ja, is een twee onder één kapper. de ramen voor zijn vaste ramen. geen schuifdeuren. ik kan voor 185 euro extra een netwerkaansluiting maken. Aan de zijkant voor een PoE camera, en aan de achterkant een outdoor accesspoint.Len020 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:35:
@107mb
dit is een 2o1kap? waarbij rechts jouw deel is?
Zou er namelijk ook eentje Links van die 2 schuifdeuren aan devoor kant doen en aan de achterkant. Loze leiding nu is makkelijk maar straks zeker niet meer.
Rechtsboven de garage?107mb schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:54:
[...]
ja, is een twee onder één kapper. de ramen voor zijn vaste ramen. geen schuifdeuren. ik kan voor 185 euro extra een netwerkaansluiting maken. Aan de zijkant voor een PoE camera, en aan de achterkant een outdoor accesspoint.
Dan pak je de deur, hal, garagedeur en oprit mee, maar niet het gebied van de buren (kan je hem strak langs erfgrens richten).
een netwerkaansluiting ? wat verstaat de bouwer daaronder; want107mb schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:54:
[...]
ja, is een twee onder één kapper. de ramen voor zijn vaste ramen. geen schuifdeuren. ik kan voor 185 euro extra een netwerkaansluiting maken. Aan de zijkant voor een PoE camera, en aan de achterkant een outdoor accesspoint.

Althans, zo zou ik het doen. Er zijn vast andere manieren.
Ik heb op een aantal punten uit de gevel een loze leiding laten komen. Ik heb zelf UTP er doorgetrokken en de loze leidingen komen uit op de plek waar mijn PoE switch hangt.
Loze leiding is vaak significant goedkoper namelijk en 1 kabel krijg je er makkelijk doorheen maar laat ze wel opleveren met een trek kabel erin natuurlijk. (vaak gewoon dun vd draad zwart).
UTP op de rol kopen online en waar je vanuit de bouw 1 bedrade leiding krijgt heb ik er nu al 12 dubbel kunnen doen
.
@kabeltjekabel dat was hem inderdaad! (De festool)
Loze leiding is vaak significant goedkoper namelijk en 1 kabel krijg je er makkelijk doorheen maar laat ze wel opleveren met een trek kabel erin natuurlijk. (vaak gewoon dun vd draad zwart).
UTP op de rol kopen online en waar je vanuit de bouw 1 bedrade leiding krijgt heb ik er nu al 12 dubbel kunnen doen
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2020 16:35 ]
Bij ons word nadrukkelijk vermeld dat het geen trekdraad is maar een controledraad. Is dat bij jullie ook zo geweest ?GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:28:
Ik heb op een aantal punten uit de gevel een loze leiding laten komen. Ik heb zelf UTP er doorgetrokken en de loze leidingen komen uit op de plek waar mijn PoE switch hangt.
UTP op de rol kopen online en waar je vanuit de bouw 1 bedrade leiding krijgt heb ik er nu al 12 dubbel kunnen doen.
Ja, controledraad inderdaad.Driftkikkertje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:32:
[...]
Bij ons word nadrukkelijk vermeld dat het geen trekdraad is maar een controledraad. Is dat bij jullie ook zo geweest ?
Daarmee trek je er een trekveer doorheen en vervolgens je kabel(s).
Die draad gebruik je alleen om je trekveer erin te trekken. Daaraan knoop je dan weer whatever je er door wilt halen.Driftkikkertje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:32:
[...]
Bij ons word nadrukkelijk vermeld dat het geen trekdraad is maar een controledraad. Is dat bij jullie ook zo geweest ?
Ik vind die "controledraden" eigenlijk maar bullshit Een half dichtgeslipte leiding kan nog een werkende "controledraad" hebben maar je krijgt er alsnog geen kabel doorheen.
En als de leiding gewoon open is gaat de trekveer er gewoon in. Nu is er wel een verschil tussen de ene en de andere trekveer, maar zo'n ding met een buttplug gaat gewoon overal door;

https://wymefa.nl/trekver...koppelstukje-m5-trekveer/
Dat kopje middenonderin kan nog wel eens blijven steken in de richels van flexbuis. Dan moet je de veer even roteren.
[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-04-2020 17:38 ]
Ik ga stukkabeltjekabel schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:36:
[...]
Die draad gebruik je alleen om je trekveer erin te trekken. Daaraan knoop je dan weer whatever je er door wilt halen.
Ik vind die "controledraden" eigenlijk maar bullshit Een half dichtgeslipte leiding kan nog een werkende "controledraad" hebben maar je krijgt er alsnog geen kabel doorheen.
En als de leiding gewoon open is gaat de trekveer er gewoon in. Nu is er wel een verschil tussen de ene en de andere trekveer, maar zo'n ding met een buttplug gaat gewoon overal door;
[Afbeelding]
https://wymefa.nl/trekver...koppelstukje-m5-trekveer/
Dat kopje middenonderin kan nog wel eens blijven steken in de richels van flexbuis. Dan moet je de veer even roteren.
Bij oplevering neem ik aan dat alle leidingen netjes open zijn en niet half dichtgeslibd.
Heeft iemand een idee wat eigenlijk de marge is wat betreft loze leidingen en tekening?
Ik heb 1 loze leiding voor UTP laten maken. Op tekening praktisch naast de bel, om ooit een camera of andere bel te installeren. Echter zit de loze ruimte haast 40cm meer naar links op m'n buitenmuur

Je had beter je bestaande bel op een UTP kunnen laten maken. Over 2 aders kan gewoon 12V namelijk en die andere 6 die behouden ze dan en komt ook gewoon in je meterkast uit.UninPro schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:35:
[...]
Ik ga stuk![]()
Bij oplevering neem ik aan dat alle leidingen netjes open zijn en niet half dichtgeslibd.
Heeft iemand een idee wat eigenlijk de marge is wat betreft loze leidingen en tekening?
Ik heb 1 loze leiding voor UTP laten maken. Op tekening praktisch naast de bel, om ooit een camera of andere bel te installeren. Echter zit de loze ruimte haast 40cm meer naar links op m'n buitenmuur
Al mijn leidingen (en ik had er veel) zaten allemaal binnen 10cm van wat ik had aangegeven op tekening.
Garantie op een loze leiding krijg je niet. Tenminste dat is mij niet gelukt bij 2 nieuwbouw woningen maar ik heb ook nog niet meegemaakt dat er 1 dicht zat.
Een vriend van mij wel maar bleek bij het laatste bochtje te zijn (vlak voor de muurplaat dus) en daar is de vloer van de slaapkamer vakkundig opengehakt voor hem. (Geluk dus dat er nog geen vloer lag).
[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2020 19:22 ]
Wat betreft zoneregeling. In die nieuwbouwwoningen heb je vloerverwarming met lage temperatuur verwarming. Regelen per zone is dan bijna tot niet aan de orde. Het opwarmen gaat zo langzaam (zomaar 3-4 uur voor 1 graden in de woonkamer), dat je de temperatuur op 1 stand houdt, dag en nacht. Regelen per kamer heeft dan bijna geen nut. Daarbij, vloerverwarming wordt meestal niet helemaal strak per ruimte gelegd, dus vaak ook overlap met andere ruimtes. Dat maakt zoneregeling extra lastig. Mijn advies is, 1x instellen en niet meer aankomen.
Dat werkt als je geen koeling hebt. Wij willen in de winter de verwarmingen op de slaapkamers voor maar 0-5% open, maar in de zomer 100% open om te koelen. Dat is handmatig wel wat bewerkelijk. We hebben nu geen regeling per kamer maar dat ga ik alsnog wel toevoegen binnenkort denk ik. Niet om dagelijks aan te passen, maar wel om een verschillende vaste temperatuur per ruimte in te kunnen stellen.padoempats schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:28:
[...]Mijn advies is, 1x instellen en niet meer aankomen.
Tja
Verwijderd
Dat werkt prima als je koeling hebt......2 handelingen per jaar. Grootste deel van het jaar bovenverdieping knijpen, prima temperatuur en daardoor niet te warm. In de zomer draai je het open en koel je het hele huis. Rince and repeat.....ik bouw zelf, maar vind zoneregeling het geld niet waard.MadEgg schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:46:
[...]
Dat werkt als je geen koeling hebt. Wij willen in de winter de verwarmingen op de slaapkamers voor maar 0-5% open, maar in de zomer 100% open om te koelen. Dat is handmatig wel wat bewerkelijk. We hebben nu geen regeling per kamer maar dat ga ik alsnog wel toevoegen binnenkort denk ik. Niet om dagelijks aan te passen, maar wel om een verschillende vaste temperatuur per ruimte in te kunnen stellen.
Heeft hier iemand ervaring met een bedrijf die vanaf een bouwtekening (tegen betaling) een lichtplan heeft verzorgt? Google geeft heel veel lichtadviseurs en bureautjes - variërend van 100 tot duizenden euro's - maar er worden bar weinig ervaringen gedeeld.
Weet je al wel hoe je je verdere inrichting gaat doen? Want een lichtplan zonder een idee waar kasten/banken etc komen heeft denk ik weinig zin.Recoil schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:17:
Heeft hier iemand ervaring met een bedrijf die vanaf een bouwtekening (tegen betaling) een lichtplan heeft verzorgt? Google geeft heel veel lichtadviseurs en bureautjes - variërend van 100 tot duizenden euro's - maar er worden bar weinig ervaringen gedeeld.
Wij hebben een interieurontwerper een ontwerp laten maken incl lichtplan. Wanneer het af is kan ik vertellen of ik tevreden ben. Tot noch toe positief!
Zeker! In ieder geval de positie van meubels is door middel van een interieuradviseur tot stand gekomen. Het gaat ook om de (al getekende) keuken. Wat ik van die adviseur en keukenboer echter begreep, is dat lichtontwerp wel weer een vak apart is. Bij wie zit je zelf?perspectivebass schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:20:
[...]
Weet je al wel hoe je je verdere inrichting gaat doen? Want een lichtplan zonder een idee waar kasten/banken etc komen heeft denk ik weinig zin.
Wij hebben een interieurontwerper een ontwerp laten maken incl lichtplan. Wanneer het af is kan ik vertellen of ik tevreden ben. Tot noch toe positief!
Je zou het eens kunnen proberen bij BAVA in Den Haag. Voordeel: ze geven niet alleen advies maar ontwerpen ook zelf lichtarmaturen (naast aanbod van andere producenten) en hebben een eigen werkplaats waarin ze aanpassingen kunnen doen op armaturen van derden. Verder een aardige demo opstelling in hun showroom waar je een indruk kunt krijgen van mogelijkheden. We gaan ze nu voor de derde keer inschakelen, waarbij we zelfs armaturen kunnen hergebruiken die we 20 jaar geleden hebben aangeschaft.Recoil schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:19:
[...]
Zeker! In ieder geval de positie van meubels is door middel van een interieuradviseur tot stand gekomen. Het gaat ook om de (al getekende) keuken. Wat ik van die adviseur en keukenboer echter begreep, is dat lichtontwerp wel weer een vak apart is. Bij wie zit je zelf?
Dat is de theorie, maar in de praktijk kun je die controledraad best als trekdraad gebruiken. Gewoon een cm of 10 strippen, de te trekken kabels ook en netjes aan elkaar draaien zodat er geen koper de trekrichting in steekt.GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:35:
[...]
Ja, controledraad inderdaad.
Daarmee trek je er een trekveer doorheen en vervolgens je kabel(s).
En niet trekken, maar duwen, dus een man druk houden op de draad en de andere de bundel draden invoeren, eventueel met kabelglijmiddel.
Dan kun je 9 van de 10 keer de boel gewoon netjes, met beleid trekken. Als het niet lukt moet alsnog de trekveer er in en als je een goede veer hebt is dat ook geen probleem, tenzij de leiding inderdaad ergens dicht gedrukt zit (maar dan waren die draden ook nooit gelukt.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik ga vandaag maar weer eens een rondje met de uitvoerder doen. Ik heb op twee plaatsen gezien dat een fase van de ene groep door een inbouwdoos van een andere groep gelust is zoals bijvoorbeeld links op de foto. Die middelste doos hoort bij een andere groep (en dat mag niet, maar is op beide plekken ook helemaal niet nodig)
Daarnaast lijkt er een lekkage te zijn in het plafond van de badkamer. Rechts een foto van een van de spotboxen. Dat lijkt ook niet helemaal goed te zijn
Kan ik meteen even aankaarten dat die inbouwdozen niet bepaald waterpas zitten. Op deze manier krijg je nooit de schakelaars netjes waterpas op een rijtje.
Daarnaast lijkt er een lekkage te zijn in het plafond van de badkamer. Rechts een foto van een van de spotboxen. Dat lijkt ook niet helemaal goed te zijn
![]() | ![]() |
Kan ik meteen even aankaarten dat die inbouwdozen niet bepaald waterpas zitten. Op deze manier krijg je nooit de schakelaars netjes waterpas op een rijtje.
[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 29-04-2020 09:11 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
@GeeMoney @Blihi Ik heb hier die controledraad veelvuldig gebruikt om meteen een kabel mee te nemen. Inderdaad volgens de methode 'centimeter of tien strippen en andere kabel er netjes aan vlechten'. Wel beperkt tot stroom/speaker kabels. Hangt wellicht ook af van de kwaliteit van je controledraad, hier waren die allemaal van de dikte van een installatiedraad en van goede kwaliteit, en ze konden zelf al prima bewegen in de leiding dus hoefde er weinig kracht op te worden gezet.
Voor het trekken van cat6 en installatiedraad heb ik wel eerst de trekveer er doorheen gehaald. Dan wordt het allemaal stug en vol in die buis dus dan wil je wat meer zekerheid, en grip.
Voor het trekken van cat6 en installatiedraad heb ik wel eerst de trekveer er doorheen gehaald. Dan wordt het allemaal stug en vol in die buis dus dan wil je wat meer zekerheid, en grip.
Het is echt bijna geen moeite om controledraad te gebruiken om eerst de trekveer erdoorheen te halen. Het kan je ZOVEEL ellende besparen als de boel in een bocht vast komt te zetten. Heb al keer meegemaakt dat controledraad gewoon afbreekt, maar je vervolgens de kabel die je erin trekt met geen mogelijkheid meer kan terugtrekken.
@padoempats Het is twee keer zoveel moeite. Dat het twee keer weinig is ben ik an sich met je eens
Maar voor de duidelijkheid: een trekveer (van degelijke kwaliteit) werkt gewoon beter.
Maar als er rotzooi in de bochten zit en de hele handel loopt vast maakt het niet zo veel uit of je controledraad breekt of je trekveer, dan heb je gewoon niks meer aan die leiding (gelukkig niet zelf meegemaakt maar dit gebeurt dus ook).
Daarom: check eerst hoe de controledraad in de leiding beweegt. Als die zelf al nauwelijks in beweging te krijgen is is een uitgebreider plan nodig. Ik heb hier na oplevering de leidingen waar ik wat mee wilde stofgezogen en afgetaped. Na het stucen en schilderen is die tape er af gegaan en is de stofzuiger er nog een keer bij geweest. En dan nog kwamen er voldoende bouwmaterialen mee met de getrokken draden.
Maar als er rotzooi in de bochten zit en de hele handel loopt vast maakt het niet zo veel uit of je controledraad breekt of je trekveer, dan heb je gewoon niks meer aan die leiding (gelukkig niet zelf meegemaakt maar dit gebeurt dus ook).
Daarom: check eerst hoe de controledraad in de leiding beweegt. Als die zelf al nauwelijks in beweging te krijgen is is een uitgebreider plan nodig. Ik heb hier na oplevering de leidingen waar ik wat mee wilde stofgezogen en afgetaped. Na het stucen en schilderen is die tape er af gegaan en is de stofzuiger er nog een keer bij geweest. En dan nog kwamen er voldoende bouwmaterialen mee met de getrokken draden.
Tja, de tijd zit hem niet echt in het trekken maar meer aan de draden aan de trekveer knutselen. Zo'n controle draad zit in notime aan de trekveer. Het punt is dat een trekveer een veer is, dus als je op wat lastige puntjes komt, dat de trekveer zijn werk doet. Een controledraad kan niets, alleen afbrekenJheroun schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:21:
@padoempats Het is twee keer zoveel moeite. Dat het twee keer weinig is ben ik an sich met je eensMaar voor de duidelijkheid: een trekveer (van degelijke kwaliteit) werkt gewoon beter.
Het ligt ook aan de gebruikte buizen. Als overal netjes 19mm schuifbuis ligt, liefst nog met een gecoate binnenkant dan kun je jezelf wat meer permiteren dan wanneer er overal 16mm flex gebruikt is.
Daarbij helpt het ook om de kabels goed van glijmiddel te voorzien, dan lopen ze ook niet zo snel vast.
Daarbij helpt het ook om de kabels goed van glijmiddel te voorzien, dan lopen ze ook niet zo snel vast.
Is ook zo. Al had ik nog steeds overal moeite met 2x UTP cat6 door 19mm leidingen. Baby/talkpoeder is ook een goede. Glijmiddel wordt zo'n zooitjeBlihi schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:02:
Het ligt ook aan de gebruikte buizen. Als overal netjes 19mm schuifbuis ligt, liefst nog met een gecoate binnenkant dan kun je jezelf wat meer permiteren dan wanneer er overal 16mm flex gebruikt is.
Heeft iemand hier ervaring met het wit verven van antraciet deuren? Zo ja, wat voor schuurstappen (korrels ed) en verfstappen zijn nodig?
Moet het antraciet er volledig af, daarna gronden en dan pas verven? Of kun je met lichtgrijze grondverf over het antraciet heen en dan meerdere lagen wit?
Moet het antraciet er volledig af, daarna gronden en dan pas verven? Of kun je met lichtgrijze grondverf over het antraciet heen en dan meerdere lagen wit?
Ik zou hem gewoon opschuren (180) en dan 2x wit schilderen. Deur is al geschilderd dus gronden lijkt me niet perse nog een keer nodig. Eerste keer wit zal net niet volledig dekken, dus 2x doenArdj schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:27:
Heeft iemand hier ervaring met het wit verven van antraciet deuren? Zo ja, wat voor schuurstappen (korrels ed) en verfstappen zijn nodig?
Dat moet je ook niet op de eerste 20 cm smeren natuurlijk. Dan blijft het netjes in de buis...padoempats schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:17:
[...]
Is ook zo. Al had ik nog steeds overal moeite met 2x UTP cat6 door 19mm leidingen. Baby/talkpoeder is ook een goede. Glijmiddel wordt zo'n zooitje
Wij waren van plan om in ons huis alles te laten stuken en sauzen, maar aangezien dat €20k ex BTW gaat kosten, en bovendien bij scheuren hersteld moet worden, kijken we nu naar een plan B waarbij we een tijdelijke oplossing pakken. Ik zat zelf te denken aan dunpleister laten aanbrengen, en zelf kalkverf maken en aanbrengen.
Na een paar jaar kunnen we het dan met volledig stucwerk doen, waarbij we ook van het lagere BTW tarief gebruik kunnen maken, en de uurtarieven wellicht weer iets schappelijker zijn. We zouden op dat moment ook de tweede verdieping kunnen doen met dakkapellen, tussenmuren, vliering en extra badkamer.
Zijn er meer mensen die een tijdelijke oplossing voor de muren doen bij nieuwbouw? Misschien met glasvezel behang of iets dergelijks? Tips welkom!
Na een paar jaar kunnen we het dan met volledig stucwerk doen, waarbij we ook van het lagere BTW tarief gebruik kunnen maken, en de uurtarieven wellicht weer iets schappelijker zijn. We zouden op dat moment ook de tweede verdieping kunnen doen met dakkapellen, tussenmuren, vliering en extra badkamer.
Zijn er meer mensen die een tijdelijke oplossing voor de muren doen bij nieuwbouw? Misschien met glasvezel behang of iets dergelijks? Tips welkom!
Volgens mij wordt je niet blij van je huis laten stucen als je er in woont. Dan liever wat scheuren wegwerken.
Net even met de uitvoerder gesproken en hem op de lekkage gewezen. Dat had hij nog niet gezien omdat hij simpelweg niet over het muurtje in de badkamer heen kan kijkenBlihi schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:04:
Ik ga vandaag maar weer eens een rondje met de uitvoerder doen. Ik heb op twee plaatsen gezien dat een fase van de ene groep door een inbouwdoos van een andere groep gelust is zoals bijvoorbeeld links op de foto. Die middelste doos hoort bij een andere groep (en dat mag niet, maar is op beide plekken ook helemaal niet nodig)
Daarnaast lijkt er een lekkage te zijn in het plafond van de badkamer. Rechts een foto van een van de spotboxen. Dat lijkt ook niet helemaal goed te zijn![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]

De elektra gaat helemaal in orde komen. We hebben afgesproken dat hij me vrijdag kan bellen als de elektricien er niet uit komt.
Ik zelf ook nog te twijfelen. Bij ons kostte het stucen / sausen en verven van deuren/kozijnen/binnenkant dak zo'n 26k. Lijkt me dat dit wel wat goedkoper kan.nel!s schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:26:
Wij waren van plan om in ons huis alles te laten stuken en sauzen, maar aangezien dat €20k ex BTW gaat kosten, en bovendien bij scheuren hersteld moet worden, kijken we nu naar een plan B waarbij we een tijdelijke oplossing pakken. Ik zat zelf te denken aan dunpleister laten aanbrengen, en zelf kalkverf maken en aanbrengen.
Zit zelf te denken aan renovliesbehang.. Ziet er strak uit en scheurt niet... Is ook overheen te sausen.
Op zich niet zo'n gek bedrag, 26k. Kan nooit kwaad om rond te kijken thovortexnl1982 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:58:
[...]
Ik zelf ook nog te twijfelen. Bij ons kostte het stucen / sausen en verven van deuren/kozijnen/binnenkant dak zo'n 26k. Lijkt me dat dit wel wat goedkoper kan.
Zit zelf te denken aan renovliesbehang.. Ziet er strak uit en scheurt niet... Is ook overheen te sausen.
Met die prijzen ben je met renovlies voor ongeveer de helft klaar denk ik. (Zeker als je zelf het voorwerk doet qua schuren en alles van de muren halen aan schakelmateriaal etc.)vortexnl1982 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:58:
[...]
Ik zelf ook nog te twijfelen. Bij ons kostte het stucen / sausen en verven van deuren/kozijnen/binnenkant dak zo'n 26k. Lijkt me dat dit wel wat goedkoper kan.
Ik heb alleen mijn plafonds strak laten stucen en verder alles met renovlies laten doen. Wel zelf al het schuurwerk en voorstrijken gedaan om de prijs te drukken. Op 2 wandjes na (had ik nog beter moeten schuren) is het spiegel glad hier.
Hier een foto van mijn huis hoe renovlies eruit (kan zien) zien op de wanden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 39% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2020 15:50 ]
Ik kan het geschatte bedrag van @GeeMoney voor het hele huis bevestigen. Ook hier alleen plafonds gestuct en gespoten. Waarbij opgemerkt dat ik niet eens de goedkoopste offerte heb genomen. Ik vind gestuct nog wat strakker, maar het resultaat op de wanden van behangen met renovlies valt me echt niks tegen!GeeMoney schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:17:
[...]
Met die prijzen ben je met renovlies voor ongeveer de helft klaar denk ik. (Zeker als je zelf het voorwerk doet qua schuren en alles van de muren halen aan schakelmateriaal etc.)
Ik heb alleen mijn plafonds strak laten stucen en verder alles met renovlies laten doen. Wel zelf al het schuurwerk en voortrijden gedaan om de prijs te drukken. Op 2 wandjes na is (had ik nog beter moeten schuren) is het spiegel glad hier.
Een vriendin van me dacht dat het gestuct was, maar die kijkt dan weer niet heel scherp
@GeeMoney Schitterend! Ook die ronde eettafel in dat kleine stukje uitbouw, prachtig... daarvoor hebben we net niet genoeg ruimte.
[ Voor 6% gewijzigd door Magpie op 29-04-2020 15:26 ]
Wat is je uitgangspunt dan? Ruwbouw of behangklaar? En waarmee zijn de binnenmuren dan opgebouwd als het ruwbouw is?
Open of dichte trappen?
Beetje appels met peren, zeker als he eigen uren niet meetelt.
Overigens, zo mooi als je het zelf doet, doet een schilder het mogelijk niet.
Open of dichte trappen?
Beetje appels met peren, zeker als he eigen uren niet meetelt.
Overigens, zo mooi als je het zelf doet, doet een schilder het mogelijk niet.
Zijn er hier ook mensen die zelf renovlies hebben gehangen? Hoe is dat gegaan en hebben jullie nog adresjes waar je het kan kopen?
zoals eerder aangegeven is de loze leiding naar zolder helaas niet toegankelijk; nu las ik dat de installateurs van beveiligscamera's vaak de spouw gebruik om de kabels doorheen te laten lopen; hoe realistisch is het om een kabel van de zolder naar de meterkast te krijgen via de spouw? Om het enigzins makkelijk te houden kan ik dezelfde muur hanteren.Len020 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:27:
Iemand hier de gouden tip: van het weekend de loze leidingen voorzien van netwerk kabel; maar bij de laatste ging het mis; de nylon controledraad met trekveer er aan brak af; trekveer er wel uit gekregen maar de nylondraad zit nu muurvast en blokkeert nu deze buis; uiteraard degene op de meest lastig bereikbare plaats, de zolder.
Ik heb het zelf gedaan (bestaand huis), is goed te doen, wel je tijd er voor nemen om de naden strak tegen elkaar aan te zetten voor het mooiste resultaat. Het materiaal is wel erg stug, met 2 man gaat het gemakkelijkst. En veel (afbreek) mesjes kopen, ze zijn binnen no-time bot en een scherp mes heb je echt nodig.Driftkikkertje schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:12:
Zijn er hier ook mensen die zelf renovlies hebben gehangen? Hoe is dat gegaan en hebben jullie nog adresjes waar je het kan kopen?
En de muren moeten goed strak zijn, dus schuren en evt grotere gaten opvullen. Neem hier wel de tijd voor, je gaat elke puist op de muur terug zien.
Het maakt niet uit waar je het haalt, ik zou gewoon een aanbieding in de gaten houden bij diverse (web)shops. Ga wel voor een relatief dikke variant.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Bedankt! Welk vlies heb jij zelf gebruikt? En heb je wellicht een foto van het resultaat?The Wizard schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:19:
[...]
Ik heb het zelf gedaan (bestaand huis), is goed te doen, wel je tijd er voor nemen om de naden strak tegen elkaar aan te zetten voor het mooiste resultaat. Het materiaal is wel erg stug, met 2 man gaat het gemakkelijkst. En veel (afbreek) mesjes kopen, ze zijn binnen no-time bot en een scherp mes heb je echt nodig.
En de muren moeten goed strak zijn, dus schuren en evt grotere gaten opvullen. Neem hier wel de tijd voor, je gaat elke puist op de muur terug zien.
Het maakt niet uit waar je het haalt, ik zou gewoon een aanbieding in de gaten houden bij diverse (web)shops. Ga wel voor een relatief dikke variant.
Driftkikkertje schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:20:
[...]
Bedankt! Welk vlies heb jij zelf gebruikt? En heb je wellicht een foto van het resultaat?
:strip_exif()/f/image/gqDu48vXoiShAsfn7XVGQprr.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon bij de GAMMA besteld, 150 grams. Was in de aanbieding. Gaat vaak per 25 of 50 meter. 1 meter breed, dus 50 m2.
Ik zie daar een mooie vloer liggen. Op het oog lijkt het hout. Is dat ook zo en kan je de keuze voor de materiaalsoort uitleggen? Ik zelf ben nog aan het kijken voor een vloer. Keramisch parket, hout of pvc behoort tot de mogelijkheden. Ik krijg wel vloerverwarming. Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar keramisch parket vanwege de robuustheid. Zijn er nog zaken waar je rekening mee moet houden?GeeMoney schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:17:
[...]
Hier een foto van mijn huis hoe renovlies eruit (kan zien) zien op de wanden.
***members only***
Grappig, je kijkt namelijk tegen Keramisch parketOrion schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:47:
[...]
Ik zie daar een mooie vloer liggen. Op het oog lijkt het hout. Is dat ook zo en kan je de keuze voor de materiaalsoort uitleggen? Ik zelf ben nog aan het kijken voor een vloer. Keramisch parket, hout of pvc behoort tot de mogelijkheden. Ik krijg wel vloerverwarming. Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar keramisch parket vanwege de robuustheid. Zijn er nog zaken waar je rekening mee moet houden?
Dus toch. Waarom deze keuze en niet gekozen voor pvc of een houten vloer?GeeMoney schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:23:
[...]
Grappig, je kijkt namelijk tegen Keramisch parket
Wil je delen wat je kwijt was aan deze vloer?
Redenen waren een hond en twee kinderen +Orion schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:32:
[...]
Dus toch. Waarom deze keuze en niet gekozen voor pvc of een houten vloer?
Wil je delen wat je kwijt was aan deze vloer?
kras vast, weinig onderhoud, perfect voor vloerverwarming, afmetingen tegel.
Bij de meeste PVC vloeren vonden we het aantal designs te weinig aangezien het een grote oppervlakte betreft met veel vloer in het zicht. De meeste PVC vloeren hebben maar 7-9 designs en deze vloer 17.
Ook vonden we de uitstraling van deze vloer nog meer op echt hout lijken dan welke PVC dan ook die wij gezien hebben.
Goedkoop is het niet (maar dat is knap hout ook niet) je moet dan denken aan €100,- per m2.
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2020 12:37 ]
Een houten vloer bij vloerverwarming is inderdaad niet echt een aanrader. Je moet heel goed letten op de specificaties van de installatie of dat kan. Bij ons gaf de installateur aan dat de vloer maximaal een Rc waarde van 0,05 m2K/W mocht hebben.
Dat is echt heel weinig. Laminaat valt dan sowieso af en houten vloeren ook allemaal. De enige alternatieven die overbleven waren PVC, tegels of een gietvloer.
Bij PVC maakte ik me vooral zorgen over de krasvastheid. We hebben het een aantal keer in vakantiewoningen gezien waar het gewoon zwaar beschadigd was rondom de meubels omdat daarmee geschoven werd.
Bij ons zijn het dus ook tegels geworden in de vorm van een keramisch parket. De kosten lopen snel richting de 100 euro per m2, waarvan 50 voor de tegel en 50 voor het leggen.
Dat is echt heel weinig. Laminaat valt dan sowieso af en houten vloeren ook allemaal. De enige alternatieven die overbleven waren PVC, tegels of een gietvloer.
Bij PVC maakte ik me vooral zorgen over de krasvastheid. We hebben het een aantal keer in vakantiewoningen gezien waar het gewoon zwaar beschadigd was rondom de meubels omdat daarmee geschoven werd.
Bij ons zijn het dus ook tegels geworden in de vorm van een keramisch parket. De kosten lopen snel richting de 100 euro per m2, waarvan 50 voor de tegel en 50 voor het leggen.
Hier hout en vloerverwarming en dat kan prima. Ja: het opwarmen duurt iets langer maar daarna blijft het ook langer warm. Hout is zeker niet goedkoop maar wel echt ipv tegels met een printje.Blihi schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:06:
Een houten vloer bij vloerverwarming is inderdaad niet echt een aanrader. Je moet heel goed letten op de specificaties van de installatie of dat kan. Bij ons gaf de installateur aan dat de vloer maximaal een Rc waarde van 0,05 m2K/W mocht hebben.
Eens met GeeMoney. Met vloerverwarming is hout toch wat minder efficiënt, maar vooral is hout veel kwetsbaarder. Daar ga ik mij op termijn toch flink aan ergeren, zeker omdat we de vloer ook in de keuken hebben en we deuren naar de tuin hebben waarbij je dus veel troep het huis inloopt. Het is wel belangrijk dat je je goed oriënteert op wat er te koop is, want er is een hoop lelijks waarbij het 'nep' er vanaf straalt.
Dat ziet er goed uit! Heb je ook een foto van de naden? Sommigen zeggen "die zie je niet" en anderen zeggen weer van wel. Hoe zijn de naden afgewerkt, met kit?The Wizard schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:36:
[...]
[Afbeelding]
Gewoon bij de GAMMA besteld, 150 grams. Was in de aanbieding. Gaat vaak per 25 of 50 meter. 1 meter breed, dus 50 m2.
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Naden onderling zie je alleen als je er op let en dichterbij gaat kijken, iedereen die langs is geweest (is nog niet zoveel in deze tijdNDF82 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:18:
[...]
Dat ziet er goed uit! Heb je ook een foto van de naden? Sommigen zeggen "die zie je niet" en anderen zeggen weer van wel. Hoe zijn de naden afgewerkt, met kit?
Ik heb me vergist :Deleon78 schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:26:
[...]
Op zich niet zo'n gek bedrag, 26k. Kan nooit kwaad om rond te kijken tho
1. Binnenwanden sausklaar afwerken
2. Schilderwerk :
Binnendeurkozijnen en binnendeuren
Gevelkozijnen
Sauswerk wanden
Sauswerk plafonds
Traptreden
Wanden zijn zo'n 365 m2 en plafonds zo'n 100 m2.
Dit is voor zo'n 21k incl btw. Is dat een beetje een normale prijs ?

[ Voor 11% gewijzigd door vortexnl1982 op 30-04-2020 14:26 ]
Hoe groot is je huis? 20k ex btw is fors! toch.nel!s schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:26:
If it aint fixed, it's broken.
Dat is inderdaad wel erg weinig. In de technische omschrijving van ons huis stond 0,10. Onze vloer is 0,11, aldus de vloerenleverancier. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat prima werkt met vloerverwarming.Blihi schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:06:
Los van wat er op je vloer ligt, het blijft wel puzzelen met de goede aanvoertemperatuur en de juiste balans met de retour. Maar daar gaan we eind van het jaar weer mee verder experimenteren want hier staat alle aanvoer sinds een paar weken op 20 graden. Stoken hoeft nu niet dus ik hoef ook geen warm water in de verdeler.
De Rc waarde heeft vrijwel niets te maken met de snelheid van opwarmen/afkoelen. Een huis heeft een bepaald warmteverlies (dat moet de bouwer berekenen voor de EPC berekening). Om dat warmteverlies te compenseren moet er evenveel warmte afgegeven worden door de vloer. Een vloerafwerking die te goed isoleert kan niet voldoende warmte afgeven om dat verlies te compenseren.Len020 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:11:
[...]
Hier hout en vloerverwarming en dat kan prima. Ja: het opwarmen duurt iets langer maar daarna blijft het ook langer warm. Hout is zeker niet goedkoop maar wel echt ipv tegels met een printje.
De Rc waarde is in m2K/W, oftewel, hoeveel Watt energie moet er in om een vierkante meter vloer een graad in temperatuur te laten stijgen. Als dit getal te hoog wordt kan er niet voldoende warmte in de vloer gepompt worden door de CV installatie om de benodigde warmteafgifte te halen. De CV moet dan water te langzaam door de vloer sturen om de warmte aan de vloer af te geven. Dat betekent een heel onzuinige CV installatie (delta-T is te laag) of zelfs storingen.
Het water in de vloer heeft een maximale temperatuur (40 graden). Wil je een hogere Rc waarde toelaten, moet je dus zorgen dat er meer warmte afgegeven kan worden bij dezelfde stroomsnelheid, oftewel: buizen dichter op elkaar.
Trek het maar eens in het extreme: Stel dat je de vloer zou bekleden met isolatiemateriaal met een Rc waarde van 5. Dan kan de CV zijn warmte niet meer kwijt en zal de ketel continu op storing vallen.
Kleine update vanaf mijn kant. Het voegwerk is klaar en deze week gaan ze waarschijnlijk beginnen met de aftimmering buitenom.

@GeeMoneyGeeMoney schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:23:
[...]
Grappig, je kijkt namelijk tegen Keramisch parket
Mag ik vragen naar het formaat tegel? Is dit 30x150 cm wat je hier in visgraat hebt laten leggen?
(Mijn vrouw heeft 15x90 op het oog maar dat wordt te druk denk ik)
Wel echt inderdaad, maar met 2 kinderen en een hond verre van onderhoudsvrij. Tenzij je geschaafde plekken en krassen niet erg vindt omdat het dan "leeft" maar mij zou het irriteren en herinneren aan "oh ja, de vloer moet ook nog geschuurd en gelakt"Len020 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:11:
[...]
Hier hout en vloerverwarming en dat kan prima. Ja: het opwarmen duurt iets langer maar daarna blijft het ook langer warm. Hout is zeker niet goedkoop maar wel echt ipv tegels met een printje.
Om dus veel voorkomende prints tegen te gaan zijn we uitgekomen op deze vloer die er, nu ik de offerte nakijk 19 heeft.
@aprofet 22x122. Afhankelijk van je ruimte en wat je zelf mooi vindt natuurlijk wilden wij voor groot gaan en groter is deze specifieke tegel er niet. (hier is de kamer 6,5x14m)
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2020 16:05 ]
Ook lager rendement van je WP. Bij een WP gaat die [rendements]curve nog wat harder dan bij een gasgestookte CV.Len020 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:11:
[...]
[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-04-2020 16:14 ]
Wij hebben tijdens de bouw niet gekozen voor spotjes (duur) en laten nu een verlaagd plafond plaatsen (nog duurder
). Om de hoeveel meter hebben jullie een spotje voor de woonkamer en de keuken?
Wij dachten zelf aan 1 zijde in de woonkamer van 6 meter 5 spotjes en in de keuken 2 zijdes. 1raamzijde a 2,6 meter met 3 spotjes en de andere zijde a 3 meter 2 spotjes.
Hebben jullie tips?
Wij dachten zelf aan 1 zijde in de woonkamer van 6 meter 5 spotjes en in de keuken 2 zijdes. 1raamzijde a 2,6 meter met 3 spotjes en de andere zijde a 3 meter 2 spotjes.
Hebben jullie tips?
Dit klinkt niet heel logisch, dat je op de kortste kant meer spotjes plaatst.xstarr_ schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:29:
1raamzijde a 2,6 meter met 3 spotjes en de andere zijde a 3 meter 2 spotjes.
Hebben jullie tips?
Wij laten in de keuken wel spotjes de plaatsen tijdens de bouw. We kwamen er ook niet uit hoeveel het er zouden moeten worden en hebben het aan de kopersbegeleider overgelaten. Boven twee haakse stukken aanrecht van elk 3,5 meter lang komen nu vier spotjes, twee aan elke kant, dit zou genoeg moeten zijn zijn. Dat is minder dan we zelf dachten (we dachten eerder aan vijf tot zes in totaal).
Dat blijft het verschil ; net als kunst gras of echt, je mag 1x raden welk hier ligt.GeeMoney schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:03:
[...]
Wel echt inderdaad, maar met 2 kinderen en een hond verre van onderhoudsvrij. Tenzij je geschaafde plekken en krassen niet erg vindt omdat het dan "leeft" maar mij zou het irriteren en herinneren aan "oh ja, de vloer moet ook nog geschuurd en gelakt".
Om dus veel voorkomende prints tegen te gaan zijn we uitgekomen op deze vloer die er, nu ik de offerte nakijk 19 heeft.
@aprofet 22x122. Afhankelijk van je ruimte en wat je zelf mooi vindt natuurlijk wilden wij voor groot gaan en groter is deze specifieke tegel er niet. (hier is de kamer 6,5x14m)
Ik zeg alleen maar dat hout icm vloerverwarming prima kan. Er wordt (door PVC en tegelverkopers ) onterecht gesuggereert dat het 'bijna onmogelijk is' of 'Sterk valt af te raden'. En daar ben ik het niet mee eens aangezien ik hier in de praktijk ervaar dat het prima kan.
Ja, dit is altijd wel een puzzel. Als je het echt goed wil doen, zou je een licht berekening kunnen maken, dit heb ik voor een groter project een keer laten doen.xstarr_ schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:29:
Wij hebben tijdens de bouw niet gekozen voor spotjes (duur) en laten nu een verlaagd plafond plaatsen (nog duurder). Om de hoeveel meter hebben jullie een spotje voor de woonkamer en de keuken?
Hebben jullie tips?
Thuis heb ik uitslaande deuren, en voorlangs heb ik spotjes geboord, met een onderlinge afstand van 70cm en 40cm vanaf de muur. Maar in het geval van een keuken kan je er voor zorgen dat ze precies boven het aanrechtblok komen te hangen met een goede verdeling onderling.
Dus hou rekening met 60 - 90cm onderlinge afstand, maar kijk wat mooi uitkomt (en let er ook op dat je niet in een balk uitkomt) En boor dan in één keer met de juiste maat
Hier ook echt gras (onderweg) maar het voordeel is dat die automatisch te onderhouden isLen020 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:11:
[...]
Dat blijft het verschil ; net als kunst gras of echt, je mag 1x raden welk hier ligt.
Ik zeg alleen maar dat hout icm vloerverwarming prima kan. Er wordt (door PVC en tegelverkopers ) onterecht gesuggereert dat het 'bijna onmogelijk is' of 'Sterk valt af te raden'. En daar ben ik het niet mee eens aangezien ik hier in de praktijk ervaar dat het prima kan.
Hout kan wel maar ook vochtigheid is een dingetje in veel nieuwbouw woningen. Het vergt gewoon allemaal net wat meer onderhoud en discipline.
Gisteren bezig geweest bij kennissen om in hun nieuwbouwwoning netwerkbekabeling te trekken.
Hiervoor moest de vanuit de bouw aangelegde coax worden verwijderd.
Echter: dat ging voor geen ene meter. De coax zo strak in de leiding dat hij met geen mogelijkheid eruit is gekomen. [i(]en alle leidingen waren gedaan doormiddel van flexibele buis... $^^$#%)[/i]
Omdat ik ook een nieuwbouw woning laat bouwen meteen contact opgenomen met mijn bouwonderneming.
Wat ik al wist van te voren, dat de coax sowieso moest worden gelegd ivm het bouwbesluit ,prima ook al had ik verzoek ingediend om ze achterwege te laten.
Maar vandaag zegt de installateur: wij installeren de kabels zo dat het eigenlijk niet de bedoeling is om de kabels daarna weer te verwijderen. En ja, de kans dat ze vast gaan ziten is aanwezig.
Wat moet ik hier nou mee :-/
Echter: dat ging voor geen ene meter. De coax zo strak in de leiding dat hij met geen mogelijkheid eruit is gekomen. [i(]en alle leidingen waren gedaan doormiddel van flexibele buis... $^^$#%)[/i]
Omdat ik ook een nieuwbouw woning laat bouwen meteen contact opgenomen met mijn bouwonderneming.
Wat ik al wist van te voren, dat de coax sowieso moest worden gelegd ivm het bouwbesluit ,prima ook al had ik verzoek ingediend om ze achterwege te laten.
Maar vandaag zegt de installateur: wij installeren de kabels zo dat het eigenlijk niet de bedoeling is om de kabels daarna weer te verwijderen. En ja, de kans dat ze vast gaan ziten is aanwezig.
Doe maar een onsje meer...
@Intheweb je kan geen extra loze leidingen aanvragen? (19mm)
Lekker dan. Tussen coax en coax zit groot verschil. Even off-topic. Ik had eerst k*t coax, Ziggo deed allemaal gek op bepaalde zenders. Daarna goeie coax kabel gekocht, problem fixed. Zo'n kabel moet toch gewoon vervangbaar zijn wtf.Intheweb schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:29:
Gisteren bezig geweest bij kennissen om in hun nieuwbouwwoning netwerkbekabeling te trekken.
Ik ben wat vragen aan het bedenken met betrekking tot de electra, en zoek wat advies: ik wilde de volgende vragen stellen:
- wat voor een fase aansluiting is er standaard aanwezig: 1x25a, 3x25a of 1x35a;
- wat is het standaard aantal aardlekschakelaars;
- wat is de verdeling van de groepen en de fase(n);
- wat is het aantal vrije groepen?
- hoeveel extra groepen krijg je met een extra aardlekschakelaar?
Zoals je wellicht kan zien heb ik vrij weinig kaas van gegeten, dus slaat dit ergens op? Zijn er nog bepaalde dingen die ik moet vragen
- wat voor een fase aansluiting is er standaard aanwezig: 1x25a, 3x25a of 1x35a;
Zoals je wellicht kan zien heb ik vrij weinig kaas van gegeten, dus slaat dit ergens op? Zijn er nog bepaalde dingen die ik moet vragen
@svennn ga maar uit van de volgende antwoorden:
Aantal vrije groepen: 0.
Extra groepen met een aardlek: maximaal 4.
Standaard waarschijnlijk 1x35A. 3x25A is meestal meerprijs.
Aantal aardlek schakelaars: 2 met 8 groepen, tenminste:
2 lichtgroepen
Wasmachine
Droger
Vaatwasser
Oven
Kookplaat (kookgroep 2x16A)
Dat zijn 8 groepen achter 2 aardlekschakelaars op een enkelfase kast.
Meer groepen (bijvoorbeeld in de keuken) betekent een extra aardlek, met bijbehorende meerprijs.
@Intheweb coax is helemaal niet verplicht. Dat is onzin. Bij ons komt niet eens een coax kabel de meterkast in.
Aantal vrije groepen: 0.
Extra groepen met een aardlek: maximaal 4.
Standaard waarschijnlijk 1x35A. 3x25A is meestal meerprijs.
Aantal aardlek schakelaars: 2 met 8 groepen, tenminste:
2 lichtgroepen
Wasmachine
Droger
Vaatwasser
Oven
Kookplaat (kookgroep 2x16A)
Dat zijn 8 groepen achter 2 aardlekschakelaars op een enkelfase kast.
Meer groepen (bijvoorbeeld in de keuken) betekent een extra aardlek, met bijbehorende meerprijs.
@Intheweb coax is helemaal niet verplicht. Dat is onzin. Bij ons komt niet eens een coax kabel de meterkast in.
[ Voor 29% gewijzigd door Blihi op 30-04-2020 20:49 ]
Bij mij staat in de papieren van het huis al het antwoord op de meeste van die vragen. Lees dat dus eerst eens door zou ik zeggen.svennn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:01:
Ik ben wat vragen aan het bedenken met betrekking tot de electra, en zoek wat advies: ik wilde de volgende vragen stellen:
Alleen indeling van groepen blijft bij ons onduidelijk, want 'dat bekijkt de installateur te plekke'....
Aka goede kans dat ik e.e.a ga herbedraden na oplevering. (Sowieso al het plan ivm aanleg domotica)
Loze leidingen zouden per definiie geen flexibele buis mogen zijn. Overige electra gaat tegenwoordig bijna standaard met voorbedrade flexibele buis. Compleet k*t dus, maar was niet onderhandelbaar bij ons.Intheweb schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:29:
De coax zo strak in de leiding dat hij met geen mogelijkheid eruit is gekomen. [i(]en alle leidingen waren gedaan doormiddel van flexibele buis... $^^$#%)[/i]
Dat lijkt me onzin van dat bouwbesluit. Bij ons worden standaard enkele loze leidingen naar woonkamer en 1 slaapkamer gelegd tbv coax/utp, maar die blijven leeg tenzij ik bij betaal voor 1 van beide opties.Intheweb schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:29:
In Liander gebied maakt het qua aanlegkosten niet uit of je 1x40A of 3x25A neemt. Het kost je alleen een hoofdschakelaar en installateurs willen nog wel eens zuinig doensvennn schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:01:
Normaal gesproken worden er 4 groepen op één aardlek aangesloten, later mag je dat uitbreiden met nog één extra groep (5).- wat is het standaard aantal aardlekschakelaars;
Ik ben niet bekend met een vaste verdeling van groepen. Het aantal vrije groepen zal nul zijn. Tenzij je als opdrachtgever vraagt om een vrije groep aan te leggen.- wat is de verdeling van de groepen en de fase(n);
NEE! HET MAXIMAAL AANTAL GROEPEN PER AARDLEKSCHAKELAAR IS 4.m_rick schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:38:
[...]
In Liander gebied maakt het qua aanlegkosten niet uit of je 1x40A of 3x25A neemt. Het kost je alleen een hoofdschakelaar en installateurs willen nog wel eens zuinig doen
[...]
Normaal gesproken worden er 4 groepen op één aardlek aangesloten, later mag je dat uitbreiden met nog één extra groep (5).
[...]
Ik ben niet bekend met een vaste verdeling van groepen. Het aantal vrije groepen zal nul zijn. Tenzij je als opdrachtgever vraagt om een vrije groep aan te leggen.
Onze projectontwikkelaar wilde de coax aansluiting niet uit de woonkamer verwijderen, dat mocht niet i.v.m. het bouwbesluit. Hij is uiteindelijk niet bedraad, maar hij moest er wel zitten. Met het verplaatsen van stopcontacten hadden ze geen probleem.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Blihi schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:47:
[...]
NEE! HET MAXIMAAL AANTAL GROEPEN PER AARDLEKSCHAKELAAR IS 4.
[...]
Heel apart! Wij hebben niet eens een coax aansluiting in huis. Wel standaard in elke kamer een loze leiding naast een dwcd.Milmoor schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:59:
[...]
Onze projectontwikkelaar wilde de coax aansluiting niet uit de woonkamer verwijderen, dat mocht niet i.v.m. het bouwbesluit. Hij is uiteindelijk niet bedraad, maar hij moest er wel zitten. Met het verplaatsen van stopcontacten hadden ze geen probleem.
Heel wat anders, maar wij wilde de trapleuning laten vervallen... Dat kan dus ook niet vanwege het bouwbesluit.
Wij hebben ervoor gekozen om 'm niet te laten monteren. We krijgen de leuning dus wel geleverd, maar los. Maar de kans bestaat dat ze 'm toch moeten ophangen als ze controle krijgen voor de oplevering.stokmeister schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:11:
[...]
Heel wat anders, maar wij wilde de trapleuning laten vervallen... Dat kan dus ook niet vanwege het bouwbesluit.
Ik heb momenteel 2 nieuwbouwwoningen op het oog en ben echt enorm aan het twijfelen wat te doen.
Het gaat om tussenwoningen die praktisch 200 meter van elkaar vandaan (aan dezelfde weg) liggen.
- Optie 1 heeft een woonkamer van 5,10 breed; bij de keuken (aan voorzijde) is de breedte 2,74. Voordeel is dat de keuken in een hoek kan worden geplaatst omdat het voorraam niet tot aan de grond loopt. Het plafond is 3,10 hoog voor een ruimtelijk effect. Trap in de gang. En een schuin dak aan de achterzijde.
- Optie 2 heeft een woonkamer van 5,46 breed; bij de keuken aan de voorzijde is de breedte bijna 4m. Trap in de woonkamer.
Optie 1 is circa 25.000 goedkoper en ziet er als volgt uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yLIdAGZToMuyiTtX9LVHRDPt.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QnH88h9VQUpHAR2l0vZJuZT3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3nCXfZAvjLwZClcDBgJXdxas.jpg?f=user_large)
Optie 2:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1O4wjYQT7UqFyOfexnZi5rEy.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YJoARuvs9E8gc6EYzhb1gYX0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RV0c7RotGeUn6UFtsbcPmoKt.jpg?f=user_large)
Benieuwd wat jullie zouden kiezen. Het is zo moeilijk visualiseren en zit ook even te denken wat praktisch is.
Overigens staat de uitbouw van 1,20 bij optie 2 nog niet ingetekend. Feitelijk zijn beide woningen straks even lang.
Het gaat om tussenwoningen die praktisch 200 meter van elkaar vandaan (aan dezelfde weg) liggen.
- Optie 1 heeft een woonkamer van 5,10 breed; bij de keuken (aan voorzijde) is de breedte 2,74. Voordeel is dat de keuken in een hoek kan worden geplaatst omdat het voorraam niet tot aan de grond loopt. Het plafond is 3,10 hoog voor een ruimtelijk effect. Trap in de gang. En een schuin dak aan de achterzijde.
- Optie 2 heeft een woonkamer van 5,46 breed; bij de keuken aan de voorzijde is de breedte bijna 4m. Trap in de woonkamer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yLIdAGZToMuyiTtX9LVHRDPt.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QnH88h9VQUpHAR2l0vZJuZT3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3nCXfZAvjLwZClcDBgJXdxas.jpg?f=user_large)
Optie 2:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1O4wjYQT7UqFyOfexnZi5rEy.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YJoARuvs9E8gc6EYzhb1gYX0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RV0c7RotGeUn6UFtsbcPmoKt.jpg?f=user_large)
Benieuwd wat jullie zouden kiezen. Het is zo moeilijk visualiseren en zit ook even te denken wat praktisch is.
Overigens staat de uitbouw van 1,20 bij optie 2 nog niet ingetekend. Feitelijk zijn beide woningen straks even lang.
Trap in woonkamer, klein halletje, binnenlopen in de keuken, aparte tuindeur, onbruikbaar klein slaapkamertje op de 1ste verdieping, geen techniekruimte zolder... Puur functioneel gezien zou ik voor optie 1 gaan (al helemaal als ie 25k goedkoper is). Tegelijkertijd is de indeling van optie 1 zo'n beetje hetzelfde als elk ander nieuwbouw rijtjeshuis en is optie 2 weer eens wat anders. Ook ruimte voor een kookeiland zo te zien.
Zitten er verder geen verschillen? Afwerking, installaties, materialen?
Zitten er verder geen verschillen? Afwerking, installaties, materialen?
Wat is de plafondhoogte van de optie 2? "Conform bouwsluit" ofwel 2,6m? Plafond op 3(,1)m is heerlijk. Maar breder dan die 5,1m breed is dat ook. Boven krijg je anders inderdaad 'altijd' zo'n smal kamertje. Maar zo te zien is ze dat hier ook gelukt bij de 5,46 woning. Geen idee wat je aan zo'n slaapzaal hebt verder.goldmemberf1 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:54:
Ik heb momenteel 2 nieuwbouwwoningen op het oog en ben echt enorm aan het twijfelen wat te doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Optie 2:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn de ramen bij optie 1 ook hoger (totaal langer)? Ik vind die uitgebouwde woningen van 5,1m met zo'n laag plafond een beetje het idee van een duistere tunnel geven.
Is die plafondhoogte van 3,1 bij optie 1 ook op de 1e verdieping? Wat is de dakhoek?
Optie 2 heeft een gigantische koof in de woonkamer voor het riool van de badkamer

Heeft optie 2 een plat dak
[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-04-2020 23:09 ]
Lastig.
Keuken is bij optie 1 wel smal en eigenlijk alleen een L echt praktisch.
Slaapkamer 3 zou je een inloopkast van kunnen maken maar is niet echt een volwaardige slaapkamer. Maar wel weer de trap in de gang ipv de woonkamer.
Plafond op 3.25m vond ik echt waardeloos in mijn vorige woning. Allemaal loze kuubs waar je niets aan hebt en een bult warmte kost en echo oplevert. 2.65m is prima.
Trap in de woonkamer vindt ik altijd wat minder maar die breedte is wel lekker van keuken en woonkamer. Die koof is op zich zo aardig weggewerkt en weinig last van. Maar de badkamer heeft weer geen daglicht/raam wat open kan...
Keuzes, keuzes.
Keuken is bij optie 1 wel smal en eigenlijk alleen een L echt praktisch.
Slaapkamer 3 zou je een inloopkast van kunnen maken maar is niet echt een volwaardige slaapkamer. Maar wel weer de trap in de gang ipv de woonkamer.
Plafond op 3.25m vond ik echt waardeloos in mijn vorige woning. Allemaal loze kuubs waar je niets aan hebt en een bult warmte kost en echo oplevert. 2.65m is prima.
Trap in de woonkamer vindt ik altijd wat minder maar die breedte is wel lekker van keuken en woonkamer. Die koof is op zich zo aardig weggewerkt en weinig last van. Maar de badkamer heeft weer geen daglicht/raam wat open kan...
Keuzes, keuzes.
Dank voor jullie reacties. Ik had inderdaad wel even een vooraanzichtje kunnen geven:
Woning optie 1. Om jullie vragen te beantwoorden:
- Plafondhoogte is slechts 3,1m op de BG. Overige 2,6. Zie ook foto 2
- Qua afwerking / materialen is het voornaamste verschil dat optie 1 NIET tuinklaar wordt opgeleverd (bij optie 2 zit er al een schutting en standaard aangelegd tuintje in).
- Verder heeft optie 2 een plat dak met standaard 3 zonnepanelen erop.
Verder ben ik ook wel benieuwd waarom jullie een trap in de woonkamer als nadeel zien. Veel mensen vinden dit toch juist ook 'speels' / leuk?
:fill(white):strip_exif()/f/image/71gdnuWJnDqczSjEzsNfGPMi.png?f=user_large)
/f/image/KPS78H1d2RKU1MEJu0uGn758.png?f=fotoalbum_large)
Woning optie 2. Het vooraanzicht verschilt hier van deur tot deur, i.t.t. tot optie 1 waar het meer '1 pot nat' is.
- Qua afwerking / materialen is het voornaamste verschil dat optie 1 NIET tuinklaar wordt opgeleverd (bij optie 2 zit er al een schutting en standaard aangelegd tuintje in).
Verder ben ik ook wel benieuwd waarom jullie een trap in de woonkamer als nadeel zien. Veel mensen vinden dit toch juist ook 'speels' / leuk?
:fill(white):strip_exif()/f/image/71gdnuWJnDqczSjEzsNfGPMi.png?f=user_large)
/f/image/KPS78H1d2RKU1MEJu0uGn758.png?f=fotoalbum_large)
Woning optie 2. Het vooraanzicht verschilt hier van deur tot deur, i.t.t. tot optie 1 waar het meer '1 pot nat' is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yGSl6OMXpHx1LbRv8MsoraQP.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door goldmemberf1 op 30-04-2020 23:34 ]
Het lijkt me dat je 36 cm verschil in breedte van de woonkamer niet zo gaat merken. Kan zelfs een voordeel zijn voor de afstand tot je tv. Ik vind openslaande tuindeuren in het midden ook mooier dan bij de 2e optie. Ook zou ik niet gaan voor binnenkomst in de keuken. Het is weer eens iets anders, dat wel. Badkamer met raam had ik graag gehad in mijn nieuwbouwwoning. Ik zou dus voor optie 1 gaan. Een open trap in de woonkamer kan volgens mij wel mooi zijn maar achter een deur voegt het niet veel toe.
.
[ Voor 108% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:07 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Plat dak van 40-50 m2 en dan 3 panelen er op. Echte schaampanelen zullen we maar zeggen. Volledig plat 3 lagen is trouwens wel leuk hoog om met de ladder te komen. Tenzij je een luik hebt (zal wel optie van €4K zijn ofzo) is het lastig dan op je dak te komen.goldmemberf1 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:32:
Dank voor jullie reacties. Ik had inderdaad wel even een vooraanzichtje kunnen geven:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua trap in de kamer; zo'n open trap zorgt voor veel meer lawaaioverlast vanuit de woonkamer naar de slaapkamers. Bij een vriendje waar ik als kind eens logeerde hadden ze dat. Tenzij je het handig vind om vanuit de keuken zonder schreeuwen op zolder verstaanbaar te zijn... no thanks.
Ik zou voor het maken van een keuze ook eens navragen waar bij optie 2 de C.V. (of WP), WTW unit, Inverter en eventuele andere installaties komen te staan. Laatste keer dat ik in mijn nieuwe woning was schrok ik toch even van de grote van de WTW unit. Die stop je niet even in een hoekje weg. Het zelfde geld voor een warmtepomp met bolier/buffervat. Die laatste is bij mij 60x60x180.goldmemberf1 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:54:
Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat het hier om stadsverwarming gaat. Dat is een relatief compact kastje in de mk... komt wel met andere nadelen.Dronium schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:48:
[...]
Ik zou voor het maken van een keuze ook eens navragen waar bij optie 2 de C.V. (of WP), [...]
[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-05-2020 02:05 ]
Yep. Stadsverwarming bij beide woningen (met vloerverwarming op BG).kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 02:04:
[...]
Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat het hier om stadsverwarming gaat. Dat is een relatief compact kastje in de mk... komt wel met andere nadelen.
Wow, dan heb je wel een behoorlijke ruimte! Ik vind de uitbouw van 2,40 toch iets te duur (20.000eu). Aan de andere kant heb ik het gevoel dat de woonkamer toch het belangrijkste onderdeel is, wat ook wel iets mag kosten. Wellicht zou het eiland nog in de lengte vd woning kunnen?Sport_Life schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 00:02:
[...]
Ik zou voor optie 2 gaan vanwege de breedte van 5.41, en bij voorkeur een uitbouw van 2,40. Maarja, dan heb je weer de trap in de woonkamer.
Optie 1 misschien dan indien je concessies kan doen met de breedte (ik vind 5.10 best smal met name in de keuken).
Kookeiland gaat bij beide woningen niet lukken denk ik, bij optie 1 sowieso niet en bij optie 2 zit je weer met de deur van de gang.
Lastig hoorik neem aan dat de locatie top is? (Utrecht?).
Wij hebben zelf indeling 1, maar dan 5,70m breed en een uitbouw van 2,40, de hal verlengt tot voorbij de trapkast (als optie genomen) en links een grote erker van 1,5 bij 4m en een plat dak. Dus volledige eerste en tweede verdieping.
Locatie is top, aan de overkant van de Waal (Nijmegen) waar een nieuw centrum begint te ontstaan, maar nog steeds op 10m fietsen van het oude centrum.
[ Voor 6% gewijzigd door goldmemberf1 op 01-05-2020 02:12 ]
Ik zie een trap in de woonkamer aan de ene kant wel als iets 'gezelligs', maar vooral ook als iets onhandigs. Je hebt dan altijd een gat waardoor geluid van beneden naar boven gaat en van boven naar beneden. Dus als de één beneden een spannende film kijkt, kan de ander boven meegenieten van de schoten in plaats van dat je rustig kunt slapen. En als je kinderen op puberleeftijd hebt, kun je juist beneden meegenieten van de muziek (en andere geluiden).
Bij de tweede was mij de koof eerst nog niet opgevallen, maar dat lijkt mij erg onhandig en voor sommige indelingen ook ongezellig. Je moet dan eigenlijk een keukenblok van 3,40 hebben. Langer kan niet omdat die koof in de weg zit, korter is raar omdat je dan een gat tusseen keuken en koof hebt. Maar misschien heb je daar wel met ruimte voor een 'schiereiland', wat bij optie 1 niet echt logisch is. Bij optie 1 kun je dan juist weer de keuken in een U kiezen, wat ook wel leuk is.
Iets heel anders, bij de tweede optie heb je recht boven de badkamer een mooie ruimte waar je (in de toekomst) een tweede badkamer kunt maken. Dat zou bij mij een grote plus zijn, zeker als je (later) puberkinderen hebt die dan op de tweede verdieping hun leefruimte kunnen krijgen. Ik zou de voorbereidingen daarvoor in elk geval bij de bouw al meenemen. Bij de eerste optie heb je niet echt een logische plek voor een tweede badkamer/douche/wc. Die technische ruimte zal daarvoor waarschijnlijk niet geschikt zijn en de andere kamers hebben geen 'logische' hoekjes die vanuit beide kamers goed bereikbaar zijn.
Edit: Zo op de aangezichten lijkt het raam aan de voorkant in beide situaties trouwens niet helemaal tot aan de vloer te komen, maar lijken ze ook in beide opties lager te zijn dan ongeveer 90cm. Dan kun je er dus in beide situaties geen keuken voor plaatsen.
Bij de tweede was mij de koof eerst nog niet opgevallen, maar dat lijkt mij erg onhandig en voor sommige indelingen ook ongezellig. Je moet dan eigenlijk een keukenblok van 3,40 hebben. Langer kan niet omdat die koof in de weg zit, korter is raar omdat je dan een gat tusseen keuken en koof hebt. Maar misschien heb je daar wel met ruimte voor een 'schiereiland', wat bij optie 1 niet echt logisch is. Bij optie 1 kun je dan juist weer de keuken in een U kiezen, wat ook wel leuk is.
Iets heel anders, bij de tweede optie heb je recht boven de badkamer een mooie ruimte waar je (in de toekomst) een tweede badkamer kunt maken. Dat zou bij mij een grote plus zijn, zeker als je (later) puberkinderen hebt die dan op de tweede verdieping hun leefruimte kunnen krijgen. Ik zou de voorbereidingen daarvoor in elk geval bij de bouw al meenemen. Bij de eerste optie heb je niet echt een logische plek voor een tweede badkamer/douche/wc. Die technische ruimte zal daarvoor waarschijnlijk niet geschikt zijn en de andere kamers hebben geen 'logische' hoekjes die vanuit beide kamers goed bereikbaar zijn.
Edit: Zo op de aangezichten lijkt het raam aan de voorkant in beide situaties trouwens niet helemaal tot aan de vloer te komen, maar lijken ze ook in beide opties lager te zijn dan ongeveer 90cm. Dan kun je er dus in beide situaties geen keuken voor plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door Rubbergrover1 op 01-05-2020 07:34 ]
Ligt ook een beetje aan de indeling van je huis wat mij betreft. In onze nieuwbouwwoning hebben we op de begane grond een 'woonkeuken' en de woonkamer met 'balkontuin' op de gehele eerste verdieping. Dat is met een open trap midden in het huis heel praktisch omdat de link tussen de woonkeuken en de woonkamer vrij sterk is.
In de woning zoals hierboven is dat voordeel wat mij betreft een stuk kleiner omdat de eerste verdieping slaapkamers betreft.
In de woning zoals hierboven is dat voordeel wat mij betreft een stuk kleiner omdat de eerste verdieping slaapkamers betreft.
Nog een nadeel van een trap in de woonkamer is dat je met de vloerverwarming van je woonkamer nu je zolder gaat stoken.
Vrienden van me hebben een woning gekocht die kwa indeling op de 1e verdieping gelijk was aan jullie optie 2. Zij hebben er toen voor gekozen om die 2 kleine slaapkamers 1 kamer te laten zijn (zoals de grote slaapkamer). Dat zou hier eventueel nog een optie zijn.
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan, er is een goede reden dat veel huizen tegenwoordig een gelijksoortige indeling hebben. Het is een praktische indeling die het meeste maakt van je interne ruimte.
Vrienden van me hebben een woning gekocht die kwa indeling op de 1e verdieping gelijk was aan jullie optie 2. Zij hebben er toen voor gekozen om die 2 kleine slaapkamers 1 kamer te laten zijn (zoals de grote slaapkamer). Dat zou hier eventueel nog een optie zijn.
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan, er is een goede reden dat veel huizen tegenwoordig een gelijksoortige indeling hebben. Het is een praktische indeling die het meeste maakt van je interne ruimte.
Dat heb ik gelukkig allemaal al wel gedaan, alleen ik vind het gek dat je zo verplicht bent om bedrading af te nemen. Of het nu coax, data of telefonie is.GeeMoney schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:38:
@Intheweb je kan geen extra loze leidingen aanvragen? (19mm)
Bij het elektraplan had ik nadrukkelijk het verzoek ingediend om de bedrading weg te laten voor coax en data, maar kreeg te horen dat het volgens het bouwbesluit bedraad moest worden opgeleverd. Ik zou verder in de stukken moeten duiken om dit zeker te weten...
Doe maar een onsje meer...
@goldmemberf1 we kunnen wel een Nijmegen-Noord groepje gaan beginnen, volgens mij ben je nummer 4 in dit topic
Gisteravond weer even naar binnen geslopen bij de bouw van ons dijkhuis.
ook bij ons is de woning is 5.45 meter breed bij 10 meter diep (beukmaat 5.70), maar door de splitlevelindeling is onze entree een etage lager, en is de hal aan de keukenzijde slechts een meter breed. alle ruimte dus voor een ruime keuken met eiland, en daarbij een woonkamer met 3m60 hoge plafonds. Dit was voor ons de ideale afmeting om in een relatief klein huis toch een grote woonkeuken te kunnen creeren.
een van de weinige punten waar we niet blij mee zijn is dat achterlijke horizontale kozijn, steekt centimeters naar binnen uit de gevel, en heeft een 15 cm brede onderzijde waarvan we het nut niet begrijpen.
Navraag leerde ons dat dit een 'leuke gimmick' moet zijn.
ach, architecten he
De dijk zelf waar de tuin op komt moet nog aangelegd worden, maar de contouren worden steeds verder zichtbaar
Lichtval Wilgenrijk by Martijn B, on Flickr
ook bij ons is de woning is 5.45 meter breed bij 10 meter diep (beukmaat 5.70), maar door de splitlevelindeling is onze entree een etage lager, en is de hal aan de keukenzijde slechts een meter breed. alle ruimte dus voor een ruime keuken met eiland, en daarbij een woonkamer met 3m60 hoge plafonds. Dit was voor ons de ideale afmeting om in een relatief klein huis toch een grote woonkeuken te kunnen creeren.
een van de weinige punten waar we niet blij mee zijn is dat achterlijke horizontale kozijn, steekt centimeters naar binnen uit de gevel, en heeft een 15 cm brede onderzijde waarvan we het nut niet begrijpen.
Navraag leerde ons dat dit een 'leuke gimmick' moet zijn.
ach, architecten he
De dijk zelf waar de tuin op komt moet nog aangelegd worden, maar de contouren worden steeds verder zichtbaar

[ Voor 8% gewijzigd door MBarendse op 01-05-2020 10:05 ]
Optie 2:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[/quote]
Beste,
Ik wil je waarschuwen voor de gemaakte tekeningen. Ook wij zijn er ingestonken.
Als je eettafel ziet en de stoelen even wat beter bekijkt, zul je zien dat de stoelen erg klein zijn.
Als je vervolgens ook nog even gaat meten zul je zien dat het schier onmogelijk is om de voorgestelde eethoek op een dergelijke wijze uit te voeren. Er wordt geen rekening gehouden met de ruimte die je nodig hebt om te zitten, dan wel om te kunnen gaan zitten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[/quote]
Beste,
Ik wil je waarschuwen voor de gemaakte tekeningen. Ook wij zijn er ingestonken.
Als je eettafel ziet en de stoelen even wat beter bekijkt, zul je zien dat de stoelen erg klein zijn.
Als je vervolgens ook nog even gaat meten zul je zien dat het schier onmogelijk is om de voorgestelde eethoek op een dergelijke wijze uit te voeren. Er wordt geen rekening gehouden met de ruimte die je nodig hebt om te zitten, dan wel om te kunnen gaan zitten.
Dat moet bij mij om de hoek zijn aangezien dat bij ons ook in de verkooptekst staat. 😋goldmemberf1 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 02:10:
[...]
Locatie is top, aan de overkant van de Waal (Nijmegen) waar een nieuw centrum begint te ontstaan, maar nog steeds op 10m fietsen van het oude centrum.
Ik heb een huis in project Soetegaerde gekocht. Bouw is net begonnen.
Ben jij toevallig bezig met het stuk waar ook het winkelcentrum komt? Ten zuiden van de Graaf Allardsingel?
@Farmerwood optie 2 is in de "Historische tuin". @goldmemberf1, kan niet exact vinden waar optie 1 ligt maar optie 2 ligt volgens mij parallel aan de Graaf Alardsingel. Dat is een drukke weg en die zal waarschijnlijk alleen maar drukker worden. Als de situatie vergelijkbaar is met de Andalusiestraat t.o.v. de Prins Mauritssingel zou ik hier toch goed over nadenken, denk dat je best wel last hebt van het verkeer. Als optie 1 wat dat betreft gunstiger ligt is dat misschien ook nog een afweging. Succes met de keuze! De ligging t.o.v. voorzieningen is wel erg fijn, op de fiets zo in de stad, station om de hoek en binnenkort winkelcentrum op loopafstand
Is optie 2 ook groter qua m2? De open trap lijkt mij wel een nadeel. Optie 1, persoonlijk vind ik hoge plafonds erg gaaf. Vind het ruimtelijk ogen en chique. Misschien iets meer echo effect, maar leg je een iets groter vloerkleed neer
Zojuist de eerste deadline te horen gekregen in ons project: over een maand moeten we weten waar de keuken komt te staan en waar alle lichtpunten en schakelaars moeten komen.
Dat is dus het eerste dat we horen van de projectbegeleider. 2 weken geleden zelf eens contact opgenomen voor meer info, dat zou volgen en is niet gekomen. Tot slot is nog niet eens bekend wanneer de akte kan passeren, vermoedelijk ook in juni.
Dus we moeten de keuken en het complete lichtplan al uitgezocht hebben, voor we ook maar eigenaar zijn van de grond en überhaupt iets aan informatie hebben gekregen. Op zich fijn om te weten dat de bouw snel gaat starten, maar als dit een voorbode is op de communicatie tijdens het project...
Dat is dus het eerste dat we horen van de projectbegeleider. 2 weken geleden zelf eens contact opgenomen voor meer info, dat zou volgen en is niet gekomen. Tot slot is nog niet eens bekend wanneer de akte kan passeren, vermoedelijk ook in juni.
Dus we moeten de keuken en het complete lichtplan al uitgezocht hebben, voor we ook maar eigenaar zijn van de grond en überhaupt iets aan informatie hebben gekregen. Op zich fijn om te weten dat de bouw snel gaat starten, maar als dit een voorbode is op de communicatie tijdens het project...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2