Het grote Kia e-soul topic

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-05 12:33
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Holy fuck, ik heb even gekeken en inderdaad zeg: ik zou op €0,4995 uitkomen. Dat is dus meer dan een verdubbeling! Net nu ik alles naar elektriciteit over ben gaan zetten, van auto tot aan warmtepomp i.p.v. stadswarmte, wat vele tienduizenden euro's heeft gekost en dan krijg je dit... voelt toch wel als spaarder die z'n zuurverdiende geld investeert in energiezuinige maatregelen die gewoon even keihard hiermee als loser neergezet wordt. Met die tarieven kan ik juist beter aan de overkant publiekelijk gaan laden. Daar gaat mijn €1400 investering in een laadpaal.

Edit: ik schrik omdat in april mijn 3-jarige contract afloopt. Denk dat ik maar variabel ga kiezen én publiek ga laden. We hebben zonnepanelen, maar die brengen zo'n 5200 kWh per jaar op, de Kia e-Soul zou daar al zo'n 3000 van opsnoepen, met het huis wat op 2700 zit. Allemaal wat off-topic, maar ik ga toch maar eens uitrekenen wat voordeliger is: alles publiek laden a 37ct/kWh (evt. zelfs abo afnemen ergens) en dan de ±2500 kWh overtollige opbrengst terugleveren en geld voor vangen of toch proberen binnen de opbrengst op te blijven laden en alleen de rest publiek doen.
Jep dankzij de gasprijs is elektra ook een stuk duurder geworden. Ik had een variabel tarief betaalde 23.5 cent en nu 24 cent dankzij de korting van de overheid van 9 cent anders was het 32.5 cent geworden. gelukkig heeft mijn werk de tarieven voor aantal jaar vastgezet. dus gewoon lekker laden bij de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Elsido schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Jep dankzij de gasprijs is elektra ook een stuk duurder geworden. Ik had een variabel tarief betaalde 23.5 cent en nu 24 cent dankzij de korting van de overheid van 9 cent anders was het 32.5 cent geworden. gelukkig heeft mijn werk de tarieven voor aantal jaar vastgezet. dus gewoon lekker laden bij de baas.
Hoe werkt die korting van de overheid dan? Bedoel je daarmee die vermindering energiebelasting? Of doel je op iets anders wat per kWh in mindering wordt gebracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:45
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Holy fuck, ik heb even gekeken en inderdaad zeg: ik zou op €0,4995 uitkomen. Dat is dus meer dan een verdubbeling! Net nu ik alles naar elektriciteit over ben gaan zetten, van auto tot aan warmtepomp i.p.v. stadswarmte, wat vele tienduizenden euro's heeft gekost en dan krijg je dit... voelt toch wel als spaarder die z'n zuurverdiende geld investeert in energiezuinige maatregelen die gewoon even keihard hiermee als loser neergezet wordt. Met die tarieven kan ik juist beter aan de overkant publiekelijk gaan laden. Daar gaat mijn €1400 investering in een laadpaal.

Edit: ik schrik omdat in april mijn 3-jarige contract afloopt. Denk dat ik maar variabel ga kiezen én publiek ga laden. We hebben zonnepanelen, maar die brengen zo'n 5200 kWh per jaar op, de Kia e-Soul zou daar al zo'n 3000 van opsnoepen, met het huis wat op 2700 zit. Allemaal wat off-topic, maar ik ga toch maar eens uitrekenen wat voordeliger is: alles publiek laden a 37ct/kWh (evt. zelfs abo afnemen ergens) en dan de ±2500 kWh overtollige opbrengst terugleveren en geld voor vangen of toch proberen binnen de opbrengst op te blijven laden en alleen de rest publiek doen.
Ja, het zijn rare tijden. Zo kon ik eerst laden voor 11ct/kWh, het teruglevertarief van GreenChoice. Dit was toen ik mijn contract afsloot in 2020 een zeer hoog tarief. Per 1 feb ga ik naar Eneco waar het teruglevertarief 46ct is. Ik lever - nu nog zonder eSoul die pas over 2 weken komt - 9000kWh per jaar terug dus dat levert heel wat op. Het betekent echter wel dat ik nu thuis ga laden voor 46ct en dat is een bizar neveneffect van de hoge teruglevertarieven.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
cville schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Ja, het zijn rare tijden. Zo kon ik eerst laden voor 11ct/kWh, het teruglevertarief van GreenChoice. Dit was toen ik mijn contract afsloot in 2020 een zeer hoog tarief. Per 1 feb ga ik naar Eneco waar het teruglevertarief 46ct is. Ik lever - nu nog zonder eSoul die pas over 2 weken komt - 9000kWh per jaar terug dus dat levert heel wat op. Het betekent echter wel dat ik nu thuis ga laden voor 46ct en dat is een bizar neveneffect van de hoge teruglevertarieven.
Dat is een hele goeie. Zit nu ook bij GreenChoice, zit daar echt al jaren en wel met enige regelmaat gekeken om over te stappen, maar nooit echt nuttige geweest (tientjeswerk). Maar sinds juli 2021 een e-Soul, augustus 2021 20 zonnepanelen, januari 2022 een MX-30 erbij en later dit jaar een warmtepomp.

Dat verandert de zaak natuurlijk wel, zeker gezien bij GreenChoice nu 8ct/kWh teruglevering de standaard is.

Moet wel zeggen dat ik juist voor de warmtepomp nu wel serieus ga overwegen om een grond-water variant te investeren i.p.v. een lucht-water. Die laatste is een omgekeerde airco die de warmte omzet in warm water, wat snel 3-4.000 kWh per jaar aan stroom kan kosten. Terwijl een grond-water warmtepomp even simpel gezegd slechts een energiezuinige pomp gebruikt om het water rond te pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
MooDyBLueS schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:06:
[...]

Dat is een hele goeie. Zit nu ook bij GreenChoice, zit daar echt al jaren en wel met enige regelmaat gekeken om over te stappen, maar nooit echt nuttige geweest (tientjeswerk). Maar sinds juli 2021 een e-Soul, augustus 2021 20 zonnepanelen, januari 2022 een MX-30 erbij en later dit jaar een warmtepomp.

Dat verandert de zaak natuurlijk wel, zeker gezien bij GreenChoice nu 8ct/kWh teruglevering de standaard is.
Ik ben bij GC wel voor gas gebleven (72ct tot juni 2025) maar voor elektra wilde ze me geen aanbod doen. Ik heb het contract afgekocht en zit nu voor 1 jaar bij Eneco. Mijn voorschot gaat van EUR9/pm naar -309/pm (minus). Hierdoor kan ik dit jaar in 1 keer het restant van mijn PV systeem terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
Vraagje aan bezitters van de eerste generatie E-Souls, de exemplaren die nog geen 3-fase kunnen laden bedoel ik dan.

Hoeveel KW laadvermogen halen jullie bij AC laden?
Die van ons zie ik nooit boven de 3,4KW komen, en ik heb toch al heel wat verschillende palen gebruikt...

We hebben ook een aantal nieuwere e-souls en die halen (op 3 fase AC) zeker 11Kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:20

greatgonzo

schit-te-rend!

Aomi schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:39:
Vraagje aan bezitters van de eerste generatie E-Souls, de exemplaren die nog geen 3-fase kunnen laden bedoel ik dan.

Die van ons zie ik nooit boven de 3,4KW komen, en ik heb toch al heel wat verschillende palen gebruikt...

We hebben ook een aantal nieuwere e-souls en die halen (op 3 fase AC) zeker 11Kw.
kan kloppen: https://ev-database.nl/au...-Soul-64-kWh#charge-table
De meeste huizen hebben 1-fase of 3-fase 25A, mogelijk heb je zelf 16A.
Hoe dan ook, boven de 7.2 kom je iig niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Aomi De Soul EV kan op AC maximaal met zo'n 6,6 kW laden, dat is 29A. Dat werkt alleen bij een laadpaal die dat ook daadwerkelijk kan aanbieden op 1 fase.

Als je zeker weet dat je een laadpaal hebt die minimaal 29A kan leveren dan moet je wellicht eens controleren of je wel een 32A laadkabel hebt. In het algemene forum is ook wel eens iemand geweest waarbij dat niet werkte (was wel een ander merk meen ik) omdat hij bij de garage een 16A kabel had gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:39:

Ik heb toen mijn Zappi nog verkeerd ingesteld stond (op 35A) steevast 6,8-7,0 kW gehaald. Mijn aansluiting is 3x25A, wat maximaal 5,8 kW 1-fase betekent of 17 kW 3-fase. Onze e-Soul (2020) is 1-fase en nu haal ik dat ook op een haar na altijd. 5,5-5,7 kW in de praktijk.

Zie hier de laadsessies thuis van afgelopen maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvL0O_-osq4r2kOQEAXQHoYnx-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DYefgTOhbWHQnxYxfeIBwqbw.png?f=fotoalbum_large

Die van 7/8 jan en 22/23 jan is onze Mazda MX-30. De rest is de e-Soul 1-fase.

Wel is het zo dat voordat we onze eigen laadpaal kregen, in de wijk gemerkt heb dat de publieke laadpalen loadbalancen. Die kunnen vaak wel 11 kW per paal leveren op 3-fase, dus 22 kW samen. In mijn ervaring (ik weet niet of ik dit helemaal goed zeg) kwam onze e-Soul gewoon tot 6,6-7,0 kW als het de enige auto was, maar ging inderdaad naar 3,4-3,5 kW als er een andere auto bij kwam. Meestal een ID.3 in ons geval. Hoe ik het dus beoordeel is dat een andere auto (wellicht alleen 3-fase auto's) ervoor zorgt dat de laadpaal de stroom gaat verdelen. Want op zich klopt 3,7 kW theoretisch ook met het maximum van een 1-fase auto op een 11 kW 3-fase laadpaal. Er zijn wel steeds meer laadpalen 2x 22kW.

Zie ook de laadtabel van de 1-fase e-Soul hier: https://ev-database.nl/auto/1154/Kia-e-Soul-64-kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Bedankt voor de reacties @greatgonzo @JeroenE @MooDyBLueS
Ik krijg sterk het vermoeden dat al die palen dan maar 16A zijn.
Openbaar AC laden doen we eigenlijk nooit. Alleen DC laden. Op de 'eigen' palen (die verspreid staan over verschillende locaties) halen we dus nooit hoger dan 3,4KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MooDyBLueS Meestal zitten openbare laadpalen op een 3x25A aansluiting. De reden is heel simpel, een 3x35A aansluiting is heel veel duurder. In apps kan je vaak alleen 11kW of 22kW opgeven en niet kiezen voor 17kW. Die informatie klopt dus heel vaak niet. Dat wil niet zeggen dat ze er helemaal niet zijn natuurlijk, want ze zijn er wel. Wellicht heb jij geluk en woon je in een wijk waarbij de laadpalen wel een grotere netaansluiting hebben.

Laadpalen doen inderdaad vaak aan verdelen als er meer dan 1 auto is aangesloten. Technisch zou een laadpaal wel kunnen meten of een auto met 1 of 3 fasen aan het laden is, maar volgens mij doen ze dat niet. Ze hebben natuurlijk ook geen garantie dat een auto die nu met 1 fase aan het laden is niet over een uur wel met 3 fasen gaat laden. Daarom wordt de stroom eerlijk verdeeld en krijgt beide aansluitingen de helft van het maximum van de netaansluiting. Bij een 17kW laadpaal kan ieder dan rond de 8,6 kW laden als ze op 3 fasen laden of rond 2,8 kW als op 1 fase laden. Er zijn ook auto's die op 2 fasen kunnen laden, die halen dan rond de 5,7 kW.

@Aomi Ik heb nog een Yazaki/type 1 aansluiting op mijn auto, maar jij hebt al een Mennekes/type 2 aansluiting volgens mij. Je kan ook eens proberen hoe snel je dan kan laden bij een AC snellader. Die leveren 63A dus dat moet voldoende zijn om een 1 fase AC lader van een Soul op volle kracht te laten werken. Dat zijn de snelladers waar je dus uit 3 aansluitingen kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

hier inmiddels voor de tweede keer een lege 12V accu, bekend probleem bij de elektrische Kia's.

Wel bijzonder dat het de 2e keer was vlak na een beurt/softwareupdate.

ANWB leest uit dat de accu mogelijk beschadigd is (iig één cel), de dealer zegt dat hij in goede staat is.. Wie moet je dan geloven hé..

Iig was er geen open deur oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
greatgonzo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:27:
hier inmiddels voor de tweede keer een lege 12V accu, bekend probleem bij de elektrische Kia's.

ANWB leest uit dat de accu mogelijk beschadigd is (iig één cel), de dealer zegt dat hij in goede staat is.. Wie moet je dan geloven hé..

Dat hebben wij vorig jaar ook gehad, toen in die periode dat er lange tijd sneeuw lag. Tot 2x toe in een week tijd zelfs.

Kia gaf toen de schuld aan de GPS module voor de ritregistratie. De leverancier van die module heeft daarna alles nagekeken maar die kon niets afwijkends ontdekken.
Daarna heeft Kia de accu nagekeken en ook zij konden niets ontdekken.

Ik ben benieuwd hoe het bij de volgende vorstperiode zal gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:27:

Wij hebben het nog niet meegemaakt met de e-Soul, maar.. sinds begin dit jaar hebben we daarnaast ook een MX-30 en die had een probleem als de auto te lang aan de lader hing op 100% dat de 12V leeggetrokken werd. Had, want met een recall (software update) is het nu opgelost. Wij hadden dat na de eerste keer laden gelijk.

De e-Soul is bij ons wel +20x opgeladen en vaak vanaf ergens in de nacht tot in de ochtend en soms zelfs nog een groot deel van de dag aan de laadpaal blijven hangen. Wij hebben (nog) geen lege 12V accu meegemaakt, maar zou het misschien een vergelijkbare situatie kunnen zijn? Wellicht ook afhankelijk van hoe de laadpaal werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Daar had de anwb het ook over..

De meeste laadsessies laat ik starten om 23.00 tot 6.00. En dan hangt hij in wacht modus..

Maar dat was nu niet. Ook in augustus liep hij leeg zonder gekoppeld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Het leverde wel verbaasde gezichten op van omstanders.
Heb je een elektrische auto aan de laadpaal staan, is de startaccu leeg. Om vervolgens met een diesel caddy starthulp te verlenen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Nu online
Gisteren 800 kilometer met de E-Soul, vertrokken met 99% en een warme cabine, snelladen in Rhoden Diemelstadt (waar de snellader nogal verstopt stond) na 253 km en een gemiddelde snelheid van 91 km/h, maar dat werd ernstig gedrukt door zo'n 15 minuten zoeken naar de laadpaal...wel met 55+ kW geladen.
aansluitend 150 km naar de bestemming, daar veel (totaal ruim 3 uur!) tijdverlies (we gingen een ICE ophalen nabij Fulda) en 25 km landstrasse om een tijdelijk kenteken te regelen, 25 km naar Kirchheim (Shell) snellader die ook met 55+ kW laadde, en weer verder om net vóór Paderborn, na weer 140 km, bij Fastned nog even tot 70% op te laden (ik denk dat ik daar met meer dan 60 kW geladen heb) en dat was (net!) genoeg om thuis te komen (215 km) met nog krap 4% en de laatste 4 km in turtle-mode.
Volgens de app 129 kWh verbruikt.
Voor mij een eerste lange rit met de E-Soul, en zeker aanleiding om vakanties en dergelijke ook met die auto te gaan doen.
Bovenstaand relaas leverde toch wat stress op omdat er 's avonds nog wat afspraken waren, maar als dat niet het geval is, gaat dat prima!

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Peter-036 Leuk om je ervaring te lezen!

Ik heb ook al eens onze ervaring gedeeld met vakantie naar Duinkerke (Frankrijk) wat heen en terug op zo'n 700 km neerkwam. Ook dat ging gewoon prima, vaak gewoon 70-75 kW gehaald wat natuurlijk na verloop van tijd afbouwt naar 50 kW en uiteindelijk zelfs nog lager.

Ons grootste nadeel was dat Noord-Frankrijk blijkbaar een drama is met (snel)laders en dat hebben we ook wel geweten, al lukte het allemaal net aan. Hielp ook niet mee dat we midden in het stadje zaten en dus niet even de granny naar buiten konden gooien vanuit het vakantiehuisje.

Wij hebben er ook wel vertrouwen in om mee op vakantie te kunnen naar verdere bestemmingen, zolang je maar in de gaten houdt of er genoeg laders op de route en eindbestemming aanwezig zijn of dat je andere opties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
Pff gisteravond dronken gast ingereden op mijn E-Soul terwijl die geparkeerd stond. Is nu afgesleept 🙁. Is afwachten wat de totale schade is.

Net twee maanden in bezit🙁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
JeroenE schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:04:
@Aomi De Soul EV kan op AC maximaal met zo'n 6,6 kW laden, dat is 29A. Dat werkt alleen bij een laadpaal die dat ook daadwerkelijk kan aanbieden op 1 fase.

Als je zeker weet dat je een laadpaal hebt die minimaal 29A kan leveren dan moet je wellicht eens controleren of je wel een 32A laadkabel hebt. In het algemene forum is ook wel eens iemand geweest waarbij dat niet werkte (was wel een ander merk meen ik) omdat hij bij de garage een 16A kabel had gekregen.
Nog even hierop terugkomen...
Vandaag heb ik 'm aan een paal gezet waarvan ik zeker weet dat ie minimaal 32A is. Ook nu weer 3.4kW laadvermogen...

Ik heb de laadkabel eens bekeken (is gewoon de originele die door Kia geleverd is) maar daar kan ik niets aan zien mbt laadvermogen.

één van onze e-souls uit de pool heeft een rode originele laadkabel van Kia. Wij hebben een zwarte. Een van onze nieuwe e-souls (de 3 fase uitvoering) heeft een grijze laadkabel.

Zit hier verschil in?

