đđđ Die doet niets hier in Nederland, daar moet je voor naar Lapland om die te zien werken ... đ
Ik wil graag het automatisch naar achteren schuiven van de stoel uitschakelen.
In de handleiding staat dat je dat waarschijnlijk kan vinden in Setup->Voertuig->stoel maar die optie heb ik in het voertuig menu niet.
Iemand die weet of en hoe je dat uit kunt zetten?
In de handleiding staat dat je dat waarschijnlijk kan vinden in Setup->Voertuig->stoel maar die optie heb ik in het voertuig menu niet.
MSX 2 rulez more
@Greyfox zit in het dashboardmenu via het knopje op het stuur. Iets van Comfort of Easy Entry heet het volgens mij. Laatst een keer uit moeten zetten toen ik een 65â tv kocht en die echt nÊt achterin paste terwijl ik de auto nog kon besturen. Als die stand nog aan had gestaan was de tv wellicht beschadigd geraakt.
Ik heb dat vrij snel nadat ik de auto kreeg uitgezet. Had voor mij geen toegevoegde waarde of eigenlijk sterker nog; vond het erg vervelend.Greyfox schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:54:
Ik wil graag het automatisch naar achteren schuiven van de stoel uitschakelen.
Volgens handleiding hoofdstuk 5, gebruiksgemak, kun je het in de gebruikersinstellingen uit zetten. Kijk maar onder "instapfunctie". Door dit uit te zetten kan je het gebruiksgemak verbeteren m.i.
Bijkomend voordeel, volgens hfst 4 kost het elektrisch verschuiven van de stoelen veel stroom, dus het scheelt ook nog range.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
65" wauw

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
Geen haast die laadpaal.SndBastard schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:56:
Ik heb vrijdag eindelijk bevestiging van de leasemaatschappij gekregen dat mijn E-Niro in week 50 geleverd zou moeten worden. Fingers crossed dat dat lukt. Ik moet in de tussentijd nog wel een laadpaal laten maken, maar dat moet ik in de komende paar weken nog even regelen. Mooie gelegenheid om eerst de meterkast even onder handen te nemen. Die is onderin een beetje een kabelbende.
Enige "nadeel" (luxeprobleem) is dat ik dan de auto waarschijnlijk met de neus naar binnen moet parkeren, in plaats van de achterkant. Anders wordt het toch wat krap met de kabel.
Er wordt een granny meegeleverd waarmee je meestal na een nacht ook wel vol zit, vooropgesteld dat je niet dagelijks leeg aankomt. Verlengsnoer er bij nemen en je hoeft helemaal niet achterstevoren te parkeren.
Een 10m kabel kost zo'n 200 euro. 3 fase geschikt voor 32A. Ik denk dat die 200 euro genoeg gebruiksgemak oplevert. Niet alleen thuis, maar zeker bij het straat parkeren. De standaard kabel is te kort als de paal achter je staat.eltron schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:16:
[...]
Geen haast die laadpaal.
Er wordt een granny meegeleverd waarmee je meestal na een nacht ook wel vol zit, vooropgesteld dat je niet dagelijks leeg aankomt. Verlengsnoer er bij nemen en je hoeft helemaal niet achterstevoren te parkeren.
Is het mogelijk om via de UVO app of de kia zelf mijn laadcycli terug te zien? Dus het aantal kW's per keer.
Ik kan het helaas niet vinden.
Ik kan het helaas niet vinden.
[ Voor 21% gewijzigd door Dennis 1 op 19-10-2020 10:05 ]
Nadat ik mijn auto een paar dagen of meer niet gebruik, wat niet moeilijk is in deze tijd, lukt het me niet meer om met de UVO app te connecten met de auto. Ik krijg dan de melding "no response van vehicle". Gaat de auto op een gegeven moment in sleep mode oid? Iemand enig idee?
ik had gisteren toevallig hetzelfde. Na resetten van systeem deed deze het weer. Met een paperclip het knopje naast de volume knop indrukkendeltaquad schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:14:
Nadat ik mijn auto een paar dagen of meer niet gebruik, wat niet moeilijk is in deze tijd, lukt het me niet meer om met de UVO app te connecten met de auto. Ik krijg dan de melding "no response van vehicle". Gaat de auto op een gegeven moment in sleep mode oid? Iemand enig idee?
Iemand hier ook problemen dat deuren vergrendeld blijven?
Ik heb de MY20 e-Niro en heb nu al twee keer gehad dat ik na uitstappen de achterdeur niet open krijg. Na alles op slot te hebben gedaan en weer van het slot te hebben gehaald gaat hij dan wel open.
Gisteren was het extra vervelend omdat de laadklep daardoor ook vergrendeld bleef. Eerst dacht ik aan de hier eerder gemelde problemen met de laadklep, maar het was duidelijk dat hij echt op slot bleef en niet gewoon bleef klemmen. Auto aan en weer uit hielp niet. Pas toen ik doorhad dat de achterdeur vergrendeld was en ik alles op slot en er weer af had gedaan kreeg ik de laadklep weer open.
Op zich is het, nu ik weet wat het is, niet zo een probleem, maar toch raar.
Ik heb de MY20 e-Niro en heb nu al twee keer gehad dat ik na uitstappen de achterdeur niet open krijg. Na alles op slot te hebben gedaan en weer van het slot te hebben gehaald gaat hij dan wel open.
Gisteren was het extra vervelend omdat de laadklep daardoor ook vergrendeld bleef. Eerst dacht ik aan de hier eerder gemelde problemen met de laadklep, maar het was duidelijk dat hij echt op slot bleef en niet gewoon bleef klemmen. Auto aan en weer uit hielp niet. Pas toen ik doorhad dat de achterdeur vergrendeld was en ik alles op slot en er weer af had gedaan kreeg ik de laadklep weer open.
Bij mij kan ik weer connecten zodra ik de auto even aan en uitzet, daarom vroeg ik me af of hij een soort "sleep mode" heeft.z0rk0l schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:28:
[...]
ik had gisteren toevallig hetzelfde. Na resetten van systeem deed deze het weer. Met een paperclip het knopje naast de volume knop indrukken
onder welke omstandigheden blijft ie op slot? kom je aanrijden en zet je de auto in P en stap je uit? Als je de auto in P hebt gezet, springen de deuren van het slot? Zo niet, kun je dit instellen in de menu's achter het stuur.Coocoocachoo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:38:
Iemand hier ook problemen dat deuren vergrendeld blijven?
Heb de precieze triggeromstandigheden nog niet ontdekt.NiroNiro schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:55:
[...]
onder welke omstandigheden blijft ie op slot? kom je aanrijden en zet je de auto in P en stap je uit? Als je de auto in P hebt gezet, springen de deuren van het slot? Zo niet, kun je dit instellen in de menu's achter het stuur.
Ik heb de instelling wel staan dat hij bij P van het slot gaat, maar in beide scenarios was de auto volledig uit en was ik vanuit de bestuurderskant uitgestapt. Dus zouden alle deuren op dat moment ontgrendeld moeten zijn.
Zelfde heb ik ook en komt volgens mij door een bepaalde P standCoocoocachoo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:57:
[...]
Heb de precieze triggeromstandigheden nog niet ontdekt.
Ik heb de instelling wel staan dat hij bij P van het slot gaat, maar in beide scenarios was de auto volledig uit en was ik vanuit de bestuurderskant uitgestapt. Dus zouden alle deuren op dat moment ontgrendeld moeten zijn.
nog niet echt verder naar gekeken. het lijkt erop dat als je de P stand zo in hebt gesteld dat dan de deuren open moeten dat dan alleen de voordeuren open gaan en achter niet, die moet je dan via de knop of door diegene die achterin zit zelf open gedaan worden.
Als je die P stand niet instelt dan gaan al je deuren volgens mij open als de bestuurder of bijrijder de deur open doet.
There are no secrets, only information you do not yet have
Helemaal goed, bedankt!CyBeRSPiN schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:13:
@Greyfox zit in het dashboardmenu via het knopje op het stuur. Iets van Comfort of Easy Entry heet het volgens mij. Laatst een keer uit moeten zetten toen ik een 65â tv kocht en die echt nÊt achterin paste terwijl ik de auto nog kon besturen. Als die stand nog aan had gestaan was de tv wellicht beschadigd geraakt.
Ik had mijn mountainbike achterin, en het was dat ik het op tijd door had anders was mijn stuur door de achterruit gegaan

MSX 2 rulez more
@Coocoocachoo Bestuurdersdeur open en even in de deur op knopje "van slot" drukken. Heb het ook regelmatig als ik niet op P heb gedrukt en auto uit heb gezet.
[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 19-10-2020 17:09 ]
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Welke had je hiervoor dan? Die van maart al, dus o.a. met snelheidsweergave in de navi, en dat je de naam van de huidige straat ziet?kdeboois schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:50:
De update is gedaan.
Ik zie op de kaart iets andere kleuren en de zoom factor in meters. Verder weinig schokkends ontdekt.
[Afbeelding]
Deze:CyBeRSPiN schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:52:
[...]
Welke had je hiervoor dan? Die van maart al, dus o.a. met snelheidsweergave in de navi, en dat je de naam van de huidige straat ziet?
:strip_exif()/f/image/aiQYOuv0PhUVhPOjFpnsWMP9.jpg?f=fotoalbum_large)
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ok, dat is echt de oer-versie uit 2018
Dan is er wel meer veranderd dus, met name in het navigatiegedeelte.
Niet dus. Het werkt alleen als je handmatig de P selcteert, niet als dat gebeurd door het uitzetten van de autoCoocoocachoo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:57:
[...]
Heb de precieze triggeromstandigheden nog niet ontdekt.
In principe doe ik dat ook altijd wel volgens mij, maar kan zijn dat ik het soms niet doe. Maar ontgrendelen niet automatisch alle deuren als je de bestuurdersdeur open doet?Steeck03 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:06:
[...]
Niet dus. Het werkt alleen als je handmatig de P selcteert, niet als dat gebeurd door het uitzetten van de auto
Nee, verrassend genoeg niet. Je kunt ook de stand ontgrendelen bij uitzetten gebruikenCoocoocachoo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:36:
[...]
In principe doe ik dat ook altijd wel volgens mij, maar kan zijn dat ik het soms niet doe. Maar ontgrendelen niet automatisch alle deuren als je de bestuurdersdeur open doet?
[ Voor 8% gewijzigd door Steeck03 op 19-10-2020 17:14 ]
Nee, bij Kona niet en bij Niro ook niet. P of knopje deur (van slot) of knopje afstandsbediening (van slot)
O, steeck was me net voor.
O, steeck was me net voor.
[ Voor 18% gewijzigd door nessio op 19-10-2020 17:14 ]
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Check, dan is het idd aanwezige kans dat ik niet op de P heb gedrukt, maar de auto gewoon uitgezet. Thanks allen!
Ik bedoelde eigenlijk een verlengkabel om de granny op een schuko aan te sluiten. Voor enkele tientjes heb je een geschikte neopreenkabel met 2,5 of 4mm2 aders.Steeck03 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:32:
[...]
Een 10m kabel kost zo'n 200 euro. 3 fase geschikt voor 32A. Ik denk dat die 200 euro genoeg gebruiksgemak oplevert. Niet alleen thuis, maar zeker bij het straat parkeren. De standaard kabel is te kort als de paal achter je staat.
Maar ook een verlengmogelijkheid voor type 2 kabel kan soms handig zijn al heb ik dat zelf nog vrijwel niet meegemaakt. Doet zich eigenlijk alleen voor als de normale laadplek is ge-iced.
Zie de instelling op pagina 5-57 in je manual "Centrale ontgrendeling":Coocoocachoo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:14:
Check, dan is het idd aanwezige kans dat ik niet op de P heb gedrukt, maar de auto gewoon uitgezet. Thanks allen!
Auto uitgeschakeld: alle portieren worden automatisch ontgrendeld als de toets POWER (start) in stand OFF wordt gezet.
Een andere instelling is inderdaad om dat te doen als je naar P gaat: Bij inschakelen van P: alle portieren worden automatisch ontgrendeld wanneer er naar stand P (parkeren) wordt geschakeld.
Zo doe ik dat idd standaard. OFF en alles is ontgrendeld.plips schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:51:
[...]
Zie de instelling op pagina 5-57 in je manual "Centrale ontgrendeling":
Auto uitgeschakeld: alle portieren worden automatisch ontgrendeld als de toets POWER (start) in stand OFF wordt gezet.
Een andere instelling is inderdaad om dat te doen als je naar P gaat: Bij inschakelen van P: alle portieren worden automatisch ontgrendeld wanneer er naar stand P (parkeren) wordt geschakeld.
En na uitstappen uiteraard alles vergrendelen om te voorkomen dat je weer zo'n piepje van je app krijgt dat de deuren niet vergrendeld zijn.
Wie zou er nu in mijn auto willen zitten als ik weg ben.
Te halen valt er toch niets.
Mocht iemand willen schuilen voor een regenbui dan mag dat mits je de boel maar netjes acherlaat.
[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 19-10-2020 18:01 ]
Ik parkeer regelmatig in Amsterdam. En daar staan nogal wat palen gewoon langs de straat in het midden tussen 2 plekken. Dan is een langere kabel noodzaak als de verkeerde plek al bezet is.eltron schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:46:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk een verlengkabel om de granny op een schuko aan te sluiten. Voor enkele tientjes heb je een geschikte neopreenkabel met 2,5 of 4mm2 aders.
Maar ook een verlengmogelijkheid voor type 2 kabel kan soms handig zijn al heb ik dat zelf nog vrijwel niet meegemaakt. Doet zich eigenlijk alleen voor als de normale laadplek is ge-iced.
Wellicht een leuk weetje/tip voor de E-Niro My20;
Als je de sleutel in de auto laat liggen en hem op slot doet middels de UVO App dan kan de auto niet unlocked worden door op de knop van het handvat te drukken. Zo kun je de sleutel dus prima achterlaten in de auto.
Waarom zou je dit willen zal je denken?
Ik ga bijv. met enige regelmaat met de auto naar een bebost gebied om daar te hardlopen. In mijn heupgordel kan ik net m'n telefoon kwijt maar heb geen ruimte meer voor de autosleutel. Voorheen liet ik de sleutel in de auto liggen en klapte ik de spiegels dicht zodat hij voor het oog in ieder geval op slot leek. Nu kan hij dus ook daadwerkelijk op slot zonder dat ik met de sleutel op pad hoef.
Je moet er wel voor zorgen dat je accu van de tel niet leeg is
Als je de sleutel in de auto laat liggen en hem op slot doet middels de UVO App dan kan de auto niet unlocked worden door op de knop van het handvat te drukken. Zo kun je de sleutel dus prima achterlaten in de auto.
Waarom zou je dit willen zal je denken?
Ik ga bijv. met enige regelmaat met de auto naar een bebost gebied om daar te hardlopen. In mijn heupgordel kan ik net m'n telefoon kwijt maar heb geen ruimte meer voor de autosleutel. Voorheen liet ik de sleutel in de auto liggen en klapte ik de spiegels dicht zodat hij voor het oog in ieder geval op slot leek. Nu kan hij dus ook daadwerkelijk op slot zonder dat ik met de sleutel op pad hoef.
Je moet er wel voor zorgen dat je accu van de tel niet leeg is
[quote]Wienen schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:25:
[...]
[...]
Dat is meer risico dan ik zou willen lopen. Da's pech: auto wegVoorheen liet ik de sleutel in de auto liggen en klapte ik de spiegels dicht zodat hij voor het oog in ieder geval op slot leek.
En geen storing bij Kia en/of je provider. Met name de betrouwbaarheid van de Kia servers is wel een dingetje.Je moet er wel voor zorgen dat je accu van de tel niet leeg is

Met hardlopen ben je max een uur weg dus dat risico durfde ik wel te lopen. Het moet nauw komen dat precies binnen dat uur ook nog eens mensen gaan proberen of je auto toevallig toch open staat. (maar goed het blijft een risico)Marcva schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:54:
[...]
[...]
Dat is meer risico dan ik zou willen lopen. Da's pech: auto weg![]()
[...]
En geen storing bij Kia en/of je provider. Met name de betrouwbaarheid van de Kia servers is wel een dingetje.
Storing met de UVO app heb ik nog niet gehad. Volgens mij doet zich dit voornamelijk voor bij de app voor de My19. En storing bij m'n telefoonprovider zie ik niet als risico. Ik kan altijd m'n vriendin vragen de auto op afstand te openen.
Maar goed wou het enkel delen, wellicht dat sommige het wel aandurven maar er geen weet van hadden
De e-niro als Poolse politieauto op Youtube.
Uit de begeleidende tekst:
"Het wagenpark van het provinciale politiebureau in Lublin werd aangevuld met moderne, zuinige en vooral milieuvriendelijke elektrische politieauto's. Dit zijn twee gemarkeerde Kia e-Niro-voertuigen." (Google Translate uit het Pools).
"Het wagenpark van het provinciale politiebureau in Lublin werd aangevuld met moderne, zuinige en vooral milieuvriendelijke elektrische politieauto's. Dit zijn twee gemarkeerde Kia e-Niro-voertuigen." (Google Translate uit het Pools).
