Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Mabion schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:49:
Ik heb ook meer het gevoel dat dit voldoende is, en dus dat een lichte stuur beweging niet nodig is.

Maar ik zal er eens op gaan letten...
Kan zijn dat daadwerkelijk draaien niet nodig is, maar kracht in de draairichting wel. Probeer maar eens met 1 lichte vinger op diverse plekken (binnenkant en buitenkant van de cirkel, de spaken, het kleine gaatje onder tussen de spaken, ...) een klein beetje kracht op het stuur in de draairichting te zetten. No way dat daar overal sensoren zitten die plaatselijke (knijp)druk of capaciteit meten.

Ik rij ook wel vaker als het wat rustig en redelijk recht is met een vinger aan het stuur die een klein beetje trekt. Krijg daarbij nooit een waarschuwing, maar de auto heeft iets meer kracht en blijft dus zelf sturen. Zit wel dichtbij genoeg met de hand bij het stuur voor als ik moet ingrijpen of de auto iets geks zou doen.

Met de beperkte draaikracht die nodig is, is het ook lastig om een pure knijpactie uit te voeren die niet ook een beetje draaikracht aan het stuur geeft.

Hoe dan ook, ik vind het een geweldig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-05 10:42
Er zit op de E-Niro net als bij de Kona-ev een sensor op de stuurkolom. Goedkoop systeempje, heel irritant op lange rechte stukken dan moet je het stuur af en toe domweg iets bewegen!
Er zitten dus geen druksensors in het stuur zoals bijv. BMW heeft.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:16
nessio schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:35:
Er zit op de E-Niro net als bij de Kona-ev een sensor op de stuurkolom. Goedkoop systeempje, heel irritant op lange rechte stukken dan moet je het stuur af en toe domweg iets bewegen!
Ben juist blij met dit systeem. Dan hoef je niet geforceerd het stuur aan de zijkant vast te pakken maar kun je ook vanaf onder de SCC actief houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
s_janssen schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:14:
Wie heeft dit wel eens gezien? Ik zag een reepje stof onder mijn Kia hangen...dacht eerst dat ik over iets heen was gereden, maar ik ontdekte dat diverse stukken stof van de bodemplaat weg zijn!
Marters? Ratten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vraag me af of je niet gewoon je hele bodemplaat kwijt bent en dit de isolatie is die er normaalgesproken tussen zit?

Zo ziet het er bij mij uit de batterijbehuizing is van metaal ok onder de voorkant zit een stevige kunststof kap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97GUDqd-q_lJJ97KNwhjjWmXRLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MggOCo1tEyqCUUFYhVzQbx6p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-10-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben2903
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-06-2022
CyBeRSPiN schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Vraag me af of je niet gewoon je hele bodemplaat kwijt bent en dit de isolatie is die er normaalgesproken tussen zit?
Nou inderdaad 🙀, dit komt niet bekend voor stof onder de auto, bij mij is het een gladde plaat en absoluut geen stof. Zou ook wel een rare methode zijn om stof onder de auto te gebruiken wat nat en smerig wordt 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:24

zeroday

There is no alternative!

kan iemand bevestigen dat dit soort dakdragers werken en goed zijn voor de E-Niro?

https://www.winparts.nl/b...90808.html#toepasbaarheid

of zijn er mensen die hier een andere hebben en tevreden zijn?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 07:07
zeroday schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:33:
kan iemand bevestigen dat dit soort dakdragers werken en goed zijn voor de E-Niro?

Ik heb ze van Kia zelf. Valt weinig over te zeggen eigenlijk. Doen wat ze moeten doen en zijn makkelijk te monteren. De gene die jij heb gevonden zien er wat gestroomlijnder uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 18:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:15
zeroday schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:33:

Ik heb deze Hapro Cronos ook en ben o.a. met een 600liter dakkoffer met o.a. 9 paar ski's, snowboards en schoenen er in naar de wintersport geweest. Geen enkel probleem met deze dragers.
heb er vorig jaar € 140 voor betaald (incl btw) ook bij Winparts.
Maar zie dat je nu nog iets lager uitkomt als je inschrijft op nieuwsbrief en nog 10% korting krijgt. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 25-10-2020 18:26 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

HAPRO lijkt uit te steken en deze Modula niet, maar daar haak ik ijzer om de geintegreerde dakrails ..
maar of er nu echte kwaliteitsverschillen zijn??? Ik denk dat ik dan voor de Hapro ga ;)
thanks voor de tips

[ Voor 13% gewijzigd door zeroday op 25-10-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
eltron schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:20:
[...]

Ik heb deze Hapro Cronos ook en ben o.a. met een 600liter dakkoffer met o.a. 9 paar ski's, snowboards en schoenen er in naar de wintersport geweest. Geen enkel probleem met deze dragers.
Maar zie dat je nu nog iets lager uitkomt als je inschrijft op nieuwsbrief en nog 10% korting krijgt. ;)
Wat kan je vertellen over je verbruik/bereik met dakdragers en een dergelijke grote dakkoffer? En dan idealiter t.o.v. je verbruik in de winter in Nederland daarvoor/daarna.

Ik ga binnenkort mijn MY19 e-Niro ophalen en ben o.a. voor deze auto gegaan vanwege de goede ervaringen van anderen, maar het belangrijkste was uiteindelijk de grote accu en prima kofferbak, aangezien we er ook mee op vakantie willen en niet daar nog eens een auto voor willen huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

Korting krijg je niet meer omdat het al 20% korting is ..
tsja.. dus ze zijn duurder geworden ;)
ach ja .. you only life once ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_janssen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-01-2023
gerben2903 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

Nou inderdaad 🙀, dit komt niet bekend voor stof onder de auto, bij mij is het een gladde plaat en absoluut geen stof. Zou ook wel een rare methode zijn om stof onder de auto te gebruiken wat nat en smerig wordt 🤔
Ok bedankt, ik ga de dealer maandag maar even contacteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 21:15
[...]

Ik ben opzoek naar een dakkoffer met zoveel ruimte waarbij de achterklep nog open kan. Kan dat met die van jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
MooDyBLueS schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:48:
[...]

Wat kan je vertellen over je verbruik/bereik met dakdragers en een dergelijke grote dakkoffer? En dan idealiter t.o.v. je verbruik in de winter in Nederland daarvoor/daarna.

Ik ga binnenkort mijn MY19 e-Niro ophalen en ben o.a. voor deze auto gegaan vanwege de goede ervaringen van anderen, maar het belangrijkste was uiteindelijk de grote accu en prima kofferbak, aangezien we er ook mee op vakantie willen en niet daar nog eens een auto voor willen huren.
Verbruik een procent of 10 meer, afhankelijk hoe hard je rijdt.
Daarbij lastig te onderscheiden welk deel van het meerverbruik de dakkoffer betreft en welk deel de volle belading (behalve de dakkoffer ook 5 personen en nog koffer op draaghaak) en welk deel de lage temperatuur. Dakkoffer zelf minder dan 10% denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
stimm schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

Ik ben opzoek naar een dakkoffer met zoveel ruimte waarbij de achterklep nog open kan. Kan dat met die van jou?
Kan open, maar loopt dan wel tegen dakkoffer aan. Ik leg er dan iets tussen om te voorkomen dat de lak beschadigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
eltron schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Verbruik een procent of 10 meer, afhankelijk hoe hard je rijdt.
Daarbij lastig te onderscheiden welk deel van het meerverbruik de dakkoffer betreft en welk deel de volle belading (behalve de dakkoffer ook 5 personen en nog koffer op draaghaak). Dakkoffer zelf minder dan 10% denk ik.
Wow, dit had ik echt niet verwacht! Thanks. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het misschien wel 30% meer zou zijn, zeker omdat (wat je al zegt) je nooit alleen de dakkoffer hebt maar ook vol qua personen en kofferbak op z'n minst.

Qua hoe hard je rijdt zijn wij op vakantie altijd in de relax modus dus 100 km/u is goed genoeg, dat deden we vorig jaar met de Lexus IS 300h en dakkoffer ook al, ondanks dat die prima geschikt was om op de Autobahn flink harder mee te gaan. Uiteindelijk is een vakantie ook bedoelt om je lekker even nergens druk om te maken, en in onze ogen valt de aankomsttijd daar ook onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:52
Wij hebben de Farad dragers gekocht. Niets mis mee.

Met onze dakkoffer gaat de klep niet erg ver open. De Thule Atlantis 900 is wel een van de grootste.
90cm breed en 226cm lang.
Op foto3 hebben we hem een stuk naar voren geplaatst.
Toen ging de klep op 15 cm na, normaal open. Werkbaar.
Helaas heb ik daar geen foto's van.
We hebben wel altijd een theedoek bij ons, om er tussen te stoppen.
Verbuik cijfers weet ik nog niet. Ik heb alleen even rond ons dorp gereden.

Foto1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsHkZHR30Q1MdBUTcVYymyJQRD8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROKgaJu36VGork5Lmz3Olxct.jpg?f=fotoalbum_small
Foto2 (klep open met koffer geplaatst als foto1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9T6kxbNLF3CVJvyjTxmY9Xi5wM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDYjKuMXXGOYkQ2N2Yv1JMz9.jpg?f=fotoalbum_small
Foto3 (naar voren geschoven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB4a1kOwIMTHNRJqKgpbEIYRCjQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OY4RCpmv46UxLE2jlwYbXjhr.jpg?f=fotoalbum_small

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_janssen
s_janssen schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:14:
Wie heeft dit wel eens gezien? Ik zag een reepje stof onder mijn Kia hangen...dacht eerst dat ik over iets heen was gereden, maar ik ontdekte dat diverse stukken stof van de bodemplaat weg zijn!
Marters? Ratten?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Net de dealer gesproken: dit blijkt een bekend probleem te zijn, Kia levert de e-Niro af fabriek met een kunstof plaat met een laagje stof! En die is gelijmd met lijm die niet zo goed tegen Nederlands weer kan. En het laat nog sneller los als je door een wassstraat rijdt.. Dat heb ik zeker gedaan, en na de aflevering heeft het twee weken geregend..De servicemedewerker wist niet of het voor alle modellen geldt of alleen voor de 2020. Kia heeft het probleem in onderzoek, voorlopig trekt men de stoflaag eraf bij garagebezoek.Bijzonder verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:35
Zeker een bijzonder verhaal. Ze trekken er een onderdeel af dat geen functie heeft? Ik dacht dat de markt voor EV's concurrerend genoeg zou zijn om zinloze meuk te skippen. M.a.w. wat is de rol van dat lapje stof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05 09:42
stimm schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:52:
[...]

Ik heb gezegd dat ik een foto heb, toen ik de sleutel inleverde. De monteur kwam me opzoeken om die te zien en nam vervolgens zelf ook een foto van mijn foto.

Heb ze jou foto ook laten zien, en hij was verbaasd over de gelijkenis in de vorm.

Succes!
Heb je nog iets gehoord over wanneer ze het dashboard gaan repareren? Ik wacht nog even totdat mijn trekhaak en fietsendrager binnen is, laat dit dan ook gelijk meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb al een paar keer gehad dat mijn scheduled programma gereset wordt naar 12:00 PM - 12:00:AM en daarbij is hij ook nog eens uitgeschakeld dat terwijl ik alles had aangezet. Iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 21:15
deltaquad schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:41:
[...]

Heb je nog iets gehoord over wanneer ze het dashboard gaan repareren? Ik wacht nog even totdat mijn trekhaak en fietsendrager binnen is, laat dit dan ook gelijk meenemen.
Ja het onderdeel is besteld, maar ligt niet in Brussel en moet uit ZKorea komen. Ze bellen weer als ze een idee hebben van de levertijd.

Het probleem aanmelden en ze het alvast laten bestellen is wel handig. Duurt weken waarschijnlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door stimm op 26-10-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBa
Ik heb originele Kia dakdragers (MY19) en een Hapro Traxer 6.6 (uit mijn hoofd) Achterklep kan gewoon open...

[ Voor 88% gewijzigd door RedBa op 26-10-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
stimm schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Ja het onderdeel is besteld, maar ligt niet in Brussel en moet uit ZKorea komen. Ze bellen weer als ze een idee hebben van de levertijd.

Het probleem aanmelden en ze het alvast laten bestellen is wel handig. Duurt weken waarschijnlijk.
Thanks, ik heb gelijk mijn Kia dealer gebeld. Een dezer dagen mag ik langskomen om het probleem te laten zien. Moet ik wel eerst 15 min. rijden voordat "het spookje" opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-07-2024

passat_to_ev

Nice_car

Is het iemand al gelukt om via de uvo app remote de achterruitverwarming en spiegelverwarming aan te zetten? In mijn my2020 executive is dit nog niet gelukt (om dan nog maar niet te spreken over de stuurverwarming die ook bij het vinkje staat).

MW_Passat_2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02-2023
passat_to_ev schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:33:
Is het iemand al gelukt om via de uvo app remote de achterruitverwarming en spiegelverwarming aan te zetten? In mijn my2020 executive is dit nog niet gelukt (om dan nog maar niet te spreken over de stuurverwarming die ook bij het vinkje staat).
Krijg het ook niet voor elkaar. Alleen de verwarming gaat aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

mfjnab schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:21:
[...]

Krijg het ook niet voor elkaar. Alleen de verwarming gaat aan...
Net nog even in de auto geprobeerd en als je het eerste vinkje (voorruitverwarming) ook aanzet, dan doet alles het (dus ook de zaken van het 2e vinkje).

Lijkt mij een bug die hopelijk nog wordt opgelost.

MW_Passat_2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
ningalloon schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:39:
[...]

Hier ook de KIA laadkabel om laten ruilen bij de dealer omdat de connector heet werd.
Die van snellladers heb ik nog nooit gehad dat die warm worden terwijl ik dat wel verwacht had ivm grotere vermogens.
de slangen van snelladers zijn meestal nog vloeistofgekoeld dus dat zorgt er ook voor dat ze niet warm/heet worden. Denk dat dit dan ook vertaalt naar een altijd koele stekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
nessio schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:35:
Ik kwam laatst achter dat als je de volumeknoppen bijv gebruikt dat dat ook de timer van die melding reset...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:50
NiroNiro schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

de slangen van snelladers zijn meestal nog vloeistofgekoeld dus dat zorgt er ook voor dat ze niet warm/heet worden. Denk dat dit dan ook vertaalt naar een altijd koele stekker..
Bij 175/350 kW ja. Voor 50 kW is dat niet nodig en zeker niet voor 7,2 of 11 kW van de AC aansluiting.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsem
  • Laatst online: 22-08-2024
Hallo!

Hebben jullie goede ervaringen/tips om bepaalde fietsendragers aan te schaffen voor de Niro in verband met de afneembare trekhaak?

Dank alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Wietsem schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:12:
Hallo!

Hebben jullie goede ervaringen/tips om bepaalde fietsendragers aan te schaffen voor de Niro in verband met de afneembare trekhaak?

Dank alvast!
Ik heb deze https://www.movanext.nl/p...gina/movanext_vision.html
bevalt mij prima en LED past mi ook goed bij EV.
is redelijk compact samen te vouwen en als je wilt achterin te leggen.
Ik gebruik hem ook als bagaedrager, met een koffer er op.

De afneembare trekhaak is in dat kader niet zo relevant. Het gaat er om dat het geen trekhaak is, maar een draaghaak met RMC koppeling. Mijn oude fietsendrager paste daar niet op en heb ik dus vervangen door deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Die Movanext is niet kantelbaar toch?
Dan zou je eens kunnen kijken naar de Bosal. Heeft mijn collega, werkt volgens mij erg prettig.

Waarbij dit volgens mij Pro-User is geworden en je zou kunnen kijken naar de
Pro User Diamant SG2.

[ Voor 28% gewijzigd door dirkmuis op 27-10-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
My bad.
De MovaNext Vision Plus is de kantelbare uitvoering van de MovaNext Vision. Hij weegt 15,8 kg en kan tot 60 kg belast worden en is daarom ook geschikt voor het vervoer van twee E-bikes. De MovaNext Vision Plus is makkelijk te monteren op de trekhaak en met een extra voetpedaal is de drager kantelbaar, zodat u toegang tot uw bagageruimte houdt.

Door de geïntegreerde handvaten is de MovaNext Vision Plus makkelijk te tillen en dankzij de compacte uitvoering is de Vision Plus ook eenvoudig op te bergen in de kofferbak of opbergruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Andere vraag: welke ervaringen heeft men hier met een trekhaak, al dan niet afneembaar?
Gaan we massaal voor de dealer trekhaak of gewoon elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
dirkmuis schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:11:
Andere vraag: welke ervaringen heeft men hier met een trekhaak, al dan niet afneembaar?
Gaan we massaal voor de dealer trekhaak of gewoon elders?
Ik heb de dealerversie van de trekhaak met afneembare kogel, (afneembare kogel had ik liever niet maar was enige mogelijkheid). Mede omdat ik bij eerdere auto slechte ervaringen had met de elektronica. Wilde daar bij EV geen risico mee lopen.

PM: ik heb idd de Movanext Vision plus die met een simpel voetpedaal eenvoudig is te kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Juist. Er zijn ook tal van aerodynamische dakkoffers te vinden onder de 400 euro, dus dat komt wel goed.
Ik ga ook bij voorkeur voor een vaste trekhaak, leuk voor degene die achterop rijdt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomajo
  • Laatst online: 03-10-2022
Ik ben ook bezig met een afneembare draag/trekhaak en fietsendrager. Trekhaak inmiddels besteld bij de dealer maar het is onduidelijk wat de levertijd is. Iemand ervaring met de levertijd van de haak bij de dealer??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

Vanmorgen zette ik via de uvo app de verwarming aan (vinkje 1 en 2) en voor het eerst kreeg ik geen foutmelding maar gewoon de melding succes. De auto hing niet aan de laadkabel, de uvo app heeft geen nieuwe update en de auto ook niet. Misschien aan de server iets aangepast? Ik ben er in ieder geval blij mee.

MW_Passat_2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Voor vragen over de trek-/ draaghaak en fietsendragers loont het de zoekfunctie in dit topic te gebruiken. Is al veel over gepost namelijk.

Denk dat de levertijd van de Brink haak via de dealer dagkoersen zijn. Ik heb één van de eerste MY20's. In mei was de haak niet leverbaar, in juni wel. Je mag verwachten dat dat ding nu gewoon vlot leverbaar is. Anderzijds: wat is het probleem als je er een maand op moet wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_janssen
dirkmuis schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:57:
Dan zou je eens kunnen kijken naar de Bosal. Heeft mijn collega, werkt volgens mij erg prettig.

Pro User Diamant SG2.
Ik heb de Bosal , fijn ding. Maar past toch niet op Brink rmc haak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
dirkmuis schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:57:

Pro User Diamant SG2.
ps: Ik had de Pro User Diamant SG2 maar die past dus niet op de RMC draaghaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedBa
eltron schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:24:
[...]

ps: Ik had de Pro User Diamant SG2 maar die past dus niet op de RMC draaghaak.
De trekhaak van Kia (Brink RMC) kun je heel makkelijk aanpassen. Geen slijptol voor nodig. Het pennetje kun je er gewoon uitslaan met een hamer en drevel. Dan kan iedere fietsendrager er gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
Tot hoever kun je de auto het beste opladen? Ik lees dat veel mensen dit tot 80% doen, in het boekje staat minimaal 1 keer per maand tot 100% omdat dit goed is voor de levensduur van de batterij. Ik ga hem straks voor de 2e keer opladen en hij staat veel stil omdat ik alleen maar thuiswerk, is het dan niet slecht voor de batterij als ik tot 100% oplaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

passat_to_ev schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:35:
Vanmorgen zette ik via de uvo app de verwarming aan (vinkje 1 en 2) en voor het eerst kreeg ik geen foutmelding maar gewoon de melding succes. De auto hing niet aan de laadkabel, de uvo app heeft geen nieuwe update en de auto ook niet. Misschien aan de server iets aangepast? Ik ben er in ieder geval blij mee.
net ook even geprobeerd en waarempel, geen foutmelding meer ;0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

deltaquad schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:00:
Tot hoever kun je de auto het beste opladen? Ik lees dat veel mensen dit tot 80% doen, in het boekje staat minimaal 1 keer per maand tot 100% omdat dit goed is voor de levensduur van de batterij. Ik ga hem straks voor de 2e keer opladen en hij staat veel stil omdat ik alleen maar thuiswerk, is het dan niet slecht voor de batterij als ik tot 100% oplaad?
die van mij gaat 1x per week aan de lader en gaat dan naar 100%

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:48
deltaquad schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:00:
Een ongeschreven regel is om de accu niet lang vol op 100% te hebben staan. Praktische tip om aan alle adviezen tegemoet te komen: 1x per maand opladen tot 100% en dan gelijk een zondags ritje van ~80 km zodat je op 80% uitkomt. Goed voor accu en voor persoonlijke satisfactie. En in geval van oudere botten in combinatie met de stoelverwarming ook voor het gestel. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
RedBa schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 06:59:
[...]

De trekhaak van Kia (Brink RMC) kun je heel makkelijk aanpassen. Geen slijptol voor nodig. Het pennetje kun je er gewoon uitslaan met een hamer en drevel. Dan kan iedere fietsendrager er gewoon op.
Zijn er geen andere opties dan deze Brink?
Bijvoorbeeld een vaste trekhaak.

Ben je trouwens verplicht een RMC te monteren omdat je niet mag trekken of kun je ook een normale trekhaak monteren en ligt de verantwoordelijkheid voor wat je ermee doet bij jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBa
dirkmuis schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Zijn er geen andere opties dan deze Brink?
Bijvoorbeeld een vaste trekhaak.

Ben je trouwens verplicht een RMC te monteren omdat je niet mag trekken of kun je ook een normale trekhaak monteren en ligt de verantwoordelijkheid voor wat je ermee doet bij jezelf?
Weet dat niet zo uit het hoofd. Denk dat dit antwoord wel in dit forum te vinden is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Alles is te vinden, maar soms wil je geen 478 pagina's door. Ik vind die Brink nogal prijzig. Over de 1000 euro......ik zie ze ook voor rond de 500 euro bij de bekende trekhaakpunten.

[ Voor 22% gewijzigd door dirkmuis op 29-10-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:42
Coocoocachoo schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:26:
Nou, vandaag voor het eerst met echte pech bij de dealer.

Maandag was na een half uurtje laden bij een laadpaal de laadpaal in storing gegaan, prima rest van de dag maar bij een trage (3 kW) van werk gestaan. Niet echt veel geladen, dus woensdag opnieuw aan een lader, ditmaal van Eneco, die na ~10 minuten er de brui aan gaf. Dit keer was de hele laadpaal uit, dus zowel mijn kabel als die van de buurlaadauto zaten vast in de laadpaal. Donderdag was de stop weer gereset, dus mijn laadkabel terug, gelijk weer in dezelfde laadpaal gestopt en stop sloeg meteen weer door. Daarna weer de 3kW lader van kantoor geprobeerd, maar ook die gaf geen sjoege.
Dus vanochtend de dealer gebeld "Weet u het zeker? We hebben wel vaker mensen die klagen over laadproblemen, maar bij ons laad het dan opeens wel", toch langsgegaan, Dealer stopt stekker erin, laadpaal geeft groen knippertje ter bevestiging dat auto herkend wordt. Dealer begint al een "zie je wel"-gezicht te trekken als het lampje dan rood en paars knippert. En daarna reageert de laadpaal niet meer, want ook hun stop was doorgeslagen.
Nog even met een andere kabel geprobeerd, maar het probleem zit toch echt in mijn auto, dus die staat nu bij de dealer en ik rij tijdelijk in een Ceed...

Hoop dat het snel te fixen is. Iemand hier ervaring met dit probleem dat de auto kortsluiting lijkt te veroorzaken bij de laadpaal?
Auto vandaag weer opgehaald, ze hebben hem iig tot 85% weer volgekregen.
Probleem is echter niet opgelost, ze hebben een informatievraag uitgezet bij Kia en adhv het antwoord een onderdeel (OCP ofzo? iets in laadunit iig) besteld, maar ze weten nog niet wanneer dat geleverd wordt.
Ondertussen zou granny moeten werken en nu gaven ze aan dat snelladen ook zou moeten werken, alleen normale palen niet.

Staan iig bij die specifieke dealer nu nog 2 andere auto's met hetzelfde euvel. 1 daarvan blijft bij de dealer voor verder onderzoek.

Ik ga ondertussen kijken hoelang ik het vol kan houden met granny en snelladen en anders weer kijken voor vervangend vervoer. (Totdat vervangende onderdelen geleverd worden en mijn auto helemaal gerepareerd wordt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Coocoocachoo vraag eens na of je in de tussentijd op 1 fase kan laden. Als je dan een 1-fase 32A laadkabel gebruikt kun je alsnog tot 7,4kW AC laden. Het feit dat de granny wel werkt bevestigt dit. Dit type laadkabel hebben ze bij de dealer wel liggen aangezien alle MY19 modellen daarmee zijn uitgeleverd.
En daarmee is verder niks mee, iedereen redt zich prima met 1 fase laden. Al kan ik me voorstellen dat het als achteruitgang voelt als je 3 fase gewend was ;)
Hoop dat ze het snel fixen en ook nog eens kijken naar dat Zappi probleem dat een wijziging tussen 1 of 3 fasen tijdens het laden tot kortsluiting leidt.

[ Voor 68% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
CyBeRSPiN schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:31:
@Coocoocachoo vraag eens na of je in de tussentijd op 1 fase kan laden. Als je dan een 1-fase 32A laadkabel gebruikt kun je alsnog tot 7,4kW AC laden. Het feit dat de granny wel werkt bevestigt dit. Dit type laadkabel hebben ze bij de dealer wel liggen aangezien alle MY19 modellen daarmee zijn uitgeleverd.
En daarmee is verder niks mee, iedereen redt zich prima met 1 fase laden. Al kan ik me voorstellen dat het als achteruitgang voelt als je 3 fase gewend was ;)
Hoop dat ze het snel fixen en ook nog eens kijken naar dat Zappi probleem dat een wijziging tussen 1 of 3 fasen tijdens het laden tot kortsluiting leidt.
Dealer is volgens mij nog redelijk "out of his depth" in dit veld. Toen ze me aan de telefoon vertelden dat ik wel via de granny kon laden, vroeg ik expliciet of dat inhield dat ik dan aan een 3,7kW paal kon laden, omdat die dus ook traag en 1 fase laad. Maar daar durfden ze geen uitspraken over te doen. En ook vandaag bij ophalen durfden ze dat niet te zeggen.

Ik zou idd ook verwachten dat als granny en snelladen werkt dat dus 1-fase AC en meerdere fase DC zou moeten werken.

1-fase laden is op zich niet zo'n probleem voor mijn normale gebruik, zat überhaupt meestal aan een 1x16A paal te laden. Alleen als die ook niet beperkt dat mijn bewegingsvrijheid aardig...

Maar jij vermoed dat het bij een MY19 kabel niet op zal treden omdat die 1-fase forceert, aangezien die maar 1 fase bekabeld aansluit? (en zich dus in essentie hetzelfde gedraagt als de granny?)

[ Voor 1% gewijzigd door Coocoocachoo op 30-10-2020 09:52 . Reden: DC is niet meerdere fase, thanks @eltron ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Coocoocachoo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Maar jij vermoed dat het bij een MY19 kabel niet op zal treden omdat die 1-fase forceert, aangezien die maar 1 fase bekabeld aansluit? (en zich dus in essentie hetzelfde gedraagt als de granny?)
Klopt. Het MOET een kabel zijn met maar 1 van de 3 fasen is bedraad. Dan krijg je niet die kortsluiting die je nu hebt met een 3-fase kabel. Is gewoon in de handel verkrijgbaar, niet een unieke Kia kabel ofzo, maar de MY19 werd met een 1-fase 32A laadkabel geleverd dus grote kans dat de dealer je er een zou kunnen lenen tijdens het wachten.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
CyBeRSPiN schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:59:
[...]

Klopt. Het MOET een kabel zijn met maar 1 van de 3 fasen is bedraad. Dan krijg je niet die kortsluiting die je nu hebt met een 3-fase kabel. Is gewoon in de handel verkrijgbaar, niet een unieke Kia kabel ofzo, maar de MY19 werd met een 1-fase 32A laadkabel geleverd dus grote kans dat de dealer je er een zou kunnen lenen tijdens het wachten.
Ah, dat is goed om te weten, thanks, ik ga even kijken of de dealer "toevallig" nog 1-fase kabels heeft.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog niet helemaal snap waar de kortsluiting dan zit en waarom die dan een 1-fase laadpaal wel beïnvloed. (En wat dan dus het verschil is t.o.v. de 1-fase laadkabel gebruiken.) Maar als het werkt zou dat wel schelen. De laadsnelheid boeit me wat dat betreft niet zo, maar het is gewoon makkelijker om bij een laadpaal te staan dan ergens een bereikbaar stopcontact te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Coocoocachoo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Ah, dat is goed om te weten, thanks, ik ga even kijken of de dealer "toevallig" nog 1-fase kabels heeft.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nog niet helemaal snap waar de kortsluiting dan zit en waarom die dan een 1-fase laadpaal wel beïnvloed. (En wat dan dus het verschil is t.o.v. de 1-fase laadkabel gebruiken.) Maar als het werkt zou dat wel schelen. De laadsnelheid boeit me wat dat betreft niet zo, maar het is gewoon makkelijker om bij een laadpaal te staan dan ergens een bereikbaar stopcontact te vinden.
Voor als je geinteresseerd bent: Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's
Het komt er op neer dat de auto over 3 laders* beschikt, elk voor een fase. Bij het laden op 1 fase worden deze 3 laders gebundeld door ze door te verbinden. Hierdoor kan op 1 fase alsnog sneller (32A) dan de 16A worden geladen dat bij 3 fase laden de bovengrens is per fase.
In jouw geval is die doorverbinding permanent en leidt dat tot kortsluiting als er 3 fasen worden aangesloten omdat ie in nog in de stand staat dat de 3 "laders" nog met elkaar zijn doorverbonden.
*) het betreft hier de AC wisselstroom naar DC gelijkstroom gelijkrichters

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-10-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-04 11:00
Iemand de laatste update al laten installeren (of wellicht zelf gedaan)?
Zitten er nog (echte) verbeteringen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
CyBeRSPiN schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:13:
[...]

Voor als je geinteresseerd bent: Werking 3-fase AC boordlader van Elektrische auto's
Het komt er op neer dat de auto over 3 laders* beschikt, elk voor een fase. Bij het laden op 1 fase worden deze 3 laders gebundeld door ze door te verbinden. Hierdoor kan op 1 fase alsnog sneller (32A) dan de 16A worden geladen dat bij 3 fase laden de bovengrens is per fase.
In jouw geval is die doorverbinding permanent en leidt dat tot kortsluiting als er 3 fasen worden aangesloten omdat ie in nog in de stand staat dat de 3 "laders" nog met elkaar zijn doorverbonden.
*) het betreft hier de AC wisselstroom naar DC gelijkstroom gelijkrichters
Dat verduidelijkt het inderdaad goed!

Dealer heeft alleen helaas geen (1-fase) laadkabels op voorraad.
Ik ga even kijken hoever ik kom met zonder overlast en anders de leasemaatschappij bellen zodat zij een afweging kunnen maken of ze mij een 1-fase laadkabel willen lenen, of een leenauto willen geven. Ik vermoed dat die laadkabel goedkoper is voor ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-04 15:13
passat_to_ev schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:35:
Dit werkt al langere tijd, ik kwam hier eind augustus/begin september achter na wat testen. Het is eerder een bug dat het zonder vinkjes de foutmelding geeft, en dus met vinkjes hoe het hoort. Dus wacht nog steeds op een update voor dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-04 15:13
WRT54G schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:49:
Iemand de laatste update al laten installeren (of wellicht zelf gedaan)?
Zitten er nog (echte) verbeteringen in?
Over 1300km zal ik de eerste beurt inplannen en hierom vragen. Hopelijk kan ik dan de ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Laatst online: 25-05 10:42
Dealer geen 1 fase laadkabel in voorraad. Kan het me niet voorstellen.

[ Voor 51% gewijzigd door nessio op 29-10-2020 16:15 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wienen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-05 11:38
Na 3 weken in het bezit te zijn van mijn nieuwe Kia E-Niro My20 trof ik hem gister voor het eerst aan met een volledig lege 12v Accu.

De symptomen had ik hier al meermaals voorbij zien komen dus ik wist meteen wat er aan de hand was. De ANWB Pechulp laten komen, jumpstarter erop en weer gaan met die banaan.

In 3 weken tijd heb ik +- 1500km gereden wat volgens mij voldoende moet zijn om de 12v accu bij te laden. Afgelopen vrijdag nog een ritje van 160km gemaakt. Ook mijn deuren/kofferbak hebben goed gesloten gezeten, fysiek gecontroleerd, en anders had mijn UVO app me ook een melding gestuurd.

Wel heb ik altijd mijn iPhone USB kabel aangesloten zitten zodat ik enkel m'n tel in hoef te prikken en CarPlay automatisch opgestart wordt. Ik heb direct een test gedaan en blijkbaar blijft er spanning op die USB poort zitten ook al staat de auto uit en is deze afgesloten. Zou het wellicht mogelijk zijn dat hier spanning wegloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 19:12
Wienen schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:54:
Na 3 weken in het bezit te zijn van mijn nieuwe Kia E-Niro My20 trof ik hem gister voor het eerst aan met een volledig lege 12v Accu.

De symptomen had ik hier al meermaals voorbij zien komen dus ik wist meteen wat er aan de hand was. De ANWB Pechulp laten komen, jumpstarter erop en weer gaan met die banaan.

In 3 weken tijd heb ik +- 1500km gereden wat volgens mij voldoende moet zijn om de 12v accu bij te laden. Afgelopen vrijdag nog een ritje van 160km gemaakt. Ook mijn deuren/kofferbak hebben goed gesloten gezeten, fysiek gecontroleerd, en anders had mijn UVO app me ook een melding gestuurd.

Wel heb ik altijd mijn iPhone USB kabel aangesloten zitten zodat ik enkel m'n tel in hoef te prikken en CarPlay automatisch opgestart wordt. Ik heb direct een test gedaan en blijkbaar blijft er spanning op die USB poort zitten ook al staat de auto uit en is deze afgesloten. Zou het wellicht mogelijk zijn dat hier spanning wegloopt?
Alleen een kabel zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:27

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

dirkmuis schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Nee, er is geen enkele wet die je verbiedt om een gewone trekhaak te (laten) monteren. Dat mag gewoon. Je mag er alleen nix mee trekken, ongeacht gewicht en met of zonder oplooprem. Nix, nada, nichts, rien....

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:35
Coocoocachoo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Probleem is echter niet opgelost, ze hebben een informatievraag uitgezet bij Kia en adhv het antwoord een onderdeel (OCP ofzo? iets in laadunit iig) besteld, maar ze weten nog niet wanneer dat geleverd wordt.
Ondertussen zou granny moeten werken en nu gaven ze aan dat snelladen ook zou moeten werken, alleen normale palen niet.

Staan iig bij die specifieke dealer nu nog 2 andere auto's met hetzelfde euvel. 1 daarvan blijft bij de dealer voor verder onderzoek.

Ik ga ondertussen kijken hoelang ik het vol kan houden met granny en snelladen en anders weer kijken voor vervangend vervoer. (Totdat vervangende onderdelen geleverd worden en mijn auto helemaal gerepareerd wordt.)
@Coocoocachoo OCCP? Dat is het protocol welke de laadpaal spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Wienen schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:54:

De symptomen had ik hier al meermaals voorbij zien komen dus ik wist meteen wat er aan de hand was. De ANWB Pechulp laten komen, jumpstarter erop en weer gaan met die banaan....

....Wel heb ik altijd mijn iPhone USB kabel aangesloten zitten zodat ik enkel m'n tel in hoef te prikken en CarPlay automatisch opgestart wordt. Ik heb direct een test gedaan en blijkbaar blijft er spanning op die USB poort zitten ook al staat de auto uit en is deze afgesloten. Zou het wellicht mogelijk zijn dat hier spanning wegloopt?
Zelfs als die usb kabel wat stroom zou trekken dan duurt het wel een paar maand voor de 12V accu daarmee is leeggetrokken.

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 29-10-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wienen
eltron schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Zelfs als die usb kabel wat stroom zou trekken dan duurt het wel een paar maand voor de 12V accu daarmee is leeggetrokken.
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat het leegtrekken van de 12v accu veroorzaakt... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Coocoocachoo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

1-fase laden is op zich niet zo'n probleem voor mijn normale gebruik, zat überhaupt meestal aan een 1x16A paal te laden. Alleen als die ook niet beperkt dat mijn bewegingsvrijheid aardig...
Meerdere fase DC? ben ik geloof ik nog niet tegengekomen. Maar ik leer ook graag bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Wienen schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:47:
[...]
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat het leegtrekken van de 12v accu veroorzaakt... |:(
Dat wordt een puzzeltocht.
Er zijn uiteraard twee smaken:
1. Hij laadt niet (voldoende) op. Dan is er iets mis met de laadinstellingen en/of aansluiting
2. Hij verliest op de een of andere manier stroom. Dan moet er toch iets zijn waar de stroom relatief flink wegloopt.

en een variant op beide is dat de accu zelf niet deugt. Dan heeft hij niet de capaciteit die een nieuwe accu hoort te hebben en/of doet hij teveel aan zelfontlading of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
Zit nu midden op een weg met pech, ev! Lampje ging opeens branden toen ik even stil stond:-( Ik kan niet hem meer van z'n P
halen, nu wachten op de Kia hulpdienst. Zal het iets met de startaccu zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIHPvhNSWLjLUz4R4Qy4fLtmaVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKTSKrdoCbanbJWgKnkDEcl0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Hippe Lip schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Nee, er is geen enkele wet die je verbiedt om een gewone trekhaak te (laten) monteren. Dat mag gewoon. Je mag er alleen nix mee trekken, ongeacht gewicht en met of zonder oplooprem. Nix, nada, nichts, rien....
Dan zie ik geen reden om die van Brink te nemen voor 1000 euro terwijl het ook voor de helft kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
deltaquad schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:58:
Zit nu midden op een weg met pech, ev! Lampje ging opeens branden toen ik even stil stond:-( Ik kan niet hem meer van z'n P

[Afbeelding]
Sterkte man. Keep us posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

[Afbeelding]
Oei, en dat al na 700km.
Sterkte en idd zoals @Marcva zegt, keep us posted.

Al geprobeerd; auto uit, uitstappen, op slot, daarna weer openen en aanzetten enz?

[ Voor 6% gewijzigd door henkNL op 29-10-2020 20:43 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ligt het aan mij of zijn er meer issues met MY20 dan met MY19?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@deltaquad Iets met de startaccu? Voor zover ik weet heeft een EV geen startaccu. Er is namelijk helemaal nix te starten. En je 12V-accu doet het zo te zien ook (nog) goed, want anders is je dashboard zo dood als een pier.

Ik adviseer je wel om die knipperlichten en vooral je grootlicht niet te lang aan te laten. De auto heeft helaas maar een vrij kleine 12V-accu en ik ben al ervaringsdeskundigen in het compleet leegtrekken van die accu met alleen die knipperlichten (alarmlichten). die hielden het niet heel erg lang.

Jij staat nu in het donker, dus heb je mss ook je lichten aan? Doe die dan alvast maar uit. Dat scheelt weer in het verbruik en je wordt door die alarmlichten toch wel gezien.

En sterkte verder. Ik ben benieuwd te horen wat er aan de hand is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 29-10-2020 20:49 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
Is er geen plaats voor een grotere 12V accu dan? En waarom wordt hij niet bijgeladen uit het accupakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@deltaquad Je hebt de auto al een keer helemaal uitgeschakeld en weer aangezet, neem ik aan?

De volgende stap zou het losnemen van de minpool van de accu kunnen zijn; paar minuutjes wachten en dan weer aansluiten. Maar ja, het is nu donker. En als je dan echt midden op de de weg staat, zoals je beschrijft, dan zou ik toch minimaal een auto met alarmlichten er achter willen hebben staan.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]
Balen. Maar startaccu is onzin, je zal de 12V accu bedoelen die de boordsystemen voedt. Blijkbaar doet die het nog anders had je geen dashboard.
en 22,5kWh/100km verbruik is ook wel raar. Is mij nog nooit gelukt om boven de 20kWh/100km (gemiddeld) uit te komen. Wel soms zo'n stand tijdens eerste kilometer als je net vertrokken bent.
Ook 12,7 km in 52min is vrij bijzonder, zou dan wat lager verbruik verwachten tenzij je met "draaiende" motor bijna uur hebt stil gestaan.
Kan het zijn dat de achterklep niet goed dicht zit? Dat kan na korte afstand ook dergelijke verrassingen opleveren.
Het controlelampje met oranje driehoekje is volgens instructieboekje een waarschuwingslampje voor onderhoud als er iet met het EV regelsysteem mis is. Weet niet wanneer je de foto hebt gemaakt maar zou na 3 sec. uit moeten gaan als er niets aan de hand is.
Issue inmiddels opgelost neem ik aan?

[ Voor 16% gewijzigd door eltron op 30-10-2020 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04 10:20
nessio schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:13:
Ik kan me daar van alles bij voorstellen. Een 3 fase werkt namelijk prima op een MY19, dus waarom 2 verschillende kabels op voorraad? die 2 tientjes maken weinig uit met de prijzen bij de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
nessio schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:13:
Kun je die niet zelf maken door hulzen over 2 van de 3 fasen te schuiven? Beetje gepruts misschien en zeker zorgen dat je ze uit de auto krijgt!
Blijf het verbazingwekkend vinden dat Kia de basics van het laden kennelijk niet goed in de vingers heeft. Gelukkig lijkt het er op dat het met een update te fixen is. Al weet niemand wanneer die komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:50
@eltron Op 12 km met verwarming aan en stilstaan is dat verbruik natuurlijk niets bijzonders.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
eltron schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 00:58:
[...]

Balen. Maar startaccu is onzin, je zal de 12V accu bedoelen die de boordsystemen voedt. Blijkbaar doet die het nog anders had je geen dashboard.
en 22,5kWh/100km verbruik is ook wel raar. Is mij nog nooit gelukt om boven de 20kWh/100km (gemiddeld) uit te komen. Wel soms zo'n stand tijdens eerste kilometer als je net vertrokken bent.
Ook 12,7 km in 52min is vrij bijzonder, zou dan wat lager verbruik verwachten tenzij je met "draaiende" motor bijna uur hebt stil gestaan.
Kan het zijn dat de achterklep niet goed dicht zit? Dat kan na korte afstand ook dergelijke verrassingen opleveren.
Het controlelampje met oranje driehoekje is volgens instructieboekje een waarschuwingslampje voor onderhoud als er iet met het EV regelsysteem mis is. Weet niet wanneer je de foto hebt gemaakt maar zou na 3 sec. uit moeten gaan als er niets aan de hand is.
Issue inmiddels opgelost neem ik aan?
Helaas hebben ze het issue niet op kunnen lossen. Er moest ook een takelwagen komen omdat de auto in de parkeermodus vastzat en er was dus geen beweging in te krijgen:/. Was pas rond 23:00 thuis :(
Ik stond inderdaad al een tijdje stil en had tijdens het rijden ook de stoel- en stuurverwarming aan, zal het hogere verbruik wel verklaren. Ik bedoelde inderdaad de 12V accu ;) Ik dacht eerst dat de auto in "drive modes" zat, maar dat bleek niet zo te zijn. De 12V accu is dus wel aan de lege kant nu (UVO app geeft warning).

Het oranje driehoekje bleef branden en kreeg telkens een extra waarschuwing over het EV systeem als ik hem in een versnelling probeerde te zetten (R of D). Achterklep zat gewoon dicht btw.

@Hippe Lip Thanks voor de tip, ik was dus in de veronderstelling dat de 12V accu werd opgeladen. Had dus alles op tijd uitgezet voordat de accu leeg was.
De berger had o.a. geprobeerd om de P knop ingedrukt te houden icm de rem, maar dat hielp ook niet, ook had hij met de 12V accu eea geprobeerd. Mocht helaas niet baten.

Nu maar wachten totdat de auto bij de dealer is. Ik ben benieuwd wat ze gaan vinden. Ik laat het nog wel weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shyne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:21
Coocoocachoo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

MIjn auto ook van de week weggebracht en dezelfde boodschap gekregen . OCP defect (?) en word besteld .Levertijd zou echter een aantal dagen zijn volgens de dealer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

zeroday schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:06:
[...]

net ook even geprobeerd en waarempel, geen foutmelding meer ;0
Afgelopen dagen al een keer of 8 gebruikt, zowel aan de laadpaal, als los, geen enkele keer een foutmelidng, maar wel elke keer lekker warme handjes bij het wegrijden :)

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wienen
Ik heb hier al verschillende berichten voorbij zien komen dat sommige van jullie het probleem hadden dat de achterportieren soms van buitenaf geopend kunnen worden na het uitstappen.

Ik heb even teruggelezen maar kan niet bij iedereen achterhalen bij welke situatie (van het slot bij uitschakelen auto of bij inschakelen P stand) het zich voordoet.

Ik had er zojuist ook last van en heb het probleem in mijn situatie (van het slot bij inschakelen P stand) kunnen reproduceren. Zodra je de P stand activeert gaan netjes alle deuren/laadklep van het slot. Echter schakel je de auto uit zonder hem eerst in de P stand gezet te hebben dan kun je uiteraard uitstappen maar blijven de overige portieren en laadklep op slot. (ergens ook wel logisch)

Dus mocht je hier wel eens last van hebben en heb je net als ik ingesteld dat de sloten open gaan bij het inschakelen van de P stand dan vermoed ik dat je deze actie overgeslagen hebt op het moment dat de overige portieren gesloten bleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:56

GVR

Ik zet hem echt nooit in P stand. Inparkeren, contact uit, deur open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Vaevictis_ schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:28:
[...]

@Coocoocachoo OCCP? Dat is het protocol welke de laadpaal spreekt.
Hmm...OCCP is dan waarschijnlijk inderdaad wat hij zei (of bedoelde te zeggen), maar het ging wel echt om een onderdeel bestellen, dus dat lijkt me niet direct het protocol te zijn.
eltron schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:48:
[...]

Meerdere fase DC? ben ik geloof ik nog niet tegengekomen. Maar ik leer ook graag bij. :)
Ik heb geen idee hoe DC werkt, ging er vanuit dat met de hoeveelheid power waarmee dat gaat dat dat ook over meerdere fase gaat, maar aannames enzo he. |:(
Zal mijn bericht ff aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Coocoocachoo schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Hmm...OCCP is dan waarschijnlijk inderdaad wat hij zei (of bedoelde te zeggen), maar het ging wel echt om een onderdeel bestellen, dus dat lijkt me niet direct het protocol te zijn.

[...]

Ik heb geen idee hoe DC werkt, ging er vanuit dat met de hoeveelheid power waarmee dat gaat dat dat ook over meerdere fase gaat, maar aannames enzo he. |:(
Zal mijn bericht ff aanpassen
Nee DC heeft geen fasen, dat alleen 2 pinnen kijk maar eens in de onderste aansluiting. AC heeft 1,2 of 3 fasen die gebruikt kunnen worden.
DC is veel eenvoudiger en beter te sturen in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazda-Flip
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-05 16:03
Inmiddels al 9000 kilometer in een 4 maanden tijd gereden en inmiddels ervaar ik wat problemen met het opladen van mijn E-Niro my2020.

Gisteren wou ik opladen, ongeveer 21 procent over met nog 110 kilometer.

Auto aan de laadpaal gezet (Allego, 11kw/h) met naast mij een MG.
Tijdens het scannen van de laadpas schakelde de paal netjes over van groen (vrij) naar blauw (opladen), alleen herkende mijn auto niet dat deze moest opladen (lampjes op dashboard brandde wel kort, maar gingen vervolgens weer uit), ook in de UVO app de melding opladen/Laadt niet.

Vervolgens na 5 minuten nogmaals gekeken en de auto opnieuw gekoppeld (laadpas gescand, laadkabels opnieuw geplaatst) en auto herkende dit wel, maar laadde niet bij in 2 uur tijd (leek erop dat de MG voorrang kreeg bij het laden, de app gaf wel: "Opladen" aan als status)

Omdat ik 's avonds een afspraak had heb ik de auto aangesloten bij een compleet lege Fastned langs de snelweg op een 300kw/h paal met CSS. Pas na 2 keer werkte de vergrendeling goed en kon ik opladen. De laadsnelheden vielen mij echter best wel tegen. Rond de 20 procent bleef deze hangen op 30kw/h en vanaf 30 procent steeg deze naar de 50kw/h en bleef hierop hangen (maximaal 54kw/h), ik dacht dat de E-niro met 3 fase-laden ongeveer 80 kw/h kon laden? Klopt dit? Want dit zou best wel veel tijd nog schelen.

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 19:12
@Mazda-Flip Het accu pakket moet voldoende op temperatuur zijn en de accu redelijk leeg, om op hogere snelheid te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WRT54G
Ik kom zojuist terug van een afspraak bij de dealer ivm winterbanden.
Gelijk de laatste update laten installeren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VOlBwvp.jpg?1

Ik moet zeggen ben er (nog) niet kapot van...
Toch wat puntjes die me tegen vallen.
Waaronder de nieuwe radio interface. Oogt (imho) minder mooi.
Maar tevens kan je de favorieten niet meer zelf indelen. De favorieten staan nu op alfabet.
Ik kan b.v. 538 niet op plaats 6 zetten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0SrxWCB.jpg?1

Ook het "homescreen" waar je voorheen een 3 splitscreen had (3 kleine weergaves) is veranderd.
Die heeft nu een links boven je profiel foto/knop, een klok met het weer en aan de rechterkant een vervaagde weergave van je navi.
Deze is tevens ook niet meer aan te passen zoals voorheen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AYpePiE.jpg?1

Ook het zoeken naar een adres is aangepast. Voorheen voerde je het land is (althans stond meestal standaard op NL), je koos de stad en dan begon je te zoeken naar de straat.
Het systeem kwam dan met suggesties. Nu moet je de gehele straatnaam invullen en dan gaan zoeken. Hij match dan de beste uitkomst. Je krijgt dus niet van te voren suggesties. Vind het omslachtig.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C1oRijj.jpg?1

[ Voor 20% gewijzigd door WRT54G op 30-10-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kdeboois schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:21:
@eltron Op 12 km met verwarming aan en stilstaan is dat verbruik natuurlijk niets bijzonders.
Dat verklaart het wel, maar voor mij blijft die situatie wel bijzonder. Je staat toch normaal nooit een klein uur stil met de verwarming aan. In dit geval was sprake van autopech en dus abnormaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mazda-Flip schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:29:
Inmiddels al 9000 kilometer in een 4 maanden tijd gereden en inmiddels ervaar ik wat problemen met het opladen van mijn E-Niro my2020.

Tijdens het scannen van de laadpas schakelde de paal netjes over van groen (vrij) naar blauw (opladen), alleen herkende mijn auto niet dat deze moest opladen (lampjes op dashboard brandde wel kort, maar gingen vervolgens weer uit), ook in de UVO app de melding opladen/Laadt niet.

Vervolgens na 5 minuten nogmaals gekeken en de auto opnieuw gekoppeld (laadpas gescand, laadkabels opnieuw geplaatst) en auto herkende dit wel, maar laadde niet bij in 2 uur tijd (leek erop dat de MG voorrang kreeg bij het laden, de app gaf wel: "Opladen" aan als status)

Omdat ik 's avonds een afspraak had heb ik de auto aangesloten bij een compleet lege Fastned langs de snelweg op een 300kw/h paal met CSS. Pas na 2 keer werkte de vergrendeling goed en kon ik opladen. De laadsnelheden vielen mij echter best wel tegen. Rond de 20 procent bleef deze hangen op 30kw/h en vanaf 30 procent steeg deze naar de 50kw/h en bleef hierop hangen (maximaal 54kw/h), ik dacht dat de E-niro met 3 fase-laden ongeveer 80 kw/h kon laden? Klopt dit? Want dit zou best wel veel tijd nog schelen.

AC<>DC
wisselstroom één of meerdere fasen.
gelijkstroom (g)één fase.

Oftewel op de Allego paal zou je met 3F AC 11kW moeten kunnen halen.

en bij Fastnet met DC dus ongeveer 77kW onder optimale omstandigheden (temperatuur en laadtoestand van batterij), gedurende een deel van het laadbereik tussen 10 en 80%.

De DC laadsnelheid is voor de My19 en My20 gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Laatst online: 13:02
WRT54G schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:31:
Ik kom zojuist terug van een afspraak bij de dealer ivm winterbanden.
Gelijk de laatste update laten installeren.
[Afbeelding]

Ik moet zeggen ben er (nog) niet kapot van...
Toch wat puntjes die me tegen vallen.
Waaronder de nieuwe radio interface. Oogt (imho) minder mooi.
Maar tevens kan je de favorieten niet meer zelf indelen. De favorieten staan nu op alfabet.
Ik kan b.v. 538 niet op plaats 6 zetten.
[Afbeelding]

Ook het "homescreen" waar je voorheen een 3 splitscreen had (3 kleine weergaves) is veranderd.
Die heeft nu een links boven je profiel foto/knop, een klok met het weer en aan de rechterkant een vervaagde weergave van je navi.
Deze is tevens ook niet meer aan te passen zoals voorheen.
[Afbeelding]

Ook het zoeken naar een adres is aangepast. Voorheen voerde je het land is (althans stond meestal standaard op NL), je koos de stad en dan begon je te zoeken naar de straat.
Het systeem kwam dan met suggesties. Nu moet je de gehele straatnaam invullen en dan gaan zoeken. Hij match dan de beste uitkomst. Je krijgt dus niet van te voren suggesties. Vind het omslachtig.
[Afbeelding]
Als ik het zo lees is door de update het systeem er niet echt beter op geworden.

Zijn er nog wel positieve zaken te benoemen?

Dat roze is echt wel lelijk. Mijn mening natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb vandaag mijn (voor mij nieuwe) MY19 e-Niro opgehaald! Erg blij met de eerste echte km’s maar ik had gelijk wel een ervaring die mij een beetje bang maakt: toen ik de woonwijk inreed kwam ineens “beperkt vermogen” oid in beeld met een schildpadje. Ik moest nog 200 meter en dat deed hij ook, daarna even 15 min uit de auto geweest (supermarkt) en toen ik terug instapte deed hij het weer normaal.

Ik had voor de koop al met de dealer gebeld waar hij onderhoud is geweest en die gaf al aan dat de auto een keer terug is geweest voor dit en dat het verholpen is.

Moet ik me nu zorgen maken dat dit vaker voor gaat/kan komen? En wat als dit op de snelweg gebeurt? Kan je dan wel 100 rijden?

Overigens had ik halverwege op een 80 km/u weg al eens dat ik de recuperatie niet zag staan en toen ik de flippers wou gebruiken zei hij iets als “niet beschikbaar”. 100 meter verder bij het stoplicht stond hij weer op Lv.3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Het is niet allemaal negatief.
Wat wellicht handig is voor sommige is dat je verschillende profielen nu hebt.
Je kan 2 profielen en een gast profiel aanmaken allen met hun eigen settings.
Er zitten natuurgeluiden in, wellicht dat iemand hier blij van wordt?
Voor de rest wellicht wat bugfixes welke mij niet bekend zijn. Al met al ben ik er niet tevreden mee.
En ook ik vind het roze geen suc6...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-05 17:17
MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:49:

Overigens had ik halverwege op een 80 km/u weg al eens dat ik de recuperatie niet zag staan en toen ik de flippers wou gebruiken zei hij iets als “niet beschikbaar”. 100 meter verder bij het stoplicht stond hij weer op Lv.3.
Als je op cruise control rijdt zijn de flippers niet beschikbaar. Als jij bij aanrijden bij het stoplicht de rem hebt aangeraakt, gaat de cruise control uit en doen je flippers het dus weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ook winterbanden en pitstop gehad. Update laten uitvoeren MY2019.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLrapuSqJlj8fwA0pKVaB56Fj9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIlQctiu3lYQirMkoZEkOUtr.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog niet gekeken wat er nieuw is.

[ Voor 80% gewijzigd door Vaevictis_ op 30-10-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mazda-Flip schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:29:

3 fase laden geldt alleen voor ac laden. Bij fastned gebruik je dc en dat werkt dan anders.
Pagina: 1 ... 120 ... 336 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.