Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
@MooDyBLueS ik heb voor nagenoeg dezelfde keuze gestaan. Dat verschil is niet heel erg groot qua kofferruimte.
Voor mij was de 11KW lader op de E-Soul MY21 ook nog wel een belangrijke. Ik heb af en toe best wel eens dat ik overdag een 300km rij (nu met corona even niet), een 1-2 uurtjes thuis ben en in de avond ook nog eens 100km rijden, dan kan dat net even het verschil maken tussen verplicht een snellader aandoen of de 2e auto meepakken.

Bij de E-Soul is de laadvloer ook nog op een diepere stand te zetten dan wordt het toch nog wel een aardig acceptabele laadruimte. En wat @--MeAngry-- aangeeft ben je bij de E-Soul een dakkoffer nodig dan waarschijnlijk ook bij de E-Niro

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vansnoll
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03-2022
Hierbij een tool in ontwikkeling die android auto wireless mogelijk maakt

https://www.indiegogo.com/projects/aawireless/x/24616763#/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:59
Daar is toch al een dongel voor te koop? Beetje prijzig dat wel.

https://carplay2air.com/ android en Apple variant.

[ Voor 29% gewijzigd door Bitaktus19 op 06-09-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vansnoll
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03-2022
Bitaktus19 schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:36:
Daar is toch al een dongel voor te koop? Beetje prijzig dat wel.

https://carplay2air.com/ android en Apple variant.
Die is alleen voor apple airplay correct me if I'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:38
Ben me wat aan het oriënteren op een setje winterwielen. Hoeft zeker geen originele Kia velg te zijn. Maar wil ze wel graag een beetje aerodynamisch. De meeste aftermarket velgen zijn nou niet bepaald gestroomlijnd met al die spaken.
Weet iemand een 17" aero velg? Of heeft iemand wellicht een setje Niro velgen liggen die stof verzamelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Ik heb gewoon een extra setje originele velgen met winterbanden, maar je kunt natuurlijkook alleen banden doen en laten wisselen op je huidige velgen.
Heb destijds nog wel gekeken naar alternatieven maar bleek vrij lastig.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
eltron schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:42:
Ik heb gewoon een extra setje originele velgen met winterbanden, maar je kunt natuurlijkook alleen banden doen en laten wisselen op je huidige velgen.
Heb destijds nog wel gekeken naar alternatieven maar bleek vrij lastig.
Wil een aparte set en zelf kunnen wisselen. Dat is een kwestie van autonomie :)
Heb jij de originele velgen bij de dealer vandaan? Extra setje mee- / nabesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
plips schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:58:
[...]

Ik heb het gisteren getest en het werkt. Voet op de rem bij stoplicht, schakelaar naar 'Set' (beneden) bewogen.
Stond er een auto voor je? Sommige ACC wil eerst een (rijdend) object in beeld hebben en dan kan je hem aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marcva schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:50:
[...]

Heb jij de originele velgen bij de dealer vandaan? Extra setje mee- / nabesteld?
dat van die autonomie heb ik ook. Maar vond in eerste instantie geen goede oplossing en heb toen losse winterbanden gekocht en op de originele velgen laten zetten (Dunlop band Winter Sport 5
215/55 R17 98 V)
Later een originele set velgen met zomerbanden op de kop getikt, via marktplaats bij Wensink bandenhotel.
zo goed als nieuw voor € 450 (ex btw). Heb nu dus 2 sets originele velgen met zomer en winterbanden en nog een reserveset zomerbanden zonder velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb denk ik iets gemist met de lane assist feature. Ik heb al geprobeerd om in te stellen dat de lane assist feature niet standaard moet ingrijpen, maar alleen te waarschuwen. Maar als ik de auto opstart dan onthoud hij het helemaal niet. Ik heb al twee keer gehad dat ik me rot schrok omdat auto ineens een ruk aan m’n stuur gaf waardoor ik me helemaal kapot schrok.

Dus wat ik nu standaard doe wanneer ik de auto start. Is gelijk op de lane assist knop drukken om het uit te zetten. Ik vroeg me af of dit gewoon mogelijk is om die feature standaard uit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Minxz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 21:45:
Bij mij lukt dat ook in stilstand hoor. Je kan switchen tussen die twee modi zoveel als je wilt. Als je de CC maar geactiveerd hebt (geen snelheid instellen) En dan kan je via de afstand knop (5 seconden inhouden) naar hartelust wisselen.
Het gaat hier niet om de discussie of je bij stilstand kan switchen tussen ACC en CC en terug, maar of je tijdens stilstand een snelheid in kan stellen voor je (A)CC door het knopje naar beneden te bewegen.
plips schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:58:
Ik heb het gisteren getest en het werkt. Voet op de rem bij stoplicht, schakelaar naar 'Set' (beneden) bewogen.
Je had daarvoor nog geen enekel snelheid bij de ACC ingesteld, zodat er nog geen snelheid in het geheugen zat?
En welke snelheid wordt er dan ingesteld?
Ik heb het niet geprobeerd met mijn voet op de rem maar nadat ik stilstond door gebruik van de linker flipper. En dat ging niet

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 06-09-2020 22:36 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 10:01
ingestelde snelheid wordt 30. Na een paar seconden stilstand (want er staat een auto vlak voor je) geeft ie aan dat je moet versnellen door het gaspedaal of een knopje in te drukken. Logisch. werkt leuk, vooral in de file.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Tacovdh schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:43:
ingestelde snelheid wordt 30. Na een paar seconden stilstand (want er staat een auto vlak voor je) geeft ie aan dat je moet versnellen door het gaspedaal of een knopje in te drukken. Logisch. werkt leuk, vooral in de file.
Even voor de zekerheid: heb je het dan over CC of over ACC?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:11

zeroday

There is no alternative!

Hippe Lip schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:54:
[...]

Even voor de zekerheid: heb je het dan over CC of over ACC?
gewoon CC
net even geprobeerd
voet op rem, je staat in D mode, je drukt op CC en je ziet dat je 30km krijgt te zien en dat je kan / mag versnellen. Je kan ook de teller op 50km zetten ;) maar niet lager dan 30km

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:15:
@MooDyBLueS ik heb voor nagenoeg dezelfde keuze gestaan. Dat verschil is niet heel erg groot qua kofferruimte.
Voor mij was de 11KW lader op de E-Soul MY21 ook nog wel een belangrijke. Ik heb af en toe best wel eens dat ik overdag een 300km rij (nu met corona even niet), een 1-2 uurtjes thuis ben en in de avond ook nog eens 100km rijden, dan kan dat net even het verschil maken tussen verplicht een snellader aandoen of de 2e auto meepakken.

Bij de E-Soul is de laadvloer ook nog op een diepere stand te zetten dan wordt het toch nog wel een aardig acceptabele laadruimte. En wat @--MeAngry-- aangeeft ben je bij de E-Soul een dakkoffer nodig dan waarschijnlijk ook bij de E-Niro
Thanks! Dat idee van de kofferruimte had ik ook al, want op papier is die van de e-Soul slechts 315L en de e-Niro 451L. Nu had mijn vorige auto 378L, dat was een hatchback en dat ging nét al was dat een paar jaar geleden toen de kids ook nog wat kleiner waren. Daarom was mijn eerste reactie: 315L gaat het niet worden zonder dakkoffer.

Maar als ik dan de banana box test van Bjorn Nyland erbij pak dan krijgt de e-Niro er 8 in en de e-Soul 7, waarbij natuurlijk de dubbele bodem en hoedenplank eruit gehaald zijn, maar dat doe je toch op vakantie. Volgens mij meten ze bij de officiële meetmethode ook van de bovenste laadvloer tot aan hoedenplank, terwijl je zeker bij de e-Soul er natuurlijk prima meer van kan maken zoals je aangeeft.

We willen komend weekend ook een proefrit inplannen, tot nu toe alleen de e-Niro gereden, en mijn idee is dan even langs huis rijden en onze koffers/weekendtassen erin proberen te krijgen zoals we voor een vakantie zouden doen. Dat geeft toch het beste idee.

Ondanks dat we in het e-Niro topic zitten, neig ik toch steeds meer naar de e-Soul. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
@MooDyBLueS
Ik heb (helaas/gelukkig) niet in de E-Niro gereden. Ik wilde de 4K subsidie en sowieso was een full options E-Soul behoorlijk goedkoper en veel sneller te leveren.
Maja het modelletje, voorkant mooi, binnenkant leuk/mooi, zijkant mwah, achterkant :r gelukkig zie ik die laatste vrij weinig ;) ik parkeer altijd achterwaarts ivm brandweer :)

[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 07-09-2020 08:15 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
MooDyBLueS schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:54:
[...]

Thanks! Dat idee van de kofferruimte had ik ook al, want op papier is die van de e-Soul slechts 315L en de e-Niro 451L. Nu had mijn vorige auto 378L, dat was een hatchback en dat ging nét al was dat een paar jaar geleden toen de kids ook nog wat kleiner waren. Daarom was mijn eerste reactie: 315L gaat het niet worden zonder dakkoffer.

Maar als ik dan de banana box test van Bjorn Nyland erbij pak dan krijgt de e-Niro er 8 in en de e-Soul 7, waarbij natuurlijk de dubbele bodem en hoedenplank eruit gehaald zijn, maar dat doe je toch op vakantie. Volgens mij meten ze bij de officiële meetmethode ook van de bovenste laadvloer tot aan hoedenplank, terwijl je zeker bij de e-Soul er natuurlijk prima meer van kan maken zoals je aangeeft.

We willen komend weekend ook een proefrit inplannen, tot nu toe alleen de e-Niro gereden, en mijn idee is dan even langs huis rijden en onze koffers/weekendtassen erin proberen te krijgen zoals we voor een vakantie zouden doen. Dat geeft toch het beste idee.

Ondanks dat we in het e-Niro topic zitten, neig ik toch steeds meer naar de e-Soul. :P
Nog aandachtspuntje in kader laadruimte wellicht.
Bij e-Niro is onder de motorkap voldoende ruimte voor een Frunk waar je de laadkabels in kwijt kunt. Zowel in dagelijks gebruik als op vakantie ideaal. Nooit vieze kabels in je achterbak en nooit kabels of bagage die in de weg liggen. Plus kabels bij de hand waar je ze nodig hebt; vooraan). En scheelt uiteraard laadruimte t.o.v. kabels achterin.
Vraag me af of dit bij de e-Soul ook mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartdeK
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-09 20:34
Nog aandachtspuntje in kader laadruimte wellicht.
Bij e-Niro is onder de motorkap voldoende ruimte voor een Frunk waar je de laadkabels in kwijt kunt. Zowel in dagelijks gebruik als op vakantie ideaal. Nooit vieze kabels in je achterbak en nooit kabels of bagage die in de weg liggen. Plus kabels bij de hand waar je ze nodig hebt; vooraan). En scheelt uiteraard laadruimte t.o.v. kabels achterin.
Vraag me af of dit bij de e-Soul ook mogelijk is.
Dt is bij een e-Soul ook mogelijk. Ik weet niet of ik een link mag plaatsen maar een bedrijf uit Oostenrijk biedt een frunk voor de e-Soul aan. Ik weet alleen niet of dit de garantie gaat beïnvloeden. Dat ga ik nog navragen bij de dealer. Als de garantie niet vervalt door een frunk te plaatsen dan ga ik er een bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1s564Y6PHh8VZ9fw7ljvWwr10sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ebkLlQ2WDWEUr4bRF9ep9kl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door BartdeK op 07-09-2020 08:26 . Reden: Foto toegevoegd ]

2020 e-Soul, 18" Kia Deajeon wielen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
BartdeK schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:23:
[...]

Dt is bij een e-Soul ook mogelijk. Ik weet niet of ik een link mag plaatsen maar een bedrijf uit Oostenrijk biedt een frunk voor de e-Soul aan. Ik weet alleen niet of dit de garantie gaat beïnvloeden. Dat ga ik nog navragen bij de dealer. Als de garantie niet vervalt door een frunk te plaatsen dan ga ik er een bestellen.
Ik ken het, maar waarom zou je een dure bak en tas willen kopen als je deze al in de auto hebt liggen?
Als je toch geld wilt uitgeven zou ik eerder voor de camwipe gaan. Ben er erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
vansnoll schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:28:
[...]

Die is alleen voor apple airplay correct me if I'm wrong
In mijn herinnering hadden ze twee versies, maar ik zie er nu maar één. Dan heb ik hem wellicht niet goed begrepen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:46

greatgonzo

schit-te-rend!

MooDyBLueS schreef op maandag 7 september 2020 @ 07:54:
[...]

Ik heb me wel eens laten vertellen dat deze nagenoeg identiek is als je inderdaad de bodems eruit haalt. Kia zelf meet/adverteert met ruimte laadvloer-hoedenplank, om de Niro als ruimtewagen te willen aanprijzen. Terwijl, zoals je ook bij die bananabox ziet, het nagenoeg gelijk is.

Voor mijn gevoel is de Soul zelfs ruimer qua zitplaatsen, omdat deze wat vierkanter is dan de afbuigende Niro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@eltron en @BartdeK ik heb van de week van Kia Brentfort op YouTube een video gekeken waarin ze de e-Niro en e-Soul naast elkaar zetten en daar leek de e-Soul nog iets meer ruimte te hebben. Begint hier:
YouTube: LIVE: 2020 Kia Niro EV vs. 2020 Kia Soul EV! Ask me your questions!

Elders las ik ook (dacht op Reddit) dat iemand een soort frunk gemaakt heeft en daarvoor dezelfde bevestigingspunten gebruikt die de nutteloze plastic 'motor'kap ook gebruikt. Op zich handig, maar ik zou zelf ook even bij de dealer checken als ik zoiets van plan was.

Edit: @BartdeK : let er wel even op, ik heb ook een tijdje het BMW i3 forum gevolgd, daar hebben mensen een vergelijkbare oplossing voor gemaakt, maar die is standaard niet waterdicht. In mijn optiek dus prima voor je voorraadje ruitensproeivloestof en een krabber/doekje voor je ramen bijv. maar wellicht minder handig voor je laadkabel, tenzij je er dus voor zorgt dat het netjes aansluit. op de motorkap.
greatgonzo schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:43:
[...]

Ik heb me wel eens laten vertellen dat deze nagenoeg identiek is als je inderdaad de bodems eruit haalt. Kia zelf meet/adverteert met ruimte laadvloer-hoedenplank, om de Niro als ruimtewagen te willen aanprijzen. Terwijl, zoals je ook bij die bananabox ziet, het nagenoeg gelijk is.

Voor mijn gevoel is de Soul zelfs ruimer qua zitplaatsen, omdat deze wat vierkanter is dan de afbuigende Niro.
Sterker nog: als ik de specs erbij pak, dan valt het gelijk op:
- e-Niro: beenruimte voor/achter: 1059 / 914 mm
- e-Soul: beenruimte voor/achter: 1044 / 927 mm

- e-Niro: hoofdruimte voor/achter: 1018 / 957 mm
- e-Soul: hoofdruimte voor/achter: 1013 / 988 mm

De e-Soul is inderdaad duidelijk wat ruimer ingesteld voor met name de achterpassagiers. Qua beenruimte lever je voor wel wat in, maar dat zou alleen een probleem moeten zijn wanneer je erg lang bent. Voor iemand van 200cm zou de e-Niro misschien net iets beter moeten zijn, ik ben zelf krap 180cm, ik pas zelfs prima in een Picanto, voorin dan. ;)

En je punt over nagenoeg gelijk als de bodems eruit gehaald worden geloof ik wel, het is echt een serieus diepe dubbele bodem. Mijn huidige auto heeft slechts een cm of 7-8, maar de e-Soul is echt wel 20cm op z'n minst volgens mij.

We gaan het zien, zoals gezegd heb ik de e-Niro al proefgereden en dat beviel erg goed. Vrijdag is de e-Soul aan de beurt en dan weten we hopelijk of we voor een tweedehands e-Niro MY19 gaan of een splinternieuwe e-Soul MY21 met subsidie en inruilbonus.

[ Voor 65% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-09-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MooDyBLueS schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:27:
@eltron en @BartdeK ik heb van de week van Kia Brentfort op YouTube een video gekeken waarin ze de e-Niro en e-Soul naast elkaar zetten en daar leek de e-Soul nog iets meer ruimte te hebben. Begint hier:
YouTube: LIVE: 2020 Kia Niro EV vs. 2020 Kia Soul EV! Ask me your questions!

Elders las ik ook (dacht op Reddit) dat iemand een soort frunk gemaakt heeft en daarvoor dezelfde bevestigingspunten gebruikt die de nutteloze plastic 'motor'kap ook gebruikt. Op zich handig, maar ik zou zelf ook even bij de dealer checken als ik zoiets van plan was.

Edit: @BartdeK : let er wel even op, ik heb ook een tijdje het BMW i3 forum gevolgd, daar hebben mensen een vergelijkbare oplossing voor gemaakt, maar die is standaard niet waterdicht. In mijn optiek dus prima voor je voorraadje ruitensproeivloestof en een krabber/doekje voor je ramen bijv. maar wellicht minder handig voor je laadkabel, tenzij je er dus voor zorgt dat het netjes aansluit. op de motorkap.

[...]

Sterker nog: als ik de specs erbij pak, dan valt het gelijk op:
- e-Niro: beenruimte voor/achter: 1059 / 914 mm
- e-Soul: beenruimte voor/achter: 1044 / 927 mm

- e-Niro: hoofdruimte voor/achter: 1018 / 957 mm
- e-Soul: hoofdruimte voor/achter: 1013 / 988 mm

De e-Soul is inderdaad duidelijk wat ruimer ingesteld voor met name de achterpassagiers. Qua beenruimte lever je voor wel wat in, maar dat zou alleen een probleem moeten zijn wanneer je erg lang bent. Voor iemand van 200cm zou de e-Niro misschien net iets beter moeten zijn, ik ben zelf krap 180cm, ik pas zelfs prima in een Picanto, voorin dan. ;)

En je punt over nagenoeg gelijk als de bodems eruit gehaald worden geloof ik wel, het is echt een serieus diepe dubbele bodem. Mijn huidige auto heeft slechts een cm of 7-8, maar de e-Soul is echt wel 20cm op z'n minst volgens mij.

We gaan het zien, zoals gezegd heb ik de e-Niro al proefgereden en dat beviel erg goed. Vrijdag is de e-Soul aan de beurt en dan weten we hopelijk of we voor een tweedehands e-Niro MY19 gaan of een splinternieuwe e-Soul MY21 met subsidie en inruilbonus.
lijkt idd nog meer ruimte voor Frunk bij e-Soul, maar vraag me af of deze wel een warmtepomp heeft.
Valt me daarnaast op dat de motorkap van de e-soul telescoopveren heeft, is dat standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@eltron De 64 kWh heeft altijd de warmtepomp, de 39 kWh heeft dat als optie bij DynamicLine en DynamicPlusLine (ExecutiveLine is voorbehouden aan de 64 kWh).

Alhoewel, de video is van Canada, dus het kan best dat ze daar een andere uitvoering hebben. Die telescoopveren dacht ik in een andere video ook al eens gezien te hebben dus ik denk het wel. Maar ik zal dat vrijdag even checken, kijk ik ook gelijk even of de ruimte onder de motorkap vergelijkbaar is. :)

Overigens zijn die telescoopveren ook ideaal als je een frunk erin maakt, dat zou een pluspuntje zijn t.o.v. de e-Niro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:53
petertenboer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:23:
Zojuist bij de dealer geweest ivm de hete aansluiting van de kabel. Hoofdmonteur was bekend met het probleem en liet mij zien dat een van de "ontvangende polen" in de kabel te strak staat. Ik heb nu van de dealer een leenkabel gekregen en er wordt een nieuwe voor mij besteld.

Wat mij betreft perfect opgelost en goed geholpen.
Nieuwe kabel gekregen nav bovenstaande.
Moet zeggen dat deze kabel met Kia Logo's in ieder geval soepeler is en makkelijker op te vouwen. Tevens voelen de beide aansluitingen wat compacter als de andere kabel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsIDPAEIidNJ_O3IIB8JCW4m68U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cj6adnr0nEoolGYM7qyEFTFM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:52
petertenboer schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:06:
[...]

Moet zeggen dat deze kabel met Kia Logo's in ieder geval soepeler is en makkelijker op te vouwen. Tevens voelen de beide aansluitingen wat compacter als de andere kabel.[Afbeelding]
Top! Zou je deze ook eens willen temperaturen na een laadsessie op 32A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:13
Waar(mee) treed die warmte dan precies op?
Ik heb een e-Niro MY20 en laadt eigenlijk altijd publiek op. 11 kWh dacht ik.
Het is mij nog niet opgevallen dat de kabel heet werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 08:14
MooDyBLueS schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:19:
@eltron De 64 kWh heeft altijd de warmtepomp, de 39 kWh heeft dat als optie bij DynamicLine en DynamicPlusLine (ExecutiveLine is voorbehouden aan de 64 kWh).

Alhoewel, de video is van Canada, dus het kan best dat ze daar een andere uitvoering hebben. Die telescoopveren dacht ik in een andere video ook al eens gezien te hebben dus ik denk het wel. Maar ik zal dat vrijdag even checken, kijk ik ook gelijk even of de ruimte onder de motorkap vergelijkbaar is. :)

Overigens zijn die telescoopveren ook ideaal als je een frunk erin maakt, dat zou een pluspuntje zijn t.o.v. de e-Niro.
Die kun je makkelijk vervangen: YouTube: Haubenlifter, Gasdruckfeder Kia e Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
WRT54G schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:09:
Waar(mee) treed die warmte dan precies op?
Ik heb een e-Niro MY20 en laadt eigenlijk altijd publiek op. 11 kWh dacht ik.
Het is mij nog niet opgevallen dat de kabel heet werd.
Als je met 1 fase op 32A laadt (met een 1fase kabel op een 22kW paal bijvoorbeeld) voor langere tijd en het contact in de stekker niet goed zit. Dat genereert dan warmte wat in uitzonderlijke gevallen voor problemen kan zorgen (vastgesmolten stekker).

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-09-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Wordt het niet waarom onder de frunk? Ik ben juist bang dat dit problemen geeft op ten duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan01984
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-11-2020
Weer een aantal e-Niro's een kenteken gekregen vandaag. Waaronder eindelijk die van mij. Aankomende vrijdag levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IUser schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:35:
[...]
Wordt het niet waarom onder de frunk? Ik ben juist bang dat dit problemen geeft op ten duur.
nee, geen warmteproblemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-09 20:01

passat_to_ev

Nice_car

stefan01984 schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:24:
Weer een aantal e-Niro's een kenteken gekregen vandaag. Waaronder eindelijk die van mij. Aankomende vrijdag levering.
Hoe weet jij dit? Ik zit ook met smart op de mijne te wachten, staat voor levering volgende week.

MW_ID7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Marcva schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:50:
[...]

Sinds de Michelin crossclimate 4-seizoenenband uitkwam altijd die band gebruikt. bestel ik bij nieuw-aankoop van een auto er bij (kost kleinigheid extra), dus ook bij de e-niro.
Nooit geen gewissel meer en geen garage vol met banden/wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[...]

[Afbeelding]
ik denk niet dat de LM blij zal zijn als ik de bescherming van de motor eraf haal. En om nu bij een probleem eerst de frunk eruit te halen en alles weer terug te schroeven .. wat haal je allemaal wel niet op je hals ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
de telegraaf schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:08:
[...]

Sinds de Michelin crossclimate 4-seizoenenband uitkwam altijd die band gebruikt. bestel ik bij nieuw-aankoop van een auto er bij (kost kleinigheid extra), dus ook bij de e-niro.
Nooit geen gewissel meer en geen garage vol met banden/wielen.
Daar zie ik het voordeel ook wel van, maar de prestaties van een all-seasonband blijven altijd achter bij een zomer-, of winterband onder de condities waar ze voor gemaakt zijn. Voor de Nederlandse kwakkelwinters is een winterband wellicht overkill, maar ik maak elke winter en tripje naar Zwitserland. Dan kom je wel serieuze winterse omstandigheden tegen en ben ik heel blij met wintersloffen :)

@Mabion die gasveren bieden ze (momenteel) alleen aan voor de Kona. Of zouden die ook op de e-Niro passen? Feitelijk moet je alleen weten welke universele gasveer je moet hebben en kun je ze gewoon bij elke automaterialenhandel kopen (lengte, gewicht / druk). Al moet ik zeggen dat € 34,= mij niet extreem voorkomt. Als de de € 19,= verzendkosten niet meerekent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

passat_to_ev schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:00:
[...]

Hoe weet jij dit? Ik zit ook met smart op de mijne te wachten, staat voor levering volgende week.
Soms krijg je het kenteken ;)
ik kreeg mijn kenteken voordat deze op naam stond. Kon ik mooi kijken op de site van de RDW wanneer deze op naam werd gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:26
zeroday schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:25:
[...]

ik denk niet dat de LM blij zal zijn als ik de bescherming van de motor eraf haal. En om nu bij een probleem eerst de frunk eruit te halen en alles weer terug te schroeven .. wat haal je allemaal wel niet op je hals ;)
Weghalen kan zonder gereedschap dus plaatsen ook hoop ik. Netjes voor en beurt en voor inleveren wisselen en de LM komt er nooit achter, en verder zie ik ook geen risico’s overigens.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
zeroday schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:25:
[...]

Drie minuten werk en een bult plezier. Als je de auto weer inlevert ziet de LM hooguit dat de kap erg mooi en schoon is. Niets te klagen zou ik zeggen.

Mijn garage doet er verder niets mee en zegt het zelfs logisch te vinden en heeft het al veel meer gezien geven ze aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
kdeboois schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:34:
[...]

Weghalen kan zonder gereedschap dus plaatsen ook hoop ik. Netjes voor en beurt en voor inleveren wisselen en de LM komt er nooit achter, en verder zie ik ook geen risico’s overigens.
Wellicht bij een ongeval...? Falende auto (garantie?) leidt tot ongeval (verzekeringswerk).
Maar dat is wel wat ver gezocht.

Andere situatie is pech onderweg. Ga je dan voor de bergwagen komt de frunk uitbouwen?

Een frunk zou geen probleem moeten zijn voor garantie, zolang eventuele schade geen gevolg is van de frunk. Ik gebruik daarom vooralsnog geen frunk, totdat ik ergens vanuit Kia lees/hoor dat het geen gevolgen heeft voor de garantie. Ik heb de extra bergruimte niet perse nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Denk dat je met name de kreukelzone voor een aangereden voetganger in gevaar brengt als de de ruimte tussen kap en motor helemaal dicht zou bouwen. Dus extra voorzichtig zijn en dan komt het wel goed ;)
Ik mis de ruimte ook totaal niet omdat ik alles onder de laadvloer plaats. Als je die standaard weghaalt om veel meer ruimte te krijgen dan heeft zo’n frunk wel meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
Marcva schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:25:
[...]

@Mabion die gasveren bieden ze (momenteel) alleen aan voor de Kona. Of zouden die ook op de e-Niro passen? Feitelijk moet je alleen weten welke universele gasveer je moet hebben en kun je ze gewoon bij elke automaterialenhandel kopen (lengte, gewicht / druk). Al moet ik zeggen dat € 34,= mij niet extreem voorkomt. Als de de € 19,= verzendkosten niet meerekent :+
Zoals in het filmpje te zien is, passen ze ook op de e-Niro. Of dit dezelfde zijn als die van de Kona weet ik niet. Maar vermoed dat je wel de juiste lengte moet hebben, gezien de bevestigingspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:40:
Denk dat je met name de kreukelzone voor een aangereden voetganger in gevaar brengt als de de ruimte tussen kap en motor helemaal dicht zou bouwen. Dus extra voorzichtig zijn en dan komt het wel goed ;)
Ik mis de ruimte ook totaal niet omdat ik alles onder de laadvloer plaats. Als je die standaard weghaalt om veel meer ruimte te krijgen dan heeft zo’n frunk wel meerwaarde.
En zelfs dat is relatief natuurlijk. Als je de laadkabel in een tasje doet BOVENOP je vakantiespullen in plaats van andersom is er niets aan de hand. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Bitaktus19 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:56:
[...]

En zelfs dat is relatief natuurlijk. Als je de laadkabel in een tasje doet BOVENOP je vakantiespullen in plaats van andersom is er niets aan de hand. :)
Bedoel dus standaard zonder de laadvloer en bakken eronder rijden, niet enkel met vakanties.
Dan heb je de laadkabel dan steeds ergens slingeren en dan biedt de frunk evt een mooi alternatief, zeker als je amper openbaar laadt en thuis een vaste kabel en die losse laadkabel dan toch amper in je handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

petertenboer schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:27:
[...]

Drie minuten werk en een bult plezier. Als je de auto weer inlevert ziet de LM hooguit dat de kap erg mooi en schoon is. Niets te klagen zou ik zeggen.

Mijn garage doet er verder niets mee en zegt het zelfs logisch te vinden en heeft het al veel meer gezien geven ze aan.
welke frunk gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:25:
[...]

Bedoel dus standaard zonder de laadvloer en bakken eronder rijden, niet enkel met vakanties.
Dan heb je de laadkabel dan steeds ergens slingeren en dan biedt de frunk evt een mooi alternatief, zeker als je amper openbaar laadt en thuis een vaste kabel en die losse laadkabel dan toch amper in je handen hebt.
Precies dat. Ik heb eens nagedacht wanneer ik hem (de type2 kabel) voor het laatst heb gebruikt. Dat is dus minstens 6 maanden geleden. Maar in de frunk wel altijd bij de hand zonder dat ik er verder last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:25:
[...]

Ik snap hem :). Heb je die extra ruimte zo vaak nodig?

Persoonlijk vind ik de hogere laadvloer voor dagelijks gebruik wel handig. Ik heb op de lage doe-het-zelf vloer weer de piepschuimbak gelegd met de kabels en daarboven weer de originele laadvloer. Opgelost. Nu alleen nog een paar knappe hoekstukken maken om de gaten te vullen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
Ik heb niet al te moeilijk gedaan en geen geld uitgegeven, maar gebruik gemaakt van de bak uit de kofferbak. In bijgevoegde KONA video werd ik vorig jaar op dit idee gebracht. Ondertussen rijden er naar mijn weten ook behoorlijk wat "tweeakters" zo rond.

https://www.youtube.com/watch?v=5kurEcjkVBk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik ga dat zo toch ook es even passen met de bak uit de e-Soul. Die ziet er vergelijkbaar uit als die in de Kona. Het idee om hem er zo los op te zetten staat me alleen niet helemaal aan, maar ik ga eens wat rommelen.

Is het overigens geen idee om dit topic te hernoemen naar een Het grote Kia e-Niro en s-Soul topic? De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen denk ik, dus om nou een los topic te openen voor de Soul...

[ Voor 32% gewijzigd door --MeAngry-- op 08-09-2020 17:17 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wienen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 10:42
conbla schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:35:
[...]

Even een update:

Zojuist de halogeen lampen vervangen door 4k lumen LED en werkt prima. Heb de vrouw even als tegenligger in de auto gezet en geen verblinding (niet meer als bij andere LED auto's i.i.g.). Lichtstraal is beter dan bij de halogeen lampen & ziet er imo ook beter uit.
Kostte me 60 eur, vervangen zelf is 10 min werk.
Waar heb je deze gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 18:34
Dat zijn deze:
https://www.autoledplaza....dimlicht-set-4000LM-6500K

Bootsen het licht van een halogeen lamp na, waardoor er geen problemen zijn met verblinding o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 21:04
Mooie kortingen als je in België woont.

https://www.samensterker.be/groepsacties/kia-e-niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:39
conbla schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:21:
[...]

Dat zijn deze:
https://www.autoledplaza....dimlicht-set-4000LM-6500K

Bootsen het licht van een halogeen lamp na, waardoor er geen problemen zijn met verblinding o.i.d.
Let wel goed op. Deze lampen hebben geen e-keur en mogen niet op de openbare weg worden gebruikt. Staat ook duidelijk op de site vermeld. Zal ook leiden tot APK afkeur trouwens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wienen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 10:42
BGFG schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:42:
[...]

Let wel goed op. Deze lampen hebben geen e-keur en mogen niet op de openbare weg worden gebruikt. Staat ook duidelijk op de site vermeld. Zal ook leiden tot APK afkeur trouwens...
Thanks! Zo ver had ik nog niet door gescrolled 8)

Al is de lease alweer verlopen tegen de tijd dat hij een APK keuring krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:39
Wienen schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:22:
[...]

Thanks! Zo ver had ik nog niet door gescrolled 8)

Al is de lease alweer verlopen tegen de tijd dat hij een APK keuring krijgt.
Een alerte agent helpt ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-09 18:34
BGFG schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:42:
[...]

Dat had ik niet eens gezien.
Moet wel zeggen dat de originele LED lampen van mijn 2017 Megane best verblindend waren en daar zijn deze niet mee te vergelijken.
Ik durf het wel aan, plaats de halogeen lampen wel terug bij een beurt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Welke mod kan een deel 2 topic aanmaken? We zijn al door de 100 pagina's heen. Het is bijna niet meer te doen om iets terug te lezen. (@CyBeRSPiN @Khayma @Trackerfire ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:26
Vaevictis_ schreef op woensdag 9 september 2020 @ 08:29:
Welke mod kan een deel 2 topic aanmaken? We zijn al door de 100 pagina's heen. Het is bijna niet meer te doen om iets terug te lezen. (@CyBeRSPiN @Khayma @Trackerfire ).
je kunt toch zoeken? misschien ook wel handig dat je alles in één topic terug kan lezen/zoeken.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Pople schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:52:
[...]

je kunt toch zoeken? misschien ook wel handig dat je alles in één topic terug kan lezen/zoeken.?
Ja dat is ook mijn gedachte. Nu kun je nog makkelijk op “trekhaak” zoeken in 1 topic. Bij een nieuw deel zit je met meerdere topics.
En @Vaevictis_ als je dit topic bookmarked en je dan op het icon links van het topic in de bookmarklijst klikt dan ga je vanzelf naar de eerste ongelezen reactie.
Met een nieuw topic zit je ook al snel te scrollen en lost jouw probleem alleen voor de eerste paar weken op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:49
Ik heb de pasvorm kofferbak mat (antislip) binnen gehad. Erg fijn om alles en op zijn plek te houden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWitVCH5M2RdwjCUnoRl6S73v1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkGmLN8OwZJtrAQLQdLhly38.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
relex28 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:09:
Ik heb de pasvorm kofferbak mat (antislip) binnen gehad. Erg fijn om alles en op zijn plek te houden!

[Afbeelding]
Ja eens, deze zit bij het protection pack. Je hebt nog geen frunk gemaakt zie ik, bij mij steekt de flap aan de rechterkant omhoog. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
Vaevictis_ schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:51:
[...]

Ja eens, deze zit bij het protection pack. Je hebt nog geen frunk gemaakt zie ik, bij mij steekt de flap aan de rechterkant omhoog. >:)
Heb deze mat ook. Frunk is noodzakelijk omdat de mat enorm de toegang tot de onderliggende bakken belemmert. Er zit zo'n mooie knik in de bodem waar je niks meer aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:49
Marcva schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:45:
[...]

Heb deze mat ook. Frunk is noodzakelijk omdat de mat enorm de toegang tot de onderliggende bakken belemmert. Er zit zo'n mooie knik in de bodem waar je niks meer aan hebt.
Ja dat ook maar zelfs zonder de mat is het een gevecht om de laadkabel netjes in die bak te krijgen... ik snap niet dat ze dat middelde deel erin gedaan hebben maar goed even kijken hoe het bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
relex28 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:59:
[...]

Ja dat ook maar zelfs zonder de mat is het een gevecht om de laadkabel netjes in die bak te krijgen... ik snap niet dat ze dat middelde deel erin gedaan hebben maar goed even kijken hoe het bevalt
Als je thuis een vaste kabel hebt en verder DC laadt is het niet zo'n punt natuurlijk. Maar onhandig is het wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• petertenboer
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:09:
[...]

Top! Zou je deze ook eens willen temperaturen na een laadsessie op 32A?
Vandaag opgeladen aan 32A paal en maximale temperatuur 24,1 graden.

Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
petertenboer schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:05:
[...]

Vandaag opgeladen aan 32A paal en maximale temperatuur 24,1 graden.

Problem solved.
Dank voor het testen. Zal het bij de volgende beurt ook aan mijn dealer doorgeven.
Die van mij heeft wel ook een Kia logo erop, maar wordt dus ook meer dan comfortabel heet bij lang laden op 32A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:34
relex28 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:59:
[...]

Ik heb zelfs al gedacht om dat middenstuk er uit te snijden.
Wij laden bijna iedere dag publiek. Best irritant om de kabel terug te stoppen.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
petertenboer schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:06:
[...]

Moet zeggen dat deze kabel met Kia Logo's in ieder geval soepeler is en makkelijker op te vouwen. Tevens voelen de beide aansluitingen wat compacter als de andere kabel.[Afbeelding]
Hoe zag je oude kabel eruit dan? Mijn MY19 kabel heeft ook Kia logo erop staan. Die is wel behoorlijk stug, veel stugger dan de kabel van Tesla bijvoorbeeld, terwijl er maar 1 fase bedraad is. Ik zou verwachten dat een 1 fase kabel veel dunner/soepeler is dan een 3 fase kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Z___Z schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:27:
[...]
Hoe zag je oude kabel eruit dan? Mijn MY19 kabel heeft ook Kia logo erop staan. Die is wel behoorlijk stug, veel stugger dan de kabel van Tesla bijvoorbeeld, terwijl er maar 1 fase bedraad is. Ik zou verwachten dat een 1 fase kabel veel dunner/soepeler is dan een 3 fase kabel.
ik kan niet vergelijken met de Tesla kabel, maar desondanks vind ik de kabel van mijn MY niet erg stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
CyBeRSPiN schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:27:
[...]

Als je met 1 fase op 32A laadt (met een 1fase kabel op een 22kW paal bijvoorbeeld) voor langere tijd en het contact in de stekker niet goed zit. Dat genereert dan warmte wat in uitzonderlijke gevallen voor problemen kan zorgen (vastgesmolten stekker).
Toch nog ff een vraag mbt dit voorval.
1 fase op 32A waar laadt je dat?
Ik laad eigenlijk altijd publiekelijk. Heb zelf geen paal thuis (nodig).
Geldt het daar ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 16-09 20:16
WRT54G schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:50:
[...]

Toch nog ff een vraag mbt dit voorval.
1 fase op 32A waar laadt je dat?
Ik laad eigenlijk altijd publiekelijk. Heb zelf geen paal thuis (nodig).
Geldt het daar ook?
Dat laad je op een 22kW paal waar je als enige ev op laad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
wortelsoft schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:53:
[...]

Dat laad je op een 22kW paal waar je als enige ev op laad.
En met een MY19 of met een MY20 met een 1-fase kabel.
Standaard laadt de MY20 met max 3x16A als er 3 fasen beschikbaar zijn in paal en in de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ik heb een MY20 model. Betekent dit automatisch dat ik "de goede" kabel heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 16-09 20:16
Mijn My19 geleverd eind juli had ook een goede kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
WRT54G schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:12:
Ik heb een MY20 model. Betekent dit automatisch dat ik "de goede" kabel heb?
Ga daar maar vanuit. De kans dat dit met een MY20 speelt is sowieso gering.
Je weet dat je een issue hebt als de stekker van de kabel heet wordt tijdens het laden, kom je snel genoeg achter als je de stekker wilt uitpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ok, thanks voor de antwoorden! Weer een stukje geruster. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delius
  • Laatst online: 12-01 20:50
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:32:
[...]

Ga daar maar vanuit. De kans dat dit met een MY20 speelt is sowieso gering.
Je weet dat je een issue hebt als de stekker van de kabel heet wordt tijdens het laden, kom je snel genoeg achter als je de stekker wilt uitpluggen.
Gisteren bij de dealer een kabelswap gedaan. Nu geen hete kabel meer. Mijn Niro is van de batch Augustus 2019.
De nieuwe kabel lijkt soepeler en raakt niet zo snel in de knoop.

[ Voor 6% gewijzigd door delius op 09-09-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:33
Marcva schreef op woensdag 9 september 2020 @ 12:45:
[...]

Deze mat krijg ik ook als onderdeel van de protection pack. Ik vreesde al dat de toegang tot de bakken belemmerd word, kom je er überhaupt wel bij? Anders kan ik hem er altijd nog uithalen als het niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
Vaevictis_ schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:51:
[...]

Er zit een knip/snijrand op, waarmee je die rechterflap kan verwijderen. Is wel permanent natuurlijk :)

Ik heb hem ook bij het protection pack erbij gehad, maar heb de vloer niet verlaagd. De 'extra moeite' om de kabel te pakken/op te bergen vind ik minimaal. En niet vaak nodig, wegens een vaste kabel thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
deltaquad schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:07:
[...]

Deze mat krijg ik ook als onderdeel van de protection pack. Ik vreesde al dat de toegang tot de bakken belemmerd word, kom je er überhaupt wel bij? Anders kan ik hem er altijd nog uithalen als het niet bevalt.
Je komt er wel bij, maar makkelijk is anders. Het achterste deel van de bodem blijft niet open staan. Je hebt dan eigenlijk maar één hand over om spullen te pakken / op te bergen.
Dus gewoon zorgen dat je er niet onder hoeft te zijn: kabels voorin.
Voor de vakantie trek ik sowieso alles eruit. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik is de mat prima, mits geen kabels eronder.

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 09-09-2020 15:19 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 22:11
Mijn e-Niro (MY20, ExecutiveLine, Gravity Blue) staat inmiddels bij de lokale dealer. *O*

Sneller dan de initiële verwachte levering in oktober / november. Moet helaas nog wachten tot 22 september, in verband met mijn huidige leasecontract.

04-03-2020 besteld
09-09-2020 bij dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Z___Z schreef op woensdag 9 september 2020 @ 13:27:
[...]

Kan ik mij niet niet meer herinneren.
Was gewoon dikker qua kabel en veel stugger zoals ik aan gaf.
Deze nieuwe kabel is ook veel lichter en zoals gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Tackleberry schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:15:
[...] Sneller dan de initiële verwachte levering in oktober / november. Moet helaas nog wachten tot 22 september, in verband met mijn huidige leasecontract.

04-03-2020 besteld
09-09-2020 bij dealer
Mooi man.
Of Kia kan inmiddels beter aan de vraag voldoen, of er is veel geannuleerd ivm Covid19. Of allebei ;)
Ik heb vanaf april 2019 13 maanden moeten wachten. Het halfjaar van jou is nog te lang, maar een hele verbetering. Een maand of 3 zou de max moeten zijn m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:33
Marcva schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:19:
[...]

Je komt er wel bij, maar makkelijk is anders. Het achterste deel van de bodem blijft niet open staan. Je hebt dan eigenlijk maar één hand over om spullen te pakken / op te bergen.
Dus gewoon zorgen dat je er niet onder hoeft te zijn: kabels voorin.
Voor de vakantie trek ik sowieso alles eruit. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik is de mat prima, mits geen kabels eronder.
Dus een bak uit de kofferbak halen en voorin in de motorkap stoppen? We gaan het zien zodra mijn e-niro binnen is >:)

[ Voor 0% gewijzigd door deltaquad op 09-09-2020 17:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Heeft iemand sceduled charging al aan de praat gekregen? Als ik hem instel om half 8 vol te zijn en plug hem in begint ie meteen te laden ondanks dat ie bijna vol is.. Via de auto zelf als in de app krijg ik het niet voor elkaar. My20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
Bitaktus19 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:49:
Kenteken heb ik (gevoelsmatig) betere lampjes voor gekocht (want buiten):
T10 https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.603c4c4drEsaVu
Deze vandaag binnen gehad, vanavond maar eens kijken of het wat is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOet0AmxQPl9yQysp0YmholjdjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeOEpyXpzmy2haGJWQufu0zR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
z0rk0l schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:10:
Heeft iemand sceduled charging al aan de praat gekregen? Als ik hem instel om half 8 vol te zijn en plug hem in begint ie meteen te laden ondanks dat ie bijna vol is.. Via de auto zelf als in de app krijg ik het niet voor elkaar. My20
Ik heb precies hetzelfde probleem.
Laad jij bij een openbare paal of thuis?
Ik laad alleen maar openbaar dus wellicht heeft het hier nog mee te maken..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
WRT54G schreef op woensdag 9 september 2020 @ 19:26:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Laad jij bij een openbare paal of thuis?
Ik laad alleen maar openbaar dus wellicht heeft het hier nog mee te maken..?
Bij mij werkt het wel. Zowel scheduled charging als volgende vertrek moet aan staan. Okay hij rekent apart, maar het laden start later. Ik heb overigens bij het laden de daluren op prefered staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mabion
Mabion schreef op woensdag 9 september 2020 @ 18:10:
[...]

Deze vandaag binnen gehad, vanavond maar eens kijken of het wat is:
[Afbeelding]
Resultaat (op foto komt het verschil minder goed over):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcSr2StgncWXig_mzIInjpjHchk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJWPbvOKR0u0lfi6Xk5YQDtu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Steeck03 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:16:
[...]

Bij mij werkt het wel. Zowel scheduled charging als volgende vertrek moet aan staan. Okay hij rekent apart, maar het laden start later. Ik heb overigens bij het laden de daluren op prefered staan.
Kan je eens een screenshot sturen hoe het er bij jou uit ziet?

Ik dacht begrepen te hebben dat als ik instel dat ik de volgende dag om 7 uur weg wil, dat de auto zelf berekent hoe lang ie moet laden. Als hij dan bv 4 uur nodig heeft tot aan 100% (of ander percentage wat ingesteld staat) dat ie dan om 3 uur begint met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
Mabion schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:27:
[...]

Resultaat (op foto komt het verschil minder goed over):
[Afbeelding]
Kreeg overigens een interessante opmerking: hoeveel range heb je nu extra door deze LEDs te installeren?

Had voor de gein een berekening gemaakt, maar klopt het ook?

- standaard verlichting is 5 Watt
- nieuwe verlichting is 1 Watt
- Bij een verbruik van 16kWh/100km
- Wat 160Wh/km = 0,16Wh/m
- Is 6,25m/Wh
- dus 2x 4 Watt minder verbruik is: 8 x 6,25 = 50m extra range

Of maak ik een rekenfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@WRT54G bij MY19 begint ie meteen te laden bij start van de ingestelde daluren, ook al heeft ie maar een uurtje nodig om te laden. Als ie langer moet laden om bij de ingestelde vertrektijd vol te zijn dan begint ie al eerder. Tenzij je instelt dat je enkel tijdens daluren wil laden ipv prioriteit geven aan daluren.
Ik vraag me af of de MY20 anders werkt qua algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mabion schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:26:
[...]

Kreeg overigens een interessante opmerking: hoeveel range heb je nu extra door deze LEDs te installeren?

Had voor de gein een berekening gemaakt, maar klopt het ook?

- standaard verlichting is 5 Watt
- nieuwe verlichting is 1 Watt
- Bij een verbruik van 16kWh/100km
- Wat 160Wh/km = 0,16Wh/m
- Is 6,25m/Wh
- dus 2x 4 Watt minder verbruik is: 8 x 6,25 = 50m extra range

Of maak ik een rekenfout?
ik denk dat je nu een soort range per uur effect hebt, uitgaande van een snelheid van 100km/h
oftewel als je dit ca. 4u vol houdt (4x16kWh=64kWh) dan zou je mi uitkomen op 4x50m= 200m extra range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
eltron schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:56:
[...]

ik denk dat je nu een soort range per uur effect hebt, uitgaande van een snelheid van 100km/h
oftewel als je dit ca. 4u vol houdt (4x16kWh=64kWh) dan zou je mi uitkomen op 4x50m= 200m extra range
Ja precies, dat komt dus overeen met mijn berekening, alleen anders benaderd. Dus die 50m winst is per 100km (bij een verbruik van 16kWh/100km). Dus als je dat naar 1 acculading trekt 64/16 = 4, dus 50m x 4 = 200m extra per acculading.

[ Voor 10% gewijzigd door Mabion op 09-09-2020 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:21
Dus (200/400.000)*100%= 0,05%
Of een half promille.

Over een volledige levencyclus van de auto met bv 500.000km is dan daarmee 250km gewonnen?

• WRT54G
CyBeRSPiN schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:26:
@WRT54G bij MY19 begint ie meteen te laden bij start van de ingestelde daluren, ook al heeft ie maar een uurtje nodig om te laden. Als ie langer moet laden om bij de ingestelde vertrektijd vol te zijn dan begint ie al eerder. Tenzij je instelt dat je enkel tijdens daluren wil laden ipv prioriteit geven aan daluren.
Ik vraag me af of de MY20 anders werkt qua algoritme.
Dus in mijn voorbeeld (om 7 uur weg rijden en 4 uur nodig hebben om te laden tot 100%) zou ik hem dan zo kunnen instellen: daluren van 6 tot 7 (b.v.) en alleen prio geven aan de daluren. Als ik hem dan 's avonds om 10 uur aansluit op de lader zou het goed moeten gaan en niet direct moeten gaan laden.
Immers de daluren waar hij prio aangeeft zijn tussen 6 en 7, echter heeft ie wel langer nodig dus zal ie eerder beginnen dan de daluren, rond 4 uur.

Is dit correct of zit ik er helemaal naast nu?

• Bitaktus19
WRT54G schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:24:
[...]

Dus in mijn voorbeeld (om 7 uur weg rijden en 4 uur nodig hebben om te laden tot 100%) zou ik hem dan zo kunnen instellen: daluren van 6 tot 7 (b.v.) en alleen prio geven aan de daluren. Als ik hem dan 's avonds om 10 uur aansluit op de lader zou het goed moeten gaan en niet direct moeten gaan laden.
Immers de daluren waar hij prio aangeeft zijn tussen 6 en 7, echter heeft ie wel langer nodig dus zal ie eerder beginnen dan de daluren, rond 4 uur.

Is dit correct of zit ik er helemaal naast nu?
Theoretisch juist... mijn Kia luistert er in elk geval niet naar. 8)7

• WRT54G
Ik ga morgen eens proberen iig. Hoef nu nog niet te laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bitaktus19

• eltron
Leuk die vergelijking op aantal geladen km per uur, waarbij Kona en e-Niro beter scoren dan ID3 en Aiways u5

Pagina: 1 ... 113 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.