helft van het geld ook klaar zijn én nog steeds een 3-fase 22 kW lader hebben.
Buiten dat is het ook een stuk gemak en toekomstgerichtheid. Natuurlijk, of je nu op je werk of thuis inplugt, daar zit geen verschil in qua gemak. Wel qua bruikbaarheid. Op het werk heb je potentieel de kans dat met meer EV-rijders je een keer niet kan laden, thuis heb je dat nooit. Thuis kan je ook steevast 8 uur of meer aan één stuk laden (ik ga er even gemakshalve vanuit dat iemand worst-case 22u thuiskomt en om 6u weer weg moet). Met een 1-fase e-Soul op 5,7 kW laad je dik 40 kWh bij in zo'n sessie en na pakweg 10-11 uur zit de auto altijd weer vol. Een 3-fase e-Soul op een 3-fase aansluiting zit van zo goed als leeg na 6-7 uur alweer helemaal vol dan (de auto is tot 11 kW beperkt).
Daarnaast weet je ook niet wat de toekomst gaat brengen qua werk, wat als je ineens ander werk of geen werk hebt om wat voor reden dan ook. Dan wordt je ineens verplicht om maar publiek te laden a minstens 37ct/kWh en als dat in de buurt niet (altijd) kan, hoe doe je het dan? Maar zelfs nu: hoe doe je het met opladen als je toch in het weekend een langere rit moet maken of net achter de rug hebt? Zijn er dan genoeg publieke plekken in de buurt? Die dan ook nog eens 37ct/kWh kosten. Natuurlijk, voor incidenteel gebruik of zelfs 80% op je werk opladen en (als voorbeeld) elke 2 weken een keer in het weekend in de wijk laden, is financieel nog steeds goedkoper, maar vereist wel wat meer planning/denkwerk en je hebt wat meer afhankelijkheden.

Nu ben ik helemaal niet bezig om je om te praten, iedereen kan prima die beslissing voor zichzelf nemen. Ik zit zelf echter in het kamp waar ik niet zo goed snap dat mensen wel duizenden euro's meer betalen voor comfort opties zoals stoelverwarming/-verkoeling, op afstand kunnen bedienen van de airco, etc. maar een laadpaal altijd puur als financieel gewin willen zien. Net zoals dat je met een ICE in welke vorm dan ook er niet aan ontkomt om bij een tankstation te tanken, zie ik een eigen laadpaal ook als iets wat gewoon bij een EV hoort. Je koopt die immers ook niet alleen voor deze auto, maar ook voor de auto die je hierna neemt en wellicht zelfs een 2e auto. ;)

Het is in mijn ogen de overtreffende trap van sowieso al een EV-rijder zijn en nooit meer naar het tankstation te hoeven. Om die reden heb ik ook voor een paar tientjes een 12V compressor gekocht om de banden op spanning te brengen. De TPMS van zowel de e-Soul als de MX-30 bewijzen dat deze goed werkt zolang ik +0,1 bar als instelling gebruik (dat is blijkbaar de afwijking). Volgens mij kostte me dat € 35 en normaal ging ik misschien eens per 2 maanden naar het tankstation om de banden op te pompen voor 50ct. Als ik dat puur financieel bekeken had, zou ik er 70x 2 maanden over doen voor 1 auto of simpelweg 70 maanden voor 2 auto's, bijna 6 jaar dus. Tegen die tijd is het ding misschien zelfs kapot en moet het vervangen worden. Dus zou je ook kunnen beargumenteren dat ook dat financieel geen winst oplevert. Maar het gemak is mij veel waard. Beide auto's staan 's avonds voor de deur en is het veel makkelijker om gelijk van beide de banden even op te pompen dan met elke auto een ritje naar het tankstation te moeten doen, wat ook al een kleine moeite was natuurlijk.

e-Soul ervaring tot nu toe en vergelijk met nieuwe MX-30 ernaast
Anyway, even terug naar de auto zelf. We hebben nu sinds begin deze maand een Mazda MX-30 ernaast, voor degenen die hem niet kennen: 35,5 kWh accu waarvan 30,5 kWh bruikbaar en niet bepaald zuinig, nu zit ik op 22 kWh/100km. Toch al snel 4 kWh/100km meer dan de e-Soul. Daarmee een realistisch bereik van zo'n 130 km nu in de winter en in de zomer 170-200 km volgens andere ervaringsdeskundigen. Prima voor ons als 2e auto waar nog geen 10.000 km per jaar mee gereden wordt.

En ik moet zeggen dat een paar dingen gelijk opvallen, los van de EV verschillen als verbruik en bereik. De MX-30 rijdt veel lekkerder en is stiller zowel qua bandengeluid als windgeruis bij de A-stijl. Maar de e-Soul heeft nog de standaard Nexen banden en de MX-30 staat op Bridgestone Turanza T005 die Lexus ook onder onze oude UX250h had gegooid (waarvan de e-Soul bij ons de opvolger is) en waarvan ik weet dat het goede, stille banden. Qua bandengeluid ga ik ervan uit dat zodra we deze t.z.t. vervangen, dat het veel beter zal gaan.

De e-Soul is echter een allemansvriend. De auto rijdt met het grootste gemak en daarmee bedoel ik dat alles echt supermakkelijk gaat, natuurlijk is met een EV rijden al kinderspel, maar bij gebrek aan een betere vergelijking zou je kunnen zeggen dat de Kia je heel snel het gevoel geeft dat je de auto volledig onder controle hebt en alles van inparkeren tot zicht rondom gewoon erg makkelijk gaat of goed te noemen is. Hetzelfde geldt voor de bediening van alles in het interieur, van airco tot aan het infotainment systeem en stoel-/stuurverwarming. De Mazda vergt wat meer gewenning en ondanks dat die van ons een 360 camera heeft wat echt heel fijn kan zijn, is de langere neus en kont toch iets meer wennen dan je zou denken vanwege het 20cm verschil slechts tussen deze auto's.

Wat ook opvalt is dat de Kia/Hyundai app (ik ken iemand met een Kona EV en de app heet anders, maar ziet er identiek uit) veel beter in elkaar steekt. Ik hoef niemand hier de Kia app uit te leggen, maar de Mazda app ziet er gelikt uit, maar werkt wat omslachtiger en trager. Zo moet je bij het openen van de Mazda app al Face ID gebruiken, waar dat bij Kia pas hoeft bij het opvragen van info of sturen van een opdracht (AC aan bijv). Bij Mazda kan je eenmaal in de app alles doen, maar als je bijv. de accustatus opvraagt, trek je het scherm naar beneden om te verversen en moet je vervolgens pakweg 1-2 min wachten én nog een keer verversen voordat de nieuwe info zichtbaar wordt. Dit werkt toch best frustrerend als je de Kia app gewend bent die gewoon toont dat ie aan het laden is en je gelijk de bijgewerkte info ziet zodra hij klaar is met laden/ophalen van de info. Zo ben ik net als met de Kia weleens vergeten de auto op slot te zetten, kreeg netjes een melding en omdat het thuis voor de deur was met de sleutel op slot gedrukt waarna ik de spiegels in zag klappen. Vervolgens duurde het maar liefst 5 minuten en wel 5-10x refreshen voordat de Mazda app het doorhad. Ik was er zelfs voor naar buiten gelopen om de portieren te checken, maar daar lag het niet aan. Terwijl het bij Kia echt zo simpel is als: melding dat auto niet op slot is, auto op slot drukken met sleutel, app refreshen en na zeg 10-20 sec zie je dat het goed zit. Het zijn kleine dingen, maar op dat gebied zie je dat het voor Mazda echt nog heel nieuw is en Kia/Hyundai een concern is waar zelfs zonder de nieuwste tweeling (EV6/Ioniq 5) ze flinke ervaring hebben sinds de eerste e-Soul en Ioniq classic.

Ook zoiets: ik heb er via een forum achter moeten komen hoe ik de Mazda via de app voorverwarm (of koel in de zomer), daarvoor moet je de AC knop in de app ingedrukt houden en gaat er een cirkel om de knop lopen als een soort progress bar en pas als die na 2-3 sec vol is (helemaal rond), activeert de app/auto het voorverwarmen. En dit geldt voor alle acties/opdrachten die je naar de auto wilt sturen. Op dat soort momenten merk je pas hoe goed Kia alles voor elkaar heeft. Kort op die knop drukken (tappen) wat je gewend bent op een smartphone, laat geen enkele indicatie zien dat er wat gebeurt. Tuurlijk, als je het eenmaal weet is het niet zo'n probleem, maar intuitief is het dus niet. En dat merken we bij Kia, waarvan je soms achteraf pas merkt hoe intuitief het allemaal werkt. Hoe ik onze e-Soul weleens opsom is: het is niet moeders mooiste (met name vanwege de achterkant) en het is een erg goed rijdende auto, maar buiten dat klopt wel alles eraan, is de auto behoorlijk zuinig, erg ruim van binnen, vol met opties en heb ik dus niks écht te klagen.

Een ander punt is de lane-centering of lane-assist. Zoals jullie allemaal zullen weten werken de Kia hulpsysteem behoorlijk goed en zodra je het inschakelt of al ingeschakeld hebt staan, vergt het geen enkele moeite. Omgekeerd vinden sommigen het iets teveel bemoeienis van de auto, maar het werkt tenminste wel. De Mazda heeft beide ook, maar ik heb op een heel kort stuk na nog nooit de actieve lane-centering aan zien springen. Of ik nu op 50/60/80-wegen of snelwegen reed, geen idee. In het Mazda forum heeft ook niemand me uit kunnen leggen hoe ik dit werkend krijg. Ja, het werkt net als bij Kia i.c.m. (adaptive) cruise control, maar het is gewoon zo onduidelijk voor de bestuurder waarom het niet werkt bij de Mazda. Ook gebruikt Mazda verschillende methodes om op het Heads-up Display te tonen of iets actief is. Kia doet eigenlijk alles met een wit symbool als iets "standby" staat en groen als het actief is, maar Mazda gebruikt de ene keer ditzelfde, de andere keer een wit symbool als iets actief is en symbool weg als het niet actief of standby is en weer andere keren een oranje symbool als het niet actief of standby is.

Nu is de Mazda een tweede auto en zijn we ook daar heel tevreden over voor wat ie moet doen, maar juist door die vergelijking voor de deur te hebben staan (los van het bereik, wat natuurlijk geen vergelijk is) valt des te meer op hoe goed Kia z'n zaakjes op orde heeft. Ik heb best veel verschillende auto's gereden de laatste 10 jaar en eerlijk is eerlijk: puur op rijdynamiek moet je geen Kia nemen, of in ieder geval niet hun EV's, maar het rijdt gewoon lekker comfortabel, zuinig en bomvol met opties. En bovenal: alles doet het hoe je het verwacht, dat is iets wat ik van tevoren nog niet eens zo door had, maar nu we verschillende andere auto's geprobeerd hebben en de Mazda als 2e auto hebben, valt het op.

Wat Mazda wel beter doet is het Heads-up Display. Bij de e-Soul is dit een plastic bordje wat omhoog komt waarop geprojecteerd wordt, wat prima werkt en ik ook niks over te klagen heb. Maar nu ik de Mazda heb ervaren die direct op de vooruit projecteert, merk ik wel dat dat nog fijner is. Het zit qua gezichtsveld nog meer voor je. Bij de Kia kijk je ongeveer op de neus van de auto, bij de Mazda op de weg voor de neus. Kleinigheidje.

Kortom: nog steeds zeer tevreden over de e-Soul. Ik denk altijd al na over wat de opvolger 'moet gaan worden' en ik moet zeggen dat ik op dit moment nog wel het meeste neig naar de EV6 of Ioniq 5, juist dankzij de zeer goede ervaring die we tot nu toe hebben met de e-Soul en Kia in het algemeen. En met een schuin oog ga ik de Toyoya bz4x ook in de gaten houden, ik heb namelijk lang Toyota/Lexus gereden en daarom altijd nog een zwak voor dat merk. Er rijden bij mij in de wijk inmiddels 2 EV6 en 1 Ioniq 5. De EV6 zijn zwart en rood en de Ioniq 5 is een grijze. Helaas moet ik zeggen dat ik de EV6 in het echt niet mooi vind. Beide kleuren doen me niks, maar buiten dat: de koplampen vind ik geen karakter hebben en de achterkant is heel bijzonder maar niet per se mooi. Ik hoor ook genoeg mensen de e-Soul niet mooi vinden, wat prima is, maar persoonlijk vind ik de voorkant van de e-Soul juist erg gaaf. En bij de EV6 vind ik de auto als geheel meer in balans, maar geen enkel aspect vind ik écht mooi te noemen. De Ioniq 5 vind ik dan veel meer losmaken. Maar dat is smaak. :)

