Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.614 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:48
millerman_sf schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:02:
Zojuist de eerste deadline te horen gekregen in ons project: over een maand moeten we weten waar de keuken komt te staan en waar alle lichtpunten en schakelaars moeten komen.

Dat is dus het eerste dat we horen van de projectbegeleider. 2 weken geleden zelf eens contact opgenomen voor meer info, dat zou volgen en is niet gekomen. Tot slot is nog niet eens bekend wanneer de akte kan passeren, vermoedelijk ook in juni.

Dus we moeten de keuken en het complete lichtplan al uitgezocht hebben, voor we ook maar eigenaar zijn van de grond en überhaupt iets aan informatie hebben gekregen. Op zich fijn om te weten dat de bouw snel gaat starten, maar als dit een voorbode is op de communicatie tijdens het project...
Motto van bouwers, underpromise underdeliver.

Hoe minder ze communiceren, hoe minder ze beloven, hoe minder jij ze ergens aan kunt houden/ op aan spreken. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
perspectivebass schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Motto van bouwers, underpromise underdeliver.

Hoe minder ze communiceren, hoe minder ze beloven, hoe minder jij ze ergens aan kunt houden/ op aan spreken. ;)
Onze nieuwsbrief komt volgende week. Al jaren!

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:34
Op zich fijn om te weten dat de bouw snel gaat starten, maar als dit een voorbode is op de communicatie tijdens het project...
Maak je geen illusies... Bij ons zijn ook bijna alle deadlines al gepasseerd, maar bevestiging start bouw & ingaan maximum aantal werkbare dagen heb ik nog niet bevestigd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xstarr_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10-2024
Kiwi70 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:54:
[...]

Dit klinkt niet heel logisch, dat je op de kortste kant meer spotjes plaatst.

Wij laten in de keuken wel spotjes de plaatsen tijdens de bouw. We kwamen er ook niet uit hoeveel het er zouden moeten worden en hebben het aan de kopersbegeleider overgelaten. Boven twee haakse stukken aanrecht van elk 3,5 meter lang komen nu vier spotjes, twee aan elke kant, dit zou genoeg moeten zijn zijn. Dat is minder dan we zelf dachten (we dachten eerder aan vijf tot zes in totaal).
De lange zijde bevat geen aanrecht, daar komt een lage kast even hoog als het aanrecht maar dan minder diep. Soort van voorraadkast en daarboven waterkoker/ koffieautomaat etc. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutjekul
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-01-2022
Zojuist de eerste deadline te horen gekregen in ons project: over een maand moeten we weten waar de keuken komt te staan en waar alle lichtpunten en schakelaars moeten komen.

Dat is dus het eerste dat we horen van de projectbegeleider. 2 weken geleden zelf eens contact opgenomen voor meer info, dat zou volgen en is niet gekomen. Tot slot is nog niet eens bekend wanneer de akte kan passeren, vermoedelijk ook in juni.

Dus we moeten de keuken en het complete lichtplan al uitgezocht hebben, voor we ook maar eigenaar zijn van de grond en überhaupt iets aan informatie hebben gekregen. Op zich fijn om te weten dat de bouw snel gaat starten, maar als dit een voorbode is op de communicatie tijdens het project...
Ik zou je willen adviseren om je vooral niet te laten opjagen. Neem gerust de tijd die je nodig hebt om de beslissingen te maken, en stel er eventueel voorwaarden aan. Ook in ons project vroegen ze al in een erg vroeg stadium om keuzes te maken. We hebben de keuken een half jaar geleden uitgezocht, en tot op heden staat er nog geen paal in de grond 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutjekul
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-01-2022
feelthepower schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 13:38:
[...]

Maak je geen illusies... Bij ons zijn ook bijna alle deadlines al gepasseerd, maar bevestiging start bouw & ingaan maximum aantal werkbare dagen heb ik nog niet bevestigd gekregen.
Ik sta er eerlijk gezegd toch behoorlijk van te kijken, op welke wijze aannemers en makelaars met hun klanten omspringen. In ons eigen project, maar ook in meerdere nieuwbouwtrajecten van kennissen is ongelooflijk veel vertraging. De frustratie begint al met misleiding bij de makelaar. De makelaar schetst een tijdlijn die enorm afwijkt, met de tijdlijn van de aannemer. In ons project geeft de aannemer aan dat hij wel in gesprek is geweest met de makelaar, omdat er collectief klachten zijn ingediend over foutieve informatie. Maar ook bij een andere kennis, via een andere makelaar schijnt dit voorgevallen te zijn. Het vervelende is dat iedere extra vertraging die optreedt ( wellicht met legitieme redenen) ontzettend veel chagrijn veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Gelukkig hebben we een maand geleden zelf al een bevriende architect gevraagd om mee te kijken naar het interieur. Dus zij ontwerpt ook voor ons de keuken en maakt een lichtplan. Dat helpt enorm.

Het is vooral bizar dat ik zelf 2 weken geleden al gevraagd heb of we niet eens zouden moeten afspreken om de meerwerklijsten door te nemen. "Dat kan nog even niet i.v.m. corona, maar na de nieuwe maatregelen van 21 april nemen we contact met u op!". Om vervolgens vandaag die data te droppen zonder zelf ook maar een initiatief te nemen om een afspraak te maken.

Precies wat @lutjekul zegt, je mag blij zijn dat je klant bent terwijl je flink wat tonnen uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:50
Het kan altijd erger! Bij ons was alles goed geregeld t/m optie keuzes en communicatie verliep goed. Ik heb inmiddels al 10 mails gestuurd naar onze kopersbegeleiding, verschillende keren gebeld en 0 reactie. Inmiddels via rechtsbijstand een advocaat op gezet.

Er is namelijk veel onenigheid over PV panelen en krijgen maar geen antwoord. En nog wat andere vragen waar geen antwoord op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:37
Farmerwood schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Dat moet bij mij om de hoek zijn aangezien dat bij ons ook in de verkooptekst staat. 😋

Ik heb een huis in project Soetegaerde gekocht. Bouw is net begonnen.

Ben jij toevallig bezig met het stuk waar ook het winkelcentrum komt? Ten zuiden van de Graaf Allardsingel?
Optie 1 is Soetegaerde. Aan de graaf Alardsingel. Het stuk ten zuiden daarvan gaat pas eind volgend jaar in de verkoop (hart van de Waalsprong). Daar wil / kan ik eigenlijk niet op wachten.
Ascension schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:14:
@Farmerwood optie 2 is in de "Historische tuin". @goldmemberf1, kan niet exact vinden waar optie 1 ligt maar optie 2 ligt volgens mij parallel aan de Graaf Alardsingel. Dat is een drukke weg en die zal waarschijnlijk alleen maar drukker worden. Als de situatie vergelijkbaar is met de Andalusiestraat t.o.v. de Prins Mauritssingel zou ik hier toch goed over nadenken, denk dat je best wel last hebt van het verkeer. Als optie 1 wat dat betreft gunstiger ligt is dat misschien ook nog een afweging. Succes met de keuze! De ligging t.o.v. voorzieningen is wel erg fijn, op de fiets zo in de stad, station om de hoek en binnenkort winkelcentrum op loopafstand :)
Optie 2 is inderdaad Historische tuin. Echter ligt ook optie 1 aan die drukke weg, ik denk 200m meer richting de nieuwe brug. Het schijnt trouwens dat ze tegen de dijk aan torens gaan bouwen van 40,50 en 60 meter. Hopelijk gaan die niet teveel westerzon tegen houden (want tuin op het noorden).

Toevallig ken ik iemand die aan de Andalusiëstraat woont. Inderdaad een drukke weg; in de voortuin zitten is niet heel gezellig. Daarentegen is de achtertuin weer heel rustig, doordat de woningen als een soort geluidsmuur fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@goldmemberf1 ah, wij wonen net achter de Andalusiestraat, zijn van slaapkamer gewisseld zodat we minder last hebben van het verkeer (slaap graag met raam open). Op www.suncalc.org kan je schaduwlengte berekenen en wellicht uitvogelen in hoeverre je last gaat hebben van die hoogbouw. Al zijn er volgens mij nog geen concrete plannen voor die locaties, wel dat er hoogbouw mag komen maar hoe het wordt ingevuld is nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Intheweb schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 07:55:
[...]

Dat heb ik gelukkig allemaal al wel gedaan, alleen ik vind het gek dat je zo verplicht bent om bedrading af te nemen. Of het nu coax, data of telefonie is.

[...]

Bij het elektraplan had ik nadrukkelijk het verzoek ingediend om de bedrading weg te laten voor coax en data, maar kreeg te horen dat het volgens het bouwbesluit bedraad moest worden opgeleverd. Ik zou verder in de stukken moeten duiken om dit zeker te weten...
Dus aan het eind van elke gewenste loze leiding monteren ze een aangesloten stopcontact? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:45:
[...]

Dus aan het eind van elke gewenste loze leiding monteren ze een aangesloten stopcontact? |:(
Zeker, aangesloten op de aders van de meegeleverde UTP kabel >:)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Ascension schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:24:
@goldmemberf1 ah, wij wonen net achter de Andalusiestraat, zijn van slaapkamer gewisseld zodat we minder last hebben van het verkeer (slaap graag met raam open). Op www.suncalc.org kan je schaduwlengte berekenen en wellicht uitvogelen in hoeverre je last gaat hebben van die hoogbouw. Al zijn er volgens mij nog geen concrete plannen voor die locaties, wel dat er hoogbouw mag komen maar hoe het wordt ingevuld is nog niet duidelijk.
Wow, top tip! Dank. Als ze 60 meter de hoogte in zouden gaan, gaat dat wel wat zon tegenhouden. Gelukkig niet veel, zo lijkt het.

Slapen met het raam open heb ik inderdaad nog niet over nagedacht. Vind ik zelf ook wel fijn. Eigenlijk wordt optie 1 dan nog logischer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:24

Bij ons "moest" je ook vrij snel de gewenste opties en aanpassingen aangeven. Maar bij even wat verder navragen bleek dat het vooral ging om de 'grote' en uiterlijke aanpassingen, zoals een uitbouw, dakopbouw, grotere ramen, tuindeuren etc. Die dingen waren namelijk nodig voor de definitieve bouwplannen bij de gemeente. (En in mindere mate ook voor de berekeningen van de fundering etc.) Dan moet de gemeente daar nog naar kijken en moet het gepubliceerd, waarna iedere belanghebbende ook nog weken de tijd heeft om bezwaar aan te tekenen.

Dus eigenlijk was het alleen van belang hoe de buitenkant van de woning zou worden. Pas nadat alles door de ambtelijke molen was, kon de aannemer werkelijke aan de slag gaan met het 'bestellen' van alle (prefab) vloeren en muren etc. En op dat moment is het dus wel van belang dat je 'ongeveer' weet hoe alles eruit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:26
Ik snap wel waarom @Jheroun en anderen voor een lamelparket gaan ipv tegels, PVC etc. Je voelt en ziet toch echt het verschil en als je een huis met zoveel mogelijk natuurlijke materialen en uitstraling wilt dan ontkom je er eigenlijk niet aan. Ik zou nu wel erg te twijfelen want bouwer zegt Max 0.07 r waarde op de vloer.. en met een dun lamelparket zit je minimaal aan de 0.10. behalve Bauwerk maar dan betaal je de hoofdprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 17:06
DG90 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:14:
Het kan altijd erger! Bij ons was alles goed geregeld t/m optie keuzes en communicatie verliep goed. Ik heb inmiddels al 10 mails gestuurd naar onze kopersbegeleiding, verschillende keren gebeld en 0 reactie. Inmiddels via rechtsbijstand een advocaat op gezet.

Er is namelijk veel onenigheid over PV panelen en krijgen maar geen antwoord. En nog wat andere vragen waar geen antwoord op komt.
Wat voor ongein heb je over de pv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
De oplevering nadert hier en begin goed de balen te krijgen van de communicatie van onze bouwer. Ik heb een maand geleden gezien dat ze een aantal zaken in de woning niet conform tekening hadden gemaakt; onder meer ontbrekende voegen, opstaande tegels in de badkamer, de opstelplaats voor de wasmachine zat geen kraan (hoe dan?) en de vloer verdeler van de vloerverwarming zat 2m van de plaats waar ik hem expliciet in heb laten tekenen. Al meerdere malen aangegeven, en elke keer de reactie “we komen er op terug”, maar vervolgens blijft van hun kant het stil. Ik word er een beetje paranoia van, denk dat ze het gewoon aan willen laten komen op het oplevermoment, want wie wil er nou dat na de oplevering nog in de vloer gehakt moet worden? Sowieso een hele slechte ervaring met deze bouwer kwa communicatie, ik hoop dat ze verder wel gewoon deugdelijk kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hoop doet leven....

Wij hebben gelukkig uitstekend contact met de uitvoerder. Wij konden (tot gisteren) vrijwel altijd naar binnen en ik heb echt honderden foto's van leidingen etc. Wij mailden de uitvoerder ook geregeld als iets niet goed was om het z.s.m. hersteld te krijgen en hij dacht goed mee.

Inmiddels zit al het glas er in en de deur op slot, dus ik kan er niet meer in. Maar de oplevering is over een maand.

Contact met de aannemer is lastiger. De aannemer bouwt niet zelf, maar heeft het hele project uitbesteed aan een dorpsgenoot. Die club is eigenlijk niet in staat om een complex project van 9 verschillende woningen te bouwen. Zij zijn meer gewend aan projectbouw waar alles hetzelfde is. Dat leidt tot allerlei problemen. Verkeerde tekeningen (verwisselen van kavels), verouderder tekeningen omdat wijzigingen over heel veel schijven moeten etc.

Gelukkig komt de oplevering in zicht (5 juni).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:50
Dacuuu schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:28:
[...]

Wat voor ongein heb je over de pv?
Het begon met dat er in verkoopgesprekken is gemeld dag wij op-dak zouden krijgen en vervolgens in-dak.

Daarna hebben wij een legplan gekregen waarbij ze niet kunnen aantonen hoe het aantal panelen is berekend (moet EPC0 zijn). Ook zouden wij vanwege een uitbouw 1 extra paneel krijgen (betaal je voor), echter krijgen wij nu zelf 1 paneel minder dan woningen zonder uitbouw. Al meerdere keren gevraagd om uitleg, maar 0 reactie. Begin februari hebben ze gemeld er mee bezig te zijn, maar tot op heden geen niets gehoord.

Ook andere kopers in hetzelfde project lopen tegen deze problemen aan. Totaal 40 woningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 15:09
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:01:
[...]

Bij ons "moest" je ook vrij snel de gewenste opties en aanpassingen aangeven. Maar bij even wat verder navragen bleek dat het vooral ging om de 'grote' en uiterlijke aanpassingen, zoals een uitbouw, dakopbouw, grotere ramen, tuindeuren etc. Die dingen waren namelijk nodig voor de definitieve bouwplannen bij de gemeente. (En in mindere mate ook voor de berekeningen van de fundering etc.) Dan moet de gemeente daar nog naar kijken en moet het gepubliceerd, waarna iedere belanghebbende ook nog weken de tijd heeft om bezwaar aan te tekenen.

Dus eigenlijk was het alleen van belang hoe de buitenkant van de woning zou worden. Pas nadat alles door de ambtelijke molen was, kon de aannemer werkelijke aan de slag gaan met het 'bestellen' van alle (prefab) vloeren en muren etc. En op dat moment is het dus wel van belang dat je 'ongeveer' weet hoe alles eruit komt te zien.
Hier gaat het echt specifiek om de leidingen van de keuken en de aanpassingen aan elektra. Ik vermoed dat ze die leidingen in de betonnen platen verwerken en daarom willen weten tegen de tijd dat ze beginnen te graven. Na een boze mail vandaag krabbelde hij alweer wat terug trouwens, zonder exacte datum maar we "krijgen genoeg tijd om keuzes te maken". Ik ben benieuwd. Slechte start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Wat is jullie ervaring met de geluidsisolatie van nieuwbouw tussenwoningen? Ik weet eigenlijk helemaal niet of die huizen met ankerloze spouwmuren gebouwd worden.

Ik weet namelijk al dat mijn toekomstige potentiële buren (nl. Stiefbroer) aardig wat lawaai maken; 2 kinderen en regelmatig bezoek / feestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:14:
[...]
Optie 1 is Soetegaerde. Aan de graaf Alardsingel. Het stuk ten zuiden daarvan gaat pas eind volgend jaar in de verkoop (hart van de Waalsprong). Daar wil / kan ik eigenlijk niet op wachten.
[...]
Optie 2 is inderdaad Historische tuin. Echter ligt ook optie 1 aan die drukke weg, ik denk 200m meer richting de nieuwe brug. Het schijnt trouwens dat ze tegen de dijk aan torens gaan bouwen van 40,50 en 60 meter. Hopelijk gaan die niet teveel westerzon tegen houden (want tuin op het noorden).

Toevallig ken ik iemand die aan de Andalusiëstraat woont. Inderdaad een drukke weg; in de voortuin zitten is niet heel gezellig. Daarentegen is de achtertuin weer heel rustig, doordat de woningen als een soort geluidsmuur fungeren.
Blijkbaar zijn er weer wat huizen vrij gekomen in Soetegaerde. Alles was laatst verkocht... (De enige die nu vrij is staat bij dat er al gekozen is voor 1.2m uitbouw. Hij was dus idd al verkocht en jij zit nu vast aan die keuze.)
Heb dus zelf ook een huis gekocht binnen dat project, maar dan in fase 1. Zo ver mogelijk weg van de Graaf Allardsingel. Daar zou ik zelf echt nooit aan willen wonen. Op dit moment wonen wij in een vergelijkbare straat als de Andalusiëstraat, maar dan iets verderop. Onze achterburen die direct aan de N325 wonen klagen steen en been over, geluid, (fijn)stof etc. Alles aan de voorkant zit standaard zo dicht mogelijk en men voert al jaren actie bij de gemeente om maatregelen te nemen.
Denk er dus goed over na of het het je waard is om aan die drukke straat te wonen.
goldmemberf1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:19:
Wat is jullie ervaring met de geluidsisolatie van nieuwbouw tussenwoningen? Ik weet eigenlijk helemaal niet of die huizen met ankerloze spouwmuren gebouwd worden.

Ik weet namelijk al dat mijn toekomstige potentiële buren (nl. Stiefbroer) aardig wat lawaai maken; 2 kinderen en regelmatig bezoek / feestjes.
Ons vorige huis was een hoekwoning in een rijtje van 7 huizen. Opgeleverd in 2015 dus ik neem aan vergelijkbaar met huidige nieuwbouw.
Het enige wat we ooit van buren gehoord hebben was het klussen van nieuwe bewoners waarbij gaten in de muren geboord werden.
Ben minder te spreken over de isolatie van binnenmuren. In ons huidige huis (2011) hoort ons zoontje ons al als wij aan het fluisteren zijn...)

[ Voor 20% gewijzigd door Farmerwood op 01-05-2020 20:26 . Reden: Extra antwoord toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
@Farmerwood wij hebben inmiddels ook ons Rummikub spel in bezit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Farmerwood schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Blijkbaar zijn er weer wat huizen vrij gekomen in Soetegaerde. Alles was laatst verkocht... (De enige die nu vrij is staat bij dat er al gekozen is voor 1.2m uitbouw. Hij was dus idd al verkocht en jij zit nu vast aan die keuze.)
Heb dus zelf ook een huis gekocht binnen dat project, maar dan in fase 1. Zo ver mogelijk weg van de Graaf Allardsingel. Daar zou ik zelf echt nooit aan willen wonen. Op dit moment wonen wij in een vergelijkbare straat als de Andalusiëstraat, maar dan iets verderop. Onze achterburen die direct aan de N325 wonen klagen steen en been over, geluid, (fijn)stof etc. Alles aan de voorkant zit standaard zo dicht mogelijk en men voert al jaren actie bij de gemeente om maatregelen te nemen.
Denk er dus goed over na of het het je waard is om aan die drukke straat te wonen.

[...]

Ons vorige huis was een hoekwoning in een rijtje van 7 huizen. Opgeleverd in 2015 dus ik neem aan vergelijkbaar met huidige nieuwbouw.
Het enige wat we ooit van buren gehoord hebben was het klussen van nieuwe bewoners waarbij gaten in de muren geboord werden.
Ben minder te spreken over de isolatie van binnenmuren. In ons huidige huis (2011) hoort ons zoontje ons al als wij aan het fluisteren zijn...)
Opvallend inderdaad hoeveel mensen hun woning aan de Andalusiëstraat te koop zetten. Lijkt wel of er elke maand een woning vrij komt. Verderop (bijv. Edith Piafstraat) is denk ik wel een stuk beter.

Ik twijfel wel; de Graaf Allardsingel is ook zeker een drukke weg, maar toch denk ik dat het een iets beter locatie is. Overigens ben ik inderdaad die persoon die de optie heeft op die woning (incl. uitbouw, het meerwerk is dus al gekozen).

Andere optie is bij historische tuin beukmaat 4.20. Die ligt wel rustiger. Maar met die breedte natuurlijk wel net een konijnenhok.

[ Voor 3% gewijzigd door goldmemberf1 op 01-05-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
goldmemberf1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:24:
[...]

Opvallend inderdaad hoeveel mensen hun woning aan de Andalusiëstraat te koop zetten. Lijkt wel of er elke maand een woning vrij komt. Verderop (bijv. Edith Piafstraat) is denk ik wel een stuk beter.
Ik woon daar nu dus achter. In de Edith Piafstraat stond ook voldoende te koop afgelopen jaar. Een deel is trouwens huur, dus verkijk je er niet op dat er minder te koop staat/stond in verhouding met de Andalusiëstraat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
millerman_sf schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:28:
[...]

Hier gaat het echt specifiek om de leidingen van de keuken en de aanpassingen aan elektra. Ik vermoed dat ze die leidingen in de betonnen platen verwerken en daarom willen weten tegen de tijd dat ze beginnen te graven. Na een boze mail vandaag krabbelde hij alweer wat terug trouwens, zonder exacte datum maar we "krijgen genoeg tijd om keuzes te maken". Ik ben benieuwd. Slechte start.
Ja, dat leidingwerk moeten ze ook heel snel weten, omdat die prefab betonnen elementen het eerste is waar ze me aan de gang gaan (in de fabriek). Maar daar heb je in principe net iets meer tijd voor. Al moeten ze dat ook allemaal kunnen uittekenen, dus echt veel extra tijd heb je niet. Daarom willen ze liefst dat je dat ook meteen al aanlevert, maar zijn kleine veranderingen daarin vaak nog wel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 12:43
Wij zijn inmiddels ook weer een stukje verder in het project.
Sanitair gekozen, we hebben ervoor gekozen om alle upgrades te laten vervallen en voor het standaard (lelijke) sanitair gekozen. Met name de prijzen voor het sanitair rees de pan uit.
Bijvoorbeeld de wcpot die we graag zouden willen, via de leverancier een whopping 650 euro exclusief zitting, terwijl deze los te koop zijn voor 250 euro. Aangezien dit een kwestie van omwisselen is, nieuw kitrandje, en gaan met die banaan heb ik er voor gekozen om dit te laten voor hoe het is.
Voor 2 wc's is dit toch gauw 800 euro voor een relatief kleine hoeveelheid werk.
Fonteintje in het toilet laten vervallen, en de leidingen in de badkamer afgedopt laten opleveren, we kijken zelf voor een wastafelmeubel (zelfde verhaal, prijs x2 vanuit het project).

Echter nu heb ik volgende week een gesprek aan huis met de installateur in verband met de elektra etc etc. En hiervoor wilde ik jullie toch eens om advies vragen. Ik heb me er nog niet genoeg in verdiept, maar dat ga ik dus dit weekend doen. Wat raden jullie aan qua loze leidingen en aantal WCD?
Ik zit zelf te denken om in elk geval naar elke slaapkamer 1 loze leiding te laten leggen.
Naar de zolder 1 a 2 (voorbereiding zonnepanelen?).
En nu lees ik ook her en der om bijvoorbeeld een loze leiding aan te laten leggen voor een eventueel accesspoint. Hoe moet ik dit zien? Een loze leiding naar bijvoorbeeld het plafond van de overloop?
Input zou ik fijn vinden want dan kan ik even zien of ik niets over het hoofd zie.
En qua WCD's? Wat is een beetje een normale hoeveelheid. In onze huidige woning heb ik behoorlijk wat stopcontacten aangelegd, en op de slaapkamer zijn dit er wel een aantal teveel geworden, maar waar hebben jullie voor gekozen?
Het gaat om 3 slaapkamers, een badkamer, en een hele ruime zolder. De zolder zal in eerste instantie nog niet gebruikt gaan worden, maar op termijn natuurlijk wel. De opstelling voor wasmachine/droger hebben we laten verplaatsen naar de berging, welke wij als bijkeuken gaan gebruiken (geisoleerd).
Kiezen jullie er ook voor om bijvoorbeeld een leiding naar de tuin te laten leggen? Of boven de voordeur?

Mede door de hulp van @kabeltjekabel wil ik graag gelijk de installateur melden dat ik een krachtgroep wil in verband met de kookplaat en geen kookgroep. Nu is elektra nog steeds niet mijn sterkste punt, maar onze kookplaat wordt 7,6KW (bora) en voor zover ik weet moet dit nog steeds achter een krachtgroep, echter wordt er heel vaak een kookgroep gebruikt. In een eerder stadium had ik al een voorlopige offerte gekregen voor het plaatsen van een perilex aansluiting voor de kookplaat, echter zegt mij dit helemaal niks over WAT voor groep er nou geplaatst wordt.. maar goed dit kan ik mis hebben. Vandaar dat ik het ook hier nog maar weer eens drop, zodat ik maandag goed beslagen ten ijs kom. Maak ik een denkfout? krachtgroep is noodzakelijk, right?

Voor overige tips houd ik mij ook zeer aanbevolen, zodat ik niet teveel dingen over het hoofd zie haha.
Communicatie vanuit het project is niet denderend, dus ik vermoed dat ik nog wel wat communcatie over en weer kan verwachten hierna!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:38
@NileZ_ ik zou de afgelopen 15-20 pagina’s even teruglezen. Deze vragen komen zeer regelmatig voorbij namelijk :).
Om een kleine duit in het zakje te doen:
Ik heb op elke verdieping op de overloop een loze leiding genomen en daar hangt nu een accesspoint.
Op elke vaste wand/buitenmuur heb ik minimaal een dubbel WCD en een dubbel WCD+ loze leiding.Op alle tussenmuren heb ik ook (tenminste) éénn dubbel WCD+ loze leiding. (raampje van 3 dus)
Op die manier kan ik altijd alle kanten op zonder groot grof hak- en breekwerk.

Ik heb dus veel loze leidingen en op zich veel stopcontacten maar nu kan het allemaal nog en ik grijp dus nooit mis. Kijk ook waar je mogelijk gaat zitten met je TV bijvoorbeeld om daar ook wat extra WCD met loze leidingen te nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 02-05-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Voor zowel WDC's als loze leidingen geldt dat je eerder spijt hebt van te weinig, dan van teveel.

Ook ik heb in elke kamer minimaal 1 loze leidingen en in grotere ruimtes zelfs 2 of 3.
B.v in de woonkamer waar ik nu nog alle vrijheid heb om de tv tegen een bepaalde muur te zetten. De overige 2 leidingen kunnen dan weer mooi gebruikt worden voor speaker kabels oid.

Qua stopcontacten zou ik ook zorgen dat je er in elke hoek van elke kamer minimaal 1 hebt. Niks hindelijker dan verlengsnoeren die langs muren liggen. En er is altijd wel een nut voor. Nachtkastje naast je bed, lamp op een bureau of op een kast. En een vrij stopcontact is weer praktisch voor de stofzuiger.
Wat ik in ons huidige huis mis is een lichtschakelaar voor verlichting in/op de kledingkast. Heb dat nu met een draadloze oplossing gedaan, maar aangezien in ons nieuwe huis op 2 slaapkamers een duidelijke nis is voor een kledingkast heb ik daar op 240 cm hoogte een schakelbare WDC laten plaatsen. Dan kan de verlichting van de kast gewoon mee via een lichtknop bij de deur.

Zolang je op elke muur een WDC hebt is het na oplevering natuurlijk ook prima mogelijk om er nog 1 of meer bij te plaatsen. Stukje freezen voor een leiding van een bestaande wdc naar een nieuwe en dan een inbouwdoos plaatsen is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
  • Laatst online: 15-09 18:32
Uit de TO haal ik dat het spuitwerk op het plafond wordt afgeleverd met V-naden. Jammer, en het is ook geen extra optie om dit glad te laten opleveren.

Ik heb volgens mij enkele opties:
- Contact met aannemer opnemen vragen of het alsnog niet mogelijk is;
- Proberen contact opnemen met onderaannemer, om te vragen alsof dit alsnog mogelijk is voor een meerprijs;
- Spuitwerk laten vervalen, dit later door andere partij laten doen. Spuitwerk vervallen levert je slechts 175 euro op, dus vrees dat dit de meest dure optie wordt.

Iemand ervaring mee? En heeft iemand een realistische prijsopgave per m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
NileZ_ schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:44:
[...]
Mede door de hulp van @kabeltjekabel wil ik graag gelijk de installateur melden dat ik een krachtgroep wil in verband met de kookplaat en geen kookgroep. Nu is elektra nog steeds niet mijn sterkste punt, maar onze kookplaat wordt 7,6KW (bora) en voor zover ik weet moet dit nog steeds achter een krachtgroep, echter wordt er heel vaak een kookgroep gebruikt. In een eerder stadium had ik al een voorlopige offerte gekregen voor het plaatsen van een perilex aansluiting voor de kookplaat, echter zegt mij dit helemaal niks over WAT voor groep er nou geplaatst wordt.. maar goed dit kan ik mis hebben. Vandaar dat ik het ook hier nog maar weer eens drop, zodat ik maandag goed beslagen ten ijs kom. Maak ik een denkfout? krachtgroep is noodzakelijk, right?

Voor overige tips houd ik mij ook zeer aanbevolen, zodat ik niet teveel dingen over het hoofd zie haha.
Communicatie vanuit het project is niet denderend, dus ik vermoed dat ik nog wel wat communcatie over en weer kan verwachten hierna!
Als ze gewoon de normen volgen gaat dit vanzelf al goed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:17

EiT

@NileZ_ zaken waar je aan kan denken:
- loze leidingen voor speakers (bij tv uit laten komen) of wcd voor Sonos op de juiste hoogte
- alle enkele wcd’s dubbel laten uitvoeren. (Bijvoorbeeld de badkamer doen ze standaard een enkele)
- eventueel waar de tv komt 4 wcd’s en meerdere loze leidingen (TV, settop box, etc)
- buis in de muur voor HDMI kabels etc (bij dure TV’s tegenwoordig ook weer overbodig)
- voldoende licht punten om het huis (buiten)
- loze leidingen voor camera’s, alarm, access point, zonnewering, luiken etc.
- wcd’s buiten
- mantelbuis voor -en achtergevel (+ misschien 1 voor elektrische auto)
- bel als UTP bedraad
- extra lichtpunten / spots
- kindvriendelijke stopcontacten (bij Gira merk je geen verschil als je er een stekker in steekt).

Ik zou alle loze leidingen waar je UTP in wilt op zolder laten uitkomen en vanuit de meterkast 2 loze leidingen naar dat zelfde punt.

Verder navragen wat voor pvc pijpen ze gebruiken, 16, 19, flexibel?
Eventueel vragen wat voor groepkast je krijgt als je veel groepen hebt. Wij hebben een uitgebreide kast van Hager gekregen, de buren met 2 groepen minder een simpele Hager kast met weinig mogelijkheid tot uitbreiding.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 12:43
EiT schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:17:
@NileZ_ zaken waar je aan kan denken:
- loze leidingen voor speakers (bij tv uit laten komen) of wcd voor Sonos op de juiste hoogte
- alle enkele wcd’s dubbel laten uitvoeren. (Bijvoorbeeld de badkamer doen ze standaard een enkele)
- eventueel waar de tv komt 4 wcd’s en meerdere loze leidingen (TV, settop box, etc)
- buis in de muur voor HDMI kabels etc (bij dure TV’s tegenwoordig ook weer overbodig)
- voldoende licht punten om het huis (buiten)
- loze leidingen voor camera’s, alarm, access point, zonnewering, luiken etc.
- wcd’s buiten
- mantelbuis voor -en achtergevel (+ misschien 1 voor elektrische auto)
- bel als UTP bedraad
- extra lichtpunten / spots
- kindvriendelijke stopcontacten (bij Gira merk je geen verschil als je er een stekker in steekt).

Ik zou alle loze leidingen waar je UTP in wilt op zolder laten uitkomen en vanuit de meterkast 2 loze leidingen naar dat zelfde punt.

Verder navragen wat voor pvc pijpen ze gebruiken, 16, 19, flexibel?
Eventueel vragen wat voor groepkast je krijgt als je veel groepen hebt. Wij hebben een uitgebreide kast van Hager gekregen, de buren met 2 groepen minder een simpele Hager kast met weinig mogelijkheid tot uitbreiding.
Kijk daar had ik nog niet aan gedacht. Dus vanuit elke slaapkamer een loze leiding naar de zolder toe en dan vanuit daar twee loze leidingen weer naar beneden naar de meterkast?
En die loze leiding voor een eventueel accespoint dan uit laten komen in het plafond van bijvoorbeeld de overloop?

Qua wcd's ga ik sowieso elke enkele uit laten voeren als een dubbele.
De loze leidingen voor speakers etc had ik nog niet aan gedacht. Maar even voor de beeldvorming. Waar laat jij die dan uitkomen? Van bijvoorbeeld tvhoek naar <randomplek speaker #1> etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
Loze leidingen komen meestal in de netwerksite uit.

Voor speakers was er bij ons een ringleiding optie; loze leiding door de woonkamer met 5 uitgangen, 4 voor elke hoek en eentje achter het tv-meubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Daar ben ik weer in mijn zoektocht naar mijn eerste woning.

Zoals gezegd dus aan het twijfelen tussen 2 rijtjeshuizen. Aangezien de geluidsisolatie voor mij een belangrijke is, ben ik hier nog eens ingedoken:

- Optie 1 geeft het volgende aan:
De buitenspouwbladen van de gevels worden gemetseld met baksteen in wildverband in zogenoemd waalformaat (circa 50x210mm.), De buitengevel van de woning heeft een isolatiewaarde van minimaal 4,5 m2K/W (conform Bouwbesluit).

Het binnenspouwblad van de woning, de woningscheidende wanden en overige dragende binnenwanden bestaan uit kalkzandsteen en worden waar nodig voorzien van dilataties. Deze wanden worden behangklaar afgewerkt. Onder de tot peil doorlopende buitenkozijnen en –puien worden gemetselde klampstenen aangebracht.

Voor optie 2 geldt:
De dragende wanden van de woning worden uitgevoerd in beton en zo nodig voorzien van dilataties. De woningscheidende beton wanden worden uitgevoerd als een ankerloze spouwmuur. Ten behoeve van de stabiliteit kan het zijn dat op enkele posities koppelstaven tussen de woningscheidende wanden worden aangebracht. De uitvoering conform de geldende geluidsisolatievoorschriften uit het Bouwbesluit. De buitengevels van de woning worden uitgevoerd als spouwmuren bestaande uit beton, isolatie, luchtspouw en een gemetseld buitenblad. De niet-dragende binnenwanden worden uitgevoerd in cellenbeton met een dikte van 100 mm.

Ik ben niet al te technisch onderlegd, maar zit er nu een verschil tussen beiden? Ook qua geluidsisolatie met de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Nog maar eens over afwerking binnenmuren: in onze TO staat dat de binnenmuur, bestaande uit kalkzandsteen blokken, vlak wordt afgewerkt. Ik lees ook in kalkverf handleidingen dat je na een primer direct op kalkzandsteen kan verfen met kalkverf. Waarom zou ik dan nog stucen of glasvezel aanbrengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:37
@nel!s Je kunt er altijd direct op verven, maar ik neem aan dat het niet mooi vlak wordt afgewerkt vanuit de bouw. Ik neem aan dat ze gewoon "behangklaar" opleveren, daar moet je helaas niet veel van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@mister_S duidelijk :) het zal dan zo schots en scheef zijn dat het echt opvalt zelfs als je er een 'levendige' verf overheen gooit?
Hoe kunnen ze dat eigenlijk behangklaar noemen, daar zal je dat toch ook doorheen zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
Schots en scheef zou ik het niet noemen, maar je moet voor verven wel een behoorlijk gladde muur hebben. Geen projectontwikkelaar die zich daaraan waagt, wel voor een dikke pak geld natuurlijk. Behangklaar betekent ook dat je een behoorlijk dik behang moet gebruiken, anders zie je het alsnog. Eigenlijk betekent het geen reet eerlijk gezegd.
Ik heb persoonlijk nog nooit een nieuwbouw muur gezien die ik met een gerust hart direct zou verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vraag eens of optie 1 ook ankerloos is en hoe dik de kalkzandsteen dan is. Ik kan je uit ervaring zeggen dat met 140-50-140 je echt niks hoort van de buren. Naja... wel via de HSB gevel... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
@kabeltjekabel bij ons kan ik alleen vinden dat de woningscheidende wand van 250mm kalkzandsteen is. Dit zou voldoen aan het bouwbesluit maar kan nergens vinden of dit het minimaal vereiste is of gewoon prima. Jij enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Bedoel je dat er een solide wand van 25cm tussen de twee huizen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ascension schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:34:
@kabeltjekabel bij ons kan ik alleen vinden dat de woningscheidende wand van 250mm kalkzandsteen is. Dit zou voldoen aan het bouwbesluit maar kan nergens vinden of dit het minimaal vereiste is of gewoon prima. Jij enig idee?
Zou kunnen. In bepaalde gevallen kun je met een dikke massieve muur ook aan het bouwbesluit voldoen, maar het schijnt qua contactgeluid toch echt ondergeschikt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
mister_S schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:37:
Bedoel je dat er een solide wand van 25cm tussen de twee huizen zit?
De woningscheidende wanden bestaan uit 250 mm dikke kalkzandsteenblokken. Volgens
opgave worden hiertoe zogenaamde hoogbouwelementen (Calduran, Xella o.d.) toegepast
2
waarvoor geldt een volumieke massa van 2.200 kg/m . Met een dikte van 250 mm bedraagt
2 de massa van de scheidingswand dan dus 550 kg/m .
Heb ik terug kunnen vinden uit een beoordelingsdocument behorende bij de vergunningsaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 20:49:
[...]

Vraag eens of optie 1 ook ankerloos is en hoe dik de kalkzandsteen dan is. Ik kan je uit ervaring zeggen dat met 140-50-140 je echt niks hoort van de buren. Naja... wel via de HSB gevel... 8)7
Via de HSB gevel? 140-50-140 is toch geen HSB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SvMp schreef op zondag 3 mei 2020 @ 02:51:
[...]

Via de HSB gevel? 140-50-140 is toch geen HSB?
Die gevel was dan ook niet woningscheidend. Was een pand met superdeluxe woningscheidende muur en een gevel die...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
Gisteravond druk bezig geweest met het uizoeken van al het extra leidingwerk.
Nou zit ik erg te twijfelen of het echt nodig is om op elke slaapkamer netwerk te hebben dit aangezien tegenwoordig toch alles Wifi is.

In de woning wil ik zorgen voor een goed Wifi netwerk door beneden een accesspoint en op zolder een accespoint te monteren.

Nou is mijn vraag zijn er meer mensen die netwerk achterwegen hebben gelaten op de slaapkamers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Woolfy681 ja vrijwel iedereen, lees eens een paar pagina's terug zou ik zeggen, of zoek op ubiquifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Woolfy681 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:51:
Nou zit ik erg te twijfelen of het echt nodig is om op elke slaapkamer netwerk te hebben dit aangezien tegenwoordig toch alles Wifi is.

In de woning wil ik zorgen voor een goed Wifi netwerk door beneden een accesspoint en op zolder een accespoint te monteren.

Nou is mijn vraag zijn er meer mensen die netwerk achterwegen hebben gelaten op de slaapkamers ?
Als je voor Wifi gaat, laat dan een loze buis naar een centraal punt per verdieping leggen. Daar hoeft geen stroom bij, want de meeste access points zijn tegenwoordig Power over Ethernet, oftewel de stroom komt van de netwerkkabel. Dan kun je ook prima met Wifi af.

Wel nadenken over TV. Als je een TV signaal naar de kamers wilt zul je wel kabels nodig hebben. Mijn advies zou dus toch zijn een loze buis naar alle ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01

Ja, ik heb alleen beneden bij de TV een UTP en COAX (jaja, Ziggo) laten leggen.

Verder in de woonkamer en op de overloop 1e verdieping een UTP uit het plafond voor 2 Ubiquiti AC Lite's.

En op zolder een UTP uit de wand voor een Ubiquiti Wallbox (4 ethernet en wifi).

In de meterkast komt dan een switch van Ubiquiti met POE en dan denk ik dat ik met wifi alle smart-TV's in de slaapkamers kan voorzien van internet.

Edit: geen coax naar de slaapkamers, omdat we daar toch alleen netflixen en de kids kijken geen tv meer, maar youtube of ook netflix. Bij elke tv komt dus een AppleTV of Chromecast. Denk er wel aan om de stopcontacten daar evt. op 1,5m hoogte te hangen (dan heb je geen kabels over je wand).

[ Voor 13% gewijzigd door Rogar op 04-05-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wij hebben juist wel coax naar de slaapkamer laten leggen, omdat we nog regelmatig 'gewone' TV gebruiken.
Ik heb dat nadien gecombineerd met een moca voor het internet daar naartoe, maar zo'n moca is waarschijnlijk vloeken in de kerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
Rogar schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Ja, ik heb alleen beneden bij de TV een UTP en COAX (jaja, Ziggo) laten leggen.

Verder in de woonkamer en op de overloop 1e verdieping een UTP uit het plafond voor 2 Ubiquiti AC Lite's.

En op zolder een UTP uit de wand voor een Ubiquiti Wallbox (4 ethernet en wifi).

In de meterkast komt dan een switch van Ubiquiti met POE en dan denk ik dat ik met wifi alle smart-TV's in de slaapkamers kan voorzien van internet.

Edit: geen coax naar de slaapkamers, omdat we daar toch alleen netflixen en de kids kijken geen tv meer, maar youtube of ook netflix. Bij elke tv komt dus een AppleTV of Chromecast. Denk er wel aan om de stopcontacten daar evt. op 1,5m hoogte te hangen (dan heb je geen kabels over je wand).
Dit is inderdaad het geen ik ingedachte had Wifi zo leggen dat netwerk in de slaapkamers eigenlijk niet nodig is.
Zat zelf aan de pro versie van de Ubiquiti te denken en daar bij de peo switch van hun.
Alles kan tegenwoordig op Wifi dus waarom allemaal netwerk aanlsuitingen maken die waarschijnlijk nooit gebruikt gaan worden.

En wat je zegt klopt kinderen kijken echt geen tv, maar liever Netflix of Disney inderdaad en als ze al tv willen kijken dan kan dat prima via een app tegenwoordig. Dit was voor mij ook de rede van de vraag welk gezin met kinderen gebruikt er nog een netwerk aansluiting op een slaapkamer als er goede Wifi is?

Thanks voor je tip van de stopcontacten gaan we eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online

Ik heb ook geen netwerk laten brengen naar de slaapkamers aangezien wij geen TV willen kijken op de slaapkamer en ook niet willen dat onze kinderen dit doen. Studies doen ze later wellicht toch op een laptop en daar gaan ze echt geen netwerkkabel inpluggen als wifi ook gewoon werkt.

Naar de zolder heb ik nog wel netwerk en coax omdat dit een ontspanningsruimte kan worden. Ook heb ik centraal op de overloop tegen het plafond een netwerkkabel waar nu een access point hangt. Zo heeft de bovenverdieping goede wifi ontvangst. In de woonkamer staat een access point bij de TV (netwerkaansluiting tegen het plafond vergeten :X) en zo heeft het gelijkvloers ook goede ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Woolfy681 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:38:
[...]

Dit is inderdaad het geen ik ingedachte had Wifi zo leggen dat netwerk in de slaapkamers eigenlijk niet nodig is.
Zat zelf aan de pro versie van de Ubiquiti te denken en daar bij de peo switch van hun.
Alles kan tegenwoordig op Wifi dus waarom allemaal netwerk aanlsuitingen maken die waarschijnlijk nooit gebruikt gaan worden.

En wat je zegt klopt kinderen kijken echt geen tv, maar liever Netflix of Disney inderdaad en als ze al tv willen kijken dan kan dat prima via een app tegenwoordig. Dit was voor mij ook de rede van de vraag welk gezin met kinderen gebruikt er nog een netwerk aansluiting op een slaapkamer als er goede Wifi is?

Ik heb geen idee hoe groot jullie huis wordt, maar in 9 van de 10 gevallen is een AC Lite meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:11
Ook wij hebben een accespoint (heet dat zo?) op elke verdieping voor wifi (was meerwerk optie).

Daarnaast hebben wij in elke slaapkamer een loze leiding laten leggen voor kabel tv. Ook hebben wij beneden een loze kabel laten leggen voor kabel zodat we eventueel de tv op meerdere plekken kunnen plaatsen in de woonkamer (mocht vrouwlief na een aantal jaar alles willen veranderen).

Dat waren de loze leidingen voor ons.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
Persoonlijk ben ik bang dat WIFI niet toekomst proof is. Woon nu ook in een nieuwbouw huis en 5GHZ netwerk is fijn als je dicht bij de router zit, maar je verliest snel kwaliteit door de dikke(re) nieuwbouw muren.
De bandbreedte eisen zullen alleen maar hoger worden, zelfs op dit moment met meerdere mensen tegelijk 4k streamen is al pittig. Het is aannemelijk dat in de toekomst de bandbreedte eisen nog pittiger worden met de nog hogere resoluties en frame rates en met daarnaast nog ontwikkelingen als VR en AR.

Maar goed, het is natuurlijk een verwachting. Feit blijft wel dat kabels goedkoop zijn. Eventuele upgrades van routers en access points zullen wat meer gaan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
svennn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:52:
Persoonlijk ben ik bang dat WIFI niet toekomst proof is. Woon nu ook in een nieuwbouw huis en 5GHZ netwerk is fijn als je dicht bij de router zit, maar je verliest snel kwaliteit door de dikke(re) nieuwbouw muren.
De bandbreedte eisen zullen alleen maar hoger worden, zelfs op dit moment met meerdere mensen tegelijk 4k streamen is al pittig. Het is aannemelijk dat in de toekomst de bandbreedte eisen nog pittiger worden met de nog hogere resoluties en frame rates en met daarnaast nog ontwikkelingen als VR en AR.

