Toon posts:

Het grote Kia e-soul topic

Pagina: 1
Acties:

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:46

Dit topic is bedoeld om ervaringen met elkaar te delen op het gebied van opties, leverdata, bereik, tips & meer.

Configuraties:
  • 39.2kWh ComfortLine
  • 39.2kWh DynamicLine
  • 39.2kWh DynamicPlusLine
  • 64kWh DynamicPlusLine
  • 64kWh ExecutiveLine

[Voor 16% gewijzigd door mm.kool op 20-09-2020 21:06]

• mm.kool
Vorige week onze Kia e-soul Executive Line MY20 (64 kWh) opgehaald. De e-soul MY20 is een korte periode aangeboden in de PL via anwb.nl voor een prima prijs. De (inmiddels toegekende) subsidie gaat daar nog vanaf. De prijs was aantrekkelijk omdat de MY 20 (modeljaar 2020) 'slechts' 1-fase kan laden maar verder is er weinig verschil met de MY21. Omdat we de auto privé gebruiken (ik werk inmiddels niet meer) is dat 1-fase laden geen groot probleem. Thuis een laadpunt laten monteren. Een Blackboxx van DIC laadsystemen. Werkt naar behoren.
De eerste indruk is erg goed. Fijn rijdende auto waar je zo in wegrijdt. Wat rijdt een elektrisch auto toch fijn. Er is al veel over geschreven en gezegd maar ervaar het zelf om je te overtuigen. Over de 'looks' valt niet te twisten ........... wij vinden hem mooi. <3
Omdat ik nog maar 250 km heb gereden kan ik nog geen echte review geven. Dat komt vast nog.

• mm.kool
Had van het bestaan van frunk.at nog niet gehoord. Bedankt voor de tip! Lijkt mij wel meerwaarde te hebben zo'n frunk.

Frunk draadje van Kiaclub NL:
https://www.kiaclub.nl/to...nd-e-niro-frunk-ervaring/

• mm.kool
Zo de eerste 1250 km zitten er op met onze Kia e-soul Executive Line MY20 (64 kWh). Nog niet heel veel maar voldoende om mijn eerste ervaringen te delen. Overall vind ik het een heel fijn rijdende en zeer complete auto. Er is maar weinig meer te wensen met dit uitrustingsniveau. Hieronder de plussen en minnen:

Plus:
  • Rijdt uiterst comfortabel en (tot 110 km/h) voldoende stil.
  • Zeer compleet
  • Intuïtieve bediening met handige fysieke knoppen.
  • Ruim voor alle inzittenden. Kofferbak voor ons ruim voldoende zeker als je de bodem in de laagste stand zet. Wij zijn met z'n tweeën.
  • Verbruik is heel schappelijk. Ik zit nu op 16 á 17 kWh per 100 km. Ben overigens geen "strepentrekker".
  • Instellingen voor regeneratie zijn top. Je gaat hierdoor nog beter anticiperen en doseren met het stroompedaal. Voor mij is dat extra rijplezier. En natuurlijk de stuurflipper waarmee je de auto zonder remmen tot stilstand kan brengen.
  • Eigenzinnig uiterlijke (is voor mij een 'plus'). Al aantal keren nieuwsgierige mensen om de auto gehad met uiteenlopende reacties over het uiterlijk.
  • Fijne rij assistenten. Ze vergen wel gewenning, vooral de smart cruise control. Maar wat is een adaptieve snelheidsregeling prettig!
  • Zeer uitgebreid en snel reagerend multi-media/navigatie/etc systeem.
  • De UVO app is top. Altijd actuele info over de laadstatus, deurvergrendeling, locatie vd auto e.d. En je auto voorverwarmen of koelen op afstand.......wat is dat handig zeg!
Min:
  • Ik mis een frunk. Daar is ruimte genoeg voor. Gemiste kans van Kia.
  • Lane assist. Minpuntje is dat de auto voor mijn gevoel teveel neigt naar de linker rijbaanstreep. Ik rij liever meer langs de rechter rijbaanstreep.
  • Head up display staat iets te schuin waardoor ik (ben 1.86 m) de bovenste aanwijzingen in het display alleen kan zien als ik mijn hoofd laat zakken. Edit: dit is, na een tip (zie hieronder), inmiddels verholpen. Blijkt eenvoudig instelbaar via het menu.
  • 1-fase laden. Voor mij geen probleem (ik kan thuis laden en gebruik hem alleen privé) maar als je een elektrische auto voor dagelijks (werk-)gebruik nodig hebt is 3-fase handiger. Op de MY21 is dat inmiddels 3-fase geworden.
Tot zover voor nu.

• mm.kool
--MeAngry-- schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:31:
[...]
Je weet dat je de hoogte van de HUD kunt afstellen he?
Nee dat wist ik niet. Heb het nu gelezen in de handleiding en ga de hoek anders instellen. Bedankt voor de tip!

• mm.kool
De e-soul 64 kWh wordt (net als de e-niro) minder duur. De 64 kWh versie is er nu vanaf 36.495 eu.

https://www.autoweek.nl/a...ul-64-kwh-stuk-goedkoper/

• mm.kool
Ik vind dat het prijsverschil tussen bijv. de Dynamic line en de Executive line (zo’n 6000 eu) behoorlijk groot is tov wat je er extra voor ‘krijgt’. Die extra’s zijn best handig en luxe maar die zijn voor mij geen 6000 eu extra waard. Als die uitvoering (dynamicline) er in juni geweest was had ik waarschijnlijk daar voor gekozen. Maar goed het is voor mij een niet bestaand probleem want ik rijd met heel veel plezier in onze Soul (exec line).

Vandaag wordt trouwens een trekhaak gemonteerd. Kan hem zo ophalen.

• mm.kool
greatgonzo schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:49:
goed nieuws.. onze MY21 is binnen en kunnen we volgende week donderdag afhalen!
Leuk! Benieuwd naar jouw ervaringen.

• mm.kool
Het HUD is af te stellen hoor. Dat kan via het menu dat je activeert door de MODE knop van rechter deel van de stuurbediening (zie plaatje) in te drukken. Daarna is het de 1e keuze.De rest wijst vanzelf.

• mm.kool
De soul mag terug voor een mogelijke storing in de regeleenheid van abs/esc.

• mm.kool
[quote]mm.kool schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:09:
Vorige week onze Kia e-soul Executive Line MY20 (64 kWh) opgehaald.

@greatgonzo

• mm.kool
Wingie schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:17:
Vraagje meer mensen last van dat de UVO app niet werkt en geen verbinding met de auto kan krijgen en vise versa mijn soul kon vandaag ook geen verbinding maken.
Dat heb ik 1 keer gehad. Na een rit met de auto werkte het weer.

• mm.kool
Bedankt voor de tip.
De gemeten waarden zijn significant hoger dan de fabriekswaarden. Vooral dat koppel! De fabrieksopgave is trouwens 395 Nm en in het filmpje geeft men 350 Nm op. Ik ga ervan uit dat de vertaling klopt maar je gaat bijna twijfelen.
Nu nog banden onder de Soul die deze power en beetje netjes verwerken kunnen. De nexen banden bakken er maar weinig van.

[Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 02-01-2021 15:40]

• mm.kool
Hieronder een leuke video van een enthousiaste e-soul rijder. Het glas is bij deze man altijd half vol. 😀
Roadtrip van ruim 2500 km naar Italië. Wel af en toe ff doorspoelen want hij duurt best lang. Veel gratis laden, weinig laadproblemen en een gemiddeld verbruik van 14,7 kwh voor de hele trip!
Oh ja, hij spreekt duits.

En nog een over een trip van 1200 km van dezelfde persoon met aan het eind wat tips.

[Voor 22% gewijzigd door mm.kool op 24-01-2021 09:20]

• mm.kool
Vraagje:
als ik de e-soul voorverwarm via de app dan maakt de auto (warmtepomp?) een brommend geluid. Hij verwarmd prima en ook stuur en stoel zijn lekker warm. Zodra ik de auto van het slot haal stopt alles. Is dat brommende geluid normaal en/of hebben jullie andere ervaringen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mm.kool
Zat standaard bij mijn e-soul net als de ‘mennekes’ laadkabel voor de wallbox.

[Voor 137% gewijzigd door mm.kool op 21-05-2021 23:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Vandaag voor het eerst een echt warme dag met de e-soul. Toen ik instapte was het minstens 30 graden in de auto. Starten en de airco aangezet. Instellingen zoals op de foto.
Bij mijn vorige auto begon de airco direct koude lucht te blazen. Vrij snel was het dan aangenaam.
Bij de e-soul kwam er voortdurend lauw warme lucht uit de roosters. De hele rit benauwd warm in de auto en absoluut niet het aantal graden dat ik had ingesteld (eerst 20 graden en daarna lager om maar wat te proberen). Heb het instructieboekje er nog op na geslagen. Maar met de instructie die daar in stond ook geen succes. Is de boel stuk of doe ik iets verkeerd? Iemand enig idee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Thnx, ik denk het ook. Donderdag gaat hij naar de garage. Benieuwd wat het euvel is.

• mm.kool
Bedankt voor je reactie. Heb ik geprobeerd maar dan werkt de airco en stoelkoeling ook niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Vandaag de e-soul weer opgehaald. Bleek dat er te weinig koelmiddel in de airco zat. Men dacht aan een lek maar dat is na een aantal onderzoeken, waaronder nachtje airco onder hoge druk, niet gevonden. Airco is nu weer afgevuld met voldoende koelmiddel en voorzien van een detectiemiddel. Over 2 weken moet de auto terug en kunnen ze met een speciale lamp zien of er detectiemiddel is gelekt. Zo niet dan is de diagnose dat de auto in de fabriek onvoldoende is afgevuld met koelmiddel.
Dat laatste zou best kunnen want zo lekker koel als de airco nu blaast heb ik nog niet meegemaakt. Stoelkoeling ook OK.

• mm.kool
Ik durf niet met zekerheid te stellen dat de stoelkoeling van de airco koeling gebruik maakt hoor. Ik zal dat nog eens navragen bij de dealer.

• mm.kool
mm.kool schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:48:
Vandaag de e-soul weer opgehaald. Bleek dat er te weinig koelmiddel in de airco zat. Men dacht aan een lek maar dat is na een aantal onderzoeken, waaronder nachtje airco onder hoge druk, niet gevonden. Airco is nu weer afgevuld met voldoende koelmiddel en voorzien van een detectiemiddel. Over 2 weken moet de auto terug en kunnen ze met een speciale lamp zien of er detectiemiddel is gelekt. Zo niet dan is de diagnose dat de auto in de fabriek onvoldoende is afgevuld met koelmiddel.
Dat laatste zou best kunnen want zo lekker koel als de airco nu blaast heb ik nog niet meegemaakt. Stoelkoeling ook OK.
Paar weken terug weer naar de dealer geweest waarbij ze met een speciale lamp gezocht hebben naar een eventueel lek. Niet gevonden. Conclusie: de soul is af-fabriek met te weinig koelmiddel afgeleverd.

Vandaag de nieuwe UVO app geïnstalleerd. 👍 Ziet er gelikter uit dan de ‘oude’. Heb nog geen echt nieuwe functies ontdekt. Nou ja, je kunt je agenda koppelen met de app, het home menu personaliseren en er zijn POI zoals winkels, restaurants, laadpalen e.d. toegevoegd.

[Voor 6% gewijzigd door mm.kool op 07-07-2021 23:21]

• mm.kool
Mijn vakantie ervaring met de e-soul staat hier: mm.kool in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

• mm.kool
Ferry34 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:17:

- geen 1 pedal drive.
Regen op max, gelukkig rem ik met links.
Zoals hiervoor al geschreven is: de linker flipper in gedrukt houden en de auto komt tot stilstand. Als je de flipper na 1 a 2 seconden loslaat blijft auto stilstaan ook op een helling.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• mm.kool
Voor het eerst aan de snellader bij Tesla. De laadkabel van de supercharger is kort vanwege de laadklep die bij Tesla links achter zit. Maar met de Soul ging het net. Klein beetje op/over de streep van het vak. Het alternatief is het vak ernaast te gebruiken maar dan blokker je een plek voor een ander. Van de 28 waren er overigens slechts 4 bezet (op een woensdag rond 16 uur).
De app werkte perfect. Nu zijn de superchargers van Tesla op 10 plekken in NL op proef open voor andere merken. Ik hoop snel in heel Europa.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging

[Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 09-12-2021 20:11]

• mm.kool
Op de supercharger zit geen display voor zo ver ik kon zien. In de tesla app kon ik ook geen laadsnelheid ontdekken. Maar op het display/dashboard van de soul zag ik dat het 45 kw was. Heb maar een minuut of 5 aan de lader gestaan. Was om uit te proberen.

• mm.kool
Heb jij toevallig ook een frunk geinstalleerd? Goede ervaringen mee?
Die frunk van frunk.at is een prima ding. De kunststofkap die op de motor zit moet je los klikken en op dezelfde aansluitpunten klik je de frunk. Past precies en de motorkap sluit er mooi op aan. Kabels, lekkebandenset, gevaren driehoek (en meer) past er allemaal in.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de frunk al maanden in de garage heb staan. Ik had hem verwijderd ivm bezoek aan de dealer (je weet niet of ze er moeilijk over doen…vandaar) en na die tijd niet meer gemonteerd. Alles ligt nu weer in de kofferbak. Het grootste dat ik normaal gesproken in de Soul vervoer is een krat boodschappen of een racefiets dus kabels achterin is dan geen punt. Maar als de kofferbak vol moet ivm vakantie ofzo dan zet ik de frunk er weer in.

• mm.kool
Sinds de laatste update van de navigatie e.d (sept. 21) komt een ingegeven adres (tbv de navigatie) via de UVO app niet aan in de auto. Als ik het adres verstuur met de app krijg ik keurig de melding dat de opdracht is verstuurd. Als ik in de auto kom krijg ik eerst het irritant trage scherm waar je op ‘bevestigen’ moet drukken. Daarna vaak de achteruitrijcamera omdat ik achteruit de oprit af moet. Ik zie echter nooit het verzonden adres in het display. Ook niet als de achteruitrijcamera (weer) uit is.
Andere opdrachten zoals instellen laadlimieten e.d. werken wel netjes.
Meer mensen met dit probleem? Of doe ik iets verkeerd?

• mm.kool
Mijn ervaringen van een rit naar Nrd-Spanje met de E-Soul: mm.kool in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Zo dat is heel netjes zeg vooral wat je collega presteert (of liever de e-soul van je collega ☺️) Zullen waarschijnlijk weinig/geen snelweg km’s bij zitten.
De e-soul is met de huidige temperaturen en een beheerste rechtervoet heel zuinig dat blijkt maar weer. 👌

• mm.kool
Over prijzen van onderhoud gesproken: een paar weken geleden reden we naar Spanje met onze e-soul voor een lang verblijf. Toen we ongeveer 500 km onderweg waren kregen we melding dat de auto over 1500 km onderhoud nodig had. Dat hebben we inmiddels hier in Spanje (Denia) laten doen. Betrof een 45.000 km (kleine) beurt. De kosten: 78 euro incl. een wasbeurt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee