Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.763 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 21:27
Cactus13 schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:30:
Goedemiddag allemaal,

Ik lees hier al een tijd mee en heb al veel nuttige info verzameld. Nu wij bij de aannemer zijn geweest om de opties door te spreken voor ons nieuwbouwhuis, heb ik even een account aangemaakt om mee te praten. Ons huis betreft een 2 onder 1 kap in een klein project en de start van de bouw staat gepland na de bouwvak. Het is ons eerste koophuis en wij zijn echt leken op dit gebied. Er komt dus nogal veel op ons af. Tot nu toe wel een goed gevoel bij de aannemer (mogen op voorhand al kijken bij een identieke woning op een andere locatie bijvoorbeeld). Prijzen van de opties zijn gemiddeld als ik de verhalen hier als referentie neem en over de standaard zijn we al behoorlijk tevreden (openslaande tuindeuren, vloerverwarming op begane grond en 1e verdieping etc.)

De kosten van de opties lopen evengoed al aardig op. De grootste kostenposten zijn een uitbouw van 2,4 meter en aanpassingen aan de berging/garage.
Ook is de standaard badkamer niet om aan te zien. Wij hechten nogal veel waarde aan een mooie badkamer, dus willen daar wel op investeren. Alleen zitten we voor het wijzigen van tegels, meng naar thermostaatkranen en het plaatsen van een bad en douchemuur al op zo'n 6000 euro aan extra kosten. Dan hebben we de verandering van het wasmeubel, wc etc. nog niet eens gehad (daarvoor moeten we nog naar de showroom). Nu zijn wij ons alvast aan het oriënteren op casco opleveren en het daarna door een andere partij laten doen. Waar ik mee zit is dat ze bij casco opleveren, de cementdekvloer niet storten. De vloerverwarming wordt wel gelegd. Iemand ervaring hiermee? En is achteraf doen echt goedkoper zoals je vaak hoort? Wij hebben wel een monteur en tegelzetter nodig. Zelf nooit gedaan en weinig handige vrienden/familieleden. Uiteraard gaan we langs wat zaken, maar ervaring van mensen lezen is nooit verkeerd.
Wij hebben ook voor een casco badkamer gekozen. Net als bij jou was de standaard "sociale huurwoning" uit 1990. Updaten naar smaak, wat dan echt nog niet extreem luxe was, zou via het project gauw 15K er bovenop kosten. Voor alles betaal je de adviesprijs, waarbij je het identieke product soms voor 40%-50% van de kosten kon terugvinden bij andere winkels. Uiteindelijk de opdracht op Werkspot gezet en een bedrijf gevonden die voor 5800 euro alles wil inbouwen. Badkamer boven plus toilet beneden. Inkopen van de artikelen doen we dan zelf nog. Heb ik zo'n 6000 euro voor begroot. Dan kom je op 11.800 - 2600 (vanwege casco) op net iets meer dan 9K en heb je het helemaal naar wens.
Wij krijgen ook geen dekvloer over de vloerverwarming, maar dit is juist positief voor degene die het inbouwen doet.

Let op: garantie voor badkamer vervalt dan wel via de bouwer en je kunt pas bezig met de badkamer wanneer je de sleutel hebt. Dat is een afweging die je moet maken.
Op het badkamer topic kun je trouwens ook veel info terugvinden over casco oplevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cactus13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-01-2023
Bedankt voor de reacties @Albestaz en @barktus ! Badkamertopic ga ik zeker even raadplegen. We zitten nu in een huurhuis, dus we zijn flexibel qua overgang naar de nieuwe woning (andere gevolgen als langer dubbele lasten houden we gewoon rekening mee met vergelijken).
We wachten sowieso even af met wat voor prijzen de sanitairman komt. Hopelijk valt het mee, maar als ik die prijzen zo zie ga ik maar uit van het ergste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-06 19:32
@Cactus13 als de meegeleverde badkamer niet grotendeels aan je wensen voldoet, met wat aanpassingen hier en daar, ga je zeker schrikken van de meerprijs. Onderschat echter de kosten van een badkamer achteraf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piknikker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 17:59
Ik lees al een aantal weken in dit topic, maar nu moeten wij er echt aan geloven. We hebben ondertussen de reservering getekend voor een herenhuis van De Buitenparel in Rijswijk! (Nagenoeg Delft.) Mochten er nog andere zijn in dit project dan hoor ik het graag.

Grove timeline:
- April: ontwerpgesprekken
- Juni/Juli: KOA tekenen
- December: Passeren
- April 2021: start bouw
- April 2022: oplevering, maar ik houd rekening met Q2/Q3

We zijn starters, dus er komt heel veel nieuwe informatie op ons af maar dit topic helpt enorm. Concept van dit project is dat je met een architect aan tafel gaat zitten om je woonwensen te realiseren, uiteraard zitten aan aanpassingen gewoon een prijs. Volgende week hebben wij ons ontwerpgesprek, dus ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moonborne
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-06 19:05
Na een lange hiatus weer terug op Tweakers en leuk om te zien dat er ook een nieuwbouw topic is. Lees hier veel over woonhuizen dus wellicht ook leuk om kijkje te geven in mijn te bouwen appartement :).

Ik zocht een combinatie van fiets-/loopafstand van het centrum, ruime oppervlakte, en het wooncomfort van nieuwbouw (of recente bestaande bouw). Het appartement stond nog te koop na de inschrijfprocedure. Heb gelukkig nog wel al mijn keuzes kunnen maken qua aansluitingen en keuken/sanitair/deuren. Wat een stressperiode was dat om alles voor de sluitingsdatum met handtekening en al gereed te hebben!

Er worden twee torens op een gedeelde parkeergarage gebouwd. Van de ene toren is de ruwbouw af en wordt nu van buiten gemetseld. Met de andere toren waar ik kom te wonen zijn ze nu bezig met het tunnelen. Heb alleen nog een foto van de parkeergarage kunnen maken, een tijd terug tijdens de eerste kijkdag. Hoop dat zodra het hoogste punt is bereikt (19e verdieping) de situatie het toelaat om een tweede kijkdag te organiseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQamlVp2DJPa7cWLeSa0NRDhA3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LfzUq7IxWb1I0KuafkmVw3T3.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Moonborne op 19-04-2020 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:48
Bravertal schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:03:
Dit is onze 2-kapper in aanbouw. Toevallig even "illegaal" langs geweest. Nu heb ik gezien dat er een loze leiding beneden ontbreekt. Is het verstandig om dit door te geven (aangezien ik er illegaal was)?
Ja! De uitvoerder zal je dankbaar zijn. Je krijgt wel een waarschuwing dat je er niet moet komen, maar een fout is nu eenvoudiger te herstellen dan later.

Als je terug leest zie je dat wij nogal vaak gaan kijken en ook heel wat fouten hebben gevonden/gemeld (rechtstreeks bij de uitvoerder via e-mail) en daar worden we steeds vriendelijk voor bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Daantju schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:30:
Wat is eigenlijk de gemiddelde bouwtijd geweest bij jullie? De ontwikkelaar heeft het streven om voor de bouwvak te starten, maar veder nog geen planning afgegeven. Duurt zoiets 1.5 jaar? Of 2?
Dit wil je niet horen, maar:
- Getekende overeenkomst: mei 2018
- "Hoera" brief: 31 augustus 2018
- Passeren notaris: december 2018
- Start graafwerk fundering: februari 2019
- Begane grondvloer klaar: 31 maart 2019
- Geplande oplevering (voorlopige planning): 5 juni 2020

Het hangt heel erg af van de aannemer. Vertragingen bij ons project:

- 6 weken tussen uitleggen fundering en storten ervan in verband met een of andere controle op het bouwplan die veel langer duurde dan gepland

- Fallissement kozijnenleverancier (er moest dus gebouwd worden met stelkozijnen en een andere leverancier gezocht worden. Dat is extreem lastig).

- Vlak voor de bouwvak 2019: Aannemer was vergeten de verdiepingsvloeren te bestellen (de bestelling was niet definitief gezet in het systeem van de leverancier)

- Nu: leverproblemen gasketels. (Intergas Xtreme36 heeft een terugroepactie blijkbaar).

We hopen nog steeds dat 5 juni 2020 inderdaad lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Blihi schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:34:
[...]

- 6 weken tussen uitleggen fundering en storten ervan in verband met een of andere controle op het bouwplan die veel langer duurde dan gepland

- Fallissement kozijnenleverancier (er moest dus gebouwd worden met stelkozijnen en een andere leverancier gezocht worden. Dat is extreem lastig).

- Vlak voor de bouwvak 2019: Aannemer was vergeten de verdiepingsvloeren te bestellen (de bestelling was niet definitief gezet in het systeem van de leverancier)

- Nu: leverproblemen gasketels. (Intergas Xtreme36 heeft een terugroepactie blijkbaar).

Jesus, ik mag hopen dat het bij ons sneller verloopt! In december de koop gesloten, begin april naar de notaris, afgelopen week sluitdatum voor het meer/minder werk.

Deze week zouden ze gaan plannen met de onderaannemers....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:54
kevinvi schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:37:
[...]

Jesus, ik mag hopen dat het bij ons sneller verloopt! In december de koop gesloten, begin april naar de notaris, afgelopen week sluitdatum voor het meer/minder werk.

Deze week zouden ze gaan plannen met de onderaannemers....
Ik heb 2x nieuwbouw gekocht en beide keren duurde het +- 1,5 jaar vanaf eerste paal tot aan de sleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Wij hadden december 2017 getekend en de oplevering was november 2019. Dus 1,5 tot 2 jaar lijkt ook mij de reële inschatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:17
Moment van tekenen zegt niet zo heel veel lijkt me, dat hangt er ook vanaf in welk stadium je instapt op een project.

Hier in november 2019 getekend, deze maand overdracht en planning is juni beginnen. Met 280 werkbare dagen in het contract hopen we eind 2020 er in te kunnen. Hopelijk eerder, we gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:14

MadEgg

Tux is lievvv

Hangt ook van het bouwproces af. Bij ons was alles prefab, de betonnen wanden werden in een geheel aangeleverd en ter plekke alleen in elkaar gelijmd. Daarna prefab dak erop en de ruwbouw was al zo'n beetje klaar.

Onze tijdlijn:

Start project: juli 2017
KAO ondertekend: oktober 2017
Passeren: maart 2018
Start bouw: maart 2018
Eerste oplevering project: september 2018
Laatst oplevering:oktober 2018

Voor ons was het dus binnen één jaar van tekenen naar verhuizen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ascension schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:10:
Moment van tekenen zegt niet zo heel veel lijkt me, dat hangt er ook vanaf in welk stadium je instapt op een project.

Hier in november 2019 getekend, deze maand overdracht en planning is juni beginnen. Met 280 werkbare dagen in het contract hopen we eind 2020 er in te kunnen. Hopelijk eerder, we gaan het zien :)
Goed punt. Wij waren de eersten die tekenen in een klein project (9 vrijstaande woningen). De hoera-brief was van 31 augustus 2018. Ik heb het aan het lijstje toegevoegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 20-04-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Bravertal schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:03:
Dit is onze 2-kapper in aanbouw. Toevallig even "illegaal" langs geweest. Nu heb ik gezien dat er een loze leiding beneden ontbreekt. Is het verstandig om dit door te geven (aangezien ik er illegaal was)?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
"Ik heb m'n drone laten overvliegen en geconstateerd dat [..]" :+
"Uit anonieme bron heb ik vernomen [..]"

En als er een zichtlijn is naar buiten het terrein zeg je gewoon dat je het met de verrekijker gezien hebt (vanaf een trapje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:54

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

KOA ondertekend: Maart 2020
Passeren: Mei 2020 (week 20)
Start bouw: Mei 2020 (week 21)

Geplande oplevering: Q1 2021

Daarna laten we alles nog in eigen beheer doen. Badkamer, toilet, keuken, zolderindeling, dakkapellen, vloeren, muren.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopinator
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-08-2023
KAO tekenen: december 2019
Passeren: april 2020
Start bouw: april voorbereidingen en in juli gaat de eerste paal de grond in
geplande oplevering: zomer 2021 (juli/augustus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocna
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-12-2024
Verkoopavond, oftewel huis uitkiezen: december 2018
KOA tekenen: januari 2019
Eerste paal: Juli 2019 (eerste paal (406e paal) ceremonie was pas oktober 2019, zie volgende regel)
Passeren: oktober 2019 (ivm bezwaar wat langer geduurd, aannemer is wel al volop gaan bouwen)
Oplevering: deze week eerste woningen (ikzelf zit bij laatste 6 van 93, verwachting is september 2020)

Tot nu toe behaalt de aannemer netjes zijn planning, dus heb goede hoop dat de mijne ook echt opgeleverd gaat worden in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:50:
[...]

"Ik heb m'n drone laten overvliegen en geconstateerd dat [..]" :+
"Uit anonieme bron heb ik vernomen [..]"

En als er een zichtlijn is naar buiten het terrein zeg je gewoon dat je het met de verrekijker gezien hebt (vanaf een trapje).
Ja. Eerst naar binnen en zien wat er mis is en dan proberen om van buitenaf een foto te maken waar het gebrek net zichtbaar is op 3 pixels in het hoekje :+ Werkt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dthom
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-05-2020
Hi, ik heb een nieuwbouwwoning in Amsterdam die -vooralsnog- in Q1 2021 wordt opgeleverd.

Heb paar vragen en de antwoorden nog even niet kunnen vinden, dus vandaar even zo, per onderwerp:

Renovlies behang

De bouwer geeft aan scanbehang (het blijft onduidelijk, maar ik ga ervan uit dat dit hetzelfde is als renovlies) te kunnen verzorgen voor EUR 32 m2. Ik heb aangegeven dat dit een topprijs is en daarom ook topkwaliteit te verwachten. Daarbij gevraagd welke onderaannemer dat gaat uitvoeren welke materialen daarvoor worden gebruikt. Het voorlopige deelantwoord is dat dit 130gr/m2 Intervos scanbehang en Flugger Flutex 5 latex zal zijn. Op basis van oriëntatie op internet zit ik zelf aan beter materiaal te denken (200gr/m2 en Sigmapearl Clean Matt).

1. Heeft iemand ervaring met het onderhandelen met de bouwer over gebruikte materialen (en dus niet op prijs)? Zo ja, dan hoor ik graag of dat kansrijk is of dat ik het niet eens hoef te proberen.
2. Heeft iemand tips of ervaringen met partijen die in Amsterdam topkwaliteit leveren.

Afwerking plafond

Uit de technische omschrijving volgt dat het plafond wordt afgewerkt met structuurspuitpleisterwerk waarbij de V-naad zichtbaar blijft. Ik wil dat niet. Heb bij de bouwer gevraagd of andere opties mogelijk zijn omdat ik het plafond graag strak wil hebben, bijvoorbeeld door te stucen. Het antwoord van de bouwer is dat de plafond afwerking niet kan worden veranderd. "Het is inderdaad spuitwerk. Indien u dus liever een strak plafond zou willen dan zult u dat later (na oplevering) zelf moeten laten doen."

1. Is de combinatie (i) stuc op plafond met (ii) renovlies op de muur mogelijk of levert dit complicaties op?
2. Is er een alternatief voor een a-la stuc plafond wat ik over het hoofd zie?
3. Indien mogelijk, is het dan in dit geval aan te raden om te vragen of ze het plafond onafgewerkt opleveren? Met andere woorden: is het eerder te verkiezen om op onafgewerkt te laten stucen of over spuitwerk? Denk aan: beter/slechter voor scheuren, je levert cm's in in plafondhoogte, etc.
4. Als ik onafgewerkt plafond vraag, zou ik dan aanspraak moeten maken op minderwerk?

Als iemand iets hierover kan beantwoorden hoor ik het heel graag! Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnajo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01-2022
Hi Allemaal,

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum en inmiddels zijn ze bij ons bezig met de begane grond vloer. Nu zag ik dat er 1 muur best wel scheef staat.. lijkt me niet de bedoeling, maar is ook gok.

Iemand enig idee of dit erg is? Het beton is op het huis naast ons afgelopen vrijdag gestort.
Ik hoop dat het te zien is op foto.

[ Voor 35% gewijzigd door Donnajo op 15-05-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Donnajo schreef op maandag 20 april 2020 @ 18:44:
Hi Allemaal,

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum en inmiddels zijn ze bij ons bezig met de begane grond vloer. Nu zag ik dat er 1 muur best wel scheef staat.. lijkt me niet de bedoeling, maar is ook gok.

Iemand enig idee of dit erg is? Het beton is op het huis naast ons afgelopen vrijdag gestort.
Ik hoop dat het te zien is op foto.

[Afbeelding]
Damn, jij kunt wel zo'n elektronische horizon gebruiken :P

Je bedoelt dat stukje wat van de kijker afgaat tussen een grijze buis links ervan en allerhande nuts rechts ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnajo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-01-2022
kabeltjekabel schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:41:
[...]

Damn, jij kunt wel zo'n elektronische horizon gebruiken :P

Je bedoelt dat stukje wat van de kijker afgaat tussen een grijze buis links ervan en allerhande nuts rechts ervan?
Een wat gebruiken? 😋 geen idee wat je bedoelt.

Ik bedoel dit gedeelte, zie foto

[ Voor 22% gewijzigd door Donnajo op 15-05-2020 19:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:43
dthom schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:49:
Hi, ik heb een nieuwbouwwoning in Amsterdam die -vooralsnog- in Q1 2021 wordt opgeleverd.

Heb paar vragen en de antwoorden nog even niet kunnen vinden, dus vandaar even zo, per onderwerp:

Renovlies behang
*knip

Afwerking plafond

Uit de technische omschrijving volgt dat het plafond wordt afgewerkt met structuurspuitpleisterwerk waarbij de V-naad zichtbaar blijft. Ik wil dat niet. Heb bij de bouwer gevraagd of andere opties mogelijk zijn omdat ik het plafond graag strak wil hebben, bijvoorbeeld door te stucen. Het antwoord van de bouwer is dat de plafond afwerking niet kan worden veranderd. "Het is inderdaad spuitwerk. Indien u dus liever een strak plafond zou willen dan zult u dat later (na oplevering) zelf moeten laten doen."

1. Is de combinatie (i) stuc op plafond met (ii) renovlies op de muur mogelijk of levert dit complicaties op?
2. Is er een alternatief voor een a-la stuc plafond wat ik over het hoofd zie?
3. Indien mogelijk, is het dan in dit geval aan te raden om te vragen of ze het plafond onafgewerkt opleveren? Met andere woorden: is het eerder te verkiezen om op onafgewerkt te laten stucen of over spuitwerk? Denk aan: beter/slechter voor scheuren, je levert cm's in in plafondhoogte, etc.
4. Als ik onafgewerkt plafond vraag, zou ik dan aanspraak moeten maken op minderwerk?

Als iemand iets hierover kan beantwoorden hoor ik het heel graag! Alvast dank!
1. Dit lijkt mij geen probleem. Ik zie niet in waarom deze combinatie niet zou werken.

De andere punten neem ik mee in mijn volgende uitleg. Verzoek aan mede Tweakers om mij te corrigeren of aan te vullen waar nodig. Op het moment dat er gebruik wordt gemaakt van kanaalplaten zal je om de zoveel meter een V-naad zien in het plafond bij oplevering. Bij gebruik van breedplaatvloeren komen deze naden minder vaak voor en zijn ze ook smaller.

