Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.679 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pannencouque schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:46:
Mensen hier met ervaring van buitenkraantjes vs een kraan in de garage? We twijfelen hier. In de huidige woning missen we een buitenkraan, dus zo'n voorziening moet er bij de nieuwe woning wel komen. Er is echter ook een optie om een koud/warmwater-aansluiting te laten maken in de garage. Wordt afgedopt opgeleverd, dus ik zou daar nog een handige Harrie een gootsteentje plus kraan aan moeten laten koppelen. Maar als ik dat doe, en ik hang daar de tuinslang aan, kan ik me wellicht twee buitenkraantjes besparen. Anderzijds betekent dat wel dat ik altijd de boel moet aan- en afkoppelen. Ik kan dan bijv geen vaste sproei-installatie laten aanleggen (bedenk ik me nu).

Iemand hier nog gedachten over?
Ik heb gedaan wat jij zegt, alleen een kraan in de garage. Na een half jaar heb ik iemand een laten komen om ook een buitenkraan te plaatsen vanuit die leiding in de garage. Elke keer dat gekloot als ik de tuin/gazon wil sproeien met de deur open, natte zooi in de garage etc. etc.

Ik zou bij mijn volgende huis zeker een buitenkraan plaatsen. Ook als je bijv. een geautomatiseerd sproeisysteem wilt, heb je een buitenkraan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:18
Thanks. Dan lijkt het erop dat het toch allebei moet. Al twijfel ik of ik bijna 1.000 euro in verhouding vind staat tot het gemak van een gootsteen in de garage. Vooral omdat die je ook weer beperkt in je indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:06:
Thanks. Dan lijkt het erop dat het toch allebei moet. Al twijfel ik of ik bijna 1.000 euro in verhouding vind staat tot het gemak van een gootsteen in de garage. Vooral omdat die je ook weer beperkt in je indeling.
Wij betaalden iets minder, maar voor dat bedrag kregen we in feite niet alleen een kraan + afvoer in de berging maar ook een (toegang tot) kruipruimte onder de berging die er standaard niet is bij ons huis. Het is dus relatief makkelijk om later een keer op een andere plek een gat in de vloer te maken en de afvoer en waterleiding te verleggen.
Maakt het ook makkelijker om later nog andere dingen te regelen of via die weg naar de tuin te brengen via een mantelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pannencouque schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:06:
Dat heb ik ook gedaan.Maar zou ik nu ook weer anders doen. Ik zou afgedopte leidingen laten plaatsen en een afvoer. Zodat ik zelf meteen een keukenblok/werkbank er om heen kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
UninPro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:32:
Spontaan onze nieuwbouwwoning mogen binnen lopen afgelopen week. Daardoor wat beeldmateriaal kunnen maken. De prognose van oplevering is nog altijd voor de bouwvak. Let erop dat ik niet angstig ben dat iets niet in orde komt. Ik ben vooral benieuwd hoe zaken opgelost worden.

Er zijn namelijk twee opvallend zaken met name rondom de vloer op de 1e verdieping waar overal vloerverwarming ligt.

***members only***
In het filmpje zie je inderdaad een buis van de vloerverwarming die niet helemaal heel meer is. Dat zullen ze moeten herstellen. Op de foto zie je naast de centraaldoos ook een witte buis lopen van de vloerverwarming.

Wel bijzonder dat overal de vloerverwarming onder de elektra licht. Dit is een kanaalplaatvloer?

Bij ons is alle elektra in de betonvloer gestort (breedplaatvloer). De dekvloer is daar bovenop zwevend aangebracht en daar zit de vloerverwarming in.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Farmerwood schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Wij betaalden iets minder, maar voor dat bedrag kregen we in feite niet alleen een kraan + afvoer in de berging maar ook een (toegang tot) kruipruimte onder de berging die er standaard niet is bij ons huis. Het is dus relatief makkelijk om later een keer op een andere plek een gat in de vloer te maken en de afvoer en waterleiding te verleggen.
Maakt het ook makkelijker om later nog andere dingen te regelen of via die weg naar de tuin te brengen via een mantelbuis.
Oh wow, dan is het helemaal een no-brainer. Kruipluik kost bij ons 2k, en dan heb je niet eens inspraak in waar dat komt (ergens op een onhandige plek in de hal). Lijkt er dus op dat we dat maar niet gaan doen.
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:52:
[...]

Dat heb ik ook gedaan.Maar zou ik nu ook weer anders doen. Ik zou afgedopte leidingen laten plaatsen en een afvoer. Zodat ik zelf meteen een keukenblok/werkbank er om heen kan bouwen.
Daar had ik nog niet over nagedacht (integreren in de werkbank). Dat is ook best een idee eigenlijk.
Keukenblok zal er niet in zitten, gezien we geen bijkeuken hebben. Bijkeuken en deur naar de woonkamer kosten nog eens 15k extra en verpesten onze indeling van de woonkamer; dat gaan we dus toch maar niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:40:
Oh wow, dan is het helemaal een no-brainer. Kruipluik kost bij ons 2k, en dan heb je niet eens inspraak in waar dat komt (ergens op een onhandige plek in de hal). Lijkt er dus op dat we dat maar niet gaan doen.
De toegang tot de kruipruimte onder het huis zit bij ons standaard in de hal achter de voordeur zoals in vrijwel alle huizen. De berging heeft standaard helemaal geen toegang tot de kruipruimte aangezien je daar vanuit het huis niet kan komen. Fundering biedt geen doorgang van huis naar berging namelijk. Doordat die kraan en afvoer erin komen moest er dus ook een luik in de berging komen. Die komt nu bij de achterdeur de tuin in.

Als je standaard helemaal geen toegang krijgt tot de kruipruimte dan zou ik die 2k zeker uitgeven. Op de totale aankoop merk je dat toch niet en het biedt een hoop vrijheid om later nog allerlei leidingen te trekken.
Pannencouque schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:40:
Daar had ik nog niet over nagedacht (integreren in de werkbank). Dat is ook best een idee eigenlijk.
Keukenblok zal er niet in zitten, gezien we geen bijkeuken hebben. Bijkeuken en deur naar de woonkamer kosten nog eens 15k extra en verpesten onze indeling van de woonkamer; dat gaan we dus toch maar niet doen.
Kunnen jullie als optie een bijkeuken laten realiseren? Dat is wel weer netjes eigenlijk (even ongeacht hoe ze dat doen). Ik kreeg zelfs wat vragende blikken toen ik de verkoopbegeleider vertelde dat ik het achterste deel van de berging als bijkeuken wil gaan gebruiken.
We hebben de garage 1.2m laten verlegen (7 m in totaal nu) en laten isoleren voor o.a dit doel. Ook 2 ipv 1 lichtpunten aan het plafond gekozen.
Scheiding maak ik straks met 2 open 'vakkenkasten' oid zodat je niet meteen 2 kleine hokken krijgt, maar wel een duidelijke scheiding in bijkeuken en berging. In de berging komen de fietsen, werkbank, tuingereedschap etc
In de bijkeuken komt dan een klein keukenblok met extra vriezer, wasbak en ruimte voor bv een frituurpan oid. En kapstok, schoenenrek etc voor iedereen die uit werk/school thuis komt via berging. (Iedereen gaat op de fiets bij ons)

[ Voor 0% gewijzigd door Farmerwood op 18-05-2020 08:18 . Reden: Fixed typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Ik moet me wat verduidelijken zie ik :)
We kunnen de garage wel laten verlengen; we zouden er dan zelf een bijkeuken realiseren. Ik voel daar wel voor, maar zie ook de nadelen. De deur naar de woonkamer past eigenlijk niet in onze indeling dus dan zou alles op de schop moeten. Dat wil ik eigenlijk voorkomen. En een bijkeuken zonder doorgang naar het huis is ook niet zinvol. Plus, we zitten dan van binnen in huis alsnog naar een muur te kijken, terwijl we door de uitbouw juist een vrij uitzicht naar de tuin hebben geregeld.
Andere overweging is dat ik de garage wel als klusruimte wil gebruiken. Goede werkbank erin en wat ruimte voor eenvoudige houtbewerking e.d. Ik ben bang dat dat niet lukt als ik de garage in z'n huidige formaat hou. Had ook al nagedacht over de aanbouw van een fietsenschuurtje. Dat is wel een stuk goedkoper...

Kruipruimte twijfel ik nog over. Het is toch weer 2k, en met al die posten die je op dit moment niet voelt, telt het alsnog op. Anderzijds: als je ooit een keer moet klussen onder je huis, ben je blij dat je het hebt gedaan.

Om te voorkomen dat de garage een opslaghok wordt, denk ik erover om ooit een overkapping te maken in de tuin om 's avonds lekker te zitten met de verwarming erbij, en daar aan vast dan een klein schuurtje/plekje om tuingereedschap kwijt te kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Pannencouque op 18-05-2020 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:10:
[...]

Eerste foto is gewoon een centraaldoos. Zo te zien zitten de andere leidingen ook op die hoogte. Vloerverwarming zal wel onder het niveau van die leidingen zitten.
Dat is dan de omgekeerde volgorde. Normaal leg je op de betonplaat de elektra en waterleidingen enz. Daar komt dan pur isoluatie overheen. Op die isolatie leg je de verwarmingslussen van de vloerverwarming met speciale clips of afstandhouders vast op de pur. Daar komt dan de chape overheen.

@UninPro je vraag is of die witte, doorgesneden buis op je filmpje dan vloerverwarming is toch? Moeilijk te zeggen. Die van ons was groen maar heeft verder wel (op zicht) dezelfde structuur.

Ik zie verder ook wapening liggen in deze beton? Normaal ligt die buis dus in de chape en niet in de gewapende beton. Ben je zeker dat er hier niet nog een chape en dan vloer overheen moet komen? Want dan is de vloerverwarming nog niet eens geplaatst.

Het beetje ijzerdraad wat er aan hangt aan 1 kant hoort in elk geval niet bij zo'n buis. Tenzij daar ook gewapende versies van bestaan maar dat voegt weinig toe en doet afbreuk aan de buigbaarheid dus ik zou denken van niet. Wapening gaat ook bij lekken niet helpen Die buizen hebben een dikke wand wel om niet dicht te klappen onder gewicht chape. Of was die ijzerdraad er gewoon achteraf aan gehangen en niet deel van de buis?

edit: als het wel vloerverwarming is kunnen ze daar trouwens wel gewoon een koppeling tussen steken. Ideaal is het niet maar wel beter dan een buis die stuk is. Met een elektrische perstang kunnen ze daar perskoppelingen op zetten die zelden lekken.

Het blijft wel een vreemde locatie voor vloerverwarming en sowieso niet ideaal. Mogelijks is die ijzerdraad dan om de buis op de z'n plaats te houden door deze aan de wapening te bevestigen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
@Pannencouque, Wij zitten net in een iets andere situatie dan idd. Bij ons grenst de keuken aan de berging waardoor je ook letterlijk naast de bijkeuken zit. Wij konden de verlengde garage ook nog een stuk naar voren schuiven. Daardoor werd onze oprit een meter korter (nog steeds 10 m) en voorkwamen we idd dat de achtertuin (9m) nog iets korter werd en we kijken nu niet tegen de muur van de garage aan.

Wat je nog mee kunt nemen in de overweging: Ik merk dat ik nu minder snel aan het klussen ben in de tuinschuur omdat je dan buiten gehoorsafstand van het huis bent. Gewoon minder gezellig. Straks kan ik de deur naar de keuken gewoon open laten en ben je in feite gewoon 'binnen' aan het klussen. Ik verwacht zelf dat ik daardoor makkelijker even een klusje oppak waar ik nu nog wel eens denk van 'ach, die ketting smeren kan morgen ook wel.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:36:
[...]

Dat is dan de omgekeerde volgorde. Normaal leg je op de betonplaat de elektra en waterleidingen enz. Daar komt dan pur isoluatie overheen. Op die isolatie leg je de verwarmingslussen van de vloerverwarming met speciale clips of afstandhouders vast op de pur. Daar komt dan de chape overheen.

@UninPro je vraag is of die witte, doorgesneden buis op je filmpje dan vloerverwarming is toch? Moeilijk te zeggen. Die van ons was groen maar heeft verder wel (op zicht) dezelfde structuur.

Ik zie verder ook wapening liggen in deze beton? Normaal ligt die buis dus in de chape en niet in de gewapende beton. Ben je zeker dat er hier niet nog een chape en dan vloer overheen moet komen? Want dan is de vloerverwarming nog niet eens geplaatst.

Het beetje ijzerdraad wat er aan hangt aan 1 kant hoort in elk geval niet bij zo'n buis. Tenzij daar ook gewapende versies van bestaan maar dat voegt weinig toe en doet afbreuk aan de buigbaarheid dus ik zou denken van niet. Wapening gaat ook bij lekken niet helpen Die buizen hebben een dikke wand wel om niet dicht te klappen onder gewicht chape. Of was die ijzerdraad er gewoon achteraf aan gehangen en niet deel van de buis?
De vloerverwarming kan zeker wel op deze manier in de cementdekvloer gelegd worden hoor. Die "wapening" lijkt me ook geen bewapeningsstaal, maar een mat die in de badkamer onder de vloerverwarming ligt. Ook bij ons zijn die witte buizen met ijzerdraad vastgezet op zo'n mat. Daar overheen is de aardmat gekomen en daarna pas de cementdekvloer.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:16
nel!s schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:52:
[...]
Dit zou nog wel eens in de sweet spot van functionaliteit, prijs & moeilijkheidsgraad kunnen vallen! Thanks
Nou ik kan dit van harte aanraden, je kunt heel mooi in 3d de zon inval bekijken met schuiven. Zo kwam ik erachter dat je leilinden echt op 340cm hoogte moet hebben en minder dan een meter van de ramen om er in de heetste maanden schaduw door te krijgen!

Een impressie van mijn gekunstelde plaatjes:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blihi schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:42:
[...]

De vloerverwarming kan zeker wel op deze manier in de cementdekvloer gelegd worden hoor. Die "wapening" lijkt me ook geen bewapeningsstaal, maar een mat die in de badkamer onder de vloerverwarming ligt. Ook bij ons zijn die witte buizen met ijzerdraad vastgezet op zo'n mat. Daar overheen is de aardmat gekomen en daarna pas de cementdekvloer.
Oké maar dan zitten hier alsnog alle andere buizen op de verkeerde plaats. Die horen in de isolatielaag onder die dekvloer te liggen. Dan heb je ook dergelijke problemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:46:
[...]

Oké maar dan zitten hier alsnog alle andere buizen op de verkeerde plaats. Die horen in de isolatielaag onder die dekvloer te liggen. Dan heb je ook dergelijke problemen niet.
Ja, dat viel me ook op ja. Ik dacht ook dat de elektra onder de vloerverwarming moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:46:
[...]
Je kan een smeervloer zwevend aanbrengen door hem op isolatie te leggen, maar dat hoeft niet.
Kan ook prima direct op de betonvloer (in Duitsland noemen ze dat Verbundestrich).
Aangezien het om de verdieping gaat maakt het ook niet veel uit. De vloer valt sowieso binnen de thermische schil en warmt vanzelf mee op. Ook al onderbreek je het van bovenaf, dan warmt hij nog van onderuit op.

[ Voor 6% gewijzigd door LinkinTED op 18-05-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen van de tussnedorpel/tussenkalf uit een kozijn met bovenlicht (het bovenlicht heb ik er inmiddels al uitgekgregen)? En welke imbussleutel heb ik nodig voor het loshalen van het kozijn zelf, imbussleutel 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Mesque schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:13:
Heeft iemand hier ervaring met het verwijderen van de tussnedorpel/tussenkalf uit een kozijn met bovenlicht (het bovenlicht heb ik er inmiddels al uitgekgregen)? En welke imbussleutel heb ik nodig voor het loshalen van het kozijn zelf, imbussleutel 5?
https://www.klusidee.nl/F...n-verwijderen-t97666.html
Niet mee gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
Thanks, die link had ik er gisteravond inderdaad ook bijgepakt maar biedt helaas nog geen soelaas. De dorpel ziet er exact hetzelfde uit als onderstaande foto, maar ik krijg het metalen stukje met geen mogelijkheid naar achter. Heb ook geprobeerd om de gehele dorpel naar boven te duwen en dan het metalen stukje naar achter te trekken, maar ook dat wil niet lukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKyqatUGAA77Cwht0F6o8hv3mRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dya1scU1Q7uxUqZp5Glu8lTM.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Mesque op 18-05-2020 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:37
nel!s schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:45:
[...]

Nou ik kan dit van harte aanraden, je kunt heel mooi in 3d de zon inval bekijken met schuiven. Zo kwam ik erachter dat je leilinden echt op 340cm hoogte moet hebben en minder dan een meter van de ramen om er in de heetste maanden schaduw door te krijgen!

Een impressie van mijn gekunstelde plaatjes:

***members only***
zo jij ben lekker bezig geweest ziet er goed uit! Wat voor groot huis is wordt het eigenlijk :o ?
Ziet er als ruim en mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:01

Shabbaman

Got love?

Ik ben door de optielijst aan het gaan en nu valt me op dat in het fietsenschuurtje geen stopcontact is, enkel een lichtpunt + schakelaar. Maar dat lichtpunt is dan toch wel te vervangen door een lichtpunt + schakelaar?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
Shabbaman schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:05:
Ik ben door de optielijst aan het gaan en nu valt me op dat in het fietsenschuurtje geen stopcontact is, enkel een lichtpunt + schakelaar. Maar dat lichtpunt is dan toch wel te vervangen door een lichtpunt + schakelaar?
Ja, dat kan.
Ik weet niet wat je van plan bent maar wellicht toch handig om een aparte groep naar je berging te laten maken?
Hij zal nu waarschijnlijk gewoon bij een andere groep geplaatst worden. Dan zet je straks een keer een slijptol aan en klapt je groep eruit binnen :P .

[ Voor 27% gewijzigd door GeeMoney op 18-05-2020 10:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nel!s
perspectivebass schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:37:
[...]

zo jij ben lekker bezig geweest ziet er goed uit! Wat voor groot huis is wordt het eigenlijk :o ?
Ziet er als ruim en mooi uit!
Ik weet het eerlijk gezegd niet precies, ik geloof zo'n 200m2 in totaal met een kavel van 361m2. We hebben recent besloten om niet meteen dakkapellen te plaatsen op de west zijde, om eerst eens te kijken wat we precies willen.

Dit is de render van van Wanrooij:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:01

Shabbaman

Got love?

GeeMoney schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:12:
Ik weet niet wat je van plan bent maar wellicht toch handig om een aparte groep naar je berging te laten maken?
Wat ik wil weet ik ook niet ;) De batterij van de elektrische fiets opladen bijvoorbeeld. Ik heb in de tuin nog wel een stopcontact aan de achtergevel, dus een grasmaaier ofzo hoeft niet per se op dat nieuwe stopcontact. Maar even nagaan op welke groep het zit is zeker een goede tip.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
Shabbaman schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Wat ik wil weet ik ook niet ;) De batterij van de elektrische fiets opladen bijvoorbeeld. Ik heb in de tuin nog wel een stopcontact aan de achtergevel, dus een grasmaaier ofzo hoeft niet per se op dat nieuwe stopcontact. Maar even nagaan op welke groep het zit is zeker een goede tip.
Omdat ik ook nog niet precies weet wat ik wil heb ik wel een mantelbuis vanaf de meterkast laten leggen zodat je alle kanten op kan en het was goedkoper dan de berging op een nieuwe groep zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
nel!s schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:11:
[...]

Ik weet het eerlijk gezegd niet precies, ik geloof zo'n 200m2 in totaal met een kavel van 361m2. We hebben recent besloten om niet meteen dakkapellen te plaatsen op de west zijde, om eerst eens te kijken wat we precies willen.

Dit is de render van van Wanrooij:
***members only***
Ziet er uit als een mooi huis! met 200m2 weet ik niet of ik nog een dakkapel nodig zou hebben :+
Ik ben al blij met onze 130m2 straks (komen van 84m2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
perspectivebass schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:48:
Ziet er uit als een mooi huis! met 200m2 weet ik niet of ik nog een dakkapel nodig zou hebben :+
Ik ben al blij met onze 130m2 straks (komen van 84m2)
Vult zich vanzelf hoor. :+
Ik ging van 20 -> 70 -> 85 -> 130 (nu) en straks ook 200 m2. En ik kijk er al naar uit om alles straks weer 'normaal' kwijt te kunnen.
Detail daarbij is wel dat ik op die 70 m2 nog alleen woonde en er inmiddels vrouw en kind zijn en over 2 maanden komt er nog een kleine directeur/directrice bij die graag een eigen slaapkamer wil.

Gisteren kennis gemaakt met onze nieuwe buren die nu 3 straten bij ons vandaan blijken te wonen. (Konden dus mooi even ergens in de wijk afspreken en geen handjes schudden.)
Wel erg grappig om te merken hoe iedereen de opties in zijn huis anders bekijkt. Zij hebben reeds 3 kinderen (10, 12 en 15) en hebben dus e.e.a aan laten passen zodat er 4 grote slaapkamers komen in het huis en ook een extra badkamer. Terwijl wij het bij 2 kids willen laten en dus prima toe kunnen met de standaard 3 slaapkamers. Wij gaan het grootste deel van de zolder juist inrichten als hobby/studeerkamer. Ruimte van bijna 35 m2 nadat er al een 'washok' van 25 m2 vanaf is. Een extra bakamer vinden wij juist weer onzin op dit moment.

[ Voor 38% gewijzigd door Farmerwood op 18-05-2020 12:48 . Reden: Stukje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:55
Blihi schreef op maandag 18 mei 2020 @ 07:23:
[...]

In het filmpje zie je inderdaad een buis van de vloerverwarming die niet helemaal heel meer is. Dat zullen ze moeten herstellen. Op de foto zie je naast de centraaldoos ook een witte buis lopen van de vloerverwarming.

Wel bijzonder dat overal de vloerverwarming onder de elektra licht. Dit is een kanaalplaatvloer?

Bij ons is alle elektra in de betonvloer gestort (breedplaatvloer). De dekvloer is daar bovenop zwevend aangebracht en daar zit de vloerverwarming in.
@Blihi & @Verwijderd Dank voor jullie reactie.
Ik heb geen idee welke volgorde er hier gehanteerd is qua elektra en vloerverwarming. Daarvoor heb ik nog foto's van de begane grond teruggezocht en deze aan dit bericht toegevoegd.

Het lijkt er inderdaad op dat de doorzichtige doorgesneden buis in het filmpje een vloerverwarmingsbuis is. Opvallend is alleen dat deze doorgesneden versie niet hol is zoals te zien is op het filmpje als ik erin probeer te filmen. Het koppelen van de buizen is bij deze geen mogelijkheid meer als ik zo kijk.

Op de foto is inderdaad zo'n buis te zien naast de centraal doos. Dat had ik zelf nog niet gezien.
Het gaat om kanaalplaatvloeren. En ik moet eerlijk bekennen dat ik dus geen idee heb of er nog extra een chape (wat is het überhaupt? :P) en vloer overeen komt.

Ik ben er vanuit gegaan dat na het plaatsen van deze grijze vloer over de buizen heen dat dat de vloer ook zou zijn. Theoretisch zou er nog een "extra" vloer overheen moeten komen?

Hierbij de foto's van beneden in februari 2020 gemaakt. Ik weet niet of jij daar iets uit kunnen halen wat betreft volgorde? Als daar opvallende keuzes in zijn gemaakt kan ik dat in elk geval via VEH aankaarten bij de oplevering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEXxFdvtxyyow5tmmbGh7eIpYkY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VsY7mEMMdyd9ma24OVaXN9k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0ESHCR5mDz_CPBy1n1GWzCMFVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndr3Y4fA9993gxfFsAB9HOpN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG7WjhEHOvMZAQZkyLoCAmzrRUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMelKWaKsDAJtJMT6pF8yFn8.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Farmerwood schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:03:
[...]

Vult zich vanzelf hoor. :+
Ik ging van 20 -> 70 -> 85 -> 130 (nu) en straks ook 200 m2. En ik kijk er al naar uit om alles straks weer 'normaal' kwijt te kunnen.
Detail daarbij is wel dat ik op die 70 m2 nog alleen woonde en er inmiddels vrouw en kind zijn en over 2 maanden komt er nog een kleine directeur/directrice bij.
Inderdaad, wij één, straks twee kids, en allebei thuis werken. Dan gaat het snel met de ruimte. Hoewel we verder met weinig spullen toe kunnen is het kwa familieverhoudingen goed om allemaal eigen (ruimtelijk en akoestiek) afsluitbare ruimtes te hebben.

Maar esthetisch gezien zijn we er nog niet uit, de kapellen moeten op de tweede verdieping komen aan de westkant, maar ik vraag me af of een dakkapel midden in een stuk dak dat bijna tot het begane grond plafond doorloopt mooi is. Dan heb je een lang stuk dak, dan een dakkapel, en dan loopt het dak weer door - terwijl de elegantie van dat lange stuk juist in die ononderbroken lengte zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
nel!s schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:35:
Maar esthetisch gezien zijn we er nog niet uit, de kapellen moeten op de tweede verdieping komen aan de westkant, maar ik vraag me af of een dakkapel midden in een stuk dak dat bijna tot het begane grond plafond doorloopt mooi is. Dan heb je een lang stuk dak, dan een dakkapel, en dan loopt het dak weer door - terwijl de elegantie van dat lange stuk juist in die ononderbroken lengte zit.
Dit wordt ons huis (Grijze variant en rechter helft van deze 2-kapper):
Afbeeldingslocatie: https://www.reinbouw.nl/wp-content/uploads/2019/06/Woningen6_1920x1281.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.reinbouw.nl/wp-content/uploads/2019/06/Woningen3_1920x1281.jpg

We hebben op de lange zijde van het dak achteraan een dakraam opgenomen en voor een dakkapel. In lijn met de aangeboden opties.
Reden was vooral dat de zolder 11.5 x 5.5 m2 is met over het grootste deel een nokhoogte van 4 m. Met 2 kleine raampjes (achter pal op zuid en voor op noord) komt er anders echt veel te weinig licht binnen om met die ruimte iets nuttigs te kunnen doen. Misschien dus iets minder mooi, maar het is het meer dan waard vinden we gezien de andere voordelen.

Blijft er nog steeds een ruim dak over waar ik 17-20 zonnepanelen pal op west op kwijt lijk te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Farmerwood schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:47:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

We hebben op de lange zijde van het dak achteraan een dakraam opgenomen en voor een dakkapel. In lijn met de aangeboden opties.
Reden was vooral dat de zolder 11.5 x 5.5 m2 is met over het grootste deel een nokhoogte van 4 m. Met 2 kleine raampjes (achter pal op zuid en voor op noord) komt er anders echt veel te weinig licht binnen om met die ruimte iets nuttigs te kunnen doen. Misschien dus iets minder mooi, maar het is het meer dan waard vinden we gezien de andere voordelen.

Blijft er nog steeds een ruim dak over waar ik 17-20 zonnepanelen pal op west op kwijt lijk te kunnen.
Heel mooi! Bij ons ook zoiets, en is de nok hoogte zelfs 4,7m.. en inderdaad ook twee kleine raampjes op Noord en Zuid.

Ik heb de architect gemaild want in de standaard optielijst stond inderdaad geen dakkapel voor het lange dakvlak, alleen het korte deel aan de achterkant. Dat kan dus een esthetische keuze zijn waar ik meer over wil weten! Het liefst hebben we twee dakkapellen, en nog een vliering met vaste trap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
nel!s schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:55:

Heel mooi! Bij ons ook zoiets, en is de nok hoogte zelfs 4,7m.. en inderdaad ook twee kleine raampjes op Noord en Zuid.

Ik heb de architect gemaild want in de standaard optielijst stond inderdaad geen dakkapel voor het lange dakvlak, alleen het korte deel aan de achterkant. Dat kan dus een esthetische keuze zijn waar ik meer over wil weten! Het liefst hebben we twee dakkapellen, en nog een vliering met vaste trap.
Zal waarschijnlijk een keuze van de architect zijn idd. Wij wilden eigenlijk ook 2 dakkapellen, maar dat mocht niet van de architect. Zouden dus evt later dat dakraam nog kunnen vervangen door een dakkapel mochten we dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Farmerwood schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:58:
[...]

Zal waarschijnlijk een keuze van de architect zijn idd. Wij wilden eigenlijk ook 2 dakkapellen, maar dat mocht niet van de architect. Zouden dus evt later dat dakraam nog kunnen vervangen door een dakraam mochten we dat willen.
Misschien kunnen we met het oog op de esthetische waarde dan beter een set Velux ramen naast elkaar plaatsen op het lange vlak, zoals jullie dat doen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
UninPro schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:32:
[...]

@Blihi & @Verwijderd Dank voor jullie reactie.
Ik heb geen idee welke volgorde er hier gehanteerd is qua elektra en vloerverwarming. Daarvoor heb ik nog foto's van de begane grond teruggezocht en deze aan dit bericht toegevoegd.

Het lijkt er inderdaad op dat de doorzichtige doorgesneden buis in het filmpje een vloerverwarmingsbuis is. Opvallend is alleen dat deze doorgesneden versie niet hol is zoals te zien is op het filmpje als ik erin probeer te filmen. Het koppelen van de buizen is bij deze geen mogelijkheid meer als ik zo kijk.

Op de foto is inderdaad zo'n buis te zien naast de centraal doos. Dat had ik zelf nog niet gezien.
Het gaat om kanaalplaatvloeren. En ik moet eerlijk bekennen dat ik dus geen idee heb of er nog extra een chape (wat is het überhaupt? :P) en vloer overeen komt.

Ik ben er vanuit gegaan dat na het plaatsen van deze grijze vloer over de buizen heen dat dat de vloer ook zou zijn. Theoretisch zou er nog een "extra" vloer overheen moeten komen?

Hierbij de foto's van beneden in februari 2020 gemaakt. Ik weet niet of jij daar iets uit kunnen halen wat betreft volgorde? Als daar opvallende keuzes in zijn gemaakt kan ik dat in elk geval via VEH aankaarten bij de oplevering.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Op de foto's ligt wel vloerverwarming, maar nog geen elektra. Die is dus bovenop de vloerverwarming gelegd. En zo te zien aan de foto's is ook alles met voorbedrade flexibele buis uitgevoerd.

Chape is Vlaams voor "dekvloer". Dat kan een cementdekvloer zijn of een anhydriet vloer. Zo te zien is het bij jullie een cementdekvloer. Die hoort tenminste 25 mm boven de leidingen te zitten, dat is dus niet het geval voor de leiding die er later in gemaakt is.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 18-05-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
Blihi schreef op maandag 18 mei 2020 @ 13:27:
[...]

Op de foto's ligt wel vloerverwarming, maar nog geen elektra. Die is dus bovenop de vloerverwarming gelegd. En zo te zien aan de foto's is ook alles met voorbedrade flexibele buis uitgevoerd.

Chape is Vlaams voor "dekvloer". Dat kan een cementdekvloer zijn of een anhydriet vloer. Zo te zien is het bij jullie een cementdekvloer. Die hoort tenminste 25 mm boven de leidingen te zitten, dat is dus niet het geval voor de leiding die er later in gemaakt is.
Als ik het goed begrijp lijkt de volgorde niet logisch te zijn?
En zien we in nieuwbouwprojecten normaliter eerst de elektra gelegd worden waarna de vloerverwarming volgt? En de dekvloer is wel de vloer die er nu ligt? Dus zoals te zien was op de foto?
Op die ene leiding die dus later gemaakt is inderdaad na. Dat is wel iets wat ik met de VEH persoon ga opnemen. Verder is het duimen dat het gat dat te zien is in het filmpje geen grote problemen gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Heeft er iemand toevallig een HomeEvap of ander humidifier + koeler geïnstalleerd?

Deze manier van koelen via de wtw lijkt me ideaal voor nieuwbouw gezien de lage luchtvochtigheid in nieuwbouw huizen, en in combinatie met koeling via de warmtepomp genoeg/beter dan een airco.

Edit: hier zijn misschien betere topics voor, maar toch interessant om het hier te vragen omdat combinatie met vloerkoeling niet erg ter sprake komt maar in nieuwbouw wel weer meer voorkomt.

[ Voor 25% gewijzigd door nel!s op 18-05-2020 19:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
UninPro schreef op maandag 18 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Als ik het goed begrijp lijkt de volgorde niet logisch te zijn?
En zien we in nieuwbouwprojecten normaliter eerst de elektra gelegd worden waarna de vloerverwarming volgt? En de dekvloer is wel de vloer die er nu ligt? Dus zoals te zien was op de foto?
Op die ene leiding die dus later gemaakt is inderdaad na. Dat is wel iets wat ik met de VEH persoon ga opnemen. Verder is het duimen dat het gat dat te zien is in het filmpje geen grote problemen gaat geven.
BIj een kanaalplaatvloer is dat anders dan bij een breedplaatvloer (en bij jou liggen kanaalplaten).

Bij een breedplaatvloer worden eerst de leidingen gelegd, dan de bewapening en daarop wordt beton gestort. Pas daarna komt een dekvloer met daarin vloerverwarming. Hieronder van links naar rechts de verschillende fases.
Eerst de breedplaten met leidingen voor luchtafvoer, dan de riolering, waterleidingen en aanvoer/retour leidingen CV naar de ketel. Vervolgens alle elektrabuizen. Dan wordt de bewapening geplaatst en de vloer afgestort en daarna gaat de vloerverwarming er in.

Op de benedenverdieping ligt die vloerverwarming zwevend op geisoleerde platen, boven weet ik dat niet zeker. Over de vloerverwarming komt 7 cm dekvloer (in dit geval chape, oftewel anhydriet, behalve in de badkamer, daar een cementdekvloer).

Alle elektra lopen dus door het beton, maar ook de buizen die eventueel later over de vloer gelegd zijn lopen, bijvoorbeeld naar het kookeiland, en wat buizen die de elektricien in eerste instantie verkeerd gelegd had lopen onder de isolatiematten van de vloerverwarming door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39syOSYyH9zGr7v0YV4kfvhXOPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUbYFfKfJ87N6B8j772tsPV0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/poUsmjeuu1JxAYIfw2X-BXR5Kr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcWDTJChFnTb6EbYPrHE4G9D.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXkuvTjjiXpOc21y2JR0AOASb1k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhKYtPSvaH6ud3K35sp8H4xm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMGYmYihQWNB-iXrosyH_9AmbsI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3Bkjhw4MWM8sRJIVg60K0HI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8YYWVxLfcvwLFf6IDlEf-cIoSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tf2JLTYYQ9oS0jqOFK8tO5Tp.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een kanaalplaatvloer is dat anders. Daar wordt geen beton gestort, maar komt op de kanaalplaten meteen de dekvloer. Daar moeten de leidingen in en blijkbaar is er voor gekozen om eerst de vloerverwarming te leggen en daarna pas de elektra daar overheen. (Riolering etc. moet wel in de platen aangebracht zijn, daar zijn speciale leidingplaten voor).

Of het verkeerd is weet ik niet, maar ik vermoed van niet. Het is gewoon anders. Hier zie je ook een voorbeeld waar eerst de vloerverwarming gelegd is en daar bovenop elektra.

De dekvloer wordt daar op gestort. In jouw foto's is dat een cementdekvloer. Die hoort enige centimeters boven de leidingen uit te komen (minstens 25 mm. Als je dus vloerverwarmingsbuizen en elektra boven elkaar hebt liggen dan wordt die dekvloer zo'n 6 cm dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
nel!s schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:04:
Heeft er iemand toevallig een HomeEvap of ander humidifier + koeler geïnstalleerd?

Deze manier van koelen via de wtw lijkt me ideaal voor nieuwbouw gezien de lage luchtvochtigheid in nieuwbouw huizen, en in combinatie met koeling via de warmtepomp genoeg/beter dan een airco.

Edit: hier zijn misschien betere topics voor, maar toch interessant om het hier te vragen omdat combinatie met vloerkoeling niet erg ter sprake komt maar in nieuwbouw wel weer meer voorkomt.
Wij gaan achteraf airco aan laten leggen. Vloerkoeling heeft een belangrijk nadeel: warmte stijgt op. De vloer is dus al het koelste deel van de woning. Als je die extra gaat koelen krijg je weinig convectie (stroming van lucht). Dit is dus inefficient. Daarbij krijg je koude voeten en voor sommige mensen bij ons in huis is dat echt een drama.

Airco hang je aan het plafond en zorgt dus voor luchtstroming. Als je bij de bouw al rekening houdt met de nodige leidingen kun je dat best netjes wegwerken. Wij hebben op een aantal plaatsen een 'zacht blok' in de vloer laten werken. Daar heb ik dus 30x30 cm waar ik zeker weet dat er geen vloerverwarming, waterleiding of elektra zit. Ik kan dus door de vloeren boren om leidingen van en naar het dak te trekken waar de buitenunit komt. Eventueel kun je ook al riolering aan laten leggen voor condenswaterafvoer, of je moet dit naar boven gaan pompen met een condenswaterpompje.

Op het dak heb ik ook al een dakdoorvoer laten plaatsen (plakplaat) en een loze leiding voor de voeding van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Blihi interessant van die luchtstroom, dank voor de info. Als je koele, vochtige lucht inblaast via de wtw kanalen in het plafond dan krijg je dat wellicht ook, niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
@Blihi daarom is er ook MV. Naast de warmtepomp (die dan wel moet kunnen koelen) en stik goede isolatie zorgen de kieren onder de deuren en alle in- en uitblaasventieleren ervoor dat er circulatie en trek ontstaat. Dat werkt dus alleen als je dus ramen en deuren netjes gesloten houdt.

Daarnaast een beetje overstek en de nodige zonwering van buiten (niet binnen, dan is het al te laat) maakt dat het toch goed te doen moet zijn.
Bewoners in een eerdere fase hier waren lovend te spreken over de temperaturen binnen terwijl afgelopen zomer toch behoorlijk heet was.
Mede daarom heb ik rekening gehouden met het plaatsen van screens op de warme kanten. Ook hebben wij aardig wat overstek waardoor ik verwacht dat we de zomer prima door gaan komen zonder een energievreter van een airco aan te schaffen.

Als het niet uit te houden is kan het altijd nog (ik heb er wel rekening mee gehouden eventueel) maar ik zou aanraden het eerst eens een jaar te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
nel!s schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:34:
@Blihi interessant van die luchtstroom, dank voor de info. Als je koele, vochtige lucht inblaast via de wtw kanalen in het plafond dan krijg je dat wellicht ook, niet?
De combinatie koel en vochtig snap ik niet. Koelere lucht is altijd droger dan warme lucht, want hoe warmer de lucht, hoe meer vocht er in vast gehouden kan worden. Daarom moet een airconditioning ook zijn condenswater afvoeren.

Als je wilt koelen, moet je lucht drogen. Drogere lucht voelt koeler (omdat je eigen zweet gemakkelijker verdampt).

Koele lucht op het plafond inblazen geeft wel natuurlijke convectie. De koele lucht daalt naar beneden, de warme lucht stijgt op en wordt ook weer op het plafond afgezogen.
GeeMoney schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:07:
@Blihi daarom is er ook MV. Naast de warmtepomp (die dan wel moet kunnen koelen) en stik goede isolatie zorgen de kieren onder de deuren en alle in- en uitblaasventieleren ervoor dat er circulatie en trek ontstaat. Dat werkt dus alleen als je dus ramen en deuren netjes gesloten houdt.

Daarnaast een beetje overstek en de nodige zonwering van buiten (niet binnen, dan is het al te laat) maakt dat het toch goed te doen moet zijn.
Bewoners in een eerdere fase hier waren lovend te spreken over de temperaturen binnen terwijl afgelopen zomer toch behoorlijk heet was.
Mede daarom heb ik rekening gehouden met het plaatsen van screens op de warme kanten. Ook hebben wij aardig wat overstek waardoor ik verwacht dat we de zomer prima door gaan komen zonder een energievreter van een airco aan te schaffen.

Als het niet uit te houden is kan het altijd nog (ik heb er wel rekening mee gehouden eventueel) maar ik zou aanraden het eerst eens een jaar te proberen.
Goede isolatie zou bij alle nieuwbouw het geval moeten zijn (huis moet luchtdicht gebouwd zijn). Bij een warmtepomp mogen er echt nergens kieren zitten, dus ook geen ventilatieopeningen. De ramen mogen wel open kunnen, maar het is niet de bedoeling dat ze open blijven staan.

De MV zou een WarmteTerugWin unit (WTW) moeten zijn. 's Zomers "koelt" deze de ingezogen lucht af met de uitgeblazen lucht die koeler is dan buiten, 's winters warmt deze de ingezogen lucht op met de uitgeblazen warme lucht.

Bij gewone MV moet je inderdaad ventilatieroosters open zetten, maar dan zuig je warme lucht aan. Als je de warmte buiten wilt houden moet je juist alle ventilatieopeningen dicht maken en de MV uit zetten (maar dat is heel ongezond in een huis dat verder luchtdicht is, dus zou ik zeker niet doen. Uiteindelijk gaat dan de CO2 meter van de ventilatie klagen...).

In het algemeen geldt dat het 'probleem' nooit die ene warme dag in de zomer is, maar de weken aan een stuk dat het buiten warm is en ook 's nachts blijft. Het hele huis warmt dan langzaam op en de warmte die eenmaal in de woning zit krijg je dan ook niet meer naar buiten, isolatie werkt immers twee kanten op. Het best is dus om de woning zo lang mogelijk, zo constant mogelijk te koelen/verwarmen.

Zonwering aan de buitenkant helpt zeker en je hebt goed kans dat je weinig vermogen nodig hebt om met een airco te koelen. Vaak is alleen ontvochtigen al genoeg om de woning koeler aan te laten voelen.

Het een jaar uitproberen is natuurlijk altijd een optie, maar de bouwkundige voorzieningen laten treffen zodat je later een airco aan kunt leggen zonder dat dat hak en breekwerk kost, of je van die lelijke buizen buiten op de gevel krijgt is wel aan te raden, als de bouwer daar tenminste aan mee wil werken.

PS. Ons huis wordt nog (als een van de laatste denk ik onderhand) met gasgestookte CV ketel opgeleverd en een gewone MV met dauerlufters boven de ramen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

nel!s schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:34:
Koele vochtige lucht (aka een luchtkoeler) is met ons doorgaans best wel vochtige klimaat vziw niet heel handig. Nog los van Blihi's uitleg.

Ik heb een paar systemen gezien voor wtw:
- De bypass, die zal niet heel veel doen als het ook ('s nachts) buiten warm blijft
- Systemen die de uitgaande lucht koelen met water en via de "wtw"-werking effectief daardoor de inkomende lucht koelen met die afgekoelde uitgaande lucht. Maar dan dus zonder bijbehorende hoge vochtigheid.
- Systemen die de ingaande lucht bevochtigen - maar niet met als doel het te koelen.
- Systemen die effectief een airco-unit op de WTW plaatsen. Dit is trouwens wel erg prijzig, al gauw 10k als je niet al toevallig precies de goede WTW-unit hebt.

Ik heb geen idee hoe effectief al die systemen zijn, maar ben er wel benieuwd naar. Vooral omdat in mijn appartement de buitenunit van een airco alleen op het balkon - die aansluit op de woonkamer - zou mogen, en daardoor niet erg effectief zal zijn voor de slaapkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Geen punt. Ik vraag me wel af op zo'n systeem zoals @UninPro hierboven laat zien, met de elektra buizen direct bovenop de CV leidingen uberhaupt geschikt is voor vloerkoeling.

Doordat er geen isolatie zit tussen de elektrabuizen en de leidingen van de CV koelt de lucht in de elektrabuizen ook vrij snel af.

Dat zou wel eens voor problemen met condens in die buizen kunnen zorgen. Dat zou ik zeker navragen voordat je besluit om iets met vloerkoeling te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
ACM schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:46:
[...]

Koele vochtige lucht (aka een luchtkoeler) is met ons doorgaans best wel vochtige klimaat vziw niet heel handig. Nog los van Blihi's uitleg.
Zo'n luchtkoeler moet inderdaad aanvoer van droge warme lucht hebben en blaast dan vochtige koele lucht uit. Die vochtige koele lucht is zwaarder dan de warme lucht om het apparaat heen en zal direct neerslaan. Uiteindelijk zal er dus circulatie om het apparaat heen zijn, maar niet veel daarbuiten.

Nog even los van het feit dat het in Nederland vaak vochtig is, dus droge warme lucht aanzuigen is niet eenvoudig.
- De bypass, die zal niet heel veel doen als het ook ('s nachts) buiten warm blijft
- Systemen die de uitgaande lucht koelen met water en via de "wtw"-werking effectief daardoor de inkomende lucht koelen met die afgekoelde uitgaande lucht. Maar dan dus zonder bijbehorende hoge vochtigheid.
- Systemen die de ingaande lucht bevochtigen - maar niet met als doel het te koelen.
- Systemen die effectief een airco-unit op de WTW plaatsen. Dit is trouwens wel erg prijzig, al gauw 10k als je niet al toevallig precies de goede WTW-unit hebt.

Ik heb geen idee hoe effectief al die systemen zijn, maar ben er wel benieuwd naar. Vooral omdat in mijn appartement de buitenunit van een airco alleen op het balkon - die aansluit op de woonkamer - zou mogen, en daardoor niet erg effectief zal zijn voor de slaapkamers.
Als alternatief kun je kijken naar airco units voor campings/campers. Die hebben vaak heel kleine buizen nodig en kunnen gemakkelijker ingebouwd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
Blihi schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:51:
Geen punt. Ik vraag me wel af op zo'n systeem zoals @UninPro hierboven laat zien, met de elektra buizen direct bovenop de CV leidingen uberhaupt geschikt is voor vloerkoeling.

Doordat er geen isolatie zit tussen de elektrabuizen en de leidingen van de CV koelt de lucht in de elektrabuizen ook vrij snel af.

Dat zou wel eens voor problemen met condens in die buizen kunnen zorgen. Dat zou ik zeker navragen voordat je besluit om iets met vloerkoeling te doen.
Ik moet bekennen dat we heel deze prijzige optie gekozen hebben om oa. de mogelijkheid te hebben om eventueel later met vloerkoeling of iets dergelijks te kunnen werken. Op dit moment wonen wij in een Loft Woning (1 open ruimte van 100m2) met vloerkoeling en dit werkt als een tiet in de hete zomers O+

Ik had gehoopt dat we met deze voorbereiding in de toekomst misschien met een van de systemen die @ACM omschrijft te kunnen werken.

Nu lees ik in de optielijst niets over mogelijkheid tot vloerkoeling maar toch;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaDAVE0rVuXsKoCA100S8QLEVTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p1QWVW2YamfFCVgV1nzKmCZA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Blihi schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:57:
Als alternatief kun je kijken naar airco units voor campings/campers. Die hebben vaak heel kleine buizen nodig en kunnen gemakkelijker ingebouwd worden.
't Heeft ermee te maken dat het aangezicht van het gebouw niet aangetast mag worden en uiteindelijk is er vrij concreet in de splitsingsakte gemeld dat je daarom alleen bij het balkon zoiets mag aanbrengen.
Een klein buisje of kleine buitenunit zal daardoor ook niet (zomaar) mogen in de andere wanden.

Naar het balkon natuurlijk wel, hoewel daar dan alsnog een uitdaging is hoe dat geplaatst zou kunnen worden. De wand daar bestaat voor meer dan 90% uit een schuifpui met 3 grote ramen. Ik neem tenminste maar aan dat door dat HR++-glas gaan niet heel handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik krijg net bericht van een van de buren. Hun huis is vorige week opgeleverd en gisteren is de keuken geleverd. Vannacht is de hele keuken uit de woning gestolen.

Voordeur open gebroken en alles weer ingeladen.

[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 19-05-2020 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
@Blihi WTF... ben je mooi klaar mee, naast de financiele schade ook nog eens flinke vertraging voor je weer een nieuwe keuken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Blihi schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:13:
Ik krijg net bericht van een van de buren. Hun huis is vorige week opgeleverd en gisteren is de keuken geleverd. Vannacht is de hele keuken uit de woning gestolen.

Gezellig buurtje :p .
Flink balen natuurlijk, betekend waarschijnlijk weer een week of 6-8 wachten en verzekering regelen etc. (hopelijk hebben ze die op tijd afgesloten!)
Als het bij je binnen staat ben jij als huiseigenaar namelijk verantwoordelijk.
Mijn keukenboer leverde wel de kasten de dag ervoor maar niet de apparaten, die kwamen de ochtend van de plaatsing pas.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 19-05-2020 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ik ga in ieder geval direct na oplevering overal douche-stangen ophangen met gordijnen (folie kan niet i.v.m. thermische breuk). En steeds de auto en aanhanger voor de deuren parkeren zodat er niemand in of uit kan zonder serieus veel werk te hebben.

Gelukkig woon ik op loopafstand van mijn nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 13:31

Hier in de wijk zijn er een flink aantal mensen die na levering van de keuken zelf overnacht hebben in de woning vanwege dit. Het schijnt flink vaak voor te komen, zeker als een hele nieuwe straat opgeleverd wordt.
WIj hadden op dag 2 internet geinstalleerd, en ik had dus een cameraatje staan richting de keuken om eventuele inbraak op camerabeelden te hebben.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
@Blihi

neem aan dat alleen de apparatuur is meegenomen? dus lang wachten zal niet aan de orde zijn. Of de apparatuur moet niert meer voorradig zijn.

Ik heb destijds ook dergelijke verhalen gehoord; gelukkig kwam onze keukenboer sochtens met de keuken en deze werd direct geplaatst. Anders had ik wel in de kale woning gaan slapen om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bij mijn vorige huis in Groningen ook zoiets meegemaakt toen de rij huizen naast ons opgeleverd werd. Je zag precies aan de voetstappen in de tuinen dat ze bij alle huizen langs geweest waren in de hoop gereedschap, keukens en ander spul dat voor het grijpen lag mee te nemen. Er hoeft maar 1 iemand te vergeten de deur af te sluiten na het klussen tenslotte. Nog geen straat verlichting in die periode, er woonden nauwelijks mensen en ook nog eens op 2de kerstdag laat op de avond.

En heel vroeger bij ons eigen nieuwbouwhuis (1993 oid). Terwijl de aannemer nog bezig was om de laatste CV-ketels te plaatsen waren de eerste alweer gestolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Len020 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:49:
@Blihi

neem aan dat alleen de apparatuur is meegenomen? dus lang wachten zal niet aan de orde zijn. Of de apparatuur moet niert meer voorradig zijn.

Ik heb destijds ook dergelijke verhalen gehoord; gelukkig kwam onze keukenboer sochtens met de keuken en deze werd direct geplaatst. Anders had ik wel in de kale woning gaan slapen om dit te voorkomen.
Nee. Hele keuken weg. Apparatuur inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
ACM schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:46:
[...]

Ok, dit is inderdaad wel een zeer interessante vraag om uit te vogelen: uitgaande van een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming & koeling, wtw, en zonwering buiten op Zuid en west ramen, wat is de beste optie voor 'top' koeling en - evt - luchtvochtigheid regulatie?

Wat ik begrijp is dat nieuwbouw vaak een rv van 40% heeft, of zelfs lager. Ik dacht dus dat zo'n HomeEvap de inblaas bevochtigd om te koelen en direct de vochtigheid verbetert. Dit is niet het geval: het is het tweede systeem zoals hierboven in het rijtje, met bevochtiging van de uitgaande lucht.

(Zeer goede discussie hierboven, heb jullie allemaal van karma voorzien, dank ;))

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
Alle koeling werkt op 'verdamping'. De koelkast, de diepvries en de airco. Als een vloeistof verdampt is daarvoor energie nodig. Die energie wordt uit de lucht gehaald. Er wordt een vloeistof gebruikt met een heel laag kookpunt waardoor de vloeistof vanzelf verdampt en dus warmte uit de lucht trekt.

Dat verdamping warmte aan de lucht onttrekt kun je goed zien bij gasflessen. Als je een tijdje gas laat stromen voelt de kraan koud aan. Bij duikers kan het zelfs gebeuren dat er ijs op de fles komt te staan, zelfs als het water waar ze in zwemmen 20 graden is.

Om vervolgens dat gas weer vloeibaar te maken moet je energie toevoegen. Dat doet de compressor. Die voert de druk op waardoor het gas weer vloeibaar wordt, maar omdat de ruimte beperkt is, komt daarbij weer heel veel warmte vrij en die moet je afvoeren. Dat afvoeren doet de warmtepomp buiten, of de koelkast aan de achterkant. In de auto doet de radiator onder de motorkap dat.

Als je die warmte niet afvoert in een andere ruimte ben je effectief alleen energie aan het toevoegen. Oftewel, de ruimte warmt op. Een apparaat zonder afvoer naar buiten kan NOOIT een netto koelend effect hebben. Een ventilator koelt ook niet.

Die luchtkoelers doen een trucje met verdamping. Je kunt het vergelijke met de manier om je bier te koelen op de camping. Hang je fles bier in een zeiknatte sok in de zon. Zodra de sok droog is, is je bier koud (maar je sok heet).

Ze maken een membraan vochtig en blazen daar droge lucht langs. Het vocht zal verdampen en daarvoor is energie nodig. Die energie wordt uit de lucht gehaald door de lucht te 'koelen', maar.... het membraan warmt ook op. Met een ventilator wordt dat membraan weer gekoeld, maar de energie zit nog steeds in de ruimte.

Het water gaat uiteindelijk condenseren en zal daarbij ook weer energie afstaan aan de ruimte. Het effect is dus netto positief, want het apparaat verbruikt stroom. Een verdamper van 30 watt heeft dus hetzelfde effect als een kachel van 30 watt in de ruimte. Daarbij wordt de lucht vochtig gemaakt, wat een negatief effect heeft op de warmtebeleving. Het voelt klam.

Wat voor apparaat je ook koopt, als je geen afvoer naar buiten hebt ben je netto aan het verwarmen, niet aan het koelen.

PS. Op terrassen zie je ook wel van die watervernevelaars. Die werken omdat het water verdampt en daarbij warmte uit de lucht trekt. Dat werkt alleen buiten, niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 13:31
Blihi schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:51:
Die luchtkoelers doen een trucje met verdamping. Je kunt het vergelijke met de manier om je bier te koelen op de camping. Hang je fles bier in een zeiknatte sok in de zon. Zodra de sok droog is, is je bier koud (maar je sok heet).
Compleet offtopic, maar dit is nieuw voor me! ga ik dit met Hemelvaart eens testen op de camping _/-\o_

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Is er wellicht iets te krijgen dat de volgende twee functies combineert:
?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:24

EiT

Farmerwood schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:47:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik denk dat je nog verbaast bent hoeveel licht er door die 2 kleine ramen naar binnen komt.

Wij hebben een soort gelijk huis en gekozen voor 2 Velux ramen (links en rechts van het dak) en wilde er eigenlijk nog 1 extra rond het midden voor de trap, zodat je ook nog licht hebt op de overloop. Dat kon niet ivm dak garage, tenzij alle Velux ramen hoger kwamen te liggen, maar dan kon je er niet meer bij.
Wij hebben hierdoor ook geen raam op 1e bij de trap en de overloop is vrij donker als alle deuren dicht zijn.

Achteraf had ik misschien liever 1 hoger raam bij de trap geplaatst omdat die kleine raampjes in de gevel voor voldoende licht zorgen.

Een dakkapel is trouwens overbodig. Daar win je bijna niets mee. Je kan een cm of 20 van knieschot gewoon staan.

Members only:

[ Voor 13% gewijzigd door EiT op 19-05-2020 13:29 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
EiT schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:06:

Ik denk dat je nog verbaast bent hoeveel licht er door die 2 kleine ramen naar binnen komt.
Wie weet valt het idd mee, maar de keuze ligt inmiddels vast en is betaald. :P

We kregen van de verkoopbegeleider wat tekeningen te zien toen waarop ze aangaf wat de 'lichtlijn' was. Omdat die bij lange na niet de hele ruimte beslaat wordt de hele zolder aangemerkt als 'onbenoemde ruimte' aka geen verblijfsruimte.
Omdat we niet van plan zijn om 66 m2 zolder (tot 4m hoog) vol te stouwen met zooi toen dus voor de zekerheid toch maar gekozen voor een dakkapel voor en een dakraam achter.
Via die weg kan het nu ook een beetje luchten op zolder aangezien de 2 standaard ramen niet open kunnen.

Edit:
Op je foto zit dat dakraam precies op dezelfde plek waar wij ook een dakraam krijgen. Lijkt dus zeker niet onnodig toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 19-05-2020 14:04 . Reden: Reactie op foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Een vraag;

Wat is de betrouwbaarheid van calcasa of iets dergelijks bij een net opgeleverde nieuwbouwwoning. Vraag dit voor een vriend. Vraag dit voor aanlevering bij hypotheek verstrekker in verband met potentieel lagere LTV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
perspectivebass schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:12:
Een vraag;

Wat is de betrouwbaarheid van calcasa of iets dergelijks bij een net opgeleverde nieuwbouwwoning. Vraag dit voor een vriend. Vraag dit voor aanlevering bij hypotheek verstrekker in verband met potentieel lagere LTV?
Accepteert de hypotheekverstrekker een Calcasa rapport en is het uberhaupt beschikbaar?

Als je de postcode invoert krijg je te zien of het beschikbaar is, maar ik zou wel even zeker weten of de hypotheekverstrekker dit accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Blihi schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:17:
[...]

Accepteert de hypotheekverstrekker een Calcasa rapport en is het uberhaupt beschikbaar?

Als je de postcode invoert krijg je te zien of het beschikbaar is, maar ik zou wel even zeker weten of de hypotheekverstrekker dit accepteert.
Zit bij ABN volgens hun site lijken ze het te accepteren. Dacht dat je meteen moest betalen en betalen en dan iets krijgen wat geen relevantie heeft is ook zo wat :+

EDIT: Even ingevoerd. kan op moment niet via Calcasa omdat er geen vergelijkingsmateriaal is op dit moment. Goed om te weten dan toch maar een makelaar inschakelen :-)

[ Voor 14% gewijzigd door perspectivebass op 19-05-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022

Om die reden heeft er bij ons altijd iemand 's nachts gebivakkeerd in de lege woning. Was hier ook al twee maal gebeurd. Hier ging het in 1 geval trouwens ook nog om een reeds geplaatste keuken. Wij hebben daarna ook nog voor de zekerheid alle sloten vervangen. Beetje paranoïde misschien, maar wilde gewoon zeker weten dat we lekker konden slapen...

[ Voor 20% gewijzigd door poosie op 19-05-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
11k apparatuur gestolen, alle nieuwe lampen en enorme schade aan voordeur en schuifpui. Die schuipui hebben ze niet open gekregen overigens maar de schade is gigantisch. De technische recherche gaf aan nog nooit zo'n schade aan een schuifpui gezien te hebben.

Om 0:16 zijn camerabeelden van twee mannen die bij de overburen aan het binnengluren zijn. Om 2:30 zijn camerabeelden van een auto die uitgebreid met zijn lampen staat te knipperen. Ze zijn dus waarschijnlijk geruime tijd ongestoord binnen aan de gang geweest.

Wij gaan er in ieder geval meteen wonen. Ik heb al tijdelijke gordijnen (van die uitschuif douchestangen met oude IKEA gordijnen). Ook staat de auto vanaf die dag met aangekoppelde aanhanger dwars op de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
@Blihi Ik weet wel dat vooral bij verbouwingen de klus mannen hier altijd extreem voor waarschuwen
Laat geen waardevolle spullen achter en als het wel moet zo min mogelijk in het zicht.
Ook toen ik dus nu jaren terug een nieuwe keuken liet plaatsen in een huis waar ik nog niet woonde werden we gewaarschuwd
Let op men houd dit soort huizen in de gaten waar geklust word
En vaak worden de spullen eerder geleverd dan dat ze in gebouwd worden.

Ook nieuwbouwwijken zijn vaak de Sjaak hopelijk overkomt het je niet nog eens.
Wat @poosie zegt vaak komen ze gewoon nog eens terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Roos79 op 19-05-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gelukkig was het niet ons huis (een ander kavel in hetzelfde project).

Wij trekken de dag dat we de sleutel krijgen het huis in. Een bewoond huis heeft veel minder risico. Ik heb ook de keukenzaak gevraagd om de keuken pas te leveren op de dag dat deze geplaatst wordt, maar of dat lukt is nog niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
@Blihi ga je er wonen zonder stuc, sauzen, vloer, keuken? Of neem je dat grotendeels uit het project af?

[ Voor 16% gewijzigd door nel!s op 19-05-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
Verschrikkelijk zeg. Los van materiële schade lijkt me dat een heel naar gevoel om zo je nieuwe woning in te trekken. Dat verpest toch wel de hele droom op zo'n moment. En dat je dus eigenlijk genoodzaakt bent om er te gaan overnachten of deuren te blokkeren om het te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Farmerwood schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:39:
@Pannencouque, Wij zitten net in een iets andere situatie dan idd. Bij ons grenst de keuken aan de berging waardoor je ook letterlijk naast de bijkeuken zit. Wij konden de verlengde garage ook nog een stuk naar voren schuiven. Daardoor werd onze oprit een meter korter (nog steeds 10 m) en voorkwamen we idd dat de achtertuin (9m) nog iets korter werd en we kijken nu niet tegen de muur van de garage aan.

Wat je nog mee kunt nemen in de overweging: Ik merk dat ik nu minder snel aan het klussen ben in de tuinschuur omdat je dan buiten gehoorsafstand van het huis bent. Gewoon minder gezellig. Straks kan ik de deur naar de keuken gewoon open laten en ben je in feite gewoon 'binnen' aan het klussen. Ik verwacht zelf dat ik daardoor makkelijker even een klusje oppak waar ik nu nog wel eens denk van 'ach, die ketting smeren kan morgen ook wel.'
Garage naar voren is bij ons helaas geen optie voor zover ik weet, maar kan het altijd nog vragen. Die kopersbegeleider wordt nu al gek van me :D

Je kunt inderdaad ook met kleintjes net iets minder eenvoudig wat doen, want je bent niet 'in de buurt'. Met een tussendeur ben je dat wel. Keerzijde is ook dat moeder de vrouw je dan ook sneller weet te vinden :+
Ik merk wel dat ik de afwegingen pittig vind. Ik zie de voordelen zeker wel, maar het kost ook weer 15k. Ergens moet het een keer ophouden. Dadelijk is het budget er al doorheen voordat we een vloer of muur afgewerkt hebben. :X

Goede tip wel hierboven van het slapen als er allerlei apparatuur of spul voor het grijpen is. Ergens hoop ik dat ze het dan toch proberen, en dat je met enig recht zo'n pipo vol voor zo'n kop kan joeksen met je 'zaklamp'. Kutvolk. Wat hierboven ook al gezegd werd: je begint dan echt met een naar gevoel in je nieuwe woning. Nog even los van al het praktische gezeik...

[ Voor 10% gewijzigd door Pannencouque op 19-05-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:09
Morgen naar de zonwering specialist voor 15 ramen, hoop dat de schade (offerte) meevalt 😫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
aprofet schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:53:
Morgen naar de zonwering specialist voor 15 ramen, hoop dat de schade (offerte) meevalt 😫
Dat hangt er maar net vanaf wat je vind meevallen :9 .
Ik denk dat je kan rekenen op 5 a 600 per raam ? Elektrisch dan wellis waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
GeeMoney schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:01:
[...]

