Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.562 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
Inderdaad voors- en tegens afwegen. Ik word op de collectieve warmtepomp (WKO) aangesloten met dito tarieven. Als ik vrije keuze had, had ik daar dan voor gekozen? Nee, heb een hekel aan langlopende contracten zonder concurrentie. Maar zo heb je ook andere zaken 'niet te kiezen'. Gaat om het totaalpakket waaronder locatie, voorzieningen, afwerking, prijs, etc. Als ik dan binnen mijn wensenlijst ging kijken was het bijna allemaal collectief via de Warmtewet geregeld. Anderen vinden dit wel een harde eis en komen dan op een andere plek terecht, zo ieder wat wils :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BiG-GuY schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:43:
Kan zijn dat ik het verkeerd om heb onthouden... Dus dat de hoofdproductie inderdaad warmte is met als restproduct elektra.

De warmte tarieven die je noemt gelden niet voor ons van wat ik kan zien.
Vastrecht voor 2020: €362,65 /jaar
Meettarief voor 2020: €26,63 /jaar
Verbruik 2020: €25,43 per GJ

In onze huidige (kleinere) woning zitten we voor een heel jaar onder de 10GJ.

Dat komt omgerekend neer op €53,63 per maand inclusief verbruik en al het onderhoud wat ik daaraan zou kunnen hebben, aangezien je de warmteset huurt inclusief al het eventuele onderhoud.

Een grondwater warmtepomp systeem inclusief installatie ben je al snel 25-30k voor kwijt, wanneer je dat zou willen financieren in een hypotheek heb je al snel €100-150 per maand aan extra hypotheeklast voor 30 jaar. In die 30 jaar zal die warmtepomp zeker ergens onderhoud nodig hebben en als je pech hebt, ook vervangen moeten worden. En de stroomkosten van de warmtepomp heb ik dan niet eens meegenomen.

Maar goed, de discussie is verder zinloos, omdat je vaak geen keuze hebt in wijken waar een warmtenet is. De woningen om ons heen worden nog steeds als warme broodjes verkocht, ook in Corona tijd. Dus maak me ook geen zorgen over de verkoop van ons huidige appartement over een jaar.

Bij de keuze van een woning of gebied waar je wilt wonen, zal dit een keuze kunnen zijn. Jij zal in een gebied een huis kopen waar ik geen interesse in heb en ik in een gebied waar jij geen interesse in hebt ;) . Voor iedereen zijn er dan wijken waar je een interessante woning kan kopen.
Ja, je hebt inderdaad een groot deel al betaald natuurlijk, ook al zou je er geen gebruik van maken. De vergelijking gaat dan ook een beetje scheef.

Nu we het namelijk over de ACM en aansluitbijdrage SV hebben... de maximale eenmalige aansluitbijdrage per huis is ontkoppeld van die van gas... en mag nu €4510 zijn ipv €1039. Daar bovenop komen dan nog naar rate de kosten van de hoofdleiding, en dat is ongelimiteerd.

Dat jouw stadswarmteleverancier nu minder vraagt dan het maximum is fijn voor je... maar dat kan dus zo 1,2,3 veranderen tenzij ze zich ook nog contractueel met de gemeente ergens op vastgelegd hebben. Let ook op of de afleverset jouw eigendom is, of dat dat daarbij inbegrepen is.

Dus het kan ook zo zijn dat je over een paar jaar honderden euro's extra betaald. Onder de streep over 30 jaar heb je dan gewoon meer betaald dan feitelijk met welke andere verwarmingsvoorziening ook, maarja.

Die 10 GJ... al zou je het resistief elektrisch doen heb je al 90 euro per jaar over om je gloeispiraal te onderhouden...

Voor mij is het niet alleen de absurditeit van zo'n net, maar ook een indicatie van het al dan niet aanwezig zijn van gezond verstand bij het stadsbestuur. Als zij zich helemaal blauw betalen om vervolgens hun inwoners ook meer te laten betalen dan zegt mij dat dat ik wellicht beter buiten het bereik van zo'n bestuur kan wonen.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-05-2020 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
poosie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:17:
[...]

Terwijl ik vandaag begreep dat voor de tweede fase vrije kavels in Zuiderveld geloot moest worden. :?
Dat is niet wat ik heb meegekregen. Enkele maanden geleden stond er nog een behoorlijk gedeelte vrij.
Nu zijn het er nog maar een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:16
Heel ander vraagje: Hebben jullie ervaring met KPN Netwerk?

Het probleem in ons project is het volgende:

In eerste instantie gaf de aannemer aan geen glasvezel of kabel aan te willen leggen. In april 2019 besloot de aannemer toch kabel en glasvezel te laten leggen. Wij kregen bericht dat er glasvezel zou zijn en en dat we daar niets voor hoefden te doen.

In de opgeleverde woningen is de kabel (Ziggo) aangesloten in de meterkast en er hangt een opgerolde glasvezelkabel, maar die is niet afgemonteerd.

De mensen die er al wonen hebben een abonnement afgesloten, maar nu zegt KPN netwerk dat zij pas in juli tijd hebben om de glasvezel daadwerkelijk aan te sluiten. Er heeft namelijk niemand een verzoek ingediend bij KPN netwerk om glasvezel aan te sluiten. Pas nu komen we daar achter en maakt KPN-netwerk een zogenaamd nieuwbouwdossier op.

Hoe gaat dat bij jullie?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 22:39
Bij mij is dat hetzelfde (oplevering augustus 2019) Nu wilde wij bij Ziggo blijven en hebben dus niet de moeite genomen om de glasvezel nu al aan te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:44
@Blihi , ik kreeg een aantal weken vóór de oplevering al bericht van KPN dat de glasvezel aansluiting geactiveerd en werkend was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, de aannemer had door moeten geven bij KPN Netwerk dat glasvezel aangelegd kon worden en dat zijn ze vergeten. Dus nu ligt die kabel er bij een hoop mensen niet, of hij is helemaal niet aangesloten en kan dus geen abonnement afsluiten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Weer niet goed gekeken; de koeler heeft een verbruik van 20 VA (<=20W). De bevochtiger heeft een heater die je nodig hebt als anders het ding zou bevriezen... ofwel; nooit. En die heater is 900W. Of 800W... who knows... elk volgende document over hetzelfde apparaat heeft net weer wat andere getallen 8)7
Klopt, ik zie het. Die 1,6 kW is koelvermogen.
Water verdampen is gigantisch efficiënt. Als je een liter per uur verdampt is dat een koelvermogen van 626W. Dat kost je dan €0,01 aan water. Haal je diezelfde 626W uit een airco met COP van 4 dan heb je daar voor een uur 0,156 kWh voor nodig wat je zo'n €0,03 gaat kosten, ofwel drie keer zo duur.
Maar, deze unit levert 1,6 kW bij 5 liter per uur, dat is dus maar de helft van het maximum van 3130W. De helft van het water stroomt dus weer weg door de afvoer als ik het goed begrijp en dat maakt het weer minder kostenefficient (nog steeds iets goedkoper, dat wel).
Maar nogmaals; dit ding is een aanvulling / rendementsverbetering op een actieve koeling. Je krijgt je huis er niet mee koel als het al opgewarmd is!!

[...]

Die HomEvap koeler gaat alleen wat doen als de uitgaande temperatuur daarvan lager is dan de buitentemperatuur. Zodra het binnen iets warmer is dan buiten ga je dat dus al niet meer halen en heb je meer aan de bypass op de WTW.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Maar, deze unit levert 1,6 kW bij 5 liter per uur, dat is dus maar de helft van het maximum van 3130W. De helft van het water stroomt dus weer weg door de afvoer als ik het goed begrijp en dat maakt het weer minder kostenefficient (nog steeds iets goedkoper, dat wel).
In die folder staat een maximaal koelvermogen van 2275 W bij een maximum waterverbruik van 5 L. Dat waterverbruik is dan neem ik aan niet een constante. Als hij allebei op max heeft zou hij inderdaad 1/3e van het water wegpissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Blihi schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:13:
Heel ander vraagje: Hebben jullie ervaring met KPN Netwerk?

Het probleem in ons project is het volgende:

In eerste instantie gaf de aannemer aan geen glasvezel of kabel aan te willen leggen. In april 2019 besloot de aannemer toch kabel en glasvezel te laten leggen. Wij kregen bericht dat er glasvezel zou zijn en en dat we daar niets voor hoefden te doen.

In de opgeleverde woningen is de kabel (Ziggo) aangesloten in de meterkast en er hangt een opgerolde glasvezelkabel, maar die is niet afgemonteerd.

De mensen die er al wonen hebben een abonnement afgesloten, maar nu zegt KPN netwerk dat zij pas in juli tijd hebben om de glasvezel daadwerkelijk aan te sluiten. Er heeft namelijk niemand een verzoek ingediend bij KPN netwerk om glasvezel aan te sluiten. Pas nu komen we daar achter en maakt KPN-netwerk een zogenaamd nieuwbouwdossier op.

Hoe gaat dat bij jullie?
Wij hebben exact hetzelfde bij Ziggo. Het duurt via Ziggo minimaal 8 weken om dit te regelen, alle woningen zijn inmiddels opgeleverd waardoor het er op lijkt dat niemand hier op gaat wachten. Dit terwijl er inderdaad wel een (reeds blauw bedraad) kastje in de meterkast en de aansluiting zelf in principe dus gewoon werkend is.

Toch zonde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:31:
Ja, de aannemer had door moeten geven bij KPN Netwerk dat glasvezel aangelegd kon worden en dat zijn ze vergeten. Dus nu ligt die kabel er bij een hoop mensen niet, of hij is helemaal niet aangesloten en kan dus geen abonnement afsluiten.
Ik was er zelf redelijk vroeg mee aan de slag, op eindelijkglasvezel.nl (tegenwoordig https://www.kpnnetwerk.nl/) kon ik al zien dat er glasvezel zou komen in de wijk, na oplevering kon KPN ons gelukkig vertellen dat die aanvraag vanuit het project richting KPN al een tijdje liep dus kon de hele verhuizing netjes gepland worden.

Overigens wel suf dat je niet tijdelijk op 2 adressen Internet kan hebben, bij KPN dan. Het is toch gewoon NUTS, stroom, water, warmte zit gewoon allemaal aan het huis vast en kan je 2 x hebben maar Internet op 2 adressen tegelijk past dan weer niet in het systeem. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
@Jheroun Past niet in het administratiesysteem dus het kan niet. Zit nu tijdelijk te huren tot oplevering. Grootste moeite gehad om hier aansluiting te krijgen in nieuw appartementencomplex. "Uw adres bestaat niet", nou ik woon er toch echt. Verschillende providers geprobeerd, enkel bij KPN 'bestond' het adres (N.B. in een alternatief systeem na meerdere keren proberen aan de lijn) 8)7.

Weer een puntje op de checklist om voor oplevering te controleren. Super waardevol dit topic _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:17

EiT

Jheroun schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:14:
[...]

Ik was er zelf redelijk vroeg mee aan de slag, op eindelijkglasvezel.nl (tegenwoordig https://www.kpnnetwerk.nl/) kon ik al zien dat er glasvezel zou komen in de wijk, na oplevering kon KPN ons gelukkig vertellen dat die aanvraag vanuit het project richting KPN al een tijdje liep dus kon de hele verhuizing netjes gepland worden.

Overigens wel suf dat je niet tijdelijk op 2 adressen Internet kan hebben, bij KPN dan. Het is toch gewoon NUTS, stroom, water, warmte zit gewoon allemaal aan het huis vast en kan je 2 x hebben maar Internet op 2 adressen tegelijk past dan weer niet in het systeem. |:(
Ik had een nieuw abonnement afgesloten op nieuw adres ivm kortings actie en nieuw apparatuur (nieuw kastje kan helaas nog geen prime :( )

offtopic:
Oude via zo’n formulier opgezegd, bleek dat dit niet definitief was en dat er eerst iemand achteraan gaat bellen (wat nooit gebeurd is). Uiteindelijk telefonisch opgezegd, moest maar een mail sturen om het alsnog eerder van het contact af te komen. Nog een aantal mails er achteraan gestuurd en ik wacht nog op antwoord.... Doos met spullen (modem etc) heb ik ook nog.
Binnenkort maar weer eens bellen en dan vraag ik wel of ik direct het huidige abonnement ook kan opzeggen.

Wij zaten in fase 2 en hadden direct Ziggo en glas. Een aantal woningen in fase 1 waren ook later dan ons aangesloten op glasvezel, omdat ze die ook waren vergeten. De rest kreeg het een aantal maanden na oplevering, toen had iedereen van fase 1 al Ziggo genomen.
Domme actie van KPN, lang genoeg wachten tot beide fases klaar zijn en de meeste dan al Ziggo hebben, vervolgens nog 2x terug moeten komen omdat je er een aantal bent vergeten.

[ Voor 8% gewijzigd door EiT op 25-05-2020 20:06 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:44
Advies gevraagd:

We hebben inmiddels een offerte om alle muren en plafonds glad te laten stuccen.

Echter leverancier heeft het over
* Aanbrengen tex-klaar stuclaag (machinale pleisterlaag, max. 3mm)
* Nakijken van alle wanden middels 1000watt bouwlamp
*Machinaal opschuren van alle wanden

Is dit niet gewoon "spackspuiten" en daarna glad schuren?

Vrouwlief denkt dat we genaaid worden want echt stucwerk is altijd dikker dan 3mm. Aan de andere kant denk ik glad is glad en als de prefab muren tegenwoordig goed vlak zijn waarom zou je er dan 1-1,5 cm stucwerk opbrengen?

Iemand ervaringen hiermee en er iets zinnigs over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
aprofet schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:54:
Advies gevraagd:

We hebben inmiddels een offerte om alle muren en plafonds glad te laten stuccen.

Echter leverancier heeft het over
* Aanbrengen tex-klaar stuclaag (machinale pleisterlaag, max. 3mm)
* Nakijken van alle wanden middels 1000watt bouwlamp
*Machinaal opschuren van alle wanden

Is dit niet gewoon "spackspuiten" en daarna glad schuren?

Vrouwlief denkt dat we genaaid worden want echt stucwerk is altijd dikker dan 3mm. Aan de andere kant denk ik glad is glad en als de prefab muren tegenwoordig goed vlak zijn waarom zou je er dan 1-1,5 cm stucwerk opbrengen?

Iemand ervaringen hiermee en er iets zinnigs over kan zeggen?
Hoi mede nieuwbouw projectgenoot :). Toevallig zijn wij vandaag bij een stukadoor langs geweest en die legde het uit. Ongeveer max 3mm wordt dunpleister genoemd. Hij had het volgens mij ook over soort van machinaal aanbrengen. Bij hem hebben wij een voorbeeldje gezien en zag er gewoon strak/vlak uit. Verder zei hij dat dikker dan dunpleister in nieuwbouw niet nodig is, want de muren worden behangklaar opgeleverd en dus worden de hoeken al met hoekprofielen gezet. Dus je hebt al scherpe hoeken. Sommige stukadoors verkopen het dik pleisterwerk nog wel eens dat je dat dan hoekprofielen kan zetten en dus scherpe hoeken kan maken. Bij nieuwbouw zou dit dus dubbelop zijn. (Aldus de Stucadoor)

Zijn voorbeeld van dun pleister was inderdaad super glad/strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
In ons project werd origineel ook alleen genoemd dat er elektra/warmte aangesloten zou worden vanuit het project. Hier hebben we ook vragen over gesteld in het hele aankoopproces, toen werd aangegeven dat dit normaal gesproken wel vanuit het project gedaan zou worden, maar ze dat op dat moment nog niet bevestigd hadden gekregen.

Nu heb ik nog nergens gehoord dat bewoners dit zelf moeten regelen, dus zijn we er ook vanuit gegaan dat het goed zou komen. Praktisch de hele wijk heeft al glas/kabel, we wonen nu om de hoek (<250m afstand) en hebben daar ook glas/kabel/koper.

Bij de grondoverdracht en dus het moment dat we echt eigenaar geworden zijn, stond in de documenten dus wel dat er glasvezel en kabel aangesloten gaat worden door Reggefiber/Ziggo. Dus prima. Wanneer we dichterbij oplevering komen, ga ik er wel nog even achteraan om zeker te weten dat we straks direct internet hebben in de nieuwe woning.

Overigens gaat het project verder voorspoedig, de fundering is gelegd en ze zijn begonnen met het dichtstorten van de bodem. Boven verwachting hebben we in juni een eerste kijkdag, in de originele documenten werden alleen twee kijkdagen tegen het einde genoemd, wat pas over een jaar is. Dus ben blij dat er meer kijkdagen gaan komen vanuit het project zelf al. Nu wonen we dus om de hoek en hebben we al een Drone gekocht haha, dus mocht dat niet zo zijn gaan we wat rondvliegen en filmen :P .

Alle aanpassingen/details waren al rond voor de grondoverdracht, enige detail wat we nog dienen uit te werken is of we extra zonnepanelen gaan bijplaatsen, wachten nog op de opties hiervoor.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:31

Wahloh

Professioneel Nietsnut

MLPN schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:04:
[...]

Hoi mede nieuwbouw projectgenoot :). Toevallig zijn wij vandaag bij een stukadoor langs geweest en die legde het uit. Ongeveer max 3mm wordt dunpleister genoemd. Hij had het volgens mij ook over soort van machinaal aanbrengen. Bij hem hebben wij een voorbeeldje gezien en zag er gewoon strak/vlak uit. Verder zei hij dat dikker dan dunpleister in nieuwbouw niet nodig is, want de muren worden behangklaar opgeleverd en dus worden de hoeken al met hoekprofielen gezet. Dus je hebt al scherpe hoeken. Sommige stukadoors verkopen het dik pleisterwerk nog wel eens dat je dat dan hoekprofielen kan zetten en dus scherpe hoeken kan maken. Bij nieuwbouw zou dit dus dubbelop zijn. (Aldus de Stucadoor)

Zijn voorbeeld van dun pleister was inderdaad super glad/strak.
Dat klinkt heel mooi maar ervaring leert dat behangklaar in een nieuwbouw huis, althans dat wat wij gekocht hebben, dus totaal niet behangklaar is. Het enige dat gedaan wordt is het dichtsmeren van de naden die je ziet van de gestapelde blokken en een heel dun laagje over de rest. Op sommige plekken zaten er zelfs oneffenheden in omdat er een brok was blijven hangen en niet was afgestoken. Hoekprofielen zijn er niet gezet en de hoeken zijn ook zeker niet haaks opgeleverd.

Mijn vader (stucadoor) heeft vervolgens de gehele woning gestuct en liet zien dat sommige plafonds en wanden soms wel een halve of hele cm bol of hol stonden of kuilen bevatte. Dat kun je dan met pleisterwerk iets recht trekken maar als dat niet goed wordt gedaan ga je jezelf bij verkeerde lichtval enorm irriteren.

Hou na oplevering van het stucwerk een keer een bouwlamp langs het stucwerk, dan kun je zien of het een beetje degelijk is gedaan.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@aprofet @MLPN Het is geen spack maar je wordt sowieso wel genaaid ;) Spack is ander spul, andere structuur ook. Dat dunne laagje is wat ze tegenwoordig vrijwel overal stucen noemen maar het is inderdaad eerder dunpleister. Je muren worden er behoorlijk strak van maar je krijgt er geen rechte wanden mee, die weken bij ons iig wel meer af dan die 3mm.

Is dat erg? Mwah. Een volgende keer ga ik wel op zoek naar een echte, ambachtelijke, degelijke -en dan dus ook nog duurdere- stucadoor. Maar de paar plekken waar de plint niet helemaal strak tegen de muur zit en waar de boekenkasten allemaal een andere afstand tot de muur hebben storen mij niet. Wij zijn met paneeldeuren en houten lijsten en een plafondplint sowieso voor een jaren '30 look gegaan dus alles dat krom is brengt charme :P

Als je gaat voor de witte, strakke, greeploze, gietvloer, alles kaarsrecht-look ga je je er wellicht wezenloos aan irriteren.

Bij ons was behangklaar overigens los van de scheve muren wel behoorlijk behangklaar. Volgens mij hebben de schilders de te behangen muren wel even met schuren meegenomen maar daarna is er op 4 muren een deftig behangetje gekomen en dat zit er strak op (heb ik dan ook niet zelf gedaan, ik kan dat niet).

[ Voor 14% gewijzigd door Jheroun op 25-05-2020 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:06
Ons project gaat zo snel dat ik bijna niet kan geloven dat ze pas (volgens hun eigen planning) in Q1 de eerste van de 100+ woningen gaan opleveren. In januari zijn ze begonnen met heien, inmiddels resteren bij de eerste woningen aan de buitenkant alleen het metselwerk en wat timmerwerk en zijn binnen al de dekvloeren gestort en is een groot deel van het installatiewerk klaar.

Heeft iemand hier toevallig meegemaakt dat de opleverdatum naar voren ipv naar achter is gehaald? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
HKP32 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:14:
Ons project gaat zo snel dat ik bijna niet kan geloven dat ze pas (volgens hun eigen planning) in Q1 de eerste van de 100+ woningen gaan opleveren. In januari zijn ze begonnen met heien, inmiddels resteren bij de eerste woningen aan de buitenkant alleen het metselwerk en wat timmerwerk en zijn binnen al de dekvloeren gestort en is een groot deel van het installatiewerk klaar.

Heeft iemand hier toevallig meegemaakt dat de opleverdatum naar voren ipv naar achter is gehaald? :+
Ik heb het vermoeden dat dat best kan. Bij ons gaan ze als er geen bezwaren komen op de Vergunning al in juli beginnen in plaats van oktober zoals oorspronkelijk gecommuniceerd.

Ze rekenen denk ik altijd vrij ruim in werkbare dagen zodat als er tegenslagen zijn ze geen problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
Jheroun schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:57:
@aprofet @MLPN Het is geen spack maar je wordt sowieso wel genaaid ;) Spack is ander spul, andere structuur ook. Dat dunne laagje is wat ze tegenwoordig vrijwel overal stucen noemen maar het is inderdaad eerder dunpleister. Je muren worden er behoorlijk strak van maar je krijgt er geen rechte wanden mee, die weken bij ons iig wel meer af dan die 3mm.

Is dat erg? Mwah. Een volgende keer ga ik wel op zoek naar een echte, ambachtelijke, degelijke -en dan dus ook nog duurdere- stucadoor. Maar de paar plekken waar de plint niet helemaal strak tegen de muur zit en waar de boekenkasten allemaal een andere afstand tot de muur hebben storen mij niet. Wij zijn met paneeldeuren en houten lijsten en een plafondplint sowieso voor een jaren '30 look gegaan dus alles dat krom is brengt charme :P

Als je gaat voor de witte, strakke, greeploze, gietvloer, alles kaarsrecht-look ga je je er wellicht wezenloos aan irriteren.

Bij ons was behangklaar overigens los van de scheve muren wel behoorlijk behangklaar. Volgens mij hebben de schilders de te behangen muren wel even met schuren meegenomen maar daarna is er op 4 muren een deftig behangetje gekomen en dat zit er strak op (heb ik dan ook niet zelf gedaan, ik kan dat niet).
aha, goed om te weten. Dan gaan wij maar eens een keer navragen wat de bouwer onder 'behang klaar' vindt vallen. Ten tijde van kleine opties hadden ze het over dat het zeker goed genoeg is om te behangen, maar er nog oneffenheden van 1 a 2 mm in zitten waardoor het net niet mooi genoeg is om direct over heen te schilderen. Verder hoeft het bij ons persoonlijk niet super strak, maar wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Wahloh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:40:
[...]

Dat klinkt heel mooi maar ervaring leert dat behangklaar in een nieuwbouw huis, althans dat wat wij gekocht hebben, dus totaal niet behangklaar is. Het enige dat gedaan wordt is het dichtsmeren van de naden die je ziet van de gestapelde blokken en een heel dun laagje over de rest. Op sommige plekken zaten er zelfs oneffenheden in omdat er een brok was blijven hangen en niet was afgestoken. Hoekprofielen zijn er niet gezet en de hoeken zijn ook zeker niet haaks opgeleverd.

Mijn vader (stucadoor) heeft vervolgens de gehele woning gestuct en liet zien dat sommige plafonds en wanden soms wel een halve of hele cm bol of hol stonden of kuilen bevatte. Dat kun je dan met pleisterwerk iets recht trekken maar als dat niet goed wordt gedaan ga je jezelf bij verkeerde lichtval enorm irriteren.

Hou na oplevering van het stucwerk een keer een bouwlamp langs het stucwerk, dan kun je zien of het een beetje degelijk is gedaan.
Maar dat is dus bij kalkzandsteen. Als je van dat prefab beton hebt dat vanuit de fabriek al is ingefreesd e.d., dan zou het boel toch veel beter recht moeten zijn? Dan kom je met dunpleister wel weg als het goed is. Of je kunt evt renovliezen, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
MLPN schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:20:
[...]

aha, goed om te weten. Dan gaan wij maar eens een keer navragen wat de bouwer onder 'behang klaar' vindt vallen. Ten tijde van kleine opties hadden ze het over dat het zeker goed genoeg is om te behangen, maar er nog oneffenheden van 1 a 2 mm in zitten waardoor het net niet mooi genoeg is om direct over heen te schilderen. Verder hoeft het bij ons persoonlijk niet super strak, maar wel netjes.
Het vervelende is dus dat je 1 jaar van tevoren een stucadoor moet regelen maar eigenlijk nog geen idee hebt van de afwerking na oplevering.....

We gaan ook persoonlijke afspraken inplannen en ons laten uitleggen wat er allemaal mogelijk is en tegen welke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
aprofet schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:38:
[...]

Het vervelende is dus dat je 1 jaar van tevoren een stucadoor moet regelen maar eigenlijk nog geen idee hebt van de afwerking na oplevering.....

We gaan ook persoonlijke afspraken inplannen en ons laten uitleggen wat er allemaal mogelijk is en tegen welke prijs.
Een jaar van te voren ?
Is het zo erg bij de stukadoors dat je een jaar van te voren al een stukadoor moet regelen.
We hebben eigenlijk nog geen idee wat we met de muren willen pleister, renovlies of misschien wel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:31

Wahloh

Professioneel Nietsnut

Pannencouque schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:31:
[...]
Maar dat is dus bij kalkzandsteen. Als je van dat prefab beton hebt dat vanuit de fabriek al is ingefreesd e.d., dan zou het boel toch veel beter recht moeten zijn? Dan kom je met dunpleister wel weg als het goed is. Of je kunt evt renovliezen, uiteraard.
Daar heb ik geen ervaring mee dus kan ik niks zinnigs over zeggen. Maar als we dan toch gaan speculeren dan lijkt het me dat een prefab wand in ieder geval iets rechter zou moeten zijn dan de kalkzandsteen wandjes die met de hand worden gezet.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLPN
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar de stucadoor waar wij mij spraken zei dat hij het (minstens) 8 weken van te voren moet weten. Dus een jaar valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:04
HKP32 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 00:14:

Een planning is ook maar een papieren exercitie, zeker als er dan nog zoiets als Corona tussendoor komt.
Maar onderschat niet hoeveel tijd men aan de binnenkant bezif is, dit is ong even lang als de buitenkant (anecdotes).
En leuk als je bv 2 maanden vooruit loopt op de planning maar de stucadoor niet 2 maanden eerder kan komen, of de netbeheerder etc.
Kortom, er kan vanalles (niet) gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
[...]

De stukadoor kon binnen 3 weken. Laatst nog de eerste verdieping laten stuken en toen konden ze wederom binnen 3 weken. Dus dat valt nou ook wel weer mee. Ze zijn over het algemeen erg flexibel , juist doordat ze zoveel van dit soort ad hoc klussen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:15
Deleon78 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:14:
[...]

Een planning is ook maar een papieren exercitie, zeker als er dan nog zoiets als Corona tussendoor komt.
Maar onderschat niet hoeveel tijd men aan de binnenkant bezif is, dit is ong even lang als de buitenkant (anecdotes).
En leuk als je bv 2 maanden vooruit loopt op de planning maar de stucadoor niet 2 maanden eerder kan komen, of de netbeheerder etc.
Inderdaad, bij ons werd de planning ook naar voren gehaald, uiteindelijk toch weer 8wkn doorgeschoven door de planning van de stucadoor, schilder en vergeet de Nuts bedrijven niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:06
Deleon78 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:14:
[...]

Ik wacht het inderdaad even af, binnenkort komt er weer een nieuwsbrief met wat meer informatie. Wel is duidelijk dat ze écht hard gaan, respect naar de bouwers in deze tijden :*)

Uiteindelijk zijn wellicht de nutsbedrijven en gemeente (bestrating) de beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:17
Wahloh schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:50:
[...]

Daar heb ik geen ervaring mee dus kan ik niks zinnigs over zeggen. Maar als we dan toch gaan speculeren dan lijkt het me dat een prefab wand in ieder geval iets rechter zou moeten zijn dan de kalkzandsteen wandjes die met de hand worden gezet.
Bij ons zijn de prefab wanden kaasrecht. Met een laser de maten opgemeten en op de prefab muren bleef de laser mooi recht. Op de andere muren die officieel behang klaar moeten zijn, moest ik de laser gaan zoeken.
Wij zitten nu te twijfelen wat we met die prefab muren gaan doen. Stucen lijkt ons overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
De zonnepanelen zijn nu blijkbaar ook rond. Omdat we geen uitbouw doen op onze tweede verdieping zitten we al aan de max wat erop past.

Aangezien die uitbouw €32.500,- was, hebben we dat niet gedaan. Nu hebben we een technische ruimte en verder 1 grote ruimte op de 2e verdieping met een dakterras ernaast, anders zouden het slaapkamer 4 en slaapkamer 5 worden. We zijn met z'n tweeën en geen plannen om ooit kinderen te nemen. Dus ja, wat we dan met 5 slaapkamers zouden doen... De tweede verdieping is nu al 'extra' en gaan we als 'gameroom' inrichten.

We krijgen 6 zonnepanelen met een piekvermogen van minimaal 330W per paneel, dus 1980W. Ze wachten nog op enkele offertes om definitief te weten welke panelen het worden.
De inverter is wel bekend: SGN1800TL. Deze kunnen we achteraf voorzien van een Wi-Fi module om de waardes via app te kunnen uitlezen.

Dan hebben we nu alles rond van de woning wat we tijdens het project laten doen :). Now the waiting game really begins...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:35
aprofet schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:11:
[...]

De ramen zitten op west, zuid, oost. (BG, 1e, zolder)

Lamel heeft onze voorkeur omdat je meer zicht naar buiten hebt. (zipscreen is een alternatief mocht het toch te gek worden)
Heb je inmiddels al een offerte voor deze rib uit het lijf mogen ontvangen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Pannencouque schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:04:
[...]
Dat is niet wat ik heb meegekregen. Enkele maanden geleden stond er nog een behoorlijk gedeelte vrij.
Nu zijn het er nog maar een paar.
Ik denk dat je de eerste kavels bedoelt (bij de tandarts). Het tweede deel (meer noordelijker) is voor geloot afgelopen week. 17 inschrijvingen op 10 kavels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:27
Mijn vraag is wat langer, maar eerst even kort.. Wij zitten in het hypotheek proces, maar er is nog geen bouwvergunning. Hebben mensen hier ervaring gehad met het zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dacuuu schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:06:
Mijn vraag is wat langer, maar eerst even kort.. Wij zitten in het hypotheek proces, maar er is nog geen bouwvergunning. Hebben mensen hier ervaring gehad met het zelfde?
Zorg ervoor dat je een aanbieder kiest met een lange geldigheidsduur van de offerte! Past als je de offerte tekent zit je aan de hypotheek vast. Als er geen bouwvergunning binnen een bepaalde termijn komt, zit je dus ook niet aan de hypotheek vast.

Ik neem aan dat er in de contracten iets staat over een maximale termijn waarbinnen een bouwvergunning verkregen moet zijn? Het kan niet zo zijn dat ze jou daar eeuwig op laten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Blihi schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:13:
[...]

Zorg ervoor dat je een aanbieder kiest met een lange geldigheidsduur van de offerte! Past als je de offerte tekent zit je aan de hypotheek vast. Als er geen bouwvergunning binnen een bepaalde termijn komt, zit je dus ook niet aan de hypotheek vast.

Ik neem aan dat er in de contracten iets staat over een maximale termijn waarbinnen een bouwvergunning verkregen moet zijn? Het kan niet zo zijn dat ze jou daar eeuwig op laten wachten.
Lange geldigheid is inderdaad belangrijk.

In het contract (opschortende voorwaarde) staat dat alle vergunningen jan 2021 rond moeten zijn, en dat een x percentage van de huizen verkocht moet zijn.

Maar schijnbaar doen sommige hypotheekverstrekkers dus moeilijk als er nog geen bouwvergunning is. Aldus het online voortraject van Dehypotheker, dat online platform van hun is zo bizar onduidelijk trouwens :+

[ Voor 6% gewijzigd door Dacuuu op 26-05-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja, je zult bij de duurdere hypotheken uitkomen. De goedkoopste hebben de strengste eisen, dat is logisch, want er is een risico dat het hele project niet doorgaat.

Als er een hypotheekofferte op papier komt, is dat geld voor jou "gereserveerd". Dat kan niet meer aan iemand anders uitgeleend worden, maar jij betaalt geen rente. Dus dat is voor een bank een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Blihi schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:18:
Ja, je zult bij de duurdere hypotheken uitkomen. De goedkoopste hebben de strengste eisen, dat is logisch, want er is een risico dat het hele project niet doorgaat.

Als er een hypotheekofferte op papier komt, is dat geld voor jou "gereserveerd". Dat kan niet meer aan iemand anders uitgeleend worden, maar jij betaalt geen rente. Dus dat is voor een bank een risico.
Hmz, dat voelt wel een beetje zuur, want ik heb het hele proces van het project niet in handen, als ze de huizen zouden verkopen als de bouwvergunning rond was, zou het mij geld schelen. Daar moet ik me dan maar overheen zetten dan. Er zullen nog genoeg dingen volgen die anders gaan dan gedacht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ons werd ook aangeraden een hypotheek met lange offerteduur te kiezen. Dat hebben we gedaan en uiteindelijk bleek dat nergens voor nodig en had de hypotheek dus iets goedkoper gekund, maar zoals we hier in Brabant zeggen: "achteraf is 't mooi wonen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:09
Wij hebben omwille die reden gekozen voor een hypotheek met een lange offertegeldigheid. Let ook op: Soms wordt er een lange geldigheid geadverteerd, maar moet je wel kosten voor de verlenging betalen. Die kosten zijn vaak een percentage van de hypotheeksom en worden soms per MAAND berekend. Dat kan al snel in de papieren lopen. Wij hebben uiteindelijk, ook omdat de rente gunstig was, een stuivertje gewisseld tussen een hypotheek van ABN en van de Rabo. Uiteindelijk voor een rabo plushypotheek gegaan omdat die erg gunstige voorwaarden had. Bouwvergunning was er nog niet, we moesten afsluiten met een starterslening, maar alles was binnen twee weken rond (in coronatijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
nel!s schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:36:
[...]

[del]Nee nog niks binnen.
Ik hoop eind deze week (anders ga ik nabellen)[/del]

EDIT ja mail zat in m'n spam folder :)
De gemiddelde prijs (incl BTW , incl 10% korting) voor gemotoriseerde buiten-jalouzien komt neer op:
+/- 810 euro / raam :-( En nog wat kosten voor Wifi-zenders en inhuur hoogwerker.

Dit is mn 2e offerte. (1e offerte zat op +/- 970 euro / stuk)

[ Voor 37% gewijzigd door aprofet op 26-05-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
aprofet schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:08:
[...]

[del]Nee nog niks binnen.
Ik hoop eind deze week (anders ga ik nabellen)[/del]

EDIT ja mail zat in m'n spam folder :)
De gemiddelde prijs (incl BTW , incl 10% korting) voor gemotoriseerde buiten-jalouzien komt neer op:
+/- 810 euro / raam :-( En nog wat kosten voor Wifi-zenders en inhuur hoogwerker.

Dit is mn 2e offerte. (1e offerte zat op +/- 970 euro / stuk)
Ik heb begin januari wat offertes opgevraagd hier in regio Nijmegen toen ik een indicatie van de kosten nodig had om rolluiken te plaatsen. Heb in mijn aanvraag toen alleen aangegeven wat ongeveer de afmetingen van de ramen zijn en dat het geheel elektrisch bedienbaar moet worden.
Kreeg helaas van slechts 1 bedrijf antwoord, maar dat was wel goedkoper dan de prijzen die jij hier noemt. En ik ging er (wellicht onterecht) vanuit dat rolluiken de duurste optie zijn in het rijtje jaloezieën, screens en rolluiken.
Bedankt voor uw aanvraag.

Hierbij een indicatie van de kosten voor de rolluiken.

Schuifpui afm. breed 3000mm. x hoog 2500mm. ca. € 1.075,=

Smal raam afm. breed 600mm. x hoog? ca. 1700mm. ca. € 575,= p.st.

Breed raam afm. breed 1300mm. x hoog? ca. 1700mm. ca. € 625,= p.st.

Deur afm. breed 1000mm. x hoog? ca. 2400mm. ca. € 625,= p.st.

Dakkapel afm. breed 1420mm. x hoog? ca. 1500mm. ca. € 625,= p.st.

Vernoemde stuksprijzen zijn incl. standaard motor, montage en BTW, excl.

[ Voor 3% gewijzigd door Farmerwood op 27-05-2020 06:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Grote dag morgen. Dan is de vooroplevering (oplevering is over een week).

Een aantal zaken is in ieder geval nog niet in orde, maar het meeste ziet er van buitenaf in ieder geval goed uit.

Wat er in ieder geval niet goed gegaan is:
- De voortuin is aangevuld tot peil. Dat zou niet gebeuren en zou dus op 20cm onder peil moeten blijven.
- De schuifpui is nog niet van buitenaf te bedienen
- De thermostaat is geen programmeerbare variant zoals in de Technische Omschrijving staat
- Onder de kozijnen zijn randjes van stenen dorpels te zien. Die moeten even geschilderd worden in de kozijnkleur
- De deurbel is geen RVS uitvoering, maar een standaard plastic ding
- Van alle ramen schijnen de kierstanden te ontbreken. Het staat wel in het beslag dat die er zouden moeten zijn, dus ik ben benieuwd wat er uit die discussie gaat komen.

De ketel is gelukkig wel de afgesproken XTreme 36 (voor degene die het gevolgd hebben: die zou niet leverbaar zijn wegens een terugroepactie, maar na wat aandringen van mijn kant en bellen met de fabrikant bleken ze toch leverbaar te zijn).
Wel is het de excentrische versie en niet de concentrische. Die laatste is iets veiliger, maar is pas vanaf 2021 verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Bij de Nationale Nederlanden wordt een hypotheek afgegeven zonder bouwvergunning en een lange offerteduur. Het zal inderdaad iets duurder zijn. Maar je hebt wel sneller zekerheid en dat is ook wat waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
@Dacuuu Naast eerdergenoemde adviezen over offerteduur, ook vergelijken of er wel of geen dalrente wordt gehanteerd. Zeker als het gaat om lange offerteduur. Wellicht is het risico in de huidige markt eerder een rentestijging, maar als passeren pas in 2021 plaatsvindt is e.e.a. toch onzeker.

In mijn geval heeft de langere offerteduur + dalrente geleid tot een lagere rente t.o.v. de kortere variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Wij hebben vanmiddag overleg met de aannemer en ontwikkelaar, omdat de gemeente een bouwstop heeft opgelegd in verband met archeologisch vondsten, loopt inmiddels al weken, alleen hadden hoop dat dit snel was opgelost alleen, komt ma geen duidelijkheid over. Aannemer baalt er zelf ook echt oprecht van.

Inmiddels wel offerte van het verplaatsen van de keukenleidingen/ bij laten maken. Dat vind ik het eerste wat aan de prijs is ma laten het wel doen, omdat het bijna niet anders gaat. Kosten €1540,-. Wat krijgen we daarvoor perplex 3 fase voor kookplaat, extra groep voor tweede oven, extra aardelekschakelaar. Verleggen alle elekra en water en afvoer aansluitingen op de plek die de keukenleverancier heeft aangegeven, kookeiland inplaats van hoekkeuken. Nu nog ff checken of dit voor de keukenleverancier voldoende is om aan te sluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 19:48
Hanzul schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:44:
Wij hebben vanmiddag overleg met de aannemer en ontwikkelaar, omdat de gemeente een bouwstop heeft opgelegd in verband met archeologisch vondsten, loopt inmiddels al weken, alleen hadden hoop dat dit snel was opgelost alleen, komt ma geen duidelijkheid over. Aannemer baalt er zelf ook echt oprecht van.

Inmiddels wel offerte van het verplaatsen van de keukenleidingen/ bij laten maken. Dat vind ik het eerste wat aan de prijs is ma laten het wel doen, omdat het bijna niet anders gaat. Kosten €1540,-. Wat krijgen we daarvoor perplex 3 fase voor kookplaat, extra groep voor tweede oven, extra aardelekschakelaar. Verleggen alle elekra en water en afvoer aansluitingen op de plek die de keukenleverancier heeft aangegeven, kookeiland inplaats van hoekkeuken. Nu nog ff checken of dit voor de keukenleverancier voldoende is om aan te sluiten.
Mis je strucureel een "ar" op je keyboard? :9
Dat bedrag valt alles mee, achteraf is dat zeker duurder omdat er een hoop hak en breekwerk bij komt kijken met mogelijk vloerverwarming leidingen en alles daarbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
We hebben inmiddels ons 1e gesprek met de aannemer gehad.
Wel fijn om even een lijstje met vragen kwijt te kunnen, ook even de ruw en afbouw opties besproken. Stapje voor stapje kom je verder zo.

Heb ook maar meteen gevraagd hoe het zat in de keuken. Uiteraard heb ik hier al gezocht op de term "kookgroep" en de 8 pagina's tellend resultaat doorgelezen. :+ Het huis is 3fase, maar de kookgroep is dus 2x230v zoals bij vele hier.. :/ Ik gaf al meteen aan dat dit niet netjes is, maar mn betoog van een paar zinnen kwam niet over denk ik. Verder ben ik er op dit moment niet direct verder op in gehaakt. Ze vertelde dat het ligt aan de technische tekening van de keuken et etc.

Wat is nu handig om te doen. Binnenkort mailen en zeggen dat het een krachtgroep moet worden? Want ook al kopen we misschien een 7kw kookplaat, op dit moment hebben we nog niet naar keukens gekeken, ik wil wel gewoon netjes een 11kw aansluiting zodat ik vrij ben in inductieplaten.

Ik weet dat hier meerdere posts staan met exacte verhalen, maar ik heb wel een beetje basiskennis. Wat is nu handig om te zeggen zonder meteen de boog scherp te spannen?

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 27-05-2020 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Dacuuu schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:23:
We hebben inmiddels ons 1e gesprek met de aannemer gehad.
Wel fijn om even een lijstje met vragen kwijt te kunnen, ook even de ruw en afbouw opties besproken. Stapje voor stapje kom je verder zo.

Heb ook maar meteen gevraagd hoe het zat in de keuken. Uiteraard heb ik hier al gezocht op de term "kookgroep" en de 8 pagina's tellend resultaat doorgelezen. :+ Het huis is 3fase, maar de kookgroep is dus 2x230v zoals bij vele hier.. :/ Ik gaf al meteen aan dat dit niet netjes is, maar mn betoog van een paar zinnen kwam niet over denk ik. Verder ben ik er op dit moment niet direct verder op in gehaakt. Ze vertelde dat het ligt aan de technische tekening van de keuken et etc.

Wat is nu handig om te doen. Binnenkort mailen en zeggen dat het een krachtgroep moet worden? Want ook al kopen we misschien een 7kw kookplaat, op dit moment hebben we nog niet naar keukens gekeken, ik wil wel gewoon netjes een 11kw aansluiting zodat ik vrij ben in inductieplaten.

Ik weet dat hier meerdere posts staan met exacte verhalen, maar ik heb wel een beetje basiskennis. Wat is nu handig om te zeggen zonder meteen de boog scherp te spannen?
Dat je gewoon een krachtgroep nodig hebt voor je inductie, klaar. Je hoeft niet te verantwoorden waarom, dat is gewoon wat je wilt en waar je ook gewoon voor betaald :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
GeeMoney schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:29:
[...]

Dat je gewoon een krachtgroep nodig hebt voor je inductie, klaar. Je hoeft niet te verantwoorden waarom, dat is gewoon wat je wilt en waar je ook gewoon voor betaald :).
Ik gaf ook aan dat het een op 2 fase kookgroep een beun oplossing is, maar toen kreeg ik als reactie dat het normaal is en dat het altijd zo gaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
Dacuuu schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 21:37:
[...]

Ik gaf ook aan dat het een op 2 fase kookgroep een beun oplossing is, maar toen kreeg ik als reactie dat het normaal is en dat het altijd zo gaat. :P
Gewoon meenemen als opleverpunt ga ik ook doen en anders los ik het later wel op kost ook niet de wereld.
Wij hebben maandag de optie tekening gehad en hadden nog een kleine opmerking verder ziet alles er goed uit.
Hopelijk deze week alles rond en dan wachten tot de 6 weken voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:46
107mb schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:53:
ik zit met het volgende issue:
we hebben bij Roosdom Tijhuis een huis gekocht die zonder keuken wordt opgeleverd, maar wel met aansluitingen op de standaard plek. Via Nobel krijgen we 3500 euro korting op een keuken indien we deze bij Nobel aanschaffen. We hebben toch bij een ander bedrijf een keuken gekocht. Daarom moesten we 650 euro betalen voor het aanpasssen van de tekening tbv gewijzigde aansluitingen. Nu krijg ik van de aannemer een brief dat wij door het overeenkomen van de keukeninrichting als minderwerk wij de aannemer niet meer aansprakelijk kunnen stellen op het gebied van:
- alle installatietechnische aspecten aangaande:
- de drinkwaterinstallatie en de warmwatervoorziening;
- de riolering;
- het elektra;
- de gasinstallatie;
- de CV-installatie;
- de mechanische ventilatie (bijvoorbeeld condens of schimmelvorming);
- breuk, verstopping en / of lekkages in leidingen;
- installatiegeluid alsmede andere vormen van geluidsoverlast (bijvoorbeeld waterslag of een foutieve montage van het
keukenblok aan de bouwmuur);
- de energiezuinigheid van de gehele woning in relatie tot de Energie Prestatie Norm;
- het niet voldoen aan de specifieke eisen voor warmwatervoorziening met betrekking tot:
- tapcapaciteit;
- wachttijden;
- minimale watertemperaturen;
- de Modelaansluitvoorwaarden.

PARDON!? ik heb helemaal geen keuken bij ze gekocht! Hoezo minderwerk? Hoezo het vervallen van aansprakelijkheid op zo'n beetje de gehele woning?! Ik ben woest... Kan iemand mij adviseren hoe hier mee om te gaan? Ik heb juridische bijstand. Zal ik deze inschakelen, of ben ik te vroeg....
Oude post quoten,

Ik vroeg mij af hoe dit is afgerond bij jullie. Wij hebben nu om en nabij het zelfde waar ook ongeveer de gehele woning wordt uitgesloten van de garantie doordat we geen keuken vanuit de bouw hebben afgenomen...

Dit is hun formulering;

Het gevolg hiervan is dat u de ondernemer ter zake niet meer contractueel en / of wettelijk aansprakelijk
kunt stellen. Dit houdt tevens in dat een derde de ondernemer niet aansprakelijk kan stellen en u geen
Woningborg-garantie heeft op gebreken aan materialen en constructies ten gevolge van het niet leveren
en / of aanbrengen van een keukeninrichting door de ondernemer alsmede op directe en / of indirecte
schaden en / of gevolgschaden.

Te denken valt aan:
- alle installatietechnische aspecten aangaande:
- de drinkwaterinstallatie en de warmwatervoorziening;
- de riolering;
- het elektra;
- de gasinstallatie;
- de CV-installatie;
- de mechanische ventilatie (bijvoorbeeld condens of schimmelvorming);
- breuk, verstopping en / of lekkages in leidingen;
- installatiegeluid alsmede andere vormen van geluidsoverlast (bijvoorbeeld waterslag of een foutieve montage van het
keukenblok aan de bouwmuur);
- de energiezuinigheid van de gehele woning in relatie tot de Energie Prestatie Norm;
- het niet voldoen aan de specifieke eisen voor warmwatervoorziening met betrekking tot:
- tapcapaciteit;
- wachttijden;
- minimale watertemperaturen;
- de Modelaansluitvoorwaarden.

[ Voor 24% gewijzigd door perspectivebass op 28-05-2020 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:31
perspectivebass schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 10:28:
[...]
Oude post quoten,

- heel verhaal -
Ik heb veel uit laten zoeken, en het komt er op neer dat er geen garantie gegeven wordt op schade die voort komt uit uit de keukeninstallatie. Het is afschrikwekkend geformuleerd, maar in de praktijk valt het mee. Als bijvoorbeeld de WTW installatie defect raakt, dan hebben we gewoon garantie omdat dit los staat van de keuken.

[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 28-05-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Bij ons zijn ze inmiddels volop aan het heien. Wat een lage palen worden er geslagen zeg! Ze moeten natuurlijk door de kleigrond heen. Toevallig las ik online in de lokale krant dat de bouwer verwacht eind dit jaar de woningen gereed te hebben voor de bewoners.

Dat is natuurlijk heel mooi nieuws! Ze hebben ons tot nu toe altijd eind Q1 2020 verteld.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blihi schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:45:
Grote dag morgen. Dan is de vooroplevering (oplevering is over een week).

Een aantal zaken is in ieder geval nog niet in orde, maar het meeste ziet er van buitenaf in ieder geval goed uit.

Wat er in ieder geval niet goed gegaan is:
- De voortuin is aangevuld tot peil. Dat zou niet gebeuren en zou dus op 20cm onder peil moeten blijven.
- De schuifpui is nog niet van buitenaf te bedienen
- De thermostaat is geen programmeerbare variant zoals in de Technische Omschrijving staat
- Onder de kozijnen zijn randjes van stenen dorpels te zien. Die moeten even geschilderd worden in de kozijnkleur
- De deurbel is geen RVS uitvoering, maar een standaard plastic ding
- Van alle ramen schijnen de kierstanden te ontbreken. Het staat wel in het beslag dat die er zouden moeten zijn, dus ik ben benieuwd wat er uit die discussie gaat komen.

De ketel is gelukkig wel de afgesproken XTreme 36 (voor degene die het gevolgd hebben: die zou niet leverbaar zijn wegens een terugroepactie, maar na wat aandringen van mijn kant en bellen met de fabrikant bleken ze toch leverbaar te zijn).
Wel is het de excentrische versie en niet de concentrische. Die laatste is iets veiliger, maar is pas vanaf 2021 verplicht.
De vooroplevering zit er op. Nog niet alles was klaar, maar we kregen een goed beeld van de woning en konden de uitvoerder ook nog even op een paar puntjes wijzen die hij niet helemaal scherp had. De punten hierboven worden aangepakt, alleen de kierstanden is iets wat echt ontbreekt. De oplossing achteraf is een beetje een prutsoplossing, en het zijn kiep-/tuimelramen, dus daar heb ik vrede mee. Verder kwamen we nog deze grotere punten tegen:

1) De trap zou dekkend gelakt worden. Hij dacht dat dat niet hoefde, maar dat staat wel in onze optielijst.

2) Het stucwerk zou "naden gevuld, gefinished en geschuurd" zijn. Hij dacht dat het schuren achteraf door ons zou moeten, maar het staat heel duidelijk op papier wat precies de bedoeling is.

3) Er zou een programmeerbare klokthermostaat moeten hangen, er hangt een gewone met als argument dat dat voor vloerverwarming niet uitmaakt. Maar zelfs bij vloerverwarming is nachtverlaging geen slecht idee bij goed geisoleerde huizen. (http://www.olino.org/blog...rverwarming-rendeert-wel/)

4) Vrijwel al het schakelmateriaal hangt scheef (op dezelfde manier). Waterpasje had ik gelukkig bij de hand...

5) Hier en daar zijn de binnenkozijnen beschadigd. Ik ben benieuwd of dat zomaar te herstellen is of niet.

6) Een van de ramen zit een productiefout in (kras aan de binnenkant van het dubbelglas).

Vrijdag 5 juni is de oplevering. Met vereniging eigen huis. Ik ben benieuwd hoe het er dan voor staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:48
Blihi schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:05:
[...]

3) Er zou een programmeerbare klokthermostaat moeten hangen, er hangt een gewone met als argument dat dat voor vloerverwarming niet uitmaakt. Maar zelfs bij vloerverwarming is nachtverlaging geen slecht idee bij goed geisoleerde huizen. (http://www.olino.org/blog...rverwarming-rendeert-wel/)
mijn eigen ervaring is dat na een weekend weg te zijn geweest (afgelopen winter) het meer gas gekost heeft weer op temeratuur te komen dan het gemiddelde dagverbruik (xaantal dagen uiteraard). Ik laat m lekker de hele winter dus staan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ja, dat zou best kunnen hoor, maar dat kan met een programmeerbare thermostaat ook.

Kijk, als er in de omschrijving zou staan "thermostaat" en je vraagt om een programmeerbare variant, dan kost dat minstens 150 euro tegen meerwerktarief. Andersom kunnen ze dus niet zomaar besluiten om de programmeerbare klokthermostaat te vervangen door de goedkoopste Honeywell round...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:05:

Interessant, ga ik zelf ook eens naar kijken. Als ik oktober ofzo de verwarming weer aan gaat :P
4) Vrijwel al het schakelmateriaal hangt scheef (op dezelfde manier). Waterpasje had ik gelukkig bij de hand...
Aangezien je ook een opmerking over stucwerk heb moet je je denk ik afvragen of ze daar nog aan moeten gaan rommelen, als ze met schakelmateriaal aan de slag gaan is de kans groot dat ze her en der het stucwerk ook weer raken. Daarnaast zie je dit waarschijnlijk na een paar dagen sowieso niet meer, weet ik uit ervaring ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Jheroun schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:20:
[...]

Interessant, ga ik zelf ook eens naar kijken. Als ik oktober ofzo de verwarming weer aan gaat :P

[...]

Aangezien je ook een opmerking over stucwerk heb moet je je denk ik afvragen of ze daar nog aan moeten gaan rommelen, als ze met schakelmateriaal aan de slag gaan is de kans groot dat ze her en der het stucwerk ook weer raken. Daarnaast zie je dit waarschijnlijk na een paar dagen sowieso niet meer, weet ik uit ervaring ;)
Daar moeten ze zeker aan rommelen. En dan het stucwerk herstellen. Simpel genoeg. Het is geen gezicht als alle stopcontacten scheef hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Ff vraagje, voor ik aan de aannemer en keukenboer vraag. Heb een driefase aansluiting bij een kookeiland. Nu staat er in het verhaal van de aannemer Let op exl. Kabel, stekker en aansluiten stopcontact. Mag toch hopen dat de aannemer dan wel een perplexstopcontact in de vloer maakt. Of hoe moet ik dit lezen? Ons eiland staat helemaal los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Stopcontact wordt door de aannemer aangelegd. Als je mazzel hebt krijg je er ook een kabel bij, maar meestal niet.

Ook bij de kookplaat zit geen kabel. Dat moet je zelf regelen (of door een elektricien laten doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Hanzul Check dan wel even goed wat de aannemer dan wel doet, zo verwoord zou het ook kunnen betekenen dat er wel een 3 fase groep in de meterkast komt maar dat die niet bekabeld naar de keuken wordt afgeleverd, daar heb je nogal weinig aan ;)

Het kan ook betekenen dat ze wel een 3 fase aansluiting in de keuken voorbereiden waar je op in kan pluggen maar dat zij niks doen om je fornuis aan te sluiten. Da's niet zo raar, da's namelijk werk voor je keukeninstallateur. Die bij ons moest daar nog 2 keer voor terug komen omdat hij niet het goede materieel bij zich had overigens |:(

Niks hopen, alles checken. Da's zo'n beetje regel 1. Anders zal je regelmatig perplex staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Iemand een idee waar deze aansluiting voor gebruikt word? (die met die blauwe tape erop)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8upVwTYYxEQA3FdN6ednQyFWzLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wG6TOnCl5WYOUenG1lApOKTN.jpg?f=fotoalbum_large

Het zit aan de achterkant van het huis, en 4 van 6 buren van mij hebben deze aansluiting...
De grijze leidingen die ook in de meterkast en bij de keuken uitkomen lijken me voor water.

Ik denk dat ie misschien voor de buitenkraan zou kunnen zijn, maar dan vind ik hem wel ver naar binnen geplaatst...
Het probleem is dat wij ook een buitenkraan besteld hebben, maar deze aansluiting zie ik bij ons niet.

Aangezien we officieel niet op de bouwplaats mogen komen, wil ik even eerst checken of iemand een idee heeft of dit voor de buitenkraan kan zijn voordat ik de aannemer ga mailen ;)

Het enige verschil met de buren is dat wij een bodemwarmtepomp krijgen, de andere buren krijgen een lucht/lucht warmtepomp. maar de buurman die deze aansluiting mist (zoals wij) heeft ook geen bodemwarmtepomp...

[ Voor 9% gewijzigd door GeleFles op 28-05-2020 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Buitenkraan lijkt mij. Wordt via de vloer in de muur gebracht en dan naar buiten op de goede hoogte. Of via de spouw, weet niet meer hoe het bij mij gedaan is. Er komt nog heel wat cm bovenop wat je nu ziet dus daar zie je straks niets meer van.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
GeleFles schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 18:24:
Iemand een idee waar deze aansluiting voor gebruikt word? (die met die blauwe tape erop)

[Afbeelding]

Het zit aan de achterkant van het huis, en 4 van 6 buren van mij hebben deze aansluiting...
De grijze leidingen die ook in de meterkast en bij de keuken uitkomen lijken me voor water.

Ik denk dat ie misschien voor de buitenkraan zou kunnen zijn, maar dan vind ik hem wel ver naar binnen geplaatst...
Het probleem is dat wij ook een buitenkraan besteld hebben, maar deze aansluiting zie ik bij ons niet.

Aangezien we officieel niet op de bouwplaats mogen komen, wil ik even eerst checken of iemand een idee heeft of dit voor de buitenkraan kan zijn voordat ik de aannemer ga mailen ;)

Het enige verschil met de buren is dat wij een bodemwarmtepomp krijgen, de andere buren krijgen een lucht/lucht warmtepomp. maar de buurman die deze aansluiting mist (zoals wij) heeft ook geen bodemwarmtepomp...
Dat was voor ons de leiding voor de buitenkraan. Die zat aan de verkeerde kant dan op tekening. Hebben het maar zo gelaten want anders moest er weer van alles gesloopt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:15
Ik heb half mei vanuit de kopersbegeleiding de uitnodiging gehad voor de oplevering van 4 juni. Nu schijnt het dat ze er een week van te voren (vandaag) zijn achter gekomen dat het niet haalbaar is en hierover word ik morgen gebeld. Enig idee wat hier mijn rechten zijn aangezien ze een datum genoemd hebben en alles vanaf die datum geregeld is? Ik vind online alleen cases over vertraging waar ze over de werkbare dagen heen gaan wat hier niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Over Thermostaat zone vloerverwarming zijn ook al wat posts geweest hier, maar vaak icm radiatoren op de 1e verdieping, of weer in andere verschillende situaties.

Wij hebben straks een water warmtepomp. volledig vloerverwarming (behalve op zolder) en in de huiskamer 1 thermostaat.

Voor 1500 extra Europese pegels krijgen we:
-3 slaapkamers ruimtethermostaat (draadloos).
-inc wandcontactdoos bij verdeler
-stuurstroomkabel naar warmtepomp
-inc zonemotoren op de vloerverwarmingsgroepen van de slaapkamers

Wat is wijsheid? Toen ik de opmerking maakte van "niet nodig"" want ik draai wel met de hand de slaapkamer groepen wat omlaag kreeg ik als reactie dat dat niet mag ivm druk in het systeem.
In de beschrijving van de optie staat ook stuurstroomkabel naar warmtepomp, dus ik neem aan dat daar wel een kern van waarheid in zit?

De warmtepomp word een Alpha Innotec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

kaboom1555 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:29:
[...]

Dat was voor ons de leiding voor de buitenkraan. Die zat aan de verkeerde kant dan op tekening. Hebben het maar zo gelaten want anders moest er weer van alles gesloopt worden...
Bedankt voor de bevestiging van de vermoedens, ik ga even bij de aannemer aankloppen zodat ie het nu nog in orde kan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
Mount schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:51:
Ik heb half mei vanuit de kopersbegeleiding de uitnodiging gehad voor de oplevering van 4 juni. Nu schijnt het dat ze er een week van te voren (vandaag) zijn achter gekomen dat het niet haalbaar is en hierover word ik morgen gebeld. Enig idee wat hier mijn rechten zijn aangezien ze een datum genoemd hebben en alles vanaf die datum geregeld is? Ik vind online alleen cases over vertraging waar ze over de werkbare dagen heen gaan wat hier niet het geval is.
Dat is wel echt vervelend!
Helaas denk ik dat je hier weinig aan kunt doen, zelfs al zouden ze over hun aantal werkbare dagen heen zijn.
Voor zover ik weet kun je alleen een vergoeding krijgen als ze over het aantal werkbare dagen heen gaan, maar als je vanaf die datum al dingen gepland hebt dan lijkt me dat je eigen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:15
Stormstar3 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Dat is wel echt vervelend!
Helaas denk ik dat je hier weinig aan kunt doen, zelfs al zouden ze over hun aantal werkbare dagen heen zijn.
Voor zover ik weet kun je alleen een vergoeding krijgen als ze over het aantal werkbare dagen heen gaan, maar als je vanaf die datum al dingen gepland hebt dan lijkt me dat je eigen probleem.
Ik was al bang en een beetje zelf tot deze conclusie gekomen. Het vervelende is dat ik juist tot op het laatste moment heb gewacht en alle werklui zo lang mogelijk heb laten wachten, en dan kan ik nu alles gaan verschuiven. Ook moet ik uit deze woning waar ik nu zit wat waarschijnlijk voor de verhuisdatum gaat zijn. Niets is onmogelijk, maar het is wel vervelend.

Edit: Het verhaal veranderd een klein beetje en in de woningborgvoorwaarden is hierover wel iets opgenomen (thanks to Opleverdatum uitgesteld):

Afbeeldingslocatie: https://mount.cc/q/1590691871f8-cUJoo61rtD-SnippingTool.png

We gaan het wel aanhoren morgen, thanks voor het meedenken in ieder geval ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Mount op 28-05-2020 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@Mount ik heb exact hetzelfde gehad. Ik zat echter met een hele strakke planning vanwege verhuizing naar een andere stad en met 2 kids die moesten beginnen op hun nieuwe school en opvang.
Natuurlijk is er een mouw aan te passen maar verre van ideaal en behoorlijk tijdrovend. Ik ben daarom naar het kantoor van de projectontwikkelaar gereden (vriendelijk!) gevraagd naar de verantwoordelijke van ons project en hem heel vriendelijk uitgelegd dat ik echt helemaal klem zou komen met al mijn leveranciers. (keuken schoof minimaal 6 weken op en over de stucadoor nog maar niet te spreken).
Na een goed half uur en een intern overleg kreeg ik de verlossende woorden dat de oplevering alsnog op de geplande dag zou zijn mits er bij de vooroplevering geen grote zaken naar voren zouden komen die woongenot echt in de weg zouden staan.

Alles is hier dus goedgekomen en uit coulance heb ik beloofd bij het oplossen van de restpunten de dag erna gelijk de laatste termijn te voldoen.

Overigens hier net de laatste 4 groepen aan laten sluiten in de meterkast op een nieuwe aardlek ook voor de tuin. Tevens de laadpaal ook op een aardlek laten zetten en morgen de tuin kabels afmonteren in de tuin zelf en dan zit het er eindelijk voor mijzelf helemaal op!

Stratenmakers zijn vandaag begonnen met de achter tuin en ook is alles vandaag geleverd. Maar liefst 2 volle vrachtwagens :).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 45% gewijzigd door GeeMoney op 29-05-2020 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvonnuh01
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-12-2024
Twee weken terug hebben wij de woning opgeleverd gekregen en leek er alleen in de toilet schimmel te zijn, dit zouden ze opnieuw spuiten.

Echter komen we er nu achter toen we vandaag de koelkast in de kastenwand wilden plaatsen dat er achter de halve kastenwand in de keuken behoorlijke schimmel is die snel groeit schijnbaar want de keuken staat er nog maar een week. Dit is dezelfde muur als de wc.

Hele kastenwand zit vast en kan niet onbeschadigd weer weggehaald worden. Kunnen wij de aannemer hiervoor verantwoordelijk stellen of is dit puur een geval bouwvocht en eigen schuld. Heeft iemand hier ervaring mee (op de zolder lees ik hier regelmatig over maar niet beneden)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:26
Dacuuu schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:57:
Over Thermostaat zone vloerverwarming zijn ook al wat posts geweest hier, maar vaak icm radiatoren op de 1e verdieping, of weer in andere verschillende situaties.

Wij hebben straks een water warmtepomp. volledig vloerverwarming (behalve op zolder) en in de huiskamer 1 thermostaat.

Voor 1500 extra Europese pegels krijgen we:
-3 slaapkamers ruimtethermostaat (draadloos).
-inc wandcontactdoos bij verdeler
-stuurstroomkabel naar warmtepomp
-inc zonemotoren op de vloerverwarmingsgroepen van de slaapkamers

Wat is wijsheid? Toen ik de opmerking maakte van "niet nodig"" want ik draai wel met de hand de slaapkamer groepen wat omlaag kreeg ik als reactie dat dat niet mag ivm druk in het systeem.
In de beschrijving van de optie staat ook stuurstroomkabel naar warmtepomp, dus ik neem aan dat daar wel een kern van waarheid in zit?

De warmtepomp word een Alpha Innotec.
Bij mijn project was het absoluut niet mogelijk om in meerdere ruimtes een thermostaat te krijgen. Ik heb hier meerdere keren om gevraagd, gezegd dat ik kon vinden dat voor itho daalderop er systemen te vinden zouden moeten zijn die goed werken (en dat er dan minder ingeregeld hoeft te worden, wat ook weer tijd kost). Reactie van kopersbegeleider bij mij was "oh, als je dan in de winter een kamer koeler wil hebben, dan kun je daar de vloerverwarming van dichtdraaien" en dat uit onderzoek bleek dat bewoners meer tevreden waren met één thermostaat dan met thermostaten per kamer (zoek naar pdf Merosch onderzoek tevredenheid comfort energiezuinige woningen rijswijkbuiten).

Ik heb recent gevraagd of dat ze uit konden leggen waarom de warmte die middels warmtepomp aan bodem wordt onttrokken aanzienlijk verschilt van de warmte die in de zomer de bodem in wordt gestopt, maar met EPC-dingen hadden zij niets van doen.

Mijn conclusie: zij weten ook niet wat ze aanbieden..

Een dagje zoeken op google zal wellicht het meeste helpen. Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door trepaulo op 28-05-2020 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een spanning zo'n inschrijving/loting/toewijzing, bij ons huidige huis kon ik gewoon een kavel kiezen.

Ik heb me nu op minuut 1 ingeschreven voor een project en moet nu een week wachten.
De verkopende makelaar heeft me wel zo te zeggen op een "voorkeurslijst" gezet omdat zij onze huidige woning mogen verkopen, maar hij kon niks garanderen.
Ik heb ook geen idee hoe storm het loopt, maar volgens mij is er veel animo.

Ook de prijzen van ruwbouwopties vallen me reuze mee. Ik dacht in deze tijd dat het flink opgeblazen was, maar 17250 euro voor 2.4meter uitbouw bij een beukmaat van 5.4m vind ik zeer schappelijk.

Fingers crossed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
nel!s schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:36:
[...]

@nel!s je hebt een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
yvonnuh01 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 23:02:
Twee weken terug hebben wij de woning opgeleverd gekregen en leek er alleen in de toilet schimmel te zijn, dit zouden ze opnieuw spuiten.

Echter komen we er nu achter toen we vandaag de koelkast in de kastenwand wilden plaatsen dat er achter de halve kastenwand in de keuken behoorlijke schimmel is die snel groeit schijnbaar want de keuken staat er nog maar een week. Dit is dezelfde muur als de wc.

Hele kastenwand zit vast en kan niet onbeschadigd weer weggehaald worden. Kunnen wij de aannemer hiervoor verantwoordelijk stellen of is dit puur een geval bouwvocht en eigen schuld. Heeft iemand hier ervaring mee (op de zolder lees ik hier regelmatig over maar niet beneden)..
Jezus, wat k.t. heb er beneden ook nog niks over gehoord. Ga het gesprek aan met de aannemer. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Wij hebben inmiddels de offerte van de tegelzetter. We hebben en mat witte wandtegel 25x40 liggend geplaats met witte voeg en antraciete vloertegel 33x33. In ons project kon je zonder meerprijs kiezen uit 5 wand tegels, 5 vloertegels met dezelfe afmeting en kiezen uit liggend of staand, en drie soorten voegsel zonder meerprijs.

Meerprijs offerte
Hebben nu meerprijs offerte voor twee wc's tot plafond betegelen (was 120 cm). Vloertegel op badrand en inbouwmodule wc (strokend) inplaats van standaart mat witte tegel. Daarnaast in de badkamer tot plafond betegeld inplaats van 210. Netto meerprijs €1461,-. In deze prijs zit trouwens ook €50 voor andere hoekprofielen, deze vond mijn vrouw mooier dan een van de stadaart (waren er een stuk of 6). Mogelijk dat we de wc boven niet tot boven laten betgelen, is mijn vrouw nog niet overuit. Dat zou ongeveer €380,- schelen, wat ik zelf heb gerekekend. Na wat ik hier heb gelezen is dit best redelijk, al vind ik het nog altijd aan de prijs of hoe kijken andere hier tegen aan? Voor sainair en tegelwerk zouden wij dan tussen de €2750 - € 3400,00 meer kwijt zijn. Dit is voor twee andere wc potten (mogelijk 1, scheeld €270 per pot, wanneer we boven standaart nemen), ander bad (acryl inplasts van plaatstaal), wasmeubel met twee lade van 100cm inplaats van wastafel en extra tegelwerk. Kranen en inbouwmodules etc hebben we standaart gehouden, dit was bij ons al dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:29
Members only:

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:46
aGraPusher schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:41:
Ik verwacht volgende week naar de notaris te kunnen zodat alles definitief rond is. Echter heb ik nu het woningborg certificaat ontvangen en hier heb ik een aantal vragen over.

Op het certificaat staat vermeld dat het van toepassing is op bouwnummer 3.

- Tekening geeft aan, huisnummer 3, kavel 2
- Funda url zegt bouwnummer 2
- Perceel grootte in de KAO is van mijn buren (kavel 3, 145m2) terwijl ik eigenlijk 136m2 heb. Echter in de KAO wel weer de correcte koopsom.

Wat wordt nou verstaan onder het bouwnummer? Is dit gelijk aan het huisnummer of dient dit het kavel nummer te zijn?

Volgens het bouwbedrijf is er inderdaad een fout gemaakt met de perceel grootte maar klopt het bouwnummer wel en zou dit gelijk moeten zijn aan het huisnummer.

Iemand hier ervaring mee? Voordat ik straks een woningborg garantie heb op het huis van de buren..
Bij ons is bouw nummer niet gelijk aan huisnummer. Bouwnr 11, huisnummer 13.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
Ik verwacht volgende week naar de notaris te kunnen zodat alles definitief rond is. Echter heb ik nu het woningborg certificaat ontvangen en hier heb ik een aantal vragen over.

- Perceel grootte in de KAO is van mijn buren (kavel 3, 145m2) terwijl ik eigenlijk 136m2 heb. Echter in de KAO wel weer de correcte koopsom.

Wat wordt nou verstaan onder het bouwnummer? Is dit gelijk aan het huisnummer of dient dit het kavel nummer te zijn?

Volgens het bouwbedrijf is er inderdaad een fout gemaakt met de perceel grootte maar klopt het bouwnummer wel en zou dit gelijk moeten zijn aan het huisnummer.

Iemand hier ervaring mee? Voordat ik straks een woningborg garantie heb op het huis van de buren..
Als de kavels in een rij aan de weg liggen met opeenvolgende nummers, dan kunnen de huisnummers niet gelijk zijn, maar ik weet niet wat jouw situatie is. Bouw- en kavelnummers worden naar mijn weten opeenvolgend genummerd (1, 2, 3, etc.) maar huisnummers o.b.v. even of oneven nummering.

Het lijkt me dus het meest logisch dat bouw- en kavelnummers aan elkaar gelijk zijn, afwijkend van het huisnummer. Controleer voor het certificaat dus het bouw- en kavelnummer. Die lijkt in jouw geval niet te kloppen als ik het zo beoordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdebassie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 14:43

Hier bouwnummer 18, huisnummer 14. Ben het met moonborne eens, denk dat eerder je kavel nummer en bouwnummer hetzelfde moeten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Moonborne schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:56:
[...]

Als de kavels in een rij aan de weg liggen met opeenvolgende nummers, dan kunnen de huisnummers niet gelijk zijn, maar ik weet niet wat jouw situatie is. Bouw- en kavelnummers worden naar mijn weten opeenvolgend genummerd (1, 2, 3, etc.) maar huisnummers o.b.v. even of oneven nummering.

Het lijkt me dus het meest logisch dat bouw- en kavelnummers aan elkaar gelijk zijn, afwijkend van het huisnummer. Controleer voor het certificaat dus het bouw- en kavelnummer. Die lijkt in jouw geval niet te kloppen als ik het zo beoordeel.
Sommige straten met eenzijdige bebouwing zie je soms wel huisnummers aan één kant 1,2,3,...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
Het begint wat te worden hier!
Al het elektra en beregening zit erin gelukkig, trampoline is geplaatst en de grootste stenen richting het water liggen erin.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Deze kwam ik tegen: https://www.funda.nl/koop...aan-rug-woning-bouwnr-43/

Wat vinden jullier van?
Is gelukkig niet mijn project. Ik zou het nooit kopen. Kleine huisjes zonder tuin en met veel buren over de 2 ton. En dan hebben we het niet over de Randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
GeeMoney schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:35:
Al het elektra en beregening zit erin gelukkig, trampoline is geplaatst en de grootste stenen richting het water liggen erin.

***members only***
Wat is "beregening"?
Zo'n drip-systeem voor planten?

Mooie betonplaten! 2x1m?Beetje betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:29
[quote]Moonborne schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:56:
[...]

Members only:

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
aprofet schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:17:
[...]

Wat is "beregening"?
Zo'n drip-systeem voor planten?

Mooie betonplaten! 2x1m?Beetje betaalbaar?
Sproeiers voor het gras wat er komt en druppelleidingen naar de borders en haag inderdaad.
De stenen zijn 2,40x1,20 en uit mijn hoofd 145,- per stuk excl. btw en transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SvMp schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:12:

Wat vinden jullier van?
Is gelukkig niet mijn project. Ik zou het nooit kopen. Kleine huisjes zonder tuin en met veel buren over de 2 ton. En dan hebben we het niet over de Randstad.
Erg duur is mijn eerste reactie. Je kan in de Randstad makkelijk een nieuwbouwwoning op 120m2 kavel kopen voor 450k.
Als je toch geen tuin krijgt, bouw dan een appartementencomplex....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Z___Z schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:55:
[...]

Erg duur is mijn eerste reactie. Je kan in de Randstad makkelijk een nieuwbouwwoning op 120m2 kavel kopen voor 450k.
Euh, je vergelijkt nu een huis in Leeuwarden vanaf 217k met een woning in de randstad van 450k?
Leeuwarden is een leuke (en voor dat gebied) ook een centrale stad. Je kan het meer als een appartement zien en nieuwbouw met 90m2. Ik vind het niet gek. Of zie ik een andere link :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Omdat elektra echt niet mijn sterke kant is, wil ik hier toch nog even de vraag stellen.
We krijgen een Bora Puru in de keuken, daarnaast een combi-oven, stoomoven, vaatwasser, Quooker en koelvries/combi. Ik heb gevraagd of dit op een krachtgroep komt. Keukenboer geeft aan 'wordt 2 fasen'. Is dat goed, of is dat iets waarover ik weer strijd aan moet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Pannencouque schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:24:
Omdat elektra echt niet mijn sterke kant is, wil ik hier toch nog even de vraag stellen.
We krijgen een Bora Puru in de keuken, daarnaast een combi-oven, stoomoven, vaatwasser, Quooker en koelvries/combi. Ik heb gevraagd of dit op een krachtgroep komt. Keukenboer geeft aan 'wordt 2 fasen'. Is dat goed, of is dat iets waarover ik weer strijd aan moet?
Wat die keukenboer zegt maakt niet uit. Zorg dat er vanuit de bouw een Perilex stekker met 3 fasen wordt opgeleverd achter een krachtgroep en aardlekschakelaar :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

SvMp schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:12:

Wat vinden jullier van?
Wat ik er van vind ? Qua design? Grootte? Ontwerp? Kleur?

Ik denk dat 2.000 incl btw ongeveer kosten neutraal is qua ontwikkeling. Nieuwbouw in Friesland is vrij kansloos omdat de stichtingskosten de marktwaarde snel zal overstijgen.

Als je rond de 2 ton elders nieuwbouw kan kopen dan lijkt me dat vrij lastig ? Daarnaast lees ik op de website dat iedereen een terras heeft van rond de 15-20 m2. Lijken me prima starters woningen !

[ Voor 7% gewijzigd door siemenz op 30-05-2020 23:37 ]

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
aGraPusher schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Op de plattegrond van de kavels/straat staan rondjes met daarin de huisnummers: 7-5-3-1
Op de tekening van de woning staan de kavel en huisnummers: kavel1+huisnummer1, kavel2+huisnummer 3, kavel3+huisnummer 5, kavel4+huisnummer 7.

Ik heb dus kavel 2 en huisnummer 3.
In de KAO staat bouwnummer 3, idem op het woningborg certificaat.
Mede omdat de perceel grootte niet klopt in de KAO betwijfel ik of het bouwnummer wel klopt, gezien ze de KAO hebben gekopieerd van kavel 3+huisnummer 5. Koopsom is wel correct.

Stel het bouwbedrijf valt om, dan kunnen ze moeilijk zeggen van die tussenwoning bouwen we maar niet af, toch?
Aha oké, nummers in de KAO en op het certificaat komen dus overeen. Dan zou ik me daar dus verder geen zorgen over maken. Je aannemer geeft ook aan dat bouw- en huisnummer overeenkomen en kloppen. Voor de overdracht natuurlijk nog wel de leveringsakte controleren. En nee, mocht er een drukfout zijn (in algemene zin) dan kan dat op deze manier nooit tot mislopen garantie leiden. Immers staat e.e.a. op naam via getekende KAO, ontvangen certificaat, notariële akte etc. Interpretatie naar redelijkheid en billijkheid.

Veel plezier met je woning :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Whoop. Woning is uit de steigers.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eJY5GyL.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cB4cDEU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
Z___Z schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:55:
[...]

Daar zit wel meer dan 200k tussen niet iedereen kan dat lenen als starter.

Zelf zou ik dit ook niet zo snel kopen overigens, maar ben bang dat je als starter niet veel keus gaat hebben over een aantal jaar. Zie hier in de omgeving ook steeds meer van dit soort woningen komen. Idee is leuk als je niet in een appartement wilt wonen en toch een soort van woonhuis wil. Buiten dat zie ik eigenlijk geen pluspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 21:14
GeeMoney schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:35:

***members only***
Mooi, zo aan het water. Waar is dit ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
GeeMoney schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:08:
[...]

Wat die keukenboer zegt maakt niet uit. Zorg dat er vanuit de bouw een Perilex stekker met 3 fasen wordt opgeleverd achter een krachtgroep en aardlekschakelaar :).
Hmmm. Die ga ik proberen te onthouden. Ik vrees het ergste, als ik hier in het topic lees.
Dank voor je reactie wel!

[ Voor 3% gewijzigd door Pannencouque op 31-05-2020 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Ashy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:56:
[...]

Mooi, zo aan het water. Waar is dit ergens?
Heerhugowaard :) naast Alkmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:26
Woolfy681 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:45:
[...]

Daar zit wel meer dan 200k tussen niet iedereen kan dat lenen als starter.

Zelf zou ik dit ook niet zo snel kopen overigens, maar ben bang dat je als starter niet veel keus gaat hebben over een aantal jaar. Zie hier in de omgeving ook steeds meer van dit soort woningen komen. Idee is leuk als je niet in een appartement wilt wonen en toch een soort van woonhuis wil. Buiten dat zie ik eigenlijk geen pluspunten.
Met een NHG hypotheek betaal je nauwelijks rente, ik vind het mooie starterswoningen.
Pagina: 1 ... 79 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2