Druk en zetfouten voorbehouden.
dat werd over onze woning ook gezegd; maar dan valt nog wel e.e.a. te doen.EiT schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:40:
[...]
Veel huizen die nu gebouwd worden hebben geen kruipruimte meer.
AppartementLen020 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:58:
[...]
Valt mee toch? door de kruipruimte en dan door de vloer.
Juist de keuken is een plek waar dat nog wel 'makkelijk' kan.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
De deur is niet anders. Alleen het scharnier. Je kunt dus nog steeds zelf de deuren wisselen.stokmeister schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:04:
[...]
Wat is daar minder ideaal aan vergeleken bij normale scharnieren?
We kunnen namelijk ook nog verschillende deuren uitzoeken, maar kies liever zelf later een andere deur uit die bij de inrichting past. Dus hij moet wel (makkelijk) te wisselen zijn.
Doordat het scharnier niet direct tegen de deur zit, maar ietsjes op het kozijn (net als bij een opdekdeur) ziet het er anders uit.
Kan dat nog aangemerkt worden als garantie punt?
Het is de tegel waar de kraan van bad op bevestigd zit. Waarschijnlijk van onder naar boven gescheurd, hoewel de voeg ook gescheurd is.
Alle andere punten zijn bij ons binnen 6 maanden opgelost. Ook al een credit mogen ontvangen.
Heb je het gevraagd an de bouwer?EiT schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:58:
Wij hebben nu een aantal maanden de sleutel. Nu is 1 tegel gescheurd/gebarsten.
Kan dat nog aangemerkt worden als garantie punt?
Het is de tegel waar de kraan van bad op bevestigd zit. Waarschijnlijk van onder naar boven gescheurd, hoewel de voeg ook gescheurd is.
Alle andere punten zijn bij ons binnen 6 maanden opgelost. Ook al een credit mogen ontvangen.
Nog geen reactie, opzichter zei van niet. Mijn vraag gaat over of het wel of/niet onder garantie valt. Niet wat de aannemer er van vind
Gebroken dakpan deden ze niet moeilijk over.
Kijk even hoe lang je garantie hebt op je badkamer dit lijkt me er wel onder te vallen: meestal is dit 1 jaar maar soms ook wel 2 jaar (overigens gaat garantie in NA de onderhoudsperiode dus niet na oplevering)EiT schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:58:
[...]
Nog geen reactie, opzichter zei van niet. Mijn vraag gaat over of het wel of/niet onder garantie valt. Niet wat de aannemer er van vind
Kijk in de gegevens die je hebt gekregen van SWK, Woningborg of waar de garantie loopt. Daar staat het in, inclusief termijn. Vergeet niet de uitsluitingen te lezen, bij SWK wordt schade door drogen/krimp uitgesloten (daar zou jouw probleem misschien wel onder kunnen vallen).EiT schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:58:
[...]
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Laat een mantelbuis vanuit de bouw opleveren
Ik kom net na 2,5 uur onder de fundering te hebben gelegen eronder vandaan met boven je macht in een krappe benauwde ruimte te moeten boren, hakken en beitelen door giga knoeper hard beton.
Nu heb ik toch veel klussen gedaan maar dit is by far de beroerdste geweest.
Ik was de mantelbuizen vergeten vanuit de bouw en heb er dus nu twee een tijd geleden al door de fundering van buiten naar binnen geboord met een speciale combi van 1.20m en vandaag had ik de moed opgeraapt om ze naar de meterkast te brengen.
De combi destijds om ze van buiten naar binnen te krijgen: (watergekoeld, boor van 40cm met een verlengstuk van 40cm)
:strip_exif()/f/image/J2JlK7d9sogql9WecjWnaO6C.jpg?f=fotoalbum_medium)
Eindelijk binnen:
:strip_exif()/f/image/Sixpv8XkH0u7Z3gNZGT86vcc.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/pOe8gbZAF40mNmGBZLT5CmdJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 52% gewijzigd door GeeMoney op 13-05-2020 21:25 ]
1) Hoe zijn deze stopcontacten en schakelaars ingetekend? Bij ons (woning in sep 2019 opgeleverd) stonden alle "bolletjes" in de technische tekeningen strak naast elkaar getekend en zijn in de praktijk inderdaad tot 5 breed in één afdekraam. Ofwel op de tekening was het prima zichtbaar of deze tegen elkaar aan zaten of met enige afstand van elkaar.Saidjes schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:33:
Inmiddels lees ik al langer mee en ik heb eigenlijk twee vragen die ik nog niet kan terugvinden, maar wellicht kan iemand ons helpen. Inmiddels zijn we in de fijnafbouw en afmontagefase terecht gekomen en mochten we vorige week kijken.
1) Al het schakel en elektramateriaal is gigantisch ver uit elkaar op de muur gemonteerd. Tussen twee schakelaars op gelijke hoogte zit ongeveer 15/20 cm....idem tussen loze leiding en de stopcontacten (die zitten dan wel weer samen in een mooi horizontale tweeraam). Ik dacht dat ze standaard alles op een rij naast elkaar boren en onder een raam afmonteren. In de technische omschrijving staat hier niets over, volgens kopersbegeleiding hadden we die wens moeten uitspreken en was het extra meerwerk buiten de optielijst ...wie weet wat standaard is?
2) men monteert de mv unit niet op het knieschot maar op een losse standaard op 30 cm afstand van de wand, volgens kopersbegeleiding is dat wegens geluidseisen.... weet iemand daar iets over? Dank alvast!
2) Dit is bij ons zo, ik zou eerder verwachten dat dit met bereikbaarheid van de installatie te maken heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door fmb op 13-05-2020 21:54 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Wel dat gat weer even dichtschuimen, anders krijg je meur uit de kruipruimte naar binnen.GeeMoney schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:21:
Gratis tip voor iedereen met een tuin en de wens voor elektra/loze leiding naar je tuin.
Laat een mantelbuis vanuit de bouw opleveren.
Ik kom net na 2,5 uur onder de fundering te hebben gelegen eronder vandaan met boven je macht in een krappe benauwde ruimte te moeten boren, hakken en beitelen door giga knoeper hard beton.
Nu heb ik toch veel klussen gedaan maar dit is by far de beroerdste geweest.
Ik was de mantelbuizen vergeten vanuit de bouw en heb er dus nu twee een tijd geleden al door de fundering van buiten naar binnen geboord met een speciale combi van 1.20m en vandaag had ik de moed opgeraapt om ze naar de meterkast te brengen.
De combi destijds om ze van buiten naar binnen te krijgen: (watergekoeld, boor van 40cm met een verlengstuk van 40cm)
[Afbeelding]
Eindelijk binnen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, ik schuim hem weer helemaal dicht. Dank je.kabeltjekabel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:12:
[...]
Wel dat gat weer even dichtschuimen, anders krijg je meur uit de kruipruimte naar binnen.
/f/image/duZYbw1baVb2cvRbOh6FNFI4.png?f=fotoalbum_large)
Nu bedenk ik me dat we een carport in onze tuin krijgen en dat de berging daar ook staat. Dus dat we waarschijnlijk heel vaak via de achterdeur binnen komen.. Ik hoor vaak dat een schuifpui wat zwaarder gaat alleen dat lijkt me toch wel meevallen? Het lijkt me wel dat het een wat kwetsbaardere constructie is? Ruimtelijk lijkt een schuifpui ons wel net iets mooier, en qua woongenot ook praktischer.
Hieronder nog even een voorbeeld, waarbij ik de schuifpui en de standaard pui in de maat heb gezet.
Standaard pui:
/f/image/Z3VqoWbzOZx2QO60SX86bw2L.png?f=fotoalbum_large)
Schuifpui:
/f/image/dCH8UF9Q1EMuL3467zHIM0SV.png?f=fotoalbum_large)
Ik neig nu net iets meer naar de standaard pui, vanwege het feit dat we de fietsen en de auto achter hebben staan, en het feit dat het iets goedkoper is. Alléén vind ik het toch iets minder mooi en ben ik bang dat je dit niet snel meer kan veranderen.
Mijn vragen:
- Wie heeft er een schuifpui / hier ervaring mee? En ben je daar blij mee? Of zou je toch liever een normale deur willen?
- Wie heeft er na de bouw van hun woning later de pui veranderd, was dat prijzig? Hebben jullie ook een grotere gevelopening gemaakt / is dit makkelijk te doen?
- Heb ik nog iets over het hoofd gezien?
Wij hadden ook de keuze voor schuifpui of losse deur(en). Uiteindelijk gekozen voor 2 openslaande deuren met aan de zijkanten zijlichten, mooi symmetrisch.Flipswix schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:40:
Ik ben toch op zoek naar een aantal ervaringsdeskundigen in dit topic. Over enkele dagen is de sluitingsdatum voor ons meerwerk. We twijfelen nog heel erg tussen de standaard pui en een schuifpui. Er zijn drie opties: De standaard pui: Twee zijlichten en een normale tuindeur. Twee tuindeuren en één zijlicht, of een tweedelige Schuifpui met één opengaand deel (€2250). Zie deze afbeelding voor de impressie er van:
[Afbeelding]
Nu bedenk ik me dat we een carport in onze tuin krijgen en dat de berging daar ook staat. Dus dat we waarschijnlijk heel vaak via de achterdeur binnen komen.. Ik hoor vaak dat een schuifpui wat zwaarder gaat alleen dat lijkt me toch wel meevallen? Het lijkt me wel dat het een wat kwetsbaardere constructie is? Ruimtelijk lijkt een schuifpui ons wel net iets mooier, en qua woongenot ook praktischer.
Hieronder nog even een voorbeeld, waarbij ik de schuifpui en de standaard pui in de maat heb gezet.
Standaard pui:
[Afbeelding]
Schuifpui:
[Afbeelding]
Ik neig nu net iets meer naar de standaard pui, vanwege het feit dat we de fietsen en de auto achter hebben staan, en het feit dat het iets goedkoper is. Alléén vind ik het toch iets minder mooi en ben ik bang dat je dit niet snel meer kan veranderen.
Mijn vragen:
- Wie heeft er een schuifpui / hier ervaring mee? En ben je daar blij mee? Of zou je toch liever een normale deur willen?
- Wie heeft er na de bouw van hun woning later de pui veranderd, was dat prijzig? Hebben jullie ook een grotere gevelopening gemaakt / is dit makkelijk te doen?
Schuifpui heb ik een hekel aan (idd zwaar / langzaam) en vind ik ook niet mooi staan. Ook qua hor iets irritanter.
Dus als je vaak er gebruik van gaat maken zou ik voor dubbele deuren gaan. Inderdaad een beetje jammer dat je niet 2 zijlichten hebt, maar dat past niet ivm de breedte denk ik. Wel vreemd dat het tot het plafond loopt, klopt dat wel? Dan heb je enorm hoge deuren, of een laag plafond, lijkt me sterk.
Achteraf een (kunststof?) kozijn vervangen is niet zo ingewikkeld als het verder dezelfde afmetingen houdt. Dat zie je ook op jouw plaatjes, het is gewoon hetzelfde gat.
Gevelopening veranderen ziet er ingewikkeld uit ivm draagconstructie en beperkte ruimte qua achterwand, mogelijk moeten ze dan zo'n giga draagbalk plaatsen over de hele breedte.
Dat is een erg bekende tekeningFlipswix schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:40:
Ik ben toch op zoek naar een aantal ervaringsdeskundigen in dit topic. Over enkele dagen is de sluitingsdatum voor ons meerwerk. We twijfelen nog heel erg tussen de standaard pui en een schuifpui. Er zijn drie opties: De standaard pui: Twee zijlichten en een normale tuindeur. Twee tuindeuren en één zijlicht, of een tweedelige Schuifpui met één opengaand deel (€2250). Zie deze afbeelding voor de impressie er van:
[Afbeelding]
Standaard pui:
[Afbeelding]
Schuifpui:
[Afbeelding]
Mijn vragen:
Wij hebben voor openslaande deuren gekozen omdat we van veel mensen terug krijgen dat een schuifpui later zwaarder gaat.
Ook hebben we voor openslaande deuren gekozen omdat we het mooier vinden en je toch één deur kan openen.
Onze schuifpui bleek van buitenaf niet te openen zijn, dus we zouden altijd door de voordeur het huis in moeten. Dat is erg vervelend (kon gelukkig wel alsnog aangepast worden, voor 295 euro natuurlijk)
Ik zie het! Whoops, ik dacht het hele huis even 0,1 meter omhoog te hebben getild in het model om geen conflicten te krijgen met de textures van de ondergrond van het model. Maar dat bleek alléén de onderverdieping te zijn. Dus het plafond ligt in feite 10cm hoger. Pui is 240cm hoog.Giant87 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:51:
[...]
Wij hadden ook de keuze voor schuifpui of losse deur(en). Uiteindelijk gekozen voor 2 openslaande deuren met aan de zijkanten zijlichten, mooi symmetrisch.
Schuifpui heb ik een hekel aan (idd zwaar / langzaam) en vind ik ook niet mooi staan. Ook qua hor iets irritanter.
Dus als je vaak er gebruik van gaat maken zou ik voor dubbele deuren gaan. Inderdaad een beetje jammer dat je niet 2 zijlichten hebt, maar dat past niet ivm de breedte denk ik. Wel vreemd dat het tot het plafond loopt, klopt dat wel? Dan heb je enorm hoge deuren, of een laag plafond, lijkt me sterk.
Achteraf een (kunststof?) kozijn vervangen is niet zo ingewikkeld als het verder dezelfde afmetingen houdt. Dat zie je ook op jouw plaatjes, het is gewoon hetzelfde gat.
Gevelopening veranderen ziet er ingewikkeld uit ivm draagconstructie en beperkte ruimte qua achterwand, mogelijk moeten ze dan zo'n giga draagbalk plaatsen over de hele breedte.
Zeker! Een toekomstige buur?Woolfy681 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:52:
[...]
Dat is een erg bekende tekeningKade fase 2 toevallig ?
Wij hebben voor openslaande deuren gekozen omdat we van veel mensen terug krijgen dat een schuifpui later zwaarder gaat.
Ook hebben we voor openslaande deuren gekozen omdat we het mooier vinden en je toch één deur kan openen.
De deur is in beide gevallen van binnen- en van buiten te openen.Blihi schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:53:
Als je kiest voor een schuifdeur, zorg dan dat je vast laat leggen dat deze van buitenaf te openen en sluiten is met een gelijksluitend slot.
Onze schuifpui bleek van buitenaf niet te openen zijn, dus we zouden altijd door de voordeur het huis in moeten. Dat is erg vervelend (kon gelukkig wel alsnog aangepast worden, voor 295 euro natuurlijk)
[ Voor 78% gewijzigd door Flipswix op 14-05-2020 12:06 ]
Dat valt wel mee hoor, qua vuil. Ligt er wel aan wat voor bestrating / grind je gebruikt.kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:00:
Die ruiten tot de vloer worden altijd smerig aan de buitenkant. Schuifpui is fijn om open te laten staan en dan heen en weer te lopen. Alleen om binnen te komen is een deur natuurlijk fijner.
@Flipswix Ik zie ook dat je je woning kan verbreden, aanbouw beukmaat (buitenmaat) 6m ipv 5.4m. Misschien zou er dan nog meer mogelijk kunnen zijn? Vragen kan altijd
60cm lijkt weinig, maar reken het maar eens uit over het hele huis (of is het alleen de aanbouw?).
Vet dat je zelf de renders maakt, herkenbaar!
Dit is onze situatie (tuin op het Noorden, en zie de zon, het fijne is dat pas in de avond de zon daadwerkelijk in de kamer komt). Dus de hele dag zon in de tuin.
Tuin is 10diep en 11 breed (door de garage naast het huis)
[ Voor 13% gewijzigd door Giant87 op 14-05-2020 12:20 ]
Het gaat iets zwaarder, maar het is zeker niet vervelend. Wat veel mensen helaas vergeten is om de pui van het wieltje te halen als ie open staat. Door het gewicht vervormt het wieltje dan langzaam, waardoor de pui horkerig en zwaarder schuift. Dat is dus belangrijk! Bij ons zat er standaard gewoon een slot op met eenzelfde sleutel als de voordeur.
Ik zou het zo weer doen! In ons nieuwe huis zit er gelukkig standaard al een schuifpui in.
Ja hebben ook een huis in dat project gekocht
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YNClnAT1SD9bpKo8nJxnuZ1B.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2yTAEtegJkdMZ2eDe9BJtRuB.jpg?f=user_large)
If it aint fixed, it's broken.
Ik zal wel eev van die personen zijn in mijn huidige huis... welk wieltje heb je het over?millerman_sf schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:12:
Wat veel mensen helaas vergeten is om de pui van het wieltje te halen als ie open staat. Door het gewicht vervormt het wieltje dan langzaam, waardoor de pui horkerig en zwaarder schuift. Dat is dus belangrijk!
[ Voor 3% gewijzigd door Millert op 14-05-2020 13:41 ]
EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh
Dat heb ik nog nooit bij schuifdeuren gezien of gehoord. Nou is dat geen enorm aantal, maar ik ken er sowieso een aantal waarbij dat helemaal niet kan (zit bv geen hendel).Millert schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:33:
Wanneer de pui in de geopende stand staat en je deze kunt bewegen loopt hij op een wieltje/rollen. Dus in plaats van hem geopend te laten staan, kan je de hendel ook weer omdraaien en de deur laten zakken (op de gewenste plaats).
Ik zou er dan een kiezen waarbij dat geen issue is
Binnenkort aan tafel met schuifdeurleverancier voor ons tuinhuisje, zal het gelijk eens vragen.
Volgens mij doet hij dat als je hem weer 'op slot' doet met de hendel. Ook al staat de pui open. Maar geen idee of dat bij elke pui het geval is.feelthepower schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:06:
[...]
Ik zal wel eev van die personen zijn in mijn huidige huis... welk wieltje heb je het over?
//edit, de hefschuifpui.
Maar er zijn inderdaad meerdere soorten (kopje "Schuifpui soorten"):
https://www.kozijnen-kopen.nl/schuifpuien/
[ Voor 16% gewijzigd door Giant87 op 14-05-2020 13:42 ]
Hey thanks voor deze foto, wij krijgen een tuin op het noorden met exact deze afmetingen en vind het moeilijk om daar een voorstelling van te maken. Hoe ben je bij deze lay-out uitgekomen als ik vragen mag?Giant87 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:09:
[...]
Dat valt wel mee hoor, qua vuil. Ligt er wel aan wat voor bestrating / grind je gebruikt.
@Flipswix Ik zie ook dat je je woning kan verbreden, aanbouw beukmaat (buitenmaat) 6m ipv 5.4m. Misschien zou er dan nog meer mogelijk kunnen zijn? Vragen kan altijd.
60cm lijkt weinig, maar reken het maar eens uit over het hele huis (of is het alleen de aanbouw?).
Vet dat je zelf de renders maakt, herkenbaar!
Dit is onze situatie (tuin op het Noorden, en zie de zon, het fijne is dat pas in de avond de zon daadwerkelijk in de kamer komt). Dus de hele dag zon in de tuin.
Tuin is 10diep en 11 breed (door de garage naast het huis)
***members only***
Het alternatief: https://www.suncalc.org/stokmeister schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:33:
Vooral degene die benieuwd zijn naar de zon in de toekomstige tuin. Naast suncalc vond ik dit wel een handige site.
Zelf ontworpen, ik wilde wat variatie in materiaal (steen, hout en grasveldje van 3x3m haha) en hoogte.nel!s schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:27:
[...]
Hey thanks voor deze foto, wij krijgen een tuin op het noorden met exact deze afmetingen en vind het moeilijk om daar een voorstelling van te maken. Hoe ben je bij deze lay-out uitgekomen als ik vragen mag?
Daarnaast verliefd geworden op een overkapping die ik tegenkwam en die paste er mooi bij.
Hier nog wat meer foto's vd overkapping na plaatsing, Buitenpracht is echt een top bedrijf!
https://buitenpracht-hout...nda-met-jaloezieen-almere
En hier hoe je het in Sketchup doet: https://help.sketchup.com...asting-real-world-shadowsstokmeister schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:33:
Voor degene die benieuwd zijn naar de zon in de toekomstige tuin. Naast suncalc vond ik dit wel een handige site.
[ Voor 21% gewijzigd door Giant87 op 14-05-2020 15:20 ]
In Sketchup Professional kan dat wel. Dan kun je behoorlijk exact aangeven waar een gebouw staat en dan klopt de schaduw echt exact.
Nu nog iets waar je twee gebouwtjes in kunt tekenen om te zien hoe hoog de schuur moet worden om geen langs van de schaduw van het huis te hebbenstokmeister schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:33:
Voor degene die benieuwd zijn naar de zon in de toekomstige tuin. Naast suncalc vond ik dit wel een handige site.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Als je zin en tijd hebt kun je de hele buurt mee modelleren. Moet je wel echt tijd hebben...
[ Voor 29% gewijzigd door Blihi op 14-05-2020 15:21 ]
Dat zou nog beter zijn inderdaad. Misschien dat dat wel in in Sketchup kan.kabeltjekabel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:14:
[...]
Nu nog iets waar je twee gebouwtjes in kunt tekenen om te zien hoe hoog de schuur moet worden om geen langs van de schaduw van het huis te hebben
Edit: ja dus 😉
Ja precies, dat heb ik dus ook gedaan. Eerst mijn eigen woning, en daarna het rijtje (staat in een kleine boog). Kon simpelweg spiegelen en kopieren. Zal eens kijken of ik de renders nog heb.Blihi schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:18:
Zoiets kun je in Sketchup dus vrij eenvoudig doen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als je zin en tijd hebt kun je de hele buurt mee modelleren. Moet je wel echt tijd hebben...
Kun je die ook 'gewoon' van buiten opendoen, als de deur op slot is? Bij ons gaf de verkoopbegeleider aan dat je de deur dan alleen van binnen open zou kunnen doen. Dus dan zou je die deur niet kunnen gebruiken als je met de fiets of auto weg zou willen. Leek mij wat onhandig.millerman_sf schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:12:
In ons huidige huis ook een schuifpui laten zetten. Mooier qua hoeveelheid licht en doorkijk en praktischer, omdat je de ruimte er achter niet kwijt bent aan de openslaande deuren. En in de zomer zet je hem open en gaat de woonkamer gelijk door naar de tuin. Dat is ook erg lekker.
Het gaat iets zwaarder, maar het is zeker niet vervelend. Wat veel mensen helaas vergeten is om de pui van het wieltje te halen als ie open staat. Door het gewicht vervormt het wieltje dan langzaam, waardoor de pui horkerig en zwaarder schuift. Dat is dus belangrijk! Bij ons zat er standaard gewoon een slot op met eenzelfde sleutel als de voordeur.
Ik zou het zo weer doen! In ons nieuwe huis zit er gelukkig standaard al een schuifpui in.
(Ik vond het ook vreemd klinken dat de verkoopbegeleider zei dat het niet zou kunnen, maar ik wilde het risico niet nemen, dus er maar niet voor gekozen.)
Kun je wanneer je betaald voor een jaar gebruik eenmalig 25 euro... 3d renders maken. die hebben ook een schaduwberekening. Kun je meteen je tuin intekenen ;-)
/f/image/OaCWMF6QViBYaYEsysc38oWt.png?f=fotoalbum_large)
Yep. Er zit gewoon een hef die van binnen en buiten hetzelfde werkt, met slot dat ook van binnen en buiten werkt. Dus slot open doen, dan kan de hef naar beneden en staat de schuifpui op het wieltje om te schuiven (rijden eigenlijk meer dus).Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:24:
[...]
Kun je die ook 'gewoon' van buiten opendoen, als de deur op slot is? Bij ons gaf de verkoopbegeleider aan dat je de deur dan alleen van binnen open zou kunnen doen. Dus dan zou je die deur niet kunnen gebruiken als je met de fiets of auto weg zou willen. Leek mij wat onhandig.
(Ik vond het ook vreemd klinken dat de verkoopbegeleider zei dat het niet zou kunnen, maar ik wilde het risico niet nemen, dus er maar niet voor gekozen.)
Dit zou nog wel eens in de sweet spot van functionaliteit, prijs & moeilijkheidsgraad kunnen vallen! Thanksperspectivebass schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:33:
met Gardesign: https://www.tekenjetuin.nl/
Kun je wanneer je betaald voor een jaar gebruik eenmalig 25 euro... 3d renders maken. die hebben ook een schaduwberekening. Kun je meteen je tuin intekenen ;-)
[Afbeelding]

Wat zijn hier de ervaringen met beide merken en zit er verschil in qua kwaliteit?
Zoiets moet een elektricien toch zelf uit kunnen vogelen

Edit: je weet niet of het raar is, want je weet de reden dat het gevraagd wordt niet. Misschien komt het erg weinig voor, doet hij in 99% van de andere gevallen 2-fase.
[ Voor 36% gewijzigd door woekele op 14-05-2020 20:18 ]
Wij hebben beiden gehad.
Vorige woning schuifpui, deze woning openslaande deuren. Nieuwbouwwoning (oplevering medio juli) weer een schuifpui.
Onze redenen en daarmee voordelen van de schuifpui:
- De schuifpui kan makkelijk op een kier open gezet worden, openslaande deuren is toch vaak volledig open, bij een briesje gaat het iets eerder klapperen of je moet met haakjes aan deuren gaan werken... in de avonduren vaak op een kier gehad in de vorige woning!
- de schuifpui in onze oude woning ging wat zwaar. degene in onze nieuwbouwwoning glijdt heel soepel. daarnaast van binnen en buiten te openen en met slot (geen meerprijs bij ons gelukkig)
- Qua horren: zowel in de schuifpui als bij de openslaande deuren hebben wij een harmonicahor gehad, dus dat is wat ons betreft om het even.
- meer ruimte op je terras, deuren hebben ruimte nodig, met onze tuin van 9 m breed bij 7 m diep was dat metertje extra toch lekker.
- meer glas! Bij ons gaat het om een brede schuifpui. De openslaande deuren gaven extra zijlichten en daarmee extra obstructie in het uitzicht. met een glazen pui van 3.2 breed bij 3.6 hoog vonden wij juist de strakke look heel passend.
maar er zitten voordelen aan openslaande deuren wat ons betreft:
- meer glas open zetten, bij de schuifpui is je doorloop maximaal 50% van je glas, bij openslaande deuren in de regel meer.
- lekkere retrolook. past mooi bij veel nieuwbouwprojecten die de afgelopen jaren in jaren 20/30 stijl worden gebouwd.
- reguliere deurfunctie wanneer je veel achterom loopt, en je schuifpui-optie geen sleuteldoorloop biedt.
Wij hebben Weekamp (WK6552 A1 6 en WK6521 A1). 1 glas in lood met rechte vlakken en de rest dicht, staat me iets van bij dat het uit dezelfde toko komt ofzo want wij zagen ook geen verschil en de prijzen zijn bijna gelijk.Ardj schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:29:
Met wat zoekwerk kom ik beide merken tegen, maar ben benieuwd naar de meningen. Voor ons huis (wordt volgende week opgeleverd), ben ik op zoek naar paneeldeuren en een glasdeur met vakverdeling. We komen zowel bij Weekamp als Skantrae deuren tegen die we mooi vinden.
Wat zijn hier de ervaringen met beide merken en zit er verschil in qua kwaliteit?
Ze kwamen bij ons in de grondverf (wit, wat er al prima uit zag).
[ Voor 8% gewijzigd door Giant87 op 15-05-2020 09:02 ]
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit achteraf aan te laten passen ?
We willen namelijk wel graag dat het raam open kan en ben ook benieuwd wat zoiets kost.
Klopt inderdaad, maar zouden hem toch graag helemaal kunnen openen.Blihi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:32:
Een kiepraam kan natuurlijk ook open, alleen niet helemaal. Enig idee waarom er geen draaifunctie mogelijk is? Wordt het te smal/klein?
Reactie van adviseur :
Dit heeft alles met de (veiligheids)eisen van het Bouwbesluit te maken. Het bad creëert een opstapje, en dus een onveilige situatie, waardoor je (of een kind) door het raam zou kunnen vallen wanneer die open kan. In de kiepstand kan dit niet gebeuren.
Vind het wat vergezocht, maar goed.
Zij mogen het niet aanpassen, maar wat ik achteraf doe is aan ons neem ik aan.
Achteraf vervangen kan natuurlijk altijd, maar betekent waarschijnlijk een heel nieuw kozijn met glas en alle afwerking aan de binnenkant. Dat zal niet goedkoop zijn.
Dankje voor je reactie, zaten inderdaad gewoon strak naast elkaar ingetekend. Had het nog even nagevraagd bij de uitvoerder zelf, blijkbaar vertrouwen ze blindelings op de installateur en mag die heel veel zelf invullen...tenzij wij als leek van tevoren eisen stellenfmb schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:53:
[...]
1) Hoe zijn deze stopcontacten en schakelaars ingetekend? Bij ons (woning in sep 2019 opgeleverd) stonden alle "bolletjes" in de technische tekeningen strak naast elkaar getekend en zijn in de praktijk inderdaad tot 5 breed in één afdekraam. Ofwel op de tekening was het prima zichtbaar of deze tegen elkaar aan zaten of met enige afstand van elkaar.
2) Dit is bij ons zo, ik zou eerder verwachten dat dit met bereikbaarheid van de installatie te maken heeft.

Volgens de VEH was het inderdaad niet aangeraden om de mv-afzuiging op het knieschot te monteren, dit inderdaad vanwege het geluid.Helaas hadden we geen vrije wand meer op zolder, dus dan doen ze dit.
Verder leveren ze volgens mij als leek toch netjes werk
Dit is inderdaad een verplichting uit het Bouwbesluit. Zij mogen het simpelweg niet zo opleveren. Volgens mij is het eenvoudig achteraf (zelf) wel aan te passen. Ik geloof dat de ramen technisch gezien namelijk gelijk zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker.Woolfy681 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:36:
[...]
Klopt inderdaad, maar zouden hem toch graag helemaal kunnen openen.
Reactie van adviseur :
Dit heeft alles met de (veiligheids)eisen van het Bouwbesluit te maken. Het bad creëert een opstapje, en dus een onveilige situatie, waardoor je (of een kind) door het raam zou kunnen vallen wanneer die open kan. In de kiepstand kan dit niet gebeuren.
Tesla Model 3 RWD (2023)
Snap het hoor dat het niet mag, maar vind het een beetje ver gezocht, als ik een bed onder het raam in een slaapkamer zet dan creëer je het zelfde toch ?VeeGee schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:10:
[...]
Dit is inderdaad een verplichting uit het Bouwbesluit. Zij mogen het simpelweg niet zo opleveren. Volgens mij is het eenvoudig achteraf (zelf) wel aan te passen. Ik geloof dat de ramen technisch gezien namelijk gelijk zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Lijkt me dat het ook niet al te veel werk zou moeten kosten en dat alleen de beugels voor het draaien geplaatst moeten worden, maar misschien denk ik te makkelijk
Volgens mij kunnen ze toch gewoon een valbeveiliger (witte staaf) op +20cm tussen het kozijn monteren? Toen ik in mijn flat woonden was dat ook zo opgelost, wellicht oudere regelgeving...maar je zou het kunnen vragen.Woolfy681 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:24:
Als er in de badkamer gekozen wordt voor een bad krijgen wij helaas een kiepraam inplaats van een draai kiep.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit achteraf aan te laten passen ?
We willen namelijk wel graag dat het raam open kan en ben ook benieuwd wat zoiets kost.
Bij ons zouden ze dit ook doen ivm zelfde issue.Woolfy681 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:36:
[...]
Klopt inderdaad, maar zouden hem toch graag helemaal kunnen openen.
Reactie van adviseur :
Het raam bleef hetzelfde alleen was er een blokkering tussen gezet die je zelf weer ongedaan kan maken. (Uiteindelijk waren ze dit vergeten).
Kan ook zijn dat je de kruk moet vervangen. Gewoon even navragen hoe je het na oplevering ongedaan kan maken. Ze zijn het verplicht zo op te leveren, wat je erna mee doet moet je zelf weten.
Thanks ga het tegen die tijd gewoon op de bouw vragen en anders bekijken we het wel als het opgeleverd is.EiT schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:49:
[...]
Bij ons zouden ze dit ook doen ivm zelfde issue.
Het raam bleef hetzelfde alleen was er een blokkering tussen gezet die je zelf weer ongedaan kan maken. (Uiteindelijk waren ze dit vergeten).
Kan ook zijn dat je de kruk moet vervangen. Gewoon even navragen hoe je het na oplevering ongedaan kan maken. Ze zijn het verplicht zo op te leveren, wat je erna mee doet moet je zelf weten.
Ik zou het doen.Flipswix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:23:
Heeft iemand zo'n zandpakket laten aanleggen voor het terras bij de bouw? Bij ons is er de optie om de eerste 3 meter vanaf de achtergevel met zo'n zandpakket aan te laten leggen voor €225. Ik weet niet of het verstandig is dit nu al te doen, lijkt me niet zo moeilijk om een paar zakken zand mee te nemen achteraf? We hebben toch nog geen idee hoe onze tuin er uit komt te zien, of is het magisch zand wat de bouwer neerlegt?
Grond afvoeren kost waarschijnlijk meer.
Wij zijn momenteel met alle kopers samen bezig om gezamenlijk zand en tuinaarde aan te schaffen. Van de +/- 80 woningen wil tot nu al ruim de helft meedoen en oplevering is pas over 9-12 maanden. Ik ga er vanuit dat zoiets onder de streep absoluut goedkoper is dan het via de aannemer doen. (Wij hebben zo'n optie via de aannemer overigens niet) Bijkomend voordeel is dat je meteen contact legt met je aanstaande buren. :-)Flipswix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:23:
Heeft iemand zo'n zandpakket laten aanleggen voor het terras bij de bouw? Bij ons is er de optie om de eerste 3 meter vanaf de achtergevel met zo'n zandpakket aan te laten leggen voor €225. Ik weet niet of het verstandig is dit nu al te doen, lijkt me niet zo moeilijk om een paar zakken zand mee te nemen achteraf? We hebben toch nog geen idee hoe onze tuin er uit komt te zien, of is het magisch zand wat de bouwer neerlegt?
Grondwerk is vrij prijzig. Voor plusminus 15m2 al zand te hebben plus grondwerk klinkt als een goede deal. En het is fijner dat 'gewoon grond' in het begin, al leg je er zelf wat bouwtegels opFlipswix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:23:
Bv als gevolg van uitgraven tbv fundering in zanderig gebied.
Later doen is vrijwel altijd duurder.
[ Voor 11% gewijzigd door Deleon78 op 15-05-2020 16:54 ]
de bouwer start met een ongeroerd weiland, grond die eruit komt wordt in de buurt opgeslagen en later als de fundering klaar is wordt het netjes terug gestort.
Maar 9 van de 10 nieuwbouw projecten moeten behoorlijk worden opgehoogd. Dat gebeurd pas helemaal aan het einde. De grond die erop komt is schoon, open gewoeld. En dan zie je men tuinen 20 a 30 cm afgraven vanwege "vieze" grond. Terwijl in feite de schone niet in elkaar gedrukte laag alleen maar eraf gehaald wordt en het vieze, ongeroerde in elkaar gedrukte weiland blijft er onder zitten. De tuingrond die gestort wordt als je het later laat afgraven is echt niet beter dan die 30 cm opgehoogd als je er wat compost doorheen mengt...
Dat lijkt mij een zeer redelijk geprijsde optie.Flipswix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:23:
Je bedoelt dat hij in de andere 99% fout doet?woekele schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 18:21:
of hij is gewoon servicegericht en checkt alles even netjes voor de zekerheid voordat het geïnstalleerd wordt. Niet zo negatief/achterdochtig gelijk.
Edit: je weet niet of het raar is, want je weet de reden dat het gevraagd wordt niet. Misschien komt het erg weinig voor, doet hij in 99% van de andere gevallen 2-fase.
Volgens mij wachten we nog steeds op een voorbeeld van jou van een plaat die niet op 3-fase zou kunnen.
[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-05-2020 17:31 ]
Het is beter om het perceel helemaal niet op te laten vullen en dat later door de hovenier te laten doen. Die graaft de harde, platgereden en aangestampte laag netjes open en mengt dat met verse (bemeste) grond tegen een fractie van de prijs die de meeste aannemers rekenen.kaboom1555 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:23:
Wat ik altijd zo typisch vind met grond bij nieuwbouw in mijn omgeving;
de bouwer start met een ongeroerd weiland, grond die eruit komt wordt in de buurt opgeslagen en later als de fundering klaar is wordt het netjes terug gestort.
Maar 9 van de 10 nieuwbouw projecten moeten behoorlijk worden opgehoogd. Dat gebeurd pas helemaal aan het einde. De grond die erop komt is schoon, open gewoeld. En dan zie je men tuinen 20 a 30 cm afgraven vanwege "vieze" grond. Terwijl in feite de schone niet in elkaar gedrukte laag alleen maar eraf gehaald wordt en het vieze, ongeroerde in elkaar gedrukte weiland blijft er onder zitten. De tuingrond die gestort wordt als je het later laat afgraven is echt niet beter dan die 30 cm opgehoogd als je er wat compost doorheen mengt...
Onze achtertuin is helaas tot 10cm onder peil aangevuld, de voortuin en oprit niet en liggen 20-25 cm onder peil.
Fijn, anders had ik 15 kuub grond kunnen afvoeren om plaats te maken voor de bestrating en grond afvoeren is momenteel spuugduur (duurder dan gemengd puin)
Ons vorige huis (huur) was ook nieuwbouw. Bij oplevering was onze achtertuin 1 massieve laag klei vermengd met een hoop stenen. In de eerste week hadden we toevallig direct een paar nachten met veel regen en de dagen daarna hadden we een zwembad in de volledige achtertuin.kaboom1555 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:23:
Wat ik altijd zo typisch vind met grond bij nieuwbouw in mijn omgeving;
De mensen die koophuizen hadden hebben alles 50 cm af laten graven en andere grond in laten storten. In de jaren daarna was het effect daarvan goed te merken.
Ben zelf toen niet verder gegaan dan een paar diepe 'putten' graven in de tuin waar ik grind in gestort heb. Dat hielp redelijk tegen de regen, maar planten groeiden er niet beter van.
Aangezien we nu vlakbij de Waal komen te wonen in de (verlengde) uiterwaarden ga ik er vanuit dat de grond daar niet heel anders zal zijn.
Er zijn al enkele appartementencomplexen af en daar zijn we even binnen geweest. Ziet er allemaal erg mooi uit, tapijt in de gang, mooi behangetje etc. Net een hotel
Met mijn ervaring van onze nieuwbouwwoning en dit topic maar alvast enkele vragen voorgeschoten.. Zo ook of er een meerwerklijst aanwezig is. Die is er nog niet en die komt pas nadat er getekend is

Nu gaan we daar nog wel verder over zeuren, maar ik probeer toch alvast een grove schatting te maken om te oordelen of eea financieel haalbaar is. Appartement is ca 100m2 groot, wat kunnen we ongeveer aan meerwerk kosten verwachten bij een appartement? Dus naast de keuken,vloeren, etc?
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 15-05-2020 23:17 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Die ervaring hadden wij ook in ons vorige nieuwbouw huis in Lent. Hemelsbreed een paar honderd meter van de Waal maar de grond was echt enorm hardnekkige klei. Hebben inderdaad tijdens de bouw alles laten afgraven en waren daar erg blij mee. Nu verhuist en net de tuin gedaan. Is toch een stuk lastiger al dat grond kruien door een gangetje en tuindeur.Farmerwood schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:16:
[...]
Ons vorige huis (huur) was ook nieuwbouw. Bij oplevering was onze achtertuin 1 massieve laag klei vermengd met een hoop stenen. In de eerste week hadden we toevallig direct een paar nachten met veel regen en de dagen daarna hadden we een zwembad in de volledige achtertuin.
De mensen die koophuizen hadden hebben alles 50 cm af laten graven en andere grond in laten storten. In de jaren daarna was het effect daarvan goed te merken.
Ben zelf toen niet verder gegaan dan een paar diepe 'putten' graven in de tuin waar ik grind in gestort heb. Dat hielp redelijk tegen de regen, maar planten groeiden er niet beter van.
Aangezien we nu vlakbij de Waal komen te wonen in de (verlengde) uiterwaarden ga ik er vanuit dat de grond daar niet heel anders zal zijn.
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Wij hebben een vergelijkbare ervaring met onze vorige woning. Daar ook gaten met grind gemaakt, maar achterin de tuin bleef het een zwembad. Verhuurder boeide he niet. Wij hadden zelfs nog geluk, 3 huizen verder had je meer puin dan grond in je tuin.Farmerwood schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:16:
[...]
Ons vorige huis (huur) was ook nieuwbouw. Bij oplevering was onze achtertuin 1 massieve laag klei vermengd met een hoop stenen. In de eerste week hadden we toevallig direct een paar nachten met veel regen en de dagen daarna hadden we een zwembad in de volledige achtertuin.
In onze nieuwe huis de tuin direct 1,3m om laten zetten en nergens last van. Je ziet bij 2 huizen die niets gedaan hadden wel een mooi zwembad rond de deur na een regenbui.
Onderschat het werk niet. Het is niet even 'een paar zakken zand'. Het is eerder een paar kuub zand (een kuub komt overeen met ongeveer 60 zakken).Flipswix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:23:
Wij hebben het wel laten doen, omdat wij graag zo min mogelijk van de tuinaanleg wilden uitbesteden. Dus geen hovenier die de grond voor je op orde maakt en wij hadden geen zin om een paar kuub zand te versjouwen. Achteraf hadden we het anders gedaan. Wat al is aangegeven, de onderlaag van de grond wordt bij de bouw zo sterk verdicht (en er zit vaak ook veel rommel in), dat je het beste eerst die laag goed kunt laten 'doorwoelen'. En pas daarna er een laag goede grond (of terraszand) op doen.
Wij waren in de veronderstelling dat de bouwer, voordat hij de tuin ging aanvullen met zand/grond, die onderlaag ook zou omwoelen (werd ons ook gezegd), maar daar hebben wij in de praktijk weinig van gemerkt. Maar bouwers zeggen wel vaker dingen die ze niet nakomen
Als we met de kennis van nu weer de beslissing hadden moeten nemen, hadden wij dus geen zandpakket genomen en waarschijnlijk ook de tuin niet laten aanvullen met grond. Dan hadden we na oplevering een hovenier de onderlaag goed laten doorbreken en daarna pas een laag tuingrond laten aanbrengen. (Hangt er natuurlijk ook van af og je echt veel tuin hebt of voornamelijk terras en een klein stukje groen...)
Als ik dingen over het hoofd zie, dan hoor ik dat graag.
P.s. termijn om te tekenen is erg ruim met 5 werkdagen
Ik neem aan dat de extra groep in de groepenkast ook gewoon 'inbegrepen' is. Wel prettig trouwens als er extra panelen inbegrepen zijn bij de koop.
Wat geluidsoverlast betreft zou ik me geen zorgen maken, ik hoor niets van de omvormer.
Waar ik wel mee zou zitten is dat je zo niet of niet makkelijk een groendak op je platte dak kunt plaatsen. Dat zou ik namelijk willen, ofwel bij de koop ofwel nadien.
Klopt, dat heeft onze hovenier helaas ook niet gedaan.Blihi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:29:
[...]
Het is beter om het perceel helemaal niet op te laten vullen en dat later door de hovenier te laten doen. Die graaft de harde, platgereden en aangestampte laag netjes open en mengt dat met verse (bemeste) grond tegen een fractie van de prijs die de meeste aannemers rekenen.
Onze achtertuin is helaas tot 10cm onder peil aangevuld, de voortuin en oprit niet en liggen 20-25 cm onder peil.
Fijn, anders had ik 15 kuub grond kunnen afvoeren om plaats te maken voor de bestrating en grond afvoeren is momenteel spuugduur (duurder dan gemengd puin)
Ik heb achteraf alle borders met de schep om staan woelen tot een meter diepte.
Daarom noemde ik al mijn omgeving, hier is het veelal zandgrond met daarbovenop een laag of 50 cm weiland.Farmerwood schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:16:
[...]
Ik heb mij van de week een dag vermaakt op een gravertje. Ik wilde nog aardig wat elektra en beregenings slangen verwerken in de tuin dus daarvoor moest ik behoorlijk wat graafwerk verrichten en ik was met een schep begonnen maar na een meter of 5 wist ik: dit gaat hem niet worden
De "normale" panelen liggen al op het dak. De verwachte oplevering is oktober. Moet dus allemaal vrij snel geregeld worden. Over een groendak had ik nog niet nagedacht. Fijn dat die omvormer geen geluidsoverlast geeft.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:46:
Bij ons waren zulke 'details' over soort panelen en omvormer ook niet bekend bij het tekenen. Ook omdat de panelen waarschijnlijk pas over anderhalf jaar of zo op het dak moeten liggen en er nu nog niet bekend is wat er tegen die tijd de optimale/voordeligste keus is.
Ik neem aan dat de extra groep in de groepenkast ook gewoon 'inbegrepen' is. Wel prettig trouwens als er extra panelen inbegrepen zijn bij de koop.
Wat geluidsoverlast betreft zou ik me geen zorgen maken, ik hoor niets van de omvormer.
Waar ik wel mee zou zitten is dat je zo niet of niet makkelijk een groendak op je platte dak kunt plaatsen. Dat zou ik namelijk willen, ofwel bij de koop ofwel nadien.
Dan krijg je waarschijnlijk waar de installateur toevallig nog een grote voorraad van heef. Hoeft op zich niet verkeerd te zijn, trouwens.Some0ne schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:32:
[...]
De "normale" panelen liggen al op het dak. De verwachte oplevering is oktober. Moet dus allemaal vrij snel geregeld worden. Over een groendak had ik nog niet nagedacht. Fijn dat die omvormer geen geluidsoverlast geeft.
Wij zitten in een groeps app met een hoop toekomstige buren, van daaruit hebben ze de vraag bij de aannemer neer gelegd of er gelijk normaal zand en/of tuinaarde gestort kan worden ipv dat ze de Oude klei grond laten terugstorten, dat wordt nu bekeken.Farmerwood schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:35:
Wij zijn momenteel met alle kopers samen bezig om gezamenlijk zand en tuinaarde aan te schaffen. Van de +/- 80 woningen wil tot nu al ruim de helft meedoen en oplevering is pas over 9-12 maanden. Ik ga er vanuit dat zoiets onder de streep absoluut goedkoper is dan het via de aannemer doen. (Wij hebben zo'n optie via de aannemer overigens niet) Bijkomend voordeel is dat je meteen contact legt met je aanstaande buren. :-)
Leuk om te zien wat je allemaal zelf aanpakt (heb ook de fotos van de kruipruimte gezien)GeeMoney schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:28:
Over grondwerk gesproken.
Ik heb mij van de week een dag vermaakt op een gravertje. Ik wilde nog aardig wat elektra en beregenings slangen verwerken in de tuin dus daarvoor moest ik behoorlijk wat graafwerk verrichten en ik was met een schep begonnen maar na een meter of 5 wist ik: dit gaat hem niet worden.
***members only***
Ik vind werken in de tuin ook echt heerlijk
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2020 19:25 ]
Dank je. Sommige zaken zijn op zich goed zelf te doen of kijken niet zo nauw. Dan is het grappig en bespaart het ook nog eens.Sport_Life schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 19:24:
[...]
Leuk om te zien wat je allemaal zelf aanpakt (heb ook de fotos van de kruipruimte gezien)
Ik vind werken in de tuin ook echt heerlijk.
Zo ook het grove tuinwerk. Elektra en beregening leidingen sloeg ik stijl van achterover bij de hovenier
Nu ben ik het zelf aan het doen. Plan van beregening laten maken en diegene levert ook de spullen en sluit het alleen aan. Graaf en legwerk doe ik zelf. Elektra doe ik helemaal zelf en alles met 5-aderig dikke grondkabel.
Ik heb nu voor €1000,- elektra spul denk ik gehaald (250m kabel, 15 gietmof pakketten en een sloot wago klemmen, mantelbuizen etc.) en voor €1500,- beregening installatie inclusief pomp, slangen, koppelingen etc.
Op de plek waar we een overkapping willen een mantelbuis getrokken met nogmaals een eigen groep en 5-aderige grondkabel met 2x UTP.
Ik heb dus zelf mijn lichtplan uitgedacht maar ik heb in ieder geval overal 5-aderig getrokken zodat ik meerdere schakelgroepen kan maken en de gietmof pakketten liggen op bereikbare plekken.
Totaal nu naar de tuin 3 aparte groepen met 5-aders getrokken
Bij de voorstellen van de hoveniers was ik beperkt tot in-lite spul op 12V en max 100m en nog wat gekke beperkingen.
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 16-05-2020 20:56 ]
Ik heb zelf Philips Hue 12v door m'n tuin gelegd en dat voldoet prima voor mijn doeleinden (250m2 kavel).GeeMoney schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:31:
[...]
Dank je. Sommige zaken zijn op zich goed zelf te doen of kijken niet zo nauw. Dan is het grappig en bespaart het ook nog eens.
Zo ook het grove tuinwerk. Elektra en beregening leidingen sloeg ik stijl van achterover bij de hovenier.
Nu ben ik het zelf aan het doen. Plan van beregening laten maken en diegene levert ook de spullen en sluit het alleen aan. Graaf en legwerk doe ik zelf. Elektra doe ik helemaal zelf en alles met 5-aderig dikke grondkabel.
***members only***
Ik heb nu voor €1000,- elektra spul denk ik gehaald (250m kabel, 15 gietmof pakketten en een sloot wago klemmen, mantelbuizen etc.) en voor €1500,- beregening installatie inclusief pomp, slangen, koppelingen etc.
Op de plek waar we een overkapping willen een mantelbuis getrokken met nogmaals een eigen groep en 5-aderige grondkabel met 2x UTP.
Ik heb dus zelf mijn lichtplan uitgedacht maar ik heb in ieder geval overal 5-aderig getrokken zodat ik meerdere schakelgroepen kan maken en de gietmof pakketten liggen op bereikbare plekken.
Totaal nu naar de tuin 3 aparte groepen met 5-aders getrokken.
Bij de voorstellen van de hoveniers was ik beperkt tot lite-in spul op 12V en max 100m en nog wat gekke beperkingen.
Ben wel al bijna met de spade en grasmaaier door de kabel gegaan dus moet ze eigenlijk dieper leggen
Hovenier vroeg idd de hoofdprijs voor in-lite spul, overigens voor alles wel. Uiteindelijk niets via een hovenier laten doen, maar alles zelf geregeld (grasmatten laten leggen, bestrating zelf stenen gekocht en laten bestraten etc). Voor achter en zijtuin ook helemaal zelf ontworpen en in de praktijk ziet het er best wel puik uit
Nu iedere dag water sproeien zodat het wat groener wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 16-05-2020 20:54 ]
Ik heb nu bijna 250m kabel gelegd op 550m2 tuin. Kavel is 760m2.Sport_Life schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:51:
[...]
Ik heb zelf Philips Hue 12v door m'n tuin gelegd en dat voldoet prima voor mijn doeleinden (250m2 kavel).
Ben wel al bijna met de spade en grasmaaier door de kabel gegaan dus moet ze eigenlijk dieper leggen. .
Hovenier vroeg idd de hoofdprijs voor in-lite spul, overigens voor alles wel. Uiteindelijk niets via een hovenier laten doen, maar alles zelf geregeld (grasmatten laten leggen, bestrating zelf stenen gekocht en laten bestraten etc). Voor achter en zijtuin ook helemaal zelf ontworpen en in de praktijk ziet het er best wel puik uit.
Met het gravertje heb ik ongeveer 35-40cm diepte aangehouden en het is kabel met een mantel waar je met een schep echt niet doorheen komt. Dan heb ik mijn best gedaan denk ik. Hue heeft ook mooi spul inderdaad. Ik ben wel gek van 230V en de mogelijkheid dat dus alles aan te sluiten is nu. Veel hoveniers begonnen daar dus niet aan.
Ook ik heb dus nu inderdaad zelf stenen en graszoden gekocht en laat het bestraten. Dit scheelt (schrik niet) de helft van het bedrag waar gemiddeld de 3 hoveniers op uitkwamen.
Ik snap dat iets geld kost maar ik vond de bedragen echt een tikkeltje te gek.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 16-05-2020 21:01 ]
@GeeMoneyGeeMoney schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:59:
[...]
Ook ik heb dus nu inderdaad zelf stenen en graszoden gekocht en laat het bestraten.
Hoe regel je een stratenmaker?
Via Werkspot?
Door de buren te vragen welk bedrijf zij hadden genomen en het betere google werkaprofet schreef op zondag 17 mei 2020 @ 08:20:
[...]
@GeeMoney
Hoe regel je een stratenmaker?
Via Werkspot?
Ik vraag ook altijd naar referentie woningen of projecten die ze gedaan hebben en daar ga ik dan langs om te kijken hoe het erbij ligt.
Uit 3 offertes uiteindelijk 1 gekozen samen met 2 buren.
Je hebt er zo te zien veel tijd en energie in gestopt. Waarom heb je de kabels dan niet meteen op 60 cm gelegd? Lijkt mij niet heel veel extra moeite, als je toch al bezig bent.GeeMoney schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:59:
[...]
Ik heb nu bijna 250m kabel gelegd op 550m2 tuin. Kavel is 760m2.
Met het gravertje heb ik ongeveer 35-40cm diepte aangehouden en het is kabel met een mantel waar je met een schep echt niet doorheen komt. Dan heb ik mijn best gedaan denk ik. Hue heeft ook mooi spul inderdaad. Ik ben wel gek van 230V en de mogelijkheid dat dus alles aan te sluiten is nu. Veel hoveniers begonnen daar dus niet aan.
Ben nu ook bezig met het verlichtingsplan en wil het liefst ook hue. Hoe heb je de lampen aangesloten? Zag de foto’s van geemoney in de kruipruimte en dat gaat em bij mij niet worden. Heb wel extra stopcontacten in de garage dus denk eraan om laag in de garagemuur een gat te boren en dan gewoon een stopcontact gebruiken. Misschien dat jij een wat elegantere oplossing hebt. .Sport_Life schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:51:
[...]
Ik heb zelf Philips Hue 12v door m'n tuin gelegd en dat voldoet prima voor mijn doeleinden (250m2 kavel).
Ben wel al bijna met de spade en grasmaaier door de kabel gegaan dus moet ze eigenlijk dieper leggen. .
Hovenier vroeg idd de hoofdprijs voor in-lite spul, overigens voor alles wel. Uiteindelijk niets via een hovenier laten doen, maar alles zelf geregeld (grasmatten laten leggen, bestrating zelf stenen gekocht en laten bestraten etc). Voor achter en zijtuin ook helemaal zelf ontworpen en in de praktijk ziet het er best wel puik uit.
Omdat beregening tegenwoordig niet dieper meer hoeft dan 40cm en dat maakt het ook ooit weer makkelijker op te graven natuurlijk. Waarom zou ik 60cm doen?Rubbergrover1 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:28:
[...]
Je hebt er zo te zien veel tijd en energie in gestopt. Waarom heb je de kabels dan niet meteen op 60 cm gelegd? Lijkt mij niet heel veel extra moeite, als je toch al bezig bent.
Bij 40cm begint hier het keiharde kleigrond, dieper is niet te doen met een schep.
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 17-05-2020 09:55 ]
O, ik dacht dat 230V nog op 60cm moest, maar dat heb ik dan blijkbaar verkeerd begrepen.GeeMoney schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:54:
[...]
Omdat beregening tegenwoordig niet dieper meer hoeft dan 40cm en dat maakt het ook ooit weer makkelijker op te graven natuurlijk. Waarom zou ik 60cm doen?
Bij 40cm begint hier het keiharde kleigrond, dieper is niet te doen met een schep.
(Even terzijde, is het trouwens voor de planten en het water niet juist een goed idee als die harde laag doorbroken zou worden?)
Er zijn namelijk twee opvallend zaken met name rondom de vloer op de 1e verdieping waar overal vloerverwarming ligt.
Eerste foto is gewoon een centraaldoos. Zo te zien zitten de andere leidingen ook op die hoogte. Vloerverwarming zal wel onder het niveau van die leidingen zitten.UninPro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 11:32:
Spontaan onze nieuwbouwwoning mogen binnen lopen afgelopen week. Daardoor wat beeldmateriaal kunnen maken. De prognose van oplevering is nog altijd voor de bouwvak. Let erop dat ik niet angstig ben dat iets niet in orde komt. Ik ben vooral benieuwd hoe zaken opgelost worden.
Er zijn namelijk twee opvallend zaken met name rondom de vloer op de 1e verdieping waar overal vloerverwarming ligt.
***members only***
Ik heb zo'n standaard houten schuurtje achterin de tuin van 2x3m waar ook een stopcontact aanwezig is. Het snoer loopt vanaf de wcd omhoog, over de deur heen, vervolgens een gat naar buiten ter hoogte van de schutting, daar over de schutting heen, langs de paal naar beneden onder de vlonders door, dan 3x een T-Splitsing boven de vlonder, vervolgens nog 2 lampen in de tuin.Vak127 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:38:
[...]
Ben nu ook bezig met het verlichtingsplan en wil het liefst ook hue. Hoe heb je de lampen aangesloten? Zag de foto’s van geemoney in de kruipruimte en dat gaat em bij mij niet worden. Heb wel extra stopcontacten in de garage dus denk eraan om laag in de garagemuur een gat te boren en dan gewoon een stopcontact gebruiken. Misschien dat jij een wat elegantere oplossing hebt. .
Ik vond dat houten schuurtje aanvankelijk super lelijk (note: onze woning kostte >550k, vond zo'n schuurtje ietwat "goedkoop" overkomen) , maar het is eigenlijk super praktisch: Kan makkelijk in het hout boren en dingen ophangen
Volgens de handleiding mogen er maximaal 5 Hue lampen aan elkaar gekoppeld worden, dus ik houd me daar maar heel braaf aan (had 2 setjes van 3 gekocht).
[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2020 13:08 ]
Iemand hier nog gedachten over?
Doen zou ik zeggen, tenzij het idioot duur is. Je bespaart zo een kraan aan het zij-/voorgevel en je kraan zit binnen je garage dus je hoeft niet te kloten met leiding leeg laten lopen in de winter.
De buitenkraan wil ik idd ook (vrijwel) standaard reserveren voor een vaste sproei-installatie en ik wil binnen ook de mogelijkheid hebben om vieze handen (na bv onderhoud aan fietsen) schoon te kunnen maken zonder dat in de keuken te hoeven doen. Door binnen een kraan te gebruiken waar ook een tuinslang op kan hou ik tevens de vrijheid om zowel voor als achter nog een losse tuinslang te gebruiken (met een open deur tijdens gebruik).
De kraan in de berging wordt nu als een buitenkraan opgeleverd met afvoerputje in de vloer, maar ik wil daar tzt zelf een nette wasbak of zelfs een klein keukenblok omheen hebben.
In de winter je vieze vette handen na het sleutelen kunnen wassen met warm water ipv ijskoud water is echt een genot hoor.mister_S schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:02:
We hebben standaard een buitenkraan aan de achterzijde en toch heb ik de koudwater en afvoer optie gekozen voor de garage. Ik zou niet weten waarom je daar warm water moet hebben. Ik moet bekennen dat die optie errug goedkoop was in vergelijking met de meeste basic opties, achteraf lijkt me dat een kutklus. Water trek je zo, maar een goede afvoer kost best wat moeite.
Doen zou ik zeggen, tenzij het idioot duur is. Je bespaart zo een kraan aan het zij-/voorgevel en je kraan zit binnen je garage dus je hoeft niet te kloten met leiding leeg laten lopen in de winter.
Mocht je er alsnog warm water willen dan kan je met een afvoer en elektra in de buurt altijd nog een Quooker of een close-in boilertje plaatsen.mister_S schreef op zondag 17 mei 2020 @ 14:02:
We hebben standaard een buitenkraan aan de achterzijde en toch heb ik de koudwater en afvoer optie gekozen voor de garage. Ik zou niet weten waarom je daar warm water moet hebben. Ik moet bekennen dat die optie errug goedkoop was in vergelijking met de meeste basic opties, achteraf lijkt me dat een kutklus. Water trek je zo, maar een goede afvoer kost best wat moeite.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2