Welke kabel hebben jullie hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Aomi Er kan best verschil in zitten, dat ligt aan de dikte van de koperdraden in de kabel zelf. Voor 32A heb je dikkere kabels nodig dan voor 16A.

De laadpaal ziet het verschil doordat er een weerstand in zit die aangeeft wat de kabel maximaal kan hebben.

Je kan dit meestal niet makkelijk zien, tenzij je een "dikke" en "dunne" kabel naast elkaar hebt. Vaak (maar dus niet altijd) staat er op de kabel wel gedrukt wat hij kan hebben. Soms staat het ook op de connector zelf waar hij geschikt voor is, of soms zit er een label aan de kabel. Maar die raakt na verloop van tijd vaak zoek natuurlijk.

Als je een multimeter hebt kan je dat eens proberen te meten aan de kant van de kabel die je in de laadpaal stopt. Je moet meten tussen de aarde, dat is de kleine connector in het midden, en de proximity pilot, dat is de kleine connector rechtsboven. Rechts als je zelf naar het uiteinde van de stekker kijkt en dus de connector kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:02:
[...]

Nog even hierop terugkomen...
Vandaag heb ik 'm aan een paal gezet waarvan ik zeker weet dat ie minimaal 32A is. Ook nu weer 3.4kW laadvermogen...

Ik heb de laadkabel eens bekeken (is gewoon de originele die door Kia geleverd is) maar daar kan ik niets aan zien mbt laadvermogen.

één van onze e-souls uit de pool heeft een rode originele laadkabel van Kia. Wij hebben een zwarte. Een van onze nieuwe e-souls (de 3 fase uitvoering) heeft een grijze laadkabel.

Zit hier verschil in?

Welke kabel hebben jullie hier?
Zwart en die kan sowieso tot 7,2 kW op 1-fase. Daarnaast heeft onze Zappi lader een vaste kabel, ook daarmee gaat de e-Soul op 3x25A gewoon tot 5,7 kW en heeft zelfs toen de Zappi foutief op 1x35A stond gewoon op 7,2 kW geladen.

Ik weet niet of er verschil tussen deze specifieke kabels zit, maar er zit inderdaad wel degelijk verschil tussen kabels in die zin dat er 16A, 24A en 32A laadkabels bestaan. Lijkt mij trouwens dat dat wel ergens op de kabel vermeld staat?

Anders gezegd: pak eens de kabel van een e-Soul waarvan je zeker weet dat die hoger dan 3,4 kW laadt en kijk wat die doet.

Andere gekke gedachte: heb je al eens berekend hoe lang het duurde voordat de auto vol was vanaf het moment dat je de kabel aansloot? En waar haal je de 3,4 kW vandaan? De auto of elders? Met 3,4 kW zou je bij 20% resterende acculading nog 80% van 64 kW bruikbaar = 51,2 kW bij moeten laden. Zonder laadverliezen dan weliswaar. Reken daar even 10% voor bij voor het gemak (klopt bij ons wel) en je komt op 56,3 kW. Met 3,4 kW zou dat dus ruim 16,5 uur moeten duren. Klopt dat ook? Wie weet klopt de doorgegeven waarde aan de auto niet en laad de auto wel sneller.

[ Voor 23% gewijzigd door MooDyBLueS op 15-02-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
MooDyBLueS schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:38:
[...]

Zwart en die kan sowieso tot 7,2 kW op 1-fase. Daarnaast heeft onze Zappi lader een vaste kabel, ook daarmee gaat de e-Soul op 3x25A gewoon tot 5,7 kW en heeft zelfs toen de Zappi foutief op 1x35A stond gewoon op 7,2 kW geladen.

Ik weet niet of er verschil tussen deze specifieke kabels zit, maar er zit inderdaad wel degelijk verschil tussen kabels in die zin dat er 16A, 24A en 32A laadkabels bestaan. Lijkt mij trouwens dat dat wel ergens op de kabel vermeld staat?

Anders gezegd: pak eens de kabel van een e-Soul waarvan je zeker weet dat die hoger dan 3,4 kW laadt en kijk wat die doet.

Andere gekke gedachte: heb je al eens berekend hoe lang het duurde voordat de auto vol was vanaf het moment dat je de kabel aansloot? En waar haal je de 3,4 kW vandaan? De auto of elders? Met 3,4 kW zou je bij 20% resterende acculading nog 80% van 64 kW bruikbaar = 51,2 kW bij moeten laden. Zonder laadverliezen dan weliswaar. Reken daar even 10% voor bij voor het gemak (klopt bij ons wel) en je komt op 56,3 kW. Met 3,4 kW zou dat dus ruim 16,5 uur moeten duren. Klopt dat ook? Wie weet klopt de doorgegeven waarde aan de auto niet en laad de auto wel sneller.
De UVO app meldt wanneer de auto vol is.
Geregeld zet ik 'm met 60km resterend aan de lader (dat is ong 20%) en dan is ie minimaal 14/15 uur aan het laden tot 100%,althans dan krijg ik de melding van UVO dat het opladen voltooid is.

Die 3,4kW staat in het display wanneer de lader aangesloten is. Als ie bijna vol is (95%+) staat ie vaak op 0,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

www.slimmemeterportal.nl

Kun je je gebruik aflezen. Stel dat je hem overnacht laat opladen, zie je wel wanneer hij begint en stopt, en hoeveel je thuis verbruikt. Je zal wat sluimerverbruik hebben, maar daar moet je dan even op corrigeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
greatgonzo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:45:
www.slimmemeterportal.nl

Kun je je gebruik aflezen. Stel dat je hem overnacht laat opladen, zie je wel wanneer hij begint en stopt, en hoeveel je thuis verbruikt. Je zal wat sluimerverbruik hebben, maar daar moet je dan even op corrigeren
Het is geen auto die thuis gebruikt wordt helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

o verkeerd gelezen, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:18:
[...]

De UVO app meldt wanneer de auto vol is.
Geregeld zet ik 'm met 60km resterend aan de lader (dat is ong 20%) en dan is ie minimaal 14/15 uur aan het laden tot 100%,althans dan krijg ik de melding van UVO dat het opladen voltooid is.

Die 3,4kW staat in het display wanneer de lader aangesloten is. Als ie bijna vol is (95%+) staat ie vaak op 0,5kW
Dan zou ik toch beginnen met eens écht bijhouden wat hij wanneer doet. Begin met noteren van startpercentage en tijdstip en noteer vervolgens het tijdstip wanneer je de notification krijgt van UVO.

Bij 20% als startpunt is 14/15 uur is (flink) sneller dan 3,4 kW zou moeten kunnen bereiken zoals ik al aangaf. Ik weet dat je minimaal aangeeft, maar je haalt ook terecht een ander punt aan: het laatste stuk gaat een stuk trager. De 16,5 uur die ik eerder aangaf is 3,4 kW continu, zonder af en toe wat dalen of trager laden bij de laatste 5-10%. Realistisch gezien zou het dus nog iets langer moeten duren. Nu is die 16,5 uur wel gebaseerd op 10% laadverlies, maar zelfs als ik dat niet meereken, dan kom je op 80% van 64 kWh en dat is 51,2 kWh. Op 3,4 kW is dat net iets meer dan 15 uur, maar dat is met 0% laadverlies (die je altijd hebt) en geen rekening houdend met de praktijk waarbij laadsnelheden altijd traag eindigen en tussendoor wat schommelen, hoe minimaal het ook is. 3,2-3,4 kW is heel normaal en over zoveel uur kan dat zomaar voor een half uur extra laadtijd zorgen. 51,2 kWh op 3,4 kW is namelijk 15 uur en 3 minuten, op 3,2 kW is het exact 16 uur, een uur verschil.

Als ik het even vertaal naar mijn laadsessies thuis: onze 1-fase laad op 3x25A in theorie met maximaal 5,8 kW. De laatste keer was dit de laadcurve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REVjRxfHzmKI-9O_zju93PUAqFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FzwuYCngtI3cnJ9hBNje3jeX.png?f=fotoalbum_large

Los van het laatste stukje, was het laagste punt 5,53 kW en het hoogste punt (zonder die ene piek) 5,84 kW. Tussen 16:15 en 16:30u begon het laden en tussen 3:00 en 3:15u was het klaar (metingen hier zijn per kwartier, vandaar). In totaal 56,07 kWh geladen, startpercentage was 19% en geladen tot 100%. 81% is in theorie 51,84 kWh maar dus wat laadverlies. Het laden duurde dus zo'n 10u 45min (±15 min) en dat komt neer op 5,22 kW laadsnelheid over het geheel.

Jouw genoemde 15 uur zou 3,8 kW gemiddeld betekenen. Gezien dat ik op een theoretisch maximum van 5,8 kW (25A) uitkom op 5,22 kW gemiddeld, is het op z'n minst vreemd te noemen dat je op een theoretisch maximum van 3,7 kW (16A) uitkomt op 3,8 kW gemiddeld. Maar goed, dat is puur even op basis van de 15 uur die je nu snel benoemt. Vandaar dat ik eens zou gaan timen/bijhouden.

Los daarvaan dus sowieso even de kabels checken en desnoods even wisselen met een van je andere e-Souls. Want 3,7 kW is gewoon niet de limiet van de e-Soul, hoogstens van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Zo ik heb vorige donderdag 17 feb toch de e soul ExecutiveLine besteld, nog het " oude" model.
Over enkele jaren zijn daar meer sloop onderdelen van ( hoop ik ;-).
Levering ergens in de zomer.
Op vrijdag 18 feb kon je niet meer bestellen en op zaterdag 19 zou je de nieuwe face lift kunnen bestellen.

Nu er is hier weinig technische info en gepraat te vinden, maak ik ga het toch vragen.

Ik wil de 360 graden ( bird view) er in monteren.
Deze losse units koopje rond € 220 .( zonder beeldscherm)
Wie heeft zo iets al een keer gedaan en heeft iemand nog tips.

Waarom de bird view, het overkomt mij..... dat ik op het laatste moment toch een beslissing neem om de voorganger ( welke linksaf wil en staat te wachten) ietsje rechts om voorbij wil gaan.
En waarbij ik meer op de voorligger heb opgelet dan op de omgeving ( natuurlijk kleine paaltje.. ).

Dus feitelijk een continu scherm er bij .
Nu zijn er voorbij de raspberry pi mooie kleine dunne platte schermen 10 inch voor onder de €90 .. goed het liefst een IPS.

Ik heb al wat aan exploded view en de/ montage documentatie gevonden van de e Soul.
Maar een extra kabel van motor ruimte naar binnen kan ik nog niet vinden ,daar waar ik voldoende ruimte heb ( doorgang door brandschot).
Meer kennis is altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@X21r Facelift? Heb ik wat gemist? Of bedoel je simpelweg de versie met het nieuwe Kia logo waar verder niks anders aan is? ;)

Wat bedoel je met "de 360 graden bird view" camera? Aan de rest van je verhaal bedoel je een compleet aftermarket systeem volgens mij? Daar heb ik totaal geen ervaring mee. En vraag me ook af waar je zo'n extra 10" scherm wilt gaan plaatsen... dat is nogal fors (zelfde als het reeds ingebouwde scherm).

Daarnaast: ik heb zelf ook een ExecutiveLine en die heeft parkeersensoren voor en achter, daarnaast is het een heel erg overzichtelijke auto. Zodanig dat mijn vrouw die ook niet eenmalig met haar vorige auto weleens zachtjes ergens tegenaan heeft gezeten (muurtje, paaltje, etc) bij deze auto ook al meerdere malen heeft gezegd dat ze hem zo overzichtelijk en makkelijk bestuurbaar vindt.

Sterker nog: we hebben sinds begin dit jaar er een Mazda MX-30 naast, die wel een 360 camera heeft (voor+achter+2x zijspiegel) en omdat die auto qua proporties totaal anders is met o.a. een best lange neus, is het daar zeker geen overbodige luxe gek genoeg, maar bij de e-Soul mis ik het echt niet.

Dus technisch kan ik je helaas niet helpen, maar misschien kan je eerst even een paar weken aankijken is wat ik wil zeggen. Het zal je wellicht verbazen hoe fijn deze auto zich laat manoeuvreren en hoe overzichtelijk hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:32:
@X21r Facelift? Heb ik wat gemist? Of bedoel je simpelweg de versie met het nieuwe Kia logo waar verder niks anders aan is? ;)

Wat bedoel je met "de 360 graden bird view" camera? Aan de rest van je verhaal bedoel je een compleet aftermarket systeem volgens mij? Daar heb ik totaal geen ervaring mee. En vraag me ook af waar je zo'n extra 10" scherm wilt gaan plaatsen... dat is nogal fors (zelfde als het reeds ingebouwde scherm).

Daarnaast: ik heb zelf ook een ExecutiveLine en die heeft parkeersensoren voor en achter, daarnaast is het een heel erg overzichtelijke auto. Zodanig dat mijn vrouw die ook niet eenmalig met haar vorige auto weleens zachtjes ergens tegenaan heeft gezeten (muurtje, paaltje, etc) bij deze auto ook al meerdere malen heeft gezegd dat ze hem zo overzichtelijk en makkelijk bestuurbaar vindt.

Sterker nog: we hebben sinds begin dit jaar er een Mazda MX-30 naast, die wel een 360 camera heeft (voor+achter+2x zijspiegel) en omdat die auto qua proporties totaal anders is met o.a. een best lange neus, is het daar zeker geen overbodige luxe gek genoeg, maar bij de e-Soul mis ik het echt niet.

Dus technisch kan ik je helaas niet helpen, maar misschien kan je eerst even een paar weken aankijken is wat ik wil zeggen. Het zal je wellicht verbazen hoe fijn deze auto zich laat manoeuvreren en hoe overzichtelijk hij is.
Ik heb de mail " gezien" bij de dealer dat er op 18 feb geen orders geaccepteerd worden. volgens de dealer betreft het dit genoemde type..( de gehele mail net niet goed kunnen lezen).
Met alleen wat aan face lift.. meer geen wijzigingen.

Bird view is het totale overzicht als een vogel, dus van boven af de auto zichtbaar plus de omgeving.
Meestal word bij b.v rechts af naast bird view ook de rechter camera groot zichtbaar.

Natuurlijk gebeurt dit met 3 camera's.
Sommige 360 ° systemen laten alleen een van de 4 camera zien... andere zelfs 5d. je eigen auto kan je dan in de ronte draaien om een beter beeld te zien.
Ik kan bij sommige aftermarket unit ook de parkeer bewaking instellen en zelfs 24h continu opnamens laten maken.
Handig bij "slechte" parkeer plaatsen.

De afmetingen van een willekeurige auto kan ik inmiddels wel aardig in schatten.

Maar de last minut beslissing waarbij ik de omgeving dus nog niet van te voren heb afgescant voor een andere route.... en objecten die soms net verborgen zitten achter de stijl .
Is de bird view een handig hulpmiddel.

Even je hoofd omdraaien de andere kant op en een fietser verschijn als donderslag bij regen weer.... op een verkeerde plek.
En nee de fietsers hebben geen led matrix licht.. 90 % heeft zelfs helemaal geen licht ;-).

10 inch. wel breed beeld natuurlijk.
Ik zag er zelfs een van 12.6 inch 1980 x512 pixels. 10cm hoog 32cm breed lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-05 22:50

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Sinds de laatste update van de navigatie e.d (sept. 21) komt een ingegeven adres (tbv de navigatie) via de UVO app niet aan in de auto. Als ik het adres verstuur met de app krijg ik keurig de melding dat de opdracht is verstuurd. Als ik in de auto kom krijg ik eerst het irritant trage scherm waar je op ‘bevestigen’ moet drukken. Daarna vaak de achteruitrijcamera omdat ik achteruit de oprit af moet. Ik zie echter nooit het verzonden adres in het display. Ook niet als de achteruitrijcamera (weer) uit is.
Andere opdrachten zoals instellen laadlimieten e.d. werken wel netjes.
Meer mensen met dit probleem? Of doe ik iets verkeerd?

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ja, die update is gaar.. Navi irritant, startscherm pas na 30 seconden uit te zetten en een lange tijd beeld van de achteruit rij camera.

Update van november lost veel van de problemen op. Je kunt het er zelf op zetten of de garage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:05
Ik heb deze week toch wel iets opmerkelijks.

Ik las n artikel over degradatie van accu's bij EV'S en merkte inderdaad dat ik meerdere keren onder de 400 km actieradius was gekomen, terwijl dit in m'n eerste winter bij 0 graden zelfs niet was gebeurd.

Ik zat te denken om 's te googlen hoe ik dat kon berekenen, want bjorn nijland op YouTube deed dat ook wel s.
Echter...toen begon t ineens warmer te worden.

Vorige week haalde ik plotseling 465 km en toen was het nog maar 11 graden...hè?
De lente en zomer van vorig jaar reed ik steevast 485 km actieradius maar niet hoger.

Gisteren haalde ik de 500 km actieradius totdat de zon onderging en toen zakte ik naar 476 totaal.
Vandaag ging ik over de 500 heen (506) en dat terwijl ik de avond ervoor nog een pas op 4 graden waarschuwing kreeg in t dashboard.

Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat ik zelfs de wintermodus nog aan heb staan, wat actieradius kost.
Ik snap er niks van, aangezien ik deze week over de 130.000 km ben gegaan (nog geen lampje is er kapot gegaan). Ik begrijp niet dat ik nu al 500 km haal, terwijl ik dat vorig jaar niet 1 keer gehaald heb (485), terwijl t meest gunstige 19 graden nog moet komen.

Heb trouwens t verbruik in dashboard veranderd naar km/kwh....veel makkelijker.
Hoewel ik natuurlijk t dashboard heb staan met de die dag gereden kilometers en links zie je de overgebleven actieradius natuurlijk staan.

Ook interessant...er is een update en onderhoud geweest aan onze ecotap snellader 50 kwh en sindsdien laad ik met 48-49 kwh wat sneller is als daarvoor (43 kwh)
Sterker nog...in de buurt staat een 320 kwh hpc hypercharger, maar die geeft zelden meer en bijna altijd minder 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

die wintermodus doet volgens mij helemaal niets onder de -15C. Dus of die echt verbruik opsnoept..
Ik heb iig dinsdag 2x snelgeladen aan een 350 kWh charger.. en kom echt maar tot 50 kWh ipv de max 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Ik kom vaak ook maar tot 50kwh, heel zelden schiet ie kort uit naar 77kw maar dat houdt ie niet lang vol..

Enneh, halen jullie 500km range? Ik ben al blij met 350km haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Zoals ik al schreef... vorige week 2 x de 500 gehaald, maar zakte door de kou s avonds naar de 450.

Ga er zeker overheen komen.
Ik rij wel vlot, maar relatief weinig snelweg.
Rij wel altijd maximaal toegestane snelheid op GPS

Om boven de 500 uit te komen, moet de temperatuur ff tussen 15-19 blijven.

Blijf t opmerkelijk vinden aangezien er 100 kWh auto's geroemd worden als ze 720 km halen
100 kWh is 50% meer dan 64 kWh dus is onze vierkante Kia best efficiënt :)

[ Voor 35% gewijzigd door Ferry34 op 19-03-2022 19:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hans N
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-05 19:28
Exclusive 64kWh kleur Mars-Orange sinds 7 april bij mij voor de deur. Het betreft een leaseauto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rvvf2Qr-r2dbEvSljxqAQdmz80s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyNYQyNYW2nmSB6uq3RTyDn1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1iODU_C_SxkLFtZS8r8ZWWvnUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vvui9kksbXx2knRYYpbD1tyH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOgEyL1F0Wq7OAyikTgpSZRjuT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKgnCfmSqKaLCm9r3ZDVDSA5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mooie kleur! Die wou ik vorig jaar ook nemen, maar omdat het in mijn geval om koop ging en er alleen een Mars Orange two-tone (met zwart dak) te koop stond die buiten de SEPP subsidie viel, hebben we uiteindelijk toch maar een saaie zwarte gekozen.

Daarom des te leuker om te zien dat er nog steeds mensen voor deze kleur kiezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-05 22:06
Aomi schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:04:
[...]

Dat hebben wij vorig jaar ook gehad, toen in die periode dat er lange tijd sneeuw lag. Tot 2x toe in een week tijd zelfs.

Kia gaf toen de schuld aan de GPS module voor de ritregistratie. De leverancier van die module heeft daarna alles nagekeken maar die kon niets afwijkends ontdekken.
Daarna heeft Kia de accu nagekeken en ook zij konden niets ontdekken.

Ik ben benieuwd hoe het bij de volgende vorstperiode zal gaan...
Ik heb een powerbank bij de Lidl gekocht en deze in de frunk voorin gedaan. Stond pas ook met een lege accu, powerbank erop met bijbehorende accuklemmen en hoppakee, gewoon opstarten.
vrgr. Aedriaen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
Jaam schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:10:
Gelukkig Nieuwjaar allemaal! Heb de Kia e-soul (SK3) sinds september 2020. Ik heb de 64KWh versie, Executive line. Zonder SUV pakket, maar wel drie fasen. Nu ongeveer 12000 km mee gereden. Op het instrumentenpaneel werd aangegeven dat ik mijn remmen moest laten controleren. uiteindelijk bleek de ABS pomp vervangen te moeten worden. Keurig opgelost door Stern in Alkmaar.
Wat ik irritant vind: 1. het moeten bevestigen voor het wegrijden na de software update. 2. dat na de update de maximale snelheid overdag in NL op snelwegen nog steeds op 130 km staat 3. Dat het navigatiesysteem de aanbevolen route aangeeft na verloop van tijd, zelfs als je de alternatieve route had gekozen. 4. dat de achterkant heel snel smerig wordt en dat volgens de garage spatlappen niet gaan werken om dit probleem op te lossen, mijn vorige auto de Skoda Yeti (ook zo'n box model) had dit probleem niet 5. dat mijn ruitenwissers al heel snel strepen geeft op dezelfde plekken, zelfs na het kopen van nieuwe ruitenwissers. 6. jammer dat er geen mogelijkheid is CDs af te spelen of nog liever mijn Ipod Classic. Vooral probleem 3 vind ik erg irritant. Verder ben ik super tevreden en rijdt de auto heerlijk. Herkent iemand zich in deze irritaties en/of heeft iemand oplossingen hiervoor gevonden?
Ik had nieuwe spatlappen laten monteren bij Kia, deze zijn echter een lachertje. Heb ze dus zelf maar 15 cm verlengd en dit zorgt ervoor dat de achterkant niet meer zo aanlaadt als voorheen. Dit was vrij simpel te doen. Heb het met de wielen op de as gedaan.
Waar een wil is, is dus een weg. Dit alles ter info.
Aedriaen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Hans N schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:35:
Exclusive 64kWh kleur Mars-Orange sinds 7 april bij mij voor de deur. Het betreft een leaseauto.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd! Wij hebben exact dezelfde sinds 15 feb. Het is een heerlijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aedriaen1 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:47:
[...]

Ik had nieuwe spatlappen laten monteren bij Kia, deze zijn echter een lachertje. Heb ze dus zelf maar 15 cm verlengd en dit zorgt ervoor dat de achterkant niet meer zo aanlaadt als voorheen. Dit was vrij simpel te doen. Heb het met de wielen op de as gedaan.
Waar een wil is, is dus een weg. Dit alles ter info.
Aedriaen
Kan je misschien een link geven van wat je precies als spatlap erop gedaan hebt? En/of een foto van het resultaat?

De vies wordende achterkant is inderdaad het grootste nadeel van onze Soul, zeker in het zwart zie je het al gelijk na de eerste rit na elke wasbeurt. Blijft jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:46
Exclusive 64kWh kleur Mars-Orange sinds 7 april bij mij voor de deur. Het betreft een leaseauto.
Dag Hans en anderen,

Proficiat met de mooie nieuwe Soul.
Wij zijn al een hele poos aan het dubben over een Soul , meer specifiek, in dezelfde kleur Mars Orange.
Ik heb 2 weken terug bij de dealer hier in Oss geïnformeerd of er ergens een nieuwe Soul in deze kleur staat, maar dit is volgens de verkoper niet het geval.
Mag ik vragen of de kleur verandert als je kijkhoek verandert of als de zon erop staat.
Zouden wij eventueel bij je mogen komen kijken hoe de auto er in werkelijkheid uitziet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans N
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-05 19:28
Megat, kleur verandert met het zonlicht. Zonder zonlicht lijkt het meer op een donker roodbruine kleur.
Ik heb je een PB gestuurd met mijn adres, maar ik lees nu pas goed waar je woont. Toch wel anderhalf uur rijden enkele reis.
2e Paasdag zijn we in Geldrop dat is wat dichter bij in de buurt.
Mvg Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aedriaen1
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:12:
[...]

Kan je misschien een link geven van wat je precies als spatlap erop gedaan hebt? En/of een foto van het resultaat?

De vies wordende achterkant is inderdaad het grootste nadeel van onze Soul, zeker in het zwart zie je het al gelijk na de eerste rit na elke wasbeurt. Blijft jammer.
Hallo, ik heb de schroeven van de door de dealer aangebrachte spatlappen [deze mogen deze naam eigenlijk niet dragen] gebruikt om [had ik nog leggen] spatlappen die ik nog had liggen in de verpakking [Aliexpres] en die ik op maat gemaakt had, te bevestigen. Ik zal morgen een foto bijvoegen, is nu te donker. Ziet er niet overdreven uit, maar het scheelt behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:46
Hans N schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:16:
Megat, kleur verandert met het zonlicht. Zonder zonlicht lijkt het meer op een donker roodbruine kleur.
Ik heb je een PB gestuurd met mijn adres, maar ik lees nu pas goed waar je woont. Toch wel anderhalf uur rijden enkele reis.
2e Paasdag zijn we in Geldrop dat is wat dichter bij in de buurt.
Mvg Hans
Hartelijk dank Hans voor je snelle reacties.
Ik heb middels PB mijn antwoord verstuurd.
Veel veilige en plezierige kilometers toegewenst met je fraaie Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
Hallo, bij deze een paar plaatjes, want die zeggen nu eenmaal meer dan 1000 woorden.
Ik weet niet of het allemaal goed gaat, is niet zo duidelijk. Anders gewoon mailadres mailen en dan stuur ik ze naar je mail adres.
Ik zag dat ik twee schroeven had gebruikt van de door de garage geinstalleerde spatlappen. Totnutoe in ieder geval blijven zitten. Mocht je met vragen blijven zitten, laat maar weten.
vr.gr. Aedriaen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aedriaen1
Ondanks dat ik de foto's bijgevoegd heb, zitten ze kennelijk niet er bij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
Exclusive 64kWh kleur Mars-Orange sinds 7 april bij mij voor de deur. Het betreft een leaseauto.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd. Mooie kleur heb hem zelf ook in die kleur maar dan met zwart dak. Mijne staat helaas al twee maanden bij een schadehersteller te wachten op onderdelen. Veel veilige km's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aedriaen1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPVzI_K7agat_oTAZ2KZSMHnABg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zs5Mc3v0ltlmmja1Sn8cwH6R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tT8U1DBpyJ3StxjJP3Sz2yUR_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwqkspHfXAYtwhc5g9QvlbQi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ6XfPhNcmD0i5XkIH12C9PbPIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W44ekbsrsnm9TU4oULBiC7ig.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Mijn ervaringen van een rit naar Nrd-Spanje met de E-Soul: mm.kool in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorhout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02-2024
Ik haalde laatst 10,6 km/kWh op een route waarbij je grotendeels 60 kmh mocht rijden. Dat zou een fantastisch bereik opleveren. Dit is vooral interessant als je niet wil of kunt laden voordat je thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dorhout schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:12:
Ik haalde laatst 10,6 km/kWh op een route waarbij je grotendeels 60 kmh mocht rijden. Dat zou een fantastisch bereik opleveren. Dit is vooral interessant als je niet wil of kunt laden voordat je thuis bent.
Klopt, maar... ik zou zelfs op 80-weg geen 60 durven rijden. Vind het persoonlijk levensgevaarlijk met de hoeveelheid mensen die tegenwoordig gewoon niet op zit te letten.

Dus mocht je de kans hebben om 60/80 wegen te rijden en puur die snelheden ook aan te houden ipv snelweg, dan valt er zeker wat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wat vinden we trouwens van de Kia (e-)Soul facelift?

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/vr9yxp8b1jit.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/j93ymk1biauz.jpg

Bron: AutoWeek

Ik vind het uitgaande model veel mooier. Met name de smalle lichtstrip van het uitgaande model geeft hem een stoer en eigen gezicht, de nieuwe mist dat en lijkt meer op een Renault Zoe op deze manier. Ook vind ik het KIA logo in de neus misplaatst (ziet er gek uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

dit is de amerikaanse ICE variant toch?
Kia levert de Soul in de Verenigde Staten alleen nog met een atmosferische 2.0 viercilinder die 150 pk en 179 Nm levert. De avontuurlijker aangeklede X-Line-uitvoering komt te vervallen en ook keert de 1.6 Turbo (204 pk) niet meer terug. De elektrische variant van de Soul bestaat in de Verenigde Staten niet. Laat die e-Soul nou net de enige versie van de Soul zijn die Kia in Nederland levert. De gefacelifte Kia e-Soul is nog niet aan de wereld getoond, maar het ligt in de lijn der verwachting dat ook die op termijn op vergelijkbare wijze als de Soul-met-verbrandingsmotoren wordt opgewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@greatgonzo Ja, precies wat je quote: "het ligt in de lijn der verwachting dat ook die [e-Soul] op termijn op vergelijkbare wijze als de Soul-met-verbrandingsmotoren wordt opgewaardeerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kux1erncdqVNtQPMoUNQk-_zGl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dko4yVVJE1f3NKP3BPBuZ2Kq.jpg?f=fotoalbum_large

Ikzelf krijg t niet voor elkaar want ik rij nogal vlot, maar m'n collega stuurde deze.
Ik moet zeggen dat ook ik 'm boven de 500 had deze week.
Ik rij meestal vlot naar de maximum snelheid op GPS en op eco.

Deze is van mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6z4rO2GMx5ji8VIr0oKkU1dTaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfTiUcbRbyyNdd5AEj8OB0Ou.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Zo dat is heel netjes zeg vooral wat je collega presteert (of liever de e-soul van je collega ☺️) Zullen waarschijnlijk weinig/geen snelweg km’s bij zitten.
De e-soul is met de huidige temperaturen en een beheerste rechtervoet heel zuinig dat blijkt maar weer. 👌

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
Ferry34 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:22:
[Afbeelding]

Ikzelf krijg t niet voor elkaar want ik rij nogal vlot, maar m'n collega stuurde deze.
Ik moet zeggen dat ook ik 'm boven de 500 had deze week.
Ik rij meestal vlot naar de maximum snelheid op GPS en op eco.

Deze is van mij

[Afbeelding]
Wow die waarde haal ik nog lang niet, ik zit nu op 435 ongeveer. Zal van de week is kijken als ie helemaal vol weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

476 was mijn top vorige week, met dagelijks 2x 25 provinciaal en 2x25 snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Vandaag 520 km
Km stand 145.000

Edit...gekkenhuis 530 nu.
M'n zuinige collega heeft 1 x 573 gehaald :o

Edit gisteren 574 km lol
Nu weekend maar beginstand app al 570 km.
Waanzinnig met zo'n kilometerstand

Weinig degradatie terwijl ik 'm regelmatig aan snellader heb gehangen in de winter
Ja hoor 580 gehaald.

Zelfs met airco aan de laatste 2 dagen 540 km _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rthFiu-UikNA_b7hBcmQklZLUTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht5y1J7gLOAEQxNIhPLI2cTl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 143% gewijzigd door Ferry34 op 17-06-2022 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
Sinds vorige week de nieuwste firmware geinstalleerd.

De eerste bug gevonden. sinds de update kan ik na het starten van de auto vaak niet meer de live verbruik bekijken. na wat testen blijkt dat als je na starten de mode wijzigt via het stuurwiel naar bijvoorbeeld cruisecontrol het verbruiksscherm stopt en met de melding komt start eerst de auto.

Daarna kan je alleen het scherm weer terug krijgen door de auto uit te zetten en weer aan te zetten.

Andere mensen hier ook last van sinds de update?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YrCOI25mKIVZL87i0kiUbVlH4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IClekea3fKJDeEMlmuveqWE7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Elsido schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:02:

De eerste bug gevonden. sinds de update kan ik na het starten van de auto vaak niet meer de live verbruik bekijken. na wat testen blijkt dat als je na starten de mode wijzigt via het stuurwiel naar bijvoorbeeld cruisecontrol het verbruiksscherm stopt en met de melding komt start eerst de auto.

Daarna kan je alleen het scherm weer terug krijgen door de auto uit te zetten en weer aan te zetten.

[Afbeelding]
Ik zal morgen jouw scenario uitvoeren en terug rapporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Elsido schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:02:

[Afbeelding]
Ik heb het vandaag voor je getest maar kan het niet reproduceren. Ik kan onbeperkt heen en weer tussen navigatie en EV verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
cville schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:19:
[...]

Ik heb het vandaag voor je getest maar kan het niet reproduceren. Ik kan onbeperkt heen en weer tussen navigatie en EV verbruik.
Welke versie van de Soul heb jij? ik heb die met de MY19 firmware. Vrijwel 1 van de eerste van de SK3.

Model: SK3AE.S5BLC.AEU
versie voor upgrade: SK3_E.EUR.S5W_L.001.001.210817
software versie: SK3_E.EUR.S5W_L.001.001.220623

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Elsido schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Welke versie van de Soul heb jij? ik heb die met de MY19 firmware. Vrijwel 1 van de eerste van de SK3.

Model: SK3AE.S5BLC.AEU
versie voor upgrade: SK3_E.EUR.S5W_L.001.001.210817
software versie: SK3_E.EUR.S5W_L.001.001.220623
MY22 met zo te zien dezelfde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
cville schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:03:
[...]

MY22 met zo te zien dezelfde software.
Ok vaag.
Nog ff een filmpje gemaakt van het probleem ter verduidelijking.

YouTube: Bug in kia soul software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Elsido schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Ok vaag.
Nog ff een filmpje gemaakt van het probleem ter verduidelijking.

YouTube: Bug in kia soul software update.
Het lijkt erop dat je dit tijdens stilstand test; ik heb het rijdend gedaan. Een ander verschil is dat ik opnieuw op de EV toets heb gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
cville schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:41:
[...]

Het lijkt erop dat je dit tijdens stilstand test; ik heb het rijdend gedaan. Een ander verschil is dat ik opnieuw op de EV toets heb gedrukt.
Vandaag op dezelfde manier getest maar helaas. sinds de update werkt het niet meer naar behoren. Hopelijk wordt het opgelost in een toekomstige update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Elsido schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:54:
[...]

Vandaag op dezelfde manier getest maar helaas. sinds de update werkt het niet meer naar behoren. Hopelijk wordt het opgelost in een toekomstige update.
Ik heb hier ook een MY19 voorzien van de laatste update, maar dit probleem kan ik niet reproduceren.

Het lijkt dus sterk vooral aan jouw auto te liggen. Wat je kan proberen, ik weet alleen niet of de auto dit toestaat, is de update nog een keer uitvoeren. Het zou zomaar een bug tijdens het updateproces kunnen zijn geweest waarbij een bestand niet goed meegenomen is en daardoor nu dit probleem veroorzaakt.

En wellicht ten overvloede: verifieer even welke update je hebt geïnstalleerd, tot op elke letter en cijfer, dus ook (of zelfs met name) wat er op de stick staat. Misschien heb je per ongeluk een niet-EU versie te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
MooDyBLueS schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:43:
[...]

Ik heb hier ook een MY19 voorzien van de laatste update, maar dit probleem kan ik niet reproduceren.

Het lijkt dus sterk vooral aan jouw auto te liggen. Wat je kan proberen, ik weet alleen niet of de auto dit toestaat, is de update nog een keer uitvoeren. Het zou zomaar een bug tijdens het updateproces kunnen zijn geweest waarbij een bestand niet goed meegenomen is en daardoor nu dit probleem veroorzaakt.

En wellicht ten overvloede: verifieer even welke update je hebt geïnstalleerd, tot op elke letter en cijfer, dus ook (of zelfs met name) wat er op de stick staat. Misschien heb je per ongeluk een niet-EU versie te pakken?
Versie geverifieerd is de EU versie. Ik zal is kijken of ie de update nog een keer zou willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
Zojuist nogmaal de update opnieuw geïnstalleerd de bug is er echter nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Doe s een scherm reset

Dat piepkleine knopje links van waarschuwings lichtknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
Terugkomend op het probleem. Kia heeft een nieuwe versie uitgebracht die dit probleem heeft verholpen. Kan nu weer mijn verbruik zien😃.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 00:58
In mijn zoektocht naar een elektrische auto kwam ik toevallig de Kia e-Soul tegen en zag dat er een topic op mijn favoriete forum is *O*

Ik ben eens tweedehands gaan zoeken en kom bij wat ik er voor wil betalen dit tegen:

https://www.autoweek.nl/o...kia-soul-elektrisch-2016/

https://www.autoweek.nl/o...kia-soul-elektrisch-2017/

Een relatief lage KM-stand.

Zijn er in dit topic Kia e-Soul rijders met een auto uit 2016-2017? Wat ben je kwijt per jaar aan onderhoud?

En nog belangrijker, wat kan ik in 2022 nog van die batterij verwachten? Iemand die er al langer mee rijdt en mij dit kan vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

oe, het aantal soul rijders is al laag, en de vorige generatie al helemaal!
qua degeneratie: tja, alles hangt af van het laadgedrag van de vorige eigenaar. Veel/weinig snelladen, altijd tot 80-90% of helemaal vol.. Maar met minder dan 60K en deze leeftijd zal het een boodschappen auto zijn geweest, wat ook niet anders kan dan met een gemiddeld bereik van 170 km

Misschien onderstaande wat inzicht, ik weet dat de Kia niro/soul Hyundai Kona neefjes en nichtjes van elkaar zijn, misschien was de aandrijflijn van de vorige generatie ook vergelijkbaar? Hoewel de kilometerstand niet vergelijkbaar is natuurlijk

Linksom of rechtsom, stel dat de SoC nog maar 75% is, dan maakt het verschil tussen 170 en 130 km ook niet veel uit. Dit is niet een auto waar je veel mee gaat toeren (tenzij je woon-werkverkeer net boven de 75 km is, dan wordt het in de winter wat spannend

[ Voor 31% gewijzigd door greatgonzo op 17-08-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
NelgNL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:02:
In mijn zoektocht naar een elektrische auto kwam ik toevallig de Kia e-Soul tegen en zag dat er een topic op mijn favoriete forum is *O*

Ik ben eens tweedehands gaan zoeken en kom bij wat ik er voor wil betalen dit tegen:

https://www.autoweek.nl/o...kia-soul-elektrisch-2016/

https://www.autoweek.nl/o...kia-soul-elektrisch-2017/

Een relatief lage KM-stand.

Zijn er in dit topic Kia e-Soul rijders met een auto uit 2016-2017? Wat ben je kwijt per jaar aan onderhoud?

En nog belangrijker, wat kan ik in 2022 nog van die batterij verwachten? Iemand die er al langer mee rijdt en mij dit kan vertellen?
Ik heb geen enkele ervaring met de vorige generatie helaas, rijd zelf een 2020 e-Soul, maar er zijn wel een aantal video's van o.a. de bekende Bjorn Nyland en accudegradatie kan zeker een ding zijn:

Dit is weliswaar een 2015 model, maar volgens mij behoort de 2016-2017 tot dezelfde generatie en praat je pas over de nieuwere generatie met de grotere 30 kWh accu. De Souls van die generatie hebben net als de Leafs van die generatie geen actieve accu conditionering en worden puur luchtgekoeld, zonder verdere intelligentie erachter. Dat maakt dat het extreem veel uitmaakt of er veel snelgeladen is en hoe in de algemene zin ermee omgegaan is.

Ter voorbeeld: onze Kia e-Soul met 64 kWh accu heeft voor ons in dagelijks gebruik zoveel marge (as we speak ±470 km range, winter worst-case 380 km) dat we makkelijk bij nog 20-30% accu weer op kunnen laden en dus niet leger dan dat hoeven te rijden. We hebben echter ook een Mazda MX-30 met daarin een netto 30 kWh accu die 130-180 km ver komt (winter-zomer) en als je daar nu 20-30% van over wilt houden om de accudegradatie te helpen bevorderen, dan heb je het dus over 36-54 km wat je over moet houden, significant op slechts 180 km range. Dat zal dus bij de Soul en andere EV's (Leaf, e-Golf, etc) nog iets meer het geval zijn vanwege de nog iets beperktere accucapaciteit. En met name in combinatie met het gebrek aan accu conditionering dus (wat bijv. de i3 wel al had), tegenwoordig hebben zo goed als alle EV's ook actieve vloeistofkoeling, zorgen ze dat de accu niet te heet wordt tijdens snelladen, etc.

Kortom: het is dus niet zozeer het bereik of range anxiety waar je bang voor moet zijn, maar wel de achterliggende consequenties die dat op die generatie EV's heeft. Kwestie van goed inlezen, OBD uitlezen en desnoods zelf een 100% tot 10/20% test doen en kijken hoe ver je werkelijk komt, want dan weet je zonder verdere metingen ook hoeveel er nog werkelijk over is van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 00:58
Dank voor de uitgebreide antwoorden! Ik neem het mee in m'n overweging _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door NelgNL op 19-08-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Belangrijkste overweging bij zo'n occasion is, wat wordt je rijgedrag, en vooral ook, en hoe belangrijk vind je incidenteel gebruik?

Voorbeeld: als 90% woon-werkverkeer is, van laten we zeggen 50 km, dan voldoet ook in de winter haast elke auto die een accu heeft met een SoC van 20 kWh. (ga ik maar even uit van een verbruik van 20 kWh/100 km). Zelfs nog minder als je op je werkt kunt laden.

Maar zeg je: ik wil er ook mee naar Zuid-Frankrijk crossen, dan wordt het wel een dingetje. Leuk vergelijk misschien:

Soul nieuwe generatie 17,5 uur

Soul 1e generatie 26 uur

ICE: 13,5 uur

Mijn boodschap/advies: zo'n 1e generatie is een top idee, als je niet te ver van je werk woont. En zelfs toepasbaar als je ermee op vakantie wil. Maar accepteer dan dat je er twee keer over doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferry34
Degradatie

Ik heb dus een Kia E Soul 64kwh die ik heb als taxi
Kilometerstand is 160.000 km
Ik laad m iedere werkdag op tot 100%
Door de trage 1 fase kan ik thuis maar 3,4 kwh laden.
We hebben op de zaak een eigen 50 kwh snellader die ik ook gebruik, vooral in de winter of als ik ff geen rit heb.
Door dat trage 1 fase laad ik in de winter regelmatig aan de snellader omdat ik bij einde dienst niet lager dan 30% moet komen domweg omdat ik 'm anders niet vol krijg in de nacht.

Deze lente en zomer haal ik 500 km actieradius met gemak, heb vele malen 520 tot 540 gehaald met een record van 573.
M'n verbruik schommelt tussen 6 km per kwh winter naar 8 km per kwh zomer (soms 8,5)

Ik sta er zelf versteld van dus Degradatie merk ik niks van
Ik kan zo meer dan 20 foto's tonen met een actieradius hoger dan 530 km en nog n stuk meer boven de 500 km

[ Voor 19% gewijzigd door Ferry34 op 19-08-2022 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Nog iets interessants!

Onze e soul is geen snellaad wonder he?
Nu zag ik op t YouTube kanaal van bjorn nijland de laadcurve met t verschil tussen koude en warme accu....enorm verschil.

We weten dat de soul 76 kwh maximaal kan laden, maar ik heb dat werkelijk 1 of 2 keer meegemaakt en dat duurde 2 minuten :(

Vervolgens zag ik een video van de geweldige YouTuber Carmaniac over een truc die hij had gevonden om de ioniq 5 ook supersnel te laten laden.
Er zijn veel mensen teleurgesteld omdat de ioniq 5 de 200 kwh laadsnelheid vaak niet haalt door "coldgate' ...het onderkoeld raken van de accu.

Zijn truc was onderweg naar de snellader de auto op "sport' te zetten!

Afgelopen week was ik na werkdag onderweg naar huis met nog 20-25% dus ik wilde er 10% bijladen en dacht aan dat trucje.
Kan dat op de soul werken want heeft deze wel n verwarming voor de accu?

Ik dacht niet maar later dacht ik misschien wel, want we hebben ook de winterstand in instellingen, die er voor zorgt dat de accu warmer blijft.

Onderweg naar de snellader zette ik de auto op 'sport" maar ging niet sneller rijden ofzo.
Het was maar 19 graden dus ik was benieuwd en deed de stekker van de hypercharger erin.
Waar ik normaal met moeite 53 kwh kreeg, knalde hij direct naar 74 kwh en bleef dat gewoon volhouden.

Ibegon op 25% en na 12 minuten stond hij al op 43%
WAUW
Hij bleef ook gewoon 74 kwh laden!

Toen heb ik 'm afgebroken want dat was al genoeg.
Was dit toeval?
Volgende keer ga ik t weer proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmEUSUg7SDuMqJn4PSwQ7mp-E6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86VP2y4WDVBd6YQBdvCfmYqQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y30OXeqysrN0N1whtgz6olbuWkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trPHCIaNeKVrsfU1xVNCSghu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Als dat zo is heb je de lotto gewonnen..

Deel je hem ook in het Niro topic? Meer gebruikers daar, en het dna is hetzelfde..

De enige maar..., die ik erbij heb.. Coldgate is niet voor niets. Optimale laadtemp is rond de 25c,en de snelheid wordt omlaag gebracht om de batterij te beschermen.

Ik kan me voorstellen dat sportmodus de batterij stressed, je wekt zo dus wel degeneratie in de hand.

[ Voor 52% gewijzigd door greatgonzo op 19-08-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
We hebben buiten 6 kia E soul s ook 20 e niro s en 5 always U5.
Ik heb 't trucje op de groepsapp van chauffeurs gezet maar moet ze nog spreken.

Denk niet dat t degradatie opwekt, om de accu naar 30 graden op te warmen.
Nogmaals...ik doe met regelmaat aan de eigen snellader en m'n actieradius is echt super.

Hou je op de hoogte
(Zo'n 3 fase e niro laad ik thuis met 10,5 kwh trouwens...dat gaat ook snel

[ Voor 3% gewijzigd door Ferry34 op 20-08-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsido
Woensdag nog laadklep kunnen openen en na de hitte van gisteren helemaal niks meer. hoor geen geluid bij het ontgrendel van de auto.

Straks maar naar de dealer om te kijken of die hem open krijgt.

Andere mensen hier last van gehad met hun E-Soul? Ik zag wel meerdere berichten hierover van de Kona en de E-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:10
Elsido schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:57:
Woensdag nog laadklep kunnen openen en na de hitte van gisteren helemaal niks meer. hoor geen geluid bij het ontgrendel van de auto.

Straks maar naar de dealer om te kijken of die hem open krijgt.

Andere mensen hier last van gehad met hun E-Soul? Ik zag wel meerdere berichten hierover van de Kona en de E-Niro.
Bekend probleem servo van het sluitmechanisme dealer kan hem losdraaien en afkoppelen todat je de nieuwe onderdelen hebt. Wel 2 u werk.

Begrijp trouwens niet waarom die klepjes op slot moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Gisteren merkte ik dat de blauwe LED onder de voorruit die normaal alleen bij het laden actief is, zonder aanwijsbare oorzaak aan was. Status van de auto: eerder op de dag in gereden en al een aantal uren op slot en uit; batterij half vol. Toen ik de deuren opende, ging hij uit.

Weet iemand wat hier aan de hand is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online
Dan laadt 'ie (als dat nodig is,controleert eerst) de 12 volt accu uit de grote accu.
(Staat ook netjes in de handleiding.....maar die is mij ook te groot om echt helemaal te lezen. ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vraagje: vlak voor onze vakantie is onze e-Soul voor een grote beurt weggeweest en sindsdien (weet niet of het met elkaar te maken heeft) hoor ik een tik in de ophanging bij lage snelheden en scherpe stuuruitslag. Ik merk het alleen met raam open, maar als ik dan bijv in de wijk met 20 km/u een haakse bocht neem of inparkeer of in een parkeergarage rondrijd, dan hoor ik regelmatig even zo'n tik of klik. Ik vind het moeilijk te omschrijven waar het precies naar klinkt, maar het lijkt nog het meest op een metalen schroefje wat op een metalen plaat valt qua geluid, al zal dat het zeker niet zijn gezien het feit dat ik het regelmatig hoor. ;)

Zijn er andere e-Soul rijders die dit horen? Sowieso wil ik de dealer er naar laten kijken, maar ben dus benieuwd of dit vaker voorkomt. Die van ons is een 2020 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
oldie127 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

Bekend probleem servo van het sluitmechanisme dealer kan hem losdraaien en afkoppelen todat je de nieuwe onderdelen hebt. Wel 2 u werk.

Begrijp trouwens niet waarom die klepjes op slot moeten.
Omdat anders jan en alleman je klep kan openen als je ergens geparkeerd staat? Los van vandalisme, wat sowieso zou kunnen (met name tijdens laden), stel je maar eens voor dat je file geparkeerd staat in een stad en iemand je laadklep opendrukt (bewust of onbewust). De Kia werkt zo dat hij gelijk 90 graden openstaat dankzij het veermechanisme, dat betekent dus een zwak kunststof onderdeel wat ineens uitsteekt en alleen aan het scharnier vastzit en juist zonder te laden is dat vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online
@MooDyBLueS Een tik, en vooral een regelmatige tik bij scherp in- of uit-sturen en bij lage snelheid, was vaak een homokineet met teveel slijtage en/of te weinig smering. Als je de auto aan de voorkant kunt opkrikken kun je bij volledige stuuruitslag (zowel linker als rechterwiel, en in beide richtingen) eens aan het wiel draaien om de eventuele 'tik' ook te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Peter-036 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 10:11:
@MooDyBLueS Een tik, en vooral een regelmatige tik bij scherp in- of uit-sturen en bij lage snelheid, was vaak een homokineet met teveel slijtage en/of te weinig smering. Als je de auto aan de voorkant kunt opkrikken kun je bij volledige stuuruitslag (zowel linker als rechterwiel, en in beide richtingen) eens aan het wiel draaien om de eventuele 'tik' ook te voelen.
Kijk, hier heb ik iets aan. Het is dus een bekend iets, maar is dat niet gek voor een e-Soul uit 2020 met 38.000 km op de teller? Wel vreemd, want de auto is letterlijk vorige maand voor een grote beurt weggeweest, dus als het een versleten homokineet is, dan zou hun dat toch moeten zijn opgevallen, lijkt mij? Ik weet namelijk niet of ik een krik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Peter-036 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:51:
Dan laadt 'ie (als dat nodig is,controleert eerst) de 12 volt accu uit de grote accu.
(Staat ook netjes in de handleiding.....maar die is mij ook te groot om echt helemaal te lezen. ;-) )
Bedankt; ik heb de handleiding enkele keren helemaal gelezen maar dit is me blijkbaar ontgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online
@MooDyBLueS Dat zou inderdaad wel erg vroeg zijn, maar het kan best iets anders zijn.....dealer naar vragen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Nu online
cville schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

Bedankt; ik heb de handleiding enkele keren helemaal gelezen maar dit is me blijkbaar ontgaan.
Bladzijde 1-59 in "handleiding Elektrische auto", daar kun je ook zien hoe je het aan of uit zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Die tik hebben Niro rijders ook volgens mij.. Misschien daar ff op onderzoek uit

• mipkip
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-03 15:41
Even een praktische vraag. De ruitenwisserbladen vóór heb ik zelf weten te wisselen voor Bosch ruitenwissers, simpele klik en klaar. :) Maar nu achter….geen idee hoe ik daar het blad ervan af kan trekken/klikken. :?
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de ruitenwisser achterzijde? _/-\o_ Betreft Esoul uit 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-05 22:10
greatgonzo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:30:
Als dat zo is heb je de lotto gewonnen..

Deel je hem ook in het Niro topic? Meer gebruikers daar, en het dna is hetzelfde..

De enige maar..., die ik erbij heb.. Coldgate is niet voor niets. Optimale laadtemp is rond de 25c,en de snelheid wordt omlaag gebracht om de batterij te beschermen.

Ik kan me voorstellen dat sportmodus de batterij stressed, je wekt zo dus wel degeneratie in de hand.
Heb hem vorige week even getest met mijn E-NIRO My2019.
Standje sport en dan de snellerlader en hij schiet meteen door naar 74Kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1x8NXoPY8-CkAeKi7jpaS5VAOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RDnhYojncu9iwXWbiQSAg3YX.jpg?f=fotoalbum_large

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

mipkip schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:35:
Even een praktische vraag. De ruitenwisserbladen vóór heb ik zelf weten te wisselen voor Bosch ruitenwissers, simpele klik en klaar. :) Maar nu achter….geen idee hoe ik daar het blad ervan af kan trekken/klikken. :?
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de ruitenwisser achterzijde? _/-\o_ Betreft Esoul uit 2020.
Even google gebruiken? ;) .. https://www.carcarekiosk...._rear/replace_wiper_blade

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste