Aidix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:56:
[...]
Een de boete wordt volgens de koopovereenkomst geïncasseerd door een projectnaam-bvtje van de aannemer. Ik denk dat dit een eis is van de gemeente. Het interesseert de aannemer verder niet wat voor schutting je hebt en verwijst je gewoon door naar de gemeente als je een andere schutting wilt. Ik denk niet dat ze dwars gaan liggen als je een omgevingsvergunning hebt gehaald bij het gemeente loket voor een oranje schutting. Al was het maar omdat de aannemer aan de andere kant van NL woont.
Voor de meeste schuttingen heb je geen omgevingsvergunning nodig. Wel kan het zo zijn dat er welstandseisen gelden. Die moet je bij de gemeente opzoeken.
Als zo'n bouwwerk vergunningsvrij is en deze staat meer dan een meter van openbaar gebied, dan is ook de welstandsnota niet van toepassing. Je mag dus gewoon elke schutting zetten die je wilt, daar kan de omgevingsdienst (vrijwel) niets tegen doen (excessen daargelaten). Als de welstandsnota wel van toepassing is, gelden redelijke eisen van welstand. Je gemeente kan je die verstrekken. Het verplicht open houden van de afscheiding (en dus de tuin toegankelijk voor derden) is waarschijnlijk geen redelijke eis. Die kun je wel verwerpen.
Die contracten zijn bedoeld om af te schrikken, maar de aannemer heeft er geen belang bij om dit af te gaan dwingen. Hij zou moeten gaan procederen (dat kost geld) en redelijke kans dat hij het verliest omdat de eis om een deel van het erf open te houden als onredelijk beschouwd kan worden.
Dit is gewoon een overijverige architect geweest die dit in zijn hoofd had. Die architect heeft de gemeente zover gekregen dit als eis op te laten nemen in de contracten. De gemeente kan dit zelf niet handhaven, dus nu moet die private partij (die BV) dat doen. Als je pech hebt, is de gemeente daar aandeelhouder van (geen idee of dat juridisch haalbaar zou zijn overigens), maar waarschijnlijk is dat alleen de aannemer en mogelijk ook de architect.
Die laatste kan wel moeilijk doen als je met zijn ontwerp aan de haal gaat (dus iets tussen je schutting gaat plaatsen). Het grappige is dat een architect er niets tegen kan doen als je de hele boel sloopt en vervangt. Dan ben je zijn ontwerp namelijk niet aan het aanpassen (dat mag namelijk niet), maar ben je het aan het vernietigen (en dat mag wel). De nieuwe schutting is dan eigen ontwerp.
Ik zou er echter wel mee wachten tot de wijk er een jaar of twee staat. Dan komt die architect ook nooit meer kijken en is de kans klein dat je er gezeur mee krijgt.
In ons project moest ook een deel van de erfafscheiding open gehouden worden. Het metselwerk is op die plaats dus uitgevoerd met gaten er in. Vreemd, want iedereen die er langs loopt kan bij je binnen kijken. Maar de gemeente heeft helemaal niets te zeggen over wat ik er voor zet, dus daar komt gewoon een afdekking voor...
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp