Het grote Kia e-soul topic

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 16:05
willemvdvliet schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:57:
[...]

Heb hem vorige week even getest met mijn E-NIRO My2019.
Standje sport en dan de snellerlader en hij schiet meteen door naar 74Kwh

[Afbeelding]
Dat is echt super!

Heb toevallig voor 2 dagen een nieuwe Niro mee die 2 van de 3 minpunten van de Soul heeft getackeld .
Eindelijk 1 pedal drive en deze stand remt ook sterker dan de soul en oude niro
3 fase laden....ik had zelfs 11,2 kwh krachtstroom
Het 3 de minpunt is er nog want volgens mij 76 kwh maximaal snelladen, hoewel ik blij ben dat we deze snelheid nu kunnen halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 19:42

greatgonzo

schit-te-rend!

Ferry34 schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:19:
[...]

Dat is echt super!

Heb toevallig voor 2 dagen een nieuwe Niro mee die 2 van de 3 minpunten van de Soul heeft getackeld .
Het 3 de minpunt is er nog want volgens mij 76 kwh maximaal snelladen, hoewel ik blij ben dat we deze snelheid nu kunnen halen
Ehh.. Behalve de carrosserie is de soul nagenoeg identiek aan de Niro en zelfs kona. De soul op regenatie stand 3 is wat mij betreft ook wel one pedal drive

3 fase ligt aan je versie. Onze my21 soul heeft dat gewoon.

En hoger dan 76 kWh gaat zelfs de nieuwe generatie niet. Dan moet je naar een EV6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ferry34 schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:19:
[...]

Dat is echt super!

Dat 1-pedal drive klopt inderdaad, had ik ook in videos voorbij zien komen, zelf nog niet met de nieuwe e-Niro gereden namelijk.

Wat hierboven al genoemd wordt: 3-fase ligt inderdaad aan je modeljaar. Ik heb zelf een 2020 en die zijn op de laatste maanden na allemaal nog 1-fase. Ik heb destijds wel 3-fase overwogen, maar dat zou dan gelijk ±4k duurder worden en dat was het mij niet waard als particuliere koper.

Laatste punt klopt, maar wel met een nuance. De laadcurve is een stuk vlakker geworden. Het zal alle bestaande e-Niro en e-Soul rijders bekend voorkomen dat dit de werkelijke laadcurve is:
Afbeeldingslocatie: https://ev-database.nl/img/fastcharge/1126-FastchargeCurve.png

Officieel is de nieuwe e-Niro zelfs in maximale laadsnelheid iets gezakt naar 74 kW, maar doordat hij een vlakkere laadcurve heeft, zou hij in totaliteit iets sneller moeten zijn van 0-80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
greatgonzo schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:11:
[...]

Ehh.. Behalve de carrosserie is de soul nagenoeg identiek aan de Niro en zelfs kona. De soul op regenatie stand 3 is wat mij betreft ook wel one pedal drive

3 fase ligt aan je versie. Onze my21 soul heeft dat gewoon.

En hoger dan 76 kWh gaat zelfs de nieuwe generatie niet. Dan moet je naar een EV6
1 pedal drive is voor mij 1 pedal drive en niet op t laatste stuk de rem moeten intrappen of de flipper inknijpen.
De nieuwe Niro kan dat gewoon en remt in die setting ook n stuk harder.
Dashboard is wel helemaal anders en de vormgeving buitenkant is echt mooi.

Ik weet dat ik de 1 fase heb en de laatste 3 fase te koop waren.
Het scheelt nogal...3,4 kwh of 11,2 kwh
Mijn Soul is wel de meest luxe versie dus ik miste m'n verwarmde en geventileerde elektrische stoelen :9

[ Voor 16% gewijzigd door Ferry34 op 19-09-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ferry34 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:53:
[...]

1 pedal drive is voor mij 1 pedal drive en niet op t laatste stuk de rem moeten intrappen of de flipper inknijpen.
De nieuwe Niro kan dat gewoon en remt in die setting ook n stuk harder.
Dashboard is wel helemaal anders en de vormgeving buitenkant is echt mooi.

Ik weet dat ik de 1 fase heb en de laatste 3 fase te koop waren.
Het scheelt nogal...3,4 kwh of 11,2 kwh
Mijn Soul is wel de meest luxe versie dus ik miste m'n verwarmde en geventileerde elektrische stoelen :9
Euh... de 1-fase e-Soul/e-Niro kan tot 7,2 kW hoor. Dat scheelt niet eens zo gigantisch veel met 11 kW. Een lege 1-fase e-Soul doet er (kleine fluctuaties en load-balancing niet meegerekend) 10,5 uur over om vol te raken. Een 3-fase e-Soul doet er 7 uur over.

Ligt verder wel aan je aansluiting natuurlijk, maar 3,4 kW klinkt alsof je een 1x16A aansluiting hebt en dat is best matig te noemen. Vrijwel elk huis kan minstens naar 1x35A/40A of 3x25A zonder daarvoor jaarlijks een hoger vastrecht te betalen.

Ik heb zelf voor 3x25A gekozen (wat overigens maximaal 17 kW betekent, mits de auto dat aankan), met het oog op de toekomst (lees: als deze ingeruild wordt voor iets met 3-fase). Eenmalige aanpassing kostte maar €250. Zorgt er weiswaar voor dat 1-fase e-Souls (zoals die van ons ook is) max. 5,8 kW laadt, dat is 13 uur van helemaal leeg naar helemaal vol, maar voor ons is dat geen probleem want écht leeg is ie nooit. Daarnaast kan zelfs nu nog wanneer de zon een beetje schijnt die kW daarvan er bijgegooid worden, waardoor we toch vaak alsnog 7,2 kW laden overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 03:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

MooDyBLueS schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:00:
[...]

Euh... de 1-fase e-Soul/e-Niro kan tot 7,2 kW hoor. Dat scheelt niet eens zo gigantisch veel met 11 kW. Een lege 1-fase e-Soul doet er (kleine fluctuaties en load-balancing niet meegerekend) 10,5 uur over om vol te raken. Een 3-fase e-Soul doet er 7 uur over.

Ligt verder wel aan je aansluiting natuurlijk, maar 3,4 kW klinkt alsof je een 1x16A aansluiting hebt en dat is best matig te noemen. Vrijwel elk huis kan minstens naar 1x35A/40A of 3x25A zonder daarvoor jaarlijks een hoger vastrecht te betalen.

Ik heb zelf voor 3x25A gekozen (wat overigens maximaal 17 kW betekent, mits de auto dat aankan), met het oog op de toekomst (lees: als deze ingeruild wordt voor iets met 3-fase). Eenmalige aanpassing kostte maar €250. Zorgt er weiswaar voor dat 1-fase e-Souls (zoals die van ons ook is) max. 5,8 kW laadt, dat is 13 uur van helemaal leeg naar helemaal vol, maar voor ons is dat geen probleem want écht leeg is ie nooit. Daarnaast kan zelfs nu nog wanneer de zon een beetje schijnt die kW daarvan er bijgegooid worden, waardoor we toch vaak alsnog 7,2 kW laden overdag.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar zeker in Oost Brabant heb je eigenlijk geen fluit aan 7,2 kW op 1-fase. Bijna alle laadpalen hier zijn 11 kW 3-fase en dus maar 3,6 kW op 1-fase, op een uitzondering daargelaten, dan moet je echt gaan zoeken. 22 kW palen staan hier helemaal nergens. Thuis laden is voor veel mensen (zoals ik) geen optie.
Voor iemand anders kan zoiets dus significanter zijn dan voor een ander, heeft geen zin dat onderuit proberen te schoppen. ;)

Daarnaast, de "oude" e-Soul en e-Niro hebben echt geen 1-pedal driving. In m'n Leaf werkte dat fantastisch, in de Kia's is het echt een afterthought achter de flipper. In de nieuwe gen werkt het meer zoals de Leaf, bij Kia zelf hebben ze ook begrepen dat het beter kon. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
MooDyBLueS schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:00:
[...]

Ik heb een 3 x 16a mobiele lader met krachtstroom aansluiting
Vandaar de 3,4 op 1 fase en 10,5 tot 11,3 op 3 fase

Ik laad op via zonnepanelen van een boer wasr ik mn appartement ook huur en heb een mobiele lader.
Deze kost €350 maar de 3x25a kost €700 ofzo en dat vond ik te gek.

(Na 300.000 km elektrisch rijden weet ik wel wat zo'n ding laadt O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Ferry34 op 20-09-2022 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:33:
[...]

Je kunt zeggen wat je wilt, maar zeker in Oost Brabant heb je eigenlijk geen fluit aan 7,2 kW op 1-fase. Bijna alle laadpalen hier zijn 11 kW 3-fase en dus maar 3,6 kW op 1-fase, op een uitzondering daargelaten, dan moet je echt gaan zoeken. 22 kW palen staan hier helemaal nergens. Thuis laden is voor veel mensen (zoals ik) geen optie.
Voor iemand anders kan zoiets dus significanter zijn dan voor een ander, heeft geen zin dat onderuit proberen te schoppen. ;)
Nou ja, heeft niks met onderuit schoppen te maken. Maar er werd "1 fase 3,4 kW" geroepen zonder verdere context/uitleg. Vandaar mijn reactie dat 1 fase an sich zeker niet beperkt is tot 3,4 kW.

Klopt dat ik verder van een thuissituatie uitgegaan ben. Dat zal inderdaad per persoon verschillen of dat wel of geen optie is.

Daarnaast: ook hier staan genoeg 11 kW laders en in zekere zin heb je gelijk, maar stiekem gaat het in de meeste gevallen om 22 kW aansluiten die over een dubbele lader verdeeld worden. De aansluiting is 3x 32A, waarbij het ervan afhangt of je er alleen staat of met twee auto's. In mijn geval was het dan ook altijd zo dat als ik alleen daar stond, ik wel gewoon op 7,2 kW kon laden (1x 32A met 1-fase auto's), pas als er al iemand stond of later bijkwam, schakelde hij terug naar 16A om ook de andere auto diezelfde 16A te geven. En ik als 1-fase lader werd dan naar 3,7 kW teruggezet. Een 3-fase auto zou dan met 11 kW kunnen laden. Ik heb het zo vaak meegemaakt kriskras door het hele land dat ik gewoon 7,2 kW haalde op een zogenaamde 11 kW lader als ik er alleen stond. Na wat speurwerk ben ik hier dus achter gekomen waarom dat is. Neemt niet weg dat als je bijv. in je woonwijk altijd drukte hebt, je in feite meestal op 3,7 kW blijft hangen. Dus ook hier: context is belangrijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kleine update van onze e-Soul: we merkten de laatste paar maanden steeds vaker dat de Soul aan publieke laadpalen stopte met laden, enige optie was dan kabel ontkoppelen en weer aansluiten (aan de laadpaal). Dan deed ie het weer even voor 30 min tot een paar uur, compleet willekeurig.

Onze Zappi laadpaal thuis met vaste kabel gaf nooit problemen. Recentelijk daarom ineens gedacht: waarom ruil ik niet even de kabel om met onze Mazda EV? En ja hoor: vervolgens zeker 3x probleemloos de Kia op kunnen laden.

Contact opgenomen met de Kia dealer en gevraagd of dit onder garantie zou vallen en voila: vandaag lag er een nieuwe kabel voor me klaar, onder garantie. Ondanks dat onze e-Soul een 1-fase uitvoering is, is de kabel een 3-fase (blijkbaar hebben ze niks anders meer) en gewoon splinternieuw besteld, kreeg hem in verpakking mee. Ik moest alleen de oude kabel inleveren vanwege de garantieclaim, maar dat vind ik ook niet meer dan normaal.

Kortom: super service van Kia!

En hoewel we voorzichtig al aan het kijken zijn naar een opvolger (EV6? Ioniq 6?) zijn we nog steeds zeer tevreden. En een kabel die half kapot gaat kan altijd, hoe er vervolgens vanuit het merk/de dealer mee omgegaan wordt, is het belangrijkste en dat kon gewoon niet beter. Dus reden om bij Kia weg te gaan zie ik ook niet. En dat zeg ik als iemand die voor deze Kia 13 jaar Toyota/Lexus heeft gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:50
Hmm, hier ook regelmatig last van dat het laden niet goed gaat.
Of hij begint helemaal niet (en laadpaal toont groen), of hij laadt een beetje (eerst blauw, daarna groen) maar veel vaker doet ie het wel gewoon goed. Soms weken achter elkaar goed, soms dagen achter elkaar niet goed.

Ook brak plots de deurklink af van de achterdeur, goedkoop plastic... Hoop dat het onder garantie hersteld gaat worden.

En nu 2 dagen sneeuw en 2 dagen storing op de SCC... Nu ben ik niet perse gehecht aan de adaptieve cruisecontrol, maar het rotte bij de E-soul is dan dat je ook meteen helemaal geen cruisecontrol meer hebt.
Dus maar de limiter gebruikt, maar die doet ook niet altijd wat de bedoeling is (soms ineens 10km/h eroverheen met vervolgens een luid alarm erbij). Wil je even vlot iemand inhalen dan moet je voorbij het gaspedaal'klikje' maar dan schiet de auto ook ineens vooruit (iets wat je niet wil met sneeuw/gladheid).

Verder een fijne auto hoor. Maar ben blij dat we niet zoveel sneeuw hebben in NL, want dan is het een verschrikkelijk domme auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:58
@Aomi Je kunt wel naar een 'normale' cruise control, uit het instructieboekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4BlN4umzBK0bXfUA0TUPm5sLH0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mekIGO1RwRTgiuHE27HvawXM.jpg?f=user_large
Of het bij sneeuw/gladheid ook werkt...........en of het verstandig is?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aomi
Peter-036 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:05:
@Aomi Je kunt wel naar een 'normale' cruise control, uit het instructieboekje:
[Afbeelding]
Of het bij sneeuw/gladheid ook werkt...........en of het verstandig is?
Oh wauw, wist niet eens dat dit kon, thanks! Morgen eens proberen.

En nee, met een dikke laag sneeuw rij ik niet op de cruise maar heb nu al 2 dagen dat het wel sneeuwt (en de radar dus onder de sneeuw bedekt wordt) maar dat het meteen smelt op de weg.
Dan kun je best met cruise rijden, alleen wil je niet plankgas (wat wel gebeurt met het pedaalklikje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipkip
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-03 15:41
[/quote]

Apart, kiezen voor 3x25A betekent meestal afzekeren op 16A in de meterkast. Tenzij je loadbalancing toepast en de lader aan de muur instelt op maximaal 25A en de loadbalancing ook.( en de meterkast op 3x25A afzekert). Dan kom je uit op inderdaad 25x230V=5,7 kW. Maar als je zonnepanelen bijvoorbeeld 2 kW teruggeven aan de fase( meestal fase 1 in je meterkast) dan nog zal het laden maximaal 5,7kW blijven, alleen wordt er dan maar 3,7kW in rekening gebracht. Om daadwerkelijk 7,4 kW te kunnen laden zal je af moeten zekeren op 35A…….zou ik niet doen want je hoofdzekering(3x25A) klapt er vanzelf uit na een tijdje.
Dus dat optel sommetje klopt niet. Maximaal 5,7A als je gebruik maakt van loadbalancing en afgezekerd bent op 25A in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@mipkip Volgens mij is dat een quote van mij. Maar de Zappi is afgezekerd op 3x32A, de hoofdschakelaar zelfs 3x40A en alleen de eerste (uitgaande van binnenkomend) zekeringen zijn 3x25A, want dat is dus ook mijn aansluiting op het net.

Wij hebben ook loadbalancing, de Zappi werkt met zonnepanelen en kan daarom dus zonder problemen 32A laden met maximaal 25A uit het net en de rest aangevuld uit de PV (die bij ons 3-fase zijn, het zijn er 20 namelijk). Op piekmomenten in de zomer haal ik ruim 4 kW uit de PV en dus 'maar' 3 kW uit het net, mits ik hem op "fast" instel, ik kan er ook voor kiezen alleen uit de PV te halen (straks bij wegvallen salderen interessant). Dus de laadpaal moet wel degelijk op 32A afgezekerd worden, anders kan hij niet netjes de totaal ±7 kW (32A) aan net+pv doorsturen.

Dus nee, jouw rekensom klopt niet helemaal. Of je had gewoon niet alle informatie. ;) Want alleen de zekering van en naar het net is 3x25A, de hoofdschakelaar is zelfs 3x40A en de laadpaal dus 3x32A zodat die wel op 1 fase gewoon 7,4 kW maximaal kan leveren. De Zappi staat dus op 25A "net phase" en zal dus uit het net nooit meer dan 5,7 kW (25A) trekken. De rest uit de PV heeft niks te maken met die 3x25A zekering naar het net toe, behalve als het gaat om exporteren, maar daarom zijn mijn PV ook 3-fase aangesloten, want ik heb er 20 en kan uitgebreid worden. Op absolute piekmomenten schiet hij net iets over de 5 kW heen. Daar is 25A dus genoeg op 1-fase, maar simpele rekensom is dan 5 kW / 20 PV's = 0,25 kW per PV piek en dus zou ik met 24 PV's al over de 1-fase limiet zitten. Ik heb nog ruimte voor ca. 18 PV's, dus reken maar uit. Niet dat ik dat voorlopig van plan ben overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:52:
Hmm, hier ook regelmatig last van dat het laden niet goed gaat.
Of hij begint helemaal niet (en laadpaal toont groen), of hij laadt een beetje (eerst blauw, daarna groen) maar veel vaker doet ie het wel gewoon goed. Soms weken achter elkaar goed, soms dagen achter elkaar niet goed.
Kan je een kabel van iemand lenen/tijdelijk ruilen? Het is het makkelijkste om te proberen, ik had er alleen niet eerder aan gedacht, ik dacht gewoon dat de laadpalen het probleem waren. :P

Desnoods vraag je je dealer om een leenkabel om in ieder geval vast te stellen of het wel/niet daarin zit. Want ook bij ons was het dus wel heel random, alleen dat hij sowieso niet ging laden hebben wij nooit meegemaakt. Altijd wel blauw eerst, maar dan na hele korte tijd (30-60 min) stoppen of na een paar uur pas. En tja, met 1-fase (in ons geval) en soms nog maar 20% over ben je na een paar uren misschien net op de 50-60%.

Het is dat wij voor woon-werk geen grote afstanden hoeven af te leggen en daarom ook geduldig konden zoeken naar de oorzaak. Maar als je de range nodig hebt, dan is het knap vervelend natuurlijk.
Ook brak plots de deurklink af van de achterdeur, goedkoop plastic... Hoop dat het onder garantie hersteld gaat worden.
Oei, vervelend zeg. Bij ons was al een tijd geleden de A-stijl deels losgelaten, waardoor bovenaan tegen de hemelbekleding er steeds een opening ontstond waar je je pink in kon steken en het natuurlijk lelijk was. Dat hebben ze met de beurt destijds gelijk opgelost. Lijkt mij wel dat dit onder garantie valt ja. Zeker met de 7 jaar die ze geven.

Dit is onze eerste Kia en ook eerste Koreaan, na bijna alleen maar Japans (Toyota, Lexus) gereden te hebben, maar ik moet zeggen dat hoewel de dealer ervaring extreem wisselend is, als je de juiste hebt, is het ook gelijk heel erg goed te noemen. Ik zal geen namen noemen, maar voor een kleine beurt had ik eerst een wat kleinere lokale dealer (ik heb er 3 in de buurt, allemaal op 15-20 min rijden) gekozen en dat zou uit mijn hoofd €120 kosten. Kom ik daar aan, wilden ze ook allerlei extra dingen meenemen en zelfs een airco reiniging en daarmee zou het op ruim €200 uitkomen. Toen ik zei: dat hoeft niet, alleen de beurt graag, werd ik min of meer voor idioot uitgemaakt, want ik weet niks van auto's en volgens hun was dit bij deze km-stand echt nodig. Nou goed, je snapt wel waar het heen ging: ik heb nog een keer gezegd: de beurt alleen en anders maar niet. Kortom: ik reed door naar mijn werk in mijn eigen e-Soul ipv een leenauto.

Vervolgens de beurt bij een grotere dealer geboekt, daar paar weken later aangekomen en ze benoemden netjes dat de auto voor een kleine beurt kwam en dus €120 zou kosten. Ik checkte nog: is die beurt compleet? Kreeg de vraag: hoe bedoelt u? Waarop ik zei: hoeft er niks bij gezien de km-stand, zoals filters, airco reiniging of iets anders? En de beste meneer zei: nee hoor, de beurt zelf bevat alles al, als wij erachter komen dat een filter vervangen moet worden, dan bellen wij u wel om dat even kort te sluiten. Kortom: einde dag auto klaar en niks qua extra arbeid nodig.

Prima als een dealer een extra zakcentje wil verdienen en het bijv. verkoopt als "het hoeft niet per se, maar is misschien handig om preventief te doen" en mij dan de keuze geeft, maar niet hoe dealer 1 het deed.

Het laat zich raden bij welke dealer ik aangeklopt heb voor de laadkabel problemen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 21:45

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Over prijzen van onderhoud gesproken: een paar weken geleden reden we naar Spanje met onze e-soul voor een lang verblijf. Toen we ongeveer 500 km onderweg waren kregen we melding dat de auto over 1500 km onderhoud nodig had. Dat hebben we inmiddels hier in Spanje (Denia) laten doen. Betrof een 45.000 km (kleine) beurt. De kosten: 78 euro incl. een wasbeurt!

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipkip
MooDyBLueS schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:34:
@mipkip Volgens mij is dat een quote van mij. Maar de Zappi is afgezekerd op 3x32A, de hoofdschakelaar zelfs 3x40A en alleen de eerste (uitgaande van binnenkomend) zekeringen zijn 3x25A, want dat is dus ook mijn aansluiting op het net.

Wij hebben ook loadbalancing, de Zappi werkt met zonnepanelen en kan daarom dus zonder problemen 32A laden met maximaal 25A uit het net en de rest aangevuld uit de PV (die bij ons 3-fase zijn, het zijn er 20 namelijk). Op piekmomenten in de zomer haal ik ruim 4 kW uit de PV en dus 'maar' 3 kW uit het net, mits ik hem op "fast" instel, ik kan er ook voor kiezen alleen uit de PV te halen (straks bij wegvallen salderen interessant). Dus de laadpaal moet wel degelijk op 32A afgezekerd worden, anders kan hij niet netjes de totaal ±7 kW (32A) aan net+pv doorsturen.

Dus nee, jouw rekensom klopt niet helemaal. Of je had gewoon niet alle informatie. ;) Want alleen de zekering van en naar het net is 3x25A, de hoofdschakelaar is zelfs 3x40A en de laadpaal dus 3x32A zodat die wel op 1 fase gewoon 7,4 kW maximaal kan leveren. De Zappi staat dus op 25A "net phase" en zal dus uit het net nooit meer dan 5,7 kW (25A) trekken. De rest uit de PV heeft niks te maken met die 3x25A zekering naar het net toe, behalve als het gaat om exporteren, maar daarom zijn mijn PV ook 3-fase aangesloten, want ik heb er 20 en kan uitgebreid worden. Op absolute piekmomenten schiet hij net iets over de 5 kW heen. Daar is 25A dus genoeg op 1-fase, maar simpele rekensom is dan 5 kW / 20 PV's = 0,25 kW per PV piek en dus zou ik met 24 PV's al over de 1-fase limiet zitten. Ik heb nog ruimte voor ca. 18 PV's, dus reken maar uit. Niet dat ik dat voorlopig van plan ben overigens.
Ik begrijp het niet of doe wat verkeerd hier. Jouw aansluiting op het net is 3x25A, zoals de meeste huishoudens hebben. Maar dan spreek je over de Zappi( laadpaal denk ik) afgezekerd op 3x32A en de hoofdzekering zelfs 3x40A…..kan het even niet meer volgen. En ja, uit jouw eerste bericht bleek niet dat je een hogere aansluiting had dan 3x25A, vandaar mijn reactie. Maar misschien doe ik het hier verkeerd met onze aansluiting van 3x25A en zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mipkip schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:09:
[...]

Ik begrijp het niet of doe wat verkeerd hier. Jouw aansluiting op het net is 3x25A, zoals de meeste huishoudens hebben. Maar dan spreek je over de Zappi( laadpaal denk ik) afgezekerd op 3x32A en de hoofdzekering zelfs 3x40A…..kan het even niet meer volgen. En ja, uit jouw eerste bericht bleek niet dat je een hogere aansluiting had dan 3x25A, vandaar mijn reactie. Maar misschien doe ik het hier verkeerd met onze aansluiting van 3x25A en zonnepanelen.
Het gaat mij voor nu te ver om een schets/tekening te maken, maar in chronologische volgorde is het bij ons zo:
- net / binnenkomst = 3x25A aansluiting (ook afgezekerd als zodanig), dit zijn dus de eerste zekeringen die je tegenkomt uitgaande van netstroom de woning in
- hoofdschakelaar = 3x40A afgezekerd (onnodig hoog, maar dit is dus de hoofdschakelaar in het huis, dus alles van wasmachine, PV, laadpaal, etc gaat hier overheen)
- Zappi V2 = 3x32A afgezekerd (zodat alleen de net aansluiting maar aangepast hoeft te worden om 22 kW te kunnen laden ipv de 17 kW/3x25A nu)
- Enphase PV = 3x25A met al een verdeling over de fases heen (exacte verdeling heb ik even niet paraat)

Hoe je het dus kan zien is: mijn netaansluiting zelf is max. 3x25A (dat heeft hetzelfde vastrecht als 1x40A wat ik had) en dus wat er inkomt of uitgaat kan nooit meer dan 25A per fase zijn, voor laden dus max. 17 kW.

Binnen mijn woning is de hoofdschakelaar op 3x40A afgezekerd, hier kan ik dus zonder problemen binnen mijn eigen aansluiting tot 40A per fase belasten. Dat betekent dus dat zelfs met de Zappi die op 3x25A (17 kW) aan het laden is, ik nog steeds ±15A per fase over heb voor bijv. de PV en/of een ander apparaat zoals oven, wasmachine, noem het maar op. Alle andere groepen in huis zijn 16A.

Want als ik op een zomerse juni dag zeg 4 kW continu oplever met mijn PV en ik zou hier een 3-fase EV hebben staan, dan kan ik dus binnen mijn eigen hoofdaansluiting 3x25A = 17 kW uit het net trekken en nog eens de 4 kW uit de PV erbovenop, want dat overstijgt nog steeds mijn netaansluiting niet, omdat op dat moment de PV binnenshuis blijft, het komt niet eens op de meter. En dan kom je tot die 3x40A hoofdaansluiting en verder niet. En omdat de Zappi op 3x32A afgezekerd is, kan hij die combinatie aan en dus met ±21 kW laden. Dit werkt, want een vriend heeft een Kona 3-fase en dat heb ik afgelopen zomer dan ook getest overdag. Sterker nog, dankzij load-balancing én de intelligentie van Zappi, kan je uit 3 standen kiezen:
- Fast = zo snel mogelijk = in dit voorbeeld 3x25A 17 kW uit het net (max) + 4 kW uit de PV (max ivm wat er opgewekt wordt) = ±21 kW totaal
- Eco = alsnog 3x25A maar vanuit oogpunt van: PV wekt 4 kW op, de rest wordt aangevuld met netstroom, in dit geval dus 13 kW uit het net. En er wordt naar overig verbruik gekeken, als je kookt/wast/etc zakt de laadsnelheid.
- Eco+ = afhankelijk van je 1-100% groen instelling gebruikt deze alleen PV opwek, met hoogstens het % wat je aangeeft erbij om tot minstens 1,4 kW te komen, wat het minimum is voor een EV om überhaupt op te kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
mm.kool schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:42:
Over prijzen van onderhoud gesproken: een paar weken geleden reden we naar Spanje met onze e-soul voor een lang verblijf. Toen we ongeveer 500 km onderweg waren kregen we melding dat de auto over 1500 km onderhoud nodig had. Dat hebben we inmiddels hier in Spanje (Denia) laten doen. Betrof een 45.000 km (kleine) beurt. De kosten: 78 euro incl. een wasbeurt!
Dat zijn de kosten niet :)

Wat mij irriteert is iedere 15.000 km onderhoud terwijl ik 5.000-6.000 km per mnd rijdt, dus iedere 3 mnd naar de dealer pfff.
Las laatst dat n skoda enyaq 1x in 2 jaar onderhoud moet ongeacht kilometers.
Een chinese aiways na 100.000 km 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Weet iemand of dit de juiste ruitenwisser is voor de e-Soul vanaf 2019?

Volgens Amazon wel, maar ook zie ik veelal 2009-2018 staan. Hij ziet er wel iets anders uit dan de ruitenwisser achterop de Kia, met name vanwege een soort extra dop/deksel die er op het midden zit en de uiteinden zijn ook iets anders. Maar goed, ik snap dat dat het verschil kan zijn tussen Bosch en wat Kia erop zet.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-04-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipkip
MooDyBLueS schreef op zondag 2 april 2023 @ 18:52:
Weet iemand of dit de juiste ruitenwisser is voor de e-Soul vanaf 2019?

Volgens Amazon wel, maar ook zie ik veelal 2009-2018 staan. Hij ziet er wel iets anders uit dan de ruitenwisser achterop de Kia, met name vanwege een soort extra dop/deksel die er op het midden zit en de uiteinden zijn ook iets anders. Maar goed, ik snap dat dat het verschil kan zijn tussen Bosch en wat Kia erop zet.
Let op voor achter; moet een zogenaamde flatblade zijn anders gaat hij niet wissen op je achterruit.
Tip voor vóór; haal de ruitenwisserbladen gewoon bij Action, € 5,95 per stuk en voldoen prima voor een jaar.
Even de juiste lengte opmeten, uit mijn hoofd 40 en 45 cm bladlengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mipkip schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:03:
[...]

Let op voor achter; moet een zogenaamde flatblade zijn anders gaat hij niet wissen op je achterruit.
Tip voor vóór; haal de ruitenwisserbladen gewoon bij Action, € 5,95 per stuk en voldoen prima voor een jaar.
Even de juiste lengte opmeten, uit mijn hoofd 40 en 45 cm bladlengte.
Thanks! Het gaat om de achterruitenwisser, die is onlangs voor 1/3e losgekomen. Dan denk ik inderdaad dat die H281 van Bosch niet geschikt is en waarschijnlijk alleen t/m 2018 op de Soul's past. Ik wist het verschil namelijk niet, maar ik lees dat een flatblade geen metalen frame heeft en als ik op de Soul achterop kijk lijkt dat inderdaad zo'n flatblade te zijn en de H281 die ik linkte heeft een duidelijk dik frame.

Ik merk dat de beperkte populariteit van de Soul toch wel lastig is, omdat je voor zeg een Niro legio opties tegenkomt, maar de Soul vereist wat meer uitzoekwerk. En het helpt niet dat tot nu toe elke online zoek tool gewoon niet klopt. Winparts geeft doodleuk 1 optie voor 2019-heden e-Soul en dat is een 500mm ruitenwisser achter, dat is zeker weten niet goed. :P

Zou dit model dan de juiste kunnen zijn? Volgens de autolijst die er als plaatje bijzit niet, geen enkele Kia zelfs, maar het lijkt er wel veel op, al kan ik op het oog niet beoordelen of de bevestigingsclip in het midden gelijk is.

De lengte heb ik opgemeten en komt ui 275mm achter als ik het goed heb gemeten, de bovenstaande zegt 280mm te zijn. Meet je alleen de rubberen strip of ook incl. de plastic uiteinden? Want dan zou 280mm wel kunnen kloppen.

Anders laat ik hem maar door de dealer vervangen, alleen weet ik dat ze voor zo'n simpel onderdeel (ik vervang ze normaal altijd zelf) zomaar 2-3x de internetprijs vragen.

[ Voor 15% gewijzigd door MooDyBLueS op 03-04-2023 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mipkip
MooDyBLueS schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:53:
[...]

Thanks! Het gaat om de achterruitenwisser, die is onlangs voor 1/3e losgekomen. Dan denk ik inderdaad dat die H281 van Bosch niet geschikt is en waarschijnlijk alleen t/m 2018 op de Soul's past. Ik wist het verschil namelijk niet, maar ik lees dat een flatblade geen metalen frame heeft en als ik op de Soul achterop kijk lijkt dat inderdaad zo'n flatblade te zijn en de H281 die ik linkte heeft een duidelijk dik frame.

Ik merk dat de beperkte populariteit van de Soul toch wel lastig is, omdat je voor zeg een Niro legio opties tegenkomt, maar de Soul vereist wat meer uitzoekwerk. En het helpt niet dat tot nu toe elke online zoek tool gewoon niet klopt. Winparts geeft doodleuk 1 optie voor 2019-heden e-Soul en dat is een 500mm ruitenwisser achter, dat is zeker weten niet goed. :P

Zou dit model dan de juiste kunnen zijn? Volgens de autolijst die er als plaatje bijzit niet, geen enkele Kia zelfs, maar het lijkt er wel veel op, al kan ik op het oog niet beoordelen of de bevestigingsclip in het midden gelijk is.

De lengte heb ik opgemeten en komt ui 275mm achter als ik het goed heb gemeten, de bovenstaande zegt 280mm te zijn. Meet je alleen de rubberen strip of ook incl. de plastic uiteinden? Want dan zou 280mm wel kunnen kloppen.

Anders laat ik hem maar door de dealer vervangen, alleen weet ik dat ze voor zo'n simpel onderdeel (ik vervang ze normaal altijd zelf) zomaar 2-3x de internetprijs vragen.
Ben net even naar de auto gelopen( Kia 2020) en heb de achterruitenwisser opgemeten. Is een originele via dealer en lengte is 25 cm. En inderdaad 26 euro voor één wisserblad :( :( . Dat is hun verdienmodel.
Gelukkig vóór de bladen vervangen voor 11 euro samen dus schade viel mee ( standaard 1x per jaar vervang ik de voorruit wisserbladen, en die van achter heb ik nu na 3 jaar pas laten vervangen. Wiste eigenlijk nog redelijk goed. Geen idee of deze van Bosch wél past, voor dat bedrag bij Amazon zou ik het zeker proberen. Er is ook een lengte van 25 cm (Rear A251H ) bij Amazon. Een lengte van 25 cm wordt helaas niet verkocht bij Action. Ben benieuwd hoe de Bosch bevalt op de achterruit, laat maar horen als je wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door mipkip op 03-04-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@mipkip Thanks weer! Ik heb inderdaad ook een 2020, dus ik ga de 25cm versie dan maar bestellen en kijken of dat past. €6 is inderdaad niks. En anders toch maar via de dealer.

Overigens heb ik in mijn vorige auto's altijd zelf voor+achter vervangen en eigenlijk altijd de Bosch gekozen. Duurste opties waren soms de voorruiten voor een set a €25 ongeveer. Maar de dealer (ik spreek dan over Toyota en Lexus voorheen) vroeg er al snel het dubbele voor. Arbeid werd niet gerekend, maar ik noem het een verkapte manier om gewoon dikke winst op het product te maken en daarmee "arbeid" te verdienen. Dus als het even kan, vermijd ik dat voor dit soort simpele onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:13
Beste lezers.
Er was info / discussie betreffend laad verlies en info.
Aan gezien de Niro en Soul bijna het zelfde zijn ,is het interessant om wat data boven water te halen en kijken of er verschillen zijn.

https://gathering.tweaker...message/74996304#74996304

Ter info Status HV batterij
Soul EV 64 Kw MY23 25 -1-2023 in gebruik.
Al enkele keren geladen
Status op 18-3-2023 1e keer 100% vol na 7kW laad AC sessie.
4,14V dus schijnbaar high capacity.
Ps laden tot 90% geeft 4,06V

En op display word gezegt 100% maar BMS zegt 96% vol.. dus nog wat ruimte om regeneratief te remmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QGCaR9qRnZWyNa7goNjfUuV1Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cstgLW2AmLn3KvXi6c3xrqrw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
X21r schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:12:
Beste lezers.
Aan gezien de Niro en Soul bijna het zelfde zijn ,is het interessant om wat data boven water te halen en kijken of er verschillen zijn.

Al enkele keren geladen

En op display word gezegt 100% maar BMS zegt 96% vol.. dus nog wat ruimte om regeneratief te remmen.

[Afbeelding]
Dat van die 96% vs 100% is logisch en normaal. Althans... bij Kia en vele andere merken. Onze MX-30 doet dat niet, want 100% vol is 100% vol en pas wanneer de 89% bereikt is (let wel, het is slechts een 35,5 kWh accu waarvan 30 kWh bruikbaar) geeft de auto niet meer aan "regeneratief remmen beperkt".

Best wel een vervelend dingetje bij die Mazda als je het met de e-Soul vergelijkt, want ten eerste is je remgevoel gewoon weg van 100-90% en moet je serieus diep en hard intrappen om de fysieke remmen in werking te stellen, het eerste stuk gebeurt er weinig.

Daarnaast is het ook zo dat de MX-30 en e-Soul allebei flippers aan het stuur hebben voor regeneratief remmen te veranderen (bij Mazda van -2 naar +2), maar... de Kia doet het goed en verandert niet de respons van het stroompedaal. Zit je echter in de Mazda en je rijdt zeg 50 met je voet op het stroompedaal om die snelheid vast te houden en vervolgens ga je van -2 (sterk regenereren) naar 0 (wat ik doe als ik de woonwijk uitrijdt) dan schiet je ineens naar voren alsof je het stroompedaal een stuk intrapt. Je went eraan, maar veilig is het niet en de e-Soul is wat dat betreft in veel opzichten veel verfijnder als EV.

Zo begreep ik dus ook dat de Kia's zowel boven als onder ruimte hebben. De 64 kWh is bruikbaar en bruto is het geloof ik 67 kWh, waarbij 100% dus werkelijk 96% is. Maar aan de onderkant is 0% waarschijnlijk nog zo'n 4% (die gok ik puur obv de bovenkant). Terwijl de MX-30 heel veel aan de onderkant heeft, maar niks aan de bovenkant, wat gek is met 30 kWh bruikbaar en 35,5 kWh bruto.

Als ik onze e-Soul volledig leegrijdt, dan heb ik het over tot 5-10 km op de teller te gaan, dan laadt hij ook echt 63-64 kWh bij, soms iets eroverheen (laadverliezen). De Mazda letterlijk tot 0 rijden heb ik weleens gedaan (gewoon in de wijk een rondje van 500m rijden tot hij van 1% naar 0% springt) kom ik niet over de 30 kWh heen, 29,7 en 29,6 kWh om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xXNM2mSbv_SwB1G3Wf4HjQn1Ms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmhJQpJrzbEa5otbL4gYuE9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6_c1GSyv2wugdSEILCHxBIejCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwty1qrDCWJGiOF9YsFPZiTx.jpg?f=fotoalbum_large

Meer esoul eigenaren die dit probleem hebben?
Aan beide zijdes laat het zilver los onder de deur. Geen schade, niks geraakt, gewoon door normaal gebruik (ik vermoed dat we (poolauto) er af en toe eens met een been of voet langs gaan bij het in/uitstappen). Gek genoeg is de passagierskant nog het ergste versleten.

[ Voor 3% gewijzigd door Aomi op 08-04-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-07-2023
Aparte en opvallende auto. Al heb ik de indruk dat ze minder populair zijn nu, of komt dat door de levertijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Waarschijnlijk is het 'aparte uiterlijk' van de Soul de reden dat die minder aangeboden wordt middels (bedrijfsmatige) lease. Leasemaatschappijen willen na de looptijd de auto goed kunnen verkopen, en dan is een model als de Niro een 'veiliger' keus.
De Niro wordt dan ook (veel?) vaker geleased dan de Soul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-06 12:34

The Adder

Happy racing from Holland

Na diefstal van mijn Kona Sky Premium moet ik mij nu onverwachts oriënteren naar een vervangend model, binnen 30 dagen beslissen, hierna geen vervangend vervoer meer en auto-loos.

De opties zijn: zelfde Premium Kona Sky of een e-Soul ExecutiveLuxe. De Niro valt af omdat deze wel erg zakelijk is.

De Kona is een vrij onopvallende auto, tenzij deze in bi-colour blauw/wit is uitgevoerd met alle opties aanwezig. De e-Soul is een opvallende auto met iets minder opties (geen LFA?) en misschien wat meer binnen geluid.

Lastige keuze...

Iemand ervaring met beide auto's?
Alle tips zijn welkom!

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

DNA is vrij identiek.. ik zou het laten afhangen van de carrosserie..

Heb in beide gezeten en met mijn 1,96 bleef er voor de passagiers weinig ruimte over in de Kona.
De Soul is wat hoekiger en had veel meer ruimte beschikbaar.. check ook maar eens de bananabox challenge van Björn Nyland.. 7 vs 5 met de bank omhoog en 23 vs 16 met de bank omlaag. Wereld van verschil.

En design.. mijn vrouw viel voor het eigenzinnige karakter.. maar dat kan ook juist afschrikken. Ik ga voor het praktische en de extra ruimte dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan beide zijdes laat het zilver los onder de deur. Geen schade, niks geraakt, gewoon door normaal gebruik (ik vermoed dat we (poolauto) er af en toe eens met een been of voet langs gaan bij het in/uitstappen). Gek genoeg is de passagierskant nog het ergste versleten.
Wij hebben een zwarte met SUV pack, dus bij ons zitten hier kunststof beschermdelen. Dus specifiek op dit punt geen klachten, maar ik moet toegeven: we hebben nu al een paar keer iemand gehad die met de deur tegen onze deur zat en de lak bij Kia is wel extreem dun en schadegevoelig hoor. Beide kanten zitten nu ietwat witte strepen die gelukkig wel dusdanig licht zijn dat tenzij de auto net uit de wasstraat komt ook nauwelijks meer zichtbaar is, maar toch.

Ik heb nog niet eerder een auto gehad die zo gevoelig was met de lak. En ik heb 6 jaar in een Prius II gereden met zwarte unilak. Het enige wat ik daar bij het 10e levensjaar van de auto zelf kreeg is wat steenslag op de motorkap, maar daar stond die ook om bekend. En dat is na 10 jaar, niet de 3 jaar die onze e-Soul nu jong is.

Wij twijfelen dan ook: gaan we dit repareren, accepteren, wrappen of uitzingen tot we later dit jaar of uiterlijk volgend jaar de auto ergens inruilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Noorderling schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:11:
Aparte en opvallende auto. Al heb ik de indruk dat ze minder populair zijn nu, of komt dat door de levertijden?
Het is inderdaad tov de e-Niro veel minder populair. Ik heb in 2020/2021 eens de verkoopcijfers erbij gepakt en ik weet ze niet meer exact maar dan ging het om een verhouding van pakweg 10:1. Voor elke 10 verkochte e-Niro's was er 1 verkochte e-Soul.

Voor mij een reden om juist de e-Soul te kiezen. Maar ik snap best dat de e-Niro meer een allemansvriend is. Die is gewoon erg safe en niks mis mee. De e-Soul is meer love it or hate it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
The Adder schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:34:
Na diefstal van mijn Kona Sky Premium moet ik mij nu onverwachts oriënteren naar een vervangend model, binnen 30 dagen beslissen, hierna geen vervangend vervoer meer en auto-loos.

De opties zijn: zelfde Premium Kona Sky of een e-Soul ExecutiveLuxe. De Niro valt af omdat deze wel erg zakelijk is.

De Kona is een vrij onopvallende auto, tenzij deze in bi-colour blauw/wit is uitgevoerd met alle opties aanwezig. De e-Soul is een opvallende auto met iets minder opties (geen LFA?) en misschien wat meer binnen geluid.

Lastige keuze...

Iemand ervaring met beide auto's?
Alle tips zijn welkom!
LFA = Lane Following Assist, toch? De Kia e-Soul heeft dit wel degelijk, in ieder geval de ExecutiveLine die wij rijden en wij hebben zelfs een 1-fase 2020 uitvoering. Ook iets om op te letten: sinds ergens in 2020 zijn ze naar 3-fase overgestapt, mocht dat belangrijk voor je zijn.

De e-Soul houdt behoorlijk goed de lijnen en moet toegeven dat ik er regelmatig gebruik van maak als ik ergens een koffie meegenomen heb, bijv. na het snelladen of even langs de McDrive. Dan is het ideaal om eenmaal op snelheid op de rechterbaan het vertrouwen te hebben dat ie in z'n baan blijft en niet ping-pongt en ik dus even het dekseltje van mijn koffie kan halen. Maar nooit meer dan een paar seconden hoor.

Bij bochten vind ik hem minder sterk tov een Tesla of de nieuwere Toyota systemen (ook niet EV's). Daar moet je echt bij zijn. De ene keer gaat het goed, de andere keer schuift ie over de buitenlijn en moet je toch echt erbij zijn om in te grijpen.

Even de brochure erbij gepakt en daar staat:
LKAS = Actieve rijbaanassistentie (Lane Keep Assist System)
LFA = Autonome rijbaanvolgassistentie (autonoom level 2)

Deze zitten al op de ComfortLine volgens de brochure van het 2020 model die wij rijden.

Ik heb een vriend die de Kona rijdt en weleens meegereden heb. Ik vind de e-Soul mooier, maar dat is smaak, 1 nadeel heeft de e-Soul wel en dat is doordat de vorm wat hoekiger is je meer rijwind hoort op hoge snelheden. Dat is iets wat je snel genoeg met een proefrit merkt, dus gewoon even uitproberen en een stukje snelweg meepakken. Liefst tegen de windrichting in, want wind mee scheelt heel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Bedankt voor de reacties en ook goed te weten dat er wel degelijk LFA op zit (vind ik echt een toegevoegde waarde). We gaan vanmiddag een rood/witte/zwarte e-Soul rijden. Ik vond de Kona al vrij veel binnen geluid hebben (ja ja we zijn verwend) dus afwachten wat de e-Soul doet, vanmiddag windkracht 5 in zeeland dus een goede windtest!

a.s. vrijdag een blauwe Kona en dan moeten we de knoop doorhakken!

wordt vervolgd

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
The Adder schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:08:
Bedankt voor de reacties en ook goed te weten dat er wel degelijk LFA op zit (vind ik echt een toegevoegde waarde). We gaan vanmiddag een rood/witte/zwarte e-Soul rijden. Ik vond de Kona al vrij veel binnen geluid hebben (ja ja we zijn verwend) dus afwachten wat de e-Soul doet, vanmiddag windkracht 5 in zeeland dus een goede windtest!

a.s. vrijdag een blauwe Kona en dan moeten we de knoop doorhakken!

wordt vervolgd
Ben benieuwd! En euh... rood/wit/zwart? Is dat een gewrapte? Ik ken alleen de zwarte met rood dak, maar die heeft volgens mij geen wit? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet dan.

Ik denk dat de Kona en e-Soul op lagere snelheiden heel gelijkwaardig zijn, maar de vorm van de e-Soul zit hem een klein beetje dwars op hogere snelheden, dat is het meer. Wij wonen ook in winderig gebied, de polder namelijk, maar er is mee te leven. En ik kom van een Lexus UX 250h af, die bizar stil was, dus alles went, maar ik heb mezelf wel op het begin moeten blijven herinneren dat de auto maandelijks vele euros goedkoper was dan de Lexus, zowel om te rijden als (onder)houden.

En ik moet toegeven dat de volgende wel een kleine klasse hoger gaat worden, dus EV6 of (als ik het aandurf) Toyota bz4x. Maar goed, toen ik voor de UX 250h nog in een IS 300h reed die nóg stiller was (sedan helpt ook mee tov crossover), kregen collega's de eerste Model 3's geleverd en die was ook duidelijk veel rumoeriger dan de IS 300h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 15:35
Aomi schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 13:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

hmmm dat heb ik ook zal het eens bij de beurt aangeven heb ook iets raars aan bovenkant bestuurders raam volgens dealer schade maar hoe kan ik daar nu iets tegenaan hebben gehad/ gekregen !?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

MooDyBLueS schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Ben benieuwd! En euh... rood/wit/zwart? Is dat een gewrapte? Ik ken alleen de zwarte met rood dak, maar die heeft volgens mij geen wit? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet dan.

Ik denk dat de Kona en e-Soul op lagere snelheiden heel gelijkwaardig zijn, maar de vorm van de e-Soul zit hem een klein beetje dwars op hogere snelheden, dat is het meer. Wij wonen ook in winderig gebied, de polder namelijk, maar er is mee te leven. En ik kom van een Lexus UX 250h af, die bizar stil was, dus alles went, maar ik heb mezelf wel op het begin moeten blijven herinneren dat de auto maandelijks vele euros goedkoper was dan de Lexus, zowel om te rijden als (onder)houden.

En ik moet toegeven dat de volgende wel een kleine klasse hoger gaat worden, dus EV6 of (als ik het aandurf) Toyota bz4x. Maar goed, toen ik voor de UX 250h nog in een IS 300h reed die nóg stiller was (sedan helpt ook mee tov crossover), kregen collega's de eerste Model 3's geleverd en die was ook duidelijk veel rumoeriger dan de IS 300h.
Na een proefrit in het vlakke land van Zeeland merk je toch wel een verschil in geluid tussen de e-Soul en Kona. Jammer want de auto is qua rijden en ook het uitzicht optimaal en ook de afwerking is deze de Kona een stapje voor. Helaas door het geluid en ook de vormgeving gaan we zoeken naar een mooie Kona.

PS. Na de e-Soul nog een ritje met een e-Niro gemaakt, wat een verschil qua geluid. Helaas is deze net een stapje te groot (dus meer verbruik) en een stapje te duur.

Bedankt voor jullie input en ik ga terug naar het Tweakers Kona Forum :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
Huh teveel geluid?
Ik vind het wel meevallen met de esoul eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:38:
Huh teveel geluid?
Ik vind het wel meevallen met de esoul eigenlijk.
Tja, het is allemaal relatief. Wij zijn er aan gewend en komen zoals gezegd zelfs van een zeer stille Lexus, maar het is wel een nadeel.

Je kan wel zeggen dat binnen deze klasse EV's, de e-Soul wel zo'n beetje het meeste geluid maakt. Vergelijk ik het met onze Aygo uit 2014 (die we ook niet meer hebben) dan is die wel vele malen luidruchtiger weer. Dus kwestie van perspectief en wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

MooDyBLueS schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Tja, het is allemaal relatief. Wij zijn er aan gewend en komen zoals gezegd zelfs van een zeer stille Lexus, maar het is wel een nadeel.
Is inderdaad relatief en zeer persoons afhankelijk en eigenlijk ook erg veel luxe, maar als we nu toch ergens op moeten kiezen is wat mij betreft geluid toch wel een puntje....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mipkip
X21r schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:12:
Beste lezers.

Al enkele keren geladen

[Afbeelding]
Leuk om even aan te haken bij het onderwerp over degeneratie van de batterijen;
Stapte vanmorgen in de auto, Kia E-soul van 24 juni 2020 met 91000 km op de teller nu na 3 jaar. Was helemaal verbaasd na een paar kilometer rijden dat de range nog op 444 km stond…en dat na 3 jaar. Even foto erbij gezocht van de proefrit uit 2020 en daar stond 452 km range op een sticker op de auto.
En dan ook nog achter met de originele Nexen banden met nog 3,5 mm profiel.
Dus wie beweert dat EV’s banden letterlijk sneller verslijten of een accu die beduidend minder wordt na een paar jaar komt bedrogen uit bij Kia…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3-ZMuN1yiS_eTwy7p7XaCXdUDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvSnID65XYbyEk1EpMxS3lhI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WF5iiHzrJSGgnIdPtNnwbonKvTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7k6rZ0HTMHIf8OeTBY2EUOZ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O06X7nSCIlZWFsydqGam9U2zx4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEdsLOe7mlLWdHz7QhCH9XCl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztzUBAl1orD7HcJ3tICrAeyN9g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLiA03ymoJgL3IO1gFRM5fbC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door mipkip op 05-07-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Dat je achterbanden nog netjes zijn is niet zo vreemd, de E-Soul is een voorwielaandrijver.
Maar mijn E-Soul geeft nu bij 42080 km voor 80% accu nog een bereik van 364 km.
Voor 100% gaat dat naar 455 km...........dus de accu is nog "als nieuw".
(ik heb even gekeken naar wat ik van je kenteken kon zien.)
Dacht even dat je mijn auto op de foto had gezet ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Peter-036 op 05-07-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 15:35
<had al gereageerd kreeg cache pagina te zien>

[ Voor 94% gewijzigd door Wingie op 05-07-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:13
mipkip schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Leuk om even aan te haken bij het onderwerp over degeneratie van de batterijen;
Stapte vanmorgen in de auto, Kia E-soul van 24 juni 2020 met 91000 km op de teller nu na 3 jaar. Was helemaal verbaasd na een paar kilometer rijden dat de range nog op 444 km stond…en dat na 3 jaar. Even foto erbij gezocht van de proefrit uit 2020 en daar stond 452 km range op een sticker op de auto.
En dan ook nog achter met de originele Nexen banden met nog 3,5 mm profiel.
Dus wie beweert dat EV’s banden letterlijk sneller verslijten of een accu die beduidend minder wordt na een paar jaar komt bedrogen uit bij Kia…[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Kan jij eens kijken met een OBD adapter en een App bv Car scanner of zo.
Wat de hoogste en laagste spanning zijn van de cellen bij 80 of 90 % vol geladen.
Zoals hier. (Spannings meetstappen zijn in 0,02V ).(Cell nr 40 max 4,04v)

Eens kijken of je slechte cellen heb...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeknw3VPbq6uA5Gbw729LZuA50o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3X3zRYVNjgamSgXoLqFULkbW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipkip
X21r schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Kan jij eens kijken met een OBD adapter en een App bv Car scanner of zo.
Wat de hoogste en laagste spanning zijn van de cellen bij 80 of 90 % vol geladen.
Zoals hier. (Spannings meetstappen zijn in 0,02V ).(Cell nr 40 max 4,04v)

Eens kijken of je slechte cellen heb...

[Afbeelding]
Helaas heb ik niet zo’n OBD adapter tot mijn beschikking; het enige wat voor mij telt is dat ik na 3 jaar en 91000 km met laden op snelweg en thuis van de 452 beloofde kilometers range er nog steeds 448 tot mijn beschikking heb bij 100% vol…..en dat vind ik echt top voor een EV. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het probleem is een beetje dat het niet zo zwart-wit is. Begrijp met niet verkeerd, het is fijn dat het voor jou zo uitkomt, maar het zegt bijna niks over je batterij-capaciteit.

Als jij op het meetmoment, dus bijvoorbeeld toen je de auto net kocht, heel zuinig rijd, en (overdreven voorbeeld) 12kWh per 100km verbruikt, dan kom je met een 100% accu uit op 533km range uit. Dit is wat je GOM (Guess-O-meter) laat zien in je dashboard.
Als jij dan nu op dit meetmoment maar op 448km uitkomt, en nog steeds 12kWh/100km doet, dan betekent het dat je dus maar 84% accucapaciteit over hebt.

Het probleem is dat je er niet achter kunt komen waarop je GOM op dit moment je range baseert. Dus heel fijn dat je met je zuinige rijstijl nog 448km kunt rijden, maar het zegt echt niks over de accuprestaties. ;)
Met een OBD adapter zou je het echt kunnen checken.

Ik zeg dit overigens niet om je humeur te verpesten, maar zeker als je voor een tweedehands EV gaat shoppen en je oordeel van de batterij alleen maar op de GOM baseert, dan kun je nogal eens bedrogen uitkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door --MeAngry-- op 06-07-2023 10:39 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@--MeAngry-- Je hebt 100% gelijk, maar datzelfde geldt min of meer ook voor het meten met een OBD-dongle. Het meetmoment en dus de voltages enzo zijn ook te beïnvloeden door de buitentemperatuur, of je auto al een dag stilstaat en je met een koude accu meet of dat je net gereden hebt, of juist dat je net (snel) geladen hebt. Dat is allemaal van invloed.

De theorie is dat voltages op een bepaalde SoC niet zouden moeten afwijken, maar de praktijk is anders. Batterijen blijven tot we solid-state krijgen letterlijk een vloeibaar chemisch proces en kan daardoor elke keer iets afwijken. Tussen 2 verder identieke meting kan zomaar 10% verschil zitten.

Maar goed, het geeft wel een betere indicatie. Staar je alleen niet blind op de 93% die je er wellicht uitkrijgt, dat kan een volgende keer zomaar 89% zijn en daarna 95% ofzo. Juist door de enorme hoeveelheid aan cellen fluctueert dit ook meer dan bij een klein accutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

MooDyBLueS schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:25:
@--MeAngry-- Je hebt 100% gelijk, maar datzelfde geldt min of meer ook voor het meten met een OBD-dongle. Het meetmoment en dus de voltages enzo zijn ook te beïnvloeden door de buitentemperatuur, of je auto al een dag stilstaat en je met een koude accu meet of dat je net gereden hebt, of juist dat je net (snel) geladen hebt. Dat is allemaal van invloed.

De theorie is dat voltages op een bepaalde SoC niet zouden moeten afwijken, maar de praktijk is anders. Batterijen blijven tot we solid-state krijgen letterlijk een vloeibaar chemisch proces en kan daardoor elke keer iets afwijken. Tussen 2 verder identieke meting kan zomaar 10% verschil zitten.

Maar goed, het geeft wel een betere indicatie. Staar je alleen niet blind op de 93% die je er wellicht uitkrijgt, dat kan een volgende keer zomaar 89% zijn en daarna 95% ofzo. Juist door de enorme hoeveelheid aan cellen fluctueert dit ook meer dan bij een klein accutje.
Ja klopt, voor nog wat meer nuance kun je jouw punten ook zeker meenemen in je achterhoofd. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Hoe zijn de ervaringen met het garantiebeleid van KIA tov de verplichte beurten?
Elke keer als wij een beurt in willen plannen zit te KIA garage vol voor de eerste anderhalve maand. Gevolg, we zijn nu al 4000km over de beurt heen...
Overigens niet de eerste keer want de kmstand is nu 51000 en de 45000 beurt moet dus nog uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipkip
Aomi schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:36:
Hoe zijn de ervaringen met het garantiebeleid van KIA tov de verplichte beurten?
Elke keer als wij een beurt in willen plannen zit te KIA garage vol voor de eerste anderhalve maand. Gevolg, we zijn nu al 4000km over de beurt heen...
Overigens niet de eerste keer want de kmstand is nu 51000 en de 45000 beurt moet dus nog uitgevoerd worden.
Geen probleem als je erover heen gaat met een paar duizend kilometer en ja het is druk bij de garages, afspraak digitaal meestal binnen 3 weken te plannen maar in deze tijd net voor de grote vakantie natuurlijk wat lastiger; en ook Kia heeft last van monteurs tekorten dus druk om iedereen te kunnen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mipkip
Peter-036 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:34:
Dat je achterbanden nog netjes zijn is niet zo vreemd, de E-Soul is een voorwielaandrijver.
Maar mijn E-Soul geeft nu bij 42080 km voor 80% accu nog een bereik van 364 km.
Voor 100% gaat dat naar 455 km...........dus de accu is nog "als nieuw".
(ik heb even gekeken naar wat ik van je kenteken kon zien.)
Dacht even dat je mijn auto op de foto had gezet ;-)
Nou het kan zelfs nog gekker, vandaag half accu leeggereden en maar weer eens laden…krijg net melding van Wallbox klaar met laden en zie in Kia app op gsm 486 km range staan? :?
Gelijk naar buiten en ff contact aangezet en jawel…486 km range bij 26 graden. Het warme weer is schijnbaar gunstig voor de actieradius….dat wordt nog wat als er van de week 4 nieuwe Nexen banden onder gaan…rolt allemaal stukje soepeler….( en ja ik weet het; zegt niks over de werkelijke staat van de losse batterijen; maar is wel leuk om te zien ) :) :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19oPoccVrtZkKTv8vP46C4mp7qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xvHlOaK6mKeov3KpWyfkuSNZ.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOuwWyFQ1yjjJmy6g6AhuM34TuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAdirjVff48W49kf9aO52X4D.jpg?f=fotoalbum_large
En na 131 km staat de teller op 362 km range….nog gekker dus totaal 493 km voor een 3 jaar oude Kia; 13,7 kw/100 km is netjes met wisselende wegen( snelweg en 80 km/u)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HlrtYCdfO_5sNKcxQsJo-8B2BE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vroGt2oQc9LBVCX66X4HNmNw.jpg?f=fotoalbum_largeUpdate; blijf mij verbazen, kijk net in de Kia app en zie 498 km range. Met dit weer gaan we de 500 km range nog aantikken _/-\o_ _/-\o_ ….wordt straks in de herfst een stuk minder maar nu erg leuk om mee te makenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAlxeVqWwtQmSW63Wd9juql6IL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tP4Lq3xtSVUqNN74iYhgV2yL.png?f=fotoalbum_large
Nou gehaald hoor die 500 km _/-\o_ _/-\o_ net boodschappen gedaan, bloedheet in auto dus hele rit heen en weer airco op 17 graden vol aan (tijdens winkelen ook nog 10 minuten airco aan via afstandsbediening) en bij thuiskomst……netjes hoor.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ 500 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ en dat voor een Esoul van 3 jaar oud met 91000 km laden achter de rug…..kwaliteit bij Kia…zeer tevreden mee… _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj9KS8J0WM0ulyItbLcgFJjOoI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHoAdkCQb87XFE2kWazLM34R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door mipkip op 18-07-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:36:
Wat hierboven al gezegd wordt: geen probleem voor de garantie, maar... wel voor de KIW. De KIW (lees: wegenwacht) verloopt gewoon en zelfs 100 km er overheen is pech hebben. Ik had dat namelijk met een band die ineens een bolle wang had (waarschijnlijk ergens tegenaan gezeten) en de beurt stond al gepland, maar KIW deed moeilijk, totdat ik 3x uitgelegd had wat jij al zei: dat ik 4 weken geleden al gepland had, maar dat ik natuurlijk niet had kunnen voorzien dat ik na 7 weken pas terecht kan (nog 3 weken) en dat ik daar ook onmogelijk op kan anticiperen qua km's. Wij hebben namelijk weinig woon-werk km's maar veel weekend km's en die variëren enorm. Uiteindelijk werd ik geholpen, maar het ging niet van harte.

Dat vind ik ook gelijk het grootste probleem: Kia's service. Want een ander punt wat ik ook meemaakte is dat er mij eerst bij de grote beurt een koelvloeistof verversing aangesmeerd werd. Ik had gewoon een beurt gepland, voor ik meen €130 ofzo, kom ik bij de dealer aan: beurt + koelvloeistof verversen + nog wat dingen. Ik zeg: waar komt dat allemaal vandaan? Zou namelijk ineens € 325 worden. Ja dat was nodig bij deze km-stand zeiden ze. Ik zeg: leuk, maar waarom heb ik dat niet eerder gehoord? We vertellen het nu toch? Kortom: klant voor het blok zetten. Ik zeg: laat eerst maar eens zien waaruit blijkt dat het nodig is. Konden ze niet behalve dat het in hun systeem aangegeven werd. Dus ik zei: nou, laat maar zitten dan, dan ga ik jullie de beurt niet gunnen.

Vervolgens contact gezocht met een andere dealer (andere keten) en ook gevraagd hoe dit nu allemaal zit. Blijkt inderdaad in het onderhoudsboekje te staan, moet je maar net weten. Ik ga ervan uit dat de beurt gewoon alles bevat wat nodig is, en als dat niet zo is, dat het bij boeken van de beurt al kenbaar gemaakt wordt, immers geef ik al de km-stand en type beurt op.

Het heeft me ook takkeveel moeite gekost om van Kia duidelijk te krijgen of dat koelvloeistof verversen (van uit mijn hoofd € 180) nodig was voor de garantie of de gewone beurt voldoende was. Uiteindelijk na tig belletjes en mailtjes kreeg ik via de dealer aldus Kia NL te horen dat het nodig was voor die 7 jaar garantie. Dus bij die dealer de beurt geboekt, 6 weken verder. KIW natuurlijk al lang verlopen, maar dat was dan maar zo.

Die dag de auto gebracht, hoor ik dat er een terugroepactie op de koelvloeistof zit en dat de totale prijs maar € 180 ofzo zou worden. Ook niemand dat me dat eerder verteld heeft. Prima dacht ik. Kom ik de auto ophalen... hebben ze die terugroepactie niet uit kunnen voeren. |:( Ik was pislink, 13 weken gewacht voor de beurt en dan nog voeren ze niet alles uit?! Ja, ik kon een nieuwe afspraak maken. Are you serious? Gelukkig mocht het ook de volgende beurt, maar dit slaat nergens op. Tot overmaat van ramp kom ik er thuis achter dat ze er ineens remvloeistof verversing bij hebben zitten doen en daar €50 ofzo voor gerekend hebben. Ook niet besproken.

Kortom: Kia service is een drama. Het is dat ik tevreden ben met de auto en dus niet zomaar de auto van de hand ga doen eerder dan dat ik zelf een andere op het oog heb, maar één ding is zeker: dit nooit meer. Het andere grote Aziatische merk in Nederland heb ik jaren bij gezeten (Toyota dus en ook Lexus) maar daar nog nooit dit meegemaakt. Ja de ene keer is een grote beurt daar € 300 en de andere keer € 600, maar dat is dan wel all-in en geen gedoe en als je vraagt wat erin zit, weten ze dat exact uit te leggen. Ook nog nooit meegemaakt dat er nog iets achteraf even snel bij aangesmeerd werd.

Het is belachelijk dat ik als klant zo scherp moet zijn op de bedragen en wat ze allemaal van plan zijn. En dat ze dan bij een EV nog niet eens het enige échte onderhoud uitvoeren wanneer een klant daar (bij die dealer) minstens 6 weken op wacht, is echt ongekend slecht.

Ik heb nu ervaring met maar liefst 4 Kia ketens en ik ga ze gewoon benoemen, want het interesseert me geen reet meer, want het is allemaal gewoon in en in slecht: Vaneman, Hedin, Wensink en Van Mossel.

Mijn conclusie: Kia doet geen enkele moeite om met de groei van de laatste 10 jaar mee te gaan, alles is op winstmarges en verkoop gebaseerd. Toyota en Kia zijn ongeveer gelijk aan elkaar qua grootte in Nederland, maar Toyota heeft bij meerdere dealers binnen 2-3 weken plek (ik heb met het kenteken van mijn zwager gekeken bij meerdere dealers in dezelfde regio's), heb ik en wie ik ook ken met een Toyota nog nooit zoiets meegemaakt als hierboven beschreven en is het allemaal tenminste transparant en niet verborgen, onduidelijk, aangesmeerd of wat dan ook.

Zo, dat was mijn beklag weer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mipkip schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:14:
[...]

Nou het kan zelfs nog gekker, vandaag half accu leeggereden en maar weer eens laden…krijg net melding van Wallbox klaar met laden en zie in Kia app op gsm 486 km range staan? :?
Gelijk naar buiten en ff contact aangezet en jawel…486 km range bij 26 graden. Het warme weer is schijnbaar gunstig voor de actieradius….dat wordt nog wat als er van de week 4 nieuwe Nexen banden onder gaan…rolt allemaal stukje soepeler….( en ja ik weet het; zegt niks over de werkelijke staat van de losse batterijen; maar is wel leuk om te zien ) :) :) [Afbeelding][Afbeelding]
25/26 graden is wel ongeveer de ideale temperatuur voor de accu ja, weet ik dankzij de video's van Bjorn Nyland. Ongeacht merk.

Bij zelfs 20 graden is de accutemp nog net niet optimaal waardoor de verliezen iets groter zijn.

Ik vertrok vorige week met het iets koeler weer (20-23C) bij een lange tocht binnendoor met 435 km op de teller, na ruim 300 km gereden te hebben op max. 80 wegen, geen airco maar arko, was het resultaat: 12,1 kWh/100 km en nog 211 km op de teller over. Toen was ik weer thuis, maar ik durf te wedden dat zelfs die 211 km nog erg conservatief was gezien het vorige verbruik, want de accu zat op 47% wat qua 211 km schatting bijna exact overeenkomt met de 435 km waarmee ik vertrok. Toch leuk af en toe dit soort waardes.

Helaas moeten wij normaal veel snelweg rijden en dan is zelfs met dit weer onder de 15 kWh/100 km niet haalbaar. Daar merk je toch de box-achtige vorm van de e-Soul die hem parten speelt. Ik ken iemand met een Kona die wel 14 kWh/100 km haalt met dit weer namelijk, soms nog er iets onder, ook vrijwel alleen snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mipkip schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:54:
[...]

Geen probleem als je erover heen gaat met een paar duizend kilometer en ja het is druk bij de garages, afspraak digitaal meestal binnen 3 weken te plannen maar in deze tijd net voor de grote vakantie natuurlijk wat lastiger; en ook Kia heeft last van monteurs tekorten dus druk om iedereen te kunnen helpen.
Helaas: die vakantie zou ik normaal geloven, maar ik heb in meerdere verschillende periodes elke keer hetzelfde meegemaakt: korter dan 6 weken is onmogelijk. En ik keek telkens bij meerdere dealers/ketens. Kia heeft gewoon een chronisch gebrek aan goede bedrijfsvoering. Want al 2 jaar lang deze zelfde problemen met planning kan je niet wegschuiven op puur monteurstekort of vakantie.

[ Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-07-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

foutje

[ Voor 97% gewijzigd door greatgonzo op 10-07-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
MooDyBLueS schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:41:
[...]

Wat hierboven al gezegd wordt: geen probleem voor de garantie, maar... wel voor de KIW. De KIW (lees: wegenwacht) verloopt gewoon en zelfs 100 km er overheen is pech hebben. Ik had dat namelijk met een band die ineens een bolle wang had (waarschijnlijk ergens tegenaan gezeten) en de beurt stond al gepland, maar KIW deed moeilijk, totdat ik 3x uitgelegd had wat jij al zei: dat ik 4 weken geleden al gepland had, maar dat ik natuurlijk niet had kunnen voorzien dat ik na 7 weken pas terecht kan (nog 3 weken) en dat ik daar ook onmogelijk op kan anticiperen qua km's. Wij hebben namelijk weinig woon-werk km's maar veel weekend km's en die variëren enorm. Uiteindelijk werd ik geholpen, maar het ging niet van harte.

Dat vind ik ook gelijk het grootste probleem: Kia's service. Want een ander punt wat ik ook meemaakte is dat er mij eerst bij de grote beurt een koelvloeistof verversing aangesmeerd werd. Ik had gewoon een beurt gepland, voor ik meen €130 ofzo, kom ik bij de dealer aan: beurt + koelvloeistof verversen + nog wat dingen. Ik zeg: waar komt dat allemaal vandaan? Zou namelijk ineens € 325 worden. Ja dat was nodig bij deze km-stand zeiden ze. Ik zeg: leuk, maar waarom heb ik dat niet eerder gehoord? We vertellen het nu toch? Kortom: klant voor het blok zetten. Ik zeg: laat eerst maar eens zien waaruit blijkt dat het nodig is. Konden ze niet behalve dat het in hun systeem aangegeven werd. Dus ik zei: nou, laat maar zitten dan, dan ga ik jullie de beurt niet gunnen.

Vervolgens contact gezocht met een andere dealer (andere keten) en ook gevraagd hoe dit nu allemaal zit. Blijkt inderdaad in het onderhoudsboekje te staan, moet je maar net weten. Ik ga ervan uit dat de beurt gewoon alles bevat wat nodig is, en als dat niet zo is, dat het bij boeken van de beurt al kenbaar gemaakt wordt, immers geef ik al de km-stand en type beurt op.

Het heeft me ook takkeveel moeite gekost om van Kia duidelijk te krijgen of dat koelvloeistof verversen (van uit mijn hoofd € 180) nodig was voor de garantie of de gewone beurt voldoende was. Uiteindelijk na tig belletjes en mailtjes kreeg ik via de dealer aldus Kia NL te horen dat het nodig was voor die 7 jaar garantie. Dus bij die dealer de beurt geboekt, 6 weken verder. KIW natuurlijk al lang verlopen, maar dat was dan maar zo.

Die dag de auto gebracht, hoor ik dat er een terugroepactie op de koelvloeistof zit en dat de totale prijs maar € 180 ofzo zou worden. Ook niemand dat me dat eerder verteld heeft. Prima dacht ik. Kom ik de auto ophalen... hebben ze die terugroepactie niet uit kunnen voeren. |:( Ik was pislink, 13 weken gewacht voor de beurt en dan nog voeren ze niet alles uit?! Ja, ik kon een nieuwe afspraak maken. Are you serious? Gelukkig mocht het ook de volgende beurt, maar dit slaat nergens op. Tot overmaat van ramp kom ik er thuis achter dat ze er ineens remvloeistof verversing bij hebben zitten doen en daar €50 ofzo voor gerekend hebben. Ook niet besproken.

Kortom: Kia service is een drama. Het is dat ik tevreden ben met de auto en dus niet zomaar de auto van de hand ga doen eerder dan dat ik zelf een andere op het oog heb, maar één ding is zeker: dit nooit meer. Het andere grote Aziatische merk in Nederland heb ik jaren bij gezeten (Toyota dus en ook Lexus) maar daar nog nooit dit meegemaakt. Ja de ene keer is een grote beurt daar € 300 en de andere keer € 600, maar dat is dan wel all-in en geen gedoe en als je vraagt wat erin zit, weten ze dat exact uit te leggen. Ook nog nooit meegemaakt dat er nog iets achteraf even snel bij aangesmeerd werd.

Het is belachelijk dat ik als klant zo scherp moet zijn op de bedragen en wat ze allemaal van plan zijn. En dat ze dan bij een EV nog niet eens het enige échte onderhoud uitvoeren wanneer een klant daar (bij die dealer) minstens 6 weken op wacht, is echt ongekend slecht.

Ik heb nu ervaring met maar liefst 4 Kia ketens en ik ga ze gewoon benoemen, want het interesseert me geen reet meer, want het is allemaal gewoon in en in slecht: Vaneman, Hedin, Wensink en Van Mossel.

Mijn conclusie: Kia doet geen enkele moeite om met de groei van de laatste 10 jaar mee te gaan, alles is op winstmarges en verkoop gebaseerd. Toyota en Kia zijn ongeveer gelijk aan elkaar qua grootte in Nederland, maar Toyota heeft bij meerdere dealers binnen 2-3 weken plek (ik heb met het kenteken van mijn zwager gekeken bij meerdere dealers in dezelfde regio's), heb ik en wie ik ook ken met een Toyota nog nooit zoiets meegemaakt als hierboven beschreven en is het allemaal tenminste transparant en niet verborgen, onduidelijk, aangesmeerd of wat dan ook.

Zo, dat was mijn beklag weer. :P
Hahah lekker bezig.
Zelf gaan we naar Kia Romme (aantal vestigingen in west Brabant) en buiten de lange wachttijden voor een afspraak ben ik (tot nu toe) wel tevreden over de service. Krijg ook altijd vervangend vervoer mee terwijl de leasemaatschappij dat niet vergoed. Dus is op kosten van de garage zelf. Echt top.
Weetniet of dat voor jou ook in de buurt ligt... Anders zou je daar eens heen kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:21:
[...]

Hahah lekker bezig.
Zelf gaan we naar Kia Romme (aantal vestigingen in west Brabant) en buiten de lange wachttijden voor een afspraak ben ik (tot nu toe) wel tevreden over de service. Krijg ook altijd vervangend vervoer mee terwijl de leasemaatschappij dat niet vergoed. Dus is op kosten van de garage zelf. Echt top.
Weetniet of dat voor jou ook in de buurt ligt... Anders zou je daar eens heen kunnen gaan.
Helaas niet, ik zit een stuk noordelijker, heb wel zo'n beetje alles tot 30 min rijden gehad nu. :P Maar toch bedankt voor de suggestie!

Overigens heb ik wel goede ervaringen met Kia Tinholt, waar ik de auto gekocht heb (was een demo die daar stond, vandaar), maar ook dat is 1 uur rijden voor mij. Voor het kopen van een auto vind ik dat geen probleem, dan rijd ik zelfs naar Zuid Limburg als het moet, maar onderhoud? Dat gaat me iets te ver. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorhout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02-2024
Met Kia Tinholt heb ik ook goede ervaringen na veel ergernis over de klantonvriendelijkheid bij een van de grote dealers die hierboven zijn genoemd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dorhout
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NRInrXFGTMR5g7UkZBBqLiQYmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMkpgmL9hR2TRqFw510SSKR7.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een auto uit 2019 is de actieradius nog alleszins redelijk te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
Kom je ooit op de snelweg met dat ding dan?
Ik krijg er met pijn en moeite 400km uit (maar rij wel 95% snelweg)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-06 16:50
MooDyBLueS schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:47:
[...]

Helaas niet, ik zit een stuk noordelijker, heb wel zo'n beetje alles tot 30 min rijden gehad nu. :P Maar toch bedankt voor de suggestie!

Overigens heb ik wel goede ervaringen met Kia Tinholt, waar ik de auto gekocht heb (was een demo die daar stond, vandaar), maar ook dat is 1 uur rijden voor mij. Voor het kopen van een auto vind ik dat geen probleem, dan rijd ik zelfs naar Zuid Limburg als het moet, maar onderhoud? Dat gaat me iets te ver. ;)
Ergernis met je dealer is een van de meest vervelende dingen. Nog afgezien van de meerkosten die de monteurs bij de ketens moeten proberen uit je zak te kloppen.

Persoonlijk is mijn keuze dan ook om voor het onderhoud ook naar die goede dealer te gaan, al moet ik er een uur voir rijden….het is het toch zeker waard.

[ Voor 9% gewijzigd door ucsdcom op 03-08-2023 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ucsdcom schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Ergernis met je dealer is een van de meest vervelende dingen. Nog afgezien van de meerkosten die de monteurs bij de ketens moeten proberen uit je zak te kloppen.

Persoonlijk is mijn keuze dan ook om voor het onderhoud ook naar die goede dealer te gaan, al moet ik er een uur voir rijden….het is het toch zeker waard.
Wellicht moet ik het maar eens proberen dan, al is het niet erg makkelijk. Meestal combineer ik het met werk, dus auto wegbrengen, andere auto mee en door naar werk. En 's middags omgekeerd. Dat wordt wel lastig als ik eerst 1 uur naar de dealer moet rijden en dan nog eens 45 min naar mijn werk, wat deels terugrijden is. Maar ja, je moet inderdaad wat op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Zeer tevreden over Kia Braber in Ede.

Blijft wel dat rond de zomervakantie afspraken plannen altijd moeilijk is. Monteurs gaan ook op vakantie. 2 maanden is “normaal” rond die tijd.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 20:56:
Zeer tevreden over Kia Braber in Ede.

Blijft wel dat rond de zomervakantie afspraken plannen altijd moeilijk is. Monteurs gaan ook op vakantie. 2 maanden is “normaal” rond die tijd.
Dat snap ik helemaal, maar alle dealers bij mij in de omgeving is met geluk 5 weken vooruit plannen, maar meestal 6/7 weken. En dat is zowel in bijv. september/oktober als april/mei zo in mijn recente ervaring.

En ik heb omdat ik van Toyota/Lexus af kom ook eens bij Toyota gekeken in diezelfde periodes, met mijn oude kenteken, en dan kon ik bij alle dealers in diezelfde steden na 2-3 soms 4 weken terecht. Dat is toch een ruime halvering en vind ik voor een merk als Kia niet goed te praten, los van de huidige zomervakantie natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

MooDyBLueS schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:23:
[...]

Dat snap ik helemaal, maar alle dealers bij mij in de omgeving is met geluk 5 weken vooruit plannen, maar meestal 6/7 weken. En dat is zowel in bijv. september/oktober als april/mei zo in mijn recente ervaring.

En ik heb omdat ik van Toyota/Lexus af kom ook eens bij Toyota gekeken in diezelfde periodes, met mijn oude kenteken, en dan kon ik bij alle dealers in diezelfde steden na 2-3 soms 4 weken terecht. Dat is toch een ruime halvering en vind ik voor een merk als Kia niet goed te praten, los van de huidige zomervakantie natuurlijk.
Wellicht lag het aan het feit dat ik een Leaseplan auto had toen. Die maatschappij is niet populair bij dealers. Bij problemen kan je altijd eerder terecht, maar voor standaard onderhoud moet je niet in juni bellen en verwachten binnen 4 weken terecht te kunnen inderdaad.

Persoonlijk vond ik dat geen probleem. De service, vriendelijkheid en het meedenken was voor de rest erg goed.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Een poosje terug met de E-soul over een voorwerp op de weg gereden (iets wat leek op een uitlaatpijp ofzo, iig een flink metalen voorwerp). Ontwijken was niet meer mogelijk dus omdat de E-soul hoog op de poten staat besloten er overheen te rijden. Toen een flinke knal, auto aan de kant maar op het oog niets te zien.

Nu staat ie voor onderhoud bij de dealer en blijkt dat het accupakket dusdanig beschadigd is dat deze waarschijnlijk (inclusief beschermdelen en kabelboom) vervangen moet worden. De beschadiging is zo gevaarlijk dat de auto niet meer mag rijden (terwijl we er sinds het ongeluk al zeker 10000km mee gereden hebben). We hebben geluk gehad was de mededeling.

Gelukkig is het een leaseauto want ik heb ook gehoord wat de kosten ongeveer zijn. Schrik niet: een bedrag tussen de €25000 en €30000....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:43:
Een poosje terug met de E-soul over een voorwerp op de weg gereden (iets wat leek op een uitlaatpijp ofzo, iig een flink metalen voorwerp). Ontwijken was niet meer mogelijk dus omdat de E-soul hoog op de poten staat besloten er overheen te rijden. Toen een flinke knal, auto aan de kant maar op het oog niets te zien.

Nu staat ie voor onderhoud bij de dealer en blijkt dat het accupakket dusdanig beschadigd is dat deze waarschijnlijk (inclusief beschermdelen en kabelboom) vervangen moet worden. De beschadiging is zo gevaarlijk dat de auto niet meer mag rijden (terwijl we er sinds het ongeluk al zeker 10000km mee gereden hebben). We hebben geluk gehad was de mededeling.

Gelukkig is het een leaseauto want ik heb ook gehoord wat de kosten ongeveer zijn. Schrik niet: een bedrag tussen de €25000 en €30000....
Dat is dan ook de reden dat wanneer het geen lease-auto betreft, je voor dit soort gevallen met een behoorlijk nieuwe auto (als in jonger dan 5 jaar sowieso imo) altijd all-risk verzekerd moet zijn.

Heb zelf ooit de domme fout gemaakt om iemand van rechts geen voorrang te verlenen (niet bewust overigens, gewoon niet gezien) en dat was ook economisch total loss. Kreeg de dagwaarde +10%, dat was nog niet zo verkeerd, maar ging ook 5 jaren achteruit in de schadevrije ladder.

De bedragen die je noemt zullen vast incl. arbeid zijn, want ik heb weleens eerder gehoord dat 64 kWh accu's van Kia/Hyundai om en nabij de 20k moeten kosten, maar mocht die 25-30k totaal kloppen, dan is dat vrijwel zeker ook economisch total loss en vermoedelijk goedkoper voor de verzekeraar om de dagwaarde aan de leasemaatschappij uit te keren.

Mijn 2020 e-Soul ExecutiveLine krijgt volgens de ANWB koerslijst nu €26.650 als dagwaarde. Dat zijn in ieder geval geen slechte bedragen, ik heb ze weleens veel slechter voorbij horen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
MooDyBLueS schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:56:
[...]

Dat is dan ook de reden dat wanneer het geen lease-auto betreft, je voor dit soort gevallen met een behoorlijk nieuwe auto (als in jonger dan 5 jaar sowieso imo) altijd all-risk verzekerd moet zijn.

Heb zelf ooit de domme fout gemaakt om iemand van rechts geen voorrang te verlenen (niet bewust overigens, gewoon niet gezien) en dat was ook economisch total loss. Kreeg de dagwaarde +10%, dat was nog niet zo verkeerd, maar ging ook 5 jaren achteruit in de schadevrije ladder.

De bedragen die je noemt zullen vast incl. arbeid zijn, want ik heb weleens eerder gehoord dat 64 kWh accu's van Kia/Hyundai om en nabij de 20k moeten kosten, maar mocht die 25-30k totaal kloppen, dan is dat vrijwel zeker ook economisch total loss en vermoedelijk goedkoper voor de verzekeraar om de dagwaarde aan de leasemaatschappij uit te keren.

Mijn 2020 e-Soul ExecutiveLine krijgt volgens de ANWB koerslijst nu €26.650 als dagwaarde. Dat zijn in ieder geval geen slechte bedragen, ik heb ze weleens veel slechter voorbij horen komen.
Mij werd verteld dat het accupakket 24500 moet kosten. De bak waar deze in zit moet 4000 kosten en de hoogspanningstekker zit vast aan een kabelboom en wat dat ong kost weet ik niet maar het totaalbedrag zal op 30 uitkomen. Of dit alles incl of excl arbeid is weet ik niet.

De auto is net 2 jaar oud en 55k op de klok dusja, economisch total loss zou kunnen maar ik denk dat het hersteld wordt omdat nieuwe autos niet snel geleverd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aomi schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:01:
[...]

Mij werd verteld dat het accupakket 24500 moet kosten. De bak waar deze in zit moet 4000 kosten en de hoogspanningstekker zit vast aan een kabelboom en wat dat ong kost weet ik niet maar het totaalbedrag zal op 30 uitkomen. Of dit alles incl of excl arbeid is weet ik niet.

De auto is net 2 jaar oud en 55k op de klok dusja, economisch total loss zou kunnen maar ik denk dat het hersteld wordt omdat nieuwe autos niet snel geleverd kunnen worden.
Ja in dat geval kan het zo zijn dat de leasemaatschappij voor herstel kiest, maar vanuit verzekeringsperspectief kan het dan wel zijn dat de leasemaatschappij bij moet leggen tov de dagwaarde (of waarvoor ze dan ook verzekerd zijn). En daar heb ik dan weer geen ervaring mee hoe dat zal uitpakken.

Met mijn privé auto destijds ging het meen ik om 23k schade en de dagwaarde was 18k, dus 5k verschil. Ik kreeg 18k +10%, dus een kleine 20k. Als ik voor herstel zou hebben gekozen, had ik het zelf 'af moeten kopen' voor die 23k en kon ik fluiten naar die +10%. Of natuurlijk de auto as-is terugkrijgen en zelf ergens laten repareren, maar dan zou ik ook niks terugkrijgen, omdat verzekeraars graag (deels terecht) zelf de touwtjes in handen houden en ook niet willen dat het door Ahmed 'vakkundig' gerepareerd wordt voor 10k, ik 18k claim en er nog wat van opstrijk ook. Is ook een manier van fraude namelijk.

Wat jou betreft zou ik ook niet raar op staan te kijken als de leasemaatschappij evt. zelf direct met Kia gaat schakelen, maar dat het dan waarschijnlijk ook nog wel een tijd gaat duren. Hopelijk heb je recht op je gelijkwaardig vervoer in de tussentijd (in ieder geval qua formaat en dus niet een Picanto). Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
MooDyBLueS schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Ja in dat geval kan het zo zijn dat de leasemaatschappij voor herstel kiest, maar vanuit verzekeringsperspectief kan het dan wel zijn dat de leasemaatschappij bij moet leggen tov de dagwaarde (of waarvoor ze dan ook verzekerd zijn). En daar heb ik dan weer geen ervaring mee hoe dat zal uitpakken.

Met mijn privé auto destijds ging het meen ik om 23k schade en de dagwaarde was 18k, dus 5k verschil. Ik kreeg 18k +10%, dus een kleine 20k. Als ik voor herstel zou hebben gekozen, had ik het zelf 'af moeten kopen' voor die 23k en kon ik fluiten naar die +10%. Of natuurlijk de auto as-is terugkrijgen en zelf ergens laten repareren, maar dan zou ik ook niks terugkrijgen, omdat verzekeraars graag (deels terecht) zelf de touwtjes in handen houden en ook niet willen dat het door Ahmed 'vakkundig' gerepareerd wordt voor 10k, ik 18k claim en er nog wat van opstrijk ook. Is ook een manier van fraude namelijk.

Wat jou betreft zou ik ook niet raar op staan te kijken als de leasemaatschappij evt. zelf direct met Kia gaat schakelen, maar dat het dan waarschijnlijk ook nog wel een tijd gaat duren. Hopelijk heb je recht op je gelijkwaardig vervoer in de tussentijd (in ieder geval qua formaat en dus niet een Picanto). Succes ermee!
Klinkt allemaal logisch, en heel eerlijk zal t me allemaal niet zoveel kunnen schelen als er maar fatsoenlijk vervoer is haha.
Heb nu een Yaris hybride, wel iets kleiner als de esoul (en wat langzamer natuurlijk) maar rijdt ook niet verkeerd gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Aomi schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:42:
[...]

Over defecten gesproken, wij hebben er 1 waarbij de motor een heel gek geluid maakt, het hardste te horen op 100km/h op cc. Een soort van brom/zoemtoon. We hebben behoorlijk wat e-souls in de pool en dit is de enige die het doet. Heel irritant geluid, het overstemt de radio zelfs. Bij vlot optrekken of hard(er) afremmen hoor je het niet, juist bij rustig optrekken of op regen 1/2 afremmen is het wel hard hoorbaar. Of dus een constante snelheid aanhouden (boven de 80kmh). Deze gaat binnenkort naar de garage dus dan gaan we het eens aankaarten.

[...]
Onze e-Soul MY2020 ging nu voor z'n 3e grote beurt na 3 jaar en 40k km, en heeft al best een tijdje last van een ratelende/brommende motor. In het begin, ik gok iets meer dan een jaar geleden, begon dit eerst bij grote temperatuurwisselingen, en vooral als ik afremde op de motor, dus bij het regenereren. Maar ondertussen "klinkt de auto als een brommer", om de jongen van de Content garage te quoten die hem kwam ophalen en terugbrengen.

Ze gaan nu over 2 maanden de motor eruit halen, uit elkaar halen, en kijken wat er mis is. Dit duurt ongeveer 3 dagen. Ben benieuwd wat eruit komt. Is er bij jou nog iets aan gedaan destijds @Aomi?

Verder overigens 0 problemen gehad met de auto. Blijf hem fantastisch vinden, echt een heel goede balans in features, ruimte en performance. :) Heb serieuze moeite om een goede vervanger te vinden voor over een jaar als dit contract afloopt, zeker voor de prijs...

[ Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 11-08-2023 16:07 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
--MeAngry-- schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Onze e-Soul MY2020 ging nu voor z'n 3e grote beurt na 3 jaar en 40k km, en heeft al best een tijdje last van een ratelende/brommende motor. In het begin, ik gok iets meer dan een jaar geleden, begon dit eerst bij grote temperatuurwisselingen, en vooral als ik afremde op de motor, dus bij het regenereren. Maar ondertussen "klinkt de auto als een brommer", om de jongen van de Content garage te quoten die hem kwam ophalen en terugbrengen.

Ze gaan nu over 2 maanden de motor eruit halen, uit elkaar halen, en kijken wat er mis is. Dit duurt ongeveer 3 dagen. Ben benieuwd wat eruit komt. Is er bij jou nog iets aan gedaan destijds @Aomi?

Verder overigens 0 problemen gehad met de auto. Blijf hem fantastisch vinden, echt een heel goede balans in features, ruimte en performance. :) Heb serieuze moeite om een goede vervanger te vinden voor over een jaar als dit contract afloopt, zeker voor de prijs...
Hi,
Eerlijk gezegd, geen idee wat er aan is gedaan, maar het geluid is verdwenen nadat ze 'ernaar gekeken hebben'. Of er een nieuwe motor in is gekomen of dat de bestaande motor gereviseerd is, geen idee.
Moet ook zeggen dat de betreffende wagen ergens in het bedrijf verdwenen is en ik niet meer in die rij.
Gelukkig maar want het was een echt maandagochtend exemplaar. Er waren veel kleine dingen aan de hand met die. Loslatende lak op de bumper, scheurtje in het 3e remlicht, snel beschadigde leren bekleding, herrie uit de motor, 12V accu die soms spontaan leeg was... :X
Alle andere E-souls kennen eigenlijk geen problemen (al heb ik zo'n gescheurd 3e remlicht bij een andere ook wel eens gezien), los van het dure schadegeval welke ik hierboven beschreven heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Kijk ook eens bij de e-Niro in het topic of op andere fora. Ik heb er kortstondig een gehad met zo'n motorprobleem. Daar was het altijd kwestie van onder garantie vervangen. Bepaalde batches waren notoir, er waren nummers uit te lezen (ook door de berijder) en uit mijn hoofd waren het met name de 2019 modellen die er last van hadden, daarna hebben ze een af-fabriek aangepaste motor erin gelegd.

Geen idee of de e-Soul een identieke motor heeft eigenlijk, dat heb ik nooit meer uitgezocht, maar gezien de grote overeenkomsten zou het me niks verbazen.
Als je het over deze prijsklasse hebt, zijn er wel wat alternatieven, maar of ze per se beter zijn? Dat is de vraag van wat je zoekt. De nieuwe Peugeot e-2008 met 54 kWh accu komt WLTP ruim 400 km ver, is dus een stuk zuiniger geworden en scheelt niet enorm meer met de e-Soul. De nieuwe Kona is ook een leuk model, maar ik vind hem vanaf 40k overpriced, met 45k voor de topuitvoering is dat dezelfde prijs als de in 2019 geïntroduceerde e-Soul, e-Niro en Kona. En dat terwijl Tesla, Peugeot en dergelijke goedkoper zijn geworden. Bij Peugeot dus ook nog met grotere accu, betere motor en overall zuiniger geheel. Verder heb je dan ook een Tesla Model 3 met 60 kWh accu en vergelijkbare range. Iets duurder zelfs een Model Y (48k rijklaar in wit) die veel groter is en volwassener rijdt. Ook een Cupra Born of VW ID.3 zitten in dezelfde klassen en zijn behoorlijk vergelijkbaar. En zelfs een Mercedes EQA is niet heel erg veel duurder. Om nog maar te zwijgen over de reeks Chinese prijskrakers zoals een MG 4 long range voor slechts 37k of MG ZS EV voor nauwelijks meer. BYD Atto 3 wordt ook een Niro concurrent genoemd en is dezelfde prijs en persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van het andere uiterlijk, met name van binnen. Ik weet alleen niet of ik zo snel voor een (voor mij/Europa) nieuw merk zou toevertrouwen, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik naar privé auto's kijk en het dus mijn eigen geld is wat ik erin steek. Als ik zou leasen, zou ik sneller de gok durven nemen denk ik.

Tuurlijk is niet alles wat ik noem per se vergelijkbaar, ligt maar net aan wat je zoekt, maar veel modellen zijn in ieder geval wel stukken beter op gebied van laadsnelheid en efficiëntie, waar de e-Soul anno 2023 gewoon ok in is, maar niet meer dan dat. ±150 kW laden is toch wel de norm geworden voor alle gewone EV's, dus los van de duurdere Tesla's, Kia's, Hyundai's en Porsche's.

Als ik voor mijzelf spreek en ik zou nu een 1:1 opvolger zoeken, dan zou ik afhankelijk van de range die ik nodig heb denk ik voor een Tesla Model Y of Peugeot e-2008 gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferry34
Dorhout schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:56:
[Afbeelding]

Voor een auto uit 2019 is de actieradius nog alleszins redelijk te noemen.
_/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P5aeGjnn98LjIIPx8_uqxkKZIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogfF48UogkrXDHPrJ5MbKkNg.jpg?f=fotoalbum_large

218.000 op teller :P

Begon op 535 maar steeg in de loop van de dag naar 550 dus benieuwd waar die morgen op begint...nou eerst 2 dagen vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dat gekke gedrag van omhoog gaan tijdens het rijden heb ik ook gemerkt. Begon laatst met 455 km, had op een gegeven moment al ±20 km van mijn rit gehad en zat toen op 465 ongeveer. Heel apart. Maar aan het eind van de rit, deze was 138 km maar liefst, stond hij op 322 km resterend. Dus 133 van het originele getal af. Fluctueert dus nogal.

Ook merk door erg lange ritten de laatste tijd, waarbij heen en terug maar net past met de e-Soul, dat de laatste ±150 km bereik ineens een stuk sneller gaan. Het is niet helemaal lineair.

Maar euh... waar rijden jullie dan dat je 500+ km ziet? Ik heb nog nooit meer dan 480 km gezien, maar rijd dan ook heel veel snelweg, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Als je het over deze prijsklasse hebt, zijn er wel wat alternatieven, maar of ze per se beter zijn? Dat is de vraag van wat je zoekt. De nieuwe Peugeot e-2008 met 54 kWh accu komt WLTP ruim 400 km ver, is dus een stuk zuiniger geworden en scheelt niet enorm meer met de e-Soul. De nieuwe Kona is ook een leuk model, maar ik vind hem vanaf 40k overpriced, met 45k voor de topuitvoering is dat dezelfde prijs als de in 2019 geïntroduceerde e-Soul, e-Niro en Kona. En dat terwijl Tesla, Peugeot en dergelijke goedkoper zijn geworden. Bij Peugeot dus ook nog met grotere accu, betere motor en overall zuiniger geheel. Verder heb je dan ook een Tesla Model 3 met 60 kWh accu en vergelijkbare range. Iets duurder zelfs een Model Y (48k rijklaar in wit) die veel groter is en volwassener rijdt. Ook een Cupra Born of VW ID.3 zitten in dezelfde klassen en zijn behoorlijk vergelijkbaar. En zelfs een Mercedes EQA is niet heel erg veel duurder. Om nog maar te zwijgen over de reeks Chinese prijskrakers zoals een MG 4 long range voor slechts 37k of MG ZS EV voor nauwelijks meer. BYD Atto 3 wordt ook een Niro concurrent genoemd en is dezelfde prijs en persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van het andere uiterlijk, met name van binnen. Ik weet alleen niet of ik zo snel voor een (voor mij/Europa) nieuw merk zou toevertrouwen, maar dat heeft er ook mee te maken dat ik naar privé auto's kijk en het dus mijn eigen geld is wat ik erin steek. Als ik zou leasen, zou ik sneller de gok durven nemen denk ik.

Tuurlijk is niet alles wat ik noem per se vergelijkbaar, ligt maar net aan wat je zoekt, maar veel modellen zijn in ieder geval wel stukken beter op gebied van laadsnelheid en efficiëntie, waar de e-Soul anno 2023 gewoon ok in is, maar niet meer dan dat. ±150 kW laden is toch wel de norm geworden voor alle gewone EV's, dus los van de duurdere Tesla's, Kia's, Hyundai's en Porsche's.

Als ik voor mijzelf spreek en ik zou nu een 1:1 opvolger zoeken, dan zou ik afhankelijk van de range die ik nodig heb denk ik voor een Tesla Model Y of Peugeot e-2008 gaan.
Mooie opsomming. :) De Peugeots vallen voor mij toch wel af vanwege die kleinere accu, voor mij voelt dat teveel als een achteruitgang. Het vermogen is ook echt een stuk minder, en ik weet niet of ik daar graag in achteruit wil gaan. Ik geloof best dat ze een stuk efficiënter zijn, maar ik vraag me af tot op welke hoogte dat stand houd.

De Tesla's vallen voor mij af vanwege de nare bijsmaak in afwerking, en het gebrek aan CarPlay. Eigenlijk zou ik de Model Y gewoon heel hoog op mijn lijst moeten hebben staan, maar ik ben bang dat ik teveel compromis sluit terwijl ik de auto verder waarschijnlijk heel fijn zal vinden. De ID3 en ID4 vind ik verschrikkelijk qua inrichting en vallen ook af. De IONIQ 5 en EV6 wat lomp en duur, maar schrijf ik niet direct af, mochten er goede aanbiedingen zijn.

Dingen die voor mij belangrijk zijn:
• Compact, maar toch relatief veel laadruimte door slimme vormen.
• Uitstekende adaptive cruise met lane keeping assist, ik rijd hier 90% van de tijd mee.
• Wireless CarPlay, ik doe alles met Apple Maps en Music, en ga niet wisselen.
• 60 kWh+ aan netto accu-capaciteit, alles daaronder voelt teveel als een achteruitgang.
• Relatief hoge zit met lendesteun verstelling op de bestuurdersstoel.
• Stoelverwarming, en eventueel koeling als het een leer-variant is.
• 120 kW+ DC laden, 11/22 kW AC laden.
• Bij voorkeur achterwielaandrijving.

Ik heb ondertussen een aantal proefritten gehad:

Nissan Ariya
Ik was benieuwd omdat ik een Leaf 40kWh heb gehad hiervoor, en daar was ik als auto erg over te spreken. Hetzelfde gold voor de Ariya, echt de fijnste stoelen waar ik ooit in heb gezeten, de auto rijd gewoon echt fantastisch, maar die adaptive cruise en LKA, om te huilen, zo'n tegenvaller. Binnen de bebouwde kom wilde het gewoon nergens werken. Ook niet met duidelijke wegmarkeringen. Op de snelweg stopte het er al mee, met een beetje miezer... :/ Mijn Soul begint pas te miepen als het stortregent, of bij een sneeuwstorm, en dat vind ik niet meer dan logisch. Daarnaast heeft deze nog voorwielaandrijving, vind ik jammer.

Volvo XC40 Recharge
Hier ben ik tot nu toe het meest over te spreken omdat deze een hoge zit heeft, en verder enorm degelijk en fijn aanvoelt. Maar je merkt dat de auto alweer een paar jaar oud is. CarPlay is bedraad, maar heeft wel Maps op het dashboard display, dat is echt top, dus dan maak ik hem zelf wel draadloos met een dongle. Maar hij is ook wel best groot, wat van mij niet zo hoeft. Daarnaast is de prijs toch wel een stapje hoger, en ik weet niet of het de meerprijs waard is. Het grootste probleem vind ik vooral dat een nieuwe Soul veel duurder is dan wat ik nu betaal, en dan zit het allemaal niet meer zo ver van elkaar af.
Ook vond ik de LKA niet beter dan in m'n Soul. Als ik heel eerlijk ben kom ik er nu vooral achter hoe goed KIA dit eigenlijk al voor elkaar heeft, en hoe betrouwbaar het werkt.

Polestar 2
Qua zit wist ik dat deze auto me niet super ging bekoren, maar hij is best vaak voordelig in de lease te vinden, dus toch een proefrit geboekt. Viel eigenlijk niet tegen. Had best veel overzicht, en de auto rijd enorm fijn! Ik snap het commentaar op de armsteun in de deur (zit ver weg), maar had er zelf niet zo'n problemen mee. De laadruimte is niet super praktisch, zoals te verwachten, maar verder heeft de auto dezelfde voor- en nadelen als de XC40 qua infotainment.

Een proefrit die ik nog gepland heb staan, is met de Smart #1, en ik ga naar het preview event van de EX30 over anderhalve week. Van die twee heb ik nog wel hoge verwachtingen, waarbij vooral de laadruimte een vraagteken is voor mij. Deze is niet groot, maar zit niet ver af van de Soul. Dus als hij net zo praktisch is... we gaan het zien.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-06 13:32
Ik heb mijn e-Soul MY2022 ExecutiveLine via private lease bij Kia. Hoewel het nog enige jaren duurt, ben ik benieuwd of iemand ervaringen wil delen rond het tijdstip dat de lease afloopt.
  • Wordt je door Kia benaderd en zo ja, hoe lang van te voren?
  • Krijg je een aanbod om de lease met een aantal jaren te verlengen en zo ja, is dat financieel aantrekkelijk?
Ik kan niet zomaar iets vinden over dit proces en zou graag van mensen horen die dit al hebben meegemaakt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
--MeAngry-- schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Mooie opsomming. :) De Peugeots vallen voor mij toch wel af vanwege die kleinere accu, voor mij voelt dat teveel als een achteruitgang. Het vermogen is ook echt een stuk minder, en ik weet niet of ik daar graag in achteruit wil gaan. Ik geloof best dat ze een stuk efficiënter zijn, maar ik vraag me af tot op welke hoogte dat stand houd.
Dat houdt natuurlijk altijd stand, net als een Tesla die zuiniger is dan welke Kia dan ook. Daar is Tesla bijna onovertroffen in. Want het is heel simpel gezegd de elektromotor die zuiniger is, daarom kan je met de gegroeide accu van 54 kWh flink verder komen in deze combinatie dan de vorige 50 kWh en minder zuiniger elektromotor. Dus je moet niet alleen naar kWh van de accu kijken. Ja, de Kia e-Soul heeft 64 kWh, maar is niet bepaald een zuinigheidswonder. Mijn collega met een 60 kWh Model Y komt verder op een lading, zijn gemiddelde verbruik (hij heeft hem nog maar 2 maanden ongeveer) ligt sinds hij hem heeft op 14,7 kWh/100 km. Dat haal ik absoluut niet, met vergelijkbare trajecten haal ik nu zo'n 16,5-17 kWh/100 km.

