Ik ben ook wel benieuwd of iemand kan uitleggen waarom opschuren, voorstrijk en saucen niet gemeengoed is bij een behangklare muur.Hertog_Martin schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:08:
Waar moeten we met de muren op letten als we twijfelen of we willen stucen / renovlies of enkel wat opschuren en dan wat voorstrijk en verf?
We krijgen metalstud wanden, behangklaar. Als die glad genoeg zijn neig ik er naar om niet duizenden euro's aan stucen of renovlies uit te geven. Tegelijkertijd zie ik bijna iedereen in dit topic stucen of renovlies toepassen. Why?
Kosten...Orion schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:44:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd of iemand kan uitleggen waarom opschuren, voorstrijk en saucen niet gemeengoed is bij een behangklare muur.
Bij MS wanden (zoals Hertog_Martin heeft/krijgt) betekend behangklaar naden vullen en afmessen. Sausklaar betekent wanden volledig afmessen en schuren. Kortom, extra arbeidsgang, dus verhogende kosten.
Als je het dan ook voorgestreken en gesausd wil hebben, betekent dat de schilder ook moet komen, wederom kosten. Waarschijnlijk kan dat wel, maar vaak wil men daar niet voor betalen (of wordt de bouwprijs in algemene zin al te hoog bevonden).
[ Voor 20% gewijzigd door LinkinTED op 24-04-2020 12:51 ]
Omdat behangklaar in de bouw iets anders betekend dan dat wij behangklaar interpreterenOrion schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:44:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd of iemand kan uitleggen waarom opschuren, voorstrijk en saucen niet gemeengoed is bij een behangklare muur.
De wanden zijn verre van strak en tenzij je een heel druk patroon behang gaat gebruiken zal dat 9 van de 10 keer echt duidelijk zichtbaar zijn.
Ik heb op sommige wanden behoorlijk moeten schuren voordat het renovlies erop ging en dan nog heb ik nu 2 wandjes dat ik denk van had ik toch nog meer moeten schuren. Al is het wel omdat ik het weet bij die 2 laatste maar dan nog.
Beste is om hier duidelijke afspraken over te maken met de bouwer cq. stucadoor.
Zoek maar eens op "bedrijfschap afbouw afwerkingsniveaus"
Voor stucwerk hanteren ze niveau A t/m F, niveau B, C en D zijn allen behangklaar. Echter is niveau B geschikt voor dun behang en D voor bouwbehang... wereld van verschil.
Voor gipswanden hanteren ze groepen (0 t/m 6), daarbij hetzelfde verhaal.
Zoek maar eens op "bedrijfschap afbouw afwerkingsniveaus"
Voor stucwerk hanteren ze niveau A t/m F, niveau B, C en D zijn allen behangklaar. Echter is niveau B geschikt voor dun behang en D voor bouwbehang... wereld van verschil.
Voor gipswanden hanteren ze groepen (0 t/m 6), daarbij hetzelfde verhaal.
Hey mede-Dordtenaar, wij zaten precies met hetzelfde vraagstuk. Uiteindelijk is duidelijk geworden dat de 2e verdieping VV aanbrengen 1400e extra kost. Zoneregeling op de 1e vertrek is dan mogelijk voor 1500 euro. De 2e verdieping zal dan te regelen zijn met de thermostaat van beneden.OConnor schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:30:
[...]
Ik had nog beloofd hier op terug te komen en wij weten inmiddels dat het 1.500 euro kost om de 2e verdieping van vloerverwarming-koeling te voorzien.
Zoneregeling wordt echter als we dat kiezen EUR 3.000 ipv EUR 1.400, dus dat laatste gaan we toch maar niet doen.
Ziehier voor de definities van "behangklaar":Orion schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:44:
[...]
https://matafbouw.nl/wp-content/uploads/2015/04/BA_Afwerkingsniveaus_gipskartonplaten_gipsvezelplaten_2009.pdf
Behangklaar in de bouw betekent: kwaliteit D.
Wil je texklaar, kom je op niveau B of zelfs A uit.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
3000 is een hoop geld, maar denk er goed over na. Achteraf zoneregeling aanleggen is heel duur of moet met draadloze systemen, wat veel bedrijfsonzekerder is.OConnor schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:30:
[...]
Ik had nog beloofd hier op terug te komen en wij weten inmiddels dat het 1.500 euro kost om de 2e verdieping van vloerverwarming-koeling te voorzien.
Zoneregeling wordt echter als we dat kiezen EUR 3.000 ipv EUR 1.400, dus dat laatste gaan we toch maar niet doen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
3000 euro voor een thermostaat en een klep?
Kun je ook de VVW +dekvloer achterwege laten voor een minderprijs?
Die zoneregeling is ook echt complete willekeur.
Mijn vorige woning had ik het ook voor 6 ruimtes a 140m2 totaal en dat was destijds €500,- .
Bij mijn huidige woning voor 7 ruimtes a 220m2 was de meerprijs €1500,- .
Het vervelende is dat je dus kleppen en motor nodig hebt en die aan moet kunnen sturen. Achteraf bijzonder lastig.
Mijn vorige woning had ik het ook voor 6 ruimtes a 140m2 totaal en dat was destijds €500,- .
Het vervelende is dat je dus kleppen en motor nodig hebt en die aan moet kunnen sturen. Achteraf bijzonder lastig.
Dat lijkt me sleutelen aan de verdeler. Grootste issue is toch dat je dan daadwerkelijk zones moet hebben waar je ze wilt?GeeMoney schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:49:
Die zoneregeling is ook echt complete willekeur.
Als je ruimtes niet te exorbitant groot zijn krijg je vaak al vaste lussen per ruimte vanaf je verdeler. De vraag is alleen hoe je die zonder klep/motor natuurlijk open of dicht kan laten gaan en het liefst temperatuur gestuurd. Ik heb nu dus bij elk verdeelstation een blok erbij hangen en kabels naar de losse thermostaten en die zet de ventielen dus open of dicht op temperatuur volgens mij ?kabeltjekabel schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:50:
[...]
Dat lijkt me sleutelen aan de verdeler. Grootste issue is toch dat je dan daadwerkelijk zones moet hebben waar je ze wilt?
@Blihi natuurlijk komt er extra materiaal bij kijken en/of andere types maar volgens mij is dat gering. Zeker als je al normaal vloerverwarming krijgt. Mijn vorige woning kon het notabene voor €500,- en dat werkte prima.
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 24-04-2020 14:55 ]
Ik ga ervan uit dat dit niet alleen een thermostaat en een klep is, maar een echte zoneregeling, dus een thermostaat per ruimte.kabeltjekabel schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:42:
3000 euro voor een thermostaat en een klep?
Dat betekent aanpassingen aan de verdelers, buizen en kabels voor de thermostaten, regelunits bij de verdelers, etc.
Dat ligt aan de manier van leggen inderdaad. In ons huis komen VV 17 groepen (8 beneden, 9 boven) via twee verdelers. Die verdelers zijn open verdelers (dwz, de ketel pompt het warme water door de verdeler, maar niet door de vloer) met eigen pomp (die tapt van de aanvoer af en pompt de vloer in) met op iedere groep een motor.GeeMoney schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:53:
[...]
Als je ruimtes niet te exorbitant groot zijn krijg je vaak al vaste lussen per ruimte vanaf je verdeler. De vraag is alleen hoe je die zonder klep/motor natuurlijk open of dicht kan laten gaan en het liefst temperatuur gestuurd. Ik heb nu dus bij elk verdeelstation een blok erbij hangen en kabels naar de losse thermostaten en die zet de ventielen dus open of dicht op temperatuur volgens mij ?
@Blihi natuurlijk komt er extra materiaal bij kijken en/of andere types maar volgens mij is dat gering. Zeker als je al normaal vloerverwarming krijgt. Mijn vorige woning kon het notabene voor €500,- en dat werkte prima.
Iedere ruimte (woonkamer, 4 slaapkamers en overloop+badkamer) krijgt een eigen thermostaat en de ketel wordt weersafhankelijk gestuurd.
Zo'n installatie kost je gauw 1500 euro om achteraf te doen met draadloze thermostaten. Je moet bijvoorbeeld ook een bypass in het CV circuit zetten.
Even een nitwitvraag, voortbordurend op de vragen over spuitwerk hierboven: wij willen renovlies laten aanbrengen. Nu zie ik in onze portal ineens een optie staan om spuitwerk op de begane grond en eerste verdieping te laten vervallen. Tevens wordt de onderkant van de vloeren niet afgewerkt, aanzicht is ruw beton. Er zit geen meer- of minderprijs aan.
Renovlies over dit spuitwerk heen, is dat handig? Ik weet niet eens waar ik aan moet denken bij dat spuitwerk. Het laten vervallen zou betekenen dat we het toilet ook moeten laten renovliezen, daar hadden we nog helemaal niet over nagedacht.
Renovlies over dit spuitwerk heen, is dat handig? Ik weet niet eens waar ik aan moet denken bij dat spuitwerk. Het laten vervallen zou betekenen dat we het toilet ook moeten laten renovliezen, daar hadden we nog helemaal niet over nagedacht.
Weet je zeker dat het spuitwerk op de wanden komt? Meestal is spuitwerk alleen voor de plafonds en niet voor de wanden.Pannencouque schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:46:
Even een nitwitvraag, voortbordurend op de vragen over spuitwerk hierboven: wij willen renovlies laten aanbrengen. Nu zie ik in onze portal ineens een optie staan om spuitwerk op de begane grond en eerste verdieping te laten vervallen. Tevens wordt de onderkant van de vloeren niet afgewerkt, aanzicht is ruw beton. Er zit geen meer- of minderprijs aan.
Renovlies doe je op de wand, niet op het plafond en zeker niet over spuitwerk heen.
Ik heb werkelijk geen idee.
Vandaar dat ik de vraag ook stel. Zal het eens checken bij de kopersbegeleider.
Maar als wij willen renovliezen, is het wel slim om spuitwerk op het plafond gewoon aan te laten brengen toch? Hoeven we daar niets meer mee te doen lijkt me (hooguit keertje sauzen).
Maar als wij willen renovliezen, is het wel slim om spuitwerk op het plafond gewoon aan te laten brengen toch? Hoeven we daar niets meer mee te doen lijkt me (hooguit keertje sauzen).
[ Voor 45% gewijzigd door Pannencouque op 25-04-2020 09:23 ]
Waar baseer je dit op?Blihi schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:35:
[...]
3000 is een hoop geld, maar denk er goed over na. Achteraf zoneregeling aanleggen is heel duur of moet met draadloze systemen, wat veel bedrijfsonzekerder is.
Ik heb omdat ik de kosten vanuit de bouw te hoog vond besloten om dit zelf achteraf te doen. Draait nu 2 maanden en heb geen enkel probleem met bedrijfszekerheid. Wel was dit voor mij een reden om Honeywell te kiezen en niet zelf iets te knutselen met Domotica.
@OConnor
Lees ook dit topic door: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Ik was voor mij thuis net geen 1400 euro kwijt voor:
* Honeywell Evohome thermostaat (programmeerbaar per ruimte en met app op telefoon/tablet te bedienen)
* Aansturing 2 vloerverwarmingverdelers (2 units + 13 vloerlussen)
* Honeywell wireless round thermostaat per kamer (in totaal
* Aansturing Cv
Installatie moet voor tweakers te doen zijn, er zijn ook voldoende filmpjes te vinden.