Leuk,Marcva schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:24:
De e-niro als Poolse politieauto op Youtube.![]()
Was in NL vorig jaar al een primeur https://www.autoblog.nl/n...-elektrisch-rijden-129825
Een pilot uiteraard waarvan ik dan wel weer benieuwd ben hoe het daar nu mee staat.
vandaag de deuren even anders ingesteld, in plaats van open bij de parkeer stand, nu open als de auto uitgezet wordt.
Verschil: als ik de auto open dan kan ik de achterkant ook openen. Dat kan bij de P stand dus niet.
Verschil: als ik de auto open dan kan ik de achterkant ook openen. Dat kan bij de P stand dus niet.
In de categorie klein leed: zijn bij jullie Niro's de logo's van NPO1 tm NPO5 ook zo van superlage resolutie? De andere zenders zoals 538 en qmusic hebben haarscherpe grote logo's. En dan de vraag: kan je die logo's zelf updaten?
Inderdaad hier ook te lage resolutie bij NPO zenders.s_janssen schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:28:
In de categorie klein leed: zijn bij jullie Niro's de logo's van NPO1 tm NPO5 ook zo van superlage resolutie? De andere zenders zoals 538 en qmusic hebben haarscherpe grote logo's. En dan de vraag: kan je die logo's zelf updaten?
Nu is het wel zo dat het uitmaakt wat voor kabel je koopt: goedkopere van Chinese makelij zijn vaak dikker, stugger en slechter bevestigd aan de stekker, dan iets duurdere die bijv. in Nederland zijn gemaakt. Die zijn soepel, steviger en dunner. Het is in gebruiksgemak een wereld van verschil. Ik zou een paar tientjes meer uitgeven en bijvoorbeeld een Ratio kabel kopen. De Ratio kabel die ik heb is 8 meter, neemt minder ruimte in, en is veel handiger dan de meegeleverde Kia kabel.Steeck03 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:32:
[...]
Een 10m kabel kost zo'n 200 euro. 3 fase geschikt voor 32A. Ik denk dat die 200 euro genoeg gebruiksgemak oplevert. Niet alleen thuis, maar zeker bij het straat parkeren. De standaard kabel is te kort als de paal achter je staat.
hmm wel appart, als ik de MY19 in P zet gaat alles van het slot... niet alleen de voordeuren...zeroday schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:06:
vandaag de deuren even anders ingesteld, in plaats van open bij de parkeer stand, nu open als de auto uitgezet wordt.
hier de MY20NiroNiro schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:13:
[...]
hmm wel appart, als ik de MY19 in P zet gaat alles van het slot... niet alleen de voordeuren...
Bij wel meer zenders en wat je dan niet snapt, als je dan de details van die zender opvraagt dan is het logo kraakhelder..Dennis 1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:48:
[...]
Inderdaad hier ook te lage resolutie bij NPO zenders.
Je kan natuurlijk ook altijd het fysieke sleuteltje uit de afstandsbediening meenemen als je het niet betrouwt... Dat zal wellicht nog net wel in zijn heupzakje passen en dan kan er technisch eigenlijk niets mis meer gaan.Marcva schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:54:
[...]
[...]
Dat is meer risico dan ik zou willen lopen. Da's pech: auto weg![]()
[...]
En geen storing bij Kia en/of je provider. Met name de betrouwbaarheid van de Kia servers is wel een dingetje.
Ik heb dit zelf ook gedaan met de vorige auto (Volvo) in Griekenland op een drukke strandparking, waar ik niet altijd bij mijn spullen kon blijven wegens in de zee met de kinderen en vrouwtje dat niet mee was
[ Voor 8% gewijzigd door FReNsJ op 21-10-2020 14:31 ]
Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?
Toen m'n auto net geleverd was 2 maanden geleden was dit nog niet, maar een paar weken later wel. Krijg het idee dat de NPO zelf iets met de DAB+ aanlevering van afbeeldingen heeft gedaan.s_janssen schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:28:
Tesla Model Y RWD (2024)
Goede tip, al zou ik dat fysieke sleuteltje graag nog wat kleiner zien, met name de kop.FReNsJ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:25:
[...]
Je kan natuurlijk ook altijd het fysieke sleuteltje uit de afstandsbediening meenemen als je het niet betrouwt... Dat zal wellicht nog net wel in zijn heupzakje passen en dan kan er technisch eigenlijk niets mis meer gaan.
Ik heb dit zelf ook gedaan met de vorige auto (Volvo) in Griekenland op een drukke strandparking, waar ik niet altijd bij mijn spullen kon blijven wegens in de zee met de kinderen en vrouwtje dat niet mee wasSleuteltje in het (met velcro te sluiten) zakje van mijn zwembroek. Eerste keer was ik toch ook wel wat ongerust, als het er tijdens het zwemmen uitvalt, dan sta je er mooi...
Wellicht ergens kopietje laten maken.
Ik ken dit gedrag overigens niet bij mij MY20. Ik heb ook ingesteld dat de deuren opengaan bij het in de P stand zetten. Dit omdat ik vaak bij het oppikken van mensen (waar je de auto niet volledig uitzet) handmatig de deur open moest doen. Bij het in de P stand zetten gaat hij dan automatisch open en ook de achterdeuren.
vreemd .. iemand die achterin zit kan inderdaad wel uitstappen (dus geen kinderslot), maar kan je ook de deur van de buitenkant openen?Wienen schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:12:
[...]
Ik ken dit gedrag overigens niet bij mij MY20. Ik heb ook ingesteld dat de deuren opengaan bij het in de P stand zetten. Dit omdat ik vaak bij het oppikken van mensen (waar je de auto niet volledig uitzet) handmatig de deur open moest doen. Bij het in de P stand zetten gaat hij dan automatisch open en ook de achterdeuren.
Dat is in de MY19 ook zo. Maar alleen als je de P selecteert. Als je de auto uit zet gebeurd dat dus niet. Daar gaat deze discussie juist over.zeroday schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:14:
[...]
vreemd .. iemand die achterin zit kan inderdaad wel uitstappen (dus geen kinderslot), maar kan je ook de deur van de buitenkant openen?
Ik kan de deuren achter gewoon openmaken, heb dit wel alleen nog getest als ik eerst zelf ben uitgestapt, niet als ik hem in de P stand zet en iemand de achterdeuren probeert open te maken terwijl ik er nog in zit (dus als je iemand op zou halen bijvoorbeeld)zeroday schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:14:
[...]
vreemd .. iemand die achterin zit kan inderdaad wel uitstappen (dus geen kinderslot), maar kan je ook de deur van de buitenkant openen?
Ik heb wel het kinderslot geactiveerd op beide achterdeuren wellicht dat dit ervoor zorgt dat je hem wel kan openmaken? Ik zal het zo eens proberen als ik het kinderslot eraf haal.
UPDATE:
Zelfs met het kinderslot eraf werkt het zoals verwacht.
[ Voor 4% gewijzigd door Wienen op 23-10-2020 08:37 ]
Ik weet niet precies wat het probleem is van deze discussie, maar herken het helemaal niet. Ik zet hem nooit in de P stand. Aan en uit that's it en nooit problemen met deuren die wel of niet opengaan terwijl je dat andersom had gewild.
Hier ook.... Auto aan en rijden; deuren dicht. Auto uit; deuren open.eltron schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:08:
Ik weet niet precies wat het probleem is van deze discussie, maar herken het helemaal niet. Ik zet hem nooit in de P stand. Aan en uit that's it en nooit problemen met deuren die wel of niet opengaan terwijl je dat andersom had gewild.
Ik pik met regelmaat mensen op en omdat ik dan de auto niet uit wil zetten, of handmatig de deuren van het slot wil halen, heb ik de slot regeling ingesteld op openen bij het inschakelen van de P stand. Deze activeer ik toch zodra ik sta te wachten tot mijn medepassagier instapt.Minxz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:25:
[...]
Hier ook.... Auto aan en rijden; deuren dicht. Auto uit; deuren open.
Echter herken ik de problemen van zeroday niet.
Ik moet regelmatig op die knop in de portier drukken om alles te ontgrendelen als ik mensen oppik, die krijgen de deur anders van buitenaf niet open. Makkelijk dan de auto geforceerd in P zetten als je even kort langs de kant van de weg stil staat.
Ik heb mijn E-Niro sinds vorige week vrijdag en ben zeer tevreden over de auto. Het inlezen op dit forum op voorhand heeft veel vragen achteraf voorkomen, maar ik heb er toch nog eentje.
Als ik de auto niet aan de laadkabel heb en de climate control aanzet via de UVO app, dan komt eerst de melding "succesvol verzonden", dan de melding failed (maar hij doet het toch) alleen lijkt de achterruitverwarming, de spiegelverwarming en de stuurverwarming het niet te doen, ook al staat dit vinkje (de middelste van de 3) toch aan. Doe ik iets verkeerd of werkt het toch anders?
Ook krijg ik op een gegeven moment de melding dat de climate control over 5 minuten wordt uitgeschakeld, ik neem aan dat dit is omdat de auto op temperatuur is. Klopt dat?
Als ik de auto niet aan de laadkabel heb en de climate control aanzet via de UVO app, dan komt eerst de melding "succesvol verzonden", dan de melding failed (maar hij doet het toch) alleen lijkt de achterruitverwarming, de spiegelverwarming en de stuurverwarming het niet te doen, ook al staat dit vinkje (de middelste van de 3) toch aan. Doe ik iets verkeerd of werkt het toch anders?
Ook krijg ik op een gegeven moment de melding dat de climate control over 5 minuten wordt uitgeschakeld, ik neem aan dat dit is omdat de auto op temperatuur is. Klopt dat?
MW_Passat_2016
Heb niet alle berichten van @zeroday gelezen, maar als ik op mijn My-19 op de P-knop druk, gaan alle deuren van het slot af zoals ingesteld, maar...
1 of 2 keer per maand weigeren de achterdeuren open te gaan. Dan druk ik nogmaals op de afstandsbediening of de knop in de deur, dan gaan ze wel open. Ben er niet achter wanneer dit nou precies voordoet.
1 of 2 keer per maand weigeren de achterdeuren open te gaan. Dan druk ik nogmaals op de afstandsbediening of de knop in de deur, dan gaan ze wel open. Ben er niet achter wanneer dit nou precies voordoet.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
Nou, vandaag voor het eerst met echte pech bij de dealer.
Maandag was na een half uurtje laden bij een laadpaal de laadpaal in storing gegaan, prima rest van de dag maar bij een trage (3 kW) van werk gestaan. Niet echt veel geladen, dus woensdag opnieuw aan een lader, ditmaal van Eneco, die na ~10 minuten er de brui aan gaf. Dit keer was de hele laadpaal uit, dus zowel mijn kabel als die van de buurlaadauto zaten vast in de laadpaal. Donderdag was de stop weer gereset, dus mijn laadkabel terug, gelijk weer in dezelfde laadpaal gestopt en stop sloeg meteen weer door. Daarna weer de 3kW lader van kantoor geprobeerd, maar ook die gaf geen sjoege.
Dus vanochtend de dealer gebeld "Weet u het zeker? We hebben wel vaker mensen die klagen over laadproblemen, maar bij ons laad het dan opeens wel", toch langsgegaan, Dealer stopt stekker erin, laadpaal geeft groen knippertje ter bevestiging dat auto herkend wordt. Dealer begint al een "zie je wel"-gezicht te trekken als het lampje dan rood en paars knippert. En daarna reageert de laadpaal niet meer, want ook hun stop was doorgeslagen.
Nog even met een andere kabel geprobeerd, maar het probleem zit toch echt in mijn auto, dus die staat nu bij de dealer en ik rij tijdelijk in een Ceed...
Hoop dat het snel te fixen is. Iemand hier ervaring met dit probleem dat de auto kortsluiting lijkt te veroorzaken bij de laadpaal?
Maandag was na een half uurtje laden bij een laadpaal de laadpaal in storing gegaan, prima rest van de dag maar bij een trage (3 kW) van werk gestaan. Niet echt veel geladen, dus woensdag opnieuw aan een lader, ditmaal van Eneco, die na ~10 minuten er de brui aan gaf. Dit keer was de hele laadpaal uit, dus zowel mijn kabel als die van de buurlaadauto zaten vast in de laadpaal. Donderdag was de stop weer gereset, dus mijn laadkabel terug, gelijk weer in dezelfde laadpaal gestopt en stop sloeg meteen weer door. Daarna weer de 3kW lader van kantoor geprobeerd, maar ook die gaf geen sjoege.
Dus vanochtend de dealer gebeld "Weet u het zeker? We hebben wel vaker mensen die klagen over laadproblemen, maar bij ons laad het dan opeens wel", toch langsgegaan, Dealer stopt stekker erin, laadpaal geeft groen knippertje ter bevestiging dat auto herkend wordt. Dealer begint al een "zie je wel"-gezicht te trekken als het lampje dan rood en paars knippert. En daarna reageert de laadpaal niet meer, want ook hun stop was doorgeslagen.
Nog even met een andere kabel geprobeerd, maar het probleem zit toch echt in mijn auto, dus die staat nu bij de dealer en ik rij tijdelijk in een Ceed...
Hoop dat het snel te fixen is. Iemand hier ervaring met dit probleem dat de auto kortsluiting lijkt te veroorzaken bij de laadpaal?
[ Voor 0% gewijzigd door Coocoocachoo op 23-10-2020 14:10 . Reden: eenheden enzo :$ ]
Heb je een vroege MY19? Sommige van die laadkabels werden erg warm en mogelijk dat dit er zo 1 is die intern beschadigd is.Coocoocachoo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:26:
Maandag was na een half uurtje laden bij een laadpaal de laadpaal in storing gegaan, prima rest van de dag maar bij een trage (3 kWh) van werk gestaan. Niet echt veel geladen, dus woensdag opnieuw aan een lader, ditmaal van Eneco, die na ~10 minuten er de brui aan gaf. Dit keer was de hele laadpaal uit, dus zowel mijn kabel als die van de buurlaadauto zaten vast in de laadpaal. Donderdag was de stop weer gereset, dus mijn laadkabel terug, gelijk weer in dezelfde laadpaal gestopt en stop sloeg meteen weer door. Daarna weer de 3kWh lader van kantoor geprobeerd, maar ook die gaf geen sjoege.
Neuh, MY20 uit juli. Heb ook niet het idee gehad dat mijn laadkabel ooit warm is geworden.wortelsoft schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:45:
[...]
Heb je een vroege MY19? Sommige van die laadkabels werden erg warm en mogelijk dat dit er zo 1 is die intern beschadigd is.
De MY20 houdt zich niet aan het laadprotocol. Dat heb ik ondervonden met een de van eerste exemplaren (mei 20) en mijn Zappi. Heb thuis 3 Zappi's opgeblazen, waarbij de hoofdzekering er ook uit knalde. Van de importeur begreep ik dat o.m. mijn casus er uit eindelijk toe heeft geleid dat de ELaad in Arnhem het testprotocol heeft aangepast en Kia nu een aanwijzing heeft gekregen. Kia zou toegezegd hebben de oplossing in een software update uit te rollen. Ooit.Coocoocachoo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:26:
Maandag was na een half uurtje laden bij een laadpaal de laadpaal in storing gegaan, prima rest van de dag maar bij een trage (3 kWh) van werk gestaan. Niet echt veel geladen, dus woensdag opnieuw aan een lader, ditmaal van Eneco, die na ~10 minuten er de brui aan gaf. Dit keer was de hele laadpaal uit, dus zowel mijn kabel als die van de buurlaadauto zaten vast in de laadpaal. Donderdag was de stop weer gereset, dus mijn laadkabel terug, gelijk weer in dezelfde laadpaal gestopt en stop sloeg meteen weer door. Daarna weer de 3kWh lader van kantoor geprobeerd, maar ook die gaf geen sjoege.
Wat er mis gaat: als je op 1 fase laadt sluit de auto de andere 2 fasen kort. Maar als je daarna op 3 fasen gaat laden -zonder fysiek te ontkoppelen- geeft de auto groen licht aan de lader voordat de kortgesloten fasen weer los zijn. De lader zet dan spanning op de kortgesloten fasen en voila.....bam.
Geen idee of dat bij jou ook aan de hand is, maar dit geldt op dit moment voor alle MY20's. Zover ik weet is de update er nog niet.
@Coocoocachoo lijkt erop dat het schakelmechanisme dat de 3 inkomende fasen permanent kortsluit zoals nodig bij het 1-fase laden bij jouw e-Niro. Dan knalt ie meteen als je op een 3-fase laadpaal begint met laden.
IK heb exact hetzelfde probleem sinds ongeveer een week Een aantal palen al zover gekregen dat er een monteur bij aan te pas moest komen.. Auto is een maand oud.
Meerdere palen geprobeerd en ook de laadstroom in het menu aangepast maar zonder succes. Volgende week naar de dealer ..
Meerdere palen geprobeerd en ook de laadstroom in het menu aangepast maar zonder succes. Volgende week naar de dealer ..
Coocoocachoo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:26:
Gisteren heb ik als particulier mijn handtekening gezet onder een MY19 e-Niro. Na lang een e-Soul (nieuw) overwogen te hebben, gaf het wispelturige gedrag van de overheid omtrent de âŦ 4.000 subsidie de doorslag, die zie ik niet graag als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Onder de streep bespaar ik nu incl. inruil van mijn huidige Lexus IS 300h iets meer dan âŦ 5.000 t.o.v. een nieuwe e-Soul en aangezien ik daar hoogstwaarschijnlijk de subsidie niet had gekregen was het ook daarbij gebleven. Nu snap je ook gelijk waarom de voorkeur eigenlijk naar een nieuwe e-Soul ging: nieuw, 3-fasen laden, UVO Connect app, zelf een kleur uitkiezen en slechts âŦ 1.000 duurder incl. subsidie. Ik ging echter niet voor 80% van het verschil een risico lopen.
Het is dan ook een MY19 e-Niro Executive Line in Platinum Graphite geworden. Een kleur die ik in het echt veel mooier vindt dan op welke foto dan ook. Helaas kon ik niet zomaar voor mijn favoriete kleur Gravity Blue kiezen, maar dat heb je met tweedehands.
Ik heb een paar vragen als aanstaande eigenaar (de auto wordt over 1,5 week opgehaald):
1. De komende maand zal er nog geen laadpaal komen, niet erg, maar ik zoek dus even de beste oplossing qua laadpasje/druppel voor een publieke laadpaal. Klopt het dat Kia hier zelf een oplossing/abonnement voor heeft?
2. Is er een manier waarop ik de auto na het ophalen even een "instellingen reset" kan geven? Ik ben er al achter hoe (makkelijk) ik de geheugenfunctie van de stoelen kan instellen en dergelijke, maar ik zou graag even met de fabrieksstand beginnen en dan aanpassen waar ik tegenaan loop.
3. De auto staat op Michelin Primacy 4 en de achterbanden zijn gecupt wat een behoorlijk geluid geeft op de achteras. Zijn er mensen die dit ook ervaren hebben en de Michelins hebben vervangen voor een ander merk? Ik ben normaal fan van Michelin, de Lexus staat op exact dezelfde banden (iets andere maat wel), maar is er een merk wat beter bij de Kia past? Want mijn ervaring in de Lexus is ook dat Michelin's wat meer geluid maken maar wel erg lang meegaan en nog tot 2,5mm zeker goede grip geven, dat kon ik over de Bridgestones die hiervoor onder mijn Lexus zaten niet zeggen. Is Continental een goede optie wellicht? En zouden jullie de huidige 5mm oprijden tot 2.5mm of gelijk al vervangen vanwege het cuppen?
In de algemene zin: nog andere tips als first-time EV-rijder om straks gelijk te doen of rekening mee te houden?
Sowieso wil ik wel gelijk een 3-fasen lader met load balancing laten installeren om op de toekomst voorbereid te zijn en daarnaast een dashcam voor voor en achter laten installeren. Kia lijkt een leuke als accessoire aan te bieden voor een kleine âŦ 400 incl. installatie.
Onder de streep bespaar ik nu incl. inruil van mijn huidige Lexus IS 300h iets meer dan âŦ 5.000 t.o.v. een nieuwe e-Soul en aangezien ik daar hoogstwaarschijnlijk de subsidie niet had gekregen was het ook daarbij gebleven. Nu snap je ook gelijk waarom de voorkeur eigenlijk naar een nieuwe e-Soul ging: nieuw, 3-fasen laden, UVO Connect app, zelf een kleur uitkiezen en slechts âŦ 1.000 duurder incl. subsidie. Ik ging echter niet voor 80% van het verschil een risico lopen.
Het is dan ook een MY19 e-Niro Executive Line in Platinum Graphite geworden. Een kleur die ik in het echt veel mooier vindt dan op welke foto dan ook. Helaas kon ik niet zomaar voor mijn favoriete kleur Gravity Blue kiezen, maar dat heb je met tweedehands.
Ik heb een paar vragen als aanstaande eigenaar (de auto wordt over 1,5 week opgehaald):
1. De komende maand zal er nog geen laadpaal komen, niet erg, maar ik zoek dus even de beste oplossing qua laadpasje/druppel voor een publieke laadpaal. Klopt het dat Kia hier zelf een oplossing/abonnement voor heeft?
2. Is er een manier waarop ik de auto na het ophalen even een "instellingen reset" kan geven? Ik ben er al achter hoe (makkelijk) ik de geheugenfunctie van de stoelen kan instellen en dergelijke, maar ik zou graag even met de fabrieksstand beginnen en dan aanpassen waar ik tegenaan loop.
3. De auto staat op Michelin Primacy 4 en de achterbanden zijn gecupt wat een behoorlijk geluid geeft op de achteras. Zijn er mensen die dit ook ervaren hebben en de Michelins hebben vervangen voor een ander merk? Ik ben normaal fan van Michelin, de Lexus staat op exact dezelfde banden (iets andere maat wel), maar is er een merk wat beter bij de Kia past? Want mijn ervaring in de Lexus is ook dat Michelin's wat meer geluid maken maar wel erg lang meegaan en nog tot 2,5mm zeker goede grip geven, dat kon ik over de Bridgestones die hiervoor onder mijn Lexus zaten niet zeggen. Is Continental een goede optie wellicht? En zouden jullie de huidige 5mm oprijden tot 2.5mm of gelijk al vervangen vanwege het cuppen?
In de algemene zin: nog andere tips als first-time EV-rijder om straks gelijk te doen of rekening mee te houden?
Sowieso wil ik wel gelijk een 3-fasen lader met load balancing laten installeren om op de toekomst voorbereid te zijn en daarnaast een dashcam voor voor en achter laten installeren. Kia lijkt een leuke als accessoire aan te bieden voor een kleine âŦ 400 incl. installatie.
Ja, vraag bij de dealer naar een de Kia laadpas.MooDyBLueS schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:25:
Zoek even in de handleiding, zie startpost, er is vast wel ergens een reset van je navigatie / bluetooth etc mogelijk. Een totale systeemreset lijkt me niet te bestaan, dus rustig even alle menu's (in het dashboard) doorlopen om alles naar je hand te zetten.2. Is er een manier waarop ik de auto na het ophalen even een "instellingen reset" kan geven? Ik ben er al achter hoe (makkelijk) ik de geheugenfunctie van de stoelen kan instellen en dergelijke, maar ik zou graag even met de fabrieksstand beginnen en dan aanpassen waar ik tegenaan loop.
Geen idee, ben wel tevreden met de Michelin banden (zomer/winter) die ik heb.3. De auto staat op Michelin Primacy 4 en de achterbanden zijn gecupt wat een behoorlijk geluid geeft op de achteras. Zijn er mensen die dit ook ervaren hebben en de Michelins hebben vervangen voor een ander merk? Ik ben normaal fan van Michelin, de Lexus staat op exact dezelfde banden (iets andere maat wel), maar is er een merk wat beter bij de Kia past? Want mijn ervaring in de Lexus is ook dat Michelin's wat meer geluid maken maar wel erg lang meegaan en nog tot 2,5mm zeker goede grip geven, dat kon ik over de Bridgestones die hiervoor onder mijn Lexus zaten niet zeggen. Is Continental een goede optie wellicht? En zouden jullie de huidige 5mm oprijden tot 2.5mm of gelijk al vervangen vanwege het cuppen?
Genieten! Even lekker een stuk gaan rijden om de auto te leren kennen. Ga ook meteen langs bij FastNed en Ionity om te leren hoe het snelladen werkt. Je betaalt overal per kWh dus hoeft je niet meteen veel te kosten.In de algemene zin: nog andere tips als first-time EV-rijder om straks gelijk te doen of rekening mee te houden?
Ik zou als ik jou was wel alles voorbereiden voor 3-fasen maar de laadpaal zelf zo goedkoop mogelijk nemen. Wie weet wat er allemaal in de toekomst nog komt met vehicle-to-grid, dan heb je nu een duurdere laadpaal waar je wellicht nooit 100% gebruik van gaat maken.Sowieso wil ik wel gelijk een 3-fasen lader met load balancing laten installeren om op de toekomst voorbereid te zijn en daarnaast een dashcam voor voor en achter laten installeren. Kia lijkt een leuke als accessoire aan te bieden voor een kleine âŦ 400 incl. installatie.
Als je op 1 fase max wil kunnen laden heb je dus een 22kW 3-fase paal nodig.
Ik heb overigens hetzelfde gedaan, maar nu een beetje spijt. Als ik privÊ verder ga met de laadpaal dan wil ik namelijk een ander model, niet een van NewMotion waar je vastzit aan een abonnement.
Goede keuze, sowieso is een Niro veel mooier dan een Soul.MooDyBLueS schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:25:
Gisteren heb ik als particulier mijn handtekening gezet onder een MY19 e-Niro. Na lang een e-Soul (nieuw) overwogen te hebben, gaf het wispelturige gedrag van de overheid omtrent de âŦ 4.000 subsidie de doorslag, die zie ik niet graag als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Mag ik vragen hoeveel je betaald hebt voor een Niro uit 2019? Gezien je de executive uitvoering hebt, krijg je ook geen 2k occasion subsidie. Ik vraag me af wat dit met de prijs doet.
Dat is subjectief natuurlijk, wij vinden de e-Soul mooier namelijk, alleen de achterkant niet, maar wel voorkant en interieur. ;-)Z___Z schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:41:
[...]
Goede keuze, sowieso is een Niro veel mooier dan een Soul.
Mag ik vragen hoeveel je betaald hebt voor een Niro uit 2019? Gezien je de executive uitvoering hebt, krijg je ook geen 2k occasion subsidie. Ik vraag me af wat dit met de prijs doet.
Maar er zijn dingen belangrijker in het leven dan het uiterlijk van een auto en de e-Niro is wat saaier maar zeker wel een allemansvriend, dat kan je van de e-Soul dan weer niet zeggen.
Ik heb er net geen 37k incl. btw voor betaald, zonder inruil nog mee te rekenen, dus de netto prijs. Dealer onderhouden en dus incl. de lopende Kia garantie. En inderdaad zonder subsidie, want nieuw was deze 47k zo ongeveer.
Ik kom toevallig ook net dit tegen. Dat klinkt als een prima oplossing voor ons, sowieso op korte termijn.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:33:
[...]
Ja, vraag bij de dealer naar een de Kia laadpas.
Begrijp ik het goed dat hij sowieso gratis aan te vragen is en je met âŦ9,99/mnd tegen 24ct/kWh kan laden? Dat zou ik het wel waard vinden, want voorlopig worden er geen grote afstanden mee gereden en dan kunnen we rustig aan doen met de laadpaal.
Thanks!Zoek even in de handleiding, zie startpost, er is vast wel ergens een reset van je navigatie / bluetooth etc mogelijk. Een totale systeemreset lijkt me niet te bestaan, dus rustig even alle menu's (in het dashboard) doorlopen om alles naar je hand te zetten.
Het kan toeval zijn of hoe ermee gereden is, ik kijk het wel even aan.Geen idee, ben wel tevreden met de Michelin banden (zomer/winter) die ik heb.
Goeie tip ook! Ga ik zeker een keer samen met mijn vrouw doen, dan hebben we het allebei gezien en geprobeerd.Genieten! Even lekker een stuk gaan rijden om de auto te leren kennen. Ga ook meteen langs bij FastNed en Ionity om te leren hoe het snelladen werkt. Je betaalt overal per kWh dus hoeft je niet meteen veel te kosten.
Welke laadpaal zou je nu kiezen dan? Ik heb ook het liefst zo min mogelijk abonnementen, maar het liefst wel eentje met inzicht. Ik ga ook t.z.t. zonnepanelen laten leggen, geen idee of dat nog verschil maakt qua teruglevering en dergelijke.Ik zou als ik jou was wel alles voorbereiden voor 3-fasen maar de laadpaal zelf zo goedkoop mogelijk nemen. Wie weet wat er allemaal in de toekomst nog komt met vehicle-to-grid, dan heb je nu een duurdere laadpaal waar je wellicht nooit 100% gebruik van gaat maken.
Als je op 1 fase max wil kunnen laden heb je dus een 22kW 3-fase paal nodig.
Ik heb overigens hetzelfde gedaan, maar nu een beetje spijt. Als ik privÊ verder ga met de laadpaal dan wil ik namelijk een ander model, niet een van NewMotion waar je vastzit aan een abonnement.
Ik ben voor Pirelli Cinturato P7 gegaan, mijn banden maakten inderdaad flink lawaai de laatste kilometers. Pirelli is vele malen stiller. Nat iets minder grip, droog iets meer voor mijn gevoel.MooDyBLueS schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:25:
[...]
[...]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik meende me inderdaad jouw post te herinneren met de Zappi, maar kon het niet zo vinden. Vreemde is wel dat het ook bij palen waar ik al vaker heb opgeladen optreedt nu. En dat hij bij twee palen wel eerst gewoon begon met laden. De eerste paal lijkt idd een 1x32A paal (snelheid zat rond de 7kW), maar tweede paal waar hij wel even 10 minuten werkte voordat hij de stop van de paal eruit gooide was denk ik 3x16 want hij begon op ongeveer 9kW en de ZoÃĢ naast me stond op 11 kW te laden (dus kan ook een 3x32 zijn die de stroom over beide auto's verdeelde).Marcva schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:24:
[...]
De MY20 houdt zich niet aan het laadprotocol. Dat heb ik ondervonden met een de van eerste exemplaren (mei 20) en mijn Zappi. Heb thuis 3 Zappi's opgeblazen, waarbij de hoofdzekering er ook uit knalde. Van de importeur begreep ik dat o.m. mijn casus er uit eindelijk toe heeft geleid dat de ELaad in Arnhem het testprotocol heeft aangepast en Kia nu een aanwijzing heeft gekregen. Kia zou toegezegd hebben de oplossing in een software update uit te rollen. Ooit.
Wat er mis gaat: als je op 1 fase laadt sluit de auto de andere 2 fasen kort. Maar als je daarna op 3 fasen gaat laden -zonder fysiek te ontkoppelen- geeft de auto groen licht aan de lader voordat de kortgesloten fasen weer los zijn. De lader zet dan spanning op de kortgesloten fasen en voila.....bam.
Geen idee of dat bij jou ook aan de hand is, maar dit geldt op dit moment voor alle MY20's. Zover ik weet is de update er nog niet.
Maar het zal inderdaad iets in het kortsluiten van de fases zijn (zoals @CyBeRSPiN ook aangeeft).
@Shyne, "goed" om te weten dat ik niet de enige ben. Als de dealer een update/fix heeft zal ik het hier laten weten.
[ Voor 0% gewijzigd door Coocoocachoo op 23-10-2020 14:09 . Reden: eenheden enzo :$ ]
Is er een laadpaal in de buurt waar je de e-Niro vaak neer denkt te gaan zetten? Zo ja, kijk daar eerst even naar. Wie is de CPO (Charge Point Operator)? Afhankelijk daarvan kun je een goede keuze maken voor een laadpas. Grote kans dat je met de Kia-pas geld weggooit door het hoge basistarief, als je weinig grote afstanden rijd. Zie ook het Laadpassen-topic.MooDyBLueS schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:53:
Ik kom toevallig ook net dit tegen. Dat klinkt als een prima oplossing voor ons, sowieso op korte termijn.
Begrijp ik het goed dat hij sowieso gratis aan te vragen is en je met âŦ9,99/mnd tegen 24ct/kWh kan laden? Dat zou ik het wel waard vinden, want voorlopig worden er geen grote afstanden mee gereden en dan kunnen we rustig aan doen met de laadpaal.
Dat maakt zeker verschil, maar het is ook afhankelijk van onder meer jouw aansluiting thuis (voorbereiding / meterkast), gemiddeld energieverbruik (kook je bijvoorbeeld elektrisch) en de hoeveelheid zonnepanelen die je wilt laten leggen. Zaken als wel of geen load balancing kunnen dan belangrijk zijn. Zie ook het grote thuis laden van je EV-topic.MooDyBLueS schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:53:
Welke laadpaal zou je nu kiezen dan? Ik heb ook het liefst zo min mogelijk abonnementen, maar het liefst wel eentje met inzicht. Ik ga ook t.z.t. zonnepanelen laten leggen, geen idee of dat nog verschil maakt qua teruglevering en dergelijke.
Laden en laadsnelheid is in kW @Coocoocachoo
Kleine k van kilo en niet de hoofdletter van Kelvin. Wh is een eenheid voor energie of capaciteit van een batterij.
Kleine k van kilo en niet de hoofdletter van Kelvin. Wh is een eenheid voor energie of capaciteit van een batterij.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ja die bedoelde ik. Is gratis en idd optioneel abbo voor als je veel laadt.MooDyBLueS schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:53:
[...]
Ik kom toevallig ook net dit tegen. Dat klinkt als een prima oplossing voor ons, sowieso op korte termijn.
Zou ik me weer in moeten verdiepen, maar sowieso een met een locale API om zelf dingen in te stellen zoals wanneer het laden start en stopt en met welk vermogen. Denk iets als een Zappi.Welke laadpaal zou je nu kiezen dan? Ik heb ook het liefst zo min mogelijk abonnementen, maar het liefst wel eentje met inzicht. Ik ga ook t.z.t. zonnepanelen laten leggen, geen idee of dat nog verschil maakt qua teruglevering en dergelijke.
Maar hangt ook weer van de omstandigheden af of ik tegen die tijd dan nog steeds via een laadpas wil kunnen verrekenen, dat kan de Zappi dan namelijk weer niet.
Dat is wel raar idd.Coocoocachoo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:58:
[...]
En dat hij bij twee palen wel eerst gewoon begon met laden. [...]
Kan ook dat de palen een update gehad hebben en nu anders op het afwijkende gedrag van de MY20 reageren. It takes two to tango
Ik moet volgende week weer publiek laden. Waarschijnlijk Ecotap. Ik ga het beleven.
@MooDyBLueS
My19 is prima keuze en voor zakelijke rijders ook nog met 4% bijtelling (mits eind 19 op kenteken), maar als ik goed begrijp rijdt jij particulier.
Laadpaal zou ik kalm aan doen. Er zit een druppellader (granny) bij de auto waarmee je in een uurtje of 10-12 150-200km (afhankelijk van rijstijl en temperatuur) kunt bijladen met normaal stopcontact wat in de praktijk vaak voldoende is.
Dan heb je geen publieke paal nodig voor regulier laden en kun je rustig om je heen kijken welke laadoplossing in jouw situatie het beste past.
Ik gebruik zelf de granny regelmatig tijdens vakanties en mijn ervaring is dat dat prima voldoet om te zorgen dat hij dagelijks weer vol zit als je maar een paar honderd km per dag rijdt.
Ik heb zelf geen problemen met de Michelins. Wellicht bij jou door gedrag vorige eigenaar/bandenspanning?
Periodiek wisselen van zomer naar winterbanden zorgt denk ik ook dat het probleem zich niet zo snel voordoet als je tenminste ook de banden van plek wisselt.
My19 is prima keuze en voor zakelijke rijders ook nog met 4% bijtelling (mits eind 19 op kenteken), maar als ik goed begrijp rijdt jij particulier.
Laadpaal zou ik kalm aan doen. Er zit een druppellader (granny) bij de auto waarmee je in een uurtje of 10-12 150-200km (afhankelijk van rijstijl en temperatuur) kunt bijladen met normaal stopcontact wat in de praktijk vaak voldoende is.
Dan heb je geen publieke paal nodig voor regulier laden en kun je rustig om je heen kijken welke laadoplossing in jouw situatie het beste past.
Ik gebruik zelf de granny regelmatig tijdens vakanties en mijn ervaring is dat dat prima voldoet om te zorgen dat hij dagelijks weer vol zit als je maar een paar honderd km per dag rijdt.
Ik heb zelf geen problemen met de Michelins. Wellicht bij jou door gedrag vorige eigenaar/bandenspanning?
Periodiek wisselen van zomer naar winterbanden zorgt denk ik ook dat het probleem zich niet zo snel voordoet als je tenminste ook de banden van plek wisselt.
[ Voor 20% gewijzigd door eltron op 23-10-2020 20:30 ]
@MooDyBLueS
Ik had Primacy 3 op mijn 2019 e-Niro. Die gingen ook cuppen op de achteras. Dat was bij 50 duizend km. Zat toen best nog wel wat profiel op en het ontstond vrij snel.
Ik heb ze vervangen door de Primacy 4. Ik had aan de monteur gevraagd wat een oorzaak kon zijn (bv lange perioden van stilstand door Corona dit voorjaar) maar veel meer dan 'kan gebeuren, sommige merken hebben dit sneller dan andere merken' kreeg ik niet.
Auto was afgeleverd met vrij hoge bandendruk (3.2 bar) en na 30 duizend km werd dat verlaagd naar 2.7 bar. Misschien speelde dat een rol.
Een bevriende techneut merkte op dat er op de originele banden AO stond. Dat zou staan voor Audi Only....
Ik had Primacy 3 op mijn 2019 e-Niro. Die gingen ook cuppen op de achteras. Dat was bij 50 duizend km. Zat toen best nog wel wat profiel op en het ontstond vrij snel.
Ik heb ze vervangen door de Primacy 4. Ik had aan de monteur gevraagd wat een oorzaak kon zijn (bv lange perioden van stilstand door Corona dit voorjaar) maar veel meer dan 'kan gebeuren, sommige merken hebben dit sneller dan andere merken' kreeg ik niet.
Auto was afgeleverd met vrij hoge bandendruk (3.2 bar) en na 30 duizend km werd dat verlaagd naar 2.7 bar. Misschien speelde dat een rol.
Een bevriende techneut merkte op dat er op de originele banden AO stond. Dat zou staan voor Audi Only....
Nog even over die warme kabels... Ik gebruik ook regelmatig een originele KIA kabel (1 fase, my19), maar tot nu toe altijd alleen bij 16A palen. Als de auto een tijd geladen heeft voel ik bij het afkoppelen dat de kop die in de auto zit warm is. Niet heet, maar wel 'aangenaam warm' ten opzichte van de omgeving.
Ik vraag me af of iemand met kabelproblemen waarbij die echt te heet werd weet hoeveel het verschil tussen 16A en 32A oplevert, of hoe hun kabel aanvoelde bij laden met 16A.
Vanuit weerstand zou er bij dubbele stroom 4x zo veel warmte geproduceerd worden, maar ik weet natuurlijk weer niet hoe snel de warmte aan de lucht afgestaan wordt. Wil eigenlijk toch even checken dat ik een goede kabel heb, voor het geval ik nog eens 'onwetend' een 32A paal tegen kom en dan dingen mis gaan.
Ik vraag me af of iemand met kabelproblemen waarbij die echt te heet werd weet hoeveel het verschil tussen 16A en 32A oplevert, of hoe hun kabel aanvoelde bij laden met 16A.
Vanuit weerstand zou er bij dubbele stroom 4x zo veel warmte geproduceerd worden, maar ik weet natuurlijk weer niet hoe snel de warmte aan de lucht afgestaan wordt. Wil eigenlijk toch even checken dat ik een goede kabel heb, voor het geval ik nog eens 'onwetend' een 32A paal tegen kom en dan dingen mis gaan.
@TechLight handwarm op 16A lijkt mij niet OK.
Zoek ff terug in dit topic: er is vrij recent een kabel vervangen door de dealer. Uit mijn hoofd ook bij een MY19, dus probleem is klaarblijkelijk bekend.
Zeker slechte batch gehad of zo.
Zoek ff terug in dit topic: er is vrij recent een kabel vervangen door de dealer. Uit mijn hoofd ook bij een MY19, dus probleem is klaarblijkelijk bekend.
Zeker slechte batch gehad of zo.
De 2019 e-Niro die ik gekocht heb heeft net iets meer dan 60.000 km gelopen, vrij veel voor de leeftijd, maar daarom ook aantrekkelijk geprijsd en mij maakt het uiteindelijk niks uit.joepie de p schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:16:
@MooDyBLueS
Deze staat overigens op Primacy 4, ik heb alleen niet op bandendruk en merk-specifieke tekens gelet. Deze banden hebben 5mm, dus zijn vrijwel zeker niet de eerste die eronder zaten. Wellicht is er destijds ook niet uitgelijnd.
Dat AO heb ik ook weleens gehoord, zijn feitelijk 95% dezelfde banden maar qua profiel of wang aangepast voor Audi (in dit geval). Zou niet veel uit mogen maken in de praktijk.
Ik ga het even aankijken en hoewel ik fan van Michelin ben, wil ik de eerder getipte Pirelli's anders weleens uitproberen. Wat sneller slijten (wat mijn ervaring meestal is geweest t.o.v. Michelin) is minder erg als ze niet cuppen en het daardoor tenminste stil blijft. Want als Michelin vaak cupt en bij de e-Niro overmatig geluid gaat produceren en de banden nog niet versleten zijn, dan vind ik dat storender.
Dit heb ik er over gepost tav de warme / hete kabel: petertenboer in "Het grote Kia e-Niro topic"TechLight schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:27:
Nog even over die warme kabels... Ik gebruik ook regelmatig een originele KIA kabel (1 fase, my19), maar tot nu toe altijd alleen bij 16A palen. Als de auto een tijd geladen heeft voel ik bij het afkoppelen dat de kop die in de auto zit warm is. Niet heet, maar wel 'aangenaam warm' ten opzichte van de omgeving.
Dank, heb nog even een aantal pagina's daar teruggelezen. Kan misschien de daadwerkelijke temperatuur ook wel eens meten. Was dat met 68 graden bij jou dan ook bij 32A, of een andere laadstroom? Dat zag ik er niet bij staan.petertenboer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:45:
Dit heb ik er over gepost tav de warme / hete kabel: petertenboer in "Het grote Kia e-Niro topic"
Zag dat @CyBeRSPiN ook last gehad heeft. Misschien heeft hij nog een referentie voor temperatuurverschil tussen 16A en 32A? Of hoe lang het duurt voor ie goed warm is. Kan misschien komende week bij de dealer langs als die 32A kan laden, maar weet niet hoe lang ik dan daar moet zitten (en wel even zorgen dat de auto ver genoeg ontladen is ook
@TechLight ik laad amper op 32A, maar de keren dat ie met dat vermogen laadde merkte ik een aantal uren later wel echt een hete stekker op. Zal het tzt ook bij de dealer melden.
@s_janssen
Volgens mij geen schade door knagers een rat zou aan de randen vreten zoals aan het gat bv en zou het materiaal om te nesten gebruiken Marters worden aangetrokken tot meestal kunststoffen omdat in de productie visolie wordt gebruikt als smeermiddel of lossingsmiddel bij gebruik van mallen ook als lijm wordt het ingezet .
WD40 is ook op basis van visolie. Denk eerder aan een slecht afgewerkte rand die door rijwind en water beginnen raffelen is.
Volgens mij geen schade door knagers een rat zou aan de randen vreten zoals aan het gat bv en zou het materiaal om te nesten gebruiken Marters worden aangetrokken tot meestal kunststoffen omdat in de productie visolie wordt gebruikt als smeermiddel of lossingsmiddel bij gebruik van mallen ook als lijm wordt het ingezet .
WD40 is ook op basis van visolie. Denk eerder aan een slecht afgewerkte rand die door rijwind en water beginnen raffelen is.
Hoe heet was dat? Als je hem nog best kunt houden is het minder dan 42C, dat valt aardig meeCyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:45:
@TechLight ik laad amper op 32A, maar de keren dat ie met dat vermogen laadde merkte ik een aantal uren later wel echt een hete stekker op. Zal het tzt ook bij de dealer melden.
Hier ook de KIA laadkabel om laten ruilen bij de dealer omdat de connector heet werd.TechLight schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:27:
Die van snellladers heb ik nog nooit gehad dat die warm worden terwijl ik dat wel verwacht had ivm grotere vermogens.
32A in dit geval.TechLight schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:43:
[...]
Dank, heb nog even een aantal pagina's daar teruggelezen. Kan misschien de daadwerkelijke temperatuur ook wel eens meten. Was dat met 68 graden bij jou dan ook bij 32A, of een andere laadstroom? Dat zag ik er niet bij staan.
Zag dat @CyBeRSPiN ook last gehad heeft. Misschien heeft hij nog een referentie voor temperatuurverschil tussen 16A en 32A? Of hoe lang het duurt voor ie goed warm is. Kan misschien komende week bij de dealer langs als die 32A kan laden, maar weet niet hoe lang ik dan daar moet zitten (en wel even zorgen dat de auto ver genoeg ontladen is ook)
Had natuurlijk geen thermometer bij me. Maar was onaangenaam heet. Zou die niet lang vastgeklemd in mn hand kunnen houden. Denk eerder richting de 60+ graden maar ben geen expert op het gebied van temperatuur met de hand schattenSteeck03 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:35:
[...]
Hoe heet was dat? Als je hem nog best kunt houden is het minder dan 42C, dat valt aardig mee
Aanvulling, nu getest met aangesloten laadkabel maar nog steeds gaat stuur- en spiegel/achterruitverwarming niet aan ondanks vinkje. Dit is toch zeer onhandig in de winter want dan zijn mijn spiegels nog steeds beslagen als ik wegrijd? Iemand anders dezelfde ervaring?passat_to_ev schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:55:
Ik heb mijn E-Niro sinds vorige week vrijdag en ben zeer tevreden over de auto. Het inlezen op dit forum op voorhand heeft veel vragen achteraf voorkomen, maar ik heb er toch nog eentje.
MW_Passat_2016
60C geeft direct nlaren?. Onaangenaam heet is eerder richting 38-40C. Maar dat is wel aan de buitenkant, dus inwendig duidelijk meer. Klinkt als slechte aansluiting.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:52:
[...]
Had natuurlijk geen thermometer bij me. Maar was onaangenaam heet. Zou die niet lang vastgeklemd in mn hand kunnen houden. Denk eerder richting de 60+ graden maar ben geen expert op het gebied van temperatuur met de hand schatten
Ja grote kans dat ik een kabel uit dezelfde foute serie heb.Steeck03 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:50:
[...]
60C geeft direct nlaren?. Onaangenaam heet is eerder richting 38-40C. Maar dat is wel aan de buitenkant, dus inwendig duidelijk meer. Klinkt als slechte aansluiting.
weet iemand hoe de waarschuwing van het stuur werkt? Is dit op druk of capasative?
Druk / hoek. Je moet elke 15s licht aan het stuur draaien ook al ga je rechtuit.z0rk0l schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:19:
weet iemand hoe de waarschuwing van het stuur werkt? Is dit op druk of capasative?
Er zijn idioten die een gewicht aan het stuur hangen om het alarm te onderdrukken. Levensgevaarlijk..
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-10-2020 19:30 ]
Maar als ie er bij mij om vraagt en ik knijp even in het stuur is het ook goedCyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:29:
[...]
Druk / hoek. Je moet elke 15s licht aan het stuur draaien ook al ga je rechtuit.
Er zijn idioten die een gewicht aan het stuur hangen om het alarm te onderdrukken. Levensgevaarlijk..
Nee dan draai je onbewust het stuur een fractie denk ik..z0rk0l schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:35:
[...]
Maar als ie er bij mij om vraagt en ik knijp even in het stuur is het ook goed
60 graden plastic geeft echt niet direct blaren (of brandwonden). Bij metalen oppervlak is dat anders. Materialen die hitte goed geleiden voelen veel warmer aan dan die goed isoleren (en kun je je dus veel makkelijker aan branden). Zo is bijvoorbeeld ook een luchtstroom van 60 graden geen probleem voor enige tijd, maar wil je echt niet in een bad van 60 graden liggen...Steeck03 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:50:
60C geeft direct blaren?. Onaangenaam heet is eerder richting 38-40C. Maar dat is wel aan de buitenkant, dus inwendig duidelijk meer. Klinkt als slechte aansluiting.
Ik heb ook meer het gevoel dat dit voldoende is, en dus dat een lichte stuur beweging niet nodig is.z0rk0l schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:35:
[...]
Maar als ie er bij mij om vraagt en ik knijp even in het stuur is het ook goed
Maar ik zal er eens op gaan letten...
Ben ik de enige bij wie de locatie van de auto in de mijnkia app niet meer klopt? De auto staat een kilometer verderop, maar als ik uit het raam kijk zie ik hem toch echt staan.
Waarschijnlijk door storing, die km verderop is waarschijnlijk moment geweest dat auto voor het laatst gegevens naar Kia servers heeft verstuurd, daarna verwacht ik dat er even storing was, auto stuurt daarnaast als hij uitstaat en niet aan het laden is, geen updates naar Kia servers (hoeft normaal gesproken ook niet, stilstaan en niet laden is normaal gesproken geen wijziging dus geen noodzaak op iets te sturen), de app haalt gegevens van Kia servers en niet direct van de auto, vandaarGVR schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:52:
Ben ik de enige bij wie de locatie van de auto in de mijnkia app niet meer klopt? De auto staat een kilometer verderop, maar als ik uit het raam kijk zie ik hem toch echt staan.
De app gaf de verkeerde locatie al aan tijdens een rit, daarna na thuiskomst nog steeds en nu tijdens laden nog steeds. Daarbij, als je in de app opnieuw dashboard selecteert dan wordt op dat moment de actuele locatie opgehaald. Tenminste, zo werkte het eerst...Davidvis schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:52:
[...]
Waarschijnlijk door storing, die km verderop is waarschijnlijk moment geweest dat auto voor het laatst gegevens naar Kia servers heeft verstuurd, daarna verwacht ik dat er even storing was, auto stuurt daarnaast als hij uitstaat en niet aan het laden is, geen updates naar Kia servers (hoeft normaal gesproken ook niet, stilstaan en niet laden is normaal gesproken geen wijziging dus geen noodzaak op iets te sturen), de app haalt gegevens van Kia servers en niet direct van de auto, vandaar
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.