Het grote Kia e-soul topic

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:54

greatgonzo

schit-te-rend!

Tja, het ligt echt aan je eigen gebruik. Wij hebben toch wel enkele keren per jaar dat we vanuit Twente naar Zuid Limburg rijden, en dan daar met 25% aankomen. Dan red ik het niet om op dezelfde dag terug te komen als ik één fase zou hebben.
Ik heb nu bijvoorbeeld een leen- MG met één fase, en dat koste me gewoon 10 uur. Dat werd dus snelladen.

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 08-10-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@greatgonzo Ja precies, dat is nu juist een mooi voorbeeld waarin je dus wel nut haalt uit een 3-fase aansluiting.

En niet om er tegenin te gaan, maar gezien de prijsverschillen op de occasionmarkt kan je idd ook de keuze maken om op de terugweg even te snelladen. Dat is niet goedkoop en kost je extra tijd tov publiek laden, maar je kan met 1-fase publiek al tot zeg 60% laden dan hoef je op de terugweg misschien maar 5/10/15 min bij te laden om thuis te komen. En met de 8k besparing kan je aardig veel snelladen. Met de huidige 79ct/kWh prijzen bij Fastned (zonder abo) is dat liefst 10.000 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 15:36
greatgonzo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:57:
Nog geen 23K voor een auto die nog geen 26.000 km heeft gelopen? Dat is wel een erg goede deal.

De enige catch is natuurlijk dat het 1 fase is, maar als je de prijs vergelijkt met de 3-fase modellen scheelt dat toch €8000
Tis voor met een thuislader en ik rijd niet heel veel dus komt perfect in orde. Enkel langere trips die ik met deze wagen wil doen zullen met snelladen gebeuren maar het is wat het is. Uiteindelijk kom je dan meestal nog steeds goedkoper uit dan benzine of diesel :) of toch in mijn geval met mijn huidige wagen hahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Ch3ckmate Je komt uit België meen ik, nietwaar? Ik weet niet exact hoe de prijzen daar liggen, maar in Nederland is snelladen zo'n 73-79ct/kWh (Shell/Fastned). Wij rijden sinds we de e-Soul hebben gemiddeld 17,8 kWh/100 km dus afgerond kost snelladen je 18*0,79= € 14,22 per 100 km.

Als ik een Toyota Corolla/C-HR pak die 1:18 haalt met de huidige € 1,85 benzineprijzen (E10) dan is dat 5,56*1,85= € 10,29 per 100 km.

Maar snelladen doe je niet altijd, wij gebruiken het puur als thuiskomertje en laden daar verder.
Een niet-hybride die 1:13/14 rijdt komt wel ongeveer overeen met snelladen. En wanneer je van snelladen afhankelijk zou zijn, biedt een abo al snel uitkomst.

Overigens heb ik sinds een tijdje ook de Tesla app en als ik nu bij mijn dichtstbijzijnde Tesla SuC kijk dan is het op dit moment maar €0,35/kWh, even duur als thuisladen voor mij (als ik mijn zonnepanelen niet meereken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ch3ckmate
MooDyBLueS schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:10:
@Ch3ckmate Je komt uit België meen ik, nietwaar? Ik weet niet exact hoe de prijzen daar liggen, maar in Nederland is snelladen zo'n 73-79ct/kWh (Shell/Fastned). Wij rijden sinds we de e-Soul hebben gemiddeld 17,8 kWh/100 km dus afgerond kost snelladen je 18*0,79= € 14,22 per 100 km.

Als ik een Toyota Corolla/C-HR pak die 1:18 haalt met de huidige € 1,85 benzineprijzen (E10) dan is dat 5,56*1,85= € 10,29 per 100 km.

Maar snelladen doe je niet altijd, wij gebruiken het puur als thuiskomertje en laden daar verder.
Een niet-hybride die 1:13/14 rijdt komt wel ongeveer overeen met snelladen. En wanneer je van snelladen afhankelijk zou zijn, biedt een abo al snel uitkomst.

Overigens heb ik sinds een tijdje ook de Tesla app en als ik nu bij mijn dichtstbijzijnde Tesla SuC kijk dan is het op dit moment maar €0,35/kWh, even duur als thuisladen voor mij (als ik mijn zonnepanelen niet meereken).
Momenteel een Dacia Dokker. 9L/100km. Das een 13 euro dus ligt in de buurt. Snelladen zal zelden gebeuren en het comfort van de wagen zelf is het sowieso wel waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Adder
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:18

The Adder

Happy racing from Holland

MooDyBLueS schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:10:
Kleine correctie: zowel via de FastNed App als ook via andere Apps kan je bij FastNed, zonder abo, voor €0,69 laden. In dat geval wordt de rekensom: 18*0,79= €12,42 per 100km t.o.v. €10,29

Als je de tip van @greatgonzo volgt kom je op de volgende vergelijking uit:
Laden: 18*0,36= €6,48 per 100km t.o.v. €10,29 Benzine E10

Als je echter naar de CO2 uitstoot kijkt krijg je een heel ander plaatje:

De CO2 uitstoot (WTW) van de Corolla komt ongeveer uit op 140gr/km terwijl de e-Soul op ongeveer 12gr/km uitkomt, een besparen van meer dan 90%

[ Voor 8% gewijzigd door The Adder op 09-10-2024 12:36 ]

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Als je moet snelladen in NL, kies dan voor Tesla Supercharger, zoals al genoemd. Prijs ongeveer €0,31-0,36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@The Adder Je hebt gelijk zie ik, de prijzen wisselen nog weleens iets, maar nu alweer wat lager ja.

Ik denk stiekem ook dat ze wel concurrerend willen blijven met benzine tanken. Want laten we eerlijk zijn: als je kan zeggen "ach, snelladen is praktisch even duur als dat ik met een benzine/hybride zou tanken" dan doe je dat zonder er nogmaals over na te denken. Maar als snelladen het equivalent zou worden van €2,50/liter E10, dan wordt het toch een ander verhaal voor veel mensen.

Verder met @greatgonzo eens, Tesla is onovertroffen op dit gebied, ik heb er totaal 3x geladen, maar diezelfde aantallen gelden ongeveer ook voor Shell Recharge en Fastned. Waarbij ik Shell Recharge overigens fijner vind, maar dat is persoonlijk.

Over Tesla gesproken: wij krijgen binnen een week ongeveer een Tesla Model 3 Highland RWD wit+wit erbij. De Kia e-Soul blijft voorlopig, daar zijn we behalve die stomme "koelvloeistof vullen" melding die maar terug blijft komen nog altijd tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 08:46
Tja, ik maak liever gebruik van FastNed, allereerst, hun plug&charge werkt wel lekker, en ze zijn momenteel 4 cent/kWh goedkoper. Maar met het aantal keren dat ik DC moet laden is dat laatste niet zo'n zwaarwegende reden (4-5 keer per jaar, en dan nog maar een beetje om thuis te komen).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Peter-036 Begrijp je helemaal hoor, ik gebruik het ook niet vaak zoals ik al aangaf. ;)

Wat wel goed is om te weten is dat Shell Recharge regelmatig acties heeft. In de zomer hebben ze de hele maand augustus 20% korting gehad op elke laadsessie, daarnaast was er bij mij in de buurt een nieuw station geopend en kon ik de eerste keer daar gratis laden (uiteindelijk niet gedaan) en zo hebben ze wel meer. Niet om ze nu te promoten, maar idealiter heb je in mijn ogen wel een account bij Fastned, Shell Recharge en Tesla account. Dan kan je per keer kijken wat er goedkoper is als het qua laadstop weinig uitmaakt. Of als er dus van Shell een actie is, dan ben je zeker goedkoper uit. En Tesla helemaal op rustige momenten (vaak midden op de dag buiten de spits).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

MooDyBLueS schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:11:

daar zijn we behalve die stomme "koelvloeistof vullen" melding die maar terug blijft komen nog altijd tevreden over.
Daar is een terugroep actie voor.. Batch koelvloeistof bleek verkeerd en kristalliseert in de leidingen. Geen schade voor de auto, maar de sensor denkt daardoor dat je leiding leeg is.
Kun je kosteloos laten vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:40:
[...]
Daar is een terugroep actie voor.. Batch koelvloeistof bleek verkeerd en kristalliseert in de leidingen. Geen schade voor de auto, maar de sensor denkt daardoor dat je leiding leeg is.
Kun je kosteloos laten vervangen
Ik meen dus dat ik dat vorige keer hoorde van de dealer, toen kreeg ik eerst de auto om 17u terug met de melding "ja sorry er was geen tijd meer voor de terugroepactie, dus u moet daar een aparte afspraak voor maken". Lekker dan... uiteindelijk laten wachten tot de volgende beurt en toen zei men dat dit gebeurd is, maar de melding blijft en wordt zelfs (veel) vaker.

Auto moet in januari weer voor het onderhoud, ik zit eraan te denken dat iets te vervroegen en dit gelijk mee te laten nemen. We hebben immers sinds kort ook sporadisch een andere melding erbij: Blind-spot Collision Warning niet beschikbaar (of zoiets) en dan doen ook de BSM lampjes in de spiegels en het HUD niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ch3ckmate
Bam, daar is'm dan. De Kia Soul vandaag in gebruik genomen. 19k euro voor executive edition met 25k km. Ben verliefd, benieuwd hoe snel de roze wolk weg gaat. Foto's volgen nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Ch3ckmate Gefeliciteerd! Klinkt alsof je er oprecht blij mee bent, en terecht natuurlijk! ;)

Vooruitlopend op de foto's: welke kleur is het geworden?

En 25k km voor die prijs klinkt erg goed. Die van ons heeft 67k km gelopen, een 2020 e-Soul, ik moet er niet aan denken wat dat nu qua inruil zal doen, dat zal vast een pijnlijk bedrag zijn haha. Maar gelukkig hoeft en gaat deze voorlopig niet de deur uit. Het is nu onze 2e auto geworden, waar die natuurlijk meer dan goed genoeg voor is, want hij heeft ook ±3 jaar als primaire gezinsauto dienst gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ch3ckmate
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:22:
@Ch3ckmate Gefeliciteerd! Klinkt alsof je er oprecht blij mee bent, en terecht natuurlijk! ;)

Vooruitlopend op de foto's: welke kleur is het geworden?

En 25k km voor die prijs klinkt erg goed. Die van ons heeft 67k km gelopen, een 2020 e-Soul, ik moet er niet aan denken wat dat nu qua inruil zal doen, dat zal vast een pijnlijk bedrag zijn haha. Maar gelukkig hoeft en gaat deze voorlopig niet de deur uit. Het is nu onze 2e auto geworden, waar die natuurlijk meer dan goed genoeg voor is, want hij heeft ook ±3 jaar als primaire gezinsauto dienst gedaan.
Beetje jammer maar 't is een grijze geworden. Niet lelijk, niet heel mooi. Heel neutraal maar had liever wat stormtrooper effect gehad door zwart of wit te nemen maar het totaalpakket was te mooi om te negeren.

Dit weekend tripje gedaan van 300km totaal, 1x effe aan een colruyt aan de snellader just to be sure :) heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-06 22:21
Goedemorgen!

Gisteren een koopovereenkomst getekend voor een Kia e-Soul MY2020 (1-fase). Lang getwijfeld of ik niet voor de 3-fase moest gaan, maar het prijsverschil van €4000 was het mij niet waard.
Ik heb dit topic al van begin tot eind doorgelezen de afgelopen dagen, en al diverse waardevolle tips voorbij zien komen!
Vooral de wetenschap dat ik met mijn 3-fase laadpaal + 20A aardlekautomaat waarschijnlijk 4,6KW kan laden i.p.v. 3,7 was ik wel blij mee. En aangezien het een dynamic load balancing paal is (Easee Lite 11kW) kan ik altijd nog voor een 25A aardlekautomaat gaan voor nog een beetje extra laadsnelheid.

De auto staat nog op de Nexen banden, maar ik ben wel zo Nederlands dat ik deze eerst op wil rijden alvorens er stillere banden ondergaan. Ik twijfel nog tussen all-season of zomerbanden. Heb tot nu toe altijd all-season gereden, maar aangezien deze auto behoorlijk wat veiligheidssystemen heeft, en mijn vrouw en ik hele defensieve rijders zijn (aldus onze 98/100 rijscore bij de ANWB veilig rijden verzekering) overweeg ik zomerbanden. Ik verwacht dat die net wat stiller zijn, wat zuiniger en wat langer meegaan. De prijs van de banden is wel even slikken als je van een compacte auto komt. A-merk band richting de €200,- i.p.v. €120,-
TLTR: zomerbanden of all-season banden?

Tijdens mijn zoektocht kwam ik een mooie Kia e-Soul tegen waarbij het Head Up Display vast zat, en een blender geluid maakte bij het drukken op de HUD knop. Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Ik vond het wel slordig dat de dealer dit over het hoofd gezien had.
TLTR: HUD probleem

Ten slotte ben ik heel benieuwd wat de hoogste E-soul km-stand is die iemand ooit is tegengekomen / zelf heeft! Ik las al over een taxichauffeur met een km stand van ver over de 200.000.

NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:23

MrFish

Untitled

Drannelf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 06:43:

Vooral de wetenschap dat ik met mijn 3-fase laadpaal + 20A aardlekautomaat waarschijnlijk 4,6KW kan laden i.p.v. 3,7 was ik wel blij mee. En aangezien het een dynamic load balancing paal is (Easee Lite 11kW) kan ik altijd nog voor een 25A aardlekautomaat gaan voor nog een beetje extra laadsnelheid.
Gefeliciteerd! Ik zou meteen voor de 25 A aardlekautomaat gaan. Je hebt toch load balancing.
De auto staat nog op de Nexen banden, maar ik ben wel zo Nederlands dat ik deze eerst op wil rijden alvorens er stillere banden ondergaan. Ik twijfel nog tussen all-season of zomerbanden. Heb tot nu toe altijd all-season gereden, maar aangezien deze auto behoorlijk wat veiligheidssystemen heeft, en mijn vrouw en ik hele defensieve rijders zijn (aldus onze 98/100 rijscore bij de ANWB veilig rijden verzekering) overweeg ik zomerbanden. Ik verwacht dat die net wat stiller zijn, wat zuiniger en wat langer meegaan. De prijs van de banden is wel even slikken als je van een compacte auto komt. A-merk band richting de €200,- i.p.v. €120,-
Ik zou zeker voor all-seasons gaan. Ik heb de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 215/55R17 98 W XL eronder, ongeveer 150€/stuk. Heel tevreden over en ze zitten er nu bijna 60000 km op. De Nexen banden zou ik asap dumpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
MrFish schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:32:
[...]

Gefeliciteerd! Ik zou meteen voor de 25 A aardlekautomaat gaan. Je hebt toch load balancing.

[...]

Ik zou zeker voor all-seasons gaan. Ik heb de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 215/55R17 98 W XL eronder, ongeveer 150€/stuk. Heel tevreden over en ze zitten er nu bijna 60000 km op. De Nexen banden zou ik asap dumpen :)
Dankjewel! Ik kijk het eerst even aan m.b.t. de laadpaal, als de noodzaak er niet is wil ik geen nieuwe automaat aanschaffen à €160,- :)
Dank voor het advies! €150,- klinkt al beter dan €200.

[ Voor 20% gewijzigd door Drannelf op 31-10-2024 09:56 ]

NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mipkip
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16-03 15:41
Goedemorgen!

Gisteren een koopovereenkomst getekend voor een Kia e-Soul MY2020 (1-fase). Lang getwijfeld of ik niet voor de 3-fase moest gaan, maar het prijsverschil van €4000 was het mij niet waard.
Ik heb dit topic al van begin tot eind doorgelezen de afgelopen dagen, en al diverse waardevolle tips voorbij zien komen!

Tijdens mijn zoektocht kwam ik een mooie Kia e-Soul tegen waarbij het Head Up Display vast zat, en een blender geluid maakte bij het drukken op de HUD knop. Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Ik vond het wel slordig dat de dealer dit over het hoofd gezien had.
TLTR: HUD probleem

Ten slotte ben ik heel benieuwd wat de hoogste E-soul km-stand is die iemand ooit is tegengekomen / zelf heeft! Ik las al over een taxichauffeur met een km stand van ver over de 200.000.
Wij hebben in juni 2020 een nieuwe éénfase e-Soul 64kW aangeschaft en die bevalt nog steeds zeer goed.
Inmiddels 110.000km mee gereden, waarvan de eerste 2 jaren 90.000km. Laden met een Wallbox thuis op 20A is prima te doen, snel genoeg want de range is nu nog steeds ruim 400km( begonnen op 455km) dus rijd hem bijna nooit leger dan 40%. Afgelopen zomer nog met het gezin naar Frankrijk afgereisd, 2x een laadstop bij Tesla van ca. 30 minuutjes en totale afstand was 840 km. Goed te doen en na 2,5 uur rijden ben ik meestal ook wel toe aan koffie, benen strekken en de kinderen een broodje of ijsje.
De Nexen zomerbanden hoor je wel maar ik vind ze nog steeds perfect voor deze auto. 1e set achter pas na 90.000km vervangen _/-\o_ , vóórbanden bij 50.000km. Kosten 82 euro per band excl. montage ( doe dat altijd via Pneus banden en dan laten bezorgen bij een bandenhandel in de buurt waar ze voor ca. 10 euro per band een wissel doen). Rij al 40 jaar alleen op zomerbanden, zoek nooit de sneeuw op. En de winterse omstandigheden in Nederland worden steeds minder door verandering klimaat. Maar dat is onze keuze.
Voor extra ruimte ( kofferbak is niet zó ruim) een 500 lt topkoffer gebruikt, prima om 130km/u mee te rijden, gemiddeld verbruik dan 18-20kW op 100km. Normaal 16kW op 100km.
Problemen met HUD nog nooit meegemaakt, hoort gewoon te functioneren zonder vreemd geluid.
7 jaar garantie dus voor ons nog 2,5 jaar te gaan. Deze auto blijft gewoon bij ons. Top aankoop. _/-\o_
Veel succes met jullie aankoop. Qua rijgenot fantastisch. Alleen witte kleur was ik na 3 jaar zat….maar daar is altijd wat aan te doen >:) . Groet. Hans.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_unQ8w5D2i9cAcvG48WZgnwhRbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2P7qpMQ4KEqFmsnwk3sl2Jj4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Adder
  • Laatst online: 11:18

The Adder

Happy racing from Holland

Blijft één van de mooiste makeovers d:)b

1e Kona: Premium Sky, Wit, 64kWh, schuifdak, Michelin, 76000km, [juni 2021->juni 2023->GESTOLEN] | 2e Kona: Limited Sky, Azur Blauw, 64kWh, Juni 2021, schuifdak, Michelin, 70000km, [juni 2023->]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipkip
The Adder schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Blijft één van de mooiste makeovers d:)b
Vinden de kinderen ook nog steeds..😀Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KekHg9gfUy1EntGak5NfefJo8Ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3vqiOVVWPPLb1oaU7lqXqMp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mipkip schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Vinden de kinderen ook nog steeds..😀[Afbeelding]
Wat een gekke Tesla. :+

Zonder gekheid: is inderdaad een gave transformatie! Ik weet niet of ik het zelf zou durven, maar ik kan het wel waarderen wanneer mensen hiervoor kiezen.

Toch moet ik ook eerlijk zeggen dat elke keer als ik weer rondkijk voor een wrap of iets vergelijkbaars, ik wel schrik van de prijzen en dan toch oer-Hollands denk: poeh dat is me een bedrag zeg! Vandaar dat wij ook nog in onze saaie zwarte e-Soul rijden en sinds kort ernaast een witte Model 3 highland, saaier kan bijna niet. :P Maar beide wrappen kost 5-6k bij elkaar, dat vind ik eerlijk gezegd ook weer niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mipkip
MooDyBLueS schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:14:
[...]

Wat een gekke Tesla. :+

Zonder gekheid: is inderdaad een gave transformatie! Ik weet niet of ik het zelf zou durven, maar ik kan het wel waarderen wanneer mensen hiervoor kiezen.

Toch moet ik ook eerlijk zeggen dat elke keer als ik weer rondkijk voor een wrap of iets vergelijkbaars, ik wel schrik van de prijzen en dan toch oer-Hollands denk: poeh dat is me een bedrag zeg! Vandaar dat wij ook nog in onze saaie zwarte e-Soul rijden en sinds kort ernaast een witte Model 3 highland, saaier kan bijna niet. :P Maar beide wrappen kost 5-6k bij elkaar, dat vind ik eerlijk gezegd ook weer niet waard.
Niks wrap….deze auto is door graffiti kunstenaars in 2 weken tijd onder handen genomen. Eerst in KLM lichtblauw gespoten, en daarna zijn ze met de hand aan de slag gegaan om de comic carpaint aan te brengen.
Deze uitvoering is dus uniek en de enige in de wereld. Handtekening (tagg) staat achterop. Kosten 1250 euro. Dus dat valt best wel mee. Weer eens wat anders dan gebouwen voorzien van een nieuw kunstwerk…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8joRVvxB2qIPOzO8iQ-jecau6mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3LEGOpU5pfUP0LlGAgC41qm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hO7QVx5goDLTdc1pvtkkkdspzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ErEVYU0SVMjzmQnqjfrHPS6.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0G3STMzLWacpWom_8rbjq780T4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOg57pmLFdHUChNgbWBEX07o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@mipkip Die prijs valt zeker heel erg mee. Is het dan ook tot in de dorpels enzo gespoten of alleen wat je ziet als de deuren en achterklep gesloten zijn?

Verder zal het bij schade vast een uitdaging zijn en zal je weer een beroep op ze moeten doen, maar dat is met wrappen niet anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
Heel gave make over! Dank voor het delen van je ervaringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mipkip
MooDyBLueS schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:44:
@mipkip Die prijs valt zeker heel erg mee. Is het dan ook tot in de dorpels enzo gespoten of alleen wat je ziet als de deuren en achterklep gesloten zijn?

Verder zal het bij schade vast een uitdaging zijn en zal je weer een beroep op ze moeten doen, maar dat is met wrappen niet anders natuurlijk.
In dat geval spuiten we hem gewoon om naar weer een andere kleur blauw…zoveel mogelijkheden.
Binnenkant chassis nog gewoon wit dus alleen de zichtlijnen zijn aangepakt. Maakt niet uit, deze gaat er toch niet uit. En mocht hij na 10 jaar ‘op’ zijn wat ik niet verwacht, dan heb ik een afschrijving van 4000 euro per jaar gehad. En een hoop lol en leuke gesprekken onderweg.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPGd5Q_9kbprSeEuWtHtnZTphfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0fAC1A06Qqpj2cFVhu0sRLj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door mipkip op 31-10-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 08:46
Goedemorgen!

Proficiat met je E-Soul! Ik heb veel plezier van de mijne gehad
Maar een 11kW 3 fase lader kan toch per fase niet meer dan 3.7kW leveren?
Dus 1 fase laden zal daar niet boven komen.........toch?

*Ik kon mijn 1 fase Soul laden met 4,6 kW omdat ik een 22kW (Alfen) lader heb die op 20A afgeregeld/gezekerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Peter-036 op 31-10-2024 16:58 . Reden: toevoeging. ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drannelf
Peter-036 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

Proficiat met je E-Soul! Ik heb veel plezier van de mijne gehad
Maar een 11kW 3 fase lader kan toch per fase niet meer dan 3.7kW leveren?
Dus 1 fase laden zal daar niet boven komen.........toch?

*Ik kon mijn 1 fase Soul laden met 4,6 kW omdat ik een 22kW (Alfen) lader heb die op 20A afgeregeld/gezekerd is.
Dat dacht ik ook, maar in de gebruiksaanwijzing van mijn laadpaal (Easee Lite 11kW) staat dus dat deze tot 7,4 kW op 1 fase kan laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
Ch3ckmate schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 23:57:
Bam, daar is'm dan. De Kia Soul vandaag in gebruik genomen. 19k euro voor executive edition met 25k km. Ben verliefd, benieuwd hoe snel de roze wolk weg gaat. Foto's volgen nog :)
Mooi zeg, gefeliciteerd! Is die 19k na subsidie aftrek?
Ik heb 19k na subsidie aftrek betaald zonder de inruil. MY2020, 75.000km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Drannelf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Dat dacht ik ook, maar in de gebruiksaanwijzing van mijn laadpaal (Easee Lite 11kW) staat dus dat deze tot 7,4 kW op 1 fase kan laden!
Het ligt allemaal aan hoe deze afgezekerd is.

De meeste huishoudens hebben het standaard vastrecht tarief t/m 3x25A. Of het is 1x35/40A als het niet 3-fase is. Punt is: deze vallen beide onder hetzelfde vastrecht. Een stap erboven (meestal gelijk 3x40A) is ineens honderden euros per jaar duurder, dus huishoudens doen dat in 99% van de gevallen niet.

Laadpalen zijn vrijwel altijd 11 kW (3x16A) of 22 kW (3x32A). Mijn Zappi kan tot 22 kW maar door mijn 3x25A huisaansluiting ben ik beperkt tot dat en dus 17 kW. Prima voor onze Tesla Model 3 die met 11 kW kan laden, maar de Kia e-Soul die we hebben is 1-fase en dus 1x32A. Dat is 7,4 kW.

Maar zoals gezegd gaat de huisaansluiting niet boven de 25A en dus is 1x25A de max voor de Kia en dat is 5,8 kW.

Wel is het zo dat omdat we ook zonnepanelen hebben én de Zappi zelf wel hoger afgezekerd is, de Zappi op 7,4 kW de Kia kan laden mits er minstens 1,6 kW aan zonnestroom opbrengst is. Is het meer dan 1,6 kW dan schaalt hij automatisch de netstroom import af en blijft het bij 1x32A totaal.

De Easee Lite ben ik niet bekend mee, maar als het een pure 11 kW lader is én de gebruiksaanwijzing geeft aan dat deze tot 7,4 kW op 1 fase kan laden, dan MOET deze afgezekerd worden op 3x32A minstens, dat is namelijk wat je over die ene fase trekt (32A). Bij mij zit er een 3x40A groep achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipkip
MooDyBLueS schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:45:
[...]

De meeste huishoudens hebben het standaard vastrecht tarief t/m 3x25A. Of het is 1x35/40A als het niet 3-fase is. Punt is: deze vallen beide onder hetzelfde vastrecht. Een stap erboven (meestal gelijk 3x40A) is ineens honderden euros per jaar duurder, dus huishoudens doen dat in 99% van de gevallen niet.

Laadpalen zijn vrijwel altijd 11 kW (3x16A) of 22 kW (3x32A). Mijn Zappi kan tot 22 kW maar door mijn 3x25A huisaansluiting ben ik beperkt tot dat en dus 17 kW. Prima voor onze Tesla Model 3 die met 11 kW kan laden, maar de Kia e-Soul die we hebben is 1-fase en dus 1x32A. Dat is 7,4 kW.

Maar zoals gezegd gaat de huisaansluiting niet boven de 25A en dus is 1x25A de max voor de Kia en dat is 5,8 kW.

Wel is het zo dat omdat we ook zonnepanelen hebben én de Zappi zelf wel hoger afgezekerd is, de Zappi op 7,4 kW de Kia kan laden mits er minstens 1,6 kW aan zonnestroom opbrengst is. Is het meer dan 1,6 kW dan schaalt hij automatisch de netstroom import af en blijft het bij 1x32A totaal.

De Easee Lite ben ik niet bekend mee, maar als het een pure 11 kW lader is én de gebruiksaanwijzing geeft aan dat deze tot 7,4 kW op 1 fase kan laden, dan MOET deze afgezekerd worden op 3x32A minstens, dat is namelijk wat je over die ene fase trekt (32A). Bij mij zit er een 3x40A groep achter.
Ben je dan niet bang dat de hoofdzekering voor 1 van de fases eruit klapt? Omdat je deze dus belast met 25A terwijl deze maximaal 25A kan afgeven. Bij ons klapte er een uit 2 jaar geleden omdat ik te lang de fase belastte op 25A. Volgens de monteur van Liander is de afzekering van 16A standaard niet voor niets…omdat een hoofdzekering bij langdurige hoge belasting wel degelijk slijt….?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drannelf
MooDyBLueS schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:45:
[...]

Dank voor het meedenken! Hij is afgezekerd op 3x 20A, en ik heb de laadpaalinstellingen staan op max 20A (4,6kW) 1-fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mipkip schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:57:
[...]

Ben je dan niet bang dat de hoofdzekering voor 1 van de fases eruit klapt? Omdat je deze dus belast met 25A terwijl deze maximaal 25A kan afgeven. Bij ons klapte er een uit 2 jaar geleden omdat ik te lang de fase belastte op 25A. Volgens de monteur van Liander is de afzekering van 16A standaard niet voor niets…omdat een hoofdzekering bij langdurige hoge belasting wel degelijk slijt….?
Nou, ik zal het je nog sterker vertellen: toen ik er in ons vorige huis (toen we net de e-Soul hadden) nog niet zoveel kaas ervan gegeten had, stond de Zappi doodleuk op 3x32A ingesteld terwijl de hoofdfases op 3x25A stonden. Maar de Zappi was wel op 3x40A afgezekerd in z'n eigen groep. En dus kon ik 'prima' op 7,4 kW laden en dat ging tijden goed.

Je weet dat een 1-fase e-Soul bijna leeg wel ±60 kWh nodig heeft, dat is dus een dikke 8 uur laden op zo'n snelheid. En dat heb ik tientallen keren gedaan voordat ik erachter kwam dat dit dus niet goed ingesteld stond.

Toen toch maar op 3x25A ingesteld en dus 5,8 kW, ook in ons nieuwe huis nu.

Uiteindelijk moet je kijken naar je zwakste schakel, 9/10x is dat de 3x25A hoofdzekering van het net. Maar mijn Zappi is dus zwaarder afgezekerd omdat die ook kan combineren met de zonnepanelen (3x20A) en zo wel vol 7,4 kW of 22 kW kan voltrekken. Daar is ook een instelling voor: max A vanuit het net en max A totaal (incl. surplus).

Maar hoewel ik me ook weleens heb laten vertellen dat je nooit tot de 100% belasting moet gaan, heb ik er nog nooit problemen mee ervaren. Sterker nog: de wonen nu in een bijna hagelnieuwe woning met 3-fase warmtepomp, 3-fase zonnepanelen, 3-fase laadpaal, elektrische kookgroep en dus alles 100% elektrisch. En ik heb al gehad dat zowel de warmtepomp als laadpaal als kookgroep als wasmachine aan stonden. En dat ging prima. Wel werd de auto echt flink afgeknepen, terecht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:27

ThsAdrns

Be the change!

MooDyBLueS schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 20:38:
[...]
Uiteindelijk moet je kijken naar je zwakste schakel, 9/10x is dat de 3x25A hoofdzekering van het net. Maar mijn Zappi is dus zwaarder afgezekerd omdat die ook kan combineren met de zonnepanelen (3x20A) en zo wel vol 7,4 kW of 22 kW kan voltrekken. Daar is ook een instelling voor: max A vanuit het net en max A totaal (incl. surplus).

Maar hoewel ik me ook weleens heb laten vertellen dat je nooit tot de 100% belasting moet gaan, heb ik er nog nooit problemen mee ervaren.
Hier past wel de waarschuwing bij dat die grote stromen wel door je meterkast lopen, en die daarvoor dus geschikt moet zijn (dikte van de bedrading en kwaliteit van de verbindingen). Bij een standaard meterkast uit de vorige eeuw zou ik daar niet zomaar van uitgaan.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ThsAdrns schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:37:
[...]

Hier past wel de waarschuwing bij dat die grote stromen wel door je meterkast lopen, en die daarvoor dus geschikt moet zijn (dikte van de bedrading en kwaliteit van de verbindingen). Bij een standaard meterkast uit de vorige eeuw zou ik daar niet zomaar van uitgaan.
Zeker, maar je mag er ook vanuit gaan dat als jij een elektriciën hiervoor inschakelt en niet Harry van om de hoek dat hier zeker rekening mee gehouden wordt en overal aan de gestelde eisen voldaan wordt.

Als je het namelijk heel erg letterlijk neemt dan zijn er heel veel regels waar je aan moet voldoen. Het lijkt me echter niet de bedoeling (of het topic ervoor) om de volledige NEN-normeringen op dit gebied toe te gaan lichten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Gisteren de soul weer opgehaald, na twee maanden bij van Mossel te hebben gestaan.. duurde gewoon 1,5 maand voordat de vervangende batterij geleverd werd.

Hopelijk de range problematiek, na twee vervangen batterijcellen en een vervangen onboard computer, nu eindelijk verholpen. Was er wel klaar mee, de afgelopen 8 maanden de auto misschien maar 2 maanden bij huis gehad

[ Voor 10% gewijzigd door greatgonzo op 01-11-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:15
In een Engelse Kia e-Soul facebookgroep kwam dit voorbij:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJFSjhzjq1QBCfE-IHQ2vytMfDA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LaK205nrlghmwnZHdMUqNCAh.jpg?f=user_large

De eigenaar van een Soul uit 2020 moet nu gaan betalen. Op de site van Kia lees ik dat Connected Services tenminste 7 jaar gratis zijn en de prijs daarna niet bekend is.

Heeft iemand al een 7 jaar oude Soul met Kia Connect en moet je al iets betalen? Bizarre prijzen namelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@NelgNL Volgens mij kan dat laatste wat je zegt helemaal niet, want connected services zijn pas met de 2020 e-Soul gekomen. Ook de 2019 (e-)Niro had geen app nog en kwam met het 2020 modeljaar (makkelijk te zien aan het breedbeeld scherm in het interieur net zoals de e-Soul, daarvoor was het een 8" 4:3 schermpje).

Dus als je afrondt naar boven zit je nu op max. 5 jaar oud.

Mochten dit echt de prijzen in euro's worden of niet ver daar vanaf, dan is dit echt belachelijk. Onze e-Soul is nu 4,5 jaar oud, maar als we over 2,5 jaar €19/mnd moeten betalen voor "remote vehicle status check" zoals hoe vol de accu is of hoe ver het laden is gevorderd, en remote climate control optie voor voorverwarmen in de winter of koelen in de zomer, dan zou dat voor mij reden zijn om per direct de auto in te ruilen.

Vrijwel alle merken geven basisfeatures gratis weg en soms zit zoiets als remote climate control wel achter een betaalmuur, maar niet voor dit soort bespottelijke bedragen. Maar goed, we kijken naar Amerikaanse bedragen, die zijn sowieso al van de pot gerukt met subscription hier en subscription daar en lening op lening, dus vooralsnog neem ik ze even met een korreltje zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drannelf
De Kia e-Soul staat voor de deur! Ik ben in mijn nopjes.

Vraag over de schakelknop (reductieoverbrengingshendel).
Klopt het dat de knop naast een zacht klikje bij het schakelen naar R/N/D ook nog verder door te draaien is in beide richtingen? Ik vraag me af of de knop los zit, of dat dit gewoon hoort. Ik kan me niet goed meer herinneren hoe dit zat in andere proefgereden e-Souls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
NelgNL schreef op zondag 3 november 2024 @ 13:57:
In een Engelse Kia e-Soul facebookgroep kwam dit voorbij:[Afbeelding]

De eigenaar van een Soul uit 2020 moet nu gaan betalen. Op de site van Kia lees ik dat Connected Services tenminste 7 jaar gratis zijn en de prijs daarna niet bekend is.
In dollars, is dus niet van iemand in die groep maar ook weer ergens van internet geplukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drannelf
Klaarblijkelijk gebruiken de meeste lezers hier de R/N/D schakelaar niet😛

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Drannelf schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:56:
Volgens mij zit precies dezelfde knop in de e-niro.
En nee, die hoort niet door te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Drannelf schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:56:
Haha ja het is niet het meest drukbezochte topic meer nee. ;)

Ik kan me niet heugen dat het in onze e-Soul mogelijk is om door te draaien. Bij ons als ik naar D of R draai stopt hij vanzelf, het is voor mijn gevoel ongeveer een cm of 3-4 dat hij draait en dan veert hij weer naar het middenpunt als je hem loslaat.

Bedoel je dat je daar doorheen kan draaien, voorbij het stoppunt? Of dat je geen weerstand voelt en alleen een klein klikje voelt/hoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drannelf
MooDyBLueS schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:54:
[...]

Haha ja het is niet het meest drukbezochte topic meer nee. ;)

Ik kan me niet heugen dat het in onze e-Soul mogelijk is om door te draaien. Bij ons als ik naar D of R draai stopt hij vanzelf, het is voor mijn gevoel ongeveer een cm of 3-4 dat hij draait en dan veert hij weer naar het middenpunt als je hem loslaat.

Bedoel je dat je daar doorheen kan draaien, voorbij het stoppunt? Of dat je geen weerstand voelt en alleen een klein klikje voelt/hoort?
Dank voor je heldere omschrijving! Dan denk ik dat mijn schakelaar op dezelfde manier functioneert. Inderdaad 3-4cm speling als ik hem naar links/rechts draai. Het verwarrende voor mij is dat het klikje eerst komt, en dan pas de speling. Ik verwachtte een schakelaar die OF klikt, OF speling heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik zie vanochtend deze mail voorbijkomen waarin toch wel groot nieuws van KIA naar buiten wordt gebracht dat ze nu 10 jaar garantie leveren op alle modellen die nog geen 150.000 km gelopen hebben.

De tekst uit de mail:
Nieuw: tot 10 jaar garantie
Na vele intensieve betrouwbaarheids- en duurzaamheidstests hebben alle Kia-modellen van maximaal 10 jaar oud met een kilometrage van minder dan 150.000 kilometer vanaf nu tot 10 jaar garantie*. Zo rijd je nóg langer zorgeloos rond in jouw Kia.

Doe de check

Hoe werkt dat?
Alle Kia's jonger dan 10 jaar die volgens fabrieksvoorschriften zijn onderhouden en minder dan 150.000 km hebben gereden, ontvangen na de 7 jaar fabrieksgarantie automatisch de verlengde garantie*. Na 7 jaar breng je je Kia weer voor onderhoud naar de Kia-dealer en wordt je garantie tot je volgende onderhoudsbeurt verlengd*. De verlengde garantie geldt tot jouw Kia maximaal 10 jaar oud is of meer dan 150.000 kilometer heeft gereden. Na 7 zorgeloze jaren komen er dus nog 3 bij.

Meer info
Toch wel groot nieuws, maar je ziet ook duidelijk dat ze zich hiermee tot de particulier met de voornamelijk kleinere auto's richten, want 150.000 km in 10 jaar is 15.000 km per jaar. Rijd je 20.000 km per jaar dan zit je er in minder dan 8 jaar al aan, bij 21.500 km en meer is het niet anders dan de standaard 7 jaar garantie die je toch al kreeg.

Verschil met Toyota en Lexus is dat die ook 10 jaar bieden, maar tot 200.000 km. Maar hey, niemand kon voorheen zeggen dat ze ook 10 jaar garantie boden, KIA nu wel. Blijf het persoonlijk wel vreemd vinden dat Hyundai nog altijd op 4 jaar blijft hangen.

Wij zitten persoonlijk met onze e-Soul op 79.000 km sinds april 2020. Dat is gemiddeld 17.000 km per jaar, maar eerst als 1e auto ruim 20.000 km per jaar gereden, nu als 2e auto flink minder, dus voor ons gaat het waarschijnlijk ideaal uitkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 03-01-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:10
Goedemiddag,

iemand hier problemen met de 12V batterij?
De mijne geven er na strikt 2 jaar de brui aan.

Blijkbaar is een goede indicatie dat hij de geest geeft random foutmeldingen, zoals een 'controleer dode hoek waarschuwing' die ik altijd meteen uit zit (piepjes trauma) en als bonus belde de wagen spontaan 112 terwijl we op een parkeer terrein stonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipkip
Inter18 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:40:
Goedemiddag,

Blijkbaar is een goede indicatie dat hij de geest geeft random foutmeldingen, zoals een 'controleer dode hoek waarschuwing' die ik altijd meteen uit zit (piepjes trauma) en als bonus belde de wagen spontaan 112 terwijl we op een parkeer terrein stonden
Ik heb de 12V accu afgelopen zomer vervangen ( leeftijd precies 4 jaar ) om te voorkomen dat ik de volgende ( deze) winter misschien problemen zou krijgen. Zelf een Varta accu bij Gamma gehaald en gewisseld. Kosten ca. 80 euro….beduidend goedkoper dan via de dealer. 4 minuutjes werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
mipkip schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:49:
[...]

Zelf een Varta accu bij Gamma gehaald en gewisseld.
Gamma verkoopt toch alleen de Varta black dynamic? Die zou ik zelf niet halen voor een moderne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipkip
Ben benieuwd? Onderstaande fabrikanten werken namelijk wél met Varta….lijkt mij niet dat het alleen auto’s betreft van vóór 2010…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20VHxVfXHYwQr6gofbmhDMUQtGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BXKrOOzM1DjiBFqWOIlmRxm5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
mipkip schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:21:
Ben benieuwd? Onderstaande fabrikanten werken namelijk wél met Varta….lijkt mij niet dat het alleen auto’s betreft van vóór 2010…[Afbeelding]
Varta heeft verschillende productlijnen,
hier zie je de verschillen. Gamma verkoopt volgens mij alleen de black dynamic lijn, maar die is eigenlijk niet geschikt voor moderne auto's.
https://www.varta-automotive.nl/nl-nl/producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipkip
Net even gekeken, heb een ‘blauwe’ Varta erin staan. Die vond ik toen in de schappen van volgens mij Gamma, maar kan net zo goed Praxis zijn geweest of Karwei, was een aanbieding. Maar duidelijke site om te lezen wat de verschillen zijn, had dus eigenlijk nog een Silver versie moeten zijn. Maar dank voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Ja die silver line is eigenlijk het mooiste (en uiteraard duurste) maar de blauwe zou ook moeten voldoen.
Wel vraag ik me af in hoeverre de duurdere/betere accu's een langere levensduur hebben.
Bij EV's hoor je toch wel vaak dat de accu na een jaar of 4 al versleten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Goedemiddag,

Hier precies wat @mipkip schrijft gedaan, in ons geval op advies van de dealer. Onze stamt uit april 2020 en met de beurt in januari 2024 de accu laten vervangen, de dealer belde namelijk tijdens controle dat ze zagen dat de accu flink minder aan het worden was. Heb er toen €147 voor betaald, incl. arbeid, althans er is naast de beurt geen losse arbeid voor gerekend. Zal ook bij de dealer niet meer dan die 4 min gekost hebben mag ik hopen. :P

Je kan er dus flink op besparen lees ik hier. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik had het "geluk" dat de onze het begaf binnen twee jaar, toen was het garantiewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
De wagen zat flink op slot, moest via de manuele procedure de wagen openen. ANWB erbij (service van leasemaatschapij, de monteur is bij de leasemij in dienst), accu -> 3,5V, lader erop-> even wachten -> auto start. Prima, we zijn 2 minuten bij de auto vandaan en hij valt alsnog uit!.
Bijzonder zeg maar. Auto weer gestart
Auto geeft op het display 'Stop op een veilige plaats, vervang accu'
Naar de dealer (20min rijden) -> accu getest -> OK
Dealer 3 uur later weer getest -> OK
Auto opgehaald en tot m'n verbazing gaat het nog steeds goed, ondanks lichte nachtvorst.

Maar een fijn gevoel heb ik er niet bij. De wagen is als een tank maar de accu zorgt ervoor dat het iedere dag weer spannend is of hij open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-06 14:40
Goedemiddag,

Hier was ie ook na 2,5/3 jaar plots ineens (zonder enkele voortekenen) dood. En grappig genoeg hadden meerdere E-souls in onze vloot van het bedrijf allemaal rond de 2 jaar hetzelfde probleem.
Man van ANWB zei overigens ook dat de 12V accu's van Kia EV's snel sneuvelen. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mipkip
Inter18 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:41:
De wagen zat flink op slot, moest via de manuele procedure de wagen openen. ANWB erbij (service van leasemaatschapij, de monteur is bij de leasemij in dienst), accu -> 3,5V, lader erop-> even wachten -> auto start. Prima, we zijn 2 minuten bij de auto vandaan en hij valt alsnog uit!.
Bijzonder zeg maar. Auto weer gestart
Auto geeft op het display 'Stop op een veilige plaats, vervang accu'
Naar de dealer (20min rijden) -> accu getest -> OK
Dealer 3 uur later weer getest -> OK
Auto opgehaald en tot m'n verbazing gaat het nog steeds goed, ondanks lichte nachtvorst.

Maar een fijn gevoel heb ik er niet bij. De wagen is als een tank maar de accu zorgt ervoor dat het iedere dag weer spannend is of hij open gaat.
Wij hebben vanaf de eerste maand juni 2020 met een gloednieuwe E-soul al problemen gehad met een plotseling uitvallend systeem. In Oostenrijk een dag na een lange autorit was de auto ineens zo dood als een pier. Kia pechhulp erbij en met een jumpstarter van de sleepdienst werd de 12V accu weer tot leven gewekt.
2 maanden later weer ineens thuis voor de deur. Accu 100% maar systeem valt zomaar uit. Sindsdien heb ik standaard een jumpstarter achterin staan waar ik makkelijk bij kan door de achterbank los te klikken als je met de sleutel toegaan moet verschaffen om in de auto te komen. Daarna aansluiten op de accu en ineens zit er weer leven in het dashboard en kun je gewoon ‘starten’. Gaat maanden goed en dan ineens ligt het weer plat. Wij zijn er erg handig in geworden want de dealer kon toch niks vinden, toen niet en nu nog steeds niet.
Gebeurt trouwens ook nadat je een nieuwe accu erin hebt gezet. Ligt dus niet aan de accu maar aan een systeemfout in het motormanagement. Net zoals de fout die we de 1e 2 jaar hebben gehad met de melding koelvloeistof bijvullen….auto heeft zelfs 2 weken bij dealer gestaan na 1 jaar om die melding weg te krijgen. Lukte niet echt, kwam af en toe weer terug maar zeer irritant omdat de melding pal voor je neus in het scherm bleef staan tijdens de rit. Uiteindelijk bleek de verkeerde koelvloeistof gebruikt te zijn die te veel kristalliseerde en daardoor de melding veroorzaakte ( vanuit fabriek dus). Is schijnbaar later ook nog een terugroep actie voor geweest.
Maar advies, schaf zelf een jumpstarter aan, dan ben je binnen 5 minuten weer mobiel. Wij hebben onderstaande al 4 jaar in de auto staan. Ook makkelijk om een ander te helpen met accu problemen, of zelfs je GSM bij te laden via usb c aansluiting. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pUjLvKBPbp_brZplDhhQ8HHmNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z1pAVDiK0sUyIMbURxPX3yBh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-06 22:36
Ja handig om een jumpstarter te hebben. Zelf ook een keer de 12v accu leeg gehad. Toen preventief zelf vervangen. Nieuwe accu ook na een week leeg. De nieuwe accu vervolgens goed opgeladen met een losse lader en nu inmiddels 1,5 jaar geen probleem meer gehad. Maar wel een jumpstarter aangeschaft. Alleen een veel kleinere, powerbank met jumpstart optie. Die ligt in het handschoenenkastje.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Dank jullie wel voor de suggesties,

het is wel een kop-in-het-zand moment van Kia blijkbaar, ik wist dat het probleem bestond maar dit is wel bijzonder te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ANWB wist mij toen ook al te vertellen dat ze een lege 12V bij veel meer EV's zien. Weet niet of dit alleen aan KIA te wijten is.

Wat denk ik meespeelt is dat de EV's natuurlijk ook volhangen met sensoren en OTA met internet verbonden zijn. Dat kost ook stroom, maar wordt voor mijn gevoel niet gevoed door de het batterypack in de auto, maar door de 12V. Want ik heb al eens ergens gelezen dat je bijvoorbeeld niet te vaak je app moet refreshen, omdat hij dan weer de 12v leegtrekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mipkip
greatgonzo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:11:
ANWB wist mij toen ook al te vertellen dat ze een lege 12V bij veel meer EV's zien. Weet niet of dit alleen aan KIA te wijten is.

Wat denk ik meespeelt is dat de EV's natuurlijk ook volhangen met sensoren en OTA met internet verbonden zijn. Dat kost ook stroom, maar wordt voor mijn gevoel niet gevoed door de het batterypack in de auto, maar door de 12V. Want ik heb al eens ergens gelezen dat je bijvoorbeeld niet te vaak je app moet refreshen, omdat hij dan weer de 12v leegtrekt
Dat klopt inderdaad; méér verbruik door allerlei randapparatuur, echter wordt bij Kia (is één van de instellingen) de 12V standaard op peil gehouden door het 64kW pakket, dus lege accu zou misschien kunnen als je de auto een paar weken niet gebruikt (denk dat de functie die ik beschreef alleen werkt als het systeem aan is ofwel als je rijdt). Maar het beschreven probleem speelt ook als de accu gloednieuw is en vol; ineens ligt het systeem volledig plat (je merkt dat gelijk als je aan komt lopen bij de auto en de spiegels klappen niet uit en het dashboard toont geen gegevens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicule80
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 12:20
mipkip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:51:
[...]

Dat klopt inderdaad; méér verbruik door allerlei randapparatuur, echter wordt bij Kia (is één van de instellingen) de 12V standaard op peil gehouden door het 64kW pakket, dus lege accu zou misschien kunnen als je de auto een paar weken niet gebruikt (denk dat de functie die ik beschreef alleen werkt als het systeem aan is ofwel als je rijdt). Maar het beschreven probleem speelt ook als de accu gloednieuw is en vol; ineens ligt het systeem volledig plat (je merkt dat gelijk als je aan komt lopen bij de auto en de spiegels klappen niet uit en het dashboard toont geen gegevens).
Precies dit! Nu 2 keer gehad. Daarom heb ik ook een booster aangeschaft.

Hm... Yes... Clearly some sort of ware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-06 21:45

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Ridicule80 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Precies dit! Nu 2 keer gehad. Daarom heb ik ook een booster aangeschaft.
Hier ook. In ruim 4 jaar e-soul 2 x een (onverklaarbare) lege 12v accu gehad. Na de 1e keer een Lidl jumpstarter aangeschaft die me de 2e keer eenvoudig uit de brand hielp. Misschien moet Kia standaard een jumpstarter leveren bij hun ev’s. 🤨

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:11:

Niet alleen EV's, ook hybrides van Toyota bijv. hebben dit euvel. Het is gewoon een simpele combinatie van kleine 12V accu's en de kou die er nu heerst.

Er is maar relatief weinig nodig om ze onder hun grenswaarden te krijgen die nodig zijn om de auto te starten.

Het is tegenwoordig in hybride en EV auto's ook weinig meer dan een klein start accutje waarna de grote accu het overneemt.

De tip hierboven van een jumpstarter is gewoon een hele goede, zorg er alleen voor dat je die op een plek hebt liggen waar je met de fysieke sleutel bij kan. Want als je 12V accu leeg is werkt je centrale deurvergrendeling ook niet meer. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:24
Ik heb gistermiddag mijn Kia E-Soul ingeleverd. De frunk box heb ik eruit gehaald, en de originele rubbermatten ook. Mocht iemand er belang bij hebben stuur maar een dm’tje.

Mijn K-632-FS heeft in 4 jaar al met al 12-14 maanden bij de dealer gestaan door problemen in het accupakket. Uiteindelijk vervangen:
-On board charger
-2x een set met cellen
-De kabelboom die over de cellen heen loopt
-Als laatste nog een keer een set met cellen.

Al met al een tranendal. Met name Kia Nederland en Kia wereldwijd hebben de slechtste kant van zichzelf laten zien. Tussen de reparaties door zat telkens 2-4 maanden levertijd voor de onderdelen. Bij de 2e reparatie had ik een toezegging van Kia NL dat men een nieuwe accu ging regelen. Die afspraak is uiteindelijk niet nagekomen waardoor we de laatste 1,5 jaar in vervangende auto’s hebben gereden.
Het is maar goed dat Kia over het algemeen hele betrouwbare auto’s maakt want zoals ik de aftersales heb zien acteren is niet best.

Mocht je bovenstaande ooit meemaken buiten de garantie en/of lease dan is je auto totall loss, weet dat mijn debacle tussen de 15.000 en 20.000 aan reparatiekosten heeft opgeleverd, gelukkig binnen de garantie nog.

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 09-01-2025 01:48 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Appie Heijn Oei, dat klinkt als een erg nare ervaring. In dat opzicht fijn om te horen dat je er nu eindelijk van af bent.

Heb je al wat anders gevonden wat je vervanger gaat zijn en zo ja, wat is het geworden als ik vragen mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:59:
@Appie Heijn Oei, dat klinkt als een erg nare ervaring. In dat opzicht fijn om te horen dat je er nu eindelijk van af bent.

Heb je al wat anders gevonden wat je vervanger gaat zijn en zo ja, wat is het geworden als ik vragen mag?
Gelukkig was de vervangende auto nog iets beter het afgelopen jaar, dat was een beetje een pleister op de wond :) Niro-EV '24 Executive

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VLIi6fq21voQlR1GAgeh1xXFV8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wnFul6QgndLnwkCr09eS71Oa.jpg?f=user_large
Sinds eind december eigenaar van de Renault Scenic Esprit Alpine :*)
Wat we gaan missen aan de E-Soul:
  • Elektrisch verstelbare stoelen (die stiekem ook nog iets beter zitten door de volledige verstelbaarheid)
  • Stoelkoeling
  • Stoelverwarming achter
  • De regeneratie instelling zoals Kia dit heeft (beide flippers ingedrukt houden) is auto regeneratie
  • Betaalbare banden 8)7 De scenic staat op 20" zomer en 19" winter
  • De Kia aandrijflijn is merkbaar zuiniger, je moest je best doen om boven de 20kWh/100km te komen, de Scenic schommelt tussen de 20 en 24 kWh
Waar de Scenic in uitblinkt:
  • Uiterlijk (=smaak)
  • Ruimte, ruimte en ruimte
  • USB in de armsteun achter (volgens de kinderen >:) )
  • Het dimbare panoramadak
  • Comfort/wegligging, zelfs vergeleken met de Niro '24 is dit toch wel een stapje hoger (ook qua prijs)
  • 150KW DC laden en 22KW AC laden
  • Relatief licht gezien het formaat/uitvoering (Scenic 1817kg, E-Soul 1657kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Appie Heijn schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:33:
Ik heb gistermiddag mijn Kia E-Soul ingeleverd. De frunk box heb ik eruit gehaald, en de originele rubbermatten ook. Mocht iemand er belang bij hebben stuur maar een dm’tje.

Mijn K-632-FS heeft in 4 jaar al met al 12-14 maanden bij de dealer gestaan door problemen in het accupakket. Uiteindelijk vervangen:
-On board charger
-2x een set met cellen
-De kabelboom die over de cellen heen loopt
-Als laatste nog een keer een set met cellen.

Al met al een tranendal. Met name Kia Nederland en Kia wereldwijd hebben de slechtste kant van zichzelf laten zien. Tussen de reparaties door zat telkens 2-4 maanden levertijd voor de onderdelen. Bij de 2e reparatie had ik een toezegging van Kia NL dat men een nieuwe accu ging regelen. Die afspraak is uiteindelijk niet nagekomen waardoor we de laatste 1,5 jaar in vervangende auto’s hebben gereden.
Het is maar goed dat Kia over het algemeen hele betrouwbare auto’s maakt want zoals ik de aftersales heb zien acteren is niet best.

Mocht je bovenstaande ooit meemaken buiten de garantie en/of lease dan is je auto totall loss, weet dat mijn debacle tussen de 15.000 en 20.000 aan reparatiekosten heeft opgeleverd, gelukkig binnen de garantie nog.
Hee, wij hebben precies hetzelfde gehad!! Bij ons uitte het zich in onvoorspelbare GOM (met 100% wegrijden en 5 km verderop ineens maar 10% capaciteit aankomen)

Toen voor va Mossel en KIA NL onbekend, ze herkenden dit totaal niet. Je bent de eerste (ook onder de Niro rijders) die ik tegenkom die tegen dezelfde problemen zijn aangelopen.

Bij ons duurde het van februari vorig jaar tot oktober. Al met al 5 van de 7 maanden bij van Mossel gestaan. Gelukkig ook onder garantie, en na veel gedoe een leen EV gekregen, anders hadden we ook nog veel benzinekosten gehad. Maar de lange levertijden, geen communicatie en bij elke storing weer vanaf 0 beginnen, frusteerde de boel enorm.

Ik weet wel dat, als dit voor de 3e keer gaat voorkomen, ik meteen rechtsbijstand erbij haal, want wij zaten ook op het punt een complete accu vervanging te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
greatgonzo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Ik weet wel dat, als dit voor de 3e keer gaat voorkomen, ik meteen rechtsbijstand erbij haal, want wij zaten ook op het punt een complete accu vervanging te eisen.
Geheel wederzijds, nog nooit een vergelijkbare casus tegengekomen. Het was best lastig met alle betrokken partijen. Koop je iets in een winkel dan is het vrij eenvoudig, echter hadden wij hem in de private lease.

In de basis heb je dan met de leasemaatschappij te maken. Echter in het contract staat dat ik recht heb op een vervangende auto uit dezelfde categorie. Dat mag prima een benzine of hybride zijn. Voor mij als klant met “gratis” thuis laden is dit natuurlijk een enorm nadeel, daarom na de 2e 3e keer reparatie “gedreigd” dat ik alle voorziene kosten ga verhalen. Initieel bij de leasemaatschappij wat uiteindelijk wel bij de dealer terecht komt verwacht ik.

Uiteindelijk is het gelukt.. maar zwart wit gezien had ik niet echt iets juridisch kunnen afdwingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Appie Heijn Dat weet ik nog zo net niet (je laatste zin). In mijn ogen is van 'gratis' thuisladen (wat wij ook hebben) naar zelfs hybride die 1:18 rijdt en minstens €1,90/ltr kost niet dezelfde categorie. Het gaat niet alleen om het formaat auto natuurlijk, ook prijsklasse van de auto zelf en of het benzine/hybride/elektrisch is en daarmee grofweg zelfde lasten.

Zelfs als je even snel rekent met een basis-kWh prijs voor thuis van €0,30 dan zit je bij 20.000 km per jaar en 18 kWh/100 km gemiddeld op €1080. Pak een hybride Niro, 1:18 met €1,90/ltr en je komt ineens uit op €2111 per jaar. Gewoon het dubbele dus. Hoewel het misschien wat overtuigingskracht gekost zou hebben, ben ik ervan overtuigd dat het zeker een sterke casus had gemaakt.

Verder in ieder geval mooi om te zien dat je nu naar een Scenic gaat, vind ik ook een erg mooie auto, alleen een beetje prijzig wellicht zeker in de luxere uitvoeringen, waarbij ik het persoonlijk dan jammer vind dat zelfs een Esprit Alpine of Iconic nog een drietal packs hebben die aangevinkt moeten worden om hem full options te krijgen. Dat waardeer ik altijd bij de Aziatische merken: kies een uitvoering en dat krijg je, niks meer en niks minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicule80
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 12:20
greatgonzo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:12:
[...]

Hee, wij hebben precies hetzelfde gehad!! Bij ons uitte het zich in onvoorspelbare GOM (met 100% wegrijden en 5 km verderop ineens maar 10% capaciteit aankomen)
Ohh.. Ik heb met onze Kia (K-634-FS :)) gelijksoortige problemen gehad (symptomatisch dan). Volgens de garage was het vanwege ijzer slijpsel in de koeling van de batterij. Die maakt dan kortsluiting en daardoor loopt de actieradius heel snel terug. Een productiefout van de pomp waardoor dit kon gebeuren. Alles moest worden vervangen van de koeling, dus dat was ook een flinke klus. Bovendien moet het dan idd op de fabrieksgarantie en dat duurt lang (goedkeuringen, maar ook tijd voor maken in een drukke garage) bij Kia. En in de tussentijd in een leenauto rijden gaat dan (eerst) via de leasemaatschappij.

Gelukkig kregen we (na onderhandelen) een EV6 mee (ben je ook gelijk deels verpest), maar het was een tijdrovend gebeuren al met al.

Het heeft ons niet weerhouden: sinds december is de Kia van ons en niet meer van de leasemaatschappij!

Hm... Yes... Clearly some sort of ware...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3f9Sfad0O1PvRjGVTeTwrccFeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1g9dni0mosODLeukR2fcP2o.jpg?f=fotoalbum_large

Deze Smart #5 is wmb een regelrechte eSoul klone.

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Goedenavond,

volgende situatie doet zich voor (let wel, in 4 jaar 2* 12V batterij kapot, weet de neven schade niet)
Mijn dochter zei dat ze met nog 15-20 km bereik terug zakte naar max 30km/u. Gelukkig was dit op de afslag van de snelweg.
Ze moest nog een stukje naar een AC laadstation.
Hierbij is de wagen in totaal 3* stil gevallen, waarbij uitzetten -> even wachten -> weer starten ervoor zorgde dat ze weer even verder kon.
Ikzelf heb idd ervaren dat bij nog 20km range, de wagen enorm inhoud, van enig vermogen is geen sprake. Schildpadje is dan nog NIET te zien.
Ik denk dat GOM het pad is kwijt geraakt en opnieuw moet worden gecalibreerd.

Weet iemand een procedure daarvoor?
Helemaal opladen (100%) en zo ver mogelijk leegrijden wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

100% kalibreert de accu idd.

De GOM is zeker het laatste stuk vrij onvoorspelbaar. Daarom plan ik nooit onder de 10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Ik begrijp je maar op lange internationale ritten is het al zo weinig, weinig -10% is ondoenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Tja, ligt ook aan je usecase natuurlijk. Bij ons is 80% van de ritten onder de 75 km, 10% van de ritten dat we hem leegtrekken tot ongeveer 30% en maar een paar keer per jaar echt moeten bijladen onderweg.

En als ik dan 10% marge inbouw tijdens het laden, wat overeen komt met 6 kWh, kost me dat maar 10 minuten extra laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
Polen 900km en Oost Frankrijk, 840km
Hij wordt een beetje anders gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inter18 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:31:
Ik begrijp je maar op lange internationale ritten is het al zo weinig, weinig -10% is ondoenlijk
Is dat echt zo? We zitten nu op een realistisch (snelweg) bereik van ±350 km. Als je van 10-80% rijdt van snellader naar snellader, dan zit je op 70% van het totaal = 245 km. Zet het nou echt zoden aan de dijk als je daar nog 35 km (=10%) aan toe kan voegen?

Sterker nog: je moet eigenlijk juist die marge houden voor het geval de snellader die je wenst niet werkt, je het laden niet kan starten omdat je druppel niet geaccepteerd wordt, of het extreem druk blijkt te zijn, etc.

Het is om legio redenen niet slim om doelbewust (ruim) onder de 10% SoC te zakken. Tuurlijk, als je de ene keer met 8% aankomt is dat echt geen ramp, maar veel verder naar beneden moet je toch echt voor noodsituaties laten. Vrijwel elke EV gaat namelijk daaronder enorm beperken op z'n eigen manier, bij bepaalde auto's wordt ook de eco mode een verplichting of is A/C gebruik volledig uit den boze. In de herfst/winter levert dat lekker beslagen ruiten op, in de zomer teveel warmte. Sommige auto's beperken ook de acceleratie en/of snelheid gigantisch en kunnen daarom niet eens meer een snelweg op komen. En zo zijn er nog wel een paar.

Is dat het je echt waard allemaal om die paar km verder te komen? Sorry dat ik het zo zeg, maar als je antwoord hierop een volmondig ja is, dan heb je of niet de juiste EV gekocht, of je weet gewoon niet hoe je met een EV om moet gaan en met name het plannen van snellaadstops dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@MooDyBLueS ook loont het bij de Kia niet echt om echt goed leeg te gaan.sommige andere EV’s zijn alleen onder de 30% echt snel met snelladen. Bij Kia is dit een veel vlakkere lijn, dus vrij lang op 70-80kW wanneer je accu op temperatuur is. Ik keek nooit naar percentages, lange ritten probeerde ik meestal 40-50km over te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ik ben heel blij dat ik bijna nooit hoef snel te laden, want ik kom echt bijna nooit boven de 48 kWh uit.
Ja, het is nu koud, maar echt oplopen doet de snelheid bij mij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:11:
ik ben heel blij dat ik bijna nooit hoef snel te laden, want ik kom echt bijna nooit boven de 48 kWh uit.
Ja, het is nu koud, maar echt oplopen doet de snelheid bij mij niet
Dat is ook mijn ervaring overigens. Ben in oktober 2021 naar Frankrijk geweest, najaar dus en heb toen van de totaal iets van 6/7 snellaadsessies maar 1x echt ±75 kW gezien. In de zomer van 2023 zijn we naar Italië geweest en toen wel vaker de ±75 kW gehaald, zal dus zeker met de kou te maken hebben. De e-Soul verwarmt ook niet voor, dat is voorbehouden aan de de EV6 en later wanneer je een snellader als bestemming in de ingebouwde navigatie instelt (en niet simpelweg het adres ervan, maar echt de POI).

Verder gebruik ik snelladen vooral om thuis te komen, dus 5/10/15 min om even bij te laden. Maar dat is dan ook met de luxe van een eigen laadpaal. Ik snap dat dat niet voor iedereen een optie is.

Maar we rijden sinds een tijdje ook een Tesla Model 3 ernaast en laat die nu net al 2x een probleem met het thuisladen hebben gehad wat we in 4 jaar tijd met de e-Soul nog nooit hebben gehad, waardoor we onlangs al 2x hebben moeten snelladen tussendoor. En de eerste keer was het na een langere rit en kwam ik mooi met 10% aan en kreeg ik de volle 170 kW (eventjes), maar dit weekend kwam die na een rit van 22 min ook niet verder dan 80 kW. Kia e-Soul snelheden dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inter18
MooDyBLueS schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:07:
[...]

Is dat echt zo? We zitten nu op een realistisch (snelweg) bereik van ±350 km. Als je van 10-80% rijdt van snellader naar snellader, dan zit je op 70% van het totaal = 245 km. Zet het nou echt zoden aan de dijk als je daar nog 35 km (=10%) aan toe kan voegen?

Sterker nog: je moet eigenlijk juist die marge houden voor het geval de snellader die je wenst niet werkt, je het laden niet kan starten omdat je druppel niet geaccepteerd wordt, of het extreem druk blijkt te zijn, etc.

Het is om legio redenen niet slim om doelbewust (ruim) onder de 10% SoC te zakken. Tuurlijk, als je de ene keer met 8% aankomt is dat echt geen ramp, maar veel verder naar beneden moet je toch echt voor noodsituaties laten. Vrijwel elke EV gaat namelijk daaronder enorm beperken op z'n eigen manier, bij bepaalde auto's wordt ook de eco mode een verplichting of is A/C gebruik volledig uit den boze. In de herfst/winter levert dat lekker beslagen ruiten op, in de zomer teveel warmte. Sommige auto's beperken ook de acceleratie en/of snelheid gigantisch en kunnen daarom niet eens meer een snelweg op komen. En zo zijn er nog wel een paar.

Is dat het je echt waard allemaal om die paar km verder te komen? Sorry dat ik het zo zeg, maar als je antwoord hierop een volmondig ja is, dan heb je of niet de juiste EV gekocht, of je weet gewoon niet hoe je met een EV om moet gaan en met name het plannen van snellaadstops dan.
Het is het zeker waard, hoe verder je naar oost of zuid europa gaat, hoe schaarser de snellaad stations nog zijn. vanuit oost duitsland naar Legnica in Polen, ik wens je succes. Je hebt 2 problemen:
de afstand is 200km
Je kunt kunt daar echt geen 100km/u gaan rijden, zelfs vrachtswagens vliegen voorbij.

De keuze voor EV is binnen NL prima, maar als je baan veranderd met meer internationale trips, dan is de Soul wellicht niet de juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Inter18 Misschien zie ik het totaal verkeerd, maar omdat ik benieuwd was hoe de situatie in die regionen nu is, ging ik kijken en heb gefilterd op 50 kW en snellere CCS laders. Dan is dit het resultaat volgens ABRP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij7b-lOodAkiFrqvYR3wH6uD7N4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SguGmbt0NjOWYUxMnZ6zVdPr.png?f=fotoalbum_large

Kleine kanttekening is dat er wel de nodige met 1 getoond worden wat voor zover ik zie vaak ±50 kW laders bij een supermarkt of iets dergelijks zijn.

Als ik vanuit Potsdam naar Legnica reken dan is volgens Google Maps de afstand 284 km en zie ik alsnog tientallen snelladers onderweg. Vrijwel ongeacht welke route je kiest. Zelfs gefilterd op 150 kW+ laders wordt het weliswaar een stuk dunner bezaaid en houdt het via de route langs Cottbus daarna op (Legnica zelf is dan weer de eerste), maar dat is ook slechts 157 km.

Ik heb daarom de indruk dat je puur naar laders langs de snelweg kijkt, kan dat kloppen? Soms moet je inderdaad even de snelweg af en een dorpje in of naar een plek waar supermarkten/fastfood ketens zitten of soms een iets andere route pakken (naar Legnica bijv. via Potsdam - Zielona Gora zit behoorlijk veel).

(En ik pak nu via Potsdam even willekeurig, maar onderlans via Chemnitz - Dresden is zo nodig nog beter gezien de laadopties op de kaart, met name onderweg.)

Dat je geen 100 km/u 'kan' gaan rijden, lijkt me ook weer niet dat je 120 'moet' rijden, toch? En dan nog: doe dat voor de stukken waar het kan (qua bereik en laden) en negeer die vrachtwagens die je inhalen als je toch een stuk hebt waarvan je weet dat het anders lastig wordt. Uiteindelijk ben jij de enige die je laat pushen om een mogelijk te hoge snelheid te rijden (qua bereik/verbruik). Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat je 70 moet gaan rijden, maar 90-100 km/u is qua verbruik een heel groot verschil tov 110-120 km/u.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-01-2025 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inter18
Het punt dat je aan draagt lijkt waar, maar, en ik beken het is ruim een half jaar geleden dat ik in Legnica ben geweest maar de laders heb ik niet kunnen vinden.

Zelfs niet de AC laders in de stad, niet met Kia Nav, niet met Google Maps. De enige die ik wel vond werkte alleen met een app en dat vond ik we wat ver gaan, Eerst het Pools vertalen, account aanmaken etc.

Als je 's avonds aankomt dan is 115 a 120 idd de snelheid die je wilt rijden, langzamer voelt niet veilig. Vergeet niet, je bent niet in het betuttelende Nederland, Deze mensen rijden stevig door, de mentaliteit is heel anders.

We gaan het sowieso meemaken, dit jaar gaan we weer die kant op.

Misschien helpen de 17 inch wintervelgen die er nu onder liggen ook mee.

De wagen is verder prima, laadt altijd (uche, VW ID3 & 4, uche), het Harmann Kardon geluid blijft fabuleus, en kan met normale cruisecontrol gereden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:31
Appie Heijn schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 01:45:

Sinds eind december eigenaar van de Renault Scenic Esprit Alpine :*)
Wat we gaan missen aan de E-Soul:
  • Elektrisch verstelbare stoelen (die stiekem ook nog iets beter zitten door de volledige verstelbaarheid)
  • Stoelkoeling
  • Stoelverwarming achter
  • De regeneratie instelling zoals Kia dit heeft (beide flippers ingedrukt houden) is auto regeneratie
Wat houdt de auto regeneratie precies in?
Onze Kia Niro schijnt dat ook te hebben maar wat is daarbij anders dan bij maximale regeneratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
edit: mijn opmerking klopte niet

[ Voor 95% gewijzigd door MooDyBLueS op 03-02-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:48:
Auto regeneratie betekent dat hij de regeneratie aanpast aan de snelheid. Dus op snelweg komt de regen er vertraagd in en minder heftig maar hoe lager je qua snelheid komt, hoe sterker hij regenereert tot aan het maximale bij snelheden onder de ±50 km/u en je dus ook mee tot (bijna) stilstand kan komen ermee.

Het idee is dat je niet zelf hoeft te wisselen tussen stand 1/2/3 maar een soort optimaal snelheidsafhankelijke regeneratie hebt en daarmee zou het vloeiender moeten zijn dan altijd max omdat je minder zelf met je stroompedaal hoeft te spelen. Beetje zoals Tesla het doet, mocht je daar bekend mee zijn. De een vindt het geweldig, de ander vind het te onvoorspelbaar.

Ik zou zeggen: probeer het gewoon een keer uit in je Niro, dat werkt identiek aan de Soul, want los van uiterlijk en een paar opties her en der zijn ze technisch identiek als EV.
Dat is iig niet hoe het in de Niro werkt; bij AUTO regeneratief remmen wordt de radar gebruikt.
Afhankelijk van de afstand en relatieve snelheid t.o.v. je voorligger wordt er meer of minder geremd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@ASW1 Heb het even opgezocht en blijkbaar is dat voor de e-Soul ook zo, ik zat er dus naast. Vreemd, ik heb het ooit uitgeprobeerd maar niet ervaren wat jij aangeeft. Ik vraag me ook af wanneer dat nuttig is, want daar heb je toch al adaptive cruise control voor? Of wordt er puur bedoeld als je achter iemand rijdt en stroom los laat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
MooDyBLueS schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:17:
@ASW1 Ik vraag me ook af wanneer dat nuttig is, want daar heb je toch al adaptive cruise control voor? Of wordt er puur bedoeld als je achter iemand rijdt en stroom los laat?
Ik heb het zelf altijd aan staan en geloof wel dat het handig is. Als je ACC gebruikt dan zal het niet aan staan neem ik aan, dan bepaalt ACC de mate van remmen.
Ik merk het bijvoorbeeld wanneer ik op een stilstaand voertuig af rij. dan wordt er harder geremd dan wanneer er niets staat. Of wanneer rijdend verkeer voor me afremt, dan wordt de regeneratiestand zo aangepast dat je het rempedaal er niet bij hoeft te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Leader98, wat @ASW1 aangeeft. Ik reed meestal op regeneratie 1, maar wanneer ik afrem op een auto die net even sneller afremt dan plust de auto automatisch de regeneratie stand op. Ik vond dit het meest prettig rijden wanneer ik niet op acc reedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:31
Dank voor de toelichting allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Na vier vrijwel probleemloze jaren, wilde onze e-Soul vanochtend niet meer opladen. Bij het aansluiten van de laadkabel was er tikkend geluid te horen (filmpje) en slaagde het vergrendelen van de laadkabel niet.

Volgens mij is de oorzaak een brakke 12 V accu. Die was in rust nog maar 12.2 V (hoewel we net met de auto hadden gereden) en zakte tot dik onder de 12 V bij het aankoppelen van de laadkabel, wanneer de vergrendelmotor van de laadpoort zijn werk probeerde te doen.

Even de auto gestart en de spanning liep snel op (~14 V). Daarna met de auto "aan" de laadkabel ingeplugd; het laden begon direct.

Ik heb maar een nieuwe Varta besteld. Het is op zich nog knap dat de originele "Rocket" accu het 4 jaar heeft volgehouden als ik de verhalen hier zo lees.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter

Goed-nieuws-show! SoH: 97% na 140.000 km.

[ Voor 12% gewijzigd door mm.kool op 19-02-2025 08:45 ]

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 23:31
Was even benieuwd of er nog 'high milage' e-Soul's/e-Niro's aangeboden werden momenteel. Holi-crêpe deze 369k km uit 2020 met nog 474km op de GoM. 😳 https://www.autowereld.nl...4pk-40724643/details.html

AutoWeek mag die ook wel eens testen 😅

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mm.kool

mm.kool

Kia e-soul 64 kw

Topicstarter
gertvdijk schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:48:
Was even benieuwd of er nog 'high milage' e-Soul's/e-Niro's aangeboden werden momenteel. Holi-crêpe deze 369k km uit 2020 met nog 474km op de GoM. 😳 https://www.autowereld.nl...4pk-40724643/details.html

AutoWeek mag die ook wel eens testen 😅
Is dat niet een vd taxi’s van (het bedrijf van) @Ferry34 .

Kia e-soul 64 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@mm.kool Ha, onze e-Soul begint ook met H als kenteken en is van juni 2020 en ook zwart. Bijna identiek dus, alleen nog maar 80.000 km gelopen.

Overigens zijn er eerder ook e-Niro's en Kona's voorbijgekomen en die waren vergelijkbaar: steengoed dus. Wel wat anders dan het VAG spul wat in de 80-85% regionen komt. En dan ook nog eens 58 kWh en vaak geen warmtepomp.

@gertvdijk Enige jammere is dat Kia's garantie (zoals in de video aangehaald werd) bij 150.000 km ophoudt en de accugarantie bij 160.000 km.

Daar is de prijs ook naar, want €11.500 waar jij naar linkt en als ik zoek op dit model (vanaf 2019) en tot 100.000 km dan zijn de goedkoopste zo'n €19.000. Je krijgt dus waar je (niet) voor betaalt.

Kan zeker een interessante optie zijn, maar het is met zo'n giga km-stand wel een risico want juist hetgeen wat er potentieel de brui aan kan geven of ineens erg inkakt is ook gelijk het duurst om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MrFish schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:30:
Na vier vrijwel probleemloze jaren, wilde onze e-Soul vanochtend niet meer opladen. Bij het aansluiten van de laadkabel was er tikkend geluid te horen (filmpje) en slaagde het vergrendelen van de laadkabel niet.

Volgens mij is de oorzaak een brakke 12 V accu. Die was in rust nog maar 12.2 V (hoewel we net met de auto hadden gereden) en zakte tot dik onder de 12 V bij het aankoppelen van de laadkabel, wanneer de vergrendelmotor van de laadpoort zijn werk probeerde te doen.

Even de auto gestart en de spanning liep snel op (~14 V). Daarna met de auto "aan" de laadkabel ingeplugd; het laden begon direct.

Ik heb maar een nieuwe Varta besteld. Het is op zich nog knap dat de originele "Rocket" accu het 4 jaar heeft volgehouden als ik de verhalen hier zo lees.
Helaas: operatie geslaagd maar patiënt niet beter. Morgen even contact opnemen met de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_8sTf-FYQYJhvcD_tQk0F5ptHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gf3J734NpvFPQTk3FYjvLP9A.jpg?f=fotoalbum_large

Nou.. half jaar geen problemen gehad, na twee batterijcel wisselingen en computer wissel, nu weer van 70% naar turtle mode, na een ritje van 10 km...daar gaan we dus weer..

Nu ook maar meteen afstemmen met de rechtsbijstand, en complete accu wissel eisen oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:03
mm.kool schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Is dat niet een vd taxi’s van (het bedrijf van) @Ferry34 .
Nope...we hadden geen witte, ik herken nummerbord ook niet en ik had de hoogste kilometer stand 285.000 maar rijdt nog steeds bij mn vorige werkgever :)

(Ik heb sinds september een nieuwe BMW iX1 bij Connexxion :9 )

[ Voor 8% gewijzigd door Ferry34 op 22-02-2025 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjjlll
  • Laatst online: 05-06 17:42
Ik heb onlangs een zelfbouw Frunk geïnstalleerd in mijn Kia E-soul van 2021.
voor het verhaal en de foto's, zie
https://www.kiaclub.nl/to...ervaring/page/2/#comments

Joep
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste