Wij hebben een 3-fase lader thuis en op het werk, met een 1-fase e-Soul en een 3-fase EV6. Onze Zappi lader kan 17 kW aan op 3-fase, met 1-fase is dat 5,8 kW maximaal, ondanks dat de auto 7,2 kW aan kan. Maar dat is juist met thuisladen nooit een probleem geweest. (Overigens kan de lader tot 22 kW maar dan gaat mijn vastrecht enorm omhoog en dat is het mij niet waard)
De e-Soul heeft een 64 kWh accu en als ik terugkijk in onze laadgeschiedenis dan zie ik zelden meer dan 58 kWh erin gaan, je houdt toch altijd een buffer over. Toevallig komt dat precies neer op 10 uur laden bij 5,8 kW 1-fase. Of als je wel de maximale 7,2 kW kan halen net iets meer dan 8 uur.
Stel je moet elke ochtend om 7u de deur uit dan moet je worst-case (10u @ 5,8 kW) dus 21u 's avonds uiterlijk je auto aan de lader hangen om er 58 kWh in te krijgen. En tenzij je echt alle km's nodig hebt is zelfs dat niet worst-case, want stel de auto is 70/80/90% vol, is dat voor veel mensen voldoende om hun woon-werkrit te maken en dan kan je hem bij thuiskomst opnieuw aan de lader hangen en alsnog 100% halen.
Mijn mening: ik zou de keuze tussen 1 of 3-fase puur financieel benaderen, want praktisch maakt het weinig verschil als je thuis kan laden, je hebt dan zo gigantisch veel flexibiliteit. En ja onze EV6 laadt met 11 kW, maar of de auto nu 2u 's nachts klaar is met laden of 6/7u 's ochtends, wat maakt dat uit? Als het amper uitmaakt qua kosten, tuurlijk neem dan vooral een 3-fase, maar als je echt €1000+ moet gaan uitgeven voor verder een gelijke occasion, ik zie de meerwaarde niet. Ja... pas als je publiek moet laden, maar niet met thuis én op het werk laden.
In alle eerlijkheid was dit voor ons destijds ook een twijfelpunt maar inmiddels ben ik blij dat ik niet de destijds nog grotere prijsverschillen heb moeten betalen.
Heb je eigenlijk al ervaring met elektrisch rijden? Of wordt die je eerste EV?