Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:25:
Ook winterbanden en pitstop gehad. Update laten uitvoeren MY2019.[Afbeelding]

Heb nog niet gekeken wat er nieuw is.
Ik ben ook wel benieuwd wat er nieuw is. Ik heb vandaag mijn MY19 opgehaald en ik zit (nog?) op Software SOP.007.*** en Firmware 0.5.354.***. Klinkt niet erg oud op zich, maar het zijn zulke lange versienummers dat de SOP.007 naar 008 wel als een major update klinkt.

Zijn er eigenlijk geen release notes die ergens bijgehouden worden?

Overigens had ik eerder gepost over de achterbanden die overtollig geluid lijken te produceren. Ik ben erachter dat de voorbanden net rijdend op 2.5 bar en achter op 2.2 bar zitten, Michelin Primacy 4, veel te laag dus. Zowel Kia als Michelin geven 2.5 bar aan. Zou me niks verbazen als dat een (groot) deel van het afrolgeluid verklaart. Warm komt voor op 2.7 bar en achter 2.3/2.4, dat wisselt zelfs een beetje.

Omdat ik het tankstation vanaf vandaag voorgoed in het verleden wil laten, wil ik een eigen compressor kopen voor het oppompen van de banden. Ik ga maar eens bij Conrad en de bouwmarkt digitaal rondkijken daarvoor.

Edit: verder blijf ik nog wel benieuwd of de schildpad modus bij anderen weleens zomaar is voorgekomen. Ik heb dit topic doorgezocht en ook elders gezocht en de enige keren waarop ik het voorbij zie komen is bij extreem lege batterij. Die van mij zit nu op 88% en zat daar ten tijde van mijn eerste echte rit naar huis vanmiddag daarboven.

[ Voor 46% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-10-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
plips schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:52:
[...]

Als je op cruise control rijdt zijn de flippers niet beschikbaar. Als jij bij aanrijden bij het stoplicht de rem hebt aangeraakt, gaat de cruise control uit en doen je flippers het dus weer...
Thanks! Dat was dan inderdaad het geval. Typisch gevalletje van nieuwe eigenaar die zijn auto nog niet helemaal snapt. Super dat er hier zulke ervaren en behulpzame mensen aanwezig zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd wat er nieuw is. Ik heb vandaag mijn MY19 opgehaald en ik zit (nog?) op Software SOP.007.*** en Firmware 0.5.354.***. Klinkt niet erg oud op zich, maar het zijn zulke lange versienummers dat de SOP.007 naar 008 wel als een major update klinkt.

Zijn er eigenlijk geen release notes die ergens bijgehouden worden?
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=22772

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
IONIQ gebruikt dezelfde firmware? Of zijn ze wel auto specifiek?

Zo te zien zijn de verschillen met name op gebied van het navigatiesysteem, geen idee of ik die nog ga gebruiken met Apple CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:13
Iemand die een e-mail adres heeft van KIA Nederland en dan de klantenservice?
Ik vind de update toch echt een gedrocht en wil eigenlijk mijn beklag erover doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24
WRT54G schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:57:
Iemand die een e-mail adres heeft van KIA Nederland en dan de klantenservice?
Ik vind de update toch echt een gedrocht en wil eigenlijk mijn beklag erover doen.
Klantenservice@kia.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Het leven kan soms zo simpel zijn. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
kcs@kia.nl zie ik ook voorbij komen.
Zal ze in CC zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
WRT54G schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:51:
kcs@kia.nl zie ik ook voorbij komen.
Zal ze in CC zetten.
KCS is van de Kia Connected Services.
Maar de praktijk leert dat het een en dezelfde medewerker is die er achter zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:49:
Ik heb vandaag mijn (voor mij nieuwe) MY19 e-Niro opgehaald! Erg blij met de eerste echte km’s maar ik had gelijk wel een ervaring die mij een beetje bang maakt: toen ik de woonwijk inreed kwam ineens “beperkt vermogen” oid in beeld met een schildpadje. Ik moest nog 200 meter en dat deed hij ook, daarna even 15 min uit de auto geweest (supermarkt) en toen ik terug instapte deed hij het weer normaal.

Ik had voor de koop al met de dealer gebeld waar hij onderhoud is geweest en die gaf al aan dat de auto een keer terug is geweest voor dit en dat het verholpen is.

Moet ik me nu zorgen maken dat dit vaker voor gaat/kan komen? En wat als dit op de snelweg gebeurt? Kan je dan wel 100 rijden?

Overigens had ik halverwege op een 80 km/u weg al eens dat ik de recuperatie niet zag staan en toen ik de flippers wou gebruiken zei hij iets als “niet beschikbaar”. 100 meter verder bij het stoplicht stond hij weer op Lv.3.
schildpadje ofwel turtle mode gaat (normaal) in als je in de laatste procenten van je bereik zit. De auto wordt dan in een modus gezet waarin het verbruik in alle opzichten wordt geminimaliseerd en je dus ook nagenoeg niet meer kunt accelereren. Het is een bekend verschijnsel dat in dergelijke situatie kan helpen om even stil te staan zodat de batterij zich iets kan herstellen en je weer even "normaal" kunt rijden, maar lang gaat dat dan niet zijn. Advies: plan je reizen zo dat je niet onder de 10% SOC hoeft te komen. Dan heb je nog een beetje marge voor je in de turtle mode geraakt.

En regenereren met de flippers werkt niet icm cruisecontrol maar dat meldt hij dan ook.

Ik ga er van uit dat het dus om jouw onbekendheid gaat met aantal zaken die specifiek zijn voor (deze) EV.

Als het echt storingen zijn en de vorige eigenaar hem daarom heeft weggedaan (en waarom zou je een goede auto binnen een jaar wegdoen?), dan is het erg vervelend als ze de problemen kennelijk niet definitief hebben opgelost. Heb echter op dit forum nog niemand gezien die dergelijke storingen heeft gehad, dus waarschijnlijk valt het mee en ga je veel plezier van de auto hebben als je die nog wat beter leert kennen.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 30-10-2020 22:44 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:45

GVR

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:01:
[...]

KCS is van de Kia Connected Services.
Maar de praktijk leert dat het een en dezelfde medewerker is die er achter zit ;)
Die je vandaag weer kan mailen omdat de mijn kia app er weer eens uitligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@eltron Ja die 10% SOC was het dus zeker niet, er was ongeveer 10% uit zeg maar. ;) Ik laat het er nu even op houden dat hij lang stilgestaan heeft en dat het hopelijk een eenmalige bug was.

Auto is 4x bij de dealer geweest voor onderhoud (ja, net iets over de 60.000 km gereden) en is tevens een paar keer bij de dealer geweest voor issues die allemaal verholpen zijn. Een keer was de versnellingsbak wist de dealer me te vertellen.

De goede ervaringen met Kia's in het algemeen maar in het bijzonder ook de (e-)Niro's én het feit dat de issues verholpen waren, gaf me genoeg vertrouwen. En als dat vertrouwen toch geschaad wordt door de auto zelf, heb ik nog dik 5 jaar garantie. Subsidie zit er niet op, dus ik heb ook geen enkele reden om er per definitie 3+ jaar mee te moeten doen, al is dat wel de bedoeling hoor. ;)

Denk dat het allemaal wel mee zal vallen inderdaad, thanks.

Die flippers gaf hij inderdaad wel aan, maar de melding was vrij vaag in de trant van "niet beschikbaar". Zover was ik zelf ook, zou fijn zijn als de auto zou zeggen waarom, maar gelukkig hebben we Tweakers. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomajo
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-10-2022
Bij mij ligt het dashboard van de app er weer eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Heeft iemand enig idee wanneer je je voor MijnKia kan registreren? Ik bedoel dan initieel de website. De auto staat sinds gisteren op mijn naam, maar kreeg gisteren en ook vanochtend de melding "Datum kenteken deel 2 te nieuw, probeer het morgen nog een keer".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
@deltaquad er zijn er inmiddels meer met het display probleem: https://www.speakev.com/t...ce-to-empty-panel.153295/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_janssen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-01-2023
Nog een puntje voor een bezoekje aan de dealer: ik kom er achter dat het stuur niet 100% in het midden staat bij rechtuit rijden. Klein beetje naar rechts. Goed te zien aan de hendels links en rechts.
Meer Niro's die dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:33
Ook precies dezelfde vorm zo te zien. Dat zal inderdaad dezelfde batch zijn, ik hoop alleen niet dat jullie straks ook met pech op de weg zitten zoals ik donderdagavond had |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
.

[ Voor 99% gewijzigd door deltaquad op 31-10-2020 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:09
s_janssen schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:24:
Nog een puntje voor een bezoekje aan de dealer: ik kom er achter dat het stuur niet 100% in het midden staat bij rechtuit rijden. Klein beetje naar rechts. Goed te zien aan de hendels links en rechts.
Meer Niro's die dit hebben?
Heb ik ook gehad. Beetje lastig want daardoor sloeg de richtingaanwijzer soms niet meer af na een rotonde. Auto is toen uitgelijnd en toen was het opgelost. Dat is trouwens wel een nadeel van LKA, je merkt niet goed als de auto een bepaalde kant op trekt, dat wordt gecorrigeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 16-09 20:16
MooDyBLueS schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:27:
Heeft iemand enig idee wanneer je je voor MijnKia kan registreren? Ik bedoel dan initieel de website. De auto staat sinds gisteren op mijn naam, maar kreeg gisteren en ook vanochtend de melding "Datum kenteken deel 2 te nieuw, probeer het morgen nog een keer".
Probeer even op de website van Kia, herinner me dat dat de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

BGFG schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Heb ik ook gehad. Beetje lastig want daardoor sloeg de richtingaanwijzer soms niet meer af na een rotonde. Auto is toen uitgelijnd en toen was het opgelost. Dat is trouwens wel een nadeel van LKA, je merkt niet goed als de auto een bepaalde kant op trekt, dat wordt gecorrigeerd...
Ja inderdaad: wel lastig en onhandig, zo'n auto.... O-) :+

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Mijn kabel is inmiddels getest door de dealer, en wordt inderdaad te warm en wordt dus netjes omgewisseld.

Bij het maken van de afspraak was men eerst nog wat terughoudend dat warm niet per se een probleem hoeft te zijn (op zich ook wel mee eens), maar toch afspraak gemaakt om bij de dealer te testen. Daar blijkt die van mij inderdaad warm te worden en een andere kabel niet.

Ze hebben denk ik max een half uurtje geladen, dus kan niet zeggen of hij echt heel heet geworden zou zijn, maar kennelijk bij de test voldoende om het 'niet goed' te vinden (zat al tegen de 40 graden aan de buitenkant). Misschien durfden ze het wel niet aan om veel langer te testen :o

Wel fijn, want met het lagere verlies van de nieuwe kabel laad hij straks ook weer iets sneller op 8) max 1% schat ik...

[ Voor 4% gewijzigd door TechLight op 31-10-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:09
Hippe Lip schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Ja inderdaad: wel lastig en onhandig, zo'n auto.... O-) :+
Wat is dit nu voor een reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
wortelsoft schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Probeer even op de website van Kia, herinner me dat dat de oplossing was.
Helaas is dat nu juist de plek waar ik het probeerde. Ik wacht even tot maandag af en anders ga ik mijn plaatselijke dealer gewoon even bellen.

Edit: het is nu wel gelukt. Vermoedelijk moet er 24 uur verstreken zijn, aangezien vanochtend (2x geprobeerd) niet werkte en nu wel.

Valt me wel op dat de KIW (wegenwacht) verlopen is en ik die via de Kia dealer moet verlengen en verder heb ik de voorwaarden van Kia Connected Services geaccepteerd, maar zie ik geen informatie van de auto in de App naar boven komen. Ik had daar de actieradius en dergelijke verwacht, maar ik zie niks behalve afspraak maken, mijn gegevens, etc.

[ Voor 41% gewijzigd door MooDyBLueS op 31-10-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
MooDyBLueS schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Helaas is dat nu juist de plek waar ik het probeerde. Ik wacht even tot maandag af en anders ga ik mijn plaatselijke dealer gewoon even bellen.

Edit: het is nu wel gelukt. Vermoedelijk moet er 24 uur verstreken zijn, aangezien vanochtend (2x geprobeerd) niet werkte en nu wel.

Valt me wel op dat de KIW (wegenwacht) verlopen is en ik die via de Kia dealer moet verlengen en verder heb ik de voorwaarden van Kia Connected Services geaccepteerd, maar zie ik geen informatie van de auto in de App naar boven komen. Ik had daar de actieradius en dergelijke verwacht, maar ik zie niks behalve afspraak maken, mijn gegevens, etc.
De app had vandaag weer storing, dan krijg je dat effect. Helaas is de app behoorlijk onbetrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:08
Vraagje over het (thuis)opladen van een Kia e-Niro: de verkoper beweert dat hij zijn e-Niro elke avond thuis oplaadt via een normaal stopcontact. In de handleiding beveelt Kia de druppellaadprocedure alleen aan in geval van nood (zie screenshot uit de handleiding hieronder). Wat is jullie ervaring?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hY-HMGsBwF6KRzau8Sx6Bi_4LHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dXihI4XqVI0og1JBBv9SL7KQ.png?f=fotoalbum_large

(Ik overweeg overigens sterk om thuis een CEE-stekker te laten installeren vermits we "echt" driefase 230V hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
wortelsoft schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:15:
[...]

De app had vandaag weer storing, dan krijg je dat effect. Helaas is de app behoorlijk onbetrouwbaar.
Ah, dus als er een storing is dan krijg je dus geen "storing/fout" te zien, maar simpelweg niet de features. Als je niet beter weet ziet de app er namelijk compleet uit, geen lege vakjes of foutmeldingen.

Geen probleem verder, dan wachten we gewoon even af tot hij het weer doet. Ik wist van tevoren, dankzij dit topic, dat mijn MY19 inferieur zou zijn aan de MY20 met UVO app, maar het feit dat de MijnKia app wel de laadstatus doorgeeft, is voor mij voldoende om tijdens vakantieritten in ieder geval niet steeds naar de auto te moeten lopen.

Ik wacht het wel even af verder, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
plmagis schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:17:
Vraagje over het (thuis)opladen van een Kia e-Niro: de verkoper beweert dat hij zijn e-Niro elke avond thuis oplaadt via een normaal stopcontact. In de handleiding beveelt Kia de druppellaadprocedure alleen aan in geval van nood (zie screenshot uit de handleiding hieronder). Wat is jullie ervaring?

[Afbeelding]

(Ik overweeg overigens sterk om thuis een CEE-stekker te laten installeren vermits we "echt" driefase 230V hebben.)
Haha, die laatste zin "hoge rekening" is toch wel lachwekkend. Alsof dat met een laadpaal niet het geval is.

In het stukje over de belasting zou misschien wel wat kunnen zitten, want welke groep hang je hem aan? Is dat toevallig die van de keuken waar je hem om 17u aanhangt en ga je vervolgens in je stoomoven wat bereiden, verwarm je in de magnetron het babyhapje en kook je de aardappels op je inductie kookplaat. Dan kan ik me best voorstellen dat die er niet op berekend is, maar dat is dan ook wel een extreem voorbeeld.

Ik heb zelf nog maar 1,5 dag mijn e-Niro, maar kan me niet voorstellen dat het voor de auto zelf uit kan maken. Met telefoons/laptops is langzamer opladen feitelijk ook alleen maar beter voor de batterij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@plmagis Die hele zin is vaag. Natuurlijk wordt je elektriciteitsrekening hoger als je thuis laadt. Het klopt ook dat je bij het laden het electriciteitsnet mee rbelast dan bij niet laden.

Maar het dat is met een laadpaal precies hetzelfde. Dat kunnen dus helemaal geen redenen zijn om niet aan een stopcontact te laden en wel aan een laadpaal.

Wat je natuurlijk wel moet doen is een goed aangelegd stopcontact gebruiken en niet een half uit de muur hangend met een kroonsteentje vastgezet gedrocht. Maar daar zou ik sowieso geen enkel elektrisch apparaat op aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:28

[Afbeelding]

De opmerking met betrekking tot een hoge electriciteitsrekening bij druppelladen is hilarisch. Waar je ook laadt en of het snel of langzaam is, een rekening voor de geleverde energie zal toch betaald moeten worden.
Mbt te installeren laadinfra zou ik ook naar de langere termijn kijken, tot 10 jaar vooruit. Gaat je partner over een aantal jaren ook elektrisch rijden, naarmate het goedkoper wordt en als elektrisch rijden toch gemeengoed wordt en een blijvertje is, dan kun je net zo goed nu al goede laadinfra thuis laten aanbrengen. Dan heb je er langer plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
wortelsoft schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:15:
[...]
onbehoorlijk onbetrouwbaar zal je bedoelen. >:)
ik vind in elk geval niet dat dit is zoals het behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MooDyBLueS schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Geen probleem verder, dan wachten we gewoon even af tot hij het weer doet. Ik wist van tevoren, dankzij dit topic, dat mijn MY19 inferieur zou zijn aan de MY20 met UVO app, maar het feit dat de MijnKia app wel de laadstatus doorgeeft, is voor mij voldoende om tijdens vakantieritten in ieder geval niet steeds naar de auto te moeten lopen.
Tijdens vakantieritten kun je het beste gewoon in de auto zitten m.i. >:)
Begrijp niet helemaal hoe dat werkt om er dan steeds heen te moeten lopen.

Als je, bijvoorbeeld in wegrestaurant, zit te wachten tijdens snelladen onderweg kan het wel handig zijn om de laadstatus, via de app, te kunnen volgen, al moet je het belang daarvan ook niet overdrijven:

1. Je kunt het ook zelf regelen zonder de app met behulp van OBDII dongle en bijvoorbeeld EV-notify.
2. Als je bij verlaten van de auto je SOC weet en je laadsnelheid/laadcurve, dan kun je redelijk nauwkeurig inschatten wanneer hij vol genoeg is (ca. 80% bijvoorbeeld) om weer verder te gaan. Hoef je echt niet om de paar minuten naar je mijn Kia app te gluren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]

Tja, die bladzijde kun je er net zo goed uitscheuren.
Als je het goed leest dan zou AC laden alleen bij openbaar laadpunt kunnen.
Een stukje indekken voor situatie dat huisaansluiting geringe capaciteit en dure kWh heeft. Die situatie doet zich in NL nauwelijks voor, al moet je uiteraard wel even opletten of de capaciteit van jouw huisaansluiting en de betreffende groep passend zijn. Als dat niet zo is kom je er ook vanzelf wel achter doordat je stoppen er uit vliegen. ;)
Verder maakt het technisch natuurlijk niet uit, voor je huisaansluiting, of je met een laadpaal of met granny laadt. Sterker nog, de granny is veiliger in relatie tot de capaciteit van de huisaansluiting want gebruikt minder dan laadpaal.
Bij een laadpaal heb je wel de mogelijkheid om er één te nemen met loadbalancing, die automatisch het laden verminderd als er te weinig capaciteit is; je huishoudelijke apparaten krijgen dan voorrang op de auto en het max van de huisaansluiting wordt niet overschreden.
Mocht je structureel met granny willen laden, dan is dat geen probleem, maar je moet wel kijken of het past samen met het andere verbruik op de huisaansluiting. Anders beperken tot tijden dat je huis weinig gebruikt zoals 's nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
eltron schreef op zondag 1 november 2020 @ 00:59:
[...]

onbehoorlijk onbetrouwbaar zal je bedoelen. >:)
ik vind in elk geval niet dat dit is zoals het behoort.
Ik gebruik het hier als bijwoord en dan is betekenis ‘zeer onbetrouwbaar’.

@MooDyBLueS De app doet het weer voor zo lang het duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Kan je eigenlijk de interieur led kleur veranderen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004

GVR

IUser schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:25:
Kan je eigenlijk de interieur led kleur veranderen?
Alleen de rand rondom middenconsole, met instellingenmenu via stuurbediening. De rest van de lampjes uiteraard niet, dit zijn gewoon witte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Gisteren las ik dat er een grote terugroepactie doorgaat voor de electrische Hyundai Kona. Aangezien het electrische gedeelte identiek is aan dat van de Kia Niro, vraag ik me af of we dit ook mogen verwachten.
De terugroeping heeft te maken met een eventueel brandgevaar.
Heeft iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Mich46 we horen het vanzelf, en ik betwijfel of de accucellen 100% identiek zijn aan die van de Kona. Meen gelezen te hebben dat die van de e-Niro uit een andere fabriek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
@Mich46 Volgens: https://www.greencarrepor...020-hyundai-kona-electric zou de e_Niro inderdaad andere batterijen gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qa9wmHCrLiRcq0lcCw18NiKj7Us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6mT4Bjyo3c94IXowN1YJMZLt.png?f=fotoalbum_large
Mich46 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:23:
Gisteren las ik dat er een grote terugroepactie doorgaat voor de electrische Hyundai Kona. Aangezien het electrische gedeelte identiek is aan dat van de Kia Niro, vraag ik me af of we dit ook mogen verwachten.
Heeft iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Bedankt @MooDyBLueS , @JeroenE ,@Frij5fd & @eltron!

Voor het einde van het jaar laten we ons dak vol leggen met zonnepanelen en zou dat normaal voldoende moeten zijn om de wagen de volgende jaren gratis op te laden (als de regelgeving in België niet te veel verandert). Bij die installatie dacht ik te vragen dat ze een apart circuit & kabel met zo'n CEE-stekker binnen in onze garage plaatsen zodat we zeker zijn dat het opladen geen probleem is.

We beginnen nu echt wel een beetje ongeduldig te worden om de e-Niro te gebruiken :-)
eltron schreef op zondag 1 november 2020 @ 01:23:
[...]

Tja, die bladzijde kun je er net zo goed uitscheuren.
Als je het goed leest dan zou AC laden alleen bij openbaar laadpunt kunnen.
Een stukje indekken voor situatie dat huisaansluiting geringe capaciteit en dure kWh heeft. Die situatie doet zich in NL nauwelijks voor, al moet je uiteraard wel even opletten of de capaciteit van jouw huisaansluiting en de betreffende groep passend zijn. Als dat niet zo is kom je er ook vanzelf wel achter doordat je stoppen er uit vliegen. ;)
Verder maakt het technisch natuurlijk niet uit, voor je huisaansluiting, of je met een laadpaal of met granny laadt. Sterker nog, de granny is veiliger in relatie tot de capaciteit van de huisaansluiting want gebruikt minder dan laadpaal.
Bij een laadpaal heb je wel de mogelijkheid om er één te nemen met loadbalancing, die automatisch het laden verminderd als er te weinig capaciteit is; je huishoudelijke apparaten krijgen dan voorrang op de auto en het max van de huisaansluiting wordt niet overschreden.
Mocht je structureel met granny willen laden, dan is dat geen probleem, maar je moet wel kijken of het past samen met het andere verbruik op de huisaansluiting. Anders beperken tot tijden dat je huis weinig gebruikt zoals 's nachts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Mijn dak ligt “vol” zonnepanelen. Ik liet een Zappi-laadpaal installeren. Hiermee kan je desgevallend uitsluitend opladen, wanneer je zelf stroom produceert. Dit kan interessant zijn voor als de wetgeving wijzigt. ( België)
Volgens mijn berekeningen kost mij een rit van 100 km gemiddeld 2 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
GVR schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:43:
[...]

Alleen de rand rondom middenconsole, met instellingenmenu via stuurbediening. De rest van de lampjes uiteraard niet, dit zijn gewoon witte.
@IUser De verlichting in de rand onder het dashboard kleurt ook mee, dus niet alleen de console.
De verlichting rond de schakelknop blijft helaas rood. Voor mij reden om alles rood te maken, hoewel dat niet mijn favoriet is. Maar eenheid vind ik belangrijker. First World Problem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
CyBeRSPiN schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:40:
@Mich46 we horen het vanzelf, en ik betwijfel of de accucellen 100% identiek zijn aan die van de Kona. Meen gelezen te hebben dat die van de e-Niro uit een andere fabriek komen.
@Mich46 Ik heb Kia gevraagd. Kreeg deze reactie op de vraag wat de terugroepactie voor mijn MY20 betekent:
Op dit moment is er geen terugroepactie voor uw voertuig beschikbaar, gebaseerd op de terugroepactie die u stuurt. Indien dat het geval is, wordt u hierover geïnformeerd. Helaas kan ik u niet informeren over de terugroepacties van Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Thanks allemaal. Ik ben nu nog even aan het spelen met de juiste kleurverlichting. Rood vind ik niet heel super namelijk. Wel geinig dat men het aan kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:53
Mich46 schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:18:
Mijn dak ligt “vol” zonnepanelen. Ik liet een Zappi-laadpaal installeren. Hiermee kan je desgevallend uitsluitend opladen, wanneer je zelf stroom produceert. Dit kan interessant zijn voor als de wetgeving wijzigt. ( België)
Volgens mijn berekeningen kost mij een rit van 100 km gemiddeld 2 euro....
Vandaar dat ik niet gekozen heb voor de (gesloten) zappi oplossing maar voor de go-eCharger ben gegaan. Op een rpi zero w staat de software van openWB die net hetzelfde doet als de software als de zappi maar je hebt de source beschikbaar. openWB kan communiceren met HA's en haalt zijn info uit een DM. Je kan dit via een rpi doen of de nodige hardware met software aankopen en laten installeren door een elektricien.
Indien wetgeving wijzigt, ze een capaciteitstarief invoeren is het maar parameters anders instellen.
Toekomst gerichtere oplossing naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier is de e-Niro executive-line 64kwh ook binnen, net de eerste ritjes gedaan. Zie dat in de start-post nog wat dingen staan die niet (meer) accuraat zijn.
Ik kan via de app bijvoorbeeld wel de airco instellen en aan/uit zetten, de deuren openen en sluiten, en charging starten en stoppen.

Helaas thuis geen mogelijkheid voor laadpaal, dus ik zal 'm iets verderop in de wijk moeten opladen op de openbare laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
eltron schreef op zondag 1 november 2020 @ 01:08:
[...]

Tijdens vakantieritten kun je het beste gewoon in de auto zitten m.i. >:)
Begrijp niet helemaal hoe dat werkt om er dan steeds heen te moeten lopen.

Als je, bijvoorbeeld in wegrestaurant, zit te wachten tijdens snelladen onderweg kan het wel handig zijn om de laadstatus, via de app, te kunnen volgen, al moet je het belang daarvan ook niet overdrijven:

1. Je kunt het ook zelf regelen zonder de app met behulp van OBDII dongle en bijvoorbeeld EV-notify.
2. Als je bij verlaten van de auto je SOC weet en je laadsnelheid/laadcurve, dan kun je redelijk nauwkeurig inschatten wanneer hij vol genoeg is (ca. 80% bijvoorbeeld) om weer verder te gaan. Hoef je echt niet om de paar minuten naar je mijn Kia app te gluren.
Kortom: je begrijpt het dus wel. ;)
Zoiets als EVNotify kan handig zijn, maar als de Kia zelf al een app heeft en het mij puur om het batterij percentage gaat (laadstatus), zie ik niet het nut in om nog een andere app te gaan gebruiken en daar ook een OBD dongle voor te moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
markjanssen schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:53:
Hier is de e-Niro executive-line 64kwh ook binnen, net de eerste ritjes gedaan. Zie dat in de start-post nog wat dingen staan die niet (meer) accuraat zijn.
Ik kan via de app bijvoorbeeld wel de airco instellen en aan/uit zetten, de deuren openen en sluiten, en charging starten en stoppen.
Misschien dat de openingspost ooit voor de MY19 gemaakt is, die heb ik namelijk en daarvoor klopt het bovengenoemde. Ik kan niks qua airco/temperatuur inzien of wijzigen, van de deuren alleen zien of ze op slot zijn of niet en de laadstatus geeft hij enkel het percentage en of hij aan het laden is incl. verwachtte eindtijd aan, meer niet.
Het zou dus zeker goed zijn de post aan te passen met MY20 info.
Helaas thuis geen mogelijkheid voor laadpaal, dus ik zal 'm iets verderop in de wijk moeten opladen op de openbare laadpalen.
Heb je wel een plek voor/naast je huis waar je vaak kan staan en niemand in de weg zit met een kabel van auto tot je huis? Zo ja, dan kan je ook de granny charger gebruiken. Kost het je puur je eigen kWh-prijs, alleen duurt het flink veel langer, maar een nacht op de granny charger levert alsnog grofweg een halfvolle accu op. Tenzij je regelmatig 300+ km op een dag moet rijden en niet wilt/kunt snelladen onderweg, kan de granny charger dus een prima alternatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:09:
Heb je wel een plek voor/naast je huis waar je vaak kan staan en niemand in de weg zit met een kabel van auto tot je huis? Zo ja, dan kan je ook de granny charger gebruiken. Kost het je puur je eigen kWh-prijs, alleen duurt het flink veel langer, maar een nacht op de granny charger levert alsnog grofweg een halfvolle accu op. Tenzij je regelmatig 300+ km op een dag moet rijden en niet wilt/kunt snelladen onderweg, kan de granny charger dus een prima alternatief zijn.
Ik heb (verplicht) een parkeerplek in de parkeergarage van mijn woning, direct achter de deur van mijn berging, helaas wil de VVE (en hun verzekeraar) geen laadpalen in de garage. Ik mag dus op straat staan om te laden, waar wel 4+ 22KW laadpalen staan van de gemeente (helaas wel met betaald parkeren, waardoor 't laden daar alsnog erg duur gaat worden).
Verderop in de wijk is gratis parking en een aantal laadpalen plus een snellaadstation van 175KW, dus met wat wandelen is er keus genoeg, hoewel ik 't liefst natuurlijk gewoon op mijn thuis-stroom zou laden.
Heb 'm nu ook 1x op de granny-charger geladen, door de kabel gewoon door de deuropening te leggen, maar dat werkt niet voor een langere charge, omdat dan de buitendeur dus open moet blijven staan :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
markjanssen schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:20:
[...]

Ik heb (verplicht) een parkeerplek in de parkeergarage van mijn woning, direct achter de deur van mijn berging, helaas wil de VVE (en hun verzekeraar) geen laadpalen in de garage. Ik mag dus op straat staan om te laden, waar wel 4+ 22KW laadpalen staan van de gemeente (helaas wel met betaald parkeren, waardoor 't laden daar alsnog erg duur gaat worden).
Verderop in de wijk is gratis parking en een aantal laadpalen plus een snellaadstation van 175KW, dus met wat wandelen is er keus genoeg, hoewel ik 't liefst natuurlijk gewoon op mijn thuis-stroom zou laden.
Heb 'm nu ook 1x op de granny-charger geladen, door de kabel gewoon door de deuropening te leggen, maar dat werkt niet voor een langere charge, omdat dan de buitendeur dus open moet blijven staan :(
Zou een schuko met slotje aan je berging hangen, kan je altijd de granny gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben2903
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-06-2022
Mich46 schreef op zondag 1 november 2020 @ 10:23:
Heeft iemand meer info?
Hyundai maakt gebruik van LG Chem hoogspanningsaccu’s, Kia past geen LG Chem toe maar maakt gebruik van hoogspanningsaccu’s van SK Innovation, zoals het nu lijkt nog geen gevolgen voor de E-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
markjanssen schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:20:
[...]

Ik ben benieuwd naar je VVE en de verzekeraar. Onze VVE heeft wel laadpalen in de garage, de verzekeraar geen problemen daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
plips schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:46:
[...]
Ik ben benieuwd naar je VVE en de verzekeraar. Onze VVE heeft wel laadpalen in de garage, de verzekeraar geen problemen daarmee.
Ja, ik moet het eens bespreken met de nodige tesla-eigenaren die ook in de garage parkeren, om gezamelijk met een oplossing te komen. Er staan ondertussen flink wat EV's in de garage, maar nog geen enkele laadpaal.

Het zal de komende jaren toch echt normaal moeten worden om laadpalen te hebben overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Hij staat nu voor de 1e keer met 10KW te laden, dat gaat lekker, maar het is maar van 70-80%, vermoed dat die daarna in langzaam laden gaat.

update: toen ik met 83% terug bij de auto kwam ging 't idd met 0.5kw

[ Voor 20% gewijzigd door markjanssen op 01-11-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerben2903
markjanssen schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:13:
[...]

Ja, ik moet het eens bespreken met de nodige tesla-eigenaren die ook in de garage parkeren, om gezamelijk met een oplossing te komen. Er staan ondertussen flink wat EV's in de garage, maar nog geen enkele laadpaal.

Het zal de komende jaren toch echt normaal moeten worden om laadpalen te hebben overal.
Mogelijk dat dit meespeelt bij een VVE 😉

VvE's bezorgd over veiligheid garages door laadpalen

https://www.rtlnieuws.nl/...che-auto-laadpaal-garages

https://www.ad.nl/auto/br...-de-eerste-ramp~a152fd9f/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerben2903
markjanssen schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:20:
Hij staat nu voor de 1e keer met 10KW te laden, dat gaat lekker, maar het is maar van 70-80%, vermoed dat die daarna in langzaam laden gaat.

Dan heb je de deur ontgrendeld en mogelijk geopend, het laad vermogen gaat dan terug naar 0,5 kW zodat je de stekker er zonder grote vonken regen uit kunt trekken, doe de auto weer op slot en kijk op het display het vermogen loopt zo weer op 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:30
markjanssen schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:20:

Als je met de sleutel of het deurknopje de auto ontgrendelt, dan ontgrendel je ook de kabel. Voor de veiligheid gaat de laadsnelheid terug naar 500W. Kort daarna vergrendelt de kabel weer en dan stijgt de laadsnelheid.
Als je auto niet op slot staat dan valt de laadsnelheid ook terug als je een voorportier opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
mario007 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Ik heb een soortgelijk probleem. Alleen valt de auto niet stil tijdens het rijden. Problemen zijn gekomen nadat ik voor het eerst bij Fastned geladen heb. Tijdens het wegrijden kreeg ik melding Controleer elek. Syst. Wagen. Volgende dag wilde ik ermee naar de garage maar de melding was weg en is ook voor 2 week weggebleven. Afgelopen woensdag in een parkeergarage geladen. Die dag geen problemen.

Dag erna kwam gelijk na het starten wederom de Controleer elek. Syst. Wagen in beeld. Toch gereden en auto neergezet waar ik moest zijn. Na ongeveer een uur wilde ik weer wegrijden en ook hier lijkt de auto op contact te staan alleen kan ik geen versnelling meer kiezen. Drukken op P geeft aan dat er al een versnelling gekozen is. Symbolen in beeld zijn EV error, Accu en auto met sleutel erin.Kia wegenhulp gebeld en deze kon niks met de melding dus auto is weggesleept. Later in de avond auto weer terug gekregen want de berger had nog even geprobeerd en melding was weg en auto kon weer in de versnelling. Vrijdag’s auto overdag zonder problemen kunnen gebruiken. In de avond nog een rondje rijden en na ongeveer 5 minuten wederom de melding in beeld. Aan de kant gezet, uit gezet en weer aan en weer geen mogelijkheid om een versnelling te kiezen. Wederom Kia gebeld en wederom een berger laten komen. Dit keer vermeld dat de auto daadwerkelijk naar de dealer/garage moet om uit te laten lezen.

Sinds maandag staat de auto daar en tot op heden weet ik niet wat er aan de hand is. Vanwege drukte zijn ze niet constant bezig met de auto. Ik zie dat er al weer mee gereden is. Navraag bij de garage levert alleen als antwoord dat het druk is, ze de auto checken tussen andere werkzaamheden door maar wat ze eventueel al gevonden hebben krijg ik niet te horen aangezien het contact met een baliemedewerker gaat en hij voor een update naar de monteur gaat. De monteur zelf krijg ik niet te spreken helaas.
Dit is precies wat ik had, hij stond op p en ik kon geen versnelling kiezen. Ook kreeg ik dezelfde melding en symbolen in beeld. Er moest ook een berger komen en de auto staat nog bij de dealer. Ik had die dag wel opgeladen, maar gewoon bij een laadpaal in de wijk. Het regende, maar dat zal het niet zijn lijkt me.

Is het bij jou inmiddels opgelost en weten ze wat de oorzaak is?

[ Voor 3% gewijzigd door deltaquad op 01-11-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
deltaquad schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:06:
[...]

Dit is precies wat ik had, hij stond op p en ik kon geen versnelling kiezen. Ook kreeg ik dezelfde melding en symbolen in beeld. Er moest ook een berger komen en de auto staat nog bij de dealer. Ik had die dag wel opgeladen, maar gewoon bij een laadpaal in de wijk. Het regende, maar dat zal het niet zijn lijkt me.

Ik heb dit ook gehad, je kunt het zelf oplossen door de 12V accu even los te maken. Heel vervelend is mij 2x overkomen geen idee wat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
gerben2903 schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:40:
[...]

Mogelijk dat dit meespeelt bij een VVE 😉

VvE's bezorgd over veiligheid garages door laadpalen

https://www.rtlnieuws.nl/...che-auto-laadpaal-garages

https://www.ad.nl/auto/br...-de-eerste-ramp~a152fd9f/
Ja de berichten ken ik, evenals onderzoeken die aantonen dat de kans op optreden van een brand kleiner is dan bij conventionele ICE's, maar de impact groter.. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de NEN-norm die door de minister is toegezegd voor 2021 "De vraag of nieuwe veiligheidsmaatregelen bij ondergrondse parkeergarages nodig zijn, ligt voor bij het opstellen van de nieuwe NEN-norm voor de integrale brandveiligheid van parkeergarages. Naar verwachting zal deze NEN-norm in 2021 beschikbaar zijn, waarna deze kan worden opgenomen in de landelijke bouwregelgeving. Ik heb met NEN afgesproken te bezien of vooruitlopend op deze NEN-norm een informatief NEN-document kan worden opgesteld voor het parkeren en laden van elektrische voertuigen in parkeergarages."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38

Mijn ervaring is dat ik spijt heb van het geld dat ik in de thuislader gestoken heb. Had gemakkelijk met de granny toe gekund. En voor die ene keer per jaar dat dat niet kan, zijn er plenty snelladers in ons deel van de wereld.
De verkoper heeft dus helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Alleen wel zorgen dat dat stopcontact geschikt is voor langdurige belasting. Dat is waarom Kia dit afraadt, als er gedonder komt met gesmolten bedrading door ondeugdelijk installatiewerk dan willen zij niet aansprakelijk zijn. Maar kwestie van installatie nalopen, desnoods fatsoenlijk stopcontact aan (laten) leggen en het rekensommetje maken of je aan 12A (= grofweg netto 2,1 kWh per uur erbij laden) voldoende hebt om het verbruik je dagelijkse ritten mee aan te vullen. Voor de gemiddelde rijder (< 100km / dag met een paar uitschieters) zal dat het geval zijn, maar voor een landelijke vertegenwoordiger die niet bij klanten kan laden zeer waarschijnlijk niet.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-11-2020 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
de telegraaf schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:47:
[...]

Mijn ervaring is dat ik spijt heb van het geld dat ik in de thuislader gestoken heb. Had gemakkelijk met de granny toe gekund. En voor die ene keer per jaar dat dat niet kan, zijn er plenty snelladers in ons deel van de wereld.
Ik heb mijn laadpaal pre-corona geinstalleerd en zou deze ook zeker nodig hebben met 40-50k km/jr. Nu rij ik geen meter meer en zou de Granny volstaan. Toch heb ik geen spijt, want het comfort is fantastisch, nog los van de 11kW.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:41
De laadpaal is ook een fijne geruststelling. Je accu is doorlopend op een goed niveau dus als je onverwacht een (flinke) rit moet maken kan dat ook. Op ons vakantieadres moesten we het doen met de granny en ik vond dat bepaald geen fijne oplossing. Het gaat tergend langzaam en dan de onzekerheid of het stopcontact de belasting aan kan.
Doe mij maar een laadpaal. :) Ja het kost geld, maar als je kijkt wat de nettokosten zijn valt het ook wel mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Bitaktus19 op 02-11-2020 10:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de telegraaf
Ik realiseer me dat eenieders gebruik anders is. Ook maakt het natuurlijk uit of je MJ19 of MJ20 hebt.
Mijn 2019 kan ik, na +/- 1500€ uitgegeven hebben, thuis op 16A laden ipv 12A. Niet erg spectaculair en heb derhalve spijt van het uitgegeven geld. "Waar je niks aan hebt is altijd te duur", zei mijn vader altijd.
Ik heb een bedrijfspand met 32A, daar €1100,- uitgegeven en kan op 32A laden ipv dezelfde 12A voor de granny. Daar heb je al meer aan.
Voorts rij ik veel lange afstand en zit dus sowieso veel aan snelladers vast. (meteen ook hét grote nadeel van de eNiro: relatief langzaam DC laden)
Het is dus voor iedereen anders, maar wel goed ervaringen te delen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:13
de telegraaf schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:47:
[...]

Niet voor elke situatie hoor.... Ik heb hem vanaf februari 2020 en heb al 22000 km gereden.
Wij laden alles AC-publiek. Met 1 fase is dat best een uitdaging.
Met de Granny zo goed als niet te doen.....
edit //
Als ik even snel reken moet hij om 22000 km te rijden, meer dan 100 dagen fulltime aan het stopcontact hangen met een granny. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door driel24 op 02-11-2020 10:30 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 10:01
En hier: ik heb de MJ2019 sinds februari, nu 25000 gereden. W-W is 105 km. Thuis een lader die op 5,3 kW laadt (= 22A, toch?) op een huisinstallatie van 3 x 25A. De lader kostte inclusief aanpassen van de meterkast zo'n 800 eu. Heel af en toe (eind van de middag als de oven en de inductiekookplaat aan zijn, en de auto aan de lader gaat) knalt de zekering eruit.
Ik ben er heel blij mee, want laden met 5,3 kW betekent dat een bijna lege accu in een nacht (van 20 tot 8u) precies weer vol is. Totnutoe in deze 9 maanden heb ik 2 x 10 minuten aan de snellader gestaan en misschien 4 x op lokatie aan een langzame lader.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mario007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 10:37
deltaquad schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:06:
[...]

Het is bij mij eindelijk opgelost. Auto heeft 8 week bij de dealer gestaan. De garage kan mij in dit geval alles wijsmaken want ik weet weinig van auto's af maar mij werd verteld dat er een omvormer defect was. Deze kan ook niet zomaar van een andere auto gehaald worden aangezien het chassisnummer in de omvormer staat. Waarschijnlijk moest er een nieuwe gemaakt worden, chassisnummer erin en dan versturen. Dus als jouw dealer niet weet wat er aan de hand is kan deze eens naar de omvormer gaan kijken.

<leeg>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
de telegraaf schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:19:
Ik realiseer me dat eenieders gebruik anders is. Ook maakt het natuurlijk uit of je MJ19 of MJ20 hebt.
Mijn 2019 kan ik, na +/- 1500€ uitgegeven hebben, thuis op 16A laden ipv 12A. Niet erg spectaculair en heb derhalve spijt van het uitgegeven geld. "Waar je niks aan hebt is altijd te duur", zei mijn vader altijd.
Ik heb een bedrijfspand met 32A, daar €1100,- uitgegeven en kan op 32A laden ipv dezelfde 12A voor de granny. Daar heb je al meer aan.
Voorts rij ik veel lange afstand en zit dus sowieso veel aan snelladers vast. (meteen ook hét grote nadeel van de eNiro: relatief langzaam DC laden)
Het is dus voor iedereen anders, maar wel goed ervaringen te delen denk ik.
16A komt neer op ongeveer 3,5 kWh toch? Dat is inderdaad niet erg spectaculair. Heb je verkeerd advies gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
Bitaktus19 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:47:
[...]

16A komt neer op ongeveer 3,5 kWh toch? Dat is inderdaad niet erg spectaculair. Heb je verkeerd advies gehad?
kW, zonder h (dat is de aanduiding van tijd)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Bitaktus19 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:47:

Klopt, zo'n 3,4 geeft ie in het schermpje. Ik heb niet echt advies gevraagd of hier op forum gekeken. Dacht dat het er gewoon bij hoort; je bestelt een EV en zorgt dat je een laadvoorziening hebt. In mijn geval 3 fasen op een buitenparkeerplaats én in een garage (mobiele lader met de rode CEE stekker).
Nu had ik me ingeschreven voor een ID3 als tweede auto, dus goed voorbereid op de toekomt dacht ik. Echter; internationaal laden (Frankrijk) valt erg tegen; reservering ID3 laten vallen en een nieuwe Niro PHEV besteld, waarbij de eNiro dus gedegradeerd wordt.
Zo zie je maar, soms loopt het anders dan je denkt; je kunt ook teveel anticiperen op de toekomst. Over een jaar of 5 zal vehicle to grid er wel zijn, en moet je weer wat anders installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
Vaevictis_ schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:36:
[...]

Ik heb dit ook gehad, je kunt het zelf oplossen door de 12V accu even los te maken. Heel vervelend is mij 2x overkomen geen idee wat de oorzaak is.
Thanks, dan kan ik dat de volgende keer proberen als het weer gebeurd. Ik zal de monteur wel vragen hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
mario007 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:54:
[...]

Het is bij mij eindelijk opgelost. Auto heeft 8 week bij de dealer gestaan. De garage kan mij in dit geval alles wijsmaken want ik weet weinig van auto's af maar mij werd verteld dat er een omvormer defect was. Deze kan ook niet zomaar van een andere auto gehaald worden aangezien het chassisnummer in de omvormer staat. Waarschijnlijk moest er een nieuwe gemaakt worden, chassisnummer erin en dan versturen. Dus als jouw dealer niet weet wat er aan de hand is kan deze eens naar de omvormer gaan kijken.
Dat is goed nieuws! Ik hoop dat ze bij mij ook de oorzaak vinden. Zelf weet ik ook weinig van auto's. Vanmiddag gaan ze me bellen, dan zal ik gelijk doorgeven dat ze ook naar de omvormers moeten kijken. Bij welke Kia dealer zit jij? Mochten ze nog meer willen weten dan kunnen ze elkaar contacten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mario007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 10:37
deltaquad schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:12:
[...]

Dat is goed nieuws! Ik hoop dat ze bij mij ook de oorzaak vinden. Zelf weet ik ook weinig van auto's. Vanmiddag gaan ze me bellen, dan zal ik gelijk doorgeven dat ze ook naar de omvormers moeten kijken. Bij welke Kia dealer zit jij? Mochten ze nog meer willen weten dan kunnen ze elkaar contacten. ;)
Ik zit bij Stern Groningen.

<leeg>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-09 22:28
Mazda-Flip schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:29:
De laadsnelheden vielen mij echter best wel tegen. Rond de 20 procent bleef deze hangen op 30kw/h en vanaf 30 procent steeg deze naar de 50kw/h en bleef hierop hangen (maximaal 54kw/h), ik dacht dat de E-niro met 3 fase-laden ongeveer 80 kw/h kon laden? Klopt dit? Want dit zou best wel veel tijd nog schelen.

Ik hoor graag van jullie.
Ik heb recentelijk een keer getest met laden bij Fastned om het een keer te proberen. Was buiten ongeveer 15 graden en reed koud naar laadstation. Ongeveer 15 minuten rijden, waarvan helft in de stad en helft 130 op de snelweg.
Bij mij ging het laden rond 20%-40% met ongeveer 55kWh, van rond 40%-55% met om en na bij 75kWh, daarna zakte het weer naar 55kWh. Vanaf ongeveer 70% zakte het naar 35kWh en langzaam lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
plips schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:58:
[...]

kW, zonder h (dat is de aanduiding van tijd)..
Zeker weten?
Ik heb er geen verstand van, maar dan heeft Essent het niet goed op de website?

https://www.essent.nl/ken...s/energiebegrippen/ampere

Hoe rekent u ampères om naar kWh?
Op uw energierekening staat uw stroomverbruik aangegeven in kWh. Eén kWh is het energieverbruik van een apparaat van 1.000 watt gedurende één uur. Om ampères om te rekenen naar kWh gebruikt u daarom de formule ampères x volts x uren / 1.000 = kWh. Om voort te borduren op het voorbeeld hierboven: een stofzuiger die werkt op 6 ampère verbruikt in een uur 1,38 kWh (6 x 230 x 1 / 1000). Een half uur stofzuigen kost dus 0,69 kWh (de helft van 1,38).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:44
Bitaktus19 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:48:
[...]

Zeker weten?

Op uw energierekening staat uw stroomverbruik aangegeven in kWh. Eén kWh is het energieverbruik van een apparaat van 1.000 watt gedurende één uur. Om ampères om te rekenen naar kWh gebruikt u daarom de formule ampères x volts x uren / 1.000 = kWh. Om voort te borduren op het voorbeeld hierboven: een stofzuiger die werkt op 6 ampère verbruikt in een uur 1,38 kWh (6 x 230 x 1 / 1000). Een half uur stofzuigen kost dus 0,69 kWh (de helft van 1,38).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUsK7l5BHa8EleJsqLa4b64M2Vg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5VOfWgnmFitK9aqK0bc7e1Q4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
[...]

Zeker weten?

Zeker heeft Essent het goed op de website.... "Eén kWh is het energieverbruik van een apparaat van 1.000 watt gedurende één uur." Dus zij gebruiken wel de factor tijd. Zie ook https://www.energielevera...e/begrippen/watt-kilowatt Wat jij beschrijft en waar de discussie over gaat is niet hoe groot de accu van de auto is (kWh) maar met hoe snel je hem op kan laden (kW, of ook wel kWh/h).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Nieuwe video van Tesla KiaBjorn. Lange afstand met een Audi Etron vs E-Niro.
spoiler:
Etron heeft 256 kWh gebruikt, de E-niro 184 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
[...]

Zeker weten?

Als je continu 10kW (kilo Watt = 10.000 Watt) gebruikt gedurende een uur dan heb je 10 kWh verbruikt.
Gebruik vs verbruik is hier dus het verschil.
De capaciteit van een accu wordt ook in kWh uitgedrukt, namelijk hoelang kan ie een bepaald vermogen leveren.
De accu in de auto is 64kWh. Daarmee kun je bijvoorbeeld 10 uur lang 6,4kW continue vermogen trekken en dan is ie leeg.

Je kunt het ook zo onthouden: als je met 11kW vermogen laadt, dan heb je er 11kWh capaciteit per uur bij in je accu (laadverliezen buiten beschouwing). 11kWh/h (kiloWatt-uur per uur), de "h" mag je dan aan beide kanten wegstrepen dan kom je op 11kW uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
StenilsoN schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:30:
[...]

Ik heb recentelijk een keer getest met laden bij Fastned om het een keer te proberen. Was buiten ongeveer 15 graden en reed koud naar laadstation. Ongeveer 15 minuten rijden, waarvan helft in de stad en helft 130 op de snelweg.
Bij mij ging het laden rond 20%-40% met ongeveer 55kWh, van rond 40%-55% met om en na bij 75kWh, daarna zakte het weer naar 55kWh. Vanaf ongeveer 70% zakte het naar 35kWh en langzaam lager.
Nu het wat kouder wordt (niet vandaag) is inderdaad de aanvangssnelheid niet direct 76-77kW, maar de eerste 10-15 min 55kW, daarna 75-77kW. Vanaf 55% weer 55-56kW, vanaf 75% 35kW, vanaf 78% 24kW, vanaf 92% zakkende tot 10.
Zoals ik hierboven al zei, dit is voor mij het grootste nadeel van de Kia, DC laden is relatief traag vergeleken met de concurrentie.
Stond pas naast een Porsche bij Ionity :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
de telegraaf schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:25:
[...]

[...]
Zoals ik hierboven al zei, dit is voor mij het grootste nadeel van de Kia, DC laden is relatief traag vergeleken met de concurrentie.
Stond pas naast een Porsche bij Ionity :o
Ik vraag me af of je daar jaloers op moet zijn. Ja, hij laadt sneller. Maar als je weer onderweg bent denk ik dat de Porsche-rijder jaloers is op jou: hij verbruikt wel een tikkie meer dan jij. Per saldo vraag ik me af wie er sneller op zijn eindbestemming is op een lange rit.
Zie ook mijn bovenstaande link naar YT waar hetzelfde aan de hand is met de Etron: snel vol, snel leeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Marcva schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:46:
[...]

Per saldo vraag ik me af wie er sneller op zijn eindbestemming is op een lange rit.
bij 1000km met plenty Ionity/Fastned heb ik geen kans met de Niro, maar wanneer er alleen maar triple laders zijn (Frankrijk) die in de praktijk nooit boven de 45kW uit komen, dan wordt het close.
Etron en Taycan laden echt snel; ook bij hoge SOC's. En het moet gezegd; Ionity timmert de laatste maanden flink aan de weg in Frankrijk (en Spanje). Jammer van de hoge prijzen en raar dat Kia rijders geen voordeel hebben van Kia's (weliswaar verlate) mede-eigenaarschap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Bitaktus19 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:07:
De laadpaal is ook een fijne geruststelling. Je accu is doorlopend op een goed niveau dus als je onverwacht een (flinke) rit moet maken kan dat ook. Op ons vakantieadres moesten we het doen met de granny en ik vond dat bepaald geen fijne oplossing. Het gaat tergend langzaam en dan de onzekerheid of het stopcontact de belasting aan kan.
Doe mij maar een laadpaal. :) Ja het kost geld, maar als je kijkt wat de nettokosten zijn valt het ook wel mee.
Ik vond de granny juist wel relaxed tijdens vakantie. Heb het al een paar keer gebruikt en past een beetje bij het vakantietempo lekker uitrusten, kalm aan en geen gejakker langs de snelwegen (als je eenmaal op bestemming bent). Granny meer dan voldoende om een dagelijks verbruik tot een paar honderd km aan te vullen.
En buiten het oostblok zijn de stopcontacten en huisinstallaties meestal wel van voldoende kwaliteit om een aantal uur 10A te leveren.
Campings moet je even opletten omdat de standplaatsen vaak een lager vermogen bieden, maar dan moet er wel een centrale gelegenheid zijn waar je meer kunt krijgen. Of je kunt tegen meerprijs een hogere zekering op je standplaats krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 02-11-2020 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
driel24 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:27:
[...]

Niet voor elke situatie hoor.... Ik heb hem vanaf februari 2020 en heb al 22000 km gereden.
Wij laden alles AC-publiek. Met 1 fase is dat best een uitdaging.
Met de Granny zo goed als niet te doen.....
edit //
Als ik even snel reken moet hij om 22000 km te rijden, meer dan 100 dagen fulltime aan het stopcontact hangen met een granny. 8)7
Opnieuw redenen zou ik zeggen. Tenzij je natuurlijk een heel lage stand kiest, maar met 12A is 60 dagen dichter bij de waarheid. 60 dagen over 9 maanden is iets meer dan 20% van de tijd. Klinkt als best haalbaar met een Granny. Alleen als je vrijwel leeg thuiskomt wordt het krapjes.
Overigens heb ik ook een laadzaal, vanwege gemak en aantal km. Maar toen kwam Corona en dus geen km's. Dan was een Granny echt genoeg geweest. Maar goed Corona houdt vast een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:27
Woensdag wordt hier een MY2020 Executive geleverd (via LeasePlan). Aangezien ik het kentekenbewijs al had dacht ik even een MijnKia-account aan te maken. Daar krijg ik echter te zien dat de auto al gekoppeld is aan een MijnKia-account.

Zijn er hier leaserijders die dit gelukt is? Zo ja, hoe? :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Je zult dat even bij je dealer moeten achterhalen. Waarschijnlijk hebben die dat al gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:13
Steeck03 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:51:
[...]

Opnieuw redenen zou ik zeggen. Tenzij je natuurlijk een heel lage stand kiest, maar met 12A is 60 dagen dichter bij de waarheid. 60 dagen over 9 maanden is iets meer dan 20% van de tijd. Klinkt als best haalbaar met een Granny. Alleen als je vrijwel leeg thuiskomt wordt het krapjes.
Overigens heb ik ook een laadzaal, vanwege gemak en aantal km. Maar toen kwam Corona en dus geen km's. Dan was een Granny echt genoeg geweest. Maar goed Corona houdt vast een keer op.
Je hebt gelijk.
Ik heb de granny nog nooit gebruikt en dacht dat je daar ongeveer 1.5 kWh mee binnen kreeg.
Volgens het thuisladen topic is het ongeveer 2.3 kWh.
Dan zitten we op 67 dagen = 25% van de tijd, full time aan de granny. Nog steeds bizar veel.

220 x 17kw verbruik = 3740kw
3740 / 2.3kWh = 1626 uur
1626 / 24 = 67 dagen.
Hij is van 13 feb = 264 dagen
67/264 = 25% van de tijd.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Heren, dank voor de toelichting op de kWh/kW en Amperes. :)
Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32

greatgonzo

schit-te-rend!

In welke stapjes kun je de Granny eigenlijk laten laden? 2A,8A,10A,16A oid??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
greatgonzo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:16:
8/10/12A. Max is 12A.
Ik weet niet wat er gebeurt als je in de auto ook de laadsnelheid nog op "laag" zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rW-gn4vEEIbJiJGV4EGRv8_GiJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bnsi7s6oYq91khCovqIZ49jb.png?f=fotoalbum_large
greatgonzo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:16:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ander vraagje :)
Ik overweeg een dashcam.. die heeft vaak stroom nodig. Kan je stroom blijven tappen via de 12V terwijl de auto uitstaat, of gaat dit na een paar minuten uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
greatgonzo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:00:
ander vraagje :)
Ik overweeg een dashcam.. die heeft vaak stroom nodig. Kan je stroom blijven tappen via de 12V terwijl de auto uitstaat, of gaat dit na een paar minuten uit?
Je kan tappen tot de accu leeg is en dan heb je hulp nodig om je auto weer in te komen en weer aan de gang te krijgen. Het mechanisme dat de 12V accu op peil moet houden zit niet goed in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ok, in het dashcam topic zie ik dat het verbruik ongeveer 5wh is.. dus zelfs als hij een hele dag aanstaat is dat zo'n 120wh. Dat trekt de accu wel, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
greatgonzo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:15:
ok, in het dashcam topic zie ik dat het verbruik ongeveer 5wh is.. dus zelfs als hij een hele dag aanstaat is dat zo'n 120wh. Dat trekt de accu wel, of zie ik iets over het hoofd?
Als je elke dag je auto start waardoor de 12V accu wordt bijgeladen dan gaat het wel goed. Staat ie een keer een lang weekend stil dan heb je mogelijk al een issue. Het automatisch bijladen zou dat moeten voorkomen maar schijnt toch niet lekker in elkaar te zitten.
Zijn hier genoeg problemen met een lege 12V accu voorbijgekomen al, veelal mensen die een dashcam hebben die op de 12V zit.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-11-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ja ok, maar dan kan ik natuurlijk de cam uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
er zijn ook mechanismen die je accu in de gaten houdt en zetten dan de dashcam uit... heb ik hier ook voorbij zien komen, maar weet zo 123 niet hoe het heet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
driel24 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:27:
[...]

Je hebt gelijk.
Ik heb de granny nog nooit gebruikt en dacht dat je daar ongeveer 1.5 kWh mee binnen kreeg.
Volgens het thuisladen topic is het ongeveer 2.3 kWh.
Dan zitten we op 67 dagen = 25% van de tijd, full time aan de granny. Nog steeds bizar veel.

220 x 17kw verbruik = 3740kw
3740 / 2.3kWh = 1626 uur
1626 / 24 = 67 dagen.
Hij is van 13 feb = 264 dagen
67/264 = 25% van de tijd.
De vraag is of dat werkelijk bizar veel is. Volgens mij raden ze aan om ca 8h per dag te slapen. dat is al 33%. Als je er van uit gaat dat je ook nog wilt eten en wat relax tijd thuis hebt, heb je dus ruim tijd genoeg om met de Granny te laden.
Normaal geen probleem. Alleen als je om 8 in de avond vrijwel leeg thuis komt, wordt het wel een uitdaging als je de andere dag weer een lange rit voor de boeg hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Marcva schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:09:
Nieuwe video van Tesla KiaBjorn. Lange afstand met een Audi Etron vs E-Niro.
spoiler:
Etron heeft 256 kWh gebruikt, de E-niro 184 kWh.
Kortom: e-Tron heeft een veel hoger snellaadtempo, maar ook een veel hoger verbruik en daardoor min of meer even snel over lange afstanden als de e-Niro.

Zo zie je maar weer: context=king. Als je puur op laadsnelheid afgaat dan zou je de e-Niro vandaag de dag als waardeloos kunnen bestempelen en de e-Tron als supergoed, maar de video bewijst het tegendeel.

Dat niet alleen, puur het feit dat de e-Tron bijna 50% meer verbruikt dan de e-Niro zou het voor mij al af laten vallen.
Pagina: 1 ... 121 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.