Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.525 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo8578
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 13:46
Hoi allemaal!
onderstaande lees ik mijn ontvangen KAO

Betaling en rente Artikel 5

1. Per de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen is de koopsom verschuldigd en dient te worden voldaan bij de levering van het Verkochte.

2. Tot de koopsom behoort de vergoeding die de Verkoper berekent over de koopsom die per de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen reeds is verschuldigd. Deze vergoeding wordt berekend naar een percentage van 5,5% per jaar, vanaf 14 dagen na datum vervulling opschortende voorwaarden als vermeld in artikel 12 (peildatum) tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen (mits de datum zoals genoemd in het hoofd van deze akte na voornoemde peildatum ligt). Deze vergoeding, te vermeerderen met omzetbelasting, dient bij levering te worden voldaan.

3. Zolang de grond niet aan de Koper is geleverd, heeft de Koper recht op uitstel van betaling van de koopsom, waar tegenover hij verplicht is aan de Verkoper rente te vergoeden van 5,5% per jaar over de koopsom (exclusief omzetbelasting), vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen, doch niet eerder dan vanaf de in lid 2 genoemde peildatum [ 14 dagen na datum vervulling opschortende voorwaarden als vermeld in artikel 12], tot aan de datum van levering. Deze rente dient eveneens bij de levering te worden voldaan. Op de dag van de levering wordt de koopsom opeisbaar.

4. Indien en zover de Koper de koopsom of enig andere uit hoofde van de Koopovereenkomst opeisbare betaling niet op de daarvoor gestelde vervaldag heeft voldaan, en de bepaling in het vorige lid van dit artikel niet van toepassing is, is de Koper daarover aan de Verkoper een rente van 6,5% per jaar verschuldigd, vanaf de dag van opeisbaarheid tot die van de voldoening, zulks onverminderd de verdere rechten en verplichtingen van partijen uit de Koopovereenkomst en/of tussen partijen nader te maken afspraken.

5. Bij het passeren van de akte van levering zullen tevens de alsdan vervallen en nog niet voldane bouwtermijnen als bedoeld in artikel 4 lid 3 van de Aannemingsovereenkomst tezamen met de eventueel verschuldigde contractuele rente als bedoeld in artikel 4 lid 4 en 5 van de Aannemingsovereenkomst moeten worden betaald.

Ik heb het onderwerp KAO vaak voorbij zien komen waarbij volgens mij sommigen van jullie de percentage wat je moet betalen zolang het nog niet gepasseerd is bij de notaris hebben ''uitonderhandeld'', klopt dat?
Ik heb begrepen dat als ik bij notaris ben geweest en het is gepasseerd dat je geen bouwrente meer hoeft te betalen.

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mo8578 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:16:

Ik heb begrepen dat als ik bij notaris ben geweest en het is gepasseerd dat je geen bouwrente meer hoeft te betalen.

Wat is jullie ervaring?
Dat klopt, dan ga je je hypotheek betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Hoi allemaal!
onderstaande lees ik mijn ontvangen KAO

Betaling en rente Artikel 5

1. Per de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen is de koopsom verschuldigd en dient te worden voldaan bij de levering van het Verkochte.

2. Tot de koopsom behoort de vergoeding die de Verkoper berekent over de koopsom die per de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen reeds is verschuldigd. Deze vergoeding wordt berekend naar een percentage van 5,5% per jaar, vanaf 14 dagen na datum vervulling opschortende voorwaarden als vermeld in artikel 12 (peildatum) tot aan de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen (mits de datum zoals genoemd in het hoofd van deze akte na voornoemde peildatum ligt). Deze vergoeding, te vermeerderen met omzetbelasting, dient bij levering te worden voldaan.

3. Zolang de grond niet aan de Koper is geleverd, heeft de Koper recht op uitstel van betaling van de koopsom, waar tegenover hij verplicht is aan de Verkoper rente te vergoeden van 5,5% per jaar over de koopsom (exclusief omzetbelasting), vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen, doch niet eerder dan vanaf de in lid 2 genoemde peildatum [ 14 dagen na datum vervulling opschortende voorwaarden als vermeld in artikel 12], tot aan de datum van levering. Deze rente dient eveneens bij de levering te worden voldaan. Op de dag van de levering wordt de koopsom opeisbaar.

4. Indien en zover de Koper de koopsom of enig andere uit hoofde van de Koopovereenkomst opeisbare betaling niet op de daarvoor gestelde vervaldag heeft voldaan, en de bepaling in het vorige lid van dit artikel niet van toepassing is, is de Koper daarover aan de Verkoper een rente van 6,5% per jaar verschuldigd, vanaf de dag van opeisbaarheid tot die van de voldoening, zulks onverminderd de verdere rechten en verplichtingen van partijen uit de Koopovereenkomst en/of tussen partijen nader te maken afspraken.

5. Bij het passeren van de akte van levering zullen tevens de alsdan vervallen en nog niet voldane bouwtermijnen als bedoeld in artikel 4 lid 3 van de Aannemingsovereenkomst tezamen met de eventueel verschuldigde contractuele rente als bedoeld in artikel 4 lid 4 en 5 van de Aannemingsovereenkomst moeten worden betaald.

Ik heb het onderwerp KAO vaak voorbij zien komen waarbij volgens mij sommigen van jullie de percentage wat je moet betalen zolang het nog niet gepasseerd is bij de notaris hebben ''uitonderhandeld'', klopt dat?

Wat is jullie ervaring?
Mijn ervaring is de volgende:
het staat lulliger omschreven dan is bedoeld.

Ik maak nu het volgende mee met min of meer hetzelfde artikel

22-7 Hoerabrief van ontwikkelaar. De opschortende voorwaarden komen te vervallen.
tussen 15-9 en 2-10 moet ik de grond afnemen
vanaf 2-10 geldt de bouwrente (in mijn geval 6%)

Doel van de ontwikkelaar is dat jij niet de boel gaat lopen frusteren door te vertragen met je grondafname.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:50
Zo, de bouwvak is begonnen, en gelukkig is mijn huis helemaal dicht! Na de bouwvak kunnen ze gaan voegen en een gedeelte van de voorgevel wit spuiten. Het ging erg snel de afgelopen weken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuMmDOrBJl33JEnCNhvwV2NhwRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOLLP6w8GMNqzav8mIDa3st7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dat klopt niet helemaal. Het heeft twee namen, die afhangen van het moment van tekenen van je koopcontract.

Bouwrente is de naam voor wat de bouwer aan rente 'opspaart' tot je het koopcontract tekent. De rente die wordt opgespaard tussen het moment van tekenen en het passeren bij de notaris heet uitstelrente.

Het verschil is ook relevant voor je hypotheekrenteaftrek. Als je de bouwrente met je hypotheek wilt betalen, mag de daarover betaalde rente ook bij HRA ingediend worden (vergelijkbaar met verbouwingen enzo). Deze rente geldt echter niet als financieringskosten voor de belastingaftrek.

Als je je uitstelrente met de hypotheek wilt betalen, valt dat stukje hypotheek niet onder de HRA. Maar die rente zelf mag je dan weer wel opvoeren als gemaakte kosten voor je hypotheek (dit zijn dus wel financieringskosten).

Kortom; of je bouwrente uit de hypotheek betaald zal je voor jezelf moeten bepalen; maar de uitstelrente kan je waarschijnlijk beter gewoon zelf betalen. Dan is het enerzijds aftrekbaar als financieringskosten en heb je anders geen gedoe met een klein stukje hypotheek waar je geen HRA over hebt.
siemenz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:29:
Doel van de ontwikkelaar is dat jij niet de boel gaat lopen frusteren door te vertragen met je grondafname.
Nouja, ze moeten natuurlijk allerlei uitgaven doen, zoals die grond in een keer kopen, en ze zullen dat zelf ook weer ergens mee moeten financieren. En dat financieren is niet gratis, dus het is niet gek dat ze die kosten dan effectief doorbelasten aan de aanstaande koper.

Het is geen stok achter de deur om de klant tot betalen te dwingen. Daar hebben ze andere middelen voor (zoals dat 4e lid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

ACM schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:53:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Het heeft twee namen, die afhangen van het moment van tekenen van je koopcontract.
en de opschortende voorwaarden niet zijn ingeroepen, tot die tijd heb je namelijk nog geen overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

siemenz schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:29:
[...]

Mijn ervaring is de volgende:
het staat lulliger omschreven dan is bedoeld.

Ik maak nu het volgende mee met min of meer hetzelfde artikel

22-7 Hoerabrief van ontwikkelaar. De opschortende voorwaarden komen te vervallen.
tussen 15-9 en 2-10 moet ik de grond afnemen
vanaf 2-10 geldt de bouwrente (in mijn geval 6%)

Dat betekent dus dat als je (in jouw geval) na 2-10 naar de notaris gaat , je 6-8% rente moet betalen (die niet aftrekbaar is afaik). Bij ons waren de termijnen veel korter op elkaar, alle (!) kopers hadden ca 4 weken na de hoera-brief de tijd om naar de notaris te gaan. Ik vond dit nogal oneerlijk naar de kopers toe (ontwikkelaar kan goed cashen als hij de notaris afspraken bewust op een later moment plaats laat vinden), en heb dit ook aangekaart. De KOA wilde men niet aanpassen, maar via de mail had ik wel de garantie dat de handtekening bij de notaris tijdig plaats zal vinden, dus binnen de 4 weken.
Snap dat een mailtje weinig waard is, maar het was iig iets.
ACM schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:53:
[...]

[...]

Nouja, ze moeten natuurlijk allerlei uitgaven doen, zoals die grond in een keer kopen, en ze zullen dat zelf ook weer ergens mee moeten financieren. En dat financieren is niet gratis, dus het is niet gek dat ze die kosten dan effectief doorbelasten aan de aanstaande koper.

Het is geen stok achter de deur om de klant tot betalen te dwingen. Daar hebben ze andere middelen voor (zoals dat 4e lid).
Nog los van de macht van de ontwikkelaar (hij kan de notaris uitstellen), vind ik het een vreemd principe dat koper de financieringskosten van de ontwikkelaar moet dragen. Als ik een occasion auto koop betaal ik toch ook geen rente over de tijd dat deze in de showroom staat? Of een woning die al 3 maanden leeg staat op Funda?
Daarbij is de grondprijs die de ontwikkelaar betaalt doorgaans velen malen lager dan de prijs die een koper betaalt (factor 10-20), hetzelfde geldt voor de financieringsrente (~1% vs 8%).

Ik zie op Funda weleens projecten langskomen die al bijna gereed zijn waarbij de VON prijs excl. bouwrente/uitstelrente is..

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2020 23:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Sport_Life schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:37:
[...]

Als ik een occasion auto koop betaal ik toch ook geen rente over de tijd dat deze in de showroom staat?
Als auto's eens schaars zouden worden zou de VVD wel wat gaan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kabeltjekabel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:03:
[...]

Als auto's eens schaars zouden worden zou de VVD wel wat gaan doen ;)
Ik ben wel benieuwd naar jouw mening, jij bent altijd vrij direct als het om bepaalde zaken gaat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sport_Life schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:07:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar jouw mening, jij bent altijd vrij direct als het om bepaalde zaken gaat :P
Is gewoon het zoveelste voorbeeld van een bedrijfstak die schijnbaar totaal niet klantvriendelijk hoeft te werken. Maargoed, als ik hier weer te veel over uitwijd wordt het toch weer geknipt.

In het verleden was het juist ook nog wel eens dat de laatste onverkochte huizen goedkoper van de hand gingen. Maarja, aangezien de prijzen stijgende zijn en het aanbod gewoon te krap... krijg je dit soort dingen.

Uiteindelijk droomt toch iedere verkoper daar van; contractueel nergens aan gebonden zijn en de vrijheid hebben om je klant extra geld afhandig te maken.

Dat e.e.a. niet helemaal vast staat wil natuurlijk niet zeggen dat ze hier op uit zijn, maar andersom zouden ze zoiets nooit pikken natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-07-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

kabeltjekabel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:10:
[...]

Is gewoon het zoveelste voorbeeld van een bedrijfstak die schijnbaar totaal niet klantvriendelijk hoeft te werken. Maargoed, als ik hier weer te veel over uitwijd wordt het toch weer geknipt.

In het verleden was het juist ook nog wel eens dat de laatste onverkochte huizen goedkoper van de hand gingen. Maarja, aangezien de prijzen stijgende zijn en het aanbod gewoon te krap... krijg je dit soort dingen.

Uiteindelijk droomt toch iedere verkoper daar van; contractueel nergens aan gebonden zijn en de vrijheid hebben om je klant extra geld afhandig te maken.

Dat e.e.a. niet helemaal vast staat wil natuurlijk niet zeggen dat ze hier op uit zijn, maar andersom zouden ze zoiets nooit pikken natuurlijk.
je kan er ook voor kiezen de woning niet te kopen natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
siemenz schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:30:
[...]

je kan er ook voor kiezen de woning niet te kopen natuurlijk :)
Ik weet niet of dat nog een realistisch argument is in NL

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
leecher schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:47:
[...]

Ik weet niet of dat nog een realistisch argument is in NL
Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:53:

[...]

Het hoort echt een andere kleur te zijn. Dat is niet alleen advies. Het advies is om oranje te gebruiken.

[...]

Er klopt wel meer niet dus...

[...]
Even reagerend op een oude quote: het ging over de kleur van de signaaldraad van de gekoppelde rookmelders, welke anders dient te zijn dan zwart.
En ook de kookgroep aansluiting met het verhaal van IB < In < IZ.

Onze bouwer heeft via zijn installateur het volgende gereageerd nadat wij hebben aangegeven dat bovenstaande niet conform de normen is:
De kookplaat aansluiting is gerealiseerd d.m.v. een fornuisgroep 2x230V / 2x16A, waarbij de 2 automaten zijn verdeeld over 2 verschillende fases. De totaal 32A t.b.v. de kookplaat is dus verdeeld over 2x16A, dit is ook een gebruikelijke uitvoering.

Koppeling rookmelders onderling. De signaaldraad / koppeldraad is uitgevoerd d.m.v. VD1,5mm2 draad, kleur zwart (in een afwijkende doorsnede). Volgens bepaling 514.3.6 mag deze zwart zijn.

De gehele elektra installatie is uitgevoerd volgens de geldende voorschriften NEN1010:2015
Hij is dus van mening dat het allemaal wel voldoet. Zijn verhaal klinkt logisch, maar is er toch ergens een speld tussen te prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

mvds

Totally awesome!

fjorden schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 11:31:
[...]

Even reagerend op een oude quote: het ging over de kleur van de signaaldraad van de gekoppelde rookmelders, welke anders dient te zijn dan zwart.

Onze bouwer heeft via zijn installateur het volgende gereageerd nadat wij hebben aangegeven dat bovenstaande niet conform de normen is:

[...]

Hij is dus van mening dat het allemaal wel voldoet. Zijn verhaal klinkt logisch, maar is er toch ergens een speld tussen te prikken?
Kan jij aantonen op basis van officiële voorschriften dat die draad een andere kleur zou moeten zijn?

Kan je dat niet, dan nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

mvds

Totally awesome!

Ik heb nu ook van de aannemer een aanbod gekregen om extra PV panelen te laten plaatsen bovenop de 9 die ik standaard vanuit de bouw heb. Helaas is de meerprijs een whopping €749 per paneel 8)7

Gouden panelen denk ik... Ik heb hier een offerte liggen voor 8 * 310Wp panelen die incl plaatsing en aanpassing elektrische installatie €3900 zouden kosten. Nu zouden 300Wp panelen dus €749 per stuk gaan kosten, en dat terwijl alle benodigde voorbereidingen aan de installatie al gedaan zijn vanwege de standaard 9 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Laatst online: 17-09 13:32
107mb schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:36:
Zo, de bouwvak is begonnen, en gelukkig is mijn huis helemaal dicht! Na de bouwvak kunnen ze gaan voegen en een gedeelte van de voorgevel wit spuiten. Het ging erg snel de afgelopen weken!
[Afbeelding]
Nice, lijkt zo aardig op mijn jaren-30-stijl huis. Alleen het wordt dus nog gedeeltelijk wit?

En dit gaat altijd snel ja, de afwerking binnen duurt dan weer voor je gevoel lang :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 15:50
Giant87 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:24:
[...]

Nice, lijkt zo aardig op mijn jaren-30-stijl huis. Alleen het wordt dus nog gedeeltelijk wit?

En dit gaat altijd snel ja, de afwerking binnen duurt dan weer voor je gevoel lang :D
klopt. vanaf onderkant vensterbak 1e verdieping tot aan de nok. Je ziet dat de baksteen iets minder profiel heeft en ook de kleur is meer oranje ipv rood. Mijn vrouw schrok behoorlijk toen ze de oranje baksteen zag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 01:01
[...]

[...]

Over die 2x 16a: leuk dat het verdeeld is, echter loopt het gewoon over 1 fase. De hoofdzekering valt bij max 25a uit. Dus als jij gewoon 32a vraagt, overvraag je simpelweg die ene fase. Of het nou gesplitst is of niet, boeit niet als jouw plaat het maximale trekt. In de praktijk zal het amper gebeuren, immers is de hoofdzekering traag en vraag je doorgaans niet heel lang/continu je max vermogen. Maar het klopt natuurlijk niet. Is overigens al veel vaker over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Ik snap niet waarom ze het niet gewoon netjes doen? Kwa kosten maakt het niet veel uit, maar wat scheelt het een gezeik zeg. Iemand die weet waarom het zo gaat? @kabeltjekabel misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
millerman_sf schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:12:
[...]

Over die 2x 16a: leuk dat het verdeeld is, echter loopt het gewoon over 1 fase. De hoofdzekering valt bij max 25a uit. Dus als jij gewoon 32a vraagt, overvraag je simpelweg die ene fase. Of het nou gesplitst is of niet, boeit niet als jouw plaat het maximale trekt. In de praktijk zal het amper gebeuren, immers is de hoofdzekering traag en vraag je doorgaans niet heel lang/continu je max vermogen. Maar het klopt natuurlijk niet. Is overigens al veel vaker over geschreven.
Als ik het in mijn woorden samenvat, dan zeg jij eigenlijk dat de uitspraak van de installateur dat de kookgroep over verschillende fasen is verdeeld onzin is? Kan dit technisch niet?

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar als ik de informatie online goed begrijp, dan kan de kookgroep op 3 manieren worden aangesloten.

1. Drie-fase aansluiting
2. Twee-fase aansluiting inclusief twee nuldraden
3. Één fase aansluiting

In het geval van 2 met twee-fase aansluiting, dan overvraagt het fornuis toch niet, omdat het zoals de installateur aangeeft dan over 2 fasen is verdeeld, dan klopt het rekensommetje toch dat 32 < 2x25? Of is dat te simpel gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:35
Hier ook een vraag over elektra en meerwerk;

Meerwerk voor de berging/tuin wat ik voor ogen heb bij ons nieuwbouwproject is in elke vorm afgeschoten. Puur omdat het allemaal prefab is.

- Berging staat bij het huis los achterin de tuin. Verzoek was om deze tegen kosten te vergroten (zodat 2x motor makkelijk past). Niet mogelijk, gaat de bouwer niet aan beginnen ..?
- Dan het verzoek om er een garagedeur (sectionale deur) in te plaatsen, i.p.v. draaideur. Toen kreeg ik te horen dat het prefab is.

Enkel hetgeen dat in de brochure "meerwerk" staat, is mogelijk. Geen schroef meer.
Enfin, maak wel een andere oplossing voor de berging.

Toen over op de vraag of zij loze pijpen voor elektra kunnen plaatsen, als ze toch de standaard buizen doen.
Wil een loze pijp naar zolder (opstelplaats wasmachine/droger) en loze pijpen naar de keuken voor oven (vermogen 3850watt, wil op eigen groep) en stoomoven (idem).

Wordt mij weer medegedeeld dat zij, ook voor elektra, enkel hetgeen in de "meerwerk elektra brochure" kunnen doen.
In de meerwerk brochure staat een optie voor "aansluitpunt geaard stopcontact op eigen groep", kosten: 380....
Daar heb ik in mijn huidige woning een complete 3 fase/3 ALS/12 groepenkast voor aangekocht, beetje bizarre prijs voor een stukje pijp dat toch al getrokken moet worden voor de wasmachine. Loze pijp doen ze niet aan.

Iemand hier ervaring mee? Om voor elk stopcontact een paar honderd neer te leggen gaat mij wat te ver. Extra ALS en 3 groepen bijzetten in de meterkast, stopcontact aansluiten en de draden door de buizen trekken kan ik zelf ook wel. Maar zou wel fijn zijn als de buizen er al liggen.
Hoe hard is hierin te onderhandelen? Heb niet het idee dat de makelaar heel hard voor mij loopt, maar is tenslotte de verkoopmakelaar namens aannemer.
Daarentegen zijn er waarschijnlijk wel 20 andere die een optie op dit huis willen..

(Op de vraag hoeveel PV panelen er op het dak kunnen en hoeveel dit gaat kosten krijg ik ook maar geen antwoord.. :X )

Eerste nieuwbouwhuis voor ons en snap dat ik voor alles exact naar wens bij zelfbouw moet zijn, echter had ik voor het bedrag wat er neergelegd wordt voor deze nieuwbouw wel iets van meedenken/flexibiliteit verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 25-07-2020 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Source90 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 01:33:
Heb niet het idee dat de makelaar heel hard voor mij loopt, maar is tenslotte de verkoopmakelaar namens aannemer.
Daarentegen zijn er waarschijnlijk wel 20 andere die een optie op dit huis willen..
De makelaar is ook niet degene met wie je daarover moet onderhandelen, daar is de verkoopbegeleider voor. Die krijg je pas te spreken als je de woning hebt gekocht. Aan jou dus de keus of je de woning ook zonder deze aanpassingen wilt kopen, of dat dit een dealbreaker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Meerwerk voor de berging/tuin wat ik voor ogen heb bij ons nieuwbouwproject is in elke vorm afgeschoten. Puur omdat het allemaal prefab is.

- Berging staat bij het huis los achterin de tuin. Verzoek was om deze tegen kosten te vergroten (zodat 2x motor makkelijk past). Niet mogelijk, gaat de bouwer niet aan beginnen ..?
- Dan het verzoek om er een garagedeur (sectionale deur) in te plaatsen, i.p.v. draaideur. Toen kreeg ik te horen dat het prefab is.

Enkel hetgeen dat in de brochure "meerwerk" staat, is mogelijk. Geen schroef meer.

Toen over op de vraag of zij loze pijpen voor elektra kunnen plaatsen, als ze toch de standaard buizen doen.
Wil een loze pijp naar zolder (opstelplaats wasmachine/droger) en loze pijpen naar de keuken voor oven (vermogen 3850watt, wil op eigen groep) en stoomoven (idem).

Wordt mij weer medegedeeld dat zij, ook voor elektra, enkel hetgeen in de "meerwerk elektra brochure" kunnen doen.
In de meerwerk brochure staat een optie voor "aansluitpunt geaard stopcontact op eigen groep", kosten: 380....
Daar heb ik in mijn huidige woning een complete 3 fase/3 ALS/12 groepenkast voor aangekocht, beetje bizarre prijs voor een stukje pijp dat toch al getrokken moet worden voor de wasmachine. Loze pijp doen ze niet aan.

Iemand hier ervaring mee? Om voor elk stopcontact een paar honderd neer te leggen gaat mij wat te ver. Extra ALS en 3 groepen bijzetten in de meterkast, stopcontact aansluiten en de draden door de buizen trekken kan ik zelf ook wel. Maar zou wel fijn zijn als de buizen er al liggen.
Hoe hard is hierin te onderhandelen? Heb niet het idee dat de makelaar heel hard voor mij loopt, maar is tenslotte de verkoopmakelaar namens aannemer.

(Op de vraag hoeveel PV panelen er op het dak kunnen en hoeveel dit gaat kosten krijg ik ook maar geen antwoord.. :X )

Eerste nieuwbouwhuis voor ons en snap dat ik voor alles exact naar wens bij zelfbouw moet zijn, echter had ik voor het bedrag wat er neergelegd wordt voor deze nieuwbouw wel iets van meedenken/flexibiliteit verwacht.
Ik heb het idee dat je de woning inderdaad nog niet gekocht hebt dus dan is de verkoop begeleider ook nog niet in beeld maar inderdaad alleen de makelaar.

Het is niet voor niets dat er voor het tekenen diverse optie lijsten worden verstrekt, zodat je weet waar je aan toe bent. Bij goedkopere (prefab) bouw is er inderdaad minder mogelijk of het moeten absurd hoge prijzen zijn.

Als het inderdaad echt zo’n gewild project is dan zal de aannemer pas later in beeld komen en daar is vaak nog wel wat mogelijk.

En ja. Extra Electra aanleggen is duur. Die aannemer verdiend waarschijnlijk helemaal niets op dat huis moet het van het meerwerk hebben.

Ik zie trouwens niets onreglementairs gebeuren, in hetgeen jij omschrijft. Dat je dat niet leuk vindt kan ik me voorstellen, maar zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Eens met siemenz. Welkom in de wereld van nieuwbouw. Veel kan niet (want wegvallen schaalvoordeel/veel te grote kans op fouten) en losse opties zijn duur. Voor jou tien anderen waarschijnlijk.

Overigens kun je een leiding naar de tuin zelf niet zomaar leggen als je bijv geen kruipruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43

Maar dat 'stukje pijp' voor de wasmachine wordt toch niet al getrokken. Die meerprijs is voor pijp plus leidingwerk plus wandcontactdoos plus groep.

Het is hun keus om wel of niet losse leidingen aan te bieden. Wil je geen gewone extra aangesloten wandcontactdozen, maar alleen losse leidingen, dan zul je die dus later zelf moeten aanbrengen/infrezen. Dit is dus een nadeel (en voor anderen voordeel) van een standaard projectwoning: je krijgt een 'af' huis zodat je niet over van alles hoeft na te denken, maar tegelijk zijn er ook weinig aanpassingen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:13:
[...]

Maar dat 'stukje pijp' voor de wasmachine wordt toch niet al getrokken. Die meerprijs is voor pijp plus leidingwerk plus wandcontactdoos plus groep.
Leiding voor wasmachine is standaard, ik wil een extra leiding ernaast naar zolder toe voor de droger.

Had de hoop dat je bij een huis van >half miljoen wel een loze leiding extra eruit kon halen 😂
siemenz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 08:41:
[...]

Ik heb het idee dat je de woning inderdaad nog niet gekocht hebt dus dan is de verkoop begeleider ook nog niet in beeld maar inderdaad alleen de makelaar.
Inderdaad onder optie. Ik weet dat de aannemer daar in eerste plaats niet voor is. Ben meer benieuwd of de verkoop begeleider dit wel voor elkaar krijgt.

Of de woning prefab is weet ik niet. In ieder geval de berging.
Pannencouque schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:01:

Overigens kun je een leiding naar de tuin zelf niet zomaar leggen als je bijv geen kruipruimte hebt.
Er is een kruipruimte, maar leiding naar de tuin volg ik niet helemaal?

[ Voor 57% gewijzigd door Source90 op 25-07-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Wil je zeggen met welk nieuwbouw project je bezig bent ? Als je wilt kan ik je mijn meerwerklijst wel delen? Dan kan je een beetje vergelijken, ook al heb je daar niets aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
siemenz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:29:
[...]

Wil je zeggen met welk nieuwbouw project je bezig bent ? Als je wilt kan ik je mijn meerwerklijst wel delen? Dan kan je een beetje vergelijken, ook al heb je daar niets aan :)
Maassluis, project Wilgenrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Source90 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:29:
[...]
Leiding voor wasmachine is standaard, ik wil een extra leiding ernaast naar zolder toe voor de droger.

Had de hoop dat je bij een huis van >half miljoen wel een loze leiding extra eruit kon halen 😂
En de aannemer zal precies andersom redeneren. Die zal denken dat iemand bij een huis van > half miljoen naast al het gedoe dat daar sowieso al bij komt kijken niet zelf wil knutselen met leidingen, wandcontactdozen en extra groepen, maar wel 380 euro over zal hebben voor een volledig afgewerkte extra wcd op een eigen groep. Lijkt mij in verhouding ook niet extreem duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:45:
[...]

En de aannemer zal precies andersom redeneren. Die zal denken dat iemand bij een huis van > half miljoen naast al het gedoe dat daar sowieso al bij komt kijken niet zelf wil knutselen met leidingen, wandcontactdozen en extra groepen, maar wel 380 euro over zal hebben voor een volledig afgewerkte extra wcd op een eigen groep. Lijkt mij in verhouding ook niet extreem duur.
Haha dat zal best. Helaas vraagt hij (of elektricien) dat per contactdoos op eigen groep.
Ging mij ook meer om het principe. Meterkast zit naast de keuken, enkel een muurtje door. Had mooi gevonden als ze de leiding mooi wegwerkte. Nu maak ik zelf wel een buisje voor die 780€ a 2 stopcontacten.

Ga wel kijken of ik anderzijds kan onderhandelen over taxatie of verkooptarief van makelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 25-07-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Die heb ik inderdaad meer voorbij zien komen.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
voor mijn meerwerklijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
siemenz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:00:
[...]

***members only***
voor mijn meerwerklijst
Ah, ongeveer dezelfde prijzen.

Heb mij al tijden verwonderd over de prijs van de dakkapel, wat is daar de gedachte achter?

Huidige woning heb ik een dakkapel laten plaatsen van bijna 4 meter. Eén van de duurdere offertes afgenomen on te voorkomen dat beunhaas en Co. Hem zou plaatsen. Zat op circa 6.000€ met vergunning (ookal woonplaats afhankelijk qua kosten)

Bij dit soort projecten vragen ze gemiddeld 15.000-20.000 voor een dakkapel van 2 meter.
exclusief afwerking aan het interieur.
Zou toch denken dat die dakkapellen ook prefab komen en er wordt bespaard op de afwerking van het dak, wat normaliter zou gebeuren. Veel bouwnummers komen ook standaard met zo'n dakkapel, is dus geen uniek meerwerk mijns inziens.

--

@siemenz hoe voeg je een bestand bij B)

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 25-07-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Source90 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:06:
[...]

Ah, ongeveer dezelfde prijzen.

Heb mij al tijden verwonderd over de prijs van de dakkapel, wat is daar de gedachte achter?

Huidige woning heb ik een dakkapel laten plaatsen van bijna 4 meter. Eén van de duurdere offertes afgenomen on te voorkomen dat beunhaas en Co. Hem zou plaatsen. Zat op circa 6.000€

Bij dit soort projecten vragen ze gemiddeld 15.000-20.000 voor een dakkapel van 2 meter.
exclusief afwerking aan het interieur.
Zou toch denken dat die dakkapellen ook prefab komen en er wordt bespaard op de afwerking van het dak, wat normaliter zou gebeuren. Veel bouwnummers komen ook standaard met zo'n dakkapel, is dus geen uniek meerwerk mijns inziens.
Daar verbaas ik me ook altijd over... eveneens de dakramen en zolderindeling van 15k die er bij mij nog niet inzet.

Je betaalt deels voor het gemak. Daarnaast zal je bij een losse dakkapel plaatsen waarschijnlijk nog een bouwvergunninkje moeten indienen, dat hoeft als je het bij de aannemer rechtstreeks doet natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Source90 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:06:
[...]

--

@siemenz hoe voeg je een bestand bij B)
ik had gewoon een wetransfer link bijgevoegd maar die is na een week foetsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Source90 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:58:
[...]
Haha dat zal best. Helaas vraagt hij (of elektricien) dat per contactdoos op eigen groep.
Ging mij ook meer om het principe. Meterkast zit naast de keuken, enkel een muurtje door. Had mooi gevonden als ze de leiding mooi wegwerkte. Nu maak ik zelf wel een buisje voor die 780€ a 2 stopcontacten.
Dat is dan een prima oplossing. Dan is iedereen bij: jij bent goedkoper uit, de aannemer heeft de standaard situatie niet aan te passen met alle risico's van dien.

Maar het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat zulk soort meerwerk tegen een vast bedrag gaat. Voor dit bedrag had je dus ook een onzichtbare leiding naar de zolder kunnen krijgen, wat zeker bij het achteraf aanbrengen heel wat meer werk was geweest.

Het is dus altijd verstandig om bij iedere meerwerkoptie de afweging te maken of de prijs redelijk is en of je het later wellicht veel voordeliger zou kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24
Helemaal eens @siemenz en @Source90 Het viel mij ook vies tegen die prijzen van meerwerk. Ik moest echt uitkijken om niet in de valkuil te stappen dat ik toch al 6 ton aan het uitgeven was en dat dit er dan ook nog wel allemaal bij kon. Schijnt ook iets psychologisch te zijn.

Ik merkte dat we daarin verschillen van onze nieuwe buurtgenoten die heel veel meerwerk afnamen en inderdaad vooral vanuit het gemak. Maar ook luxe upgrades, zoals deuren, waar wij voor die prijzen regelmatig tegenaan hikten.

Tot slot toegegeven: het uitdenken en coördineren en soms uitvoeren van alle werkzaamheden na oplevering en de daaraan verbonden inkopen kostte veel tijd en inspanning. Maar het scheelt duizenden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat zie ik in mijn omgeving ook, tig opties erbij 'want je bent nu toch bezig'. Maar ook die extra 10 of 20k moet afgelost worden. Mijn vriendin heeft de neiging om in dezelfde valkuil te lopen, dus we doen ons best om bij elk besluit voor extra uitgaven zeer kritisch te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
[...]

***members only***
voor mijn meerwerklijst
Optielijst voor dit project:
https://we.tl/t-hzkI5WpS1k
Staat openbaar op de website, hoeft niet members only.

Zie nu dat een uitbouw 1.2 meter evenveel kost als bij jouw project van 2,4 meter. 🤯

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 25-07-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 25-07-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Source90 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:48:
[...]

Optielijst voor dit project:
https://we.tl/t-hzkI5WpS1k
Staat openbaar op de website, hoeft niet members only.

Zie nu dat een uitbouw 1.2 meter evenveel kost als bij jouw project van 2,4 meter. 🤯
Ik zie het. Lekker lijstje en idd prijzig. Ik zie wel dat bij jou de warmtepomp moet worden aangepast. Ik betaalde kennelijk sowieso al veel voor het standaard huis incl kennelijk grotere warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door siemenz op 25-07-2020 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Magpie schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 11:31:
...ook luxe upgrades, zoals deuren, waar wij voor die prijzen regelmatig tegenaan hikten.

Tot slot toegegeven: het uitdenken en coördineren en soms uitvoeren van alle werkzaamheden na oplevering en de daaraan verbonden inkopen kostte veel tijd en inspanning. Maar het scheelt duizenden euro's.
Daarbij is het heel goed om in het achterhoofd te houden wat zaken zijn die je achteraf eenvoudig kunt aanpassen en wat niet. Bovendien zijn er ook dingen die een woning echt meerwaarde geven. Dat het voor veel mensen dus niet zo is dat er 30 jaar voor betaald wordt, maar dat er 10 jaar voor betaald wordt en het zich daarna bij verkoop nog eens terugbetaalt.

Je voorbeeld van de deuren. Dat lijkt mij typisch iets wat je na oplevering niet zo snel meer verandert (ok, binnen de Tweakers wellicht wel wat meer... :) ), maar wat wel veel meerwaarde geeft. Ik zou bv niet willen wonen in een woning met stalen deurposten, dat is voor mij echt een afknapper. Maar ik zou die niet zo snel zelf vervangen. Als het identieke huis van de buren met houten deurposten ook te koop zou staan, dan zou ik als koper daar zeker een paar duizend euro meer voor over hebben.

Tegelijk zie ik soms ook zulke uitgebreide lijsten met aanpassingen voorbij komen dat ik denk: waarom heb je überhaupt voor deze woning gekozen, als je wens blijkbaar zo sterk afwijkt van de standaardwoning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:52
[...]

***members only***
voor mijn meerwerklijst
Als ik die prijzen van jouw bouwer zo zie ben ik daar wel jaloers op

Een aanbouw van 1.20m kost hier bij ons 26k (beukmaat 5.40m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
assassin85 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Is dat voor 1 woonlaag of voor meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

***members only***
voor mijn meerwerklijst
Een kelder op stahoogte! _/-\o_ ga je dat doen?
Ik zou het er wel voor over hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:35:Ik zou bv niet willen wonen in een woning met stalen deurposten
First world problems :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Sport_Life schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:46:
[...]

Een kelder op stahoogte! _/-\o_ ga je dat doen?
Ik zou het er wel voor over hebben.
Haha. Nee wij vonden die 60k een beetje te gek worden voor zoon Kelderbak

Er moet wat te wensen blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

assassin85 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:37:
[...]

Ik ben vast weer jaloers op jouw standaard von prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Net als klagen over 380 euro voor een extra wcd plus groep bij een woning van >half miljoen... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-07-2020 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Daarbij is het heel goed om in het achterhoofd te houden wat zaken zijn die je achteraf eenvoudig kunt aanpassen en wat niet. Bovendien zijn er ook dingen die een woning echt meerwaarde geven. Dat het voor veel mensen dus niet zo is dat er 30 jaar voor betaald wordt, maar dat er 10 jaar voor betaald wordt en het zich daarna bij verkoop nog eens terugbetaalt.

Je voorbeeld van de deuren. Dat lijkt mij typisch iets wat je na oplevering niet zo snel meer verandert (ok, binnen de Tweakers wellicht wel wat meer... :) ), maar wat wel veel meerwaarde geeft. Ik zou bv niet willen wonen in een woning met stalen deurposten, dat is voor mij echt een afknapper. Maar ik zou die niet zo snel zelf vervangen. Als het identieke huis van de buren met houten deurposten ook te koop zou staan, dan zou ik als koper daar zeker een paar duizend euro meer voor over hebben.

Tegelijk zie ik soms ook zulke uitgebreide lijsten met aanpassingen voorbij komen dat ik denk: waarom heb je überhaupt voor deze woning gekozen, als je wens blijkbaar zo sterk afwijkt van de standaardwoning?
Probleem is dat vrijwel nooit 2 huizen in dezelfde straat te koop staan met vergelijkbare afwerking. Voor 80% van de kopers zal de locatie de doorslag geven en niet houten of stalen kozijnen met opdek deuren.
In een verkopersmarkt zijn dit soort details nauwelijks van invloed op de prijs. Als er een crisis vergelijkbaar met 2009-2014 komt dan kan je beter zorgen dat de locatie van je nieuwbouwwijk enigszins aantrekkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:43:
[...]

Is dat voor 1 woonlaag of voor meer?
Idd 1 woonlaag, alleen BG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
siemenz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:48:
[...]

Ik ben vast weer jaloers op jouw standaard von prijs.
439k tussenwoning van 150m2 op een minikavel van 107m2

[ Voor 9% gewijzigd door assassin85 op 25-07-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:54:
[...]

Net als klagen over 380 euro voor een extra wcd plus groep bij een woning van >half miljoen... ;)
@Rubbergrover1 Als gezegd, gaat mij om principe dat ik enkel de keuze heb voor niets of 1 groep en 1 wcd. Geen keuze welke wcd, hoe geplaatst en waar etc. Die keuze heb ik wel met een loze pijp. Ik moet dan 3x een groep+WCD afnemen, plek mag ik niet zelf kiezen (enkel zoals aangegeven op bouwtekening elektra) en soort stopcontact is ook al bepaald.
Die 380€ kan mij aan mijn reet roesten als het gebeurt zoals ik het wil, echter het hebben van 0€ inspraak voor dat bedrag per aangelegde WCD schiet bij mij verkeerd, zeker als zij elke andere vorm van meerwerk afschieten. Het vragen van meer bergruimte lijkt mijzelf geen extreem bijzondere vraag :X
Van meterkast naar keuken ga ik zelf doen, zit naast elkaar en zie je niet als het keukenblok staat.
Echter het vrezen en trekken van de leiding naar boven is mij iets teveel gedoe. Gok dat het dan maar €380,- wordt en ik de leiding zelf verder trek zodra hij boven is met een lasdoos.

En eerlijkheidshalve kan ik wel betere bestemmingen voor €1140 bedenken dan 3 wcd.

[ Voor 54% gewijzigd door Source90 op 26-07-2020 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
siemenz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:24:
[...]

Ik zie het. Lekker lijstje en idd prijzig. Ik zie wel dat bij jou de warmtepomp moet worden aangepast. Ik betaalde kennelijk sowieso al veel voor het standaard huis incl kennelijk grotere warmtepomp.
In deze woning zit standaard een capaciteit van 180 liter. Wat is dat bij jou standaard tegenover inhoud van woning?
De meerwerk lijst is wel voor alle woningen en afhankelijk van type woning zijn er mogelijkheden.

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 25-07-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Source90 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:04:
[...]

In deze woning zit standaard een boiler van 180 liter. Wat is dat bij jou standaard tegenover inhoud van woning?
Om antwoord te geven op je vraag; 200 liter. Woning is 170m2, ik weet niet hoeveel kuub.

Echter is de boiler bij je warmtepomp niet voor je verwarming maar voor je tapwater.

De warmtepomp zelf moet kwalitatief. beter worden en meer capaciteit krijgen. Vergelijk het heel eenvoudig met traditionele cv ketels die van cw4 naar cw5 moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

assassin85 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:59:
[...]

439k tussenwoning van 150m2 op een minikavel van 107m2
875k voor een tweekapper van 170m met garage op een kavel van 310m2 is ook niet gratis ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

Vorige maand de ruwbouw van onze eerste nieuwbouw woning afgetekend en gisteren de levering van de grond bij de Notaris..... :)

Allereerst een dankjewel naar iedereen op dit forum! Aangezien wij complete newbies zijn vwt nieuwbouw, heel wat uren op dit forum en de draadjes voor de keukens en badkamers gelezen. Wat heb ik hier vreselijk veel geleerd en kunnen vergelijken. echt super!

Over het huis zelf: het is een klein project van 20 vrijstaande huizen in de buurt van Rotterdam. Ondanks dat de verkopende makelaar al had aangegeven dat alles aanpasbaar was, begon dit ons pas echt te dagen tijdens een bezoek met de verkoopbegeleider van de aannemer. Echt alles kan worden aangepast binnen de bouwvlakken die zijn aangegeven door de gemeente.

Gelukkig konden we ideeën en tekeningen van andere bewoners inzien en hier flink gebruik van maken. We hebben tov het standaard huis uiteindelijk als meerwerk afgenomen:

- Onderheid terras van 4m diep en 6m (gevel) breed
- Aangebouwde garage (plus slaapkamer erboven) 1 meter langer waardoor de garage gesplitst wordt in een werkkamer (4*4m) en de garage (4x4m). Op de 1e verdieping nu nog steeds een lel van een slaapkamer en een aparte was en strijkkamer.
- Loze leidingen naar 1e etage (2x) en zolder (1x) en bredere naar de voortuin voor een laadpaal) en aantal extra wcds hier en daar.
- 2 slaapkamers samengevoegd en ensuite badkamer meter vergroot.
- Toilet bovenverdieping verlengd (2m) met ruimte voor een normale wastafelcombinatie (kinderbadkamer wastafels zijn voor de 2 dochters en deze voor mijn zoon, zodat ze zonder ruzie hun tanden kunnen poetsen :-))
- Extra tuimelraam op de zolder
- buitenkranen (2x)

Dit alles bij elkaar inclusief extra tussenwanden, deuren en extra vloerverwarming koste ons EUR 48K. Wat ik gezien 2 extra kamers en daarmee de praktische inzetbaarheid vind meevallen. Oh ja, helaas zat de grondwarmtepomp, boiler (300L) en WTW installatie als een huurconstructie in het aanbod. Om dit te kopen kost nog eens 31K (wel gedaan want EUR 300p/m voor huur is uiteindelijk veel duurder)

Helaas is dit meerwerk nog wel exclusief de afwerking, maar daar verwacht ik alleen houten binnendeurkozijnen en wat dimmers ed van af te nemen.

