Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.548 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Woolfy681 @GeeMoney misschien had m’n post meer uitleg nodig :)

Ik bedoel meer dat 225k voor een half huis op 120m2 grond voor Friesland enorm duur is, als je voor hetzelfde geld, dus een heel huis voor 450k op 120m2 grond kan kopen in de Randstad, waarbij in de Randstad de prijs uit meer dan de helft van de prijs grond is.
Je kan deze woningen moeilijk met iets anders vergelijken, want zoiets wordt niet veel gebouwd.
Het project ligt ook nog ruim buiten Leeuwarden, dus waarom ze niet gewoon wat ruimere kavels maken met traditionele woningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Z___Z schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:25:

Ik bedoel meer dat 225k voor een half huis op 120m2 grond voor Friesland enorm duur is, als je voor hetzelfde geld, dus een heel huis voor 450k op 120m2 grond kan kopen in de Randstad, waarbij in de Randstad de prijs uit meer dan de helft van de prijs grond is.
Je kan deze woningen moeilijk met iets anders vergelijken, want zoiets wordt niet veel gebouwd.
Het project ligt ook nog ruim buiten Leeuwarden, dus waarom ze niet gewoon wat ruimere kavels maken met traditionele woningen...
Het voordeel van dat soort starterswoningen is dat men echt wel gaat doorstromen over een paar jaar en ze weer beschikbaar komen voor andere starters.

Ik heb nu ook een startersrijwoning met beukmaat 5.40m en uitgebouwd dus lengte van 10.80m. De eerste is op komst maar met zowel een eerste verdieping en een ruime zolder met puntdak kan je hier gerust je leven blijven wonen (als je zou willen).
Zo denken meer buren er over dus ik zie deze woningen niet snel weer te koop komen omdat we snel doorstromen...

[ Voor 39% gewijzigd door kaboom1555 op 31-05-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

kaboom1555 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:28:
[...]

Het voordeel van dat soort starterswoningen is dat men echt wel gaat doorstromen over een paar jaar en ze weer beschikbaar komen voor andere starters.

Ik heb nu ook een startersrijwoning met beukmaat 5.40m en uitgebouwd dus lengte van 10.80m. De eerste is op komst maar met zowel een eerste verdieping en een ruime zolder met puntdak kan je hier gerust je leven blijven wonen (als je zou willen).
Zo denken meer buren er over dus ik zie deze woningen niet snel weer te koop komen omdat we snel doorstromen...
Bij een beetje crisis zijn dat de eerste woningen waar je nooit vanaf komt lijkt me :)
Als je voor hetzelfde geld in die regio een niet starters woning kunt kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 31-05-2020 10:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 19:34

Als de grondprijs €200 per m2 is blijft er nog €205.500 als bouwkosten. Per m2 ruim €2200. Voor nieuwbouw volgens mij geen gekke prijs. Helemaal niet enorm duur. In jouw voorbeeld is de grond €1875 per m2. Dat vind ik als noorderling pas duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Maar voor die 450k heb je (bijna) nergens 180m2 woonoppervlak hoor. Dus rare vergelijking idd

Ik denk dat het mooie starters woningen zijn. Je moet ook nieuwbouw niet met bestaande bouw vergelijken. Bij bestaande bouw loop je leeg op onderhoud en gwl

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 12:21
Beste Tweakers,

Ook ik ben inmiddels bezig met een nieuwbouw traject, het gaat om een tweekapper in regio Den Bosch. Ik zal later nog even een verhaaltje typen via het format wat hier gebruikt wordt. Ik heb nu echter wel een vraag: ik moet de ‘electra’ over twee weken doorgeven waaronder de loze leidingen ook vallen. Nu hoor ik af en toe verhalen over verstopte loze leidingen, nu hoor ik graag op basis van jullie ervaringen of het een realistische factor is waar ik rekening mee moet houden. Ik wil bijv een loze leiding naar de zolder / naar de garage en die moet wel functioneren. Voor de zekerheid kan ik dan wel voor deze leidingen een kabel door de aannemer laten leggen maar dat heeft een meerprijs van 150 euro per kabel (en dan nog maar met minimaal cat 5) en dat vind ik eigenlijk zonde....

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Arcenon schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:02:
Beste Tweakers,

Ook ik ben inmiddels bezig met een nieuwbouw traject, het gaat om een tweekapper in regio Den Bosch. Ik zal later nog even een verhaaltje typen via het format wat hier gebruikt wordt. Ik heb nu echter wel een vraag: ik moet de ‘electra’ over twee weken doorgeven waaronder de loze leidingen ook vallen. Nu hoor ik af en toe verhalen over verstopte loze leidingen, nu hoor ik graag op basis van jullie ervaringen of het een realistische factor is waar ik rekening mee moet houden. Ik wil bijv een loze leiding naar de zolder / naar de garage en die moet wel functioneren. Voor de zekerheid kan ik dan wel voor deze leidingen een kabel door de aannemer laten leggen maar dat heeft een meerprijs van 150 euro per kabel (en dan nog maar met minimaal cat 5) en dat vind ik eigenlijk zonde....
Weet je of er gewoon pvc of flex pvc wordt gebruikt ? En hoe dik zijn de pvc leidingen ?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 21:14
Beste Tweakers,

Meestal worden de leidingen opgeleverd met een soort van elektriciteitsdraad erin. Je kan hier prima je eigen cat6(a) kabel aan vast maken. Zou de kabel zelf trekken.

Wellicht heb ik geluk gehad, maar in geen enkel van de loze leidingen hadden wij last van een verstopping oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Even een crosspost hier, misschien dat hier mensen kunnen helpen:

Centraaldoos plafond afdekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 20:27
We zijn inmiddels in de laatste fase van de bouw. Binnenkort voorschouw en over ca 4 weken oplevering *O*

Nu kijken we naar bestrating. Iemand ervaring met printbeton of stempelbeton?

Voordeel: het kan niet verzakken, geen gedoe met onkruid,
Nadeel: heel erg definitief (10 cm beton), risico dat er een idioot opstaat in de eerste 24 uur

Heb wat offertes opgevraagd, afhankelijk van opties is het (zonder grondwerk) ongeveer 90 €/m2 (incl bekisting, kleur, stempelen)

Ongeveer zoiets (niet bij deze aanbieder), maar dan voor Ca 80 m2 aan paden en terrassen
Afbeeldingslocatie: https://www.wwwaar.nl/uploads/cache/image_big_png/uploads/job/Voorhout-Tuin,-terras-en-balkon-Betonnen-terrasvloer-c466j7751.575568f5e03a4.png?originalExtension=jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door burnedhardware op 31-05-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
siemenz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:20:
[...]

Weet je of er gewoon pvc of flex pvc wordt gebruikt ? En hoe dik zijn de pvc leidingen ?
Nee dat weet ik helaas niet, ik zal dat wel nog even navragen al denk ik dat het misschien te maken zal hebben met de plaatsing van de leiding (hoeveel bochten etc). Het zijn 5/8 leidingen.
Ashy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:25:
[...]

Meestal worden de leidingen opgeleverd met een soort van elektriciteitsdraad erin. Je kan hier prima je eigen cat6(a) kabel aan vast maken. Zou de kabel zelf trekken.

Wellicht heb ik geluk gehad, maar in geen enkel van de loze leidingen hadden wij last van een verstopping oid.
Ja er zal vermoed ik wel een ‘trekkabel’ in worden gehangen, ik zal dat voor de zekerheid ook nog even vragen. Maar idd is het een kwestie van geluk of gaat het tegenwoordige tijd ‘altijd’ goed. Ik begrijp dat ik geen garantie krijg maargoed als het hier bij iedereen goed gaat dan zal het wel..

Bedankt voor de reacties so far en ik hoop op nog wat meer ervaringen.

[ Voor 4% gewijzigd door Arcenon op 31-05-2020 15:56 ]

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Arcenon schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:08:
Ja er zal vermoed ik wel een ‘trekkabel’ in worden gehangen, ik zal dat voor de zekerheid ook nog even vragen. Maar idd is het een kwestie van geluk of gaat het tegenwoordige tijd ‘altijd’ goed. Ik begrijp dat ik geen garantie krijg maargoed als het hier bij iedereen goed gaat dan zal het wel..
Meestal zit er alleen een 'controledraad' in wat niets anders is dan een touwtje dat ik zelf nooit als trekveer heb durven gebruiken. Je kunt dat draad wel prima gebruiken om een trekveer door de buis te trekken waar je vervolgens de electra/utp/whatever aan vast maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
-

[ Voor 99% gewijzigd door Moonborne op 04-06-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:49
burnedhardware schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:55:
We zijn inmiddels in de laatste fase van de bouw. Binnenkort voorschouw en over ca 4 weken oplevering *O*

Voordeel: het kan niet verzakken, geen gedoe met onkruid,
Nadeel: heel erg definitief (10 cm beton), risico dat er een idioot opstaat in de eerste 24 uur

Heb wat offertes opgevraagd, afhankelijk van opties is het (zonder grondwerk) ongeveer 90 €/m2 (incl bekisting, kleur, stempelen)

Ongeveer zoiets (niet bij deze aanbieder), maar dan voor Ca 80 m2 aan paden en terrassen
[Afbeelding]
Google eens naar " beton oprit aanleggen" :

"Voor een gemiddelde oprit in beton met een dikte van 15 cm betaal je gemiddeld €35 à €50 per m2."

Oprit of terras zal toch niet veel verschil in zitten? Dan lijkt jouw 90 euro aan de hoge kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
burnedhardware schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:55:
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt als een erg interessante optie voor onze oprit! Ik hoop dat er dus mensen met (zowel positieve als negatieve) ervaringen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
Kiwi70 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:25:
[...]

Ik had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt als een erg interessante optie voor onze oprit! Ik hoop dat er dus mensen met (zowel positieve als negatieve) ervaringen reageren.
Ik heb ernaar gekeken en had wat moeite met het vinden van partijen die tijd hadden en echt al het werk kunnen doen. Ik had geen tijd (en zin) om zelf bekisting te moeten maken, uitzetten op (waterpas/afschot) en maat. Ik heb daarom gekozen voor platen van 2,40x1,20 meter. Nagenoeg dezelfde prijs als laten storten maar die waren met 3 dagen voorradig en een normale stratenmaker kan dat gewoon verwerken met een kraan en een vacuum zuignap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
Farmerwood schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:02:
[...]

Meestal zit er alleen een 'controledraad' in wat niets anders is dan een touwtje dat ik zelf nooit als trekveer heb durven gebruiken. Je kunt dat draad wel prima gebruiken om een trekveer door de buis te trekken waar je vervolgens de electra/utp/whatever aan vast maakt.
Controledraad, check. Die bedoelde ik ook hehe.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:15
Beste Tweakers,

Bij ons projekt (afgelopen feb/april opgeleverd), was dit wel degelijk een issue. Bij velen waren een aantal loze leidingen verstopt en met geen mogelijkheid draden door te trekken, ook niet door professionele partijen.
Sommigen hebben uit pure nood bijv. de extra groep van de droger hierdoor moeten gebruiken voor hun zonnepanelen.
Ik gok dat zo'n 30% van ons project deze pech had, bij de rest was het wel goed. En de aannemer gaat geen oplossing leveren, alleen de kosten van de leidingen terug...wij waren gelukkig niet bij die 30%, want dit levert dus veel ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
breagor schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:00:
[...]

Bij ons projekt (afgelopen feb/april opgeleverd), was dit wel degelijk een issue. Bij velen waren een aantal loze leidingen verstopt en met geen mogelijkheid draden door te trekken, ook niet door professionele partijen.
Sommigen hebben uit pure nood bijv. de extra groep van de droger hierdoor moeten gebruiken voor hun zonnepanelen.
Ik gok dat zo'n 30% van ons project deze pech had, bij de rest was het wel goed. En de aannemer gaat geen oplossing leveren, alleen de kosten van de leidingen terug...wij waren gelukkig niet bij die 30%, want dit levert dus veel ellende.
Als dit mij zou overkomen dan zou ik het voor de rechter laten komen, je koopt een holle leiding, dan moet ie ook hol zijn en niet verstopt, desnoods breken ze de heleboel weer open.

Is dit iets wat je bij oplevering kan checken zodat je de 5% regeling achter de hand hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
aprofet schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:47:
[...]

Als dit mij zou overkomen dan zou ik het voor de rechter laten komen, je koopt een holle leiding, dan moet ie ook hol zijn en niet verstopt, desnoods breken ze de heleboel weer open.

Is dit iets wat je bij oplevering kan checken zodat je de 5% regeling achter de hand hebt?
Bij al mijn nieuwbouw en die van vrienden kreeg je op voorhand netjes de disclosure dat loze leidingen “mogelijk” en op eigen risico niet bruikbaar zouden kunnen zijn.

Ik heb er volgens mij iets van 30 en tot op heden is alles goed. (Stuk of 12 nu gebruikt).

Bij 1 vriend van mij was duidelijk dat er in het laatste bochtje iets niet goed zat in een slaapkamer en hebben ze dus de vloer en wand open gehakt en weer aangesmeerd voor hem maar daar bofte hij wel mee want als er al een vloer lag begonnen ze daar niet meer aan en kreeg je je geld voor die leiding terug.

Die 5% is echt niet van toepassing op een loze leiding. Dan moet je denken aan lekkage, verstopt riool of ontbreking daarvan of het ontbreken van een dakkapel ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 01-06-2020 08:03 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:31
We wonen inmiddels al weer ruim een maand met veel plezier in onze opgeleverde woning. Project "tuin" stellen we nog even uit; de omheining is naderhand door de partij welke de infrastructuur in de wijk verzorgd geplaatst. In het najaar planten ze aan de noordkant van het hek nog een beukenhaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7JEpdaQdr4lCs2oQqsg1mg14Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vmdnY2hKXWSylPteuGlTFINw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:05
Beste Tweakers,

Bij ons heeft de elektricien vrijwel alle loze leidingen dubbel uitgevoerd, om dit te vermijden. Helaas had hij ze in de muur van 16 mm gemaakt, terwijl we betaald hadden voor 19mm. Dus toen heeft hij alles twee keer moeten aanleggen...

Nu komt het goed uit, want ik heb een heleboel extra buizen.

De leidingen zijn allemaal voorzien van een controledraad, dus er is iets doorheen getrokken.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb in maart getekend voor een nieuwbouw hoekwoning, vlak voor de start van het Corona gebeuren. Ik maakte mij zorgen over de voortgang, maar tot nu toe helemaal geen vertraging. Over 3,5 week overdracht grond, in juli start de bouw.

Ervaringen tot nu toe..

Overleg met bouwbegeleiding zijn op afstand. Lang telefoongesprek en veel mailcontact.

De huizen worden traditioneel gebouwd. Geen prefab. In dit topic lees ik ervaringen over weinig mogelijkheden voor maatwerk, maar in mijn geval kan bijna alles, en denken ze erg mee. Meerprijzen van standaardopties van de lijst zijn stevig maar niet hoger dan elders. Meerprijzen voor eigen maatwerk vallen mij erg mee.

Wel moet je overal zelf om vragen. Je krijgt geen lijsten met keuzes, of informatie. Bijvoorbeeld deurbeslag binnen. Ik zou het zonde vinden als ik het niet mooi vind en splinternieuw deurbeslag moet gaan vervangen. Dus heb ik gevraagd naar wat er komt, en of er wat te kiezen valt. Gelijk kreeg ik de mogelijkheden, maar ik moest er wel om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
aprofet schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:47:
[...]

Inderdaad. Als je er niet van op aan kan dat een loze leiding bruikbaar is, dan zou je ze allemaal dubbel moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
GeeMoney schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:00:
[...]

Die 5% is echt niet van toepassing op een loze leiding. Dan moet je denken aan lekkage, verstopt riool of ontbreking daarvan of het ontbreken van een dakkapel ofzo.
>Ontbrekende loze leiding. Ik denk dat zoiets best kansrijk is bij de rechter. Ze kunnen natuurlijk ook zelf na het storten de trekveer overal doorrossen om te kijken of ze open zijn.

Tja.. of gewoon direct alles goed aanleggen. Ze laten ook geen stopcontacten of lamppunten vervallen omdat die dicht zitten; dat lossen ze ook op...
Arcenon schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:08:
[...]

Nee dat weet ik helaas niet, ik zal dat wel nog even navragen al denk ik dat het misschien te maken zal hebben met de plaatsing van de leiding (hoeveel bochten etc). Het zijn 5/8 leidingen.

[...]

Bedankt voor de reacties so far en ik hoop op nog wat meer ervaringen.
Begin maar met vragen om 19mm.

Vorig jaar nog een 30 jaar oude 'loze' leiding in gebruik gesteld. Daar zat ook troep in, maar met flink heen en weer raggen en afwisselend aan beide uiteinden de stofzuiger er op en met toepassing van kabelglijmiddel is het doel toch gehaald. :P

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-06-2020 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 18:40

Aidix

Geluidspietlut

witterholt schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:47:
de omheining is naderhand door de partij welke de infrastructuur in de wijk verzorgd geplaatst. In het najaar planten ze aan de noordkant van het hek nog een beukenhaag.
[Afbeelding]
Wees blij met je complete hek. Bij ons project krijg je 'stukjes' hekwerk die nergens op aansluiten, zonder deur, dus ik heb 2 gaten in mijn hoekperceel hekwerk en volgens de koopovereenkomst moet ik het nog laten staan ook op straffe van 5000 euro boete per dag dat het er niet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Laatst online: 12:31
Aidix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Wees blij met je complete hek. Bij ons project krijg je 'stukjes' hekwerk die nergens op aansluiten, zonder deur, dus ik heb 2 gaten in mijn hoekperceel hekwerk en volgens de koopovereenkomst moet ik het nog laten staan ook op straffe van 5000 euro boete per dag dat het er niet staat.
Dat zijn we ook! De overige velden hebben namelijk allemaal een hekwerk welke niet volledig is afgesloten en ook zonder afsluitbare draadstalen poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
[...]

Bij ons ook verplicht zo’n stuk hek. Vind het heel lelijk en zie veel mensen in de buurt ermee worstelen. Sommigen laten gewoon hun schutting achter het hek doorlopen waardoor het van buitenaf nog lelijker wordt. Ga het maar laten begroeien met mooie klimplanten maar begrijp de keuze van de gemeente echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
[...]

Waarom konden ze die leidingen dan niet opnieuw aanleggen? Bij ons waren ze een 'gewone' extra groep vergeten aan te leggen en die hebben ze gewoon alsnog aangelegd. Het is toch hun eigen risico als ze de tekeningen niet goed lezen of als ze inferieure leidingen aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
SvMp schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:12:
Deze kwam ik tegen: https://www.funda.nl/koop...aan-rug-woning-bouwnr-43/

Wat vinden jullier van?
Is gelukkig niet mijn project. Ik zou het nooit kopen. Kleine huisjes zonder tuin en met veel buren over de 2 ton. En dan hebben we het niet over de Randstad.
Ik vind het wel grappig bedacht. Laatst bij het 'wat ik nou toch tegenkwam'-topic iets vergelijkbaars bij Utrecht gezien. Volgens mij zit het vooral 'tussen de oren', het idee dat je maar aan één kant daglicht hebt. Terwijl deze huisjes waarschijnlijk zo ondiep zijn dat je gewoon evenveel daglicht hebt als bij een gewone diepere eengezinswoning die aan twee kanten licht heeft.

Wat ik wel jammer vind is dat ze nog steeds zulke kleine tuinen hebben. Ik zou dit namelijk ook zien als een goede manier om te zorgen voor één goede, ruime tuin op een bescheiden kavel. In plaats van een kleine voortuin en een te kleine achtertuin (met schuurtje), wat je nu vaak ziet. Maar hier hebben ze gekozen voor die kleine tuinen en daarbij het kavel gewoon kleiner gemaakt.

In dit project zou ik wel gaan voor de woningen aan het water. Geeft volgens mij veel meer een ruimtelijk gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:15
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:36:
[...]

Waarom konden ze die leidingen dan niet opnieuw aanleggen? Bij ons waren ze een 'gewone' extra groep vergeten aan te leggen en die hebben ze gewoon alsnog aangelegd. Het is toch hun eigen risico als ze de tekeningen niet goed lezen of als ze inferieure leidingen aanleggen?
bewoners kwamen er natuurlijk pas achter bij het aansluiten van de zonnepanelen, of het trekken van het internet kabels. Voor de meesten was dit ruim na oplevering en waren bijv. de wanden etc. al afgewerkt.
Even nieuwe leidingen van begane grond naar zolder door het hele huis frezen is dan geen kleinigheid, en bij de beton wanden zaten de leidingen er al in af fabriek, dus die zijn er niet ter plekke in gefreesd….
Denk dat de aannemer hier geen zin in had...maar goed de gedupeerden zijn het ook zeker niet eens met de aannemer (alleen geld terug), dus dit krijgt vast nog wel een vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Dit verhaal bevestigt mooi dat het erg handig is om alle leidingen bij oplevering allemaal te controleren.

Vraag me alleen wel af of er onder de streep meer uit te halen is dan een (extra) financiele compensatie. Er wordt niet voor niets overal geadviseerd om beter teveel dan te weinig loze leidingen te leggen omdat dit achteraf erg moeilijk of zelfs onmogelijk is om nog te doen. Daar zal de aannemer het ook op gooien als je zoiets tot de rechter laat komen

Heb er zelf gelukkig nog nooit problemen mee gehad. Alleen in mijn vorige (huur)huis zat er in een paar leidingen een 90 graden bocht waardoor 2 netwerkkabels trekken een k*tklus was en ik pas na een paar pogingen ze er goed in kreeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 02-06-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Farmerwood schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:08:
Vraag me alleen wel af of er onder de streep meer uit te halen is dan een (extra) financiele compensatie. Er wordt niet voor niets overal geadviseerd om beter teveel dan te weinig loze leidingen te leggen omdat dit achteraf erg moeilijk of zelfs onmogelijk is om nog te doen. Daar zal de aannemer het ook op gooien als je zoiets tot de rechter laat komen
Dat zou voor mij juist een argument geven dat de aannemer/electricien dit meteen bij de aanleg en voor de oplevering al had moeten controleren of corrigeren. Als er nog geen wandafwerking is, dan is het aanleggen van leidingen in de regel nog wel te doen (als het om een enkele leiding gaat). Maar als de aannemer dit blijkbaar niet heeft gecontroleerd en je intussen de hele woning afwerkt voordat je er achter komt, dán is het lastig om het alsnog goed te herstellen.

Maar als je die leiding toch nodig hebt, dan zul je uiteindelijk wel voor die duurdere oplossing moeten kiezen. Terwijl de aannemer dat dus had kunnen voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Je hoort mij niet zeggen dat de aannemer dat bij aanleg niet zou hoeven controleren. Ben het daar volledig mee eens.
Zoals hier boven ook al ergens opgemerkt fixen ze het ook als het gaat om een verlichtingspunt of een wcd.

Maar het gaat nu om een situatie waar dat niet gebeurd is en de bewoner de aannemer dat via de rechter alsnog probeert te laten doen terwijl alle muren al gestuct, behangen oid zijn.

Ik verwacht dat een rechter dan de aannemer niet zal veroordelen tot het alsog aanleggen van de leiding incl al het bijkomende werk omdat aangedragen zal worden dat het uberhaupt vrijwel onmogelijk is om nog te doen.

De aannemer zal dan hooguit veroordeeld worden tot het betalen van de kosten van een vervangende oplossing (die vrijwel zeker minder mooi/netjes zal zijn)

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 02-06-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

Vak127 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:35:
[...]

Bij ons ook verplicht zo’n stuk hek. Vind het heel lelijk en zie veel mensen in de buurt ermee worstelen. Sommigen laten gewoon hun schutting achter het hek doorlopen waardoor het van buitenaf nog lelijker wordt. Ga het maar laten begroeien met mooie klimplanten maar begrijp de keuze van de gemeente echt niet.
Bij ons met bonusclausules "mag geen 2e schutting achter" en "bijgeleverde hedera dulden, verzorgen en indien nodig vervangen". Het resultaat is dat elke tuin in de woonwijk er hetzelfde uitziet. Soort Sovjet stijl, maar dan anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:43
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:36:
[...]

Waarom konden ze die leidingen dan niet opnieuw aanleggen?
Omdat de oplossing soms erger is dan de kwaal.
En: herstelwerk wordt nooit zo mooi als de eerste keer.

Het is niet zo eenvoudig als je denkt. Het is maar een stukje plastic waar kilo's beton op worden gestort etc. Je kunt een hoop voorkomen, maar niet alles. Soms gaan dingen gewoon kapot.
(Bij de een wat meer dan bij de ander, dat wel)

Het is frustrerend dat je als koper geen 100% garantie hebt, maar die garantie kan niemand je geven. Dan rest alleen nog een compromis voor schadeherstel. (Bij een compromis is geen van de partijen tevreden).

@Farmerwood WandContactDoos

[ Voor 6% gewijzigd door Deleon78 op 02-06-2020 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Aidix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:43:
[...]

Bij ons met bonusclausules "mag geen 2e schutting achter" en "bijgeleverde hedera dulden, verzorgen en indien nodig vervangen". Het resultaat is dat elke tuin in de woonwijk er hetzelfde uitziet. Soort Sovjet stijl, maar dan anders.
Smaakt verschilt natuurlijk maar ik ben er wel blij mee dat in onze wijk je verplicht een groene haag aan de buitenkant moet aanhouden. Anders krijg je dat iedereen zo'n standaard beton en hout schutting neerplemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 20:54
Len020 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:29:
[...]

Smaakt verschilt natuurlijk maar ik ben er wel blij mee dat in onze wijk je verplicht een groene haag aan de buitenkant moet aanhouden. Anders krijg je dat iedereen zo'n standaard beton en hout schutting neerplemt.
Eens, ook al levert het in ons geval een extra uitdaging op... de laatste 3 meter aan de achterkant van de woning mogen we geen bebouwing hoger dan 1 meter plaatsen. Begroeien tot ongeveer 2 meter ofzo.
Interessante uitdaging voor het tuin ontwerp.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

[...]
en volgens de koopovereenkomst moet ik het nog laten staan ook op straffe van 5000 euro boete per dag dat het er niet staat.
Mag ik vragen wie zoiets precies handhaaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Deze week de eerste 2 facturen ontvangen sinds het passeren bij de notaris. Een van de aannemer voor Sloopkosten en bouwrijp maken (dit is een aparte stap in onze KAO) en een van Klimaatgarant voor de helft van de afkoopkosten klimaatinstallatie (zonnepanelen, warmtepomp, etc) ivm start bouw. De andere helft bij betalen we voor oplevering. Nu is onze laatste update vanuit de bouw alweer meer dan een maand geleden en kunnen we ook niet zelf gaan kijken op de bouwplaats. Geen idee dus hoe ver ze daadwerkelijk zijn. Moeten we nog om bewijs vragen dat deze fase inderdaad is afgerond voor we het laten betalen uit het bouwdepot? Er staat me bij dat ik in dit topic iets heb gelezen over een voorwaarde vanuit Woningborg? Weet iemand precies welke dat is? En wanneer mag je eigenlijk spreken van 'start bouw'? Is dat ook al bij het bouwrijp maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
As ik het zo lees ben ik blij dat we een mooi stenen muur krijgen met daar hedra hekwerken in verwerkt.
Alleen tussen de buren moeten we zelf voor een schutting zorgen.

Ondertussen heb ik onze straatnaam, huisnummer en postcode gevonden door wat internet zoek werk. Blijft leuk dingen uitzoeken voor het huis. 😁

[ Voor 3% gewijzigd door Woolfy681 op 02-06-2020 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:08
Woolfy681 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:29:
As ik het zo lees ben ik blij dat we een mooi stenen muur krijgen met daar hedra hekwerken in verwerkt.
Alleen tussen de buren moeten we zelf voor een schutting zorgen.

Ondertussen heb ik onze straatnaam, huisnummer en postcode gevonden door wat internet zoek werk. Blijft leuk dingen uitzoeken voor het huis. 😁
Ik weet niet of het een groot project is, maar projectnaam + bestemmingsplan Googlen levert in de regel ook leuke documenten en presentaties aan gemeenteraden op met veel informatie over straatbeelden publieke inrichting, parkeernormen, speeltuinen etc.

Dingen die meestal niet in de verkoopbrochures zelf zijn opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
[...]

Niet bepaald de reactie die ik hoopte te lezen maar wel duidelijk... schandalig!
GeeMoney schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:00:
[...]

Bij al mijn nieuwbouw en die van vrienden kreeg je op voorhand netjes de disclosure dat loze leidingen “mogelijk” en op eigen risico niet bruikbaar zouden kunnen zijn.

Ik heb er volgens mij iets van 30 en tot op heden is alles goed. (Stuk of 12 nu gebruikt).

Bij 1 vriend van mij was duidelijk dat er in het laatste bochtje iets niet goed zat in een slaapkamer en hebben ze dus de vloer en wand open gehakt en weer aangesmeerd voor hem maar daar bofte hij wel mee want als er al een vloer lag begonnen ze daar niet meer aan en kreeg je je geld voor die leiding terug.

Wauw 30 maarliefst en iedereen in mijn omgeving vind dat ik al enthousiast ben met 10 extra loze leidingen. Bizar overigens dat ze dit al van tevoren uitsluiten, zou niet mogen lijkt me...

Maar het lijkt er dus op dat er een reële kans is dat e.e.a. verstopt zou kunnen zitten. Is het dan raadzaam om van elke loze leiding een dubbele te nemen ipv een loze leiding laten bekabelen? (qua prijs scheelt dat maar 10 euro oid en dan heb ik wel 2 loze leidingen ipv 1 bedrade leiding)

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
Arcenon schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:22:

Bizar overigens dat ze dit al van tevoren uitsluiten, zou niet mogen lijkt me...
Alleen @GeeMoney heeft dit zo geschreven,
Ik heb -volgens mij- nergens een clausule getekend op mijn meerwerk offerte dat loze leidingen in uitzonderlijke gevallen niet bruikbaar zouden zijn? Ook niet in de technische omschrijving, dus de enige plek waar zo'n clausule kan staan is in de algemene voorwaarden van de aannemer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:23:
Ik verwacht dat een rechter dan de aannemer niet zal veroordelen tot het alsog aanleggen van de leiding incl al het bijkomende werk omdat aangedragen zal worden dat het uberhaupt vrijwel onmogelijk is om nog te doen.
Waarom niet? Je betaald er toch voor? Is toch gewoon een koopovereenkomst die de verkoper tot levering verplicht..

Het is heel simpel; de andere leidingen zijn ook gewoon allemaal open; dus ze kunnen het wel. Dan moeten ze gewoon niet knoeien met de loze leidingen. En als het zo vaak fout gaat moeten ze ze maar zelf gaan controleren of anders eens intern onderzoeken waarom het zo vaak fout gaat.

Kijk, als je er eentje besteld en ze leggen er twee aan en eentje zit dicht, dan kunnen ze gewoon zeggen; eentje besteld... eentje geleverd.

[ Voor 32% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-06-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:46:
[...]

Waarom niet? Je betaald er toch voor? Is toch gewoon een koopovereenkomst die de verkoper tot levering verplicht..
Dit zei ik als reactie op een vrij specifieke situatie waarin het huis al opgeleverd is en alle muren al gedaan. In zo'n geval acht ik het waarschijnlijker dat de rechter een aannemer veroordeelt tot het realiseren van een alternatief dan dat hij (bij wijze van spreken) het halve huis moet afbreken en later herstellen om die leiding te fixen.

En zoals de conclusie al was: Een aannemer hoort de leidingen te checken op een moment dat het nog mogelijk is er een 2de naast te leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 02-06-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:00:
[...]

Dit zei ik als reactie op een vrij specifieke situatie waarin het huis al opgeleverd is en alle muren al gedaan. In zo'n geval acht ik het waarschijnlijker dat de rechter een aannemer veroordeelt tot het realiseren van een alternatief dan dat hij (bij wijze van spreken) het halve huis moet afbreken en later herstellen om die leiding te fixen.[...]
Wat zie je daarbij voor je dan? Ik denk eerder veroordeling tot aanleg zoals bedoeld, maar niet verplicht tot volledig kosteloos herstel van later door koper aangebrachte muurafwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Farmerwood schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:00:
[...]

Dit zei ik als reactie op een vrij specifieke situatie waarin het huis al opgeleverd is en alle muren al gedaan. In zo'n geval acht ik het waarschijnlijker dat de rechter een aannemer veroordeelt tot het realiseren van een alternatief dan dat hij (bij wijze van spreken) het halve huis moet afbreken en later herstellen om die leiding te fixen.

En zoals de conclusie al was: Een aannemer hoort de leidingen te checken op een moment dat het nog mogelijk is er een 2de naast te leggen.
Hoe zie je dat voor je? Als het af is weet je pas of ie kapot is. Als het niet af is, kan het nog kapot gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@kabeltjekabel en @Deleon78, laten we de mogelijkheden eens op een rijtje zetten waarop een kapotte loze leiding gevonden kan worden (vul maar aan als ik wat mis).
(Note: Ik heb eigenlijk geen idee wanneer ze de controledraad precies trekken. Doen ze dat direct na het leggen of wordt dat gedaan tegelijk met de electra?)
  1. Direct na het aanbrengen en verbinden van de buizen in de muren.
  2. Bij de aanleggen van alle electra
  3. Voor het leggen van vloerverwarming (Bijna standaard in elk huis volgens mij voor oplevering)
  4. Bij oplevering van de woning. (Muren en vloeren nog kaal.)
  5. Nadat de koper reeds de muren en vloeren voorzien heeft van behang/stucwerk/pvc vloer, laminaat/...
Bij punt 1 t/m 2 lijkt het me dat er voldoende gelegenheid is om het te herstellen aangezien ze dat, zoals hier ook al door meerdere mensen aangegeven, wel prima kunnen herstellen bij leidingen voor lichtpunten, schakelpunten en WCD's.

Bij punt 3 moet het ook nog prima kunnen al moet er waarschijnlijk wel iemand voo terug komen om het te doen.

Punt 4 idem, maar dan moet evt ook de vloerverwarming opnieuw gedaan worden.

Bij punt 5 zou je idd de koper kunnen verwijten dat hij te laat de leidingen zelf gecontroleerd heeft en zelf verantwoordelijk is voor het herstellen van wat hij reeds zelf nog gedaan heeft.
Mocht een koper het bij punt 5 voor de rechter laten komen dan acht ik het dus realistisch dat er uiteindelijk voor gekozen wordt een alternatieve oplossing te vinden die door de aannemer betaald wordt.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee zoals ik al eerder zei, dus dit is voor mij ook speculatie/aannames. Hopelijk kunnen we tot een compleet plaatje komen waar mensen, en wellicht ik zelf ook, hun voordeel mee kunnen doen bij oplevering van hun woning.

[ Voor 1% gewijzigd door Farmerwood op 02-06-2020 17:20 . Reden: plafond -> vloer ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Farmerwood schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:12:
@kabeltjekabel en @Deleon78, laten we de mogelijkheden eens op een rijtje zetten waarop een kapotte loze leiding gevonden kan worden (vul maar aan als ik wat mis).
(Note: Ik heb eigenlijk geen idee wanneer ze de controledraad precies trekken. Doen ze dat direct na het leggen of wordt dat gedaan tegelijk met de electra?)
  1. Direct na het aanbrengen en verbinden van de buizen in de muren.
  2. Bij de aanleggen van alle electra
  3. Voor het spacken van de plafonds (Bijna standaard in elk huis volgens mij voor oplevering)
  4. Bij oplevering van de woning. (Muren en vloeren nog kaal. Plafond wel gedaan.)
  5. Nadat de koper reeds de muren en vloeren voorzien heeft van behang/stucwerk/pvc vloer, laminaat/...
Bij punt 1 t/m 2 lijkt het me dat er voldoende gelegenheid is om het te herstellen aangezien ze dat, zoals hier ook al door meerdere mensen aangegeven, wel prima kunnen herstellen bij leidingen voor lichtpunten, schakelpunten en WCD's.

Bij punt 3 moet het ook nog prima kunnen al moet er waarschijnlijk wel iemand voo terug komen om het te doen.

Punt 4 idem, maar dan moet evt ook het plafond opnieuw gedaan worden.

Bij punt 5 zou je idd de koper kunnen verwijten dat hij te laat de leidingen zelf gecontroleerd heeft en zelf verantwoordelijk is voor het herstellen van wat hij reeds zelf nog gedaan heeft.
Mocht een koper het bij punt 5 voor de rechter laten komen dan acht ik het dus realistisch dat er uiteindelijk voor gekozen wordt een alternatieve oplossing te vinden die door de aannemer betaald wordt.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee zoals ik al eerder zei, dus dit is voor mij ook speculatie/aannames. Hopelijk kunnen we tot een compleet plaatje komen waar mensen, en wellicht ik zelf ook, hun voordeel mee kunnen doen bij oplevering van hun woning.
Punt 3 en 4 veranderen niks tov 1 en 2. Elektra ligt niet in het plafond, maar in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:15:
[...]
Punt 3 en 4 veranderen niks tov 1 en 2. Elektra ligt niet in het plafond, maar in de vloer.
Correctie idd. Zat ff niet op te letten. Heb het aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
Hoe lang duurt een gemiddelde oplevering?

Je kan ook de aannemer een papiertje laten tekenen bij oplevering dat alle loze leidingen zijn opgeleverd (en gecontroleerd).
Dan sta je weer sterker bij een conflict achteraf als je vloer en stucwerk erin ligt...

Ik zeg maar wat , ik koop niet iedere dag een nieuwbouwwoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

woekele schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:52:
[...]

Mag ik vragen wie zoiets precies handhaaft?
Een de boete wordt volgens de koopovereenkomst geïncasseerd door een projectnaam-bvtje van de aannemer. Ik denk dat dit een eis is van de gemeente. Het interesseert de aannemer verder niet wat voor schutting je hebt en verwijst je gewoon door naar de gemeente als je een andere schutting wilt. Ik denk niet dat ze dwars gaan liggen als je een omgevingsvergunning hebt gehaald bij het gemeente loket voor een oranje schutting. Al was het maar omdat de aannemer aan de andere kant van NL woont.

[ Voor 7% gewijzigd door Aidix op 02-06-2020 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
aprofet schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:36:
[...]

Alleen @GeeMoney heeft dit zo geschreven,
Ik heb -volgens mij- nergens een clausule getekend op mijn meerwerk offerte dat loze leidingen in uitzonderlijke gevallen niet bruikbaar zouden zijn? Ook niet in de technische omschrijving, dus de enige plek waar zo'n clausule kan staan is in de algemene voorwaarden van de aannemer...
Ik heb er ook nooit iets voor getekend maar kreeg het bij elk gesprek gewoon te horen. “Er is een kans dat”. Ik heb gewoon voldoende leidingen genomen dat het geen ramp was geweest als er 1 of 2 niet goed zouden zijn maar ik ben er dus nog niet tegenaan gelopen. Zowel niet in mijn huidige woning als vorige woning. Mijn vriend had dus echter wel een leiding die dicht zat en is nog op tijd dus opengebroken.

Kan wellicht ook een koppel verkoop verhaaltje zijn natuurlijk maar ik zou hoe dan ook geen risico lopen en als je 100% zeker bent dat je iets ergens nodig hebt, laat er dan gewoon 2 opleveren voor dat bedrag.

Qua elektra ben ik redelijk los gegaan inderdaad. Achteraf is dat erg lastig te realiseren zonder vaak grof hak- en breekwerk.
Ik heb er 32 zie ik en totaal 23 groepen en alles wat maar op een aparte groep kon is dus ook apart. En inmiddels ook alles achter aardlekschakelaars :)
Groepenkast zit nu echter wel behoorlijk vol. Ik heb nog 6 vrije sloten over van 3 grote Hager kasten >:)

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 02-06-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Aidix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:56:
[...]

Een de boete wordt volgens de koopovereenkomst geïncasseerd door een projectnaam-bvtje van de aannemer.
Ok, interessant. Bij ons project werd door de projectbouwer eigenlijk gewoon letterlijk gezegd dat niemand de regels ging handhaven. Dus er zijn nu al meerdere bewoners die stukjes haag veranderd/verwijderd hebben etc. terwijl dat dus eigenlijk niet 'mag'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
woekele schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:25:
[...]

Ok, interessant. Bij ons project werd door de projectbouwer eigenlijk gewoon letterlijk gezegd dat niemand de regels ging handhaven. Dus er zijn nu al meerdere bewoners die stukjes haag veranderd/verwijderd hebben etc. terwijl dat dus eigenlijk niet 'mag'.
Het is dat het twee maanden geleden 1 april geweest was, anders had je ze een briefje kunnen sturen om ze te trollen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
[...]

Dit is ook de praktijk. Alleen als je een handhavingsverzoek indient is de omgevingsdienst verplicht het op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Marinos83 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:58:
Deze week de eerste 2 facturen ontvangen sinds het passeren bij de notaris. Een van de aannemer voor Sloopkosten en bouwrijp maken (dit is een aparte stap in onze KAO) en een van Klimaatgarant voor de helft van de afkoopkosten klimaatinstallatie (zonnepanelen, warmtepomp, etc) ivm start bouw. De andere helft bij betalen we voor oplevering. Nu is onze laatste update vanuit de bouw alweer meer dan een maand geleden en kunnen we ook niet zelf gaan kijken op de bouwplaats. Geen idee dus hoe ver ze daadwerkelijk zijn. Moeten we nog om bewijs vragen dat deze fase inderdaad is afgerond voor we het laten betalen uit het bouwdepot? Er staat me bij dat ik in dit topic iets heb gelezen over een voorwaarde vanuit Woningborg? Weet iemand precies welke dat is? En wanneer mag je eigenlijk spreken van 'start bouw'? Is dat ook al bij het bouwrijp maken?
Ben even gaan zoeken in Woningborg, gaat het wellicht om dit artikel?:
15.8.1. De navolgende betalingen die de Verkrijger heeft verricht uit hoofde van de Overeenkomst dan wel
overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, komen voor zijn eigen rekening en risico en maken derhalve geenonderdeel uit van de Afbouwwaarborg:
c. (een) betaling(en) zonder dat daarvoor de prestatie volledig is uitgevoerd zodat van onverschuldigde betaling sprake is;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

kaboom1555 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:53:
[...]

Dit is ook de praktijk. Alleen als je een handhavingsverzoek indient is de omgevingsdienst verplicht het op te pakken.
Dat is juist het rare, je gaat een overeenkomst aan met een private partij waar je geen contact gegevens van hebt. Alleen de gemeente zou iets te zeggen mogen hebben over je schutting. Behalve als je wijziging niet vergunningplichtig is, dan gaat het niemand wat aan. Kan zo'n constructie juridisch wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:15:
Elektra ligt niet in het plafond, maar in de vloer.
Is dat niet ook deels een definitiekwestie en afhankelijk van het type woning en/of bouwproces? Centraaldozen zitten vziw doorgaans in plafonds, wat suggereert dat het door het plafond loopt.

Bij de eerste bezichtiging van mijn appartement waren de binnenmuren nog niet geplaatst en zag je ook allemaal kabelbundels uit de plafonds naar beneden komen (blijkbaar hadden ze wel alvast de kabels door die buizen in het gestortte plafond getrokken).
Je zou natuurlijk kunnen beargumenteren dat die elektra in de vloer van de bovenburen zit... maar vanuit mijn perspectief kwamen ze van 'boven' en dus door het plafond ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Marinos83 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:58:
Je moet sowieso niet om bewijs vragen. De bank verplicht jou om die facturen te bewaren als bewijs van de uitgaven, maar het lijkt me heel sterk dat ze ook van je gaan verwachten dat je dan minitieus het bouwproces gaat controleren om te zien of die facturen wel op het juiste moment werden gestuurd.

Je mag het natuurlijk wel controleren, want in je KAO staat tenslotte gespecificeerd dat je dat pas moet betalen als zo'n punt is bereikt. Hoe je het dan precies kan bewijzen zal afhangen van het project, ze om toelichting en/of bewijs vragen zal vast het makkelijkst zijn. Voor een goede relatie met die aannemer zou ik wel oppassen met de formulering van zo'n verzoek ;)
Als blijkt dat ze nog niet zo ver zijn, dan is het doorgaans in jouw voordeel om later te betalen (ivm rente).

De vraag is dan dus vooral of je die moeite wilt nemen en of je redenen hebt om te twijfelen aan het tijdstip waarop deze facturen zijn gestuurd.

Wat de definitie van 'start bouw' is, weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:08
ACM schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:10:
[...]

Je moet sowieso niet om bewijs vragen. De bank verplicht jou om die facturen te bewaren als bewijs van de uitgaven, maar het lijkt me heel sterk dat ze ook van je gaan verwachten dat je dan minitieus het bouwproces gaat controleren om te zien of die facturen wel op het juiste moment werden gestuurd.

Je mag het natuurlijk wel controleren, want in je KAO staat tenslotte gespecificeerd dat je dat pas moet betalen als zo'n punt is bereikt. Hoe je het dan precies kan bewijzen zal afhangen van het project, ze om toelichting en/of bewijs vragen zal vast het makkelijkst zijn. Voor een goede relatie met die aannemer zou ik wel oppassen met de formulering van zo'n verzoek ;)
Als blijkt dat ze nog niet zo ver zijn, dan is het doorgaans in jouw voordeel om later te betalen (ivm rente).

De vraag is dan dus vooral of je die moeite wilt nemen en of je redenen hebt om te twijfelen aan het tijdstip waarop deze facturen zijn gestuurd.

Wat de definitie van 'start bouw' is, weet ik niet.
Volgens mij maakt het voor de bank ook niet uit. Zij betalen wel als de factuur kloppend is etc.

Waar het om gaat is mocht je een factuur betalen voor, bijvoorbeeld gereed casco terwijl deze nog niet gereed is, bij een faillissement van de bouwer dit niet gedekt wordt door woningborg, bouwgarant etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
[...]

Maar als buurtgenoten heb je dan wel een mooie stok achter de deur om te voorkomen dat de buren al te gekke dingen gaan doen. Vaak zul je er niet wakker van liggen, maar soms zie ik buren dingen doen waarvan ik verbaasd ben dat het mag. Dan is het prettig als bij sommige zaken op papier staat wat wel en niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:05
Hoe is jullie ervaring met het opvragen van de EPC en EED berekeningen? Ik krijg vanuit de aannemer de reactie dat deze niet beschikbaar zijn. Ik vind dit vrij opvallend. Is dit bij jullie ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:23
@reistier ik heb die terug kunnen vinden via https://zoek.officielebekendmakingen.nl. Daar kon ik de volledige vergunningsaanvraag inclusief EPC berekening en nog veel meer interessante informatie terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

reistier schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:51:
Hoe is jullie ervaring met het opvragen van de EPC en EED berekeningen? Ik krijg vanuit de aannemer de reactie dat deze niet beschikbaar zijn. Ik vind dit vrij opvallend. Is dit bij jullie ook zo?
Die kan ik gewoon van onze projectwebsite (HomeDNA) halen. Die was al beschikbaar ver voordat de eerste paal werd geslagen. En die was ook nodig voor onze financiering.

Over palen gesproken, onze gaan een whooping 24 meter diep. :P

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:24:
[...]

Maar als buurtgenoten heb je dan wel een mooie stok achter de deur om te voorkomen dat de buren al te gekke dingen gaan doen. Vaak zul je er niet wakker van liggen, maar soms zie ik buren dingen doen waarvan ik verbaasd ben dat het mag. Dan is het prettig als bij sommige zaken op papier staat wat wel en niet mag.
Ik snap alleen nog steeds niet wie dit moet gaan handhaven en waar je dus als buurtgenoten zou moeten aankloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:06
Ik zit momenteel erg te twijfelen om wel / niet een trapkast te nemen (standaard is het wel).

Als ik deze laat vervallen oogt de woonkamer ruimer, maar kijk je wel deels tegen een dichte trap aan.

Als ik wel een trapkast neem blijft er nog 3,25 meter over.

Wat zijn bij jullie hier de afwegingen in geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
woekele schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:46:
[...]

Ik snap alleen nog steeds niet wie dit moet gaan handhaven en waar je dus als buurtgenoten zou moeten aankloppen.
Je kunt ze er natuurlijk simpel gewoon eerst zelf op aanspreken...

En het hangt er ook vanaf wie de eisen opstelt. Als bepaalde eisen vanuit de gemeente zijn opgesteld, dan kun je de gemeente bellen. (Dat is bijvoorbeeld vrij duidelijk bij eisen aan parkeren op eigen terrein, wat steeds vaker als eis wordt opgenomen. Als iemand dan zijn parkeerplaats wil veranderen in tuin of er een schuurtje wil zetten, dan komt de gemeente vaak wel in actie.) Maar als het vanuit 'het project' is opgesteld, dan kun je in het uiterste geval er zelf een rechtszaak aan wijten.

Maar ik denk dat in de meeste gevallen het feit dat het in de papieren 'verplicht' is al voldoende rem geeft, dat weinig mensen het werkelijk zullen gaan aanpassen. Of in elk geval de eerste jaren niet, wat toch vaak het belangrijkste is. Als de wijk al wat ouder wordt, dan wordt alles vanzelf wat minder uniform en zullen ook deze eisen minder belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
Rudyy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:56:
Ik zit momenteel erg te twijfelen om wel / niet een trapkast te nemen (standaard is het wel).

Als ik deze laat vervallen oogt de woonkamer ruimer, maar kijk je wel deels tegen een dichte trap aan.

Wij hebben gekozen voor een trapkast.
De rede dat we wel een trapkast willen is eigenlijk vooral de opberg ruimte die het geeft voor zaken waar je anders weer een kast voor neer met zetten. Denk als je voor een uitbouw hebt gekozen dat je vrij weinig merk van het weg vallen van deze ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online

Bij ons hebben we voor een vorig huis de keuze af laten hangen van wat we in de kast kwijt moesten. De keuken was relatief klein en we moesten ergens dingen kwijt als glas, oud papier, wat voorraden, stofzuiger etc.
Ons huis wat nu gebouwd wordt heeft de berging aan de keuke vast met deur ertussen. Nu gaan die zaken daar dus heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney

Ook in onze vorige woning voor een trapkast gekozen.
Erg handige opberg ruimte. Ik had er allemaal planken in gemaakt en daar stond onze voorraad van wasmiddelen, wc-papier, stofzuiger, strijkplank etc.
Allemaal mooi uit het zicht.

PS. vergeet niet een stopcontact en een lichtpunt met schakelaar erbij aan te vragen mocht dat niet standaard het geval zijn :) .

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 03-06-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022

Dit zou voor mij een no-brainer zijn. Áltijd voor de trapkast kiezen. Veel mooier afgewerkt en extra opbergruimte voor je stofzuiger ed. Bij de meeste projecten is het een meerwerkoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik heb een week of 3 geleden via de mail het EPC-rapport opgevraagd bij de aannemer. Vorige week nog een reminder gestuurd, maar tot op heden blijft het angstvallig stil...
Ga ze een dezer dagen maar eens bellen.

Iemand hier goed bekend met de regelgeving hiervoor? Heb een beetje zitten Googlen, maar nog niet alles is me even duidelijk.
Mijn huis is ons verkocht met een EPC-waarde van 0.6. Daarvoor worden o.a 2 zonnepanelen op het dak gelegd om dat te halen.
Onderdeel van mijn vraag aan de aannemer was of dat bij 2 blijft aangezien we op 182 m2 bijna 14m2 uitbouw erbij krijgen en ook de berging (20m2) nu geïsoleerd wordt en via een binnendeur aan de woning verbonden is.
Daarnaast worden op het dak nog een dakraam en dakkapel geplaatst.
Dat moet toch invloed moet hebben op de EPC-berekening zou je zeggen en die wil ik graag zien.

Wat me niet helemaal duidelijk is aan welke normen het huis wettelijk precies moet voldoen. Oplevering staat gepland voor Q1/Q2 2021.
Uit deze website maak ik op dat onze woning een EPC-waarde van 0.4 of minder zou moeten hebben. Die eisen zijn al sinds 2015 actief en de vergunningsaanvraag van mijn huis lijkt in 2019 pas gedaan te zijn...
https://www.rvo.nl/onderw...bouw/energieprestatie-epc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Farmerwood volgens mij moet de ontwikkelaar deze gewoon aanleveren bij het indienen van de vergunning. De vergunningsaanvraag al weten te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:22

EiT

Als je zo’n standaard indeling hebt met hal en keuken naast elkaar met daarachter de woonkamer, dan zou ik het altijd doen. Zoals eerder vermeld kan je o.a. je schoonmaak spullen daar kwijt. Vaak heb je dan ook een kleinere keuken, dus extra alle opberg ruimte sowieso wenselijk. Wij hebben veel profijt gehad van de trapkast in onze vorige woning. Daar stond ook nog een warmtepomp in die de meeste ruimte in beslag nam. Maar wij konden dan het speelgoed tenminste kwijt.

In een huis met U indeling, hal dus in het midden. Zou ik dan weer geen trapkast kiezen. Hoewel mijn vrouw dat echt wilde heb ik mijn poot stijf gehouden. Je behoud dan een mooie ruime hal.
Andere buren hebben wel allemaal een trapkast en daar oogt het echt als krappe ruimte.

@Farmerwood Je zou bij de gemeente de omgevingsvergunning nog kunnen aanvragen. Hier staan in ieder geval de isolatie waarden in. Ook leverde dit ons een betere bouw tekening op (meer maten). Misschien hebben ze ook de EPC berekening, ik heb daar toen niet naar gevraagd.
Ik had hem binnen een week in huis.

[ Voor 11% gewijzigd door EiT op 03-06-2020 10:57 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:42:
@Farmerwood volgens mij moet de ontwikkelaar deze gewoon aanleveren bij het indienen van de vergunning. De vergunningsaanvraag al weten te vinden?
EiT schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:48:
[...]

@Farmerwood Je zou bij de gemeente de omgevingsvergunning nog kunnen aanvragen. Hier staan in ieder geval de isolatie waarden in. Ook leverde dit ons een betere bouw tekening op (meer maten). Misschien hebben ze ook de EPC berekening, ik heb daar toen niet naar gevraagd.
Ik had hem binnen een week in huis.
Ik vond hem via https://zoek.officielebekendmakingen.nl/
Het document heeft een datum van 12 juli 2019 en is op 16 juli bij de gemeente ingediend. Daarom vraag ik me nu dus af of die EPC van 0.6 dan wel mag en niet 0.4 moet zijn.

De aanvraag zelf heeft het over NEN 2057 : 2011 waar het aan voldoet.
De berekeningen gaan over daglichtoppervlakte, ventilatiebalans en spuicapaciteit. De EPC berekening haal ik er niet uit..

Edit: Intussen de berekening gevonden tussen de 60 documenten op die site. Wat een mega berekening...
Wordt nog even een klus om uit te zoeken hoe de oppervlakte precies verwerkt is, want die gaat hier idd uit van de originele oppervlakte van 182 m2 en houdt geen rekening met uitbouw etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Farmerwood op 03-06-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Ik snap niet helemaal waarom je je hier druk over maakt. Wat is jouw belang hierin?
(Oprechte vraag, want volgens mij hoef je je hier helemaal niet mee bezig te houden of druk om te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:09

Bij ons zou onder de trap de vloerverwarmingsinstallatie komen. Zonder trapkast lag ie bloot. Makkelijke afweging dus. Overigens zal het veel schelen in opbergruimte en kun je met de ruimte onder de trap niet heel veel. Ik zou het altijd doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:29:
Ik snap niet helemaal waarom je je hier druk over maakt. Wat is jouw belang hierin?
(Oprechte vraag, want volgens mij hoef je je hier helemaal niet mee bezig te houden of druk om te maken)
Persoonlijk had ik de wens voor een energieneutrale woning toen we op zoek gingen naar een huis. Helaas bleek er vanuit de aannemer nauwelijks iets mogelijk aan energiebesparende maatregelen. We krijgen nu stadswarmte en een hoop isolatie, maar meer ook niet.

Dus ben nu een beetje aan het kijken waar er nog mogelijkheden zijn. Extra zonnepanelen op het dak is de makkelijkste klap.
Als de EPC berekening niet klopt, dan is dat ook voor de aannemer de makkelijkste optie. Aka met wat mazzel moeten zij de 2 standaard panelen al uitbreiden met 1 of meer extra panelen. Dat scheelt mij dan dus weer in de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix

Aidix

Geluidspietlut

woekele schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:46:
[...]

"Buurman x heeft 2 takjes teveel van zijn hedera geknipt en een hardhouten tuinhek geplaatst, snel de kliklijn bellen. "
Nee dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ACM schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:49:
[...]

Is dat niet ook deels een definitiekwestie en afhankelijk van het type woning en/of bouwproces? Centraaldozen zitten vziw doorgaans in plafonds, wat suggereert dat het door het plafond loopt.
Die centraaldoos is meer een doorvoer. Bij houten vloeren zou je kunnen discussiëren of de elektra in de vloer of in het plafond ligt. Maar als we even kijken naar wat de 99% in dit topic betreft zijn het kanaalplaatvloeren. Dan heb je wellicht zulke centraaldozen;

Afbeeldingslocatie: https://www.abbconnect.nl/Content/photos/1SPA007110F0520.jpg

De horizontale verplaatsingen van de leiding zitten dan gewoon allemaal *boven* de plaat. Als daar iets mee is, hak je ook van bovenaf open. Bij breedplaat idem. De plafondafwerking kan dan gewoon blijven zitten.
ACM schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:49:
Bij de eerste bezichtiging van mijn appartement waren de binnenmuren nog niet geplaatst en zag je ook allemaal kabelbundels uit de plafonds naar beneden komen (blijkbaar hadden ze wel alvast de kabels door die buizen in het gestortte plafond getrokken).
Je zou natuurlijk kunnen beargumenteren dat die elektra in de vloer van de bovenburen zit... maar vanuit mijn perspectief kwamen ze van 'boven' en dus door het plafond ;)
Inderdaad in de vloer van de bovenburen :P . Alleen waar het naar beneden komt is er een doorvoer gemaakt.

Bij tunnelbouw kan ik me voorstellen dat het wat dichter bij het plafond ligt, maar ook daar weer; mocht er iets fout gegaan zijn los je dat op via de vloer, niet via het plafond.

Paar weken geleden stonden er in dit topic nog foto's van iemand waar achteraf een leiding was bijgelegd; daar kon je goed zien dat het gewoon bovenop ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-06-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Aidix schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:15:
[...]

"Buurman x heeft 2 takjes teveel van zijn hedera geknipt en een hardhouten tuinhek geplaatst, snel de kliklijn bellen. "
Nee dank je.
Gebeurd anders heeeeel erg veeel nu met mensen die klikken over mensen die zondigen tegen het geloof van de 1,5m. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:29

Osxy

Holy crap on a cracker

kabeltjekabel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Gebeurd anders heeeeel erg veeel nu met mensen die klikken over mensen die zondigen tegen het geloof van de 1,5m. :'(
OT maar, volksgezondheid vs straatbeeld. Hele andere categorie ;)

Hier liggen ook alle leidingen in de vloer, met halve prefab en volle prefab is het gewoon veel eenvoudiger zo te doen. Moet je er ooit bijkomen en heb je een verlijmde vloer erop, ja dan heb je een uitdaging ... (zoals wij, PVC op 1e etage)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
Farmerwood schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:13:
[...]

Persoonlijk had ik de wens voor een energieneutrale woning toen we op zoek gingen naar een huis. Helaas bleek er vanuit de aannemer nauwelijks iets mogelijk aan energiebesparende maatregelen. We krijgen nu stadswarmte en een hoop isolatie, maar meer ook niet.

Dus ben nu een beetje aan het kijken waar er nog mogelijkheden zijn. Extra zonnepanelen op het dak is de makkelijkste klap.
Als de EPC berekening niet klopt, dan is dat ook voor de aannemer de makkelijkste optie. Aka met wat mazzel moeten zij de 2 standaard panelen al uitbreiden met 1 of meer extra panelen. Dat scheelt mij dan dus weer in de kosten.
Bij ons stond in de ovk dat het aantal panelen nader te bepalen was om de epc van 0,4 te halen en dat de extra kosten van die panelen als extra opties (én kosten) meegenomen zouden worden in de bouwopties. Uiteindelijk is het er 1 geworden in een huis van 200m2 met stadsverwarming, dakkapel, 3 dakramen en geïsoleerde garage. Maar wel één met een factuur van 1200 eur. Ridicuul natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Aidix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:56:
[...]

Een de boete wordt volgens de koopovereenkomst geïncasseerd door een projectnaam-bvtje van de aannemer. Ik denk dat dit een eis is van de gemeente. Het interesseert de aannemer verder niet wat voor schutting je hebt en verwijst je gewoon door naar de gemeente als je een andere schutting wilt. Ik denk niet dat ze dwars gaan liggen als je een omgevingsvergunning hebt gehaald bij het gemeente loket voor een oranje schutting. Al was het maar omdat de aannemer aan de andere kant van NL woont.
Voor de meeste schuttingen heb je geen omgevingsvergunning nodig. Wel kan het zo zijn dat er welstandseisen gelden. Die moet je bij de gemeente opzoeken.
kaboom1555 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:53:
[...]

Als zo'n bouwwerk vergunningsvrij is en deze staat meer dan een meter van openbaar gebied, dan is ook de welstandsnota niet van toepassing. Je mag dus gewoon elke schutting zetten die je wilt, daar kan de omgevingsdienst (vrijwel) niets tegen doen (excessen daargelaten). Als de welstandsnota wel van toepassing is, gelden redelijke eisen van welstand. Je gemeente kan je die verstrekken. Het verplicht open houden van de afscheiding (en dus de tuin toegankelijk voor derden) is waarschijnlijk geen redelijke eis. Die kun je wel verwerpen.

Die contracten zijn bedoeld om af te schrikken, maar de aannemer heeft er geen belang bij om dit af te gaan dwingen. Hij zou moeten gaan procederen (dat kost geld) en redelijke kans dat hij het verliest omdat de eis om een deel van het erf open te houden als onredelijk beschouwd kan worden.

Dit is gewoon een overijverige architect geweest die dit in zijn hoofd had. Die architect heeft de gemeente zover gekregen dit als eis op te laten nemen in de contracten. De gemeente kan dit zelf niet handhaven, dus nu moet die private partij (die BV) dat doen. Als je pech hebt, is de gemeente daar aandeelhouder van (geen idee of dat juridisch haalbaar zou zijn overigens), maar waarschijnlijk is dat alleen de aannemer en mogelijk ook de architect.

Die laatste kan wel moeilijk doen als je met zijn ontwerp aan de haal gaat (dus iets tussen je schutting gaat plaatsen). Het grappige is dat een architect er niets tegen kan doen als je de hele boel sloopt en vervangt. Dan ben je zijn ontwerp namelijk niet aan het aanpassen (dat mag namelijk niet), maar ben je het aan het vernietigen (en dat mag wel). De nieuwe schutting is dan eigen ontwerp.

Ik zou er echter wel mee wachten tot de wijk er een jaar of twee staat. Dan komt die architect ook nooit meer kijken en is de kans klein dat je er gezeur mee krijgt.

In ons project moest ook een deel van de erfafscheiding open gehouden worden. Het metselwerk is op die plaats dus uitgevoerd met gaten er in. Vreemd, want iedereen die er langs loopt kan bij je binnen kijken. Maar de gemeente heeft helemaal niets te zeggen over wat ik er voor zet, dus daar komt gewoon een afdekking voor...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:35
@Blihi maar waarom heb je dat eigenlijk gedaan? Het is zooooo Hollands om elke m2 met zo'n torenhoge schutting af te schermen. Ik snap die neiging niet. Een beetje het zicht uit de tuin prima, maar de gemiddelde nieuwbouwwijk zit imo in een esthetische schutting crisis.

De verticale ruimte heeft ook een common pool resource probleem: elke buur heeft 'belang' bij zo'n ellendig construct om de tuin, maar alles bij elkaar ziet en voelt het als een openlucht gevangenis.

Niets persoonlijks verder. Maar ik zie wel iets in beleid om deze tragedy of the commons tegen te gaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Simpel. De muur om de tuin is vanuit de bouw neergezet (was geen optie). De gaten in de muur geven inkijk in de tuin en woonkamer vanaf het naastgelegen fietspad. Dat is onplezierig, want het is een vrij druk fietspad met ook veel wandelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:29

Osxy

Holy crap on a cracker

Ik heb bij de gemeente de volledige vergunning aanvraag opgevraagd, dit is voor alle belanghebbende beschikbaar. Hier zit o.a. de EPC berekening in.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:26
Osxy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Ik heb bij de gemeente de volledige vergunning aanvraag opgevraagd, dit is voor alle belanghebbende beschikbaar. Hier zit o.a. de EPC berekening in.
Bij mij kwam de EPC-berekening van de makelaar. De aannemer had die informatie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:35
Blihi schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:03:
Simpel. De muur om de tuin is vanuit de bouw neergezet (was geen optie). De gaten in de muur geven inkijk in de tuin en woonkamer vanaf het naastgelegen fietspad. Dat is onplezierig, want het is een vrij druk fietspad met ook veel wandelaars.
Duidelijk. Ik ben momenteel verwikkeld in een campagne om onze nieuwe wijk groen en relatief schutting vrij te krijgen. Dat wordt nog wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@nel!s in onze nieuwe wijk is hier ook een beding voor opgenomen:
VanWonen en opvolgende verkrijgers zijn verplicht zich te houden aan hoogtematen ten aanzien van de aan te leggen erfafscheidingen, te weten:
- Vanaf de achtergevel van een woning over een lengte van drie meter:
maximaal twee meter hoog.
- Na de gemelde lengte van drie meter vanuit de achtergevel: maximaal één
meter twintig centimeter hoog.
- Tussen achterzijde terras/tuin en openbaar gebied: maximaal tachtig
centimeter hoog.
Wel een goede vraag hoe zoiets jaren later gehandhaafd wordt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:26
Ik hoor anderen vaak over dat ze met het hele project dingen oppakken, zoals gezamenlijk tuin aanpakken, stucen etc.
Dat lijkt mij op zich ook logisch om te doen, en er is bij mijn project ook een "telefoonboek" met alle andere kopers (die hun contactgegevens willen delen). Echter is het aantal mensen dat hun contactgegevens wil delen op dit moment nog minder dan 10%. Is jullie ervaring dat dit lange tijd zo laag blijft, en pas tegen oplevering omhoog gaat?
Of ben ik terechtgekomen in een wijk waar iedereen vooral op zichzelf is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@trepaulo aangezien een kopers avond niet door kon gaan heb ik het initiatief genomen en een whatsapp groep gestart. De koperbegeleider heeft deze link gemaild naar alle andere kopers waarna de groep al snel redelijk vol zat. Mensen gevraagd om via google docs hun gegevens achter te laten, schat dat we zo’n 85% van de kopers bereikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Wij kregen bij het tekenen van de koopovereenkomst een briefje met daarop iemands telefoonnummer die een whatsapp groep had aangemaakt voor de toekomstige bewoners. Wij zijn nu in de maand van oplevering en >90% van de bewoners zit in deze whatsapp groep, enorm handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het systeem 'tunnelbouw' van de firma BAM?

https://www.woneninparkcentraal.nl/woningen-fase7/

Ik heb onverwachts een optie gekregen op een nog te bouwen 2-kapper. Deze heeft als tussenmuur massief beton van 30cm. Buitenmuren zijn ook massief gegoten beton.

Woning moet komen staan in Tilburg. In de wijk Reeshof. Vrijstaande enkelsteens garage. Standaard W/W warmtepomp met 10 PV paneeltjes; EPC 0,4.

Redelijk uniek: standaard bodem warmtepomp. Geen stadsverwarming. Waar de wijk om bekend/berucht staat.

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 03-06-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AYTJ
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-06 13:58
6 april alles getekend, financiering 2 weken geleden rond en 8 juni is/was sluitdatum. Enorm drukke periode dus gehad om een keuken e.d. uit te zoeken en te kopen. Donderdag gesprek met kopersbegeleiding gehad; komt een hoop op je af.

Stadswoning met daar aan grenzend een complex met parkeergarage, in centrum Eindhoven.

Hebben jullie tips? Heb al ruim voldoende loze leidingen in laten tekenen (30 stuks, mede ook voor domotica dadelijk) met een garantie dat ze bruikbaar zijn, WTW installatie op laten nemen, PV panelen worden gelegd maar komen ten goede van de VVE.

Ik twijfel of ik het laat stucen, fors bedrag met weinig waarde in mijn ogen. 4 meter hoge plafonds dus dat wordt wel een uitdaging...

Anyway, fun times en nu is 't nog ff wachten :-)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
trepaulo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:44:
Ik hoor anderen vaak over dat ze met het hele project dingen oppakken, zoals gezamenlijk tuin aanpakken, stucen etc.
Dat lijkt mij op zich ook logisch om te doen, en er is bij mijn project ook een "telefoonboek" met alle andere kopers (die hun contactgegevens willen delen). Echter is het aantal mensen dat hun contactgegevens wil delen op dit moment nog minder dan 10%. Is jullie ervaring dat dit lange tijd zo laag blijft, en pas tegen oplevering omhoog gaat?
Of ben ik terechtgekomen in een wijk waar iedereen vooral op zichzelf is?
Ascension schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:49:
@trepaulo aangezien een kopers avond niet door kon gaan heb ik het initiatief genomen en een whatsapp groep gestart. De koperbegeleider heeft deze link gemaild naar alle andere kopers waarna de groep al snel redelijk vol zat. Mensen gevraagd om via google docs hun gegevens achter te laten, schat dat we zo’n 85% van de kopers bereikt hebben.
Gaat in Lent blijkbaar makkelijker dan in de rest van het land. :P

Ben hier ook een WhatsApp groep gestart nog voor de start van de bouw en +/- 2/3 van de mensen zit daar nu in. In de Facebookgroep die iemand anders gestart is zitten iets meer mensen. Van die Faceboekgroep is de link ook rond gemaild door vanWonen naar alle kopers.
Inmiddels hebben ook mensen die in onze wijk een huurhuis krijgen of een vrije kavel hebben gekocht de groepen al gevonden.

Heb zelf intussen ook al kennis gemaakt met mijn beide toekomstige buren. Beiden wonen hier vlakbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
Noord27 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:45:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het systeem 'tunnelbouw' van de firma BAM?

https://www.woneninparkcentraal.nl/woningen-fase7/

Ik heb onverwachts een optie gekregen op een nog te bouwen 2-kapper. Deze heeft als tussenmuur massief beton van 30cm. Buitenmuren zijn ook massief gegoten beton.

Woning moet komen staan in Tilburg. In de wijk Reeshof. Vrijstaande enkelsteens garage. Standaard W/W warmtepomp met 10 PV paneeltjes; EPC 0,4.

Redelijk uniek: standaard bodem warmtepomp. Geen stadsverwarming. Waar de wijk om bekend/berucht staat.
Ons vorige huis was tunnelbouw van de BAM. Is een honingraat met knoertharde buitenwanden aan de zijkanten. Hierdoor bijzonder weinig geluid van de buren maar lastig leidingen frezen. De wanden aan de voor en achterkant zijn daarentegen behoorlijk hol. gipswanden met metselwerk en isolatiemateriaal. Wij hebben de tunnelbouw ervaren "als een manier van bouwen". Niet persé voor- of nadelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
poosie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:26:
[...]

Ons vorige huis was tunnelbouw van de BAM. Is een honingraat met knoertharde buitenwanden aan de zijkanten. Hierdoor bijzonder weinig geluid van de buren maar lastig leidingen frezen. De wanden aan de voor en achterkant zijn daarentegen behoorlijk hol. gipswanden met metselwerk en isolatiemateriaal. Wij hebben de tunnelbouw ervaren "als een manier van bouwen". Niet persé voor- of nadelig.
Ben vooral benieuwd naar geluid van de buren. Dat heb ik nu niet vanwege gescheiden muren. Kan mij geen voorstelling maken van 30cm beton wat dat doet aan geluidsisolatie.

Massief beton en leiding even frezen kunnen inderdaad niet in 1 zin samen.

Buren een voor- of achterzijde zijn er niet.

Klinkt positief dus qua geluidsisolatie. Zit standaard triple-glas in.

Dank voor je reactie!
Pagina: 1 ... 80 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2