Opleverdatum uitgesteld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Op 18-05-2018 Kregen wij de laatste rekening met daarop vermeld de datum van de oplevering, 13-06-2018. Dat was dus niet een prognose, maar een definitieve opleverdatum.

Uiteraard zijn wij direct enthousiast begonnen met alles te plannen. Het laten inmeten van de vloer, het leggen van de vloer, wanneer de keuken geplaatst wordt, de behanger, de schilder, vakantiedagen opgenomen, familie en vrienden gecharterd om mee te helpen met verhuizen, de hele mikmak.

Gisteren kreeg ik om 1640 een mailtje van het bouwbedrijf dat ze een foutje hadden gemaakt bij hun administratie en dat de laatste rekening te vroeg was verstuurd en dat ook de opleverdatum niet klopte. Gelukkig waren ze blij om ons te kunnen melden dat de opleverdatum 27-06-2018 zal zijn.

Ik moet nu dus ineens alles gaan omgooien omdat ze bij het bouwbedrijf een verkeerde brief hebben verstuurd. Hebben jullie misschien tips wat ik kan en mag doen? Wat zijn mijn rechten? We hebben een woningborg garantie- en waarborgregeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16
Heb je al gebeld met het bouwbedrijf en de zaak uitgelegd? En wat zeiden ze toen? Lijkt me idd behoorlijk nasty om ineens zo'n andere brief te krijgen. Misschien wil het bouwbedrijf meedenken aan een oplossing?

Mogelijk kunnen ze bepaalde dingen als eerste afwerken zodat jullie mensen toch alvast hun dingen kunnen doen dan?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 06:29
Interestante vraag... Ik zou eens contact opnemen met VVE. Eventueel je RBV?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-09 09:53

GforceNL

Out of memory....

Ik vind het vrij naïef dat je van een datum op een factuur uit gaat... Oplever data worden over het algemeen niet zo gecommuniceerd.

Qua rechten zul je niet veel kunnen halen, omdat de kleine lettertjes van je koop contract dit vast zullen dekken.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 17:22

.je

Hier zitten we in dezelfde boot. Opleverdatum is nog niet vastgesteld, huis staat nu al ongeveer 2 maand niets te doen in afwachting van het opleveren van de nutsvoorziening. Zonder nuts geen overdracht.

Ondertussen nadert de eerste deadline van externe klussers voor oa behang, vloer, keuken, etc..

All we can do is wait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat voor rechten zoek je precies? Je hebt het in elk geval het recht om boos te zijn. Maar ik zie niet welk recht je nog meer hebt. Zo'n bouwbedrijf zal wel eerder met het bijltje gehakt hebben en formeel zullen ze je wel verteld hebben (in voorwaarden oid) dat ze de opleverdatum mogen uitstellen. Of alles is "zetfouten voorbehouden" oid.

Vervelend is het wel.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GforceNL schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:18:
Ik vind het vrij naïef dat je van een datum op een factuur uit gaat... Oplever data worden over het algemeen niet zo gecommuniceerd.

Qua rechten zul je niet veel kunnen halen, omdat de kleine lettertjes van je koop contract dit vast zullen dekken.
Ook als het bouwbedrijf in elke nieuwsbrief heeft uitgelegd dat aan de opleverdata prognoses in die nieuwsbrief geen rechten kunnen worden verleend maar dat de definitieve opleverdatum in de laatste rekening staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:40:
[...]

Ook als het bouwbedrijf in elke nieuwsbrief heeft uitgelegd dat aan de opleverdata prognoses in die nieuwsbrief geen rechten kunnen worden verleend maar dat de definitieve opleverdatum in de laatste rekening staat?
Ik denk dat in je koop contact misschien zelfs wel staat hoe de oplever datum gecommuniceerd gaat worden.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
JvS schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:26:
Wat voor rechten zoek je precies?
Dit. Ik gok dat de TS wil dat zijn huis eerder af is of dat hij op zoek is naar compensatie voor het moeten veranderen van afspraken. Ik ben dan heel benieuwd naar de hoogte van de compensatie die hij daar graag voor wil zien.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:14:
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Op 18-05-2018 Kregen wij de laatste rekening met daarop vermeld de datum van de oplevering, 13-06-2018. Dat was dus niet een prognose, maar een definitieve opleverdatum.

Uiteraard zijn wij direct enthousiast begonnen met alles te plannen. Het laten inmeten van de vloer, het leggen van de vloer, wanneer de keuken geplaatst wordt, de behanger, de schilder, vakantiedagen opgenomen, familie en vrienden gecharterd om mee te helpen met verhuizen, de hele mikmak.

Gisteren kreeg ik om 1640 een mailtje van het bouwbedrijf dat ze een foutje hadden gemaakt bij hun administratie en dat de laatste rekening te vroeg was verstuurd en dat ook de opleverdatum niet klopte. Gelukkig waren ze blij om ons te kunnen melden dat de opleverdatum 27-06-2018 zal zijn.

Ik moet nu dus ineens alles gaan omgooien omdat ze bij het bouwbedrijf een verkeerde brief hebben verstuurd. Hebben jullie misschien tips wat ik kan en mag doen? Wat zijn mijn rechten? We hebben een woningborg garantie- en waarborgregeling.
Ik lees nog niets over schade/extra kosten die je hebt, enkel over 'gedoe' van omgooien van planningen enzo. Meer dan excuses hoef je dan ook niet van het bouwbedrijf te verwachten, lijkt mij.

Mocht je daadwerkelijk schade hebben die in geld uit te drukken is, dan wordt het tijd om heel goed alle documenten & communicatie na te lezen:
... wat staat er in de contracten zelf over de definitieve datum & communicatie daarvan? Als daar iets over in staat, is denk ik een statement in een nieuwsbrief minder waardevol. Dus m'n eerste tip zou zijn: pak het koopcontract en zoek op wat er over opleverdatum in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 08:14:

Wat je nu moet den is eventuele afspraken rondom levering verzetten.
Mochten bepaalde aannemers of leveranciers hiervoor extra kosten berekenen zou ik deze kosten aan de ondernemer doorberekenen, aangezien het hun fout is...

Als de ondernemer daarover moeilijk doet, kun je idd naar dat Waarborgfonds stappen dat immers ook geschillenbeslechting en bemiddeling aanbied.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:03
Even een ieder contacteren of het niet toch twee weken later kan? Lijkt me de beste optie eerlijk gezegd (incl verzetten vakantiedagen). Wie weet is er helemaal geen man overboord en kan het allemaal zonder extra kosten of problemen verzet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 17:22

.je

Ik begrijp je punt niet @Verwijderd.

In mijn koop contract staat dat je expliciet van de bouwer te horen krijgt wat de oplever prognose is. Wij hebben een portaal gekregen waarop dit gecommuniceerd word. Zoals nu ook staat er wat ik al eerder zei; nutsbedrijven moeten nog, pas daarna kan het definitief worden.

Ik begrijp je frustraties met de aankomende bouwvakantie en het afwezig zijn van veel bedrijven in dezelfde periode, wanneer je net je woning gaat krijgen. maar een opleverdatum op de factuur zegt niets. Al helemaal niet nu ze zeggen dat er een vergissing is gemaakt.

Ook staat er in het koop contract wat je rechten en plichten zijn wanneer het opleveren X aantal maanden later is dan het start van de bouw, zodat ze dit niet eeuwig op kunnen rekken en jij een boete bedrag kunt innen. Maar dat is nu ook nog niet aan de orde.

Iets anders dan boos zijn kun je dus niet. Je hebt geen poot om op te staan. Natuurlijk kun je je rechtsbijstand aanspreken en op strepen gaan staan, maar neem van mij aan dat je daar alleen maar ongelukkiger van word.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, wat een leuk forum is dit zeg! Superveel snelle en behulpzame reacties in no-time! bedankt allen! Ik heb dit topic gestart toen ik nog kookte van woede. Na wat heen en weer gebel lijkt alles toch een stuk eenvoudiger te verzetten dan dat ik in eerste instantie dacht. De enige echte extra kosten die ik ga maken zijn de 2 weken extra huur, maar die kan ik natuurlijk nooit verhalen op de bouwer.

De rekening met de definitieve opleverdatum kreeg ik direct van de bouwer, het was dus hun fout dat ze die verstuurd hebben, dat geven ze ook zelf toe. Maar ik heb dus niet de zin en de energie om hier werk te van te gaan maken. Even een berichtje op een forum met wat feedback van nuchtere mensen doet wonderen...

thanks allen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:04:
Ik heb dit topic gestart toen ik nog kookte van woede. Na wat heen en weer gebel lijkt alles toch een stuk eenvoudiger
Volgende keer melden in dit topic

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@Verwijderd Veel succes met je aankomende verbouwing! 👍🏻

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-08 15:42

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Dit is nou het mooie van Tweakers!! Succes met de oplevering en verbouwing!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 13:38
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:04:
De enige echte extra kosten die ik ga maken zijn de 2 weken extra huur, maar die kan ik natuurlijk nooit verhalen op de bouwer.
Kan je je huurhuis per week opzeggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
Ik zou echt even kijken in het koopcontract, of de bijbehorende woningborg papieren wat er precies staat over aankondiging definitieve opleverdatum.

In de Woningborg algemene voorwaarden bij onze aanneemovereenkomst staat dit:
Artikel 11
5a. Bij overschrijding van het overeengekomen aantal werkbare werkdagen en ook, indien een door de Ondernemer reeds aangekondigde oplevering wordt opgeschort, zal de Ondernemer zonder ingebrekestelling tot aan de feitelijke dag van oplevering aan de Verkrijger een gefixeeerde schadevergoeding verschuldigd zijn van een kwart promille (0,25‰) van de aanneemsom per kalenderdag.
Stel dat de aanneemsom €150.000 is, dan heb je dus zonder verdere brief te sturen recht op €37,50 per dag dat de oplevering uitgesteld wordt.
Is dus inderdaad nog wel belangrijk hoe die oplevering aangekondigd had moeten worden en of dat gedaan is.

(Dat bedrag klinkt vrij laag, daarom is er nog een punt 5b die toevoegt dat als je kunt aantonen meer kosten te hebben dat je dan meer vergoeding kunt eisen.)
pennywiser schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:08:
[...]

Kan je je huurhuis per week opzeggen dan?
Wij konden ons huurhuis per elke willekeurige (werk)dag opzeggen, mits één maand van te voren aangekondigd.

[ Voor 11% gewijzigd door Vloris op 29-05-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 13:38
Ja op zich jammer, maar ook 2 weken minder hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In deze drukke tijd, komt het vaker voor. Het lijkt wel normaal te worden dat een opleverdatum wijzigt. Je zal dus niet de enige zijn die dit overkomt. Netjes in overleg treden met de bouwheer, lijkt me de beste oplossing

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Goed te lezen dat het al "opgelost" is en dat je je erbij neer legt dat het gewoon zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Vloris schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:54:
Ik zou echt even kijken in het koopcontract, of de bijbehorende woningborg papieren wat er precies staat over aankondiging definitieve opleverdatum.

In de Woningborg algemene voorwaarden bij onze aanneemovereenkomst staat dit:

[...]

Stel dat de aanneemsom €150.000 is, dan heb je dus zonder verdere brief te sturen recht op €37,50 per dag dat de oplevering uitgesteld wordt.
Is dus inderdaad nog wel belangrijk hoe die oplevering aangekondigd had moeten worden en of dat gedaan is.

(Dat bedrag klinkt vrij laag, daarom is er nog een artikel 5b die toevoegt dat als je kunt aantonen meer kosten te hebben dat je dan meer vergoeding kunt eisen.)

[...]

Wij konden ons huurhuis per elke willekeurige (werk)dag opzeggen, mits één maand van te voren aangekondigd.
Je slaat een Woningborg artikel over. Er staat ook een termijn in voor het uiterlijk kenbaar maken van de oplevering. Als dat bv 14 dagen is, dan is de correctie nog op tijd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:28:
[...]

Je slaat een Woningborg artikel over. Er staat ook een termijn in voor het uiterlijk kenbaar maken van de oplevering. Als dat bv 14 dagen is, dan is de correctie nog op tijd.
Nou, dat vraag ik me af hoor, lijkt me sterk!
Voor de volledigheid:
De datum van oplevering moet door de Ondernemer ten minste veertien (14) dagen tevoren schriftelijk aan de Verkrijger worden meegedeeld.
Het lijkt me heel sterk als een eenmaal meegedeelde datum zonder consequenties nog gecorrigeerd mag worden. Zelfs als de correctie ook meer dan 14 dagen vantevoren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ze herroepen hem toch binnen de termijn? Dit keer was het een fout en heeft hij de correct datum gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:14:
Ze herroepen hem toch binnen de termijn? Dit keer was het een fout en heeft hij de correct datum gehad.
Volgens mij gaat het niet om herroepen bij de woningborg. Het gaat erom dat ze schriftelijk meedelen wanneer de opleverdatum is. Dit dient uiterlijk 14 dagen voor de oplevering te gebeuren.

Als ze deze oplevering niet halen heb je recht op een schade vergoeding. Dit is een paar promile van de aankoopsom.

Dat de aannemer een foutje maakt, maakt het wellicht een beetje een grijs gebied.

@Verwijderd Naar mijn ervaring en zoals je zelf merkt zijn de meeste bedrijven vrij flexibel met inplannen. Het kost inderdaad wat tijd en moeite, maar het zal wel loslopen. Ik zou alleen even de woningborg hierover contacten. Wellicht heb je recht om een compensatie omdat ze de eerst meegedeelde opleverdatum niet halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat gaat je echt niks brengen. Waarom zou je compensatie moeten krijgen voor iets wat nog niet heeft plaatsgevonden? Woningborg zoekt ook het werk niet op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@EJPostema ik denk dat je vrij weinig rechten kunt ontlenen aan een datum ergens in de omschrijving op een factuur.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Denk zelf dat het een beetje een grijs gebied is.

Mijn nieuwbouw huis is 2 maand terug opgeleverd. Bij de laatste factuur zat een brief met de opleverdatum en werd zo dus schriftelijk meegedeeld. Dit is zo ook ongeveer gegaan bij de TS. Dat dit dan een foutje is heeft de TS niks aan natuurlijk (even zwart wit gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
pennywiser schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:01:
Ja op zich jammer, maar ook 2 weken minder hypotheek.
Huh, hoef je minder hypotheek te betalen als je oplevering later is? Je bedoelt vast: Dan begin je 2 maanden later met betalen van de hypotheek en loopt ie 2 maanden langer door.
Pagina: 1