Verder alle lof over de aannemer. Ze hebben onze ideeen voor de badkamers en toiletten uitgewerkt en alle leidingen en aansluitingen worden zonder meerprijs op de juiste plekken gemonteerd. Dit geldt ook voor de keuken (bestelling geplaatst bij Rennings.de, erg fijne zaak).

De bouw van het project is nu gestart en hopelijk gaan de heipalen voor ons huis in oktober de grond in... ik houd jullie op de hoogte.

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:56:
[...]

Probleem is dat vrijwel nooit 2 huizen in dezelfde straat te koop staan met vergelijkbare afwerking. Voor 80% van de kopers zal de locatie de doorslag geven en niet houten of stalen kozijnen met opdek deuren.
In een verkopersmarkt zijn dit soort details nauwelijks van invloed op de prijs. Als er een crisis vergelijkbaar met 2009-2014 komt dan kan je beter zorgen dat de locatie van je nieuwbouwwijk enigszins aantrekkelijk is.
Uiteraard is de locatie een van de belangrijkste kenmerken. Maar die verandert niet als je een paar duizend euro aan mooiere deuren besteedt. Terwijl mijn persoonlijke perceptie van een woning (en van het afwerkingsniveau) er wel sterk door verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24
@Rubbergrover1 eens hoor, maar hier waren al stompe deuren standaard. Ik bedoel dus inderdaad eigenlijk van redelijk luxe upgraden naar zeer luxe... daar zetten wij op gegeven moment de rem op.

En ondanks de grote bedragen probeerde ik steeds iedere upgrade op zichzelf te bekijken.

Waar ik me wel wat in vergist heb, is dat een duurdere, luxere woning toch een bijpassend afwerkingsniveau vergt. Dat kostte meer dan verwacht.

[ Voor 20% gewijzigd door Magpie op 25-07-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dat laatste is natuurlijk ook een keuze... Maar ik ben het met je eens dat bij eventuele verkoop de kopers bij een hoger prijsniveau vaak inderdaad ook bepaalde verwachtingen zullen hebben over de aanwezige voorzieningen, afwerking etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

siemenz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:47:
[...]

Heb nog even gekeken: die kelder is ca 4x3m. Dat is inderdaad een dure wijnopslag.
Ik heb familie in Canada wonen en zij hebben een basement welke een volledige woonruimte beslaat (incl 3 slaapkamers, badkamer, etc), zat eerder aan zoiets te denken bij de prijs van 60k.
De basement wordt gebruikt voor gasten en eens in de 5-10 jaar als het extreem koud is.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Sport_Life schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:52:
[...]

Heb nog even gekeken: die kelder is ca 4x3m. Dat is inderdaad een dure wijnopslag.
Ik heb familie in Canada wonen en zij hebben een basement welke een volledige woonruimte beslaat (incl 3 slaapkamers, badkamer, etc), zat eerder aan zoiets te denken bij de prijs van 60k.
De basement wordt gebruikt voor gasten en eens in de 5-10 jaar als het extreem koud is.
Dan was het inderdaad een no-brainer geweest maar dit zijn dure meters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
Voor volledige onderkeldering was het wat mij betreft een no-brainer geweest. Als je dan 40-60m² erbij krijgt voor die prijs...altijd doen. Mancave!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Laatst online: 15-09 12:54
Source90 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:36:
[...]
Maassluis, project Wilgenrijk :)
Leuk! achterburen! Wij gaan bijna de oplevering krijgen in Buitengoed, 21 augustus de sleutel van onze hoekwoning aan de Lichtval.

Overigens herken ik de opstelling van Dura Vermeer als weinig flexibel in dit project. Gelukkig was onze woning in kwestie al goed op weg qua standaardbouw, dus we hebben niet al te veel meerwerk hoeven afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sport_Life schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:52:
[...]

Ja, met het grondwater 10 meter diep en er bovenop zo'n houten/kartonnen HSB huis met bitumen shingles op het dak van de niet-bruikbare zolder.

Met een kelder in NL heb je zo'n beetje overal het probleem dat je keldervloer al onder grondwaterniveau zit, en dus de bak 200% dicht moet zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-07-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat wij de keuken via een andere keukenleverancier dan de voorgeschotelde projectleverancier willen afnemen, moeten we 500 euro coordinatiekosten betalen. Triest maar volgens mij vrij gebruikelijk.

Deze kosten zullen ergens in de meer/minderwerk offerte gezet worden. Normaliter krijg je van de aannemer het meer/minderwerk in 2 termijnen gefactureerd. Mijn ervaring is dat dit verder niet gespecificeerd is. Termijn 25% en termijn 75% meerwerk.

Op die manier worden die coordinatiekosten ook gewoon uit het bouwdepot betaald. Maar volgens mij dit strict genomen niet. Of zit ik nu te muggenziften?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
siemenz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:47:
[...]

Bij ons waren de kosten voor een kelderbak (volledige verdiepingshoogte) van 6x6 met koekoek 25k. Heerlijke ruimte :).

[ Voor 4% gewijzigd door Montaner op 26-07-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:40

Aidix

Geluidspietlut

Stalen deurposten zijn letterlijk een first world problem, bij elke Chinees waar ik binnenstapt zitten fraaie houten deuren in houten stompe deurposten. En ik heb niet het idee dat zij daar zo uniek in zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:48:
Omdat wij de keuken via een andere keukenleverancier dan de voorgeschotelde projectleverancier willen afnemen, moeten we 500 euro coordinatiekosten betalen. Triest maar volgens mij vrij gebruikelijk.

Deze kosten zullen ergens in de meer/minderwerk offerte gezet worden. Normaliter krijg je van de aannemer het meer/minderwerk in 2 termijnen gefactureerd. Mijn ervaring is dat dit verder niet gespecificeerd is. Termijn 25% en termijn 75% meerwerk.

Op die manier worden die coordinatiekosten ook gewoon uit het bouwdepot betaald. Maar volgens mij dit strict genomen niet. Of zit ik nu te muggenziften?
Die kosten kregen wij idd ook. Stond zo op de optielijst erbij ook. We kregen bij de start bouw gewoon een factuur voor 25% van de meerwerkkosten en die is zonder morren betaald uit het bouwdepot. En de hypotheekverstrekker heeft onze optielijst onder ogen gehad, dus in ze weten er (in theorie) van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Wat zou het probleem daarmee zijn? In de gewone bouwkosten van je standaardwoning zitten toch ook een hoop coördinatiekosten verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
MBarendse schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:18:
[...]

Leuk! achterburen! Wij gaan bijna de oplevering krijgen in Buitengoed, 21 augustus de sleutel van onze hoekwoning aan de Lichtval.

Overigens herken ik de opstelling van Dura Vermeer als weinig flexibel in dit project. Gelukkig was onze woning in kwestie al goed op weg qua standaardbouw, dus we hebben niet al te veel meerwerk hoeven afnemen.
@MBarendse Tof! Onderling is medio augustus 2021 klaar volgens mij. (Q3/2021). Bij jou op schema gelopen?

Heb jij de keuken bij aannemer/Thuis de Showroom afgenomen of elders?
Lees ook minder positieve verhalen over deze partij en ben benieuwd hoe jij het ervaren hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 27-07-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Montaner schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:53:
[...]

Bij ons waren de kosten voor een kelderbak (volledige verdiepingshoogte) van 6x6 met koekoek 25k. Heerlijke ruimte :).
Dat zet meer zoden aan de dijk qua ruimte dan zo'n 5,1x2,4 uitbouw voor 25K :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Aidix schreef op zondag 26 juli 2020 @ 17:43:
[...]

Stalen deurposten zijn letterlijk een first world problem, bij elke Chinees waar ik binnenstapt zitten fraaie houten deuren in houten stompe deurposten. En ik heb niet het idee dat zij daar zo uniek in zijn.
Wat hebben Chinezen met binnendeur kozijnen te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deleon78 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:14:
Ik snap niet waarom ze het niet gewoon netjes doen? Kwa kosten maakt het niet veel uit, maar wat scheelt het een gezeik zeg. Iemand die weet waarom het zo gaat? @kabeltjekabel misschien?
Als ze een paar centen kunnen besparen doen ze dat. Daarom zie je ook nog steeds half-opbouw stopcontacten... kun je vervolgens de hemel qua meerprijs vragen om het netjes te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Montaner schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:53:
[...]

Welke ontwikkelaar?

Die 500 euro coördinatiekosten moesten wij ook betalen. Stond ook in de meerwerklijst. Echter werden deze kosten bij ons 2x in rekening gebracht.. 1x separaat en 1x bij de totaalsom van de wijzigingen van de keuken (verleggen leidingen e.d.). Ik ben er nog niet uit of dit een bewuste fout was :P

We zijn ook even bij de projectleverancier geweest, maar toen de verkoper ons meenam naar de duurdere keukens "omdat hij de VON prijs van onze woning wist" (maw: dan hebben we vast een hoog budget voor de keuken), zijn we daar direct vertrokken. Bij de aankoop van een keuken sta je sterker als men niet in je portemonnee kan kijken.

Overigens valt de VON prijs van onze woning alleszins mee als ik de prijzen van nu hier zo af en toe zie . Het lijkt wel of de bouwers de gasloze woningen gebruiken om direct 100k erbij te plussen.

[ Voor 80% gewijzigd door Sport_Life op 26-07-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

En welk gebied? Op veen met een hoge waterstand is dat anders dan op zand met een lage grondwaterstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
siemenz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:26:
[...]

En welk gebied? Op veen met een hoge waterstand is dat anders dan op zand met een lage grondwaterstand
Ja inderdaad. Vroeger (of nog steeds? no idea) werd dan de kelderbak volgegooid met water anders drijft 'ie omhoog als er nog geen huis bovenop stond. En als je fundering verder brak is gaat je huis scheef staan... met de kelder aan de hoogste kant. En als de kelderbek vast zat aan heipalen... van die palen met zwaluwstaart kop, zodat de palen aan de bak konden trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:07
MBarendse schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:18:
[...]

Ons huis is ook door Dura vermeer gebouwd, eigenlijk alles kon. Het enige wat mij verbaasde was dat als buren iets hadden besproken dit niet aan andere werd aangeboden.Bijv. wij hebben extra zonnenpanelen laten plaatsen vanuit de bouw (was toen nog een prima prijs) en buren wisten niet dat dat kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Len020 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Ons huis is ook door Dura vermeer gebouwd, eigenlijk alles kon. Het enige wat mij verbaasde was dat als buren iets hadden besproken dit niet aan andere werd aangeboden.Bijv. wij hebben extra zonnenpanelen laten plaatsen vanuit de bouw (was toen nog een prima prijs) en buren wisten niet dat dat kon.
Ja, dat komt mij bekend voor (bij andere bouwer). Maar is aan de andere kant ook wel logisch, want je wilt niet voor iedere aanpassing die niet in de standaard optielijst staat alle andere kopers weer moeten mailen.

Wel vervelend was bij ons dat bij bepaalde zaken in eerste instantie werd gezegd dat het niet kon, maar dat bij oplevering blijkt dat het bij andere huizen wel gewoon gedaan is. Dan voel je je een beetje bekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:40

Aidix

Geluidspietlut

Z___Z schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Wat hebben Chinezen met binnendeur kozijnen te maken?
Dat je in een willekeurig derdewereldland stompe deuren en houten kozijnen krijgt, terwijl je in een 'eerstewereldland' moet bijbetalen om niet de goedkoopst mogelijke rommel gemonteerd te krijgen.

Stalen frames is dus een 'first world problem', maar niet in de betekenis van het spreekwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
siemenz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:15:
[...]

875k voor een tweekapper van 170m met garage op een kavel van 310m2 is ook niet gratis ;)
Serieus? Ga je hartje amsterdam wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Len020 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Welke showroom kwam het sanitair en optie voor keuken bij jullie vandaan?
Volgens mij is "Thuis de Showroom" een dochteronderneming van Dura Vermeer, ook bij jullie de betreffende showroom? Hoe hebben jullie die partij ervaren, indien van toepassing?

Lees hier en daar wat verhalen dat de oplevering van sanitair en keuken (indien daar afgenomen) te wensen overlaat, afwerking niet netjes is, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 27-07-2020 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
[...]

[...]

Als de twee automaten over twee verschillende fases verdeeld zijn klopt het (maar dan is er dus een 4-polige aardlek gebruikt en waarom zou je dat in vredesnaam doen? Dat maakt het alleen maar complex).

Maar als de twee automaten achter 1 hoofdzekering van 25A zitten, dan klopt het niet. Dat is eenvoudig te testen. Zet de relevante hoofdzekering uit en kijk of er daadwerkelijk maar 1 van de 2 fases uit is bij de kookgroep (met een spanningzoeker).

Bepaling 514.3.6 waarvan? Ik neem aan dat hij niet de NPR5310 bedoelt, want die gaat over installaties van voor 1970.

Zwarte aders mag ook, maar dan moeten de uiteindes wel gemarkeerd zijn met een rode (of oranje) tape.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
mvds schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:45:
Ik heb nu ook van de aannemer een aanbod gekregen om extra PV panelen te laten plaatsen bovenop de 9 die ik standaard vanuit de bouw heb. Helaas is de meerprijs een whopping €749 per paneel 8)7

Gouden panelen denk ik... Ik heb hier een offerte liggen voor 8 * 310Wp panelen die incl plaatsing en aanpassing elektrische installatie €3900 zouden kosten. Nu zouden 300Wp panelen dus €749 per stuk gaan kosten, en dat terwijl alle benodigde voorbereidingen aan de installatie al gedaan zijn vanwege de standaard 9 panelen.
Ja, dat was hier ook zo. 800 euro per paneel meerprijs (plus omvormer ook 800). Ik heb uiteindelijk 12 panelen zelf bij geplaatst. Online gekocht inclusief installatiemateriaal, kabels, gereedschap en omvormer voor 2800 euro. Dat is 235 euro per paneel...

Toegegeven, het was een hele klus om die panelen over een ladder naar het (plat) dak te slepen en ook de installatie was best veel werk, maar er liggen nu 22 panelen van 315 Wp op het dak en ik heb al een dag gehad met een opbrengst van 42 kWh.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:07
Source90 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:19:
[...]
Welke showroom kwam het sanitair en optie voor keuken bij jullie vandaan?
Volgens mij is "Thuis de Showroom" een dochteronderneming van Dura Vermeer, ook bij jullie de betreffende showroom? Hoe hebben jullie die partij ervaren, indien van toepassing?

Lees hier en daar wat verhalen dat de oplevering van sanitair en keuken (indien daar afgenomen) te wensen overlaat, afwerking niet netjes is, etc.
badkamer was plieger en keuken was eigenhuis

keuken daar ook gekocht; was verruit de beste prijs.
Badkamer daarentegen ; niks kon en alles was duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBarendse
  • Laatst online: 15-09 12:54
Source90 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:08:
[...]
@MBarendse Tof! Onderling is medio augustus 2021 klaar volgens mij. (Q3/2021). Bij jou op schema gelopen?

Heb jij de keuken bij aannemer/Thuis de Showroom afgenomen of elders?
Lees ook minder positieve verhalen over deze partij en ben benieuwd hoe jij het ervaren hebt.
Bij ons zijn we stevig uit schema gelopen, dit kwam onder andere door de uitdagingen die onze splitlevelfundering met zich mee bracht. bij start bouw was de inschatting mei 2020, nu wordt het voor de 18 woningen augustus/september 2020. Maar met de mindset dat uitloop onderdeel van het spel is was dit voor ons geen enorme frustratie :).

De keuken hebben wij niet bij de aannemer afgenomen, de badkamer wel. Onze ervaring was dat er minder mogelijk was bij Thuis de Showroom dan bij de Smartdesign Keukens in Maassluis. Qua prijzen liep het overigens niet veel uiteen. Achteraf zijn we bij met de keuze van Smartdesign omdat we na verkoop van onze huidige woning en de nodige overwaarde vrij gemakkelijk alsnog een flinke upgrade op onze keuken hebben laten uitvoeren. Bij Thuis de Showroom is het aanpassen van je wensen na tekenen een stuk ingewikkelder begreep ik. En dat terwijl je je keuken in ons geval 1,5 jaar voor uiteindelijke oplevering vastlegt . Bij een reguliere keukenleverancier kun je in principe alles nog veranderen tot het moment van daadwerkelijk bestellen (circa 12 weken voor plaatsen in de regel)

De badkamer, daar hadden we wat minder hoogstaande wensen. Qua opstelling en tegels kwamen we er goed uit. met 3,5 K hadden we daarmee de badkamer en toilet naar wens. Dit hadden we niet voor elkaar gekregen via een externe. Wil je vrijstaand bad, marmerlook tegels, kranen uit de muur etcetera, dan wordt het interessant om verder te gaan kijken.

Het badmeubel upgraden was alleen veeeeel te duur. Er wordt nu opgeleverd met klein wastafeltje. Na de sleutel meteen van de muur en daarna een mooi meubel zelf plaatsen ;). ook de douchedeur plaatsen we zelf na oplevering.

[ Voor 9% gewijzigd door MBarendse op 27-07-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

mierenfokker schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:08:
[...]

Serieus? Ga je hartje amsterdam wonen?
Haha nee, daar zou het het dubbele kosten.

www.buytendenveste.nl. Er zijn er nog een paar te koop dus je kan mn buurman nog worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-09 09:01
siemenz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:42:
[...]

www.buytendenveste.nl. Er zijn er nog een paar te koop dus je kan mn buurman nog worden ;)
Wel leuke huizen, maar man man wat een geld.. "Steenworp afstand" van gooimeer staat er.. ze weten het wel te verkopen. Ik werkte in Hilversum en daar werden een jaar of 2 geleden 2-onder-1 kappers gebouwd voor rond de 7 ton. Bizar toch hoor, als je dan kijkt naar mijn 2-onder-1 voor 337.5 met 470m2 grond.

Hartje amsterdam mag je meer dan het dubbele meenemen inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Scr33x0r schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Wel leuke huizen, maar man man wat een geld.. "Steenworp afstand" van gooimeer staat er.. ze weten het wel te verkopen. Ik werkte in Hilversum en daar werden een jaar of 2 geleden 2-onder-1 kappers gebouwd voor rond de 7 ton. Bizar toch hoor, als je dan kijkt naar mijn 2-onder-1 voor 337.5 met 470m2 grond.

Hartje amsterdam mag je meer dan het dubbele meenemen inderdaad..
Inderdaad. En dan hebben wij nog een redelijke 'underdog' in het project omdat het anders helemaal niet meer te betalen was voor ons.

Gelukkig verkopen wij onze woning in Amsterdam en daar zit behoorlijk wat overwaarde op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-09 09:01
Ja dat scheelt hehe :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
siemenz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:42:
[...]

Haha daar hebben we niet de financiële mogelijkheden voor. Mooie woning, zou er zo willen wonen :-)

Onze redelijk vergelijkbare woning 186m2, 291m2 kavel kostte 3 jaar geleden 390k. In Arnhem-noord :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijdloos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-11-2023
Wij hebben recent ook getekend voor een nieuwebouw woning. Ik ga dit topic dus nog eens aandachtig doorlezen.

Waarom de keuze nieuwbouw?
We keken eerst naar bestaande bouw maar bij onze gewenste woning visten we achter het net. Daarna zijn we verder gaan kijken en zagen we interessante nieuwbouwprojecten in de buurt. Uiteindelijk gekozen voor een mooie twee-onder-een-kapper.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Weet ik nog niet. We zitten in het begin van het traject.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We zitten voor nu op 46k meerwerk dit is nog aan veranderingen onderhevig omdat de deadline (30-9) nog niet verstreken is. Ons budget voor de afwerking is nu 48k (keuken/badkamer/muren/vloeren/bestrating).

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
94k als budget dus. We houden rekening met 10k onvoorzien. We twijfelen wel over een aantal posten in ons budget.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We willen de gehele woning sausklaar laten stucen. Afhankelijk van wat het gaat kosten doen we evt alleen de benedenverdieping.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Oplevering is nu gepland voor Q3 2021. We willen dus wachten tot het voorjaar 2022 voor we met de tuin beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Aidix schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Dat je in een willekeurig derdewereldland stompe deuren en houten kozijnen krijgt, terwijl je in een 'eerstewereldland' moet bijbetalen om niet de goedkoopst mogelijke rommel gemonteerd te krijgen.

Stalen frames is dus een 'first world problem', maar niet in de betekenis van het spreekwoord.
Komt omdat opdekdeuren en stalen kozijnen duurder zijn om te maken dan stompe deuren. De reden dat ze veel worden toegepast, is omdat voor het plaatsen van stalen kozijnen de opening niet afgewerkt hoeft te worden, en de reden dat opdekdeuren gebruikt worden is omdat je daarvoor de deur niet 100% recht hoeft te hangen. Gezien in lage lonenlanden materiaal bepalend is voor de kosten en in Nederland de arbeid, is het logisch dat in Nederland de optie die het minste arbeid kost, het minste geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mierenfokker schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:30:
[...]

Haha daar hebben we niet de financiële mogelijkheden voor. Mooie woning, zou er zo willen wonen :-)

Onze redelijk vergelijkbare woning 186m2, 291m2 kavel kostte 3 jaar geleden 390k. In Arnhem-noord :P
Verschil zal dan ook met name in de grondprijs zitten , Arnhem noord vs Naarden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Sport_Life schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:56:
[...]

Verschil zal dan ook met name in de grondprijs zitten , Arnhem noord vs Naarden ;)
klopt en wij hebben voor deze locatie gekozen niet perse vanwege Naarden, maar vanwege het feit dat het een binnenstedelijke herontwikkeling is. Daardoor heb je niet zo'n VINEX wijk idee en zijn alle bomen, scholen, straten en voorzieningen al helemaal op peil!

Dit was voor ons het het waard om 100k meer te betalen, dan bijvoorbeeld nieuwbouwwijken in Weesp en Muiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
siemenz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:20:
[...]

klopt en wij hebben voor deze locatie gekozen niet perse vanwege Naarden, maar vanwege het feit dat het een binnenstedelijke herontwikkeling is. Daardoor heb je niet zo'n VINEX wijk idee en zijn alle bomen, scholen, straten en voorzieningen al helemaal op peil!

Dit was voor ons het het waard om 100k meer te betalen, dan bijvoorbeeld nieuwbouwwijken in Weesp en Muiden.
Hier ook gekozen voor een project in al bestaande wijken en de integratie met dus bestaande voorzieningen.
Prijzen zijn echt bizar van je project. Nabij Amsterdam noemen ze dat maar het is ook gewoon nog 25minuten.

Ik zit 30min van Amsterdam af (regio Alkmaar) dus minder centraal maar ik heb wel vrijstaand met 758m2 perceel (niet eens beschikbaar in jullie project) en 220m2 wonen voor 650k ruwbouw.
Dik 9 ton en dan gewoon nog directe buren :X .

De optie prijzen vallen dan eigenlijk wel weer mee bij je (als in: gangbaar :p ), beduidend dus de grondprijs die bizar hoog is.

Ziet er wel uit als een gaaf project!

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 27-07-2020 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:29:
[...]

Hier ook gekozen voor een project in al bestaande wijken en de integratie met dus bestaande voorzieningen.
Prijzen zijn echt bizar van je project. Nabij Amsterdam noemen ze dat maar het is ook gewoon nog 25minuten.

Ik zit 30min van Amsterdam af (regio Alkmaar) dus minder centraal maar ik heb wel vrijstaand met 758m2 perceel (niet eens beschikbaar in jullie project) en 220m2 wonen voor 650k ruwbouw.
Dik 9 ton en dan gewoon nog directe buren :X .

De optie prijzen vallen dan eigenlijk wel weer mee bij je (als in: gangbaar :p ), beduidend dus de grondprijs die bizar hoog is.

Ziet er wel uit als een gaaf project!
Haha voor die prijs heb ik net mijn appartementje in Amsterdam van 80m2 voor verkocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
siemenz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:20:
[...]

Zelfde hier hoor. Geen zandbende gehad, voorzieningen ook al op pijl en vol in de natuur.. Maar zal idd in de grondprijs zitten. Die was bij ons 197k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand toevallig nog een tip voor een beetje modern tegelhuis in Gelderland waar je mooi keramisch parket van een beetje goede merken kan bekijken/uitzoeken? Het lijkt wel alsof al die dingen in de omgeving randstad zitten, of enorm oudbollig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvdz
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-06-2023
In april de optie op onze nieuwbouwwoning gekregen, kijk veel rond op het forum, erg handig, dus nu maar even wat delen.

Waarom de keuze nieuwbouw?
Wens van ons beide om 1x echt alles nieuw te hebben en naar ons zin te maken. We hopen snel de goednieuwsbrief te ontvangen voor onze twee-onder-1-kap woning met garage (564,5k / 161m2 woning / 239m2 perceel)

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
De prijzen van de meerwerkopties vind ik echt schandalig hoog. Daarnaast vind ik de meewerkende houding van de bouwer echt tegenvallen.
Daarnaast ook de oplevering, ze geven nu Q1 van 2022 op.....

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
We hebben nu alleen de ruwbouwopties bepaald. Hier zijn we 21k kwijt voor 1,2m aanbouw en 2,5k voor het aanpassen van garagedeur naar openslaande deuren).
De afbouw/sanitair/etc opties moeten we in oktober doorgeven. Door de schreeuwend dure prijzen zijn we mede op basis van informatie in dit forum echt gerichte keuzes aan het maken. Hoe makkelijk is het zelf/achteraf te laten doen, of gemak om gelijk te doen.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Ons bouwdepot is 115k. Ik verwacht ook dat dit bedrag gaat zijn wat we kwijt gaan zijn aan alles. Inmiddels ook al keuken gekozen voor 20k, bezig met dakkapel achteraf 10k. Verder werken we nog vooral met stelposten waardoor we denken op die 115k te gaan komen (7k verlaagd plafond, 5k extra badkamer buiten bouw, 10k vloeren, 20k tuinen, stuk onvoorzien)

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Nog geen keus gemaakt, maar weet bijna zeker dat vliesbehang gaat worden.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Wel in gedachte, nog niet concreet. Gaan we wel proberen op tijd te doen, zodat we de eerste zomer geregeld te hebben.
Pagina: 1 ... 93 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2