Maar goed, het is natuurlijk een verwachting. Feit blijft wel dat kabels goedkoop zijn. Eventuele upgrades van routers en access points zullen wat meer gaan kosten.
Heb je dan ook op elke verdieping een accespoint hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
Rogar schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:55:
[...]

Heb je dan ook op elke verdieping een accespoint hangen?
Nop. Een enkele access point op de eerste verdieping is in mijn geval voldoende. Maar ik moet wel zeggen dat mijn draadloze eisen beperkt zijn. Voor het "zwaardere" werk gebruik ik een kabeltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
svennn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Nop. Een enkele access point op de eerste verdieping is in mijn geval voldoende. Maar ik moet wel zeggen dat mijn draadloze eisen beperkt zijn. Voor het "zwaardere" werk gebruik ik een kabeltje :)
Ah kijk, ik denk dat als je op elke verdieping een AP hangt de 5ghz veel stabieler zal zijn en dat is precies wat ik voor ogen heb.
Dan moet die 4k streamen geen probleem zijn.

Op zolder komen de PS4 en de desktops wel direct aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
svennn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:52:

Is wel een beetje off-topic, maar ik denk dat WIFI5/6 inderdaad niet future proof is, maar dat wireless wel future proof is. We weten nu nog niet waarvoor we meer bandbreedte nodig hebben, maar ik zat ook te denken aan AR en VR inderdaad. Maar dit zijn denk ik vooral portable oplossingen, waar je dus een draadloze verbinding voor nodig gaat hebben. Dus als straks Wifi 7/8/9 er is geloof ik wel dat de bandbreedte er zal zijn om die toepassingen te onderstuenen. Wired end user devices is gewoon niet meer van deze tijd. 5 ghz signalen gaan prima door de dunne celbetonblokken heen. Het is alleen de betonnen draagvloeren die het signaal te veel blokkeren. Dus 1 AP per verdieping is prima IMHO.

Mijn voorspelling voor de toekomst is, wired infrastructure, wireless end user devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
Ik zou apparaten die op een kabel kunnen zoveel mogelijk bedraad aan sluiten, denk aan je PS4, multimediaspeler (appletv, kodi, etc.), desktop computer et cetera. En op elke verdieping een AP aan het plafond voorzien, elk AP op 5Ghz en evt. om en om ook 2.4Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Bravertal schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:46:
Ook wij hebben een accespoint (heet dat zo?) op elke verdieping voor wifi (was meerwerk optie).

Daarnaast hebben wij in elke slaapkamer een loze leiding laten leggen voor kabel tv. Ook hebben wij beneden een loze kabel laten leggen voor kabel zodat we eventueel de tv op meerdere plekken kunnen plaatsen in de woonkamer (mocht vrouwlief na een aantal jaar alles willen veranderen).

Dat waren de loze leidingen voor ons.
Ik ga na oplevering proberen of ik twee kabels (internet en tv) door 1 leiding kan trekken. Ik wil gewoon knap internet zonder storingen. Krijg nu af en toe gezeur van mijn meiden en dat wil ik in de nieuwe woning echt nooit meer.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik lees hier veel over AP aan het plafond op de overloop. Ik snap dat op deze manier het WiFi signaal op een juiste manier uitgestraald wordt, maar scheelt het nou echt zoveel of je accespoint op de overloop aan het plafond hangt of in 1 van de slaapkamers aan een muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
@DaFreakR ligt er aan hoe hoog aan de muur je het AP hangt, hoe hoger hoe beter want minder obstakels. Ook hangt het af van hoe de antennes gepositioneerd zijn, ga dus niet een AP voor plafondmontage op een wand hangen, dan zitten de antennes verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ascension schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:04:
@DaFreakR ligt er aan hoe hoog aan de muur je het AP hangt, hoe hoger hoe beter want minder obstakels. Ook hangt het af van hoe de antennes gepositioneerd zijn, ga dus niet een AP voor plafondmontage op een wand hangen, dan zitten de antennes verkeerd.
Ja, maar er zijn ook genoeg APs die geschikt lijken te zijn voor beide. Ik heb op de overloop een TP-link EAP225 v3. Volgens de handleiding kan die ook aan een muur gemonteerd worden. Hij hangt bij mij zo'n 15cm onder het plafond en ik heb op de hele bovenverdieping (8m x 13,5m) goed bereik en een mooie snelheid. De muren zijn bij mij snelbouwsteen van 10cm.

Je merkt wel dat het 5GHz signaal erg slecht door de verdiepingsvloeren heenkomt en ook slecht naar buiten komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:59
DaFreakR schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:00:
Ik lees hier veel over AP aan het plafond op de overloop. Ik snap dat op deze manier het WiFi signaal op een juiste manier uitgestraald wordt, maar scheelt het nou echt zoveel of je accespoint op de overloop aan het plafond hangt of in 1 van de slaapkamers aan een muur?
Ik heb een nieuwbouwwoning uit 2018 met 4 bouwlagen, 5 slaapkamers, circa 200 M2 vloer oppervlakte. Kanaalplaatvloeren en gibo bouwblokken muren binnen. Tussen BG en 1e verdieping een vide, 1 AP hoog aan de muur boven de vide. Op de overloop tussen verdieping 2 en 3, ongeveer 1 meter hoogte boven vloer van verdieping 3 ook 1 AP aan de muur in trapgat. Daarmee heb ik in huis overal prima 5g dekking. Dit weet ik sinds de Corona crisis zeker, aangezien zowel ik, partner, als 3 dochters nu continu thuis werken / studeren / streamen op diverse devices op alle mogelijke plekken in huis...

Buiten in de tuin is het eigenlijk net te weinig, daar ga ik nog iets aan doen.

Kortom, als je strategisch plaatst, is 2 AP's voor 4 bouwlagen prima te doen, ook aan de muur. Wel met PoE gedaan, dan heb je geen kabels in zicht.

PS heb (ook) 2 keer TP Link EAP 225 v3, goede kwaliteit voor een redelijke prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door jurjen_g op 04-05-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

MadEgg

Tux is lievvv

jurjen_g schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:47:
[...]
Kortom, als je strategisch plaatst, is 2 AP's voor 4 bouwlagen prima te doen, ook aan de muur. Wel met PoE gedaan, dan heb je geen kabels in zicht.

PS heb (ook) 2 keer TP Link EAP 225 v3, goede kwaliteit voor een redelijke prijs.
Muren maken ook best wel een verschil. De kanaalplaatvloeren komt het 5GHz signaal hier niet doorheen maar ook niet door de betonnen wanden. Op de verdiepingen hebben we die niet dus is één per bovenverdieping goed. Op de begane grond hebben we een AP in de woonkamer, maar die moet door 1 betonnen wand heen om in de keuken te komen en door 2 betonnen wanden om in de aangebouwde garage die ik verbouwd heb tot kantoor te komen. Dat lukt dus gewoon niet. We hebben nu dus één AP in de woonkamer en één in de aangebouwde garage, en dan op elke de eerste en tweede verdieping nog een. En dan hebben we nog steeds een weak spot in de keuken. In de achtertuin is het signaal beter - het signaal komt duidelijk beter door glas heen dan door beton + baksteen.

Voor 2.4 GHz is het een ander verhaal, dat werkt overal wel redelijk, maar dan wel op een fors lagere snelheid.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
MadEgg schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:08:
[...]

Muren maken ook best wel een verschil. De kanaalplaatvloeren komt het 5GHz signaal hier niet doorheen maar ook niet door de betonnen wanden. Op de verdiepingen hebben we die niet dus is één per bovenverdieping goed. Op de begane grond hebben we een AP in de woonkamer, maar die moet door 1 betonnen wand heen om in de keuken te komen en door 2 betonnen wanden om in de aangebouwde garage die ik verbouwd heb tot kantoor te komen. Dat lukt dus gewoon niet. We hebben nu dus één AP in de woonkamer en één in de aangebouwde garage, en dan op elke de eerste en tweede verdieping nog een. En dan hebben we nog steeds een weak spot in de keuken. In de achtertuin is het signaal beter - het signaal komt duidelijk beter door glas heen dan door beton + baksteen.

Voor 2.4 GHz is het een ander verhaal, dat werkt overal wel redelijk, maar dan wel op een fors lagere snelheid.
Klopt, gewapend beton maar volgens mijn ervaring ook HR glas is nogal slecht voor 5ghz.
Aan het kookeiland heb ik vol bereik, 1.5 meter verder met de glazen tuindeur dicht heb ik buiten nog 2 streepjes.

De 2.4 heb ik in de tuin ook nog wel ok. Je zal dus goed moeten bepalen hoe je woning is gebouwd, wij hebben op elke verdieping verder geen betonnen wanden, behalve tussen hal en woonkeuken.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 04-05-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
Toch zou ik op elke verdieping een AP voorzien, misschien heb je ze niet gelijk nodig maar WiFi6E gaat ook op 6Ghz werken en wie weet welke hoge frequentiebanden in de toekomst nog ingezet gaan worden. Een loze leiding kost niet zoveel, straks zit je over een paar jaar met lelijke kabels in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Ascension schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:15:
Toch zou ik op elke verdieping een AP voorzien, misschien heb je ze niet gelijk nodig maar WiFi6E gaat ook op 6Ghz werken en wie weet welke hoge frequentiebanden in de toekomst nog ingezet gaan worden. Een loze leiding kost niet zoveel, straks zit je over een paar jaar met lelijke kabels in het zicht.
Loze leidingen moet je sowieso veel doen, heb ik ook minimaal 2 naar elke ruimte. Gebruik ze nu dus nog niet, maar wellicht ooit in elke kamer een wifi8 AP 😎

Maar je hoeft dus niet ook gelijk al 4 AP's te kopen als blijkt dat 2 genoeg is voor nu.

[ Voor 7% gewijzigd door jurjen_g op 04-05-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
We krijgen in onze nieuwbouwwoning een lucht-water-warmtepomp, een mitsubishi electric, deze kan niet koelen.

Nu staat de achtertuin van onze huidige woning op het noorden net als onze nieuwe woning. Onze huidige woning (bouwjaar 1972) is koel in de zomer, is onze nieuwe woning dat dan ook of moet ik balen dat de warmtepomp niet kan koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bravertal schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:31:
We krijgen in onze nieuwbouwwoning een lucht-water-warmtepomp, een mitsubishi electric, deze kan niet koelen.

Nu staat de achtertuin van onze huidige woning op het noorden net als onze nieuwe woning. Onze huidige woning (bouwjaar 1972) is koel in de zomer, is onze nieuwe woning dat dan ook of moet ik balen dat de warmtepomp niet kan koelen?
Voor die 200 euro verschil die het maakt tussen wel en niet kunnen koelen lijkt het me een makkelijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
kabeltjekabel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:36:
[...]

Voor die 200 euro verschil die het maakt tussen wel en niet kunnen koelen lijkt het me een makkelijke keuze.
Het verschil is €200? Zoals ik het nu begrepen heb is er geen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bravertal schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:52:
[...]

Het verschil is €200? Zoals ik het nu begrepen heb is er geen keuze.
Als je de unit los koopt is de meerprijs om ook te koelen meestal zo'n 200 euro. Je projectbouwer bied het niet aan want [...]

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-05-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 21:45
kabeltjekabel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:36:
[...]

Meerprijs van een Mitsubishi Ecodan 8kW set met koelen is iets van 1500+ euro dacht ik (en komen er nog dingen bij als andere vv verdelers, driewegklep, bedrading thermostaten)
Bravertal schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:31:

Koelen met een warmtepomp is sowieso niet zaligmakend, zeker omdat het bij een lucht/water warmtepomp aardig wat stroomkosten met zich meebrengt. Verder brengt het ook de luchtvochtigheid niet omlaag (relatieve luchtvochtigheid zal juist stijgen).

Veel beter is gewoon de warmte buiten te houden met screens/(rol)luiken/zonneschermen en je zomerbypass op je wtw ventilatieunit de rest van het werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
HKP32 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Meerprijs van een Mitsubishi Ecodan 8kW set met koelen is iets van 1500+ euro dacht ik (en komen er nog dingen bij als andere vv verdelers, driewegklep, bedrading thermostaten)
Ik vind binnen 1 minuut maar 1 setje prijzen, en daar is het verschil 300 bij een Ecodan 8 kW.
[...]

Koelen met een warmtepomp is sowieso niet zaligmakend, zeker omdat het bij een lucht/water warmtepomp aardig wat stroomkosten met zich meebrengt.
Niet anders dan bij verwarmen.
Verder brengt het ook de luchtvochtigheid niet omlaag (relatieve luchtvochtigheid zal juist stijgen).
Correct. Daarom combineren met echte split airco. Lijkt me ook fijner de koelte hoog in te blazen dan via de VVW.
Veel beter is gewoon de warmte buiten te houden met screens/(rol)luiken/zonneschermen en je zomerbypass op je wtw ventilatieunit de rest van het werk laten doen.
Ja tuurlijk. Als weer zo'n halve week 40 graden is gaat dat niet werken he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jurjen_g schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Ik heb een nieuwbouwwoning uit 2018 met 4 bouwlagen, 5 slaapkamers, circa 200 M2 vloer oppervlakte. Kanaalplaatvloeren en gibo bouwblokken muren binnen. Tussen BG en 1e verdieping een vide, 1 AP hoog aan de muur boven de vide. Op de overloop tussen verdieping 2 en 3, ongeveer 1 meter hoogte boven vloer van verdieping 3 ook 1 AP aan de muur in trapgat. Daarmee heb ik in huis overal prima 5g dekking. Dit weet ik sinds de Corona crisis zeker, aangezien zowel ik, partner, als 3 dochters nu continu thuis werken / studeren / streamen op diverse devices op alle mogelijke plekken in huis...

Buiten in de tuin is het eigenlijk net te weinig, daar ga ik nog iets aan doen.

Misschien een domme vraag, maar hebben die AP's dan de zelfde netwerknaam en laat je zo je device denken dat het steeds het zelfde AP is, of is het juist beter om verschillende namen te nemen omdat je dan specifiek voor een bepaald AP kunt 'kiezen' in je device?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:10

Don Quijote

El Magnifico

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:54:
[...]

Misschien een domme vraag, maar hebben die AP's dan de zelfde netwerknaam en laat je zo je device denken dat het steeds het zelfde AP is, of is het juist beter om verschillende namen te nemen omdat je dan specifiek voor een bepaald AP kunt 'kiezen' in je device?
Dat eerste. Eén netwerk, waarbij je zonder onderbreking van netwerk door je huis kunt Roamen.

Uiteraard is het wellicht wel verstandig om wat segregatie in je netwerk aan te brengen (zo heb ik een apart netwerk voor alle IOT zaken en een apart netwerk voor Computers/Nas etc). Maar daarvoor kan je beter naar een ander deel van het forum verhuizen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:54:
[...]

Inderdaad dat eerste, althans de 5 GHz band. De 2.4 heb ik wel opgeknipt, eentje alleen voor mij oude Chromecast V1 en de andere voor gast WiFi, zitten ze mij niet in de weg. Je kan op die AP's big veel mooiere dingen doen met vlans enzo, maar dat heb ik (nog) niet nodig.

Ook wel een voordeel van beetje goede AP's hebben is dat je super eenvoudig van aanbieder switcht, en zonder noemenswaardig kwaliteitsverschil. WiFi van de router gebruik ik namelijk in het geheel niet, en dat is vaak brak bij goedkopere aanbieders.

Mmz is allemaal misschien enigszins offtopic, dan maar een bouwadvies: als het mogelijk is probeer voor elkaar te krijgen dat je een grotere meterkast krijgt, of anders zorgen voor een kast naast je meterkast. Met de hoeveelheid loze leidingen, waarvan ik nu nog maar enkele op een patchboard heb aangesloten, wordt het al snel krap... Past er ook beter een eventuele waterontkalker, had hier ook wel gemogen.

[ Voor 24% gewijzigd door jurjen_g op 05-05-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:32:
Ja tuurlijk. Als weer zo'n halve week 40 graden is gaat dat niet werken he.
Mwa, wij hebben het vorige zomer met rolluiken op alle ramen die zon krijgen goed kunnen uithouden. Je moet wel de rolluiken religieus streng naar beneden doen als de zon op het raam gaat schijnen. Dat vindt mijn vrouw dan weer niet zo leuk maar na 12u kan bij ons aan één kant van het huis de rolluiken terug omhoog en de noordkant kan sowieso omhoog blijven.

Natuurlijk wordt het na weken warm weer wel warm binnen maar nooit onhoudbaar heet. Het warmste dat ik gemeten heb was 25°C op de bovenverdieping. Veel mensen die bij ons binnen kwamen vroegen of we airco hadden.

Maatregelen die ik getroffen had was:
• Rolluiken naar beneden als de zon op het raam staat
• WTW op laagste stand overdag
• WTW met bypass op hoogste stand 's nachts
• Ramen enkel open indien het buiten frisser is dan binnen

Ik ga er wel mee akkoord dat airco méér comfort geeft en dat je dan ook niet zo streng aan andere voorwaarden moet voldoen. Het voelt voor mij echter verkeerd om het niet eerst zonder te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 11:03
(jarig!)
In onze nieuwbouw woning zit een vrij grote vliering van zo'n 17m^2 en in de nok heb je nog ~3,5 meter in de hoogte vrij. Nu zitten we er over na te denken om direct naar de oplevering de vlizotrap te vervangen door een vaste trap. Aangezien het een betonnenvloer is, die uiteraard weer verstevigd moet worden zal dit een vrij prijzige ingreep zijn. Ik verwacht ergens rond de €5k uit te komen. De "case" die je hiervoor kan maken is dat je minder omslachtig gebruik kan maken dan deze vliering en daardoor veel meer gaat gebruiken. Zijn er mensen die hetzelfde gedaan hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3Qo1HvUESB3K6_uGHHdpM75AyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7GlPBesd8rg9PADlTHeTIaK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EW6FYLw1-7qV0jjELIcRLzXz56s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9scMkrWOseg2I29yM6lipusb.png?f=fotoalbum_large]

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Bizar dat ze zo'n grote ruimte standaard met een vlizotrap uitvoeren. Was waarschijnlijk een verdienmodel waarbij er wel een optie was voor een vast trap vanuit de bouw die onbetaalbaar was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:15
Bladeslayer schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:30:
In onze nieuwbouw woning zit een vrij grote vliering van zo'n 17m^2 en in de nok heb je nog ~3,5 meter in de hoogte vrij. Nu zitten we er over na te denken om direct naar de oplevering de vlizotrap te vervangen door een vaste trap. Aangezien het een betonnenvloer is, die uiteraard weer verstevigd moet worden zal dit een vrij prijzige ingreep zijn. Ik verwacht ergens rond de €5k uit te komen. De "case" die je hiervoor kan maken is dat je minder omslachtig gebruik kan maken dan deze vliering en daardoor veel meer gaat gebruiken. Zijn er mensen die hetzelfde gedaan hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]]
Zeker doen. Dakraam erbij zodat je daglicht hebt en het aantal vierkante meters van je woning die geteld worden als woonoppervlak neem leuk toe. Denk dat dat zijn geld direct waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:03

_Arthur

blub

Vermoedelijk heb je ook een nieuwe constructieberekening nodig. Omdat je kanaalplaten doorgezaagd worden.

Denk dat 5k 'net-aan' is. Met een simpele vuren standaard trap.

https://vastetrapnaarzolder.nl/constructie/

Maar je wint er 14m2 woonoppervlakte mee. Vermenigvuldig met de vierkantemeterprijs en je investering heb je bij eventuele verkoop er dubbel en dwars uit. Naast het feit dat je een veel ruimere woning hebt.

Heb recent ook mijn vlizo trap ook laten vervangen door een vaste trap. Wel een houten vloer en een maatwerk hardhouten trap.

Doen dus :)

[ Voor 16% gewijzigd door _Arthur op 05-05-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:17

EiT

Vergeet niet om direct elektra en verlichting aan te laten leggen. Eventueel ook water+afvoer of misschien al een dakraam. Geen idee hoe je ruimte op de andere verdiepingen zijn, maar dan zou je nog kunnen kiezen om de wasmachine/droger daar neer te zetten (wel weer extra lopen zeulen met de was).

Komt de rest wel in die ruimte? Dus omvormer en MV/WTW unit?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
(jarig!)
Thanks voor de replies! Ik verwacht binnenkort een aantal offertes te ontvangen hiervoor :)

@poosie Ik heb het met de aannemer nog over gehad, ze bieden de optie niet aan.

@EiT De omvormer - MV - wasmachine enz zit op de zolder onder de vliering.

Hoe zit het eigenlijk met woonoppervlakte berekeningen. Op de zolder hebben we namelijk een enkele slaapkamer met een dakraam, echter zit er naast ook nog een grotere ruimte zonder dakraam ivm zonnepanelen. Telt deze ruimte dan ook mee voor het woonoppervlakte? Of moet er in elke kamer een raam zitten om het mee te laten tellen?

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Bladeslayer schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:10:
Thanks voor de replies! Ik verwacht binnenkort een aantal offertes te ontvangen hiervoor :)

@poosie Ik heb het met de aannemer nog over gehad, ze bieden de optie niet aan.

Hoe zit het eigenlijk met woonoppervlakte berekeningen. Op de zolder hebben we namelijk een enkele slaapkamer met een dakraam, echter zit er naast ook nog een grotere ruimte zonder dakraam ivm zonnepanelen. Telt deze ruimte dan ook mee voor het woonoppervlakte? Of moet er in elke kamer een raam zitten om het mee te laten tellen?
https://www.makelaarsland.nl/makelaar/woonoppervlakte-funda/
De correcte URL: https://www.waarderingska...bruiksoppervlakte-inhoud/

Ja, er moet daglicht zijn om het woonoppervlakte te mogen noemen en vanaf 1,50meter 'hoogte'.

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 05-05-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
De aannemer heeft er bij ons lekker de vaart in. Ze zouden begin mei de funderingen gaan storten. Was er vanmorgen even en bij 3/4 van de huizen is de fundering reeds gestort en ze waren al bezig om de bekisting er weer vanaf te halen. Als ze zo door kunnen gaan moet de oplevering in Q1 2021 wel gaan lukken. :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBhLkPeVgZlwlz1-MvVybLBdfy4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zA8WtZV6jy8ET0TMyat1vqU.jpg?f=fotoalbum_medium
(Klik voor origineel)

Inmiddels ook een beetje aan het spelen met wat tools voor de inrichting van het huis. Zowel Floorplanner als Google Sketchup. Voordeel van die eerste is dat ik in een paar uur het hele huis in elkaar gezet had en qua afmetingen van zowel kamers als meubels een aardig beeld krijg van wat er past, maar alles precies zo tekenen als ik het wil hebben lukt dan weer niet. Sketchup biedt in dat opzicht meer mogelijkheden, maar de leercurve is steiler en het kost veel meer tijd om alles te tekenen en plaatsen.
Voorlopig speel ik nog even door met beiden tegelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Farmerwood op 05-05-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
(jarig!)
_Arthur schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:15:
[...]

Ja, er moet daglicht zijn om het woonoppervlakte te mogen noemen en vanaf 1,50meter 'hoogte'.
hmmm, als je de definities strak hanteert, dan hou je van ons huis 159m^2 wonen (Funda) nog maar 118m^2 over 8)7

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Woonoppervlakte is toch gewoon "oppervlakte woning - inpandige ruimtes"? Dus om simpel te houden (lengte x breedte vanaf binnenwanden) - ruimte lager dan 1.5m op zolder met vaste trap. Eventuele bijkeuken etc. ook eraf trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-08 07:38
_Arthur schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:15:
[...]

Volgens mij is die website outdated, op website van funda wordt (inmiddels) "Gebruikoppervlakte wonen" gebruikt, volgens de NEN 2580. Daar vallen ook bijkeukens, wasmachine en cv-ruimte e.d. onder mits verwarmd/geïsoleerd.

https://help.funda.nl/hc/...te-wonen-woonoppervlakte-

https://www.waarderingska...bruiksoppervlakte-inhoud/

[ Voor 20% gewijzigd door Moonborne op 05-05-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Moonborne schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 15:32:
[...]

Volgens mij is die website outdated, op website van funda wordt (inmiddels) "Gebruikoppervlakte wonen" gebruikt, volgens de NEN 2580. Daar vallen ook bijkeukens, wasmachine en cv-ruimte e.d. onder mits verwarmd/geïsoleerd.

https://help.funda.nl/hc/...te-wonen-woonoppervlakte-

https://www.waarderingska...bruiksoppervlakte-inhoud/
Jep je hebt gelijk; had toevallig die laatste url net ook opgesnord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Laatst online: 16:11
Bladeslayer schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]]
Laat het dan wel door een gespecialiseerd bedrijf doen. ''Even een kanaalplaatvloer sparen voor een trapgat '' is geen kleine en simpele klus! Ook moet dit berekend (zoals aangegeven) worden, aangezien de platen voorgespannen zijn. En laat de verantwoording niet bij je zelf.

(dit is een tussenwoning neem ik aan?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bladeslayer schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:10:

Dus zonder aanpassingen zou de wasmachine ook over de vlizotrap moeten? 8)7 Lekker dan.

EDIT: Niet goed gelezen :$

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-05-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bladeslayer
(jarig!)
@baronruud Ja dit gaat om een tussenwoning in een look-a-like kerk. En mochten de we deze trap gaan vervangen, dan komt er een specialistisch bedrijf bij kijken, ik wil inderdaad geen verantwoordelijkheid over deze aanpassing hebben :)

@kabeltjekabel Gelukkig niet, de wasmachine staat op zolder en dit is de vliering erboven. Door het hoge dak is er nog erg veel ruimte in de vliering over. Zie doorsnede tekening hier onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y90nKjl18y8LeciMjtutgWlgtXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NZbmPjs9r52L9Ve0k3aN6rM1.png?f=fotoalbum_large

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Ons appartement wordt over pakweg twee maanden opgeleverd en ik ben me aan het oriënteren op een partij die bekend staat om een goede opleveringskeuring. Mijn eerste gedachte was via VEH maar ik een topic op dit forum lopen de reacties over VEH uit van zeer goed tot zeer slecht? Is er hier iemand die uit eigen ervaring een bedrijf kan aanbevelen dat een goede opleveringskeuring verzorgt? Gaat om een nieuwbouwappartement in Arnhem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
DutchChelsea schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 00:05:
Ons appartement wordt over pakweg twee maanden opgeleverd en ik ben me aan het oriënteren op een partij die bekend staat om een goede opleveringskeuring. Mijn eerste gedachte was via VEH maar ik een topic op dit forum lopen de reacties over VEH uit van zeer goed tot zeer slecht? Is er hier iemand die uit eigen ervaring een bedrijf kan aanbevelen dat een goede opleveringskeuring verzorgt? Gaat om een nieuwbouwappartement in Arnhem
Dan heb je ongetwijfeld ook gelezen dat elke andere partij ook maar net is wie je krijgt :)
Het blijft mensenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Laatst online: 14-02-2024
Deleon78 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 00:43:
[...]

Dan heb je ongetwijfeld ook gelezen dat elke andere partij ook maar net is wie je krijgt :)
Het blijft mensenwerk.
Ja. Dat vind ik het vervelende/moeilijke van het kiezen van een partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:33

Milmoor

Footsteps and pictures.

Woolfy681 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:38:
[...]

De pro versie maakt wat geluid tijdens gebruik. Je hoort hem pruttelen zodra je iets op internet doet. Ik ben op de slaapkamer overgestapt op de lite versie. Die hoor ik ook, maar minder. In de rest van het huis heb ik er geen last van, maar de slaapkamer is blijkbaar te stil.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
DutchChelsea schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 00:47:
[...]

Ja. Dat vind ik het vervelende/moeilijke van het kiezen van een partij.
Of het makkelijke, als het toch niet uit maakt :)
Maar wie weet kent iemand nog een zzp'er, we gaan het zien!
Pagina: 1 ... 73 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2