Dank voor het meedenken! Hij is afgezekerd op 3x 20A, en ik heb de laadpaalinstellingen staan op max 20A (4,6kW) 1-fase laden.MooDyBLueS schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:45:
[...]
Het ligt allemaal aan hoe deze afgezekerd is.
De meeste huishoudens hebben het standaard vastrecht tarief t/m 3x25A. Of het is 1x35/40A als het niet 3-fase is. Punt is: deze vallen beide onder hetzelfde vastrecht. Een stap erboven (meestal gelijk 3x40A) is ineens honderden euros per jaar duurder, dus huishoudens doen dat in 99% van de gevallen niet.
Laadpalen zijn vrijwel altijd 11 kW (3x16A) of 22 kW (3x32A). Mijn Zappi kan tot 22 kW maar door mijn 3x25A huisaansluiting ben ik beperkt tot dat en dus 17 kW. Prima voor onze Tesla Model 3 die met 11 kW kan laden, maar de Kia e-Soul die we hebben is 1-fase en dus 1x32A. Dat is 7,4 kW.
Maar zoals gezegd gaat de huisaansluiting niet boven de 25A en dus is 1x25A de max voor de Kia en dat is 5,8 kW.
Wel is het zo dat omdat we ook zonnepanelen hebben én de Zappi zelf wel hoger afgezekerd is, de Zappi op 7,4 kW de Kia kan laden mits er minstens 1,6 kW aan zonnestroom opbrengst is. Is het meer dan 1,6 kW dan schaalt hij automatisch de netstroom import af en blijft het bij 1x32A totaal.
De Easee Lite ben ik niet bekend mee, maar als het een pure 11 kW lader is én de gebruiksaanwijzing geeft aan dat deze tot 7,4 kW op 1 fase kan laden, dan MOET deze afgezekerd worden op 3x32A minstens, dat is namelijk wat je over die ene fase trekt (32A). Bij mij zit er een 3x40A groep achter.
NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LaK205nrlghmwnZHdMUqNCAh.jpg?f=user_large)
/f/image/BXKrOOzM1DjiBFqWOIlmRxm5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z1pAVDiK0sUyIMbURxPX3yBh.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wnFul6QgndLnwkCr09eS71Oa.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/E1g9dni0mosODLeukR2fcP2o.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/SguGmbt0NjOWYUxMnZ6zVdPr.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gf3J734NpvFPQTk3FYjvLP9A.jpg?f=fotoalbum_large)