Dan heb je vaak twee personen (ik herken ze binnen mijn vriendengroep). De ene persoon die de V-naden lekker laat zitten en het af laat werken met spuitwerk. De snelste en makkelijkste oplossing!
En dan heb je de personen die de V-naden afschuwelijk vinden en het plafond strak gestukt willen hebben.
Ik behoor (helaas) tot de laatste groep.
Op het moment dat je de V-naden geen probleem vindt dan kan je ze prima afgewerkt laten opleveren.

Ik lijk echter te proeven dat je de V-naden weg wilt werken. Op dat moment kan je beter het plafond onbewerkt laten opleveren. Verwacht daar niet teveel van qua minderwerk. Ik geloof dat we +-€200 terug kregen voor het weglaten van spuitwerk op begane grond en 1e verdieping.

Dan heb je de stukadoors die beweren de V-naad prima dicht te kunnen smeren en vervolgens het plafond glad te stuken. Op basis van ervaring bij eerdere nieuwbouwwoningen in omgeving zie je nagenoeg altijd (en dus best veel op elke V-naad) scheuren ontstaan. Inherent aan stuken van nieuwbouw maar natuurlijk niet ideaal.

De andere keuze die je hebt is dus het plafond voorzien van gipsplaten door het plafond minimaal (of als je spots wilt meer) te verlagen. Wij zullen dus zowel beneden als boven het hele plafond zelf (minimaal +- 4/5cm) gaan verlagen en voorzien van gipsplaten om het plafond dus glad te kunnen stuken en het risico op scheuren minimaliseren.

Het voordeel daarvan is dat je nog al je lichtpunten kan aanpassen. Wij kwamen er namelijk achter na het interieur inplannen dat onze ingeschatte lichtpunten vooraf niet optimaal zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:53
Blihi schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:34:
[...]

- "Hoera" brief: 31 augustus 2018

Waar heb je dat gelezen over de terugroepactie? Kan het nergens zo snel vinden, wij krijgen hem over 2 weken opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:57

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zal mijn tijdslijn er ook op zetten:

Januari 2019: Getekend bij de makelaar
Mei 2019: notaris
Juni 2019: boorwerkzaamheden
Augustus 2019: start bouw
Mei 2020: Dak erop
Oktober 2020: Geplande oplevering

Het gaat om 38 vrijwel identieke woningen verdeeld in 7 fasen. Wij zitten in de één na laatste fase.

De eerste 2 fasen zijn zo goed als gereed. Kregen begin januari al het dal erop. Geen idee waarom Bots het gat tussen de woningen zo op heeft laten lopen waar ze het zelf hadden over maximaal 4 weken. Tussen de eerste en laatste woning.
Dit speelde al vóór corona overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Als ik dat zo lees dan zijn de meeste projecten veel groter dan de onze. Onze fase bestaat uit 12 woningen, hopelijk betekent dat ook een snellere oplevertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-06 17:29
Hier bestaat het project uit 23 starters woningen en 24 rijwoningen er is helaas nog niet bekend hoe ze gaan starten hoop bij het blok waar wij een huis hebben eerlijk gezegd, maar dat zou iedereen wel hopen ben ik bang :)

We gaan al erg hard met keuzes maken badkamer en keuken zijn rond meeste leiding werk zijn we ook uit wat we willen.
Alleen deuren en wel of geen bovenlicht zitten we nog te denken of we op het toilet en badkamer wel of geen bovenlicht doen. Zijn er meer die kiezen om daar wel een bovenlicht te doen en verder niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@dthom @UninPro Ik vond die V naden ook afgrijselijk, wij hebben al het spuitwerk laten vervallen, kregen we inderdaad per etage iets van 200 euro voor terug. Overigens zat het spuitwerk wel op de WC wanden, boven de tegels, zagen we bij oplevering, daar is dus overheengestuct.

Wij hebben alle muren en plafonds laten stucen. Dat is nu 4 maanden geleden gedaan en ik heb eigenlijk alleen haarscheurtjes ontdekt tussen vloer en hoeken van vensterbanken en tussen bovenkant deur en plafond langs een dichtgezet bovenlicht. En dat zijn echt haarscheurtjes dus die zie je niet als je op de bank zit. Scheurtjes langs de dichtgezette naden zijn mij nog niet opgevallen.

Als je spots wilt is de verlaagd plafond route uiteraard prima, maar gewoon stucen is ook mogelijk.

@Woolfy681
Wij hebben alle bovenlichten dichtgemaakt maar wel paneeldeuren met een glas-in-lood bovenlicht in toiletten en badkamer. Is wat afhankelijk van de look waar je met je huis heen wilt, maar een glaspaneel in een deur is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@dthom 32 euro per m2 is wel heel veel geld, ik zou het na oplevering lekker door een ander laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
The Fatal schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:54:
[...]

Waar heb je dat gelezen over de terugroepactie? Kan het nergens zo snel vinden, wij krijgen hem over 2 weken opgeleverd.
Ik kan dat ook nergens vinden. Dat is wat de uitvoerder ons vertelde. De installateur gaf aan dat dat aan de hand was en dat hij geen garantie kon geven over de levertermijn.

Het zou mij niets verbazen als er gewoon weer iets mis is bij de installateur.

Update:

Ik heb Intergas gewoon even gebeld. Daar gaven ze aan dat er bij die ketels een software update gedaan moest worden enkele maanden geleden. De ketels zijn daarom van de groothandels teruggehaald. Die zijn natuurlijk eerst terug verkocht aan degene die als eerste bestelde en door Corona is de levertijd nu geen 4 maar 8 weken voor een nieuwe ketel.

De ketels die nu in de markt op voorraad zijn hebben de software update als het goed is gehad. Zo niet, komt Intergas dat op locatie doen.

[ Voor 41% gewijzigd door Blihi op 21-04-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
Jheroun schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:30:

@Woolfy681
Wij hebben alle bovenlichten dichtgemaakt maar wel paneeldeuren met een glas-in-lood bovenlicht in toiletten en badkamer. Is wat afhankelijk van de look waar je met je huis heen wilt, maar een glaspaneel in een deur is ook een optie.
Er zijn inderdaad deuren met glaspanelen, maar die doen heel jaren 30 aan wat niet binnen ons interieur past.
Dat is eigenlijk de rede dat we kiezen om op toilet en badkamer het bovenlicht te laten zitten.
De rede waarom we het niet zouden willen is om gelijkheid te krijgen, vandaar de vraag of er hier mensen zijn die een mix hebben zoals wij nu kiezen dus alles zonder bovenlicht behalve toilet en badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:53
Blihi schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:49:
[...]

Ik kan dat ook nergens vinden. Dat is wat de uitvoerder ons vertelde. De installateur gaf aan dat dat aan de hand was en dat hij geen garantie kon geven over de levertermijn.

Het zou mij niets verbazen als er gewoon weer iets mis is bij de installateur.

Update:

Ik heb Intergas gewoon even gebeld. Daar gaven ze aan dat er bij die ketels een software update gedaan moest worden enkele maanden geleden. De ketels zijn daarom van de groothandels teruggehaald. Die zijn natuurlijk eerst terug verkocht aan degene die als eerste bestelde en door Corona is de levertijd nu geen 4 maar 8 weken voor een nieuwe ketel.

De ketels die nu in de markt op voorraad zijn hebben de software update als het goed is gehad. Zo niet, komt Intergas dat op locatie doen.
Super, dank je!
Ik schrijf hem als puntje op om na te vragen. Onze ketel hangt er als het goed is nu max 1,5 /2 maanden, dus grote kans dat er verkeerde software in zit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktkaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:34

ktkaas

Mobile netwerk fixer

Bij deze wil ik me aansluiten bij deze groep. Voor een groot nieuwbouwproject met ruim 800 woningen, zijn we (vriendin en ik ) ingeloot voor een woning. Erg blij mee natuurlijk, maar ik heb nog heel weinig ervaring met wat er allemaal bij komt kijken. Vandaar dat ik me hier aanmeld.

Situatie momenteel:
Ik - appartement ( gekocht in 01-2018 ) - heeft nu 25k overwaarde
Vriendin - woont nog in bij ouders - aardig wat spaargeld

Mijn vraag is nu wat is de volgende stap? Moet ik mijn huidige woning al te koop zetten op de markt? Moet ik wachten tot ze gaan bouwen? Wanneer moeten we de koop-/aannemingsovereenkomst tekenen?

Ben benieuwd of mensen hier in de zelfde situatie zitten en/of hebben gezeten.

Field Service Engineer Mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@ktkaas de kopersbegeleider/makelaar van het project zal je het beste kunnen vertellen wanneer er getekend moet gaan worden en je verwachten wat de inschatting van oplevering is. Als het project echt nog in de beginfase kan het zo nog 2 jaar duren voordat er opgeleverd gaat worden, je huidige woning te koop zetten heeft dan niet zoveel nut want dan zou je de overdracht ver uit moeten stellen of tijdelijk ergens anders moeten gaan wonen.

Ik zou beginnen met uitzoeken hoe je de financiering gaat regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
ktkaas schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:51:
Bij deze wil ik me aansluiten bij deze groep. Voor een groot nieuwbouwproject met ruim 800 woningen, zijn we (vriendin en ik ) ingeloot voor een woning. Erg blij mee natuurlijk, maar ik heb nog heel weinig ervaring met wat er allemaal bij komt kijken. Vandaar dat ik me hier aanmeld.

Situatie momenteel:
Ik - appartement ( gekocht in 01-2018 ) - heeft nu 25k overwaarde
Vriendin - woont nog in bij ouders - aardig wat spaargeld

Mijn vraag is nu wat is de volgende stap? Moet ik mijn huidige woning al te koop zetten op de markt? Moet ik wachten tot ze gaan bouwen? Wanneer moeten we de koop-/aannemingsovereenkomst tekenen?

Ben benieuwd of mensen hier in de zelfde situatie zitten en/of hebben gezeten.
Gefeliciteerd met deze stap en ook met het gaan samenwonen :-)

Als het kan zou ik het nog niet in de verkoop doen, tenzij je tijdelijk ergens anders kan/wil wonen en zekerheid wil hebben over jouw verkoop (Misschien bij ouders van je vriendin?) immers huren kost ook (meer) geld en het kan zomaar 2 - 2,5 jaar duren voordat je woning wordt opgeleverd...

Op zijn vroegst zou ik het een paar maanden na start van bouw in verkoop zetten. Dan heb je meestal meer zicht in een (globale) planning. Dat willen jouw kopers namelijk ook graag weten. Vraag dit vooral bij de makelaar/bouw begeleiding hoe planning eruit ziet.

Overeenkomsten teken je wanneer alle opschortende voorwaarden zijn voldaan. Hierbij koet je denken aan;
- Omgevingsvergunning verleend door gemeente
- (vaak) 70% verkocht
- Garantie certificaat uitgegeven door bouwgarant/woningborg of dergelijke.
- etc...

Mijn situatie;
Wij zijn later ingestapt en wisten dat ze gingen starten met de bouw. Verwachting toen was juli oplevering.
nu is het waarschijnlijk Eind Mei/Juni. ze zijn sneller gegaan dan gedacht.

Wij hebben onze woning vorig jaar oktober te koop gezet. Met een flexibele oplevering met uiterlijk 1 september van dit jaar. Dit geeft ons de rust dat we het verkocht hebben, maar hoeven we toch niet 2x te verhuizen/huren etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Eindelijk kunnen wij ook iets posten.
Vorige zomer mochten we voor het laatst de bouwplaats op. Toen was de bouwer nog bezig met de ruwbouw. Sindsdien de ene na de andere tegenvaller/vertraging gehad.

Als gevolg van corona-maatregelen zijn de kijkdagen van vorige week geannuleerd.

We lopen regelmatig langs, maar van buiten zie je weinig gebeuren.
De ramen, elektra, deuren en sanitair moeten er nog in. Oplevering staat gepland voor de bouwvak. Bijna niemand in het project gaat daar van uit. -O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doUrgQMSxTu6ZLPaVT0g5UDBgIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/buzxrVLCQFcUaTEzVBLOOoTj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfaJJxiFMGbxGmSoK8JRw9lMhEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RK3NzIQ4JC39yzVO4aA0CU33.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhaDI8xUNwsrNtHIpLoCelpkzjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yX39caTWeDVIxl5FxC53yr06.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@NNCi bouwvak duurt nog drie maanden dus kan nog best goed komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:53
Blihi schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:24:
[...]

Ja! De uitvoerder zal je dankbaar zijn. Je krijgt wel een waarschuwing dat je er niet moet komen, maar een fout is nu eenvoudiger te herstellen dan later.

Als je terug leest zie je dat wij nogal vaak gaan kijken en ook heel wat fouten hebben gevonden/gemeld (rechtstreeks bij de uitvoerder via e-mail) en daar worden we steeds vriendelijk voor bedankt.
Contact gehad met de bouwer en kreeg als reactie dat ze nog niet begonnen waren aan de electrische installatie, geen fout dus.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bravertal schreef op woensdag 22 april 2020 @ 06:23:
[...]

Contact gehad met de bouwer en kreeg als reactie dat ze nog niet begonnen waren aan de electrische installatie, geen fout dus.
Ja, dat antwoord krijg je altijd, maar ondertussen wordt het hersteld, dus hoe dan ook, het probleem wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misschien niet helemaal ontopic, maar heb een vraagje.

In ons project worden in totaal 109 woningen gerealiseerd in 2 fases die vlak na elkaar beginnen.
Nu leek het me wel wat om gezamenlijk met buren enkele zaken te regelen / in te kopen. Denk bv aan een stukje tuin (klei/bouwgrond) afgraven en tuinaarde storten, erfafscheidingen inkopen/plaatsen, zonnepanelen, etc.)

Er was al een Facebook-groep voor de toekomstige bewoners en een animocheck in die groep leverde heel veel reacties op.

Intussen is er na een poll op Facebook uitwisseling geweest van telefoonnummers en e-mailadressen en probeer ik voor elk initiatief (ruim 10 inmiddels) een contactpersoon aan te wijzen. Voor enkele 'projecten' zijn inmiddels 25+ bouwnummers die mee willen doen.

Heeft iemand ervaring met hoe je zoiets nou makkelijk kunt plannen en regelen?
Ik zit vooral even met de financiële kant wat hier positieve en negatieve ervaringen zijn. Wil absoluut voorkomen dat 1 iemand in de wijk alle kosten voor moet schieten en dan bij mensen achter het geld aan moet. Dat geeft geen goede start van het buren zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woolfy681
Farmerwood schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:32:

In ons project worden in totaal 109 woningen gerealiseerd in 2 fases die vlak na elkaar beginnen.
Nu leek het me wel wat om gezamenlijk met buren enkele zaken te regelen / in te kopen. Denk bv aan een stukje tuin (klei/bouwgrond) afgraven en tuinaarde storten, erfafscheidingen inkopen/plaatsen, zonnepanelen, etc.)

Er was al een Facebook-groep voor de toekomstige bewoners en een animocheck in die groep leverde heel veel reacties op.

Intussen is er na een poll op Facebook uitwisseling geweest van telefoonnummers en e-mailadressen en probeer ik voor elk initiatief (ruim 10 inmiddels) een contactpersoon aan te wijzen. Voor enkele 'projecten' zijn inmiddels 25+ bouwnummers die mee willen doen.

Ik zit vooral even met de financiële kant wat hier positieve en negatieve ervaringen zijn. Wil absoluut voorkomen dat 1 iemand in de wijk alle kosten voor moet schieten en dan bij mensen achter het geld aan moet. Dat geeft geen goede start van het buren zijn.
Is het niet zo dat als je bij een bedrijg uitkomt dat zij naar iedereen apart een offerte / factuur sturen ?
Dit omdat jij niet voor iemand kan bepalen of hij/zij uit eindelijk ook echt mee willen doen.
Dat er animo is wil niet zeggen dat iedereen ook daadwerkelijk mee gaat doen.
Voor een hoop van de genoemde dingen zal je toch een factuur moeten hebben om het uit je bouwdepot te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Woolfy681 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:38:
[...]
Is het niet zo dat als je bij een bedrijg uitkomt dat zij naar iedereen apart een offerte / factuur sturen ?
Ik hoop inderdaad dat we dat wel overal zo kunnen regelen, maar die garantie heb ik op dit moment niet. Vandaar ook dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen op dit vlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 21:45

wij hadden soortgelijk iets maar dan met de schutting; iedere woning kreeg een eigen offerte die zij moesten accoderen. Tevens kreeg iedere woning een eigen factuur. Dit (mede) om te voorkomen dat 1 bewoner alles moest voorschieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass

In ons project hebben we dat ook gedaan. De dingen waar het meeste animo op was;
- Schuttingen
- Renovlies
- PVC vloeren

Wij hadden per initiatief een google forms gemaakt. In deze forms konden mensen aangeven of ze geintresseerd waren en hun mailadres en telefoonnummer achterlaten.

Deze gegevens kon ik dan weer makkelijk doorzetten naar de leverancier welke dan contact op kon nemen met de bewoners om hun specifieke wensen door te spreken. Zo zaten wij van het collectief er het minste tussen.

Vergis je overigens niet hoeveel tijd het kost om alles te communiceren. Want hoe goed je het ook doet er zijn altijd mensen die het niet begrijpen. Of op het laatste moment een offerte opsturen van een andere partij met 'deze is nog goedkoper!'

Ik begon daarom ook steevast de mail met het aanbod met een uitleg op welke criteria een keuze voor een leverancier is gemaakt.
  • Kwaliteit; denk aan dikte van renovlies, hoeveelheid planken, materiaal gebruik etc
  • Uit de buut/regio, zodat het voor mensen makkelijk is om langs te gaan en producten te bekijken
  • Prijs, maar niet perse de goedkoopste
Dit zorgde er ook voor dat mensen soms dachten dat het duurder was dan nodig, maar wanneer je dan doorvroeg kwam je erachter dat het materiaal gebruik van slechtere kwaliteit was. Hoe belangrijk dat iemand wel of niet vind is natuurlijk persoonlijk.

Voorral vloeren was voor een aanbod wel een uitdaging. Daar hebben wij uiteindelijk 3 leveranciers aangeleverd, omdat;
  • Mensen echt heel verschillend denken over wat een dure vloer is
  • Vloer mogelijkheden zijn eindeloos dus zoveel mensen zoveel wensen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Len020 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:41:
[...]

wij hadden soortgelijk iets maar dan met de schutting; iedere woning kreeg een eigen offerte die zij moesten accoderen. Tevens kreeg iedere woning een eigen factuur. Dit (mede) om te voorkomen dat 1 bewoner alles moest voorschieten.
Dit hadden wij ook bij de schutting. Alsnog niet ideaal - ik was de contactpersoon en de schuttingbouwers zaten érg op hun geld. Ze hadden zelf bedacht zonder aankondiging dat een betaaltermijn van 7 dagen redelijk was en ik werd meerdere keren per dag gespamd door het bedrijf dat enkele buren nog niet betaald hadden. Logisch, want meerdere mensen wilden dit uit het bouwdepot doen en dat lukt nou eenmaal vaak zo snel niet.

Áls je contactpersoon voor zoiets wordt, maak daar dan ook vooraf duidelijke afspraken over met de leverancier, scheelt een hoop ergenissen.

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:37

Bij ons is er een app groep opgericht waar bijna iedereen inzat (circa 50 woningen). Bepaalde mensen kenden menen in het wereldje, of waren vrijwilliger om voor een specifiek onderwerp bij verschillende leveranciers om groepskorting te vragen.

Dan werd er gewoon bij een leverancier van bijvoorbeeld een tuin overkappingen gevraagd: wat als er nu 10 mensen tegelijk afnemen, hoeveel korting krijgt ieder dan.
En dat bleek dan bijv. 10% bij meer dan 5 deelnemers en 15% bij meer dan 10 deelnemers etc.. Iedere deelnemer kan dan nog steeds zijn eigen overkapping uitzoeken bij die leverancier en krijgt zelf de offerte, nota etc. maar krijgt daar dan dus die korting overheen.
Werkte harstikke goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 17:07
perspectivebass schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:52:
[...]

In ons project hebben we dat ook gedaan. De dingen waar het meeste animo op was;
- Schuttingen
- Renovlies
- PVC vloeren

Wij hadden per initiatief een google forms gemaakt. In deze forms konden mensen aangeven of ze geintresseerd waren en hun mailadres en telefoonnummer achterlaten.

Deze gegevens kon ik dan weer makkelijk doorzetten naar de leverancier welke dan contact op kon nemen met de bewoners om hun specifieke wensen door te spreken. Zo zaten wij van het collectief er het minste tussen.

Vergis je overigens niet hoeveel tijd het kost om alles te communiceren. Want hoe goed je het ook doet er zijn altijd mensen die het niet begrijpen. Of op het laatste moment een offerte opsturen van een andere partij met 'deze is nog goedkoper!'

Ik begon daarom ook steevast de mail met het aanbod met een uitleg op welke criteria een keuze voor een leverancier is gemaakt.
  • Kwaliteit; denk aan dikte van renovlies, hoeveelheid planken, materiaal gebruik etc
  • Uit de buut/regio, zodat het voor mensen makkelijk is om langs te gaan en producten te bekijken
  • Prijs, maar niet perse de goedkoopste
Dit zorgde er ook voor dat mensen soms dachten dat het duurder was dan nodig, maar wanneer je dan doorvroeg kwam je erachter dat het materiaal gebruik van slechtere kwaliteit was. Hoe belangrijk dat iemand wel of niet vind is natuurlijk persoonlijk.

Voorral vloeren was voor een aanbod wel een uitdaging. Daar hebben wij uiteindelijk 3 leveranciers aangeleverd, omdat;
  • Mensen echt heel verschillend denken over wat een dure vloer is
  • Vloer mogelijkheden zijn eindeloos dus zoveel mensen zoveel wensen
Juist omdat veel dingen zo smaakafhankelijk zijn was er bij ons uiteindelijk weinig dat gezamenlijk ging. Zeker bij vloeren heb je een zo grote variatie in smaken dat dit in de praktijk toch allemaal individueel gaat. Maar ook de muurafwerking: de een wil spac, de ander glad stucwerk etc. Dan kun je een groepje overhouden dat 'ongeveer' de zelfde smaak heeft, maar dan nog kan het 'gevoel' bij het bedrijf verschillen. Wij hadden trouwens ook vanuit de bouwer een brief van een bedrijf dat verschillende varianten kon offreren. Bij ons werd er uiteindelijk vooral voor de tuin samengewerkt.

Facturen zou ik altijd individueel willen, zeker als het om binnenwerk gaat, omdat niet iedereen vanwege bouwopties exact het zelfde huis heeft. Anders krijg je altijd discussie over hoeveel iedereen moet bijdragen. Maar ook bij het buitenwerk: hoeveel is het prijsverschil bij een schutting als iemand een uitbouw heeft en dus minder schutting nodig heeft? Etc. Daarom altijd gewoon individuele offertes (of bij schuttingen eventueel een gezamenlijke voor de twee delende tuinen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:18:
[...]

Facturen zou ik altijd individueel willen, zeker als het om binnenwerk gaat, omdat niet iedereen vanwege bouwopties exact het zelfde huis heeft. Anders krijg je altijd discussie over hoeveel iedereen moet bijdragen. Maar ook bij het buitenwerk: hoeveel is het prijsverschil bij een schutting als iemand een uitbouw heeft en dus minder schutting nodig heeft? Etc. Daarom altijd gewoon individuele offertes (of bij schuttingen eventueel een gezamenlijke voor de twee delende tuinen).
Hierom heb ik een tip. Vraag prijzen per m2. of per strekkende meter in geval van een schutting :-)

Ik heb toen een voorbeeld berekening gemaakt wat het zou kosten met een gemiddelde tuin uit het project.
10 meter diep 5,4 meter breed. zodat mensen een beeld kregen wat het kost.

Overigens het begrip voorbeeldberekening snapte ook een deel niet... 'niet iedereen heeft toch de zelfde tuin?' :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Juist vanwege die afwijkingen in tuinen wil je waarschijnlijk graag weten hoeveel meer of minder het zou kosten bij een kleinere of grotere tuin. Hier hebben veel mensen bijvoorbeeld een afsluitbare poort aan de achterkant van de tuin. Hoe verandert de prijs van schutting plus poort als er een stuk schutting meer of minder is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Bedankt voor alle input! Hier kan ik zeker wat mee om wat richtlijnen voor de projecten op te stellen.

Google Sheets is wel een mooie optie voor een overzichtelijke administratie van de projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 21:45
voor binnenwerk zou ik er nooit aan beginnen; wat de een goedkoop vind vind de ander duur etc. etc.
Zand / aarde/ schuttingen zijn wel redelijk veilig om collectief te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Len020 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:14:
voor binnenwerk zou ik er nooit aan beginnen; wat de een goedkoop vind vind de ander duur etc. etc.
Zand / aarde/ schuttingen zijn wel redelijk veilig om collectief te doen.
Ik verdeel e.e.a in 2 groepen denk ik.

Zaken als de tuin voorzien van een laag tuinaarde kan prima gezamenlijk met een verdeelsleutel gebaseerd op m2 per bouwnr.

Voor producten met een idividuele keuze alleen enkele (lokale) leveranciers benaderen om een korting te regelen en dan kan iedereen individueel kijken of hij daar kan slagen.
Dan is alleen onderlinge uitwisseling nodig wie voor welke leverancier wil gaan + een rekensommetje wat de voordeligste keuze is. (In het geval dat hetzelfde product bij meerdere leveranciers te krijgen is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Je kan voor smaakafhankelijke zaken ook op basis van aantal klanten of totaalomzet een kortingspercentage afspreken. Dan kan ieder gewoon kiezen wat ie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
The Fatal schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:09:
[...]

Super, dank je!
Ik schrijf hem als puntje op om na te vragen. Onze ketel hangt er als het goed is nu max 1,5 /2 maanden, dus grote kans dat er verkeerde software in zit dan.
Wij krijgen nu weer andere informatie van de aannemer. Zij geven aan contact gehad te hebben met Intergas en dat er wel degelijk een probleem is met de rookgaskoker. Ook geeft Intergas aan dat de ketel deze rookgaskoker momenteel nergens op voorraad ligt (maar dat klopt niet, want bijvoorbeeld Warmteservice.nl heeft ze gewoon op voorraad in een twintigtal filialen).

Ik vind het een vreemd verhaal. Wellicht dat de ketels die op voorraad liggen al wat ouder zijn en dus geen nieuwe rookgaskoker nodig hebben. Anders zou je verwachten dat er uitgebreide media-aandacht is voor die terugroepactie, net als een paar jaar geleden bij Nefit het geval was.

We hebben nu in ieder geval aangegeven dat een vervangende ketel wel gelijkwaardig moet zijn, dus met het juiste modulatiebereik.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 22-04-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
Zijn er al veel mensen met vertraagde opleverprognoses wegens de coronaproblematiek?
In mijn project werd met tunnelbouw gewerkt, echter is het niet mogelijk om daarbij de afstand te bewaren. Daardoor wordt een deel traditioneel gebouwd in plaats van met tunnelbouw.

Het zou in eerste instantie gaan om een vertraging van 2 maanden. Maar aangezien dit nog slechts de ruwbouwfase is kan het betekenen dat de te nemen maatregelen nog meer vertraging op gaan leveren.

Zijn er ervaringen of bij het overschrijden van de maximale bouwtermijn door dit soort problemen/overmacht wel of niet uitgekeerd wordt? Want de dubbele woonlasten lopen natuurlijk wel door.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:44
fonsoy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:56:

Zijn er ervaringen of bij het overschrijden van de maximale bouwtermijn door dit soort problemen/overmacht wel of niet uitgekeerd wordt? Want de dubbele woonlasten lopen natuurlijk wel door.
Een bouwer heeft wel 2 maanden speling ingecalculeerd hoor, ik denk nog wel meer. Daarbij, is de ruwe begaande grond al afgerond ? Anders zijn de dagen niet eens ingegaan...

Dubbele woonlasten lopen inderdaad wel door, maar dat heb je hopelijk niet te strak ingecalculeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
Voor de afwerking van de wanden in onze woning willen wij gaan kiezen voor glad stucwerk.

Nu zijn wij daar helemaal niet in thuis, wellicht dat iemand hier meer advies kan geven:

Sommige stukadoors offreren dun pleisterwerk, andere wat dikker (4 a 5 mm). Uiteraard is het dunnere stucwerk wat goedkoper. Voldoet in jullie optiek dun pleisterwerk of is wat dikker aan te raden?

Moet stucwerk altijd nog los getext worden (dus ook de gedeeltes waar we geen kleur of afwasbare laag willen hebben)?

Wat zijn jullie ervaringen met gemiddelde prijs voor het volledig laten stucen van een tweekapwoning?

Mochten er nog andere tips zijn, zijn ze van harte welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
DaFreakR schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:22:
Voor de afwerking van de wanden in onze woning willen wij gaan kiezen voor glad stucwerk.

Nu zijn wij daar helemaal niet in thuis, wellicht dat iemand hier meer advies kan geven:

Sommige stukadoors offreren dun pleisterwerk, andere wat dikker (4 a 5 mm). Uiteraard is het dunnere stucwerk wat goedkoper. Voldoet in jullie optiek dun pleisterwerk of is wat dikker aan te raden?
Dit hangt heel erg af van de kwaliteit van de bouw. Als de wanden keurig netjes in het lood staan kan een dunne laag voldoende zijn. Als dat niet zo is moet de stucadoor dat oplossen met een dikkere laag. Daar is vooraf niets over te zeggen.
Moet stucwerk altijd nog los getext worden (dus ook de gedeeltes waar we geen kleur of afwasbare laag willen hebben)?
Ja, maar in de ruimtes waar het er niet toe doet zou ik dat gewoon zelf doen. Een pot goedkope latex bij de bouwmarkt en even met de roller over de muur. Dat is goed genoeg voor een berging, bijkeuken, technische ruimte, etc.
Wat zijn jullie ervaringen met gemiddelde prijs voor het volledig laten stucen van een tweekapwoning?
Laat offertes maken. Over het algemeen geldt dat stucwerk met de bouw mee veel duurder is dan achteraf (maar dan moet je veel meer gaan afdekken etc.)

Mijn broertje was dit jaar zo'n 7050 euro kwijt voor stucen van een tweekapper. Dat ging om de wanden en plafonds van begane grond en wanden eerste verdieping plus stenen wanden zolder. (en dit was een behoorlijk scherpe vriendenprijs)

Quote van de betreffende bevriende stucadoor:
De gemiddelde prijs ligt ongeveer tussen de €16 en €20 voor de muren en voor de plafonds ga je al gauw naar de €25 en €30. Maar dan praat ik over dat het allemaal glad stucwerk is. Ga je er iets van spachtelputz op doen ja dan komt er nog eens een €16 de m2 bij. Deze prijzen zijn allemaal incl materiaal.
Mochten er nog andere tips zijn, zijn ze van harte welkom!
Pas op met werkspot. Op die site betalen bedrijven commissie zodra jij hun gegevens opvraagt. Vraag dus niet van 10 bedrijven hun gegevens op, maar doe dat een voor een. Stucadoors hebben het over het algemeen erg druk, dus als ze op korte termijn tijd voor je hebben zou het zomaar kunnen dat ze moeite hebben met het werven van klanten vanwege de kwaliteit. Vraag om referentieprojecten.

[ Voor 10% gewijzigd door Blihi op 23-04-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Over stucwerk/renovlies gesproken... we laten de wanden van onze toekomstige woning gladstucen tijdens de bouw. Nu sprak ik laatst iemand die adviseerde om over dat stucwerk ook nog een laag renovlies te plakken. Reden: het blijft gladder (als er scheuren in het stucwerk zouden komen) en het is ook akoestisch fijner. Iemand hier ervaring mee? Aan de ene kant vind ik het zonde, zo'n gladde wand is strak zat, en het kost toch weer een hoop extra. Aan de andere kant spreekt dat akoestische aspect me wel aan. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Kiwi70 Renovlies over het stukwerk heen? Kwam dat advies van een renovliesleverancier? Leidt waarschijnlijk tot the worst of both worlds ;) Ik ben overigens geen ervaringsdeskundige in die combinatie.

Akoestische aspecten snap ik niet helemaal, de massa van renovlies zal niet zo veel doen. Het is gladder dan stukwerk, denk ik, dus reflecteert het ook meer. Wat wil je akoestisch bereiken?

@DaFreakR Hangt zoals gezegd van de kwaliteit van de bouw af maar dikker is meestal beter. Hier zit er gemiddeld een mm of 4 op denk ik en dat ziet er vaak strak genoeg uit maar dat is op sommige plekken niet voldoende om bv plinten strak tegen de muur te krijgen, de afwijking in de muur is te groot om met een dunnere laag te egaliseren.

Daarnaast hangt de benodigde kwaliteit stukwerk samen met het aantal ramen in je huis. Klinkt vreemd maar in een doorzonwoning waar de zon maar een paar uur per dag echt goed naar binnen komt beoordeel je de kwaliteit anders dan in een vrijstaand huis met aan alle kanten ramen. Weet ik uit ervaring. Er is bij ons best aardig gestukt met overal ook een mooie plafondplint maar aangezien wij overal ramen hebben wordt iedere oneffenheid individueel uitgelicht. Stukken die er meestal superstrak uitzien lijken bij ondergaande zon ineens bizarre patronen te hebben :)

Nou hadden wij ruim 430 m2 te stuken dus hebben we ook een middenweg tussen prijs en kwaliteit gekozen. Over een X aantal jaren zullen er wat dingen bijgewerkt moeten worden, dan mag er op sommige punten nog wel een laagje overheen. Of niet, want ik kan me ook goed voorstellen dat die dingen die ik nu zie me over 2 maanden sowieso al niet meer opvallen (dan is het licht ook weer anders :P )

[ Voor 63% gewijzigd door Jheroun op 23-04-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Kiwi70 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:06:
Over stucwerk/renovlies gesproken... we laten de wanden van onze toekomstige woning gladstucen tijdens de bouw. Nu sprak ik laatst iemand die adviseerde om over dat stucwerk ook nog een laag renovlies te plakken. Reden: het blijft gladder (als er scheuren in het stucwerk zouden komen) en het is ook akoestisch fijner. Iemand hier ervaring mee? Aan de ene kant vind ik het zonde, zo'n gladde wand is strak zat, en het kost toch weer een hoop extra. Aan de andere kant spreekt dat akoestische aspect me wel aan. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
Gewoon schilderen dat stucwerk. Waarom zou je in vredesnaam nog renovlies gaan plakken om dat dan vervolgens te schilderen.

Als de wanden strak zijn gestuct kun je ze gewoon met latex overschilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Nu online
Jheroun schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:13:
Akoestische aspecten snap ik niet helemaal, de massa van renovlies zal niet zo veel doen. Het is gladder dan stukwerk, denk ik, dus reflecteert het ook meer. Wat wil je akoestisch bereiken?
Volgens die persoon zou het juist meer geluid absorberen, waardoor het minder zou galmen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat kun je beter bereiken met het ophangen van gordijnen en het plaatsen van meubels. Het is echt onzin om een gestucte muur over te gaan plakken met renovlies wat vervolgens ook weer geschilderd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Nu online
Duidelijk. Ik had zelf ook ook al m'n twijfels, dus we gaan de wanden lekker alleen schilderen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Raar verhaal inderdaad. Er zijn zeker wel akoestische mogelijkheden, paneling of akoestisch stukwerk maar da's meer voor restaurants of andere herrieomgevingen. Ook erg prijzig overigens.

Dan kan je beter de onderkanten van tafels en stoelen met goedkoop akoestisch schuim beplakken, zie je niks van en dat scheelt heel veel reflecties. Dat had ik zelf in mijn achterhoofd maar toen de inrichting eenmaal stond was de galm ook weg. Maargoed, als je een tegelvloer wil, strakke muren, een gladde greeploze keuken, design plastic-stalen meubelen, inbouwspotjes, niks aan de muur en geen gordijnen moet je wellicht achteraf nog wat doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Is dat renovlies niet ook ter voorkoming van scheurvorming? Bij nieuwbouw heb je toch best nog wat werking na de bouw en misschien dat dit scheuren kan voorkomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:40:
Is dat renovlies niet ook ter voorkoming van scheurvorming? Bij nieuwbouw heb je toch best nog wat werking na de bouw en misschien dat dit scheuren kan voorkomen?
Het voorkomt de scheuren niet, maar wel de zichtbaarheid daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-06 23:13
@GeeMoney
Ik heb afgelopen week even terug gezocht in dit topic en volgens mij las ik dat jij spotjes in je plafond hebt, klopt dat?
Gaat het bij jou ook om kanaalplaat vloeren? Mijn koperbegeleiding geeft namelijk aan dat ze dit niet kunnen, maar ik wil graag weten of het een kwestie is van niet kunnen of niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-06 14:25
Stormstar3 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:39:
@GeeMoney
Ik heb afgelopen week even terug gezocht in dit topic en volgens mij las ik dat jij spotjes in je plafond hebt, klopt dat?
Gaat het bij jou ook om kanaalplaat vloeren? Mijn koperbegeleiding geeft namelijk aan dat ze dit niet kunnen, maar ik wil graag weten of het een kwestie is van niet kunnen of niet willen.
Ik heb ze ook gewoon mee laten gieten in de platen. Bouwer zei nee, electra boer zei ja. Dus gewoon in het gesprek met de project aangewezen electra installateur meenemen. Beetje hetzelfde als een extra lichtpunt...

Denk ook even aan loze leidingen in je platen om o.a. AP's achteraf te plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
@righthand ik had al wel om AP gedacht idd, maar weet niet of ik dat nu al moet aangeven? (ze beginnen waarschijnlijk in september met de bouw en dan pas hoef ik elektra door te hebben gegeven)

dit was het antwoord dat ik ontving
Nog een aanvullende opmerking: we kunnen geen spots maken in de kanaalplaatvloeren. Wel kunnen er extra lichtpunten gemaakt worden in de keuken. Deze kunnen tzt op de elektra order aangegeven worden.
Maar dat snap ik niet, een spotje is toch ook een lichtpunt? :s

[ Voor 3% gewijzigd door Stormstar3 op 23-04-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Stormstar3 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:48:
@righthand ik had al wel om AP gedacht idd, maar weet niet of ik dat nu al moet aangeven? (ze beginnen waarschijnlijk in september met de bouw en dan pas hoef ik elektra door te hebben gegeven)

dit was het antwoord dat ik ontving

[...]

Maar dat snap ik niet, een spotje is toch ook een lichtpunt? :s
En waarom kunnen ze dat niet? Het kan namelijk prima. Je keuken heeft toch ook gewoon kanaalplaat er boven?

Qua lichtpunt vs spot; hangt natuurlijk vanaf wat voor spots. Je hebt ook speciale spotboxen die je kunt instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
Het liefst heb ik inbouwspots, maar ik sta er van te kijken hoe verdeeld de antwoorden zijn. Bij de een kan het niet (of willen ze het dus niet) en bij de ander weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Stormstar3 ik heb hier 28 spots in kanaalplaten zitten :+ . GU10 en verdeeld over 6 “groepen”. Boren van de spots deden ze achteraf maar alle leidingen worden inderdaad gelegd voordat de dekvloeren erop komen.

Enige wat ze niet 100% konden garanderen was dat alles in lijn zou zitten ivm de kanaalplaten en naden. Als het ongelukkig uitkomt zit je spot net in een naad en daar moeten ze minimaal 10cm uit vandaan blijven.
Hier zit alles gelukkig helemaal in lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Stormstar3 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:06:
Het liefst heb ik inbouwspots, maar ik sta er van te kijken hoe verdeeld de antwoorden zijn. Bij de een kan het niet (of willen ze het dus niet) en bij de ander weer wel.
Ik kan me voorstellen dat ze in de projectbouw niet zo van custom instortvoorzieningen houden gezien ze dan precies de goede platen op de goede plek moeten leggen.

Met achteraf inboren zoals bij @GeeMoney heb je dat probleem niet, maar het is natuurlijk wel een hoop werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:09:
[...]

Ik kan me voorstellen dat ze in de projectbouw niet zo van custom instortvoorzieningen houden gezien ze dan precies de goede platen op de goede plek moeten leggen.

Met achteraf inboren zoals bij @GeeMoney heb je dat probleem niet, maar het is natuurlijk wel een hoop werk.
Goedkoop is het inderdaad niet maar je verliest geen hoogte en het is strakker dan opbouw spots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
In ons project heeft een van de kopers een heleboel spotboxen laten plaatsen (a 300 euro per stuk). Ze zitten niet in een lijn en nu moet er alsnog een verlaagd plafond in.

Als je voor spotboxen kiest, zorg dan dat je op papier hebt dat ze in 1 lijn zitten en maak/vraag om tekeningen.

De bouwer zal zeggen dat een afwijking van 7 cm acceptabel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Blihi schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:26:
[...]

Wij krijgen nu weer andere informatie van de aannemer. Zij geven aan contact gehad te hebben met Intergas en dat er wel degelijk een probleem is met de rookgaskoker. Ook geeft Intergas aan dat de ketel deze rookgaskoker momenteel nergens op voorraad ligt (maar dat klopt niet, want bijvoorbeeld Warmteservice.nl heeft ze gewoon op voorraad in een twintigtal filialen).

Ik vind het een vreemd verhaal. Wellicht dat de ketels die op voorraad liggen al wat ouder zijn en dus geen nieuwe rookgaskoker nodig hebben. Anders zou je verwachten dat er uitgebreide media-aandacht is voor die terugroepactie, net als een paar jaar geleden bij Nefit het geval was.

We hebben nu in ieder geval aangegeven dat een vervangende ketel wel gelijkwaardig moet zijn, dus met het juiste modulatiebereik.
Gisteren een update van de aannemer. Ze hebben via de Intergas fabriek geregeld dat er toch 7 ketels van het juiste type komen waar de modificatie al is uitgevoerd.

Ik vraag me af of dit een kwestie was van: "we proberen het gewoon, wellicht dat niemand iets van CV installaties begrijpt." of dat er echt iets aan de hand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:40:
Uiteindelijk bij ons alleen een scheur waar de uitbouw van 3 meter begint en een klein scheurtje in het plafond. Of wij hebben een goede bouwer gehad, of de huizen scheuren niet zoveel meer.

We hebben de hele woning gestuct . Wij hadden iig geen zin om te kijken naar naden in het plafond, achteraf goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mierenfokker schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:07:
[...]

Uiteindelijk bij ons alleen een scheur waar de uitbouw van 3 meter begint en een klein scheurtje in het plafond. Of wij hebben een goede bouwer gehad, of de huizen scheuren niet zoveel meer.

We hebben de hele woning gestuct . Wij hadden iig geen zin om te kijken naar naden in het plafond, achteraf goede keuze.
Maar jullie wonen toch pas een jaar in de woning, of zie ik dat verkeerd? Volgens mij komen de scheurtjes meestal pas na een paar jaar, als er ook een paar seizoenswisselingen overheen zijn gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
Moet je je er niet gewoon op instellen dat je na een jaar of 5 de scheuren bij moet werken en wellicht opnieuw moet sauzen?

Renovlies kan toch ook scheuren, is alleen wel lastiger te herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wij hebben na 1,5 jaar meerdere kleine scheurtjes in het stucwerk. Vooral in het plafond bij enkele dichtgesmeerde V-naden. Op de muur alleen in de woonkamer de aansluiting tussen de twee betonplaten van de lange tussenmuur met de buren. Bijna overal hebben we dun pleisterwerk, alleen in de berging en de scheidingswand op zolder zit een dikkere laag stucwerk.

Afgelopen november heeft er een (andere) stucadoor naar gekeken en die komt ergens komende zomer om de scheurtjes weer dicht te smeren, was volgens hem geen probleem, het hele oppervlak hoeft dan niet opnieuw. Er zal wel weer een laagje latex overheen moeten natuurlijk.

De scheurtjes zijn niet echt storend overigens, het zijn echt hele dunne, rechte scheurtjes.

[ Voor 7% gewijzigd door MadEgg op 24-04-2020 10:06 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 21:13
Waar moeten we met de muren op letten als we twijfelen of we willen stucen / renovlies of enkel wat opschuren en dan wat voorstrijk en verf?

We krijgen metalstud wanden, behangklaar. Als die glad genoeg zijn neig ik er naar om niet duizenden euro's aan stucen of renovlies uit te geven. Tegelijkertijd zie ik bijna iedereen in dit topic stucen of renovlies toepassen. Why?

Gaat trouwens om transformatie project en muren gaan er in terwijl gevel en dak er al is. Dak is er nooit af geweest. Dan lijkt mij dat we nagenoeg geen bouwvocht problemen krijgen (en dus geen scheuren?) ? Of komt bouwvocht niet alleen van regen?

[ Voor 25% gewijzigd door Hertog_Martin op 24-04-2020 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MadEgg schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:05:
Wij hebben na 1,5 jaar meerdere kleine scheurtjes in het stucwerk. Vooral in het plafond bij enkele dichtgesmeerde V-naden. Op de muur alleen in de woonkamer de aansluiting tussen de twee betonplaten van de lange tussenmuur met de buren. Bijna overal hebben we dun pleisterwerk, alleen in de berging en de scheidingswand op zolder zit een dikkere laag stucwerk.

Afgelopen november heeft er een (andere) stucadoor naar gekeken en die komt ergens komende zomer om de scheurtjes weer dicht te smeren, was volgens hem geen probleem, het hele oppervlak hoeft dan niet opnieuw. Er zal wel weer een laagje latex overheen moeten natuurlijk.

De scheurtjes zijn niet echt storend overigens, het zijn echt hele dunne, rechte scheurtjes.
Ik vraag me af wat dan mooier is. Een glad plafond met scheuren waar de v-naden zaten, of gewoon v-naden met spuitwerk op het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Z___Z schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:17:
[...]

Ik vraag me af wat dan mooier is. Een glad plafond met scheuren waar de v-naden zaten, of gewoon v-naden met spuitwerk op het plafond.
Zelfs met de huidige kleine scheurtjes zeg ik nog steeds volmondig 'glad plafond'. Die V-naden vallen altijd op. Deze kleine scheurtjes zie je echt alleen als je op zoek bent naar scheurtjes. Alsnog gaan we ze laten dichtsmeren. Het is niet uit te sluiten dat het later nog een keer moet maar het zijn maar kleine werkzaamheden als ik de stukadoor mag geloven.

En dit zeg ik ondanks dat wij van tevoren dit niet eens van plan waren maar semi-noodgedwongen de plafonds alsnog hebben laten gladstuccen. Van tevoren zag ik de noodzaak niet zo,, ons vorige huis had ook V-naden. Maar toen ik de eerste keer de gladgestucte plafons zag was ik gelijk verkocht, het komt echt zo veel strakker over.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ik wil ook van de V-naden af, in ons huidige (nieuwbouw) huurhuis vind ik het echt geen gezicht. Wat hebben jullie betaald voor stucwerk (plafonds en muren)? Is 15e per m2 een goede richtlijn voor stucwerk incl. sauzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Scheurtjes en scheuren verschillen enorm per materiaal, constructiewijze, weer en niet te vergeten ontwerp.
Ga er met stuc'en gewoon van uit dat er scheuren komen, dat overleef je wel. Zeker met recht toe recht aan bouw zoals de meeste projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
MadEgg schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:20:
[...]

Zelfs met de huidige kleine scheurtjes zeg ik nog steeds volmondig 'glad plafond'. Die V-naden vallen altijd op. Deze kleine scheurtjes zie je echt alleen als je op zoek bent naar scheurtjes. Alsnog gaan we ze laten dichtsmeren. Het is niet uit te sluiten dat het later nog een keer moet maar het zijn maar kleine werkzaamheden als ik de stukadoor mag geloven.

En dit zeg ik ondanks dat wij van tevoren dit niet eens van plan waren maar semi-noodgedwongen de plafonds alsnog hebben laten gladstuccen. Van tevoren zag ik de noodzaak niet zo,, ons vorige huis had ook V-naden. Maar toen ik de eerste keer de gladgestucte plafons zag was ik gelijk verkocht, het komt echt zo veel strakker over.
OK, misschien ben ik dan te autistisch hiervoor. Maar v-naden zijn een producteigenschap van een plafond en allemaal op gelijke afstand. Scheuren zijn random over het plafond heen, want niet alle naden gaan scheuren en ze scheuren niet over de hele lengte. Ben het met je eens dat ze waarscheinlijk niet makkelijk zichtbaar zijn, maar als je ze eenmaal gezien hebt, kan je ze niet meer onzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ascension schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:30:
Ik wil ook van de V-naden af, in ons huidige (nieuwbouw) huurhuis vind ik het echt geen gezicht. Wat hebben jullie betaald voor stucwerk (plafonds en muren)? Is 15e per m2 een goede richtlijn voor stucwerk incl. sauzen?
Wij hebben uiteindelijk maar liefst 44 per m² betaald (incl BTW) voor de plafonds en €32 per m² voor de wanden (incl BTW), exclusief sauzen. Ik moet er wel bijzeggen dat onze wanden niet behangklaar zijn opgeleverd zoals gebruikelijk is - de bouwer heeft helemaal niéts gestuct in onze woning dus de stucadoor moest alle hoeken, naden en randen nog dichtzetten, leidingsleuven dichtsmeren en wat al niet meer. Gelukkig kregen we daar van de bouwer nog wel een bedrag voor terug, maar dat stond niet in verhouding tot de extra kosten. Lastig vergelijken in ieder geval.
Z___Z schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:33:
[...]
OK, misschien ben ik dan te autistisch hiervoor. Maar v-naden zijn een producteigenschap van een plafond en allemaal op gelijke afstand. Scheuren zijn random over het plafond heen, want niet alle naden gaan scheuren en ze scheuren niet over de hele lengte. Ben het met je eens dat ze waarscheinlijk niet makkelijk zichtbaar zijn, maar als je ze eenmaal gezien hebt, kan je ze niet meer onzien.
In V-naden gaat ook nog best wat werk zitten, in de ruwbouw waren die bij ons verre van recht: overal afgebrokkelde stukken en de platen lagen ook niet overal netjes op dezelfde hoogte, dat kon zo een halve centimeter schelen en dat verschil was ook wel te zien. Dat hoogteverschil wordt dan weer verbloemd door het spackwerk wat meestal standaard aangebracht wordt, maar dit is gewoon veel strakker.

Of je ze niet meer kunt 'ontzien' lijkt mij persoonlijk ;) Ik weet dat ze er zitten maar ben ze zelf af en toe nog wel weer even kwijt. En als het goed is na de zomer er helemaal weer vanaf.

[ Voor 37% gewijzigd door MadEgg op 24-04-2020 10:41 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:33:
[...]

Ik begrijp dat jij denkt dat vrijwel elk huis perfect is of dat het merendeel van de wereld diep ongelukkig is? ;)
Als alles nieuw is (en met name als het leeg is) zie je alles. Maar als je er eenmaal woont? Not so much en maar af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:51
In onze huidige woning hetzelfde op de benedenverdieping: gladgestukt en hele kleine/dunne scheurtjes over de V-naden. Bijna allemaal en bijna allemaal volledige lengte. Maar je ziet het echt alleen als je er bewust naar kijkt. En hoe vaak kijk je nou bewust naar je plafond op 2,65m? Ik in ieder geval vrijwel nooit. De rest van mijn huis is mooier om naar te kijken ;)

Boven hebben we wel spuitwerk en V-naden. In ons volgende huis worden alle plafonds glad. Het is echt zoveel mooier! En boven hebben we de dunne gipslaag aan laten brengen, in plaats van volledig stucwerk. De wanden zijn prima glad genoeg. Alleen zie ik daar onder een van de kozijnen ook zo'n dunne scheur recht naar beneden lopen. Ik heb dus het idee dat zo'n dun laagje ook eerder meewerkt dan de dikkere stuclaag, die beneden nergens scheuren in de muren vertoont.

Is renovlies eigenlijk ook mogelijk op plafonds? En zo ja, is het aan te raden?

[ Voor 23% gewijzigd door millerman_sf op 24-04-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@MadEgg Bij ons wordt de woning "behangklaar" opgeleverd, dit kan ik dus beter niet laten vervallen?

De plafonds worden bij ons voorzien van spuitwerk, die kan ik laten vervallen maar krijg er slechts 400 euro voor in mindering terwijl we een aardig oppervlak hebben (200m2 vloeroppervlak dus dito plafonds). Is dit spuitwerk nog nadelig voor evt. stucwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Kan er overheen, maar ik zou het laten vervallen. Ook al is het maar 400 euro, de stucadoor zal liever een goede basis ondergrond hebben.

Overigens heb je nog mazzel. Er zijn ook aannemers die rekenen een meerprijs voor het vervallen van spuitwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ach, ik dacht dat ons huis na een dik jaar weinig scheuren had tot mijn 3,5 jarige zoon naar boven wees aan tafel en mij vroeg waarom het plafond stuk was. :F

Allemaal haarscheurtjes waar een stalen balk zit. Nu kan ik ze ook niet meer ontzien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
In ons huidige huis zijn de afgelopen twee jaar die scheurtjes pas ontstaan (in de v-naden van het plafond en in sommige kamers de naden van de ytong blokken). Dat huis is van 1996.

Waarschijnlijk door de wat extremere zomers (lang droog en warm) zijn de huizen zich gaan zetten. Daar doe je niets tegen. Hooguit vullen met haarscheurvuller en de boel opnieuw sauzen (maar dat laten we aan de nieuwe bewoners over)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 18:00
V-naden dichtsmeren lijdt bijna altijd tot scheurvorming.
Mijn inziens is er maar één goede oplossing als je een glad plafond wilt, dat is een gipsplafond uit stucplaten en dan volledig laten stuccen. Dat geeft het mooiste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Laatst online: 14:16

Alaksandus

Vae puto deus fio

kabeltjekabel schreef op donderdag 23 april 2020 @ 16:48:
[...]

Het voorkomt de scheuren niet, maar wel de zichtbaarheid daarvan.
Niet helemaal/altijd waar. Wij hebben ook renovlies maar op de lijn van de uitbouw zien we toch twee behoorlijk zichtbare vouwen van de vloer naar het plafond lopen. Ook op een paar andere plekken in het huis hebben we dit.

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ascension schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:45:
@MadEgg Bij ons wordt de woning "behangklaar" opgeleverd, dit kan ik dus beter niet laten vervallen?

De plafonds worden bij ons voorzien van spuitwerk, die kan ik laten vervallen maar krijg er slechts 400 euro voor in mindering terwijl we een aardig oppervlak hebben (200m2 vloeroppervlak dus dito plafonds). Is dit spuitwerk nog nadelig voor evt. stucwerk?
Behangklaar zou ik niet laten vervallen nee. Wij hebben €500 teruggekregen voor het vervallen van het spuitwerk en dat zou ik zeker wél doen als je het wilt laten stuccen. Dat spuitwerk is geen enkele meerwaarde voor de stukadoor. We hebben €1500 teruggekregen voor het vervallen van het 'behangklaar maken' van de woning. Dat weeg absoluut niet op tegen de meerkosten die wij ervan hadden.

Overigens sluit zeker niet uit dat onze stukadoor misbruik heeft gemaakt van de situatie: het bleek zeer laat dat dit niet gebeurt was. Onze stukadoor ging uit van behangklare wanden in de oorspronkelijke offerte dus moest hiervoor meerwerk in rekening brengen. De bouwer wilde dit niet komen doen omdat het vervallen ervan een noodzakelijk gevolg was (volgens hun dan) omdat we de dekvloeren hadden laten vervallen. Dit bleek pas bij de vooroplevering en was eerder niet aan ons gecommuniceerd - we hebben het nog enigszins moeten escaleren om er überhaupt geld voor terug te krijgen. En alle andere stukadoors hadden het veel te druk dus anders was het pas maanden later gebeurd. We hadden dus weinig keuze dan de offerte van onze stukadoor te accepteren...

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
Alaksandus schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:54:
[...]

Niet helemaal/altijd waar. Wij hebben ook renovlies maar op de lijn van de uitbouw zien we toch twee behoorlijk zichtbare vouwen van de vloer naar het plafond lopen. Ook op een paar andere plekken in het huis hebben we dit.
Daar waar je zettingsverschillen kunt verwachten, zou ik persoonlijk altijd een dilatatie maken.
Wij hebben een aanbouw aan de bestaande woning gezet. Het stucwerk hebben we met twee eindstopprofielen koud tegen elkaar gezet.

Vervolgens een kunststofstrip van 4cm breed en 2/3mm dik er op geplakt (aan één zijde!).
Primer erover en vervolgens mee gesausd. Je ziet het natuurlijk wel, maar liever een nette strip dan een ongecontrolleerde scheur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
MadEgg schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:58:
[...]
De bouwer wilde dit niet komen doen omdat het vervallen ervan een noodzakelijk gevolg was (volgens hun dan) omdat we de dekvloeren hadden laten vervallen.
Onzin natuurlijk, wanden kunnen prima gestucd worden zonder een cementdekvloer.
Sterker nog, in Duitsland wordt sowieso eerst gestucd voordat de smeervloer gemaakt wordt. Persoonlijk ben ik ook voor die volgorde, met name bij een zwevende dekvloer. Na de vloer stuccen betekent vaak rotzooi op de randstrook, daardoor contactgeluid, waardoor de zwevende opbouw (indien uit geluidsredenen) zijn effect verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:11:
[...]

Maar jullie wonen toch pas een jaar in de woning, of zie ik dat verkeerd? Volgens mij komen de scheurtjes meestal pas na een paar jaar, als er ook een paar seizoenswisselingen overheen zijn gegaan.
2 jaar. Zagen idd pas de scheuren na 1/2 seizoen komen en na 1 seizoen goed.
Pagina: 1 ... 70 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2