Toon posts:

Het grote Kia e-soul topic

Pagina: 1
Acties:

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:51

Dit topic is bedoeld om ervaringen met elkaar te delen op het gebied van opties, leverdata, bereik, tips & meer.

Configuraties:
  • 39.2kWh ComfortLine
  • 39.2kWh DynamicLine
  • 39.2kWh DynamicPlusLine
  • 64kWh DynamicPlusLine
  • 64kWh ExecutiveLine

[Voor 16% gewijzigd door mm.kool op 20-09-2020 21:06]

• mm.kool
Vorige week onze Kia e-soul Executive Line MY20 (64 kWh) opgehaald. De e-soul MY20 is een korte periode aangeboden in de PL via anwb.nl voor een prima prijs. De (inmiddels toegekende) subsidie gaat daar nog vanaf. De prijs was aantrekkelijk omdat de MY 20 (modeljaar 2020) 'slechts' 1-fase kan laden maar verder is er weinig verschil met de MY21. Omdat we de auto privé gebruiken (ik werk inmiddels niet meer) is dat 1-fase laden geen groot probleem. Thuis een laadpunt laten monteren. Een Blackboxx van DIC laadsystemen. Werkt naar behoren.
De eerste indruk is erg goed. Fijn rijdende auto waar je zo in wegrijdt. Wat rijdt een elektrisch auto toch fijn. Er is al veel over geschreven en gezegd maar ervaar het zelf om je te overtuigen. Over de 'looks' valt niet te twisten ........... wij vinden hem mooi. <3
Omdat ik nog maar 250 km heb gereden kan ik nog geen echte review geven. Dat komt vast nog.

• Borgward
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Wij hebben op 8 september 2020 bij Kia Lease een Kia E Soul MY 2021 besteld. Het betreft een ExecutiveLine uitvoering met de kleur Mars Orange. De leverdatum zal rond januari 2021 liggen. Onze dealer is gevestigd in Leeuwarden.
De keuze voor een E Soul is gebaseerd op uiterlijk - wij vinden het een mooie exclusieve auto - prijs - minder dan de E Niro - en subsidiabel alhoewel hiervoor wel de two-tone optie verviel. Tevens is de HUD een pluspunt.
Twee lange proefritten hebben ons ervan overtuigd deze auto te kiezen en niet bijv. een VW ID3, BMW I3, Opel Ampera of Hyundai Kona. Onze ervaringen zullen wij tzt op dit forum met de andere Soul-rijders delen.

[Voor 22% gewijzigd door Borgward op 10-10-2020 16:18]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:33

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nog een goede, praktische engelstalige review:
YouTube: My first 2000 miles with the 2020 280-mile Electric Kia Soul EV // J...

Heb nu sinds begin augustus een MY20 ExecutiveLine, ook via de scherpe ANWB/LeasePlan aanbieding, en ben er na 2000km nog steeds erg over te spreken. Het is een auto die een beetje bij je moet passen denk ik, en voor mij doet ie dat enorm. Alle dingen die ik belangrijk vind kloppen gewoon heel goed. Denk aan:
• Praktische ruimte (kofferbak is veel praktischer ook dan je zou denken op het eerste gezicht)
• Detailafwerking in het interieur is heel goed, alles sluit heel mooi aan
• Over kleine details in de werking is goed nagedacht, interieurverlichting en koplampen die los van elkaar een eigen licht/donker trigger hebben en niet aan elkaar zijn gekoppeld. Hemellampjes die je snel los in en uit kunt schakelen, los van de stand van de middenschakelaar. De kofferbak die een losse vergrendeling heeft van de portieren waardoor deze altijd "op slot" zit als je hem dicht doet. En zo heb ik nog een lijst.
• Een niet-standaard vormgeving, de achterkant vind ik niet top, maar de rest vind ik super. Zeker vergeleken met die oersaaie Niro.
• Goed 10,25" infotainment systeem wat rete-snel werkt. Vooral het feit dat het al wordt opgestart vanaf het moment dat je de portieren ontgrendelt is weer zo'n slim detail. Daardoor kun je bijvoorbeeld supersnel CarPlay gebruiken en zit je niet te wachten tot het opgestart is om te kunnen navigeren bijvoorbeeld.
• Lekker hoge zit met veel overzicht en veel mogelijkheden om je zitpositie goed te krijgen. Mensen die graag laag zitten kunnen beter verder kijken. Zicht vanuit de auto is echter super!

Dit zijn maar een paar, voor mij, belangrijke zaken die ik zo kan verzinnen. Verder is het verbruik mij alles meegevallen. Ik heb in deze auto minder moeite een laag verbruik te houden dan in de 40kWh Leaf die ik het jaar hiervoor had.
In de Leaf waren veel van dit soort details ook gewoon niet goed. Zoals een tripcomputer die je iedere keer zelf moet resetten, of een infotainment uit het jaar nul met kartonnen speakers die klinken naar prut. Verder reed die auto heel fijn, en mis ik het e-Pedal wel een beetje, maar het is niet onoverkomelijk.
De e-Soul rijdt net zo fijn, maar de linker flipper ingedrukt houden om te remmen tot stilstand blijft na 2 maanden nog steeds heel onwennig. Daar tegenover staat wel weer de auto regeneratie stand die wel weer heel fijn is. :)

[Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 11-10-2020 12:33]

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 07:16
@greatgonzo toevallig ook een noorderling? Stond nog een kopie van de mijne klaar voor aflevering

Ik mag de mijne in Drachten ophalen a.s. woensdag. Top service. De levering stond oorspronkelijk gepland voor a.s. vrijdag, echter zit ik dan een week zonder auto. Vandaag is de passat met sjoemeldiesel ri Balkan gegaan >:)

Heb al eens een proefritje van 1500km gemaakt :) Is mij toen erg goed bevallen, dat betrof een MY20 Executive.

Dit is um, de MY21 executive.

[Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 07-12-2020 13:56]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-03 12:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Had hier al een tijdje niet gereageerd, iets meer in het Niro topic met wat vragen, omdat het daar wat drukker is :)

Inmiddels rijden we de Soul een weekje, naar volle tevredenheid. Winterbanden zitten eronder, eerste 800 km is een feit.
Wel missen we de automatische parkeersensoren voor, die moet je dus handmatig instellen. Waarom mag joost weten, sommige gebruikers vinden het fijn omdat je geen spookmeldingen dan krijgt.. ik zou opteren voor standaard aan/uit, maar niet automatisch uit.

Ook wat laadperikelen gehad..
In eerste instantie laadde hij maar met 1 fase 5kw thuis, ipv de beloofde 3 fase 11 kw. Ik kwam erachter dat dat aan de volle batterij lag, want na 2 dagen ging het bij 60% wel goed.

Maar toen hij bij 1 fase ging laden bij een bijna volle batterij, ging de hoofdzekering eruit. Gelukkig bleek het niet te liggen aan een defecte On Board Charger, wat sommige NIRO's hebben, maar een simpele installatiefout. Zo zie je maar, het kan aan van alles liggen, maar niet snel aan de auto :)

Dan nog een tip waar wij ook achter kwamen: de originele rubberen mat die bestelbaar is, is niet passend als je de laadvloer op het onderste niveau heb staan. Dan hangt hij in de wielkassen. Gelukkig kon deze retour en heb ik het geld ervan terug gekregen. In plaats daarvan deze van de Lidl besteld, die gaan we dan op maat snijden

[Voor 13% gewijzigd door greatgonzo op 20-12-2020 15:32]

• mm.kool
Het HUD is af te stellen hoor. Dat kan via het menu dat je activeert door de MODE knop van rechter deel van de stuurbediening (zie plaatje) in te drukken. Daarna is het de 1e keuze.De rest wijst vanzelf.

• mm.kool
De soul mag terug voor een mogelijke storing in de regeleenheid van abs/esc.

• mm.kool
Bedankt voor de tip.
De gemeten waarden zijn significant hoger dan de fabriekswaarden. Vooral dat koppel! De fabrieksopgave is trouwens 395 Nm en in het filmpje geeft men 350 Nm op. Ik ga ervan uit dat de vertaling klopt maar je gaat bijna twijfelen.
Nu nog banden onder de Soul die deze power en beetje netjes verwerken kunnen. De nexen banden bakken er maar weinig van.

[Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 02-01-2021 15:40]

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:58
mm.kool schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:29:
De soul mag terug voor een mogelijke storing in de regeleenheid van abs/esc.

[Afbeelding]
Die van ons (Wit, MY21 executive met SUV pack, via ANWB private lease bijna 4dkm gelopen inmiddels) is van de week geweest voor deze update.

Wat mij opviel is dat we voor (veel) meer kWh aangeslagen worden bij het laden dan wat het accu percentage doet vermoeden. 4 van de 5 keer zelfs meer dan 64kWh geladen (terwijl hij maar 1 keer in de turtle mode was geschoten).

De laatste laadsessie had ik mijn vrouw gevraagd om de stand te noteren voor het laden. We begonnen met 20%, dus dan verwacht ik iets boven de 0.8*64 =51.2 kWh, maar geen 59. We gebruiken de voorverwarmstand (bijna) nooit, dus dat is het ook niet.

Ergens gaat iets niet lekker lijkt me, heeft iemand hier vergelijkbare ervaringen of ligt dit aan ons exemplaar?

Kia Charging App

Edit:
mm.kool schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:09:
De e-soul MY20 is een korte periode aangeboden in de PL via anwb.nl voor een prima prijs.
Wij hebben deze aanbieding gebruikt (besteld op 6/6) en MY21 gekregen :)

Edit 2:
The plot thickens, het valt me nu op dat de prijs niet echt matcht met de weergegeven kWh. E11.90/59,04 != 0.24. Als ik er 19% (duitse) btw bijtel kom ik precies op 24ct per kWh uit. Lekker vaag allemaal iig.

Edit 3:
Ik denk dat de weergegeven hoeveelheid kWh gewoon niet klopt. Als ik de kosten deel door de prijs per kWh kom ik een stuk realistischer uit. Zodra ze de eerste factuur sturen gaat het duidelijk worden.

[Voor 17% gewijzigd door ejdvandenberg op 28-01-2021 11:04]

• Borgward
  • Niet online
Onze Kia E Soul is op 27 januari 2021 afgeleverd met deze firmware en software. Ook heeft de update plaatsgevonden om een storing in de regeleenheid van het ABS/ESC systeem te verhelpen (terugroepactie).

• Borgward
  • Niet online
Heb het zelf ook eenmaal gehad dat de klep dichtvriest. Dit weekend voor de sneeuw uit heb ik de binnenkant van de klep droog gemaakt. En vandaag bij het laden ging de klep normaal open. Zolang er geen gesmolten water in zit dat overgaat in ijs kan er niks vast vriezen. Van sneeuw zelf vriest de klep niet vast. Verder zou je de binnenkant kunnen invetten met vaseline. Net als deurrubbers. Dit verdrijft vocht. Succes er mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mm.kool
Vandaag voor het eerst een echt warme dag met de e-soul. Toen ik instapte was het minstens 30 graden in de auto. Starten en de airco aangezet. Instellingen zoals op de foto.
Bij mijn vorige auto begon de airco direct koude lucht te blazen. Vrij snel was het dan aangenaam.
Bij de e-soul kwam er voortdurend lauw warme lucht uit de roosters. De hele rit benauwd warm in de auto en absoluut niet het aantal graden dat ik had ingesteld (eerst 20 graden en daarna lager om maar wat te proberen). Heb het instructieboekje er nog op na geslagen. Maar met de instructie die daar in stond ook geen succes. Is de boel stuk of doe ik iets verkeerd? Iemand enig idee?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• BartdeK
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-03 20:59
Van de week heb ik de batterij van de e-Soul eens naar 100% opgeladen. We moesten een paar 100km rijden en het was al meer dan 5 maanden geleden dat de batterij helemaal vol was geladen. Het lijkt me ook wel goed om dat af en toe te doen om te zorgen dat de cellen mooi gebalanceerd worden. Natuurlijk een beetje uitgemikt dat de accu 100% vol was kort voordat we vertrokken. Ik was blij verrast met de range die we te zien kregen met een volle accu, 491 km. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van rijstijl, temperatuur, veel snelweg of binnendoor, etc. maar het is toch tof om te zien dat de auto na bijna 1,5 jaar en iets meer dan 21.000 kilmeters nog ruim boven de opgave haalt. Ik ben blij :)

[Voor 0% gewijzigd door BartdeK op 16-07-2021 21:01. Reden: typo]

2020 e-Soul, 18" Kia Deajeon wielen

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-03 07:16
Terug van 1,5 week vakantie naar Ligurië (Italië). We hebben met z'n 4'en (2 jonge kinderen) 4250km afgelegd. Verder geen bagage box of dakkoffer gebruikt. Wel de auto "getuned" zie foto.

Wat is opgevallen in positieve zin:
  • Om de 3 uur een 30 minuten laden en daarmee pauzeren is heerlijk.
  • De ingebouwde NAVI is erg goed! Qua instructies op beeld ga je niet snel beter vinden, ook verkeersinformatie en daarmee het omzeilen van files is erg goed.
  • Wat een ontzettend fijne reisauto, stoelen top, wat een ruim interieur, fantastische audio, voldoende USB aansluitingen met ook voldoende (totaal)laadvermogen, ruime en praktische kofferbak.
  • Ionity levert ondanks de prijs wel een ontzettend goede borging qua laden, zowel qua snelheid, beschikbaarheid als services rondom de laders.
  • De E-Soul is erg spaarzaam qua verbruik, vooral in de bergen, heenweg (overdag met redelijk wat verkeer) hebben we 110-120 op de snelwegen gereden, terugweg, hoofdzakelijk 130 met af en toe wat uitschieters naar boven wanneer ik op de linkerbaan reed.
Minder positief:
  • Nogal wat laadpassen mee en gebruikt, zie hier,
  • De hulpsystemen zijn heel goed van Kia, alleen de lane-assist raakt in Duitsland bij de wegwerkzaamheden met gele en witte lijnen af en toe overstuur, meestal zette ik het daar uit.
  • De ingebouwde navi is erg goed te noemen echter qua oplaadvoorstellen (zoals bvb Tesla) is het echt een tekortkoming, althans ik kom er niet achter. Ik zou graag willen dat hij op voorhand al een oplader voorstelt op circa 10-20% van de verwachte actieradius. Of rond dit percentage pas met een voorstel komt is ook prima.
  • ABRP, qua routering prima, echter enorm zwaar voor je telefoon (iphone 11 pro), de OBD dongel welke in de E-Niro wel werkt, werkt in de E-Soul erg matig (valt vaak uit), in de toekomst ga ik alleen voor vertrek even kijken wat hij voorstelt qua route, ik rij voortaan met de ingebouwde navi. Flitsmeister op de telefoon nog voor de flitsers en andere gekkigheid.
Tips:
  • Probeer een hotel te boeken met laadvoorziening (=>11KW) dat scheelt je gewoon weer een dik half uur "reizen".
  • Stel behalve je evt hotel overnachting geen tussenpunten in in je navi (voor het laden bvb), dit had ik wel gedaan en veroorzaakte bij mij dat ik tot 2x toe behoorlijk in de file kwam, omdat hij het tussenpunt(lader) als verplicht te bezoeken behandeld, beter bekijk je op 150km actieradius even wat een geschikt laadpunt is langs je route zodat je met 15-20% aankomt bij een snellader.
  • Wanneer je een snellader in de buurt van je vakantiebestemming vaak gebruikt, kijk dan even de minder voor de hand liggende apps/kaartjes even na wat het goedkoopst is, ik kwam erachter dat de Bosch Charge My EV app op een bepaalde lader €0,40 koste, goedkoper dan de passen die ik meestal gebruik.
Gebruikte passen/apps:
  • ABRP (laadpunten op route)
  • Chargeprice (welke pas/app is het goedkoopst om te laden), niet waterdicht maar toch handig.
  • Chargemap staan soms laders op die je niet in andere apps ziet
  • Plugshare staan soms laders op die je niet in andere apps ziet
  • Maingau: Ionity laden Zwitserland en Italië
  • EWE GO, DC laden Duitsland
  • EV Way, alle niet Ionity DC laders in Italië
  • Shell New Motion, soms goedkoper dan andere bij AC laden
  • Bosch ChargeMyEV af en toe veel goedkoper qua laden
Voor:

Na:

Verlengsnoer
Granny lader
Type 2 kabel
Gevarendriehoek
Verbandtas
Goed bereikbaar en de kofferbakvloer kan permanent in de laagste stand.

[Voor 17% gewijzigd door Appie Heijn op 14-08-2021 20:45]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Appie Heijn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie alleen maar een 0,5566 bij McD CCS laders. Ik heb de vattenfall incharge app gecheckt.
denk dat het idd is aangepast:
Chargeprice.app

Vattenvallen incharge scherm (staat hij dus niet meer op)

[Voor 26% gewijzigd door greatgonzo op 23-08-2021 09:34]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:41
MooDyBLueS schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:26:
@cville Ik begrijp dus dat je de auto achteruit onder je carport rijdt en de achterklep open wilt doen voor het droog de boodschappen eruit halen. Ik vraag me echter af: is 8 meter dan echt nodig? De auto is zelf 4,2m lang en wij hebben tegenwoordig een Zappi met 6,5m vaste kabel die in de hoek op de muur gemonteerd zit. Als we de auto met de neus eerst op de parkeerplek zetten, hebben we 1 meter nodig, maar ook als ik de auto achteruit parkeer kan ik prima met de 6,5m kabel uit de voeten (hou nog zelfs ±1m over) én kan de achterklep nog prima open.

Je moet het in ons geval zo zien: auto met neus eerst ingeparkeerd = Zappi zit rechtsvoor op de muur, auto met de achterkant eerst ingeparkeerd = Zappi zit linksachter op de muur. Het enige scenario wat nog minder ideaal is, is rechtsachter (tov de Soul) omdat de laadplek links in de neus zit, maar ook dat zou ik met 6,5m kabel gewoon redden.

Nu weet ik niet of er 8m kabels zijn, maar sowieso krijg ik wel het idee dat je laadpaal gewoon niet ideaal geplaatst is, want als je 2-3m meer moet overbruggen dan de meeste laadkabels en palen standaard aanbieden, dan zou ik toch echt eens kijken of die niet verplaatst kan worden. Desnoods op een paaltje halverwege je parkeerplek, dan zit je ook als je straks een EV6 zou hebben die de laadpoort achter heeft zitten, nooit verder dan pakweg 3 meter.
Bedankt voor het meedenken. Het lijkt me het gemakkelijkst als ik je de situatie op schaal laat zien. Het is geen optie voor mij om de vloer van de carport open te breken of een kabel op de linkermuur te bevestigen. De binnenkabel ligt er inmiddels. Als je met deze keuzes in gedachte, een betere oplossing ziet, dan graag.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ferry34 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:17:

- snelladen 43-58 kwh zucht.
Zo'n ID4 doet 135 kWh

Ligt dus ook wel aan de lader.. Tot 70% blijft hij nog met 60 kwh laden.
- mits je wel een goede snellader zoekt
- en de omstandigheden niet te koud zijn

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-03 11:30
Ik heb regen altijd op 3 staan, want dan hoef je heel weinig te remmen.

Vergeet ook niet deze in te stellen voor alle drie de drive modes, zodat de auto automatisch deze instelling pakt.

