Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.574 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-06 21:42
Numblee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:11:
@perspectivebass
Heb zojuist de plattegrond van de keuken erbij gedaan, bij vorige post.
Precieze afmeting tuin onbekend. Het is een L tuin, loopt stukje door achter garage.
Beginstuk tuin is 5,40m breed (breedte huis), en is ongeveer 12,5 meter lang (op basis van schaal tekening).
Zie onderstaand plaatje voor schematische weergave (niet op schaal ;) )

[Afbeelding]

Mijn vriendin hecht meer waarde aan de tuin dan ik. Ik vind het wel lekker, maar opzich met 12,5m genoeg plaats voor een zitje ergens m.i., toch?
Ik zou het zeker doen. Sterker nog, als 2,4m een optie is en dat uitkomt met de deur naar de garage, zou ik dat doen. Vaak de goedkoopste vierkante meters om bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
nel!s schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:42:
[...]

Dank, en ook @Blihi voor input. Het klinkt mij als
- zo'n HomeEvap kan prima werken als versterking van het effect van bijvoorbeeld vloerkoeling; maar
- deze technologie is nog niet erg goed uitontwikkeld dus het is waarschijnlijk de moeite om te wachten op verdere ontwikkeling. Mijn voorkeur gaat uit naar een add-on van Itho Daalderop, die ook de HRU WTW levert, en goede interactie met dat systeem zou moeten waarborgen.
Huh? In de toekomst verdampt water echt niet anders dan nu hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-06 14:54
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:06:
[...]

Huh? In de toekomst verdampt water echt niet anders dan nu hoor.
Slechte reviews lijkt me een reden om de toepassingsmogelijkheden van dit product beter te communiceren of te verbeteren. Dan is het voor mij ook duidelijker of het werkt als toevoeging op vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nel!s schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:26:
[...]

Slechte reviews lijkt me een reden om de toepassingsmogelijkheden van dit product beter te communiceren of te verbeteren. Dan is het voor mij ook duidelijker of het werkt als toevoeging op vloerkoeling.
Ja, of voor de gebruikers om zich er meer in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-06 11:52
Ik weet niet of dit het beste topic er voor is. En ik zie ook veel mensen die hier al naar hebben gevraagd maar ik word er nog niet veel wijzer van.

Voor het meerwerk ben ik nu bijna klaar. Vrijdag is de sluitingsdatum. Ik zit echter met een vraag in mijn hoofd qua elektra.

We hebben nu het volgende aan groepen:

Standaard:
1x Groep Wasmachine
1x Groep PV-panelen
2x Groepen Elektrische kookplaat (7,35KW)
3x Groepen Elektra algemeen
=7

Daar komt bij:
1x Separate groep voor de berging
1x Groep Vaatwasser
1x Groep Oven
1x Groep Combi-oven
1x Groep Selsiuz Boiler
1x Groep droger.

=6

7+6=13

Dan heb ik 13 groepen. De PV wil ik in de toekomst nog uitbreiden naar ca 18 panelen. Daar heb ik denk ik ook een extra groep voor nodig. Daarnaast laat ik een mantelbuis voor elektrisch laden aanleggen onder de fundering door (we hebben geen kruipruimte om dit achteraf te doen).
Ik verwacht dat je daar ook nog 3 groepen voor nodig gaat hebben.

Nu lees ik hier veel over dat je een 3 fase aansluiting moet eisen. Over de aansluiting die we krijgen wordt in de omschrijvingen geen woord gerept. Echter heb ik geen idee wat dat oplevert en lijkt dit ook tot significant hogere leveringskosten, lijkt het (800euro per jaar ipv 260 ofzo).

Ik wil echter wel dat het huis straks al deze apparatuur goed aan kan. Ik heb nu twee 'aardlekschakelaars' in de lijst als extra staan. Elk 285 euro per stuk. Ik heb het idee dat een standaard groepenkast maar tot 12 groepen gaat. Hoe zouden ze dit willen oplossen? De verkoopadviseur van het project zei dat het werd uitgezocht, maar vooralsnog geen antwoord hierop. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Flipswix schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:01:

Nu lees ik hier veel over dat je een 3 fase aansluiting moet eisen. Over de aansluiting die we krijgen wordt in de omschrijvingen geen woord gerept. Echter heb ik geen idee wat dat oplevert en lijkt dit ook tot significant hogere leveringskosten, lijkt het (800euro per jaar ipv 260 ofzo).
... stop eens met info van >20 jaar geleden op te rakelen. 1x40 is net zo duur als 3x25.

12 groepen + 1x aardlekautomaat past precies in een 24 DIN kast. Maar je kookplaat moet je natuurlijk niet op een kookgroep doen. Dus dan past het net niet. Komt er gewoon een 2e kastje naast. Of 36 DIN kast.
Flipswix schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:01:

Dan heb ik 13 groepen. De PV wil ik in de toekomst nog uitbreiden naar ca 18 panelen. Daar heb ik denk ik ook een extra groep voor nodig. Daarnaast laat ik een mantelbuis voor elektrisch laden aanleggen onder de fundering door (we hebben geen kruipruimte om dit achteraf te doen).
Ik verwacht dat je daar ook nog 3 groepen voor nodig gaat hebben.
Waarom 3 groepen :? Gewoon 1 3-fase groep, klaar.

[ Voor 26% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-05-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:24:
[...]

... stop eens met info van >20 jaar geleden op te rakelen. 1x40 is net zo duur als 3x25.

12 groepen + 1x aardlekautomaat past precies in een 24 DIN kast. Maar je kookplaat moet je natuurlijk niet op een kookgroep doen. Dus dan past het net niet. Komt er gewoon een 2e kastje naast. Of 36 DIN kast.

[...]

Waarom 3 groepen :? Gewoon 1 3-fase groep, klaar.
Dat bedoel ik dus, ik heb er de ballen verstand van. Ik denk, stel je hebt een 1 fase aansluiting, dan kun je never nooit meer een 3 fase groep aansluiten? Dus dan moet je met 3 losse groepen werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 18:43
Flipswix schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Dat bedoel ik dus, ik heb er de ballen verstand van. Ik denk, stel je hebt een 1 fase aansluiting, dan kun je never nooit meer een 3 fase groep aansluiten? Dus dan moet je met 3 losse groepen werken.
Je krijgt in je woning een 3 fase 3 x 230 v aansluiting voor een kookgroep is de 2 x 230 v niet oke.
Ze zouden hier een krachtgroep voor moeten leveren, maar ze zullen dit waarschijnlijk als 2 x 230v op willen leveren.
Neem dit gewoon mee met de oplevering zodat ze dat op moeten lossen. Doen ze dit niet is het zelf ook prima goed op te lossen voor weinig.

Hoop dat ik het goed neer zet, maar kabeltje weet er meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Wij krijgen van de aannemer de vraag of wij de inpanidige geisoleerder garage in breedteplaatvloer of houtenbalk opgelevert willen hebben. Was eerste houtenbalk laag, ma bieden nu zonder meerprijs breedplaatvloer aan mits alle kopers (3) daarvoor kiezen. Wilde eerst leidingen door de balk laag leggen, ma breedplaat plaatvloer heeft ook wel wat voordelen. Steviger robuster en hoeft geen regelwerk meer te maken. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipswix
Hanzul schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:47:
Wij krijgen van de aannemer de vraag of wij de inpanidige geisoleerder garage in breedteplaatvloer of houtenbalk opgelevert willen hebben. Was eerste houtenbalk laag, ma bieden nu zonder meerprijs breedplaatvloer aan mits alle kopers (3) daarvoor kiezen. Wilde eerst leidingen door de balk laag leggen, ma breedplaat plaatvloer heeft ook wel wat voordelen. Steviger robuster en hoeft geen regelwerk meer te maken. Iemand tips?
Mocht je er later een andere ruimte van willen maken, zou ik voor het robuuste materiaal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:52
Voor mij zou de eerste reactie zijn, beton 😉

Is steviger en kan je toch meer aan hangen, maar uiteindelijk hangt het af van de locatie.
In hoeverre is de garage inpandig? Tegen het huis aan en bereikbaar vanuit huis? Of echt binnen de isolatie schil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Flipswix schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:32:
[...]

Nee, dan moet je je aansluiting omzetten.

Nieuw huis = 3x25 eisen. De rest kunnen ze de pot mee op. Norm schrijft voor dat ze overleg moeten plegen en 3x25 is net zo duur als nieuwe aansluiting als 1x40.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-05-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hanzul schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:47:
Gratis breedplaatvloer ipv hout? Makkelijke keuze. :>

Maar inpandig? Huh? En wat zit daar boven dan? Of garage naast het huis? Sparing in de breedplaat voor de toekomstige garagezolder :D ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:02:
[...]

Nee, dan moet je je aansluiting omzetten.

Nieuw huis = 3x25 eisen. De rest kunnen ze de pot mee op. Norm schrijft voor dat ze overleg moeten plegen en 3x25 is net zo duur als nieuwe aansluiting als 1x40.
Het is ook te debiel voor woorden, want de netbeheerders willen eigenlijk alleen maar 3*25 aansluiten. Ze maken dus een actieve keuze om een afwijkende aansluiting te realiseren. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Laatst online: 14-02 10:36
Numblee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:21:
@perspectivebass
@Woolfy681

De uitbouw van 1,2 m zou ongeveer 13k kosten, zou je het ook dan nog doen?
Is dat een redelijke prijs of is dat way too much of juist laag?
Flipswix schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:22:
[...]

13k is relatief goedkoop. Ik zie projecten er nu 18k voor vragen.
Ik zou een uitbouw altijd doen als je het nu kan. Achteraf is per definitie duurder en minder mooi.
13k is een absolute no brainer

Bij ons in het project (zaandam) werd voor een uitbouw van 1.2m met beukmaat 5.4m 26k gevraagd

[ Voor 27% gewijzigd door assassin85 op 20-05-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-06 14:54
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:53:
[...]

Ja, of voor de gebruikers om zich er meer in te verdiepen.
Dat heb ik nu adhv je posts gedaan, en mijn conclusie is dat het kan werken als 'topkoeling' icm vloerkoeling via de warmtepomp. Juist? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

kabeltjekabel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:45:
Nee, helemaal niet inefficiënt. Water kost bijna niks en als je uitrekend hoeveel koeling je per euro krijgt is water verdampen prima.
En het kost ook nog eens best veel energie om water te verdampen. Wat dat betreft is het juist wel geschikt voor dergelijke toepassingen.
Denk dat je er zo een paar honderd Watt koelvermogen uithaalt :P. De brochure van HomeEvap spreekt over maximaal 2275W koelvermogen. Dat zal dan wel een best-case scenario zijn. 2275 / 2256 = 1 gram water per seconde = 3,6 Liter per uur.
Hmm, volgens hun handleiding is het maar 1950W (maar dan moet de lucht er met 800m3/u doorheen) en volgens de brochure die ik kan vinden betekent dat blijkbaar 1,6kW als je lucht met 600m3/u lucht erdoorheen krijgt. En dat dus met 5 liter per uur.
Wellicht had jij nog verouderde informatie? :)
Ik vraag me trouwens af of dat ding kalkvrij water moet hebben.
Aangezien je ze op je waterleiding hoort aan te sluiten hoop ik toch van niet. Zag het iig zo snel niet staan.
Maar dat 'matrix' in dat apparaat moet je natuurlijk wel periodiek (ik zie elke 1,5-2 jaar) vervangen en kost zo te zien ruim 140 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Deleon78 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:21:
[...]

Het is ook te debiel voor woorden, want de netbeheerders willen eigenlijk alleen maar 3*25 aansluiten. Ze maken dus een actieve keuze om een afwijkende aansluiting te realiseren. Ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Dat wilden ze hier ook. Toen heb ik een bericht naar de kopersbegeleider gedaan met verwijzing naar Netcode, NEN, etc. En toen was het zonder bericht ineens gewijzigd.
assassin85 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:24:
[...]

[...]

13k is een absolute no brainer

Bij ons in het project (zaandam) werd voor een uitbouw van 1.2m met beukmaat 5.4m 26k gevraagd
Die prijs is ook compleet van de pot gerukt. Mafklappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
Hoe is de ervaring hier met de situatie tekening ? Hierin krijgen wij een tuin van 16,5 meter diep, maar bij het tekenen was het toch in eens wat minder. Is dat om een marge te hebben voor als het toch kleiner uitvalt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:37
Ik weet niet of hiervoor hetzelfde geldt als de situatietekening, maar in de leveringsovereenkomst van de notatis staat een iets kleinere oppervlakte vermeld. Dan is de kans kleiner dat de boel kleiner uitvalt na inmeten door het kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:53
@Woolfy681 en @Raegin hier precies andersom. Uiteindelijke perceel is iets groter dan situatietekening en op de akte.
Maar als je 16,5m nu ineens 14m is dan is dat wel een erg grote afwijking?
(Stel breedte is 5,4 maal 2,5 dan mis je dus zomaar even 13,5m2? En je koopprijs is daar wel op gebasseerd denk ik?)

In mijn geval: Op situatietekening stond 750m2 in mijn geval en bij notaris 752m2 en het blijkt 760m2 te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 21-05-2020 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nel!s schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:46:
[...]

Dat heb ik nu adhv je posts gedaan, en mijn conclusie is dat het kan werken als 'topkoeling' icm vloerkoeling via de warmtepomp. Juist? :)
Dan mis je nog steeds een component ontvochtiging. In Nederland is het altijd klam warm; je wilt dus vocht verwijderen om het comfortabel te krijgen. Zodra je dat ook doet gaat dit systeem nog harder werken, want dan wordt de delta x (vrije ruimte voor vocht) veel groter.

Maar grotendeels correct ja; het verhoogt het rendement van reeds aanwezige koeling. Zonder koeling is het leuk tot je huis is opgewarmd en daarna gaat de bypass open en doet het niks meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 22:56
Zonder namen te noemen: hoe zit het eigenlijk met koppelverkoop? Is dat toegestaan?

Voorbeeldje van een vriend die zich heeft ingeschreven voor een nieuwbouwproject.

1. Bij aanmelden werd aangegeven dat mensen met een financiële check voorrang zouden hebben. Hierbij werd direct een link toegevoegd waar deze financiële check verkregen kon worden, te weten een aan de projectontwikkelaar gelieerde hypotheekadviseur
2. De adviseur geeft vervolgens aan dat hij de ingeschrevene waarschijnlijk op een 'speciale lijst' kan krijgen. Voorwaarde is wel dat ALS ingeschrevene de woning krijgt toegewezen, hij verplicht wordt de advies- en bemiddelkosten bij deze adviseur te nemen.
3. Zowel de projectbadkamer als keuken zijn afkomstig van een 'winkel' direct verbonden aan de projectontwikkelaar. Dus geen losstaande winkel aan wie de opdracht gegund is.

Ik ben gewoon benieuwd of dit zomaar allemaal mag, ik was zelf in ieder geval hoogst verbaasd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ACM schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 07:47:
[...]

En het kost ook nog eens best veel energie om water te verdampen. Wat dat betreft is het juist wel geschikt voor dergelijke toepassingen.
Juist. En die energie wordt onttrokken aan de lucht; die dus afkoelt :)
[...]

Hmm, volgens hun handleiding is het maar 1950W (maar dan moet de lucht er met 800m3/u doorheen) en volgens de brochure die ik kan vinden betekent dat blijkbaar 1,6kW als je lucht met 600m3/u lucht erdoorheen krijgt. En dat dus met 5 liter per uur.
Wellicht had jij nog verouderde informatie? :)
Hmm, ik zie dat er verschil zit tussen de 'handleiding' en 'brochure'.

Ik heb deze;
https://www.ventilatielan...omfort_11938761326763.pdf
en
https://www.ventilatielan...ochtiger_645011321013.pdf
[...]

Aangezien je ze op je waterleiding hoort aan te sluiten hoop ik toch van niet. Zag het iig zo snel niet staan.
Maar dat 'matrix' in dat apparaat moet je natuurlijk wel periodiek (ik zie elke 1,5-2 jaar) vervangen en kost zo te zien ruim 140 euro.
Er staat wel in; "Wij adviseren de matrix 1 maal per 2 jaar te vervangen. Mocht het water veel kalk bevatten dan 1 maal per jaar indien er geen NANO filter voor geplaatst is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:15
Hier moest je ook vooraf zeker weten dat je een hypotheek zou kunnen krijgen. Je mocht dat echter ook via een andere partij doen. We zijn ook niet verplicht om de keuken en badkamer bij de projectleveranciers te kopen. Voor de badkamer hebben we dat wel gedaan (zodat de badkamer af is als we de sleutel krijgen), maar de keuken hebben we bij een ander bedrijf besteld. Ook de tuin laten we waarschijnlijk (deels) door de projecthovenier aanleggen. Gewoon omdat het handig is dat er alvast een oprit ligt bij oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
goldmemberf1 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:59:
Zonder namen te noemen: hoe zit het eigenlijk met koppelverkoop? Is dat toegestaan?

Voorbeeldje van een vriend die zich heeft ingeschreven voor een nieuwbouwproject.

1. Bij aanmelden werd aangegeven dat mensen met een financiële check voorrang zouden hebben. Hierbij werd direct een link toegevoegd waar deze financiële check verkregen kon worden, te weten een aan de projectontwikkelaar gelieerde hypotheekadviseur
2. De adviseur geeft vervolgens aan dat hij de ingeschrevene waarschijnlijk op een 'speciale lijst' kan krijgen. Voorwaarde is wel dat ALS ingeschrevene de woning krijgt toegewezen, hij verplicht wordt de advies- en bemiddelkosten bij deze adviseur te nemen.
3. Zowel de projectbadkamer als keuken zijn afkomstig van een 'winkel' direct verbonden aan de projectontwikkelaar. Dus geen losstaande winkel aan wie de opdracht gegund is.

Ik ben gewoon benieuwd of dit zomaar allemaal mag, ik was zelf in ieder geval hoogst verbaasd.
Als ik het zo lees, zijn het allemaal keuzemogelijkheden. Bij 1 kun je geen financiële check doen, dan kom je onderaan de lijst. Projectontwikkelaars willen gewoon liever geen tijd verspillen aan mensen die het niet kunnen betalen.
Wij moesten ook al allerlei inkomensgegevens opgeven voordat we ons überhaupt konden inschrijven als potentieel geïnteresseerde.

Bij 2 gaat het ook om 'service'. Die komt met een prijs. Het voelt niet chic, maar je bent niet verplicht om het te doen. Ik heb niet helder wat dat je dan kost.

Bij 3 is het de vraag. Aan een project zit bijna altijd wel een leverancier verbonden en heel vaak is dat wel onder één hoedje, ja. Als het goed is, moet je ook een alternatief kunnen kiezen. Daar zal wel een kostenplaatje aan hangen.

Ik lees vooralsnog geen verplichting om iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
GeeMoney schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:24:
@Woolfy681 en @Raegin hier precies andersom. Uiteindelijke perceel is iets groter dan situatietekening en op de akte.
Maar als je 16,5m nu ineens 14m is dan is dat wel een erg grote afwijking?
(Stel breedte is 5,4 maal 2,5 dan mis je dus zomaar even 13,5m2? En je koopprijs is daar wel op gebasseerd denk ik?)

In mijn geval: Op situatietekening stond 750m2 in mijn geval en bij notaris 752m2 en het blijkt 760m2 te zijn.
Hier staat op de tekening 162m2 bij tekenen was het 154m2 zou dus in ons geval gegaan om 1,2 meter minder met een tuin breedte van 5,9.

Gaan met de tuin indeling denk ik gewoon rekening houden met 16,5 meter.

760m2 wauw 😳 dat ga ik hier niet voor een betaalbaar bedrag krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 22:56
Pannencouque schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:22:
[...]
Als ik het zo lees, zijn het allemaal keuzemogelijkheden. Bij 1 kun je geen financiële check doen, dan kom je onderaan de lijst. Projectontwikkelaars willen gewoon liever geen tijd verspillen aan mensen die het niet kunnen betalen.
Wij moesten ook al allerlei inkomensgegevens opgeven voordat we ons überhaupt konden inschrijven als potentieel geïnteresseerde.

Bij 2 gaat het ook om 'service'. Die komt met een prijs. Het voelt niet chic, maar je bent niet verplicht om het te doen. Ik heb niet helder wat dat je dan kost.

Bij 3 is het de vraag. Aan een project zit bijna altijd wel een leverancier verbonden en heel vaak is dat wel onder één hoedje, ja. Als het goed is, moet je ook een alternatief kunnen kiezen. Daar zal wel een kostenplaatje aan hangen.

Ik lees vooralsnog geen verplichting om iets te doen.
Helder! Ik denk inderdaad dat het 'verplichtingscriterium' hier niet speelt, echter wordt het psychologisch zeer onaantrekkelijk gemaakt geen gebruik te maken van stap 1 en 2. Wat mij betreft een behoorlijk schimmig gebied wat aan transparantie ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
goldmemberf1 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:31:
[...]

Helder! Ik denk inderdaad dat het 'verplichtingscriterium' hier niet speelt, echter wordt het psychologisch zeer onaantrekkelijk gemaakt geen gebruik te maken van stap 1 en 2. Wat mij betreft een behoorlijk schimmig gebied wat aan transparantie ontbreekt.
Dat klopt helemaal. Zo is het heel vaak. Bij ons was niet afnemen van de keuken bij de projectleverancier meteen een 'strop' van krap 2.000 euro (minder retour dan waarde keuken). Daar bovenop ook nog eens 450 euro coördinatiekosten met de nieuwe keuken. Dan heb je de eerste 2.500 euro al te pakken die je moet compenseren door bij een andere keukenboer in zee te gaan. Heeft ervoor gezorgd dat wij de keuken bij de projectleverancier hebben afgenomen. Ook nog eens omdat de boel dan gewoon goed afgestemd wordt en je geen gezeik hebt met garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:54
@Pannencouque Hier de keuken ook via de projectleverancier afgenomen, bij hun kreeg ik het idee een redelijke prijs te betalen dus samen met de voordelen die jij noemt gaf dat de doorslag (Liv Nijmegen). Sanitair helemaal standaard gelaten, via het project kost elke wijziging de hoofdprijs en viel ook niks te onderhandelen. Gelukkig voldoen de standaard badkamers aan onze eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Woolfy681 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:22:
[...]

Hier staat op de tekening 162m2 bij tekenen was het 154m2 zou dus in ons geval gegaan om 1,2 meter minder met een tuin breedte van 5,9.

Gaan met de tuin indeling denk ik gewoon rekening houden met 16,5 meter.

760m2 wauw 😳 dat ga ik hier niet voor een betaalbaar bedrag krijgen.
Hangt van je definitie van betaalbaar af denk ik :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Hier in Nijmegen betaalde ik 880 per m2. Heb nu een kavel van 312m2. Als ik daar nog 438 m2 bij had moeten kopen dan had me dat dus 385k extra gekost. Dan was ik dus bijna 650k kwijt geweest aan alleen de grond.

Voor mij het niet waard. Beetje tuinieren is leuk, maar moet geen dagtaak worden in het weekend. Dan rij ik liever in 15-20 min naar de polder, bos, uiterwaarden om daar lekker uit te waaien.

Edit:
Ik had bij ons project ook wel het gevoel dat het inkomen wel heel erg hielp om het huis te krijgen. Maar dat kan ook komen omdat we erg laat ingestapt zijn en zelfs pas (net) na de deadline voor de ruwbouw getekend hebben. Ze wilden dus ook liefst meteen iemand met een grote kans dat het ook echt verkocht zou zijn.

En als ze bijvoorbeeld bij mogelijke kopers kunnen kiezen uit een alleen verdienende ZZP in een risicovolle markt of 2 goed verdienende medisch specialisten die het ook elk alleen wel kunnen betalen. Geef ze dan ergens eens ongelijk. (Buiten het feit dat het totaal niet netjes is natuurlijk gebeurd dat gewoon)

[ Voor 40% gewijzigd door Farmerwood op 21-05-2020 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woolfy681
GeeMoney schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:04:
[...]

Dat is waar natuurlijk.
Hier zou ik 741k kwijt zijn voor de grond alleen al dan kom je al redelijk richting een miljoen. Voor mij onbetaalbaar voor een ander misschien niet.
Wel een droom om ooit zo’n stuk grond te hebben.

Voor nu ben ik blij om van een tussen woning naar een hoek woning te gaan met 30m2 meer grond (volgens tekening) en meer woon oppervlakte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:40
goldmemberf1 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:59:

Geen idee of dit wettelijk mag, maar bij ons werd een check wel ten strengste aangeraden. Logisch ook natuurlijk. Dit hoefde echter niet bij een adviseur gelieerd aan de ontwikkelaar, mocht bij elke bekende kantoor. Of je voorrang krijgt als je de samenwerkende adviseur gebruikt weet ik niet, maar wij kregen onze eerste keus toegewezen terwijl wij dus een ander kantoor hadden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ascension schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:40:
@Pannencouque Hier de keuken ook via de projectleverancier afgenomen, bij hun kreeg ik het idee een redelijke prijs te betalen dus samen met de voordelen die jij noemt gaf dat de doorslag (Liv Nijmegen). Sanitair helemaal standaard gelaten, via het project kost elke wijziging de hoofdprijs en viel ook niks te onderhandelen. Gelukkig voldoen de standaard badkamers aan onze eisen.
Herkenbaar. Wij hebben wel wat aan de badkamer geknutseld en dan loopt de offerte inderdaad erg hard op :o. Gelukkig nog enigszins binnen de perken weten te houden, maar toch boven budget. De verkoper was wel een oké kerel bij ons. Die adviseerde vooral om ook verder te gaan shoppen, maar was ook reëel. Bijna letterlijk zei hij: ik heb ook particuliere verkoop gedaan. Je zal eea vast goedkoper kunnen krijgen, maar als je het niet zelf kan (laten) monteren, is de kans dat je een concurrerende offerte krijgt bijzonder klein. Gezien corona laten we het er maar bij; sluiten we alleen een compromis op het badkamermeubel. Maar als ik lees dat de prefabmuren knetterhard zijn, zie ik het ook niet zitten om dat los te kopen en het allemaal zelf te gaan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09-2024
Hier ook badkamer en keuken bij de projectleveranciers gekozen. Voor badkamer was dat wel een must, omdat deze niet casco opgeleverd kon worden (appartementencomplex, potentieel waterschade). Bij beide leveranciers gelukkig goed geholpen. Badkamer en tegelwerk aan de dure kant, keuken wel weer scherpe prijs. Per saldo dus prima.

Wat ik heel prettig vond is dat bij elke keuze duidelijk de meerprijs werd aangegeven. Zo wist ik bij elke keuze wat de impact op het budget zou zijn. Ook eerlijke verkopers die aangaven dat sommige keuzes disproportioneel meer zouden kosten. Dit in tegenstelling tot een offerte ontvangen de volgende dag waar je van achterover slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
Wij hebben de badkamer ook aangepast. Hier hadden we ook geluk met de verkoper. Ze was eerlijk en gaf ook gewoon aan als je handig ben zou ik dat zelf doen.
Denk aan een badmeubel ophangen of een douche wand plaatsen. Hier werd gewoon 600 euro voor gerekend als de aannemer het moest plaatsen.
Het is dan makkelijk verdient om het zelf te plaatsen.

Keuken ook goed geholpen budget aangeven wat we hadden inclusief leiding werk. Hier zijn we uit eindelijk 800 euro overheen gegaan, maar hebben dan wel alles wat we willen dus geen consessies hoeven doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Woolfy681 op 21-05-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Rob-T6 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:53:
Voor mij zou de eerste reactie zijn, beton 😉

Is steviger en kan je toch meer aan hangen, maar uiteindelijk hangt het af van de locatie.
In hoeverre is de garage inpandig? Tegen het huis aan en bereikbaar vanuit huis? Of echt binnen de isolatie schil?
Is vanuit de woning bereikbaar en volledig geïsoleerd. (Dak heeft alleen een RC waarde van minimaal 3, rest zelfde als het huis) (4,5)

Willen hem in de toekomst, in tweeën gaan delen (is 7,7 x3,40), hebben hem al eerder laten verlengen en rame laten plaatsen. Waarbij een deel in de toekomst kantoor wordt en een deel bijkeuken. Zouden dan gaan verwarmen met een split airco, waarbij de leidingen door de balklaag zouden gaan. Dat gaat nu dus niet.

Inmiddels alles opnieuw uitgetekend ook voor de breedplaat variant. Is nu bij de aannemer wat duurder, onder andere door extra lichtpunten en stopcontacten en aansluiting voor de airco, scheeld wel later veel werk, dus wij gaan uiteindelijk voor de breedplaat variant stemmen.

We maken langs het huis nog een losse berging voor fietsen etc. Dus was nooit lang bedoeld als garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Wij hebben inmiddels ook offerte van het sanitair en viel ons niet tegen. Zijn €1700,00 meer kwijt inclusief meubel van 100cm en twee lades, inplaats van wastafel. Daarnaast ander bad en 2 andere wc potten (randloos en ceramic plus). Andere spiegel doen we zelf en laten we casco (was ook geen probleem). Verder hadden we al net sanitair. Op internet was het wel goedkoper ma wil ook wel best wat betalen voor de service en het monteren.

Tegels moeten we nog, ma aannemer geeft aan dat we bij aanpassing, uit moeten gaan van tussen de €750 en € 1500. (Mits geen natuursteen of heel iets anders speciaals wil). Dus gaan daarvanuit. Prijs van extra keukenleidingen moet ik nog krijgen. Wij mochten de keuken kopen waar we wilde, was ook niet in de prijs opgenomen. Uiteindelijk mooi eilandkeuken van 240x120 keramiek blad (met 4 grote lade kasten, vaatwasser en spoelkast) met daarlangs een kastenwand van 220 tot plafond. Apratuur: Stoomoven, en tweede combioven, en inductieplaat met geïntegreerde afzuiging van pelgrim, vaatwasser van AEG, en koellast van het huismerk van Superkeukens. Dit was 12.100 inclusief instalatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:52
Nette prijzen voor het meerwerk als ik het zo lees.

Ik was destijds voor aangepast tegelwerk, niks echt bijzonder ofzo, €4500 kwijt 🙃 toch maar niet gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Hanzul heb je vloerverwarming op de begane grond en/of wellicht een kruipruimte?
Als je vloerverwarming krijgt kan je misschien vragen om 2 loze leidingen vanaf de verdeler te laten leggen richting je garage. Dan kan je daar later op aankoppelen eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
GeeMoney schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:15:
@Hanzul heb je vloerverwarming op de begane grond en/of wellicht een kruipruimte?
Als je vloerverwarming krijgt kan je misschien vragen om 2 loze leidingen vanaf de verdeler te laten leggen richting je garage. Dan kan je daar later op aankoppelen eventueel?
Hebben idd vloerverwarming door heel de woning goede tip. Hebben geen kruipruimte. Ga na die loze leidingen informeren, mits nie te duur is dat idd ook nog een optie, al moet je de sfeervloer er dan wel weer uitslopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Rob-T6 schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:12:
Nette prijzen voor het meerwerk als ik het zo lees.

Ik was destijds voor aangepast tegelwerk, niks echt bijzonder ofzo, €4500 kwijt 🙃 toch maar niet gedaan....
Had hier idd ook van zo prijzen voorbij zien komen dus was/ ben hier ook bang voor geweest. Daarom na gevraagt bij aannemer en die gaf dit aan. Nu is alles bij ons nog redelijk geweest als ik het vergelijk met hier. Uitbouw van 1.2 was bij ons €11.800, uitbouw van 3.30 was €27.100 bij een breedte 5.50.

Wij hebben uiteindelijk gekozen om de garage met 1.50 te verlengen en kortere oprit (kosten €3600,00 en €1675 voor een groot draaikiepraam en verplaatsen van de achterdeur). Die we dan na oplevering ombouwen tot bijkeuken en kantoor. Vrouw, wilde geen verdere uitbouw, ma liever grote tuin. Laten na oplevering nog een overkapping maken van 3.30 x 5.85 die dan grenst aan de garage, achtergevel en zijtuin. Hebben dan nog een achtertuin van 10x16 en een zijtuin van 6x11 en voortuin van 4x13 en oprit van 3.5 x 10. In de zijtuin komt hoe we nu denken dan nog een extra berging voor fietsen etc.

Kwa prijzen scheeld het denk ik wel dat het bij ons gaat om een klein project 6 woningen, in het dorp van de aannemer en ontwikkelaar en er pas 3 van de 6 verkocht zijn. Rest wordt op risico van de ontwikkelaar gebouwd.

[ Voor 16% gewijzigd door Hanzul op 21-05-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:41
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:58:
[...]

Dan mis je nog steeds een component ontvochtiging. In Nederland is het altijd klam warm; je wilt dus vocht verwijderen om het comfortabel te krijgen. Zodra je dat ook doet gaat dit systeem nog harder werken, want dan wordt de delta x (vrije ruimte voor vocht) veel groter.

Maar grotendeels correct ja; het verhoogt het rendement van reeds aanwezige koeling. Zonder koeling is het leuk tot je huis is opgewarmd en daarna gaat de bypass open en doet het niks meer :+
Sorry, maar ik moet je op dit punt toch echt tegenspreken.

Edit: De koeler zit in de retourleiding van de WTW en koelt de lucht voordat deze naar buiten geblazen wordt. De warmtewisselaar in de WTW unit wordt dus efficienter gebruikt omdat er koelere lucht langs stroomt. De waterdamp wordt naar buiten afgevoerd. Dat werkt dus wel degelijk, mits de ingezogen lucht aanzienlijk warmer is dan de binnentemperatuur. Zodra dit niet meer het geval is werkt het systeem niet meer, want dan doet de warmtewisselaar in de WTW unit niets meer.

Onderstaand verhaal is niet incorrect, maar omdat de unit niet in de aanvoerleiding zit, is het hele verhaal niet relevant.

Volgens jouw redenering wordt verdamping gebruikt om de lucht te koelen. Het water verdampt en neemt energie op uit de lucht, waardoor deze koel wordt. Tot zover is dat begrijpelijk.

De waterdamp wordt in de lucht meegevoerd. Daar zit deze energie in opgeslagen in de vorm van "potentiële energie".

Op het moment dat de waterdamp weer water wordt, komt deze potentiële energie weer vrij. Het condenseren van water levert zelfs evenveel energie op als dat er in gegaan is voor het verdampen (wet van behoud van energie). Dat is dus de energie die het water aan de lucht onttrokken heeft plus de elektrische energie die in het systeem is omgezet.

Als dat condenseren buiten gebeurt, heb je gelijk dat het effect op het huis netto positief is. Een afzuigunit zuigt de vochtige lucht naar buiten en daar wordt de waterdamp weer water.

Bij een bestaande koeling, gebeurt dat echter binnen. De koeling moet de potentiële energie uit de lucht halen en dat kan alleen maar door omzetten in een andere vorm van energie (in het geval van een airco: warmte wordt opgenomen door de verdamper in de kamer en verplaatst naar de condensor buiten waar de energie aan de buitenlucht wordt afgegeven.)

Zolang je op een plaats energie toevoegt aan een systeem (huis in dit geval, in de vorm van potentiële energie in de waterdamp) en deze niet afvoert is het netto effect verwarming, geen koeling. Het is dus echt niet waar dat de bestaande koeling efficienter wordt.

Waarom werkt het dan wel?

Die verdampingskoelers gaan uit van het feit dat we sowieso lucht afvoeren via de mechanische ventilatie. De potentiële energie in de waterdamp wordt dus naar buiten verplaatst en verse (drogere) lucht wordt van buitenaf aangevoerd. Zolang de buitenlucht inderdaad voldoende droog is en de doorstroming voldoende is (er wordt dus ook echt voldoende afgevoerd) helpt dat iets.

De meeste mensen hebben de mechanische ventilatie echter continu te laag staan. Standje 1 wordt continu gebruikt (eigenlijk bedoeld voor langere tijd afwezig zijn) in plaats van 2 (bedoeld voor continu ventileren). Stand 3 wordt alleen gebruikt bij koken/douchen. Dat betekent dat er nooit voldoende doorstroming is en er dus niet voldoende afvoer van potentiële energie, dus geen koeling.

Daarnaast is het in Nederland buiten vaak klam en vochtig (neem vandaag: 21 graden en 65% luchtvochtigheid buiten). Op dat moment nog meer vocht toevoegen is onverstandig, want binnen moet je de luchtvochtigheid tussen de 40 en 60 graden houden. Je verdampingskoeling kan dus niet meer werken zonder een heel ongezond binnenklimaat te krijgen.

In fabriekshallen en kantoren werken deze systemen wel omdat daar de ventilatie goed geregeld is (er is voldoende continue doorstroming) en de warmtebronnen in de ruimte staan. De lucht in de ruimte wordt dus opgewarmd door de aanwezige machines/mensen en wordt daardoor minder vochtig (relatieve luchtvochtigheid daalt als de temperatuur stijgt en de hoeveelheid vocht gelijk blijft). Maar ook hier geldt: als het buiten klam en vochtig is heeft het geen zin op deze manier te koelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 24-05-2020 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Volgens mij heb je niet begrepen dat de besproken "koeler" in het uitgaande kanaal zit. :z

Door extra te bevochtigen daalt de temperatuur van de uitgaande lucht en daarmee ook de temperatuur van de binnenkomende lucht die uit de WTW komt.

Het andere deel - de bevochtiger- is voor gebruik in de winter. Doet feitelijk gewoon hetzelfde, maar dan in het kanaal wat je woning ingaat (na de WTW). Zie ook;

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/HomEvap-WTW-Combi-comfort_1270011309036.png/0/1100/True/homevap-wtw-combi-comfort.png

Linker ding is de 'koeler', de rechter de bevochtiger.

Vocht in je leefruimte verdampen om te koelen slaat inderdaad nergens op.

Overigens was mijn eerste reactie hier ook net zo toen ik dat ding zag, totdat ik zag dat hij in het uitgaande kanaal zat :+

[ Voor 68% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-05-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Onze PVC leverancier/legger wil met een aluminium overgangsprofiel werken tussen de vloer en het houten uiteinde van de trap bij het trappengat. Ik vind zo'n aluminium stukje erg lelijk, hebben jullie hier toevallig goede ideeën om dit wat netter af te werken? Ik zit er zelf aan te denken om het stukje trap gewoon bij te schuren om dat vlak te laten overlopen op de vloer, maar weet niet of dit een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:20
Mesque schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:16:
Onze PVC leverancier/legger wil met een aluminium overgangsprofiel werken tussen de vloer en het houten uiteinde van de trap bij het trappengat. Ik vind zo'n aluminium stukje erg lelijk, hebben jullie hier toevallig goede ideeën om dit wat netter af te werken? Ik zit er zelf aan te denken om het stukje trap gewoon bij te schuren om dat vlak te laten overlopen op de vloer, maar weet niet of dit een goed idee is.
Je hebt eindprofielen in verschillende soorten, materialen etc. Dus ik zou daar even naar kijken wat je het mooist vindt. Er is in ieder geval meer dan alleen een aluminium look eindprofiel.

Voorbeeldje: https://www.hornbach.nl/s...582/artikeloverzicht.html

[ Voor 7% gewijzigd door perspectivebass op 22-05-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:25

EiT

Mesque schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:16:
Leren snijden?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 21:23
kabeltjekabel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:56:
[...]

Volgens mij heb je niet begrepen dat de besproken "koeler" in het uitgaande kanaal zit. :z

Door extra te bevochtigen daalt de temperatuur van de uitgaande lucht en daarmee ook de temperatuur van de binnenkomende lucht die uit de WTW komt.

Het andere deel - de bevochtiger- is voor gebruik in de winter. Doet feitelijk gewoon hetzelfde, maar dan in het kanaal wat je woning ingaat (na de WTW). Zie ook;

[Afbeelding]

Overigens was mijn eerste reactie hier ook net zo toen ik dat ding zag, totdat ik zag dat hij in het uitgaande kanaal zat :+
Dank voor de uitleg, de functie en het nut van zo'n homeevap zijn nu een stuk duidelijker.

Voor mijn huis ga ik wel eerst kijken wat of dat het energiesysteem zelf doet. Het betreft een systeem met bodemwarmtepomp, en voor zover ik weet is het aan te bevelen om in de zomer warmte uit het huis de grond in te stoppen. Dit om te zorgen dat de temperatuur van de bodem enigszins op niveau blijft, wat weer handig/noodzakelijk is als je in de winter wil verwarmen.
Energie die je via zo'n homeevap systeem afvoert naar buiten komt dan niet in de bodem.

Als ik mijn EPC-berekening er op nasla lijkt het er wel op dat er flink meer energie aan de omgeving wordt onttrokken door mijn woning, dan dat deze toevoegt. Eens vragen hoe of dat zij dat zien, en of dat zij van mening zijn dat dit zo een duurzame oplossing is.

Wat is de ervaring van anderen met een bodemwarmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
trepaulo schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:04:
[...]

Dank voor de uitleg, de functie en het nut van zo'n homeevap zijn nu een stuk duidelijker.

Voor mijn huis ga ik wel eerst kijken wat of dat het energiesysteem zelf doet. Het betreft een systeem met bodemwarmtepomp, en voor zover ik weet is het aan te bevelen om in de zomer warmte uit het huis de grond in te stoppen. Dit om te zorgen dat de temperatuur van de bodem enigszins op niveau blijft, wat weer handig/noodzakelijk is als je in de winter wil verwarmen.
Energie die je via zo'n homeevap systeem afvoert naar buiten komt dan niet in de bodem.

Als ik mijn EPC-berekening er op nasla lijkt het er wel op dat er flink meer energie aan de omgeving wordt onttrokken door mijn woning, dan dat deze toevoegt. Eens vragen hoe of dat zij dat zien, en of dat zij van mening zijn dat dit zo een duurzame oplossing is.

Daar is een heel dedicated topic over :)

Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 22-05-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
trepaulo schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:04:
[...]

Tja, het is maar net waar zo'n berekening vanuitgaat. De ene zet de verwarming 2 graden hoger en laat de koeling 2 graden later beginnen dan de ander. dat is een enorm verschil wat twee kanten op gaat; 's winters veel minder warmte het huis in en 's zomers veel minder er uit. Ik vind het persoonlijk nu al te warm buiten maar ik ken ook mensen die het graag de hele winter 25 graden stoken binnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-06 15:58
kabeltjekabel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:02:
[...]

Tja, het is maar net waar zo'n berekening vanuitgaat. De ene zet de verwarming 2 graden hoger en laat de koeling 2 graden later beginnen dan de ander. dat is een enorm verschil wat twee kanten op gaat; 's winters veel minder warmte het huis in en 's zomers veel minder er uit. Ik vind het persoonlijk nu al te warm buiten maar ik ken ook mensen die het graag de hele winter 25 graden stoken binnen...
Mijn gebrekkige kennis van natuurkunde komt nu duidelijk naar voren :) Zehnder heeft ook een cool-unit die je op de WTW kan aansluiten al werkt die iets anders, hier wordt geadviseerd om de kanalen thermisch te isoleren ivm mogelijke condensatie. Ik kon dat bij dit model zo snel niet lezen op hun website, zou dit niet nodig zijn? Ik neem aan dat het kanaal naar buiten standaard thermisch wordt geïsoleerd, alleen kanalen naar de ventielen toe niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mokum80 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Mijn gebrekkige kennis van natuurkunde komt nu duidelijk naar voren :) Zehnder heeft ook een cool-unit die je op de WTW kan aansluiten al werkt die iets anders, hier wordt geadviseerd om de kanalen thermisch te isoleren ivm mogelijke condensatie. Ik kon dat bij dit model zo snel niet lezen op hun website, zou dit niet nodig zijn? Ik neem aan dat het kanaal naar buiten standaard thermisch wordt geïsoleerd, alleen kanalen naar de ventielen toe niet.
Bij die HomEvap Combi? Nee, want de koeler kan naar 100% RV gaan en die lucht wordt verder verwarmt door de WTW en ruim onder de 100% RV naar buiten geblazen. En lucht die je 's winters naar binnen haalt wordt na het bevochtigen in huis warmer, dus ook daar geen condensatie.

Die Zehnder Comfocool is wel een echte airco die aan ontvochtiging doet en ook koelmiddel gebruikt. Wel en heel prijzige manier om aan 2 kW koelvermogen te komen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woolfy681
En vandaag een mail gehad dat de vergunning is goed gekeurd voor onze woning. Nu nog 6 weken en dan willen ze in juli beginnen met de start van de bouw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
En weer een klus af.
De beregening zit erin!
6 sproeiers voor het gazon in de achtertuin met een aantal groepen en lussen voor de borders. En voor in de tuin een paar grote lussen voor druppelslangen en er komen 4 grote potten met ook elk een lus druppelslang erin.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zal vanaf hier verplaatsen naar het tuinen topic denk ik :)
Let niet op de zand bende, over 2 weken wordt er bestraat, borders gemaakt, gazon gelegd etc.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 22-05-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
GeeMoney schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:33:
En weer een klus af.
De beregening zit erin!
6 sproeiers voor het gazon in de achtertuin met een aantal groepen en lussen voor de borders. En voor in de tuin een paar grote lussen voor druppelslangen en er komen 4 grote potten met ook elk een lus druppelslang erin.

***members only***

Ik zal vanaf hier verplaatsen naar het tuinen topic denk ik:)
Let niet op de zand bende, over 2 weken wordt er bestraat, borders gemaakt, gazon gelegd etc.
Ziet er netjes uit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:56
GeeMoney schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 18:33:
En weer een klus af.
De beregening zit erin!

***members only***

Ik zal vanaf hier verplaatsen naar het tuinen topic denk ik:)
Netjes, wordt het nog aangestuurd dmv domotica oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Hanzul dank je :)
@HKP32 ik heb een pomp met computer aan de Wi-Fi hangen die te programmeren is en/of met sensors werkt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
Woolfy681 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:52:
En vandaag een mail gehad dat de vergunning is goed gekeurd voor onze woning. Nu nog 6 weken en dan willen ze in juli beginnen met de start van de bouw.
Dat hebben ze lekker gedaan ja, vlak voor de bouwvak alvast de grond en fundering doorberekenen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woolfy681
Flipswix schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 22:46:
[...]

Dat hebben ze lekker gedaan ja, vlak voor de bouwvak alvast de grond en fundering doorberekenen :X
Ze zullen niet bij alle huizen de fundering kunnen plaatsen. Als ze de rekening sturen en er is niets gedaan dan kan je ze gewoon op de hoogte stellen dat je pas betaald als het ook daadwerkelijk gedaan is.

Aan de andere kant betekend dit wel dat ze het voor volgend jaar de bouwvak proberen op te gaan leveren. Vind ik wel positief beter dan pas oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Afhankelijk van hoe groot het deel grondprijs is, hakt dat er wel lekker in natuurlijk. Ik zou in elk geval not amused zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Pannencouque op 23-05-2020 08:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Ergens moet het toch betaald worden, en dit deel loopt uiteindelijk dan natuurlijk ook korter :p .
Als die 4 weken een dermate groot beslag op je besteedbaar inkoment legt dan had je er in de eerste plaats al niet aan moeten beginnen :) .
Afhankelijk van je perceel en locatie gaat de eerste 1,5 a 2? ton gemiddeld denk ik nu lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat klopt, maar die euro's zijn over dertig jaar 'goedkoper' dan ze nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-06 07:03
EiT schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:57:
[...]

Leren snijden?

***members only***
Op welke manier heb je het stuk tussen muur en zijkant trap afgewerkt? Nu zit er een aardigespleet tussen. Als het goed is zijn er profielen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 21:10

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:06:
Ergens moet het toch betaald worden, en dit deel loopt uiteindelijk dan natuurlijk ook korter :p .
Als die 4 weken een dermate groot beslag op je besteedbaar inkoment legt dan had je er in de eerste plaats al niet aan moeten beginnen :) .
Afhankelijk van je perceel en locatie gaat de eerste 1,5 a 2? ton gemiddeld denk ik nu lopen.
Nouuuuuu. Bij mij is de grondquote circa 2/3e van de koopsom en zo groot is het perceel niet (310m2)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woolfy681
Als ze zoals in eerste instantie aangegeven zouden starten in oktober dan betaal je de bouwvak volgend jaar en dan betaal je meer dan wat je nu doet.
Ze hebben aangeven er een jaar over te doen dus ik ben van mening dat ik het dan liever met de grond betaal dan als ze het huis bijna klaar hebben waardoor je dus meer betaald dan dat je nu gaat doen.

Ik ben er eerlijk gezegd wel blij mee dat ze zo'n 3 maanden eerder beginnen. Dat geeft ook meer kans op een oplevering voor de bouwvak.
Wie zegt dat de bouwvak dit jaar het zelfde verloopt als afgelopen jaren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
Woolfy681 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:14:
Als ze zoals in eerste instantie aangegeven zouden starten in oktober dan betaal je de bouwvak volgend jaar en dan betaal je meer dan wat je nu doet.
Ze hebben aangeven er een jaar over te doen dus ik ben van mening dat ik het dan liever met de grond betaal dan als ze het huis bijna klaar hebben waardoor je dus meer betaald dan dat je nu gaat doen.

Ik ben er eerlijk gezegd wel blij mee dat ze zo'n 3 maanden eerder beginnen. Dat geeft ook meer kans op een oplevering voor de bouwvak.
Wie zegt dat de bouwvak dit jaar het zelfde verloopt als afgelopen jaren ?
Hangt af van de situatie, voor mij is het best een onaangename verrassing dat ik nu ca 3000 euro minder kan sparen voor de afwerking van het huis. Daarnaast ben je dat geld sowieso kwijt want je begint gewoon met aflossen en is het nog maar de vraag of ze ook volgend jaar voor de bouwvak klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
In ons nieuwe woonhuis zijn we ook van plan het HomeEvap koeler/bevochtiger systeem te plaatsen. Hopende dat het iets helpt in de koeling en het binnenklimaat algeheel doet verbeteren. Nu ik de reacties in het topic lees twijfel ik hierover, hoeveel effect het gaat hebben. Ik snap dat het niet een "echte" airco is, maar het zal wel enkele graden schelen?

Er is helaas nog altijd niet bekend welk WtW systeem er komt, om te weten of er vanuit het merk zelf add-ons voor actieve koeling zijn. Het is in ieder geval type 4, met lucht aan/afvoer. Het liefst hebben we wel een systeem wat via de WtW leidingen gekoelde lucht kan aanvoeren.

In ons huidige appartement (2012) hebben we last van warmte die binnen blijft in de zomer en veel te lage luchtvochtigheid in de winter <30%. Al onze ramen nu zijn op het zuiden en zijn Franse balkondeuren, zonwering aan buitenkant is niet mogelijk vanwege appartement. Heb nog getwijfeld over raamfolie, maar aangezien we met een jaar in de nieuwe woning zitten (naar verwachting) ga ik daar nu niet in investeren.

Vanuit ons project was er niks mogelijk qua koeling voor de nieuwe woning, ook omdat we geen warmtepomp krijgen maar stadswarmte. (Waar we verder blij mee zijn voor verwarmen, daar is eerder al over gediscussieerd ;) ). Helaas zit in ons gedeelte van de wijk geen Stadskoelte, dat levert Eneco hier alleen voor zakelijke doeleinden, van wat ik gevonden heb.
In de nieuwe woning hebben we screens aan de buitenkant aan zuidkant met de tuin op het noorden, wat voor ons een positief iets is, zoveel houd ik niet van de zon, en vooral niet van de warmte. De noord kant plaatsen we achteraf ook screens/knikarm schermen voor tuin en dakterras.

We willen voorkomen dat we toch achteraf nog een airco/luchtwarmtepomp moeten plaatsen, los van de energiekosten ook het ecologische aspect. We krijgen wel zonnepanelen, maar gebruiken nu ook jaarlijks 3500 kWh aan stroom, waarvan 1000 kWh door enkele maanden mobiele airco die nodig is om de warmere maanden te overleven. En dan is het hier ook nog eens zeer inefficiënt doordat ik een balkondeur open moet zetten voor de afvoer van de mobiele airco. (Wel met speciale hoes op het kozijn die een deel van de warmte buiten houd).

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 23-05-2020 10:28 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woolfy681
Flipswix schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:03:
[...]

Hangt af van de situatie, voor mij is het best een onaangename verrassing dat ik nu ca 3000 euro minder kan sparen voor de afwerking van het huis. Daarnaast ben je dat geld sowieso kwijt want je begint gewoon met aflossen en is het nog maar de vraag of ze ook volgend jaar voor de bouwvak klaar zijn.
Ik snap dat het voor iedereen verschillend is en dat waarschijnlijk niet alle woningen opgeleverd zullen worden voor de bouwvak volgend jaar.

Het blijft voor de een positief en de ander negatief. Je kan inderdaad minder sparen in die periode, maar aan de andere kant als het drie maanden uitgesteld wordt is ook niet wenselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Flipswix schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:03:
Als ze inderdaad op deze manier de volgende bouwvak vermijden en anders wel hadden meegenomen in de planning, dan zal het uiteindelijk niet heel veel uitmaken voor bijvoorbeeld de tijd dat je dubbele lasten moet betalen.
Het is dan inderdaad zelfs een stuk gunstiger om nog een relatief goed gevuld bouwdepot te hebben.

Aflossen zou op zich geen probleem moeten zijn... dat moet je toch wel een keer doen, dus het komt dan hooguit slecht uit ivm alle overige financiële verplichtingen. Maar je begint natuurlijk ook al gelijk met rente te betalen. En door de werking van bouwdepots ga je dan effectief van een lening waarvan je evenveel (nouja, afhankelijk van je hypotheek) rente op krijgt als moet betalen naar eentje waar je steeds meer rente op moet betalen.

Sowieso zou ik aanbevelen dergelijke rekeningen op de uiterste factuurdatum pas te betalen als je ze uit een bouwdepot gaat betalen. Die bedragen van tienduizenden euro's 2 weken langer in je bouwdepot houden geeft je zelfs met de huidige lage rente al gauw een paar tientjes extra rente. En die hou je natuurlijk liever zelf dan dat je ze aan de bank geeft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-06 11:21
Inmiddels schiet het bij ons aardig op, ze zijn eind februari begonnen, ben benieuwd hoe lang het gaat duren en of er nog vertraging komt. De aannemer heeft half januari aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TTSvdwD.png

De eerste binnenwandjes staan, het is een aardig eind bij ons uit de buurt, dus ik moet het vaak met fotos van famillie en vrienden doen^ :-) Die wonen daar om de hoek.

Even over budget etc:
- Huis (180m2) + kavel (470m2): 337.500
- Uitbouw: 15.000
- Badkamer meerwerk: 5.000
- Overig meerwerk: 20.000 (muurtjes, berging isoleren, carport)
- Zonnepanelen 6.7500 (16 extra, totaal 31)

Verder is het volgende inmiddels afgetikt:
- Keuken: 20.000
- Wanden: 6.500
- Vloeren: 9.500
- Taatsdeur + Stalen schuifdeuren: 5.000

Ik moet vervolgens nog offertes krijgen voor:
- Bestrating/tuin + Schuur (7x4): 25.000 - 30.000
- Screens

Nou dan zijn we er wel zo'n beetje, voor de schuur heb ik inmiddels verschillende offertes, die verschillen van 10k tot 25k. We willen een schuur van 4x7 met een garagedeur en een gewone deur. De berging die standaard aan het huis zit wordt namelijk mijn kantoor, dus we moesten iets van een losstaande berging/schuur nemen. Aangezien ik de auto er ook nog wel graag in kwijt wil kunnen, zijn we dus aan het kijken naar een losse garage/schuur.

Daarnaast ben ik ergens wel een beetje bang voor de overige tuin kosten zoals terras etc. We willen niet te duur doen, maar het moet wel goed. Het budget is een beetje rekbaar, maar niet tot in de oneindigheid. De schuur heb ik, als "beste" offerte nu op 13.5k, inclusief fundering en zetten. Dan blijft er nog een goede 12-15k over voor de rest van de tuin. Waarbij we een redelijk groot terras willen en de oprit ook nog gedaan moet worden (bij elkaar bijna 170m2 aan stenen), dus dat zal ook al snel richting de 8-10k gaan. We hebben gelukkig nog even, dus we kunnen budget nog beetje rekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Scr33x0r schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:44:
Inmiddels schiet het bij ons aardig op, ze zijn eind februari begonnen, ben benieuwd hoe lang het gaat duren en of er nog vertraging komt. De aannemer heeft half januari aangegeven.

[Afbeelding]

De eerste binnenwandjes staan, het is een aardig eind bij ons uit de buurt, dus ik moet het vaak met fotos van famillie en vrienden doen^ :-) Die wonen daar om de hoek.

Even over budget etc:
- Huis (180m2) + kavel (470m2): 337.500
- Uitbouw: 15.000
- Badkamer meerwerk: 5.000
- Overig meerwerk: 20.000 (muurtjes, berging isoleren, carport)
- Zonnepanelen 6.7500 (16 extra, totaal 31)

Verder is het volgende inmiddels afgetikt:
- Keuken: 20.000
- Wanden: 6.500
- Vloeren: 9.500
- Taatsdeur + Stalen schuifdeuren: 5.000

Ik moet vervolgens nog offertes krijgen voor:
- Bestrating/tuin + Schuur (7x4): 25.000 - 30.000
- Screens

Nou dan zijn we er wel zo'n beetje, voor de schuur heb ik inmiddels verschillende offertes, die verschillen van 10k tot 25k. We willen een schuur van 4x7 met een garagedeur en een gewone deur. De berging die standaard aan het huis zit wordt namelijk mijn kantoor, dus we moesten iets van een losstaande berging/schuur nemen. Aangezien ik de auto er ook nog wel graag in kwijt wil kunnen, zijn we dus aan het kijken naar een losse garage/schuur.

Daarnaast ben ik ergens wel een beetje bang voor de overige tuin kosten zoals terras etc. We willen niet te duur doen, maar het moet wel goed. Het budget is een beetje rekbaar, maar niet tot in de oneindigheid. De schuur heb ik, als "beste" offerte nu op 13.5k, inclusief fundering en zetten. Dan blijft er nog een goede 12-15k over voor de rest van de tuin. Waarbij we een redelijk groot terras willen en de oprit ook nog gedaan moet worden (bij elkaar bijna 170m2 aan stenen), dus dat zal ook al snel richting de 8-10k gaan. We hebben gelukkig nog even, dus we kunnen budget nog beetje rekken.
337k voor 180m2 op bijna 500 m2 perceel?! Woon jij op de Noordpool ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@siemenz, in de noordelijke provincies krijg je zoiets nog voor een schappelijk prijs (Groningen stad als duidelijke uitzondering)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:40
Een oud studiegenoot heeft een vrijstaande huis met een joekel van een perceel gekocht nabij Groningen, voor de prijs die ik betaal voor een tweekapper met een relatief klein perceel.. Het is the middle of nowhere, maar wel een prachtig huis. Vraag en aanbod helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Scr33x0r voor tuin en oprit is je 15k erg krap denk ik.
Ik ga er even vanuit dat ook bij jou de grond er grotendeels uit moet om het geschikt te maken voor oprit en tuin. Daar gaat je eerste 7-9k al. Oprit met puingranulaat laten vullen en afvoeren oude grond was alleen al 5k voor 16x6 meter in mijn geval. En dan had ik hem al heel scherp qua prijs door 4 buren mee te laten doen.

Bestrating met een “normale” tegel inclusief leggen is 40euro per m2. Dan zit je ook alweer op 7k.
Ik heb een perceel van 760m2 waarvan ruim 500m2 tuin is en nog 100m2 oprit en ik zit nu tegen de 40k aan en dan ben ik flink aan het rondshoppen geweest en nog veel zelf gedaan.

Ik heb welliswaar niet overal de goedkoopste voor genomen maar wel partijen die ook goed werk leveren en service ook verstaan.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 24-05-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
siemenz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:32:
[...]

337k voor 180m2 op bijna 500 m2 perceel?! Woon jij op de Noordpool ?
Haha, nee, Drenthe straks :) https://www.funda.nl/koop...500-roringererf-kavel-10/
GeeMoney schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:15:
@Scr33x0r voor tuin en oprit is je 15k erg krap denk ik.
Ik ga er even vanuit dat ook bij jou de grond er grotendeels uit moet om het geschikt te maken voor oprit en tuin. Daar gaat je eerste 7-9k al. Oprit met puingranulaat laten vullen en afvoeren oude grond was alleen al 5k voor 16x6 meter in mijn geval. En dan had ik hem al heel scherp qua prijs door 4 buren mee te laten doen.

Bestrating met een “normale” tegel inclusief leggen is 40euro per m2. Dan zit je ook alweer op 7k.
Ik heb een perceel van 760m2 waarvan ruim 500m2 tuin is en nog 100m2 oprit en ik zit nu tegen de 40k aan en dan ben ik flink aan het rondshoppen geweest en nog veel zelf gedaan.

Ik heb welliswaar niet overal de goedkoopste voor genomen maar wel partijen die ook goed werk leveren en service ook verstaan.
Grond weghalen had ik niet zo'n rekening mee gehouden en ben benieuwd idd of dat nodig is bij ons. We gaan het zien.. ik heb wat buffer, en anders laten we eerst wat achterwege. Tegels reken ik ook met ong 40e per m2, ik kan laten leggen voor 10e per m2, dus dan nog tegels zoeken, dat is prima te doen voor de oprit voor rond de 20-25e per m2.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7gijuX8.png

Dis is hoe het er nu nog qua grond bij ligt, maar goed, de tijd zal het leren. Vaklui in Drenthe zijn over het algemeen ook wat goedkoper en desnoods huur ik zelf wel een graafmachine dingetje/mini shovel en ga ik het zelf doen hehe..

Totaal aan tegels zal het dus iets van 160m2 worden, dat is incl terras en paden van 80m2. Oprit totaal dus iets van 80m2 ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Scr33x0r op 24-05-2020 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Scr33x0r schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:34:
[...]

Haha, nee, Drenthe straks :) https://www.funda.nl/koop...500-roringererf-kavel-10/

[...]

Grond weghalen had ik niet zo'n rekening mee gehouden en ben benieuwd idd of dat nodig is bij ons. We gaan het zien.. ik heb wat buffer, en anders laten we eerst wat achterwege. Tegels reken ik ook met ong 40e per m2, ik kan laten leggen voor 10e per m2, dus dan nog tegels zoeken, dat is prima te doen voor de oprit voor rond de 20-25e per m2.

[Afbeelding]

Dis is hoe het er nu nog qua grond bij ligt, maar goed, de tijd zal het leren. Vaklui in Drenthe zijn over het algemeen ook wat goedkoper en desnoods huur ik zelf wel een graafmachine dingetje/mini shovel en ga ik het zelf doen hehe..

Totaal aan tegels zal het dus iets van 160m2 worden, dat is incl terras en paden van 80m2. Oprit totaal dus iets van 80m2 ook.
Mooi project hoor. Wij zijn voor hetzelfde 850k kwijt von met maar 310 meter perceel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Scr33x0r ik heb de oprit met puingranulaat laten doen om verzakkingen tegen te gaan. Ik rijd een EV die pittig aan het gewicht is maar bijna alle buren hebben er hier ook voor gekozen ook met “normale” auto’s.
10 euro per m2 is niet gek, komen ze ook in West Friesland? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
GeeMoney schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:41:
@Scr33x0r ik heb de oprit met puingranulaat laten doen om verzakkingen tegen te gaan. Ik rijd een EV die pittig aan het gewicht is maar bijna alle buren hebben er hier ook voor gekozen ook met “normale” auto’s.
10 euro per m2 is niet gek, komen ze ook in West Friesland? :+
Tja, hier een model s op de oprit, dus zal ook wel iets doen qua gewicht op oprit. De "vaste" grond hier is wel zand en geen klei of iets dergelijks, dus hoop dat dat wat helpt. De fundering van het huis hoefde ze in eerste instantie ook niet op palen te zetten, helaas bleek dat de "vaste" grond iets dieper lag dus hebben ze korte palen moeten boren geloof ik.

West friesland wonen mijn schoonouders (warmertuut) hehe, maar het is daar allemaal wel wat duurder ja

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bedacht me net dat ik nu al een hele tijd in dit topic post, maar de vragen uit de OP nooit beantwoord heb.

Ter achtergrondinfo:
Begin 2019 vanuit Groningen naar Nijmegen (Lent) verhuisd i.v.m nieuwe baan van mijn vrouw. We hadden toen 6 weken de tijd tussen het moment dat ze wist dat ze een baan had en de eerste werkdag. Redelijk vlot een huurhuis gevonden en plan was om zodra er een vaste aanstelling was (na 2 maanden proeftijd) op zoek te gaan naar een koophuis.
De woningmarkt in Nijmegen bleek nog gekker dan die van Groningen. Met 20+ kijkers per huis als minimum leek het wel...
Aangezien we in 2018 getrouwd zijn een een kind kregen was de spaarrekening niet overdreven goed gevuld en dat nekte ons duidelijk, want 'even' 30-50k overbieden met eigen geld konden we niet eens (als we het al zouden willen).

Waarom de keuze nieuwbouw?
Met ook hoop op een 2de kind en de sterke wens om na jaren huren (weer) een eigen huis te hebben zijn we na 9 maanden zoeken toch ook gaan kijken naar nieuwbouw te gaan kijken waar overbieden niet aan de orde was. Minder sfeer dan een jaren 30 huis, maar ook weer de luxe van alles nieuw wat ook wel erg prettig is.
Uiteindelijk vrij vlot een huis gevonden. We zagen dat bij een project weer enkele huizen beschikbaar waren gekomen en binnen een dag hadden we een optie en ruim een week later getekend.

Dit wordt ons huis (Grijze variant en rechter helft van deze 2-kapper. 200m2 woonruimte, 20 m2 berging, +/- 100m2 achtertuin en totale kavel is 312m2): (Funda link)
Afbeeldingslocatie: https://www.reinbouw.nl/wp-content/uploads/2019/06/Woningen6_1920x1281.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.reinbouw.nl/wp-content/uploads/2019/06/Woningen3_1920x1281.jpg

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Wat bij ons voor mijn gevoel erg lang duurde was het regelen van de hypotheek. Omdat we pas laat ingestapt zijn kwam het moment van overdracht van de grond al snel en we waren toen nog volop bezig met het regelen van de meerwerkopties. Als het huis opgeleverd wordt hebben we 2 kleine kinderen waarvan de jongste nog geen jaar oud zal zijn, dus we laten veel dingen al door de aannemer doen ondanks dat het wat duurder zal uitvallen dan kan. Daardoor konden we de hypotheek pas definitief aanvragen op het moment dat het meerwerk bekend was. Op een koopsom van 539k (182m2/312m2) kwam er uiteindelijk nog bijna 80k bij.
Toen het meerwerk rond was duurde de hypotheekaanvraag alles bij elkaar nog eens bijna een maand wat vooral kwam door de taxatie die de hypotheekverstrekker wilde hebben. Dat moest op basis van alle tekeningen en plannen en was blijkbaar lastig...)
Verder gaat het tot nu toe aardig volgens verwachting.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Bijna 80k zoals net genoemd. Dit was voor o.a.
- Uitbouw 2.4m van de keuken
- Verlengen en isoleren van de berging (7x3.5m)
- Verbinding met deur tussen berging en keuken
- Waterleiding en riolering naar de berging ivm bijkeuken plannen
- Andere indeling 1ste verdieping (3 kamers)
- Zolder in 2 kamers verdelen + verwarming doortrekken
- Dakraam en dakkapel op zolder
- Badkamer (wat aanpassingen op de standaard projectbadkamer)
- Heleboel loze leidingen ivm domoticaplannen. Vanuit elk lichtpunt een loze leiding (19mm) en minimaal 1 per kamer (25mm)
- Alle lichtpunten voorzien van nuldraad
- Hoop extra WCD's, extra lichtpunten en wat schakelaars omgezet van enkel naar hotelschakelaar
- Leidingwerk verleggen voor de keuken
- E.e.a naar buiten laten leggen voor electra in de tuin.
- ...

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Nog niet bekend. We hebben binnen de hypotheek nu wel ruimte gehouden voor b.v de keuken en extra zonnepanelen omdat het lastig was een sluitende begroting te maken. Vrijwel alle meubels die we momenteel hebben zijn nog uit de studentijd van een van ons beiden en die willen we zsm vervangen door iets wat we samen gekocht hebben.
We hebben bij de oplevering (over max een jaar) een goed gevulde spaarrekening waar we zoveel mogelijk van willen betalen en we hopen binnen een jaar na oplevering van het huis al een deel van de hypotheek af te lossen met overgebleven spaargeld.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Momenteel druk bezig met die keuze. We neigen naar renovlies of glasvezelbehang. Reden hiervoor is met name dat scheuren in het nieuwe huis mooi weggewerkt blijven.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Wel al bezig met de erfscheidingen en evt afgraven van stuk tuin voor tuinaarde ipv klei. Dit loopt samen met de hele wijk (109 woningen) omdat dat direct na oplevering het makkelijkst om meteen gezamenlijk te doen.
Exacte indeling van de tuin zijn we al wel over na aan het denken, maar nog niet heel veel verder dan 'terras voor eettafel', overdekte loungehoek, ruimte voor trampoline/zandbak/oid en een kleine moestuin (bv 2 van die bakken van 1m2 met 16 vakken). Dat laatste niet zozeer voor de opbrengst, maar ik zie het vooral als stukje educatie voor de kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@Farmerwood welkom in het beloofde Lent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Laatst online: 12:41
kabeltjekabel schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 10:56:
[...]

[Afbeelding]

Euhh, tja, inderdaad, dat had ik inderdaad niet begrepen. Hoewel ik me nog steed afvraag of het efficient is. Die unit verbruikt 1,6 kW stroom en 5 liter/uur water, dat is ook geen kattenpis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Ik las dat in Lent bij project Steltse Dijk de prijzen zijn verlaagd zelfs. Vind ik vreemd omdat ik van iedereen begreep dat Lent momenteel booming is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:00:
[...]

Euhh, tja, inderdaad, dat had ik inderdaad niet begrepen. Hoewel ik me nog steed afvraag of het efficient is. Die unit verbruikt 1,6 kW stroom en 5 liter/uur water, dat is ook geen kattenpis.
Weer niet goed gekeken; de koeler heeft een verbruik van 20 VA (<=20W). De bevochtiger heeft een heater die je nodig hebt als anders het ding zou bevriezen... ofwel; nooit. En die heater is 900W. Of 800W... who knows... elk volgende document over hetzelfde apparaat heeft net weer wat andere getallen 8)7

Water verdampen is gigantisch efficiënt. Als je een liter per uur verdampt is dat een koelvermogen van 626W. Dat kost je dan €0,01 aan water. Haal je diezelfde 626W uit een airco met COP van 4 dan heb je daar voor een uur 0,156 kWh voor nodig wat je zo'n €0,03 gaat kosten, ofwel drie keer zo duur.

Maar nogmaals; dit ding is een aanvulling / rendementsverbetering op een actieve koeling. Je krijgt je huis er niet mee koel als het al opgewarmd is!!
BiG-GuY schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:23:
In ons nieuwe woonhuis zijn we ook van plan het HomeEvap koeler/bevochtiger systeem te plaatsen. Hopende dat het iets helpt in de koeling en het binnenklimaat algeheel doet verbeteren. Nu ik de reacties in het topic lees twijfel ik hierover, hoeveel effect het gaat hebben. Ik snap dat het niet een "echte" airco is, maar het zal wel enkele graden schelen?

Er is helaas nog altijd niet bekend welk WtW systeem er komt, om te weten of er vanuit het merk zelf add-ons voor actieve koeling zijn. Het is in ieder geval type 4, met lucht aan/afvoer. Het liefst hebben we wel een systeem wat via de WtW leidingen gekoelde lucht kan aanvoeren.

In ons huidige appartement (2012) hebben we last van warmte die binnen blijft in de zomer en veel te lage luchtvochtigheid in de winter <30%. Al onze ramen nu zijn op het zuiden en zijn Franse balkondeuren, zonwering aan buitenkant is niet mogelijk vanwege appartement. Heb nog getwijfeld over raamfolie, maar aangezien we met een jaar in de nieuwe woning zitten (naar verwachting) ga ik daar nu niet in investeren.

Vanuit ons project was er niks mogelijk qua koeling voor de nieuwe woning, ook omdat we geen warmtepomp krijgen maar stadswarmte. (Waar we verder blij mee zijn voor verwarmen, daar is eerder al over gediscussieerd ;) ). Helaas zit in ons gedeelte van de wijk geen Stadskoelte, dat levert Eneco hier alleen voor zakelijke doeleinden, van wat ik gevonden heb.
In de nieuwe woning hebben we screens aan de buitenkant aan zuidkant met de tuin op het noorden, wat voor ons een positief iets is, zoveel houd ik niet van de zon, en vooral niet van de warmte. De noord kant plaatsen we achteraf ook screens/knikarm schermen voor tuin en dakterras.

We willen voorkomen dat we toch achteraf nog een airco/luchtwarmtepomp moeten plaatsen, los van de energiekosten ook het ecologische aspect. We krijgen wel zonnepanelen, maar gebruiken nu ook jaarlijks 3500 kWh aan stroom, waarvan 1000 kWh door enkele maanden mobiele airco die nodig is om de warmere maanden te overleven. En dan is het hier ook nog eens zeer inefficiënt doordat ik een balkondeur open moet zetten voor de afvoer van de mobiele airco. (Wel met speciale hoes op het kozijn die een deel van de warmte buiten houd).
Die HomEvap koeler gaat alleen wat doen als de uitgaande temperatuur daarvan lager is dan de buitentemperatuur. Zodra het binnen iets warmer is dan buiten ga je dat dus al niet meer halen en heb je meer aan de bypass op de WTW.

Dat je blij bent met SV en vervolgens elk jaar te veel gaat betalen blijft mij verbazen...
Was toch dat warmtenet van Nijmegen Noord? Iets verderop bij Arnhem / Duiven ligt een soortgelijk net... ze maken minder elektriciteit in de afvalverbrandingscentrale om het warmtenet te voeden... en als het koud is branden ze nog wat extra gas erbij. Ik kan je op een briefje geven dat het efficiënter is gas in een HR ketel te verbranden lokaal dan centraal en dan de warmte te gebruiken om de wormen te verwarmen... Die toko daar wel ook niet meewerken aan onderzoeksprojecten van scholen. Afvalverbrander wil wel zeggen hoeveel warmte ze leveren... maar de Nuon wil niet vertellen hoeveel daarvan facturabel is aan de eindgebruiker. Want tja... dat is toch slechte PR he... als je zegt dat "één afvalzak genoeg is voor zeven douchebeurten" maar dan uit zou komen dat er nog drie zakken nodig zijn om de transportverliezen te compenseren...

[ Voor 89% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-05-2020 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
DutchChelsea schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Ik las dat in Lent bij project Steltse Dijk de prijzen zijn verlaagd zelfs. Vind ik vreemd omdat ik van iedereen begreep dat Lent momenteel booming is
Lent is zeker booming. Het viel me op dat 90+% van de kopers in mijn wijkje nu ook al in Lent of Nijmegen woont. Er komen zelfs mensen vanuit het zeer populaire Nijmegen-Oost naar Lent.

Maar de huidige vraagprijzen zijn ook echt niet meer door iedereen op te brengen. Zeker nu door Corona veel mensen toch een stuk onzekerder zijn over de toekomst.

Naast mijn kavel staat nog een vrijstaand huis te koop. Vraagprijs 650 von. Je bent dus alles bij elkaar minimaal zo'n 700k verder voor je er echt woont.
Inmiddels volgens mij al 4x 'verkocht' geweest en toch steeds weer in de verkoop gekomen. Waarschijnlijk omdat mensen de financiering niet rond kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 09:56
Farmerwood schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Lent is zeker booming. Het viel me op dat 90+% van de kopers in mijn wijkje nu ook al in Lent of Nijmegen woont. Er komen zelfs mensen vanuit het zeer populaire Nijmegen-Oost naar Lent.

Maar de huidige vraagprijzen zijn ook echt niet meer door iedereen op te brengen. Zeker nu door Corona veel mensen toch een stuk onzekerder zijn over de toekomst.

Naast mijn kavel staat nog een vrijstaand huis te koop. Vraagprijs 650 von. Je bent dus alles bij elkaar minimaal zo'n 700k verder voor je er echt woont.
Inmiddels volgens mij al 4x 'verkocht' geweest en toch steeds weer in de verkoop gekomen. Waarschijnlijk omdat mensen de financiering niet rond kregen.
Bij ons in de wijk (Zuiderveld) hebben ze een aantal vrijstaande huizen opgedeeld naar 2x 2^1. Die kregen ze ook niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Eypo schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:37:
[...]

Bij ons in de wijk (Zuiderveld) hebben ze een aantal vrijstaande huizen opgedeeld naar 2x 2^1. Die kregen ze ook niet verkocht.
Grappig, hier andersom. Drie 2-onder-1 kappers zijn omgezet naar 3 vrijstaande woningen. Waar ik er nu van 1 eigenaar ben :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
DutchChelsea schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:03:
[...]

Klopt, heb zelf gekocht in Lents Buiten, vergelijkbare huizen in hetzelfde wijkje. Die waren echter duurder dan Steltse Dijkgaarden maar verkopen wel een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Scr33x0r schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:47:
[...]

Tja, hier een model s op de oprit, dus zal ook wel iets doen qua gewicht op oprit. De "vaste" grond hier is wel zand en geen klei of iets dergelijks, dus hoop dat dat wat helpt. De fundering van het huis hoefde ze in eerste instantie ook niet op palen te zetten, helaas bleek dat de "vaste" grond iets dieper lag dus hebben ze korte palen moeten boren geloof ik.

West friesland wonen mijn schoonouders (warmertuut) hehe, maar het is daar allemaal wel wat duurder ja
Model S is ook aan het gewicht inderdaad, hier staat een E-tron ;) ik zou er even naar informeren bij lokale straat/grond werkers die weten het beter dan de makelaar. Het is zonde als het na 4 weken al verzakt bij je banden sporen.
Qua terrassen zit ik hier ook op 160m2 ongeveer. Als het goed is beginnen ze over 1,5 week. Verder nog iets van 100m2 grind/basalt, een hoop bandjes en een plak gazon en qua materiaal zit dat net over de 10k.
Mijn oprit is hier trouwens ook gepost als het goed is.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 24-05-2020 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Eypo schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:37:
[...]

Terwijl ik vandaag begreep dat voor de tweede fase vrije kavels in Zuiderveld geloot moest worden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

kabeltjekabel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:05:
[...]
Maar nogmaals; dit ding is een aanvulling / rendementsverbetering op een actieve koeling. Je krijgt je huis er niet mee koel als het al opgewarmd is!!
[...]
Die HomEvap koeler gaat alleen wat doen als de uitgaande temperatuur daarvan lager is dan de buitentemperatuur. Zodra het binnen iets warmer is dan buiten ga je dat dus al niet meer halen en heb je meer aan de bypass op de WTW.

Dat je blij bent met SV en vervolgens elk jaar te veel gaat betalen blijft mij verbazen...
Was toch dat warmtenet van Nijmegen Noord? Iets verderop bij Arnhem / Duiven ligt een soortgelijk net... ze maken minder elektriciteit in de afvalverbrandingscentrale om het warmtenet te voeden... en als het koud is branden ze nog wat extra gas erbij. Ik kan je op een briefje geven dat het efficiënter is gas in een HR ketel te verbranden lokaal dan centraal en dan de warmte te gebruiken om de wormen te verwarmen... Die toko daar wel ook niet meewerken aan onderzoeksprojecten van scholen. Afvalverbrander wil wel zeggen hoeveel warmte ze leveren... maar de Nuon wil niet vertellen hoeveel daarvan facturabel is aan de eindgebruiker. Want tja... dat is toch slechte PR he... als je zegt dat "één afvalzak genoeg is voor zeven douchebeurten" maar dan uit zou komen dat er nog drie zakken nodig zijn om de transportverliezen te compenseren...
Het gaat in ons geval om Utrecht Leidsche Rijn, waar geen gas naar de wijk is gelegd (wijk is 21j oud). Grap is wel dat de Eneco Stadswarmte opgewekt wordt in een fabriek in de volgende wijk waar stroom opgewekt wordt uit gas. De warmte is een restproduct uit die stroom productie. We hebben een rondleiding gehad in de centrale omdat we meedoen met een slimme warmte pilot i.c.m. de Toon.

Het rendement van de elektra productie is maar 50-55%, door ook warmte te verkrijgen uit dezelfde bron krijgen ze de efficiëntie naar 85-90% totaal. En ze blijven kijken naar betere/efficiëntere methodes, aangezien dit niet het einde is uiteraard.

Ik wil de discussie verder niet weer oplaaien, dus laten we dat niet doen. Ieder zijn eigen voorkeur. Wij zijn heel blij met stadswarmte tegenover anders een warmtepomp met boiler die niet constant warm water kan leveren.

Alleen koelen had ik een mooi iets gevonden, maar de extra investering niet waard. Overigens hadden we hier geen keuze, want stadswarmte aansluiting was verplicht vanuit de bouw, geld voor dit hele gebied in ook alle andere projecten.

Weet niet of dat met de grond te maken kan hebben?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
BiG-GuY schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Het gaat in ons geval om Utrecht Leidsche Rijn, waar geen gas naar de wijk is gelegd (wijk is 21j oud). Grap is wel dat de Eneco Stadswarmte opgewekt wordt in een fabriek in de volgende wijk waar stroom opgewekt wordt uit gas. De warmte is een restproduct uit die stroom productie. We hebben een rondleiding gehad in de centrale omdat we meedoen met een slimme warmte pilot i.c.m. de Toon.

Het rendement van de elektra productie is maar 50-55%, door ook warmte te verkrijgen uit dezelfde bron krijgen ze de efficiëntie naar 85-90% totaal. En ze blijven kijken naar betere/efficiëntere methodes, aangezien dit niet het einde is uiteraard.

Ik wil de discussie verder niet weer oplaaien, dus laten we dat niet doen. Ieder zijn eigen voorkeur. Wij zijn heel blij met stadswarmte tegenover anders een warmtepomp met boiler die niet constant warm water kan leveren.

Alleen koelen had ik een mooi iets gevonden, maar de extra investering niet waard. Overigens hadden we hier geen keuze, want stadswarmte aansluiting was verplicht vanuit de bouw, geld voor dit hele gebied in ook alle andere projecten.

Gewoon verbranden voor elektriciteit en dan door een warmtepomp jagen levert onder de streep meer warmte op ;)

Elektra kabel in de grond is ook nog eens veel goedkoper aan te leggen, kent geen standverlies, is makkelijker te vervangen, is sowieso al nodig en gaat langer mee. Hier in de buurt zit ook zo'n warmtenet. Bij ieder lekje moeten ze een gigantische put graven, damwanden er omheen rossen, bronbemaling... 8)7

Nieuwe MV net was een sleufje van 15 cm breed en binnen twee dagen weer helemaal netjes.

Je kunt dan op je blote vingers ook wel uittellen dat het economisch ook nergens op slaat zo'n warmtenet. Mocht je persé eindeloze hoeveelheden warm water willen hebben ongeacht het kostenplaatje neem je een 11 kW doorstroomverwarmer en een douche WTW; problem solved.

En ja, dat heeft met de grond te maken; een of andere gladjakker van een warmtenet heeft zich bij de gemeente ingelikt dan.

Maargoed, de gemeente heeft al de foute keuze voor je gemaakt. En de ACM heeft dit jaar even besloten dat je tarief nog €100 150 omhoog mag >:)

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-05-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hier, heb m'n tabelltje eens geupdate;

jaarGJ prijsVastrechtMeettarief
201424,03254,0024,54
201522,64281,7824,78
201622,66276,1324,97
201722,69299,1625,02
201824,05309,5225,36
201928,47318,9525,89
202026,06469,1726,63
202125,51478,6026,83

EDIT: Dit is nog exclusief 'redelijke kosten afleverset'

EDIT: 2021 er ook bij gezet
Vastrecht op basis van CV + SWW

[ Voor 29% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-02-2021 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Niet weer die stadsverwarming discussie hè. In veel nieuwbouwwijken heb je helaas geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:59:
[...]

Gewoon verbranden voor elektriciteit en dan door een warmtepomp jagen levert onder de streep meer warmte op ;)

Elektra kabel in de grond is ook nog eens veel goedkoper aan te leggen, kent geen standverlies, is makkelijker te vervangen, is sowieso al nodig en gaat langer mee. Hier in de buurt zit ook zo'n warmtenet. Bij ieder lekje moeten ze een gigantische put graven, damwanden er omheen rossen, bronbemaling... 8)7

Nieuwe MV net was een sleufje van 15 cm breed en binnen twee dagen weer helemaal netjes.

Je kunt dan op je blote vingers ook wel uittellen dat het economisch ook nergens op slaat zo'n warmtenet. Mocht je persé eindeloze hoeveelheden warm water willen hebben ongeacht het kostenplaatje neem je een 11 kW doorstroomverwarmer en een douche WTW; problem solved.

En ja, dat heeft met de grond te maken; een of andere gladjakker van een warmtenet heeft zich bij de gemeente ingelikt dan.

Maargoed, de gemeente heeft al de foute keuze voor je gemaakt. En de ACM heeft dit jaar even besloten dat je tarief nog €100 omhoog mag >:)
Niet helemaal. Als de warmte nergens anders gebruikt kan worden uit de gascentrale, is het verloren warmte. Dus de COP van stadswarmte is de afgenomen warmte gedeeld door de elektriciteit die nodig is om het warme water te transporteren van de gascentrale naar je huis. Denk dat die wel veel groter is dan 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ascension schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:05:
Niet weer die stadsverwarming discussie hè. In veel nieuwbouwwijken heb je helaas geen keuze.
Ja, want per dit jaar nog eens ~150,- duurder per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-06 20:20
BiG-GuY schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Dan hebben ze je niet de waarheid verteld ;)

De centrale in utrecht draait echt voor warmte en elektriciteit is het bijproduct (daarom hebben ze het ook geprobeerd om dit onder het mom groene stroom te verkopen maar zijn daarvoor op de vingers getikt).
Er zijn zelfs momenten dat er een overschot aan elektriciteit is maar wel warmtevraag. Dan moet men betalen (!!!) om de elektriciteit op het net kwijt te kunnen.
Er is daar wel eens gekeken naar een gigantische elektrische boiler om dit probleem op te lossen. Overschot elektriciteit, dus betaald krijgen om energie te gebruiken, en die energie omzetten in warmte om je warmtenet bij te stoken.

Zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet is er een biomassacentrale in aanbouw. 200 vrachtwagens per DAG om de centrale te kunnen voeden met houtsnippers als deze vol in bedrijf is.
Dus of dat net zo groen is? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Z___Z schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:06:
[...]

Niet helemaal. Als de warmte nergens anders gebruikt kan worden uit de gascentrale, is het verloren warmte. Dus de COP van stadswarmte is de afgenomen warmte gedeeld door de elektriciteit die nodig is om het warme water te transporteren van de gascentrale naar je huis. Denk dat die wel veel groter is dan 4.
Als je een centrale hebt op een plek met lekker koud koelwater, zoals in Groningen, kun je een hoger rendement halen op de elektriciteitsopwekking.

Moderne STEG gascentrale haalt 60%. Laat dat met SV eens 85% worden. Van die extra 25% gaat echter een derde deel *poof* voor de wormen.... Vervolgens moet je je halve stad er voor open graven (gaat allemaal met graafmachines die per dieplader worden aangevoerd; die rijden allemaal niet op limonade) en een gigantisch leidingnet aanleggen. Dat water moet je dan ook nog eens dag en nacht rondpompen. Dat gaat over enorme afstanden... en dito pompvermogens. Blijft er onder de streep over dat je voor 10 procentpunt extra rendement zo'n ongans leidingnet moet aanleggen... haha. Dan kun je beter gewoon een 17% grotere centrale neerplempen en een paar warmtepompen kopen.

Let wel dat ze dat verzonnen extra hoge rendement met SV aan de poort van de centrale pakken; dat is dus exclusief het leidingverlies (30% niet ongewoon). Zodra mensen dan minder gaan stoken / meer isoleren / zuiniger worden neemt dat verlies procentueel alleen nog maar toe.

Praktijk is overigens dat veelal aftandse oude centrales SV warmte leveren. Kolencentrale in de Eemshaven heeft restwarmte van 18 graden ofzo...

En om nog even terug te komen op die pomp energie; er zit hier in de buurt zo'n woontorentje met ~5500 m2 woonoppervlak. Daar zit onderin een technische ruimte met pompen voor dat SV net. Die pompen worden dan weer gekoeld met een gigantisch fan... en 24/7/365 komt daar een gigantische straal warme lucht uit een enorm rooster zetten...

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-05-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ybos schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Dan hebben ze je niet de waarheid verteld ;)

De centrale in utrecht draait echt voor warmte en elektriciteit is het bijproduct (daarom hebben ze het ook geprobeerd om dit onder het mom groene stroom te verkopen maar zijn daarvoor op de vingers getikt).
Er zijn zelfs momenten dat er een overschot aan elektriciteit is maar wel warmtevraag. Dan moet men betalen (!!!) om de elektriciteit op het net kwijt te kunnen.
Er is daar wel eens gekeken naar een gigantische elektrische boiler om dit probleem op te lossen. Overschot elektriciteit, dus betaald krijgen om energie te gebruiken, en die energie omzetten in warmte om je warmtenet bij te stoken.

Zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet is er een biomassacentrale in aanbouw. 200 vrachtwagens per DAG om de centrale te kunnen voeden met houtsnippers als deze vol in bedrijf is.
Dus of dat net zo groen is? ;)
En idem Utrecht met de zwendel met fictief lage EPC "want groene SV"... wat toch niet zo groen was. Hoe zat het nou? Iedereen kreeg 5 extra PV panelen...?

En dat "niet de waarheid verteld" dat is een vaste eigenschap bij warmtenetten..

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-05-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Kan zijn dat ik het verkeerd om heb onthouden... Dus dat de hoofdproductie inderdaad warmte is met als restproduct elektra.

De warmte tarieven die je noemt gelden niet voor ons van wat ik kan zien.
Vastrecht voor 2020: €362,65 /jaar
Meettarief voor 2020: €26,63 /jaar
Verbruik 2020: €25,43 per GJ

In onze huidige (kleinere) woning zitten we voor een heel jaar onder de 10GJ.

Dat komt omgerekend neer op €53,63 per maand inclusief verbruik en al het onderhoud wat ik daaraan zou kunnen hebben, aangezien je de warmteset huurt inclusief al het eventuele onderhoud.

Een grondwater warmtepomp systeem inclusief installatie ben je al snel 25-30k voor kwijt, wanneer je dat zou willen financieren in een hypotheek heb je al snel €100-150 per maand aan extra hypotheeklast voor 30 jaar. In die 30 jaar zal die warmtepomp zeker ergens onderhoud nodig hebben en als je pech hebt, ook vervangen moeten worden. En de stroomkosten van de warmtepomp heb ik dan niet eens meegenomen.

Maar goed, de discussie is verder zinloos, omdat je vaak geen keuze hebt in wijken waar een warmtenet is. De woningen om ons heen worden nog steeds als warme broodjes verkocht, ook in Corona tijd. Dus maak me ook geen zorgen over de verkoop van ons huidige appartement over een jaar.

Bij de keuze van een woning of gebied waar je wilt wonen, zal dit een keuze kunnen zijn. Jij zal in een gebied een huis kopen waar ik geen interesse in heb en ik in een gebied waar jij geen interesse in hebt ;) . Voor iedereen zijn er dan wijken waar je een interessante woning kan kopen.

Gallery V&A

Pagina: 1 ... 78 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2