--MeAngry-- schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:25:
[...]
Mooie opsomming.

De Peugeots vallen voor mij toch wel af vanwege die kleinere accu, voor mij voelt dat teveel als een achteruitgang. Het vermogen is ook echt een stuk minder, en ik weet niet of ik daar graag in achteruit wil gaan. Ik geloof best dat ze een stuk efficiënter zijn, maar ik vraag me af tot op welke hoogte dat stand houd.
Dat houdt natuurlijk altijd stand, net als een Tesla die zuiniger is dan welke Kia dan ook. Daar is Tesla bijna onovertroffen in. Want het is heel simpel gezegd de elektromotor die zuiniger is, daarom kan je met de gegroeide accu van 54 kWh flink verder komen in deze combinatie dan de vorige 50 kWh en minder zuiniger elektromotor. Dus je moet niet alleen naar kWh van de accu kijken. Ja, de Kia e-Soul heeft 64 kWh, maar is niet bepaald een zuinigheidswonder. Mijn collega met een 60 kWh Model Y komt verder op een lading, zijn gemiddelde verbruik (hij heeft hem nog maar 2 maanden ongeveer) ligt sinds hij hem heeft op 14,7 kWh/100 km. Dat haal ik absoluut niet, met vergelijkbare trajecten haal ik nu zo'n 16,5-17 kWh/100 km.
Simpel rekensommetje: 60 kWh / 14,7 = 408 km of 64 kWh / 16,5 = 388 km.
Scheelt niet enorm veel en ik ga niet beweren (want dat is niet zo) dat de Peugeots met 54 kWh even ver komen als een Tesla met 60 kWh accu of Kia met 64 kWh accu, maar ze zijn sowieso wel beter geworden.
Iedereen heeft z'n eigen wensen/eisen natuurlijk, maar ik zou in mijn huidige situatie best met 50-80 km minder bereik kunnen doen.
De Tesla's vallen voor mij af vanwege de nare bijsmaak in afwerking, en het gebrek aan CarPlay. Eigenlijk zou ik de Model Y gewoon heel hoog op mijn lijst moeten hebben staan, maar ik ben bang dat ik teveel compromis sluit terwijl ik de auto verder waarschijnlijk heel fijn zal vinden.
Als je uit angst een auto laat staan, dan vallen al heel snel veel keuzes af. Ik denk maar zo: je bent zo dapper geweest om ooit EV te gaan rijden, zegt zelfs een Leaf 40 te hebben gehad, dus waarom die angst nog? Die afwerking is wat ik om me heen hoor en online lees met name tot de Model 3 facelift het geval geweest, sinds die facelift in 2021 is het vele malen beter geworden. En de Model Y is altijd van die facelift generatie geweest als ik het zo even mag noemen.
En Kia vind ik ook niet feilloos hoor. Heel eerlijk: ik kom van Toyota en Lexus af, die waren toch echt stukken betrouwbaarder en beter afgewerkt. Ik heb met de e-Soul al de nodige kleinere én grotere problemen gehad. Niks onoverkomelijks, maar Kia zou ik ook niet bepaald hoog zetten, ook als ik kijk naar anderen die een hybride of EV Kia of Hyundai rijden. Ze zijn best degelijk, maar niet van het Toyota/Lexus niveau. Dat zijn in mijn 16 jaar ervaring met vrijwel altijd 2 auto's bijna tanks.
De ID3 en ID4 vind ik verschrikkelijk qua inrichting en vallen ook af.
Tja, smaak valt inderdaad niet over te twisten.

En qua (touch) knopjes en soms gebrek eraan snap ik dit helemaal. Ik heb wel begrepen dat de Cupra Born, hoewel in de basis hetzelfde, op dit punt wat beter zou zijn, mist nog wel de gescheiden knoppen voor de achterramen, maar de bediening op het stuur zou beter moeten zijn, maar dat heb ik ook alleen maar een keer gehoord en niet zelf ervaren.
De IONIQ 5 en EV6 wat lomp en duur, maar schrijf ik niet direct af, mochten er goede aanbiedingen zijn.
Mee eens, ik vind ze in het landschap vandaag te duur. Voor niet of nauwelijks meer geld kom je al heel snel bij een 89/90 kWh BMW i4 of Mercedes EQE uit. Ik heb de EQE gereden en heb behalve een Lexus ES die op hetzelfde niveau staat nog nooit zo'n stille auto gereden.
Dingen die voor mij belangrijk zijn:
• Compact, maar toch relatief veel laadruimte door slimme vormen.
• Uitstekende adaptive cruise met lane keeping assist, ik rijd hier 90% van de tijd mee.
• Wireless CarPlay, ik doe alles met Apple Maps en Music, en ga niet wisselen.
• 60 kWh+ aan netto accu-capaciteit, alles daaronder voelt teveel als een achteruitgang.
• Relatief hoge zit met lendesteun verstelling op de bestuurdersstoel.
• Stoelverwarming, en eventueel koeling als het een leer-variant is.
• 120 kW+ DC laden, 11/22 kW AC laden.
• Bij voorkeur achterwielaandrijving.
Lijken mij hele redelijke wensen/eisen. Paar puntjes wil ik wel mijn ervaringen delen:
Wireless CarPlay: ik heb een iPhone 12 mini, mijn vrouw een 13 (niet mini) en beide overheaten nu al via de kabel. Telefoons komen met 20C of hoger buiten al gloeiend heet de auto uit, zelfs laatst nog getest met een 100% volle telefoon de auto ingestapt en na ±1 uur CarPlay navigeren gloeiend heet. Ik lees en hoor heel veel mensen dat Wireless CarPlay dan ook nog erger is, trager werkt én de audiokwaliteit a la BT lager is (sowieso niet lossless).
Achterwielaandrijving: waarom als ik vragen mag? Ik heb meerdere achterwielaandrijvers gehad en hoewel dat bij benzine auto's lekker aanvoelt, heb ik bij EV's dat veel minder. En dan kom je bij het grote nadeel: achterwielaandrijvers kunnen problematisch zijn in de winter. Ik heb een keer vastgestaan met mijn Lexus IS 300h met snow mode waar alle Polo's, Yarissen en Golfs mij zonder problemen voorbijreden. Ja, het was een kleine heuvel op bij mij in de wijk, maar in de sneeuw/ijsel redde ik het gewoon niet en gleed achteruit telkens. BMW rijders kennen dit probleem. Houd hier rekening mee, het komt misschien niet vaak voor, maar als je het meemaakt, dan vloek en tier je de achterwielaandrijving naar voren als het even kan.

Ik heb ondertussen een aantal proefritten gehad:
Nissan Ariya
Ik was benieuwd omdat ik een Leaf 40kWh heb gehad hiervoor, en daar was ik als auto erg over te spreken. Hetzelfde gold voor de Ariya, echt de fijnste stoelen waar ik ooit in heb gezeten, de auto rijd gewoon echt fantastisch, maar die adaptive cruise en LKA, om te huilen, zo'n tegenvaller. Binnen de bebouwde kom wilde het gewoon nergens werken. Ook niet met duidelijke wegmarkeringen. Op de snelweg stopte het er al mee, met een beetje miezer...

Mijn Soul begint pas te miepen als het stortregent, of bij een sneeuwstorm, en dat vind ik niet meer dan logisch. Daarnaast heeft deze nog voorwielaandrijving, vind ik jammer.
Zelf nog niet gereden, maar ik lees inderdaad ook los van rijcomfort/stoelen dat de rest van de auto erg tegenvalt én ook erg onzuinig is voor een EV. De vaak (anno nu met de updates onterecht) gehate Toyota bz4x is op dit vlak stukken beter en zelfs erg zuinig met 15,5 kWh/100 km, go figure. De Nissan kwam in een vergelijkingstest niet onder de 20,5 kWh/100 km in gelijke omstandigheden. Dan kan je wel een 87 kWh accu hebben, maar die heb je dan ook voor de kat z'n kut zeggen we hier.

Volvo XC40 Recharge
Hier ben ik tot nu toe het meest over te spreken omdat deze een hoge zit heeft, en verder enorm degelijk en fijn aanvoelt. Maar je merkt dat de auto alweer een paar jaar oud is. CarPlay is bedraad, maar heeft wel Maps op het dashboard display, dat is echt top, dus dan maak ik hem zelf wel draadloos met een dongle. Maar hij is ook wel best groot, wat van mij niet zo hoeft. Daarnaast is de prijs toch wel een stapje hoger, en ik weet niet of het de meerprijs waard is. Het grootste probleem vind ik vooral dat een nieuwe Soul veel duurder is dan wat ik nu betaal, en dan zit het allemaal niet meer zo ver van elkaar af.
Ook vond ik de LKA niet beter dan in m'n Soul. Als ik heel eerlijk ben kom ik er nu vooral achter hoe goed KIA dit eigenlijk al voor elkaar heeft, en hoe betrouwbaar het werkt.
Polestar 2
Qua zit wist ik dat deze auto me niet super ging bekoren, maar hij is best vaak voordelig in de lease te vinden, dus toch een proefrit geboekt. Viel eigenlijk niet tegen. Had best veel overzicht, en de auto rijd enorm fijn! Ik snap het commentaar op de armsteun in de deur (zit ver weg), maar had er zelf niet zo'n problemen mee. De laadruimte is niet super praktisch, zoals te verwachten, maar verder heeft de auto dezelfde voor- en nadelen als de XC40 qua infotainment.
Een proefrit die ik nog gepland heb staan, is met de Smart #1, en ik ga naar het preview event van de EX30 over anderhalve week. Van die twee heb ik nog wel hoge verwachtingen, waarbij vooral de laadruimte een vraagteken is voor mij. Deze is niet groot, maar zit niet ver af van de Soul. Dus als hij net zo praktisch is... we gaan het zien.
Het lijkt er dus op dat je bij Geely uitkomt.

De Smart wordt wel door velen als veel te duur bestempeld gezien wat je nu allemaal kan krijgen.
Maar los van wat je over deze auto's zei, ik zou dan gezien wat je zei over rijhulpsystemen wegblijven van de andere Chinese merken zoals MG, want die schijnen toch wel problematisch op dit gebied te zijn. Niet betrouwbaar genoeg een veel false positives.
Ik ben wel benieuwd wat je van de EX30 vindt, dat lijkt mij ook wel een interessante auto in een leuke prijsklasse.