Het ontbreekt mij aan technische kennis om in te schatten of je dit kunt aanpassen vanuit de boordcomputer.CyBeRSPiN schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:44:
[...]
Nee. Is een losse module die op de CANbus zit:
[Video: Hyundai Kona VESS arbitrary control]
Ik ken ze alleen bijgeschakeld op de voorruit verwarming.Bitaktus19 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:24:
[...]
Dat is toch heel normaal?
Ik was niet anders gewend bij mijn vorige auto's.
en zelfs de vraag of het een volledige ontlading is aangezien werkelijke batterij capaciteit een paar kWh meer is dan de bruikbare capaciteit van 64kWh.kdeboois schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:24:
[...]
Niks aan de hand hoor. Het is gewoon één van de volledige ontlaad cycles en daar kan hij er honderden (duizenden als je tot 60% laadt) van aan.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Nee dat gaat niet. Die module heeft een ingebouwde speaker en software om het geluid te genereren. Dit doet ie op basis van realtime informatie die binnen het netwerk van de auto beschikbaar zijn, zoals de actuele snelheid en of de VESS via de knop is uitgezet.Bitaktus19 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:25:
[...]
Het ontbreekt mij aan technische kennis om in te schatten of je dit kunt aanpassen vanuit de boordcomputer.
Als er al iets te hacken valt zal dat in die module moeten gebeuren.
Ook lijkt er verwarring over wat de boordcomputer precies is.
Het infotainmentsysteem (Android) is NIET de boordcomputer die zaken als cruise control, VESS, regenereren etc allemaal regelt. En gelukkig maar
[ Voor 21% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-09-2020 09:29 ]
Als de het infotainment systeem bij dezelfde bus kan komen en hierop berichten mag sturen dan kan je met een Android app gewoon deze boordcomputer berichten spoofen hoor. Ik heb alleen geen idee of het systeem er bij kan (denk het wel want ook nuttig voor de navigatie)CyBeRSPiN schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:27:
[...]
Nee dat gaat niet. Die module heeft een ingebouwde speaker en software om het geluid te genereren. Dit doet ie op basis van realtime informatie die binnen het netwerk van de auto beschikbaar zijn, zoals de actuele snelheid en of de VESS via de knop is uitgezet.
Als er al iets te hacken valt zal dat in die module moeten gebeuren.
Ook lijkt er verwarring over wat de boordcomputer precies is.
Het infotainmentsysteem (Android) is NIET de boordcomputer die zaken als cruise control, VESS, regenereren etc allemaal regelt.
Klopt. Ik ben nog nooit zo diep gegaan maar wellicht dat iemand hier weet wat de cel voltage is als je de auto leeg rijdt ?eltron schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:27:
[...]
en zelfs de vraag of het een volledige ontlading is aangezien werkelijke batterij capaciteit een paar kWh meer is dan de bruikbare capaciteit van 64kWh.
[ Voor 17% gewijzigd door kdeboois op 14-09-2020 09:32 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ja dat is waar. En idd voor de navi gebeurt het inderdaad want je kunt de afstand tot je bestemming zien bijvoorbeeld.kdeboois schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:31:
[...]
Als de het infotainment systeem bij dezelfde bus kan komen en hierop berichten mag sturen dan kan je met een Android app gewoon deze boordcomputer berichten spoofen hoor. Ik heb alleen geen idee of het systeem er bij kan (denk het wel want ook nuttig voor de navigatie)
Ik ben VAG auto's gewend en die hebben het bij de stelknop van de spiegel postitieBitaktus19 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:24:
[...]
Dat is toch heel normaal?
Ik was niet anders gewend bij mijn vorige auto's.
Dus er is hoop.CyBeRSPiN schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:33:
[...]
Ja dat is waar. En idd voor de navi gebeurt het inderdaad want je kunt de afstand tot je bestemming zien bijvoorbeeld.
Op zich ook wel logisch. Alles is een kwestie van wennen.relex28 schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:33:
[...]
Ik ben VAG auto's gewend en die hebben het bij de stelknop van de spiegel postitie
Niet om audio over de CANbus te streamen naar die VESS module
Even de VESS module open maken en de firmware daar aanpakken. Dikke V8 sound er in en gaan.CyBeRSPiN schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:42:
[...]
Dat hoeft ook niet. Eenmalig een MP3 inladen is ook goed.CyBeRSPiN schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:42:
[...]
En nee, geen dikke v8. Doe maar iets futuristisch, zoals de Jetsons, een Tie fighter, etc
Zijn er e-Niro (MY2020) rijders onder ons die in hun navigatiesysteem de GPS-snelheid te zien krijgen, en niet alleen de tellersnelheid? Ik ben benieuwd naar laatste versies namelijk. Volgens mijn dealer heb ik de laatste versie, maar ik krijg alleen tellersnelheid in beeld, niet GPS-snelheid. Versie van mijn NAV-app is STD5W.EUR.KMC.191119.7074eb6
Vraagje van een leek: wat is de GOM?joepie de p schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:08:
Gisteravond laat na een rit van 600 km thuisgekomen met 1% lading en 3 km actieradius. Ik had enige reserve ingebouwd bij laatste laadbeurt maar omwille van de tijd die volledig benut. Snel dalende buitentemperatuur leidde ook tot sneller dalende capaciteit trouwens. De GOM van de e-Niro is zó accuraat dat ik het wel aandurfde om dit zo te doen. De laatste km zijn op een 50 km weg. De schildpad modus zorgt ervoor dat het vermogen beperkt wordt, ik neem aan om voltage-val te voorkomen.
De vraag is alleen: hoe slecht is dit nu geweest voor de batterij?
Guess-o-meter.Dennis van de W schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:48:
[...]
Vraagje van een leek: wat is de GOM?
De meter van je geschatte bereik o.b.v. SOC (State-of-charge), je verbruikshistorie en je huidige verbruik.
Bedankt! Weer iets geleerd 😁Marcva schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:53:
[...]
Guess-o-meter.
De meter van je geschatte bereik o.b.v. SOC (State-of-charge), je verbruikshistorie en je huidige verbruik.
krijg het bij My19 wel te zien, maar moest na betreffende softwareupdate wel ergens die instelling aan zetten. Dat zal bij my20 ook wel zo zijn.plips schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:40:
Zijn er e-Niro (MY2020) rijders onder ons die in hun navigatiesysteem de GPS-snelheid te zien krijgen, en niet alleen de tellersnelheid? Ik ben benieuwd naar laatste versies namelijk. Volgens mijn dealer heb ik de laatste versie, maar ik krijg alleen tellersnelheid in beeld, niet GPS-snelheid. Versie van mijn NAV-app is STD5W.EUR.KMC.191119.7074eb6
Ik zie wel een snelheid na de update voor de MY19 begin dit jaar, zal zo eens kijken of dat de GPS snelheid of de tellersnelheid is.
@plips Update: het gaat om de GPS snelheid die bij mij wordt weergegeven. De getoonde snelheid is iets lager en wordt ook op een ander moment geüpdatet dan de teller in het dashboard.
@plips Update: het gaat om de GPS snelheid die bij mij wordt weergegeven. De getoonde snelheid is iets lager en wordt ook op een ander moment geüpdatet dan de teller in het dashboard.
[ Voor 53% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-09-2020 11:53 ]
Wie wachten hier nog altijd op een trekhaak/draaghaak? Ben al een paar keer met de dealer in contact geweest, maar wacht nog steeds, sinds 3 april dit jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Ralph Smeets op 14-09-2020 11:37 ]
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Ik heb hem juni besteld en binnen twee weken was deze gemonteerd door de dealer.Ralph Smeets schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:34:
Wie wachten hier nog altijd op een trekhaak? Ben al een paar keer met de dealer in contact geweest, maar wacht nog steeds, sinds 3 april dit jaar.
Draaghaak had ik al bij aflevering, maar trekhaak zou ook wel mooi zijn.Ralph Smeets schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:34:
Wie wachten hier nog altijd op een trekhaak? Ben al een paar keer met de dealer in contact geweest, maar wacht nog steeds, sinds 3 april dit jaar.
Was bij aflevering MY20 idd niet leverbaar. Een week of 4 later -begin juni- heb ik 'm er alsnog onder gekregen. Zou dus leverbaar moeten zijn. De mijne is van Brink btw.Ralph Smeets schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:34:
Wie wachten hier nog altijd op een trekhaak/draaghaak? Ben al een paar keer met de dealer in contact geweest, maar wacht nog steeds, sinds 3 april dit jaar.
[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 14-09-2020 11:48 . Reden: MY20 ]
Ik krijg wel de tellersnelheid in beeld na aanzetten van het vinkje "Geef voertuigsnelheid weer" (in Navigatieinstellingen - scherm), maar niet de GPS snelheid.eltron schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:09:
[...]
krijg het bij My19 wel te zien, maar moest na betreffende softwareupdate wel ergens die instelling aan zetten. Dat zal bij my20 ook wel zo zijn.
:strip_exif()/f/image/RT5mAxE2rx7BHOEzOnsFUuR6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door plips op 14-09-2020 11:56 ]
Check, thanks. Jij hebt een MY19 toch? Blijkbaar toch afwijkende software versie. Ben benieuwd wat de meest courante versies zijn voor de MY2020.CyBeRSPiN schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:29:
Ik zie wel een snelheid na de update voor de MY19 begin dit jaar, zal zo eens kijken of dat de GPS snelheid of de tellersnelheid is.
Klopt, dat vond ik ook wel een domper, maar ik gebruik toch meestal CarPlay, en daar kun je het met in ieder geval Flitsmeister gewoon zien.plips schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:55:
[...]
Ik krijg wel de tellersnelheid in beeld na aanzetten van het vinkje "Geef voertuigsnelheid weer" (in Navigatieinstellingen - scherm), maar niet de GPS snelheid.
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat de daadwerkelijke snelheid 4 a 5km/u lager is dan de teller bij mij, en dat lijkt vrij lineair te zijn, dus als je dat eenmaal weet...
Overigens is dat tot nu toe nog zo geweest bij al mijn auto's, en ik heb in Peugeot's, Nissan's, VW's en nu Kia's gereden. Is dit misschien iets wat in Nederland ongeveer zo afgesteld moet worden?
Tesla Model Y RWD (2024)
Hier een 2020 snelheid in nav is de tellersnelheid hier zo'n 10% lager dan gps
Iemand hier al z'n E-Niro aan de tesla supercharger gehangen?
nieuws: Mogelijke fout laat niet-Tesla-auto's gratis opladen bij Supercharger V3
nieuws: Mogelijke fout laat niet-Tesla-auto's gratis opladen bij Supercharger V3
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Mijn e-Niro wordt hopelijk deze week besteld, met de indicatie van de lease maatschappij dat deze dit jaar nog leverbaar is. Mijn Volvo V40 loopt tot medio december, dus dat zou heel mooi uitkomen. Ik begreep wel dat het ook mogelijk zou zijn dat de e-Niro (ruim) vóór die tijd geleverd gaat worden, maar heb daar nog niets concreets over. Ik ben gegaan voor de Executive Line editie in Gravity Blue.
Ik maak me nog wel enigszins zorgen over het proces van wennen aan een automaat, en hoop dat ik 20 jaar auto ervaring met een koppeling in bedwang kan houden.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Gewoon beginnen met rijden? Ik ben enigszins nerveus dat ik in een "snel denken'-situatie ineens met mijn linkervoet de koppeling zoek en daarbij de rem in stamp en veel te hard stil kom te staan.
Ik maak me nog wel enigszins zorgen over het proces van wennen aan een automaat, en hoop dat ik 20 jaar auto ervaring met een koppeling in bedwang kan houden.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Gewoon beginnen met rijden? Ik ben enigszins nerveus dat ik in een "snel denken'-situatie ineens met mijn linkervoet de koppeling zoek en daarbij de rem in stamp en veel te hard stil kom te staan.
@SndBastard went snel genoeg. Maak een paar noodstops op een verlaten weg om te wennen aan hoe dat gaat. De eerste paar keer afremmen tot stilstand is even wennen. Met je linkervoet remmen is gewoon heel onnatuurlijk, dat doe je nu ook al met rechts, dus die linkervoet heeft daar niks te zoeken. In het ergste geval sta je dan nog sneller stil dan je van plan was
Dat bedoel ik ook, ik ben uiteraard gewend aan remmen met rechts, maar als ik hard moet remmen komt daar vanzelf de linkervoet bij die de koppeling zoektCyBeRSPiN schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:59:
@SndBastard went snel genoeg. Maak een paar noodstops op een verlaten weg om te wennen aan hoe dat gaat. De eerste paar keer afremmen tot stilstand is even wennen. Met je linkervoet remmen is gewoon heel onnatuurlijk, dat doe je nu ook al met rechts, dus die linkervoet heeft daar niks te zoeken. In het ergste geval sta je dan nog sneller stil dan je van plan was
Kan me nog herinneren toen ik ~5 jaar geleden van een oude Ford Fiesta naar een gloednieuwe V40 ging, en ik even flink moest remmen op de snelweg, dat ik ineens stil stond op de A59.
De intentie was om van 120 de snelheid flink te verminderen vanwege plotselinge drukte voor me, maar de nieuwe auto remde ZO hard dat ik spontaan still stond. Gelukkig weinig verkeer achter me en verder geen gevaar, maar inderdaad flink wennen
Dat doe je maar één keer, of misschien 2. Je zit dan zo ongeveer met je hoofd in de voorruit omdat je ipv koppeling de rem intrapt.SndBastard schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:56:
Mijn e-Niro wordt hopelijk deze week besteld, met de indicatie van de lease maatschappij dat deze dit jaar nog leverbaar is. Mijn Volvo V40 loopt tot medio december, dus dat zou heel mooi uitkomen. Ik begreep wel dat het ook mogelijk zou zijn dat de e-Niro (ruim) vóór die tijd geleverd gaat worden, maar heb daar nog niets concreets over. Ik ben gegaan voor de Executive Line editie in Gravity Blue.
Wat redelijk werkt is je linkervoet heel bewust een beetje schrap zetten op de verhoging links die daarvoor ook bedoeld lijkt te zijn. Hij zit dan ver van het pedaal en ook een beetje schrap, dus standaard gaat dat wel goed. In noodsituaties kun je het wel vergeten maar hopelijk ben je voor die tijd al gewend.
Net gebeld dat nu wel de juiste vervangende kabel binnen is voor mijn MY2019 connectbox. Deze werkt al 3 maanden niet door een kabelbreuk. Nu is het de 4e x dat ze een kabel binnen hebben en dat ze het gaan proberen aan te sluiten.
Was niet heel erg wennen om de app niet meer te gebruiken. Gewoon even opletten als de stekker wordt aangesloten op hoe lang het duurt voor de auto is opgeladen. Maar voor het gemak is het toch wel makkelijk :-)
Was niet heel erg wennen om de app niet meer te gebruiken. Gewoon even opletten als de stekker wordt aangesloten op hoe lang het duurt voor de auto is opgeladen. Maar voor het gemak is het toch wel makkelijk :-)
Ik lees net in de handleiding van mijn kia my20 dat de grannt charger een ingebouwde temperatuur sensor heeft voor het stekker gedeelte? Ik hoef me dus geen zorgen te maken als ik hem op 12a zet dat ie gaat smelten?
Die van MY19 ook, is een algemene Granny.z0rk0l schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:40:
Ik lees net in de handleiding van mijn kia my20 dat de grannt charger een ingebouwde temperatuur sensor heeft voor het stekker gedeelte? Ik hoef me dus geen zorgen te maken als ik hem op 12a zet dat ie gaat smelten?
Als je geen verlengsnoer gebruikt is dat inderdaad een zorg minder, hij meet de temp dan van het stopcontact. Mocht daar warmteontwikkeling optreden dan stopt ie met laden.
Dat wil niet zeggen dat je geen probleem kan hebben, want als de route van het stopcontact naar meterkast niet in orde is dan kun je alsnog ellende krijgen. 12A is een flinke stroom, zeker als het om vele uren achtereen gaat.
zie ook Het grote "thuis laden van je EV" topic.CyBeRSPiN schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:44:
[...]
Die van MY19 ook, is een algemene Granny.
Als je geen verlengsnoer gebruikt is dat inderdaad een zorg minder, hij meet de temp dan van het stopcontact. Mocht daar warmteontwikkeling optreden dan stopt ie met laden.
Dat wil niet zeggen dat je geen probleem kan hebben, want als de route van het stopcontact naar meterkast niet in orde is dan kun je alsnog ellende krijgen. 12A is een flinke stroom, zeker als het om vele uren achtereen gaat.

Dat went heel snel. Vooral het bewust linkervoet weg zetten op de voetsteun helpt daarbij.SndBastard schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:56:
Andersom is lastiger.
Starten... koppeling vergeten. Gelukkig wel de voet op de rem
Remmen om af te slaan... koppeling vergeten. Hortend en stotend van de plek.
Etc
Idem hier, toen ik een lenertje had. Remmen bij het stoplicht.... Oeps afgeslagen, bijna dan toch... Of vergeten op- of terug te schakelen. En inderdaad, starten in de versnelling met de voet op de rem.Bitaktus19 schreef op maandag 14 september 2020 @ 15:04:
[...]
Dat went heel snel. Vooral het bewust linkervoet weg zetten op de voetsteun helpt daarbij.
Andersom is lastiger.Weer terug in de handgeschakelde auto moet je een handeling toevoegen (koppeling) en dat vraagt meer gewenning kan ik vertellen uit ervaring.
Starten... koppeling vergeten. Gelukkig wel de voet op de rem
Remmen om af te slaan... koppeling vergeten. Hortend en stotend van de plek.
Etc
Wennen aan de automaat ging snel, ook bij alle huisgenoten die nog nooit automaat gereden hadden.
Van het terug wennen kan ik het me goed voorstellen ja! Ik heb wel vaker gehoord; wennen aan een automaat is een héél stuk makkelijker dan andersom. Iets om eventueel op vakanties of bij leen-auto's rekening mee te houden; een automaat huren.
Ik huur niet zo heel vaak auto's, maar voor zover ik weet heb ik wel altijd de keuze gehad. Mocht ik ooit de noodzaak hebben om een busje te lenen ofzo, dan komt dat vast wel goed.
Ik huur niet zo heel vaak auto's, maar voor zover ik weet heb ik wel altijd de keuze gehad. Mocht ik ooit de noodzaak hebben om een busje te lenen ofzo, dan komt dat vast wel goed.
Ik heb voor de E-niro ook een V40 gereden. Na 2 kilometer rijden ben je volledig gewend aan het 'nieuwe' rijden en wil je nooit meer anders.SndBastard schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:56:
Alles aan de E-niro is beter dan aan de V40. Praktischer, sneller, hoger, luxer eenvoudiger te bedienen etc. etc.
gaat helemaal goed komen!
Bij 2% was dat 3,08V per cel en totaal 328Vkdeboois schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:31:
[...]
Als de het infotainment systeem bij dezelfde bus kan komen en hierop berichten mag sturen dan kan je met een Android app gewoon deze boordcomputer berichten spoofen hoor. Ik heb alleen geen idee of het systeem er bij kan (denk het wel want ook nuttig voor de navigatie)
[...]
Klopt. Ik ben nog nooit zo diep gegaan maar wellicht dat iemand hier weet wat de cel voltage is als je de auto leeg rijdt ?
Als die cel onder de 2,4V komt raakt die defect.
2,4V is bij Kia een nieuw batterypack bestellen dus die waarde zou ik niet aanhouden.ningalloon schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:36:
[...]
Bij 2% was dat 3,08V per cel en totaal 328V
Als die cel onder de 2,4V komt raakt die defect.
Bij de Battery University en Wikipedia houdt men 3,0V aan als grens waarbij de batterij slijtage opdoet. 3,2V is een veiligere waarde dus zelf zou ik toch het diep (tot minder dan 5% SoC) ontladen afraden.
Het belangrijkste effect van diep ontladen is echter niet de capaciteit afname maar het toenemen van de interne weerstand. Afhankelijk van motorvermogen en de frequentie en vermogen van het snelladen krijg je hier wel of geen last van. Daar Kia zowel het vermogen van de motor als het snelladen redelijk binnen de perken houdt zie ik hier geen directe problemen en op lange termijn zal het ook meevallen mijn inziens.
Ter vergelijking zal een Model 3 SR+ hier veel meer last van hebben omdat Tesla uit een kleiner pack daar het dubbele vermogen uithaalt en met snelladen 3x zo veel vermogen er in stopt. Dan ga je op den duur echt last krijgen van die toegenomen interne weerstand.
Second that.Minxz schreef op maandag 14 september 2020 @ 20:45:
[...]
Ik heb voor de E-niro ook een V40 gereden. Na 2 kilometer rijden ben je volledig gewend aan het 'nieuwe' rijden en wil je nooit meer anders.
Alles aan de E-niro is beter dan aan de V40. Praktischer, sneller, hoger, luxer eenvoudiger te bedienen etc. etc.
gaat helemaal goed komen!
Ook van een V40 overgestapt naar een E-Niro, nog steeds elke dag met een grote grijs in de Kia. Wat een heerlijckheid.
Dank hiervoor. We hebben op het werk geen gigantisch wagenpark, maar van de full-EV's wel 7 of 8 model 3's, 1 Kona, 1 e-tron. Opmerkelijk genoeg nog geen e-niro. Degene met de Kona wilde een 2019 e-niro, maar die was toen niet leverbaar.Rostares schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:20:
[...]
Second that.
Ook van een V40 overgestapt naar een E-Niro, nog steeds elke dag met een grote grijs in de Kia. Wat een heerlijckheid.
Mij e-Niro is bij de dealer aangekomen
.
Enige is dat de trekhaak nog even kan duren, vraag is erg hoog.
Besteld 15 augustus
Binnen 15 september
Valt me niet tegen!

Besteld 15 augustus
Binnen 15 september
Valt me niet tegen!
Is het mogelijk de UVO app op twee verschillende telefoons met twee verschillende accounts aan dezelfde auto te koppelen?
Ik zou het fijn vinden als mijn vriendin als ze met de auto op stap is ook van UVO gebruik kan maken, maar kan niet zo vinden of dat mogelijk is, of dat we dan een account moeten gaan delen.
Iemand hier ervaring daarmee?
Ik zou het fijn vinden als mijn vriendin als ze met de auto op stap is ook van UVO gebruik kan maken, maar kan niet zo vinden of dat mogelijk is, of dat we dan een account moeten gaan delen.
Ik heb heel eerlijk gezegd het hele dubbele account nooit geprobeerd, was eigenlijk niet in me op gekomen.Coocoocachoo schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:38:
Is het mogelijk de UVO app op twee verschillende telefoons met twee verschillende accounts aan dezelfde auto te koppelen?
Maar 2x de app is wel mogelijk. Mijn vrouw gebruik de UVO app ook, alleen dan dus met mijn account.
Ja dat is er. Zie de functie onder My Car - Request to Share car. Je vriendin kan dan met haar account en haar app ook de auto bedienen. Je deelt dan niet het account, maar je deelt de auto, Zo hebben we het hier thuis ook geregeld.Coocoocachoo schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:38:
[ Voor 13% gewijzigd door plips op 15-09-2020 14:19 ]
En wat is het specifieke voordeel t.o.v. "gewoon" een account delen?
[ Voor 32% gewijzigd door upje op 15-09-2020 14:32 ]
Accounts delen, passwords sharen etc, is not done. Iedereen zijn eigen account, good practice, zoals we het zakelijk inregelen en privé ook.upje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:30:
En wat is het specifieke voordeel t.o.v. "gewoon" een account delen?
Personal preference dus.
Maar buiten dat is er dus geen verschil?
Dat het niet strookt met artikel 3.1 van de gebruiksvoorwaarden van je account ("persoonlijk en niet-overdraagbaar") maakt vermoedelijk niet veel indruk.WRT54G schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 14:56:
Personal preference dus.
Het enige praktische waar je elkaar nu dwars kan zitten is dat jouw account gelocked wordt als zij een verkeerde pincode intoetst. Voor zover ik de app en de API heb bekeken is het sessie georiënteerd, en zit je elkaar niet in de weg tijdens gelijktijdig gebruik. De app is op dit moment niet meer dan een interface naar de kia-servers en via die naar de auto en bevat geen data. Idem voor je profiel, daar zit ook geen data in.
Als er straks de nieuwe aanvullende diensten op de app komen, heeft het misschien meer gebruikers impact, maar dat is koffiedik kijken.
Edit: een extra use case gevonden om een tweede account aan te maken. App weigerde gisteren op mijn account te starten, kon niet eens wachtwoord resetten. Op account van vrouw werkte het gewoon wel.
[ Voor 10% gewijzigd door plips op 18-09-2020 10:21 ]
2,4V laat de KIA BMS ook niet toe.kdeboois schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 08:53:
[...]
2,4V is bij Kia een nieuw batterypack bestellen dus die waarde zou ik niet aanhouden.
Bij de Battery University en Wikipedia houdt men 3,0V aan als grens waarbij de batterij slijtage opdoet. 3,2V is een veiligere waarde dus zelf zou ik toch het diep (tot minder dan 5% SoC) ontladen afraden.
Het belangrijkste effect van diep ontladen is echter niet de capaciteit afname maar het toenemen van de interne weerstand. Afhankelijk van motorvermogen en de frequentie en vermogen van het snelladen krijg je hier wel of geen last van. Daar Kia zowel het vermogen van de motor als het snelladen redelijk binnen de perken houdt zie ik hier geen directe problemen en op lange termijn zal het ook meevallen mijn inziens.
Ter vergelijking zal een Model 3 SR+ hier veel meer last van hebben omdat Tesla uit een kleiner pack daar het dubbele vermogen uithaalt en met snelladen 3x zo veel vermogen er in stopt. Dan ga je op den duur echt last krijgen van die toegenomen interne weerstand.
Bij model 3 kan de temperatuur van de accu aardig oplopen naar 60 graden bij het snelladen.
Battery University houdt max 45 graden aan.
Bij mijn E-Niro nooit hoger gezien dan 37 graden bij snelladen.
Snel laden zou in theorie meer slijtage moeten veroorzaken dan langzaam laden. Toch gaf die Londense taxichauffeur aan daar na 80k km niks van te merken bij zijn MY19....ningalloon schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:46:
[...]
2,4V laat de KIA BMS ook niet toe.
Bij model 3 kan de temperatuur van de accu aardig oplopen naar 60 graden bij het snelladen.
Battery University houdt max 45 graden aan.
Bij mijn E-Niro nooit hoger gezien dan 37 graden bij snelladen.
Marcva in "Het grote Kia e-Niro topic"
Misschien wel omdat het BMS de temperatuur goed onder controle heeft (in tegenstelling tot de Leaf).
ja, snelladen doet de Kia eigenlijk niet.Marcva schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:07:
[...]
Snel laden zou in theorie meer slijtage moeten veroorzaken dan langzaam laden. Toch gaf die Londense taxichauffeur aan daar na 80k km niks van te merken bij zijn MY19....
Misschien wel omdat het BMS de temperatuur goed onder controle heeft (in tegenstelling tot de Leaf).
hooguit een klein beetje in het bereik tussen 10 en 77% SOC maar heel snel gaat dat niet en dus veel veiligheidsmarge ingebouwd.
Ik maak mij meer zorgen of de auto de batterij wel overleeft, maar die kun je dan misschien nog onder een andere auto schroeven?
Of thuis in de berging als opslag voor de zonne-energie.eltron schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:52:
[...]
Ik maak mij meer zorgen of de auto de batterij wel overleeft, maar die kun je dan misschien nog onder een andere auto schroeven?
In theorie gaat deze batterij zo'n 2000 cycli mee. Dat is voorzichtig, maar zonder snelladen. En met cycli bedoelen ze in dat geval 80% leeg naar 100% vol. Al zou snelladen de leeftijd met 50% af laten nemen is het nog steeds 400k km. Dus inderdaad is de verwachting dat de accu de auto overleeft heel reelMarcva schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:07:
[...]
Snel laden zou in theorie meer slijtage moeten veroorzaken dan langzaam laden. Toch gaf die Londense taxichauffeur aan daar na 80k km niks van te merken bij zijn MY19....
Los van de degradatie: wat doet de laadsnelheid met de efficiency?
Als je snel laadt wordt de omvormer warmer, maar dat hoeft niks te zeggen over de efficiency: de warmte komt dan in een korter tijdsbestek vrij en dus merkbaarder.
Kortom: is vol druppelen efficiënter dan vol knallen?
Als je snel laadt wordt de omvormer warmer, maar dat hoeft niks te zeggen over de efficiency: de warmte komt dan in een korter tijdsbestek vrij en dus merkbaarder.
Is volgens mij al eens onderzocht dat sneller AC laden iets efficienter zou zijn dan voldruppelen. Je hebt dan een kortere periode waarin het hele laadcircuit actief is, mogelijk is dat een verklaring.Marcva schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:56:
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-09-2020 08:10 ]
Ik zou een positief effect verwachten doordat de temperatuur van de batterij stijgt en dat dit bijdraagt aan optimaler laadproces. Dus met name bij sneller AC laden is dit waarschijnlijk een positief effect, maar er zal vast ergens een omslagpunt zijn waarbij teveel warmte en weerstand ontstaat.Marcva schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:56:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met UVO?
Ik kan geen status meer inzien..
In de auto krijg ik de melding Mobiel netwerk niet beschikbaar.
Hier werkt ie zonder problemen.TDeVee schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:00:
Staat je auto toevallig op een plek waar er geen bereik is?
Je auto heeft een sim kaart welke verbinding maakt met het mobiele netwerk.
Als deze buiten bereik staat dan kan je die melding krijgen.
Heb ik diverse malen gehad op vakantie waar er slecht bereik was.
Dat was ook mijn eerste gedachte, zojuist nog even gekeken en UVO heeft vol bereik volgens de balkjes in de hoek.
WRT54G schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:10:
[...]
Hier werkt ie zonder problemen.
Staat je auto toevallig op een plek waar er geen bereik is?
Je auto heeft een sim kaart welke verbinding maakt met het mobiele netwerk.
Als deze buiten bereik staat dan kan je die melding krijgen.
Heb ik diverse malen gehad op vakantie waar er slecht bereik was.
Hmm apart!
Dan durf ik het niet te zeggen.
Zojuist zelf de UVO app geopend en een update gedaan.
Ik had geen problemen.
Ik had geen problemen.
Dan ga ik maar even contact op nemen met de dealerWRT54G schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:16:
Hmm apart!
Ik had geen problemen.

Reset van de headunit?TDeVee schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:19:
[...]
Dan ga ik maar even contact op nemen met de dealer
UVO opnieuw aanmelden in de auto?
Kreeg ik helaas dezelfde melding van de auto: "Mobiel netwerk niet beschikbaar"
Bitaktus19 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:38:
[...]
Reset van de headunit?
UVO opnieuw aanmelden in de auto?
Yes, ook last van.. indien geen netwerk en daardoor werkt UVO ook niet!TDeVee schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:00:
Negens last van, net nog de status van het laden opgevraagd,en de deuren open en dicht gedaanReanimation schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:52:
[...]
Yes, ook last van.. indien geen netwerk en daardoor werkt UVO ook niet!
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Klinkt als het probleem waar ik laatst ook tegenaan liep. Reset met 📎 Et voilàTDeVee schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:00:
Simpel, maar werkt bij mij perfect! Android Auto lijkt ook direct stuk soepeler te lopenjerveldh schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:01:
[...]
Klinkt als het probleem waar ik laatst ook tegenaan liep. Reset met 📎 Et voilà
Die van mij is ook op 15-9 afgeleverd bij de dealer. Ik mag hem dinsdag gaan ophalen 😃deltaquad schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 12:16:
Mij e-Niro is bij de dealer aangekomen.
Besteld 15 augustus
Binnen 15 september
Valt me niet tegen!
Ik heb hem begin februari besteld. Valt me gezien de Corona nog mee!
Waar druk je de 📎 dan precies in?jerveldh schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:01:
[...]
Met de gisteren beschikbaar geworden IOS14 update voegt Apple ondersteuning voor EV routing toe aan Apple Maps. De integratie zit hem vast op de app van de autoleverancier om Apple maps te ondersteunen: https://support.apple.com...phc5e3a4b4b/14.0/ios/14.0
Ik heb een review toegevoegd aan de UVO app met het verzoek erin, misschien kunnen anderen dat ook doen?
Nu maar wachten en hopen dat Kia de UVO op gereedmaakt om Apple Maps aan te vullen!
Ik heb een review toegevoegd aan de UVO app met het verzoek erin, misschien kunnen anderen dat ook doen?
Nu maar wachten en hopen dat Kia de UVO op gereedmaakt om Apple Maps aan te vullen!
[ Voor 12% gewijzigd door stimm op 17-09-2020 15:26 ]
@stimm voorlopig begint Apple met Ford en BMW: https://www.theverge.com/...ectric-charging-wwdc-2020
Bovendien zal Apple voorlopig niet in de buurt komen van ABRP als EV routeplanner.
Bovendien zal Apple voorlopig niet in de buurt komen van ABRP als EV routeplanner.
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-09-2020 15:34 ]
iemand een idee waarom het regeneratie onderdeel in de console soms van witte kleur naar blauwe kleur gaat ?
ik heb me suf zitten te zoeken, maar ik kijk er vast en zeker overgeen.
There are no secrets, only information you do not yet have
Nou op het moment doet de UVO App bij mij niets.. Hij logt niet in. Verwijderen en opnieuw installeren en inloggen heeft ook geen effect...stimm schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:17:
Met de gisteren beschikbaar geworden IOS14 update voegt Apple ondersteuning voor EV routing toe aan Apple Maps. De integratie zit hem vast op de app van de autoleverancier om Apple maps te ondersteunen: https://support.apple.com...phc5e3a4b4b/14.0/ios/14.0
Edit: na een nachtje niks doen werkt het weer als vanouds. Raar dat de app het op het account van vrouw prima bleef doen...
[ Voor 7% gewijzigd door plips op 18-09-2020 10:20 ]
Verrek. Naast de volumeknop. Gaatje is mij in anderhalf jaar niet opgevallen. Had trouwens de navi-handleiding nooit bestudeerd. Vind e.e.a. best intuïtief.plips schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:28:
[...]
Het kleine reset knopje voorop de navigatie bedieningsunit.
Wit is de standaard ingestelde regeneratie, blauw, dan ziet hij iets voor zich waardoor hij harder gaat remmen.
Dit komt door de stand auto, als je rechter flipper wat langer vasthoudt, dan gaat hij van auto af en gaat hij op vaste stand
Dit komt door de stand auto, als je rechter flipper wat langer vasthoudt, dan gaat hij van auto af en gaat hij op vaste stand
zeroday schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:47:
iemand een idee waarom het regeneratie onderdeel in de console soms van witte kleur naar blauwe kleur gaat ?
Iemand de orginele rubber vloermatten in zijn e-niro liggen? Wat vinden jullie van de pasvorm? Eventueel foto's. Vind voor origineel product pasvorm slecht of zou me dealer de verkeerde besteld hebben?!
Ik heb ze, maar vind de pasvorm ok. Kan even geen foto's maken nu in het donkerstefan01984 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:06:
Iemand de orginele rubber vloermatten in zijn e-niro liggen? Wat vinden jullie van de pasvorm? Eventueel foto's. Vind voor origineel product pasvorm slecht of zou me dealer de verkeerde besteld hebben?!
Heb ze ook, vind ze prima passen.stefan01984 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:06:
Geen foto's van momenteel, zal morgen proberen een paar te schieten.
Bedankt! dit heeft inderdaad geholpen. daarvoor al een factory reset al geprobeerd maar dat hielp helaas niet..
jerveldh schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:01:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CuShPatUfXEOOsimto82e61H.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tgoqSbS1zRioQ2zkMw97bzHg.jpg?f=user_large)
Het camera schoonmaak setje binnen ..
levering wel apart in een geselead plastic iets..
[ Voor 5% gewijzigd door zeroday op 18-09-2020 17:34 ]
Lol, hoe verzinnen ze zoietszeroday schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wordt de camera snel vies dan bij de e-niro?
Vooral bij regen is er slecht zicht omdat de camera een beetje open en bloot aan de achterkant zit, dit zorgt ervoor de de camera een beetje schoongeveegt wordt, of het echt werkt... dat gaan we nog meemakendeltaquad schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 22:28:
[...]
Lol, hoe verzinnen ze zoiets
Wordt de camera snel vies dan bij de e-niro?
Kan de IOS 14 update ook gebruikt worden door MY19?
Ik heb deze ook en heb er een microvezel doekje overheen gedaan, eerst geel nu zwart. Ben er blij mee.zeroday schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
je eerste oplossing vond ik er niet uit zien. als je zwarte hetzelfde idee is: ook niet. ikzelf zou dan een alternatief voor het borsteltje vinden, zodat je er bijna niets van ziet.Vaevictis_ schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 07:45:
[...]
Ik heb deze ook en heb er een microvezel doekje overheen gedaan, eerst geel nu zwart. Ben er blij mee.
Ik vind dat hele armpje er niet uitzien. De oplossing is in mijn ogen een erger dan af en toe een beetje wazig zicht tijdens een paar meter achteruit rijden. (wat ik overigens toch op de spiegels doe).zeroday schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:12:
[...]
je eerste oplossing vond ik er niet uit zien. als je zwarte hetzelfde idee is: ook niet. ikzelf zou dan een alternatief voor het borsteltje vinden, zodat je er bijna niets van ziet.
Natuurlijk, waarom zou dat niet zo zijn?Mathij5 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:54:
Ik heb iOS 14 al vanaf beta 1 draaien icm CarPlay en Bluetooth in mijn MY19 zonder probleem.Mathij5 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:54:
Ik bedoel de extra opties voor EV rijders in ‘kaarten’.
Ik zie de nieuwe beschikbare opties nergens...
Dat moet door Kia in samenwerking met Apple ontwikkeld worden en er zal een firmware update moeten komen. Afwachten of Kia hier trek in heeft en dit dan ook voor “oude” modellen beschikbaar gaat maken, of dat het iets wordt voor MY21 bijvoorbeeld.Mathij5 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:58:
Alleen Ford en BMW nu. Ach t is apple. De fietsroutes in IOS14 zijn ook allemaal of in de US of China....Mathij5 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:58:
Geduld....
phoe vandaag voor het eerst op de 10% van de accu uitgekomen. Vooraf genoeg ruimte ingecalculeerd met +100km nog over, maar als je dan 130 gaan rijden op de snelweg .. nah da's nie handug.
(2x166km)
uiteindelijk 35 kilometer over .. dus geen probleem
van normaal 15.8kWh/100 naar bijna 18kWh/1000 da's nie best .. dus veel minder dan 400km op de batterij.
Snelweg met 104km is ok, maar 130 is killing;) dus toen die 100km ruimte snel terug ging naar 60 / 50 .. toch maar even een tandje terug gegaan
(2x166km)
uiteindelijk 35 kilometer over .. dus geen probleem
van normaal 15.8kWh/100 naar bijna 18kWh/1000 da's nie best .. dus veel minder dan 400km op de batterij.
Snelweg met 104km is ok, maar 130 is killing;) dus toen die 100km ruimte snel terug ging naar 60 / 50 .. toch maar even een tandje terug gegaan
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.