Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 11:13
Bitaktus19 schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:48:

Hoe rekent u ampères om naar kWh?
Op uw energierekening staat uw stroomverbruik aangegeven in kWh. Eén kWh is het energieverbruik van een apparaat van 1.000 watt gedurende één uur. Om ampères om te rekenen naar kWh gebruikt u daarom de formule ampères x volts x uren / 1.000 = kWh. Om voort te borduren op het voorbeeld hierboven: een stofzuiger die werkt op 6 ampère verbruikt in een uur 1,38 kWh (6 x 230 x 1 / 1000). Een half uur stofzuigen kost dus 0,69 kWh (de helft van 1,38).
Ik gebruik V x A = W. Dus 240V x 10A = 2400W = 2,4 kW. Je kunt ook zeggen A = W/V

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:11
AUB zeg. I =U/R P=IxU en dus I= P/U in Ampère of A

A=W/V doet niet alleen pijn aan mijn ogen maar geeft een kans op hersenbloedingen.

[ Voor 45% gewijzigd door kdeboois op 03-11-2020 13:10 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Laatst online: 18-09 11:13
kdeboois schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:08:
AUB zeg. I =U/R P=IxU en dus I= P/U in Ampère of A

A=W/V doet niet alleen pijn aan mijn ogen maar geeft een kans op hersenbloedingen.
Wat is er mis met A = W/V? Ik krijg pijn aan mijn ogen van I =U/R P=IxU en dus I= P/U 8)7 . Ik denk dat je het beter simpel kan houden dan moeilijk maken. Maar hier staat vast alles:
https://www.popschoolmaas...llege_spanning_stroom.php
(Daar staat ook letterlijk: P = I * U ofwel Vermogen = Stroom * Spanning ofwel Watt = Ampère * Volt) _/-\o_

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:50
Iets totaal anders.
Mijn rode executive line my20 komt volgende week vrijdag bij de dealer binnen :D

Kijk er erg naar uit, maar als ik al die verhalen lees over 12V accu, maak ik mij ook weer een beetje zorgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Om het nog simpeler te maken in de kWh discussie en wat het nu inhoudt: er wordt al een stofzuiger benoemd. Een gemiddelde stofzuiger verbruikt zo'n 750 Watt. Een ouderwetse gloeilamp 40-60 Watt, een moderne LED-lamp 6-9 Watt.

kW is de afkorting voor kiloWatt, oftewel 1000 Watt.
2,3 kW is dus niks anders dan 2300 Watt.
Houd je dat een uur aan, dan is dat 2300 Wh of 2,3 kWh.

Zo geldt altijd dat de genoemde waardes overeenkomen met het verbruik over een uur, waarmee het simpelweg Wh of kWh wordt.

In het genoemde voorbeeld heeft de softzuiger na een uur dus 750 Wh verbruikt of 0,75 kWh.
Heb je een kwartier gestofzuigd dan is het dus 750 (Watt) * 0,25 (uur) = 175 Wh.
Laatste rekenvoorbeeld: als je gemiddeld een LED-lamp 3 uur per dag aan hebt over het hele jaar, dan is de rekensom: 3 (uur) * 9 (Watt) * 365 (dagen) = 9855 Wh of 9,9 kWh op jaarbasis. Heb je 20 lampen in huis (met hetzelfde vermogen en tijdsduur) dan weet je dus dat een kleine 200 kWh van je stroomverbruik op je energierekening van je lampen komt.

De Kia e-Niro heeft een gemiddeld werkelijk verbruik van 173 Wh per km (vaak uitgedrukt in 17,3 kWh per 100 km) volgens ev-database.nl en zo kan je dus uitrekenen wat ongeveer je totale stroomverbruik zal zijn op jaarbasis en je dus kwijt zal zijn aan laadkosten. Daarbij zal ik even het kleine beetje stroomverlies van het opladen zelf verwaarloosbaar achten om het makkelijk te houden.
20.000 km per jaar * 173 Wh = 3.460 kWh per jaar
30.000 km per jaar * 173 Wh = 5.190 kWh per jaar

Als je thuis kan laden dan betaal je in Nederland gemiddeld 23 ct per kWh. Ben je van publiek laden afhankelijk dan is het eerder 36 ct per kWh. Daarmee kom je dus op de volgende bedragen bij 100% thuisladen:
20.000 km per jaar: 3.460 kWh * € 0,23 = € 795,80 per jaar aan stroomkosten.
30.000 km per jaar: 5.190 kWh * € 0,23 = € 1.193,70 per jaar aan stroomkosten.

Bij 100% publiek laden:
20.000 km per jaar: 3.460 kWh * € 0,36 = € 1.245,60 per jaar aan stroomkosten.
30.000 km per jaar: 5.190 kWh * € 0,36 = € 1.868,40 per jaar aan stroomkosten.

Nu zie je dus ook gelijk dat in deze zwart-wit scenario's je € 675 per jaar aan verschil in kosten ziet tussen thuisladen en publiek laden bij 30.000 km. Conclusie die je daaruit kan trekken: als je thuis zou kunnen laden met een eigen laadpaal, dan is het afhankelijk van je jaarkilometrage dus binnen 3-4 jaar sowieso eruit te halen om een laadpaal te (laten) installeren. Dan ga ik even uit van € 1500-2000 totale kosten voor een laadpaal.

Kan je thuis laden én heb je zonnepanelen of ga je die nemen in dusdanige hoeveelheid dat je daarmee grotendeels je huis+auto dekkend kan maken, dan haal je er nog extra voordeel uit. En in beide gevallen heb je misschien over 5 jaar een andere EV, maar de laadpaal en zonnepanelen zijn er nog steeds en kan je van blijven profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
5V1NA70G schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:46:
Iets totaal anders.
Mijn rode executive line my20 komt volgende week vrijdag bij de dealer binnen :D

Kijk er erg naar uit, maar als ik al die verhalen lees over 12V accu, maak ik mij ook weer een beetje zorgen...
Ik denk dat dat niet echt hoeft. Als je geen zorgen wilt, koop je zo'n booster en leg je die in de kofferbak, als het voorkomt dan hoef je niet te wachten op hulpdiensten maar los je het zelf op en natuurlijk dan bij de dealer melden.

Helaas gebeurt het niet alleen bij de e-Niro maar ook andere EV's :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Tacovdh schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:37:
[...]

Wat is er mis met A = W/V? Ik krijg pijn aan mijn ogen van I =U/R P=IxU en dus I= P/U 8)7 . Ik denk dat je het beter simpel kan houden dan moeilijk maken. Maar hier staat vast alles:
https://www.popschoolmaas...llege_spanning_stroom.php
(Daar staat ook letterlijk: P = I * U ofwel Vermogen = Stroom * Spanning ofwel Watt = Ampère * Volt) _/-\o_
Watt is inderdaad VA. Met A=W/V is alles mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:49
kdeboois schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:12:
[...]

Watt is inderdaad VA. Met A=W/V is alles mis.
Niet veel mis mee in mijn optiek want voor de uitkomst maakt het niet uit.
Maar als natuurkundedocent bij een proefwerk zou ik wel wat puntjes in mindering brengen om met de eenheden in een formule te werken ipv de symbolen van de grootheden.
Net zoals je nooit 'sec' mocht gebruiken in plaats van 's'.

Wel typisch dat bij een EV zoveel natuurkunde komt kijken bij de rijders. Niemand die het over het soortelijk gewicht van benzine heeft, hoeveel energie je nu eigenlijk per minuut de tank in pompt en hoeveel procent daarvan daadwerkelijk wordt omgezet in kinetische energie.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-11-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:53:
[...]

Niet veel mis mee in mijn optiek want voor de uitkomst maakt het niet uit.
Maar als natuurkundedocent bij een proefwerk zou ik wel wat puntjes in mindering brengen om met de eenheden in een formule te werken ipv de symbolen van de grootheden.
Net zoals je nooit 'sec' mocht gebruiken in plaats van 's'.

Wel typisch dat bij een EV zoveel natuurkunde komt kijken bij de rijders. Niemand die het over het soortelijk gewicht van benzine heeft, hoeveel energie je nu eigenlijk per minuut de tank in pompt en hoeveel procent daarvan daadwerkelijk wordt omgezet in kinetische energie.
Met mijn benzine voertuigen was ik ook altijd bezig met hoeveel g ik in een bocht kan trekken (feitelijk onjuist gebruik) en met hoeveel a in tot de 100 km/h kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:02

PeaceNlove

Deugleuter

5V1NA70G schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:46:
Iets totaal anders.

De verhalen van de mensen zonder problemen hoor je nooit.... ik heb mijn Niro sinds april 2019 en nog geen enkel accu probleem gehad. Af en toe zie ik in het donker dat de 12v wordt bijgeladen, zeker nu ik de auto vrijwel niet meer gebruik en er dus niet tijdens het rijden wordt bijgeladen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Zopas terug van een onderhoudsbeurt bij de dealer (Kia Gent, Belgie) . 30.000km gereden op 17 maanden.
Kostprijs: 157,56 euro. Het eerste onderhoud (15.000 km) kostte 45 euro.
Als je de veel goedkopere onderhoudskosten in rekening brengt , de veel lagere verzekeringspremie, de kostprijs van het laden ( bij mij gemiddeld - met zonnepanelen - 0,17 €) : dan ben je na enkele jaren goedkoper af dan met een brandstofauto!
Daarenboven is de rijervaring met een electrische wagen (toch met de Niro) superieur. Tel daarbij het ecologische aspect.
Conclusie: nog steeds even enthousiast over mijn aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Laatst online: 18-09 21:36
-

[ Voor 140% gewijzigd door Dennis 1 op 03-11-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
driel24 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:27:
[...]Je hebt gelijk.
Ik heb de granny nog nooit gebruikt en dacht dat je daar ongeveer 1.5 kWh mee binnen kreeg.
Volgens het thuisladen topic is het ongeveer 2.3 kWh.
Dan zitten we op 67 dagen = 25% van de tijd, full time aan de granny. Nog steeds bizar veel.

220 x 17kw verbruik = 3740kw
3740 / 2.3kWh = 1626 uur
1626 / 24 = 67 dagen.
Hij is van 13 feb = 264 dagen
67/264 = 25% van de tijd.
Hoezo bizar veel?
EV concept gaat er van uit dat je aan de stekker gaat (c.q. kunt gaan) als je toch stil staat.
en 25% van de tijd is dus maar 6u per dag, terwijl de meeste nachten al langer duren.

Los daarvan is verbruik van 17kWh/100km in elk geval in de zomer aan de hoge kant.
zoals @Steeck03 in zijn nadere reactie aangeeft is dit het verbruik volgens EV-database. Als je echter verder leest naar de toelichting dan staat daar dat 11,6kWh/100km ook haalbaar is. En mijn ervaring is dat dit klopt. Dus in de zomer kun je met minder dan 6u laden/dag toe, terwijl je natuurlijk geen 18u per dag achter het stuur zit voor die 22.000 km.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:13:
[...]

Je kan tappen tot de accu leeg is en dan heb je hulp nodig om je auto weer in te komen en weer aan de gang te krijgen. Het mechanisme dat de 12V accu op peil moet houden zit niet goed in elkaar.
Mijn dealer wilde me niet helpen bij accu problemen omdat ik de dashcam op de fusebox had aangesloten. Omdat de auto niet "orgineel" zou zijn. Dus houd hiermee rekening. Bleek later niet aan de dashcam te liggen maar aan een rotte accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:58
eltron schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:13:
[...]

Hoezo bizar veel?
EV concept gaat er van uit dat je aan de stekker gaat (c.q. kunt gaan) als je toch stil staat.
en 25% van de tijd is dus maar 6u per dag, terwijl de meeste nachten al langer duren.

Los daarvan is verbruik van 17kWh/100km in elk geval in de zomer aan de hoge kant.
zoals @Steeck03 in zijn nadere reactie aangeeft is dit het verbruik volgens EV-database. Als je echter verder leest naar de toelichting dan staat daar dat 11,6kWh/100km ook haalbaar is. En mijn ervaring is dat dit klopt. Dus in de zomer kun je met minder dan 6u laden/dag toe, terwijl je natuurlijk geen 18u per dag achter het stuur zit voor die 22.000 km.
Nou ja... 6 uur per dag (iedere dag!) vind ik veel. Je zal maar 2 dagen missen.
Sta je twee dagen alweer 12 uur (of 5x 8.5 uur per dag.)
Ieder zijn ding. Maar ik ben wel heel erg blij hoor, met mijn Niro.
Overigens ik rij in de zomer echt gem. 15,8 kWh. Ik denk dat dat komt doordat ik niets in de stad rij. Woon op het platteland dus stadsverkeer duurt maar 500 meter. Ik rij alles op acc met 105 km/h. Ook niet echt hard.

[ Voor 4% gewijzigd door driel24 op 03-11-2020 18:32 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 14:44
Ik woon ook op het platteland (workum) dus 500 m en dan is het altijd een 100km weg
verbruik inclusief laadverlies over 24000 = 17,56 kwh. Auto meld verbruik van 15,9kwh. Dus laadverlies +/- 10%

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 03-11-2020 19:50 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:05
nessio schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:49:
Ik woon ook op het platteland (workum) dus 500 m en dan is het altijd een 100km weg
verbruik inclusief laadverlies over 24000 = 17,56 kwh. Auto meld verbruik van 15,9kwh. Dus laadverlies +/- 10%
Welke laadmethode gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
NiroNiro schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:58:
[...]

Ik denk dat dat niet echt hoeft. Als je geen zorgen wilt, koop je zo'n booster en leg je die in de kofferbak, als het voorkomt dan hoef je niet te wachten op hulpdiensten maar los je het zelf op en natuurlijk dan bij de dealer melden.

Helaas gebeurt het niet alleen bij de e-Niro maar ook andere EV's :X
Nou liever niet in de kofferbak maar in de middenconsole of handschoenenvakje omdat je daar met een lege 12V accu heeeeeeeeeel lastig bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
driel24 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:29:
[...]

Nou ja... 6 uur per dag (iedere dag!) vind ik veel. Je zal maar 2 dagen missen.
Sta je twee dagen alweer 12 uur (of 5x 8.5 uur per dag.)
Ieder zijn ding. Maar ik ben wel heel erg blij hoor, met mijn Niro.
Overigens ik rij in de zomer echt gem. 15,8 kWh. Ik denk dat dat komt doordat ik niets in de stad rij. Woon op het platteland dus stadsverkeer duurt maar 500 meter. Ik rij alles op acc met 105 km/h. Ook niet echt hard.
Ik rij mix stad en snelweg. Meest korte ritjes. Op snelweg 105-115, op SCC. Gemiddeld verbruik deze zomer was 15.5 kWh / 100 km. En ik bezuinig niet op verwarming, airco, inhaalacties. 11,8 qua rit verbruik heb ik nog nooit gehaald.. Misschien met 80 km/u en windkracht 7 in de rug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik zit hier ook boven de 16kWh/100km gemiddeld, maar woon in de buurt van hoofdwegen waar tot voor kort 130km/u de norm was.
Als ik heel zuinig probeer te rijden op binnenwegen kom ik richting de 13-14kWh/100km. Lager dan dat lukt me niet, geen idee wat je daarvoor dan moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
nessio schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:49:
Over laadverliezen gesproken: gisteren bij Ionity van 11% naar 95% geladen (in Frankrijk moet dat soms) waarbij ik 60,589 kWh gefactureerd krijg. Dat is ook ongeveer 11% laadverlies.
Ik dacht altijd dat de omvormer van een DC paal efficienter was.

Auto geeft trouwens aan bij totaal: 17,7 kWh/100km. Begint die totaal teller trouwens opnieuw bij elk 10.000km? Heb inmiddels dik 60k gereden maar nooit gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09 14:44
/@bruneelm Ik laad met 1 fase op een Loloo uit 2012 (die hangt er vanaf 15/7/2012 sinds de aankoop van de Prius Plug-in). 1x bij fastned 20kw geladen en 1x thuis de omakabel getest.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
Ik heb de indruk (gemeten maar niet langdurig genoeg) dat laden met weinig AC stroom (bv granny) de verliezen groter zijn dan bij grotere AC stromen.
Enige verklaring die ik kan vinden is dat de lader in het voertuig een vast en variabel verlies heeft. Variabel hangt van de laadstroom af maar de vaste component speelt een grotere rol bij lage stromen.

Daarnaast blijken de verliezen groter naarmate je boven de 95% aan t laden bent misschien heeft dit met de werking van het BMS te maken

Ik heb ook gemerkt dat na 9999km de totaalteller op 0 terecht komt. Laatst was het weer de beurt en terwijl ik aan t rijden was het gemelde verbruik 15,9 in de gaten gehouden. Deze sprong niet naar een andere waarde dus ik vermoed dat 9999 gewoon doorloopt maar er is geen cijfer ervôr om dat aan te duiden. Identiek voor het totaal aantal gereden tijd trouwens. Dus die 15,9 lijkt me het totaal gemiddelde verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:20:
Ik zit hier ook boven de 16kWh/100km gemiddeld, maar woon in de buurt van hoofdwegen waar tot voor kort 130km/u de norm was.
Als ik heel zuinig probeer te rijden op binnenwegen kom ik richting de 13-14kWh/100km. Lager dan dat lukt me niet, geen idee wat je daarvoor dan moet doen.
In tegenstelling tot wat bij een EV de trend lijkt te worden, is dat eigenlijk vrij simpel: geen gebruik maken van de regeneratie. Anticiperen en uitrollen levert altijd nog. meer energiewinst op dan op Lv.2/3 regenereren. Want hoe goed EV's ook kunnen regenereren, energie die je nodig hebt om op snelheid te komen en blijven krijg je nooit meer 100% terug.

Ik vind het enerzijds fijn om met 1 pedaal te kunnen rijden, maar t.o.v. mijn 3 vorige auto's (allemaal hybrides) merk ik heel duidelijk dat ik pas veel later gas loslaat daardoor. Stel je voor dat je bij een stoplicht aan komt zetten op een 80 km/u weg en je daar op 500-600 meter afstand al ziet dat het op rood staat. Met mijn vorige hybride liet ik het gas los, ICE motor sloeg uit, de auto rolde uit en laadde daarmee ook de accu weer wat op.
Als ik met mijn e-Niro op Lv.2/3 gas loslaat, dan sta je na max. 100 meter al bijna stil, zelfde geldt voor het linkerpedaal achter het stuur, die zijn behoorlijk heftig. Dus als je je daar op gaat aanpassen, betekent het dus dat je tot 100 meter voor het stoplicht snelheid behoudt, daarmee dus energie verbruikt en pas die laatste 100 meter energie terugwint.

Natuurlijk kan je ook op Lv.3 regen je voet rustig loslaten, maar ondanks dat ik mezelf als rustige rijder bestempel met 10+ jaar hybride ervaring, merk ik toch dat het niet hetzelfde werkt, je rolt niet uit daarmee en dus is het toch een vorm van "hoeveel rem ik". Anders gezegd: iedereen heeft zo z'n voorkeur van welk level regen hij/zij prettig vindt, maar als je Lv.2/3 pakt omdat ze vrij stevig afremmen, ga je daar zelf juist vanuit merk ik bij mezelf. Ik heb Lv.3 juist veelvuldig uitgeprobeerd en bemerk dus dat ik daardoor veel minder rustig rijd dan ik in mijn hybrides gewend was. Dus ik ben nu even juist op minimaal aan het rijden en mijn eerste resultaten zijn sprekend: ik zit nu voor het eerst onder de 17 kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Nog zuiniger proberen te rijden dan dat gaat in mijn omgeving gewoon verkeershinder opleveren. Zie verder het nu niet zo. Onder de 20 kWh/100 km is prima en zorgt voor een goed bereik. Klaar, en ik stel voor; ga lekker genieten van het heerlijk koppel en de vlotheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:19:
Nog zuiniger proberen te rijden dan dat gaat in mijn omgeving gewoon verkeershinder opleveren. Zie verder het nu niet zo. Onder de 20 kWh/100 km is prima en zorgt voor een goed bereik. Klaar, en ik stel voor; ga lekker genieten van het heerlijk koppel en de vlotheid.
Verkeershinder opleveren? Omdat je simpelweg anticipeert? Sorry, maar dat is pertinent onzin.

Nogmaals: Lv.3 en ook Lv.2 regen is gewoon vrij heftig als je daar puur op afremt (behalve het laatste stukje) en heeft niks met anticiperen te maken, puur met reageren. Het is een wetenschappelijk feit dat als je met 80 km/u op een rood stoplicht aan komt rijden en pas 100 meter voor het stoplicht eens gaat remmen (lees: Lv.2/3 regen gebruiken), dat dat energie kost. Anticiperen doe je veel eerder en dat betekent echt niet dat je als een slak moet rijden, je kan nog steeds vlot optrekken en goed de snelheid erin houden.

Anticiperen betekent simpelweg snelheid behouden waar mogelijk en niet onnodig vasthouden of verliezen. Nogmaals: hoe goed de regen in een e-Niro of andere EV ook is, het is een wetenschappelijk feit dat verloren energie niet meer 100% teruggewonnen kan worden. Anders reden we allemaal in 100% self-charging EV met 1 kWh batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
MooDyBLueS schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:34:
[...]

Verkeershinder opleveren? Omdat je simpelweg anticipeert? Sorry, maar dat is pertinent onzin.

Nogmaals: Lv.3 en ook Lv.2 regen is gewoon vrij heftig als je daar puur op afremt (behalve het laatste stukje) en heeft niks met anticiperen te maken, puur met reageren. Het is een wetenschappelijk feit dat als je met 80 km/u op een rood stoplicht aan komt rijden en pas 100 meter voor het stoplicht eens gaat remmen (lees: Lv.2/3 regen gebruiken), dat dat energie kost. Anticiperen doe je veel eerder en dat betekent echt niet dat je als een slak moet rijden, je kan nog steeds vlot optrekken en goed de snelheid erin houden.

Anticiperen betekent simpelweg snelheid behouden waar mogelijk en niet onnodig vasthouden of verliezen. Nogmaals: hoe goed de regen in een e-Niro of andere EV ook is, het is een wetenschappelijk feit dat verloren energie niet meer 100% teruggewonnen kan worden. Anders reden we allemaal in 100% self-charging EV met 1 kWh batterij.
Helemaal geen onzin en zeker niet pertinent.

Als ik op een groen stoplicht af rij en al van het stroompedaal af ga omdat ik verwacht dat hij op oranje gaat is dat gewoon hinderen. Wel erg zuinig maar storend voor de doorstroming. Wellicht een extreem voorbeeld maar in drukker verkeer is zuinig rijden niet altijd het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Ik rij meest snelweg en dan is stand 0 het fijnst, dat zal vrijwel iedereen beamen. Stand 1 zou kunnen maar de andere twee laten direct het remlicht branden bij gas los en dat is op de snelweg zeker niet wenselijk.
Soms flipper ik handmatig bij afremmen, maar meestal gebruik ik gewoon de rem. Dan regenereert ie ook (kijk maar op het EV scherm, tot -76kW wat ik gezien heb) en verroesten de schijven niet.
Menig Tesla rijder had bij de eerste APK een vervelende ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
de telegraaf schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:00:
[...]
Menig Tesla rijder had bij de eerste APK een vervelende ervaring.
Je doelt op verroeste schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
@MooDyBLueS
Ondertussen heb ik op autoregen 0 gezet.
Het enige dat je doet mocht je denken om pro-actief willen ingrijpen is het gas loslaten of de ACC uitzetten. De wagen blijft bollen. Mocht het licht op rood springen en uw voorligger stopt dan remt uw wagen evenveel af maar je moet wel het rempedaal (linkerflipper op t eind) gebruiken om volledig tot stilstand te komen . In jet andere geval (blijft groen) bol je verder uit zonder regen en kan je gas (ACC) bij geven.
Hierdoor is er enkel regen wanneer nodig en voor de juiste hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
@bruneelm werkt dat zelf remmen niet alleen als de regen op auto staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
de telegraaf schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:00:
Ik rij meest snelweg en dan is stand 0 het fijnst, dat zal vrijwel iedereen beamen. ...
Eens, ik vind 0 op de snelweg het fijnste rijden. Ik heb de regen op auto en dan, volges mij, remt ie ook af als de auto voor je afremt (bij gas los dan..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:53:
[...]

Helemaal geen onzin en zeker niet pertinent.

Als ik op een groen stoplicht af rij en al van het stroompedaal af ga omdat ik verwacht dat hij op oranje gaat is dat gewoon hinderen. Wel erg zuinig maar storend voor de doorstroming. Wellicht een extreem voorbeeld maar in drukker verkeer is zuinig rijden niet altijd het beste.
Er klopt niks van wat je zegt. Anticiperen is niet van het stroompedaal af omdat je verwacht dat het stoplicht op oranje gaat, anticiperen is rekening houden met de verkeerssituatie. Ik zei namelijk ook al dat je niet zomaar snelheid moet verliezen, maar juist zoveel mogelijk vast moet houden. Anticiperen is als het stoplicht op oranje/rood staat een inschatting maken (of soms weten) hoe lang het al op rood staat, snelheid verminderen als je aan komt rijden en dan kan het ook zo zijn dat je nog niet bij de stopstreep bent het alweer op groen springt en je met de resterende snelheid die je hebt weer verder op kan trekken. Gezien de combinatie van tijd en afstand zou je met volle snelheid doorjakkeren en pas op het laatst remmen anders al je snelheid eruit hebben moeten halen, daarmee vanaf stilstand weer op moeten trekken, etc. Dat is én minder zuinig én minder snel. Het voelt sneller voor je, omdat je hard remt en optrekt, maar dat is het niet.
Dit heb ik overigens niet zelf verzonnen, maar geleerd bij een Prodrive cursus, maar zij zullen het wel verkeerd hebben denk ik dan maar, jouw reactie lezende. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
NiroNiro schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:48:
@bruneelm werkt dat zelf remmen niet alleen als de regen op auto staat?
Auto regen level 0
Is uitbollen en regen als t nodig is (radar bepaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
MooDyBLueS schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:03:
[...]

Er klopt niks van wat je zegt. Anticiperen is niet van het stroompedaal af omdat je verwacht dat het stoplicht op oranje gaat, anticiperen is rekening houden met de verkeerssituatie. Ik zei namelijk ook al dat je niet zomaar snelheid moet verliezen, maar juist zoveel mogelijk vast moet houden. Anticiperen is als het stoplicht op oranje/rood staat een inschatting maken (of soms weten) hoe lang het al op rood staat, snelheid verminderen als je aan komt rijden en dan kan het ook zo zijn dat je nog niet bij de stopstreep bent het alweer op groen springt en je met de resterende snelheid die je hebt weer verder op kan trekken. Gezien de combinatie van tijd en afstand zou je met volle snelheid doorjakkeren en pas op het laatst remmen anders al je snelheid eruit hebben moeten halen, daarmee vanaf stilstand weer op moeten trekken, etc. Dat is én minder zuinig én minder snel. Het voelt sneller voor je, omdat je hard remt en optrekt, maar dat is het niet.
Dit heb ik overigens niet zelf verzonnen, maar geleerd bij een Prodrive cursus, maar zij zullen het wel verkeerd hebben denk ik dan maar, jouw reactie lezende. |:(
Je hele verhaal beschrijft een auto alleen op de weg. Zodra er andere auto’s bijkomen (ik woon in Amsterdam) gaat het hele verhaal niet op en hinder je met zo’n rijstijl gewoon het verkeer. Er is verder een verschil tussen uitrollen en op het laatste moment remmen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:20:
Gewoon geen haast hebben, genieten van de reis en op de rechterbaan met gelijkmatige snelheid rijden.
Ik heb pas nog zo'n ritje gemaakt Ongeveer Gouda Tilburg vise versa, alles bij elkaar ca. 250km en ca. 95% snelweg. Rustig gecruised rond de 100km/u, wat conferencecalls gedaan (eentje met MS-teams op parkeerplaats) en lekker uitgerust aangekomen. Gemiddeld verbruik 11,6kWh/100km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
NiroNiro schreef op woensdag 4 november 2020 @ 14:50:
[...]

Eens, ik vind 0 op de snelweg het fijnste rijden. Ik heb de regen op auto en dan, volges mij, remt ie ook af als de auto voor je afremt (bij gas los dan..)
Yep, het icoontje is dan blauw ipv wit. Past perfect je snelheid aan aan je voorganger bij uitrollen, ook wanneer je voorganger een beetje remt, zoals je vaak op de snelweg hebt.
Bij plotseling afremmen van je voorganger gaat er direct een snelle piep die je hierop attent maakt, dan remmen natuurlijk. Wat ie overigens erg goed doet, waarschijnlijk met hulp van die sterke regeneratie.
Prima snelwegauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:58
eltron schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:45:
[...]

Gewoon geen haast hebben, genieten van de reis en op de rechterbaan met gelijkmatige snelheid rijden.
Ik heb pas nog zo'n ritje gemaakt Ongeveer Gouda Tilburg vise versa, alles bij elkaar ca. 250km en ca. 95% snelweg. Rustig gecruised rond de 100km/u, wat conferencecalls gedaan (eentje met MS-teams op parkeerplaats) en lekker uitgerust aangekomen. Gemiddeld verbruik 11,6kWh/100km.
Ik cruise elke dag. 50km op 70 km/h en 60 km op 105 km/h. Sinds februari 2020 niet in de file gestaan en alles op acc. Het lijkt erop dat jij gewoon een andere auto hebt dan wij. ;)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

Je kan tappen tot de accu leeg is en dan heb je hulp nodig om je auto weer in te komen en weer aan de gang te krijgen. Het mechanisme dat de 12V accu op peil moet houden zit niet goed in elkaar.
moet je het wel via de fusebox aansluiten dan, of kan je ook gewoon USB prikken?
Ben zelf A-technisch.. maar een kabeltje wegwerken zou nog wel lukken denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
greatgonzo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:27:
[...]

moet je het wel via de fusebox aansluiten dan, of kan je ook gewoon USB prikken?
Laten installeren. Als er wat mis gaat heb je een probleem.

Nog beter, door je Kia dealer laten installeren. Als je met 12V batterij problemen staat weet je dat ze het kunnen oplossen.

[ Voor 15% gewijzigd door kdeboois op 05-11-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
greatgonzo schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:27:
[...]

USB of sigarette aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:59:
[...]

USB of sigarette aansluiting.
USB stopt na 1 minuut ongeveer. 12V aansluiting heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Werkt dit dan niet?
12 V Hulpaccu laadfunctie +
De Hulpaccu laadfunctie + is een functie die de laadstatus van de 12V hulpaccu bijhoudt. Als het laadniveau van de hulpaccu laag is, laadt de hoogspan‐ ningsbatterij de hulpaccu op.
De Hulpaccu laadfunctie + staat aan wanneer het voertuig wordt afgeleverd. Als de functie niet nodig is, kunt hem uitzetten in de modus Gebruikersinstel‐ lingen op het instrumentenpaneel. Raadpleeg voor meer informatie de vol‐ gende pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Heeft iemand een oplossing voor het volgende: ik gebruik een OBD-dongle voor mijn autoverzekering en in mijn vorige auto zat die mooi diep weggestopt en was de OBD-poort zelf gewoon toegankelijk maar zat het ook niet in de weg.

De e-Niro heeft de OBD-poort achter het klepje van de fuse box zitten en ik kan de OBD-dongle er alleen in kwijt door het hele klepje te verwijderen:
Afbeeldingslocatie: https://fuse-box.info/wp-content/uploads/2018/10/KIA-Niro-2017-2018-.._in1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fuse-box.info/wp-content/uploads/2018/03/KIA-Niro-2017-2018-.._20180330105145928.jpg

Dit is echter niet alleen ontzettend lelijk en misschien zelfs riskant met regenachtige dagen als de deur eventjes openstaat. Ook is het zo dat de OBD-poort zo dicht achter het klepje zit dat de dongle flink uitsteekt:
Afbeeldingslocatie: https://www.outilsobdfacile.com/base_connecteur/kia/niro-1/kia-niro-1-obd2-plug.jpg
Aangezien de dongle er 24/7 in moet zitten (althans: continu tijdens het rijden), zie ik het eigenlijk niet zitten om continu met zo'n lelijk opengewerkt paneel te rijden. Ook ben ik er al 1x tegenaan gestoten met uitstappen, wat komt doordat de dongle uitsteekt. Er zit niks omheen om de dongle eventueel tegen te houden, dus dat baart me wel zorgen.

Zijn er wellicht aangepaste klepjes te koop die de OBD-poort openlaten en daardoor juist de dongle soort van omsluiten en zo beschermen als ik er per ongeluk tegenaan tik?
Ik bedoel daarmee dat als ik er nu tegenaan tik alle krachten op de OBD aansluiting zelf komen, als ik een klepje voor de fuse box kan gebruiken die de OBD-poort openlaat, dan tik ik hopelijk de dongle eerst tegen de plastic klep aan als je snapt wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
MooDyBLueS schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:43:
Heeft iemand een oplossing voor het volgende: ik gebruik een OBD-dongle voor mijn autoverzekering en in mijn vorige auto zat die mooi diep weggestopt en was de OBD-poort zelf gewoon toegankelijk maar zat het ook niet in de weg.

De e-Niro heeft de OBD-poort achter het klepje van de fuse box zitten en ik kan de OBD-dongle er alleen in kwijt door het hele klepje te verwijderen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit is echter niet alleen ontzettend lelijk en misschien zelfs riskant met regenachtige dagen als de deur eventjes openstaat. Ook is het zo dat de OBD-poort zo dicht achter het klepje zit dat de dongle flink uitsteekt:
[Afbeelding]
Aangezien de dongle er 24/7 in moet zitten (althans: continu tijdens het rijden), zie ik het eigenlijk niet zitten om continu met zo'n lelijk opengewerkt paneel te rijden. Ook ben ik er al 1x tegenaan gestoten met uitstappen, wat komt doordat de dongle uitsteekt. Er zit niks omheen om de dongle eventueel tegen te houden, dus dat baart me wel zorgen.

Zijn er wellicht aangepaste klepjes te koop die de OBD-poort openlaten en daardoor juist de dongle soort van omsluiten en zo beschermen als ik er per ongeluk tegenaan tik?
Ik bedoel daarmee dat als ik er nu tegenaan tik alle krachten op de OBD aansluiting zelf komen, als ik een klepje voor de fuse box kan gebruiken die de OBD-poort openlaat, dan tik ik hopelijk de dongle eerst tegen de plastic klep aan als je snapt wat ik bedoel.
Neem een OBD verlengkabeltje met een platte stekker zodat je de dongle ergens onder het dashboard kwijt kan, dan kan het klepje dicht. Zoiets: https://obdwarenhuis.nl/o...ngkabel-plat-16-pins-60cm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Een rij cursus en een spionage dongel van de verzekeraar. Wat heb jij allemaal uitgespookt in het verleden ? @MooDyBLueS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
MooDyBLueS schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:43:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

klik de odb poort uit de houder en druk hem iets naar achter. dan past het. Heb ik ook gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

timovd

Voorsprong door techniek

CyBeRSPiN schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:50:
[...]

Neem een OBD verlengkabeltje met een platte stekker zodat je de dongle ergens onder het dashboard kwijt kan, dan kan het klepje dicht. Zoiets: https://obdwarenhuis.nl/o...ngkabel-plat-16-pins-60cm
Je hebt ze ook met knopje, zodat je m eventueel uit kunt zetten. Te koop bij de bekende Chinese drop-shipper.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
timovd schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:50:
[...]

Je hebt ze ook met knopje, zodat je m eventueel uit kunt zetten. Te koop bij de bekende Chinese drop-shipper.
ik heb deze

https://www.amazon.de/-/e...tle_o09_s00?ie=UTF8&psc=1

werkt prima

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:57:
Een rij cursus en een spionage dongel van de verzekeraar. Wat heb jij allemaal uitgespookt in het verleden ? @MooDyBLueS
Vergeet de EMG en ook het alcoholslot niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
z0rk0l schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:47:
[...]

klik de odb poort uit de houder en druk hem iets naar achter. dan past het. Heb ik ook gedaan
Ah super, ik wist niet dat dit kon! Ga ik straks gelijk uitproberen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:50:
[...]

Ik zal eerst kijken of bovenstaande optie (eruit drukken) lukt en anders is dit zeker een goed alternatief! Er is wel enige speling achter het klepje, maar de dongle zelf is toch zo'n 4-5cm diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerben2903
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-06-2022
MooDyBLueS schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:31:
[...]

Ik zal eerst kijken of bovenstaande optie (eruit drukken) lukt en anders is dit zeker een goed alternatief! Er is wel enige speling achter het klepje, maar de dongle zelf is toch zo'n 4-5cm diep.
Hier is de OBD poort er gewoon uit geklikt, een Y kabel op de OBD poort gestoken, een OBD poort terug in de houder en beschikbaar in de andere zit de Zakelijke rittenregistratie module, zit er al 1,5 jaar nooit problemen gehad en OBD voor service bereikbaar. 😎

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sanderp
  • Laatst online: 17-09 20:56

De e-niro is volgens autoweek nog steeds de fijnste auto in zijn klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:02

PeaceNlove

Deugleuter

Mierennuek modus aan: hij stelt dat 3 fase laden bij de niro zorgt voor 3x sneller laden, dat klopt natuurlijk niet in alle gevallen: als je 1f 32a of 3f 32a beschikbaar hebt, dan is de winst slechts 50%. Maar goed dat soort nuances zijn lastig in filmpjes zoals deze.

In other news:
Ik heb al 1,5 maand niet geladen en denk dat ik pas eind december op 30% accu uitkom. Tot nu toe vind mijn Niro het prima en merk ook amper dat de auto lading verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@PeaceNlove Dat klopt wel, maar er zullen heel weinig mensen zijn die thuis 32A kunnen laden. De meeste openbare laadpalen halen dat ook niet, zeker niet als het een dubbele laadpaal is waar je moet delen met een andere EV. Dus dat hij zegt dat het 3 keer sneller is begrijp ik wel. Hij snapt in ieder geval dat de fasen ook een rol spelen en het niet enkel om de kW gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:13
Ik was net mijn banden aan het oppompen en zag bij het wielkas van de voorwielen een soort gat/uitsparing.
Het lijkt wel of er een klepje weg is. Echter was dit wel aan beide kanten. Dus dat zegt me weer dat het wellicht zo hoort.

Kunnen jullie eens kijken of het bij jullie er ook zo uit ziet? Of dat ik toch wel een (of eigenlijk twee) klepje(s) mis?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qVM85YS.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedBa
  • Laatst online: 07-06 10:04
WRT54G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:26:
Ik was net mijn banden aan het oppompen en zag bij het wielkas van de voorwielen een soort gat/uitsparing.
Het lijkt wel of er een klepje weg is. Echter was dit wel aan beide kanten. Dus dat zegt me weer dat het wellicht zo hoort.

Kunnen jullie eens kijken of het bij jullie er ook zo uit ziet? Of dat ik wel een (of eigenlijk twee) klepje mis?

[Afbeelding]
Het viel mij van de week ook pas op tijdens het schoonspuiten van mijn auto... Denk dat het zo hoort, dus zonder klepje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Ok, thanks voor het super snelle antwoord! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
WRT54G schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:26:

Kunnen jullie eens kijken of het bij jullie er ook zo uit ziet? Of dat ik toch wel een (of eigenlijk twee) klepje(s) mis?

[Afbeelding]
Dat is voor de aerodynamica. Luchtgeleiding vanuit het front langs de voorwielen. prik er maar een stok doorheen dan zie je waar het uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Ahhh ok. Daar was ik niet opgekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_janssen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-01-2023
In de setup van de navigatie kun je instellen met een vinkje dat je een adresboekicoon kunt tonen op de kaart.
Nu heb ik dat aangevinkt....maar dat icoon zie ik nergens staan op de kaart.
Iemand een idee hoe dat zou moeten werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:18
Sanderp schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:34:
[YouTube: Volkswagen ID.3 vs. Kia e-Niro - AutoWeek Dubbeltest]
Precies de aangehaalde punten mbt het interieur van de ID.3 (dat schermpje boven het stuur, de shifter voor R/N/D, het gebrek aan fysieke knoppen voor het volume etc) hebben er bij mij voor gezorgd dat ik voor de Niro ben gegaan. Bij de Model 3 vond ik de binnenkant ook niet mooi, ik hou niet van dat minimalistische.

(En eergisteren is mijn bestelde Niro binnengekomen bij de dealer dus met een beetje mazzel rij ik er volgende week al in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_janssen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-01-2023
Sanderp schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:34:
[YouTube: Volkswagen ID.3 vs. Kia e-Niro - AutoWeek Dubbeltest]
Ik weet nog dat ik op de IAA in Frankfurt in de ID.3 instapte, en me verbaasde over de simpele stoelen, en de knetterharde plastics aan de binnenkant van de portieren. Het geld is echt in de accu en aandrijving gestopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
JeroenE schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 05:58:
@PeaceNlove Dat klopt wel, maar er zullen heel weinig mensen zijn die thuis 32A kunnen laden. De meeste openbare laadpalen halen dat ook niet, zeker niet als het een dubbele laadpaal is waar je moet delen met een andere EV. Dus dat hij zegt dat het 3 keer sneller is begrijp ik wel. Hij snapt in ieder geval dat de fasen ook een rol spelen en het niet enkel om de kW gaat.
Dat weinig mensen thuis met 32A kunnen laden valt denk ik wel mee. Er is nog een vrij grote populatie in dit land met een 1F huisaansluiting met 35 of 40A en die laden zowel de MY19 als de MY20 en 32A.(mits beschikbaar uiteraard, maar zeker in combinatie met Zonnepanelen en 's nachts wordt die 32A wel gedurende groot deel van de laadtijd gehaald.(Ik ben er zo een en ken nog wel div anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik kom helaas niet verder dan 29A, maar daar doe ik het voor. De e-Niro lijkt er ook tevreden mee.

Hardnekkig fabeltje dat niemand met 32A kan laden in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Killah_Priest schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:17:
[...]Precies de aangehaalde punten mbt het interieur van de ID.3 (dat schermpje boven het stuur, de shifter voor R/N/D, het gebrek aan fysieke knoppen voor het volume etc) hebben er bij mij voor gezorgd dat ik voor de Niro ben gegaan. Bij de Model 3 vond ik de binnenkant ook niet mooi, ik hou niet van dat minimalistische.

(En eergisteren is mijn bestelde Niro binnengekomen bij de dealer dus met een beetje mazzel rij ik er volgende week al in)
Herkenbaar. Ik had ook geen zin om mijn auto met een tablet te gaan besturen.
Was toen nog in de vergelijking met de Tesla M3 waarvan destijds (medio 2018) ook de levertermijnen en kwaliteit nogal onzeker waren en voortdurend naar achteren schoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
s_janssen schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:26:
[...]Ik weet nog dat ik op de IAA in Frankfurt in de ID.3 instapte, en me verbaasde over de simpele stoelen, en de knetterharde plastics aan de binnenkant van de portieren. Het geld is echt in de accu en aandrijving gestopt.
Als het geld echt in de batterij en de aandrijving gestopt zou zijn, dan had het bereik wel wat beter mogen zijn.
De Kia was op dat punt een aantal jaar geleden al beter dan de ID3 nu.

Ze hadden wellicht beter met de Hyundai Kona kunnen vergelijken, die is ook wat kleiner, maar komt nog verder op een kWh.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 07-11-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Heeft iemand last van een tikkende raam aan de linker of rechter portier? Ik merk dat als ik harder dan 80 rijdt. En helemaal als er veel wind is en op de snelweg hoor ik dat af en toe. Het lijkt alsof de ruit niet helemaal lekker zit waardoor het toch gaat trillen. Maar het gebeurt ook weer niet constant maar je hoort het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-09 19:54
eltron schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:06:
[...]

Dat weinig mensen thuis met 32A kunnen laden valt denk ik wel mee. Er is nog een vrij grote populatie in die land met een 1F huisaansluiting met 35 of 40A en die laden zowel de MY19 als de MY20 en 32A.(mits beschikbaar uiteraard, maar zeker in combinatie met Zonnepanelen en 's nachts wordt die 32A wel gedurende groot deel van de laadtijd gehaald.(Ik ben er zo een en ken nog wel div anderen).
Hier is de 32A ook geen probleem, 's nachts een makkie. Load balancing met Zappi. Van geheel leeg naar compleet vol in 10 uur. 1 fase 35A huisaansluiting. Overdag met zonnepanelen. Je kunt de oude 35A zekering ook laten vervangen door een 40A automaat. Op het werk 2*22KW palen, voorbereid op de toekomst ,maar ook met 16A op het werk zou ik meestal weer met een volle accu naar huis vertrekken. (130Km)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
s_janssen schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:26:
[...]

Ik weet nog dat ik op de IAA in Frankfurt in de ID.3 instapte, en me verbaasde over de simpele stoelen, en de knetterharde plastics aan de binnenkant van de portieren. Het geld is echt in de accu en aandrijving gestopt.
Dit had ik op de Autosalon van Brussel dus en zodoende heb ik maar niet meer gewacht op al het nieuwe spul wat er in 2021 aan zit te komen (Enyaq, e-C4, ID.4) maar gewoon uit het bestaande gamma gekozen. Anders kan je ook wel eeuwig wachten.

ID.3 vond ik té plastic en ergonomie klopt van geen kanten. Wat ze in het filmpje niet eens aanhaalden: er zit een switch om de slechts 2 knoppen voor de ramen te switchen tussen voor en achter. Waarom? Niemand heeft ooit gezegd dat die 4 knoppen teveel zijn.

Anyway, de e-Niro conclusie ben ik het helemaal mee eens. Het is niet de best rijdende elektrische auto, niet de mooiste, niet de modernste (wat dat ook mag betekenen), maar wel vol met opties, meer dan uitstekende range en alles klopt gewoon. Ik heb de MY19, want als particulier was de MY20 gewoon te duur nog (en wederom: ik wou niet meer wachten) en ik moet zeggen dat het enige wat ik stiekem mis is de voorverwarming van het interieur wat de MY20 met UVO Connect wel heeft. Verder heeft deze alles wat ik zou kunnen wensen. 1-fase laden is ook geen probleem met straks een eigen laadpaal.

Enige ergonomiepuntje waar ik nog niet aan gewend ben is de volumebediening aan het stuur. Ik ben simpele knoppen gewend die je ingedrukt houdt, maar het omhoog duwen van het kleine joystickje vraagt echt nog gewenning en voelt minder prettig aan dan een doodgewone knop die je indrukt. Maar goed, dat komt misschien ook na 10+ jaar Toyota/Lexus en dan nu Kia, dan ben je zo lang iets anders gewend dat het extra aanpassen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
eltron schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:16:
[...]

Als het geld echt in de batterij en de aandrijving gestopt zou zijn, dan had het bereik wel wat beter mogen zijn.
De Kia was op dat punt een aantal jaar geleden al beter dan de ID3 nu.

Ze hadden wellicht beter met de Hyundai Kona kunnen vergelijken, die is ook wat kleiner, maar komt nog verder op een kWh.
Nou ja, accu is gewoon een keuze, er komt ook een 77 kWh van de ID.3. Maar die zal wel serieus duurder zijn, dat dan weer wel. Laadsnelheid is wel iets waaraan je merkt dat de ID.3 vrijwel een generatie nieuwer is dan de (e-)Niro, want 100 kW snelladen is toch wel een klap beter dan de 75 kW (als je het haalt) van de e-Niro.

Mij hoor je er niet over klagen overigens, de e-Niro is meer dan voldoende voor mij en dat kwartiertje (max) langer wachten op vakantie tijdens elke stop is voor mij absoluut geen reden om het hele jaar in een ID.3 te gaan rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:59
kdeboois schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:12:
Ik kom helaas niet verder dan 29A, maar daar doe ik het voor. De e-Niro lijkt er ook tevreden mee.

Hardnekkig fabeltje dat niemand met 32A kan laden in mijn optiek.
Hier idem. Heb de 1 fase huisaansluiting laten wijzigen van 25 naar 35A, kostte niets. Kan eventueel nog naar 40A voor iets van € 200,- en dan krijg je ook een automaat ipv een ouderwetse stop. Ik vond dat toen niet nodig en dat blijkt ook in de praktijk niet nodig te zijn. Heb een Alfen laadpaal met loadbalancing. Toevallig gisteren: kwam thuis met nog 30 km actieradius en is 10 uur later weer helemaal vol. Prima, daar heb ik echt geen 3 fasen voor nodig. En in de regel slaapt de auto iedere nacht op de oprit... Woon in het noorden dus een ritje naar het westen is toch altijd 400 km vice versa. In het jaar dat ik hem nu heb, heb ik denk ik 2 of 3 keer onderweg DC moeten bijladen, dat is echt een uitzondering en dan alleen als je op de bestemming slecht of niet kunt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MooDyBLueS schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:26:
[...]
Mij hoor je er niet over klagen overigens, de e-Niro is meer dan voldoende voor mij en dat kwartiertje (max) langer wachten op vakantie tijdens elke stop is voor mij absoluut geen reden om het hele jaar in een ID.3 te gaan rondrijden.
Je moet je daar niet op verkijken. De piek van de laadsnelheid is bij zowel ID3 als e-Niro maar kort en omdat de e-Niro efficiënter (minder kWh/km) is laadt je feitelijk evenveel of meer km/u.

[ Voor 23% gewijzigd door eltron op 08-11-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
eltron schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:16:
[...]

Je moet je daar niet op verkijken. De piek van de laadsnelheid is bij zowel ID3 als e-Niro maar kort en omdat de e-Niro efficiënter (minder kWh/km) is laadt je feitelijk evenveel of meer km/u.
Dat is voor iedereen anders.

Bij mij wordt de eNiro gedegradeerd want op lange afstand duurt het snelladen veel te lang. De piek is met 75kW te laag, en daarbij komt, nu het weer kouder wordt, dat ie best vaak (niet altijd) tot ongeveer 45% SOC slechts 51/52 kW laadt, dan even naar 75kW, en bij 57% SOC weer naar 55kW gaat zoals altijd.

Bijvoorbeeld: gister met 100% SOC vertrokken om 07:00 met 5 graden Celsius, twee uur lang op lege tolwegen in Frankrijk 130km/h op GPS, dan laden bij Ionity. Je zou zeggen dat ie dan wel warm is, maar toch weer laag beginnen, zoals net beschreven. De volgende stop weer Ionity, en toen begon ie wel direct voluit, en de daarop volgende bij Hazeldonk ook wel weer, maar toen was het inmiddels zo'n 14 graden buiten.

En dit valt me de afgelopen weken al op sinds het weer wat kouder is, dus daar is wel iets mee.

Verder natuurlijk een terechte test-uitslag. Die ID.3 is niet af en ook zonder de waardeloze ergonomie en vele foutmeldingen in vrijwel niets beter dan de inmiddels 2 jaar leverbare eNiro. Blij dat ik mijn reservering opgezegd en hiervoor in de plaats een Niro PHEV besteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReNsJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

FReNsJ

leeta semowa

de telegraaf schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:54:
[...]

Dat is voor iedereen anders.

Bij mij wordt de eNiro gedegradeerd want op lange afstand duurt het snelladen veel te lang. De piek is met 75kW te laag, en daarbij komt, nu het weer kouder wordt, dat ie best vaak (niet altijd) tot ongeveer 45% SOC slechts 51/52 kW laadt, dan even naar 75kW, en bij 57% SOC weer naar 55kW gaat zoals altijd.

Bijvoorbeeld: gister met 100% SOC vertrokken om 07:00 met 5 graden Celsius, twee uur lang op lege tolwegen in Frankrijk 130km/h op GPS, dan laden bij Ionity. Je zou zeggen dat ie dan wel warm is, maar toch weer laag beginnen, zoals net beschreven. De volgende stop weer Ionity, en toen begon ie wel direct voluit, en de daarop volgende bij Hazeldonk ook wel weer, maar toen was het inmiddels zo'n 14 graden buiten.

En dit valt me de afgelopen weken al op sinds het weer wat kouder is, dus daar is wel iets mee.

Verder natuurlijk een terechte test-uitslag. Die ID.3 is niet af en ook zonder de waardeloze ergonomie en vele foutmeldingen in vrijwel niets beter dan de inmiddels 2 jaar leverbare eNiro. Blij dat ik mijn reservering opgezegd en hiervoor in de plaats een Niro PHEV besteld heb.
Wat ik kiabjorn wel eens heb zien doen, was afwisselend remmen en optrekken de laatste kilometer ofzo voor hij ging rechargen, om zo de batterij op te warmen :P

Hij had toen wel een monitoringsysteem bij, dus dat was natuurlijk makkelijk bij te houden of het werkte en of het al voldoende was natuurlijk.

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 21:18

passat_to_ev

Nice_car

Om een beetje te pochen maar ook om anderen te laten zien hoe zwarte auto met zwarte velgen en chroompakket er uit ziet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SvcSSOsvQg5DaIBI_niH0UqZn0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yD5LbKR7ensGYUvq3GvNjrTP.jpg?f=user_large

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Iemand met de laatste nieuwe software versie (die van september/oktober dit jaar) en die geprobeerd heeft om een navigatie adres door te sturen middels de UVO app naar de e-Niro?

Voorheen ging dat zonder problemen! Echter met de nieuwe software kan ik de POI (zo werd deze altijd verstuurd) niet uitlezen. UVO geeft aan netjes het adres doorgestuurd te hebben maar ik kan nergens in de (navigatie) software meer terug vinden om het adres ook daadwerkelijk in te laden.

Voorheen kreeg je ook een soort van "push" melding op je navigatie dat er een adres was ontvangen.
Ook dit is niet meer het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
FReNsJ schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:18:
[...]

Wat ik kiabjorn wel eens heb zien doen, was afwisselend remmen en optrekken de laatste kilometer ofzo voor hij ging rechargen, om zo de batterij op te warmen :P
Wellicht dat het werkt, maar of de overige weggebruikers dat begrijpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReNsJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

FReNsJ

leeta semowa

de telegraaf schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:10:
[...]

Wellicht dat het werkt, maar of de overige weggebruikers dat begrijpen? :)
Uiteraard moet je het andere verkeer in acht nemen, je reed toch over lege payages? :+

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
FReNsJ schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:13:
[...]

Uiteraard moet je het andere verkeer in acht nemen, je reed toch over lege payages? :+
zaterdagochtend wel, maar dat is niet altijd zo! ;(

[ Voor 47% gewijzigd door de telegraaf op 09-11-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanu
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-09 00:21
Weet iemand of je in de JSON van Mijn Kia de locatie terugkrijgt als je abonnement verlopen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
robvanu schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:24:
Weet iemand of je in de JSON van Mijn Kia de locatie terugkrijgt als je abonnement verlopen is?
Ja dat weet ik, en het antwoord is ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanu
CyBeRSPiN schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:46:
[...]

Ja dat weet ik, en het antwoord is ja.
Bedankt voor je antwoord! Ik gebruik het alleen via Home Assistant dus dan is er geen reden om het abonnement te verlengen. Ik twijfelde of ik de locatiegegevens 3 euro per maand waard vond, maar nvt dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
robvanu schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:28:
[...]
Bedankt voor je antwoord! Ik gebruik het alleen via Home Assistant dus dan is er geen reden om het abonnement te verlengen. Ik twijfelde of ik de locatiegegevens 3 euro per maand waard vond, maar nvt dus :D
Mij intrigeert dan weer waarom je die locatiegegevens belangrijk zou vinden? Ben ik gewoon nieuwsgierig naar.

Ik besef mij dat ik de locatiegegevens nog nooit nodig heb gehad, vreemd of niet, maar ik weet altijd waar mijn auto is. Ik krijg wel een soort big brother gevoel als Kia dat ook altijd weet. Het schijnt zelfs dat dit zo blijft ook als ze het niet meer aan jou door zouden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
eltron schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:38:
[...]

Mij intrigeert dan weer waarom je die locatiegegevens belangrijk zou vinden? Ben ik gewoon nieuwsgierig naar.

Ik besef mij dat ik de locatiegegevens nog nooit nodig heb gehad, vreemd of niet, maar ik weet altijd waar mijn auto is. Ik krijg wel een soort big brother gevoel als Kia dat ook altijd weet. Het schijnt zelfs dat dit zo blijft ook als ze het niet meer aan jou door zouden geven.
Dat is als ik bovenstaande goed begrijp dus ook daadwerkelijk het geval. Dat de gps locatie gelogd wordt en via de JSON uit te lezen is, ook zonder abo. Of heb ik het nu verkeerd begrepen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
MooDyBLueS schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:39:
[...]

Dat is als ik bovenstaande goed begrijp dus ook daadwerkelijk het geval. Dat de gps locatie gelogd wordt en via de JSON uit te lezen is, ook zonder abo. Of heb ik het nu verkeerd begrepen? 8)7
Klopt, zonder extra abo. Het standaard KCS abbo is volgens mij 7 jaar inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
[...]

Handig als je auto gestolen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:51:
[...]

Noem mij gek, maar voor die 0,00001%* kans dat exact mij dat overkomt (* ik kan er iets naast zitten) bespaar ik me liever die €3/mnd.

Voor een auto die gestolen wordt heb ik namelijk een verzekering, pas wanneer die verzekeraar iets tegenover het 24/7 paraat hebben van de locatiegegevens van de auto stelt (denk aan korting, deels behoud schadevrije jaren bij diefstal, dat soort zaken), ben ik mogelijk bereid om dat abo af te nemen. Ik begrijp dat je het ook gratis kan uitlezen, de vraag is alleen of je er dan juridisch iets aan hebt en in hoeverre Kia eventueel meewerkt daarin. En ook of je dan niet ter plekke het abo af kan sluiten om dan direct inzage te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:08
Mijn SOC is doorgaans tussen de 20 en 50% dus als ze mijn e-Niro pikken, dan komen ze het land niet uit zonder eerst even een half uur bij een snellader te staan. Of eerst een half etmaal aan de 16A 1-fase te hangen. Niet heel erg hit-and-run _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Mijn vorige auto was gestolen en binnen 15 min met dank aan de locatie en 112 weer terug. Wel zo handig hoor. Kans is groter dan je denkt en geen gedoe met de verzekering gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
kdeboois schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:51:
[...]
Maar wie zou in vredesnaam een e-Niro willen stelen?
Als je opzichtig als dief wilt opvallen kan dat natuurlijk, maar die categorie komt weinig voor.
En een EV stelen die bij iedere laadbeurt geregistreerd wordt en gevolgd kan worden komt mi op hetzelfde neer. En dat nog los van de GPS locatie in de Kia Server. Die kun je met enige handigheid nog wel buiten werking stellen.
Blijft het stelen voor de onderdelen. Wie gaat die gestolen batterij op marktplaats kopen? en hoe snel staat de politie dan op de stoep?

Ben benieuwd, er zijn vast lijstjes van meest gestolen auto's, maar verwacht niet dat e-Niro daar hoog op de ranglijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
robvanu schreef op maandag 9 november 2020 @ 18:24:
Ja! @robvanu ik gebruik het als device tracker dus ik krijg de auto op de kaart te zien maar kan ook alle ritten ook nog op de kaart zien met owntracks.

[ Voor 25% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-11-2020 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@eltron Een standaard laadpaal weet niet welke auto er staat te laden, die informatie wordt helemaal niet uitgewisseld. Bij CCS snelladers kan dat wel. Ik meen dat het niet verplicht is, maar volgens mij doen alle EVs dat wel. Bij Chademo zou het ook kunnen, maar daar schijnen alle EVs het dus juist niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Gelegenheidsdief pakt wat hij pakken kan. Mijn vorige auto had af fabriek ook een tracker en het interesseerde de dief niets. Ze stelen hem en zetten hem ergens in de buurt neer. Komt niemand de auto halen dan gebruiken ze hem daarna voor drugsrunners. Diefstal was mogelijk gemaakt door woning inbraak (reservesleutels).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:41
passat_to_ev schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:23:
Om een beetje te pochen maar ook om anderen te laten zien hoe zwarte auto met zwarte velgen en chroompakket er uit ziet
[Afbeelding]
Ieder z'n ding gelukkig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robvanu
[...]

Vooral omdat ik het gekoppeld heb met Home Assistant en dat is vooral omdat het kan, niet per se omdat het noodzakelijk is :D
Maar ik schakel nu mijn (domme) laadpaal automatisch aan/uit op basis van de locatie van mijn auto. Dat is het belangrijkste, dus ik weet niet of ik het anders betaald had hoor. Maar dan kon ik alvast gaan nerden om het op een andere manier te gaan bepalen, als ik te horen kreeg dat het niet meer kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik houd het ook bij met OpenHAB, maar nog niks nuttigs aan gekoppeld. Behalve dan het feit dat ik via de OpenHAB app nog steeds de locatie kan zien zonder dat extra abbo te betalen ;)
Een integratie met ABRP is ook mogelijk zodat je geplande route realtime wordt aangepast op basis van locatie en SoC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Coocoocachoo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Auto vandaag weer opgehaald, ze hebben hem iig tot 85% weer volgekregen.
Probleem is echter niet opgelost, ze hebben een informatievraag uitgezet bij Kia en adhv het antwoord een onderdeel (OCP ofzo? iets in laadunit iig) besteld, maar ze weten nog niet wanneer dat geleverd wordt.
Ondertussen zou granny moeten werken en nu gaven ze aan dat snelladen ook zou moeten werken, alleen normale palen niet.

Staan iig bij die specifieke dealer nu nog 2 andere auto's met hetzelfde euvel. 1 daarvan blijft bij de dealer voor verder onderzoek.

Ik ga ondertussen kijken hoelang ik het vol kan houden met granny en snelladen en anders weer kijken voor vervangend vervoer. (Totdat vervangende onderdelen geleverd worden en mijn auto helemaal gerepareerd wordt.)
Ik heb last van hetzelfde euvel, hoe lang heb jij moeten wachten op het onderdeel?

Wel een vervelende ervaring zo met mijn eerste Kia:
  1. Hoogteslag in de wielen
  2. Teller unit moet vervangen worden
  3. En nu niet kunnen laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiroNiro
  • Niet online
werkt snelladen dan ook niet meer?
Pagina: 1 ... 122 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.