Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
eltron schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:16:
[...]

op 20kWh rijd ik ongeveer 150km.
en met granny op 12A kan ik in 12u 33kWh laden en dat is voor mij ca. 240km.
plus op bestemming staat de auto aantal uren per dag stil en kan dan veelal met 3,7 of 7,4kW laden.
batterij loopt steeds verder vol ;) en hoeft vaak helemaal niet aan de lader.
En ben optimist, dat klopt ;)
Ik heb ook van tevoren alles fijn in orde laten maken (rode 400V aansluiting met aparte groep, aansluiting in garage én buitenparkeerplaats, portable 3f lader bij Ali) maar zou het zeker niet weer doen. Tenzij je echt élke dag volle bak de baan op moet (vertegenwoordiger ed) laadt de granny voldoende snel bij.
Het verschil tussen 16A en de 12A van de granny is bij een 1faselader niet significant genoeg (voor mij) om de extra kosten de rechtvaardigen, en in geval van nood kun je ook even langs een snellader. Voor de €1000,- die me alles ongeveer gekost heeft (had extra kabel al laten trekken bij eerdere aanleg buitenunit wp, en er zijn er nog véél duurder!) had ik menig snellaadsessie kunnen bekostigen.

Daarbij, je kunt het altijd even proberen, het geld uitgeven kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44
@de telegraaf ja, daar trapt elke beginnende EV rijder in volgens mij, denken dat je perse elke dag op volle kracht moet kunnen laden, en dan alles in het werk zetten om het aangelegd te hebben voordat je de EV hebt. De praktijk blijkt dan toch echt anders voor degenen die geen rondreizende vertegenwoordiger zijn.. :)
Maar ehh, een lader van AliExpress? Is dat wel veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:21:
@de telegraaf ja, daar trapt elke beginnende EV rijder in volgens mij, denken dat je perse elke dag op volle kracht moet kunnen laden, en dan alles in het werk zetten om het aangelegd te hebben voordat je de EV hebt. De praktijk blijkt dan toch echt anders voor degenen die geen rondreizende vertegenwoordiger zijn.. :)
Maar ehh, een lader van AliExpress? Is dat wel veilig?
Ik heb deze:
https://dutch.alibaba.com...eiletai6.4.514413a8Xx87IZ
Lijkt prima ding, wordt niet warm oid.
Goedkoop (je moet wel iets van 100€ aan invoerrechten voldoen aan de meneer van UPS die 'm komt brengen), display waarin je van alles kunt aflezen, spatwaterdicht en handig verplaatsbaar door de rode 400V stekker.
Maar goed, zoals gezegd had ik 'm eigenlijk niet nodig. En wat je niet nodig hebt is altijd te duur.

[ Voor 4% gewijzigd door de telegraaf op 01-09-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:33
Duidelijk : te duur voor wat je krijgt. De actieradius wordt bij alle merken een dingetje.
Overigens heb je bij de kona wel meer bagage ruimte als je de bagage vloer laat zakken ( 1 schuim inzet eruit ) of alles er uit haalt (die 3 schuim inzetten). Anders wordt het de KIA maar dat model moet je wel aanspreken.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06 11:41
Een vraag: Stoelgeheugen en de spiegels gaan netjes samen (mits je het knopje van de spiegels op L of R hebt staan). Nu is mijn vraag kan dit ook gekoppeld worden per sleutel welke stand gebruikt moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:41
de telegraaf schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:30:
[...]

Ik heb deze:
Goedkoop (je moet wel iets van 100€ aan invoerrechten voldoen aan de meneer van UPS die 'm komt brengen), display waarin je van alles kunt aflezen, spatwaterdicht en handig verplaatsbaar door de rode 400V stekker.
Maar goed, zoals gezegd had ik 'm eigenlijk niet nodig. En wat je niet nodig hebt is altijd te duur.
Het verschil met de bijgeleverde granny lader is dat deze 16A aan kan. Dat is nog gevaarlijker dan de granny lader. Een WCD is niet bedoeld voor langdurige belasting van 16A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:23
Vaevictis_ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:44:
[...]
Het verschil met de bijgeleverde granny lader is dat deze 16A aan kan. Dat is nog gevaarlijker dan de granny lader. Een WCD is niet bedoeld voor langdurige belasting van 16A.
Maar voor industriële CEE contactdoos (zoals in dit geval) ligt dat anders.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-05 23:12
eltron schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:16:
[...]

op 20kWh rijd ik ongeveer 150km.
en met granny op 12A kan ik in 12u 33kWh laden en dat is voor mij ca. 240km.
plus op bestemming staat de auto aantal uren per dag stil en kan dan veelal met 3,7 of 7,4kW laden.
batterij loopt steeds verder vol ;) en hoeft vaak helemaal niet aan de lader.
En ben optimist, dat klopt ;)
Die lader op je werk had je er niet bijgezet, dat scheelt. Die 33kW is overigens niet wat je bij laad. Reken op ca 10% verlies, dus ca 30kW. Dan plus nog eens 25-30 op je werk is natuurlijk bijna een volledige lading en aangezien je hem, net als ik, vast niet helemaal leeg wilt rijden kom je zo inderdaad erg ver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-06 16:32
[...]

Ik heb deze:
Waarom zou je dat doen?
Met de sterk wisselende kwaliteit van Chinese elektronica van dat soort websites zou ik dat risico niet willen nemen. Niet voor jezelf, niet voor je gezin, niet voor je buren..
Dan nog eventueel gezeur met je verzekeringsmaatschappij (huis/auto) als er iets mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
[...]

Ik heb deze:
Iets vergelijkbaars kost hier nog geen 400 euro.Dat vind ik geen heel groot verschil. Daar zou ik geen risico voor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb gewoon een Tesla Wall Connector aan de muur hangen. Nieuw in doos €300 op marktplaats. €100 voor een goede kabel er naar toe (10 meter), een extra groep a €20 (Hager 16B) en klaar. 🤷‍♂️

Met klemmetjes en alles was ik voor €500 klaar.

Super handig, 7,5 meter kabel, kan overal op m'n oprit parkeren en simpelweg inpluggen, geen gedoe met deuren openen en kabels slepen, gewoon ding pakken, inpluggen en vergeten.

Zelf heb ik 'm op een 20A alamat aangesloten achter mijn 35A hoofdzekering, en laad ik nu dus voor ~€500 op ~4.5kW.

[ Voor 37% gewijzigd door _eLMo_ op 01-09-2020 13:16 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@_eLMo_ je mist een DC lekstroombeveiliging (aardlek Type B )?

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-09-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:53:
@_eLMo_ je mist een DC lekstroombeveiliging (aardlek Type B )?
Als je goed leest zie je dat ik 1-fase aansluit, en dan is dit niet verplicht :9

Als je naar 3-fase wil is het wel verplicht (ookal doet een groot gedeelte van de installateurs dit niet, en zolang er geen Renault Zoë met problemen laad is er ook weinig aan de hand (een van de weinige auto's zonder galvanische scheiding tussen laadcircuit en accu)).

[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 01-09-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@_eLMo_ daar verschillen de meningen over. Ik zat eerst in jouw kamp, maar inmiddels wel overtuigd geraakt dat Type B (Of ingebouwde DC lekstroombeveiliging) hoe dan ook verplicht is voor een EV laadpunt omdat er in de NEN geen onderscheid wordt gemaakt tussen 1-fase of 3-fase laadpunten.
Anyway, laten we die discussie vooral niet hier herhalen :P de liefhebber kan in het thuisladen topic terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

de telegraaf schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:49:
[...]

Ik heb ook van tevoren alles fijn in orde laten maken (rode 400V aansluiting met aparte groep, aansluiting in garage én buitenparkeerplaats, portable 3f lader bij Ali) maar zou het zeker niet weer doen. Tenzij je echt élke dag volle bak de baan op moet (vertegenwoordiger ed) laadt de granny voldoende snel bij.
Het verschil tussen 16A en de 12A van de granny is bij een 1faselader niet significant genoeg (voor mij) om de extra kosten de rechtvaardigen, en in geval van nood kun je ook even langs een snellader. Voor de €1000,- die me alles ongeveer gekost heeft (had extra kabel al laten trekken bij eerdere aanleg buitenunit wp, en er zijn er nog véél duurder!) had ik menig snellaadsessie kunnen bekostigen.

Daarbij, je kunt het altijd even proberen, het geld uitgeven kan altijd nog.
Interessante gedachte en eerlijk gezegd heb ik het wel overwogen om alleen mijn 220v aansluiting te houden. Ik rij nu een Outlander PHEV met buiten stopcontact en die is altijd daarmee opgeladen (als enige in nederland als ik dat zo lees).

Maar de Kia is natuurlijk andere koek, in de zin van veel langdurigere laadperiodes. Dan is dat stopcontact niet voldoende en mijn meterkast is niet klaar voor 3 fase, dus daar heb ik sowieso aanpassingen nodig.
Wel interessant om die portable laders eens nader te bekijken. Mijn partner vindt zo'n laadpaal al helemaal niks, dus wat dat betreft ook een optie.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

greatgonzo

schit-te-rend!

Komen alle KIA's in NL via de haven van Rotterdam, of ook via Zeebrugge?
Er komt overmorgen een boot.. hoop stiekem dat mijn E-soul erop staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Greyfox schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:22:
[...]

Interessante gedachte en eerlijk gezegd heb ik het wel overwogen om alleen mijn 220v aansluiting te houden. Ik rij nu een Outlander PHEV met buiten stopcontact en die is altijd daarmee opgeladen (als enige in nederland als ik dat zo lees).

Maar de Kia is natuurlijk andere koek, in de zin van veel langdurigere laadperiodes. Dan is dat stopcontact niet voldoende en mijn meterkast is niet klaar voor 3 fase, dus daar heb ik sowieso aanpassingen nodig.
Wel interessant om die portable laders eens nader te bekijken. Mijn partner vindt zo'n laadpaal al helemaal niks, dus wat dat betreft ook een optie.
Afhankelijk van je andere verbruikers en hoeveel kilometers je rijd kun je je Kia prima laden met een 1 fase groepenkast. Ik rijd 37.500km / jaar en laad op een 1x 35A hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentjie77
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-02-2021
Net gebeld door de KIA dealer dat de E-Niro voor een terugroep actie moet ivm de laadkabel waar iets omheen moet? Weet iemand er iets vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

groentjie77 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:30:
Net gebeld door de KIA dealer dat de E-Niro voor een terugroep actie moet ivm de laadkabel waar iets omheen moet? Weet iemand er iets vanaf?
ja, aantal mensen hebben bij de reguliere onderhoudsbeurt een rubberen "jasje" voor de granny charger gekregen..

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentjie77
Ik heb nu sinds mei 2019 de E-Niro, zo'n 56.000KM gereden. Het bevalt prima, het rijden. Geen klagen over. Ik zit niet hele dagen op de weg dus het laden gaat prima. Wat ik me afvraag is de ontwikkelingen rondom laden. We gaan meestal niet met de auto op vakantie dus dat was ook een reden om een elektrische en relatief kleine auto te nemen met 3 kids. Vorig jaar, was al gepland en geruild met een collega voor een 5008. In Frankrijk en Spanje zag je wel Tesla's maar andere EV's niet. Hoe ziet de toekomst eruit? Van Tesla weten we dat het geen autobouwers zijn dus een aantal zaken zijn daar minder dan de reguliere autobouwers maar ik heb wel het idee dat de Tesla de iPhone onder de auto's is, helemaal met hun netwerk waarin ze straks nog sneller kunnen gaan laden. Mocht er bijv een collega weg gaan die nu een Tesla heeft overweeg ik wel te ruilen. Hoe kijken jullie hierna. Bijv op vakantie gaan of het snelladen langs de snelweg. De Niro is rond de 75KW maar een E-golf maar 44KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentjie77
Murzeltje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:32:
[...]

ja, aantal mensen hebben bij de reguliere onderhoudsbeurt een rubberen "jasje" voor de granny charger gekregen..
Maar er zit toch al zo'n dop op die je erover heen kan doen maar dat is het dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:58
groentjie77 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:37:
[...]

Maar er zit toch al zo'n dop op die je erover heen kan doen maar dat is het dus niet?
Een rubber hoes om het kastje van de charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 19:32

swat!

computeraar

Ik heb nu sinds mei 2019 de E-Niro, zo'n 56.000KM gereden. Het bevalt prima, het rijden. Geen klagen over. Ik zit niet hele dagen op de weg dus het laden gaat prima. Wat ik me afvraag is de ontwikkelingen rondom laden. We gaan meestal niet met de auto op vakantie dus dat was ook een reden om een elektrische en relatief kleine auto te nemen met 3 kids. Vorig jaar, was al gepland en geruild met een collega voor een 5008. In Frankrijk en Spanje zag je wel Tesla's maar andere EV's niet. Hoe ziet de toekomst eruit? Van Tesla weten we dat het geen autobouwers zijn dus een aantal zaken zijn daar minder dan de reguliere autobouwers maar ik heb wel het idee dat de Tesla de iPhone onder de auto's is, helemaal met hun netwerk waarin ze straks nog sneller kunnen gaan laden. Mocht er bijv een collega weg gaan die nu een Tesla heeft overweeg ik wel te ruilen. Hoe kijken jullie hierna. Bijv op vakantie gaan of het snelladen langs de snelweg. De Niro is rond de 75KW maar een E-golf maar 44KW
Sterker nog de egolf is 35.8kWh waarvan 32 bruikbaar. Het 'snelladen' met max 40kW betekent 35-40 minuten laden voor 60% (114km) range. Laten we zeggen dat de egolf het als woon-werkverkeetr auto goed doet, vakantie.. not so much.

EV6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Voor mij is de e-Niro (64kWh) ook op vakanties, incl wintersport, prima. Lekker relaxt eigenlijk wel, zo om de 2 a 3u even de benen strekken, wat eten of drinken, naar het toilet etc en weer een paar 100km erbij voor de volgende 2 a 3u. Doordat je normaalgesproken vol vertrekt kan de eerste etappe wat langer zijn en als het echt wat verder weg is werkt een overnachting ook wel fijn waarna je uitgerust weer met volle batterij verder kan en nog wat gelegenheid hebt om de lokale sfeer te proeven.
Heb ook wel met lichte jalouzie naar Tesla laadsnelheden gekeken en vind model Y ook wel leuk, maar ben eigenlijk bang dat ik niet meer rustig kan eten onderweg omdat ik dan de auto weg moet halen als hij klaar is met laden. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 01-09-2020 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
groentjie77 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:30:
Vorige week voor een beurt bij de dealer geweest, ik had lader achterin liggen, maar er is niets mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentjie77
eltron schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:19:
[...]

Voor mij is de e-Niro ook op vakanties, incl wintersport, prima. Lekker relaxt eigenlijk wel, zo om de 2 a 3u even de benen strekken, wat eten of drinken, naar het toilet etc en weer een paar 100km erbij voor de volgende 2 a 3u. Doordat je normaalgesproken vol vertrekt kan de eerste etappe wat langer zijn en als het echt wat verder weg is werkt een overnachting ook wel fijn waarna je uitgerust weer met volle batterij verder kan en nog wat gelegenheid hebt om de lokale sfeer te proeven.
Heb ook wel met lichte jalouzie naar Tesla laadsnelheden gekeken en vind model Y ook wel leuk, maar ben eigenlijk bang dat ik niet meer rustig kan eten onderweg omdat ik dan de auto weg moet halen als hij klaar is met laden. ;)
Ok, wij hebben het vorig jaar niet gedaan, 1 vanwege de ruimte (3 kids maar ok dat wisten we) maar 2 omdat we wel wat horror verhalen lazen in het buitenland dat laadpalen het niet doen. er maar 1 laadpaal beschikbaar is en je dan 3 uur moet wachten voor je zelf uberhaupt aan de beurt bent om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
Murzeltje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:32:
[...]

Is een campagne van Kia uit.
Hebben wat problemen gehad met veel defecte adapters door het laten vallen.
De bumper zou dat moeten tegen gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
groentjie77 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:54:
[...]
Ok, wij hebben het vorig jaar niet gedaan, 1 vanwege de ruimte (3 kids maar ok dat wisten we) maar 2 omdat we wel wat horror verhalen lazen in het buitenland dat laadpalen het niet doen. er maar 1 laadpaal beschikbaar is en je dan 3 uur moet wachten voor je zelf uberhaupt aan de beurt bent om te laden.
OK, Frankrijk mijd ik voorlopig vanwege de slechte laadinfra, maar grootste deel van EU is geen probleem.
En ruimte was voor mij zelfs tijdens wintersport geen probleem; 5 volwassenen + voor 8 personen skimateriaal, snowboards, ski's, schoenen en helmen kon allemaal mee. Wel een dakkoffer uiteraard en ook een koffer op de draaghaak. Laadkabels in de frunk en de trunk ontmanteld (al het plastic er uit) voor extra laadruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Dirkxke schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:59:
[...]
Is een campagne van Kia uit.
Hebben wat problemen gehad met veel defecte adapters door het laten vallen.
De bumper zou dat moeten tegen gaan :+
Bizar als dit als een terugroepactie (via telefoon zelfs) wordt gecommuniceerd.
Ze hoeven alleen het hoesje maar mee te geven bij een beurt, of als het sneller moet iedere klant er eentje naar huisadres opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-06 12:23

zeroday

There is no alternative!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyxBYd_Ut2rg2gqLbAYnkL0FxtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YnWk8lEvzusE7tyW82xi8xJR.jpg?f=user_large

een van de weinige rode KIA e-niro's op de weg .. vandaag afgeleverd.

Vraag .. want ik snap het even niet.

Om te proberen: de auto aan een laadpaal in een openbare garage gestopt
De kabel aangesloten en ze waren vergrendeld.
Alleen: hoe haal je in vredesnaam nu alles weer los als je weg wil rijden?

Ik heb uiteindelijk de kabel van de laadpaal kunnen krijgen, maar toen kreeg ik hem weer niet uit mijn auto.
Dus wat doe ik verkeerd?

de portieren waren open ..
ik lees in het instructieboekje dat je bij de auto op een knop moet drukken, maar die zit helemaal niet op de kabel .

Dus ik snap het even niet wat ik nu fout doe. Uiteindelijk is het ons gelukt maar dat was eerder geluk dan wijsheid en we hebben geen idee wat we hebben gedaan.

Ja, ik heb in de auto de instellingen even op 70% gezet omdat ik dat pas geleden hier gezet zodat het opladen zou stoppen maar ik het geen flauw idee hoe ik nu een oplaad sessie kan stoppen wanneer ik dat wil en dus niet dat ie op 100% zit . .

nu ging het om een korte laadsessie van bijv. 10 minuten, maar nogmaals dat was een ' probeersel ' ..

iemand die wat tips/hints kan geven?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
mooi rood is niet lelijk (y)
Aan de paalkant stop je het laden en ontgrendelt de kabel met pasje of app.
Aan de autokant door de auto te ontgrendelen, daarna heb je ca. 15 seconden, dus auto open helpt niet als ontgrendelen al meer dan 15 seconden geleden is.
Voor noodgevallen kun je onder de motorkap ook nog handmatig vergrendeling opheffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

zeroday schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:34:
[Afbeelding]

Ik heb uiteindelijk de kabel van de laadpaal kunnen krijgen, maar toen kreeg ik hem weer niet uit mijn auto.
Dus wat doe ik verkeerd?

ik lees in het instructieboekje dat je bij de auto op een knop moet drukken, maar die zit helemaal niet op de kabel .

Dus ik snap het even niet wat ik nu fout doe. Uiteindelijk is het ons gelukt maar dat was eerder geluk dan wijsheid en we hebben geen idee wat we hebben gedaan.

Ja, ik heb in de auto de instellingen even op 70% gezet omdat ik dat pas geleden hier gezet zodat het opladen zou stoppen maar ik het geen flauw idee hoe ik nu een oplaad sessie kan stoppen wanneer ik dat wil en dus niet dat ie op 100% zit . .

nu ging het om een korte laadsessie van bijv. 10 minuten, maar nogmaals dat was een ' probeersel ' ..

Je kabel vergendeld automatisch na 15 seconden ofzo. Dus als hij weer vast zit, even op “open” drukken op je sleutel en binnen korte tijd (liefst gelijk) opnieuw proberen.

Laadpaal laat de kabel los als je het laden stopt. Dat duurt soms 2-5 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

eltron schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:46:
mooi rood is niet lelijk (y)
Aan de paalkant stop je het laden en ontgrendelt de kabel met pasje of app.
Aan de autokant door de auto te ontgrendelen, daarna heb je ca. 15 seconden, dus auto open helpt niet als ontgrendelen al meer dan 15 seconden geleden is.
Voor noodgevallen kun je onder de motorkap ook nog handmatig vergrendeling opheffen.
paalkant liet niets zien ..
ookal liet ik het pasje ervoor. zal wel aan mij hebben gelegen .. uiteindelijk kreeg ik hem er toch uit
maar ik denk dat ik inderdaad de deuren te lang open had .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

_eLMo_ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:46:
[...]

Je kabel vergendeld automatisch na 15 seconden ofzo. Dus als hij weer vast zit, even op “open” drukken op je sleutel en binnen korte tijd (liefst gelijk) opnieuw proberen.

Laadpaal laat de kabel los als je het laden stopt. Dat duurt soms 2-5 seconden.
deuren waren inderdaad lang open, dus dat zal het denk ik dan geweest kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltaquad
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:26
greatgonzo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:47:
Komen alle KIA's in NL via de haven van Rotterdam, of ook via Zeebrugge?
Er komt overmorgen een boot.. hoop stiekem dat mijn E-soul erop staat..
Als je toch gaat kijken, check even of er ook een blauwe e-Niro op de boot staat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[Afbeelding]

Dus wat doe ik verkeerd?

Die fout maakte ik in het begin ook. De auto vergrendelt automatisch de laadkabel ook al ben je klaar met laden. Dat is de anti diefstal modus zal ik maar zeggen. Wil je dat de kabel gewoon ontgrendelt nadat het klaar is met laden dan kun je op een knop drukken vlakbij de VESS knop geloof ik. Als het lampje aan gaat dan is de laadkabel ontgrendelt. Deze modus is meer bedoeld als je gaat laden bij publieke palen waarbij het een vaste kabel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-06 12:28
Vandaag is de Skoda Enyaq officieel onthult. Weet niet of andere dit ook hadden, maar toen ik vorig jaar sept-okt-nov aan het oriënteren was waren er al geruchten dat deze Skoda eraan zou komen en leek mij toen wel een geschikte kandidaat.

Maar nu hij er dan eindelijk is, toch blij met mijn e-Niro! Opzich is de skoda best geslaagd qua design, maar de specs vallen een beetje tegen - start bij 40k - maar dan heb je maar 320km (wltp) en 150pk (sprint naar 100 in 11 sec!!!!). En standaard DC laden tot 50kW, wat met een optie tot 125kW kan. En pas volgend jaar leverbaar. Ruimte aanbod is wel wat beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Mabion op 01-09-2020 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mabion schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:53:
Vandaag is de Skoda Enyaq officieel onthult. Weet niet of andere dit ook hadden, maar toen ik vorig jaar sept-okt-nov aan het oriënteren was waren er al geruchten dat deze Skoda eraan zou komen en leek mij toen wel een geschikte kandidaat.

Maar nu hij er dan eindelijk is, toch blij met mijn e-Niro! Opzich is de skoda best geslaagd qua design, maar de specs vallen een beetje tegen - start bij 40k - maar dan heb je maar 320km (wltp) en 150pk (sprint naar 100 in 11 sec!!!!). En standaard DC laden tot 50kW, wat met een optie tot 125kW kan. En pas volgend jaar leverbaar. Ruimte aanbod is wel wat beter.
Instapversie idd niet interessant, maar 80x iV is dat zeker wel, 510km wltp, 6 seconden naar 100, en mag 1400kg trekken! + 585liter bagageruimte.
Vermoed alleen dat het prijskaartje dit alles een stuk minder interessant maakt, zeker voor hen die 12% + 22% voor deel >40k moeten gaan bijtellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
eltron schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:08:
[...]

Instapversie idd niet interessant, maar 80x iV is dat zeker wel, 510km wltp, 6 seconden naar 100, en mag 1400kg trekken! + 585liter bagageruimte.
Vermoed alleen dat het prijskaartje dit alles een stuk minder interessant maakt, zeker voor hen die 12% + 22% voor deel >40k moeten gaan bijtellen.
Dat klopt! Nog geen prijzen van bekend, maar vermoed dat die wel die boven de 60k gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:34
Mabion schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:17:
[...]

Dat klopt! Nog geen prijzen van bekend, maar vermoed dat die wel die boven de 60k gaat zitten.
#Preise des #Skoda #Enyaq iV in 🇩🇪 inkl. 19 % MwSt.:
- 55 kWh ab 33.800 €
- 62 kWh ab 38.850 €
- 82 kWh ab 43.950 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
petertenboer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 06:48:
[...]

- 55 kWh ab 33.800 €
- 62 kWh ab 38.850 €
- 82 kWh ab 43.950 €
In Nederland start hij bij 39.990 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
petertenboer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 06:48:
[...]

- 55 kWh ab 33.800 €
- 62 kWh ab 38.850 €
- 82 kWh ab 43.950 €
En dan nog BPM voor NL ... maar dan lijkt het verschil tussen instap en topmodel geen 20k te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mabion schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:48:
[...]

En dan nog BPM voor NL ... maar dan lijkt het verschil tussen instap en topmodel geen 20k te zijn.
Er zit geen bpm op EVs en die 40k voor NL is de 60 incl 21% btw. Dus prijzen zijn vergelijkbaar met Duitsland. Voor de particulier ook best interessant als je 4K subsidie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
Z___Z schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:03:
[...]

Er zit geen bpm op EVs en die 40k voor NL is de 60 incl 21% btw. Dus prijzen zijn vergelijkbaar met Duitsland. Voor de particulier ook best interessant als je 4K subsidie krijgt.
Ahja, mijn fout. De BTW moet er inderdaad bovenop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dit is het e-Niro topic.. en ja die Enyaq is mooi maar hierover svp in het algemene EV topic discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
eltron schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:07:
[...]

Bizar als dit als een terugroepactie (via telefoon zelfs) wordt gecommuniceerd.
Ze hoeven alleen het hoesje maar mee te geven bij een beurt, of als het sneller moet iedere klant er eentje naar huisadres opsturen.
Het is volgens mij geen officiele terugroepactie, in ieder geval niet bij de RDW gemeld. (Dat de Soul EV al rijdend in P gezet kan worden is wel een officiele treugroepactie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagniro
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08-06 23:16
[Afbeelding]

Een van de weinige? Ik heb zelf vorige week mijn rode eNiro opgehaald. De dealer zei dat ze die week allemaal rode en zilverkleurige geleverd hadden gekregen. En warempel, er staat in onze wijk sinds zaterdag week nog een rode eNiro.
Ben benieuwd of dit toeval is, of dat inderdaad een boot rooie is geleverd een paar weken terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagniro
Ik heb de auto nu een week. Ik was wat aan het bladeren in het menu en kom de verbruiksgeschiedenis tegen. Staat een rit bij die ik niet gemaakt heb. Auto heeft blijkbaar in april het levenslicht gezien, en iemand is met 400km/u de boot op gereden _/-\o_
Ben welbenieuwd trouwens wat er daarna met de auto is gebeurt, want hij heeft niet meer gereden tot dat ik hem inontvangst nam???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAZTaGhbaoqqrRfqhq7bvGjGbc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wb05rI74JrdVGeh4elSbKZiK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Dagniro op 02-09-2020 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 22:32
Dagniro schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:28:
Ik heb de auto nu een week. Ik was wat aan het bladeren in het menu en kom de verbruiksgeschiedenis tegen. Staat een rit bij die ik niet gemaakt heb. Auto heeft blijkbaar in april het levenslicht gezien, en iemand is met 400km/u de boot op gereden _/-\o_
Ben welbenieuwd trouwens wat er daarna met de auto is gebeurt, want hij heeft niet meer gereden tot dat ik hem inontvangst nam???
[Afbeelding]
Vermoed dat tijdens het transport lang het contact aangestaan heeft met aicro aan ed. en maar weinig kilometers. Dan loopt je relatieve verbruik wel op :)

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 02-09-2020 09:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Marcva schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:33:
[...]

Vermoed dat tijdens het transport lang het contact aangestaan heeft met aicro aan ed. en maar weinig kilometers. Dan loopt je relatieve verbruik wel op :)
Yup. Afgelopen weekend naar een drive-in bioscoop geweest met de Kia. Na een film van 2 uur stond het verbruik op ongeveer 70kwh per 100 km (met een ritje van ongeveer 4 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Dagniro schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:24:
[...]

Een van de weinige? Ik heb zelf vorige week mijn rode eNiro opgehaald. De dealer zei dat ze die week allemaal rode en zilverkleurige geleverd hadden gekregen. En warempel, er staat in onze wijk sinds zaterdag week nog een rode eNiro.
Ben benieuwd of dit toeval is, of dat inderdaad een boot rooie is geleverd een paar weken terug. :)
Mannetje die gisteren onze auto afleverde zei dat ie al meer dan 300 blauwe/zwarte had afgeleverd en nog maar 3 rode ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Wat denken jullie?

Ik heb zojuist de temperatuur eens gemeten van de laadkabel bij de aansluiting in de auto tijdens het laden. Had al langer het vermoeden dat het erg heet werd, maar dit lijkt mij toch inderdaad gevalletje kabel ruilen onder garantie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFLhODFrtmxX4ftTlbJzR_1AzZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GeGe13mrZySlAN8UhDta7w7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Dagniro schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:28:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzIQGJgiMosWf-P_QVMlS_6vMVs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mih1gLW4ywfqZgOh4ah7FVIZ.jpg?f=user_large

dit is die van mij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
petertenboer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:34:
Wat denken jullie?

Ik heb zojuist de temperatuur eens gemeten van de laadkabel bij de aansluiting in de auto tijdens het laden. Had al langer het vermoeden dat het erg heet werd, maar dit lijkt mij toch inderdaad gevalletje kabel ruilen onder garantie?
[Afbeelding]
Die van mij (met Kia logo erop, gekregen bij aflevering in feb 2019) wordt ook heet bij langdurig op 32A laden. Te heet om lang vast te houden in je hand in elk geval.
Ben wel benieuwd wat de dealer hiervan zegt. Ik laad niet zo vaak met 32A maar ik wil niet het volgende geval zijn met een vastgesmolten laadstekker. (Ja dat is hier of bij een Kona al eens voorgekomen..)
Dan kun je dus helemaal niks meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagniro
Marcva schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:33:
[...]

aha, klinkt logisch. Thanks

maar dan nog raar dat sinds 16 april geen enkele rit meer is geregistreerd. ik neem aan dat een dealer ook nog even een rondje rijdt voor hij hem aflevert.
Maar eigenlijk boeit het niet.
Ben super blij met de auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mabion
Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Dat is wel aardig heet, heb niet zo'n mooie meter - maar ik kan mijn stekker gewoon vasthouden na een langdurige laadsessie (ervaar het niet eens als warm). De connectors zelf heb ik wel eens gecontroleerd - toen merkte ik ook op dat dit warm was - maar denk dat dit normaal was, niet extreem.

Dit is trouwens AC laden toch, heb je dit met DC laden ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:42:
[...]

Die van mij (met Kia logo erop, gekregen bij aflevering in feb 2019) wordt ook heet bij langdurig op 32A laden. Te heet om lang vast te houden in je hand in elk geval.
Ben wel benieuwd wat de dealer hiervan zegt. Ik laad niet zo vaak met 32A maar ik wil niet het volgende geval zijn met een vastgesmolten laadstekker. (Ja dat is hier of bij een Kona al eens voorgekomen..)
Dan kun je dus helemaal niks meer..
Ik laad meestal op 32A, maar nooit gevoel gehad dat kabel heet werd. beetje lauwwarm wel, maar nauwelijks voelbaar. Gaat dan over het algemeen wel over de vaste kabel van mijn laadpaal.
Maar ook bij bestemmingsladen met 32A met de bij de aut geleverde typeI II kabel, is het mij nooit opgevallen, al kan dat natuurlijk aan mij liggen ;) .

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 02-09-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Mabion schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:01:
[...]

Dat is wel aardig heet, heb niet zo'n mooie meter - maar ik kan mijn stekker gewoon vasthouden na een langdurige laadsessie (ervaar het niet eens als warm). De connectors zelf heb ik wel eens gecontroleerd - toen merkte ik ook op dat dit warm was - maar denk dat dit normaal was, niet extreem.

Dit is trouwens AC laden toch, heb je dit met DC laden ook?
Ik heb het alleen bij AC laden.
DC laden wordt gewoon handwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Wat denken jullie?

Wanneer heb je je auto ontvangen? Wellicht dat er mindere batches kabel gebruikt zijn. De mijne is van december 2019, en heb nooit de stekker van de bijgeleverde kabel warm gevoeld. Dat gezegd hebbende laad ik met eigen kabel alleen 32A bij een bepaald hotel, en dan is ie 's ochtends al vol bij afkoppelen.
Bij mijn kantoor heb ik een vaste lader op 32A en die wordt zeker niet zo warm, maar daar zit ook een wat dikkere en vooral stuggere kabel aan.
Thuis heb ik ook een 32A lader (ja die Chinese portable :) ) en die kabel is ook dikker en stugger. Maar daar gaat maar 16A door dus sowieso niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
de telegraaf schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:12:
[...]

Wanneer heb je je auto ontvangen? Wellicht dat er mindere batches kabel gebruikt zijn. De mijne is van december 2019, en heb nooit de stekker van de bijgeleverde kabel warm gevoeld. Dat gezegd hebbende laad ik met eigen kabel alleen 32A bij een bepaald hotel, en dan is ie 's ochtends al vol bij afkoppelen.
Bij mijn kantoor heb ik een vaste lader op 32A en die wordt zeker niet zo warm, maar daar zit ook een wat dikkere en vooral stuggere kabel aan.
Thuis heb ik ook een 32A lader (ja die Chinese portable :) ) en die kabel is ook dikker en stugger. Maar daar gaat maar 16A door dus sowieso niet warm.
In mei 2019.
Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat het normaal was, totdat ik ergens las dat er mensen zijn wiens kabel is omgeruild ivm het te heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ANWB verhoogt de prijzen voor EV in het algemeen en Kia e-Niro in het bijzonder. Met als uitleg:

1. Zij willen EV stimuleren en hadden daarom een lage premie
2. Kosten reparatie zijn bij EV hoger
3. daarom geleidelijke verhoging naar premieniveau ICE

Voor mij betekent dat nu een verhoging met 8,6%.

Jullie hier ook ervaring mee c.q. zijn er nog voordeliger verzekeraars voor de e-Niro?

ps: ze stellen ook eisen aan alarmsysteem en jaarlijks onderhoud daarvan. Dacht dat dit voor de e-Niro niet nodig was(?)

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 02-09-2020 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
petertenboer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:17:
[...]

In mei 2019.
Ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat het normaal was, totdat ik ergens las dat er mensen zijn wiens kabel is omgeruild ivm het te heet worden.
Lijkt wel iets van je kabel te zijn, bijna 70 graden is echt serieus heet en lijkt me niet normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-06 00:46
Vanaf 60 graden worden kunststoffen zacht🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
eltron schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:17:
ANWB verhoogt de prijzen voor EV in het algemeen en Kia e-Niro in het bijzonder. Met als uitleg:

1. Zij willen EV stimuleren en hadden daarom een lage premie
2. Kosten reparatie zijn bij EV hoger
3. daarom geleidelijke verhoging naar premieniveau ICE

Voor mij betekent dat nu een verhoging met 8,6%.

Jullie hier ook ervaring mee c.q. zijn er nog voordeliger verzekeraars voor de e-Niro?

ps: ze stellen ook eisen aan alarmsysteem en jaarlijks onderhoud daarvan. Dacht dat dit voor de e-Niro niet nodig was(?)
Unive was voor mij een voordelige optie. (zakelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
eltron schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:17:
[...]

Die alarm-eisen waren voor mij de reden de ANWB links te laten liggen. Was een behoorlijke extra investering en niet terug te verdienen.
Zit nu bij Promovendum. € 51,25 per maand bij 75% no-claim korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:52
Ik zit ook bij Promovendum. Weet niet exact welke trede, vrij hoog wel. Betaal sinds april 2019 €47,07 per maand voor WA casco.
Voor een ICE is de WA €27,20 per maand.
Beide prijzen niet gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:02:
[...]

Ik laad meestal op 32A, maar nooit gevoel gehad dat kabel heet werd. beetje lauwwarm wel, maar nauwelijks voelbaar. Gaat dan over het algemeen wel over de vaste kabel van mijn laadpaal.
Maar ook bij bestemmingsladen met 32A met de bij de aut geleverde typeI II kabel, is het mij nooit opgevallen, al kan dat natuurlijk aan mij liggen ;) .
Het gaat om de stekker zelf van de meegeleverde kabel aan de auto zijde.
In NL kom ik niet vaak een 22kW paal tegen die ik dan ook nog eens langdurig gebruik, maar op vakantie is het me nu 2x opgevallen dat de stekker warmer wordt dan mij goed lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plips
zeroday schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:08:
[...]

Mannetje die gisteren onze auto afleverde zei dat ie al meer dan 300 blauwe/zwarte had afgeleverd en nog maar 3 rode ;)
In totaal 188 rode e-Niros (van de 7387). Afgelopen 2 maanden is het aandeel van de rode flink gestegen. Van gemiddeld 1,74% naar 7%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJFMPzItMw2mjjlmwTx_lcFSoBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3yburlrFgtDJiYu0z3kfkP1l.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:10

--MeAngry--

aka Qonstrukt

CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:11:
[...]

Het gaat om de stekker zelf van de meegeleverde kabel aan de auto zijde.
In NL kom ik niet vaak een 22kW paal tegen die ik dan ook nog eens langdurig gebruik, maar op vakantie is het me nu 2x opgevallen dat de stekker warmer wordt dan mij goed lijkt.
De kabels die Kia meelevert vind ik sowieso maar flut ivm die van Nissan. Daar voelt de connector degelijker, en de kabel is een stuk stugger, maar ook makkelijker op te rollen. De kabel van Kia voelt meer als een speelgoedding. Ik zou bijna de Kia kabel meegeven bij m'n Leaf als ik die inlever, maar er staat helaas een groot Kia logo op. :P

[ Voor 8% gewijzigd door --MeAngry-- op 02-09-2020 12:24 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
Bitaktus19 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:54:
[...]

Unive was voor mij een voordelige optie. (zakelijk)
Even gecheckt in de boekhouding:
- 80% no claim,
- 45,63 per maand;
- all risk (1000,- eigen risico)
- excl BTW verzekerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

plips schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:12:
[...]

In totaal 188 rode e-Niros (van de 7387). Afgelopen 2 maanden is het aandeel van de rode flink gestegen. Van gemiddeld 1,74% naar 7%.

[Afbeelding]
2% van het totaal... het mannetje van gisteren had 1% met die stijging van afgelopen tijd gaat hij er dus meer zien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis van de W
  • Laatst online: 18-09-2020
zeroday schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:08:
[...]

Ik zie ook steeds meer blauwe op de weg verschijnen. Zojuist even bij de tandarts geweest en toen ik buiten kwam stond er eentje achter mij geparkeerd. _O-

Blijft een mooi gezicht. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/He_l_CoFGZGv_jnNK2Kn8zVHun8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nJZFuBH8k9F5uYHX6HPKsI1b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:33
Kun je bij de E-Niro ook links boven in het NAV-scherm de GPS snelheid en filtspalen / trajectcontrole laten zien en daaronder de snelheidsborden?
Na de NAV update kan ik dat in mijn Kona EV nu aanzetten

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
nessio schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:02:
Kun je bij de E-Niro ook links boven in het NAV-scherm de GPS snelheid en filtspalen / trajectcontrole laten zien en daaronder de snelheidsborden?
Na de NAV update kan ik dat in mijn Kona EV nu aanzetten
Ja dat kan sinds de update van begin dit jaar in de e-Niro ook. Net zoals je nu de huidige weg ziet onderin het navigatiescherm, dat miste ik eerst ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:03:
[...]

Ja dat kan sinds de update van begin dit jaar in de e-Niro ook. Net zoals je nu de huidige weg ziet onderin het navigatiescherm, dat miste ik eerst ook.
Sinds de laatste beurt is inderdaad de navi best wel veranderd, maar ik zie geen GPS snelheid net als bijvoorbeeld bij Waze. Ik heb MJ2019.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
de telegraaf schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:16:
[...]

Sinds de laatste beurt is inderdaad de navi best wel veranderd, maar ik zie geen GPS snelheid net als bijvoorbeeld bij Waze. Ik heb MJ2019.
Dat kun je instellen. Heb ook MY19.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9wSomcKV-5aPz9wEHlPZA2E_jc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ekudYVsMCPSfBS2N2A1R8i2.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-09-2020 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:41
--MeAngry-- schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:24:
[...]

De kabels die Kia meelevert vind ik sowieso maar flut ivm die van Nissan. Daar voelt de connector degelijker, en de kabel is een stuk stugger, maar ook makkelijker op te rollen. De kabel van Kia voelt meer als een speelgoedding. Ik zou bijna de Kia kabel meegeven bij m'n Leaf als ik die inlever, maar er staat helaas een groot Kia logo op. :P
Ik heb een echte goede 3F laadkabel gekocht van 7m, veel dikkere kabel en aders betere kwaliteit. Was wel 300 euro ex. BTW maar voor mij een goede investering. Helaas zelf de MY2019 dus maar 1F laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:18:
[...]

Dat kun je instellen. Heb ook MY19.
[Afbeelding]
Ga ik proberen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Vaevictis_ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:23:
[...]

Ik heb een echte goede 3F laadkabel gekocht van 7m, veel dikkere kabel en aders betere kwaliteit. Was wel 300 euro ex. BTW maar voor mij een goede investering. Helaas zelf de MY2019 dus maar 1F laden.
Bij de MY20 zit een zwaardere kabel als ik de dealer mag geloven (3f / 11kW). Stugger ook, dus mogelijk dikkere aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Hele domme vraag denk ik

als ik naar de e-Niro toe loop kan ik keyless de deur open doen dus knoppie indrukken en klaar
maar ik kan niet zomaar weglopen als de auto uit staat dat dan alles automatisch dicht gaat. iets wat ik jarenlang gewend was met mijn Renault ..

dus ik moet op de sleutel drukken om hem dicht te doen. Heb de handleiding al doorgekeken, maar zie niets daarover in staan.

klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
zeroday schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:43:
Hele domme vraag denk ik

als ik naar de e-Niro toe loop kan ik keyless de deur open doen dus knoppie indrukken en klaar
maar ik kan niet zomaar weglopen als de auto uit staat dat dan alles automatisch dicht gaat. iets wat ik jarenlang gewend was met mijn Renault ..

dus ik moet op de sleutel drukken om hem dicht te doen. Heb de handleiding al doorgekeken, maar zie niets daarover in staan.

klopt dat?
Ja, dat klopt. Je kunt ook de knoppen op de handgrepen gebruiken. Dan hoeft de sleutel niet uit je zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Marcva schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:45:
[...]

Ja, dat klopt. Je kunt ook de knoppen op de handgrepen gebruiken. Dan hoeft de sleutel niet uit je zak.
Toen ik het schreef zat ik het me te bedenken, kan het niet uitproberen, vrouw des huizes is er net mee weg ;)

update: vrouw komt thuis .. ik weet wat jij niet weet .. WAAhh .. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door zeroday op 02-09-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
Marcva schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:34:
[...]

Bij de MY20 zit een zwaardere kabel als ik de dealer mag geloven (3f / 11kW). Stugger ook, dus mogelijk dikkere aders.
Vooral meer aders. Die 2 extra aders zitten niet in een 1 fase kabel. Beide kabels zijn geschikt voor 32A door 1 ader. De "oude" heeft alleen die ene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• al7181
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08-2024
Zijn er meer mensen die problemen hebben met UVO momenteel? Zowel de (android) app als de auto melden dat de remote services niet beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van de W
  • Laatst online: 18-09-2020
al7181 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:00:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met UVO momenteel? Zowel de (android) app als de auto melden dat de remote services niet beschikbaar zijn.
Geen problemen hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer
Zojuist bij de dealer geweest ivm de hete aansluiting van de kabel. Hoofdmonteur was bekend met het probleem en liet mij zien dat een van de "ontvangende polen" in de kabel te strak staat. Ik heb nu van de dealer een leenkabel gekregen en er wordt een nieuwe voor mij besteld.

Wat mij betreft perfect opgelost en goed geholpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MightyDick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08-10-2021
groentjie77 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:54:
[...]

In juli met de e-Niro naar Montelimar naar Zuid Frankrijk gereden.
Ging prima, echter wel goed van tevoren met ABRP de route gepland met Ionity als preferred lader.
Om 7 uur in de ochtend volle accu vertrokken en thuis aangekomen om 20.30 uur.
Onderweg 4 x geladen met 0 x wachten, per lading ongeveer 40 tot 50 minuten kwijt geweest. Totale reistijd was 13,5 uur, waarbij ik moet zeggen dat ik heerlijk uitgerust aan kwam op bestemming.
Op plaats van bestemming met Granny lader de auto bijgetankt, geen problemen mee gehad.
Leuke is ook nog dat je steeds dezelfde Nederlanders tegen komt die ook hun route met Ionity hadden uitgezet.
Conclusie, met beetje planning prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
al7181 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:00:
Blijft hier hangen op 'Receiving vehicle status information...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentjie77
MightyDick schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:46:
[...]

In juli met de e-Niro naar Montelimar naar Zuid Frankrijk gereden.
Ging prima, echter wel goed van tevoren met ABRP de route gepland met Ionity als preferred lader.
Om 7 uur in de ochtend volle accu vertrokken en thuis aangekomen om 20.30 uur.
Onderweg 4 x geladen met 0 x wachten, per lading ongeveer 40 tot 50 minuten kwijt geweest. Totale reistijd was 13,5 uur, waarbij ik moet zeggen dat ik heerlijk uitgerust aan kwam op bestemming.
Op plaats van bestemming met Granny lader de auto bijgetankt, geen problemen mee gehad.
Leuke is ook nog dat je steeds dezelfde Nederlanders tegen komt die ook hun route met Ionity hadden uitgezet.
Conclusie, met beetje planning prima te doen.
Thanks, geeft de burger moed!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:52
Voor de morele ondersteuning dan. Vorig jaar zomer van Andorra in 1 ruk naar huis gereden. Heel ontspannen. Verhaaltje in dit topic te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
zeroday schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:43:
Hele domme vraag denk ik

klopt dat?
Of je automatiseert t : " als ik de locatie van de auto verlaat doe de deuren op slot "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• conbla
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-07-2024
Hippe Lip schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:08:
@conbla Doe je wel voorzichtig als je LED-lampjes in je koplampen gaat monteren? De lichtbron in die LED-lampen zit lang niet altijd op precies dezelfde plaats als de gloeidraad van de gloeilamp die er oorspronkelijk in zit. De reflectoren zijn op die specifieke plek gemaakt.

Als het niet allemaal heel precies goed zit, dan loop je het risico dat de tegenliggers verblind en dat wil je niet, neem ik aan.

En ik weet ook niet of het wettelijk gezien wel mag....
Even een update:

Zojuist de halogeen lampen vervangen door 4k lumen LED en werkt prima. Heb de vrouw even als tegenligger in de auto gezet en geen verblinding (niet meer als bij andere LED auto's i.i.g.). Lichtstraal is beter dan bij de halogeen lampen & ziet er imo ook beter uit.
Kostte me 60 eur, vervangen zelf is 10 min werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

_eLMo_ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 15:12:
Als je goed leest zie je dat ik 1-fase aansluit, en dan is dit niet verplicht :9

Als je naar 3-fase wil is het wel verplicht [...]
Niet om de discussie hierover te openen, maar ik ben altijd wel nieuwsgierig naar de argumentatie. Kun je je stelling onderbouwen met artikelnummer uit de NEN 1010 (of ergens anders uit)?
Ik ben dus niet op zoek naar een mening of 'gehoord van', maar naar de letterlijke tekst van een objectieve regelgeving.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:42:
[...]

Niet om de discussie hierover te openen, maar ik ben altijd wel nieuwsgierig naar de argumentatie. Kun je je stelling onderbouwen met artikelnummer uit de NEN 1010 (of ergens anders uit)?
Ik ben dus niet op zoek naar een mening of 'gehoord van', maar naar de letterlijke tekst van een objectieve regelgeving.
Please.. in het bijbehorende topic want je opent het nu wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:45:
[...]

Please.. in het bijbehorende topic want je opent het nu wel..
Nope, geen duscussie, ik ga er niet inhoudelijk op reageren. Alleen een vraag. Meer niet. Echt niet

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Hippe Lip schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:46:
[...]

Nope, geen duscussie, ik ga er niet inhoudelijk op reageren. Alleen een vraag. Meer niet. Echt niet
Nee dat kan ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

plips schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:32:
[...]

Of je automatiseert t : " als ik de locatie van de auto verlaat doe de deuren op slot "
Oh dat kan?
dat is hetzelfde al? waarom staat de cruise control functie standaard niet aan, waarom moet ik die knop eerst indrukken voordat ik de snelheid kan instellen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

petertenboer schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:23:
Zojuist bij de dealer geweest ivm de hete aansluiting van de kabel. Hoofdmonteur was bekend met het probleem en liet mij zien dat een van de "ontvangende polen" in de kabel te strak staat. Ik heb nu van de dealer een leenkabel gekregen en er wordt een nieuwe voor mij besteld.

Wat mij betreft perfect opgelost en goed geholpen.
Hoe zie je dat die ene pool 'te strak staat'?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:43:
[...]

Hoe zie je dat die ene pool 'te strak staat'?
Vroeg ik me ook al af. Zo ziet het er bij mij uit, met dus ook hete stekker na uren laden op 32A:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWpTO7UMcWiJR32ZYXtLisjQB3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uaqjKkx1Ee9qlddDSV7iNJ97.jpg?f=user_large
Of ie in de buurt van de 70 graden komt weet ik niet, maar absoluut warmer dan 50 graden.
Bij mij lijkt de N breder dan de aarde of L1.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-09-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@CyBeRSPiN die nulleider ziet er ook donkerder uit dan de aarde en L1. Zou het aan die pool liggen?

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 111 ... 338 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.