Simpel rekensommetje: 60 kWh / 14,7 = 408 km of 64 kWh / 16,5 = 388 km.

Scheelt niet enorm veel en ik ga niet beweren (want dat is niet zo) dat de Peugeots met 54 kWh even ver komen als een Tesla met 60 kWh accu of Kia met 64 kWh accu, maar ze zijn sowieso wel beter geworden.

Iedereen heeft z'n eigen wensen/eisen natuurlijk, maar ik zou in mijn huidige situatie best met 50-80 km minder bereik kunnen doen.
De Tesla's vallen voor mij af vanwege de nare bijsmaak in afwerking, en het gebrek aan CarPlay. Eigenlijk zou ik de Model Y gewoon heel hoog op mijn lijst moeten hebben staan, maar ik ben bang dat ik teveel compromis sluit terwijl ik de auto verder waarschijnlijk heel fijn zal vinden.
Als je uit angst een auto laat staan, dan vallen al heel snel veel keuzes af. Ik denk maar zo: je bent zo dapper geweest om ooit EV te gaan rijden, zegt zelfs een Leaf 40 te hebben gehad, dus waarom die angst nog? Die afwerking is wat ik om me heen hoor en online lees met name tot de Model 3 facelift het geval geweest, sinds die facelift in 2021 is het vele malen beter geworden. En de Model Y is altijd van die facelift generatie geweest als ik het zo even mag noemen.

En Kia vind ik ook niet feilloos hoor. Heel eerlijk: ik kom van Toyota en Lexus af, die waren toch echt stukken betrouwbaarder en beter afgewerkt. Ik heb met de e-Soul al de nodige kleinere én grotere problemen gehad. Niks onoverkomelijks, maar Kia zou ik ook niet bepaald hoog zetten, ook als ik kijk naar anderen die een hybride of EV Kia of Hyundai rijden. Ze zijn best degelijk, maar niet van het Toyota/Lexus niveau. Dat zijn in mijn 16 jaar ervaring met vrijwel altijd 2 auto's bijna tanks.
De ID3 en ID4 vind ik verschrikkelijk qua inrichting en vallen ook af.
Tja, smaak valt inderdaad niet over te twisten. ;) En qua (touch) knopjes en soms gebrek eraan snap ik dit helemaal. Ik heb wel begrepen dat de Cupra Born, hoewel in de basis hetzelfde, op dit punt wat beter zou zijn, mist nog wel de gescheiden knoppen voor de achterramen, maar de bediening op het stuur zou beter moeten zijn, maar dat heb ik ook alleen maar een keer gehoord en niet zelf ervaren.
De IONIQ 5 en EV6 wat lomp en duur, maar schrijf ik niet direct af, mochten er goede aanbiedingen zijn.
Mee eens, ik vind ze in het landschap vandaag te duur. Voor niet of nauwelijks meer geld kom je al heel snel bij een 89/90 kWh BMW i4 of Mercedes EQE uit. Ik heb de EQE gereden en heb behalve een Lexus ES die op hetzelfde niveau staat nog nooit zo'n stille auto gereden.
• Uitstekende adaptive cruise met lane keeping assist, ik rijd hier 90% van de tijd mee.
• 60 kWh+ aan netto accu-capaciteit, alles daaronder voelt teveel als een achteruitgang.
Lijken mij hele redelijke wensen/eisen. Paar puntjes wil ik wel mijn ervaringen delen:
Wireless CarPlay: ik heb een iPhone 12 mini, mijn vrouw een 13 (niet mini) en beide overheaten nu al via de kabel. Telefoons komen met 20C of hoger buiten al gloeiend heet de auto uit, zelfs laatst nog getest met een 100% volle telefoon de auto ingestapt en na ±1 uur CarPlay navigeren gloeiend heet. Ik lees en hoor heel veel mensen dat Wireless CarPlay dan ook nog erger is, trager werkt én de audiokwaliteit a la BT lager is (sowieso niet lossless).
Achterwielaandrijving: waarom als ik vragen mag? Ik heb meerdere achterwielaandrijvers gehad en hoewel dat bij benzine auto's lekker aanvoelt, heb ik bij EV's dat veel minder. En dan kom je bij het grote nadeel: achterwielaandrijvers kunnen problematisch zijn in de winter. Ik heb een keer vastgestaan met mijn Lexus IS 300h met snow mode waar alle Polo's, Yarissen en Golfs mij zonder problemen voorbijreden. Ja, het was een kleine heuvel op bij mij in de wijk, maar in de sneeuw/ijsel redde ik het gewoon niet en gleed achteruit telkens. BMW rijders kennen dit probleem. Houd hier rekening mee, het komt misschien niet vaak voor, maar als je het meemaakt, dan vloek en tier je de achterwielaandrijving naar voren als het even kan. :P
Ik heb ondertussen een aantal proefritten gehad:

Nissan Ariya
Ik was benieuwd omdat ik een Leaf 40kWh heb gehad hiervoor, en daar was ik als auto erg over te spreken. Hetzelfde gold voor de Ariya, echt de fijnste stoelen waar ik ooit in heb gezeten, de auto rijd gewoon echt fantastisch, maar die adaptive cruise en LKA, om te huilen, zo'n tegenvaller. Binnen de bebouwde kom wilde het gewoon nergens werken. Ook niet met duidelijke wegmarkeringen. Op de snelweg stopte het er al mee, met een beetje miezer... :/ Mijn Soul begint pas te miepen als het stortregent, of bij een sneeuwstorm, en dat vind ik niet meer dan logisch. Daarnaast heeft deze nog voorwielaandrijving, vind ik jammer.
Zelf nog niet gereden, maar ik lees inderdaad ook los van rijcomfort/stoelen dat de rest van de auto erg tegenvalt én ook erg onzuinig is voor een EV. De vaak (anno nu met de updates onterecht) gehate Toyota bz4x is op dit vlak stukken beter en zelfs erg zuinig met 15,5 kWh/100 km, go figure. De Nissan kwam in een vergelijkingstest niet onder de 20,5 kWh/100 km in gelijke omstandigheden. Dan kan je wel een 87 kWh accu hebben, maar die heb je dan ook voor de kat z'n kut zeggen we hier. :P
Volvo XC40 Recharge
Hier ben ik tot nu toe het meest over te spreken omdat deze een hoge zit heeft, en verder enorm degelijk en fijn aanvoelt. Maar je merkt dat de auto alweer een paar jaar oud is. CarPlay is bedraad, maar heeft wel Maps op het dashboard display, dat is echt top, dus dan maak ik hem zelf wel draadloos met een dongle. Maar hij is ook wel best groot, wat van mij niet zo hoeft. Daarnaast is de prijs toch wel een stapje hoger, en ik weet niet of het de meerprijs waard is. Het grootste probleem vind ik vooral dat een nieuwe Soul veel duurder is dan wat ik nu betaal, en dan zit het allemaal niet meer zo ver van elkaar af.
Ook vond ik de LKA niet beter dan in m'n Soul. Als ik heel eerlijk ben kom ik er nu vooral achter hoe goed KIA dit eigenlijk al voor elkaar heeft, en hoe betrouwbaar het werkt.

Polestar 2
Qua zit wist ik dat deze auto me niet super ging bekoren, maar hij is best vaak voordelig in de lease te vinden, dus toch een proefrit geboekt. Viel eigenlijk niet tegen. Had best veel overzicht, en de auto rijd enorm fijn! Ik snap het commentaar op de armsteun in de deur (zit ver weg), maar had er zelf niet zo'n problemen mee. De laadruimte is niet super praktisch, zoals te verwachten, maar verder heeft de auto dezelfde voor- en nadelen als de XC40 qua infotainment.

Een proefrit die ik nog gepland heb staan, is met de Smart #1, en ik ga naar het preview event van de EX30 over anderhalve week. Van die twee heb ik nog wel hoge verwachtingen, waarbij vooral de laadruimte een vraagteken is voor mij. Deze is niet groot, maar zit niet ver af van de Soul. Dus als hij net zo praktisch is... we gaan het zien.
Het lijkt er dus op dat je bij Geely uitkomt. ;) De Smart wordt wel door velen als veel te duur bestempeld gezien wat je nu allemaal kan krijgen.

Maar los van wat je over deze auto's zei, ik zou dan gezien wat je zei over rijhulpsystemen wegblijven van de andere Chinese merken zoals MG, want die schijnen toch wel problematisch op dit gebied te zijn. Niet betrouwbaar genoeg een veel false positives.

Ik ben wel benieuwd wat je van de EX30 vindt, dat lijkt mij ook wel een interessante auto in een leuke prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:37:
Dat gekke gedrag van omhoog gaan tijdens het rijden heb ik ook gemerkt. Begon laatst met 455 km, had op een gegeven moment al ±20 km van mijn rit gehad en zat toen op 465 ongeveer. Heel apart. Maar aan het eind van de rit, deze was 138 km maar liefst, stond hij op 322 km resterend. Dus 133 van het originele getal af. Fluctueert dus nogal.

Ook merk door erg lange ritten de laatste tijd, waarbij heen en terug maar net past met de e-Soul, dat de laatste ±150 km bereik ineens een stuk sneller gaan. Het is niet helemaal lineair.

Maar euh... waar rijden jullie dan dat je 500+ km ziet? Ik heb nog nooit meer dan 480 km gezien, maar rijd dan ook heel veel snelweg, dat wel.
Nee hij gaat niet op die manier omhoog, maar wanneer ik begin op 500 km en vervolgens 20 km heb gereden, ik nog 490 over heb en dus de totale actieradius stijgt omdat je zuiniger gereden hebt dan de dag ervoor.

Ik rij weinig snelweg maar rij verder behoorlijk vlot.
Deze was vorig jaar met reeds 160.000 op de teller.
Heb n paar van deze extreme maar werkelijk tientallen van 510-530

Ik rij voor m'n werk als regiotaxi weinig snelweg, maar ik moet overal wel vlot naartoe dus ik kan niet gaan hypermilen natuurlijk. Iedere rit zitten tijden aan vast.
Ik rijd in maximaal regeneratie en in eco, maar bij t stoplicht ben ik vlot weg en zet m dan ook wel op normal of sport wanneer er iemand naast me staat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bNdwowFEDC6JKrS9wSzbamk7V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efOggysYnJ6pW154Gz371UWr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Ferry34 op 20-08-2023 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
--MeAngry-- schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

De Tesla's vallen voor mij af vanwege de nare bijsmaak in afwerking, en het gebrek aan CarPlay. Eigenlijk zou ik de Model Y gewoon heel hoog op mijn lijst moeten hebben staan, maar ik ben bang dat ik teveel compromis sluit terwijl ik de auto verder waarschijnlijk heel fijn zal vinden. De ID3 en ID4 vind ik verschrikkelijk qua inrichting en vallen ook af. De IONIQ 5 en EV6 wat lomp en duur, maar schrijf ik niet direct af, mochten er goede aanbiedingen zijn.

Ikzelf zou dan toch echt voor VW ID4 77kwh gaan.

Deze heeft enorm veel ruimte maar denk qua zithoogte en ruimte in cabine zoals de Soul.
Ik vind gewone lagere modellen zoals de oude Niro zo strak om me heen zitten.

Wel de 77 kwh want die heeft door de grootte van de auto hetzelfde bereik als onze Soul.
Die rijdt gewoon heerlijk, alleen jammer van t langzame laden.

Hoewel ik liever wat knopjes heb, zou ik toch s een proefrit maken in een model Y longrange.
Ook de skoda enyaq lijkt me een topper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

MooDyBLueS schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Dat houdt natuurlijk altijd stand, net als een Tesla die zuiniger is dan welke Kia dan ook. Daar is Tesla bijna onovertroffen in. Want het is heel simpel gezegd de elektromotor die zuiniger is, daarom kan je met de gegroeide accu van 54 kWh flink verder komen in deze combinatie dan de vorige 50 kWh en minder zuiniger elektromotor. Dus je moet niet alleen naar kWh van de accu kijken. Ja, de Kia e-Soul heeft 64 kWh, maar is niet bepaald een zuinigheidswonder. Mijn collega met een 60 kWh Model Y komt verder op een lading, zijn gemiddelde verbruik (hij heeft hem nog maar 2 maanden ongeveer) ligt sinds hij hem heeft op 14,7 kWh/100 km. Dat haal ik absoluut niet, met vergelijkbare trajecten haal ik nu zo'n 16,5-17 kWh/100 km.

Simpel rekensommetje: 60 kWh / 14,7 = 408 km of 64 kWh / 16,5 = 388 km.

Scheelt niet enorm veel en ik ga niet beweren (want dat is niet zo) dat de Peugeots met 54 kWh even ver komen als een Tesla met 60 kWh accu of Kia met 64 kWh accu, maar ze zijn sowieso wel beter geworden.

Iedereen heeft z'n eigen wensen/eisen natuurlijk, maar ik zou in mijn huidige situatie best met 50-80 km minder bereik kunnen doen.

[...]
Ik zal toch eens wat beter gaan kijken dan, was er niet van op de hoogte dat de nieuwe daar nog zoveel in veranderd had. :)

Niet voor een Tesla gaan is ook vooral een gevoelskwestie verder. Het idee van FSD laat mijn nerd-hart sneller kloppen bijvoorbeeld, en daarom denk ik dat ik toch wel gecharmeerd zou zijn bij een proefrit, en hem misschien zou bestellen zelfs. Maar geen CarPlay is echt een dealbreaker voor mij, en mezelf kennende ga ik dan 5 jaar lang met allerlei software-hacks zitten kloten waar ik zelf alleen maar stress van krijg, en mijn vrouw niet gelukkig is.
[...]

Als je uit angst een auto laat staan, dan vallen al heel snel veel keuzes af.

[...]
Angst is een groot woord, en niet zozeer om de range, maar om de concessies. Je wordt op den duur veeleisender, en die Leaf met 40kWh voldoet bij lange na niet meer. Het was een betaalbare auto destijds om het elektrisch rijden mee te ontdekken, maar snelladen voor letterlijk elke rit langer dan 100km (heen en terug) zal nooit mijn hobby worden. :P
Tja, smaak valt inderdaad niet over te twisten. ;) En qua (touch) knopjes en soms gebrek eraan snap ik dit helemaal. Ik heb wel begrepen dat de Cupra Born, hoewel in de basis hetzelfde, op dit punt wat beter zou zijn, mist nog wel de gescheiden knoppen voor de achterramen, maar de bediening op het stuur zou beter moeten zijn, maar dat heb ik ook alleen maar een keer gehoord en niet zelf ervaren.

[...]

Mee eens, ik vind ze in het landschap vandaag te duur. Voor niet of nauwelijks meer geld kom je al heel snel bij een 89/90 kWh BMW i4 of Mercedes EQE uit. Ik heb de EQE gereden en heb behalve een Lexus ES die op hetzelfde niveau staat nog nooit zo'n stille auto gereden.

[...]
De Cupra Born wil ik wellicht ook nog proberen inderdaad, maar kwam vrij duur uit toen ik ging zoeken, misschien niet altijd het geval.
Lijken mij hele redelijke wensen/eisen. Paar puntjes wil ik wel mijn ervaringen delen:
Wireless CarPlay: ik heb een iPhone 12 mini, mijn vrouw een 13 (niet mini) en beide overheaten nu al via de kabel. Telefoons komen met 20C of hoger buiten al gloeiend heet de auto uit, zelfs laatst nog getest met een 100% volle telefoon de auto ingestapt en na ±1 uur CarPlay navigeren gloeiend heet. Ik lees en hoor heel veel mensen dat Wireless CarPlay dan ook nog erger is, trager werkt én de audiokwaliteit a la BT lager is (sowieso niet lossless).

[...]
Klopt! Alleen heb ik nu een 14 Pro en het is voor mij geen probleem meer. :) Ik gebruik al jaren Wireless CarPlay via zo'n dongle, maar met m'n 12 Pro had ik destijds echt veel problemen met oververhitten inderdaad.
Achterwielaandrijving: waarom als ik vragen mag? Ik heb meerdere achterwielaandrijvers gehad en hoewel dat bij benzine auto's lekker aanvoelt, heb ik bij EV's dat veel minder. En dan kom je bij het grote nadeel: achterwielaandrijvers kunnen problematisch zijn in de winter. Ik heb een keer vastgestaan met mijn Lexus IS 300h met snow mode waar alle Polo's, Yarissen en Golfs mij zonder problemen voorbijreden. Ja, het was een kleine heuvel op bij mij in de wijk, maar in de sneeuw/ijsel redde ik het gewoon niet en gleed achteruit telkens. BMW rijders kennen dit probleem. Houd hier rekening mee, het komt misschien niet vaak voor, maar als je het meemaakt, dan vloek en tier je de achterwielaandrijving naar voren als het even kan. :P

[...]
Een gevoelskwestie, ik vind het toch vaak wat onrustig bij het wegrijden en insturen. Maar je hebt gelijk hoor, aan beiden zitten voor- en nadelen.
Zelf nog niet gereden, maar ik lees inderdaad ook los van rijcomfort/stoelen dat de rest van de auto erg tegenvalt én ook erg onzuinig is voor een EV. De vaak (anno nu met de updates onterecht) gehate Toyota bz4x is op dit vlak stukken beter en zelfs erg zuinig met 15,5 kWh/100 km, go figure. De Nissan kwam in een vergelijkingstest niet onder de 20,5 kWh/100 km in gelijke omstandigheden. Dan kan je wel een 87 kWh accu hebben, maar die heb je dan ook voor de kat z'n kut zeggen we hier. :P

[...]
Klopt helemaal :)
Het lijkt er dus op dat je bij Geely uitkomt. ;) De Smart wordt wel door velen als veel te duur bestempeld gezien wat je nu allemaal kan krijgen.

Maar los van wat je over deze auto's zei, ik zou dan gezien wat je zei over rijhulpsystemen wegblijven van de andere Chinese merken zoals MG, want die schijnen toch wel problematisch op dit gebied te zijn. Niet betrouwbaar genoeg een veel false positives.

Ik ben wel benieuwd wat je van de EX30 vindt, dat lijkt mij ook wel een interessante auto in een leuke prijsklasse.
Dat van de prijs van de Smart snap ik niet, je krijgt erg veel auto voor een net bedrag voor m'n gevoel. Misschien zoek ik het in andere zaken, dat kan natuurlijk. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@--MeAngry-- Kijk je eigenlijk naar lease, private lease of privé aanschaf? Ik werd getriggerd door je opmerking over de Cupra Born, ik kijk namelijk naar aanschaf, onze huidige twee auto's zijn ook privé aangeschaft, maar als je naar (private) lease kijkt dan is de Cupra Born inderdaad pittig geprijsd. Als jonge occasion heb je echter nu al voor €36-38k een Copper Edition (topuitvoering) die nieuw 50k waren. Die zijn dan ±1 jaar oud, 20-30k km gereden en dus bijna nieuw.

Over de Smart: die is 43-45k voor een auto die niet bepaald groot is, achterin krapper is dan de e-Soul, kofferbak gelijk (al heeft de e-Soul de dubbele bodem die flink meer ruimte geeft dan de 315L op papier, dat weet ik niet hoe het bij de Smart zit), bereik is gewoon gemiddeld en dus eigenlijk alleen het laden is beter dan de e-Soul.

Maar wederom: voor die prijs heb je ook een Tesla Model 3, bijna een Model Y, maar ook een flink grotere Volvo XC40, de goedkoopste uitvoeringen van de Ioniq 5/6 en EV6, bijna een Enyaq iV 80 of sowieso de 60 en zo zijn er nog wel een paar te noemen.

Ja, in 2019/2020 waaruit onze auto's stammen was 45k voor een leuke uitvoering e-Soul niet gek, maar anno 2023 zijn we bij veel merken een generatie verder en kan je voor datzelfde geld een grotere stap maken.

Anno nu zou ik niet nog een keer hetzelfde geld neerleggen voor de e-Soul of een vergelijkbare auto zoals de Smart dus in mijn ogen is. De nieuwe Kona bijv. is wel diezelfde prijs, maar flink gegroeid en biedt daarom meerwaarde.

Anders gezegd: als je een compacte EV prima vindt, dan zijn er juist goedkopere opties zoals een ID3, MG 4, EX30 en dergelijke. Om die reden vind ik zelf de Smart lastig te verantwoorden, evenals wanneer er een facelift e-Soul uit zou komen voor dezelfde prijs. En dat lees/hoor ik ook in de nodige artikelen of video's. Maar een leuke auto is het zeker. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De ID3 vind ik van binnen gewoon niet-Volkswagen aanvoelen. Daarnaast vond ik de touch-knoppen verschrikkelijk. De meeste Chinese auto's zoals de MG4, Atto 3 vallen af vanwege de rijhulpsystemen (of het gebrek eraan).

De Smart #1 zou dat laatste dan weer heel goed moeten doen, heeft hetzelfde platform als de EX30, en ongeveer dezelfde afmetingen. Daarnaast is de achterbank juist super ruim van wat ik gezien heb, en kan ook nog naar voren geschoven worden waardoor de kofferbak weer groter wordt. Heeft ook een dubbele vloer (maar met minder ruimte eronder), standaard een panoramisch dak, allerlei rijhulpsystemen, slim ingericht interieur, HUD, krijgt wireless CarPlay... En dat voor ongeveer dezelfde prijs als de EX30. Ik zie niet zo goed hoe die laatste "beter" zou moeten zijn, buiten dat je het design of het interieur mooier vind. Het zijn vergelijkbare auto's, voor mijn gevoel.

Het formaat van zowel de EX30 als Smart #1 staat mij aan omdat het dicht bij de e-Soul zit. De ID3 heb ik altijd best interessant gevonden, als het nou ook echt een betere auto was geweest. :P (De extended range variant mist gewoon een 5e zitplek achterin! 8)7)
En inderdaad een Soul ga ik niet weer voor 5 jaar nemen (zakelijk lease waarschijnlijk, anders weer privé). De Soul is gewoon een erg goede auto, geweest, en ergens nog steeds. Maar 80kW laden (in de praktijk max 70kW) vloert hem, net als de nieuwe Niro en Kona. Anders was het stiekem nog best een goede optie geweest, maar niet voor een hogere prijs dan een EX30 of Smart #1.

Daarnaast heb ik een Peugeot e-2008 ingericht zoals ik hem wilde, en dan kwam ik akelig hard richting de prijs van een XC40. Bijna alles is een optie, zelfs verwarmde voorstoelen en parkeercamera's... dan snap ik dat hij er in de basis goedkoop uit ziet.

[ Voor 34% gewijzigd door --MeAngry-- op 21-08-2023 11:51 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Klinkt alsof je er al uit bent. ;)

Dat de Kona laadsnelheid niet beter is geworden was ik inderdaad even vergeten, dat is zowel bij Hyundai als Kia met de opvolgers van resp. de Kona en Niro niet bepaald een goede zet als je het mij vraagt. Had ze naar 125-175 kW gebracht zoals de standaard is bij VW, Peugeot, etc. en dan was het voor veel mensen ineens wellicht een no-brainer om van de oude naar de nieuwe te gaan. Nu zou ik ook écht niet daarvoor gaan, wetende dat vrijwel elk merk (zelfs de Toyota bz4x) het met minstens 125 kW doet tegenwoordig. Iets teveel gemakzucht/kostenbesparing/moedwillige kloof genereren tussen deze modellen en de Ioniq's en EV6 naar mijn mening.

Mocht je je keuze hebben gemaakt (of het nou de Smart #1 is of EX30 of toch wat anders) dan ben ik wel benieuwd naar je ervaring. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Die EX30 is een plaatje!
Achterbank kan je als volwassene bijna niet zitten, maar als dat geen probleem is.

Carmaniac YouTube liet dat goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorhout
Heeft een van jullie ervaring met het zelf vervangen van de achterruitenwisser van de E-Soul? Het is mij nog niet gelukt om een passende ruitenwisser voor op de achterruit te kopen. Ik weet dat ze te koop zijn op de website van Kia, maar dan kun je hem alleen laten bezorgen bij je Kia-dealer in de buurt. Daar voel ik niets voor. Bovendien kost het onogelijke wissertje maar liefst € 50,88.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Adder

The Adder

Dorhout schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:03:
Heeft een van jullie ervaring met het zelf vervangen van de achterruitenwisser van de E-Soul? Het is mij nog niet gelukt om een passende ruitenwisser voor op de achterruit te kopen. Ik weet dat ze te koop zijn op de website van Kia, maar dan kun je hem alleen laten bezorgen bij je Kia-dealer in de buurt. Daar voel ik niets voor. Bovendien kost het onogelijke wissertje maar liefst € 50,88.
Niet bij een E-Soul maar bij een Kona en Saab vervangen en dit is, als je even weet hoe het moet, een fluitje van een (euro)cent! Bij elke grote of kleine auto onderdelen webshop zijn deze achterruitenwissers te koop voor duidelijk minder dan 50 euro 8)7 8)7 ! Een A-merk kan je al voor onder te 10 euro vinden, wel even opletten qua lengte (desnoods even nameten op de auto zelf) Deze achterruitenwisser lijkt in NL inderdaad lastiger te verkrijgen zijn (zie thread van @MooDyBLueS hieronder). Na wat zoeken kwam ik hier op uit (zonder garantie dat deze ook werkelijk past, misschien even bij de webshop navragen!) Op de webshop staat een instructievideo of anders is YT the place to be ;) zoek term: achterruitenwisser E-Soul vervangen

suc6!

[ Voor 14% gewijzigd door The Adder op 29-08-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dorhout schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:03:
Ja. Maar ook nee. :P

In die zin dat ik een heel weekend elke avond heb zitten zoeken naar geschikte e-Soul ruitenwisser voor achter, maar uiteindelijk de hoop opgegeven. De versie die je soms ziet en volgens bepaalde (met name Amerikaanse) websites geschikt zou zijn, klopt niet, de maat komt niet overeen.

Uiteindelijk ben ik op maandag gewoon naar de dealer gereden en heb daar voor ik meen €36 eentje gekocht. Belachelijke prijs gezien het feit dat ik de beide ruitenwissers voor voor minder dan dat heb vervangen van Bosch, die ik over het algemeen beter vind dan wat er af-fabriek op zit.

Maar goed, wat let je om even bij Kia langs te rijden dan? Bestellen hoeft niet, gewoon even bellen of ze hem op voorraad hebben. Of woon je erg ver weg van een dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@The Adder Die jij linkt had ik inderdaad ook een keer gevonden via een andere webshop dan, maar is niet de juiste. Kijk maar naar de specs die er staan: lengte 28cm. De e-Soul heeft een heel klein ruitenwissertje, ik weet niet meer de exacte lengte uit mijn hoofd maar het was iets van 20-24cm (kan het thuis eventueel opzoeken indien gewenst).

Deze foto van Kia zelf toont de enige juiste variant:
Afbeeldingslocatie: https://webshop.kia.nl/uploads/img/productgroep/Ruitenwissers%20foto%5B2%5D.png

De exacte prijs heb ik inmiddels digitaal kunnen vinden middels mijn op de mail gezette factuur: € 36,37. Dus ook ruim minder dan de genoemde €50 van @Dorhout . Blijft duur voor wat je krijgt, maar uiteindelijk is het mij niet het risico waard eentje uit Duitsland of het VK te bestellen met risico op ofwel een fout product of zelfs extra importkosten in het geval van VK.

Then again, misschien kan je bij de website die jij linkt wel retourneren, verzendkosten heen zijn in ieder geval gratis lijkt het als ik mijn eigen postcode invul. Als het retourneren ook gratis of bijv €3 is, dan zou ik het persoonlijk wel het proberen waard vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-08-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorhout
Ik heb een ruitenwisser besteld in Duitsland, waarvan ik goede hoop heb dat hij past. Als hij komt, zal ik jullie laten weten hoe de kwaliteit is en of hij daadwerkelijk past. Natuurlijk is het gemakkelijker om even langs de dealer te rijden, maar ik wil, zoals @MooDyBLueS al aangeeft, liever een universele ruitenwisser.

Je kunt ook ruitenwissers met arm kopen. Dan weet je zeker dat je de volgende keer de ruitenwisser snel en goedkoop kunt vervangen, maar dan moet die arm wel passen op de as van de ruitenwissermotor. Ik heb deze gevonden bij Amazon Duitsland.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Dorhout Dat laatste is ook een interessant weetje. Ben alleen wel benieuwd wat dat (op dat gebied) betekent voor de 7 jaar Kia garantie als je dat doet. Kan me zo voorstellen dat als de sproeier of de motor van de arm het begeeft dat ze dan heel snel roepen dat je pech hebt. Dat soort risico's, hoe klein ook, wil ik toch altijd wel voorkomen zeker met de wat jongere auto's die we tegenwoordig rijden. Deze gekocht als 1 jaar oude ex-demo en nu precies 3 jaar oud, dus nog 4 jaar garantie te gaan.

• The Adder

The Adder

Dorhout schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:52:
Ik heb een ruitenwisser besteld in Duitsland, waarvan ik goede hoop heb dat hij past.
Bij de informatie staat 11 inch, wat in cm neer komt op 28cm
Dit zou volgens eerdere informatie van @MooDyBLueS niet de juist maat zijn....
Ben benieuwd of deze gaat passen.
PS. Een achterruitenwissen voor een Kona is 'iets' gemakkelijker te vinden : ;) oOo O-)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

die 7 jaar is ook maar tot 150.000 km.. Die rijden wij makkelijk op.. Nu 2,5 jaar aan het rijden, en ongeveer 85K op de teller ;)

• MooDyBLueS
  • Niet online
The Adder schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

Bij de informatie staat 11 inch, wat in cm neer komt op 28cm
Dit zou volgens eerdere informatie van @MooDyBLueS niet de juist maat zijn....
Ben benieuwd of deze gaat passen.
PS. Een achterruitenwissen voor een Kona is 'iets' gemakkelijker te vinden : ;) oOo O-)
Ik zal straks even opmeten als mijn vrouw weer thuis is met de auto, ik begin nu te twijfelen. :P

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:09:
die 7 jaar is ook maar tot 150.000 km.. Die rijden wij makkelijk op.. Nu 2,5 jaar aan het rijden, en ongeveer 85K op de teller ;)
Ligt dus aan je kilometrage. Onze teller begint sinds vorige week met 60. Dat is dus 20k per jaar. Op die voet nog 4 jaar verder komen we op 140.000 km uit. Zelfs nog wat marge dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorhout
MooDyBLueS schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:58:
@Dorhout Dat laatste is ook een interessant weetje. Ben alleen wel benieuwd wat dat (op dat gebied) betekent voor de 7 jaar Kia garantie als je dat doet. Kan me zo voorstellen dat als de sproeier of de motor van de arm het begeeft dat ze dan heel snel roepen dat je pech hebt. Dat soort risico's, hoe klein ook, wil ik toch altijd wel voorkomen zeker met de wat jongere auto's die we tegenwoordig rijden. Deze gekocht als 1 jaar oude ex-demo en nu precies 3 jaar oud, dus nog 4 jaar garantie te gaan.
Kia kan de garantie niet weigeren als je zelf aan je auto sleutelt. Dat is alleen mogelijk als Kia aantoont dat het gebrek is ontstaan door het ondeskundig repareren. Dat geldt echter ook voor een willekeurige garage.

Overigens kan er in dit geval alleen iets misgaan als je een langere wisserarm of een grotere wisser monteert dan de originele. Dan zou de wissermotor het kunnen begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Dorhout Ik bedoel ook niet zozeer dat je algehele garantie komt te vervallen, maar wel specifiek op dat onderdeel en potentieel alles wat er direct mee gemoeid gaat.

Want je hebt gelijk dat de bewijslast bij de dealer ligt, maar als zij al slechts het vermoeden hebben dat zeg de ruitenwismotor is doorgebrand omdat jij er een andere arm op hebt gezet, dan wordt het volgens mij al snel knap lastig om daar iets tegenin te brengen. Het kan vrij makkelijk op verhoogde last oid gegooid worden en dan hebben we het hier nog over een simpel onderdeel. Wat ik bedoel te zeggen is: als je een dealer tegen je hebt, dan kan het in je eentje knap lastig worden. Het is vanuit mijn perspectief dus meer een niet-zeuren-policy als je het belangrijkste onderhoud gewoon door de dealer laat doen. Tenminste, niet je ruitenwisser of interieurfilter of banden ofzo, dat hoeft echt niet, maar wel net dat stapje dieper zoals een ruitenwisserarm (wanneer dat nodig zou zijn) of de remvloeistof vervangen en dergelijke.

Ik kan me ook herinneren dat er op het begin soms moeilijk gedaan werd over de frunks die via frunk.at te koop zijn voor de e-Soul. Ik heb hem de eerste beurt nog eruit gehaald en de plastic kap teruggeplaatst, maar de 2e keer juist laten zitten om te kijken of ze er iets over zouden zeggen. Maar ze zeiden niks. Ik gok dat ze het inmiddels wel weten dat een flink deel van de e-Soul/e-Niro eigenaren zo'n frunk erin heeft zitten.

Vraagje mijner zijde: we hebben de afgelopen weekenden wat langere afstanden gereden en daarbij merk ik nog meer dan normaal dat veel snelwegen in ons land vrij ruw zijn en dus veel bandengeluid produceren. Op de betere snelwegen of 80-wegen is het met name het windgeruis wat je bij de e-Soul hoort door z'n niet ideale vorm, maar zodra het asfalt slechter wordt, zijn het de banden die echt veel geluid maken en alles overstemmen. Wij vinden dat verreweg het grootste nadeel van de e-Soul.

Is er een niet al te moeilijke manier om meer isolatie in de wielkasten of iets dergelijks aan te (laten) brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
Hoe oud zijn je banden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:03:
[...]

Vraagje mijner zijde: we hebben de afgelopen weekenden wat langere afstanden gereden en daarbij merk ik nog meer dan normaal dat veel snelwegen in ons land vrij ruw zijn en dus veel bandengeluid produceren. Op de betere snelwegen of 80-wegen is het met name het windgeruis wat je bij de e-Soul hoort door z'n niet ideale vorm, maar zodra het asfalt slechter wordt, zijn het de banden die echt veel geluid maken en alles overstemmen. Wij vinden dat verreweg het grootste nadeel van de e-Soul.

Is er een niet al te moeilijke manier om meer isolatie in de wielkasten of iets dergelijks aan te (laten) brengen?
Voor mij is dit ook sinds het begin een van de grootste stoor-factoren geweest. Ik heb wel eens gekeken naar isolatie daarvoor, maar vond het toch wel riskant ergens om het in de wielkast te bevestigen. Ik weet dat er partijen zijn die het verkopen, dat wel.

Ik heb ook wel gehoord dat het ook deels aan de standaard Nexen banden ligt. Bij mij is het ook nog es zo dat je ze echt nog beter gaat horen als je boven de 110 gaat rijden.

Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1 ... 5 ... 8 Laatste