Ben er erg blij mee, vanuit de bouw was duurder en voor minder ruimtes (zolder niet). En ze konden vooraf niet aangeven wat ze dan gingen installeren. Bij de buren zie ik nu dat ze geen programmeerbare thermostaat hebben gekregen, geen smart thermostaat, en dat ze per ruimte alleen de temperatuur als verschil van beneden kunnen instellen ( op +3 / -3 ), dus nog geen echte ruimte temperatuur.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
@fmb Dat had ik dus goed ingeschat. Ongeveer 1500 euro om het achteraf te doen met een draadloos systeem van Evohome.
@OConnor Ik had het zo gelezen dat alleen vloerverwarming op 1500 kwam en dat dan de zonewegeling in plaats van 1400, 3000 gaat kosten, een meerprijs van nog eens 1600 dus.
Dat vind ik niet extreem duur, want achteraf zelf doen kost je blijkbaar ook zo'n bedrag.
@OConnor Ik had het zo gelezen dat alleen vloerverwarming op 1500 kwam en dat dan de zonewegeling in plaats van 1400, 3000 gaat kosten, een meerprijs van nog eens 1600 dus.
Dat vind ik niet extreem duur, want achteraf zelf doen kost je blijkbaar ook zo'n bedrag.
[ Voor 55% gewijzigd door Blihi op 25-04-2020 09:52 ]
@fmb heb je gasgestookt vloerverwarming of middels warmtepomp?
Dat laatste verklaart namelijk dan de -3/+3 want een grotere afwijking zorgt voor een grote onbalans en flink pendelen van je pomp.
En hoe krijg je nu in een individuele ruimte alleen de warmtevraag vanaf je ketel/pomp? Je moet dan de lussen individueel/gegroepeerd kunnen sturen anders krijgt iedereen de warmte vraag van 1 ruimte voor zijn kiezen?
Dat laatste verklaart namelijk dan de -3/+3 want een grotere afwijking zorgt voor een grote onbalans en flink pendelen van je pomp.
En hoe krijg je nu in een individuele ruimte alleen de warmtevraag vanaf je ketel/pomp? Je moet dan de lussen individueel/gegroepeerd kunnen sturen anders krijgt iedereen de warmte vraag van 1 ruimte voor zijn kiezen?
Ik zie net dat er ook wandspuitwerk vermeld staat. Nu ben ik in verwarring.Pannencouque schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:23:
Ik heb werkelijk geen idee.Vandaar dat ik de vraag ook stel. Zal het eens checken bij de kopersbegeleider.
In ons nieuwe huis heeft iedere verdieping een eigen (open) verdeler met eigen pomp.GeeMoney schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:28:
Warmtevraag in een van de groepen van de verdeler zorgt ervoor dat de CV aan slaat en gaat circuleren, maar alleen door de verdelers. De specifieke verdeler zet de pomp aan en de klep van de betreffende groep open om ervoor te zorgen dat het water door die groep(en) waar warmtevraag is gaat stromen. Door een thermostaatkraan op de verdeler wordt het water dat door de vloer gaat gemengd met water vanuit de CV.
De CV ketel zelf wordt gestuurd op een weersafhankelijke regeling, dus die verwarmt eigenlijk continu een heel klein circuit door een zogenaamd bypass ventiel. Als er warmtevraag is in een van de verdelers omdat daar de thermostaatkraan opent, wordt er ook water naar die verdeler gepompt.
Bij een gesloten verdeler is het de CV ketel of warmtepomp die verantwoordelijk is voor het pompen van water door de hele vloerverwarming. Dat betekent dat de CV ketel zelf de temperatuur moet regelen van maximaal 40 graden in de vloerverwarming en dat je dus niet zomaar alle groepen dicht kunt zetten zoals met een open verdeler wel kan. Dat zou namelijk betekenen dat de stroomsnelheid te hoog wordt in het deel wat wel verwarmd wordt en de vloer te heet. Dus daar kun je alleen tussen -3 en +3 regelen.
Althans, zo heb ik de theorie begrepen. Het is in ieder geval geen eenvoudige materie en zomaar achteraf aanpassingen doen kan leiden tot schade als je de verkeerde combinatie van verdeler, warmtebron en regelaars kiest.
Wanden kun je ook spuiten. Dit gebeurt nog wel eens standaard in de toiletruimte boven de tegels (als die niet tot het plafond lopen). Waarschijnlijk worden niet alle wanden gespoten, dat zou vreemd zijn.Pannencouque schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:10:
[...]
Ik zie net dat er ook wandspuitwerk vermeld staat. Nu ben ik in verwarring.
Spuitwerk hoeft niet meer geschilderd te worden. Dat is dus een kant en klare afwerking. Stucwerk moet je nog wel schilderen.
Hebben jullie nog rekening gehouden met een toekomstig smart home? Ik denk bijvoorbeeld aan het kunnen meten van het energieverbruik. In mijn huidige appartement kan ik dat doen dmv slimme stekkers, maar bij nieuwbouw is het misschien mogelijk om de inbouw / wantcontactdozen al aan te sluiten op het internet om dit zonder tussenkomende stekker te doen?
Ja wel aan gedacht maar dan vooral in de vorm van netwerkaansluitingen, stopcontacten, en loze leidingen op de juiste plaatsen.Daantju schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:53:
Hebben jullie nog rekening gehouden met een toekomstig smart home? Ik denk bijvoorbeeld aan het kunnen meten van het energieverbruik. In mijn huidige appartement kan ik dat doen dmv slimme stekkers, maar bij nieuwbouw is het misschien mogelijk om de inbouw / wantcontactdozen al aan te sluiten op het internet om dit zonder tussenkomende stekker te doen?
Je voorbeeld van de stopcontacten is iets wat je altijd nog achteraf kan doen volgens mij...
Tja waar wil je beginnen. Het is project nieuwbouw, je moet het kwa bouw maar doen zoals het is. Een dik knx systeem zit er dan niet zomaar in.Daantju schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:53:
Ik zou kijken of je blauwe draden naar je lamp schakelaren heb lopen, kan je daar een zwave / wifi dimmer kwijt. Bij stopcontacten ga ik denk ik voor kleine losse tussenstekkers. En wtw schakelen met 0-10v, of op een andere manier, als het zover is even kijken hoe en wat.
Eventuele rolluiken kan je ook gewoon schakelen met inbouw modules zwave / WiFi.
Zonnepanelen en de rest uitlezen is ook even afhankelijk van welk merk/type.
Helder. Ik vraag het voor de zekerheid even na bij de kopersbegeleider. Klinkt inderdaad wel logisch dat ze plafonds en toilet doen. De rest is dan 'ons probleem'.Blihi schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 11:27:
[...]
Wanden kun je ook spuiten. Dit gebeurt nog wel eens standaard in de toiletruimte boven de tegels (als die niet tot het plafond lopen). Waarschijnlijk worden niet alle wanden gespoten, dat zou vreemd zijn.
Spuitwerk hoeft niet meer geschilderd te worden. Dat is dus een kant en klare afwerking. Stucwerk moet je nog wel schilderen.
Is al voorbij gekomen in dit topic. Er zijn wel wat zaken die je kunt voorbereiden, maar zoals al gezegd heb je met projectbouw helaas niet alle vrijheid.Daantju schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 16:53:
Nuldraden naar schakelaars, loze leidingen etc zijn de zaken die je kan voorbereiden.
Ik hoop zelf uiteindelijk een op KNX gebaseerd systeem aan te kunnen leggen via het netwerk van loze leidingen dat ik heb laten leggen.
Dat ligt enorm aan wat je zelf wilt: wij waren voor keuken badkamer en tuin ongeveer 20% van de kao som kwijt , vloer is helemaal maar net wat je zelf wilt en muur is 16 euro de vierkante meter stuccenSbakker1982 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:51:
Wat rekenen jullie gemiddeld voor een keuken, badkamer, muren, vloer en tuin bij een nieuwbouwhuis?
Gasgestookt, wel LVT vloerverwarming zoals in nieuwbouw gebruikelijk.GeeMoney schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 10:28:
Op de vloerverwarmingverdeler zitten nu aangestuurde kleppen, dus elke vloerlus wordt apart aangestuurd.
Gebruikte onderdelen:
Aansturing per vloerverwarmingverdeler: Honeywell Evohome HCE80 Vloerverwarmingsthermostaat (één uitgebreid met extra module, en vergeet de los te kopen antenne niet)
Klep per vloerlus: Möhlenhoff Alpha-5 VA80 Aandrijving voor vloerverwarming, 230 volt (iets goedkoper en zuiniger dan die van Honeywell)
Aansturing ketel: Honeywell evohome BDR91A1000
Thermostaat: Honeywell Evohome Wi-Fi
Ruimtethermostaten: Honeywell Evohome Draadloze thermostaat, T87RF2059
Edit: gebruikte onderdelen toegevoegd
[ Voor 31% gewijzigd door fmb op 26-04-2020 08:28 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Wij zitten inmiddels nog op een begroting, maar dat wil ik best met je delen.Sbakker1982 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:51:
Wat rekenen jullie gemiddeld voor een keuken, badkamer, muren, vloer en tuin bij een nieuwbouwhuis?
Keuken en badkamer zijn smaak natuurlijk.
Wij tellen 20k voor de keuken en 12k voor de badkamer.
Vloeren tellen we 75 euro per m².
Muren vind ik lastiger, dat zijn er natuurlijk wat meer dus die oppervlakte is moeilijker te schatten. Als ik 'm ook uitdruk in prijs tov het vloeroppervlak, komen we ook daar op 75 euro per m². Als ik even grofweg de m²'s muur tel, denk ik dat het op 350-400m² uitkomt. Dat zou dan weer neerkomen op een prijs van ruim 35 euro per m² voor renovlies + sauzen.
Hangt heel erg af van je eigen smaak. Voor de keuken zit je zo op 20k, wat Pannencouque ook aangeeft. Badkamer hangt er ook vanaf of je al een basisbadkamer hebt of niet. Wij hadden al een standaardbadkamer en dan heb je alleen meerkosten voor de aanpassingen om het aan jouw wens te maken. Dat was een paar duizend euro.Sbakker1982 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:51:
Bij ons viel het vooral tegen hoeveel m2 muren en plafond er eigenlijk zijn. De prijs per m2 is dan wellicht niet extreem hoog, maar je moet het wel allemaal laten afwerken. Dan ben je daar ook zo de prijs van een kleine auto aan kwijt. Voor de vloeren geldt dat het ook sterk afhangt van je smaak, maar ook of je vloerverwarming hebt of niet (beperkt de keus). En veel mensen hebben in de woonkamer een duurdere vloer dan in de slaapkamers. Maar 75 per m2 die Pannencouque noemt lijkt me een goede indicatie.
Voor de tuin hangt het ook erg af van wat je wilt en wat er al standaard wordt opgeleverd. Is er bijvoorbeeld al een schuur (naar je smaak) en wordt er vanuit het project ook een erfafscheiding opgeleverd, of niet? En wil je veel zelf doen of juist alles laten doen? Maar met 50 euro per m2 kom je een heel eind.
Oja, de tuin, die was ik nog vergeten. Daar tellen we zo'n 100 euro per m². Want er moet ook nog een oprit e.d. bestraat worden. En er moet nog een schutting komen.
Hierbij mijn eigen geschatte/verwachte kosten:
Keuken IKEA: €11.500 (inclusief installatie + Quooker)
Badkamermeubel + mengkraan douche + mengkraan bad: ongeveer €1.500 euro inclusief installatie.
Pvc plakvloer inclusief egaliseren en leggen: €60 per m2
Plafond stucen: €17 m2
Wanden stucen: €11,50 m2
Schutting: €75 per meter (moet nog gedeeld worden met de buren en heb 40 meter nodig).
Uiteraard moeten er nog gordijnen/shutters en weet ik veel wat nog meer binnen. V.w.b de tuin, hier heb ik nog geen verwachte kosten van. Ik weet dat ik 70m2 wil laten bestraten en 30m2 komt gras te liggen.
Nu willen we misschien ook een tuinkamer aan de woning plaatsen (18 m2). Deze dingen zijn nogal prijzig. Wie heeft een goed adres in regio west-friesland (Noord-Holland).
Badkamermeubel + mengkraan douche + mengkraan bad: ongeveer €1.500 euro inclusief installatie.
Schutting: €75 per meter (moet nog gedeeld worden met de buren en heb 40 meter nodig).
Uiteraard moeten er nog gordijnen/shutters en weet ik veel wat nog meer binnen. V.w.b de tuin, hier heb ik nog geen verwachte kosten van. Ik weet dat ik 70m2 wil laten bestraten en 30m2 komt gras te liggen.
Nu willen we misschien ook een tuinkamer aan de woning plaatsen (18 m2). Deze dingen zijn nogal prijzig. Wie heeft een goed adres in regio west-friesland (Noord-Holland).
[ Voor 6% gewijzigd door Bravertal op 26-04-2020 09:46 ]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Bij ons huis, 206m2 (ong. 176m2 excl. inpandige bergingen) reken ik met volgende budgetposten:
- keuken: 23K (minus 7200 uit het project), reeds offerte van getekend,
- badkamer: 2K (project badkamer is grotendeels al naar tevredenheid),
- stucwerk plafond en muren: 10K (nog te vroeg voor offertes, geen idee of dit genoeg is),
- vloer: 20K,
- zonwering: 5K (pui van 5m breed en 6m hoog op het zuiden),
- glazen balustrade t.b.v. vide: 7K (1 offerte, valt wellicht nog wat goedkoper uit)
- overig niet gespecificeerd: 7K
Dan nog nieuwe meubels e.d. Maar daar hebben we minder haast mee. Tuin nog niks gebudgetteerd, de voortuin (zover daar sprake van is) wordt vanuit het project bestraat. Ook de erfafscheiding wordt vanuit het project gedaan met een beukenhaag en steenkorven. Standaard wordt een terrasje betegeld. Verdere inrichting van de tuin zal denk ik pas na een jaar gebeuren, dan weten we ook precies hoe de schaduw e.d. valt en waar het dus fijn vertoeven is.
- keuken: 23K (minus 7200 uit het project), reeds offerte van getekend,
- badkamer: 2K (project badkamer is grotendeels al naar tevredenheid),
- stucwerk plafond en muren: 10K (nog te vroeg voor offertes, geen idee of dit genoeg is),
- vloer: 20K,
- zonwering: 5K (pui van 5m breed en 6m hoog op het zuiden),
- glazen balustrade t.b.v. vide: 7K (1 offerte, valt wellicht nog wat goedkoper uit)
- overig niet gespecificeerd: 7K
Dan nog nieuwe meubels e.d. Maar daar hebben we minder haast mee. Tuin nog niks gebudgetteerd, de voortuin (zover daar sprake van is) wordt vanuit het project bestraat. Ook de erfafscheiding wordt vanuit het project gedaan met een beukenhaag en steenkorven. Standaard wordt een terrasje betegeld. Verdere inrichting van de tuin zal denk ik pas na een jaar gebeuren, dan weten we ook precies hoe de schaduw e.d. valt en waar het dus fijn vertoeven is.
Houd er rekening mee dat het stucwerk ook nog geverfd moet worden. Dat zal ook iets van een tientje per m2 erbij worden.Bravertal schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:41:
Hierbij mijn eigen geschatte/verwachte kosten:
Verder zit je voor mijn gevoel behoorlijk scherp met je inschatting. Het zal wel kunnen voor deze prijzen, maar ik denk dat je er nog wel een stukje overheen zult gaan.
I.v.m. zonnepanelen wilde ik 2 loze leidingen naar zolder laten leggen, maar ik vroeg me af of er nog meer dingen zijn die ik beter alvast door de aannemer kan laten doen? (moeten er extra groepen in de meterkast of kan dat makkelijk later, etc.)
Schilderen ga ikzelf doen. Van alles heb ik nu een offerte. Er zullen nog wel meer kosten komen. We hebben gespaard dus we kunnen het betalen maar ik wil niet teveel (net als een ieder) uitgeven.Rubbergrover1 schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:18:
[...]
Houd er rekening mee dat het stucwerk ook nog geverfd moet worden. Dat zal ook iets van een tientje per m2 erbij worden.
Verder zit je voor mijn gevoel behoorlijk scherp met je inschatting. Het zal wel kunnen voor deze prijzen, maar ik denk dat je er nog wel een stukje overheen zult gaan.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Volgens mij kan dat allemaal makkelijk later en rekent je zonnepanelenboer daar een all-in prijs voor die waarschijnlijk beter is dan die van de aannemer. Ik zou vooral door de aannemer laten doen wat je zelf later moeilijk kan doen omdat je er niet bij kan (bijv loze leiding naar buiten op een verdieping ivm camera, of een leiding naar de oprit voor een EV, leiding voor stroom naar de achtertuin, dat soort zaken).Stormstar3 schreef op zondag 26 april 2020 @ 14:31:
I.v.m. zonnepanelen wilde ik 2 loze leidingen naar zolder laten leggen, maar ik vroeg me af of er nog meer dingen zijn die ik beter alvast door de aannemer kan laten doen? (moeten er extra groepen in de meterkast of kan dat makkelijk later, etc.)
Zo'n meterkast kun je eenvoudig bij en die mannen doen niet anders dan zulke aanpassingen.
Keuken: 22k (en dan nog alles los besteld, maar is belangrijk voor ons).
Badkamer: plus 4k op de geleverde standaard (minder belangrijk voor ons, casco opleveren en dan naar eigen smaak zou minimaal 15k zijn geworden).
Zolderverbouwing: 20k (duur, maar incl. kleine badkamer, 3 dakramen, omleggen/uitbreiden ventilatieschachten en bewust gekozen voor kwaliteit/flexibiliteit obv eerdere verbouwing). Als ik dit bij het project had afgenomen was ik zeker 30k verder geweest, maar nu moet het wel na de bouw en in eigen beheer.
Prijzen vloeren, beneden keramisch parket ca. 90 per m2 (denk wel dat dit heel lang meegaat) en pvc viel me vies tegen met 70-75 per m2 (maar ook daar hopelijk wel voor lang meegaan gegaan). Ik denk dat we bij pvc een iets betere deal hadden kunnen sluiten, maar haast en corona kosten geld. Ook leerzaam.
Wanden behangen/verven, plafonds stuccen/spuiten als hierboven.
Ook extra kosten voor meer zonnepanelen, laadpunt, etc. maar dat zijn meer keuzes dan noodzakelijke uitgaven.
Belangrijk is van te voren begroting op te stellen en minimaal post 10% onvoorzien. En vergeet niet wat er nog allemaal uitgaat naar inrichting. En o ja, de tuin... offerte moet ik nog ontvangen.
Een deel is ook echt wel (indien gewenst/noodzakelijk) goed in de hand te houden. Vooral de vloer, zelf laminaat leggen zou bij redelijke kwaliteit zeg 30 euro per m2 kosten bijvoorbeeld. Voor wanden/plafonds is dit lastiger, maar kan zelf verven ook wel flink besparen. Hier heb ik dit juist bewust uitbesteed om als zzp-er te kunnen werken, maar dit ligt voor iedereen anders.
Wat ik verder wel weet is dat dit in de papieren loopt. Ben 100k verder op een huis van 599k.
Badkamer: plus 4k op de geleverde standaard (minder belangrijk voor ons, casco opleveren en dan naar eigen smaak zou minimaal 15k zijn geworden).
Zolderverbouwing: 20k (duur, maar incl. kleine badkamer, 3 dakramen, omleggen/uitbreiden ventilatieschachten en bewust gekozen voor kwaliteit/flexibiliteit obv eerdere verbouwing). Als ik dit bij het project had afgenomen was ik zeker 30k verder geweest, maar nu moet het wel na de bouw en in eigen beheer.
Prijzen vloeren, beneden keramisch parket ca. 90 per m2 (denk wel dat dit heel lang meegaat) en pvc viel me vies tegen met 70-75 per m2 (maar ook daar hopelijk wel voor lang meegaan gegaan). Ik denk dat we bij pvc een iets betere deal hadden kunnen sluiten, maar haast en corona kosten geld. Ook leerzaam.
Wanden behangen/verven, plafonds stuccen/spuiten als hierboven.
Ook extra kosten voor meer zonnepanelen, laadpunt, etc. maar dat zijn meer keuzes dan noodzakelijke uitgaven.
Belangrijk is van te voren begroting op te stellen en minimaal post 10% onvoorzien. En vergeet niet wat er nog allemaal uitgaat naar inrichting. En o ja, de tuin... offerte moet ik nog ontvangen.
Een deel is ook echt wel (indien gewenst/noodzakelijk) goed in de hand te houden. Vooral de vloer, zelf laminaat leggen zou bij redelijke kwaliteit zeg 30 euro per m2 kosten bijvoorbeeld. Voor wanden/plafonds is dit lastiger, maar kan zelf verven ook wel flink besparen. Hier heb ik dit juist bewust uitbesteed om als zzp-er te kunnen werken, maar dit ligt voor iedereen anders.
Wat ik verder wel weet is dat dit in de papieren loopt. Ben 100k verder op een huis van 599k.
75 euro voor PVC? Ik betaalde 45 en het maakte niet eens gek veel uit welk merk je pakte Viva, Moduleo, Tarkett etc 0,55mm toplaag. Visgraat was een euro of 10 duurder.
Ik zou verder kijken, tenzij de order definitief is.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ik zou absoluut wel 2 loze leidingen met de bouw regelen. Wij hadden dit bij "toeval" maar anders had de bedrading van de panelen over de buitenkant gevel gelopen en via de kruipruimte weer naar binnen. Geen gezicht! Ik schijn wel een piet-lut op dat vlak te zijn... Zo kan ik ook niet tegen die witte leidingen over de zijkant van een huis tbv een airco...Pannencouque schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:14:
[...]
Volgens mij kan dat allemaal makkelijk later en rekent je zonnepanelenboer daar een all-in prijs voor die waarschijnlijk beter is dan die van de aannemer. Ik zou vooral door de aannemer laten doen wat je zelf later moeilijk kan doen omdat je er niet bij kan (bijv loze leiding naar buiten op een verdieping ivm camera, of een leiding naar de oprit voor een EV, leiding voor stroom naar de achtertuin, dat soort zaken).
Zo'n meterkast kun je eenvoudig bij en die mannen doen niet anders dan zulke aanpassingen.

Misschien was ik niet helder, maar die leidingen e.d. zijn een no-brainer om te laten leggen. Ik bedoelde de enkel aanpassing in de meterkast. Die zal bij de aannemer mogelijk een paar honderd euro kosten en is bij de zonnepanelenboer inbegrepen in het pakket.
Als ik zoal zie wat er hier voorbijkomt qua groepenkasten zou ik daar geen euro extra voor aan de projectbouwer geven. Extra leidingen laten instorten is natuurlijk wel handig, en dan zou ik de kast zelf regelen.
Bij ons huis, 190M2 reken ik met volgende budgetposten:
- keuken: 10K + 2,5K waardecheque van projectontwikkelaar. reeds offerte van getekend,
- badkamer: 8K ,reeds offerte van getekend,
- stucwerk muren: 4,2K (reeds offerte van getekend,), daarna sausen van de muren hetzelfe bedrag begroot
- vloer: 10K, Begane grond €100 per m2 Bovenverdieping laminaat zelf leggen.
- rolluiken: 6K begroot, nog geen offerte(dit wordt als laatste gedaan mocht er geld over zijn),
- zonnepanelen 7,5K 24 stuks zonnepanelen
- bekleden trappen begroot 2,5K
- tuin 10K we laten oprit en terras beton storten, hierbij zit ook het kunstgras en de schuttingen, en het verder aankleden van de tuin.
Alleen wil ik nog graag weten wat een normale carport moet kosten,
Graag onderhoudsvrij, met lichtkoepel en de zijkant dicht.
Garage moet onze berging worden en wil graag een carport om auto netjes te parkeren.
Wil geen carport van tuinmaximaal of i.d.
Mocht iemand hier een indicatie van hebben dan hoor ik dat graag.
- keuken: 10K + 2,5K waardecheque van projectontwikkelaar. reeds offerte van getekend,
- stucwerk muren: 4,2K (reeds offerte van getekend,), daarna sausen van de muren hetzelfe bedrag begroot
- rolluiken: 6K begroot, nog geen offerte(dit wordt als laatste gedaan mocht er geld over zijn),
- tuin 10K we laten oprit en terras beton storten, hierbij zit ook het kunstgras en de schuttingen, en het verder aankleden van de tuin.
Garage moet onze berging worden en wil graag een carport om auto netjes te parkeren.
Keuken is aan de krappe kant. Afhankelijk van de grootte van de keuken natuurlijk.
Hoeveel m2 tuin/bestrating denk je voor 10k te kunnen aanleggen?
Heb je het meerwerk bij de bouw al afgesproken? Reken daar ook nog op.
Hoeveel m2 tuin/bestrating denk je voor 10k te kunnen aanleggen?
Heb je het meerwerk bij de bouw al afgesproken? Reken daar ook nog op.
Wat doe jij met je plafonds? En heb je je laminaat voor boven al? Lijkt me dat je toch ook een paar duizend euro voor materialen daarvoor moet rekenen.W.Cor schreef op maandag 27 april 2020 @ 07:31:
Bij ons huis, 190M2 reken ik met volgende budgetposten:
Die zonnepanelen lijken me wel voordelig trouwens. Misschien moet ik dan ook maar eens aan uitbreiding denken. Is dat plat dak of schuin?
En wat bedoel je met een 'carport van Tuinmaximaal'? Blijkbaar heb je een bepaald beeld voor ogen en voldoet die winkel niet, maar dan is het wel handig om een idee te hebben wat je dan wel zoekt...
Die prijzen heb ik pre-corona ook gekregen. Ik had van een tegelpartij in september gekregen en later in maart laten actualiseren; blijkbaar zijn de zzp-ers die de vloer moeten leggen omhoog gegaan met hun m2-prijs in die tijd... Dus de tegels hadden hetzelfde bedrag; de prijs om te leggen was wat omhoog gegaan. PVC zat ik trouwens wat onder jouw bedrag mee, maar dat was niet de de duurste 'embossed' uitvoering. Gietvloer was trouwens nog wat duurder (iets meer dan 100/m2)Magpie schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:25:
45 euro inclusief schuren, egaliseren en leggen van plak-pvc? Die vloeren die je noemt kosten al 35-45 euro per m2... Dat het voor minder dan 75 per vierkante meter is zeker waar, maar voor 45 lijkt wel heel laag.EiT schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:26:
75 euro voor PVC? Ik betaalde 45 en het maakte niet eens gek veel uit welk merk je pakte Viva, Moduleo, Tarkett etc 0,55mm toplaag. Visgraat was een euro of 10 duurder.
@W.Cor ik denk dat een 12,5k stelpost voor een keuken krap is afhankelijk van je smaak en grootte. En 10k voor je tuin en terras? Hoeveel m2 is dat dan? Alleen mijn oprit en grondwerk zitten daar al ver boven en dan moet ik nog 500m2 tuin waar nu een offerte van 35k voor ligt.
Trappen bekleden met tapijt denk ik voor 2,5k? Daar ga je een “Upstairs” achtige variant niet mee redden als je tenminste minimaal 2 trappen hebt.
Trappen bekleden met tapijt denk ik voor 2,5k? Daar ga je een “Upstairs” achtige variant niet mee redden als je tenminste minimaal 2 trappen hebt.
[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 27-04-2020 09:30 ]
Waar ben je geweest? Dat is wel heel erg laag..EiT schreef op zondag 26 april 2020 @ 18:26:
Waar ik zelf echter naar vroeg is waarom iedereen voor stucen / glasvliesbehang lijkt te kiezen in plaats van zelf alles opschuren, voorstrijk er overheen en paar lagen verf?LinkinTED schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:50:
[...]
Kosten...
Bij MS wanden (zoals Hertog_Martin heeft/krijgt) betekend behangklaar naden vullen en afmessen. Sausklaar betekent wanden volledig afmessen en schuren. Kortom, extra arbeidsgang, dus verhogende kosten.
Als je het dan ook voorgestreken en gesausd wil hebben, betekent dat de schilder ook moet komen, wederom kosten. Waarschijnlijk kan dat wel, maar vaak wil men daar niet voor betalen (of wordt de bouwprijs in algemene zin al te hoog bevonden).
Zo heb ik het bij huidige nieuwbouw appartement gedaan en was ik voor 500 euro klaar. Muren zien er prima uit, enkel na aantal jaren scheuren bij plafonds. Maar stucen of behangen voorkomt dat ook niet zover ik begrijp.
Weet dus helaas niet precies wat voor materiaal de muren hier zijn. Maar hoe het er visueel uitzag bij oplevering kan ik het best omschrijven als 'betonblokken' op elkaar waar die bij de slaapkamers zelfs rood en groen gekleurd waren. Heb alles (zo'n 150m2 aan muur) met de hand geschuurd, rotwerkje van paar dagen maar vrij strak resultaat en het materiaal was op veel plekken al aardig glad, enkel wat oneffenheden wegschuren. Is wel huurwoning van corporatie en dus zal er wel rekening gehouden zijn met dat men niet duizenden euro's aan stucen kan besteden, maar sausklaar was het volgens mij ook niet.
Twijfel dus of ik er van uit kan gaan dat straks met metalstud wanden we ook prima uit kunnen met wat schuurwerk, voorstrijk en laagjes verf (<1500 euro). Of toch 5-7k moeten budgetteren voor stucen of renovlies.
Ik heb ook 47€/m2 betaald inclusief leggen en egaliseren, bij mflorshop in Weesp om te leggen in Amsterdam. Dan heb je niet de toplijn van Moduleo of Mflor (in dit geval), maar was voor ons ook niet nodig omdat het enkel om de slaapkamers gaat. €75 voor recht gelegd vind ik echt veel te duur.Nielzsche schreef op maandag 27 april 2020 @ 11:48:
[...]
Waar ben je geweest? Dat is wel heel erg laag..
Hoekkeuken met alleen onderkasten, 2 kolomkasten op het einde.GeeMoney schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:28:
@W.Cor ik denk dat een 12,5k stelpost voor een keuken krap is afhankelijk van je smaak en grootte. En 10k voor je tuin en terras? Hoeveel m2 is dat dan? Alleen mijn oprit en grondwerk zitten daar al ver boven en dan moet ik nog 500m2 tuin waar nu een offerte van 35k voor ligt.
1 waarin de koelkast zit en 1 waarin de oven ingebouwd is. deze kasten zijn ongeveer 1.80 hoog.
Graniet aanrechtblad en alle apparatuur van AEG. Offerte is getekend, dus dit is ook echt wat we willen.
Betonwerk voor terras en oprit is ongeveer 45 meter. Dan wordt het kunstgras en de tuinaankleding ongeveer 60 meter.
Niet iedereen heeft een 1000 meter groot perceel.
En de tuin moet minimalistisch zijn. Wij zijn beiden ruim 50+, dus voor ons hoeft heel veel tuinonderhoud niet meer. Daarom ook voor beton gekozen om geen onkruid meer te hoeven verwijderen.
Dacht dat we met 2.5K vrij goed uitkomen met tapijt op de trappen.
Ons huis is in prijsklasse niet te vergelijken met dat van jullie.
Wij willen het ook gewoon goed voor elkaar hebben maar of we een laminaatvloer van €30,- of 1 van €60,-
nemen op de bovenverdiepingen daar zie ik weinig verschil in.
Dat plaatst het wel een beetje in perspectiefW.Cor schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:05:
[...]
Hoekkeuken met alleen onderkasten, 2 kolomkasten op het einde.
1 waarin de koelkast zit en 1 waarin de oven ingebouwd is. deze kasten zijn ongeveer 1.80 hoog.
Graniet aanrechtblad en alle apparatuur van AEG. Offerte is getekend, dus dit is ook echt wat we willen.
Betonwerk voor terras en oprit is ongeveer 45 meter. Dan wordt het kunstgras en de tuinaankleding ongeveer 60 meter.
Niet iedereen heeft een 1000 meter groot perceel.
En de tuin moet minimalistisch zijn. Wij zijn beiden ruim 50+, dus voor ons hoeft heel veel tuinonderhoud niet meer. Daarom ook voor beton gekozen om geen onkruid meer te hoeven verwijderen.
Dacht dat we met 2.5K vrij goed uitkomen met tapijt op de trappen.
Ons huis is in prijsklasse niet te vergelijken met dat van jullie.
Wij willen het ook gewoon goed voor elkaar hebben maar of we een laminaatvloer van €30,- of 1 van €60,-
nemen op de bovenverdiepingen daar zie ik weinig verschil in.
Je hebt nog een behoorlijk grote woning anders. 190m2 is fors.
Een keuken is dan ook zo maar 25m2 minimaal had ik in gedachten en een kastenwand van een meter of 3-4 met nog een hoek of een eiland en apparatuur tikt zomaar de 10k aan en dat is echt zonder gek te doen. Je 12,5k is dus erg scherp.
En ook €30,- per m2 voor je laminaat boven is toch ook al €3000,- als ik met 100m2 even reken.
2,5k voor tapijt op je trappen ga je wel redden inderdaad maar een afwerking met bijvoorbeeld hout of PVC op je trap kost dat bedrag (makkelijk) per trap al.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 27-04-2020 13:21 ]
Nog gekker, de keuken is ook nog met verlaagd plafond boven 1 zijde van de keuken. Hierin zitten 4 spots verwerkt. Moet deze wel zelf schilderen. Andere zijde heeft de verlichting van de afzuigkapGeeMoney schreef op maandag 27 april 2020 @ 13:19:
[...]
Dat plaatst het wel een beetje in perspectief.
Je hebt nog een behoorlijk grote woning anders. 190m2 is fors.
Een keuken is dan ook zo maar 25m2 minimaal had ik in gedachten en een kastenwand van een meter of 3-4 met nog een hoek of een eiland en apparatuur tikt zomaar de 10k aan en dat is echt zonder gek te doen. Je 12,5k is dus erg scherp.
En ook €30,- per m2 voor je laminaat boven is toch ook al €3000,- als ik met 100m2 even reken.
2,5k voor tapijt op je trappen ga je wel redden inderdaad maar een afwerking met bijvoorbeeld hout of PVC op je trap kost dat bedrag (makkelijk) per trap al.
Op de trap wil ik alleen tapijt. Omdat ik in ploegen werk wil ik dat mijn vrouw rustig naar boven kan wanneer ik moet slapen. Tapijt is geluid dempend.
Ik weet niet wat jij verdient, maar met een paar dagen schuurwerk voor 150 M2 zit je bij een uurtarief van 25 euro per uur al op zo'n 5 euro per m2 voor alleen het schuren. Dan zou mijn keus toch eerder vallen op uitbesteden en voor 10 euro per m2 de muren echt gestuct hebben.Hertog_Martin schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:04:
[...]
Waar ik zelf echter naar vroeg is waarom iedereen voor stucen / glasvliesbehang lijkt te kiezen in plaats van zelf alles opschuren, voorstrijk er overheen en paar lagen verf?
Zo heb ik het bij huidige nieuwbouw appartement gedaan en was ik voor 500 euro klaar. Muren zien er prima uit, enkel na aantal jaren scheuren bij plafonds. Maar stucen of behangen voorkomt dat ook niet zover ik begrijp.
Weet dus helaas niet precies wat voor materiaal de muren hier zijn. Maar hoe het er visueel uitzag bij oplevering kan ik het best omschrijven als 'betonblokken' op elkaar waar die bij de slaapkamers zelfs rood en groen gekleurd waren. Heb alles (zo'n 150m2 aan muur) met de hand geschuurd, rotwerkje van paar dagen maar vrij strak resultaat en het materiaal was op veel plekken al aardig glad, enkel wat oneffenheden wegschuren. Is wel huurwoning van corporatie en dus zal er wel rekening gehouden zijn met dat men niet duizenden euro's aan stucen kan besteden, maar sausklaar was het volgens mij ook niet.
Twijfel dus of ik er van uit kan gaan dat straks met metalstud wanden we ook prima uit kunnen met wat schuurwerk, voorstrijk en laagjes verf (<1500 euro). Of toch 5-7k moeten budgetteren voor stucen of renovlies.
Wij zijn ook van plan om boven op de slaapkamers, te schuren en plamuren, of wanneer het toch wat grotere on effenheden zijn zelf te behangen en schilderen. Daarnaast worden een aantal wanden behangen. Kosten zijn dan ma een paar honderd euro en wat bakken koffie en broodjes voor schoonvader, die komt dit namelijk meehelpen en neemt een maand vrij als wij de sleutel krijgen.Hertog_Martin schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:04:
[...]
Waar ik zelf echter naar vroeg is waarom iedereen voor stucen / glasvliesbehang lijkt te kiezen in plaats van zelf alles opschuren, voorstrijk er overheen en paar lagen verf?
Beneden en overloop laten we stucadoren, kost bij ons in het dorp €380 per dag inclusief matriaal. Moeten nog even informeren hoe lang ze bezig verwachten te zijn ma bij een vriend van mij zijn ze 4 dagen geweest enigzins vergelijkbare m2. Plafonds laten wij door de aannemer spuiten, deze zet ook de V naden dicht.
Bij onze pvc leverancier betalen we tussen de €50,- €65,- voor eerste klas PVC, incl egaliseren en verlijmen. Boven kan het al vanaf 40 euro (mindere kwaliteit). Dus je kan zien dat de prijzen best wel kunnen wiselen.
Onze keuken is €12100 (inclusief montage en aansluiten) hebben hiervoor een kookeiland van 240cm x120 met 4 ladekasten van 90 en een spoelkast van 60, AEG vaatwasser, een keramieke blad(4cm) en Inductiekookplaat met geintegreerde afzuiging van pelgrim. Daarnaast kastenwand van van 200 met koelkast van Juno en 3in1 stoomoven en gewone combi oven van Pelgrim. Dus je ziet het kan echt wel voor redelijke prijzen als je zelf goed zoekt en zelf ook de handen uit de mauwen wil steken. Wat wel denk ik scheeld is dat wij in een dorp wonen en daardoor via via veel mensen kennen.
Maar zijn er verder nog voor- en nadelen aan stucen qua eindresultaat?Rubbergrover1 schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:56:
[...]
Ik weet niet wat jij verdient, maar met een paar dagen schuurwerk voor 150 M2 zit je bij een uurtarief van 25 euro per uur al op zo'n 5 euro per m2 voor alleen het schuren. Dan zou mijn keus toch eerder vallen op uitbesteden en voor 10 euro per m2 de muren echt gestuct hebben.
Ik heb destijds met de hand geschuurd, lamme arm maar als student destijds wel zo economisch. Nu verdien ik wel wat meer per uur maar heb tegelijkertijd geen grote haast en beetje wat zelf doen ook wel leuk.
Huur een festool schuurmachine met wat vellen schuurpapier inclusief afzuiging.Hertog_Martin schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:59:
[...]
Maar zijn er verder nog voor- en nadelen aan stucen qua eindresultaat?
Ik heb destijds met de hand geschuurd, lamme arm maar als student destijds wel zo economisch. Nu verdien ik wel wat meer per uur maar heb tegelijkertijd geen grote haast en beetje wat zelf doen ook wel leuk.
Ik heb alle bovenverdiepingen met de hand gedaan met van die vlakschuurdingen totdat ik een tip kreeg voor een festool. Wat een genot is dat. Zijn geld 10cmx waard.
Thx voor de tip.GeeMoney schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:03:
[...]
Huur een festool schuurmachine met wat vellen schuurpapier inclusief afzuiging.
Ik heb alle bovenverdiepingen met de hand gedaan en van on vlak schuurdingen totdat ik een tip kreeg voor een festool. Wat een genot is dat. Zijn geld 10cmx waard.
Ik lees echter dat stucwerk ook geschuurd moet worden. Waar is stucen of renovlies nog meer goed voor? En wanneer is het wel en wanneer niet nodig?
Ik wil niet besparen op zaken die nodig zijn, maar andersom ook niet geld uitgeven aan zaken die niet nodig zijn voor onze situatie.
Klopt en dat hoor je hier vaak. Zo'n 15 tot 20 procent is heel gebruikelijk, dus met 17% zit je nog vrij netjes.Magpie schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:25:
Onze begroting zit inmiddels op 720k voor een huis met een basisprijs van 583k.
Wat ik overigens zie ontbreken in een behoorlijk aantal begrotingen:
- Plinten in het hele huis
- Raambekleding!
- Zonwering
- (Tuin)verlichting
Dit komt op onze begroting toch bij elkaar weer op zo'n 10k. Natuurlijk is het afhankelijk van de maten, maar zeker als je af gaat wijken van standaardmaten van de bouwmarkt lopen de kosten snel op.
Is wel heel simpel gedacht. Om 25 euro netto per uur te verdienen, moet je bruto meer dan 50 euro per uur verdienen. Dat zal je in loondienst niet zo snel tegen komen. Dus je vergelijking zelf doen versus laten doen is eerder 3 euro versus 10 euro. Of iemand dat de moeite waard vind moet iedereen voor zichzelf bepalen.Rubbergrover1 schreef op maandag 27 april 2020 @ 15:56:
[...]
Ik weet niet wat jij verdient, maar met een paar dagen schuurwerk voor 150 M2 zit je bij een uurtarief van 25 euro per uur al op zo'n 5 euro per m2 voor alleen het schuren. Dan zou mijn keus toch eerder vallen op uitbesteden en voor 10 euro per m2 de muren echt gestuct hebben.
Festool heeft nogal een breed scala aan schuurmachinesGeeMoney schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:03:
[...]
Huur een festool schuurmachine met wat vellen schuurpapier inclusief afzuiging.
Ik heb alle bovenverdiepingen met de hand gedaan met van die vlakschuurdingen totdat ik een tip kreeg voor een festool. Wat een genot is dat. Zijn geld 10cmx waard.
Kopen kan natuurlijk ook. Mijn Festools uit het vorige-vorige decennium doen het allemaal nog prima. Alleen zijn de Systainers iets geler geworden.
Als er bij jou een uitbouw bovenop de kale prijs zit, zouden wij ook die kant zijn opgegaan. En echt, buiten het PVC, denk ik dat we vrij goed op de kosten hebben gelet. Met name veel zelf ingekocht. En niet alles als meerwerk afgenomen.Blihi schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:21:
[...]
Klopt en dat hoor je hier vaak. Zo'n 15 tot 20 procent is heel gebruikelijk, dus met 17% zit je nog vrij netjes.
Onze begroting zit inmiddels op 720k voor een huis met een basisprijs van 583k.
Wat ik overigens zie ontbreken in een behoorlijk aantal begrotingen:
- Plinten in het hele huis
- Raambekleding!
- Zonwering
- (Tuin)verlichting
Dit komt op onze begroting toch bij elkaar weer op zo'n 10k. Natuurlijk is het afhankelijk van de maten, maar zeker als je af gaat wijken van standaardmaten van de bouwmarkt lopen de kosten snel op.
Maar dan moet het er nog allemaal in na oplevering he. En daarvoor hebben we vertrouwde, iets duurdere werklui aan de slag. Een grote zorg minder, zodat ik gewoon kan doorwerken. Ze bellen gewoon als er even iets afgestemd moet worden, heerlijk. Groot voordeel als je eerdere verbouwingen hebt gehad en weet wat er geleverd wordt.
Met veel tijd en wat handigheid, kan het zeker goedkoper. Als starter of met een kleiner budget, zou dat ook mijn keuze zijn geweest. Maar zelfs dan is 40-50k er zo doorheen. Ik had me voorgenomen om niet te gek te doen, maar merkte dat je in een woning in het wat duurdere segment het ook graag met een bepaalde kwaliteit wil afmaken. Dus daarop uiteindelijk de begroting gebaseerd, rekening houdend met de onderdelen die wij belangrijk vinden.
Verder eens met je opmerking over de raambekleding etc. Ook verlichting gaat er nog inhakken. Heb alles begroot, maar er gaat meer overheen dan dat ik meevallers kan noteren 😂
Als iemand die niet werkzaam is in de bouw en ook niet elk jaar verbouwd of gaat schuren was de aanschaf even te gek. Ik weet het type niet maar hij was 60x60x60 ongeveer en ging als een malle. Ik dacht €800,- Toen ik hem opzocht. Huren was een paar tientjes voor 2 dagen.kabeltjekabel schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:43:
[...]
Festool heeft nogal een breed scala aan schuurmachines
Kopen kan natuurlijk ook. Mijn Festools uit het vorige-vorige decennium doen het allemaal nog prima. Alleen zijn de Systainers iets geler geworden.
60x60x60??GeeMoney schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:59:
[...]
Als iemand die niet werkzaam is in de bouw en ook niet elk jaar verbouwd of gaat schuren was de aanschaf even te gek. Ik weet het type niet maar hij was 60x60x60 ongeveer en ging als een malle. Ik dacht €800,- Toen ik hem opzocht. Huren was een paar tientjes voor 2 dagen.
Bedoel je de Planex?
https://www.festool.nl/pr...-planex-lhs-e-225-eq-230v
Gelukkig zijn vrije dagen gratisHanzul schreef op maandag 27 april 2020 @ 16:01:
[...]
Wij zijn ook van plan om boven op de slaapkamers, te schuren en plamuren, of wanneer het toch wat grotere on effenheden zijn zelf te behangen en schilderen. Daarnaast worden een aantal wanden behangen. Kosten zijn dan ma een paar honderd euro en wat bakken koffie en broodjes voor schoonvader, die komt dit namelijk meehelpen en neemt een maand vrij als wij de sleutel krijgen.
Geintje natuurlijk, maar het valt mij op dat veel mensen hun vrije tijd (of die van anderen) als gratis tijd zien en zo op een sommetje uitkomen waaruit (b)lijkt dat zelf doen veel goedkoper zou zijn. Maar als ik een maand aan vrije dagen zou verkopen, dan zou ik daarvoor heel veel uren en professionsl kunnen inhuren. Die het werk ook nog eens twee of drie keer zo snel doet.
Het blijft natuurlijk eigen keus en het kan ook heel leuk zijn om (samen) in de nieuwe woning te klussen, maar als je je vrije tijd ook zou 'beprijzen' is het zeker niet altijd de voordeligste keus.
Het ging mij er meer om dat het niet zozeer is dat stucen zo veel duurder is dan de muren gladschuren en verven, maar dat het meer de keus is tussen zelf doen en uitbesteden. Onder aan de streep zul je voor beide varianten ongeveer evenveel tijd of geld kwijt zijn, als je een gelijke vergelijking maakt (beide zelf doen of beide laten doen).Z___Z schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:30:
[...]
Is wel heel simpel gedacht. Om 25 euro netto per uur te verdienen, moet je bruto meer dan 50 euro per uur verdienen. Dat zal je in loondienst niet zo snel tegen komen. Dus je vergelijking zelf doen versus laten doen is eerder 3 euro versus 10 euro. Of iemand dat de moeite waard vind moet iedereen voor zichzelf bepalen.
In loondienst heb je vaak niet de keuze veel meer te gaan werken, maar als je avonden en weekenden zelf gaat klussen kun je in feite meer "inkomen" genereren. En afhankelijk van wat voor salaris je hebt is het al snel goedkoper om niet met je eigen netto salaris iemand anders bruto te hoeven betalen, zelfs als je de uren die je er aan besteed zou beprijzen met je normale netto salaris.Rubbergrover1 schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:07:
[...]
Gelukkig zijn vrije dagen gratis![]()
Geintje natuurlijk, maar het valt mij op dat veel mensen hun vrije tijd (of die van anderen) als gratis tijd zien en zo op een sommetje uitkomen waaruit (b)lijkt dat zelf doen veel goedkoper zou zijn. Maar als ik een maand aan vrije dagen zou verkopen, dan zou ik daarvoor heel veel uren en professionsl kunnen inhuren. Die het werk ook nog eens twee of drie keer zo snel doet.
Het blijft natuurlijk eigen keus en het kan ook heel leuk zijn om (samen) in de nieuwe woning te klussen, maar als je je vrije tijd ook zou 'beprijzen' is het zeker niet altijd de voordeligste keus.
[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-04-2020 18:22 ]
Gelukkig zijn vrije dagen gratis
[...]
Natuurlijk zijn vrije dagen niet gratis😉. Ik kan ze echter ook niet allemaal laten uitbetalen en heb er altijd wel een paar over, ma ga zeker niet alles zelf doen, ook omdat ik het zelf minder goed kan.
Dat mijn schoonvader zoveel komt helpen en daardoor al het schilderwerk komt doen, hebben we wel geluk mee. Ik kies ervoor om de keuken te laten plaatsen, pvc te laten leggen en beneden en overloop te laten stucadoren, rolluiken te laten hangen. Waarbij mij altijd de afweging kwaliteit is en niet de prijs. Kan ik het zelf niet zo goed, dan laat ik het doen.
Zelf doen wij al het schilderwerk (incl behangen), plinten, loze leidingen bedraden. Garage ombouwen tot kantoor exl stucen, maar wel al het leidingwerk, plafond erin maken en tussenwand na berging/bijkeuken.
Tuin wil ik gaan doen met bevriende hovenier, gaan aanleggen waarbij wij zelf ook een groot deel van het werk zullen doen en hem zullen inhuren voor de klussen die we zelf niet kunnen of aansturing bij nodig hebben. Voor het grote grondwerk komt indien nodig een oom van mijn vrouw.
[...]
Natuurlijk zijn vrije dagen niet gratis😉. Ik kan ze echter ook niet allemaal laten uitbetalen en heb er altijd wel een paar over, ma ga zeker niet alles zelf doen, ook omdat ik het zelf minder goed kan.
Dat mijn schoonvader zoveel komt helpen en daardoor al het schilderwerk komt doen, hebben we wel geluk mee. Ik kies ervoor om de keuken te laten plaatsen, pvc te laten leggen en beneden en overloop te laten stucadoren, rolluiken te laten hangen. Waarbij mij altijd de afweging kwaliteit is en niet de prijs. Kan ik het zelf niet zo goed, dan laat ik het doen.
Zelf doen wij al het schilderwerk (incl behangen), plinten, loze leidingen bedraden. Garage ombouwen tot kantoor exl stucen, maar wel al het leidingwerk, plafond erin maken en tussenwand na berging/bijkeuken.
Tuin wil ik gaan doen met bevriende hovenier, gaan aanleggen waarbij wij zelf ook een groot deel van het werk zullen doen en hem zullen inhuren voor de klussen die we zelf niet kunnen of aansturing bij nodig hebben. Voor het grote grondwerk komt indien nodig een oom van mijn vrouw.
Bedankt voor de verduidelijking. Ik ging er vanuit dat we gelijk konden behangen, maar dat is dus een misvatting. Het is ook een optie om de woning, via de aannemer te laten stuken. De kosten hiervan zijn ongeveer €25 per m2. Dit gaat dan om ruim €2000 per verdieping.Blihi schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:34:
[...]
Ziehier voor de definities van "behangklaar":
https://matafbouw.nl/wp-content/uploads/2015/04/BA_Afwerkingsniveaus_gipskartonplaten_gipsvezelplaten_2009.pdf
Behangklaar in de bouw betekent: kwaliteit D.
Wil je texklaar, kom je op niveau B of zelfs A uit.
Kun jij een inschatting maken welke kosten ik ongeveer zou moeten rekenen, als ik zou kiezen voor Renovlies. Ook zal ik nog kosten moeten maken aan voorstrijk, en schuurmateriaal. Verf moet in beide gevallen, of zit daar ook nog verschil in?
Tot slot nog een andere vraag. We willen op termijn een planning gaan maken welke stappen we, in welke volgorde, moeten zetten voordat we de woning straks kunnen betrekken. Inmiddels heb ik geleerd, dat we in ieder geval rekening moeten houden met het opstookprotocol ( lucht-water-WP + Vloerverwarming) en droogtijd van de wanden. Het gaat om een grotendeels prefab houtskeletbouw. Waarmee start je? de wandafwerking, of het leggen van de vloeren ( PVC beneden, laminaat boven). Ook zal er nog een keuken geplaatst moeten worden.
Wij hebben het laten dun pleisteren en daarna gespoten. Was de helft minder kwijt dan de buurman die het heeft laten stucen en verven.
Nadeel is wel dat je dan geen rechte muren krijgt en bij ons zijn de binnen muren niet zo geweldig gezet.
Wij hebben hier voor gekozen omdat we nog 2 kleine kinderen hebben en de muren toch vernaggelen. Sowieso zie je naar 2 weken toch niet meer of een muur recht of een beetje krom is.
Wij hebben er trouwens Sikkens Alphacryl Pure Mat SF op zitten, persoonlijk vind ik de verf geweldig, vieze handen makkelijk af te nemen met een doek zonder dat de verf mee komt of de vlek verspreid. Wij hebben wel meer schrobvaste verf gehad, maar die waren kwalitatief veel minder dan deze.
Met kleine kinderen niet besparen op schrobvaste verf.
Nadeel is wel dat je dan geen rechte muren krijgt en bij ons zijn de binnen muren niet zo geweldig gezet.
Wij hebben hier voor gekozen omdat we nog 2 kleine kinderen hebben en de muren toch vernaggelen. Sowieso zie je naar 2 weken toch niet meer of een muur recht of een beetje krom is.
Wij hebben er trouwens Sikkens Alphacryl Pure Mat SF op zitten, persoonlijk vind ik de verf geweldig, vieze handen makkelijk af te nemen met een doek zonder dat de verf mee komt of de vlek verspreid. Wij hebben wel meer schrobvaste verf gehad, maar die waren kwalitatief veel minder dan deze.
Met kleine kinderen niet besparen op schrobvaste verf.
De grootste uitbouw (45k) zit in die basisprijs van 583k. De grootste kostenposten:Magpie schreef op maandag 27 april 2020 @ 17:57:
[...]
Als er bij jou een uitbouw bovenop de kale prijs zit, zouden wij ook die kant zijn opgegaan. En echt, buiten het PVC, denk ik dat we vrij goed op de kosten hebben gelet. Met name veel zelf ingekocht. En niet alles als meerwerk afgenomen.
Maar dan moet het er nog allemaal in na oplevering he. En daarvoor hebben we vertrouwde, iets duurdere werklui aan de slag. Een grote zorg minder, zodat ik gewoon kan doorwerken. Ze bellen gewoon als er even iets afgestemd moet worden, heerlijk. Groot voordeel als je eerdere verbouwingen hebt gehad en weet wat er geleverd wordt.
Met veel tijd en wat handigheid, kan het zeker goedkoper. Als starter of met een kleiner budget, zou dat ook mijn keuze zijn geweest. Maar zelfs dan is 40-50k er zo doorheen. Ik had me voorgenomen om niet te gek te doen, maar merkte dat je in een woning in het wat duurdere segment het ook graag met een bepaalde kwaliteit wil afmaken. Dus daarop uiteindelijk de begroting gebaseerd, rekening houdend met de onderdelen die wij belangrijk vinden.
Verder eens met je opmerking over de raambekleding etc. Ook verlichting gaat er nog inhakken. Heb alles begroot, maar er gaat meer overheen dan dat ik meevallers kan noteren 😂
- Keuken: 20k
- Aanleg bestrating (105 m2) en terras (35 m2) inclusief materiaal: 12k
- Kleine opties (aanpassen elektra, mantelbuizen, glasdeur berging, bredere poort, etc.): 11k
- Stucwerk wanden / stompe deuren / hardhouten trap: 10k (pakket via aannemer)
- Vloer beneden: 10k (tegelvloer, 95 m2 tijdens bouw gelegd)
- Vloerverwarming boven inclusief zoneregeling: 9k
- Vergroten buitenberging naar 3x5 meter: 7k
- Raamdecoratie: 5k
- Sanitair en tegelwerk: 5k (pakket via aannemer en eigen wastafelmeubel)
- Erfafscheiding met achterburen: 4k (eigen kosten, want we werden het niet eens over een gezamenlijke afscheiding)
- Stucwerk plafonds beneden: 3k (bewust via aannemer)
- Schilderwerk woonkamer/keuken: 3k (bewust via aannemer)
- Vloer boven: 3k (klik-pvc, alleen materiaal)
- Materiaal Inbouwkasten: 2k
- Vervangen meubels: 6k (hoort eigenlijk niet in deze begroting thuis, maar toch)
- Airconditioning: 5k
- Zonwering achtergevel en terras: 4k
- Tuinverlichting: 1k
Voor veel van de kostenposten hebben we meerdere offertes opgevraagd en gekregen. Echt besparen lukte daar niet. We hebben ook niet altijd voor de goedkoopste gekozen, maar voor degene waar we het beste gevoel bij hadden.
Begrijpelijk, maar veel van ons zijn in loondienst. Dan is een vrije dag inderdaad gratis, want als je die dag op een ander moment vrij neemt levert dat geen geld op. Ook kun je niet zomaar een dag extra gaan werken en dan meer verdienen om de ander te betalen die de klus doet.Hanzul schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:36:
Gelukkig zijn vrije dagen gratis![]()
[...]
Het grootste nadeel van zelf klussen achteraf is dat er werk dubbel moet. Denk bijvoorbeeld aan stucen. Als je bij de bouw laat stucen gebeurt dat nadat de elektradozen in de muur zijn gedaan, maar voordat het installatiemateriaal is geplaatst. Vervolgens wordt het installatiemateriaal geplaatst zonder framepjes en wordt de boel geschilderd, waarbij eventuele beschadigingen in het stucwerk gerepareerd worden. Pas dan komen de framepjes er op.
Als je zelf gaat stucen moet al het installatiemateriaal er af (en dat doet de stucadoor niet). Overal moeten dekseltjes op en na het stucen en schilderen moet je weer op zoek naar de dozen (tip: maak foto's). Bij het open maken van de dozen beschadigd het stucwerk wellicht, maar dat komt niemand meer herstellen, dus dat moet je zelf doen. En je moet al het installatiemateriaal weer terug plaatsen en dat is ook niet voor iedereen weggelegd.
Spreek goed af welke afwerkklasse er komt. Of dit veel of weinig geld is kan ik niet beantwoorden, maar een stucadoor wellicht wel.lutjekul schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:37:
[...]
Bedankt voor de verduidelijking. Ik ging er vanuit dat we gelijk konden behangen, maar dat is dus een misvatting. Het is ook een optie om de woning, via de aannemer te laten stuken. De kosten hiervan zijn ongeveer €25 per m2. Dit gaat dan om ruim €2000 per verdieping.
Materiaalkosten is een ding, maar zoals hierboven ook staat, denk ook aan het werk. Wie gaat het installatiemateriaal van de muur halen en terug plaatsen? Als je dat zelf kunt en leuk vindt is dat prima. Ook voor Renovlies geldt: laat offertes maken.Kun jij een inschatting maken welke kosten ik ongeveer zou moeten rekenen, als ik zou kiezen voor Renovlies. Ook zal ik nog kosten moeten maken aan voorstrijk, en schuurmateriaal. Verf moet in beide gevallen, of zit daar ook nog verschil in?
Plannen is lastig. Opstookprotocol zijn de meningen over verdeeld, maar als je dat wilt doen, begin daar dan mee. Bij cementdekvloeren is dit belangrijker dan bij anhydrietvloeren, maar die laatste moeten wel goed droog zijn. In ons huis wordt de tegelvloer met de bouw mee gelegd, nog voordat er ooit een druppel water door de CV is gegaan.Tot slot nog een andere vraag. We willen op termijn een planning gaan maken welke stappen we, in welke volgorde, moeten zetten voordat we de woning straks kunnen betrekken. Inmiddels heb ik geleerd, dat we in ieder geval rekening moeten houden met het opstookprotocol ( lucht-water-WP + Vloerverwarming) en droogtijd van de wanden. Het gaat om een grotendeels prefab houtskeletbouw. Waarmee start je? de wandafwerking, of het leggen van de vloeren ( PVC beneden, laminaat boven). Ook zal er nog een keuken geplaatst moeten worden.
De afwerking begint met de vloer. Dan het schilderwerk (moet je de vloer dus goed afdekken) en dan de keuken pas.
Als je eerst schildert en dan de vloer doet heb je kans dat de muren vol komen te zitten met lijmspetters en butsen. Dan moet je dus opnieuw schilderen.
De keuken moet je beschouwen als een meubel, dus pas als alles klaar is komt die er in. Je wilt geen werklui meer rond hebben lopen als de keuken al geplaatst is.
Beetje late reply maar voor mijzelf nu relevant. Wat is legacy ? En waarom is mesh beter.Brickman schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:17:
[...]
De outdoor is legacy, je kunt beter voor mesh variant gaan (pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack))
Bij ons geeft de vloerenlegger aan dat eerst de keuken geplaatst moet worden. Hij gaf aan dat hij slechte ervaringen heeft met keukenmonteurs en dat zij al diverse malen de net gelegde vloer "gesloopt" hebben en dat het eindigt in een welles nietes spelletje waarbij hij uit coulance de vloer repareert.Blihi schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:13:
[...]
Spreek goed af welke afwerkklasse er komt. Of dit veel of weinig geld is kan ik niet beantwoorden, maar een stucadoor wellicht wel.
[...]
Materiaalkosten is een ding, maar zoals hierboven ook staat, denk ook aan het werk. Wie gaat het installatiemateriaal van de muur halen en terug plaatsen? Als je dat zelf kunt en leuk vindt is dat prima. Ook voor Renovlies geldt: laat offertes maken.
[...]
Plannen is lastig. Opstookprotocol zijn de meningen over verdeeld, maar als je dat wilt doen, begin daar dan mee. Bij cementdekvloeren is dit belangrijker dan bij anhydrietvloeren, maar die laatste moeten wel goed droog zijn. In ons huis wordt de tegelvloer met de bouw mee gelegd, nog voordat er ooit een druppel water door de CV is gegaan.
De afwerking begint met de vloer. Dan het schilderwerk (moet je de vloer dus goed afdekken) en dan de keuken pas.
Als je eerst schildert en dan de vloer doet heb je kans dat de muren vol komen te zitten met lijmspetters en butsen. Dan moet je dus opnieuw schilderen.
De keuken moet je beschouwen als een meubel, dus pas als alles klaar is komt die er in. Je wilt geen werklui meer rond hebben lopen als de keuken al geplaatst is.
Wordt niet meer gemaakt en dergelijke. Ubiquite zegt zelf het volgende:Len020 schreef op maandag 27 april 2020 @ 20:54:
[...]
Beetje late reply maar voor mijzelf nu relevant. Wat is legacy ? En waarom is mesh beter.
De mesh variant kun je ook gewoon via een netwerkkabel aansluiten.Faster, less expensive, 10x the client capacity:
Check out the UniFi Mesh Outdoor Radios
Ik zal binnenkort ook eens tijd maken om wat foto's te plaatsen wat nu de status is.
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
De stucadoor die ik uiteindelijk heb gekozen gaf aan dat zijzelf de raampjes gaan verwijderen, afplakken/afdekken en weer terug plaatsen. Maar bij diverse anderen kreeg ik inderdaad als conditie in de offerte mee dat ik dat zelf zou moeten doen.Blihi schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:06:
Als je zelf gaat stucen moet al het installatiemateriaal er af (en dat doet de stucadoor niet). Overal moeten dekseltjes op en na het stucen en schilderen moet je weer op zoek naar de dozen (tip: maak foto's). Bij het open maken van de dozen beschadigd het stucwerk wellicht, maar dat komt niemand meer herstellen, dus dat moet je zelf doen. En je moet al het installatiemateriaal weer terug plaatsen en dat is ook niet voor iedereen weggelegd.
Ik heb van alle vloerpartijen dat bezwaar niet gehoord; maar wel van mijn keukenleverancier dat zij liefst na wand- en vloerafwerking aan de slag gaan. En van de vloerleveranciers een zekere beaming, mede omdat dan de vloer tot de wand waterdicht gemaakt kan worden.Bravertal schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:08:
Bij ons geeft de vloerenlegger aan dat eerst de keuken geplaatst moet worden. Hij gaf aan dat hij slechte ervaringen heeft met keukenmonteurs en dat zij al diverse malen de net gelegde vloer "gesloopt" hebben en dat het eindigt in een welles nietes spelletje waarbij hij uit coulance de vloer repareert.
Aangezien er bij mij een tegelvloer komt, zal de kans op beschadigen natuurlijk klein zijn. Maar dezelfde boodschap gaven giet- en pvcvloer leveranciers.
't Is dan bij de kwetsbaardere vloeren wellicht wel verstandig er iets als afdekvlies of stukloper op te leggen; maar dat is dan vooral handig tegen beschadigingen op plekken waar de keuken zelf niet hoeft te komen.
Word me nog steeds niet echt duidelijk of stucen of renovlies echt nodig zal zijn.
Ben namelijk ook een beetje bang dat stucwerk kapot gaat of behang los laat.
Als de kale muren egaal te schuren zijn verf ik daar liever direct op zonder tussen lagen is mijn gevoel. Maar wellicht overzie ik iets.
Waar moet ik op letten bij oplevering om goed te kunnen oordelen of stucen / renovlies nodig is?
Als de kale muren egaal te schuren zijn verf ik daar liever direct op zonder tussen lagen is mijn gevoel. Maar wellicht overzie ik iets.
Waar moet ik op letten bij oplevering om goed te kunnen oordelen of stucen / renovlies nodig is?
Dat weet je pas als het opgeleverd is.Hertog_Martin schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 01:06:
Word me nog steeds niet echt duidelijk of stucen of renovlies echt nodig zal zijn.
Onze vorige nieuwbouw hebben wij alleen geschuurd, voorstrijk en 1 laag latex gespoten. Dit zag er mooi en strak uit en was goedkoop. Ik was toen 2k kwijt incl materiaal (vloer oppervlakte 130m2 met plat dak). Verf heeft er altijd goed opgezeten, alleen was alles wel gescheurd. Dus scheuren bij de wcd’s beneden, scheuren op de naad plafon/muur en scheuren tussen de muren zelf. Hier hadden meerdere bewoners in het blok last van.
Bij onze huidige woning was alleen spuiten geen optie, te veel oneffenheden en daarom dus een dun pleister laagje. Dat kost de wereld niet.
Nu al 2 scheuren, 1 in afgewerkte muur en 1 in plafon, deze was wel te verwachten, zat wat hoogte verschil in de vloerplaat. De langste muur die nog behangen moet worden heeft er 6.
Dus ik verwacht de beneden verdieping over een aantal jaar te moeten stucen.
Wij kregen bij alle bedrijven te horen: eerst de vloer, dan de keuken. Ik leg wel even stucloper op de looproute naar de keuken, maar ik denk dat het duurder is om bij het leggen van de vloer de keuken te beschadigen dan andersom.Bravertal schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:08:
[...]
Bij ons geeft de vloerenlegger aan dat eerst de keuken geplaatst moet worden. Hij gaf aan dat hij slechte ervaringen heeft met keukenmonteurs en dat zij al diverse malen de net gelegde vloer "gesloopt" hebben en dat het eindigt in een welles nietes spelletje waarbij hij uit coulance de vloer repareert.
Als je in de keuken pvc legt kan het een ander verhaal zijn. Dat is zacht en beschadigt gemakkelijker. Maar ook dan is een goede stucloper de oplossing.
Daar zal ook wel prijsverschil in gezeten hebben vermoed ik, maar waarschijnlijk is het het geld wel waard.ACM schreef op maandag 27 april 2020 @ 22:06:
[...]
De stucadoor die ik uiteindelijk heb gekozen gaf aan dat zijzelf de raampjes gaan verwijderen, afplakken/afdekken en weer terug plaatsen. Maar bij diverse anderen kreeg ik inderdaad als conditie in de offerte mee dat ik dat zelf zou moeten doen.
Precies. Zelfs de woningen die de keuken bij de projectleverancier afnemen laten deze pas na oplevering plaatsen, nadat de vloer er in is gegaan.Ik heb van alle vloerpartijen dat bezwaar niet gehoord; maar wel van mijn keukenleverancier dat zij liefst na wand- en vloerafwerking aan de slag gaan. En van de vloerleveranciers een zekere beaming, mede omdat dan de vloer tot de wand waterdicht gemaakt kan worden.
Aangezien er bij mij een tegelvloer komt, zal de kans op beschadigen natuurlijk klein zijn. Maar dezelfde boodschap gaven giet- en pvcvloer leveranciers.
't Is dan bij de kwetsbaardere vloeren wellicht wel verstandig er iets als afdekvlies of stukloper op te leggen; maar dat is dan vooral handig tegen beschadigingen op plekken waar de keuken zelf niet hoeft te komen.
Ik heb inderdaad geprobeerd de budgetstukadoors te mijden, maar van de 5 offertes had er maar 1 lagere m2-prijzen voor dunpleisteren en sauzen...Blihi schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:01:
Daar zal ook wel prijsverschil in gezeten hebben vermoed ik, maar waarschijnlijk is het het geld wel waard.
Ik heb pas doorgevraagd over het afplaken van plafond en omgaan met schakelmateriaal nadat ik al min of meer voor deze stucadoor had gekozen (en er toen pas aan dacht
Dus of die andere drie dat wel/niet zouden meenemen weet ik niet. Alleen degene met iets lagere m2-prijzen meldde expliciet dat ze dat van mij verwachtten.
Volgens mij is dunpleisteren tegenwoordig gewoon de standaard, vandaar dat al die prijzen op elkaar lijken. Als je echt egale rechte muren wilt hebben met chique stucwerk moet je daar expliciet om vragen, anders wordt het gewoon gepleisterd.
Hey! Daar kwamen wij dus ook een paar dagen geleden per toeval (via toekomstige buren) achter! En we gaan voor die optie kiezen. Belangrijkste voor ons is dat de slaapkamers niet opgestookt worden, dat vinden we niet prettig slapen. Bedankt voor het delen (en scherp speurwerkPHPResource schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:10:
[...]
Hey mede-Dordtenaar, wij zaten precies met hetzelfde vraagstuk. Uiteindelijk is duidelijk geworden dat de 2e verdieping VV aanbrengen 1400e extra kost. Zoneregeling op de 1e vertrek is dan mogelijk voor 1500 euro. De 2e verdieping zal dan te regelen zijn met de thermostaat van beneden.
Ook vanuit de bouw is het draadloos helaas. Hopen maar dat dat goed gaat door die dikke vloeren heen. Ik had (veel) liever een bedraad systeem gehad, maar is geen optie.Blihi schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:35:
[...]
3000 is een hoop geld, maar denk er goed over na. Achteraf zoneregeling aanleggen is heel duur of moet met draadloze systemen, wat veel bedrijfsonzekerder is.
fmb thanks voor jouw info. Ons is verteld dat voor onze ITHO warmtepomp nog geen enkele aftermarket oplossing werkt. Omdat het een erg gecompliceerd apparaat is qua warmen en koelen. We gaan maar voor de middenweg (zie hierboven), en ik denk dat ik dan misschien nog een poging ga doen om het zelf voor elkaar te krijgen op de 2e verdieping. Kan dan immers de aansturing en de motoren afkijken van de 1efmb schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:44:
[...]
Waar baseer je dit op?
Ik heb omdat ik de kosten vanuit de bouw te hoog vond besloten om dit zelf achteraf te doen. Draait nu 2 maanden en heb geen enkel probleem met bedrijfszekerheid. Wel was dit voor mij een reden om Honeywell te kiezen en niet zelf iets te knutselen met Domotica.
@OConnor
Lees ook dit topic door: fmb in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"
Ik was voor mij thuis net geen 1400 euro kwijt voor:
* Honeywell Evohome thermostaat (programmeerbaar per ruimte en met app op telefoon/tablet te bedienen)
* Aansturing 2 vloerverwarmingverdelers (2 units + 13 vloerlussen)
* Honeywell wireless round thermostaat per kamer (in totaal
* Aansturing Cv
Installatie moet voor tweakers te doen zijn, er zijn ook voldoende filmpjes te vinden.
Ben er erg blij mee, vanuit de bouw was duurder en voor minder ruimtes (zolder niet). En ze konden vooraf niet aangeven wat ze dan gingen installeren. Bij de buren zie ik nu dat ze geen programmeerbare thermostaat hebben gekregen, geen smart thermostaat, en dat ze per ruimte alleen de temperatuur als verschil van beneden kunnen instellen ( op +3 / -3 ), dus nog geen echte ruimte temperatuur.
Uitgangssituatie = geen zoneregeling en geen vvw op 2e verdiepingBlihi schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 09:49:
Zoneregeling 1e verd. kost EUR 1.500.
Vvw 2e verd. kost EUR 1.400.
Zoneregeling 1e + 2e verd. kost EUR 2.950. Maar kan dus ook alleen op 1e verdieping. Ik vind vooral de verdubbeling van de prijs daarvan gevoelsmatig erg vervelend (1 extra thermostaat + wat aansturing). Terwijl het op de 1e verdieping 3 thermostaten zijn.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Maar daarvoor hoef je geen dure zoneregeling te kiezen. Bij vloerverwarming heb je standaard al regelaars die je per vertrek handmatig warmer of koeler kunt draaien. Zo kun je de slaapkamers iets koeler maken en bv. de badkamer iets warmer als je dat wilt. Volgens mij is dat in de praktijk toch een eenmalige actie.OConnor schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:35:
[...]
Hey! Daar kwamen wij dus ook een paar dagen geleden per toeval (via toekomstige buren) achter! En we gaan voor die optie kiezen. Belangrijkste voor ons is dat de slaapkamers niet opgestookt worden, dat vinden we niet prettig slapen. Bedankt voor het delen (en scherp speurwerk)
(Uiteraard is het een ander verhaal als je regelmatig vertrekken warmer of koeler wilt maken, of de verwarming per kamer regelmatig aan of uit wilt kunnen zetten. Maar puur voor het koeler hebben van de slaapkamers is het dus niet nodig.)
Met koeler zetten bedoel je eigenlijk knijpen van de watertoevoer.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:27:
[...]
Maar daarvoor hoef je geen dure zoneregeling te kiezen. Bij vloerverwarming heb je standaard al regelaars die je per vertrek handmatig warmer of koeler kunt draaien. Zo kun je de slaapkamers iets koeler maken en bv. de badkamer iets warmer als je dat wilt. Volgens mij is dat in de praktijk toch een eenmalige actie.
(Uiteraard is het een ander verhaal als je regelmatig vertrekken warmer of koeler wilt maken, of de verwarming per kamer regelmatig aan of uit wilt kunnen zetten. Maar puur voor het koeler hebben van de slaapkamers is het dus niet nodig.)
Inderdaad. Simpel knijpen van de toevoer zal in de meeste nieuwbouwwoningen tot gevolg hebben dat je de slaapkamer netjes een paar graden koeler hebt dan de woonkamer.GeeMoney schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:33:
[...]
Met koeler zetten bedoel je eigenlijk knijpen van de watertoevoer.
Moet je in de zomer er wel aan denken hem weer open te draaien voor efficiente koeling in je slaapkamers. Wanneer er ook vloerkoeling is.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:48:
[...]
Inderdaad. Simpel knijpen van de toevoer zal in de meeste nieuwbouwwoningen tot gevolg hebben dat je de slaapkamer netjes een paar graden koeler hebt dan de woonkamer.
@perspectivebass dat was mijn punt inderdaad
.
Als je geen koeling hebt en geen warme ruimtes boven wilt, kan je ook zonder losse zones en dan alles op benedenverdieping sturen.
Ik heb vandaag dan eindelijk de sleutel mogen ontvangen. Aan de ene kant heel erg blij mee maar aan de andere kant heb ik wel 57 oplever punten.
Heel veel zaken waren nog niet af en het een en ander aan materiaal was nog niet, of verkeerd geleverd.
Nu maar zien hoe snel en correct de punten worden opgelost.
Heel veel zaken waren nog niet af en het een en ander aan materiaal was nog niet, of verkeerd geleverd.
Nu maar zien hoe snel en correct de punten worden opgelost.
Verkeerde topic > gemoved..
[ Voor 98% gewijzigd door vortexnl1982 op 28-04-2020 13:25 ]
@vortexnl1982 ik zou het in het zelfbouw-topic proberen. Dit is voor projectbouw en denk niet dat mensen hier tegen dergelijke problemen aanlopen.
@Bassie40 mijn god, 57? Serieuze punten of allemaal klein spul?
@GeeMoney Veel klein spul maar ook een achtergevel die nog niet volledig is gemetseld bijvoorbeeld. En daardoor kun je het schilderwerk van alle kozijnen achter niet beoordelen dus dan loopt het snel op.
Veel mensen kwamen in de knel met eigen leveranciers, schilders en vloerenleggers vandaar dat de opleveringen toch van start zijn gegaan.
Gematigd positief dus, maar ik a er vanuit dat alles keurig wordt opgelost.
Veel mensen kwamen in de knel met eigen leveranciers, schilders en vloerenleggers vandaar dat de opleveringen toch van start zijn gegaan.
Gematigd positief dus, maar ik a er vanuit dat alles keurig wordt opgelost.
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht, en wil een netwerkaansluiting aan de buitenkant hebben, om een PoE camera op te hangen. Ze zijn al met de bouw begonnen, en willen daarom z.s.m. de positie van de netwerkaansluiting hebben. Mijn vraag daarom, waar zou ik het beste de camera kunnen ophangen?
Mij lijkt: oprit en voordeur in beeld, niet te laag ivm onklaar kunnen maken, maar ook niet te hoog. Ik zit zelf te denken aan een dome camera, +/- 30 cm boven het midden van de voordeur. Dan heb ik de oprit, voordeur en garagedeur in beeld. Dit is het huis:
2019-06-07_0859
Iemand tips?
Mij lijkt: oprit en voordeur in beeld, niet te laag ivm onklaar kunnen maken, maar ook niet te hoog. Ik zit zelf te denken aan een dome camera, +/- 30 cm boven het midden van de voordeur. Dan heb ik de oprit, voordeur en garagedeur in beeld. Dit is het huis:

Iemand tips?
[ Voor 11% gewijzigd door 107mb op 28-04-2020 15:08 ]
Links-boven in de hoek bij aansluiting garage- woning, zo pak je de hele oprit en heb je de meeste kans op het gezicht bij de voordeur in beeld en dan geen dome maar een gewone camera. Zoals jij het zegt is ook een goed idee, ik heb geen verklaarbare of echte voorkeur.107mb schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:56:
Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht, en wil een netwerkaansluiting aan de buitenkant hebben, om een PoE camera op te hangen. Ze zijn al met de bouw begonnen, en willen daarom z.s.m. de positie van de netwerkaansluiting hebben. Mijn vraag daarom, waar zou ik het beste de camera kunnen ophangen?
[Afbeelding]2019-06-07_0859
Iemand tips?
[ Voor 6% gewijzigd door D.deJong op 28-04-2020 15:21 ]
@107mb
dit is een 2o1kap? waarbij rechts jouw deel is?
Zou er namelijk ook eentje Links van die 2 schuifdeuren aan devoor kant doen en aan de achterkant. Loze leiding nu is makkelijk maar straks zeker niet meer.
dit is een 2o1kap? waarbij rechts jouw deel is?
Zou er namelijk ook eentje Links van die 2 schuifdeuren aan devoor kant doen en aan de achterkant. Loze leiding nu is makkelijk maar straks zeker niet meer.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2