Drannelf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 06:43:
Goedemorgen!
Gisteren een koopovereenkomst getekend voor een Kia e-Soul MY2020 (1-fase). Lang getwijfeld of ik niet voor de 3-fase moest gaan, maar het prijsverschil van €4000 was het mij niet waard.
Ik heb dit topic al van begin tot eind doorgelezen de afgelopen dagen, en al diverse waardevolle tips voorbij zien komen!
Vooral de wetenschap dat ik met mijn 3-fase laadpaal + 20A aardlekautomaat waarschijnlijk 4,6KW kan laden i.p.v. 3,7 was ik wel blij mee. En aangezien het een dynamic load balancing paal is (Easee Lite 11kW) kan ik altijd nog voor een 25A aardlekautomaat gaan voor nog een beetje extra laadsnelheid.
De auto staat nog op de Nexen banden, maar ik ben wel zo Nederlands dat ik deze eerst op wil rijden alvorens er stillere banden ondergaan. Ik twijfel nog tussen all-season of zomerbanden. Heb tot nu toe altijd all-season gereden, maar aangezien deze auto behoorlijk wat veiligheidssystemen heeft, en mijn vrouw en ik hele defensieve rijders zijn (aldus onze 98/100 rijscore bij de ANWB veilig rijden verzekering) overweeg ik zomerbanden. Ik verwacht dat die net wat stiller zijn, wat zuiniger en wat langer meegaan. De prijs van de banden is wel even slikken als je van een compacte auto komt. A-merk band richting de €200,- i.p.v. €120,-
TLTR: zomerbanden of all-season banden?
Tijdens mijn zoektocht kwam ik een mooie Kia e-Soul tegen waarbij het Head Up Display vast zat, en een blender geluid maakte bij het drukken op de HUD knop. Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Ik vond het wel slordig dat de dealer dit over het hoofd gezien had.
TLTR: HUD probleem
Ten slotte ben ik heel benieuwd wat de hoogste E-soul km-stand is die iemand ooit is tegengekomen / zelf heeft! Ik las al over een taxichauffeur met een km stand van ver over de 200.000.
Wij hebben in juni 2020 een nieuwe éénfase e-Soul 64kW aangeschaft en die bevalt nog steeds zeer goed.
Inmiddels 110.000km mee gereden, waarvan de eerste 2 jaren 90.000km. Laden met een Wallbox thuis op 20A is prima te doen, snel genoeg want de range is nu nog steeds ruim 400km( begonnen op 455km) dus rijd hem bijna nooit leger dan 40%. Afgelopen zomer nog met het gezin naar Frankrijk afgereisd, 2x een laadstop bij Tesla van ca. 30 minuutjes en totale afstand was 840 km. Goed te doen en na 2,5 uur rijden ben ik meestal ook wel toe aan koffie, benen strekken en de kinderen een broodje of ijsje.
De Nexen zomerbanden hoor je wel maar ik vind ze nog steeds perfect voor deze auto. 1e set achter pas na 90.000km vervangen

, vóórbanden bij 50.000km. Kosten 82 euro per band excl. montage ( doe dat altijd via Pneus banden en dan laten bezorgen bij een bandenhandel in de buurt waar ze voor ca. 10 euro per band een wissel doen). Rij al 40 jaar alleen op zomerbanden, zoek nooit de sneeuw op. En de winterse omstandigheden in Nederland worden steeds minder door verandering klimaat. Maar dat is onze keuze.
Voor extra ruimte ( kofferbak is niet zó ruim) een 500 lt topkoffer gebruikt, prima om 130km/u mee te rijden, gemiddeld verbruik dan 18-20kW op 100km. Normaal 16kW op 100km.
Problemen met HUD nog nooit meegemaakt, hoort gewoon te functioneren zonder vreemd geluid.
7 jaar garantie dus voor ons nog 2,5 jaar te gaan. Deze auto blijft gewoon bij ons. Top aankoop.
Veel succes met jullie aankoop. Qua rijgenot fantastisch. Alleen witte kleur was ik na 3 jaar zat….maar daar is altijd wat aan te doen

. Groet. Hans.