Ik had het ook niet goed begrepen, ik dacht dat het om de tweede verdieping ging, maar gaat dus eigenlijk om een zolder op een zolder. Dan snap ik de vlizotrap ook wel. Lekkere ruime bergruimte! Uiteraard altijd kijken naar behoefte, maar ik geloof niet dat ik daar een vaste trap in zou zetten, gezien de drie andere volwaardige verdiepingen.kabeltjekabel schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:25:
[...]
Dus zonder aanpassingen zou de wasmachine ook over de vlizotrap moeten?Lekker dan.
EDIT: Niet goed gelezen
Heb even navraag gedaan en de woning wordt ankerloos opgebouwd met 120-60-120. Iets minder dus dan je aangeeft, maar hopelijk genoeg om het meeste geluid tegen te houden!kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:49:
[...]
Vraag eens of optie 1 ook ankerloos is en hoe dik de kalkzandsteen dan is. Ik kan je uit ervaring zeggen dat met 140-50-140 je echt niks hoort van de buren. Naja... wel via de HSB gevel...
Ik heb hier heel wat berichten gelezen en volg dit topic sinds kort. Ik heb een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen en het valt me nu al tegen. Er zijn zoveel keuzes en beslissingen te nemen. Hoop dat het eindresultaat er mag zijn. (wordt q3 2021 opgeleverd)
Het gaat om een eengezinswoning met een woonoppervlak van 144m2 en kaveloppervlak van 110m2.
We moeten binnenkort een besluit nemen over de uitbouw, maar hebben geen idee of het verstandig is of niet.
De oppervlakte van de benedenverdieping is standaard 5.10x9.40m.
We hebben de keus om uit te bouwen met 1.2m of 2.40m. 2.40 lijkt ons sws geen optie gezien de tuin.
De tuin is ca 5.10x7.7 (staat een schuurtje in van 7m2)
In het geval van 1.20 blijft er een tuin over van ca 5.10x6.5m
Is een tuin van 5.10x6.5 te doen? en is een binnenruimte van 5.10x9.40 te doen?
Heeft iemand ervaring met deze afmetingen?
(ps. we hebben 2 jonge kids die graag buiten komen, maar we hebben nu alleen een balkon)
Het gaat om een eengezinswoning met een woonoppervlak van 144m2 en kaveloppervlak van 110m2.
We moeten binnenkort een besluit nemen over de uitbouw, maar hebben geen idee of het verstandig is of niet.
We hebben de keus om uit te bouwen met 1.2m of 2.40m. 2.40 lijkt ons sws geen optie gezien de tuin.
(ps. we hebben 2 jonge kids die graag buiten komen, maar we hebben nu alleen een balkon)
Gefeliciteerd!Fred1983 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:02:
Ik heb hier heel wat berichten gelezen en volg dit topic sinds kort. Ik heb een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen en het valt me nu al tegen. Er zijn zoveel keuzes en beslissingen te nemen. Hoop dat het eindresultaat er mag zijn. (wordt q3 2021 opgeleverd)
Wat aan ruimte “te doen” is, is afhankelijk van hoe verwend je inmiddels bent
De hoeveelheid tuin die je nodig hebt, hangt ook af van hoe veilig de kinderen straks buiten kunnen spelen. (Ligt de woning in een woonerf met een speeltuin voor de deur, zou ik voor de grote uitbouw gaan, is het een drukke straat of is de route naar het speelpleintje niet veilig, dan zou ik ruimte houden voor een schommel en/of trampoline.
Sterkte met de keuzes
Edit: ons eerste huis had een woonkamer van 6x8m en een tuin van ca 6x6 meter, alleen gras. Kinderen waren toen <5 jaar. Prima te doen, maar ik zou niet terug willen
[ Voor 5% gewijzigd door burnedhardware op 06-05-2020 12:38 ]
@Fred1983 Mijn vorige woning had een tuin van 5,5x6,5 en drie keer raden waarom wij verhuisd zijn...
Mijn vorige woonkamer was door dus een uitbouw van 2,40m wel 5,5x12m. Zonder die uitbouw was mijn tuin dus groter geweest maar de binnenruimte scheelde echt heel veel in mogelijkheden qua zitten en woonruimte/keuken dat ik dat voorrang gaf op de tuin destijds.
Hier ook 2 jonge kids en een hond
.
Nog een nadeel van een dergelijk kleine tuin was in mijn geval de behoorlijk directe inkijk van alle buren om je heen.
Weet je al wat je buren gaan doen? Dat kan namelijk ook deels bepalend zijn voor jouw keuze. Als beide buren het nemen en dan de 2,40m variant dan krijg je wel heel erg het gevoel ingebouwd te worden denk ik. (Ik was destijds de enige met een uitbouw in ons rijtje).
Mijn vorige woonkamer was door dus een uitbouw van 2,40m wel 5,5x12m. Zonder die uitbouw was mijn tuin dus groter geweest maar de binnenruimte scheelde echt heel veel in mogelijkheden qua zitten en woonruimte/keuken dat ik dat voorrang gaf op de tuin destijds.
Hier ook 2 jonge kids en een hond
Nog een nadeel van een dergelijk kleine tuin was in mijn geval de behoorlijk directe inkijk van alle buren om je heen.
Weet je al wat je buren gaan doen? Dat kan namelijk ook deels bepalend zijn voor jouw keuze. Als beide buren het nemen en dan de 2,40m variant dan krijg je wel heel erg het gevoel ingebouwd te worden denk ik. (Ik was destijds de enige met een uitbouw in ons rijtje).
Wij hebben bewust gekozen voor de uitbouw van 2.4m bij ons nieuwbouwhuis. Oudere kinderen dus wat ons betreft hoeft er alleen een mooie loungeset in de tuin bij wijze van spreken. In onze achtertuin zal er niet echt meer gespeeld gaan worden door de kids.
De buren hebben ook voor een uitbouw gekozen dus dat sluit ook mooi aan in ons geval
De buren hebben ook voor een uitbouw gekozen dus dat sluit ook mooi aan in ons geval
[ Voor 10% gewijzigd door sjorremans op 06-05-2020 12:48 ]
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Blijft een lastige keuze, uitbouw. De overwegingen die bij ons een rol speelden:
1) formaat benedenverdieping is al 60 cm breder en 200 cm langer dan nu
2) mijn vrouw houdt van tuinieren/tuin en wilde ruimte voor 2 zitplekken en een hoek met een paar grote bakken voor klein moestuintje.
3) het is Utrecht/Vleuten dus al vrij kleine kavels en de buren zitten vrij direct tegenover ons. Zeg maar grote huizen op kleine kavels idee.
4) het inbouwidee van de uitbouwen naast ons valt mee doordat het een 2 onder 1 kap is met dus een ruim 9 meter brede tuin
5) qua leenbudget/cash was het no problem, maar de uitgespaarde kosten van de uitbouw financiert één volledige studie van mijn drie kinderen... kortom, een afweging met andere grote kostenposten in de toekomst.
Met meer grond was de keuze veel moeilijker geweest overigens. Maar dan zou het huis waarschijnlijk ook goedkoper zijn geweest.
1) formaat benedenverdieping is al 60 cm breder en 200 cm langer dan nu
2) mijn vrouw houdt van tuinieren/tuin en wilde ruimte voor 2 zitplekken en een hoek met een paar grote bakken voor klein moestuintje.
3) het is Utrecht/Vleuten dus al vrij kleine kavels en de buren zitten vrij direct tegenover ons. Zeg maar grote huizen op kleine kavels idee.
4) het inbouwidee van de uitbouwen naast ons valt mee doordat het een 2 onder 1 kap is met dus een ruim 9 meter brede tuin
5) qua leenbudget/cash was het no problem, maar de uitgespaarde kosten van de uitbouw financiert één volledige studie van mijn drie kinderen... kortom, een afweging met andere grote kostenposten in de toekomst.
Met meer grond was de keuze veel moeilijker geweest overigens. Maar dan zou het huis waarschijnlijk ook goedkoper zijn geweest.
@Fred1983 gezien je twee jonge kinderen hebt zou ik geen uitbouw aanraden. Je krijgt al een kleine tuin die je nog kleiner maakt. Meer ruimte vind ik altijd beter, maar tuin is toch een stuk belangrijker voor kinderen heb ik gemerkt.
Is je huis 3 verdiepingen met een plat dak?
Is je huis 3 verdiepingen met een plat dak?
Hoe groot is je tuin nu? En bevalt dat wel? Ik zit ook af te wegen wat handig isGeeMoney schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:40:
@Fred1983 Mijn vorige woning had een tuin van 5,5x6,5 en drie keer raden waarom wij verhuisd zijn...
Hier ook 2 jonge kids en een hond.
@Fred1983 ; zonder uitbouw kun je een grotere schuur neerzetten, dat zou mijn overweging zijn 
Prima toch. Kan best zijn dat mijn ervaring ook met 120 was. Heb het niet nagemeten maar ooit eens vaag onthouden van een tekening. Het type buur maakt natuurlijk ook uit.goldmemberf1 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:56:
[...]
Heb even navraag gedaan en de woning wordt ankerloos opgebouwd met 120-60-120. Iets minder dus dan je aangeeft, maar hopelijk genoeg om het meeste geluid tegen te houden!
Ik ben nu doorgeslagen de andere kant opDriftkikkertje schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:30:
[...]
Hoe groot is je tuin nu? En bevalt dat wel? Ik zit ook af te wegen wat handig is
De kinderen vinden het fantastisch natuurlijk, al wordt er pas over een paar weken bestraat en gazon aangelegd maar nu is het 1 grote zandbak en door Corona kunnen ze zich in ieder geval relatief gezien dus gewoon vermaken met een emmer, een schepje en wat water
[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 06-05-2020 15:37 ]
Gut oh gut oh gut wat zit er toch een verschil in bouwers hier op dit forum.
In eerste instantie gekozen voor een 'designradiator' vanuit het project voor in de badkamer. Nu toch maar besloten om te laten vervallen. Meerprijs is 650 euro, en een relatief snelle zoektocht online leert mij dat er voor dat bedrag (En minder) een fraaier model te vinden is.
Graag zou ik dus de standaard geleverde radiator opgeleverd zien, echter niet gemonteerd (want boorgaten in de tegels) en deze dan later gewoon verkassen naar de zolderverdieping of berging. Oftewel afleveren met stekker in het stopcontact. Maar dit schijnt niet bespreekbaar te zijn 😂.
Voor eventuele temperatuurgaranties lijkt het niet uit te maken want het antwoord op mijn vraag aan de koopbegeleider was vrij simpel; 'wij adviseren een radiator maar u heeft ook vloerverwarming dus het is niet nodig, wel adviseren wij het stopcontact te laten zitten zodat u eventueel later nog een kunt plaatsen'.
Minderwerk prijs betekent dat ik 150 euro terug krijg en ook voor een soortgelijk bedrag vind ik wel een vergelijkbare radiator, maar het verbaast me toch wel dat dit onbespreekbaar lijkt te zijn.
In eerste instantie gekozen voor een 'designradiator' vanuit het project voor in de badkamer. Nu toch maar besloten om te laten vervallen. Meerprijs is 650 euro, en een relatief snelle zoektocht online leert mij dat er voor dat bedrag (En minder) een fraaier model te vinden is.
Graag zou ik dus de standaard geleverde radiator opgeleverd zien, echter niet gemonteerd (want boorgaten in de tegels) en deze dan later gewoon verkassen naar de zolderverdieping of berging. Oftewel afleveren met stekker in het stopcontact. Maar dit schijnt niet bespreekbaar te zijn 😂.
Voor eventuele temperatuurgaranties lijkt het niet uit te maken want het antwoord op mijn vraag aan de koopbegeleider was vrij simpel; 'wij adviseren een radiator maar u heeft ook vloerverwarming dus het is niet nodig, wel adviseren wij het stopcontact te laten zitten zodat u eventueel later nog een kunt plaatsen'.
Minderwerk prijs betekent dat ik 150 euro terug krijg en ook voor een soortgelijk bedrag vind ik wel een vergelijkbare radiator, maar het verbaast me toch wel dat dit onbespreekbaar lijkt te zijn.
Even antwoorden op de vragen:
Momenteel wonen we nog in een appartement. Dus alleen een balkon. Het is sws een vooruitgang
.
De woning bestaat uit 3 verdiepen met een plat dak. Ruimte is er genoeg, maar je leeft denk ik voornamelijk op de begane grond.
Ik heb nog geen idee wat mn buren gaan doen. Buren aan de rechterkant hebben sws een woning die 8.5m is ipv 9.4m.
De zijde aan de trapkast is zonder uitbouw 3,55. Oogt dat niet heel klein? Dat is waarom ik wel het meest twijfel om uit te bouwen.
Ik heb wel een optie om die trapkast te laten vervallen. Maar weet niet of ik daar veel ruimte mee win...
Momenteel wonen we nog in een appartement. Dus alleen een balkon. Het is sws een vooruitgang
De woning bestaat uit 3 verdiepen met een plat dak. Ruimte is er genoeg, maar je leeft denk ik voornamelijk op de begane grond.
Ik heb nog geen idee wat mn buren gaan doen. Buren aan de rechterkant hebben sws een woning die 8.5m is ipv 9.4m.
De zijde aan de trapkast is zonder uitbouw 3,55. Oogt dat niet heel klein? Dat is waarom ik wel het meest twijfel om uit te bouwen.
Ik heb wel een optie om die trapkast te laten vervallen. Maar weet niet of ik daar veel ruimte mee win...
Als je het kan betalen zou ik altijd voor een uitbouw gaan. Bij eventuele verkoop heeft het altijd meerwaarde. Ook vind ik veel ruimte beneden prettig.Fred1983 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:02:
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Maar was dat anders geweest als de tuin 1,20 langer was geweest...?GeeMoney schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:40:
3,55 lengte na de trapkast is op zich een prima ruimte waar je een hoop mee kunt doen. Daar hoef keer niet bang voor te zijn. Meer is natuurlijk altijd fijn.
Belangrijk lijkt me ook wat je met de tuin wilt. Ik zie sommige tuinen volledig bestraat, alsof het een balkon is, maar ook tuinen met alleen maar groen en een klein paadje. Misschien dat je eens door een nieuwbouwwijk kunt wandelen met vergelijkbare tuinen om te kijken hoe het 'voelt'. Zie je een tuin die je aanspreekt, kijk dan hier diep die is en of dat in één van jouw beide opties past.
En natuurlijk heb je ook het financiële plaatje. Hoeveel kost de uitbouw en hoeveel waardeverhoging heeft het? En wil je er lang blijven wonen of wil je over een paar jaar doorgroeien?
Door een nieuwbouwwijk lopen en in de achtertuinen spieken bedoel je?Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:35:
[...]
Maar was dat anders geweest als de tuin 1,20 langer was geweest...?
3,55 lengte na de trapkast is op zich een prima ruimte waar je een hoop mee kunt doen. Daar hoef keer niet bang voor te zijn. Meer is natuurlijk altijd fijn.
Belangrijk lijkt me ook wat je met de tuin wilt. Ik zie sommige tuinen volledig bestraat, alsof het een balkon is, maar ook tuinen met alleen maar groen en een klein paadje. Misschien dat je eens door een nieuwbouwwijk kunt wandelen met vergelijkbare tuinen om te kijken hoe het 'voelt'. Zie je een tuin die je aanspreekt, kijk dan hier diep die is en of dat in één van jouw beide opties past.
En natuurlijk heb je ook het financiële plaatje. Hoeveel kost de uitbouw en hoeveel waardeverhoging heeft het? En wil je er lang blijven wonen of wil je over een paar jaar doorgroeien?
Inderdaad. Bij veel wijken of nieuwbouwblokken is er wel een pad achterom. Maar als je dat te ver gaat, kun je het natuurlijk ook alleen van de zijkant bekijken, vanaf de straat. Of soms zijn er ook voortuintjes die zijn ingericht als achtertuin. Ik vind het heel inspirerend om andermans ideeën te zien sinds vind ik het maar niks, maar er zitten ook wel eens goede ideeën tussen.kabeltjekabel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:05:
[...]
Door een nieuwbouwwijk lopen en in de achtertuinen spieken bedoel je?
Of gewoon rondneuzen op Funda in nieuwbouwwijken.
Ik kan onze postzegel ook wel delen.Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:19:
[...]
Inderdaad. Bij veel wijken of nieuwbouwblokken is er wel een pad achterom. Maar als je dat te ver gaat, kun je het natuurlijk ook alleen van de zijkant bekijken, vanaf de straat. Of soms zijn er ook voortuintjes die zijn ingericht als achtertuin. Ik vind het heel inspirerend om andermans ideeën te zien sinds vind ik het maar niks, maar er zitten ook wel eens goede ideeën tussen.
Tot aan de berging is 6.50m.
Breedte is 5.40.
Pergola moet nog begroeien, klimhortensia is pas dit voorjaar geplant.
Overigens de hele dag zon, dit tijdstip is het minste zon van de dag, dalijk komt die weer vanuit het westen de tuin in.
Ter compensatie van de tegels heb ik een groen dak op de berging gerealiseerd
:strip_exif()/f/image/g7YrNZvoEnbSK3nnPcU5IyEN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door kaboom1555 op 06-05-2020 17:50 ]
Als ik de tuin maten zo hoor ben ik erg blij met onze nieuwe woning. De tuin is daar 16,5 meter zonder uitbouw.
We nemen een uitbouw van 1,8m dus nog een tuin over van zo’n goede 14,5 meter.
Voor een nieuwbouw woning vind ik dat erg royaal. Nu hebben we namelijk 13 meter tuin dus gaan er nog op vooruit ook 😁
Een van onze eisen was dan ook dat de tuin niet kleiner mocht zijn dan we nu hebben. Weet nu al dat ik dood ongelukkig ga worden van een tuin van 6 meter.
Voor een nieuwbouw woning vind ik dat erg royaal. Nu hebben we namelijk 13 meter tuin dus gaan er nog op vooruit ook 😁
Een van onze eisen was dan ook dat de tuin niet kleiner mocht zijn dan we nu hebben. Weet nu al dat ik dood ongelukkig ga worden van een tuin van 6 meter.
@kaboom1555 lijkt wel een foto van een makelaar, zo op de foto ziet het er best diep uit
Mij hoor je niet klagen hoor, ik heb er wel een uitbouw aan van 2.40m. Zonder schuur en uitbouw hadden we iets van 10 meter.Woolfy681 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:56:
Als ik de tuin maten zo hoor ben ik erg blij met onze nieuwe woning. De tuin is daar 16,5 meter zonder uitbouw.
Was een (sociale) starters koopwoning van 180.000 v.o.n. 2 jaar geleden naast Amersfoort
Edit:
En dit wordt de gemeentelijk onderhouden voortuin:
:strip_exif()/f/image/jWCNvihcfO5VvqhWGmZLkPBU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door kaboom1555 op 06-05-2020 20:14 ]
Momenteel ben ik opties aan het invullen voor loze leidingen en elektra. Nu heb ik ook een optie tbv. een aansluiting voor een elektrische auto. Met de volgende omschrijving:
Aangezien deze optie drie keer duurder is dan een normale loze leiding, vraag ik me af wat ik hier nou extra voor krijg. Iemand een idee?Loze leiding in metselwerk tbv. Aansluiting elektrische auto.
De loze leiding eindigt met een inbouwdoos in het gevel metselwerk en wordt standaard op 1000m vanaf vloerpijl aangebracht.
Meer koper. Ze zullen daar een 3 fase aansluiting voorzien dus 5 aders van 6mm2 leggen denk ik.svennn schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:44:
Momenteel ben ik opties aan het invullen voor loze leidingen en elektra. Nu heb ik ook een optie tbv. een aansluiting voor een elektrische auto. Met de volgende omschrijving:
[...]
Aangezien deze optie drie keer duurder is dan een normale loze leiding, vraag ik me af wat ik hier nou extra voor krijg. Iemand een idee?
Goed puntmister_S schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:50:
Wat voor koper zit er in een loze leiding? Bij ons was loze leiding voor autolader 20 euro duurder omdat het 25mm is in plaats van 19mm.
[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 06-05-2020 20:55 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Wat voor koper zit er in een loze leiding? Bij ons was loze leiding voor autolader 20 euro duurder omdat het 25mm is in plaats van 19mm.
Inmiddels terugkoppeling gehad. Voor diegene die het interessant vindenBlihi schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:33:
@svennn ga maar uit van de volgende antwoorden:
Aantal vrije groepen: 0.
Extra groepen met een aardlek: maximaal 4.
Standaard waarschijnlijk 1x35A. 3x25A is meestal meerprijs.
Aantal aardlek schakelaars: 2 met 8 groepen, tenminste:
2 lichtgroepen
Wasmachine
Droger
Vaatwasser
Oven
Kookplaat (kookgroep 2x16A)
Dat zijn 8 groepen achter 2 aardlekschakelaars op een enkelfase kast.
Meer groepen (bijvoorbeeld in de keuken) betekent een extra aardlek, met bijbehorende meerprijs.
- Standaard 3x25a;
- Standaard aantal groepen 8;
- Aantal vrije groepen 4;
- Groepen: 1. Zonnepanelen 2. Warmtepomp 3. Wasmachine 4. Wasdroger 5. Elektrisch koken en 3 groepen t.b.v. het algemene gebruik (wandcontactdozen, schakelaars, lichtpunten);
- Aansluiting vaatwasser is meerprijs door extra leiding

- Inderdaad 4 extra groepen op aardlekschakelaar;
Aangezien de eventuele elektrische auto achter het huis wordt geparkeerd, moet er nog een kleine 12 meter overbrugt worden door de tuin.fsfikke schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:48:
[...]
Meer koper. Ze zullen daar een 3 fase aansluiting voorzien dus 5 aders van 6mm2 leggen denk ik.
[...]
Goed puntAls het alleen een iets dikker buisje zonder draad is slaat het nergens op natuurlijk.
Is het een heel dom idee om deze aansluiting via de kruipruimte, en daarna via de achtertuin ondergronds en bij het parkeergedeelte weer naar boven te laten komen?
Dat is ruimer dan de starterswoningen en niet starters woningen die ik hier in de nieuwbouw wijk zie.kaboom1555 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:11:
[...]
Mij hoor je niet klagen hoor, ik heb er wel een uitbouw aan van 2.40m. Zonder schuur en uitbouw hadden we iets van 10 meter.
Was een (sociale) starters koopwoning van 180.000 v.o.n. 2 jaar geleden naast Amersfoortwellicht over een paar jaar wat groters.. Maar de woonkamer is 10.80 bij 5.10 binnen maat, zie nu al starters koopwoningen van beukmaat 4.20-4.80m en de gewone rijwoningen zijn dan 5.40m... (Wat ik dus nu heb als starters rijwoning).
Edit:
En dit wordt de gemeentelijk onderhouden voortuin:
[Afbeelding]
Als ik daar langs fiets en zie dan een tuin van nog geen 6 meter dan schrik ik wel mede als ik dan kijk naar de prijs.
Wij gaan van onze huidige woning van 5 bij 9 nu naar 5,4 bij 10,8 uitbouw van 2,4 vonden we gewoon te aangezien we toch ook wel van een tuin houden en de prijs net te veel.
Het verschilt nogal per locatie. Vergelijken heeft weinig nut.
Ik denk een hele hoog torentje op je gevel. 1000m! Wauwsvennn schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:44:
[...]
Aangezien deze optie drie keer duurder is dan een normale loze leiding, vraag ik me af wat ik hier nou extra voor krijg. Iemand een idee?
Ik mis een fatsoenlijke kookgroep. Bij 3x25A hoofdaansluiting zou dat een krachtaardlekautomaat moeten zijn.svennn schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:53:
[...]
Inmiddels terugkoppeling gehad. Voor diegene die het interessant vinden
- Standaard 3x25a;
- Standaard aantal groepen 8;
- Aantal vrije groepen 4;
- Groepen: 1. Zonnepanelen 2. Warmtepomp 3. Wasmachine 4. Wasdroger 5. Elektrisch koken en 3 groepen t.b.v. het algemene gebruik (wandcontactdozen, schakelaars, lichtpunten);
- Aansluiting vaatwasser is meerprijs door extra leiding![]()
- Inderdaad 4 extra groepen op aardlekschakelaar;
In je huidige plan zit een kookgroep van 1 x 16A dat is echt te weinig en een kookgroep van 2x16A is niet correct.
Als je een vaatwasser aansluiting wilt kun je de huidige kookgroep daarvoor gebruiken. De krachtaardlekautomaat komt er dan bij voor het koken.
Ik verbaas me over het feit dat je een vier ongebruikte groepen op een eigen aardlekschakelaar krijgt. Fijn!
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Waarschijnlijk is de kook groep een gekoppelde 2x16a gekoppelde groepen mag je namelijk als een groep tellen dacht ik.Blihi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 06:28:
[...]
Ik mis een fatsoenlijke kookgroep. Bij 3x25A hoofdaansluiting zou dat een krachtaardlekautomaat moeten zijn.
In je huidige plan zit een kookgroep van 1 x 16A dat is echt te weinig en een kookgroep van 2x16A is niet correct.
Als je een vaatwasser aansluiting wilt kun je de huidige kookgroep daarvoor gebruiken. De krachtaardlekautomaat komt er dan bij voor het koken.
Ik verbaas me over het feit dat je een vier ongebruikte groepen op een eigen aardlekschakelaar krijgt. Fijn!
De meeste tijd ben je binnen zou mijn makelaar zeggenRubbergrover1 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:35:
[...]
Zonder mijn uitbouw van 2,40m had ik destijds een woonkamer van 9 meter en dat vond ikzelf gewoon te klein vandaar de tuin opgeofferd en dan had ik nog als voordeel dat ik de laatste woning in de rij was en geen steeg achterlangs had lopen waardoor mijn tuin dus al 2meter langer was dan alle buren.
Ik had dus het voordeel van toch die ruim 11m woonkamer en toch een tuin met dezelfde afmetingen als alle andere buren zonder uitbouw
Mijn idee was daarna wel dat ik dus minimaal 5,5 bij 8 a 10m zocht. Dat geeft je in ieder geval genoeg ruimte om een zwembadje op te zetten in de zomer en met vrienden nog aan een grote tafel te kunnen bbq-en en/of natafelen zonder dat alles direct aan de kant moet of je in moet schikken.
Ook privacy speelde mee (en nog wat andere factoren) maar bij een kleinere tuin zit je dus ook vaak directer op je buren en niet alleen de begane grond maar dus ook de inkijk vanaf de 1e/2e verdiepingen.
Maar het verschilt natuurlijk per huishouden wat je belangrijk vindt. Echter ligt mijn grens toch wel op woningbreedte van 5,5m + zeker 8m tuin.
@perspectivebass in een 3x25 huishouden hoort geen 2x16A kookgroep maar gewoon een krachtgroep. Deze discussie komt elke x dagen weer voorbij
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 07-05-2020 09:23 ]
Haha, ja, dat is zo. Aan de andere kant, die tijd heb je dan dus ook vaak juist uitzicht op je tuintjeGeeMoney schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:22:
[...]
De meeste tijd ben je binnen zou mijn makelaar zeggen.
Ik denk dat je met deze tuinafmetingen sowieso concessies moet doen. Ik neem aan dat het schuurtje nog van de tuin af gaat. Als die 'overdwars' geplaatst is, dan raak je in de praktijk ruim 2 meter tuin kwijt vanwege de schuur. (Als de schuur 'in de lengte' wordt geplaatst, ben je 3 meter kwijt, maar heb je er nog iets meer naast waar je misschien wat met plantjes kunt doen.)Fred1983 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:02:
Als je ruim 2 meter van de tuin kwijt bent, dan houd je dus zo'n 4½ m diepte over. Als je daar een terras van 3×4 in hebt, dan heb je nog een kleine 1½ m diepte over. Niet echt heel veel om te spelen of voor een schommel oid, maar je kunt er wel wat planten of een zandbak kwijt. Met 1,20 meter meer tuin houd je nog zo'n 2½ m tuin over na je terras. Dat geeft dus relatief veel meer extra ruimte voor 'groen', maar nog niet heel veel. Maar je hebt dan wel wat meer ruimte voor bijvoorbeeld een schommel of voor iets meer een groen tuintje. Maar een grasveld zul je er niet in kwijt kunnen.
Ga dus vooral na wat je wilt met je tuin en hoeveel ruimte je daar voor nodig hebt.
Ik heb alleen de volgende verdere informatie tot de aansluiting met betrekking tot de kookplaat: Perilex 2x 230V tot 7.3Kw.Blihi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 06:28:
[...]
Ik mis een fatsoenlijke kookgroep. Bij 3x25A hoofdaansluiting zou dat een krachtaardlekautomaat moeten zijn.
Ik ga even navragen hoe dit zit
Dan is het een gekoppelde kookgroep van 2x16a.svennn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:18:
[...]
Ik heb alleen de volgende verdere informatie tot de aansluiting met betrekking tot de kookplaat: Perilex 2x 230V tot 7.3Kw.
Nog steeds niet correct bij een 3x25a aansluiting maar toch.
Dit is dus fout bij een 3x25A hoofsaansluiting, want die 2x230V komen van 1 fase en dus maximaal 25A, dat is 5,6 kW.svennn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:18:
[...]
Ik heb alleen de volgende verdere informatie tot de aansluiting met betrekking tot de kookplaat: Perilex 2x 230V tot 7.3Kw.
Laat je niet overtuigen van het tegendeel, een kookgroep van 2x230V achter een enkele fase is fout. Je zult sommige kookplaten dan niet eens kunnen aansluiten (AEG/IKEA)
Gewoon volhouden dat je dit anders wilt. Mijn broer heeft er bij oplevering een protestpunt van gemaakt en inmiddels is de meterkast inderdaad aangepast omdat het niet aan de NEN1010 norm voldoet.
[ Voor 14% gewijzigd door Blihi op 07-05-2020 09:27 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik ben een hele grote elektriciteit noob: maar zou een 3 fase perilex-aansluiting dit probleem oplossen? Dit is namelijk een meerwerk optie.
Ja, maar zou geen meerwerk moeten zijn, want 2-fase is gewoon foutsvennn schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:36:
Ik ben een hele grote elektriciteit noob: maar zou een 3 fase perilex-aansluiting dit probleem oplossen? Dit is namelijk een meerwerk optie.
Bij mijn keuken heb ik betaald voor het verzwaren van de perilex aansluiting. Het staat als volgt op de optielijst:
"Verzwaren van perilex 2x230V naar perilex 400V van 7,4 kW tot 10,5 kW (3-fasen) kookplaat"
Er staat verder geen enkele uitleg over wat dat allemaal inhoudt, maar ik mag aannemen dat het daarmee wél goed aangesloten wordt.
"Verzwaren van perilex 2x230V naar perilex 400V van 7,4 kW tot 10,5 kW (3-fasen) kookplaat"
Er staat verder geen enkele uitleg over wat dat allemaal inhoudt, maar ik mag aannemen dat het daarmee wél goed aangesloten wordt.
Dat moet inderdaad correct zijn. al zouden ze het bij een 3x 25a aansluiting niet als meerwerk aan moeten bieden, maar gewoon standaard doen. aangezien het dus niet NEN1010 conform is.trepaulo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:38:
Bij mijn keuken heb ik betaald voor het verzwaren van de perilex aansluiting. Het staat als volgt op de optielijst:
Wij hebben ook 3x25A en bij ons komt hij gewoon van 2 fases hoor. Dat is met twee 16A-groepen 7,4kW. Precies wat onze kookplaat maximaal nodig heeft. Ik weet dat op dit forum een aantal rechtlijnigen zit dat vindt dat het perse 3 fasen moet zijn, maar onze kookplaat kon juist *niet* op 3 fasen worden aangesloten. Dus dan mag 2 fasen volgens hen niet correct zijn, het is wel hetgene dat in ons geval juist *goed* werkt. (en heel veel probleemloos wordt toegepast overigens)Blihi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:24:
[...]
Dit is dus fout bij een 3x25A hoofsaansluiting, want die 2x230V komen van 1 fase en dus maximaal 25A, dat is 5,6 kW.
Edit: deze post blijkt niet correct. De kookgroep komt bij ons van 1 fase, niet van 2. Daarnaast is het als ik Blihi goed begrijp weldegelijk mogelijk om een 2-fase-kookplaat te voeden met een 3-fase-groep.
[ Voor 17% gewijzigd door woekele op 07-05-2020 13:54 ]
Wellicht niet helemaal het juiste topic, maar ik kwam niets tegen wat beter paste (wellicht het grote klustopic). Geen idee of iemand hier wat zinnings over kan zeggen, maar ik vraag het toch. Hopelijk wordt in Juli onze nieuwbouwwoning opgeleverd door de bouwer. Vervolgens moeten we nog aan de slag met een aantal bedrijven om het af te werken (stucen, vloer, keuken). Gezien het bij deze bouwer niet mogelijk was om dozen in de plafondplaten te laten storten voor spotjes en speakers, meoten we dit achteraf op gaan lossen. Dit doen we door op de begane grond een verlaagd plafond te laten maken. Gezien we verdiepingshoge deuren hebben kunnen we max 6cm naar beneden zonder de deuren in te korten (en het zijn opdekdeuren wat het blijkbaar moeilijker maakt, en ze moeten dan opnieuw gelakt worden). Die 6cm is prima voor spotjes (helaas niet trimless maar ok), maar niet voor de speakers in de woonkamer. Hier wil ik 4 B&W CCM663RD's inbouwen en die hebben 9.2 cm nodig. Mijn gedacht was om de woonkamer verder te verlagen dan de rest van de begane grond gezien daar geen deuren in zitten. Dit zorgt wel voor een verspringing in het verlaagd plafond. Het bedrijf dat het verlaagd plafond komt maken gaf aan ook een stukje (dus ongeveer 4cm diep) weg te kunnen halen uit de plafondplaat zodat we ook daar voldoende hebben aan 6cm verlaagd plafond. Wat is hier verstandig? Is het te doen om een uitsparing te laten maken van 4cm diep bij ongeveer 20cm rond voor de speakers? Kan dat zomaar in zo'n plafondplaat? Doet dat niet af aan de stevigheid oid?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Het verhaal dat de kookgroep niet op 3 fasen kan is echt onzin. Elke 2-fase plaat kan op 3-fase (desnoods sluit je 1 van de aders niet aan in de Perilex stekker, dan heb je ook 2 fasen).woekele schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:28:
[...]
Wij hebben ook 3x25A en bij ons komt hij gewoon van 2 fases hoor. Dat is met twee 16A-stoppen 7,4kW. Precies wat onze kookplaat maximaal nodig heeft. Ik weet dat op dit forum een aantal rechtlijnigen zit dat perse vindt dat het 3 fasen moet zijn, maar onze kookplaat kon juist *niet* op 3 fasen worden aangesloten. Dus dan mag 2 fasen volgens hen niet correct zijn, het is wel hetgene dat juist *goed* werkt. (en heel veel wordt toegepast)
Het probleem is de aansluiting in de meterkast. Als je achter 1 fase (25A) een kookgroep van 2x16A (=32A zet) is de zekering niet in orde volgens NEN1010. Daarbij mag je daarop geen apparaat aansluiten van 7,3 kW, want je hebt maar 5,6 kW tot je beschikking (25A).
Als je een kookgroep in de meterkast achter twee fasen gaat beunen (want dat is het) wordt het helemaal fout, want wat doe je dan met de aardlek? De enige mogelijkheid is een vierpolige aardlek (dus voor 3-fase) met daarachter een kookgroep van 2x16A. Dat kan, maar is onzinnig, want dan is een fatsoenlijk uitgevoerde krachtgroep goedkoper en netter.
Dat het veel gedaan wordt klopt, maar het is fout. Dat het vaak wel werkt klopt ook, maar dat komt omdat de hoofdzekering van 25A een andere karakteristiek heeft waardoor deze pas bij langdurige hogere belasting uitschakelt. Je kunt dus een tijdje veel meer dan 25A stroom trekken. Je bent dan dus wel je installatie consequent aan het overbelasten.
Meestal worden kookplaten echter softwarematig teruggeregeld naar 5,6 kW. Dan kun je bijvoorbeeld ineens niet meer alle boost zones tegelijk gebruiken. Zet je de ene op boost, gaat de andere van boost af. Dan heb je dus effectief een kookplaat van 5,6 kW en niet meer van 7,3 kW.
Feit blijft gewoon dat een kookgroep op een 3x25A niet conform NEN1010 uitgevoerd is. Dat is een afkeurpunt bij oplevering, maar je moet het punt wel maken.
[ Voor 22% gewijzigd door Blihi op 07-05-2020 11:40 ]
Ik zou dit navragen bij de aannemer. Die weet het beste wat er precies mogelijk is bij de gebruikte materialen.boomr schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:34:
Wellicht niet helemaal het juiste topic, maar ik kwam niets tegen wat beter paste (wellicht het grote klustopic). Geen idee of iemand hier wat zinnings over kan zeggen, maar ik vraag het toch. Hopelijk wordt in Juli onze nieuwbouwwoning opgeleverd door de bouwer. Vervolgens moeten we nog aan de slag met een aantal bedrijven om het af te werken (stucen, vloer, keuken). Gezien het bij deze bouwer niet mogelijk was om dozen in de plafondplaten te laten storten voor spotjes en speakers, meoten we dit achteraf op gaan lossen. Dit doen we door op de begane grond een verlaagd plafond te laten maken. Gezien we verdiepingshoge deuren hebben kunnen we max 6cm naar beneden zonder de deuren in te korten (en het zijn opdekdeuren wat het blijkbaar moeilijker maakt, en ze moeten dan opnieuw gelakt worden). Die 6cm is prima voor spotjes (helaas niet trimless maar ok), maar niet voor de speakers in de woonkamer. Hier wil ik 4 B&W CCM663RD's inbouwen en die hebben 9.2 cm nodig. Mijn gedacht was om de woonkamer verder te verlagen dan de rest van de begane grond gezien daar geen deuren in zitten. Dit zorgt wel voor een verspringing in het verlaagd plafond. Het bedrijf dat het verlaagd plafond komt maken gaf aan ook een stukje (dus ongeveer 4cm diep) weg te kunnen halen uit de plafondplaat zodat we ook daar voldoende hebben aan 6cm verlaagd plafond. Wat is hier verstandig? Is het te doen om een uitsparing te laten maken van 4cm diep bij ongeveer 20cm rond voor de speakers? Kan dat zomaar in zo'n plafondplaat? Doet dat niet af aan de stevigheid oid?
Alvast bedankt.
4cm is best veel. Bij een breedplaat zal het best kunnen, als er geen leidingwerk in de vloer boven je nieuwe gat zit, maar je zult dan al wel in de bewapening zitten. Bij een kanaalplaat moet je goed kijken waar je boort.
Ten eerste krijg je dat in een fatsoenlijke kast niet bedraad, omdat tegenwoordig aardleks allemaal netjes met bruggen verbonden zijn met de naastliggende groepen, maar stel dat je dat zelf toch doet.woekele schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:07:
Dank voor je uitleg @Blihi . Wat is er mis met de door 2 fasen gevoede 2-fase-koekgroep over twee 2-polige aardlekken te verdelen?
De nul-leidingen zijn in de kookplaat gekoppeld. De meeste inductie kookplaten hebben namelijk niet twee onafhankelijke circuits binnenin (dat zie je overigens wel bij wat oudere keramische platen). Je verbindt de twee nuldraden dus in het apparaat door.
Als die twee aders niet 100% gelijk zijn (net iets andere overgangsweerstanden in de verbindingen, net andere aderlengtes, etc.) dan kan het zijn dat er meer stroom terug loopt over de ene dan over de andere ader. Dat is gewoon basis elektrotechniek. Als op een van de aders de weerstand toeneemt, neemt de stroom af (bij gelijkblijvend voltage).
Als dat verschil te groot wordt schakelen beide aardlekschakelaars uit, want die reageren op een verschil tussen uitgaande en inkomende stroomsterkte. Bij meer dan 30mA verschil schakelen ze af. Ze 'meten' dus ieder in hun eigen deel een verschil en weten niets van het andere deel.
Je moet dus een aardlek hebben die niet de stroom over de twee circuits afzonderlijk meet, maar over het geheel. En die zijn er alleen in 3-fase uitvoering.
Een kookplaat waarbij de scheiding intern wel 100% is kan ook uitgevoerd worden met twee standaard stekkers die allebei op een eigen groep kunnen. Daar zijn er echter maar heel weinig van. Goed voorbeeld zijn de samengestelde platen van bijvoorbeeld Bora, waar elke unit een eigen stroomvoorziening heeft. Daar is een krachtgroep of kookgroep niet nodig, maar kun je ieder deel afzonderlijk beveiligen.
Dank. Dan vermoed ik dat ze hier stiekem toch de koekgroep van 1 fase hebben betrokken... En dan zit je inderdaad met 32>25.
Ik ben wel benieuwd wie gezegd heeft dat het niet kon. Een elektricien zou dat nooit mogen zeggen.
Wel kan het zijn dat het bijbehorende plaatje in het handboek ontbreekt (of in de sticker op de kookplaat). Dat wil echter niet zeggen dat het niet kan.
Wel kan het zijn dat het bijbehorende plaatje in het handboek ontbreekt (of in de sticker op de kookplaat). Dat wil echter niet zeggen dat het niet kan.
Kosten van de uitbouw zijn 17k voor 1,2m. We willen hier de komende 10 jaar wel blijven wonen en daarna wel doorgroeien.Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:35:
[...]
Bedankt voor alle adviezen. We gaan er nog even rustig over nadenken....
Dat tweede inderdaad. Lijkt me over het algemeen geen goed idee om 400V op een 230V- of 3 fasen op een 2-fasen-apparaat te zetten als dat niet in de handleiding staat. Maar ik begrijp de werking wellicht niet diep genoeg om daarover te oordelen. Bij twijfel niet doen denk ik dan.Blihi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:00:
Ik ben wel benieuwd wie gezegd heeft dat het niet kon. Een elektricien zou dat nooit mogen zeggen.
Anyway, wou graag weten hoe het nu zit bij ons en meten is weten... gaat mooi met P1-uitlezing. De kookgroep zit met beide groepen inderdaad alleen op fase2. En alle pitten aan op hoogste vermogen zorgt dat hij een beetje gaat pendelen tussen de pitten en uitkomt op 6kW. Dus 26A... tjah. Moet wel bijgezegd dat op dezelfde fase ook nog de quooker zit aangesloten. Dus als die net op vol vermogen gaat, dan schiet je nog 2kW omhoog naar 35A.... In theorie zou dan in de meterkast de C25-automaat van die fase kunnen trippen. Die kan ik gelukkig ook zelf weer inschakelen (en de kookplaat wat lager zetten).
Fase 1 blijft wel redelijk binnen de perken met alleen een combi-oven en een wasdroger.
Fase 3 kan misschien wel weer wat over de max gaan met een wasmachine, vaatwasser en stoomoven.
Maar goed, in de praktijk geen issues dus. Hoewel ik puur voor m'n gevoel nu die kookplaat wat mooier verdeeld zou willen hebben, bijvoorbeeld de helft op fase 1. Maar dan moet er dus een krachtgroep en/of meerpolige aardlek komen, wie weet ooit alsnog.
Toch ook maar even een vraag van mij met betrekking tot de kookplaat.
Toen we alle tekeningen voor de keuken in moesten leveren hadden we nog geen flauw idee welke apparatuur we precies aan zouden schaffen (en nog steeds geen definitieve keuze gemaakt)
De keukenboer heeft daarom op de tekening het volgende aangegeven:
'3Fase Perilex 11.1 Kw tbv inductie kookplaat'
Dit met het idee van beter een te zware aanlsuiting dan achteraf tekort komen. En je weet nooit wat je in de toekomst nog aan wilt sluiten.
Nu zie ik in de definitieve opdrachtomschrijving van de aannemer het volgende staan:
1x Verzwaren van perilex 2x 230 volt naar 400V 16a kookplaat
Dat geeft ten eerste al het idee dat ook in ons project iedereen standaard met een foute kookgroep opgezadeld wordt aangezien we standaard een 3x25A aansluiting krijgen. Maar dat valt hier even buiten de vraag.
Ik twijfel een beetje hoe ik die '400V 16a' moet lezen. Wat mag ik hier in de opdrachtomschrijving verwachten als er om een 11.1 KW aansluiting gevraagd is?
Google leerde me dat voor kookplaten vanaf 7.4 KW een 3P+N automaat nodig is en in de omschrijving van bv deze wordt 400V en 16A genoemd, dus het klonk alsof het wel klopt zo.
Edit: En uiteraard net nadat ik gepost heb vind ik alsnog de post van @kabeltjekabel terug die me herinnerde:
Voor 11 kW fornuizen is het doodeenvoudig; 16A krachtgroep, klaar. Al het andere is gewoon knoeien. Dat zie je terug in huurhuizen enzo; gefrutsel met een fornuis achter een kookgroep. Hier en daar fikt er eens wat uit of slaat geregeld de halve kookgroep af. Grote pit niet gebruiken als de oven gaat voorverwarmen...
Lijkt dus idd wel goed zo.
Toen we alle tekeningen voor de keuken in moesten leveren hadden we nog geen flauw idee welke apparatuur we precies aan zouden schaffen (en nog steeds geen definitieve keuze gemaakt)
De keukenboer heeft daarom op de tekening het volgende aangegeven:
'3Fase Perilex 11.1 Kw tbv inductie kookplaat'
Dit met het idee van beter een te zware aanlsuiting dan achteraf tekort komen. En je weet nooit wat je in de toekomst nog aan wilt sluiten.
Nu zie ik in de definitieve opdrachtomschrijving van de aannemer het volgende staan:
1x Verzwaren van perilex 2x 230 volt naar 400V 16a kookplaat
Dat geeft ten eerste al het idee dat ook in ons project iedereen standaard met een foute kookgroep opgezadeld wordt aangezien we standaard een 3x25A aansluiting krijgen. Maar dat valt hier even buiten de vraag.
Ik twijfel een beetje hoe ik die '400V 16a' moet lezen. Wat mag ik hier in de opdrachtomschrijving verwachten als er om een 11.1 KW aansluiting gevraagd is?
Google leerde me dat voor kookplaten vanaf 7.4 KW een 3P+N automaat nodig is en in de omschrijving van bv deze wordt 400V en 16A genoemd, dus het klonk alsof het wel klopt zo.
Edit: En uiteraard net nadat ik gepost heb vind ik alsnog de post van @kabeltjekabel terug die me herinnerde:
Voor 11 kW fornuizen is het doodeenvoudig; 16A krachtgroep, klaar. Al het andere is gewoon knoeien. Dat zie je terug in huurhuizen enzo; gefrutsel met een fornuis achter een kookgroep. Hier en daar fikt er eens wat uit of slaat geregeld de halve kookgroep af. Grote pit niet gebruiken als de oven gaat voorverwarmen...
Lijkt dus idd wel goed zo.
[ Voor 25% gewijzigd door Farmerwood op 07-05-2020 14:09 ]
Klopt 3x230A met 3x16A krachtgroep is inderdaad 400V 16A,
Stop eens met die onzin te verspreiden. Elke kookplaat kan op 3-fase. Volgens mij heb ik je dat ook al eens eerder gezegd. Dat je bij sommige kookplaten dan 1 ader NC hebt doet daar niks aan af.woekele schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:28:
[...]
Wij hebben ook 3x25A en bij ons komt hij gewoon van 2 fases hoor. Dat is met twee 16A-groepen 7,4kW. Precies wat onze kookplaat maximaal nodig heeft. Ik weet dat op dit forum een aantal rechtlijnigen zit dat vindt dat het perse 3 fasen moet zijn, maar onze kookplaat kon juist *niet* op 3 fasen worden aangesloten. Dus dan mag 2 fasen volgens hen niet correct zijn, het is wel hetgene dat in ons geval juist *goed* werkt. (en heel veel probleemloos wordt toegepast overigens)
Edit: deze post blijkt niet correct. De kookgroep komt bij ons van 1 fase, niet van 2. Daarnaast is het als ik Blihi goed begrijp weldegelijk mogelijk om een 2-fase-kookplaat te voeden met een 3-fase-groep.
Bij gekoppelde nul gaan die aardlekschakelaars ook uit als je beide nulgeleiders exact dezelfde weerstand hebben hoor. Zet je 1 pit aan... betrekt die voeding vanuit de ene ALS en zou de nulstroom 50/50 teruggaan.Blihi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:19:
[...]
Ten eerste krijg je dat in een fatsoenlijke kast niet bedraad, omdat tegenwoordig aardleks allemaal netjes met bruggen verbonden zijn met de naastliggende groepen, maar stel dat je dat zelf toch doet.
De nul-leidingen zijn in de kookplaat gekoppeld. De meeste inductie kookplaten hebben namelijk niet twee onafhankelijke circuits binnenin (dat zie je overigens wel bij wat oudere keramische platen). Je verbindt de twee nuldraden dus in het apparaat door.
Als die twee aders niet 100% gelijk zijn (net iets andere overgangsweerstanden in de verbindingen, net andere aderlengtes, etc.) dan kan het zijn dat er meer stroom terug loopt over de ene dan over de andere ader. Dat is gewoon basis elektrotechniek. Als op een van de aders de weerstand toeneemt, neemt de stroom af (bij gelijkblijvend voltage).
Als dat verschil te groot wordt schakelen beide aardlekschakelaars uit, want die reageren op een verschil tussen uitgaande en inkomende stroomsterkte. Bij meer dan 30mA verschil schakelen ze af. Ze 'meten' dus ieder in hun eigen deel een verschil en weten niets van het andere deel.
[...]
Heb je ervaring met teruggeregelde platen en hoe vaak dat voorkomt in projectbouw?Blihi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:35:
[...]
Meestal worden kookplaten echter softwarematig teruggeregeld naar 5,6 kW. Dan kun je bijvoorbeeld ineens niet meer alle boost zones tegelijk gebruiken. Zet je de ene op boost, gaat de andere van boost af. Dan heb je dus effectief een kookplaat van 5,6 kW en niet meer van 7,3 kW.
[...]
Niet alle pitten tegelijk op boost is zo'n beetje de standaard bij 99% van de platen, ook zonder begrenzing. Dat is ook logisch. Het maximale vermogen per pit zonder boost is bij elkaar opgeteld veelal gelijk aan het aansluitvermogen. In geval van mijn Siemens; 1,8 + 1,8 aan de linkerkant en 1,4 + 2,2 aan de rechterkant. Bij Boost kan ik de andere pit aan dezelfde kant geheel niet gebruiken. Bij mijn geval boost de 2,2 pit naar 3,3, bij de opvolger zelfs naar 3,7.
Zeker.Blihi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:35:
[...]
Feit blijft gewoon dat een kookgroep op een 3x25A niet conform NEN1010 uitgevoerd is. Dat is een afkeurpunt bij oplevering, maar je moet het punt wel maken.
[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-05-2020 15:32 ]
Klopt, helemaal niet aan gedacht, maar dat is inderdaad waar. Dat kan dus echt alleen maar als je de twee fasen met een 4-polige aardlek beveiligd. Een manke krachtgroep krijg je dan.kabeltjekabel schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:14:
[...]
Bij gekoppelde nul gaan die aardlekschakelaars ook uit als je beide nulgeleiders exact dezelfde weerstand hebben hoor. Zet je 1 pit aan... betrekt die voeding vanuit de ene ALS en zou de nulstroom 50/50 teruggaan.
Mijn ervaring is beperkt, maar wat er gebeurde bij het project van mijn broertje was het volgende. Hij merkte de kookgroep op als opleverpunt (protestpunt). De elektricien ging vervolgens bellen met de keukenzaak om te achterhalen welke plaat er in kwam. De keukenzaak gaf daar geen antwoord op en verwees terug naar mijn broer (in de aangeleverde tekeningen stond: "indien aanwezig in de woning, 3-fase krachtgroep.", dus ze hadden geen poot om op te staan).Heb je ervaring met teruggeregelde platen en hoe vaak dat voorkomt in projectbouw?
Niet alle pitten tegelijk op boost is zo'n beetje de standaard bij 99% van de platen, ook zonder begrenzing. Dat is ook logisch. Het maximale vermogen per pit zonder boost is bij elkaar opgeteld veelal gelijk aan het aansluitvermogen. In geval van mijn Siemens; 1,8 + 1,8 aan de linkerkant en 1,4 + 2,2 aan de rechterkant. Bij Boost kan ik de andere pit aan dezelfde kant geheel niet gebruiken. Bij mijn geval boost de 2,2 pit naar 3,3, bij de opvolger zelfs naar 3,7.
[...]
Vervolgens gingen de buren natuurlijk reageren. Die hadden de kookgroep niet als opleverpunt aangemerkt en kwamen er achter dan hun kookplaten mogelijk teveel vermogen zouden vragen. Als antwoord kwam terug: Het is volgens overeenkomst opgeleverd. Als het problemen geeft kun je de kookplaat in vermogen terug regelen.
En dat klopt, voor sommige platen. Bij Siemens kan het vaak wel, bij AEG bijvoorbeeld niet. Je kunt inderdaad niet alle boost functies tegelijk gebruiken (onze kookplaat is 7,4 kW, maar heeft 5 pitten van maximaal 3200W, dat kan dus duidelijk niet allemaal tegelijk op de maximale stand). De plaat zorgt er zelf voor dat per fase de belasting onder de 3650 Watt blijft.
[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 07-05-2020 16:25 ]
Lol. En hebben de buren nog doorgebeten? Ik zou zeggen; 'Ik kan ook jouw factuur wat terugregelen tot het normconform is'.Blihi schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:23:
[...]
Vervolgens gingen de buren natuurlijk reageren. Die hadden de kookgroep niet als opleverpunt aangemerkt en kwamen er achter dan hun kookplaten mogelijk teveel vermogen zouden vragen. Als antwoord kwam terug: Het is volgens overeenkomst opgeleverd. Als het problemen geeft kun je de kookplaat in vermogen terug regelen.
[...]
Ga hier ook maar eens vragen wat voor kook groep er nou opgeleverd gaat worden. We hebben namelijk gekozen voor een pelgrim kookplaat met afzuiging van 7620 watt.
Er wordt over een 2x230 7,3kw gesproken wat dus al te weinig is.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.
Anders maken we er een oplever punt van tegen die tijd.
Ik zou het echt doen maar dat is persoonlijk. Wij hebben beukmaat 5.4m, bij ons kostte een uitbouw van 1.20m 25.900 euro. Ik vond het te duur dus we hebben het niet gedaan. Voor 17k had ik het zeker laten doen, is een prima prijs gezien de huidige prijzen in de bouwFred1983 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:36:
[...]
Kosten van de uitbouw zijn 17k voor 1,2m. We willen hier de komende 10 jaar wel blijven wonen en daarna wel doorgroeien.
Bedankt voor alle adviezen. We gaan er nog even rustig over nadenken....
Tegenwoordig doen we dat met de huis tuin en keuken drone van AliExpresskabeltjekabel schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:05:
[...]
Door een nieuwbouwwijk lopen en in de achtertuinen spieken bedoel je?
[ Voor 7% gewijzigd door assassin85 op 08-05-2020 01:46 ]
Installateurs zijn een bijzonder soort. Hoe het moet weten ze echt wel, maar toch vaak proberen ze net iets goedkoper.Woolfy681 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:35:
Ga hier ook maar eens vragen wat voor kook groep er nou opgeleverd gaat worden. We hebben namelijk gekozen voor een pelgrim kookplaat met afzuiging van 7620 watt.
Het ligt eraan of je 1 (=1x35A) of 3 fase (=3x25A) krijgt. Zeer waarschijnlijk 3 fase.
Bij 1 fase is het simpel: je krijgt een kookgroep, 2x16A. Hopen dat je kookplaat teruiggeregeld kan worden.
Bij 3 fase is het anders.
Een kookgroep van 2x16A kan natuurlijk niet achter een hoofdzekering van 25A (in de praktijk gaat het altijd goed, door traagheid hoofdzekering, maar hoort echt niet). Ze mogen niet 2 verschillende fase in 1 kookgroep combineren. Dus rest dan alleen een normale krachtstroom aansluiting.
Ik zou er geen opleverpunt van laten maken. Zoek uit wat voor aansluiting je krijgt, 1 of 3 fase. En maak ze duidelijk wat je dan van ze verwacht.
Dan proberen ze je 400 euro af te troggelen voor een meerprijs van 50 euro aan componenten. Ik zou gewoon voor het opleverpunt gaan. Stukje vertrouwen toch, dat ze het gewoon direct goed doen..MeTooPV schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 02:12:
[...]
Ik zou er geen opleverpunt van laten maken. Zoek uit wat voor aansluiting je krijgt, 1 of 3 fase. En maak ze duidelijk wat je dan van ze verwacht.
[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-05-2020 03:09 ]
Dat is waar. Als het een opleverpunt is zijn de kosten voor hun.
Nog een vraag met betrekking tot zonwering. Lijkt mij verstanding, zeker met een tuin op het zuidwesten, om hier rekening mee te houden. Nu kan ik kiezen voor een optie met of zonder schakelaar. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik vind een schakelaar op de muur niet mooi, maar kan wel handig zijn. Ik ben een beetje bang dat de draadloze oplossingen niet betrouwbaar zijn, of direct een stuk duurder. Iemand ervaring mee?
Ik vind een schakelaar op de muur niet mooi, maar kan wel handig zijn. Ik ben een beetje bang dat de draadloze oplossingen niet betrouwbaar zijn, of direct een stuk duurder. Iemand ervaring mee?
[ Voor 12% gewijzigd door svennn op 08-05-2020 09:07 ]
Ik heb nu draadloze zonwering in mijn huidige huis. Bouwjaar 2010, ik ben al tweede bewoner. Hier is de draadloze oplossing van somfy. Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit een klacht over heb gehad. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik al ooit de batterijen heb vervangen.
Ik heb wel een schakelaar, maar die kun je zelf ergens neerhangen. Ik heb later ook de screens op domoticz aangesloten zodat ik ze met een timer naar boven/beneden kan doen.
Ik heb wel een schakelaar, maar die kun je zelf ergens neerhangen. Ik heb later ook de screens op domoticz aangesloten zodat ik ze met een timer naar boven/beneden kan doen.
Ik ben hier ook geïnteresseerd in, en speel zelf met de vraag of de voorbereiding in het meerwerk uberhaupt nodig is, of dat je dit achteraf makkelijk zou kunnen plaatsen..svennn schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:06:
Nog een vraag met betrekking tot zonwering. Lijkt mij verstanding, zeker met een tuin op het zuidwesten, om hier rekening mee te houden. Nu kan ik kiezen voor een optie met of zonder schakelaar. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bizar.. Beukmaat van 6meter hier, uitbouw van 2.40 was € 15.150,-. Heb het gevoel dat we het redelijk getroffen hebben met onze aannemer :-)assassin85 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:41:
[...]
Ik zou het echt doen maar dat is persoonlijk. Wij hebben beukmaat 5.4m, bij ons kostte een uitbouw van 1.20m 25.900 euro. Ik vond het te duur dus we hebben het niet gedaan. Voor 17k had ik het zeker laten doen, is een prima prijs gezien de huidige prijzen in de bouw
Wat betreft de zonwering hebben wij gekozen om een voorbereiding op ieder raam te plaatsen. Deze loopt naar de dichtstbijzijnde centraaldoos waar je bij installatie van schermen de draden in kunt plaatsen. Het is wel handig van te voren na te denken of je een screen of uitvalscherm neemt. Respectievelijk is het dan het mooiste om de leiding in de negge of buiten de negge te laten uitkomen.Flipswix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:21:
[...]
Ik ben hier ook geïnteresseerd in, en speel zelf met de vraag of de voorbereiding in het meerwerk uberhaupt nodig is, of dat je dit achteraf makkelijk zou kunnen plaatsen..
Ik bedenk mij net dat ik nog nooit heb gepost in dit topic maar alleen zit te lurken. De bouw van ons huis is vorige maand begonnen met een verwachte oplevering eind q1 volgend jaar. Inmiddels ook al aardig wat informatie uit dit topic kunnen vissen.
Bij ons kost zo'n voorbereiding 205 euro per raam. Vind ik nogal gortig, of is dit vrij normaal?Raegin schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:28:
[...]
Wat betreft de zonwering hebben wij gekozen om een voorbereiding op ieder raam te plaatsen. Deze loopt naar de dichtstbijzijnde centraaldoos waar je bij installatie van schermen de draden in kunt plaatsen. Het is wel handig van te voren na te denken of je een screen of uitvalscherm neemt. Respectievelijk is het dan het mooiste om de leiding in de negge of buiten de negge te laten uitkomen.
Ik bedenk mij net dat ik nog nooit heb gepost in dit topic maar alleen zit te lurken. De bouw van ons huis is vorige maand begonnen met een verwachte oplevering eind q1 volgend jaar. Inmiddels ook al aardig wat informatie uit dit topic kunnen vissen.
"Loze leiding exclusief schakelaar t.b.v. zonwering" is bij mij in het project (Almere Poort) 185. Heb er inderdaad wel 5 van genomen ook. Prijzig, maar dan is dat in een keer goed meegenomen.
Ook hier al 8 maanden aan het lurken geweest en er veel van geleerd - binnenkort ook maar eens wat meer ervaringen delen
Ook hier al 8 maanden aan het lurken geweest en er veel van geleerd - binnenkort ook maar eens wat meer ervaringen delen
Is het dan verstandig om nu al te vragen wat voor groep ze daarvoor gaan maken of gewoon afwachten en het bij oplevering vragen ?kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 03:09:
[...]
Dan proberen ze je 400 euro af te troggelen voor een meerprijs van 50 euro aan componenten. Ik zou gewoon voor het opleverpunt gaan. Stukje vertrouwen toch, dat ze het gewoon direct goed doen..
Is het makkelijk achteraf nog goed te maken ?
Bij ons kost een leiding voor zonnescherm met afstandsbediening 205 en voor een screen met afstandsbediening 200.Flipswix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:45:
[...]
Bij ons kost zo'n voorbereiding 205 euro per raam. Vind ik nogal gortig, of is dit vrij normaal?
We laten deze ook bij alle ramen leggen omdat we uiteindelijk wel een keer rolluiken of screens willen.
Volgens mij zijn wij een beetje verwend bij onze aannemer met de kosten voor loze leidingen e.d. Bij ons kost een voorbereiding 80 euro per raam, dus bij ons was de keuze snel gemaakt. Dit is dus zonder schakelaar, maar hier wil ik toch een Somfy-oplossing voor om het een en ander met Home assistant te regelen.Flipswix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:45:
[...]
Bij ons kost zo'n voorbereiding 205 euro per raam. Vind ik nogal gortig, of is dit vrij normaal?
Das bijna een derde van wat mijn elektrische Heroal rolluik met somfy motor en afstandsbediening koste. Ik heb niks voor laten bereiden en alles is onzichtbaar via de spouw en knieschotten weggewerkt.Woolfy681 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:11:
[...]
Is het dan verstandig om nu al te vragen wat voor groep ze daarvoor gaan maken of gewoon afwachten en het bij oplevering vragen ?
Is het makkelijk achteraf nog goed te maken ?
Op de begane grond kon het ook nog via de spouw voor dezelfde prijs per rolluik.
Bij ons vragen ze (Blokland) 230 voor een zonweringsaansluiting inclusief schakelaar, en 125 bij een aansluiting zonder schakelaar. Ik heb dus voor alle ramen op het zuiden gekozen voor de optie zonder schakelaar, volgens mij kun je voor die 105 euro verschil wel een motortje met afstandsbediening krijgen tegen de tijd dat we zonwering gaan uitzoeken.
Heb de vraag over de kookgroep toch alvast voor gelegd aangezien ik toch telefonisch contact had.
Er werd aangeven dat ze tot 11kw 2x25a leveren.
Ik kreeg vandaag nog een extra optie door voor onze nieuwbouwwoning, waarbij we een bodemwarmtepomp krijgen.
Omdat het eigenlijk maar een 'halve' temperatuurregeling is voor die ruimtes (het werkt alleen als er warmtevraag is in de woonkamer), twijfel ik of het de meerprijs waard is.
Zijn er mensen met ervaring met dit soort systemen?
Voor deze optie vragen ze 2600 euro, waarvan ik me afvraag wat de toegevoegde waarde is. Als ik ruimtes koeler wil hebben dan de woonkamer, dan kan ik de vloerverwarmingkraan van die ruimte toch iets verder dichtdraaien? (ik heb niet veel kennis van vloerverwarming, maar geloof dat het zo werkt?)Uw woning wordt voorzien van een warmtepompinstallatie, deze installatie zal de woning in samenwerking met het ventilatiesysteem op lage temperatuur voorzien van warmte.
De aansturing van de verwarming geschiet conform de technische omschrijving middels de regeling in de woonkamer/keuken. De resterende ruimten welke verwarmt worden gaan hier automatisch in mee en zullen worden ingeregeld conform de te behalen ruimtetemperatuur.
Nou kunnen wij het ons voorstellen dat de basis installatie niet voor eenieder wenselijk is dat deze ruimten automatisch mee verwarmd worden. lndien u het wenst de slaapkamers en de badkamer na te regelen naar een lagere temperatuur dan ingesteld staat in de woonkamer/keuken kunnen wij u het volgende aanbieden:
Optionele na-regeling Bodem-Water warmtepomp.
Bij keuze van deze optie wordt er in de verblijfsruimten (bad- en slaapkamers) op de eerste verdieping temperatuurregelingen gemonteerd waarmee u de temperatuur kunt na-regelen. U kunt dan bijvoorbeeld de temperatuurregeling in de slaapkamer instellen op 18 'C. Het is echter zo dat de ingestelde temperatuur op de thermostaat in de woonkamer de warmtevraag van de warmtepomp bepaalt.
Als de na-regeling in de slaapkamer wordt ingesteld op een hogere temperatuur dan de ingestelde temperatuur in de woonkamer, dan stopt de warmtelevering van de slaapkamer indien de ingestelde temperatuur in de woonkamer gehaald is, ook al is de in de slaapkamer ingestelde temperatuur nog niet bereikt.
De gemeten temperatuur in de slaapkamer wordt verstuurd naar de hoofdregelaar. Deze data worden continue geanalyseerd om de vloerverwarming op de beste manier te regelen.
Let op: lndien u niet kiest voor de optionele Na-regeling slaapkamers zal de temperatuur bij verwarmen nagenoeg gelijk blijven aan de temperatuur in de woonkamer, met als gevolg dat u de slaapkamer mogelijk als te warm ervaaft.
Omdat het eigenlijk maar een 'halve' temperatuurregeling is voor die ruimtes (het werkt alleen als er warmtevraag is in de woonkamer), twijfel ik of het de meerprijs waard is.
Precies die methode gaf onze makelaar ook aan toen we naar die optie vroegen. Zij adviseerde dan ook om het niet te doen (die optie). Maar ik heb hier verder geen praktijkervaring mee.GeleFles schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:23:
Ik kreeg vandaag nog een extra optie door voor onze nieuwbouwwoning, waarbij we een bodemwarmtepomp krijgen.
[...]
Voor deze optie vragen ze 2600 euro, waarvan ik me afvraag wat de toegevoegde waarde is. Als ik ruimtes koeler wil hebben dan de woonkamer, dan kan ik de vloerverwarmingkraan van die ruimte toch iets verder dichtdraaien? (ik heb niet veel kennis van vloerverwarming, maar geloof dat het zo werkt?)
@GeleFles het zit iets complexer in elkaar met een bodem warmtepomp.
Ik heb hetzelfde en heb op alle verdiepingen, slaapkamers en badkamers zoneregeling.
Het voordeel is nu dat ik de ruimtes inderdaad zonder handmatig knijpwerk op de vloerverwarming groepen de temperatuur zo in kan stellen dat hij koelt in de zomer of wat bijverwarmt in de winter.
Er moet echter een algemene vraag van 30% van de capaciteit zijn wil hij inderdaad gaan verwarmen of koelen.
Die acties lopen allemaal via de hoofd thermostaat maar als er dus 30% vraag is dan zal hij die individuele ruimtes met vraag gewoon honoreren.
Ook kan de pomp niet tegelijkertijd koelen en verwarmen mar die situatie komt ook zelden voor.
Ik had hier laatst mannen van Itho Daalderop rondlopen die juist wel de zoneregeling adviseren en voornamelijk om sneller actie te ondernemen in het systeem.
Huidige situatie met slechts 1 thermostaat en geen zoneregeling:
In de woonkamer nu 22 graden en op de slaapkamers ook ruim 21graden. Thermostaat staat op 21.
Er is nu nog onvoldoende vraag om te koelen. (gemeten en ingestelde temp verschil is te laag)
Huidige situatie met 5 thermostaten en zoneregeling:
Slaapkamers staan op 18,5 en woonkamer op 21. Op de slaapkamers is het door de zon nu ook 21 graden en doordat 4 slaapkamers dit nu aangeven is er direct voldoende vraag om koelen te starten.
Ik heb hetzelfde en heb op alle verdiepingen, slaapkamers en badkamers zoneregeling.
Het voordeel is nu dat ik de ruimtes inderdaad zonder handmatig knijpwerk op de vloerverwarming groepen de temperatuur zo in kan stellen dat hij koelt in de zomer of wat bijverwarmt in de winter.
Er moet echter een algemene vraag van 30% van de capaciteit zijn wil hij inderdaad gaan verwarmen of koelen.
Die acties lopen allemaal via de hoofd thermostaat maar als er dus 30% vraag is dan zal hij die individuele ruimtes met vraag gewoon honoreren.
Ook kan de pomp niet tegelijkertijd koelen en verwarmen mar die situatie komt ook zelden voor.
Ik had hier laatst mannen van Itho Daalderop rondlopen die juist wel de zoneregeling adviseren en voornamelijk om sneller actie te ondernemen in het systeem.
Huidige situatie met slechts 1 thermostaat en geen zoneregeling:
In de woonkamer nu 22 graden en op de slaapkamers ook ruim 21graden. Thermostaat staat op 21.
Er is nu nog onvoldoende vraag om te koelen. (gemeten en ingestelde temp verschil is te laag)
Huidige situatie met 5 thermostaten en zoneregeling:
Slaapkamers staan op 18,5 en woonkamer op 21. Op de slaapkamers is het door de zon nu ook 21 graden en doordat 4 slaapkamers dit nu aangeven is er direct voldoende vraag om koelen te starten.
[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 08-05-2020 12:34 ]
Dat is niet wat ze beschrijven als ik het lees. Het zijn thermostaten die de verdeler dichtdraaien als de gevraagde temperatuur is bereikt. Deze staan geheel niet in verbinding met de warmtebron. De bron zorgt alleen voor warmte wanneer de thermostaat in woonkamer/keuken hier om vraagt.GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:29:
@GeleFles het zit iets complexer in elkaar met een bodem warmtepomp.
Het enige wat je dus kan bereiken is dat de verdeler voor deze specifieke lussen worden geknepen wanneer maximum ingestelde temperatuur wordt bereikt.
Wij hebben deze optie op 1 ruimte op zolder, maar dat blijkt echt nutteloos en hebben deze inmiddels verwijderd. Boven is bij ons altijd koeler dan beneden, dus dan heb je er niks aan.
In principe kan dat met koelen een probleem opleveren, want waarschijnlijk is de temp dan hoger dan de max temp, en wordt de verdeler geknepen. Dan zou je de lokale thermostaat dus superhoog moeten zetten als je koeling wilt.
Dit zijn overigens systemen die je later eenvoudig op je verdeler kan draaien (wel stroom nodig!) en een verbinding met een lokale thermostaat (kan ook draadloos).
[ Voor 12% gewijzigd door Deleon78 op 08-05-2020 12:41 ]
Wellicht heb ik dan een ander systeem?Deleon78 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:38:
[...]
Dat is niet wat ze beschrijven als ik het lees. Het zijn thermostaten die de verdeler dichtdraaien als de gevraagde temperatuur is bereikt. Deze staan geheel niet in verbinding met de warmtebron. De bron zorgt alleen voor warmte wanneer de thermostaat in woonkamer/keuken hier om vraagt.
Het enige wat je dus kan bereiken is dat de verdeler voor deze specifieke lussen worden geknepen wanneer maximum ingestelde temperatuur wordt bereikt.
Wij hebben deze optie op 1 ruimte op zolder, maar dat blijkt echt nutteloos en hebben deze inmiddels verwijderd. Boven is bij ons altijd koeler dan beneden, dus dan heb je er niks aan.
Dit is in ieder geval wat ze mij nu uitlegde over mijn systeem (bodem warmtepomp met autotemp verdelers en motors op alle lussen allemaal itho daalderop spul).
Het lijkt er op dat dat inderdaad een ander systeem is. Dan zijn vermoedelijk alle thermostaten met elkaar (draadloos) verbonden. Maar geen idee, zo veel weet ik er niet van. Ik herkende alleen de manier waarop wij dit geimplementeerd hadden in de tekst, niet de jouweGeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:41:
[...]
Wellicht heb ik dan een ander systeem?
Dit is in ieder geval wat ze mij nu uitlegde over mijn systeem (bodem warmtepomp met autotemp verdelers en motors op alle lussen allemaal itho daalderop spul).
Voor zover ik heb vernomen krijgen wij ook allemaal spul van itho daalderop.GeeMoney schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:41:
[...]
Wellicht heb ik dan een ander systeem?
We gaan wel eens bedenken of dit iets is wat we willen, ik zou denken dat als de balans tussen de ruimtes eenmaal handmatig goed is ingesteld, dat we er nog weinig mee zullen doen.
We hebben op de eerste verdieping 3 slaapkamers en de badkamer, waarvan er in 2 slaapkamers niet geslapen word (dat zullen hobby/werkkamers worden).
Volgens mij is vloerverwarming sowieso niet zo snel in temperatuurwijzigingen, dus een (hobby)kamer tijdelijk wat meer verwarmen schiet ook niet veel op.
Wat? Kookgroep 25A? Wat is dat dan weer voor geknoei...Woolfy681 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:19:
Heb de vraag over de kookgroep toch alvast voor gelegd aangezien ik toch telefonisch contact had.

Mbt verwarming: is het niet enorm inefficient om een deel van de ruimtes af te knijpen, omdat vv de massa verwarmt? Die wordt toch nooit warm van 1 lus?
Zo, dat zijn wel prijzen, zeg! Dat is iets van 2.750 of zelfs 4.000 per m². Bij ons kostte zo'n extra uitbouw zo'n 5 jaar geleden iets van 1600-1650 per m². Je maakt mij niet wijs dat de werkelijke bouwkosten van alleen 1,2 meter extra in een paar jaar zo veel gestegen zijn.assassin85 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 01:41:
[...]
Ik zou het echt doen maar dat is persoonlijk. Wij hebben beukmaat 5.4m, bij ons kostte een uitbouw van 1.20m 25.900 euro. Ik vond het te duur dus we hebben het niet gedaan. Voor 17k had ik het zeker laten doen, is een prima prijs gezien de huidige prijzen in de bouw
Ze zullen er volgens mij dus vooral naar kijken wat mensen er voor over hebben, en dat in rekening brengen. En een leuke extra winst zelf in de zak steken. Of jullie dat er ook voor over hebben (en of andere mensen dat in de toekomst ook over hebben voor alleen extra woonoppervlak en geen extra grond), dat moet je zelf nagaan.
ik betaalde 3 jaar geleden 18K voor 2,4. Beukmaat van 6m (2o1K)
Hier hebben we 5 jaar geleden €11.500 betaald voor een uitbouw van 2,4m x 5,40m. Dus €870 per m2.
Heb je dat niet verkeerd begrepen en was het 3x25A als hoofdaansluiting met een 3x16A krachtgroep?Woolfy681 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:19:
Ik heb geen idee, maar voor nu laat ik het maar.kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:20:
[...]
Wat? Kookgroep 25A? Wat is dat dan weer voor geknoei...
Zodra de oplevering is check ik het wel verder.
Even een check dan moet het dus 3x25a of 3x230v ?
Hoofdaansluiting: 3x25A (dus drie zekeringen naast elkaar)
Meterkast moet een krachtaardlekautomaat hebben (3x16A)
De aansluiting bij de kookplaat is een Perilex met 3x230 V (als het netjes gedaan wordt, staat dat er ook op in de vorm: N, L1, L2, L3.)
Meterkast moet een krachtaardlekautomaat hebben (3x16A)
De aansluiting bij de kookplaat is een Perilex met 3x230 V (als het netjes gedaan wordt, staat dat er ook op in de vorm: N, L1, L2, L3.)
Hebben mensen hier toevallig ervaring met behangservice Nederland?
Ik ben aan het oriënteren op de wandafwerking. En zoals zovelen hier gaat het om een afweging tussen renovlies of stucwerk. Nu kwam ik op de website van behangservice Nederland uit en die hebben een actie voor 11.99 per m2 inclusief sausen. Dus materiaal, behangen kitten garantie en sausen. Dit klinkt als een vrij scherpe prijs, of laat ik het anders formuleren, dit is lager dan ik had verwacht.
Is dit ook zo? Of zie ik dit verkeerd. Ben bezig met een begroting te maken die wat gespecificeerder is dan de geschatte kosten van de wandafwerking. Ik heb ze dus ook benaderd voor wat meer informatie en een offerte. Maar wellicht dat er hier mensen zijn die ervaring met deze partij hebben?
Gewijzigd: want dikke vingers icm met een telefoonscherm.
Ik ben aan het oriënteren op de wandafwerking. En zoals zovelen hier gaat het om een afweging tussen renovlies of stucwerk. Nu kwam ik op de website van behangservice Nederland uit en die hebben een actie voor 11.99 per m2 inclusief sausen. Dus materiaal, behangen kitten garantie en sausen. Dit klinkt als een vrij scherpe prijs, of laat ik het anders formuleren, dit is lager dan ik had verwacht.
Is dit ook zo? Of zie ik dit verkeerd. Ben bezig met een begroting te maken die wat gespecificeerder is dan de geschatte kosten van de wandafwerking. Ik heb ze dus ook benaderd voor wat meer informatie en een offerte. Maar wellicht dat er hier mensen zijn die ervaring met deze partij hebben?
Gewijzigd: want dikke vingers icm met een telefoonscherm.
[ Voor 39% gewijzigd door NileZ_ op 08-05-2020 14:41 ]
Ze zat erg te klungelen met de kookgroep eerst 2x16A uuh nee 25A en uit eindelijk was het dat ze tot 11kw 2x25A gebruikte, maar het werd nog gecontroleerd door een elektricien.Blihi schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:18:
[...]
Heb je dat niet verkeerd begrepen en was het 3x25A als hoofdaansluiting met een 3x16A krachtgroep?
Schrijf hem gewoon vast op als punt dat het 3x16A moet zien met een krachtaardlek.
Bedankt voor de hulp voor nu hopelijk is de elektricien wel oplettend en komt het toch goed
Dit kwam ik trouwens tegen na wat zoeken op nen1010 en kookgroep:
Inductiekookplaat / elektrisch fornuis tot 7400 Watt of 7,4 kW
Of u nu een enkelfase aansluiting heeft of driefase, deze optie kan altijd gerealiseerd worden. Dit is in 90% van de gevallen van toepassing.
Wij zullen dan voor u maken:
Een fornuisgroep in de groepenkast
Leidingwerk naar de keuken
Een perilex stopcontact
Inductiekookplaat / elektrisch fornuis van meer dan 7600 Watt of 7,6 kW
Hiervoor heeft u nodig:
Een 400 Volt huisaansluiting (3-fase, bijvoorbeeld 3 x 25A), mocht u dit niet hebben, dan begeleiden wij uw aanvraag bij uw netbeheerder.
Een driefase groepenkast met daarin een krachtgroep of driefase kookgroep
Leidingwerk naar de keuken
Een perilex stopcontact
[ Voor 42% gewijzigd door Woolfy681 op 08-05-2020 15:33 ]
Dat is dan via de bouwer neem ik aan? Ze zullen achteraf niets meer in de spouw weg kunnen werken denk ik?kaboom1555 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:47:
[...]
Das bijna een derde van wat mijn elektrische Heroal rolluik met somfy motor en afstandsbediening koste. Ik heb niks voor laten bereiden en alles is onzichtbaar via de spouw en knieschotten weggewerkt.
Op de begane grond kon het ook nog via de spouw voor dezelfde prijs per rolluik.
Wij krijgen hier ook een 2x16A kookgroep op een 3x25A hoofdaansluiting. Kookplaat wordt een Bora Pure (7,6 kW).
Ik ga er denk ik niet eens moeite insteken om het vanuit de aannemer aan te laten passen. Moet toch iemand langs laten komen voor de aansluiting van de zonnepanelen (ook 3-fase) en Quooker. Mijn plan is dan om op een mooie plek naast de meterkast een nieuwe kast te (laten) plaatsen waar dan de twee 4-polige aardlekautomaten komen voor de Bora en zonnepanelen. De originele kookgroep kan ik mooi opofferen als nieuwe groep voor de Quooker
(1x16A dan uiteraard)
Ik ga er denk ik niet eens moeite insteken om het vanuit de aannemer aan te laten passen. Moet toch iemand langs laten komen voor de aansluiting van de zonnepanelen (ook 3-fase) en Quooker. Mijn plan is dan om op een mooie plek naast de meterkast een nieuwe kast te (laten) plaatsen waar dan de twee 4-polige aardlekautomaten komen voor de Bora en zonnepanelen. De originele kookgroep kan ik mooi opofferen als nieuwe groep voor de Quooker
Is er een duidelijke post te vinden waarin het vraagstuk rondom kookgroep e.d. aangegeven staat? Wij krijgen een Quooker, bora pure en ze hebben het ook over kookgroep en perilex stekkers. 7,6 kw hebben ze het over maar meer details heb ik niet. Wel dat we een 3 fase aansluiting krijgen maar dat is weer iets van de meterkast volgens mij?
Nee gewoon achteraf door een zonweringsbedrijf uit een dorp verder hier.nel!s schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:08:
[...]
Dat is dan via de bouwer neem ik aan? Ze zullen achteraf niets meer in de spouw weg kunnen werken denk ik?
3-fase, dus geen kookgroep.Driftkikkertje schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:39:
Is er een duidelijke post te vinden waarin het vraagstuk rondom kookgroep e.d. aangegeven staat? Wij krijgen een Quooker, bora pure en ze hebben het ook over kookgroep en perilex stekkers. 7,6 kw hebben ze het over maar meer details heb ik niet. Wel dat we een 3 fase aansluiting krijgen maar dat is weer iets van de meterkast volgens mij?
Interessant. Hoe hebben ze dat gedaan, met een speciaal type screen? Dan moet je raam diep genoeg naar binnen zitten denk ik?kaboom1555 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:27:
[...]
Nee gewoon achteraf door een zonweringsbedrijf uit een dorp verder hier.
Ik heb een 3 fase aansluiting, maar ze spreken in de technische omschrijving wel over een kookgroep

Rolluik is inderdaad op het kozijn gemonteerd. Check het ervaringen met screens / rolluiken topic voor fotos even!nel!s schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:43:
[...]
Interessant. Hoe hebben ze dat gedaan, met een speciaal type screen? Dan moet je raam diep genoeg naar binnen zitten denk ik?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2