• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51
WRT54G schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:24:
[...]

Dus in mijn voorbeeld (om 7 uur weg rijden en 4 uur nodig hebben om te laden tot 100%) zou ik hem dan zo kunnen instellen: daluren van 6 tot 7 (b.v.) en alleen prio geven aan de daluren. Als ik hem dan 's avonds om 10 uur aansluit op de lader zou het goed moeten gaan en niet direct moeten gaan laden.
Immers de daluren waar hij prio aangeeft zijn tussen 6 en 7, echter heeft ie wel langer nodig dus zal ie eerder beginnen dan de daluren, rond 4 uur.

Is dit correct of zit ik er helemaal naast nu?
Zo had ik het nog niet bedacht, en zou idd kunnen dat het dan zo werkt. Ben benieuwd naar je testresultaat :)

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Laat het sowieso hier even weten.
Verwacht hem morgen (vrijdag) avond op de lader te gooien.
Zaterdag een best stukje rijden en dan mag ie tot 100% laden van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
joepie de p schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:16:
Dus (200/400.000)*100%= 0,05%
Of een half promille.

Over een volledige levencyclus van de auto met bv 500.000km is dan daarmee 250km gewonnen?
even uitgaande van 18kw/100km en 21ct per kw levert dat dus 9.45 euro op heb je daarmee de lampjes terug verdiend?
Wel 500k rijden natuurlijk :D

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
cypher21 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:35:
[...]

even uitgaande van 18kw/100km en 21ct per kw levert dat dus 9.45 euro op heb je daarmee de lampjes terug verdiend?
Wel 500k rijden natuurlijk :D
Vergeet niet dat je tegen die tijd al een keer die originele lampjes hebt moeten vervangen.
Maar gaat nergens over dit haha :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 14:25
De looks van LED zijn makkelijk 100,- plezier waard. Opgelost ;)

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Kan de e-niro op basis van de snelheids borden automatisch de CC bijstellen? Ik zie nergens die optie maar hij leest wel alle borden

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
z0rk0l schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:43:
Kan de e-niro op basis van de snelheids borden automatisch de CC bijstellen? Ik zie nergens die optie maar hij leest wel alle borden
?? die van mij My19 leest geen borden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• z0rk0l
eltron schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:48:
[...]

?? die van mij My19 leest geen borden.
2020 versie. Die herkent alle snelheidsborden

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:26
WRT54G schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:24:
[...]

Dus in mijn voorbeeld (om 7 uur weg rijden en 4 uur nodig hebben om te laden tot 100%) zou ik hem dan zo kunnen instellen: daluren van 6 tot 7 (b.v.) en alleen prio geven aan de daluren. Als ik hem dan 's avonds om 10 uur aansluit op de lader zou het goed moeten gaan en niet direct moeten gaan laden.
Immers de daluren waar hij prio aangeeft zijn tussen 6 en 7, echter heeft ie wel langer nodig dus zal ie eerder beginnen dan de daluren, rond 4 uur.

Is dit correct of zit ik er helemaal naast nu?
Ik heb weinig vertrouwen in het algoritme, mijn visie is: altijd zo vol mogelijk, stel je moet plots nog weg, er komt een stroomstoring... ik heb een enkeltarief genomen. Mijn extra uitdaging is ook de loadbalancer (Zappi) gaat prima, maar je merkt wel dat er soms niet de volledige 7KW beschikbaar is.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:10
Pople schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:58:
[...]

Ik heb weinig vertrouwen in het algoritme, mijn visie is: altijd zo vol mogelijk, stel je moet plots nog weg, er komt een stroomstoring... ik heb een enkeltarief genomen. Mijn extra uitdaging is ook de loadbalancer (Zappi) gaat prima, maar je merkt wel dat er soms niet de volledige 7KW beschikbaar is.
🥴
Je spreekt jezelf tegen, je gelooft niet in algoritmes maar het algoritme van de zappi zorgt er juist voor dat je zekering er niet uit klapt maar je EV toch de max beschikbare stroom krijgt. Een veel ingewikkelder algoritme dan dit van het uitgesteld laden.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:38
bruneelm schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:00:
[...]

🥴
Je spreekt jezelf tegen, je gelooft niet in algoritmes maar het algoritme van de zappi zorgt er juist voor dat je zekering er niet uit klapt maar je EV toch de max beschikbare stroom krijgt. Een veel ingewikkelder algoritme dan dit van het uitgesteld laden.
Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet. De een kijkt naar tijd, de ander naar beschikbare capaciteit.
Heb dat laatste liever trouwens. Ook een Zappi 8)

• bruneelm
Marcva schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:17:
[...]

Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet. De een kijkt naar tijd, de ander naar beschikbare capaciteit.
Heb dat laatste liever trouwens. Ook een Zappi 8)
Is dat zo?
De ene kijkt naar de tijd, is een timer zit zelfs geen algoritme achter.
En dat schakelen naar vermogen, bekijk het algoritme maar even op het opensource project van openWB de opensource tegenhanger van uwe zappi.

• jerveldh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-07-2023
z0rk0l schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:55:
[...]

2020 versie. Die herkent alle snelheidsborden
Niet dat ik weet. Hij herkent de borden, maar past de CC niet daarop aan

[ Voor 12% gewijzigd door jerveldh op 10-09-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
jerveldh schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:11:
[...]

Niet dat ik weet. Hij herkent de borden, maar past de CC niet daarop aan
Dat wist ik helemaal niet, dat ie borden herkent, was me niet eens opgevallen...
Weet je dat zeker? Is dit standaard of moet je dat inschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 08:14
WRT54G schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:07:
[...]

Dat wist ik helemaal niet, dat ie borden herkent, was me niet eens opgevallen...
Ja, dat klopt. Die functie zit op de MY20, en staat standaard aan (volgens mij kan je je het niet uitzetten). Het is volgens mij in combinatie met de navigatie, je ziet het duidelijk werken als je bij wegwerkzaamheden rijdt en er dus borden staan dar een andere snelheid geldt.

Alleen past hij niet de CC hier op aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
WRT54G schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:07:
[...]

Pagina 6-89 van de MY20 manual. Kan niet uit volgens mij. Wat @Mabion zegt: opletten bij tijdelijke situaties als werkzaamheden. Daar valt op dat de weergegeven snelheid niet kaart gebonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FReNsJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

FReNsJ

leeta semowa

Mabion schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:36:
[...]

Ja, dat klopt. Die functie zit op de MY20, en staat standaard aan (volgens mij kan je je het niet uitzetten). Het is volgens mij in combinatie met de navigatie, je ziet het duidelijk werken als je bij wegwerkzaamheden rijdt en er dus borden staan dar een andere snelheid geldt.

Alleen past hij niet de CC hier op aan.
Hier in België herkent hij in ieder geval de "zone 30" borden niet. Ik krijg altijd de 50 te zien terwijl ik weet dat ik in een zone 30 ben.

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Dank @Mabion @Marcva
Ik rijd zelf ook een MY20 dus zal van het weekend eens extra goed opletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
@CyBeRSPiN

Ik zie in de OP het volgende staan bij details en dan mobiele app:
Ja. Beperkt tot uitlezen voertuigdata. Géén remote control van o.a. airco/kachel
Dit is voor de MY20 natuurlijk niet correct.
Met de UVO app kan je wel degelijk de airco/heating aanpassen o.a.
Wellicht een aanpassing waard?

[update]
Niet actieve topic starters uit mijn post verwijderd.

[ Voor 23% gewijzigd door WRT54G op 11-09-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
Vraagje ik las van de week dat het nieuwe UVO phase II systeem eindelijk draadloos carplay gaat ondersteunen en nog wat andere mooie functies maar weet iemand of dit puur om een software update van het UVO systeem gaat of nieuwe implementatie van het UVO systeem.

Ben namelijk benieuwd of deze update ook voor bestaande systemen geleverd gaat worden heb zelf net eind Juli een nieuwe 2020 E-Soul gekocht en zou het jammer vinden om naast de pot te pissen ;-). Dan kan ik eindelijk mijn usb-stick met mp3 in de usb poort laten en van het gemak van apple carplay genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Wingie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:11:
Vraagje ik las van de week dat het nieuwe UVO phase II systeem eindelijk draadloos carplay gaat ondersteunen en nog wat andere mooie functies maar weet iemand of dit puur om een software update van het UVO systeem gaat of nieuwe implementatie van het UVO systeem.

Ben namelijk benieuwd of deze update ook voor bestaande systemen geleverd gaat worden heb zelf net eind Juli een nieuwe 2020 E-Soul gekocht en zou het jammer vinden om naast de pot te pissen ;-). Dan kan ik eindelijk mijn usb-stick met mp3 in de usb poort laten en van het gemak van apple carplay genieten.
Ff de zoekfunctie in het topic gebruiken.
Marcva in "Het grote Kia e-Niro topic"
en concreter: CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"
Is hardwarematig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
WRT54G schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:07:
@Khayma @CyBeRSPiN @Trackerfire

Ik zie in de OP het volgende staan bij details en dan mobiele app:

[...]

Dit is voor de MY20 natuurlijk niet correct.
Met de UVO app kan je wel degelijk de airco/heating aanpassen o.a.
Wellicht een aanpassing waard?
Khayma en Trackerfire rijden geen e-Niro en doen niks meer met dit topic.
Je hebt gelijk dat de topicstart gedateerd is. Dat is misschien wel een reden om naar een deel 2 te gaan. Evt ook aangevuld met de e-Soul brother.
Wie heeft zin om een voorzet te maken voor een nieuwe topicstart en om co-topicstarter te worden van deel 2? DM me maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:34
Wingie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:11:

Heb je deze gezien ? https://www.indiegogo.com/projects/aawireless/#/

Zit tweaker Snirpo achter. [Android Auto Wireless] Ervaringen & Discussie

// edit : Dat lost overigens jou USB <> Carplay niet op ;)

[ Voor 3% gewijzigd door driel24 op 11-09-2020 09:52 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WRT54G
@Mabion @Marcva
Ik moest eerder dan verwacht even met de auto weg en idd het werkt! :D
Reed bij werkzaamheden en in mijn display stond netjes 30km/h ipv de normale 50 die je er mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:29
driel24 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:49:
[...]

Heb je deze gezien ? https://www.indiegogo.com/projects/aawireless/#/

Zit tweaker Snirpo achter. [Android Auto Wireless] Ervaringen & Discussie

// edit : Dat lost overigens jou USB <> Carplay niet op ;)
Ja had ik gezien maar is dacht ik alleen voor android en ik gebruik Apple devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:15

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Wingie schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:14:
[...]

Ja had ik gezien maar is dacht ik alleen voor android en ik gebruik Apple devices.
Ik heb een Carlinkit 2.0, bijvoorbeeld deze: https://www.aliexpress.com/item/4001207067725.html
Werkt nog niet 100% goed, soms krijg ik een zwart scherm bij het opstarten, en hij heeft wat moeite met de hoeveelheid data om te verwerken als je fullscreen je hele map verschuift, maar het is wel verdomde handig om standaard met CarPlay verbonden te zijn als je in de auto stapt voor bijvoorbeeld muziek. :)

Overigens komen er ook regelmatig firmware updates voor uit, dus wellicht dat de zwarte schermen nog opgelost worden.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
Weet iemand een OBDII bluetooth device die past achter het klepje? Ik heb deze https://www.amazon.de/Vee...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

maar die past helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:32
Kabel kopen die het probleem oplost.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Laatst online: 14-09 20:03
z0rk0l schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:50:
Weet iemand een OBDII bluetooth device die past achter het klepje? Ik heb deze https://www.amazon.de/Vee...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

maar die past helaas niet
Ook met een kabel past het nog steeds niet.
Wat je kunt doen is de connector waar de OBD dongle in gaat uit de houder klikken en naar achter drukken. Is even pielen maar lukt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
niroot schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:58:
[...]

Wat je kunt doen is de connector waar de OBD dongle in gaat uit de houder klikken en naar achter drukken. Is even pielen maar lukt wel.
Jij schreef eerder dat je met een kabel het klepje wel dicht kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
niroot schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:58:
[...]

Ik heb het plastic klepje uitgeveild, nu past ie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
kdeboois schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:09:
[...]

uit de houder klikken ben ik bang dat ik het sloop om eerlijk te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niroot
kdeboois schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:09:
[...]

Ik snap de verwarring maar dat ik het klepje dicht krijg komt doordat ik de connector achter het klepje uit zijn houder heb geklikt. Ook de connector aan de kabel is namelijk te groot...

De reden dat ik een kabel heb is dat de dongle in sleep mode gaat en dan opnieuw ingeplugd moet worden. Dat is een hoop gedoe achter dat klepje en ook niet goed voor de connector. Met de schakelaar in de kabel kan simpel de dongle uit en aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
Ik heb zo'n kabel maar met schakelaar. De connector is echter nog steeds te groot om het klepje dcht te kunnen doen.Maar het is echt niet heel moeilijk om de connecter naar echter te drukken. Er zitten 2 palletjes aan de zijkant die je met een schroevendraaier opzij kunt drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Haha mooi die behoefte om de dongel netjes weg te werken.
Moest aan deze video denken van een zelf benoemd messy kind of guy. . Wat is het probleem :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
WRT54G schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:45:
[...]

Kan je eens een screenshot sturen hoe het er bij jou uit ziet?

Ik dacht begrepen te hebben dat als ik instel dat ik de volgende dag om 7 uur weg wil, dat de auto zelf berekent hoe lang ie moet laden. Als hij dan bv 4 uur nodig heeft tot aan 100% (of ander percentage wat ingesteld staat) dat ie dan om 3 uur begint met laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUTK5ghjELNLXQNIHwyxDrN75lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RueK9cpzKYJYbsGLSNOxESn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n7v1-V-WBpaSnrnWNJvQKBqZHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGiNB0V50If48VUJm4MNpOWA.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je hier iets aan?
Voor zover ik heb begrepen en ervaren. Begint de lading op de ingestelde daluur tijd. Tenzij hij denkt meer tijd nodig te hebben. Nooit later dan die ingestelde tijd.
Kort voor vertrek gaat de kachel of airco aan en wordt er bijgeladen om te zorgen voor een volle batterij bij vertrek.

[ Voor 10% gewijzigd door Steeck03 op 11-09-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
Marcva schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:01:
Haha mooi die behoefte om de dongel netjes weg te werken.
Moest aan deze video denken van een zelf benoemd messy kind of guy. . Wat is het probleem :+
Geweldige filmpjes. Sinds zijn vrouw meedoet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Thanks @Steeck03
Hier kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
bruneelm schreef op donderdag 10 september 2020 @ 21:00:
[...]

🥴
ok, laat ik het zo zeggen. Het is gedoe om het kia-menu aan te passen en als je dan iets instelt "thuisladen" of "publiek laden " geeft de software niet aan waar het van uit gaat, en begint het met een naa rmijn inzien volledige willekeurige stroom te laden.

De Zappi zie ik gewoon als begrenzer, dat mijn hoofdzekering er niet uitklapt, een soort noodzakelijk kwaad. Liefst zou ik gewoon altijd vol 100% geven. Ik vond het best leuk klinken eerst hoor, op zonnestroom laden, maar uiteindelijk denk ik meer praktisch: die accu moet altjid zo vol mogelijk zijn, snelladen is veel duurder en kost meer tijd omdat je er speciaal voor stil moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

wat zijn jullie ervaringen met een verwachte leverdatum? Schuift het vaak naar achteren, of misschien zelfs naar voren?

De Soul zou nu week 49 geleverd moeten worden, maar ik ben bang dat het opschuift en het gevolgen heeft voor de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Pople schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:14:
[...]

ok, laat ik het zo zeggen. Het is gedoe om het kia-menu aan te passen en als je dan iets instelt "thuisladen" of "publiek laden " geeft de software niet aan waar het van uit gaat, en begint het met een naa rmijn inzien volledige willekeurige stroom te laden.

De Zappi zie ik gewoon als begrenzer, dat mijn hoofdzekering er niet uitklapt, een soort noodzakelijk kwaad. Liefst zou ik gewoon altijd vol 100% geven. Ik vond het best leuk klinken eerst hoor, op zonnestroom laden, maar uiteindelijk denk ik meer praktisch: die accu moet altjid zo vol mogelijk zijn, snelladen is veel duurder en kost meer tijd omdat je er speciaal voor stil moet staan.
Zo lang je kunt salderen volg ik je, indien dit niet meer kan dan neem ik bij voorkeur PV stroom (zeker in t weekend) anders netstroom. Verre verplaatsingen misschien een combinatie van wat beschikbaar is aan hoogste laadstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
@CyBeRSPiN @Steeck03

Ik heb de auto ingesteld met daluren 8am -10am en vertrek zaterdag 12-09 om 10.30am.
Zojuist de auto aangesloten op een openbare laadpaal en helaas begon hij direct met laden.
Resterende tijd: 7 uur en 50 min.
Dus helaas werkt het niet zoals (ik) verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 18:50
De daluren zijn toch alleen van toepassing bij je eigen (privé) laadpaal? Als de auto niet herkend dat je thuis staat adhv gps, dan laadt je dus aan aan een publieke laadpaal en dan zijn de daluren niet relevant. Tenminste dat zou ik verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ik wil gewoon scheduled kunnen laden en dat schijnt me maar niet te lukken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
WRT54G schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:31:
@CyBeRSPiN @Steeck03

Ik heb de auto ingesteld met daluren 8am -10am en vertrek zaterdag 12-09 om 10.30am.
Zojuist de auto aangesloten op een openbare laadpaal en helaas begon hij direct met laden.
Geinig, ik heb een zakelijk energiecontract alleen voor de laadpaal met aparte slimme meter. Kan tegen onbalans prijzen laden. Zijn vaker negatief, soms wel uren op een dag. Laadpaal (zappi) schakelt automatisch bij onbalans prijs aan (mits auto gekoppeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
WRT54G schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:31:
@CyBeRSPiN @Steeck03

Geen idee, maar probeer eens iets meer praktisch. Stel de dal tarieven in, zoals ze normaal zijn. Nu weet je vooraf dat de auto in die 2 uur niet vol komt, dus moet hij sowieso eerder starten. Wat aAs je dal uren 11pm tot 10am had jngesteld?

• WRT54G
Zal het de volgende keer eens testen. Thx

• Bitaktus19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedBa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-06 10:04
Heb geen facebook... :D Wat zeggen ze erover?

• Vaevictis_
RedBa schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:53:
[...]

Heb geen facebook... :D Wat zeggen ze erover?
Ook geen FB, ben wel benieuwd?

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:07

GVR

Link verwijst naar een besloten Duitse E Niro groep dus kan niet door iedereen gelezen worden (ben ook geen lid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Even lid geworden. De frunk ligt feitelijk op de isolatie van de kabels. Slechte frunk of installatie daarvan. Door trillingen tijdens het rijden beschadigd de isolatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toyaNE5Grjv20V6Xshr7iZ8wAds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9imv46kmt3E75tnzfELAlMTo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door kdeboois op 12-09-2020 10:59 ]

• eltron
kdeboois schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:58:
Even lid geworden. De frunk ligt feitelijk op de isolatie van de kabels. Slechte frunk of installatie daarvan. Door trillingen tijdens het rijden beschadigd de isolatie.[Afbeelding]
AHA, dat heeft dan eigenlijk niets met de Frunk te maken maar gewoon met zorgvuldigheid bij alles wat je doet, om de isolatie niet te beschadigen. Ben ik weer geheel gerustgesteld, dank je :*)

• eltron
De onkunde bij de Kia dealers is overigens nog steeds groot. Mijn zoon kreeg zijn e-Niro MY20 ruim een week geleden afgeleverd met bij de uitleg o.a. het verhaal dat 3F laden niet zo belangrijk was, alleen relevant voor thuisladen; en ik maar denken dat het precies andersom is... 8)7

• kdeboois
eltron schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:13:
[...]

AHA, dat heeft dan eigenlijk niets met de Frunk te maken maar gewoon met zorgvuldigheid bij alles wat je doet, om de isolatie niet te beschadigen. Ben ik weer geheel gerustgesteld, dank je :*)
Als de frunk niet op een andere manier te installeren is kan het ook aan de frunk zelf liggen natuurlijk. Maar dat zie je tijdens installatie.

• eltron
De frunk monteer je normaalgesproken op de bevestigingspunten van het deksel dat je weghaalt en kan dan nooit op de installatie/isolatie drukken. Al is het ongetwijfeld mogelijk om dit te verknallen, maar daar gaan we natuurlijk niet van uit.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als jullie nu iets nieuws zouden mogen kiezen, zou je dan weer een e-Niro kiezen of iets anders?

Ik ben nu aan het rondkijken voor het vervangen van m’n MY19 begin volgend jaar. Tot nu toe zijn de kandidaten de Mustang Mach-E en de Enyaq. Tegen 12% bijtelling moet het wel genoeg verbetering zijn tov De Niro. Anders is het beter om De Niro te verlengen. Wil eigenlijk een Audi Q4 of een BMW i4, maar het is nog maar de vraag of die nog voor eind 2021 leverbaar zijn.

• eltron
Vind de e-Niro nog steeds heel concurrerend. Maar omdat hij niets mag trekken zou ik mogelijk voor de modelY of de Enyaq gaan.
En die dan wellicht prive ipv zakelijk rijden omdat de bijtelling steeds minder leuk wordt.
Krijg je ook gelijk 4000 startpremie als de pot tenminste niet weer leeg is.

ModelY heeft dan voor mij op dit moment een straatlengte voorsprong vanwege laadsnelheid en Suc netwerk

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 12-09-2020 12:37 ]

• kdeboois
Ik rij eerst mijn 5 jaar 4% eens op. Daarna zie ik wel. Er komt veel moois aan en in 2023 eens oriënteren.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:36

PeaceNlove

Deugleuter

kdeboois schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:43:
Ik rij eerst mijn 5 jaar 4% eens op. Daarna zie ik wel. Er komt veel moois aan en in 2023 eens oriënteren.
Ik ook, voor zover ik überhaupt nog rij. Dikke kans dat ik daarna de auto privé overneem.

• Steeck03
eltron schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:15:
De onkunde bij de Kia dealers is overigens nog steeds groot. Mijn zoon kreeg zijn e-Niro MY20 ruim een week geleden afgeleverd met bij de uitleg o.a. het verhaal dat 3F laden niet zo belangrijk was, alleen relevant voor thuisladen; en ik maar denken dat het precies andersom is... 8)7
Praktisch gesproken valt het mee. Als je begint met 400km actieradius of meer, hoef je maar heel weinig te laden onderweg. Maar inderdaad, die enkele keer dat je veel moet rijden kun je met de 3 fase lader natuurlijk wel meer "bijtanken" onderweg

• Pople
eltron schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:35:
Vind de e-Niro nog steeds heel concurrerend. Maar omdat hij niets mag trekken zou ik mogelijk voor de modelY of de Enyaq gaan.
En die dan wellicht prive ipv zakelijk rijden omdat de bijtelling steeds minder leuk wordt.
Krijg je ook gelijk 4000 startpremie als de pot tenminste niet weer leeg is.

ModelY heeft dan voor mij op dit moment een straatlengte voorsprong vanwege laadsnelheid en Suc netwerk
Als ik voormezelf spreek zou ik voor 2021 weer voor een benzinebak gaan met trekhaak. Maar met een model uit 2019 (zoals ik nu heb, jij ook volgens mij) rij ik lekker de 5 jaar 4% bijtelling uit. Prive hebben we toch een tweede auto nodig, dan is dat er één met trekhaak. De model Y is altijd leuk :P :9 volgens mij, als je dat kan en wil betalen... verschil in bijtelling is 57 vs. 280 euro netto/mnd

• Bitaktus19
Steeck03 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:40:
[...]

Praktisch gesproken valt het mee. Als je begint met 400km actieradius of meer, hoef je maar heel weinig te laden onderweg. Maar inderdaad, die enkele keer dat je veel moet rijden kun je met de 3 fase lader natuurlijk wel meer "bijtanken" onderweg
Onderweg zullen de meesten een snellader (DC) gebruiken, dus dan is 3 of 1 fase niet meer interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
kdeboois schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:58:
Even lid geworden. De frunk ligt feitelijk op de isolatie van de kabels. Slechte frunk of installatie daarvan. Door trillingen tijdens het rijden beschadigd de isolatie.[Afbeelding]
Het wordt niet duidelijk of het aan de installatie ligt of aan de frunk zelf. Ik heb geen frunk, dus kan het ook niet vergelijken.
Het leek me voor de leden hier een aandachtspuntje om te controleren, voordat je schade te laat opmerkt.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

zeroday schreef op zondag 6 september 2020 @ 23:00:
[...]

gewoon CC
net even geprobeerd
voet op rem, je staat in D mode, je drukt op CC en je ziet dat je 30km krijgt te zien en dat je kan / mag versnellen. Je kan ook de teller op 50km zetten ;) maar niet lager dan 30km
Net nog eens geprobeerd, maar als ik stil sta met voet op de rem of door de linker flipper, dan kan ik toch echt geen snelheid instellen. Niet op de CC en niet op de SCC (ACC?).

Nu ben ik toch erg nieuwsgierig welke instelling er bij mij anders is dan bij jullie, waardoor het hier niet werkt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• kdeboois
Volgens mij lukt het alleen als je daarvoor de snelheid al een keer had ingesteld met een rijdende auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

kdeboois schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:18:
Volgens mij lukt het alleen als je daarvoor de snelheid al een keer had ingesteld met een rijdende auto.
Ja, dat dus.

In tegenstelling tot al die figuren die beweren dat ze in stilstand een snelheid op hun CC/ACC/SCC in kunnen stellen....

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• eltron
Bitaktus19 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:51:
[...]
Onderweg zullen de meesten een snellader (DC) gebruiken, dus dan is 3 of 1 fase niet meer interessant.
Het is juist interessant om onderweg geen tijd te verliezen bij een snellader.
Als je een dag hebt met > 200km enkele reis dan maakt het nogal uit of je op bestemming bijvoorbeeld 2-uurtjes 3,7 of 11kW kunt laden. In het eerste geval moet je waarschijnlijk nog even langs de snellader, in het 2e geval niet.

• Pople
eltron schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:16:
[...]

Als je een dag hebt met > 200km enkele reis dan maakt het nogal uit of je op bestemming bijvoorbeeld 2-uurtjes 3,7 of 11kW kunt laden. In het eerste geval moet je waarschijnlijk nog even langs de snellader, in het 2e geval niet.
3 fasen is bijna altijd beter/makkelijker, maar op 1 fase kun je ook 7KW halen en met 3 fasen 11KW.

Als je bij mij thuis komt laden (1 fase 32A) zul je sneller zijn met een 1 fase 32A auto. Anders pakt de 3 fase niro (denk ik) maar 1 fase, dus 3,7Kw.

• eltron
Pople schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:53:
[...]

3 fasen is bijna altijd beter/makkelijker, maar op 1 fase kun je ook 7KW halen en met 3 fasen 11KW.

Als je bij mij thuis komt laden (1 fase 32A) zul je sneller zijn met een 1 fase 32A auto. Anders pakt de 3 fase niro (denk ik) maar 1 fase, dus 3,7Kw.
ja, maar met 1F haal je max 3,7kW bij 11kW paal. My20 met 3F pakt ook bij jou thuis 1F 7kW
en bij mij trouwens ook, want ik heb ook 1F32A aan de muur hangen. :)
Bij thuisladen maakt het dus niet zoveel uit, ook omdat je daar meestal veel langer staat. Maar juist bij bestemmingsladen is het relevant of je in 6u je batterij van leeg naar vol hebt, of dat je daar 18u over doet.
(en bestemmingsladers waar je met 1F 7kW kunt laden zijn er nauwelijks)

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 12-09-2020 17:01 ]

• Bitaktus19
eltron schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:16:
[...]

Als je kunt laden op bestemming heb je natuurlijk gelijk. oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:11

zeroday

There is no alternative!

Hippe Lip schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:06:
[...]

Net nog eens geprobeerd, maar als ik stil sta met voet op de rem of door de linker flipper, dan kan ik toch echt geen snelheid instellen. Niet op de CC en niet op de SCC (ACC?).

Nu ben ik toch erg nieuwsgierig welke instelling er bij mij anders is dan bij jullie, waardoor het hier niet werkt.
Het volgende kan vanuit stilstand:
je zet de auto aan, je zet hem in drive, je drukt op CC en dan druk je 1x naar beneden en hij staat dan op 30km vastgezet
even in een tweet de video: https://twitter.com/aroundmyroom/status/1304831741794889729

[ Voor 7% gewijzigd door zeroday op 12-09-2020 19:22 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

• wortelsoft
  • Laatst online: 16-09 20:16
En bij twee auto’s op een 11kW paal is het feest compleet dan krijg je maar 1,7kW een drie fase heeft dan nog 5,5kW.

• eltron
wortelsoft schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:36:
En bij twee auto’s op een 11kW paal is het feest compleet dan krijg je maar 1,7kW een drie fase heeft dan nog 5,5kW.
Als dat zo is, dan is het idd helemaal drama.
Maar ik vraag me af of dat bij elke 11kW paal geldt. Volgens mij is dat niet zo. voor mijn deur staan inmiddels 2 Allegoladers (met elk 2 aansluitingen) die in Smoov te zien zijn als 11kW en bij de details nader aangeduid als 2x11kW.
Ik merk er in de performance helemaal niets van of er wel of niet ook een ander staat te laden.

• wortelsoft
@eltron De ev-box palen hier in Rotterdam reageren wel zo, twee auto’s is halve laadsnelheid.

• gerben2903
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-06-2022
wortelsoft schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:58:
@eltron De ev-box palen hier in Rotterdam reageren wel zo, twee auto’s is halve laadsnelheid.
Hier in Capelle ad IJssel (Palen van Gem. Rotterdam) laadt de MY19 met max 2,6 kW, een of twee auto’s geen verschil, denk dat de paal is voorzien van 3x25A dus twee keer 11kW is niet mogelijk. Paal lijkt per aansluiting 3x12A beschikbaar te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 21:04
Engineering mode voor de MY20.
Ziet er uitgebreider uit dan vorige versies

YouTube: Engineering mode walkthrough 10.25" Kia e-Niro

• CyBeRSPiN
gerben2903 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:10:
[...]

Hier in Capelle ad IJssel (Palen van Gem. Rotterdam) laadt de MY19 met max 2,6 kW, een of twee auto’s geen verschil, denk dat de paal is voorzien van 3x25A dus twee keer 11kW is niet mogelijk. Paal lijkt per aansluiting 3x12A beschikbaar te hebben.
Dat is wel echt waardeloos ontworpen dan. Met een grannylader ben je dan zowat sneller..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groentjie77
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-02-2021
Z___Z schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 12:27:
Als jullie nu iets nieuws zouden mogen kiezen, zou je dan weer een e-Niro kiezen of iets anders?

Ik ben nu aan het rondkijken voor het vervangen van m’n MY19 begin volgend jaar. Tot nu toe zijn de kandidaten de Mustang Mach-E en de Enyaq. Tegen 12% bijtelling moet het wel genoeg verbetering zijn tov De Niro. Anders is het beter om De Niro te verlengen. Wil eigenlijk een Audi Q4 of een BMW i4, maar het is nog maar de vraag of die nog voor eind 2021 leverbaar zijn.
Ik zou voor een model Y gaan. Grootste pre is het laadnetwerk van Tesla. Met een Tesla zou ik zo naar Spanje rijden met mijn Niro durfde ik dat niet vorig jaar.

• wortelsoft
gerben2903 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:10:
[...]

Ik laad af en toe met 3,6 hier, maar die 1,7 heb ik ook al vaak genoeg gehad.

Edit: nu is het 2,6kW.

• gerben2903
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-06-2022
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:31:
[...]

Dat is wel echt waardeloos ontworpen dan. Met een grannylader ben je dan zowat sneller..
Gelukkig is die paal alleen voor nood 😉 meestal laden op kantoor of als ik voor de deur kan parkeren met de paal thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Hippe Lip schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:44:
[...]

Ja, dat dus.

In tegenstelling tot al die figuren die beweren dat ze in stilstand een snelheid op hun CC/ACC/SCC in kunnen stellen....
'figuren' beweren ..
zoals je hebt kunnen lezen in een vorig bericht heb ik hetgeen wat ik zeg te doen nog even met een video erbij laten zien. Ik beweer niets, ik geef alleen aan dat het op een bepaalde manier kan, misschien is dit niet de manier die jij voor ogen hebt, maar als de auto in een start stand gezet wordt dan zit je in neutraal. En vanuit neutraal kun je het niet, maar in drive modus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Gaat erom dat je de SCC aan kan zetten terwijl je in de file stil staat bijvoorbeeld. Je hoeft niet > 30km/u te rijden. Voet van de rem en je kunt de CC aan zetten. “Vanuit stilstand” dus, maar lijkt nu semantische discussie te worden over wat “vanuit stilstand” betekent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
ningalloon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:28:
Engineering mode voor de MY20.
Ziet er uitgebreider uit dan vorige versies

YouTube: Engineering mode walkthrough 10.25" Kia e-Niro
Is daar nog iets interessants aan/uit te zetten? Autohold voorkeur, video tijdens rijden. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
stimm schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:42:
[...]

Is daar nog iets interessants aan/uit te zetten? Autohold voorkeur, video tijdens rijden. etc.
Sowieso niks wat met de auto zelf te maken heeft zoals autohold. Dit het het Android entertainment/navisysteem.
Mogelijk kan er wat mee gehackt worden, maar als je het verkloot dan is in het ergste geval je complete systeem onbruikbaar. Vraag is of je dealer dan nog wat voor je kan betekenen.
Tot nu toe nog niks nuttigs gezien wat er mee kan, tenzij je video afspelen op dat schermpje als nuttig ziet ;)

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-09-2020 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
Start geluid vervangen door een lege mp3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

wortelsoft schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:16:
Start geluid vervangen door een lege mp3.
het irritantste start geluid is voor mij eerder dat je de gordel nog niet om hebt en op power drukt dan het normale test start geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
VESS geluid vervangen staat hoog op mijn verlanglijst... Is ook vast geen onderdeel van engineering mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
@zeroday De kia heeft naar mijn mening iets teveel melodietjes bij starten en stoppen. Of het kan weet ik niet maar het was een gedachte die bij me opkwam. Als ze een checksum doen op de bestanden kan het niet, maar ik verwacht eigenlijk niet dat het zo geavanceerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Bitaktus19 schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:33:
VESS geluid vervangen staat hoog op mijn verlanglijst... Is ook vast geen onderdeel van engineering mode.
Nee. Is een losse module die op de CANbus zit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
In de Ioniq is het gelukt via developper options, om het start geluid uit te schakelen.

https://www.ioniq-forum.d...n/&postID=37253#post37253

En hier:
https://www.speakev.com/t...dbye-jingle.133812/page-2 (ben nog aan het lezen weet niet of het gelukt is op de Niro.

Edit: het werkt niet, helaas.

[ Voor 35% gewijzigd door wortelsoft op 13-09-2020 20:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:49
Mochten mensen op zoek zijn naar de spiegelverwarming.. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xMmMrLJYNMJPjcLZpeiKfV1eq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WfsFfbiir9BzCD4dKBBCYGkh.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:36

PeaceNlove

Deugleuter

relex28 schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:06:

[Afbeelding]
Je moet het even weten, maar vind het wel beter dan in mijn vorige auto, daar kon ik 's ochtends 3 knoppen indrukken voor alle verwarmingselementen. Praktijk leerde dat ze altijd alle 3 moest indrukken, dus dan is alles onder 1 knop makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft

[Afbeelding]
Die zocht ik vanmorgen ook dacht al dat het stuk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:53
Gisteravond laat na een rit van 600 km thuisgekomen met 1% lading en 3 km actieradius. Ik had enige reserve ingebouwd bij laatste laadbeurt maar omwille van de tijd die volledig benut. Snel dalende buitentemperatuur leidde ook tot sneller dalende capaciteit trouwens. De GOM van de e-Niro is zó accuraat dat ik het wel aandurfde om dit zo te doen. De laatste km zijn op een 50 km weg. De schildpad modus zorgt ervoor dat het vermogen beperkt wordt, ik neem aan om voltage-val te voorkomen.

De vraag is alleen: hoe slecht is dit nu geweest voor de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
joepie de p schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:08:
Gisteravond laat na een rit van 600 km thuisgekomen met 1% lading en 3 km actieradius. Ik had enige reserve ingebouwd bij laatste laadbeurt maar omwille van de tijd die volledig benut. Snel dalende buitentemperatuur leidde ook tot sneller dalende capaciteit trouwens. De GOM van de e-Niro is zó accuraat dat ik het wel aandurfde om dit zo te doen. De laatste km zijn op een 50 km weg. De schildpad modus zorgt ervoor dat het vermogen beperkt wordt, ik neem aan om voltage-val te voorkomen.

De vraag is alleen: hoe slecht is dit nu geweest voor de batterij?
Als je direct ging AC laden: niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:53
kdeboois schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:18:
[...]

Als je direct ging AC laden: niet
Hij staat sinds vanochtend op de omalader met 12A AC. De nacht door heeft hij leeg gestaan.

[ Voor 196% gewijzigd door joepie de p op 14-09-2020 09:25 . Reden: Geklooi met Android ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bitaktus19

[Afbeelding]
Dat is toch heel normaal?
Ik was niet anders gewend bij mijn vorige auto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
joepie de p schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:21:
[...]

Hij staat sinds vanochten op de omalader met 12A AC. De nacht door heeft hij leef gestaan.
Niks aan de hand hoor. Het is gewoon één van de volledige ontlaad cycles en daar kan hij er honderden (duizenden als je tot 60% laadt) van aan.

Pagina: 1 ... 114 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.