25 november wordt de nieuwe E Niro getoond. We hebben 8 E Souls, 20 E Niro s en sinds kort 5 Aiways U5.
Mooie heel ruime auto, helaas 59 kWh en maar 1 fase.
Wel 100 kWh snellader

Kijk s hoeveel groter doe is dan een Niro. Van binnen mega

[Voor 74% gewijzigd door Ferry34 op 24-11-2021 01:43]

• Ferry34

Hebben jullie die Genesis GV60 al gezien?
Genesis is het luxe merk van Hyundai.

Kolere ik ben verliefd.
Het is net een Porsche macan maar dan elektrisch :)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• mm.kool
Voor het eerst aan de snellader bij Tesla. De laadkabel van de supercharger is kort vanwege de laadklep die bij Tesla links achter zit. Maar met de Soul ging het net. Klein beetje op/over de streep van het vak. Het alternatief is het vak ernaast te gebruiken maar dan blokker je een plek voor een ander. Van de 28 waren er overigens slechts 4 bezet (op een woensdag rond 16 uur).
De app werkte perfect. Nu zijn de superchargers van Tesla op 10 plekken in NL op proef open voor andere merken. Ik hoop snel in heel Europa.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging

[Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 09-12-2021 20:11]

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 08:39
Weet iemand hoe het zit met de 18" Deajeon velgen? Ik vind die echt extreem mooi staan onder elke e-Soul die ik voorbij zie komen. Voorbeelden:

Deze komen van een review op AutoWeek en een te koop staande e-Soul bij Kia Stern A'dam.

Als ik deze exacte velg opzoek in de Kia webshop, zie ik echter onder toepasbaarheid alleen de XCeed staan.

Ik weet dat het o.a. te maken kan hebben met naafmaat, maar daar zie ik dus niks van bij deze velgen.

Van een vergelijkbare velg, de Matisse, heb ik gevonden dat die gewoon door GMP gemaakt worden en dus overal online te koop zijn (zonder Kia logo in dat geval), maar de Deajeon vind ik een stuk mooier. Er staat hier in de wijk een XCeed met die velgen en sindsdien vond ik ze al mooi, maar sinds ik foto's van e-Soul's met deze velgen gezien heb, weet ik zeker dat ik deze wil namelijk.

De e-Soul vind ik namelijk erg smaakgevoelig afhankelijk van welke velgen ermee gecombineerd worden. Er zijn best veel velgen die ik echt afschuwelijk vind en dat zal natuurlijk ook deels mijn eigen smaak zijn. Als voorbeeld:
Zwarte 18" = te hoog "kijk mij stoer zijn" gehalte
17" donkergrijs = te klein voor de auto en te doorsnee qua uiterlijk
18" zwarte Matisse = ook mooi, maar niet bij een donkere kleur (ik heb een zwarte e-Soul)

Wel ga ik de huidige Nexen banden op de 17" standaard velgen oprijden, zodra die aan vervanging toe zijn, wil ik er de 18" Deajeon velgen met Michelin Primacy 4 onder gooien. Daarom ben ik nu alvast aan het kijken, maar kan de Deajeon velgen dus nergens anders dan Kia zelf vinden en hoewel ik de gevraagde € 919 nog best redelijk vind, ben ik op dit moment vooral benieuwd hoe het nu zit met compatibiliteit. Ik kan namelijk zelf ook niet vinden of de XCeed en e-Soul overeenkomen qua steekwaarde enzo. De Matisse staat als geschikt voor de e-Niro, e-Soul en Niro PHEV, maar niet XCeed en de Deajeon dus juist alleen voor de XCeed.

[Voor 17% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-12-2021 10:41]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

MooDyBLueS schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:26:
[...]

Welk probleem met de achteruitrijcamera als ik vragen mag?

...
SInds de firmware update van juni gebeurt er dit:
- je zet de auto aan
- vervolgens blijft iets van 30 seconden deze waarschuwing in beeld staan, voordat je kunt "bevestigen" en daadwerkelijk iets kan invoeren

- dat is nog niet zo irritant, wat wel irritant is dat, als je vervolgens na opstarten, de auto in z'n achteruit zet en wegrijd, zoals je van je inrit doet, hij daar ook 30 seconden in blijft hangen.
- en daarnaast natuurlijk het feit dat de navigatie lastiger zoekt

[Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 30-12-2021 11:59]

• Elsido
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-03 14:46
MooDyBLueS schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:36:
Weet iemand hoe het zit met de 18" Deajeon velgen? Ik vind die echt extreem mooi staan onder elke e-Soul die ik voorbij zie komen. Voorbeelden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Deze komen van een review op AutoWeek en een te koop staande e-Soul bij Kia Stern A'dam.

Als ik deze exacte velg opzoek in de Kia webshop, zie ik echter onder toepasbaarheid alleen de XCeed staan.

Ik weet dat het o.a. te maken kan hebben met naafmaat, maar daar zie ik dus niks van bij deze velgen.

Van een vergelijkbare velg, de Matisse, heb ik gevonden dat die gewoon door GMP gemaakt worden en dus overal online te koop zijn (zonder Kia logo in dat geval), maar de Deajeon vind ik een stuk mooier. Er staat hier in de wijk een XCeed met die velgen en sindsdien vond ik ze al mooi, maar sinds ik foto's van e-Soul's met deze velgen gezien heb, weet ik zeker dat ik deze wil namelijk.