Dat hangt er maar net vanaf wat je vind meevallen :9 .
Ik denk dat je kan rekenen op 5 a 600 per raam ? Elektrisch dan wellis waar.
Ja voor buiten jaloezieën, er is zoveel keus en mogelijk. Maar in de basis elektrisch. hoop op een moderne Z- lamel voor de prijs van een standaard lamel😁. Wat wel jammer is, is dat ik een aantal smalle ramen heb en het wordt niet goedkoper indien minder oppervlakte...

[ Voor 35% gewijzigd door aprofet op 19-05-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
aprofet schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:04:
[...]

Ja voor buiten jaloezieën, er is zoveel keus en mogelijk. Maar in de basis elektrisch. hoop op een moderne Z- lamel voor de prijs van een standaard lamel😁. Wat wel jammer is, is dat ik een aantal smalle ramen heb en het wordt niet goedkoper indien minder oppervlakte...
Waarom z lamel, en niet zip screen of bv een zip-rolluik hybride zoals de heroal rs hybrid? Zijn die z lamellen wel windbestendig? En zitten al je 16 ramen op Zuid en west kant of ga je ook voor oost en Noord zijde buiten zonwering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
nel!s schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:22:
[...]

Waarom z lamel, en niet zip screen of bv een zip-rolluik hybride zoals de heroal rs hybrid? Zijn die z lamellen wel windbestendig? En zitten al je 16 ramen op Zuid en west kant of ga je ook voor oost en Noord zijde buiten zonwering?
De ramen zitten op west, zuid, oost. (BG, 1e, zolder)

Lamel heeft onze voorkeur omdat je meer zicht naar buiten hebt. (zipscreen is een alternatief mocht het toch te gek worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
nel!s schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:28:
@Blihi ga je er wonen zonder stuc, sauzen, vloer, keuken? Of neem je dat grotendeels uit het project af?
Stucwerk is in de hele woning gedaan (sausklaar, dus niet behangklaar). Sauzen beneden in de woonkamer/keuken is ook gedaan, dus daar kunnen we intrekken.

De bovenverdieping schilderen en vloertje er in zal niet zoveel tijd kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Moonborne schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:01:
Verschrikkelijk zeg. Los van materiële schade lijkt me dat een heel naar gevoel om zo je nieuwe woning in te trekken. Dat verpest toch wel de hele droom op zo'n moment. En dat je dus eigenlijk genoodzaakt bent om er te gaan overnachten of deuren te blokkeren om het te voorkomen.
Ja, de buren zijn er behoorlijk kapot van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
aprofet schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:11:
[...]

De ramen zitten op west, zuid, oost. (BG, 1e, zolder)

Lamel heeft onze voorkeur omdat je meer zicht naar buiten hebt. (zipscreen is een alternatief mocht het toch te gek worden)
Dank, ben erg benieuwd wat je offerte wordt mocht je die willen delen. En hoeveel de kast uitsteekt waar het in opvouwt, mocht je dat allemaal willen delen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Afgelopen week eindelijk in de woning kunnen kijken. Niet veel gekke dingen gezien dus gaat de goede kant op volgens mij. Verwachte oplevering is nog steeds rond 20 juli.

Wat foto's voor de liefhebbers gemaakt

Woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7ATW3DW.jpg

Vanuit de woonkamer kijkend naar de keuken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tJwrOaq.jpg

Keuken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2v8faT8.jpg

Keuken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HFkqnEV.jpg

Kijkje in de meterkast
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I5Ri1Oz.jpg

Overloop kijkend naar slaapkamer 2
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lSzSJvW.jpg

Kijkje in slaapkamer 1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2LOEJme.jpg

Inloopkast en vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IfV7B6U.jpg

Zolder
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8V8lM59.jpg

Installatie op zolder
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h7L7R1m.jpg

Buiten bijna klaar
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MFkLAH8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
Zolder
[Afbeelding]
Wij krijgen ook 2 van dit soort zolderramen. De hoeveelheid daglicht valt erg mee in jouw foto's.

Hoe lang is deze ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
nel!s schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:00:
Is er wellicht iets te krijgen dat de volgende twee functies combineert:

[...]

?
HomEvap heeft twee units; een "koeler" die de uitgaande lucht koelt door die te bevochtigen waardoor je 's zomers de ingaande stroom dus ook verder kunt koelen. En een bevochtiger, die gewoon de ingaande lucht bevochtigd (voor 's winters).

Lucht bevochten = vocht verdampen. Verdampen is een proces wat energie nodig heeft, dus dan koelt de boel gewoon af, doel of niet.

Zie ook;
https://www.ventilatielan...evochtiger-en-koeler.html

Je zou ook kunnen kijken naar een Enthalpiewisselaar.

Centrale ontvochtiging heb ik nog niet van gehoord helaas. Mijn airco unit doet dat verder prima. 's zomers samen met koelen, en in oktober vaak alleen op de stand 'ontvochtigen' waarbij de airflow geminimaliseerd wordt en de temperatuur van het binnenblok maximaal laag wordt; er slaat dan maximaal veel vocht neer zonder de binnenruimte enorm af te koelen.

Het bevochtigen//koelen van de uitgaande lucht heb je natuurlijk alleen wat aan als het resultaat onder de buitentemperatuur komt te liggen. Daarom zijn ook de reviews zo negatief. Je moet eigenlijk al een vorm van koeling hebben en dan helpt dat ding het rendement te verhogen.

[ Voor 43% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-05-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numblee
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-07 22:35
@FrankSpin
Nieuwkomer hier met ook een toegewezen nieuwbouwwoning, daarover later vast meer :) Voor nu lees ik sinds een weekje hier lekker mee voor veel goede en bruikbare tips en vergelijkingen ;).

Onze keuken gaat 2,21 m zijn van muur tot muur over de lengte, we hebben nog geen meerwerkopties hoeven doorgeven maar twijfelen dus over een aanbouw van 1,2 m. Vanuit deze overweging vroeg ik me af wat de afmeting is van muur tot deur hier in deze foto's en hoe groot jullie keuken dus gaat zijn :*) .

Tevens de vraag aan overige tweakers; breedte 2,47 m bij lengte 2,21 m keuken sowieso (1,2 m) uitbreiden of groot genoeg?
Ben benieuwd naar jullie meningen/gedachten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdV2ZDeCGlIsskzMKLLO7M6jUsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LcLr957fpkGJA3SCWwUX39RM.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Numblee op 20-05-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Numblee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:48:
@FrankSpin

[...]

Nieuwkomer hier met ook een toegewezen nieuwbouwwoning, daarover later vast meer :) Voor nu lees ik sinds een weekje hier lekker mee voor veel goede en bruikbare tips en vergelijkingen ;).

Onze keuken gaat 2,21 m zijn van muur tot muur over de lengte, we hebben nog geen meerwerkopties hoeven doorgeven maar twijfelen dus over een aanbouw van 1,2 m. Vanuit deze overweging vroeg ik me af wat de afmeting is van muur tot deur hier in deze foto's en hoe groot jullie keuken dus gaat zijn :*) .

Tevens de vraag aan overige tweakers; breedte 2,47 m bij lengte 2,21 m keuken sowieso (1,2 m) uitbreiden of groot genoeg?

[Afbeelding]
heb je een plattegrond? En hoe groot/diep is je tuin en hoeveel waarde hecht je aan een tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:30:
[...]

HomEvap heeft twee units; een "koeler" die de uitgaande lucht koelt door die te bevochtigen waardoor je 's zomers de ingaande stroom dus ook verder kunt koelen. En een bevochtiger, die gewoon de ingaande lucht bevochtigd (voor 's winters).

Lucht bevochten = vocht verdampen. Verdampen is een proces wat energie nodig heeft, dus dan koelt de boel gewoon af, doel of niet.
Ja, verdampen heeft energie nodig. Deze apparaten werken dan ook net als een airco, maar vreselijk inefficient, want in plaats van koudemiddel gebruiken ze water. Ze hebben zowel aan- als afvoer van water nodig. Ze koelen door de lucht energie af te laten staan aan het water. Dit water warmt op en wordt geloosd op het riool. Je kunt ook een blok ijs voor je ventilator zetten en dat laten wegsmelten in een emmer. Dat heeft ook een koelend effect (zolang je het ijs maar niet uit een diepvries in dezelfde ruimte haalt, want dan genereert de diepvries weer meer warmte bij het maken van het ijs).
Zie ook;
https://www.ventilatielan...evochtiger-en-koeler.html

Je zou ook kunnen kijken naar een Enthalpiewisselaar.

Centrale ontvochtiging heb ik nog niet van gehoord helaas. Mijn airco unit doet dat verder prima. 's zomers samen met koelen, en in oktober vaak alleen op de stand 'ontvochtigen' waarbij de airflow geminimaliseerd wordt en de temperatuur van het binnenblok maximaal laag wordt; er slaat dan maximaal veel vocht neer zonder de binnenruimte enorm af te koelen.

Het bevochtigen//koelen van de uitgaande lucht heb je natuurlijk alleen wat aan als het resultaat onder de buitentemperatuur komt te liggen. Daarom zijn ook de reviews zo negatief. Je moet eigenlijk al een vorm van koeling hebben en dan helpt dat ding het rendement te verhogen.
De reviews zijn zo negatief omdat water totaal ongeschikt is als koudemiddel. Je moet een stof hebben waarvan het kookpunt rond de 20 graden ligt. Het gaat dus vanzelf koken op kamertemperatuur (dit neemt de energie op en gebeurt in de binnenunit). Het gas wordt dan naar de buitenunit getransporteerd waar het onde hoge druk weer condenseert (daarom heet zo'n ding condensor en zit er in iedere koelinstallatie een compressor).

Deze apparaten verdampen water door er lucht overheen te laten stromen. De hoeveelheid water die dan daadwerkelijk verdampt is minimaal en dus het koelend effect ook.

In fabriekshallen kunnen dergelijke systemen nut hebben omdat daar de warmtebronnen in de ruimte staan. Machines bijvoorbeeld verwarmen lucht, die lucht kan meer vocht opnemen (en doet dat ook) en stijgt op, waar het wordt afgevoerd. Verse lucht wordt van buitenaf ingeblazen en die is vaak droger, waardoor het in de fabriekshal te droog wordt. Door die ingeblazen lucht te bevochtigen koelt deze af en neemt de luchtvochtigheid toe.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 20-05-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numblee
@perspectivebass
Heb zojuist de plattegrond van de keuken erbij gedaan, bij vorige post.
Precieze afmeting tuin onbekend. Het is een L tuin, loopt stukje door achter garage.
Beginstuk tuin is 5,40m breed (breedte huis), en is ongeveer 12,5 meter lang (op basis van schaal tekening).
Zie onderstaand plaatje voor schematische weergave (niet op schaal ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fh6T2q61J0y9DHoUSGV_YQMhXwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8WVrlXo8lHbBXCMlVPZCuj4M.png?f=user_large

Mijn vriendin hecht meer waarde aan de tuin dan ik. Ik vind het wel lekker, maar opzich met 12,5m genoeg plaats voor een zitje ergens m.i., toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Numblee op 20-05-2020 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Numblee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:11:
@perspectivebass
Precieze afmeting tuin onbekend. Het is een L tuin, loopt stukje door achter garage.
Beginstuk tuin is 5,40m breed (breedte huis), en is ongeveer 12,5 meter lang (op basis van schaal tekening).

[Afbeelding]

Mijn vriendin hecht meer waarde aan de tuin dan ik. Ik vind het wel lekker, maar opzich met 12,5m genoeg plaats voor een zitje ergens m.i., toch?
Met 12,5 meter heb je denk ik prima ruimte voor uitbouw van 1.2m. Geeft je wel net meer mogelijkheden in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
@perspectivebass

[Afbeelding]

Ik zou persoonlijk de uitbouw wel doen. Je houd dan nog een mooie tuin over en je hebt meer ruimte in huis.

Heb zelf een andere vraag klopt de schaaltekening van een tuin vaak of wordt dit rooskleuriger getekend dan de werkelijkheid ?
Op tekening zouden we 16,5 meter aan tuin hebben, maar tijdens het tekenen werd het toch iets minder 15 meter. Is dat speling zodat ze geen problemen krijgen of ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Numblee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:48:
@FrankSpin

[Afbeelding]
E.e.a is natuurlijk afhankelijk van je wensen, maar je tuin is diep genoeg om nog een mooi stuk tuin over te houden.
Heb zelf met een tuin van 12 diep (en 10 breed) gekozen voor een uitbouw van 2.4m omdat we een grote wens hadden voor een ruime leefkeuken. We krijgen nu een keuken van 6x6 m2 waarin we dit goed kunnen realiseren. Van de tuin blijft 9.5x10m over. Nog steeds 2x zo groot als we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Numblee
@perspectivebass
@Woolfy681

De uitbouw van 1,2 m zou ongeveer 13k kosten, zou je het ook dan nog doen?
Is dat een redelijke prijs of is dat way too much of juist laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
Numblee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:21:
@perspectivebass
@Woolfy681

Dat is een redelijke prijs 1,8 was hier 15,5k en zou het zelf voor die prijs doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Woolfy681 op 20-05-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:05
Numblee schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:21:
@perspectivebass
@Woolfy681

13k is relatief goedkoop. Ik zie projecten er nu 18k voor vragen.
Ik zou een uitbouw altijd doen als je het nu kan. Achteraf is per definitie duurder en minder mooi.

[ Voor 12% gewijzigd door Flipswix op 20-05-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:28
Woolfy681 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:22:
[...]

Dat is een redelijke prijs 1,8 was hier 15,5k en zou het zelf voor die prijs doen.
Hier 1,2 voor 9k en 2,4 18k

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Woolfy681 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:22:
[...]

1.2m voor 11.5K
2.4m voor 18.5K

(Nijmegen/Lent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03
1.2m voor 18 of 19k uit m'n hoofd
2.4 voor 24k

Rijswijk-buiten

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:27

d0s

sssst

@perspectivebass

[Afbeelding]

Lijkt me echt een no-brainer, 2,2 meter is niet heel veel ruimte.. 4 is net mooi en geeft je mogelijkheden qua schiereiland/kookeiland.

Je tuin is meer dan groot genoeg. Hier in de regio Nijmegen/Arnhem mag je al blij zijn met een tuin van 8 meter diep, zonder aanbouw.

[ Voor 6% gewijzigd door d0s op 20-05-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Blihi schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Ja, verdampen heeft energie nodig. Deze apparaten werken dan ook net als een airco, maar vreselijk inefficient, want in plaats van koudemiddel gebruiken ze water.
Nee, helemaal niet inefficiënt. Water kost bijna niks en als je uitrekend hoeveel koeling je per euro krijgt is water verdampen prima.
Ze hebben zowel aan- als afvoer van water nodig. Ze koelen door de lucht energie af te laten staan aan het water. Dit water warmt op en wordt geloosd op het riool. Je kunt ook een blok ijs voor je ventilator zetten en dat laten wegsmelten in een emmer. Dat heeft ook een koelend effect (zolang je het ijs maar niet uit een diepvries in dezelfde ruimte haalt, want dan genereert de diepvries weer meer warmte bij het maken van het ijs).
Dat is wel inefficiënt ja, water als doorspoeling gebruiken. Maar dat doen die dingen niet. De koeler heeft een opgegeven maximum van 4 Liter per uur. Je kunt hem dus het hele jaar aan laten staan met maximum waterverbruik voor 35 euro. Maar in de winter gebruik je natuurlijk alleen de bevochtiger, en die heeft soortgelijke specs. Het zijn uiteindelijk gewoon nagenoeg identieke apparaten natuurlijk.
[...]

De reviews zijn zo negatief omdat water totaal ongeschikt is als koudemiddel.
Nee, omdat de reviewers het niet begrijpen. Als je geen airco hebt en het is binnen al warmer, heb je niks aan het iets afkoelen van de uitgaande lucht; je bent dan nog steeds beter af met de bypass van je WTW open. Zodra je wel airco hebt, of het is binnen nog koeler, dan heeft het zin die koelte te behouden. Als het binnen al een stuk warmer is dan buiten heb je al verloren en doet dit ding natuurlijk niks. Maar dat is bij alle apparaten die aan de luchtvochtigheid zitten; de reviewers snappen er geen hol van en laten dan maar een negatieve review achter.
Je moet een stof hebben waarvan het kookpunt rond de 20 graden ligt. Het gaat dus vanzelf koken op kamertemperatuur (dit neemt de energie op en gebeurt in de binnenunit). Het gas wordt dan naar de buitenunit getransporteerd waar het onde hoge druk weer condenseert (daarom heet zo'n ding condensor en zit er in iedere koelinstallatie een compressor).

Deze apparaten verdampen water door er lucht overheen te laten stromen. De hoeveelheid water die dan daadwerkelijk verdampt is minimaal en dus het koelend effect ook.
Denk dat je er zo een paar honderd Watt koelvermogen uithaalt :P. De brochure van HomeEvap spreekt over maximaal 2275W koelvermogen. Dat zal dan wel een best-case scenario zijn. 2275 / 2256 = 1 gram water per seconde = 3,6 Liter per uur. Ik vraag me trouwens af of dat ding kalkvrij water moet hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-05-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
aprofet schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 13:13:
[...]

Wij krijgen ook 2 van dit soort zolderramen. De hoeveelheid daglicht valt erg mee in jouw foto's.

Hoe lang is deze ruimte?
De zolder is ongeveer 12 meter lang, aan beide zijdes zit een raam. Wij gaan nog wel dakramen plaatsen voor extra licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 21:26
d0s schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:42:
[...]

Lijkt me echt een no-brainer, 2,2 meter is niet heel veel ruimte.. 4 is net mooi en geeft je mogelijkheden qua schiereiland/kookeiland.

Je tuin is meer dan groot genoeg. Hier in de regio Nijmegen/Arnhem mag je al blij zijn met een tuin van 8 meter diep, zonder aanbouw.
Wat is die obsessie met een (schier-)eiland?

Ik zou overigens ook een uitbouw doen, dat terzijde.

Prijzen vergelijken van uitbouw is niet echt nuttig. Veel factoren zijn van invloed op de prijs. En je kan (meestal) niet onderhandelen. Is de geboden optie je het waard of niet? De rest is noise waarmee je het jezelf moeilijk maakt omdat je geen andere optie hebt (anders dan later zelf doen, maar ook dan is vergelijken niet zinnig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:45:
[...]

Nee, omdat de reviewers het niet begrijpen. Als je geen airco hebt en het is binnen al warmer, heb je niks aan het iets afkoelen van de uitgaande lucht; je bent dan nog steeds beter af met de bypass van je WTW open. Zodra je wel airco hebt, of het is binnen nog koeler, dan heeft het zin die koelte te behouden. Als het binnen al een stuk warmer is dan buiten heb je al verloren en doet dit ding natuurlijk niks. Maar dat is bij alle apparaten die aan de luchtvochtigheid zitten; de reviewers snappen er geen hol van en laten dan maar een negatieve review achter.

[...]

Denk dat je er zo een paar honderd Watt koelvermogen uithaalt :P. De brochure van HomeEvap spreekt over maximaal 2275W koelvermogen. Dat zal dan wel een best-case scenario zijn. 2275 / 2256 = 1 gram water per seconde = 3,6 Liter per uur. Ik vraag me trouwens af of dat ding kalkvrij water moet hebben.
Dank, en ook @Blihi voor input. Het klinkt mij als
- zo'n HomeEvap kan prima werken als versterking van het effect van bijvoorbeeld vloerkoeling; maar
- deze technologie is nog niet erg goed uitontwikkeld dus het is waarschijnlijk de moeite om te wachten op verdere ontwikkeling. Mijn voorkeur gaat uit naar een add-on van Itho Daalderop, die ook de HRU WTW levert, en goede interactie met dat systeem zou moeten waarborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Deleon78 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:19:
[...]

Wat is die obsessie met een (schier-)eiland?
Ik was er ook geen fan van totdat we een paar feestjes hadden hier thuis met gasten rond het kookeiland, waar live hapjes & drankjes werden gemaakt en geserveerd... gewoon een heel andere beleving van een keuken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
Deleon78 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:19:
[...]
Prijzen vergelijken van uitbouw is niet echt nuttig. Veel factoren zijn van invloed op de prijs. En je kan (meestal) niet onderhandelen. Is de geboden optie je het waard of niet? De rest is noise waarmee je het jezelf moeilijk maakt omdat je geen andere optie hebt (anders dan later zelf doen, maar ook dan is vergelijken niet zinnig).
Ben ik met je eens. Als op het forum wordt gezegd dat zo'n uitbouw normaliter maar 8k kost, dan voelt het alsof je veel te veel betaald. Maar de vraag is voornamelijk of dat je daar persoonlijk waarde aan hecht of niet. Daarbij meewegende of het meerwaarde heeft voor je huis. Meer vierkante meters is natuurlijk altijd goed, maar tegen welke prijs. Inmiddels kun je op funda ook prijs per m² in één oogopslag zien. Als die uitbouw meer kost aan m² dan de bestaande oppervlakte kun je dus niet één-op-één de kosten bij je waarde optellen.

Overigens zoek ik in mijn eigen beslissingen ook vaak naar bevestiging van anderen. Dat voelt heel goed, maar wil niet zeggen dat dat financieel gezien een goed beslissing is.

Dus inderdaad, wat is het je persoonlijk waard. Zeker bij nieuwbouw waar je verwacht er vele jaren te wonen.
Pagina: 1 ... 77 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2