Interessant! Ze lijken op de tweehands markt onderling maar weinig in prijs te verschillen. Zou je dan wel de keuze voor een e-Niro maken?
Misschien wel, maar niet omdat de e-Niro per definitie beter is, maar misschien toch de veiligere keuze. Ter vergelijk: wij hebben destijds 34k voor de e-Soul betaald en een e-Niro was minstens 40k in ExecutiveLine 64 kWh (wat onze e-Soul ook is), dat bedrag vond ik het sowieso niet waard, ook al was de e-Niro in bepaalde opzichten beter geweest.
Denk dat het persoonlijk is, ik heb collega's in Niro's en Soul's en sommige walgen van de Soul, terwijl andere de Niro een saaie ouwelullenbak noemen. De Soul heeft meer ziel zo je wilt. Maar niet iedereen zit daarop te wachten en dat snap ik prima.
Heb ik hoor, er ligt nu een kabelgoot overheen. Geen klagende buren, maar ik moet de goten en de grannylader wel weer elke keer in de schuur ophangen. Wat minder vaak laden zou fijn zijn. De auto staat echter regelmatig meer dan 12 uur stil en laadt met 10 ampere. Dan is 1-fase laden prima toch? Alleen voor snellaadpalen zou 3 fase handig zijn toch?
Ah top! Ik zie al de nodige reacties omtrent het 1 of 3 fase laden. Dat geeft je denk ik genoeg info, maar snellaadpalen doen hier niks mee, dat is DC en gaat tot 77 kW ongeacht welke e-Soul je zou nemen.
Ah cool, goed om te weten. Als we veel kofferruimte nodig zijn dit vooral grote reiskoffers. Die ruimte voor de achterbank is top om te weten, want de kinderstoel maakt dat benen van de kleine meid ver uitsteken.
Reiskoffers kan je behoorlijk goed stapelen en/of voor elkaar zetten, maar als je het echt wilt weten, neem gewoon je kofferset mee als je een proefrit gaat maken. Ik heb de Kia dealer destijds ook gevraagd een e-Niro naast de e-Soul te zetten. We hadden geen koffers mee, maar ik heb wel 10-15 min de kofferbakken vergeleken.
Goeie info, dank. Ja, ik wil idd wel zo'n compact mogelijke auto.
[...]
Dank!
[...]
Oh dat valt mee. De garage is mijn woonplaats is een Vakgarage en op loopafstand dus het liefst heb ik hem daar in onderhoud. Maar die prijzen vallen echt enorm mee.
Ja onderhoud aan EV's valt erg mee. Kia gooit er soms wel iets bij zoals interieurfilter, remvloeistof, dat soort dingen, dus kan soms iets duurder uitpakken, maar behoudens defecte onderdelen moet je het volgens mij heel erg bont maken wil je boven de €350 per beurt uitkomen.
Omgeving Alkmaar/Uitgeest

Dat is niet bepaald om de hoek bij ons nee, wij zitten in de Kop van Overijssel.
Overigens heb ik wel mijn Kia uit jouw omgeving (grofweg): Tinholt in Velserbroek. Ben er nooit meer geweest na aankoop, veel te ver voor onderhoud, maar ik had wel een goede indruk van ze.