De e-Soul vind ik namelijk erg smaakgevoelig afhankelijk van welke velgen ermee gecombineerd worden. Er zijn best veel velgen die ik echt afschuwelijk vind en dat zal natuurlijk ook deels mijn eigen smaak zijn. Als voorbeeld:
Zwarte 18" = te hoog "kijk mij stoer zijn" gehalte
17" donkergrijs = te klein voor de auto en te doorsnee qua uiterlijk
18" zwarte Matisse = ook mooi, maar niet bij een donkere kleur (ik heb een zwarte e-Soul)

Wel ga ik de huidige Nexen banden op de 17" standaard velgen oprijden, zodra die aan vervanging toe zijn, wil ik er de 18" Deajeon velgen met Michelin Primacy 4 onder gooien. Daarom ben ik nu alvast aan het kijken, maar kan de Deajeon velgen dus nergens anders dan Kia zelf vinden en hoewel ik de gevraagde € 919 nog best redelijk vind, ben ik op dit moment vooral benieuwd hoe het nu zit met compatibiliteit. Ik kan namelijk zelf ook niet vinden of de XCeed en e-Soul overeenkomen qua steekwaarde enzo. De Matisse staat als geschikt voor de e-Niro, e-Soul en Niro PHEV, maar niet XCeed en de Deajeon dus juist alleen voor de XCeed.
Dit is de mijne met die XCeed velgen. Gewoon te regelen bij de dealer.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Jaam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:40:
[...]

:) Dank voor je bericht. Ja, klopt! Ik heb inderdaad de MY21. Mij werd verteld dat ik eigenlijk de versie van net ervoor had besteld en dus geluk had dat het die nieuwere versie werd maar dat de auto al te ver in het productieproces zat om nog met dat SUV pack uit te rusten. Heb jij het idee dat die spatlappen wel werken om je achterkant schoner te houden? Ik heb de Mars Orange en heb er ook de stootranden aan de zijkant op laten zetten. Ja, die navigatie is niet best, dus ik gebruik meestal mijn oude vetrouwde TomTom. Hopelijk wachten ze niet al te lang met een update, want dat paars vind ik erg lelijk en op die geluiden (knapperend haardvuur) zat ik ook niet te wachten. De aux kabel werkt niet voor de ipod. Ik heb zelfs een bluetooth dongle op de ipod geprobeerd, maar dat werd niet opgepikt. Dat zelfstandig updaten waar je het ergens over hebt, heb je dat zelf gedaan en wat doet dat? Heb jij toevallig ook een frunk geinstalleerd? Goede ervaringen mee?
Ik wilde ook eerst het SUV pack, want die vonden we mooi staan op de MY20 die in de showroom stond.
Maar tegenwoordig zit dat er standaard op bij excecutive

spatlappen (uit mijn hoofd achter) zitten op dat SUV pack. Ik meen me te herinneren dat we wel de spatlappen voor hebben bijbesteld. Die doen iig wel wat, achter doet niets. Maar kan me het niet meer herinneren, mogelijk paste het niet omdat de lijsten om de wielen dan geen bevestiging meer hebben voor die spatlappen.
speaking of nutteloze accesoires, de standaard rubbermat kun je ook laten voor wat het is, want die past namelijk niet meer als je de plank van de kofferbak op het laagste niveau zet.

Haal deze maar:

Ik durf het nog niet aan zelf te updaten. Sowieso kan het je flink wat gaan kosten als het mislukt en je geen Kia Family pas hebt (zie onder cross-post uit het Niro topic)
MatMich schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:45:
Ik vond dit nogal vreemde bericht op Kia.com

Quote:
“Indien je zelf de update uitvoert en je navigatiesysteem loopt vast, dan lost de officiële Kia-dealer het probleem gratis op als je in het bezit bent van een Kia Family Card. Als je de Kia Family Card niet bezit zijn de kosten € 1.299 inclusief BTW. De arbeidskosten van 1 uur zullen ook voor jouw rekening zijn.

De Kia-dealer informeert wanneer jouw navigatiesysteem moet worden ge-update. Daarnaast is het mogelijk om bij de onderhoudsbeurt het navigatiesysteem te laten updaten.”

Dus als je een gratis kia card aanvraagt scheelt je dat een half maandloon? bizar.
En ik zou wel eens voorgerekend willen zijn waarom het zonder card ineens zo kostbaar is.
Wat doen ze truwens anders dan jijzelf? Usb laden aansluiten en wachten toch? was bij mij Toyota geen enkel probleem
En vraagje: is er iemand ingelicht over navigatie updates door zijn dealer?
Frunk ooit wel aan gedacht, maar zo lang de kids nog klein zijn frommelen we de laadkabels bij lange trips onder hun benen :). Neem aan dat je bekend bent met deze site: https://www.frunk.at/

[Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 05-01-2022 12:01]

• MooDyBLueS
Aomi schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:39:
Vraagje aan bezitters van de eerste generatie E-Souls, de exemplaren die nog geen 3-fase kunnen laden bedoel ik dan.

Hoeveel KW laadvermogen halen jullie bij AC laden?
Die van ons zie ik nooit boven de 3,4KW komen, en ik heb toch al heel wat verschillende palen gebruikt...

We hebben ook een aantal nieuwere e-souls en die halen (op 3 fase AC) zeker 11Kw.
Ik heb toen mijn Zappi nog verkeerd ingesteld stond (op 35A) steevast 6,8-7,0 kW gehaald. Mijn aansluiting is 3x25A, wat maximaal 5,8 kW 1-fase betekent of 17 kW 3-fase. Onze e-Soul (2020) is 1-fase en nu haal ik dat ook op een haar na altijd. 5,5-5,7 kW in de praktijk.

Zie hier de laadsessies thuis van afgelopen maand:

Die van 7/8 jan en 22/23 jan is onze Mazda MX-30. De rest is de e-Soul 1-fase.

Wel is het zo dat voordat we onze eigen laadpaal kregen, in de wijk gemerkt heb dat de publieke laadpalen loadbalancen. Die kunnen vaak wel 11 kW per paal leveren op 3-fase, dus 22 kW samen. In mijn ervaring (ik weet niet of ik dit helemaal goed zeg) kwam onze e-Soul gewoon tot 6,6-7,0 kW als het de enige auto was, maar ging inderdaad naar 3,4-3,5 kW als er een andere auto bij kwam. Meestal een ID.3 in ons geval. Hoe ik het dus beoordeel is dat een andere auto (wellicht alleen 3-fase auto's) ervoor zorgt dat de laadpaal de stroom gaat verdelen. Want op zich klopt 3,7 kW theoretisch ook met het maximum van een 1-fase auto op een 11 kW 3-fase laadpaal. Er zijn wel steeds meer laadpalen 2x 22kW.

Zie ook de laadtabel van de 1-fase e-Soul hier: https://ev-database.nl/auto/1154/Kia-e-Soul-64-kWh

• MooDyBLueS
Aomi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:18:
[...]

De UVO app meldt wanneer de auto vol is.
Geregeld zet ik 'm met 60km resterend aan de lader (dat is ong 20%) en dan is ie minimaal 14/15 uur aan het laden tot 100%,althans dan krijg ik de melding van UVO dat het opladen voltooid is.

Die 3,4kW staat in het display wanneer de lader aangesloten is. Als ie bijna vol is (95%+) staat ie vaak op 0,5kW
Dan zou ik toch beginnen met eens écht bijhouden wat hij wanneer doet. Begin met noteren van startpercentage en tijdstip en noteer vervolgens het tijdstip wanneer je de notification krijgt van UVO.

Bij 20% als startpunt is 14/15 uur is (flink) sneller dan 3,4 kW zou moeten kunnen bereiken zoals ik al aangaf. Ik weet dat je minimaal aangeeft, maar je haalt ook terecht een ander punt aan: het laatste stuk gaat een stuk trager. De 16,5 uur die ik eerder aangaf is 3,4 kW continu, zonder af en toe wat dalen of trager laden bij de laatste 5-10%. Realistisch gezien zou het dus nog iets langer moeten duren. Nu is die 16,5 uur wel gebaseerd op 10% laadverlies, maar zelfs als ik dat niet meereken, dan kom je op 80% van 64 kWh en dat is 51,2 kWh. Op 3,4 kW is dat net iets meer dan 15 uur, maar dat is met 0% laadverlies (die je altijd hebt) en geen rekening houdend met de praktijk waarbij laadsnelheden altijd traag eindigen en tussendoor wat schommelen, hoe minimaal het ook is. 3,2-3,4 kW is heel normaal en over zoveel uur kan dat zomaar voor een half uur extra laadtijd zorgen. 51,2 kWh op 3,4 kW is namelijk 15 uur en 3 minuten, op 3,2 kW is het exact 16 uur, een uur verschil.

Als ik het even vertaal naar mijn laadsessies thuis: onze 1-fase laad op 3x25A in theorie met maximaal 5,8 kW. De laatste keer was dit de laadcurve:

Los van het laatste stukje, was het laagste punt 5,53 kW en het hoogste punt (zonder die ene piek) 5,84 kW. Tussen 16:15 en 16:30u begon het laden en tussen 3:00 en 3:15u was het klaar (metingen hier zijn per kwartier, vandaar). In totaal 56,07 kWh geladen, startpercentage was 19% en geladen tot 100%. 81% is in theorie 51,84 kWh maar dus wat laadverlies. Het laden duurde dus zo'n 10u 45min (±15 min) en dat komt neer op 5,22 kW laadsnelheid over het geheel.

Jouw genoemde 15 uur zou 3,8 kW gemiddeld betekenen. Gezien dat ik op een theoretisch maximum van 5,8 kW (25A) uitkom op 5,22 kW gemiddeld, is het op z'n minst vreemd te noemen dat je op een theoretisch maximum van 3,7 kW (16A) uitkomt op 3,8 kW gemiddeld. Maar goed, dat is puur even op basis van de 15 uur die je nu snel benoemt. Vandaar dat ik eens zou gaan timen/bijhouden.

Los daarvaan dus sowieso even de kabels checken en desnoods even wisselen met een van je andere e-Souls. Want 3,7 kW is gewoon niet de limiet van de e-Soul, hoogstens van de kabel.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Hans N
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-12-2022
Exclusive 64kWh kleur Mars-Orange sinds 7 april bij mij voor de deur. Het betreft een leaseauto.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Aedriaen1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-03 11:31

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MooDyBLueS
Wat vinden we trouwens van de Kia (e-)Soul facelift?

Bron: AutoWeek

Ik vind het uitgaande model veel mooier. Met name de smalle lichtstrip van het uitgaande model geeft hem een stoer en eigen gezicht, de nieuwe mist dat en lijkt meer op een Renault Zoe op deze manier. Ook vind ik het KIA logo in de neus misplaatst (ziet er gek uit).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ferry34

Ikzelf krijg t niet voor elkaar want ik rij nogal vlot, maar m'n collega stuurde deze.
Ik moet zeggen dat ook ik 'm boven de 500 had deze week.
Ik rij meestal vlot naar de maximum snelheid op GPS en op eco.

Deze is van mij

• Ferry34
Vandaag 520 km
Km stand 145.000

Edit...gekkenhuis 530 nu.
M'n zuinige collega heeft 1 x 573 gehaald :o

Edit gisteren 574 km lol
Nu weekend maar beginstand app al 570 km.
Waanzinnig met zo'n kilometerstand

Weinig degradatie terwijl ik 'm regelmatig aan snellader heb gehangen in de winter
Ja hoor 580 gehaald.

Zelfs met airco aan de laatste 2 dagen 540 km _/-\o_

[Voor 143% gewijzigd door Ferry34 op 17-06-2022 02:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elsido
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-03 14:46
Sinds vorige week de nieuwste firmware geinstalleerd.

De eerste bug gevonden. sinds de update kan ik na het starten van de auto vaak niet meer de live verbruik bekijken. na wat testen blijkt dat als je na starten de mode wijzigt via het stuurwiel naar bijvoorbeeld cruisecontrol het verbruiksscherm stopt en met de melding komt start eerst de auto.

Daarna kan je alleen het scherm weer terug krijgen door de auto uit te zetten en weer aan te zetten.

Andere mensen hier ook last van sinds de update?

• Ferry34

• Ferry34

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:29
greatgonzo schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:30:
Als dat zo is heb je de lotto gewonnen..

Deel je hem ook in het Niro topic? Meer gebruikers daar, en het dna is hetzelfde..

De enige maar..., die ik erbij heb.. Coldgate is niet voor niets. Optimale laadtemp is rond de 25c,en de snelheid wordt omlaag gebracht om de batterij te beschermen.

Ik kan me voorstellen dat sportmodus de batterij stressed, je wekt zo dus wel degeneratie in de hand.
Heb hem vorige week even getest met mijn E-NIRO My2019.
Standje sport en dan de snellerlader en hij schiet meteen door naar 74Kwh

• MooDyBLueS
Ferry34 schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:19:
[...]

Dat is echt super!

Heb toevallig voor 2 dagen een nieuwe Niro mee die 2 van de 3 minpunten van de Soul heeft getackeld .
Eindelijk 1 pedal drive en deze stand remt ook sterker dan de soul en oude niro
3 fase laden....ik had zelfs 11,2 kwh krachtstroom
Het 3 de minpunt is er nog want volgens mij 76 kwh maximaal snelladen, hoewel ik blij ben dat we deze snelheid nu kunnen halen
Dat 1-pedal drive klopt inderdaad, had ik ook in videos voorbij zien komen, zelf nog niet met de nieuwe e-Niro gereden namelijk.

Wat hierboven al genoemd wordt: 3-fase ligt inderdaad aan je modeljaar. Ik heb zelf een 2020 en die zijn op de laatste maanden na allemaal nog 1-fase. Ik heb destijds wel 3-fase overwogen, maar dat zou dan gelijk ±4k duurder worden en dat was het mij niet waard als particuliere koper.

Laatste punt klopt, maar wel met een nuance. De laadcurve is een stuk vlakker geworden. Het zal alle bestaande e-Niro en e-Soul rijders bekend voorkomen dat dit de werkelijke laadcurve is:

Officieel is de nieuwe e-Niro zelfs in maximale laadsnelheid iets gezakt naar 74 kW, maar doordat hij een vlakkere laadcurve heeft, zou hij in totaliteit iets sneller moeten zijn van 0-80%.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:57
@Aomi Je kunt wel naar een 'normale' cruise control, uit het instructieboekje:

Of het bij sneeuw/gladheid ook werkt...........en of het verstandig is?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee