Wij hebben ook voor een casco badkamer gekozen. Net als bij jou was de standaard "sociale huurwoning" uit 1990. Updaten naar smaak, wat dan echt nog niet extreem luxe was, zou via het project gauw 15K er bovenop kosten. Voor alles betaal je de adviesprijs, waarbij je het identieke product soms voor 40%-50% van de kosten kon terugvinden bij andere winkels. Uiteindelijk de opdracht op Werkspot gezet en een bedrijf gevonden die voor 5800 euro alles wil inbouwen. Badkamer boven plus toilet beneden. Inkopen van de artikelen doen we dan zelf nog. Heb ik zo'n 6000 euro voor begroot. Dan kom je op 11.800 - 2600 (vanwege casco) op net iets meer dan 9K en heb je het helemaal naar wens.Cactus13 schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:30:
Goedemiddag allemaal,
Ik lees hier al een tijd mee en heb al veel nuttige info verzameld. Nu wij bij de aannemer zijn geweest om de opties door te spreken voor ons nieuwbouwhuis, heb ik even een account aangemaakt om mee te praten. Ons huis betreft een 2 onder 1 kap in een klein project en de start van de bouw staat gepland na de bouwvak. Het is ons eerste koophuis en wij zijn echt leken op dit gebied. Er komt dus nogal veel op ons af. Tot nu toe wel een goed gevoel bij de aannemer (mogen op voorhand al kijken bij een identieke woning op een andere locatie bijvoorbeeld). Prijzen van de opties zijn gemiddeld als ik de verhalen hier als referentie neem en over de standaard zijn we al behoorlijk tevreden (openslaande tuindeuren, vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping etc.)
De kosten van de opties lopen evengoed al aardig op. De grootste kostenposten zijn een uitbouw van 2,4 meter en aanpassingen aan de berging/garage.
Ook is de standaard badkamer niet om aan te zien. Wij hechten nogal veel waarde aan een mooie badkamer, dus willen daar wel op investeren. Alleen zitten we voor het wijzigen van tegels, meng naar thermostaatkranen en het plaatsen van een bad en douchemuur al op zo'n 6000 euro aan extra kosten. Dan hebben we de verandering van het wasmeubel, wc etc. nog niet eens gehad (daarvoor moeten we nog naar de showroom). Nu zijn wij ons alvast aan het oriënteren op casco opleveren en het daarna door een andere partij laten doen. Waar ik mee zit is dat ze bij casco opleveren, de cementdekvloer niet storten. De vloerverwarming wordt wel gelegd. Iemand ervaring hiermee? En is achteraf doen echt goedkoper zoals je vaak hoort? Wij hebben wel een monteur en tegelzetter nodig. Zelf nooit gedaan en weinig handige vrienden/familieleden. Uiteraard gaan we langs wat zaken, maar ervaring van mensen lezen is nooit verkeerd.
Wij krijgen ook geen dekvloer over de vloerverwarming, maar dit is juist positief voor degene die het inbouwen doet.
Let op: garantie voor badkamer vervalt dan wel via de bouwer en je kunt pas bezig met de badkamer wanneer je de sleutel hebt. Dat is een afweging die je moet maken.
Op het badkamer topic kun je trouwens ook veel info terugvinden over casco oplevering.