@
CyBeRSPiN Dank je wel, de handleiding zal ik daar even vandaag plukken maar jij en eltron hebben mijn vraag ook gelijk beantwoord.
@
eltron Nee het gaat om privé aanschaf. Nieuwe auto's onder de 45k (incl. opties) krijgen 4k subsidie en tweedehands 2k. Alleen de e-Niro valt daar buiten, althans sowieso de ExecutiveLine waar ik naar kijk. Is jammer, maar niet heel erg per se. Ik zal daar de auto niet voor laten staan zeg maar. Er zijn een aantal voor zo'n 38-40k te koop, enkele bij particulier en enkele bij Bovag garages, en daarmee dus gelijk aan een nieuwe e-Soul MY21.
Baal er wel van dat Kia er niet net iets meer aan heeft gedaan om de two-tone lak binnen de 45k te laten vallen. Als je een e-Soul MY21 configureert met metallic lak dan kom je precies op 44.990 uit. De two-tone lak is altijd nog eens een paar honderd erbij en door het dan ineens ontbreken van de subsidie kan je dus zeggen dat die two-tone lak je dik 4k kost onder de streep, dat is het niet waard.
Hoe dan ook, een jong gebruikte MY19 e-Niro (uit 2019) met 20.000-30.000km op de teller is ook helemaal niet erg, al vind ik de e-Soul wel mooier en is het aantrekkelijk om een zeer gelijkwaardige auto nieuw voor hetzelfde geld te kopen. Maar ja, met een gezin met 2 kinderen en vakantieplannen met de EV verwacht ik met de e-Niro prima zonder dakkoffer af te kunnen en het lijkt mij sterk wanneer dat ook met de e-Soul gaat lukken. En ik begreep dat een dakkoffer zo'n 15-20% bereik afsnoept, dus als we even van 400 km uitgaan normaal (zomer, snelweg) dan blijft er nog maar 320-340 km over en dat is wel significant. De e-Niro zal ook wel wat meer verbruiken als die volgestopt zit, maar dat is puur gewicht.