[ Voor 30% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-01-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Laatst online: 20:22
Aomi schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:33:
Een van onze E-Souls heeft nog steeds last van een zoemend/brommend geluid............ na een proefrit zeiden ze vol trots dat het verholpen was.
Nou, niet dus. Het geluid is misschien nog wel erger. Zelf hebben we het idee dat het geluid uit de elektromotor komt, aangezien het geluid alleen hoorbaar is bij accelereren of remmen op de motor.
Bij uitrollen met regeneratie op 0 hoor je niks namelijk.

Binnenkort mag ie weer terug, dit is geen oplossing zo. :+
Kijk eens in het E-Niro deel van het Kia club forum, ik meen daar gelezen te hebben dat er bij een aantal auto's met deze klachten de motor (of een deel daarvan) vervangen is.
Anders vind je wellicht nog wat info (google) in de britse of amerikaanse fora.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Peter-036 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Kijk eens in het E-Niro deel van het Kia club forum, ik meen daar gelezen te hebben dat er bij een aantal auto's met deze klachten de motor (of een deel daarvan) vervangen is.
Anders vind je wellicht nog wat info (google) in de britse of amerikaanse fora.
Klopt, het ging hier vooral om eerdere 2019 modellen. Ik heb een e-Niro gereden die dat probleem had en daar was het niet brommend/zoemend, maar juist bonkend. Alsof er iets onder je band vastzit wat ook bij sneller/langzamer rijden ineens sneller of langzamer zichzelf opvolgt.

Brommend/zoemend (zoals Aomi het omschrijft) klinkt bij mij meer als een monotone, continu aanwezig zijnd geluid. En dat is zeker niet het Kia elektrische motor probleem.

@Aomi Er zijn codes beschikbaar van de elektrische motor waarmee dit probleem zich wel en niet voor deed. Ik weet ze niet meer, maar zijn inderdaad op fora te vinden. Let wel: ik ken jouw situatie verder niet, maar ik weet dat Kia zeer moeilijk doet als je auto niet oorspronkelijk uit NL komt en/of niet in onderhoud is geweest bij Kia zelf omwille van garantie. Anders rekenen ze 6k voor vervanging van de elektrische motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
Inmiddels heeft Kia een nieuwe motor besteld. Zit een redelijke levertijd op, dus even geduld nog.

Datum eerste inschrijving is april 2020 en origineel Nederlands. Geen idee wat het bouwjaar is.

Overigens krijgt ie elke 15k km keurig een beurt bij een Kia dealer (tevens is het een leaseauto) dus ik neem aan dat er geen kosten zijn, en als ze er al zijn is het voor de lease maatschappij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsido
MooDyBLueS schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Je kan een thuislader op twee manieren benaderen:
1. Kostenbesparing, zoals jij nu doet.
2. Gemak en toekomstgerichtheid.

Wij hebben wel een thuislader, 3-fase 17 kWh (lader kan tot 22 kW, aansluiting niet zonder jaarlijks meer te betalen). Onze e-Soul is 1-fase evenals onze MX-30, dus 5,7 kW laden. Had niet veel gescheeld of er was een Zoe ZE50 gekomen die 3-fase 22 kW (en dus 17 kW bij ons) kan laden, maar uiteindelijk werd de tweede auto de Mazda vanwege de prijs en opties en leeftijd.

Anyway, als je puur naar kostenbesparing kijkt, kan het afhankelijk van je situatie inderdaad lastig worden. Zelfs de vergelijking met 37ct/kWh publiekelijk laden is een lastige. Wij waren voor de Zappi V2 zo'n € 1400 kwijt incl. alles wat erbij kwam, flinke smak geld maar dan hebben we wel een van de meest luxe die ook nog met onze zonnepanelen samenwerkt en puur op zonnepanelen kan laden als er genoeg opbrengst is. Met een verschil van 13ct/kWh bij ons nu kost het ruim 10.750 kWh voordat dat terugverdiend is (zonnepanelen niet meegerekend). Met 18 kWh/100 km duurt dat net geen 60.000 km. In ons geval zo'n 3 jaar, met alleen de e-Soul.

Met 25ct/kWh op je werk is dat inderdaad amper nog goed te praten, puur financieel gezien. Je kan het echter ook op twee andere manieren bekijken: ten eerste hoef je niet zo'n luxe exemplaar als de Zappi te nemen, maar kan je voor de helft van het geld ook klaar zijn én nog steeds een 3-fase 22 kW lader hebben.
Buiten dat is het ook een stuk gemak en toekomstgerichtheid. Natuurlijk, of je nu op je werk of thuis inplugt, daar zit geen verschil in qua gemak. Wel qua bruikbaarheid. Op het werk heb je potentieel de kans dat met meer EV-rijders je een keer niet kan laden, thuis heb je dat nooit. Thuis kan je ook steevast 8 uur of meer aan één stuk laden (ik ga er even gemakshalve vanuit dat iemand worst-case 22u thuiskomt en om 6u weer weg moet). Met een 1-fase e-Soul op 5,7 kW laad je dik 40 kWh bij in zo'n sessie en na pakweg 10-11 uur zit de auto altijd weer vol. Een 3-fase e-Soul op een 3-fase aansluiting zit van zo goed als leeg na 6-7 uur alweer helemaal vol dan (de auto is tot 11 kW beperkt).
Daarnaast weet je ook niet wat de toekomst gaat brengen qua werk, wat als je ineens ander werk of geen werk hebt om wat voor reden dan ook. Dan wordt je ineens verplicht om maar publiek te laden a minstens 37ct/kWh en als dat in de buurt niet (altijd) kan, hoe doe je het dan? Maar zelfs nu: hoe doe je het met opladen als je toch in het weekend een langere rit moet maken of net achter de rug hebt? Zijn er dan genoeg publieke plekken in de buurt? Die dan ook nog eens 37ct/kWh kosten. Natuurlijk, voor incidenteel gebruik of zelfs 80% op je werk opladen en (als voorbeeld) elke 2 weken een keer in het weekend in de wijk laden, is financieel nog steeds goedkoper, maar vereist wel wat meer planning/denkwerk en je hebt wat meer afhankelijkheden.

Nu ben ik helemaal niet bezig om je om te praten, iedereen kan prima die beslissing voor zichzelf nemen. Ik zit zelf echter in het kamp waar ik niet zo goed snap dat mensen wel duizenden euro's meer betalen voor comfort opties zoals stoelverwarming/-verkoeling, op afstand kunnen bedienen van de airco, etc. maar een laadpaal altijd puur als financieel gewin willen zien. Net zoals dat je met een ICE in welke vorm dan ook er niet aan ontkomt om bij een tankstation te tanken, zie ik een eigen laadpaal ook als iets wat gewoon bij een EV hoort. Je koopt die immers ook niet alleen voor deze auto, maar ook voor de auto die je hierna neemt en wellicht zelfs een 2e auto. ;)

Het is in mijn ogen de overtreffende trap van sowieso al een EV-rijder zijn en nooit meer naar het tankstation te hoeven. Om die reden heb ik ook voor een paar tientjes een 12V compressor gekocht om de banden op spanning te brengen. De TPMS van zowel de e-Soul als de MX-30 bewijzen dat deze goed werkt zolang ik +0,1 bar als instelling gebruik (dat is blijkbaar de afwijking). Volgens mij kostte me dat € 35 en normaal ging ik misschien eens per 2 maanden naar het tankstation om de banden op te pompen voor 50ct. Als ik dat puur financieel bekeken had, zou ik er 70x 2 maanden over doen voor 1 auto of simpelweg 70 maanden voor 2 auto's, bijna 6 jaar dus. Tegen die tijd is het ding misschien zelfs kapot en moet het vervangen worden. Dus zou je ook kunnen beargumenteren dat ook dat financieel geen winst oplevert. Maar het gemak is mij veel waard. Beide auto's staan 's avonds voor de deur en is het veel makkelijker om gelijk van beide de banden even op te pompen dan met elke auto een ritje naar het tankstation te moeten doen, wat ook al een kleine moeite was natuurlijk.

e-Soul ervaring tot nu toe en vergelijk met nieuwe MX-30 ernaast
Anyway, even terug naar de auto zelf. We hebben nu sinds begin deze maand een Mazda MX-30 ernaast, voor degenen die hem niet kennen: 35,5 kWh accu waarvan 30,5 kWh bruikbaar en niet bepaald zuinig, nu zit ik op 22 kWh/100km. Toch al snel 4 kWh/100km meer dan de e-Soul. Daarmee een realistisch bereik van zo'n 130 km nu in de winter en in de zomer 170-200 km volgens andere ervaringsdeskundigen. Prima voor ons als 2e auto waar nog geen 10.000 km per jaar mee gereden wordt.

En ik moet zeggen dat een paar dingen gelijk opvallen, los van de EV verschillen als verbruik en bereik. De MX-30 rijdt veel lekkerder en is stiller zowel qua bandengeluid als windgeruis bij de A-stijl. Maar de e-Soul heeft nog de standaard Nexen banden en de MX-30 staat op Bridgestone Turanza T005 die Lexus ook onder onze oude UX250h had gegooid (waarvan de e-Soul bij ons de opvolger is) en waarvan ik weet dat het goede, stille banden. Qua bandengeluid ga ik ervan uit dat zodra we deze t.z.t. vervangen, dat het veel beter zal gaan.

De e-Soul is echter een allemansvriend. De auto rijdt met het grootste gemak en daarmee bedoel ik dat alles echt supermakkelijk gaat, natuurlijk is met een EV rijden al kinderspel, maar bij gebrek aan een betere vergelijking zou je kunnen zeggen dat de Kia je heel snel het gevoel geeft dat je de auto volledig onder controle hebt en alles van inparkeren tot zicht rondom gewoon erg makkelijk gaat of goed te noemen is. Hetzelfde geldt voor de bediening van alles in het interieur, van airco tot aan het infotainment systeem en stoel-/stuurverwarming. De Mazda vergt wat meer gewenning en ondanks dat die van ons een 360 camera heeft wat echt heel fijn kan zijn, is de langere neus en kont toch iets meer wennen dan je zou denken vanwege het 20cm verschil slechts tussen deze auto's.

Wat ook opvalt is dat de Kia/Hyundai app (ik ken iemand met een Kona EV en de app heet anders, maar ziet er identiek uit) veel beter in elkaar steekt. Ik hoef niemand hier de Kia app uit te leggen, maar de Mazda app ziet er gelikt uit, maar werkt wat omslachtiger en trager. Zo moet je bij het openen van de Mazda app al Face ID gebruiken, waar dat bij Kia pas hoeft bij het opvragen van info of sturen van een opdracht (AC aan bijv). Bij Mazda kan je eenmaal in de app alles doen, maar als je bijv. de accustatus opvraagt, trek je het scherm naar beneden om te verversen en moet je vervolgens pakweg 1-2 min wachten én nog een keer verversen voordat de nieuwe info zichtbaar wordt. Dit werkt toch best frustrerend als je de Kia app gewend bent die gewoon toont dat ie aan het laden is en je gelijk de bijgewerkte info ziet zodra hij klaar is met laden/ophalen van de info. Zo ben ik net als met de Kia weleens vergeten de auto op slot te zetten, kreeg netjes een melding en omdat het thuis voor de deur was met de sleutel op slot gedrukt waarna ik de spiegels in zag klappen. Vervolgens duurde het maar liefst 5 minuten en wel 5-10x refreshen voordat de Mazda app het doorhad. Ik was er zelfs voor naar buiten gelopen om de portieren te checken, maar daar lag het niet aan. Terwijl het bij Kia echt zo simpel is als: melding dat auto niet op slot is, auto op slot drukken met sleutel, app refreshen en na zeg 10-20 sec zie je dat het goed zit. Het zijn kleine dingen, maar op dat gebied zie je dat het voor Mazda echt nog heel nieuw is en Kia/Hyundai een concern is waar zelfs zonder de nieuwste tweeling (EV6/Ioniq 5) ze flinke ervaring hebben sinds de eerste e-Soul en Ioniq classic.

Ook zoiets: ik heb er via een forum achter moeten komen hoe ik de Mazda via de app voorverwarm (of koel in de zomer), daarvoor moet je de AC knop in de app ingedrukt houden en gaat er een cirkel om de knop lopen als een soort progress bar en pas als die na 2-3 sec vol is (helemaal rond), activeert de app/auto het voorverwarmen. En dit geldt voor alle acties/opdrachten die je naar de auto wilt sturen. Op dat soort momenten merk je pas hoe goed Kia alles voor elkaar heeft. Kort op die knop drukken (tappen) wat je gewend bent op een smartphone, laat geen enkele indicatie zien dat er wat gebeurt. Tuurlijk, als je het eenmaal weet is het niet zo'n probleem, maar intuitief is het dus niet. En dat merken we bij Kia, waarvan je soms achteraf pas merkt hoe intuitief het allemaal werkt. Hoe ik onze e-Soul weleens opsom is: het is niet moeders mooiste (met name vanwege de achterkant) en het is een erg goed rijdende auto, maar buiten dat klopt wel alles eraan, is de auto behoorlijk zuinig, erg ruim van binnen, vol met opties en heb ik dus niks écht te klagen.

Een ander punt is de lane-centering of lane-assist. Zoals jullie allemaal zullen weten werken de Kia hulpsysteem behoorlijk goed en zodra je het inschakelt of al ingeschakeld hebt staan, vergt het geen enkele moeite. Omgekeerd vinden sommigen het iets teveel bemoeienis van de auto, maar het werkt tenminste wel. De Mazda heeft beide ook, maar ik heb op een heel kort stuk na nog nooit de actieve lane-centering aan zien springen. Of ik nu op 50/60/80-wegen of snelwegen reed, geen idee. In het Mazda forum heeft ook niemand me uit kunnen leggen hoe ik dit werkend krijg. Ja, het werkt net als bij Kia i.c.m. (adaptive) cruise control, maar het is gewoon zo onduidelijk voor de bestuurder waarom het niet werkt bij de Mazda. Ook gebruikt Mazda verschillende methodes om op het Heads-up Display te tonen of iets actief is. Kia doet eigenlijk alles met een wit symbool als iets "standby" staat en groen als het actief is, maar Mazda gebruikt de ene keer ditzelfde, de andere keer een wit symbool als iets actief is en symbool weg als het niet actief of standby is en weer andere keren een oranje symbool als het niet actief of standby is.

Nu is de Mazda een tweede auto en zijn we ook daar heel tevreden over voor wat ie moet doen, maar juist door die vergelijking voor de deur te hebben staan (los van het bereik, wat natuurlijk geen vergelijk is) valt des te meer op hoe goed Kia z'n zaakjes op orde heeft. Ik heb best veel verschillende auto's gereden de laatste 10 jaar en eerlijk is eerlijk: puur op rijdynamiek moet je geen Kia nemen, of in ieder geval niet hun EV's, maar het rijdt gewoon lekker comfortabel, zuinig en bomvol met opties. En bovenal: alles doet het hoe je het verwacht, dat is iets wat ik van tevoren nog niet eens zo door had, maar nu we verschillende andere auto's geprobeerd hebben en de Mazda als 2e auto hebben, valt het op.

Wat Mazda wel beter doet is het Heads-up Display. Bij de e-Soul is dit een plastic bordje wat omhoog komt waarop geprojecteerd wordt, wat prima werkt en ik ook niks over te klagen heb. Maar nu ik de Mazda heb ervaren die direct op de vooruit projecteert, merk ik wel dat dat nog fijner is. Het zit qua gezichtsveld nog meer voor je. Bij de Kia kijk je ongeveer op de neus van de auto, bij de Mazda op de weg voor de neus. Kleinigheidje.

Kortom: nog steeds zeer tevreden over de e-Soul. Ik denk altijd al na over wat de opvolger 'moet gaan worden' en ik moet zeggen dat ik op dit moment nog wel het meeste neig naar de EV6 of Ioniq 5, juist dankzij de zeer goede ervaring die we tot nu toe hebben met de e-Soul en Kia in het algemeen. En met een schuin oog ga ik de Toyoya bz4x ook in de gaten houden, ik heb namelijk lang Toyota/Lexus gereden en daarom altijd nog een zwak voor dat merk. Er rijden bij mij in de wijk inmiddels 2 EV6 en 1 Ioniq 5. De EV6 zijn zwart en rood en de Ioniq 5 is een grijze. Helaas moet ik zeggen dat ik de EV6 in het echt niet mooi vind. Beide kleuren doen me niks, maar buiten dat: de koplampen vind ik geen karakter hebben en de achterkant is heel bijzonder maar niet per se mooi. Ik hoor ook genoeg mensen de e-Soul niet mooi vinden, wat prima is, maar persoonlijk vind ik de voorkant van de e-Soul juist erg gaaf. En bij de EV6 vind ik de auto als geheel meer in balans, maar geen enkel aspect vind ik écht mooi te noemen. De Ioniq 5 vind ik dan veel meer losmaken. Maar dat is smaak. :)
toon volledige bericht
Ik ga op termijn ook wel een thuis lader nemen alleen heb "nog" geen oprit en ben van plan te verhuizen. Dus geen haast. Ioniq 5 heb ik bekeken en uiteindelijk niet gedaan. De soul heeft meer hoofdruimte en ik vond het ontbreken van een achterruit wisser echt een gemis. Bij een collega is er niet door heen te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ach ja, het is ook maar waar je woont. Als je in Limburg of Brabant loopt is het zelfs nu goedkoper om openbaar te laden dan thuis.

€ 0,2178 per kWh via Vattenfall incharge is de helft goedkoper dan de huidige prijs aan huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:01:
ach ja, het is ook maar waar je woont. Als je in Limburg of Brabant loopt is het zelfs nu goedkoper om openbaar te laden dan thuis.

€ 0,2178 per kWh via Vattenfall incharge is de helft goedkoper dan de huidige prijs aan huis
Wow, hier in Flevoland is alles eigenlijk 37ct of soms zelfs 40ct/kWh publiek. Maar zit je dan aan de 30ct/kWh thuis? Ik weet dat stroom duurder is geworden, maar toch niet zoveel? Ik zit nu op 23ct/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Wow, hier in Flevoland is alles eigenlijk 37ct of soms zelfs 40ct/kWh publiek. Maar zit je dan aan de 30ct/kWh thuis? Ik weet dat stroom duurder is geworden, maar toch niet zoveel? Ik zit nu op 23ct/kWh.
ik gelukkig ook, maar ik zat vanmorgen eens te kijken. Als ik nu een contract zou afsluiten ben je rond de €0.47 per kWh kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:06:
[...]

ik gelukkig ook, maar ik zat vanmorgen eens te kijken. Als ik nu een contract zou afsluiten ben je rond de €0.47 per kWh kwijt
Holy fuck, ik heb even gekeken en inderdaad zeg: ik zou op €0,4995 uitkomen. Dat is dus meer dan een verdubbeling! Net nu ik alles naar elektriciteit over ben gaan zetten, van auto tot aan warmtepomp i.p.v. stadswarmte, wat vele tienduizenden euro's heeft gekost en dan krijg je dit... voelt toch wel als spaarder die z'n zuurverdiende geld investeert in energiezuinige maatregelen die gewoon even keihard hiermee als loser neergezet wordt. Met die tarieven kan ik juist beter aan de overkant publiekelijk gaan laden. Daar gaat mijn €1400 investering in een laadpaal.

Edit: ik schrik omdat in april mijn 3-jarige contract afloopt. Denk dat ik maar variabel ga kiezen én publiek ga laden. We hebben zonnepanelen, maar die brengen zo'n 5200 kWh per jaar op, de Kia e-Soul zou daar al zo'n 3000 van opsnoepen, met het huis wat op 2700 zit. Allemaal wat off-topic, maar ik ga toch maar eens uitrekenen wat voordeliger is: alles publiek laden a 37ct/kWh (evt. zelfs abo afnemen ergens) en dan de ±2500 kWh overtollige opbrengst terugleveren en geld voor vangen of toch proberen binnen de opbrengst op te blijven laden en alleen de rest publiek doen.

[ Voor 26% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-01-2022 15:27 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste