Toon posts:

Het grote Kia e-soul topic

Pagina: 1
Acties:

• mm.kool
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 22:07

Dit topic is bedoeld om ervaringen met elkaar te delen op het gebied van opties, leverdata, bereik, tips & meer.

Configuraties:
  • 39.2kWh ComfortLine
  • 39.2kWh DynamicLine
  • 39.2kWh DynamicPlusLine
  • 64kWh DynamicPlusLine
  • 64kWh ExecutiveLine

[Voor 16% gewijzigd door mm.kool op 20-09-2020 21:06]

• mm.kool
Vorige week onze Kia e-soul Executive Line MY20 (64 kWh) opgehaald. De e-soul MY20 is een korte periode aangeboden in de PL via anwb.nl voor een prima prijs. De (inmiddels toegekende) subsidie gaat daar nog vanaf. De prijs was aantrekkelijk omdat de MY 20 (modeljaar 2020) 'slechts' 1-fase kan laden maar verder is er weinig verschil met de MY21. Omdat we de auto privé gebruiken (ik werk inmiddels niet meer) is dat 1-fase laden geen groot probleem. Thuis een laadpunt laten monteren. Een Blackboxx van DIC laadsystemen. Werkt naar behoren.
De eerste indruk is erg goed. Fijn rijdende auto waar je zo in wegrijdt. Wat rijdt een elektrisch auto toch fijn. Er is al veel over geschreven en gezegd maar ervaar het zelf om je te overtuigen. Over de 'looks' valt niet te twisten ........... wij vinden hem mooi. <3
Omdat ik nog maar 250 km heb gereden kan ik nog geen echte review geven. Dat komt vast nog.

• Borgward
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Wij hebben op 8 september 2020 bij Kia Lease een Kia E Soul MY 2021 besteld. Het betreft een ExecutiveLine uitvoering met de kleur Mars Orange. De leverdatum zal rond januari 2021 liggen. Onze dealer is gevestigd in Leeuwarden.
De keuze voor een E Soul is gebaseerd op uiterlijk - wij vinden het een mooie exclusieve auto - prijs - minder dan de E Niro - en subsidiabel alhoewel hiervoor wel de two-tone optie verviel. Tevens is de HUD een pluspunt.
Twee lange proefritten hebben ons ervan overtuigd deze auto te kiezen en niet bijv. een VW ID3, BMW I3, Opel Ampera of Hyundai Kona. Onze ervaringen zullen wij tzt op dit forum met de andere Soul-rijders delen.

[Voor 22% gewijzigd door Borgward op 10-10-2020 16:18]

• --MeAngry--
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 00:10

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Nog een goede, praktische engelstalige review:
YouTube: My first 2000 miles with the 2020 280-mile Electric Kia Soul EV // J...

Heb nu sinds begin augustus een MY20 ExecutiveLine, ook via de scherpe ANWB/LeasePlan aanbieding, en ben er na 2000km nog steeds erg over te spreken. Het is een auto die een beetje bij je moet passen denk ik, en voor mij doet ie dat enorm. Alle dingen die ik belangrijk vind kloppen gewoon heel goed. Denk aan:
• Praktische ruimte (kofferbak is veel praktischer ook dan je zou denken op het eerste gezicht)
• Detailafwerking in het interieur is heel goed, alles sluit heel mooi aan
• Over kleine details in de werking is goed nagedacht, interieurverlichting en koplampen die los van elkaar een eigen licht/donker trigger hebben en niet aan elkaar zijn gekoppeld. Hemellampjes die je snel los in en uit kunt schakelen, los van de stand van de middenschakelaar. De kofferbak die een losse vergrendeling heeft van de portieren waardoor deze altijd "op slot" zit als je hem dicht doet. En zo heb ik nog een lijst.
• Een niet-standaard vormgeving, de achterkant vind ik niet top, maar de rest vind ik super. Zeker vergeleken met die oersaaie Niro.
• Goed 10,25" infotainment systeem wat rete-snel werkt. Vooral het feit dat het al wordt opgestart vanaf het moment dat je de portieren ontgrendelt is weer zo'n slim detail. Daardoor kun je bijvoorbeeld supersnel CarPlay gebruiken en zit je niet te wachten tot het opgestart is om te kunnen navigeren bijvoorbeeld.
• Lekker hoge zit met veel overzicht en veel mogelijkheden om je zitpositie goed te krijgen. Mensen die graag laag zitten kunnen beter verder kijken. Zicht vanuit de auto is echter super!

Dit zijn maar een paar, voor mij, belangrijke zaken die ik zo kan verzinnen. Verder is het verbruik mij alles meegevallen. Ik heb in deze auto minder moeite een laag verbruik te houden dan in de 40kWh Leaf die ik het jaar hiervoor had.
In de Leaf waren veel van dit soort details ook gewoon niet goed. Zoals een tripcomputer die je iedere keer zelf moet resetten, of een infotainment uit het jaar nul met kartonnen speakers die klinken naar prut. Verder reed die auto heel fijn, en mis ik het e-Pedal wel een beetje, maar het is niet onoverkomelijk.
De e-Soul rijdt net zo fijn, maar de linker flipper ingedrukt houden om te remmen tot stilstand blijft na 2 maanden nog steeds heel onwennig. Daar tegenover staat wel weer de auto regeneratie stand die wel weer heel fijn is. :)

[Voor 6% gewijzigd door --MeAngry-- op 11-10-2020 12:33]

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
-

[Voor 99% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-10-2020 23:13]

• Aomi
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 22-01 15:16
MooDyBLueS schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Misschien een rare vraag, maar hoe wordt er bij jullie met de auto's omgegaan? Even overdreven gezegd: zijn het 120kg wegende bouwvakkers die er met vieze kleding en handen dagelijks instappen en hem afraggen omdat het toch slechts hun bedrijfsauto is of zijn het doorsnee kantoormedewerkers die bij de minste vingerafdrukken op het scherm er al een doekje overheen halen?

Reden dat ik het vraag is dat ik me niet voor kan stellen dat er een enorm verschil in de e-Niro en e-Soul zit op dit gebied, ze verschillen immers ook maar 4k als ExecutiveLine en de e-Niro rijdt al sinds eind 2018 rond en daar heb ik nog geen enkele keer iets over slechte kwaliteit stuur/stoelen voorbij zien komen.
'Grappig' genoeg lees ik in de eerste review die ik aan klik van de E-soul ook iets over snel slijtende stoelen.

https://www.autoweek.nl/r...-soul-executiveline-2020/
Wel beginnen er wat aandachtspunten te komen:
De stoelbekleding van de bestuurdersstoel wordt wat lelijk op de wang. Dat is best vlot hoewel ik weinig spijkerbroeken draag.
Maar om je vraag even te beantwoorden, wij zijn noch bouwvakkers noch kantoormedewerkers. De mensen die van onze afdeling in deze auto's rijden gaan er zuinig mee om, auto wordt vaak gewassen, gestofzuigd en schoongemaakt. Tuurlijk wordt het vermogen wel eens aangesproken (dus ongetwijfeld zullen de banden wel snel aan vervanging toe zijn) maar er is niemand bij die de auto misbruikt. (y)

• MooDyBLueS
-

[Voor 99% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-10-2020 23:10]

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

MooDyBLueS schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:28:
Zijn er e-Soul rijders hier die het LED Pack als accessoire hebben besteld en/of een dashcam?

Deze Pioneer dashcam voor € 389 gemonteerd, met GPS, Wi-Fi, voor+achter camera, parkeermodus, ziet er erg goed uit.

En dit LED Pack voor de e-Soul lijkt me ook wel erg fijn, al lijkt bij dit pack de verlichting bij het voetenruim voor de achterpassagiers te ontbreken, maar die kan wel los besteld worden.
Ik heb alleen de standaard LED upgrade laten doen:
https://webshop.kia.nl/ac...CDYNDE99PLED&modelid=147/

Hier ben ik wel tevreden over, ondanks dat het duur is voor wat je krijgt, maar het is een lease-auto, dus dan laat ik het liever door de dealer doen dan dat ik gezeur achteraf krijg. Sowieso had dit standaard moeten zijn IMHO.

Het enige waar je op moet letten is dat ze de lampjes achter de kleppen niet vergeten te vervangen. Dit heb ik al van meer mensen gehoord en was bij mij ook het probleem. Verder netjes achteraf opgelost, daar niet van. Blijkbaar ging er iets fout met sommige setjes die ze opstuurden, of werden de verkeerde besteld. Ik heb nu in ieder geval nog een setje reservelampjes omdat ze een tweede set hebben moeten bestellen. :P

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De zonneklep inderdaad. Misschien dat sommige mensen daar de oude halogeen lampjes ook fijner vinden omdat het wat natuurlijker licht is. Maar ik moet zeggen dat de LED plafondverlichting het zicht achterin dusdanig verbeterd heeft dat ik het in de voetenruimte nog niet gemist heb.

• mm.kool
Zo de eerste 1250 km zitten er op met onze Kia e-soul Executive Line MY20 (64 kWh). Nog niet heel veel maar voldoende om mijn eerste ervaringen te delen. Overall vind ik het een heel fijn rijdende en zeer complete auto. Er is maar weinig meer te wensen met dit uitrustingsniveau. Hieronder de plussen en minnen:

Plus:
  • Rijdt uiterst comfortabel en (tot 110 km/h) voldoende stil.
  • Zeer compleet
  • Intuïtieve bediening met handige fysieke knoppen.
  • Ruim voor alle inzittenden. Kofferbak voor ons ruim voldoende zeker als je de bodem in de laagste stand zet. Wij zijn met z'n tweeën.
  • Verbruik is heel schappelijk. Ik zit nu op 16 á 17 kWh per 100 km. Ben overigens geen "strepentrekker".
  • Instellingen voor regeneratie zijn top. Je gaat hierdoor nog beter anticiperen en doseren met het stroompedaal. Voor mij is dat extra rijplezier. En natuurlijk de stuurflipper waarmee je de auto zonder remmen tot stilstand kan brengen.
  • Eigenzinnig uiterlijke (is voor mij een 'plus'). Al aantal keren nieuwsgierige mensen om de auto gehad met uiteenlopende reacties over het uiterlijk.
  • Fijne rij assistenten. Ze vergen wel gewenning, vooral de smart cruise control. Maar wat is een adaptieve snelheidsregeling prettig!
  • Zeer uitgebreid en snel reagerend multi-media/navigatie/etc systeem.
  • De UVO app is top. Altijd actuele info over de laadstatus, deurvergrendeling, locatie vd auto e.d. En je auto voorverwarmen of koelen op afstand.......wat is dat handig zeg!
Min:
  • Ik mis een frunk. Daar is ruimte genoeg voor. Gemiste kans van Kia.
  • Lane assist. Minpuntje is dat de auto voor mijn gevoel teveel neigt naar de linker rijbaanstreep. Ik rij liever meer langs de rechter rijbaanstreep.
  • Head up display staat iets te schuin waardoor ik (ben 1.86 m) de bovenste aanwijzingen in het display alleen kan zien als ik mijn hoofd laat zakken. Edit: dit is, na een tip (zie hieronder), inmiddels verholpen. Blijkt eenvoudig instelbaar via het menu.
  • 1-fase laden. Voor mij geen probleem (ik kan thuis laden en gebruik hem alleen privé) maar als je een elektrische auto voor dagelijks (werk-)gebruik nodig hebt is 3-fase handiger. Op de MY21 is dat inmiddels 3-fase geworden.
Tot zover voor nu.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

mm.kool schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:23:
[...]

• Head up display staat iets te schuin waardoor ik (ben 1.86 m) de bovenste aanwijzingen in het display alleen kan zien als ik mijn hoofd laat zakken.

[...]
Ik ben zelf ook 1,86m, en bij mij staat alles in het midden. Je weet dat je de hoogte van de HUD kunt afstellen he? Anders heb je je stoel wel heel hoog staan volgens mij. :P (Of juist laag...? Ik weet het even niet meer. :?)

[Voor 5% gewijzigd door --MeAngry-- op 22-10-2020 14:32]

• mm.kool
--MeAngry-- schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:31:
[...]
Je weet dat je de hoogte van de HUD kunt afstellen he?
Nee dat wist ik niet. Heb het nu gelezen in de handleiding en ga de hoek anders instellen. Bedankt voor de tip!

• Aomi
Wingie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 15:09:
Heeft iemand hier al een update gehad op het entertainment/navigatie systeem? En iets gehoord of UVO phase II (https://nieuws.kia.nl/kia...tures-en-online-diensten/) ook naar onze auto's komt?. Die van mij is van eind Juli dit jaar en phase II was al voor die tijd aangekondigd en zit met smart op wireless carplay te wachten. Inmiddels is de nieuwe stonic hiervan al voorzien.
Ja, op mijn werk is 1 E-Soul voorzien van de nieuwe software en 1 nog van de oude.
Ben er nog niet helemaal over uit welke ik fijner vind. Overzichtelijker is 't er niet perse op geworden vind ik.

• Wingie
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:40
--MeAngry-- schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:59:
Ah ok, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van opnieuw activeren. Hier hebben wel meer mensen last van. Ik vraag me alleen af waar je uit afleid dat het om UVO phase II gaat. Vergeef m’n skepticisme, maar ik heb er nog niemand over gehoord of gezien, dus ik zou niet weten waarom een random Soul er na een software update ineens over zou beschikken. :P

Mocht je de tijd hebben de verschillen eens te laten zien, dan ben ik erg nieuwsgierig, en ik ben niet de enige denk ik. :)

[edit]
Na wat rondkijken lijkt het te gaan om de software update die voor alle Gen5 systemen rond gaat. Ik was me er niet van bewust dat dit phase II wordt genoemd. Ik heb het bestand daarvoor van een Duitse website gevonden. Maar buiten interface updates vraag ik me af of het functies toevoegt.
https://www.autointernati...odule-meer-mogelijkheden/
https://press.kia.com/eu/...eals_new_UVO_Connect.html

• Aomi
--MeAngry-- schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:59:
Ah ok, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van opnieuw activeren. Hier hebben wel meer mensen last van. Ik vraag me alleen af waar je uit afleid dat het om UVO phase II gaat. Vergeef m’n skepticisme, maar ik heb er nog niemand over gehoord of gezien, dus ik zou niet weten waarom een random Soul er na een software update ineens over zou beschikken. :P

Mocht je de tijd hebben de verschillen eens te laten zien, dan ben ik erg nieuwsgierig, en ik ben niet de enige denk ik. :)

[edit]
Na wat rondkijken lijkt het te gaan om de software update die voor alle Gen5 systemen rond gaat. Ik was me er niet van bewust dat dit phase II wordt genoemd. Ik heb het bestand daarvoor van een Duitse website gevonden. Maar buiten interface updates vraag ik me af of het functies toevoegt.
Ik weet niet wat er allemaal veranderd is. Zoals ik al zei is de interface van de navigatie wat veranderd, verder heb ik nog geen grote verschillen kunnen ontdekken.

Ik zal eens kijken of ik er foto's van kan maken, maar verwacht er niet teveel van.

• Aomi
--MeAngry-- schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Dit zijn puur persberichten. In het wild heb ik het nog niet (zelf) gezien, maar ik ben er al achter dat het wel getoond wordt door diverse mensen, maar die maken geen vermelding van een Phase II, vandaar mijn verwarring.
Wat @Aomi zegt klopt wat dat betreft denk ik ook, visueel is het wat opgeleukt (ten goede of niet...) maar echt nieuwe functionaliteit hoef je op een bestaande auto niet te verwachten denk ik, zoals wireless CarPlay. Maar ik laat me graag verassen.

Ben nog aan het twijfelen de update zelf te installeren, want hij is wel op wat Duitse fora te vinden, met als risico dat je alsnog naar de dealer moet als je de boel bricked. :P
Ik heb vandaag vlug even wat foto's geschoten.

https://imgur.com/a/xWSs6my

Zoals eerder gezegd, volgens mij is het alleen optische opsmuk. (voor wie niet bekend is met dit multimediasysteem, eerder waren de kleuren gewoon wit, nu is alles roze/paars, en een hoop tegels zijn veranderd/nieuw/aangepast)
De enige 'nieuwe' features die ik heb kunnen ontdekken zijn dat er nu profielen ingesteld kunnen worden (2 bestuurdersprofielen en een gastprofiel, dit wordt gevraagd bij het starten van de auto) en de natuurgeluiden (zoals regen, golven aan zee, knisperend haardvuur en meer van zulke dingen) maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik Android Auto nog nooit geprobeerd heb (en Apple ook niet omdat ik geen Apple heb).

Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niet uitgebreid ben gaan zitten voor het multimedia systeem sinds de laatste update. Misschien zit er meer in dan dat ik weet. :)

[Voor 5% gewijzigd door Aomi op 04-11-2020 19:00]

• Psycho_Mantis
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

--MeAngry-- schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Dit zijn puur persberichten. In het wild heb ik het nog niet (zelf) gezien, maar ik ben er al achter dat het wel getoond wordt door diverse mensen, maar die maken geen vermelding van een Phase II, vandaar mijn verwarring.
Wat @Aomi zegt klopt wat dat betreft denk ik ook, visueel is het wat opgeleukt (ten goede of niet...) maar echt nieuwe functionaliteit hoef je op een bestaande auto niet te verwachten denk ik, zoals wireless CarPlay. Maar ik laat me graag verassen.

Ben nog aan het twijfelen de update zelf te installeren, want hij is wel op wat Duitse fora te vinden, met als risico dat je alsnog naar de dealer moet als je de boel bricked. :P
Ik heb een Niro (met wide gen5 navigatie) en heb daar zelf de laatste update op gedaan. 2 keer toe al.
Hij doet vooraf de update checken of de data niet corrupt is, dus kans lijkt mij vrij klein dat het mis gaat. Sowieso je auto niet uitzetten tijdens de update.

De update is trouwens geen verbetering. Je raakt de widgets kwijt op het home scherm.

PVoutput

• greatgonzo
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-01 11:00

greatgonzo

schit-te-rend!

goed nieuws.. onze MY21 is binnen en kunnen we volgende week donderdag afhalen!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Appie Heijn schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:49:
@greatgonzo toevallig ook een noorderling? Stond nog een kopie van de mijne klaar voor aflevering

Ik mag de mijne in Drachten ophalen a.s. woensdag. Top service. De levering stond oorspronkelijk gepland voor a.s. vrijdag, echter zit ik dan een week zonder auto. Vandaag is de passat met sjoemeldiesel ri Balkan gegaan >:)

Heb al eens een proefritje van 1500km gemaakt :) Is mij toen erg goed bevallen, dat betrof een MY20 Executive.
[Afbeelding]
Dit is um, de MY21 executive.
uuut het ooooosten hier ;)

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Had hier al een tijdje niet gereageerd, iets meer in het Niro topic met wat vragen, omdat het daar wat drukker is :)

Inmiddels rijden we de Soul een weekje, naar volle tevredenheid. Winterbanden zitten eronder, eerste 800 km is een feit.
Wel missen we de automatische parkeersensoren voor, die moet je dus handmatig instellen. Waarom mag joost weten, sommige gebruikers vinden het fijn omdat je geen spookmeldingen dan krijgt.. ik zou opteren voor standaard aan/uit, maar niet automatisch uit.

Ook wat laadperikelen gehad..
In eerste instantie laadde hij maar met 1 fase 5kw thuis, ipv de beloofde 3 fase 11 kw. Ik kwam erachter dat dat aan de volle batterij lag, want na 2 dagen ging het bij 60% wel goed.

Maar toen hij bij 1 fase ging laden bij een bijna volle batterij, ging de hoofdzekering eruit. Gelukkig bleek het niet te liggen aan een defecte On Board Charger, wat sommige NIRO's hebben, maar een simpele installatiefout. Zo zie je maar, het kan aan van alles liggen, maar niet snel aan de auto :)

Dan nog een tip waar wij ook achter kwamen: de originele rubberen mat die bestelbaar is, is niet passend als je de laadvloer op het onderste niveau heb staan. Dan hangt hij in de wielkassen. Gelukkig kon deze retour en heb ik het geld ervan terug gekregen. In plaats daarvan deze van de Lidl besteld, die gaan we dan op maat snijden

[Voor 13% gewijzigd door greatgonzo op 20-12-2020 15:32]

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:08
@Spirit1707 nou net dat laatste daar ontbreekt het aan. Maar niet hinderlijk ofzo. Ik ben 1.96mtr en kan het prima 7 uur volhouden helemaal natuurlijk met 2x een half uur laden. Ik zou ze een 7.5/8 geven waar de AGR een 9 krijgt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Hier ook prima stoelen.. Het enige dat ik mis met mijn 1.97 is een iets kantelbare HUD.. Die lijkt op koreanen te zijn afgesteld. Ik kan niet alle info zien

O ja, en een knopje om een voorkeurs positie te onthouden op de stoelen.. Dat heeft de Niro wel.. Nu moet ik, als mijn vrouw gereden heeft, weer alles afstellen, en andersom..

[Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 21-12-2020 06:58]

• Appie Heijn
@BartdeK zou mij idd niet verbazen dat die koriaantjes er een paar extra nm en pk in gedrukt hebben.

Heb met oud en nieuw de E-Soul goed kunnen testen met de sprintjes naar de kazerne. Dit gaat toch aanmerkelijk sneller/beter dan met de voorgaande dieselauto, heel hard optrekken met koude motor is niet echt bevordelijk met een diesel.

• Aomi
Appie Heijn schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:06:
Zojuist even wat gratis kWhtjes geladen bij een 300kW fastned lader. De laadperformance viel mij wat tegen,
Start met 40% accu 12 graden accutemp. 40-45kW tussentijds haalde hij 58kW bij 24gr accutemp maar bij 60% zakte hij alweer in naar 42kW en werd de accu ook kouder (19-20gr)

Boven de 70% had ik wel een afname verwacht maar rond de 60% nog zeker niet. Verklaarbaar? Of is er wat aan de hand met de auto cq lader?
Hier hetzelfde 'probleem' hoor. Bij lage temperatuur laadt ie niet meer dan 58kW. Ook onder de 80% batterij.

• mm.kool
Hieronder een leuke video van een enthousiaste e-soul rijder. Het glas is bij deze man altijd half vol. 😀
Roadtrip van ruim 2500 km naar Italië. Wel af en toe ff doorspoelen want hij duurt best lang. Veel gratis laden, weinig laadproblemen en een gemiddeld verbruik van 14,7 kwh voor de hele trip!
Oh ja, hij spreekt duits.

En nog een over een trip van 1200 km van dezelfde persoon met aan het eind wat tips.

[Voor 22% gewijzigd door mm.kool op 24-01-2021 09:20]

• BartdeK
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 23-01 20:58
Onze e-Soul doet hetzelfde. Het lijkt mij dat het de warmtepomp is. Werkt super trouwens. In de winter lekker warm vertrekken en van de zomer heerlijk koel. En hij hoeft daarvoor niet eens aan een laadpaal te staan 😁

2020 e-Soul, 18" Kia Deajeon wielen

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

mm.kool schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:19:
Vraagje:
als ik de e-soul voorverwarm via de app dan maakt de auto (warmtepomp?) een brommend geluid. Hij verwarmd prima en ook stuur en stoel zijn lekker warm. Zodra ik de auto van het slot haal stopt alles. Is dat brommende geluid normaal en/of hebben jullie andere ervaringen?
Dat is normaal ja. Een AC- of warmtepomp zal altijd wat geluid maken.

• Nikki1
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 30-05-2021
Hi!

Wij hebben de eerste 1500 km erop zitten met onze e-soul. 3 februari kregen we hem binnen en we zijn er superblij mee! De vorige auto was een wat oudere auto dus we zijn nog zoekende in alle opties en functies. Leuk om hier te kunnen lezen over jullie ervaringen allemaal. :)
Gr. Nikki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desirestless
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 06-04-2021
Terugkomende op mijn post van 8 feb. 2021 :)
We zijn diezelfde week nog naar de garage geweest want de laadklep wilde niet meer open of dicht...
Ze hebben de laadklep denken we iets aangepast ook al zei de garage dat het niet iets was. De klep klikt nu ook beter open en dicht, lijkt wat dieper te gaan nu. Iets wat voor dat het zo vroor ook het niet zo soepel deed. Denk dat het met het plotselinge diepe vriesweer op is gaan spelen.
Volgende keer een lasdeken misschien maar op de motorkap moeten leggen.
Vorige week 2 updates laten uitvoeren via garage van de fabriek uit.
Als het wat warmer weer wordt wil mijn man wind deflectors op de ramen zetten.
Die hebben we via een omweg besteld ;-D
Over smaak valt niet te twisten maar wij zijn erg blij met ons E-Soul snoepie <3
Het is wel balen dat Kia het beleid heeft gezet om de Kia dealers te verminderen.
Als je lang gezocht hebt naar een garage waar je je goed bij voelt dan is het wel een domper.
Maar voorlopig rijden we er niet minder om :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borgward
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Mooi dat de laadklep het weer goed doet. Wij hebben ook een MY 2021 exemplaar. Ik heb onze Kia dealer in Leeuwarden gevraagd om na te gaan of alle updates correct zijn uitgevoerd, mede gezien de kortsluiting risico´s bij laadpalen. Weet je ook welke updates het bij jullie auto betrof?

[Voor 7% gewijzigd door Borgward op 06-03-2021 08:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

mausy5043 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:26:
[...]

Dat is onfortuinlijk.
Ik had eigenlijk wel een Zappi v2 op het oog voor thuis.

En zie nu dat Zappi afgelopen zomer wel een firmware update heeft gedaan voor de Kia, dus dat zou dan geen probleem meer moeten geven.
hier een Zappi V2, geen probleem bij de MY21

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mm.kool
Zat standaard bij mijn e-soul net als de ‘mennekes’ laadkabel voor de wallbox.

[Voor 137% gewijzigd door mm.kool op 21-05-2021 23:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Snelladers hebben inderdaad hun eigen kabel. Die zijn zo dik, die ga je niet meenemen. ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ruru24
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 15-11-2021
Bonjour (ik woon al 22 jaar in Frankrijk), nieuw op dit forum, nieuw bij Tweakers zelfs. Wij rijden nu precies 1 jaar in de e-soul (model 2020, 64 kWh, inmiddels 25k km) en dat bevalt nog steds uitstekend. Wij laden vrijwel altijd thuis (zelfbouw wallbox). Stroom in Frankrijk wat goedkoper dan in Nederland ('s nachts opladen voor € 0,12 / kWh). Auto privé nieuw aangeschaft. Uitvoering "e-design". Catalogusprijs hier in Frankrijk toen 43000, korting van dealer 3000, subsidie Franse overheid (inclusief inruilpremie oude diesel) 12000, dus voor ons netto 28000. Dan wordt het interessant, 100 km rijden voor minder dan € 2,00 ! 1e onderhoudsbeurt bij 15000 km was minder dan € 100. We rijden vooral lokaal kleinere wegen, weinig snelweg. Grootste afstand op 1 dag tot nu toe 600 km. Dan moet er dus onderweg geladen worden, en dat is in Frankrijk nog wel een probleem (snellader vinden). Van te voren goed uitzoeken. Maar daar wordt aan gewerkt (zeggen ze....).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BartdeK
Van de week heb ik de batterij van de e-Soul eens naar 100% opgeladen. We moesten een paar 100km rijden en het was al meer dan 5 maanden geleden dat de batterij helemaal vol was geladen. Het lijkt me ook wel goed om dat af en toe te doen om te zorgen dat de cellen mooi gebalanceerd worden. Natuurlijk een beetje uitgemikt dat de accu 100% vol was kort voordat we vertrokken. Ik was blij verrast met de range die we te zien kregen met een volle accu, 491 km. Natuurlijk is dit ook afhankelijk van rijstijl, temperatuur, veel snelweg of binnendoor, etc. maar het is toch tof om te zien dat de auto na bijna 1,5 jaar en iets meer dan 21.000 kilmeters nog ruim boven de opgave haalt. Ik ben blij :)

[Voor 0% gewijzigd door BartdeK op 16-07-2021 21:01. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
@mm.kool op mijn e-Niro gaat de airco ook in eco-mode en blaast minder koud als je de drive modus in eco hebt staan. Dit kan je ook instellen voor de normale en sport modus.

Wellicht ook nog even checken? Setup -> Voertuig -> <Naam Rijmodus>

[Motor: BMW R1200GSA 2015] - [Auto: Kia e-Niro 64kWh Executive MY19] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• BartdeK
Hans N schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:17:
Na al ruim 3,5 jaar in een Hyundai Ioniq 28kwh te hebben rondgereden, vanmiddag nieuwe bedrijfsleaseauto besteld: Kia Soul Executive 64 kwh zonder warmtepomp in de kleur Mars-Orange.

De executive omdat ik gewend ben geraakt aan de veiligheids-extras zoals blinde heok detectie en achterkruisend verkeer.

Geen warmtepomp omdat ik dat wel uit de grotere accu haal en ik prijs nog binnen mijn leasebudget te houden en met 16% bijtelling te maken heb. Contract start per 7 april 2022.
Gefeliciteerd Hans! Goede keuze en wij vinden het een fijne auto.
Die detectie voor achterkruisend verkeer heeft me al vele malen gewaarschuwd voor iets wat ik niet had gezien. Er zit wel een klein addertje onder het gras en dat zit in mezelf. Doordat de achterkruisend verkeer detectie zo goed werkt, ga ik er meer op vertrouwen en wellicht minder goed (achteruit) kijken en dat is dan weer niet de bedoeling. Ik heb nog niet meegemaakt dat de detectie iets heeft gemist maar dat is geen garantie dat dat niet kan natuurlijk.

Alvast veel plezier met de Soul!

• Appie Heijn
Terug van 1,5 week vakantie naar Ligurië (Italië). We hebben met z'n 4'en (2 jonge kinderen) 4250km afgelegd. Verder geen bagage box of dakkoffer gebruikt. Wel de auto "getuned" zie foto.

Wat is opgevallen in positieve zin:
  • Om de 3 uur een 30 minuten laden en daarmee pauzeren is heerlijk.
  • De ingebouwde NAVI is erg goed! Qua instructies op beeld ga je niet snel beter vinden, ook verkeersinformatie en daarmee het omzeilen van files is erg goed.
  • Wat een ontzettend fijne reisauto, stoelen top, wat een ruim interieur, fantastische audio, voldoende USB aansluitingen met ook voldoende (totaal)laadvermogen, ruime en praktische kofferbak.
  • Ionity levert ondanks de prijs wel een ontzettend goede borging qua laden, zowel qua snelheid, beschikbaarheid als services rondom de laders.
  • De E-Soul is erg spaarzaam qua verbruik, vooral in de bergen, heenweg (overdag met redelijk wat verkeer) hebben we 110-120 op de snelwegen gereden, terugweg, hoofdzakelijk 130 met af en toe wat uitschieters naar boven wanneer ik op de linkerbaan reed.
Minder positief:
  • Nogal wat laadpassen mee en gebruikt, zie hier,
  • De hulpsystemen zijn heel goed van Kia, alleen de lane-assist raakt in Duitsland bij de wegwerkzaamheden met gele en witte lijnen af en toe overstuur, meestal zette ik het daar uit.
  • De ingebouwde navi is erg goed te noemen echter qua oplaadvoorstellen (zoals bvb Tesla) is het echt een tekortkoming, althans ik kom er niet achter. Ik zou graag willen dat hij op voorhand al een oplader voorstelt op circa 10-20% van de verwachte actieradius. Of rond dit percentage pas met een voorstel komt is ook prima.
  • ABRP, qua routering prima, echter enorm zwaar voor je telefoon (iphone 11 pro), de OBD dongel welke in de E-Niro wel werkt, werkt in de E-Soul erg matig (valt vaak uit), in de toekomst ga ik alleen voor vertrek even kijken wat hij voorstelt qua route, ik rij voortaan met de ingebouwde navi. Flitsmeister op de telefoon nog voor de flitsers en andere gekkigheid.
Tips:
  • Probeer een hotel te boeken met laadvoorziening (=>11KW) dat scheelt je gewoon weer een dik half uur "reizen".
  • Stel behalve je evt hotel overnachting geen tussenpunten in in je navi (voor het laden bvb), dit had ik wel gedaan en veroorzaakte bij mij dat ik tot 2x toe behoorlijk in de file kwam, omdat hij het tussenpunt(lader) als verplicht te bezoeken behandeld, beter bekijk je op 150km actieradius even wat een geschikt laadpunt is langs je route zodat je met 15-20% aankomt bij een snellader.
  • Wanneer je een snellader in de buurt van je vakantiebestemming vaak gebruikt, kijk dan even de minder voor de hand liggende apps/kaartjes even na wat het goedkoopst is, ik kwam erachter dat de Bosch Charge My EV app op een bepaalde lader €0,40 koste, goedkoper dan de passen die ik meestal gebruik.
Gebruikte passen/apps:
  • ABRP (laadpunten op route)
  • Chargeprice (welke pas/app is het goedkoopst om te laden), niet waterdicht maar toch handig.
  • Chargemap staan soms laders op die je niet in andere apps ziet
  • Plugshare staan soms laders op die je niet in andere apps ziet
  • Maingau: Ionity laden Zwitserland en Italië
  • EWE GO, DC laden Duitsland
  • EV Way, alle niet Ionity DC laders in Italië
  • Shell New Motion, soms goedkoper dan andere bij AC laden
  • Bosch ChargeMyEV af en toe veel goedkoper qua laden
Voor:

Na:

Verlengsnoer
Granny lader
Type 2 kabel
Gevarendriehoek
Verbandtas
Goed bereikbaar en de kofferbakvloer kan permanent in de laagste stand.

[Voor 17% gewijzigd door Appie Heijn op 14-08-2021 20:45]

• Appie Heijn

• mm.kool
Mijn vakantie ervaring met de e-soul staat hier: mm.kool in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

• Appie Heijn
MooDyBLueS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:12:
[...]
Maar dan over de pasjes/apps: ik heb nu Shell Recharge, Plugsurfing, Ionity en Fastned en wij gaan in oktober nog een weekje naar Duitsland (700 km) dus 1 of 2x laden zal genoeg zijn. Denk je dat dat genoeg is? Had je al je pasjes echt nodig of was het om zekerheid te hebben en/of steeds de goedkoopste te kunnen kiezen? Met andere woorden: hoe vaak heb je meegemaakt dat een pasje het niet deed?

Daarnaast heb ik nog een algemene vraag: wij zijn heel tevreden met onze e-Soul, maar één ding merken we wel en dat is dat de vering/demping wat te wensen overlaat. Nu komen we van een Lexus UX 250h, die subliem was en nog hoger op de poten stond, dat helpt.

Maar toch voelen veel drempels aan alsof de auto het gewoon niet goed aankan. Paar voorbeelden:
- Broodjes moet je echt met 10-15 km/u overheen en voelen dan nog heftig, de auto wordt echt omhoog geduwd en komt dan weer naar beneden (deint niet door overigens, dus geen lekke dempers). Met de UX maar ook de 2 andere Lexussen (IS 300h en CT 200h) en zelfs onze Aygo (huidige generatie) gaan daar lichtvoetiger mee om. Aygo is natuurlijk bijna de helft van het gewicht slechts, maar de UX 250h is praktisch even zwaar net als de IS 300h. Ok, het zijn Lexussen en geen Kia, maar toch.
- Drempels op 60-80 wegen heb ik met alle vorige auto's nog nooit voor hoeven afremmen (in ieder geval die bij ons op de wegen die we vaak rijden) en zoef je over heen. Tuurlijk voel je de drempel, maar het hele gezin (kids en vrouw) klagen over dat ik te hard over de drempels ga, terwijl ik gewoon de toegestane snelheid rijd. 15-20 km/u afremmen maakt het veel draaglijker, maar dan heb je continu een auto in je kont zitten die zich ongetwijfeld afvraagt waarom ik afrem. Het zijn immers flauwe drempels. Overigens is op deze drempels de Aygo vergelijkbaar, maar ja... dat is een koekblik van een auto. ;)
- Woonwijk drempels zijn qua opzet vergelijkbaar met de 60-80 drempels, maar uiteraard met een heftigere ophogingen en ook hier geldt dat met de vorige auto's het geen probleem was om gewoon met 35 km/u op de teller over de drempels te gaan, maar de Soul krijgen we elke keer het gevoel dat het net te hard ging en 25 km/u voelt dus aan als een veiligere snelheid.

Ik snap dat er twee kanten aan het verhaal zullen zitten: ten eerste zal het misschien een kwestie van aanpassen zijn, al hebben we dat wel al gedaan en blijf je toch vaak verrast worden ondanks dat je al meer dan gebruikelijk afremt. En daarnaast vind ik het gewoonweg niet prettig omdat elke ID.3, Corolla en 1-serie je gewoon in de kont zit te duwen en dat dus bewijst dat zij er allemaal (net als onze vorige auto's) zonder problemen overheen kunnen. De andere kant is mogelijk verwend zijn geraakt met de Lexus ophangingen en ik snap dat een Kia eerder vergelijkbaar is met een Toyota dan een Lexus, maar ook de Corolla en C-HR ken ik erg goed en daar herken ik dit gedrag ook niet.

Onze e-Soul 64 kWh heeft overigens de standaard 17" velgen, dus geen upgrade die het probleem wellicht zou verergeren.

Nu vraag ik me af of dit wel normaal is voor de e-Soul of dat jullie ervaringen anders zijn. Als jullie ervaringen anders zijn, wil ik namelijk met de dealer afspreken om eens een demo auto mee te nemen en diezelfde wegen te gaan rijden om te kijken of ik verschil merk en zo ja kijken wat er qua garantie te halen valt. Aan de andere kant: na 23.000 km op de teller kan ik me niet voorstellen dat er versleten dempers/veren onder zitten en zou het wellicht interessant kunnen zijn om bij een gespecialiseerd bedrijf er stevigere exemplaren onder te laten monteren.

En dan is de vraag: waar vind ik dat soort bedrijven? Ik kom met name bedrijfjes tegen gericht op tuning en sportauto's, vaak staat Kia niet eens tussen hun merken genoemd.
Voor snelladers in Duitsland of eigenlijk Europa zou ik Maingau aanbevelen, die zijn doorgaans ongeveer 5 euro per laadbeurt goedkoper. Je kan ook overwegen om 1-2x bij een supermarkt gratis te laden. Qua dekking heb je al zat aan je genoemde passen. EVWay komt ook vaak in de buurt van de maingau prijzen, app kan je zo even checken.

Mbt je vering/demping verhaal klinkt heel herkenbaar, ik ben namelijk ook brandweervrijwilliger, wanneer de pager gaat liggen er ook een aantal behoorlijke obstakels in de weg van mijn huis naar de kazerne. Die kon ik met de passat (2009) veel harder nemen. Met de E-Soul voelt dit gewoon niet goed (om net zo hard te gaan), de E-Soul compenseert het snelheidsverlies wel weer gelukkig door z'n snelle optrekken. Netto ben ik met de E-Soul een stuk sneller @ kazerne en ik hoef ik ook niet wakker te liggen van het jakkeren met koude motor.

Samengevat denk ik dat de vrij straffe vering met het relatief hoge gewicht te maken heeft, volgens mij speelt het ook mee dat Kia een niet al te ingewikkelde ophanging heeft gebruikt wanneer je het bvb vergelijkt met een VAG EV of een Tesla. Ik stoor mij er inmiddels niet meer aan, ben er aan gewend, ondanks dit kleine puntje is de E-Soul erg comfortabel en praktisch.

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23-01 19:51
MooDyBLueS schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:35:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen één nieuw item benoemd zie worden. Is de UK misschien net zo modeljaar-geil als de VS waarin ze nu al rondrijden in een MY22 (ongeacht auto/merk), om maar het idee te hebben dat je in het allernieuwste rijdt.

Het enige verschil wat ik heb kunnen ontdekken is de nieuwe KIA logos rondom en 2 nieuwe kleuren. Verder lijkt er met name geschoven te worden met uitvoeringen.
Ze rapporteren een grotere kofferbak: van 285l naar 315l, maar dat lijkt me sterk want het was volgens mij altijd al 315l.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• Appie Heijn
cville schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:57:
Blijft over als enig verschil dat ik heb kunnen ontdekken: het logo.

Leve de vooruitgang!
The Kia Soul EV boasts 100kW DC rapid charging capabilities, meaning that if you can find a fast enough charging point you can top up the battery from 10-80% in just 47 minutes.
Die 100kW lijkt af te wijken echter verwacht ik aan de hand van 47 minuten wel “maar” maximaal 77kW.

• Aomi
MooDyBLueS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:12:
[...]
Daarnaast heb ik nog een algemene vraag: wij zijn heel tevreden met onze e-Soul, maar één ding merken we wel en dat is dat de vering/demping wat te wensen overlaat. Nu komen we van een Lexus UX 250h, die subliem was en nog hoger op de poten stond, dat helpt.

Maar toch voelen veel drempels aan alsof de auto het gewoon niet goed aankan. Paar voorbeelden:
- Broodjes moet je echt met 10-15 km/u overheen en voelen dan nog heftig, de auto wordt echt omhoog geduwd en komt dan weer naar beneden (deint niet door overigens, dus geen lekke dempers). Met de UX maar ook de 2 andere Lexussen (IS 300h en CT 200h) en zelfs onze Aygo (huidige generatie) gaan daar lichtvoetiger mee om. Aygo is natuurlijk bijna de helft van het gewicht slechts, maar de UX 250h is praktisch even zwaar net als de IS 300h. Ok, het zijn Lexussen en geen Kia, maar toch.
- Drempels op 60-80 wegen heb ik met alle vorige auto's nog nooit voor hoeven afremmen (in ieder geval die bij ons op de wegen die we vaak rijden) en zoef je over heen. Tuurlijk voel je de drempel, maar het hele gezin (kids en vrouw) klagen over dat ik te hard over de drempels ga, terwijl ik gewoon de toegestane snelheid rijd. 15-20 km/u afremmen maakt het veel draaglijker, maar dan heb je continu een auto in je kont zitten die zich ongetwijfeld afvraagt waarom ik afrem. Het zijn immers flauwe drempels. Overigens is op deze drempels de Aygo vergelijkbaar, maar ja... dat is een koekblik van een auto. ;)
- Woonwijk drempels zijn qua opzet vergelijkbaar met de 60-80 drempels, maar uiteraard met een heftigere ophogingen en ook hier geldt dat met de vorige auto's het geen probleem was om gewoon met 35 km/u op de teller over de drempels te gaan, maar de Soul krijgen we elke keer het gevoel dat het net te hard ging en 25 km/u voelt dus aan als een veiligere snelheid.

Ik snap dat er twee kanten aan het verhaal zullen zitten: ten eerste zal het misschien een kwestie van aanpassen zijn, al hebben we dat wel al gedaan en blijf je toch vaak verrast worden ondanks dat je al meer dan gebruikelijk afremt. En daarnaast vind ik het gewoonweg niet prettig omdat elke ID.3, Corolla en 1-serie je gewoon in de kont zit te duwen en dat dus bewijst dat zij er allemaal (net als onze vorige auto's) zonder problemen overheen kunnen. De andere kant is mogelijk verwend zijn geraakt met de Lexus ophangingen en ik snap dat een Kia eerder vergelijkbaar is met een Toyota dan een Lexus, maar ook de Corolla en C-HR ken ik erg goed en daar herken ik dit gedrag ook niet.

Onze e-Soul 64 kWh heeft overigens de standaard 17" velgen, dus geen upgrade die het probleem wellicht zou verergeren.

Nu vraag ik me af of dit wel normaal is voor de e-Soul of dat jullie ervaringen anders zijn. Als jullie ervaringen anders zijn, wil ik namelijk met de dealer afspreken om eens een demo auto mee te nemen en diezelfde wegen te gaan rijden om te kijken of ik verschil merk en zo ja kijken wat er qua garantie te halen valt. Aan de andere kant: na 23.000 km op de teller kan ik me niet voorstellen dat er versleten dempers/veren onder zitten en zou het wellicht interessant kunnen zijn om bij een gespecialiseerd bedrijf er stevigere exemplaren onder te laten monteren.

En dan is de vraag: waar vind ik dat soort bedrijven? Ik kom met name bedrijfjes tegen gericht op tuning en sportauto's, vaak staat Kia niet eens tussen hun merken genoemd.
Ik herken me er totaal niet in. Mijn CT200h is juist enorm stug geveerd en daarmee kan ik de drempels helemaal niet hard pakken. De e-soul van mijn werk (eerste generatie) gaat juist heerlijk over de drempels heen. Je moet het niet te gek maken natuurlijk, maar over het algemeen kan ik ze harder pakken dan met de CT.

Ik weet niet of er verschil zit tussen de eerste generatie en de latere bouwjaren.

• Aomi
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:37:
[...]

Er zit inderdaad wel verschil in, sowieso was er al vrij snel na de 2011 en vroege 2012 bouwjaren CT 200h een aanpassing in het onderstel, de eersten waren té stug geveerd ook volgens Lexus. Daar is zelfs een intern technisch bulletin over die op internet gewoon te vinden is.

Daarnaast heb je te maken met F-Sport onderstellen die ook weer wat stugger geveerd zijn dan alle andere uitvoeringen. En ik heb dan een late 2012 gehad, ik heb ook weleens de 2016 facelift meegehad en die veerde juist weer wat beter dan mijn eigen CT.

Maar goed, ik kijk het wel even aan en desnoods ga ik er tzt wel andere vering/demping onder leggen of eerst eens bij de dealer een proefrit met een andere maken om te kijken of ik verschil merk. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat ze na 23.000 km al versleten zijn.
Oh ja, dat weet ik. Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet weet of er verschil in demping/onderstel zit tussen de eerste bouwjaren Esoul en de latere.

• MooDyBLueS
Aomi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:39:
[...]

Oh ja, dat weet ik. Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet weet of er verschil in demping/onderstel zit tussen de eerste bouwjaren Esoul en de latere.
Ah op die manier. Dat weet ik eigenlijk ook niet. De dealers hebben telkens gezegd dat 3-fase het enige verschil is en dat latere modellen van de 3-fase uitvoering leverbaar werden met schuifdak bijv, maar nooit iets over demping/onderstel gehoord. Ik kan het eens navragen.

En om mijn eerder ervaring nog even iets meer te duiden: ik kan ook wel hard over drempels, alleen ervaren wij dat niet als comfortabel. Het is een vrij grote veerweg die de Soul maakt en daardoor wordt je dus eerst flink in je stoel gedrukt om er daarna flink 'uitgeduwd' te worden. Het is dus meer de hele auto die omhoog en omlaag gaat, terwijl mijn Lexus ervaring is dat daar de hele auto vlakker blijft en het juist de wielen en dus vering is die naar binnenkomt en het voor je opvangt.

[Voor 31% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-08-2021 10:47]

• Aomi
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Ah op die manier. Dat weet ik eigenlijk ook niet. De dealers hebben telkens gezegd dat 3-fase het enige verschil is en dat latere modellen van de 3-fase uitvoering leverbaar werden met schuifdak bijv, maar nooit iets over demping/onderstel gehoord. Ik kan het eens navragen.

En om mijn eerder ervaring nog even iets meer te duiden: ik kan ook wel hard over drempels, alleen ervaren wij dat niet als comfortabel. Het is een vrij grote veerweg die de Soul maakt en daardoor wordt je dus eerst flink in je stoel gedrukt om er daarna flink 'uitgeduwd' te worden. Het is dus meer de hele auto die omhoog en omlaag gaat, terwijl mijn Lexus ervaring is dat daar de hele auto vlakker blijft en het juist de wielen en dus vering is die naar binnenkomt en het voor je opvangt.
Na vandaag weer even een rit gemaakt te hebben begrijp ik helemaal wat je bedoeld.
Ik denk dat het de combinatie hoog gewicht + hoog op de poten is.

Met name de achterkant wordt soms inderdaad omhoog gelanceerd.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Stond bij mijn MY2020 gewoon in de prijslijst:
Laadkabel type 2 voor publiek laden (5 meter)*
Bij de MY2021 ook.

[Voor 9% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-09-2021 11:30]

• cville
MooDyBLueS schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:26:
@cville Ik begrijp dus dat je de auto achteruit onder je carport rijdt en de achterklep open wilt doen voor het droog de boodschappen eruit halen. Ik vraag me echter af: is 8 meter dan echt nodig? De auto is zelf 4,2m lang en wij hebben tegenwoordig een Zappi met 6,5m vaste kabel die in de hoek op de muur gemonteerd zit. Als we de auto met de neus eerst op de parkeerplek zetten, hebben we 1 meter nodig, maar ook als ik de auto achteruit parkeer kan ik prima met de 6,5m kabel uit de voeten (hou nog zelfs ±1m over) én kan de achterklep nog prima open.

Je moet het in ons geval zo zien: auto met neus eerst ingeparkeerd = Zappi zit rechtsvoor op de muur, auto met de achterkant eerst ingeparkeerd = Zappi zit linksachter op de muur. Het enige scenario wat nog minder ideaal is, is rechtsachter (tov de Soul) omdat de laadplek links in de neus zit, maar ook dat zou ik met 6,5m kabel gewoon redden.

Nu weet ik niet of er 8m kabels zijn, maar sowieso krijg ik wel het idee dat je laadpaal gewoon niet ideaal geplaatst is, want als je 2-3m meer moet overbruggen dan de meeste laadkabels en palen standaard aanbieden, dan zou ik toch echt eens kijken of die niet verplaatst kan worden. Desnoods op een paaltje halverwege je parkeerplek, dan zit je ook als je straks een EV6 zou hebben die de laadpoort achter heeft zitten, nooit verder dan pakweg 3 meter.
Bedankt voor het meedenken. Het lijkt me het gemakkelijkst als ik je de situatie op schaal laat zien. Het is geen optie voor mij om de vloer van de carport open te breken of een kabel op de linkermuur te bevestigen. De binnenkabel ligt er inmiddels. Als je met deze keuzes in gedachte, een betere oplossing ziet, dan graag.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• cville
JeroenE schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:08:
[...]
Beter is subjectief, zeker als je al een heel eind met aanleggen bent.

Als je niet via de vloer kan, kan je misschien wel via het dak van de carport?

Dat ziet er wellicht minder mooi uit, maar het ligt er natuurlijk ook aan of je dat erg vindt of dat je de functie dan toch net iets belangrijker vind. Het hoeft natuurlijk ook niet enorm lelijk te zijn, maar een kabel over het plafond van je carport krijg je dan wel.
Ik heb in deze woning veel moeite gedaan om alle kabels uit het zicht te houden. Ik denk dat ik aan dat principe vast houd :)

• cville
MooDyBLueS schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:38:
[...]

Vraagje: waar begint de kabel nu eigenlijk voor jou? Is dat de muur waar ik 130V zie staan en zit daar je laadpaal? Of is het de complete oranje lijn?
De kabel begint bij het hier als oranje vlakje getekende socket. De 130V staat voor 130cm verticaal, de hoogte van het socket. Als ik de maten in de tekening optel (tekening is op schaal), kom ik toch echt op 792cm plus het stukje omlaag vanaf de grond naar hoogte socket in de auto. Mogelijk is het iets minder omdat de kabel niet haaks naar beneden hangt maar veel zal dat niet schelen.
Want als het vanaf de 130V gemeten is, dan heb je echt geen 8m nodig. Bij ons zit de laadpaal met 6,5m kabel naar jouw plattegrond vertaald op de buitenmuur bij de rode kast aan de rechterkant. Dan staat de auto wel wat meer naar rechts tov jouw plattegrond, maar op die manier houd ik als ik de auto net zo orienteer als jij zo'n 1,5-2 meter over. Ik heb niet gemeten, maar als je laadbox zit waar die oranje streep op de muur bij 130V staat, dan verwacht ik dat je met 6 tot 6,5m exact uitkomt.

Verder zou ik ook geen andere oplossing weten behalve bij het laden de auto met de neus naar voren in de carport te zetten.

Er zijn overigens wel genoeg 3-fase 32A kabels (ook als je nu net als ik een 1-fase e-Soul zou hebben, zou ik toch gelijk een 3-fase kabel kopen voor later) in 8 of 10 meter zelfs en zo duur zijn ze niet:
https://www.laadkabeldiscounter.nl/laadkabel-type-2-32a/
Bedankt voor de tip; ik koop in ieder geval pas een kabel als ik de auto heb.

• Aomi
Dorhout schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:45:
Kan de driefasenlader nog worden ingebouwd in de oudere modellen?
Nee, een poos terug heb ik navraag gedaan bij de Kia dealer (met de mededeling 'stel dat geld geen rol speelt') maar het antwoord was dus nee.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
cville schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:15:
Ik heb in deze woning veel moeite gedaan om alle kabels uit het zicht te houden. Ik denk dat ik aan dat principe vast houd :)
Is het dan niet gewoon handiger voor die paar keer dat je andersom parkeert om je boodschappen droog uit te laden daarna je auto weer in te stappen en hem even om te draaien zodat hij weer op de "normale" manier staat?

Dan hoef je niets aan te passen en heb je ook geen lange kabel nodig.

• Aomi
Ja, je kunt deze melding zelf resetten. Bij stilstand door de menu's scrollen op het scherm bij de KM teller. Ik weet niet hoe het heet, maar ergens onderaan staat een mogelijkheid om de interval te resetten.

• Aomi
Elsido schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:49:
[...]

Weet iemand of het mogelijk is om een 2019 E-Soul uit te rusten met de 3 fase laden? Gevoelsmatig praten we hier over een uitwissel actie van een stuk elektronica.
Zoals ik al eerder schreef in dit topic; dit heb ik eens nagevraagd bij de Kia dealer onder het mom van "maakt niet uit wat het kost" maar het antwoord was helaas dat het onmogelijk was.

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Voor mij is dit ook het enige kritiekpunt aan de auto ten opzichte van de Leaf die ik daarvoor had. De e-pedal daarvan werkte echt geniaal en gebruikte ik vrijwel altijd binnen de bebouwde kom. Het regeneratief afremmen op de e-Soul heb ik altijd op stand 1 staan. De Auto-stand reageert te wispelturig, remt soms veel minder dan ik verwacht en gaat de andere keer ineens vol in de rem hangen voor een stilstaande auto een kilometer verderop. (Bij wijze van…) En stand 2 en 3… tja, ik blijf niet flipperen, dat voelt gewoon onnatuurlijk op de een of andere manier.

Bij de Leaf zette ik e-Pedal eigenlijk automatisch uit als ik de snelweg op ging, en weer aan als ik de afrit op reed. Bij de Soul ben ik gewoon terug gevallen op remmen, maar ergens voelt dat wel als een achteruitgang.

Verder is de auto op letterlijk alle fronten fijner. Ik blijf me vooral verbazen over het verbruik. Het is echt zoveel beter als bij de Leaf destijds. Toen zat ik vaak richting de 20kWh per 100km in de koudere maanden. En nu als het ‘s ochtends bijna vriest zit ik rond de 18kWh met een auto die voor m’n gevoel qua vorm veel minder efficient is.

• Ferry34
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 18:53
greatgonzo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:48:
[...]

Die Aiways blijft er mooi uitzien, maar dat vond ik van de MG ZS destijds ook. Tot we in de soul reden.. Daarmee merkte je het verschil in rij-comfort.
Helemaal waar!
Ook is de accu maar 59 kWh terwijl die door zijn grote meer verbruikt dan en Soul.

Echter ze kwamen bij ons als vervanging van 5 BYD die een dramatische actieradius hebben en voor het werk als taxi is de grootte van zo'n aiways erg lekker.

Ik zei echter ook meteen voor "maar" €7000 extra heb je een een id4 met dezelfde grootte en binnenruimte maar dan heb je ineens 3-fase AC laden en n 77 kWh accu!

Kwaliteit en beschikbaarheid dealers en onderdelen zijn bij Volkswagen natuurlijk ook top.

• MooDyBLueS
@Elsido Wij ook. Wordt met name doordeweeks door mijn vrouw gebruikt met 20 km enkele reis woon-werkverkeer. En daarnaast in het weekend heel wisselend.

Verbruik is op dit moment inclusief steeds vaker alvast lekker voorverwarmen (zonder op de oplader te staan) zo'n 19 kWh/100 km, dus realistisch inderdaad 380 km.

Die achteruitrijcamera is inderdaad snel vies, dat geldt voor de hele achterkant merk ik. Ik heb al in de Kia webshop naar spatlappen gekeken, maar degenen die daar staan zijn niet geschikt voor auto's met het SUV pack. Dus ik ga eens de dealer een mailtje sturen met de vraag of ze die wel hebben, alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar. Dit is echter wel het grootste nadeel van deze vorm merken we inmiddels.

Was vorige week in het weekend nog naar de wasstraat op 2 km afstand gereden, op de terugweg gewoon rustig gereden maar het had geregend dus nat asfalt en thuisgekomen zat de achterkant alweer vol met kleine vieze spettertjes. Dat had ik bij onze vorige Lexus UX niet, daar was het alleen de bumper zelf, dus zo'n sterk aflopende daklijn heeft wel enig praktisch nut. :P

Als ik merk dat de camera vies is, haal ik bij uitstappen even snel mijn vinger eroverheen en dan is het meestal weer een paar dagen prima.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Elsido schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 15:20:
Heb sinds kort de E-Soul. Welke afstand halen jullie gemiddeld in het najaar/winter?

Ik haal nu iets van 380 km.

En hoe is jullie ervaring met de achteruitrijcamera die is bij mij na 1 ritje door de polder al dusdanig smerig dat ie onbruikbaar is voor inparkeren.

Verder tot nu toe super fijne auto om mee te rijden.
Vorige winter gemiddeld 370-390; bij woon-werkverkeer waarbij ik gemiddeld 90 km/u rij

En die achteruitrijcamera:

https://camwipe.com/

Ik heb geen idee of dit ook op de soul kan..

[Voor 8% gewijzigd door greatgonzo op 26-11-2021 15:54]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:01:
@greatgonzo Leuk bedacht concept. Alleen gaat die op de e-Soul niet werken helaas. Daar zit de camera naast de greep in de achterklep, direct boven de kentekenplaat.
kijk, nooit zo op gelet.. had naar buiten kunnen lopen om te checken, maar het regent hard :P

• Aomi
MooDyBLueS schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:01:
[...]

UVO Connect app -> More -> Select Vehicle -> Your Vehicle -> e-Soul -> Share Car / Shared Car Settings

Je kan wel degelijk meerdere bestuurders aan 1 auto koppelen. Wat ik alleen niet weet, is hoe de app met meerdere auto's omgaat, want wij hebben maar 1 Kia e-Soul. Dus als je 5 auto's en 10 bestuurders hebt en iedere bestuurder tot elke auto toegang moet hebben. Er lijkt wel iets te staan om je auto te kiezen die je op dat moment wilt bedienen, maar ik denk wel dat je dan goed bijv. kenteken en/of kleur moet vermelden in de naam en dan nog is de kans groot dat iemand per ongeluk de verkeerde auto selecteert.

[...]

Gelukkig heb je altijd nog RCTA als je een ExecutiveLine hebt, wat volgens mij 90% van de e-Soul eigenaren kiest. Ik heb best vaak dat ik nog niet eens gekeken heb, de auto alvast in achteruit zet, met voet op de rem en dan wil gaan kijken uiteraard, maar dat de auto al piept en mij waarschuwt van welke kant er een fietser, voetganger of auto komt. Ideaal. Dan is een wazig beeld ineens wat minder erg, maar ideaal is het zeker niet.

Aangezien het zulke grote kijkhoeken heeft, volgens mij 160-170 graden, is het ook niet echt mogelijk om er een soort beschermingskapje omheen te maken.
Ja dat is 't hem dus juist. Wij hebben inderdaad 2x zoveel bestuurders als auto's :+
En soms weet ik aan het begin van mijn dienst nog niet welke auto ik mee ga nemen. Ik kijk terplekke altijd welke een volle (of de meest volle) accu heeft en die neem ik mee. Ik kan mijn telefoon wel aan auto 1 koppelen (en zien hoe vol de accu is) maar als auto 2 (waar ik niet mee gekoppeld ben) een vollere accu heeft neem ik die uiteraard mee.

Dat RCTA werkt inderdaad echt goed. Die heeft bij mij al meerdere keren een (bijna) aanrijding weten te voorkomen met fietsers _/-\o_ _/-\o_

• mm.kool
Voor het eerst aan de snellader bij Tesla. De laadkabel van de supercharger is kort vanwege de laadklep die bij Tesla links achter zit. Maar met de Soul ging het net. Klein beetje op/over de streep van het vak. Het alternatief is het vak ernaast te gebruiken maar dan blokker je een plek voor een ander. Van de 28 waren er overigens slechts 4 bezet (op een woensdag rond 16 uur).
De app werkte perfect. Nu zijn de superchargers van Tesla op 10 plekken in NL op proef open voor andere merken. Ik hoop snel in heel Europa.

https://www.tesla.com/nl_NL/support/non-tesla-supercharging

[Voor 3% gewijzigd door mm.kool op 09-12-2021 20:11]

• mm.kool
Op de supercharger zit geen display voor zo ver ik kon zien. In de tesla app kon ik ook geen laadsnelheid ontdekken. Maar op het display/dashboard van de soul zag ik dat het 45 kw was. Heb maar een minuut of 5 aan de lader gestaan. Was om uit te proberen.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

iemand hier zelf aan de slag met het updaten van de software? Las in het Niro topic dat de laatste SW versie het probleem van de achteruitrij camera fixed. Maar ik ben zelf wat huiverig om te updaten.

Bij mijn telefoon durf ik het wel aan, maar de auto vind ik net wat anders.

Garage (van Mossel in ons geval) zal er wel geld voor vragen neem ik aan. Ze moeten toch een nieuw verdienmodel creëren |:(

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

MooDyBLueS schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:26:
[...]

Welk probleem met de achteruitrijcamera als ik vragen mag?

...
SInds de firmware update van juni gebeurt er dit:
- je zet de auto aan
- vervolgens blijft iets van 30 seconden deze waarschuwing in beeld staan, voordat je kunt "bevestigen" en daadwerkelijk iets kan invoeren

- dat is nog niet zo irritant, wat wel irritant is dat, als je vervolgens na opstarten, de auto in z'n achteruit zet en wegrijd, zoals je van je inrit doet, hij daar ook 30 seconden in blijft hangen.
- en daarnaast natuurlijk het feit dat de navigatie lastiger zoekt

[Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 30-12-2021 11:59]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

nee, het punt is niet dat hij niet naar de camera schakelt, het punt is dat hij (ook al rij je voor uit), nog 30 seconden aanblijft.

En je kunt dus zelfstandig updaten: https://update.kia.com/EU/E1/Main

• Aomi
Dat de camera een poosje aanblijft is wel degelijk een instelling die je aan of uit kan zetten.

Volgens mij gaat ie bij de 10km/h weer terug naar het basisscherm indien je de optie aan zet.

Maar dat van die 30 seconden komt mij niet bekend voor.

• Elsido
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 24-01 09:15
MooDyBLueS schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:36:
Weet iemand hoe het zit met de 18" Deajeon velgen? Ik vind die echt extreem mooi staan onder elke e-Soul die ik voorbij zie komen. Voorbeelden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Deze komen van een review op AutoWeek en een te koop staande e-Soul bij Kia Stern A'dam.

Als ik deze exacte velg opzoek in de Kia webshop, zie ik echter onder toepasbaarheid alleen de XCeed staan.

Ik weet dat het o.a. te maken kan hebben met naafmaat, maar daar zie ik dus niks van bij deze velgen.

Van een vergelijkbare velg, de Matisse, heb ik gevonden dat die gewoon door GMP gemaakt worden en dus overal online te koop zijn (zonder Kia logo in dat geval), maar de Deajeon vind ik een stuk mooier. Er staat hier in de wijk een XCeed met die velgen en sindsdien vond ik ze al mooi, maar sinds ik foto's van e-Soul's met deze velgen gezien heb, weet ik zeker dat ik deze wil namelijk.

De e-Soul vind ik namelijk erg smaakgevoelig afhankelijk van welke velgen ermee gecombineerd worden. Er zijn best veel velgen die ik echt afschuwelijk vind en dat zal natuurlijk ook deels mijn eigen smaak zijn. Als voorbeeld:
Zwarte 18" = te hoog "kijk mij stoer zijn" gehalte
17" donkergrijs = te klein voor de auto en te doorsnee qua uiterlijk
18" zwarte Matisse = ook mooi, maar niet bij een donkere kleur (ik heb een zwarte e-Soul)

Wel ga ik de huidige Nexen banden op de 17" standaard velgen oprijden, zodra die aan vervanging toe zijn, wil ik er de 18" Deajeon velgen met Michelin Primacy 4 onder gooien. Daarom ben ik nu alvast aan het kijken, maar kan de Deajeon velgen dus nergens anders dan Kia zelf vinden en hoewel ik de gevraagde € 919 nog best redelijk vind, ben ik op dit moment vooral benieuwd hoe het nu zit met compatibiliteit. Ik kan namelijk zelf ook niet vinden of de XCeed en e-Soul overeenkomen qua steekwaarde enzo. De Matisse staat als geschikt voor de e-Niro, e-Soul en Niro PHEV, maar niet XCeed en de Deajeon dus juist alleen voor de XCeed.
Dit is de mijne met die XCeed velgen. Gewoon te regelen bij de dealer.

• Elsido
MooDyBLueS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Wow... :9~

Die velgen maken hem écht af. Ik had al eens eerder gepost dat ik ook overweeg om onze zwarte e-Soul te laten wrappen en dan precies wat bij jou rood/oranje is in blauw waarschijnlijk. Destijds niet gedaan omdat die two-tones telkens net buiten de 2k subsidie vielen én ze sowieso al duurder werden. Maar in deze kleur blijft hij ook erg gaaf. Mars Orange is dit toch?

Buiten dat: over de velgen heb ik geen twijfel meer. Die gaan het worden.

Wat voor banden heb je eronder liggen?
Edit: nevermind, ik zie het achter ineens: Continental.
Jep mars orange. Continental premium contact 6.
Was tweedehands import auto met bijna alle opties. Wilde hem hebben dus helaas geen subsidie pot was al leeg...

• MooDyBLueS
Elsido schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Jep mars orange. Continental premium contact 6.
Was tweedehands import auto met bijna alle opties. Wilde hem hebben dus helaas geen subsidie pot was al leeg...
Ach, wij hadden hem zonder die 2k subsidie ook afgenomen moet ik toegeven. Nieuw nog even overwogen vanwege 4k subsidie toen nog, maar de rekensom was:
- nieuw 45k - 4k subsidie = 41k (- inruil)
- tweedehands 34k - 2k subsidie = 32k (- inruil)

9k verschil. Voor wat? Zelf een kleur kunnen kiezen en nieuw ipv 22.000 km gelopen en bijna exact 1 jaar oud. Dat is niet dat prijsverschil waard, ook 7k niet. Niet als particulier.

Enige beperking die we merkten, maar dat was ook voor nieuw van toepassing, was dat als je two-tone lak nam op de ExecutiveLine je 9/10x boven de 45k kwam volgens RDW en dus geen subsidie. Uiteindelijk konden we kiezen tussen een zwarte voor 34k (met subsidie) of een blauwe two-tone voor 35.5k (zonder subsidie), dat maakte het verschil €3500 en niet waard puur voor een kleur. In die zin: nu kan ik voor dat prijsverschil de auto voor 2k in elke kleur laten wrappen die ik wil, ook niet-Kia kleuren. En er voor 1k de Deajeon velgen onder laten leggen.

Ik ga met de velgen beginnen, zal over een maand of 4/5 als de eerste beurt onder mijn eigendom nodig is eens checken hoe ver de verschrikkelijke Nexen banden afgesleten zijn. Stiekem hoop ik heel ver, dan kan ik het rationeel goedpraten omdat we dan sowieso nieuwe banden nodig hebben. Setje velgen erbij is dan een eenmalige uitgave.

Ik heb nergens nog een foto van een zwarte e-Soul met deze velgen kunnen vinden, alleen donkergrijs of wit en nu dus jouw mars orange. Dus ben benieuwd als de velgen eronder liggen of ik dan nog behoefte heb aan een wrap. Wordt sowieso vervolgd.

• Elsido
MooDyBLueS schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:53:
[...]
Ik ga met de velgen beginnen, zal over een maand of 4/5 als de eerste beurt onder mijn eigendom nodig is eens checken hoe ver de verschrikkelijke Nexen banden afgesleten zijn. Stiekem hoop ik heel ver, dan kan ik het rationeel goedpraten omdat we dan sowieso nieuwe banden nodig hebben. Setje velgen erbij is dan een eenmalige uitgave.

Ik heb nergens nog een foto van een zwarte e-Soul met deze velgen kunnen vinden, alleen donkergrijs of wit en nu dus jouw mars orange. Dus ben benieuwd als de velgen eronder liggen of ik dan nog behoefte heb aan een wrap. Wordt sowieso vervolgd.
Ja wil zelf als deze banden af zijn over op all season banden van Michelin (Zit te denken aan Crossclimate+).

Ben benieuwd naar het resultaat als je de velgen eronder hebt.
Sowieso ben ik tot op heden nog geen andere Soul tegen gekomen in de anderhalve maand dat ik hem heb.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

je kunt beter praktijktesten van de ANWB/ADAC of vergelijkbaar zoeken.

Allseason wordt wel steeds beter, maar nog steeds niet helemaal top. En een zware auto slijt natuurlijk veel harder. Ik heb het geluk dat ik een goed adres heb voor een velgwissel (€29) of complete bandwissel (€58). Ik ga toch voor dat extra stukje veiligheid en heb dus toch zomer en winter.

Voor mijzelf hoeft het niet, maar mijn vrouw rijdt voor haar werk ook op boerenlandweggetjes die amper gestrooid worden.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Jaam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:40:
[...]

:) Dank voor je bericht. Ja, klopt! Ik heb inderdaad de MY21. Mij werd verteld dat ik eigenlijk de versie van net ervoor had besteld en dus geluk had dat het die nieuwere versie werd maar dat de auto al te ver in het productieproces zat om nog met dat SUV pack uit te rusten. Heb jij het idee dat die spatlappen wel werken om je achterkant schoner te houden? Ik heb de Mars Orange en heb er ook de stootranden aan de zijkant op laten zetten. Ja, die navigatie is niet best, dus ik gebruik meestal mijn oude vetrouwde TomTom. Hopelijk wachten ze niet al te lang met een update, want dat paars vind ik erg lelijk en op die geluiden (knapperend haardvuur) zat ik ook niet te wachten. De aux kabel werkt niet voor de ipod. Ik heb zelfs een bluetooth dongle op de ipod geprobeerd, maar dat werd niet opgepikt. Dat zelfstandig updaten waar je het ergens over hebt, heb je dat zelf gedaan en wat doet dat? Heb jij toevallig ook een frunk geinstalleerd? Goede ervaringen mee?
Ik wilde ook eerst het SUV pack, want die vonden we mooi staan op de MY20 die in de showroom stond.
Maar tegenwoordig zit dat er standaard op bij excecutive

spatlappen (uit mijn hoofd achter) zitten op dat SUV pack. Ik meen me te herinneren dat we wel de spatlappen voor hebben bijbesteld. Die doen iig wel wat, achter doet niets. Maar kan me het niet meer herinneren, mogelijk paste het niet omdat de lijsten om de wielen dan geen bevestiging meer hebben voor die spatlappen.
speaking of nutteloze accesoires, de standaard rubbermat kun je ook laten voor wat het is, want die past namelijk niet meer als je de plank van de kofferbak op het laagste niveau zet.

Haal deze maar:

Ik durf het nog niet aan zelf te updaten. Sowieso kan het je flink wat gaan kosten als het mislukt en je geen Kia Family pas hebt (zie onder cross-post uit het Niro topic)
MatMich schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:45:
Ik vond dit nogal vreemde bericht op Kia.com

Quote:
“Indien je zelf de update uitvoert en je navigatiesysteem loopt vast, dan lost de officiële Kia-dealer het probleem gratis op als je in het bezit bent van een Kia Family Card. Als je de Kia Family Card niet bezit zijn de kosten € 1.299 inclusief BTW. De arbeidskosten van 1 uur zullen ook voor jouw rekening zijn.

De Kia-dealer informeert wanneer jouw navigatiesysteem moet worden ge-update. Daarnaast is het mogelijk om bij de onderhoudsbeurt het navigatiesysteem te laten updaten.”

Dus als je een gratis kia card aanvraagt scheelt je dat een half maandloon? bizar.
En ik zou wel eens voorgerekend willen zijn waarom het zonder card ineens zo kostbaar is.
Wat doen ze truwens anders dan jijzelf? Usb laden aansluiten en wachten toch? was bij mij Toyota geen enkel probleem
En vraagje: is er iemand ingelicht over navigatie updates door zijn dealer?
Frunk ooit wel aan gedacht, maar zo lang de kids nog klein zijn frommelen we de laadkabels bij lange trips onder hun benen :). Neem aan dat je bekend bent met deze site: https://www.frunk.at/

[Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 05-01-2022 12:01]

• Jaam
  • Registratie: januari 2022
  • Laatst online: 21-01 13:11
Thanks MoodyBlues (Nights in White Satin haha). Ik heb de rubbers er al afgehaald. Je kunt ze vrij makkelijk uit de ruitenwisser houder schuiven en daarna de ijzeren clips eruit halen. Het enige dat je dan overhoudt zijn de rubberen strips en daar zit niets gelijmd. Als je stukken van die rubber refills zou kunnen kopen, schuif je ze er weer in en knip ze af op de juiste lengte. Juist omdat ook ik goed zicht belangrijk vind wil ik ze sneller vervangen maar dan het liefst zonder steeds de nog prima ruitenwissers zelf te moeten weggooien. Dus als iemand weet welk profiel van de strips en waar te koop hou ik me aanbevolen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee