@
NelgNL Hebben wij dezelfde vrouw?

Die van mij is ook geen held qua autorijden en toen we in 2021 allerlei proefritjes gingen maken viel de C-HR bijv. al heel snel af (vreselijk zicht rondom, onduidelijke besturing) maar bevielen de e-Niro en e-Soul haar direct. Gecombineerd met een naar de maatstaven van toen prima prijs voor de e-Soul en de rijke uitrusting als ExecutiveLine was de koop snel beklonken.
Over de kabel over de stoep rollen gesproken, je hebt
dit soort dingen waarmee je het voor je buren wat aangenamer maakt. Niet alleen mensen met kinderwagen of rolstoel, maar ook gewoon tegen potentieel struikelen:
Over het formaat: de e-Soul is niet kleiner dan de e-Niro, alleen compacter. Het zit meer in de hoogte vanwege z'n box-achtige vorm. Paar posts geleden had ik het ook over de kofferbak. Als je de dubbele laadvloer naar beneden doet (wat de e-Niro niet heeft) kom je op zo'n 30L na op het formaat van de e-Niro uit. Maar de vorm is anders. e-Niro is meer zoals een ouderwetse Golf of Ceed terwijl de e-Soul meer van de hoogte moet hebben. De achterbank heeft echter zeeën van ruimte, meer dan de e-Niro.
Qua inschatten: ja mijn vrouw (en ik) vinden het een erg overzichtelijke auto, juist omdat hij ruime raampartijen heeft, een korte afstand van voor tot achter en daardoor makkelijk in te parkeren. Ik denk dat je hem oprecht met een B-segment auto zoals een Yaris of Fiesta kan vergelijken, maar dan wel met z'n fysiek wat grotere maten. De hogere zit maakt echter veel goed. In alle eerlijkheid hebben wij tov de e-Niro niet veel verschillen kunnen ontdekken behalve dat de kont van de e-Niro ietsjes langer is, dus als je voor het formaat auto wat dit zijn (C-segment crossovers) een zo compact mogelijke auto wil dan zit een e-Soul waarschijnlijk wel bij de kortste van allemaal. Vergelijk het met een Yaris Cross bijv. en de e-Soul is maar 1,8cm langer, terwijl je zowel voorin als achterin veel meer ruimte hebt. Kofferbak is wel vergelijkbaar.
Waar je op moet letten bij aanschaf qua uitvoering?
- 1 of 3 fase (moet je zelf kijken wat handig is, lees ook mijn vorige post hierboven anders even

)
- 39 of 64 kWh, ligt puur aan hoe ver je wilt komen, 64 kWh geeft je wel meer vrijheid als je van je granny lader of publiek laden afhankelijk bent, maar is (uiteraard) ook duurder
- als je voor 39 kWh kiest: let op volgens mij heeft niet elke uitvoering standaard een warmtepomp, in winter scheelt dat al snel veel km's
- qua uitvoering Comfort/Plus/Executive is puur persoonlijke voorkeur. Ik hou van luxe dus was Executive een no-brainer, maar als je veel waar voor je geld wilt kan je ook kijken of een Plus of Comfort Line voor 80-90% aan je wensen voldoet en dan nagaan stel dat het €1000-2000 scheelt met een niveau rijker of je het dat waard vind voor misschien 1/2/3 opties
- bouwjaar maakt niks uit naar mijn weten, 2019/2020 waren de 1-fase, vanaf ergens in 2020 (weet niet welke maand) kwam de 3-fase maar is verder identiek en er zitten geen noemenswaardige kinderziektes in eerdere uitvoeringen
Kia biedt 7 jaar garantie en daarvoor moet je volgens mij wel bij Kia zelf zijn, maar de onderhoudsprijzen zijn een lachertje (in positieve zin) vergeleken met ICE auto's. Onze 60.000 km beurt was €246 incl. €40 voor KIW Pro dekking (Kia wegenwacht incl. woonplaats) en de kleine beurt daarvoor was €170 incl. een interieurfilter en ook KWI Pro (€35 toen nog).
Waar woon je ongeveer? Wellicht dat er mensen hier in het topic zijn waar je bij terecht kan als het om de hoek is.

Of check desnoods gewoon via Autoscout24 waar ze nog wel staan, hoeft natuurlijk niet per se een dealer te zijn.