Ja, omdat ze het verkeerd doen ja.Driftkikkertje schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:46:
[...]
Ik heb een 3 fase aansluiting, maar ze spreken in de technische omschrijving wel over een kookgroep
Begrijp ik je nou goed dat als je een kookplaat achter 2 fase krijgt er even goed nagevraagd moet worden of dit wel achter een 4 polige aardlek komt te zitten? Omdat een 2 polige nooit goed gaat?Blihi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:23:
[...]
Klopt, helemaal niet aan gedacht, maar dat is inderdaad waar. Dat kan dus echt alleen maar als je de twee fasen met een 4-polige aardlek beveiligd. Een manke krachtgroep krijg je dan.
Ik heb al paar maanden geleden gemeld in dit topic dat wij volgens de aannemer onze kookplaat achter 2 fases krijgen. Ik zat er toen mee dat een kookplaat achter 1 fase niet ging werken. Waarop na veel gesteggel de aannemer reageerde nee je krijft het achter 2 fases. Ik heb nog de genoemd NEN1010 destijds, maar uit de discussies begrijp ik dat een kookplaat achter 2 fases dus nog steeds foute boel is? Aldus ook het bouwbesluit?
Kookgroep via 4P aardlekschakelaar op verschillende fasen kan wel. Kwestie van centenschrapen en NEN advies negeren, dan dan schroeven ze in alle kasten met <9 schroepen twee stuks 4P aardlekschakelaar.MLPN schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:33:
[...]
Begrijp ik je nou goed dat als je een kookplaat achter 2 fase krijgt er even goed nagevraagd moet worden of dit wel achter een 4 polige aardlek komt te zitten? Omdat een 2 polige nooit goed gaat?
Ik heb al paar maanden geleden gemeld in dit topic dat wij volgens de aannemer onze kookplaat achter 2 fases krijgen. Ik zat er toen mee dat een kookplaat achter 1 fase niet ging werken. Waarop na veel gesteggel de aannemer reageerde nee je krijft het achter 2 fases. Ik heb nog de genoemd NEN1010 destijds, maar uit de discussies begrijp ik dat een kookplaat achter 2 fases dus nog steeds foute boel is? Aldus ook het bouwbesluit?
Alleen bij een 3x25A hoofdaansluiting. Als jouw hoofdaansluiting 1x35A of 1x40A is, dan is er niets aan de hand.MLPN schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:33:
[...]
Begrijp ik je nou goed dat als je een kookplaat achter 2 fase krijgt er even goed nagevraagd moet worden of dit wel achter een 4 polige aardlek komt te zitten? Omdat een 2 polige nooit goed gaat?
Dat kan dus ook bij een 3x25A hoofdaansluiting, maar is niet de meest nette oplossing.kabeltjekabel schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:20:
[...]
Kookgroep via 4P aardlekschakelaar op verschillende fasen kan wel. Kwestie van centenschrapen en NEN advies negeren, dan dan schroeven ze in alle kasten met <9 schroepen twee stuks 4P aardlekschakelaar.
Wij krijgen op 5 juni de sleutel. Onze meterkast ziet er momenteel nog zo uit:
![]() | ![]() |
Links de hoofdaansluiting (3x25A en meter) voordat de groepenkast geplaatst werd. Rechts de groepenkast die er nu bovenop zit. De kabels die overal uitsteken aan de zijkant zitten er omdat de elektricien nog volop bezig is met aansluiten. Deze fotos zijn (op twee verschillende momenten) genomen terwijl hij aan het werk was.
In de groepenkast:
Op de bovenste rij: twee aardlekschakelaars met ieder drie groepen
Op de middelste rij: aardlekautomaat voor de kookplaat en een aardlekschakelaar met drie groepen en beltrafo
Op de onderste rij: hoofdschakelaar vierpolig
Ik heb de volgende eindgroepen:
6 groepen voor: Wasmachine / Droger / Oven / Vaatwasser / Quooker / Werkblad keuken
3 groepen voor verlichting voorzijde, midden en achterzijde woning.
Hier komt nog de zekering voor de zonnepanelen bij (die ontbreekt nog). De elektricien ging uit van een drie-fase omvormer, want hij heeft driefase naar boven gelegd, maar de omvormer is een enkelfase toestel, dus geen idee hoe dat aangesloten gaat worden. Dat gaan we bij de vooroplevering zien.
Op iedere aardlekschakelaar is nog ruimte voor een extra groep in de toekomst en er komt nog een enkelfase aardlekautomaat met relais in de kast voor de tuinverlichting en stroom buiten zodat bij een storing niet de andere groepen op dezelfde aardlek mee uit gaan. Dat stukje ga ik zelf toevoegen na oplevering en komt naast de hoofdschakelaar. De relais is nodig om een tweetal spots aan de voorzijde van de woning mee te kunnen schakelen met de tuinverlichting. Die spots zijn bij de bouw op een andere groep bedraad, dus dan is zo'n relais de enige oplossing.
[ Voor 49% gewijzigd door Blihi op 09-05-2020 09:00 ]
Je kunt dan beter kiezen voor een weersafhankelijke regeling. De ketel verwarmt/koelt dan altijd, op basis van de buitentemperatuur. Dit vereist wel actieve, open verdelers op de vloerverwarming.Deleon78 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:38:
[...]
Dat is niet wat ze beschrijven als ik het lees. Het zijn thermostaten die de verdeler dichtdraaien als de gevraagde temperatuur is bereikt. Deze staan geheel niet in verbinding met de warmtebron. De bron zorgt alleen voor warmte wanneer de thermostaat in woonkamer/keuken hier om vraagt.
Het enige wat je dus kan bereiken is dat de verdeler voor deze specifieke lussen worden geknepen wanneer maximum ingestelde temperatuur wordt bereikt.
Wij hebben deze optie op 1 ruimte op zolder, maar dat blijkt echt nutteloos en hebben deze inmiddels verwijderd. Boven is bij ons altijd koeler dan beneden, dus dan heb je er niks aan.
In principe kan dat met koelen een probleem opleveren, want waarschijnlijk is de temp dan hoger dan de max temp, en wordt de verdeler geknepen. Dan zou je de lokale thermostaat dus superhoog moeten zetten als je koeling wilt.
Dit zijn overigens systemen die je later eenvoudig op je verdeler kan draaien (wel stroom nodig!) en een verbinding met een lokale thermostaat (kan ook draadloos).
Als de ketel het vermogen niet kwijt kan (delta T wordt te klein) schakelt deze vanzelf enige tijd uit.
Tyraps? Je moet wel een grote hekel aan je werk hebben als je niet eens meer netjes beugelt.
Is dit Belgie? In Nederland zie je in nieuwe installaties geen rode draad.
Rood is de signaaldraad voor de rookmelders. Dat zie je bij nieuwbouw altijd. Dit is gewoon in NL.MeTooPV schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:31:
[...]
Tyraps? Je moet wel een grote hekel aan je werk hebben als je niet eens meer netjes beugelt.
Is dit Belgie? In Nederland zie je in nieuwe installaties geen rode draad.
Die tywraps zal ik zeker iets over zeggen als dat bij de oplevering nog zo zit.
Oranje toch?Blihi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:39:
[...]
Rood is de signaaldraad voor de rookmelders. Dat zie je bij nieuwbouw altijd. Dit is gewoon in NL.
NEN2555 adviseert om oranjegekleurd installatiedraad te trekken van 1,5 of 2,5 mm2. In de praktijk wordt ook wel rood gekleurd VD-draad gebruikt.
Zolang het maar een andere kleur heeft dan grijs, zwart, bruin, blauw en geel-groen is het goed.
[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 10-05-2020 11:07 ]
Blihi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:39:
[...]
Rood is de signaaldraad voor de rookmelders. Dat zie je bij nieuwbouw altijd. Dit is gewoon in NL.
Het wordt inderdaad beide veelvuldig gebruikt (rood en/of oranje), maar het is zoals Blihi al zegt:
En dat je het uiteindelijk per woning in ieder geval maar op dezelfde kleur houd, dus of alles rood of alles oranje.Blihi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:06:
[...]
NEN2555 adviseert om oranjegekleurd installatiedraad te trekken van 1,5 of 2,5 mm2. In de praktijk wordt ook wel rood gekleurd VD-draad gebruikt.
Zolang het maar een andere kleur heeft dan grijs, zwart, bruin, blauw en geel-groen is het goed.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dank je, weer wat wijzer.Blihi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:39:
[...]
Inmiddels lees ik al langer mee en ik heb eigenlijk twee vragen die ik nog niet kan terugvinden, maar wellicht kan iemand ons helpen. Inmiddels zijn we in de fijnafbouw en afmontagefase terecht gekomen en mochten we vorige week kijken.
1) Al het schakel en elektramateriaal is gigantisch ver uit elkaar op de muur gemonteerd. Tussen twee schakelaars op gelijke hoogte zit ongeveer 15/20 cm....idem tussen loze leiding en de stopcontacten (die zitten dan wel weer samen in een mooi horizontale tweeraam). Ik dacht dat ze standaard alles op een rij naast elkaar boren en onder een raam afmonteren. In de technische omschrijving staat hier niets over, volgens kopersbegeleiding hadden we die wens moeten uitspreken en was het extra meerwerk buiten de optielijst ...wie weet wat standaard is?
2) men monteert de mv unit niet op het knieschot maar op een losse standaard op 30 cm afstand van de wand, volgens kopersbegeleiding is dat wegens geluidseisen.... weet iemand daar iets over? Dank alvast!
1) Al het schakel en elektramateriaal is gigantisch ver uit elkaar op de muur gemonteerd. Tussen twee schakelaars op gelijke hoogte zit ongeveer 15/20 cm....idem tussen loze leiding en de stopcontacten (die zitten dan wel weer samen in een mooi horizontale tweeraam). Ik dacht dat ze standaard alles op een rij naast elkaar boren en onder een raam afmonteren. In de technische omschrijving staat hier niets over, volgens kopersbegeleiding hadden we die wens moeten uitspreken en was het extra meerwerk buiten de optielijst ...wie weet wat standaard is?
2) men monteert de mv unit niet op het knieschot maar op een losse standaard op 30 cm afstand van de wand, volgens kopersbegeleiding is dat wegens geluidseisen.... weet iemand daar iets over? Dank alvast!
Geen idee wat 'standaard' is, maar toen ik het na vroeg bij onze kopersbegeleider gaven ze aan dat ze tot 5 aansluitingen horizontaal in hetzelfde frame plaatsen.Saidjes schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:33:
Dit was toen mede een reactie op een vraag van mij over de exacte locatie van loze leidingen die naast wcd's uit komen (op tekening).
Ik zou er in ieder geval wel een punt van maken bij oplevering. Naast elkaar is tenslotte logischer dan 15-20 cm uit elkaar.
Het lijkt me ook nog redelijk goed te herstellen/veranderen zolang de muren onbewerkt zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Farmerwood op 10-05-2020 14:43 ]
Bij ons zou standaard ook de 2 WCD's bij elkaar komen en 10 cm verder de loze leiding. Dat heeft onze 'wooncoach' netjes aangegeven.
Dat hebben we beneden overal met een extra optie a 30e goed moeten maken. Dan kreeg je er ook een mooier frame bij...
Dat hebben we beneden overal met een extra optie a 30e goed moeten maken. Dan kreeg je er ook een mooier frame bij...
Dingen als Netwerk niet onder hetzelfde raam is op zich best logisch. Dacht in Duitsland min of meer standaard.
Schakelmateriaal bij elkaar ligt inderdaad aan de bouwer. Bij ons werd het standaard gedaan, ook loze leidingen en netwerkaansluitingen. Bij mijn broertje was het een meerwerkoptie. Er is in ieder geval geen standaard voor.Saidjes schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:33:
Inmiddels lees ik al langer mee en ik heb eigenlijk twee vragen die ik nog niet kan terugvinden, maar wellicht kan iemand ons helpen. Inmiddels zijn we in de fijnafbouw en afmontagefase terecht gekomen en mochten we vorige week kijken.
MV unit op een (houten) knieschot lijkt me inderdaad geluidsoverlast geven. Je krijgt dan een klankkast.
Bij ons komen de loze leidingen ook ongeveer 10 tot 15 cm naast de wcd's. Daar was ik wel blij mee omdat ik ubiquity in-wall access points will gebruiken en dat past niet makkelijk als het onder 1 raam zit.
Voor volgende week staat onze eerste (en ik verwacht enige) kijkdag op het programma. 15 minuten krijgen wij de tijd om onze nieuwe woning van binnen te mogen zien. Zelf ben ik vooral benieuwd naar hoe de ruimtes er nu uitzien, maar wil ook een kritische blik werpen op de huidige afwerking.
Hebben jullie tips waar ik alvast op kan letten?
Om ook weer in te haken op de discussie kookgroep.
Wij hebben afgelopen donderdag onze woning opgeleverd gekregen, hierbij weer eens commentaar gemaakt dat de kook groep niet conform de regels is.
De keurder van VeH wist van niks.
Uiteindelijk kreeg ik vrijdag antwoord terug van de installateur.
“
De verdeler voldoet aan de NEN-61439 deel 3.
Dit staat ook achter de onderste codeerstrookhouder. Hiermee wordt aangetoond dat onze verdeler voldoet aan de laagspanningsverdeelsysteem richtlijnen.
De installatie voldoen aan de NEN-1010
De selectiviteit binnnen een instellen wordt in de NEN-1010 in deel 5 besproken en heeft alleen betrekking op het gebruik van aardlektoestellen eventueel in combinatie met een automaat en beveiligingen van de overspanningsafleiders.
534.2.4 Bescherming tegen overstroom en gevolgen van falen van ee overspanningsafleirder
535.1 Selectiviteit tussen beveiligingtoestellen tegen overstroom.
Er is in de NEN-1010 en de NP-5310 geen eis over selectiviteit t.o.v de net-aansluiting.
Verder zegt de NEN-1010 niets over het gebruik van een fornuisgroep t.b.v het aansluiten van een kooktoestel.
De NPR-5310 geeft aan dat een fornuisgroep bedoeld is voor het beveiligen van een installatie voor een kooktoestel.
Hieruit kan ik ik concluderen dat het gebruik van een fornuisgroep voor een kooktoestel I.c.m 3x25A wel is toegestaan.
NPR-5310:2017 5.1.3 voorbeeld 3.
“
Volgens mij heb je ook nog deze punten in de NEN-1010:
Nen1010 artikel 433.1
IB < In < IZ
510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige)
eigenaar/gebruiker van de installatie.
Daarbij heb ik geen oplever inspectie volgens hoofdstuk 6. Nieuwe installatie. Ook pv systeem zoals in npr 5310 blz 227, nen1010 712.
En als ik de goed lees is volgens nen-1010 514.5.1 grond schema minimaal benodigd, en een groepenkaart alleen niet voldoende.
Nu wordt het een verhaaltje terug maken op een of andere manier...
Wij hebben afgelopen donderdag onze woning opgeleverd gekregen, hierbij weer eens commentaar gemaakt dat de kook groep niet conform de regels is.
“
Dit staat ook achter de onderste codeerstrookhouder. Hiermee wordt aangetoond dat onze verdeler voldoet aan de laagspanningsverdeelsysteem richtlijnen.
De selectiviteit binnnen een instellen wordt in de NEN-1010 in deel 5 besproken en heeft alleen betrekking op het gebruik van aardlektoestellen eventueel in combinatie met een automaat en beveiligingen van de overspanningsafleiders.
534.2.4 Bescherming tegen overstroom en gevolgen van falen van ee overspanningsafleirder
Er is in de NEN-1010 en de NP-5310 geen eis over selectiviteit t.o.v de net-aansluiting.
Verder zegt de NEN-1010 niets over het gebruik van een fornuisgroep t.b.v het aansluiten van een kooktoestel.
De NPR-5310 geeft aan dat een fornuisgroep bedoeld is voor het beveiligen van een installatie voor een kooktoestel.
Hieruit kan ik ik concluderen dat het gebruik van een fornuisgroep voor een kooktoestel I.c.m 3x25A wel is toegestaan.
“
Nen1010 artikel 433.1
IB < In < IZ
510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige)
Daarbij heb ik geen oplever inspectie volgens hoofdstuk 6. Nieuwe installatie. Ook pv systeem zoals in npr 5310 blz 227, nen1010 712.
En als ik de goed lees is volgens nen-1010 514.5.1 grond schema minimaal benodigd, en een groepenkaart alleen niet voldoende.
Daar wordt dus niet aan voldaan.The Fatal schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:01:
....
Nen1010 artikel 433.1
IB < In < IZ
Dit zullen ze gooien op: Er staat in de papieren van de keukenleverancier dat een kookgroep goed genoeg is en dat is met jou afgestemd.510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige)
Ik kan me niet voorstellen dat dat bestaat. Althans, bij onze bouw lijkt de elektricien ter plaatse allerlei beslissingen te nemen op dit punt.Daarbij heb ik geen oplever inspectie volgens hoofdstuk 6. Nieuwe installatie. Ook pv systeem zoals in npr 5310 blz 227, nen1010 712.
Wij krijgen 3x25A. Verder nog eens teruggekeken en wij krijgen volgens de aannemer dus de kookplaat over 2 fases met elk een eigen nul leiding. Dan is een 2 polige wel weer voldoende toch?Blihi schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:48:
[...]
Alleen bij een 3x25A hoofdaansluiting. Als jouw hoofdaansluiting 1x35A of 1x40A is, dan is er niets aan de hand.
Vraag met betrekking tot de voorbereiding voor een thuisaccu. Aangezien in/om de meterkast relatief weinig ruimte is voor een grote accu, zou ik graag een loze leiding richting de garage/berging willen laten leggen. Welke diameter is daarbij handig? En is 1 leiding daarvoor voldoende?
Nee. Want die twee fases komen in de meterkast weer van 1 fase af.MLPN schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:29:
[...]
Wij krijgen 3x25A. Verder nog eens teruggekeken en wij krijgen volgens de aannemer dus de kookplaat over 2 fases met elk een eigen nul leiding. Dan is een 2 polige wel weer voldoende toch?
Heeft iemand hier post-oplevering ervaring met aanspraken op de bankgarantie?
Ons huis is in november opgeleverd, met dik 50 opleverpunten.We zijn nu bijna een half jaar verder en van die opleverpunten zijn er maar een paar opgelost. De laatste maanden zit hier helemaal geen voortgang in.
De bankgarantie is al vastgehouden bij de notaris. De bouwende partij (van Stiphout) lijkt het echter gewoon niet voor elkaar te krijgen om dingen op te lossen, vriendelijke mensen die iedere week verwachten het die week op te lossen maar dat gebeurt uiteraard nooit. Ze zijn hier nog altijd welkom maar wij hebben er weinig vertrouwen in dat ze nog iets gaan doen.
Ik ga het dus eigenlijk liever zelf regelen. Het gaat vooral om gebreken in de afwerking, soms erg vervelend (regen die door een slecht afgewerkt ventilatierooster naar binnen komt) maar meestal vooral slordig en lelijk (her en der nog een schroef uit een kozijn bv). Ik wil echter niet zelf voor de kosten opdraaien dus ik wil dat (een deel van) de bankgarantie wordt gebruikt voor herstel door derden. Dat kan niet zomaar, dan moet ik volgens mij via een of andere bezwaarcommissie ofzo en dan zal het al snel juridisch geneuzel worden. Heeft iemand hier ervaring met dat traject?
Ons huis is in november opgeleverd, met dik 50 opleverpunten.We zijn nu bijna een half jaar verder en van die opleverpunten zijn er maar een paar opgelost. De laatste maanden zit hier helemaal geen voortgang in.
De bankgarantie is al vastgehouden bij de notaris. De bouwende partij (van Stiphout) lijkt het echter gewoon niet voor elkaar te krijgen om dingen op te lossen, vriendelijke mensen die iedere week verwachten het die week op te lossen maar dat gebeurt uiteraard nooit. Ze zijn hier nog altijd welkom maar wij hebben er weinig vertrouwen in dat ze nog iets gaan doen.
Ik ga het dus eigenlijk liever zelf regelen. Het gaat vooral om gebreken in de afwerking, soms erg vervelend (regen die door een slecht afgewerkt ventilatierooster naar binnen komt) maar meestal vooral slordig en lelijk (her en der nog een schroef uit een kozijn bv). Ik wil echter niet zelf voor de kosten opdraaien dus ik wil dat (een deel van) de bankgarantie wordt gebruikt voor herstel door derden. Dat kan niet zomaar, dan moet ik volgens mij via een of andere bezwaarcommissie ofzo en dan zal het al snel juridisch geneuzel worden. Heeft iemand hier ervaring met dat traject?
GeeMoney, heb je met deze oplossing voor zonwering dan in elke bovenhoek van de ramen een blindplaat zitten? En hoe voorkom je ‘lekkende’ isolatie bij het naar buiten boren?GeeMoney schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:22:
Na 3 lange dagen klussen is de tussenstand als volgt:
Voorstrijken is op de 1ste verdieping klaar, nog even licht opschuren en de laatste gaatjes wegwerken.
Alle sleuven zijn gefreesd, meerdere voor screens, sonos speakers en tv kabels weg te werken zowel van de woonkamer als de slaapkamer. (En toch nog op 2 plekken extra stopcontacten aangelegd)
[Afbeelding: Sleuf-screens]
Morgen begin ik met dichtsmeren van alle sleuven en elektra dozen.
[Afbeelding: tv-buis]
De traptreden die (helaas) zichtbaar zijn in de wc op begane grond hebben we met stucanet dicht gezet voor de stucadoor die morgen begint.
[Afbeelding: Stucanet]
Al het sanitair is ook afgedekt voor de zekerheid.
Mijn beste vriend komt morgen voorstrijken op de 2e verdieping.
Tevens een lichtpunt bijgemaakt in het plafond. Ondanks dat we in hetzelfde kanaal bleven bleek dit de eerste behoorlijke timing tegenvaller. We stuitte op een brok beton midden in het kanaal en hebben uiteindelijk meerdere gaten moeten boren en in etappes de kabels met flex moeten trekken wat een k*t klus is dat uiteindelijk geweest. Ruim 2 uur met 2 man mee bezig geweest maar hij zit erin!
[Afbeelding: k-klus]
De vloeren boer komt aanstaande vrijdag alles leveren en die maandag begint hij met leggen, tot nu toe volgens planning.
Ook de keukenboer kreeg ik een belletje van dat ze de 15e alles komen leveren en de 16e beginnen met plaatsen.
De vlag heeft het helaas vannacht niet gered
[Afbeelding: Vlag-gesneufeld]
[Afbeelding: half-stok]
In ons project kun je voor 220 per screen 10cm uit de hoek (dus buiten de negge) een aansluiting laten voorbereiden. Naast dat het duur is, zitten er dan dus ook 12 van die halve rechthoekige opbouwdoosjes op de buitenmuur..
Er komt gewoon een flexibele PVC pijp nu uit de hoek (in de dag) bij het kozijn met een trekdraad erin.Recoil schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:55:
[...]
GeeMoney, heb je met deze oplossing voor zonwering dan in elke bovenhoek van de ramen een blindplaat zitten? En hoe voorkom je ‘lekkende’ isolatie bij het naar buiten boren?
In ons project kun je voor 220 per screen 10cm uit de hoek (dus buiten de negge) een aansluiting laten voorbereiden. Naast dat het duur is, zitten er dan dus ook 12 van die halve rechthoekige opbouwdoosjes op de buitenmuur..
De andere kant komt dus nu uit in een stopcontact.
De kast van de zonwering dekt straks de pijp helemaal af in de dag aan de buitenzijde.
Als alle kabels er dan straks inzitten zou je met een beetje PUR wellicht de flex pijp kunnen afdichten op beide uiteindes. Dan ben je van de eventuele trek af maar ik heb ze nu dus nog gewoon "open" en ik voel geen trek niets.
Jottem. 15 minuten voor de duurste aankoop in je leven. Schoenen kopen doen mensen al langer over.Some0ne schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:23:
Voor volgende week staat onze eerste (en ik verwacht enige) kijkdag op het programma. 15 minuten krijgen wij de tijd om onze nieuwe woning van binnen te mogen zien. Zelf ben ik vooral benieuwd naar hoe de ruimtes er nu uitzien, maar wil ook een kritische blik werpen op de huidige afwerking.
Ik zou zeggen; neem een waterpas mee en de grootste azijnzeiker met wat bouwtechnische kennis in je familie / vriendengroep. Folie zit zeker nog op de ramen? Anders kijken of daar krassen op zitten. En alles wat je qua meerwerk hebt besteld nakijken.
15 minuten? Alle ruimte nalopen om te zien of de opties aanwezig zijn (stopcontacten / loze leidingen) en heel snel wat dingen nameten.kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:55:
[...]
Jottem. 15 minuten voor de duurste aankoop in je leven. Schoenen kopen doen mensen al langer over.
Ik zou zeggen; neem een waterpas mee en de grootste azijnzeiker met wat bouwtechnische kennis in je familie / vriendengroep. Folie zit zeker nog op de ramen? Anders kijken of daar krassen op zitten. En alles wat je qua meerwerk hebt besteld nakijken.
Dan is de tijd echt wel op.
(4 minuten woonkamer, 2 minuten slaapkamers (x3), 3 minuten zolder en hou je 2 minuten over...
Life is what happens while you're busy making other plans
Leuk. Kan de keurder wat van zijn klant leren. Wat voor collegeld ga je rekenen voor hem?The Fatal schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:01:
Om ook weer in te haken op de discussie kookgroep.
Wat hangt er nu? 3x2P aardlekschakelaar + 12 of minder groepen? Of twee keer 4P aardlekschakelaar en 8 of minder groepen?The Fatal schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:01:
“
Dat de verdeler als losstaand deel aan de norm voldoet wil niet zeggen dat hij ook voldoet voor de manier waarop hij toegepast wordt. Mijn vouwfiets voldoet ook aan alle regels, maar niet als ik er in Duitsland op ga fietsen.
Dus hij strooit wat met random artikelen?The Fatal schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:01:
Hier heb je dat ganse artikel;The Fatal schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:01:

535.1 Selectiviteit tussen beveiligingstoestellen tegen overstroom
In bewerking
Prima hoor. Gooien we het op de netcodeThe Fatal schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:01:
Maar om toch even te stangen zou ik wijzen op 433.1. Daar staat toch heel erg duidelijk wat ik hier ook al aanhaal;
kabeltjekabel in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"
Correct.The Fatal schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:01:
Leuk. Daar staat gewoon in Jip en Janneke taal het volgende;The Fatal schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:01:
“
En eerder in het voorbeeld staat er nog een inleidend verhaaltje;c) Een gekoppelde eenfasedistributiegroep kan worden toegepast indien een installatie geen
driefasevoeding heeft en de hoofdbeveiliging in de praktijk een waarde van 35 A of meer heeft. Figuur 10
geeft hiervan een voorbeeld.
Ik denk dat hij er op gegokt heeft dat je de inhoud van die artikelen niet hebt.De kookgroep als distributiegroep
Indien in het verleden de bewoner van een woning elektrisch wilde gaan koken, zou het netwerkbedrijf, toen
nog gewoon het elektriciteitsbedrijf, de eenfaseaansluiting moeten ombouwen naar een driefaseaansluiting.
Op praktische gronden konden de netwerkbedrijven vaak geen driefaseaansluiting leveren. Om ten behoeve
van het elektrisch koken toch over voldoende energie te kunnen beschikken, is de kookgroep
geïntroduceerd.
Een kookgroep bestaat uit twee eindgroepen, samengevoegd tot één eindgroep, meestal beveiligd met 16 A,
die in één buis of in één kabel zijn ondergebracht. De kookgroep kan in zijn geheel worden geschakeld en
gescheiden. Hiervoor kan een vierpolige groepsschakelaar of vierpolige installatieautomaat zijn toegepast.
Ook kunnen twee tweepolige installatieautomaten zijn toegepast die zodanig mechanisch zijn gekoppeld dat altijd beide eindgroepen gelijktijdig kunnen worden uitgeschakeld en gescheiden.
Bij de introductie van de keukenverdeler werd duidelijk dat bij een installatie met een eenfaseaansluiting het
alleen mogelijk was de keukenverdeler van voldoende energie te voorzien door middel van een kookgroep.
Het gebruiken van een kookgroep als distributiegroep voor een keukenverdeler is daarmee een
geaccepteerde uitvoering geworden.
Behalve een onderverdeler in de keuken kan er worden gedacht aan een onderverdeler op de zolder,
bijvoorbeeld voor het voeden van een afzonderlijke eindgroep voor de wasmachine en een afzonderlijke
eindgroep voor de droger. De onderverdeler kan ook worden gebruikt voor het aansluiten van andere
toestellen, zoals een vriezer.
Ja, met die documentatie heb je ook nog een goede. Die is volgens mij uitgebreid in de laatste versie.The Fatal schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:01:
Nen1010 artikel 433.1
IB < In < IZ
Persoonlijk vind ik het in bijv de slaapkamer wel mooier als ze op hetzelfde afdekraam zitten; gek genoeg heb ik in mijn huis beide: zowel 2wcd en 1 loze leiding (nu upt) onder 1 raam , als dezelfde combi waarbij 2x wcd apart is van de 1x loze leiding met ongeveer 5-10cm er tussen.kabeltjekabel schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:07:
Dingen als Netwerk niet onder hetzelfde raam is op zich best logisch. Dacht in Duitsland min of meer standaard.
Wij krijgen de kookplaat over 2 fases verdeeld, niet over 1 fase.Blihi schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:07:
[...]
Nee. Want die twee fases komen in de meterkast weer van 1 fase af.
Het antwoord destijds van de aannemer:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Wat ik mij nu zelf afvraag, kan je wel 2 nulleidingen krijgen als er 400V tussen de fasen staat?
Dus je krijgt een manke krachtgroep? In plaats van 3-fase wordt er een 2-fase aansluiting gemaakt achter een 4-polige aardlekschakelaar. Niet fout, maar wel tegen het advies in om geen 4-polige aardlekschakelaars te gebruiken. (https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling, in 2016 werd het verboden, in 2017 werd het weer toegestaan, maar niet geadviseerd.)MLPN schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:28:
[...]
Wij krijgen de kookplaat over 2 fases verdeeld, niet over 1 fase.
Het antwoord destijds van de aannemer:
***members only***
Wat ik mij nu zelf afvraag, kan je wel 2 nulleidingen krijgen als er 400V tussen de fasen staat?
Alle kookplaten die 2x230V nodig hebben kunnen op een krachtgroep met een enkele nul.
Korte vraag m.b.t. tussentijdse controle tijdens de bouw.
Onze hoekwoning wordt momenteel gebouwd en we zagen dat je via VEH (https://www.eigenhuis.nl/controle-tijdens-de-bouw#/ een expert kan inhuren om de bouw te laten controleren. VEH geeft aan dit bijvoorbeeld te doen wanneer de dakplaten erop liggen en de buitenmuren nog niet zijn gemetseld. Onze aannemer geeft echter aan dat zij eerst de buitenmuren metselen, en daarna pas de dakplaten erop leggen. Aangezien we niet 2 keer een expert willen inhuren vragen we ons af welk moment we het beste kunnen kiezen voor deze tussentijdse controle:
1. Ofwel wanneer de dakplaten er nog niet op liggen en de buitenmuur nog niet (volledig) gemetseld is zodat de isolatie nog te bekijken is. (Bij dit moment zijn ze nu eigenlijk met de bouw aan aanbeland, dus als we dit willen moeten we relatief snel schakelen)
2. Ofwel wanneer de dakplaten er wel op liggen, maar de buitenmuren ook volledig gemetseld zijn.
In het tweede geval heb je natuurlijk wel meer voortgang wat je kan laten controleren door de expert. En stel we kiezen voor het tweede geval, zouden we dan misschien nu alvast zelf de isolatie kunnen controleren a.d.h.v. een paar vuistregels ofzo?
Onze hoekwoning wordt momenteel gebouwd en we zagen dat je via VEH (https://www.eigenhuis.nl/controle-tijdens-de-bouw#/ een expert kan inhuren om de bouw te laten controleren. VEH geeft aan dit bijvoorbeeld te doen wanneer de dakplaten erop liggen en de buitenmuren nog niet zijn gemetseld. Onze aannemer geeft echter aan dat zij eerst de buitenmuren metselen, en daarna pas de dakplaten erop leggen. Aangezien we niet 2 keer een expert willen inhuren vragen we ons af welk moment we het beste kunnen kiezen voor deze tussentijdse controle:
1. Ofwel wanneer de dakplaten er nog niet op liggen en de buitenmuur nog niet (volledig) gemetseld is zodat de isolatie nog te bekijken is. (Bij dit moment zijn ze nu eigenlijk met de bouw aan aanbeland, dus als we dit willen moeten we relatief snel schakelen)
2. Ofwel wanneer de dakplaten er wel op liggen, maar de buitenmuren ook volledig gemetseld zijn.
In het tweede geval heb je natuurlijk wel meer voortgang wat je kan laten controleren door de expert. En stel we kiezen voor het tweede geval, zouden we dan misschien nu alvast zelf de isolatie kunnen controleren a.d.h.v. een paar vuistregels ofzo?
[ Voor 5% gewijzigd door Thominator1 op 11-05-2020 14:04 ]
Neem contact op met woningborg of een ander die de verzekering doet. Zij moeten je verder kunnen helpen.Jheroun schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:48:
Heeft iemand hier post-oplevering ervaring met aanspraken op de bankgarantie?
Wij krijgen een 'manke' krachtgroep ja, als ik een normale krachtgroep wilde mag ik 450 euro aftikken... Er wordt niet verteld welke aardlekschakelaar wij krijgen. Wat zou nu de juiste horen te zijn? een 2 polige of een 4 polige?Blihi schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:47:
[...]
Dus je krijgt een manke krachtgroep? In plaats van 3-fase wordt er een 2-fase aansluiting gemaakt achter een 4-polige aardlekschakelaar. Niet fout, maar wel tegen het advies in om geen 4-polige aardlekschakelaars te gebruiken. (https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling, in 2016 werd het verboden, in 2017 werd het weer toegestaan, maar niet geadviseerd.)
Alle kookplaten die 2x230V nodig hebben kunnen op een krachtgroep met een enkele nul.
Woensdag komt het kadaster langs om het perceel op te meten. Iemand ervaring hoe lang dit ongeveer duurt? Dan weet ik hoeveel tijd ik moet vrijmaken ivm andere afspraken.
@DutchAddick waarom moet je daarbij zijn? Dat regelt de projectontwikkelaar toch?
Moet 4 polig als je de stroom van twee fasen betrekt.MLPN schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:21:
[...]
Wij krijgen een 'manke' krachtgroep ja, als ik een normale krachtgroep wilde mag ik 450 euro aftikken... Er wordt niet verteld welke aardlekschakelaar wij krijgen. Wat zou nu de juiste horen te zijn? een 2 polige of een 4 polige?
De kookgroep discussie heeft inmiddels een baard en is geregeld in WVB langsgekomen. De vraag van @fsfikke heeft nog minder met projectbouw te maken, dus is naar een eigen topic gezet.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ben met iemand in de oriëntatiefase voor een nieuwbouw appartement. Bouw zal 2023 klaar zijn, vergunning moet nog worden aangevraagd etc.
Wat ik mij afvroeg is het volgende. Er zit een warmtepomp ("warmte koude opslag") in die gehuurd moet worden. De huurkosten zijn 85 euro per maand. Via een juridische constructie krijgt de verhuurder van de WKO (een speciaal daarvoor opgerichte BV) een opstalrecht in het complex en de VVE huurt dan weer van de BV.. Waarom zou de aannemer niet gewoon de VON prijs ophogen?
Wat ik mij afvroeg is het volgende. Er zit een warmtepomp ("warmte koude opslag") in die gehuurd moet worden. De huurkosten zijn 85 euro per maand. Via een juridische constructie krijgt de verhuurder van de WKO (een speciaal daarvoor opgerichte BV) een opstalrecht in het complex en de VVE huurt dan weer van de BV.. Waarom zou de aannemer niet gewoon de VON prijs ophogen?
[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2020 18:33 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:55:
[...]
Jottem. 15 minuten voor de duurste aankoop in je leven. Schoenen kopen doen mensen al langer over.
Bedankt voor de reacties. Helaas maar 15 minuten, al geloof ik niet dat ze met een stopwatch in de hand ons er na stipt 15 minuten uit halen. De folie zit op dit moment nog op de ramen, verwacht dat dit niet meer gaat veranderen.frumper schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:59:
[...]
15 minuten? Alle ruimte nalopen om te zien of de opties aanwezig zijn (stopcontacten / loze leidingen) en heel snel wat dingen nameten.
Dan is de tijd echt wel op.
(4 minuten woonkamer, 2 minuten slaapkamers (x3), 3 minuten zolder en hou je 2 minuten over...
Omdat die warmte/koude opslag onderhoud nodig heeft en ook na zoveel X jaar grondig duur onderhoud nodig heeft vanwege de bron en materialen etc.Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:24:
Ben met iemand in de oriëntatiefase voor een nieuwbouw appartement. Bouw zal 2023 klaar zijn, vergunning moet nog worden aangevraagd etc.
Nu zijn het een soort servicekosten waar iedereen evenredig aan meebetaald zolang je er woont.
Ik krijg een beetje jeuk van zo'n constructie met een tussenpartij aan wie huur betaald moet worden door de VvE.GeeMoney schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:41:
[...]
Omdat die warmte/koude opslag onderhoud nodig heeft en ook na zoveel X jaar grondig duur onderhoud nodig heeft vanwege de bron en materialen etc.
Nu zijn het een soort servicekosten waar iedereen evenredig aan meebetaald zolang je er woont.
In het gebouw waar ik nu woon is de CV ook in eigendom van de VvE, en betaalt ook iedereen evenredig mee aan onderhoud & reparatie zo lang ze er wonen (mits er een goed Meerjarenonderhoudsplan is).
In Rijswijk-Buiten zijn ook bij de ene fase de energievoorzieningen (warmtepomp/PV) inbegrepen in de VON-prijs, en bij de andere huur je voor 100-150/mnd de systemen van een andere partij. Zo kun je volgens mij nét wat meer "kopers gelukkig maken" en "ontzorgen". Ik denk zelf dat dat de reden is waarom dat gedaan wordt.
Ik ben er ook niet zo happig op. Service/onderhoud kan prima via de VVE beheerd worden (professionele partij), en nu er een BV tussen zit zal er ook vast betaald moeten worden voor risico en winstmarge, naast de investering.trepaulo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:52:
[...]
Ik krijg een beetje jeuk van zo'n constructie met een tussenpartij aan wie huur betaald moet worden door de VvE.
In het gebouw waar ik nu woon is de CV ook in eigendom van de VvE, en betaalt ook iedereen evenredig mee aan onderhoud & reparatie zo lang ze er wonen (mits er een goed Meerjarenonderhoudsplan is).
In Rijswijk-Buiten zijn ook bij de ene fase de energievoorzieningen (warmtepomp/PV) inbegrepen in de VON-prijs, en bij de andere huur je voor 100-150/mnd de systemen van een andere partij. Zo kun je volgens mij nét wat meer "kopers gelukkig maken" en "ontzorgen". Ik denk zelf dat dat de reden is waarom dat gedaan wordt.
Helaas is er geen keuze.
De bijdrage van 85 euro zegt mij ook niets. De wp gaat 30 jaar mee, er zijn 44 appartementen in het complex. Wat zou zoiets kosten in aanschaf ?
Verder is het wel een mooi complex op een goede locatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2020 19:14 ]
De VON laten stijgen beperkt het aantal kopers (financiering), terwijl dit soort constructies dat niet doen.
Ja, en dat toont toch aan dat die regeltjes verrot zijn? Waarom zou je maximale hypotheek dalen door een studieschuld waar je elke maand bijvoorbeeld 85 euro aan moet betalen en niet door verplichte servicekosten voor zoiets?Señor Sjon schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:10:
De VON laten stijgen beperkt het aantal kopers (financiering), terwijl dit soort constructies dat niet doen.
We wonen er al anderhalf jaar. Blijkbaar de definitieve meting van de perceel grootte.Ascension schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:59:
@DutchAddick waarom moet je daarbij zijn? Dat regelt de projectontwikkelaar toch?
Maar wat zouden de extra kosten zijn als het bij de VON prijs was inbegrepen? (excl. onderhoud dan). Dus wat zal zoiets ongeveer kosten?Señor Sjon schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:10:
Overigens is de VON prijs met bijna 5k per m2 al best hoog. Voordeel van een appartement is dan weer dat er geen uitbouw van 25k-30k bij komt
Ik vond het idee juist wel prettig dat er geen G/E kosten meer zijn, krijg je dit weer.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2020 21:13 ]
Omdat de energierekening geen onderdeel is van die berekening.kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:22:
[...]
Ja, en dat toont toch aan dat die regeltjes verrot zijn? Waarom zou je maximale hypotheek dalen door een studieschuld waar je elke maand bijvoorbeeld 85 euro aan moet betalen en niet door verplichte servicekosten voor zoiets?
Omdat voor energiekosten al forfaitair is gecorrigeerd bij het bepalen van de leennormen. Het is best een faire aanname dat iedereen hier kosten voor maakt, plusminus evenredig met de prijs van je huis of inkomen. Of je dit betaalt aan aan gas, elektra, servicekosten, huur, onderhoud, lease etc maakt niet heel veel uit bij het bepalen welk bedrag je nog overhoudt voor een hypotheek. Studieschuld daarentegen is niet generiek te benaderen voor iedereen, dat is altijd maatwerk.kabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:22:
[...]
Ja, en dat toont toch aan dat die regeltjes verrot zijn? Waarom zou je maximale hypotheek dalen door een studieschuld waar je elke maand bijvoorbeeld 85 euro aan moet betalen en niet door verplichte servicekosten voor zoiets?
Los daarvan vind ik wel dat hoe meer regels, hoe minder flexibiliteit, voor bijvoorbeeld starters met goed carrière perspectief vs van 55 met nog maar 10 werkzame jaren
Ja, en dat is gewoon raar. In dit geval zijn het ook nog eens energiekosten waar je niet onderuit kunt door in de kou te gaan zitten.Señor Sjon schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:34:
[...]
Omdat de energierekening geen onderdeel is van die berekening.
Wanneer wordt ik Karmakeizer 'kookgroep'?Señor Sjon schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:14:
[mbr]De kookgroep discussie heeft inmiddels een baard en is geregeld in WVB langsgekomen. De vraag van @fsfikke heeft nog minder met projectbouw te maken, dus is naar een eigen topic gezet.[/]
Je koopt in feite een deel van je huis op afbetaling, dan is het toch raar dat je dat ook mag 'lenen'? Wat krijgen we straks nog meer? "Ja meneer, hier zit HR+++ glas in; daarmee bespaart u jaarlijks nog een paar tientjes... dit glas zit onder dit servicecontract en kost u tot in de oneindigheid 50 euro per maand? Huh?De Cheetah schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:57:
[...]
Omdat voor energiekosten al forfaitair is gecorrigeerd bij het bepalen van de leennormen. Het is best een faire aanname dat iedereen hier kosten voor maakt, plusminus evenredig met de prijs van je huis of inkomen. Of je dit betaalt aan aan gas, elektra, servicekosten, huur, onderhoud, lease etc maakt niet heel veel uit bij het bepalen welk bedrag je nog overhoudt voor een hypotheek. Studieschuld daarentegen is niet generiek te benaderen voor iedereen, dat is altijd maatwerk.
Los daarvan vind ik wel dat hoe meer regels, hoe minder flexibiliteit, voor bijvoorbeeld starters met goed carrière perspectief vs van 55 met nog maar 10 werkzame jaren
Pensioenleeftijd wordt allang naar gekeken qua hypotheek.
Hoe ging het bij jullie met de ontbinden factoren in het contract?
Dus stel je je krijgt je financiering niet rond, omdat de geldverstrekkers onverhoopt minder willen lenen aan ons dan we dachten, dan hebben we een probleem? Aangezien ze in dit artikel hebben over het max maandbedrag tegenover het hypotheek bedrag. Of lees ik dat nu fout?
Members only:
Inloggen
Dus stel je je krijgt je financiering niet rond, omdat de geldverstrekkers onverhoopt minder willen lenen aan ons dan we dachten, dan hebben we een probleem? Aangezien ze in dit artikel hebben over het max maandbedrag tegenover het hypotheek bedrag. Of lees ik dat nu fout?
Eindelijk weer dalende huizenprijzenkabeltjekabel schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:02:
[...]
Je koopt in feite een deel van je huis op afbetaling, dan is het toch raar dat je dat ook mag 'lenen'? Wat krijgen we straks nog meer? "Ja meneer, hier zit HR+++ glas in; daarmee bespaart u jaarlijks nog een paar tientjes... dit glas zit onder dit servicecontract en kost u tot in de oneindigheid 50 euro per maand? Huh?
Wat hier staat is dat je twee maanden hebt om een hypotheek te regelen voor minimaal het aangegeven bedrag. Die hypotheek mag maximaal dat andere bedrag per maand kosten.Dacuuu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:03:
Hoe ging het bij jullie met de ontbinden factoren in het contract?
***members only***
Let wel op dat je echt moet aantonen dat het niet gelukt is. Dus meerdere brieven van banken dat je geen hypotheek krijgt.
Als jij toch een hoger maandbedrag accepteert is dat aan jou. Dan hoef je niet te ontbinden.
In mijn nieuwbouwproject, idem appartement, is er een vergelijkbare constructie, met een uitzondering. Er wordt geen huur gerekend, maar een vast recht direct via de gebruiker (tarief conform de Warmtewet). In de overeenkomst die de kopers hebben gesloten met de BV is dat omschreven als een verbruiksonafhankelijke vergoeding voor onderhoud en beheer. Daarnaast natuurlijk variabel tarief naar verbruik.Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:24:
Dat dit via de VvE loopt lijkt me omslachtig, hoe is het verbruik verder geregeld? Ik zou even controleren of je dadelijk niet dubbel gaat betalen voor huur en vast recht.
Hmz, het blijft een beetje onduidelijkBlihi schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:24:
[...]
Wat hier staat is dat je twee maanden hebt om een hypotheek te regelen voor minimaal het aangegeven bedrag. Die hypotheek mag maximaal dat andere bedrag per maand kosten.
Let wel op dat je echt moet aantonen dat het niet gelukt is. Dus meerdere brieven van banken dat je geen hypotheek krijgt.
Als jij toch een hoger maandbedrag accepteert is dat aan jou. Dan hoef je niet te ontbinden.
Ik moet de exacte tekst zoals het in de koopovereenkomst staat omschreven nog lezen. De info die ik nu heb is afkomstig van een begeleidend document met wat algemene info.Moonborne schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:30:
[...]
In mijn nieuwbouwproject, idem appartement, is er een vergelijkbare constructie, met een uitzondering. Er wordt geen huur gerekend, maar een vast recht direct via de gebruiker (tarief conform de Warmtewet). In de overeenkomst die de kopers hebben gesloten met de BV is dat omschreven als een verbruiksonafhankelijke vergoeding voor onderhoud en beheer. Daarnaast natuurlijk variabel tarief naar verbruik.
Dat dit via de VvE loopt lijkt me omslachtig, hoe is het verbruik verder geregeld? Ik zou even controleren of je dadelijk niet dubbel gaat betalen voor huur en vast recht.
Het loopt via de VVE omdat de BV zelf geen zelfstandige eenheid is binnen het complex.. dus het recht van opstal loopt via de VVE.
Ik snap dat de bouwer alles doet om de VON prijs zoveel mogelijk te drukken, maar dit slaat weer een beetje door imo. Zelfde verhaal met erfpacht, ben ik ook niet zo'n fan van (wel andere orde van bedragen).
Of een lease/huur CV ketel in een zelfstandige woning. Maarja ik ben een mierenneuker met (koop)overeenkomsten
Ben het dan ook wel eens met @kabeltjekabel dat het best krom is dat de hypotheekverstrekker geen rekening houdt met de huurkosten van een warmtepomp (in dit geval, of iets anders) , maar zodra je het geld wilt lenen van de bank voor exact dezelfde warmtepomp er ineens gekeken wordt naar draagkracht e.d. Toevallig scheelt het in dit geval tevens GE kosten, dus kun je het met elkaar wegstrepen. Maar het principe is krom. De volgende stap is dat complete keukens en badkamers gehuurd worden via een BV constructie

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 11-05-2020 21:44 ]
Ergens snap ik dat wel hoor. Als je een paar kaar bent opgelicht door je loodgieter kan ik begrijpen dat mensen dan tekenen voor een vast bedrag per maand waarbij alles is afgekocht.Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:36:
[...]
Of een lease/huur CV ketel in een zelfstandige woning.
[...]
Qua VVE en installaties; ik ken nog een mooi verhaal van zo'n toren vol met studio's die uitgepond werden en waar de VVE nogal faalde. Bewoners heerlijk anderhalve week lang zonder verwarming en warm tapwater.
Kom je daar; hangt er een briefje van de VVE aan het mededelingenbord; "Morgen wordt de ketel gemaakt", maar geen dagtekening op die brief. Week later hangt dat briefje er nog net zo.
Naja, er zijn netzogoed woningeigenaren die totaal falen in essentieel onderhoud.
Ligt eraan, wat Blihi zegt kan kloppen, maar alleen als dat ook ergens beschreven staat dat je daadwerkelijk X afwijzigen op tafel moet leggen enz. Staat dat er niet is volgens mij 1 afwijzing of een hypotheekvoorstel met te hogere kosten dan wat je daar op laat stellen voldoende.Dacuuu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:31:
[...]
Hmz, het blijft een beetje onduidelijkWij lenen niet het volledig aankoopbedrag, maar minder, en willen dat aanvullen met eigen vermogen. Maar goed, eigen vermogen is ook niet oneindig, dus we hebben wel een target bedrag kwa hypotheek in ons hoofd.. Dus aan maandbedrag xxx zoals in de overeenkomst gaan wij nooit komen. Maar stel, we kunnen helemaal geen hypotheek verkrijgen door rede weet ik veel wat (ontslag oid, overlijden partner, ik zeg maar wat, dan voldoen we toch niet aan de voorwaarde uit het contract, en zit je met een dikke boete van 10%?
Bij ons stond een vergelijkbaar artikel. Hierbij heb ik gevraagd zitten er nog aanvullende voorwaarden aan mochten wij het te noemen hypotheekbedrag niet halen of maandlasten bedrag te hoog zijn. Dan was 1 hypotheekofferte voldoende voor een kosteloze annulering aangezien er nergens in de artikelen anders vermeld staat. Dus het ligt aan eventuele andere artikelen die nu niet in je plaatje staan. Al zou ik dit sowieso goed navragen als je er over twijfelt.
Bij ons heb ik nog gevraagd stel ik wil toch ineens van het huis af en ga gewoon een vet dure hypotheek aan die boven het maximaal uit te geven maandbedrag komt, kan ik daardoor dan annuleren. Dat klopte, ze gaan niet kijken of je elders het wel had kunnen halen. Je betaalt dan overigens dus nog wel voor de hypotheekofferte.
Ben het met je eens dat het geen ideale situatie is. In mijn project wordt de collectieve warmtepomp gedeeld door twee woontorens waardoor eigendom een lastige zaak wordt. In een nabijgelegen project dezelfde situatie (wel ander warmtebedrijf). Denk toch dat de meeste nieuwbouw appartementencomplexen tegenwoordig op deze manier worden voorzien van warmte, zeker in geval van hoogbouw. Dan is er relatief gezien dus weinig keuze helaas.Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:36:
[...]
Ik moet de exacte tekst zoals het in de koopovereenkomst staat omschreven nog lezen. De info die ik nu heb is afkomstig van een begeleidend document met wat algemene info.
Het loopt via de VVE omdat de BV zelf geen zelfstandige eenheid is binnen het complex.. dus het recht van opstal loopt via de VVE.
Ik snap dat de bouwer alles doet om de VON prijs zoveel mogelijk te drukken, maar dit slaat weer een beetje door imo. Zelfde verhaal met erfpacht, ben ik ook niet zo'n fan van (wel andere orde van bedragen).
Of een lease/huur CV ketel in een zelfstandige woning. Maarja ik ben een mierenneuker met (koop)overeenkomstenDit soort constructies wordt je een beetje door de strot gedouwd tegenwoordig.
Ben het dan ook wel eens met @kabeltjekabel dat het best krom is dat de hypotheekverstrekker geen rekening houdt met de huurkosten van een warmtepomp (in dit geval, of iets anders) , maar zodra je het geld wilt lenen van de bank voor exact dezelfde warmtepomp er ineens gekeken wordt naar draagkracht e.d. Toevallig scheelt het in dit geval tevens GE kosten, dus kun je het met elkaar wegstrepen. Maar het principe is krom.
Voor ons, nog op te leveren, huis had ik het idee om dat tuinhuisje te verwijderen na de oplevering. Nu valt me alleen op dat ze vaak aan het huisje van de buren vast zitten... iemand ervaring met het slopen van een van de twee tuinhuisjes?kaboom1555 schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:15:
6 maart had ik de foto gepost dat de bestrating af was.
[Afbeelding]
Inmiddels heb ik de meeste planten er wel in staan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kortom: het meeste is nu wel klaar
Qua ruimte gebruik (en zon) lijkt me het in onze toekomstige tuin veel praktischer om er een overkapping over de gehele breedte neer te zetten. Aan het uiteinde van onze tuin staat overigens een 3m hoge muur als afscheiding, waar die overkapping dan mooi op aan kan sluiten.
Navragen gaan we sowieso nog doen. Bij nader inzien kan je het ook opvatten als positief punt voor de koper. Maar aan "denken" heb je niet zoveel, je moet het zeker weten.MLPN schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:57:
[...]
Ligt eraan, wat Blihi zegt kan kloppen, maar alleen als dat ook ergens beschreven staat dat je daadwerkelijk X afwijzigen op tafel moet leggen enz. Staat dat er niet is volgens mij 1 afwijzing of een hypotheekvoorstel met te hogere kosten dan wat je daar op laat stellen voldoende.
Bij ons stond een vergelijkbaar artikel. Hierbij heb ik gevraagd zitten er nog aanvullende voorwaarden aan mochten wij het te noemen hypotheekbedrag niet halen of maandlasten bedrag te hoog zijn. Dan was 1 hypotheekofferte voldoende voor een kosteloze annulering aangezien er nergens in de artikelen anders vermeld staat. Dus het ligt aan eventuele andere artikelen die nu niet in je plaatje staan. Al zou ik dit sowieso goed navragen als je er over twijfelt.
Bij ons heb ik nog gevraagd stel ik wil toch ineens van het huis af en ga gewoon een vet dure hypotheek aan die boven het maximaal uit te geven maandbedrag komt, kan ik daardoor dan annuleren. Dat klopte, ze gaan niet kijken of je elders het wel had kunnen halen. Je betaalt dan overigens dus nog wel voor de hypotheekofferte.
We hebben trouwens 2 afwijzingen nodig.
Members only:
Inloggen
De tussenwand van de gekoppelde schuurtjes is vaak een plaat osb, niet iets wat je open en bloot wil achterlaten. Wat voor vloer heeft het schuurtje? Vaak is dit ook een betonplaat met heel soms zelfs 3 heipaaltjes voor die 2 schuurtjes.Mrtnl schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:10:
[...]
Voor ons, nog op te leveren, huis had ik het idee om dat tuinhuisje te verwijderen na de oplevering. Nu valt me alleen op dat ze vaak aan het huisje van de buren vast zitten... iemand ervaring met het slopen van een van de twee tuinhuisjes?
Qua ruimte gebruik (en zon) lijkt me het in onze toekomstige tuin veel praktischer om er een overkapping over de gehele breedte neer te zetten. Aan het uiteinde van onze tuin staat overigens een 3m hoge muur als afscheiding, waar die overkapping dan mooi op aan kan sluiten.
Dat ziet er ook raar uit om te laten liggen
Er ligt inderdaad een betonplaat, daar had ik al wel rekening mee gehouden. Maar die osb plaat is een beetje jammer.. Toch maar even met de buren overleggenD.deJong schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:20:
[...]
De tussenwand van de gekoppelde schuurtjes is vaak een plaat osb, niet iets wat je open en bloot wil achterlaten. Wat voor vloer heeft het schuurtje? Vaak is dit ook een betonplaat met heel soms zelfs 3 heipaaltjes voor die 2 schuurtjes.
Dat ziet er ook raar uit om te laten liggen
Sowieso alles goed navragen bij twijfels. Het is een van de duurdere aankopen in je levenDacuuu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:16:
[...]
Navragen gaan we sowieso nog doen. Bij nader inzien kan je het ook opvatten als positief punt voor de koper. Maar aan "denken" heb je niet zoveel, je moet het zeker weten.![]()
***members only***
Kleine repost maar nog geen reacties gehad, zou prettig zijn als mensen hier wat over weten
Hoe heb je dit bedacht kwa zon etc? Wij hebben straks 110m2 tuin aan de noord zijde en vraag eigenlijk af of er standaard tips & tricks zijn kwa plaatsing terras, gazon, beplanting, schommel etc. In het tuin topic (eerlijk gezegd nog niet geheel door gespit..) kwam ik niet zo snel op en handige set vuistregels.Mrtnl schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:23:
[...]
Er ligt inderdaad een betonplaat, daar had ik al wel rekening mee gehouden. Maar die osb plaat is een beetje jammer.. Toch maar even met de buren overleggen
Een enkel te hoog voorstel is niet voldoende om je op dit artikel te beroepen. Het is heel gemakkelijk een te hoog hypotheekvoorstel te krijgen. Je zult aan moeten tonen dat het niet mogelijk is om een goede offerte te krijgen.MLPN schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:57:
[...]
Ligt eraan, wat Blihi zegt kan kloppen, maar alleen als dat ook ergens beschreven staat dat je daadwerkelijk X afwijzigen op tafel moet leggen enz. Staat dat er niet is volgens mij 1 afwijzing of een hypotheekvoorstel met te hogere kosten dan wat je daar op laat stellen voldoende.
Aangezien het een ontbindende voorwaarde is (en geen opschortende) moet je actie ondernemen om het contract ook daadwerkelijk te ontbinden. In deze markt doet de verkoper misschien niet moeilijk, maar als hij wil kan hij echt eisen dat je aantoont dat het niet haalbaar is. Een enkele hoge offerte is dan niet voldoende.Bij ons stond een vergelijkbaar artikel. Hierbij heb ik gevraagd zitten er nog aanvullende voorwaarden aan mochten wij het te noemen hypotheekbedrag niet halen of maandlasten bedrag te hoog zijn. Dan was 1 hypotheekofferte voldoende voor een kosteloze annulering aangezien er nergens in de artikelen anders vermeld staat. Dus het ligt aan eventuele andere artikelen die nu niet in je plaatje staan. Al zou ik dit sowieso goed navragen als je er over twijfelt.
De verkopende partij heeft zelfs het recht om dan zelf een aanbod te doen, wat je dan ook nog eens verplicht bent te accepteren zolang het maar aan dit artikel voldoet. Meestal werkt de verkoper samen met een makelaar die ook financieel adviseurs in dienst heeft en dan gebeurt het dus op die manier.
Dat is dus een gunst van de verkoper, geen recht van jou. De verkoper geeft hier gewoon aan: "voor jou tien anderen." In deze markt is het voor hem minder werk de woning opnieuw te verkopen dan om jou financiering aan te gaan bieden.Bij ons heb ik nog gevraagd stel ik wil toch ineens van het huis af en ga gewoon een vet dure hypotheek aan die boven het maximaal uit te geven maandbedrag komt, kan ik daardoor dan annuleren. Dat klopte, ze gaan niet kijken of je elders het wel had kunnen halen. Je betaalt dan overigens dus nog wel voor de hypotheekofferte.
Als je zulke grote twijfels hebt moet je zeker een professional inschakelen. Huur een aankoopmakelaar in om je te helpen dit te begrijpen. Dan weet je zeker dat je een juist antwoord krijgt, of in ieder geval een antwoord van iemand die je aan kunt spreken als het verkeerd blijkt te zijn.Dacuuu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:16:
[...]
Navragen gaan we sowieso nog doen. Bij nader inzien kan je het ook opvatten als positief punt voor de koper. Maar aan "denken" heb je niet zoveel, je moet het zeker weten.![]()
Dat dus!MLPN schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:31:
[...]
Sowieso alles goed navragen bij twijfels. Het is een van de duurdere aankopen in je leven
Als je helemaal geen hypotheek kunt krijgen (en je kunt dat aantonen) kun je je dus op dit artikel beroepen en kun je onder het contract uit.Dacuuu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:31:
[...]
Hmz, het blijft een beetje onduidelijkWij lenen niet het volledig aankoopbedrag, maar minder, en willen dat aanvullen met eigen vermogen. Maar goed, eigen vermogen is ook niet oneindig, dus we hebben wel een target bedrag kwa hypotheek in ons hoofd.. Dus aan maandbedrag xxx zoals in de overeenkomst gaan wij nooit komen. Maar stel, we kunnen helemaal geen hypotheek verkrijgen door rede weet ik veel wat (ontslag oid, overlijden partner, ik zeg maar wat, dan voldoen we toch niet aan de voorwaarde uit het contract, en zit je met een dikke boete van 10%?
Dat je eigen geld wilt inbrengen is voor dit artikel niet relevant dat zorgt alleen voor lagere maandlasten. Je kunt echter niet verplicht worden eigen geld in te brengen door de verkoper, dus dit artikel gaat puur over de hypotheek.
Maar nogmaals, gezien je vragen, neem een professional in de arm om je hierbij te helpen!
Vraag je aannemer of je hem kan laten vervallen, dat kon hier en dan kreeg je 1700 euro terug.Mrtnl schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:10:
[...]
Voor ons, nog op te leveren, huis had ik het idee om dat tuinhuisje te verwijderen na de oplevering. Nu valt me alleen op dat ze vaak aan het huisje van de buren vast zitten... iemand ervaring met het slopen van een van de twee tuinhuisjes?
Scheelt een hoop werk en is die van de buren gelijk dicht gemaakt.
Mocht dat niet kunnen, dan kan je het rabat nog gebruiken om de kant met de buren mee dicht te timmeren.
Vergis je overigens niet in die betonplaat, die is volgens mij zo 40 cm dik.... ( a 2 bij 3 meter oppervlakte).
Die betonplaat zit overigens niet aan die van de buren vast, zijn 2 losse.
Kijk ook even waar de regenafvoer zit, bij ons zit die bij de buren maar als je net pech hebt zit die aan jou kant...
[ Voor 8% gewijzigd door kaboom1555 op 12-05-2020 09:42 ]
Een berging is verplicht vanuit het bouwbesluit, dus het laten vervallen daarvan werkt niet iedere aannemer aan mee. Als ze wel meewerken zul je ervoor moeten tekenen dat je woning op dat punt niet aan het bouwbesluit voldoet en ben je verplicht binnen een bepaalde termijn zelf te regelen dat het alsnog aan het bouwbesluit gaat voldoen.
Voor mijn keuken ben ik 750 euro extra kwijt voor de elektra, er is niet gespecificeerd waar die kosten precies in zitten.
is dat een beetje een normaal bedrag of is het de moeite waard hier eens goed in te duiken?
is dat een beetje een normaal bedrag of is het de moeite waard hier eens goed in te duiken?
Voor onze keuken in de nieuwbouw moest ik € 1080,- bijbetalen voor het verleggen van de leidingen naar het keuken eiland, een loze leiding voor de qooker en het inkorten van een muurtje van 60 naar 45cmRudyy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:21:
Voor mijn keuken ben ik 750 euro extra kwijt voor de elektra, er is niet gespecificeerd waar die kosten precies in zitten.
Wat is normaal? Waarschijnlijk een of twee extra groepen, waardoor je een extra aardlek nodig hebt, verplaatsen leidingen, etc. Ik vind 750 euro nog meevallen, maar om een specificatie vragen kan natuurlijk altijd.
Ik betaal EUR 500 (incl btw) voor het verleggen van wat leidingen en het aansluiten van een extra groep voor de Quooker. EUR 750 lijkt me dus niet heel onredelijk.
Ik was bijna 1900 euro kwijt aan het verleggen en uitbreiden van het leidingwerk van de keuken...
Daar zit bij in:
- Alle bestaande leidingen van de projectkeuken verplaatsen naar de andere kant van de keuken (verder weg)
- 'Kookgroep' 2x230V verzwaren naar 400V 16A ( tbv 11.1KW inductieplaat)
- Extra groep voor Quooker
- Extra groep voor bakoven
- Paar extra WCD's
- Aanpassen vloerverwarming
- En last but not least 500euro 'coordinatiekosten'
Nog even over getwijfeld of het het waard was, maar we hadden ook al voor 18K een uitbouw van 2.4m in de keuken gedaan om een leefkeuken te krijgen en dan is het een beetje jammer als je de keuken dan niet op de optimale (nieuwe) plek zet. En een aantal zaken hadden ook zonder verplaatsen moeten gebeuren, dus de helft van de kosten hadden we zeker gemaakt.
Daar zit bij in:
- Alle bestaande leidingen van de projectkeuken verplaatsen naar de andere kant van de keuken (verder weg)
- 'Kookgroep' 2x230V verzwaren naar 400V 16A ( tbv 11.1KW inductieplaat)
- Extra groep voor Quooker
- Extra groep voor bakoven
- Paar extra WCD's
- Aanpassen vloerverwarming
- En last but not least 500euro 'coordinatiekosten'
Nog even over getwijfeld of het het waard was, maar we hadden ook al voor 18K een uitbouw van 2.4m in de keuken gedaan om een leefkeuken te krijgen en dan is het een beetje jammer als je de keuken dan niet op de optimale (nieuwe) plek zet. En een aantal zaken hadden ook zonder verplaatsen moeten gebeuren, dus de helft van de kosten hadden we zeker gemaakt.
[ Voor 7% gewijzigd door Farmerwood op 12-05-2020 11:30 . Reden: Fixed typo ]
Hier rond de 1500 euro voor verplaatsen keuken, extra groepen voor quooker en tweede oven, upgrade elektra kookplaat en extra WCD's. Verder nog kleine 700 euro voor koud-/warmwaterleiding en afvoer tbv een 2e keukentje in de woonkamer (zit op andere verdieping).
Wij kregen een rekening van ruim 1600 euro. Enkel voor het verplaatsen van 2 leidingen of bedraden tbv extra groep. Daarna opgevraagd wat het zou kosten bij een elektricien en dat gaat ons 600/700 euro kosten. Keuze is voor ons snel gemaakt dus.
Makkelijk geld verdienen voor de aannemer. Enige voordeel is dat het dan voor oplevering klaar is.
Makkelijk geld verdienen voor de aannemer. Enige voordeel is dat het dan voor oplevering klaar is.
Als het leidingwerk in een muur zit kun je het inderdaad net zo goed achteraf laten aanleggen. Kwestie van wat loze leidingen laten aanleggen voor de extra groepen.
Als het leidingwerk in de vloer moet onder een eiland is het natuurlijk wel belangrijk dat het meteen goed gedaan wordt. Achteraf leiding door de vloerverwarming leggen is wat lastig... Bij een kruipruimte kan het vaak wel om daar nog elektra doorheen te trekken, maar water en afvoer zou ik wel meteen goed laten maken.
Als het leidingwerk in de vloer moet onder een eiland is het natuurlijk wel belangrijk dat het meteen goed gedaan wordt. Achteraf leiding door de vloerverwarming leggen is wat lastig... Bij een kruipruimte kan het vaak wel om daar nog elektra doorheen te trekken, maar water en afvoer zou ik wel meteen goed laten maken.
Ik weet dat er veel gezegd is over de kookgroep vs de krachtstroom groep.
Mijn nieuwbouwhuis is afgelopen augustus opgeleverd met een kookgroep achter een enkele aardlek schakelaar met een stroomaansluiting van 3x25A. Precies niet goed dus. Na 10 maanden is de hoofdzekering op die fase er nog niet uitgeklapt. Ohja, ik heb hier 369 euro voor betaald voor het aanleggen.
Wat is jullie mening, moet ik nu de elektricien hier nog op wijzen om dit om te bouwen of laten zitten?
Mijn nieuwbouwhuis is afgelopen augustus opgeleverd met een kookgroep achter een enkele aardlek schakelaar met een stroomaansluiting van 3x25A. Precies niet goed dus. Na 10 maanden is de hoofdzekering op die fase er nog niet uitgeklapt. Ohja, ik heb hier 369 euro voor betaald voor het aanleggen.
Wat is jullie mening, moet ik nu de elektricien hier nog op wijzen om dit om te bouwen of laten zitten?
Ik lees ook al even mee in het topic maar heb ook nog even een vraag met betrekking tot de drie fase/kookgroep aansluiting. Ik heb vandaag onderstaande tekst vanuit de kopersbegeleiding ontvangen.
Ik begrijp dat ik veel meer geld kwijt ga zijn voor de aansluiting van 3x35a ipv 3x25a. Heeft dit verder nog nadelen of voordelen? En voldoet deze aansluiting dan wel aan de voorschriften?
Ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik om mijzelf even voor te stellen;
Waarom de keuze nieuwbouw?
Hoefde niet persé een nieuwbouw woning te zijn. Eerlijk gezegd trok de uitstraling van het hele plan ons erg goed. Daarnaast gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de woning op onze eigen wensen af te stemmen; denk aan loze leidingen, keukenaansluiting gelijk goed, uitbouwen etc.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Onderschat: Rond krijgen van de hypotheek. Wij dachten dit is zo rond, maar dit had toch wat meer voeten in de aarde en we moesten telkens aanvullende documenten aanleveren omdat er ergens iets niet overeenkwam met een ander document. Kleine dingetjes waarvan wijzelf soms dachten; serieus!? Daarnaast was de doorlooptijd een stuk langer ivm het begin van de coronacrisis. Het heeft uiteindelijk veel langer geduurd dan we dachten waardoor we zelfs onze voorbehoud van financiering met een week uit hebben moeten stellen.
Overschat: De aanpasbaarheid van bepaalde dingen. De woning wordt prefab gebouwd en daardoor waren loze leidingen in de buitenmuren slechts op door de aannemer bepaalde punten mogelijk.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Op dit moment in totaal 40k meerwerk waaronder een uitbouw van 2.4m van 28k en vloerverwarming/koeling op zolder van 5k, loze leidingen, verplaatsen muurtje slaapkamer, vergroten gang + trapkast.
We denken uiteindelijk nog wel iets meer kwijt te zijn doordat we waarschijnlijk toch een andere vloer willen hebben dan begroot. De bouw is nog niet begonnen, en we hebben ook nog niet alles vastgelegd (keuken, badkamer, vloer etc.) dus wie weet veranderen onze wensen daar ook nog iets.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Weet ik nog niet precies.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Nog geen beslissing over genomen. Ik hou hier onder andere het forum voor bij.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Tuin heeft voor ons geen prioriteit. De woning wordt waarschijnlijk in augustus/september '21 opgeleverd. De tuin pakken we dan in het voorjaar '22 ergens op.
Members only:
Inloggen
Ik begrijp dat ik veel meer geld kwijt ga zijn voor de aansluiting van 3x35a ipv 3x25a. Heeft dit verder nog nadelen of voordelen? En voldoet deze aansluiting dan wel aan de voorschriften?
Hoefde niet persé een nieuwbouw woning te zijn. Eerlijk gezegd trok de uitstraling van het hele plan ons erg goed. Daarnaast gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de woning op onze eigen wensen af te stemmen; denk aan loze leidingen, keukenaansluiting gelijk goed, uitbouwen etc.
Onderschat: Rond krijgen van de hypotheek. Wij dachten dit is zo rond, maar dit had toch wat meer voeten in de aarde en we moesten telkens aanvullende documenten aanleveren omdat er ergens iets niet overeenkwam met een ander document. Kleine dingetjes waarvan wijzelf soms dachten; serieus!? Daarnaast was de doorlooptijd een stuk langer ivm het begin van de coronacrisis. Het heeft uiteindelijk veel langer geduurd dan we dachten waardoor we zelfs onze voorbehoud van financiering met een week uit hebben moeten stellen.
Overschat: De aanpasbaarheid van bepaalde dingen. De woning wordt prefab gebouwd en daardoor waren loze leidingen in de buitenmuren slechts op door de aannemer bepaalde punten mogelijk.
Op dit moment in totaal 40k meerwerk waaronder een uitbouw van 2.4m van 28k en vloerverwarming/koeling op zolder van 5k, loze leidingen, verplaatsen muurtje slaapkamer, vergroten gang + trapkast.
We denken uiteindelijk nog wel iets meer kwijt te zijn doordat we waarschijnlijk toch een andere vloer willen hebben dan begroot. De bouw is nog niet begonnen, en we hebben ook nog niet alles vastgelegd (keuken, badkamer, vloer etc.) dus wie weet veranderen onze wensen daar ook nog iets.
Tuin heeft voor ons geen prioriteit. De woning wordt waarschijnlijk in augustus/september '21 opgeleverd. De tuin pakken we dan in het voorjaar '22 ergens op.
MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III
Dat advies is zeker alleen een best practice, want bij onze nieuwbouwwoning, opgeleverd in 2019, is de signaaldraad een gewone zwarte draad. In de technische omschrijving (voor de koper, dus niet zo technisch) staat hierover niets vermeld en ook niet aan welke NEN norm de installaties voldoen.Blihi schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:06:
[...]
Verder hebben wij ook een driefasen aansluiting (3x25A) en is er vervolgens een zgn. kookgroep in de meterkast aangebracht.
Dan heb je nog wel de kans om de bouwgrond alvast voor te bereiden voor als je in het voorjaar aan de slag gaat (als je niet alles laat afgraven): compost erdoorheen en een mix van groenbemesters planten, in de herfst bijvoorbeeld Japanse haver.WybWyb schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:46:
[ Voor 27% gewijzigd door fjorden op 12-05-2020 15:48 ]
Wow, dat heb ik nog niet eerder gehoord dat woningen standaard opgeleverd worden met 3x35A. Wel erg gek dat ze je default opzadelen met hele hoge kosten!WybWyb schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:46:
Ik lees ook al even mee in het topic maar heb ook nog even een vraag met betrekking tot de drie fase/kookgroep aansluiting. Ik heb vandaag onderstaande tekst vanuit de kopersbegeleiding ontvangen.
***members only***
Als voorbeeld bij liander: https://www.liander.nl/uwtarieven
Het kost per jaar bijna 700 euro extra!

Vraag mij wel af wat de beweeg reden is om default 3x35A te leveren. Ik zie er voor normaal huiselijk gebruik geen voordeel in.
Ik zou toch wel proberen te regelen dat dit zsm terug gezet wordt naar 3x25a. 3x35 kost je honderden euro's per jaar extra aan vastrecht terwijl je aan 3x25 vrijwel zeker meer dan genoeg hebt.WybWyb schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:46:
***members only***
Dit klinkt een beetje als wat al eerder in dit topic voorbij kwam waar de aannemer voor zijn eigen administratieve gemak iedereen op 3x35a gezet had ipv de enkeling die het echt nodig had.
En mochten ze er kosten voor rekenen om je terug te zetten, dan heb je die binnen 1 jaar terugverdiend waarschijnlijk.
Het hoort echt een andere kleur te zijn. Dat is niet alleen advies. Het advies is om oranje te gebruiken.fjorden schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:20:
[...]
Dat advies is zeker alleen een best practice, want bij onze nieuwbouwwoning, opgeleverd in 2019, is de signaaldraad een gewone zwarte draad. In de technische omschrijving (voor de koper, dus niet zo technisch) staat hierover niets vermeld en ook niet aan welke NEN norm de installaties voldoen.
Er klopt wel meer niet dus...Verder hebben wij ook een driefasen aansluiting (3x25A) en is er vervolgens een zgn. kookgroep in de meterkast aangebracht.
[...]
Dan heb je nog wel de kans om de bouwgrond alvast voor te bereiden voor als je in het voorjaar aan de slag gaat (als je niet alles laat afgraven): compost erdoorheen en een mix van groenbemesters planten, in de herfst bijvoorbeeld Japanse haver.
Wij kunnen nu meerwerkopties voor deuren en deurbeslag kiezen.Standaard zijn het opdekdeuren met stalen kozijnen, met op de meeste plekken bovenlichten.
Bovenlichten gaan we sowieso op de meeste plekken dicht laten zetten (184€ per deur).
Nu kunnen we ook kiezen voor stompe deuren met houten kozijnen (655€ per deur) of stompe deuren met stalen kozijnen (385€ per deur), hierbij zijn de bovenlichten dicht.
Moet zeggen dat het een best aardig prijsverschil is tussen hout en staal. Wat is nu (behalve dat het er mooier uitziet) de meerwaarde van hout?
Bovenlichten gaan we sowieso op de meeste plekken dicht laten zetten (184€ per deur).
Nu kunnen we ook kiezen voor stompe deuren met houten kozijnen (655€ per deur) of stompe deuren met stalen kozijnen (385€ per deur), hierbij zijn de bovenlichten dicht.
Moet zeggen dat het een best aardig prijsverschil is tussen hout en staal. Wat is nu (behalve dat het er mooier uitziet) de meerwaarde van hout?
Wij hebben stompe deuren in stalen kozijnen. Duidelijk minpunt vind ik de scharnieren die daarbij gebruikt zijn:stokmeister schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:40:
Wij kunnen nu meerwerkopties voor deuren en deurbeslag kiezen.Standaard zijn het opdekdeuren met stalen kozijnen, met op de meeste plekken bovenlichten.

Een soort hybride tussen paumelle en scharnier. Als ik dat op voorhand geweten had dan zou ik denk ik voor houten kozijnen gegaan zijn.
Ik was 300 euro lichter om een extra groep + loze leiding naar de keuken te kopen, zodat een Quooker aangesloten kan worden. Vond het erg veel geld maar naderhand kan je het onmogelijk doen.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Wat is daar minder ideaal aan vergeleken bij normale scharnieren?SH007 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:55:
[...]
Wij hebben stompe deuren in stalen kozijnen. Duidelijk minpunt vind ik de scharnieren die daarbij gebruikt zijn: [Afbeelding]
Een soort hybride tussen paumelle en scharnier. Als ik dat op voorhand geweten had dan zou ik denk ik voor houten kozijnen gegaan zijn.
We kunnen namelijk ook nog verschillende deuren uitzoeken, maar kies liever zelf later een andere deur uit die bij de inrichting past. Dus hij moet wel (makkelijk) te wisselen zijn.
Ik heb in de tuinen van vrienden & familie vaak stiekem even gekeken hoe ze liggen op Google maps of met de kompas op mijn telefoon. Zo krijg je er een beetje gevoel voor.nel!s schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:26:
[...]
Hoe heb je dit bedacht kwa zon etc? Wij hebben straks 110m2 tuin aan de noord zijde en vraag eigenlijk af of er standaard tips & tricks zijn kwa plaatsing terras, gazon, beplanting, schommel etc. In het tuin topic (eerlijk gezegd nog niet geheel door gespit..) kwam ik niet zo snel op en handige set vuistregels.
Daarnaast inderdaad een beetje inlezen, heb niet echt een one-stop tuintips website gevonden.
Suncalc is wel een handige site om de stand van de zon te bekijken gedurende het jaar en moment van de dag.Mrtnl schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:22:
[...]
Ik heb in de tuinen van vrienden & familie vaak stiekem even gekeken hoe ze liggen op Google maps of met de kompas op mijn telefoon. Zo krijg je er een beetje gevoel voor.
Daarnaast inderdaad een beetje inlezen, heb niet echt een one-stop tuintips website gevonden.
[ Voor 3% gewijzigd door Ascension op 12-05-2020 21:29 ]
Inmiddels een aantal maanden geleden een nieuwbouwhuis gekocht en, mede door de vele informatie in dit topic (waarvoor dank!), veel zaken al definitief kunnen maken. Zo willen wij graag keramisch parket op de benedenverdieping. Nou zie ik in de keuzelijst een optie voor kunstofvezel in de cementdekvloer om scheuren te verminderen. Is dit nodig voor een tegelvloer of hoeven we bij het juist opvolgen van het opstookprotocol niet bang te zijn voor scheuren in de tegelvloer?
Ik ga er achteraan bij de bouwer. We hebben nog steeds een aantal opleverpunten openstaan, dus daar kan ik dit mooi aan toevoegen. Zonet in de technische omschrijving gelezen dat ze zeggen te voldoen aan NEN1010.Blihi schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:53:
[...]
Het hoort echt een andere kleur te zijn. Dat is niet alleen advies. Het advies is om oranje te gebruiken.
[...]
Er klopt wel meer niet dus...
[...]
Volgens mij kun je hiervoor het beste even bellen met het adviescentrum van Vereniging Eigen Huis via (033)Thominator1 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:26:
Kleine repost maar nog geen reacties gehad, zou prettig zijn als mensen hier wat over weten
450 77 50
Als ik het goed lees komt er dus een gezamelijke warmtepomp installatie ("warmte koude opslag"), waarschijnlijk een water/water variant met bijbehorende boring. Ik kan niet inschatten wat de aanleg kosten zijn maar jullie betalen samen dus net geen € 45.000 huur per jaar!Sport_Life schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:24:
Leuk dat de V.O.N. prijs wat lager is die BV moet er natuurlijk wel geld aan verdienen. En reken er maar op dat alle onderhoud en eventuele risico's echt in die huur verrekend zitten. En voor hoelang staat die € 85,- ? Zit er een limiet op de verhoging(en)? Is die huur in of exclusief verbruikskosten?
Al met al een constructie waar door ik heel erg zou gaan twijfelen.
Denk niet dat je dat hard kunt krijgen hoor.Blihi schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:53:
[...]
Het hoort echt een andere kleur te zijn. Dat is niet alleen advies. Het advies is om oranje te gebruiken.
Bij een gietvloer wil je het in elk geval juist niet omdat de vezels door de vloer heen kunnen gaan steken. Bij tegels heb je daar geen last van, dus ik zie niet perse een reden om het niet te doen, behalve de kosten. Is er een reden om het wel te doen? Niet perse, iets meer zekerheid tegen scheurvorming wellicht.Zoefjee schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:02:
Inmiddels een aantal maanden geleden een nieuwbouwhuis gekocht en, mede door de vele informatie in dit topic (waarvoor dank!), veel zaken al definitief kunnen maken. Zo willen wij graag keramisch parket op de benedenverdieping. Nou zie ik in de keuzelijst een optie voor kunstofvezel in de cementdekvloer om scheuren te verminderen. Is dit nodig voor een tegelvloer of hoeven we bij het juist opvolgen van het opstookprotocol niet bang te zijn voor scheuren in de tegelvloer?
Het is minder mooi. Net als bij een paumelle steekt het meer buiten het kozijn uit dan een normaal scharnier.stokmeister schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:04:
[...]
Wat is daar minder ideaal aan vergeleken bij normale scharnieren?
We kunnen namelijk ook nog verschillende deuren uitzoeken, maar kies liever zelf later een andere deur uit die bij de inrichting past. Dus hij moet wel (makkelijk) te wisselen zijn.
Valt mee toch? door de kruipruimte en dan door de vloer.fonsoy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:59:
Ik was 300 euro lichter om een extra groep + loze leiding naar de keuken te kopen, zodat een Quooker aangesloten kan worden. Vond het erg veel geld maar naderhand kan je het onmogelijk doen.
Juist de keuken is een plek waar dat nog wel 'makkelijk' kan.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2