De combinatie koel en vochtig snap ik niet. Koelere lucht is altijd droger dan warme lucht, want hoe warmer de lucht, hoe meer vocht er in vast gehouden kan worden. Daarom moet een airconditioning ook zijn condenswater afvoeren.
Als je wilt koelen, moet je lucht drogen. Drogere lucht voelt koeler (omdat je eigen zweet gemakkelijker verdampt).
Koele lucht op het plafond inblazen geeft wel natuurlijke convectie. De koele lucht daalt naar beneden, de warme lucht stijgt op en wordt ook weer op het plafond afgezogen.
GeeMoney schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:07:
@
Blihi daarom is er ook MV. Naast de warmtepomp (die dan wel moet kunnen koelen) en stik goede isolatie zorgen de kieren onder de deuren en alle in- en uitblaasventieleren ervoor dat er circulatie en trek ontstaat. Dat werkt dus alleen als je dus ramen en deuren netjes gesloten houdt.
Daarnaast een beetje overstek en de nodige zonwering van buiten (niet binnen, dan is het al te laat) maakt dat het toch goed te doen moet zijn.
Bewoners in een eerdere fase hier waren lovend te spreken over de temperaturen binnen terwijl afgelopen zomer toch behoorlijk heet was.
Mede daarom heb ik rekening gehouden met het plaatsen van screens op de warme kanten. Ook hebben wij aardig wat overstek waardoor ik verwacht dat we de zomer prima door gaan komen zonder een energievreter van een airco aan te schaffen.
Als het niet uit te houden is kan het altijd nog (ik heb er wel rekening mee gehouden eventueel) maar ik zou aanraden het eerst eens een jaar te proberen.
Goede isolatie zou bij alle nieuwbouw het geval moeten zijn (huis moet luchtdicht gebouwd zijn). Bij een warmtepomp mogen er echt nergens kieren zitten, dus ook geen ventilatieopeningen. De ramen mogen wel open kunnen, maar het is niet de bedoeling dat ze open blijven staan.
De MV zou een WarmteTerugWin unit (WTW) moeten zijn. 's Zomers "koelt" deze de ingezogen lucht af met de uitgeblazen lucht die koeler is dan buiten, 's winters warmt deze de ingezogen lucht op met de uitgeblazen warme lucht.
Bij gewone MV moet je inderdaad ventilatieroosters open zetten, maar dan zuig je warme lucht aan. Als je de warmte buiten wilt houden moet je juist alle ventilatieopeningen dicht maken en de MV uit zetten (maar dat is heel ongezond in een huis dat verder luchtdicht is, dus zou ik zeker niet doen. Uiteindelijk gaat dan de CO2 meter van de ventilatie klagen...).
In het algemeen geldt dat het 'probleem' nooit die ene warme dag in de zomer is, maar de weken aan een stuk dat het buiten warm is en ook 's nachts blijft. Het hele huis warmt dan langzaam op en de warmte die eenmaal in de woning zit krijg je dan ook niet meer naar buiten, isolatie werkt immers twee kanten op. Het best is dus om de woning zo lang mogelijk, zo constant mogelijk te koelen/verwarmen.
Zonwering aan de buitenkant helpt zeker en je hebt goed kans dat je weinig vermogen nodig hebt om met een airco te koelen. Vaak is alleen ontvochtigen al genoeg om de woning koeler aan te laten voelen.
Het een jaar uitproberen is natuurlijk altijd een optie, maar de bouwkundige voorzieningen laten treffen zodat je later een airco aan kunt leggen zonder dat dat hak en breekwerk kost, of je van die lelijke buizen buiten op de gevel krijgt is wel aan te raden, als de bouwer daar tenminste aan mee wil werken.
PS. Ons huis wordt nog (als een van de laatste denk ik onderhand) met gasgestookte CV ketel opgeleverd en een gewone MV met dauerlufters boven de ramen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp