Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog
Is dat niet een vd taxi’s van (het bedrijf van) @Ferry34 .gertvdijk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:48:
Was even benieuwd of er nog 'high milage' e-Soul's/e-Niro's aangeboden werden momenteel. Holi-crêpe deze 369k km uit 2020 met nog 474km op de GoM. 😳 https://www.autowereld.nl...4pk-40724643/details.html
AutoWeek mag die ook wel eens testen 😅
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Overigens zijn er eerder ook e-Niro's en Kona's voorbijgekomen en die waren vergelijkbaar: steengoed dus. Wel wat anders dan het VAG spul wat in de 80-85% regionen komt. En dan ook nog eens 58 kWh en vaak geen warmtepomp.
@gertvdijk Enige jammere is dat Kia's garantie (zoals in de video aangehaald werd) bij 150.000 km ophoudt en de accugarantie bij 160.000 km.
Daar is de prijs ook naar, want €11.500 waar jij naar linkt en als ik zoek op dit model (vanaf 2019) en tot 100.000 km dan zijn de goedkoopste zo'n €19.000. Je krijgt dus waar je (niet) voor betaalt.
Kan zeker een interessante optie zijn, maar het is met zo'n giga km-stand wel een risico want juist hetgeen wat er potentieel de brui aan kan geven of ineens erg inkakt is ook gelijk het duurst om te vervangen.
Helaas: operatie geslaagd maar patiënt niet beter. Morgen even contact opnemen met de garage.MrFish schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:30:
Na vier vrijwel probleemloze jaren, wilde onze e-Soul vanochtend niet meer opladen. Bij het aansluiten van de laadkabel was er tikkend geluid te horen (filmpje) en slaagde het vergrendelen van de laadkabel niet.
Volgens mij is de oorzaak een brakke 12 V accu. Die was in rust nog maar 12.2 V (hoewel we net met de auto hadden gereden) en zakte tot dik onder de 12 V bij het aankoppelen van de laadkabel, wanneer de vergrendelmotor van de laadpoort zijn werk probeerde te doen.
Even de auto gestart en de spanning liep snel op (~14 V). Daarna met de auto "aan" de laadkabel ingeplugd; het laden begon direct.
Ik heb maar een nieuwe Varta besteld. Het is op zich nog knap dat de originele "Rocket" accu het 4 jaar heeft volgehouden als ik de verhalen hier zo lees.
Check mijn thuisbatterijsimulator
Nope...we hadden geen witte, ik herken nummerbord ook niet en ik had de hoogste kilometer stand 285.000 maar rijdt nog steeds bij mn vorige werkgevermm.kool schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:34:
[...]
Is dat niet een vd taxi’s van (het bedrijf van) @Ferry34 .
(Ik heb sinds september een nieuwe BMW iX1 bij Connexxion
[ Voor 8% gewijzigd door Ferry34 op 22-02-2025 02:04 ]
voor het verhaal en de foto's, zie
https://www.kiaclub.nl/to...ervaring/page/2/#comments
Joep
Eigenlijk kan ik daar kort in zijn. Het is de beste en fijnste auto die ik ooit gehad heb. De rust, het comfort (het is een executive line dus alle opties), ruimte, verbruik en range………allemaal prima. De auto heeft me 2 x laten staan met een lege 12 volt accu. Iets waar meer ev’s (van Kia) last van hadden/hebben. In die gevallen snel opgelost met een jumpstarter. Verder erg betrouwbaar. De kosten waren voor een auto van 45k nieuwprijs heel redelijk. Het private lease contract van 5 jr en 20k km per jaar kostte me de eerste vier jaar en 3 maanden 436 eu per maand (519 -/- 83 eu subsidie per mnd). Vanaf 1-1-25 betaal ik 543 per mnd. vanwege motorrijtuigenbelasting die er bij is gekomen en de geëindigde subsidie. Keurige prijzen wetende dat alles behalve de stroom daar in zit. Stroom kan ik thuis gratis laden vanwege zonnepanelen en de salderingsregeling.
Hoe verder? Ik heb het PL contract met een jaar kunnen verlengen. In dat laatste jaar kan ik maandelijks opzeggen. Erg prettig ivm overstap naar een andere auto.
Een paar observaties bij mijn oriëntatie tot nu.
Wat is er veel vooruitgang geboekt bij en rond ev’s in die 5 jaar.
* Was 45 minuten snelladen van 10 tot 80% de norm nu is dat 20 tot 30 minuten. En volgens mij gaat dat de komende 5 jaar naar 10-15 minuten.
* AC laden was toen nog met 1 fase en nu is 3 fasen standaard
* In de prijsklasse van rond de 45k is 600 km WLTP range niet zeldzaam, dat was 5 jr terug 450 km.
* De laadmogelijkheden zijn sterk verbeterd. Ik rij nu 5 jr ev door West-Europa (jaarlijks oa 2 keer naar Spanje) en dat is geen probleem meer. Spanje kan beter maar is goed te doen.
Wat kan beter:
* Mijn grote ergernis is de wir war aan betaalmogelijkheden (pasjes, apps etc) en verschillend werkende of niet werkende laadpalen. Dat moet en kan eenvoudiger en betrouwbaarder. Dat is in 5 jr niet verbeterd.
* Meer plug & charge zoals bij Fastned en Electra aub! Wat is dat handig!
Private lease is een stuk duurder geworden. Als ik nu een nieuwe auto van rond de 45k wil private leasen ben ik voor 5 jr en 20k km pj al snel zo’n 700 eu kwijt.
Kopen kan ook maar als de ontwikkelingen de komende 5 jaar net zo snel gaan als de afgelopen 5 jaar zal afschrijving een flinke kostenpost zijn. Dat is volgens mij ook de reden dat de PL prijzen zo hoog zijn.
Ik ben erg gecharmeerd van de Smart #5 Pro+ (zie mij post eerder in dit topic). Momenteel te koop voor 49k all in. Grote accu, ultra snelladen (10-80% in 15 minuten) en erg ruim. Lijkt door de oogharen op de e-soul. Mijn grootste bezwaar is z’n gewicht en beperkte efficiency (voor zo ver ik dat nu uit reviews/tests kan halen).
Maar goed ik kan nog een jaar rondkijken en nadenken.
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Simpel voorbeeld: ik heb eerder dit jaar een EV6 GT-Line AWD uit 2022 gekocht met 60k km op de teller. Nieuwprijs: op een haar na €60.000. Wat heb ik ervoor betaald? €36.000.
Heel simpel: de 24k die eraf is in 2,5 jaar tijd tov nieuw ga ik vanaf nu waarschijnlijk 6-8 jaar over doen om wederom dat bedrag af te schrijven, dan heb je het namelijk over een restwaarde van €12.000. Zelfs een 1-fase 2019 e-Soul met +200k km op de teller brengt nog ±€15k op en die waren nieuw €40-45k.
Voor welke auto je ook gaat (EV3 is overigens een goede opvolger wellicht?) als je niet voor PL kiest zou ik je toch sterk adviseren om te kijken naar 2-3 jaar oude modellen, dat is financieel gezien altijd het beste en als je de verschillende modellen in de gaten houdt (ik heb op elk moment wel 5-10 zoekacties opgeslagen in Autoscout24) dan zie je vanzelf ineens veel auto's te koop komen na meestal zo'n 2-3 jaar en dat is het moment waarop de prijzen ook ineens flink zakken. Gewoon inhouden en wachten tot de juiste prijzen zich tonen.
Ter voorbeeld: onze e-Soul (2020) was een privé aankoop ook en hebben we nog steeds als 2e auto waar mijn vrouw in rijdt. Voorlopig de voordeligste keuze om te houden maar als anno 2027 de meeste garantie zal verlopen gaan we voorzichtig andere auto's in de gaten houden. De in 2024 geïntroduceerde Renault 5 is tegen die tijd 3 jaar oud en vermoedelijk dan zomaar voor 20-22k te koop, nieuwprijs nu 30-35k.
Je moet jezelf afvragen: waarom zou jij die zeer grote afschrijving van de eerste 2-3 jaar op je nemen? Enige wanneer het in mijn ogen zin heeft om splinternieuw te kopen is als je als pensionado toch niks anders met je geld weet te doen en er 10+ jaar mee gaat doen.
Ik heb een uitdraai van moba, 100%. Bij 57% soc gaf de auto 206km resterend aan, lijkt dat een beetje overeen te komen?
Thanks!
[ Voor 36% gewijzigd door roy.van.geel op 02-11-2025 19:12 ]
57% een 206 km is vrij laag voor een 64kWh, maar dat is sterk afhankelijk van het gebruik in de laatste periode.
Als de auto veel 'proefritten' heeft moeten doorstaan mag je verwachten dat het bereik op de "meter" op redelijk korte termijn weer beter wordt.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Hmm, kan ik blind vertrouwen op de moba uitdraai? En zou ik kunnen checken of er een warmtepomp op zit?Peter-036 schreef op maandag 3 november 2025 @ 06:37:
Warmtepomp was niet standaard meen ik.
57% een 206 km is vrij laag voor een 64kWh, maar dat is sterk afhankelijk van het gebruik in de laatste periode.
Als de auto veel 'proefritten' heeft moeten doorstaan mag je verwachten dat het bereik op de "meter" op redelijk korte termijn weer beter wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door roy.van.geel op 03-11-2025 07:02 ]
Zonder warmtepomp (leeg stuk links)

Met warmtepomp (onder het plastic schild links)
[ Voor 89% gewijzigd door Leader98 op 03-11-2025 07:45 ]
100% lijkt me vrij onwaarschijnlijk voor een auto van 4 jaar oud. Ik zou een second opinion vragen bij een erkend bedrijf.roy.van.geel schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:09:
Hi all, ik heb een my21 executiveline op het oog. Originele nl auto. Zijn deze voorzien van warmtepomp?
Ik heb een uitdraai van moba, 100%. Bij 57% soc gaf de auto 206km resterend aan, lijkt dat een beetje overeen te komen?
Thanks!
En die 206 km bij 57% soc is niet te beoordelen als je niet weet hoe er de laatste km’s mee gereden is. Ik had bv vorige week in Spanje bij 100% soc een range van maar liefst 534 km. Dat is bijna 100 km meer dan de WLTP range. Kwam natuurlijk door de temperatuur maar vooral het (heel) rustig rijden op vooral binnenwegen.
[ Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 03-11-2025 09:39 ]
Kia e-soul EL 64 kw 2020
Ik zie toch regelmatig 100% voorbijkomen bij ocassions, zeker bij kia en hyundaimm.kool schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:38:
[...]
100% lijkt me vrij onwaarschijnlijk voor een auto van 4 jaar oud. Ik zou een second opinion vragen bij een erkend bedrijf.
En die 206 km bij 57% soc is niet te beoordelen als je niet weet hoe er de laatste km’s mee gereden is. Ik had bv vorige week in Spanje bij 100% soc een range van maar liefst 534 km. Dat is bijna 100 km meer dan de WLTP range. Kwam natuurlijk door de temperatuur maar vooral het (heel) rustig rijden op vooral binnenwegen.
Mijn EV6 had toen ik hem kocht en ruim 2,5 jaar oud was ook 100%. Is zeker niet gek.roy.van.geel schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:12:
[...]
Ik zie toch regelmatig 100% voorbijkomen bij ocassions, zeker bij kia en hyundai
Verschillende fabrikanten gaan er ook verschillend mee om. Overigens is die 100% niet een chemische/feitelijke 100%, maar wel de effectieve 100%. Er zit altijd boven én onder een buffer en die wordt deels gebruikt om dode/slechte cellen volgens het BMS weg te cijferen en er gezonde(re) cellen voor in de plaats te zetten. Daardoor duurt het bij Kia/Hyundai enorm lang voordat je eens een keer onder de 100% uitkomt.
Alleen maar goed voor de consument dus.
@roy.van.geel Over die 206 km bij 57%: dat is puur een schatting en kan je feitelijk niks mee. Het wordt in de volksmond ook wel de gom genoemd: guess-o-meter. Want wat dus al gezegd is: het is zeer sterk afhankelijk van het weer, hoe ermee gereden is, etc. Als de auto al een tijdje te koop staat is de kans zeer groot dat hij alleen voor zeer korte stukjes verplaatst is, soms idle aan heeft gestaan maar wel met climate control aan, dat rekent hij allemaal mee.
Onze 2020 e-Soul tikt nu iets over de 400 km aan met het huidige weer bij 100% vol en dat halen we ook min of meer. 206 km bij 57% zou 361 km zijn, dat is een stuk minder maar als ik nu even een paar dagen de e-Soul op z'n staart trap, er enkel 100-130 km/u op de snelweg ga rijden en/of doe alsof ik ene Max V. ben, dan krijg ik die waarde en wellicht nog slechter ook gewoon te zien.
Kortom: je kan er niks mee helaas. Behalve als je echt absurde lage waardes zou zien zoals 100 km bij 50%, dan laten staan en geen seconde langer over nadenken en op naar de volgende, dan is er gewoon wat mis mee.
Idem voor bumper bescherming? Thanks!
Wij hebben altijd Cybex stoeltjes gebruikt en die werden geleverd met ISOfix geleiders, deze. Je kan ze dus ook prima los kopen.roy.van.geel schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 05:52:
Heeft er iemand ervaring met isofix geleiders ter bescherming van de achterbank? Zou beetje zonde zijn als de bank door de kinderstoel beschadigd raakt.
Idem voor bumper bescherming? Thanks!
Ben het met je eens dat het heel fijn is om te hebben, de geleiders klik je er eenmalig in en laat je erin zitten tot je geen stoeltje(s) meer nodig hebt.
Mocht je toevallig óók naar een stoeltje op zoek zijn in de categorie van 3-12 jaar, die zijn er bij ons net uitgehaald en gaan binnenkort Marktplaats op, dus een DM en je bent de eerste.
De breedte van de kofferbak van de Niro is tussen de 100 cm. en 104 cm. Dit heeft oa te maken met de accubak die achterin zit. De diepte vanaf de achterbank in normale positie tot aan de achterklep is 74 cm. (onder) tot 50 cm. (boven). Zowel de leuning van de achterbank als de achterklep staan immers schuin. De hoogte in normale bezetting gemeten vanaf de dubbele bodem tot aan de afdekhoes is 40 cm. Maar daaronder zit de dubbele bodem met diverse bakjes van polystyreen. En daaronder het reservewiel opgeborgen.
Ik ben eigenlijk meer fan van de Soul, maar ben bang dat de kofferruimte wat te krap is, zeker voor een campingvakantie (incl. dakkoffer natuurlijk).
Met hoeveel gaan jullie dan?pascoa341 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:17:
Ik ben eigenlijk meer fan van de Soul, maar ben bang dat de kofferruimte wat te krap is, zeker voor een campingvakantie (incl. dakkoffer natuurlijk).
Misschien een reden om minder mee te nemen
1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 75000km, [juni 2023->]
[ Voor 8% gewijzigd door pascoa341 op 14-11-2025 13:33 ]
Net even opgemeten, Soul EVpascoa341 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:17:
Zou iemand de kofferbak van de Soul eens kunnen opmeten. Liefst op een soortgelijke wijze also hier is gedaan voor de Niro https://www.kiaclub.nl/topic/21453-afmetingen-kofferbak/ door 'Derrek'. (in link ook foto's)
De breedte van de kofferbak van de Niro is tussen de 100 cm. en 104 cm. Dit heeft oa te maken met de accubak die achterin zit. De diepte vanaf de achterbank in normale positie tot aan de achterklep is 74 cm. (onder) tot 50 cm. (boven). Zowel de leuning van de achterbank als de achterklep staan immers schuin. De hoogte in normale bezetting gemeten vanaf de dubbele bodem tot aan de afdekhoes is 40 cm. Maar daaronder zit de dubbele bodem met diverse bakjes van polystyreen. En daaronder het reservewiel opgeborgen.
Het bovenste gedeelte van de kofferbak is 107 cm breed ( plus wat extra uitstulpingen links en rechts 2x 10cm).
De diepte van de achterbank naar de klep ,onder 63 cm , boven 40 cm.
De bruikbare hoogte ..is 75cm plus nog wat ( tot aan het plafond).
De ruimte daar onder is 61 cm diep tot aan de achter stoel ,en breed 98cm en 18cm hoog.
En mijn ervaring je kan rustig omhoog stapelen , als je dus wel wat blokkade boven de hoofd steunen doet ivm noodstop remmen. Of licht spul zoals jassen boven op legt.
En koffer op de trekhaak kan ook nog ...is wel veel zuiniger.
Ik heb even snel wat gerekend en volgens mij zitten ze verrassend dicht bij elkaar. De Niro heeft iets meer totaalvolume (+22 L), vooral in het hoofdvak, dus in dagelijks gebruik. Bij de Soul kun je als je het vak lager maakt (wel grotere tildrempel) echter ook veel kwijt omdat je hoger kan stapelen.X21r schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:37:
[...]
Net even opgemeten, Soul EV
Het bovenste gedeelte van de kofferbak is 107 cm breed ( plus wat extra uitstulpingen links en rechts 2x 10cm)..... En koffer op de trekhaak kan ook nog ...is wel veel zuiniger.
| Deel van kofferbak | Kia Soul (L) | Kia Niro (L) | Berekening |
|---|---|---|---|
| Hoofdvak | 220 | 258 | Soul: 107×51,5×40 Niro: 104×62×40 |
| Onder vloer | 108 | 82 | Soul: 98×61×18 Niro: 98×70×12 |
| Boven hoedenplank | 140 | 150 | Soul: 100×40×35 Niro: 100×50×30 |
| Totaal kofferbak | 468 | 490 | Soul: 220+108+140 Niro: 258+82+150 |
De oude Niro of de nieuwe?pascoa341 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:17:
Zou iemand de kofferbak van de Soul eens kunnen opmeten. Liefst op een soortgelijke wijze also hier is gedaan voor de Niro https://www.kiaclub.nl/topic/21453-afmetingen-kofferbak/ door 'Derrek'. (in link ook foto's)
Ikzelf heb veel gereden in mn Kia E Soul als taxi
Wij hebben zowel e-niro als e-soul exectiveline uit 2020. Ik vind het rijdgedrag van beide autos erg vergelijkbaar. Qua opties zijn ze ook nagenoeg hetzelfde, kleine verschillen; zo heeft de e-niro alleen elektrische stoel voor bestuurder en memory, terwijl de e-soul geen memory heeft maar beide stoelen elektrisch zijn. Geluid vd e-soul (harman kardon) vind ik wel stukken beter dan de jbl vd e-niro. Soul heeft hud (voor wat het waard is), etc. E-niro kofferbak is ook wat ruimer.Ferry34 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:18:
[...]
De oude Niro of de nieuwe?
Ikzelf heb veel gereden in mn Kia E Soul als taximaar als die onderhoud moest hebben (iedere 15.000km komplete waanzin) reed ik 1 dag in n Niro vorig type.... vreselijke auto vond ik dat. Reed als een boot
:strip_exif()/f/image/Gf3J734NpvFPQTk3FYjvLP9A.jpg?f=fotoalbum_large)