Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.510 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Noord27 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:35:
[...]

Ben vooral benieuwd naar geluid van de buren. Dat heb ik nu niet vanwege gescheiden muren. Kan mij geen voorstelling maken van 30cm beton wat dat doet aan geluidsisolatie.

Massief beton en leiding even frezen kunnen inderdaad niet in 1 zin samen.

Buren een voor- of achterzijde zijn er niet.

Klinkt positief dus qua geluidsisolatie. Zit standaard triple-glas in.

Dank voor je reactie!
Stopcontacten verlagen kan altijd nog met de breekhamer bij tunnelbouw :>
Idem dan voor de nieuwe inbouwdoos; dat kan ook met de puntbeitel :P

Massief 30cm beton schijnt te voldoen aan de eisen uit het bouwbesluit.

Volgens mij wordt de ankerloze spouw als zijnde beter tegen contactgeluid gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Farmerwood schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:13:
[...]

Persoonlijk had ik de wens voor een energieneutrale woning toen we op zoek gingen naar een huis. Helaas bleek er vanuit de aannemer nauwelijks iets mogelijk aan energiebesparende maatregelen. We krijgen nu stadswarmte en een hoop isolatie, maar meer ook niet.

Dus ben nu een beetje aan het kijken waar er nog mogelijkheden zijn. Extra zonnepanelen op het dak is de makkelijkste klap.
Als de EPC berekening niet klopt, dan is dat ook voor de aannemer de makkelijkste optie. Aka met wat mazzel moeten zij de 2 standaard panelen al uitbreiden met 1 of meer extra panelen. Dat scheelt mij dan dus weer in de kosten.
Als het goed is krijg je een nieuw epc label bij oplevering van een derde partij. Wat in de omgevingsvergunning staat is niet relevant omdat daar slechts het bouwbesluit gevolgd hoeft te worden.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sealnova
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
reistier schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:51:
Hoe is jullie ervaring met het opvragen van de EPC en EED berekeningen? Ik krijg vanuit de aannemer de reactie dat deze niet beschikbaar zijn. Ik vind dit vrij opvallend. Is dit bij jullie ook zo?
Ik heb de EPC verklaring van mijn woning hier kunnen vinden: https://www.registergroenverklaringen.nl/
Je kan zowel zoeken op project als op stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:15
Sealnova schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:46:
[...]

Ik heb de EPC verklaring van mijn woning hier kunnen vinden: https://www.registergroenverklaringen.nl/
Je kan zowel zoeken op project als op stad.
Die site is niet altijd nauwkeurig genoeg. In mijn geval stond daar een EPC verklaring voor ons type woning "E". Dat was dus een sample woning, want er komen 5 woningen van dit type en ze hebben allemaal een andere inhoud / oriëntatie.

In mijn geval heb ik de aannemer gevraagd om de EPC van mijn specifieke kavel/woning en die kreeg ik vervolgens opgestuurd met veel meer details

https://www.registergroenverklaringen.nl/ is dus niet altijd betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 23:52
Blihi schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:03:
Simpel. De muur om de tuin is vanuit de bouw neergezet (was geen optie). De gaten in de muur geven inkijk in de tuin en woonkamer vanaf het naastgelegen fietspad. Dat is onplezierig, want het is een vrij druk fietspad met ook veel wandelaars.
Hier kan ik zo slecht tegen. Bij appartementen is het vaak nog erger. Zelfs bij nieuwe appartementen worden balkons soms alleen maar gescheiden dmv een halfhoog glazen ruitje. Zelfs met leuke buren is het toch ook fijn om even een momentje voor jezelf te hebben. Laat staan als je niet met elkaar door één deur kan. Kan mij soms niet voorstellen dat een architect zelf graag in zo'n woning wil wonen. Lekker om dan andere mensen wel met zo'n woning op te schepen. Je bent er zelf bij als koper natuurlijk, maar dan nog.

De binnenplaats van deze bijvoorbeeld, lekker sfeervol. Balkon is beter qua ligging, maar biedt vrijwel geen privacy.
https://www.funda.nl/koop...-41747965-wilmerwater-25/

Balkon van deze is ook wel erg fijn.
https://www.funda.nl/koop...langnekstraat-40/#foto-33
trepaulo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:44:
Ik hoor anderen vaak over dat ze met het hele project dingen oppakken, zoals gezamenlijk tuin aanpakken, stucen etc.
Dat lijkt mij op zich ook logisch om te doen, en er is bij mijn project ook een "telefoonboek" met alle andere kopers (die hun contactgegevens willen delen). Echter is het aantal mensen dat hun contactgegevens wil delen op dit moment nog minder dan 10%. Is jullie ervaring dat dit lange tijd zo laag blijft, en pas tegen oplevering omhoog gaat?
Of ben ik terechtgekomen in een wijk waar iedereen vooral op zichzelf is?
Ik heb zelf ook een balletje opgegooid bij de wooncoach na een maand of 6. Vanuit het project zelf was hier helaas geen initiatief voor. De stap genomen nadat de kijkdag bij de woning uit de fase voor ons niet door ging. Er was dus ook geen andere manier meer om contact te krijgen met de andere kopers. Aanmeldingen stroomden binnen en andere kopers bedankten mij voor het initiatief. Was dus ook wel behoefte aan. Zitten nu met zo'n 70% in de app en al veel leuke en nuttige info gedeeld. Niet alleen over de schutting etc, maar ook het gezamenlijke parkeerterrein en de ontwikkelingen op de bouwplaats en de buurt in het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik heb de EPC berekening opgevraagd bij de ontwikkelaar en zonder probleem gekregen. Heb aangegeven dat ik deze nodig had voor hypotheek, oa Triodos biedt een lagere rente bij een betere EPC. Erg leuk om eens door te nemen, staan veel details in zoals welke warmtepomp en hoeveel zonnepanelen ze mee rekenen. Daarbij viel me wel op dat ze uitgaan van oriëntatie zuid voor de panelen, terwijl ze oost-west komen te liggen. Dat zal dus wel een lagere opbrengst geven. Moet ik daar wat mee? Of is het een voorlopige berekening die sowieso nog gaan wijzigen? En hoe zorg ik dan dat ik de update ook krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Marinos83 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:43:
Ik heb de EPC berekening opgevraagd bij de ontwikkelaar en zonder probleem gekregen. Heb aangegeven dat ik deze nodig had voor hypotheek, oa Triodos biedt een lagere rente bij een betere EPC. Erg leuk om eens door te nemen, staan veel details in zoals welke warmtepomp en hoeveel zonnepanelen ze mee rekenen. Daarbij viel me wel op dat ze uitgaan van oriëntatie zuid voor de panelen, terwijl ze oost-west komen te liggen. Dat zal dus wel een lagere opbrengst geven. Moet ik daar wat mee? Of is het een voorlopige berekening die sowieso nog gaan wijzigen? En hoe zorg ik dan dat ik de update ook krijg?
Tja, je kunt het allicht vragen. Ook even kijken hoe dat in de rest van de buurt gaat. Er schijnen hele wijken gebouwd te worden met valse EPC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
nel!s schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Duidelijk. Ik ben momenteel verwikkeld in een campagne om onze nieuwe wijk groen en relatief schutting vrij te krijgen. Dat wordt nog wat....
Ik ben een voorstander van groen! Er komen waarschijnlijk we leibomen die boven de tuinmuur uit voor groen zorgen.

Groen is niet hetzelfde als schuttingvrij. Een prima alternatief zijn bijvoorbeeld groene hekwerken met klimplanten.

Ik ben zelf niet zo'n fan van heggen. Die hebben de neiging ontzettend breed te worden waardoor ze de stoep verkleinen en er niemand meer langs kan (al helemaal niet op 1,5 meter). Vaak worden ze ook slecht onderhouden aan de straatkant en groeien ze nogal eens te hoog.

Ik houd wel van groen, dus elk initiatief om de wijk groener te krijgen is meegenomen, maar het is wel belangrijk om de tuin afgesloten te houden om inbrekers buiten te houden.

[ Voor 43% gewijzigd door Blihi op 04-06-2020 08:12 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:33
Blihi schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:58:
[...]

Ik ben een voorstander van groen! Er komen waarschijnlijk we leibomen die boven de tuinmuur uit voor groen zorgen.

Groen is niet hetzelfde als schuttingvrij. Een prima alternatief zijn bijvoorbeeld groene hekwerken met klimplanten.

Ik ben zelf niet zo'n fan van heggen. Die hebben de neiging ontzettend breed te worden waardoor ze de stoep verkleinen en er niemand meer langs kan (al helemaal niet op 1,5 meter). Vaak worden ze ook slecht onderhouden aan de straatkant en groeien ze nogal eens te hoog.

Ik houd wel van groen, dus elk initiatief om de wijk groener te krijgen is meegenomen, maar het is wel belangrijk om de tuin afgesloten te houden om inbrekers buiten te houden.
Heb je toevallig goede artikelen hierover? Ik vind het een lastig vraagstuk en de buren hebben het nu over zwarte (!!!!) schuttingen.

Waar denkt vtwonen dat ze in godsnaam mee bezig zijn? Zwarte stalen tussendeuren, zwarte kozijnen, zwarte keukens, en nu zelfs zwarte schuttingen??! Die heat trap tuinen moeten straks zowel terrasverwarming als terras koeling hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:54
nel!s schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:45:
[...]

[..]
Waar denkt vtwonen dat ze in godsnaam mee bezig zijn? Zwarte stalen tussendeuren, zwarte kozijnen, zwarte keukens, en nu zelfs zwarte schuttingen??! Die heat trap tuinen moeten straks zowel terrasverwarming als terras koeling hebben...
Zwart is het nieuwe wit... ik ben er ook schuldig aan met een zwarte keuken en zwarte deurknoppen.
We laten nu toch serieus de visgraat vloer wel achterwege om geen VT Wonen huis te krijgen ;-) Plus om een dikke 600 euro te besparen, wat de toeslag zou zijn geweest per vierkante meter.

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Ascension schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:28:
@nel!s in onze nieuwe wijk is hier ook een beding voor opgenomen:

[- Vanaf de achtergevel van een woning over een lengte van drie meter:
maximaal twee meter hoog.
- Na de gemelde lengte van drie meter vanuit de achtergevel: maximaal één
meter twintig centimeter hoog.
- Tussen achterzijde terras/tuin en openbaar gebied: maximaal tachtig
centimeter hoog.]

Wel een goede vraag hoe zoiets jaren later gehandhaafd wordt inderdaad.
Dit betekent dat je achterin je tuin gewoon door kunt kijken naar de buren. Gaat iemand zich hieraan houden?

Ik vind het een mooi idee hoor, maar hoe realistisch is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
nel!s schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:20:
[...]

Dit betekent dat je achterin je tuin gewoon door kunt kijken naar de buren. Gaat iemand zich hieraan houden?

Niet als je zon hipster veranda over de volle breedte net voor de erfafscheiding plaatst die iedereen tegenwoordig in zn tuin moet hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:51
nel!s schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:20:
[...]

Klopt, al heb je natuurlijk de 1e 3 meter wel "privacy", de tuinen zijn ook maar ongeveer 8 meter diep. Gaat in mijn geval om een project aan de dijk waarbij men de zichtlijnen wil behouden (https://www.lentsbuiten.nl).

Hopelijk houden mijn naaste buren er zich aan, omdat het een groen gebied wordt zonder achterburen geeft het toch een veel ruimtelijker gevoel dan tegen de schutting van de buren aan kijken. Gelukkig komt de woonkamer een verdieping hoger en hebben we vanaf daar sowieso vrij uitzicht (en zicht over de dijk heen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 15:38
Wij krijgen binnenkort Woningborg inspecteur langs voor bemiddeling klachten: Kunststof dakgoten zijn niet conform instructies opgehangen waardoor ze (a) doorhangen tussen de regenpijpen waardoor water blijft staan en dakgoten scheurtjes hebben/lekken en (b) er geen krimpruimte is voorzien voor krimp en uitzetten door winter/zomer verschillen. Ben benieuwd wat er uit gaat komen en vooral of bouwer het advies van Woningborg gaat opvolgen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Blihi schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:37:
[...]

Voor de meeste schuttingen heb je geen omgevingsvergunning nodig. Wel kan het zo zijn dat er welstandseisen gelden. Die moet je bij de gemeente opzoeken.

[...]

Als zo'n bouwwerk vergunningsvrij is en deze staat meer dan een meter van openbaar gebied, dan is ook de welstandsnota niet van toepassing. Je mag dus gewoon elke schutting zetten die je wilt, daar kan de omgevingsdienst (vrijwel) niets tegen doen (excessen daargelaten). Als de welstandsnota wel van toepassing is, gelden redelijke eisen van welstand. Je gemeente kan je die verstrekken. Het verplicht open houden van de afscheiding (en dus de tuin toegankelijk voor derden) is waarschijnlijk geen redelijke eis. Die kun je wel verwerpen.

Die contracten zijn bedoeld om af te schrikken, maar de aannemer heeft er geen belang bij om dit af te gaan dwingen. Hij zou moeten gaan procederen (dat kost geld) en redelijke kans dat hij het verliest omdat de eis om een deel van het erf open te houden als onredelijk beschouwd kan worden.

Dit is gewoon een overijverige architect geweest die dit in zijn hoofd had. Die architect heeft de gemeente zover gekregen dit als eis op te laten nemen in de contracten. De gemeente kan dit zelf niet handhaven, dus nu moet die private partij (die BV) dat doen. Als je pech hebt, is de gemeente daar aandeelhouder van (geen idee of dat juridisch haalbaar zou zijn overigens), maar waarschijnlijk is dat alleen de aannemer en mogelijk ook de architect.

Die laatste kan wel moeilijk doen als je met zijn ontwerp aan de haal gaat (dus iets tussen je schutting gaat plaatsen). Het grappige is dat een architect er niets tegen kan doen als je de hele boel sloopt en vervangt. Dan ben je zijn ontwerp namelijk niet aan het aanpassen (dat mag namelijk niet), maar ben je het aan het vernietigen (en dat mag wel). De nieuwe schutting is dan eigen ontwerp.

Ik zou er echter wel mee wachten tot de wijk er een jaar of twee staat. Dan komt die architect ook nooit meer kijken en is de kans klein dat je er gezeur mee krijgt.

In ons project moest ook een deel van de erfafscheiding open gehouden worden. Het metselwerk is op die plaats dus uitgevoerd met gaten er in. Vreemd, want iedereen die er langs loopt kan bij je binnen kijken. Maar de gemeente heeft helemaal niets te zeggen over wat ik er voor zet, dus daar komt gewoon een afdekking voor...
Wij krijgen zo'n eis met één of ander gaar beukenhaagje in de voortuin. Zou ik daar met een beetje mazzel ook zo onderuit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:47
@Pannencouque ik heb ook een beukenhaag aan de voorkant. Die valt eerder op natuurlijk dan aan de achterkant voor een ambtenaar/architect.
Hier kwamen ze vorige week nog formeel de oplevering “keuren” vanuit de gemeente en project ontwikkelaar. (Oktober 2019 laatste woning opgeleverd) ik vermoed dat je er nu weinig meer van hoort ware het niet dat onze beukenhaag dus onderhouden wordt door een partij van de Gemeente. Ik vermoed dat die natuurlijk wel een melding kan/zal maken als die plots verdwenen zou zijn.

Ik vind het niet erg, past bij de rest van de buurt (elke woning heeft er 1) en onderhoud is vooralsnog geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
nel!s schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:12:
[...]

Duidelijk. Ik ben momenteel verwikkeld in een campagne om onze nieuwe wijk groen en relatief schutting vrij te krijgen. Dat wordt nog wat....
Gaat je nooit lukken. Tegenwoordig wil men een onderhoudsvrije tuin..
kaboom1555 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Niet als je zon hipster veranda over de volle breedte net voor de erfafscheiding plaatst die iedereen tegenwoordig in zn tuin moet hebben...
70% in onze wijk heeft zo’n ding. Mag ook nog eens 3m hoog..

[ Voor 33% gewijzigd door mierenfokker op 04-06-2020 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Pannencouque schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 22:20:
[...]
Wij krijgen zo'n eis met één of ander gaar beukenhaagje in de voortuin. Zou ik daar met een beetje mazzel ook zo onderuit kunnen?
Voortuin tot 1 meter is vergunningsvrij maar er kunnen wel welstandseisen gelden. Een beukenhaag is niet onredelijk lijkt me.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Ook bij ons komt er verplicht een beukenhaag je in de voortuin. Prima dat de gemeente een groene wijk wil, en daarom een haag verplicht, maar laat het dan een écht groene haag zijn, zoals bijvoorbeeld taxus. En niet een haag waarbij je de helft van het jaar tegen dode bladeren aan zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:07

MadEgg

Tux is lievvv

Ook hier een verplichte beukenhaag in de voortuin, waar wij geen fan van zijn omdat ze de helft van het jaar niet groen zijn. Om het nog mooier te maken zijn ze bij ons niet aangeslagen waardoor ze het hele jaar met dorre bladeren hebben gestaan. De aannemer zegt echter geen garantie te geven op het aanslaan van de haag dus dat moeten we zelf maar regelen. Moet ik nog geld gaan uitgeven aan een haag die we niet willen...
Wij denken er sterk over om er een laurier voor in de plaats te zetten - die hebben we nu ook langs de grens met de buren in de voortuin.

Op meerdere plekken in de wijk wat in het afgelopen decennium gebouwd is zie je straten waarvan het grootste deel beukenhaag is maar af en toe een afwijkende haag, dus er wordt blijkbaar niet op gehandhaafd.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Hier werd de beukhaag wel aangeplant, maar bij andere deelprojecten in dezelfde straat niet. Wij hebben m er dus allemaal uitgehaald en er leuke tuintjes met meer biodiversiteit van gemaakt. Stond in het koopcontract ook niks over dat we die haag in stand moesten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:40

Aidix

Geluidspietlut

Lees je contract goed, er staat bij ons bijvoorbeeld 'vervangen indien nodig', maar dat "nodig" is nergens gedefinieerd, en vervangen door wat ook niet. Als je het vervangt door een rij margrietjes en bij commentaar zegt 'ik vond het nodig' dan hebben ze denk ik geen poot om op te staan.

Overigens vermoed ik dat ze dol zijn op beukenhaagjes en hedera omdat je die halfdood in een zandvlakte kan steken en dan nog 'overleven'. Want zo worden ze hier aangeplant, direct in de zandgrond met plantjes die meer dood dan levend zijn. Zo goedkoop mogelijk voldoen aan de 'groene erfafscheiding' eis van de gemeente dus.

[ Voor 36% gewijzigd door Aidix op 05-06-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
MadEgg schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:25:
Op meerdere plekken in de wijk wat in het afgelopen decennium gebouwd is zie je straten waarvan het grootste deel beukenhaag is maar af en toe een afwijkende haag, dus er wordt blijkbaar niet op gehandhaafd.
Vervelende is wel dat het dan vaak van kwaad tot erger gaat. Begint met een andere haag, vervolgens iemand die er een paar losse struiken van maakt, en zo kom je in een neerwaartse spiraal tot je uiteindelijk de buurman krijgt die er een volledig betegelde voortuin van maakt om er zijn auto te parkeren. Daar gaat natuurlijk wel wat tijd overheen, maar ik vind het prima dat er enige uniformiteit komt, zodat de sfeer van de wijk behouden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Vervelende is wel dat het dan vaak van kwaad tot erger gaat. Begint met een andere haag, vervolgens iemand die er een paar losse struiken van maakt, en zo kom je in een neerwaartse spiraal tot je uiteindelijk de buurman krijgt die er een volledig betegelde voortuin van maakt om er zijn auto te parkeren. Daar gaat natuurlijk wel wat tijd overheen, maar ik vind het prima dat er enige uniformiteit komt, zodat de sfeer van de wijk behouden blijft.
Laten ze het dan gewoon op een verplichte haag als erfafscheiding aan de voorkant houden, zo strak hoeft het niet gedefinieerd te worden. Zeker niet als de keuze dan uitgaat naar een haag die de helft van het jaar dood is.

Sowieso is wijkarchitectuur en wat de mensen daadwerkelijk willen niet helemaal in lijn. We hebben hier een veld voor de deur (60x40 meter) wat volgens de verkoopbrochure een speelveld zou worden. Begin januari werden de plannen gepresenteerd en werd het door de buurtbewoners zo afgekraakt dat de aanleg inmiddels doorgeschoven is naar volgend jaar en we nog geen idee hebben wat het gaat worden. De wijkarchitecten hadden blijbkaar bedacht dat het leuk was om het hele veld ramvol met bomen te stampen waar nog net een 10x5 meter veldje vanaf kon om te voetballen. Maar picknicktafels met een klein pleintje, schommels of een water zijn volstrekt uit den boze. Dit gaat nog een staartje krijgen.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 01:13
kaboom1555 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:27:
Hier werd de beukhaag wel aangeplant, maar bij andere deelprojecten in dezelfde straat niet. Wij hebben m er dus allemaal uitgehaald en er leuke tuintjes met meer biodiversiteit van gemaakt. Stond in het koopcontract ook niks over dat we die haag in stand moesten houden.
Idem hier. Wij moesten tekenen voor akkoord voor aanleg van een beukenhaag vanuit het project, maar nergens staat een verbod om hem weg te halen. Verwachting is dat 90% van de bewoners aankomende lente het haagje gaat vervangen voor wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
Kiwi70 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:07:
Ook bij ons komt er verplicht een beukenhaag je in de voortuin. Prima dat de gemeente een groene wijk wil, en daarom een haag verplicht, maar laat het dan een écht groene haag zijn, zoals bijvoorbeeld taxus. En niet een haag waarbij je de helft van het jaar tegen dode bladeren aan zit te kijken.
Heb beiden gehad. Maar beukenhaag leeft meer met seizoen mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Bij ons project is de verplichte haag in voor en achtertuin vermeld in de leveringsakte van de notaris. Is dit bij jullie projecten ook het geval?

De boete bij het verwijderen of aanpassen is 50.000. Ik laat ze wel staan denk ik :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenm17
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-08 22:43
Raegin schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:31:
Bij ons project is de verplichte haag in voor en achtertuin vermeld in de leveringsakte van de notaris. Is dit bij jullie projecten ook het geval?

De boete bij het verwijderen of aanpassen is 50.000. Ik laat ze wel staan denk ik :o
Wij moesten helaas ook hiervoor een handtekening zetten, gelukkig alleen voor in de voortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kiwi70 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:07:
Man ik had bij mijn vorige woning verplichte taxus, ga nu om de hoek naar verplichte rode beuk. En ik kan niet blijer zijn. Die straat is gewoon volledig drama qua afwatering, gevolg is dat de wortels verzuipen en je taxus bruin wordt en sterft. Van alle woningen daar opgeleverd (20 stuks) is de taxus al minstens 2x vervangen en hebben de meeste nu gewoon op risico van handhaving een andere haag geplant.

Nooit meer taxus hier, wat een drama. De beuk vind ik veel mooier, is inheems en ja dan heb je 1x per jaar losse bladeren die je moet opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Verwijderd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:21:
[...]
en ja dan heb je 1x per jaar losse bladeren die je moet opruimen.
Het gaat me er niet om dat ik losse bladeren moet opruimen, dat doe ik met alle plezier. Het gaat me erom dat ik de helft van het jaar tegen een dorre haag aan zit te kijken, terwijl die ook mooi groen zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Kiwi70 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:27:
[...]

Het gaat me er niet om dat ik losse bladeren moet opruimen, dat doe ik met alle plezier. Het gaat me erom dat ik de helft van het jaar tegen een dorre haag aan zit te kijken, terwijl die ook mooi groen zou kunnen zijn.
Je bent vrij om er iets strak tegenaan te zetten wat wel groen blijft, aldus 'mijn' projectontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Ik heb even gezocht, maar nog niet echt gevonden wat ik zoek. Ik ben benieuwd of jullie misschien wat linkjes hebben waarin uitgebreid wordt uitgelegd hoe financiering van een nieuwbouwwoning in elkaar zit, met en zonder een huidige koopwoning. Veel van wat ik vind staat achter betaal/registreermuurtjes, en daar heb ik weinig zin in.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:46
Heb je een specifiekere vraag? Anders zou ik je aan willen raden eens te gaan praten met een hypotheekadviseur. Het eerste gesprek is vaak gewoon gratis, en dat soort gesprekken zijn er voor bedoeld om het proces uit te leggen en de eerste vragen weg te nemen.

Als je een huidige koopwoning hebt is het gangbaar om een overbruggingshypotheek te nemen. Deze hypotheek neem je als je de overwaarde van je oude huis wil inbrengen voor je nieuwe huis en je hebt tijdelijk hulp nodig om dubbele lasten te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Al een aantal keer mee gesproken, maar heb wat tijd om zelf eea uit te zoeken dit weekend.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
SavageBrother schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:52:
Al een aantal keer mee gesproken, maar heb wat tijd om zelf eea uit te zoeken dit weekend.
Als je al een aantal gesprekken hebt gehad, zouden de basics toch wel bekend moeten zijn en denk ik niet dat een generieke uitleg of vraag nog zin heeft. Dat staat ook allemaal wel op non paywalled sites en hier in de topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Begin dan eens op de site van Vereniging Eigen Huis, daar staat veel informatie over dit soort zaken. Al snap ik niet wat je zelf nog moet uitzoeken als je al een aantal keer met een hypotheekadviseur hebt gesproken. Wat is er nog niet duidelijk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
SavageBrother schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:52:
Wat wil je weten over de financiering dan?
Na de uitleg van de adviseur was het bij ons redelijk duidelijk namelijk, het is lastig om zo even wat linkjes neer te zetten zonder te weten wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
SavageBrother schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:12:
Ik heb even gezocht, maar nog niet echt gevonden wat ik zoek. Ik ben benieuwd of jullie misschien wat linkjes hebben waarin uitgebreid wordt uitgelegd hoe financiering van een nieuwbouwwoning in elkaar zit, met en zonder een huidige koopwoning. Veel van wat ik vind staat achter betaal/registreermuurtjes, en daar heb ik weinig zin in.
Viisi heeft ook veel online staan, vlogs enzo. Zijn wij goed door geholpen.
Bijv: https://www.viisi.nl/hypo...-waar-moet-je-aan-denken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kiwi70 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:27:
[...]

In het geval van de Taxus keek iedereen naar stervende hagen aan. Ook die eerst een jaar mooi volgroeid en dik waren, werden allemaal dor en bruin. Dan is zo'n beuk een stuk mooier.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
Marinos83 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:01:
[...]

Viisi heeft ook veel online staan, vlogs enzo. Zijn wij goed door geholpen.
Bijv: https://www.viisi.nl/hypo...-waar-moet-je-aan-denken/
Thanks!

@ anderen, we hebben wel met een adviseur gesproken, maar niet zozeer over dit onderwerp. Voordat we weer in een nieuwe afspraak inplannen lees ik altijd graag een beetje voor en ik stelde me voor dat jullie hier vast een hoop ervaring mee hebben.

Ik ga me even verder inlezen, concrete vragen volgen allicht :).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
Verwijderd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:31:
[...]

In het geval van de Taxus keek iedereen naar stervende hagen aan. Ook die eerst een jaar mooi volgroeid en dik waren, werden allemaal dor en bruin. Dan is zo'n beuk een stuk mooier.....
Ik hoef niet perse taxus. Laurier zou ik ook prima vinden. Als het maar groen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kiwi70 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Ik hoef niet perse taxus. Laurier zou ik ook prima vinden. Als het maar groen blijft.
Laurier en liguster vind ik heel mooi, maar de gemeente schrijft voor.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:24
Iemand hier die 15 graden garantie op zolder kreeg en hier spijt van heeft? Na zeuren door een paar bewoners wordt de optie voor 20 graden toch geboden, echter is dit 500 euro. Het is een open ruimte en het zal gebruikt worden als game 'kamer' en opslag. Het is natuurlijk een behoorlijk goed geïsoleerde huis en instinct zegt dat de zolder als hoogste punt warm genoeg zal zijn, maar ik twijfel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:46
mister_S schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:09:
Iemand hier die 15 graden garantie op zolder kreeg en hier spijt van heeft? Na zeuren door een paar bewoners wordt de optie voor 20 graden toch geboden, echter is dit 500 euro. Het is een open ruimte en het zal gebruikt worden als game 'kamer' en opslag. Het is natuurlijk een behoorlijk goed geïsoleerde huis en instinct zegt dat de zolder als hoogste punt warm genoeg zal zijn, maar ik twijfel wel.
Wat wordt er aangesloten en kun je ook koelen? Dan is voorral het koelen in de zomer het misschien wel waard ;-)

Wij hebben opleverbrief gehad :-) over 3 weken is het zover. Volgende week de voorschouw dus ben benieuwd!

[ Voor 8% gewijzigd door perspectivebass op 05-06-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Helaas geen koeling, na herhaaldelijk navragen hebben ze toegegeven dat ze hier niet aan willen beginnen omdat ze er geen ervaring mee hebben. Neem dan een goede installateur zou ik zeggen. Maar goed, ik heb genoeg gezeurd over de ontwikkelaar in deze topic :)

Vloerverwarming op zolder trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door mister_S op 05-06-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:46
mister_S schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:15:
Helaas geen koeling, na herhaaldelijk navragen hebben ze toegegeven dat ze hier niet aan willen beginnen omdat ze er geen ervaring mee hebben. Neem dan een goede installateur zou ik zeggen. Maar goed, ik heb genoeg gezeurd over de ontwikkelaar in deze topic :)

Wij konden het niet meer kiezen, anders hadden we het gedaan. Voor verwarmen alleen zou ik het denk ik niet doen. die 15 graden wordt berekend als het buiten met een dag temperatuur van -10 is geloof ik. Nou... dat zal steeds minder voorkomen en ook dan koelt je huis met de isolatie niet in een keer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:26
mister_S schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:09:
Bij mij was het een optie die ik direct heb genomen. Als niet voor die superkoude winternacht (want wordt in principe wel enigszins warm door opstijgende lucht), dan wel voor de hete zomerdagen waarop je wel koeling wil hebben. Hier wel lichte vloerverkoeling dus.

Net vandaag ook bericht gekregen dat ik langs de notaris mag voor de grond. :*)

Verder zag ik in Eigen Huis-blaadje kort genoemd worden dat het bouwbesluit tegenwoordig vermeldt dat individuele ruimtes/zones van thermostaat moeten worden voorzien. Ik kan op internet niet vinden of dat het bouwbesluit bij vergunningaanvraag wordt getoetst of bij oplevering, of wanneer dan. Dus dan maar hier een poging ;-)

Weet iemand op welk moment de nieuwbouwwoning moet voldoen aan het bouwbesluit (en welk bouwbesluit? van op het moment van begin vergunning/bouw/oplevering?). Het zou mij niet heel onhandig uitkomen, want ik zou een thermostaat per kamer willen, wat de bouwer niet aanbood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Mijn logica zegt 'bij het bouwbesluit'. Anders wordt het wel heel tricky voor de aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
Bouwbesluit geld bij moment van aanvragen vergunning. Er wordt dus met vertraging van een paar jaar gebouwd .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
Leek mij ook. Maar ik kan het nergens zo expliciet vinden. Dank voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@mister_S ik zou het meenemen want achteraf is het niet te doen zonder grof extra werk. En als je het daar geen 20 graden wilt hebben knijp je hem af. Als het echter te koud is kan je niets. (Behalve elektrisch bijverwarmen natuurlijk wat veel duurder is)
Waarschijnlijk leggen ze de slangen namelijk ook dichter op elkaar met die 20 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 05-06-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
GeeMoney schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:57:
@mister_S ik zou het meenemen want achteraf is het niet te doen zonder grof extra werk. En als je het daar geen 20 graden wilt hebben knijp je hem af. Als het echter te koud is kan je niets. (Behalve elektrisch bijverwarmen natuurlijk wat veel duurder is)
Waarschijnlijk leggen ze de slangen namelijk ook dichter op elkaar met die 20 graden.
Vroeger vond ik elektrisch verwarmen maar niks. Nu salderen gaat ophouden denk ik dat het een prima optie is (als sporadische verwarming, niet hoofdverwarming).
Hoeveel kost elektrische verwarming, MOCHT het nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormstar3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-06 20:01
trepaulo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:35:
[...]

Bij mij was het een optie die ik direct heb genomen. Als niet voor die superkoude winternacht (want wordt in principe wel enigszins warm door opstijgende lucht), dan wel voor de hete zomerdagen waarop je wel koeling wil hebben. Hier wel lichte vloerverkoeling dus.

...
Begrijp ik het dan goed dat door de optie te nemen om de zolder temperatuur van 20 graden te garanderen zullen ze meer buizen leggen. En doordat er meer buizen liggen is het ook makkelijker / beter te koelen in de hete zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
mister_S schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:15:

Dan zou ik het niet doen. 15 graden is meer dan zat voor de zolder, mocht het toch óóit te koud zijn, zou ik elektrisch bijverwarmen al acht ik de kans klein. Ik zou die 500 dan eerder stoppen in een split airco. Nog €1500 erbij en je kan ook koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
Stormstar3 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:57:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat door de optie te nemen om de zolder temperatuur van 20 graden te garanderen zullen ze meer buizen leggen. En doordat er meer buizen liggen is het ook makkelijker / beter te koelen in de hete zomer?
Ik ga ervanuit dat er meer (meters) buizen in de vloer worden gelegd, waardoor het vermogen dat de vloer kan afgeven/opnemen toeneemt.

@Deleon78 Geen idee waar je in de praktijk op uitkomt met een elektrische verwarming, maar qua efficiency doet het natuurlijk maar een 20-25% in vergelijking met een warmtepomp. Geen idee hoe vaak je zou gaan bijstoken. Plus nog de kosten van een elektrische radiator zelf, maar die zullen wel gratis op marktplaats zijn ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door trepaulo op 05-06-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
trepaulo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:32:
[...]

Ik ga ervanuit dat er meer (meters) buizen in de vloer worden gelegd, waardoor het vermogen dat de vloer kan afgeven/opnemen toeneemt.

@Deleon78 Geen idee waar je in de praktijk op uitkomt met een elektrische verwarming, maar qua efficiency doet het natuurlijk maar een 20-25% in vergelijking met een warmtepomp. Geen idee hoe vaak je zou gaan bijstoken. Plus nog de kosten van een elektrische radiator zelf, maar die zullen wel gratis op marktplaats zijn ;-)
500 euro is heel wat kwh :) gewoon ter overweging. De warmtepomp is onbetwist vele malen efficienter.
De vragensteller twijfelde of het nodig was tov wat hij al krijgt. Wat mij betreft een reeele optie om het risico te nemen, met name afhankelijk van het verwachte gebruikspatroon van de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@kabeltjekabel deze vind jij mooi...

Vorige week vooroplevering van het huis. Ik had de uitvoerder er op gewezen dat de elektricien op twee plaatsen de groepen door elkaar had gehaald in de schakelaars, dus fasen van meerdere groepen in 1 doos en zelfs fasen van meerdere groepen doorverbonden.

Dat zou opgelost worden.....

Dus, ik hang 1 lampje op, druk de schakelaar om en pats, twee aardleks er uit, want twee groepen doorverbonden van twee verschillende aardelekschakelaars.

Ben de hele dag bezig geweest alle elektra te controleren en repareren, maar nu werkt en zit het goed aangesloten. Ik heb de uitvoerder nog even laten weten dat deze elektricien er bij mij niet meer in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Blihi schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:13:
@kabeltjekabel deze vind jij mooi...

Vorige week vooroplevering van het huis. Ik had de uitvoerder er op gewezen dat de elektricien op twee plaatsen de groepen door elkaar had gehaald in de schakelaars, dus fasen van meerdere groepen in 1 doos en zelfs fasen van meerdere groepen doorverbonden.

Dat zou opgelost worden.....

Dus, ik hang 1 lampje op, druk de schakelaar om en pats, twee aardleks er uit, want twee groepen doorverbonden van twee verschillende aardelekschakelaars.

Ben de hele dag bezig geweest alle elektra te controleren en repareren, maar nu werkt en zit het goed aangesloten. Ik heb de uitvoerder nog even laten weten dat deze elektricien er bij mij niet meer in komt.
Pfft, prutsers. Je moet echt bewust iets fout doen om dat voor elkaar te krijgen.

Laat me raden; ergens bij een raampje waar door verschillende groepen gevoedde schakelaars / wcd's inzitten was de voedende kant van de schakelaar aan een verkeerde groep verbonden? Dan hebben ze dus ook onterecht tussenschotjes opengebroken. Alhoewel ik dat laatste wel weer kan begrijpen. Het uitbreken van die schotjes is veel makkelijker voordat je de dozen aan elkaar schuift. Maargoed... dan zie je dat het niet klopt en pak je een andere doos.

Hier in 30's huis hadden vorige bewoners ook leuk gemengd, maar achter 4P aardlekschakelaar gaat dat in wat meer gevallen 'goed'.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-06-2020 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Voor geinteresseerden:
In de nieuwste editie van Eigen Huis Magazine staat een artikel over meerwerkprijzen van projectbouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:13:
[...]

Pfft, prutsers. Je moet echt bewust iets fout doen om dat voor elkaar te krijgen.

Laat me raden; ergens bij een raampje waar door verschillende groepen gevoedde schakelaars / wcd's inzitten was de voedende kant van de schakelaar aan een verkeerde groep verbonden? Dan hebben ze dus ook onterecht tussenschotjes opengebroken. Alhoewel ik dat laatste wel weer kan begrijpen. Het uitbreken van die schotjes is veel makkelijker voordat je de dozen aan elkaar schuift. Maargoed... dan zie je dat het niet klopt en pak je een andere doos.

Hier in 30's huis hadden vorige bewoners ook leuk gemengd, maar achter 4P aardlekschakelaar gaat dat in wat meer gevallen 'goed'.
Inderdaad. Tussenschotjes open gemaakt en de voedende kanten doorgelust.

Die schotjes kun je helaas niet meer dicht maken, maar de installatiedraden zitten nu goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
Deleon78 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:28:
Voor geinteresseerden:
In de nieuwste editie van Eigen Huis Magazine staat een artikel over meerwerkprijzen van projectbouwers.
Waar kan ik die vinden?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nel!s
Dacuuu schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 06:08:
[...]

Waar kan ik die vinden?
Heb het gelezen.

Elke keer als ik dat blaadje lees, wordt ik een beetje misselijk. Het is geschreven met een onsmakelijke Boomer mindset. En je ziet aan de ingezonden brieven exact dat dat precies is wat de lezers willen... Wordt er van die lijn afgeweken dan krijgt veh een bak modder in de brievenbus

Ik heb mijn lidmaatschap net verlengd omdat de juridische hulplijn wel handig is, maar ik ga ze vragen om dat blaadje maar niet meer te sturen.

Enfin, artikel over meerwerk zegt: och en wee, er zijn grote verschillen tussen meerwerk kosten, afhankelijk van de ontwikkelaar! Soms betaal je €200 voor een bekabelde leiding waar de materiaal kosten maar €50 bij de bouwmarkt zijn! (Alsof arbeid en installatie niet relevant zijn) En dan een mooie uitsmijter: de meerwerk kosten zijn gemiddeld met 7% gestegen sinds 2017 (of 2016, blaadje is al bij oud papier)..... Oh wacht, dat is misschien niet zo gek dan, gezien de stijging van kosten bouwmaterialen. En verder: oh wacht en misschien hebben verschillende bouwers wel een hele andere manier om meerwerk door te rekenen, maar leveren ze uiteindelijk een prima dienst aan mensen die hun huis graag willen aanpassen naar hun eigen wensen. Maar dit gaan we niet genuanceerd belichten want dat trekken de lezers niet, we willen wel eindigen op een heerlijk Hollandsche zeik noot, Telegraaf stijl..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Leuk om te lezen dat de meningen zo verdeeld zijn over 15 of 20 graden op zolder. Bedankt voor de reacties in ieder geval. We hebben tot eind volgende week om de knoop door te hakken, best een moeilijke keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
mister_S schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:48:
Leuk om te lezen dat de meningen zo verdeeld zijn over 15 of 20 graden op zolder. Bedankt voor de reacties in ieder geval. We hebben tot eind volgende week om de knoop door te hakken, best een moeilijke keus.
Een van de makkelijkste keuzes als je het mij vraagt: niet direct zichtbaar, de standaard optie is mogelijk goed genoeg en zo niet dan is het naderhand eenvoudig op te lossen. Het is ook nog eens geen wereldbedrag.
(Probeer het even voor je te relativeren)

[ Voor 3% gewijzigd door Deleon78 op 06-06-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:35
Deleon78 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:38:
[...]

Vroeger vond ik elektrisch verwarmen maar niks. Nu salderen gaat ophouden denk ik dat het een prima optie is (als sporadische verwarming, niet hoofdverwarming).
Hoeveel kost elektrische verwarming, MOCHT het nodig zijn?
Wanneer salderen ophoudt gaat letterlijk “live” verbruik verrekend worden toch ? Oftewel op een mooie lente dag gaat je opbrengst van overdag weg tegen je opbrengst tarief en je tv die savonds aangaat tegen je verbruiktarief.

Dan zou je dus in de winter alleen “gratis” kunnen verwarmen op een mooie zonnige winterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Len020 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:25:
[...]

Wanneer salderen ophoudt gaat letterlijk “live” verbruik verrekend worden toch ? Oftewel op een mooie lente dag gaat je opbrengst van overdag weg tegen je opbrengst tarief en je tv die savonds aangaat tegen je verbruiktarief.

Dan zou je dus in de winter alleen “gratis” kunnen verwarmen op een mooie zonnige winterdag.
Denk dat dat wel klopt ja. Maar anders draait de warmtepomp altijd voor die ruimte, ook als je de ruimte vrijwel niet gebruikt (of als de gebruiker het niet nodig heeft). Dus afhankelijk van de gebruikers en het gebruik. Vergeet ook niet dat het ltv is, dus "even snel verwarmen" is er meestal ook niet bij, toch?
Ter illustratie: ik heb een onverwarmde kelder met o.a. mancave. Als ik daar ga zitten trek ik een vest aan over mn tshirt en dan is het voor mij prima. Als ik met vrienden bv een filmpje wil kijken, zou verwarmen wel handig kunnen zijn. Maar dan moet dat wel snel kunnen, niet een paar dagen duren om op te warmen. Dan denk ik bv aan ir-panelen (gericht op de zitplaatsen) of gewoon een el cheapo elektrische radiator / element met ventilator.
Of mn vrienden nemen vest mee / pakken een dekentje :p
Keuzes keuzes. Gelukkig geen foute opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
Ik laat het voor wat het is, ik reken erop dat de warmte die binnen het huis ronddwaalt genoeg zal zijn voor de zolder i.c.m. de vv die er al komt te liggen. Daarnaast is een zolder die te koud is makkelijker opgelost dan een zolder die te warm is. Vooral in een toekomstige ruimte waar een PC/console soms overuren zal draaien zie ik dat toch niet zitten.

Grootste gevaar van zo'n grote aankoop is de "kost relatief gezien niet zo veel, dus better safe than sorry" mentaliteit gebleken. Stiekem tikt het best hard aan :)

[ Voor 19% gewijzigd door mister_S op 06-06-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

nel!s schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 08:34:
[...]

Heb het gelezen.

Elke keer als ik dat blaadje lees, wordt ik een beetje misselijk. Het is geschreven met een onsmakelijke Boomer mindset. En je ziet aan de ingezonden brieven exact dat dat precies is wat de lezers willen... Wordt er van die lijn afgeweken dan krijgt veh een bak modder in de brievenbus

Ik heb mijn lidmaatschap net verlengd omdat de juridische hulplijn wel handig is, maar ik ga ze vragen om dat blaadje maar niet meer te sturen.

Enfin, artikel over meerwerk zegt: och en wee, er zijn grote verschillen tussen meerwerk kosten, afhankelijk van de ontwikkelaar! Soms betaal je €200 voor een bekabelde leiding waar de materiaal kosten maar €50 bij de bouwmarkt zijn! (Alsof arbeid en installatie niet relevant zijn) En dan een mooie uitsmijter: de meerwerk kosten zijn gemiddeld met 7% gestegen sinds 2017 (of 2016, blaadje is al bij oud papier)..... Oh wacht, dat is misschien niet zo gek dan, gezien de stijging van kosten bouwmaterialen. En verder: oh wacht en misschien hebben verschillende bouwers wel een hele andere manier om meerwerk door te rekenen, maar leveren ze uiteindelijk een prima dienst aan mensen die hun huis graag willen aanpassen naar hun eigen wensen. Maar dit gaan we niet genuanceerd belichten want dat trekken de lezers niet, we willen wel eindigen op een heerlijk Hollandsche zeik noot, Telegraaf stijl..!
En je hebt ook geen fuck aan de meerwerk vergelijkingen. Je kan toch vrijwel niet onderhandelen en je bent gebonden aan de aannemer die ook je huis bouwt.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Artikel staat ook op de site van veh https://www.eigenhuis.nl/...k-mag-wat-minder-kosten#/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Als je dan het blaadje van VEH gaat afkraken... doe het dan accuraat...
[...]

Heb het gelezen.

De boomer mindset is dan dat ze vanuit de bouw een wifi repeater willen?
Enfin, artikel over meerwerk zegt: och en wee, er zijn grote verschillen tussen meerwerk kosten, afhankelijk van de ontwikkelaar!
Ja, en zulke enorme prijsverschillen verwacht je niet in een volwassen vrije markt. Kijk bij een willekeurig stuk hardware en de maximum prijs is 50% hoger dan de minimumprijs terwijl de meerwerkprijzen dus doodleuk een factor 4 uit elkaar liggen.
Soms betaal je €200 voor een bekabelde leiding waar de materiaal kosten maar €50 bij de bouwmarkt zijn!
In het artikel wordt genoemd dat het gemiddeld €155 is en je 100m kabel bij de bouwmarkt voor 50 euro haalt. Twee dingen; die 100m kun je dan je hele huis mee doen, waarmee VEH dus bedoeld dat van die €155 er maar 5 euro materiaal is... maar; UTP is veel duurder dan €50/100m bij de bouwmarkt, dus dat klopt gewoon niet.
(Alsof arbeid en installatie niet relevant zijn)
Dat staat er wel degelijk bij. 'Kopers snappen bijvoorbeeld niet waarom een toiletpot in de bouwmarkt goedkoper is. "Maar als hij weet dat de bouwer kiest voor een pot van een betere kwaliteit en dat die door een gecertificeerde installateur wordt geplaatst, kan dat op meer begrip rekenen."'

Ook is er een hele alinea besteed aan "Meerwerk verstoort het proces".
En verder: oh wacht en misschien hebben verschillende bouwers wel een hele andere manier om meerwerk door te rekenen, maar leveren ze uiteindelijk een prima dienst aan mensen die hun huis graag willen aanpassen naar hun eigen wensen.
Ook dat komt in het artikel terug; een praathoofd vanuit BAM komt doodleuk vertellen dat meerwerk niet de krenten voor de bouwer zijn, maar voor de koper "om zijn droomhuis te realiseren". :z
Maar dit gaan we niet genuanceerd belichten want dat trekken de lezers niet, we willen wel eindigen op een heerlijk Hollandsche zeik noot, Telegraaf stijl..!
Dat hebben ze dan wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
Heb het stuk ook gelezen van VEH. De vergelijkingen kloppen gewoon niet. UTP voor 50 euro ? Dan heb je wel de meest slechte kwaliteit te pakken.

Als ik vanuit ons project kijk zijn veel dingen best oké geprijsd. Loze leiding 140 euro, 185 voor een dubbel stopcontact zijn prima prijzen. Andere dingen vind ik overdreven duur douche wand plaatsen 300 euro 1,8 meter dakkapel 10k zijn dingen die ik redelijk duur vind.

Het blijft in mijn ogen een gevoeld ding vind je het te duur of kan het goedkoper achteraf dan niet doen. Is het niet te doen achteraf of als de prijs prima is dan uitlaten voeren tijdens de bouw.

Sommige meerwerk dingen geven ook een stukje rust. Als de bouw klaar is ben je er nog niet dan begint het pas. Er is genoeg werk te doen en als sommige dingen al klaar zijn kan je je meer focussen op de overige dingen die gedaan moeten worden en hoef je het niet af te raffelen.

Leuk stuk, maar vergelijkingen gaan nergens over bouwmarkt kwaliteit is niet een vergelijking te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@kabeltjekabel Mijn opening wat betreft Boomer mindset is een algemene observatie, nav van de brieven sectie bijvoorbeeld.
Pin me verder niet vast op de exacte getallen, het blad was inmiddels de deur uit.. En ik blijf erbij dat de nuance in de analyse ver te zoeken is. Kijk eens naar de marges van ontwikkelaars en bouwers, op hele projecten en op specifiek meerwerk, en hoe meerwerk zich verhoudt tot de von prijs gesplitst in kavel & aanneemsom, etc. Gewoon roepen dat optie prijzen sterk verschillen en dat dat niet kan vind ik echt lui. Die BAM quote inbrengen als voldoende wederhoor is zelfs bijzonder lui, want dat is nog een holle frase ook. Zoek dit gewoon eens goed uit jongens. Praat met meerdere bouwers en ontwikkelaars. Je hebt daar toch gewoon mensen voor in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
nel!s schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:01:
@kabeltjekabel Mijn opening wat betreft Boomer mindset is een algemene observatie, nav van de brieven sectie bijvoorbeeld.
Pin me verder niet vast op de exacte getallen, het blad was inmiddels de deur uit.. En ik blijf erbij dat de nuance in de analyse ver te zoeken is. Kijk eens naar de marges van ontwikkelaars en bouwers, op hele projecten en op specifiek meerwerk, en hoe meerwerk zich verhoudt tot de von prijs gesplitst in kavel & aanneemsom, etc. Gewoon roepen dat optie prijzen sterk verschillen en dat dat niet kan vind ik echt lui. Die BAM quote inbrengen als voldoende wederhoor is zelfs bijzonder lui, want dat is nog een holle frase ook. Zoek dit gewoon eens goed uit jongens. Praat met meerdere bouwers en ontwikkelaars. Je hebt daar toch gewoon mensen voor in dienst.
Aah, dus omdat de halve bouw de interne communicatie niet op orde heeft is het logisch de prijzen te verhogen :?

Jij denkt echt dat de bouwers die de minimumprijs vragen daar verlies op maken? Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ik ben best geïnteresseerd in een artikel, bv van VEH, over hoe exact meerwerk
prijzen worden bepaald, en hoe dat bijdraagt aan marges. Een volledige uitsplitsing van alle kosten inclusief contingency. En vervolgens hoe dit in verhouding staat tot totale winst per project. Sommige bouwers zullen kopers willen trekken door lage VON en dan ben opties tegen hoge prijzen. Andere zullen het wellicht andersom doen, of in de basis de meeste populaire opties al hebben. Over de linie is het in ieder geval duidelijk dat bouwers niet per se erg winstgevend zijn, zie bv https://www.vastgoedbs.nl...wijl-bouwsector-floreert/ - je moet dan een portefeuille aan projecten bekijken, en of de beprijzing van individuele opties per huis in verhouding staat tot de risico-winst verhouding, etc

Ik weet het antwoord niet, maar er is toch duidelijk meer aan de hand dan het platte verhaal van VEH

[ Voor 10% gewijzigd door nel!s op 06-06-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
mister_S schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:24:
Ik laat het voor wat het is, ik reken erop dat de warmte die binnen het huis ronddwaalt genoeg zal zijn voor de zolder i.c.m. de vv die er al komt te liggen. Daarnaast is een zolder die te koud is makkelijker opgelost dan een zolder die te warm is. Vooral in een toekomstige ruimte waar een PC/console soms overuren zal draaien zie ik dat toch niet zitten.

Grootste gevaar van zo'n grote aankoop is de "kost relatief gezien niet zo veel, dus better safe than sorry" mentaliteit gebleken. Stiekem tikt het best hard aan :)
Installeer anders later een airco. Daarmee kan je zowel verwarmen en verkoelen. Kost je €1500,- voor een degelijke unit/merk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Nou dan meld ik me ook even in deze discussie. Ik heb 10 jaar voor een van de grote bouwers in Nederland gewerkt (die gele) en het is natuurlijk geen geheim en geen verassing dat iedere bouwer de meeste marge pakt op meerwerk.

De bovengenoemde argumenten van die heer van de BAM snijden in sommige situaties wel hout; het kan natuurlijk voor komen dat iemand graag iets aangepast wil hebben waarbij er allerlei onzichtbare aanpassingen gedaan moeten worden waardoor dat ene kraantje of die ene WCD ineens een paar honderd euro kost. Neemt verder niet weg dat woningen en de standaard meerwerkopties vaak bewust zó in elkaar gestoken worden dat de bouwer vooraf weet dat 80% van de kopers voor die opties gaat kiezen.

Het is een beetje alsof je een auto verkoopt met draairaampjes; je weet dat het overgrote meerendeel van de kopers toch wel graag elektrische ruiten wil hebben in de auto. En dan kun je ineens flink gaan aftikken. Dat is nog te rechtvaardigen wanneer die extra optie ook daadwerkelijk veel geld kost om aan te leggen/te bouwen. Dan kleed je de boel een beetje uit voor mensen met een kleinere beurs.

Realiteit is echter dat de meest gangbare zaken voor een hoop poen als optie verkocht worden. Zo kwam ik laatst nog een situatie tegen van een nieuwbouwwoning waar nergens een standaard aansluiting voor de wasmachine zat. Het laten aanleggen van een wasmachine-aansluiting in de badkamer kostte om en nabij € 300,- en het laten aanleggen van een wasmachine-aansluiting naar de zolder kostte om en nabij € 600,-. Voor zowel de badkamer als de zolder (waar de ketel zich bevindt) geldt dat je daar sowieso elektra, water en rioolafvoer naartoe gelegd moet worden. Waarom die opties dan zoveel geld moeten kosten en waarom de aansluiting op zolder dubbel zo duur moet zijn dan die op de badkamer? Simpel: omdat de bouwer toch wel weet dat 80% van de kopers kiest voor de aansluiting op zolder. dat is voor 100 woningen 50k extra verdienen terwijl het aan materiaal en extra arbeid niet eens 10k kost.

Ik hoorde een tijdje terug van elektricien die voor een aannemer in Utrecht in een appartementen-complex bezig was dat er in de appartementen in alle slaapkamers naar iedere hoek PVC-leidingen en blauwe dozen aangelegd moesten worden terwijl er maar in 1 hoek een WCD kwam. Wilde je meer WCD's dan kon je flink extra betalen. Betaalde je niet voor die optie dan werden de blauwe dozen in de hoeken gewoon weggesmeerd...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Harrie_ dit staat dus niet in het veh artikel, maar had er wel moeten staan. Maar dan moet dat iets harder worden gemaakt dan 'het is geen geheim dat dit de melkkoe van de bouwers is' en onderbouwd worden met kosten plaatje van alle onderdelen van de totaal prijs.

Daarnaast, stel er zit 50% marge op meerwerk, maar de gemiddelde marge per project van een bouwer zit, zeg, rond de 5% dan is het dus effectief zo dat de von prijs verliesgevend is. Is het dan erg dat de opties zo veel kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Harrie_ schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:50:
Nou dan meld ik me ook even in deze discussie. Ik heb 10 jaar voor een van de grote bouwers in Nederland gewerkt (die gele) en het is natuurlijk geen geheim en geen verassing dat iedere bouwer de meeste marge pakt op meerwerk.

De bovengenoemde argumenten van die heer van de BAM snijden in sommige situaties wel hout; het kan natuurlijk voor komen dat iemand graag iets aangepast wil hebben waarbij er allerlei onzichtbare aanpassingen gedaan moeten worden waardoor dat ene kraantje of die ene WCD ineens een paar honderd euro kost. Neemt verder niet weg dat woningen en de standaard meerwerkopties vaak bewust zó in elkaar gestoken worden dat de bouwer vooraf weet dat 80% van de kopers voor die opties gaat kiezen.

Het is een beetje alsof je een auto verkoopt met draairaampjes; je weet dat het overgrote meerendeel van de kopers toch wel graag elektrische ruiten wil hebben in de auto. En dan kun je ineens flink gaan aftikken. Dat is nog te rechtvaardigen wanneer die extra optie ook daadwerkelijk veel geld kost om aan te leggen/te bouwen. Dan kleed je de boel een beetje uit voor mensen met een kleinere beurs.

Realiteit is echter dat de meest gangbare zaken voor een hoop poen als optie verkocht worden. Zo kwam ik laatst nog een situatie tegen van een nieuwbouwwoning waar nergens een standaard aansluiting voor de wasmachine zat. Het laten aanleggen van een wasmachine-aansluiting in de badkamer kostte om en nabij € 300,- en het laten aanleggen van een wasmachine-aansluiting naar de zolder kostte om en nabij € 600,-. Voor zowel de badkamer als de zolder (waar de ketel zich bevindt) geldt dat je daar sowieso elektra, water en rioolafvoer naartoe gelegd moet worden. Waarom die opties dan zoveel geld moeten kosten en waarom de aansluiting op zolder dubbel zo duur moet zijn dan die op de badkamer? Simpel: omdat de bouwer toch wel weet dat 80% van de kopers kiest voor de aansluiting op zolder. dat is voor 100 woningen 50k extra verdienen terwijl het aan materiaal en extra arbeid niet eens 10k kost.

Ik hoorde een tijdje terug van elektricien die voor een aannemer in Utrecht in een appartementen-complex bezig was dat er in de appartementen in alle slaapkamers naar iedere hoek PVC-leidingen en blauwe dozen aangelegd moesten worden terwijl er maar in 1 hoek een WCD kwam. Wilde je meer WCD's dan kon je flink extra betalen. Betaalde je niet voor die optie dan werden de blauwe dozen in de hoeken gewoon weggesmeerd...
Afvoer voor wasmachine is grotere diameter. Plus eigen groep. Wasmachine op de buis van de CV zie je hier af en toe terug, met van die mensen die klagen dat het wasmachinewater er bij de CV weer uit komt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:18:
[...]

Afvoer voor wasmachine is grotere diameter. Plus eigen groep. Wasmachine op de buis van de CV zie je hier af en toe terug, met van die mensen die klagen dat het wasmachinewater er bij de CV weer uit komt. :+
Dat is waar, maar dat neemt niet weg dat die optie zoveel zou moeten kosten. In de ruwbouw een paar aders meer naar boven trekken is het werk niet en een extra b16 automaat van een gerenommeerd merk kost de bouwer minder dan een tientje.

Punt was meer om te accentueren dat men zaken kiest waarvan je verwacht dat ze standaard zijn anno 2020. Men noemt het dan ineens een optie en gaat er flink marge op maken; dat is imho een gemene manier van zaken doen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Ik heb altijd het idee gehad dat de bouwondernemingen de optielijsten een beetje gebruiken bij prijsstijgingen. Als ik kijk in Nijmegen waar ikzelf in 2017 een huis heb gekocht zie ik dat in deze tijd bepaalde zaken standaard waren (buitenkraan, geen bovenlichten, standaard geïsoleerde garage, slechts 15.000 euro voor 2,4m aanbouw, in elke slaapkamer een extra loze leiding, door het hele huis vloerverwarming die in alle ruimten te regelen is). Nu zijn de huizenprijzen wat gestegen (in ons segment ongeveer 50.000) én zijn al die zaken die ik hierboven noemde niet meer standaard waardoor er al gauw nog zo'n 50.000 eur bijkomt. Het lijkt dan alsof de prijsstijging "wel meevalt" maar je krijgt echt veel minder waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:00

_Arthur

blub

In 2004 waren de meerwerkprijzen al belachelijk hoog. WCD op lage hoogte ipv de standaard was al ~100euro meerwerk per doos. En dat voor nog geen 5 minuten extra werk (puur het freeswerk kost wat extra tijd en natuurlijk de extra kosten voor de draad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
Prijs voor een WCD zit natuurlijk niet alleen in het materiaal. Vaak gaan dat soort aanpassingen toch als volgt

-> Meerwerklijst wordt opgesteld en verstrekt aan koper
-> Koper geeft opties door aan koopbegeleider
-> Koopbegeleider geeft opties door aan tekenaar
-> Koopbegeleider geeft nieuwe tekening door aan koper
-> Koper wil toch nog paar aanpassingen.
-> repeat 2 a 3x

En dan moet installatie nog beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:52
Uit de omgevingsvergunning van ons project maak ik op dat de bouwer een globale indicatie van bouw en oplevertermijnen heeft benoemd. Nu mijn vraag of dat volgens jullie reeel is. Het gaat om:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZckwFcR/44.jpg

Hier wordt aangegeven dat in 10 maanden een stuk of 50 grondgebonden woningen gebouwd zullen worden. Nou weten we dat er veel met prefab gewerkt wordt, maar dan nog lijkt deze prognose mij niet realistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Waarom niet?
En welke waarde wil je hechten aan het antwoord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Deleon78 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:25:
Waarom niet?
En welke waarde wil je hechten aan het antwoord? :)
Omdat ik overige projecten in de omgeving in de gaten houd, vergelijkbare woningen maar dan mindere aantallen, tot nu toe geen één project gezien (van de 3) wat binnen een jaar gerealiseerd werd, gemiddeld genomen werden ze opgeleverd 13-14 maanden na start bouw

Welk waarde ik aan het antwoord wil hechten? Ik vraag me of of het reëel is. Gezien het referentiekader in dit topic wat groter is dan die 3 projecten die ik als maatstaf aanhoud, stel ik die vraag hier. Indien er een aantal mensen met 'ja dat zou kunnen want bij ons ging iets vergelijkbaars ook sneller dan een jaar' antwoordt, pas ik mijn aanname dat het onrealistisch is wellicht aan

[ Voor 18% gewijzigd door assassin85 op 07-06-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Wat ik bedoel te zeggen is: wat ga je vervolgens met de conclusie / aanname doen? :)
Het topic staat vol met verhalen van planningen die niet kloppen (zowel vroegtijdig als te laat), dus meer dan een grove indicatie is het toch nooit.

[ Voor 53% gewijzigd door Deleon78 op 07-06-2020 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Deleon78 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:58:
Wat ik bedoel te zeggen is: wat ga je vervolgens met de conclusie / aanname doen? :)
Het topic staat vol met verhalen van planningen die niet kloppen (zowel vroegtijdig als te laat), dus meer dan een grove indicatie is het toch nooit.
Daar gaat het niet om, ik begrijp ook wel dat het een globale indicatie betreft, het gaat om de vraag of zoiets überhaupt wel reeel is -> 50 Eengezinswoningen en herenhuizen in 10 maanden tijd uit de grond stampen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
Als ze maar genoeg personeel hebben moet dat geen probleem zijn. Maar als ze het met z'n 2-en gaan doen wordt het wat krap ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:33
assassin85 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:03:
[...]

Daar gaat het niet om, ik begrijp ook wel dat het een globale indicatie betreft, het gaat om de vraag of zoiets überhaupt wel mogelijk is. 50 Eengezinswoningen en herenhuizen in 10 maanden tijd uit de grond stampen
Kan prima, als je bouwploeg maar groot genoeg is... onze woning was uiteindelijk start bouw eind maart/begin april en oplevering begin februari. En dan zat er nog bouwvak tussen ook.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@assassin85 dat kan mits er genoeg mensen voor handen zijn natuurlijk.
Vriend van mij zat in een projectfase met 64 woningen en die zijn in 10 maanden opgeleverd en was geen prefab.
Zelf 2x in een project van ongeveer 35 woningen en die liepen (vanaf start bouw) iets langer dan een jaar. Wederom geen prefab en veel verschillende typen woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Bedankt voor de antwoorden, dan is mijn aanname op voorhand dus verkeerd geweest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankSpin schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:32:
Prijs voor een WCD zit natuurlijk niet alleen in het materiaal. Vaak gaan dat soort aanpassingen toch als volgt

-> repeat 2 a 3x

Aangezien de 99% ze laag wil hebben is dan de logisch optie laag als standaard te doen, de standaard prijs te verhogen met €3 per wcd en de enkeling die ze hoog wil de meerprijs te laten betalen. Voila; heel veel minder meerwerk. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor meer/minderwerkprijzen bij badkamers en keukens. Het verweer is dat het veel goedkoper is om overal dezelfde keuken en badkamer te plaatsen. Natuurlijk is dat waar, maar als vervolgens het uitgangspunt is om er zo'n lelijke / eenvoudige keuken of badkamer in te plaatsen, dan weet je al bij voorbaat dat vrijwel niemand in het project de standaardkeuken of badkamer houdt, waarmee het dus ook niet meer goedkoper is. En ondertussen dus wel lekker cashen op het meerwerk. Het principe van een cheque voor badkamer of keuken is dan al veel logischer.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
FrankSpin schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:32:

-> repeat 2 a 3x

Klopt.
Er zitten gewoon een heleboel verborgen kosten aan meer/minderwerk die meegerekend moeten worden en mag een een aannemer ook nog wat verdienen, een marge van anderhalf tot twee procent is al aan de hoge kant op een bouwproject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
assassin85 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:20:
Uit de omgevingsvergunning van ons project maak ik op dat de bouwer een globale indicatie van bouw en oplevertermijnen heeft benoemd. Nu mijn vraag of dat volgens jullie reeel is. Het gaat om:

[Afbeelding]

Hier wordt aangegeven dat in 10 maanden een stuk of 50 grondgebonden woningen gebouwd zullen worden. Nou weten we dat er veel met prefab gewerkt wordt, maar dan nog lijkt deze prognose mij niet realistisch?
Staat dit nou allemaal vreselijk dicht op elkaar? Of lijkt het zo? Kan niet echt wegwijs worden uit deze situatie tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
kaboom1555 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:21:
[...]

Staat dit nou allemaal vreselijk dicht op elkaar? Of lijkt het zo? Kan niet echt wegwijs worden uit deze situatie tekening.
https://www.gouwpark.nl/m...rkt%20TYPE%20Situatie.pdf

Zo ziet de situatietekening eruit. Volgens mij niet veel anders dan de meeste stadse nieuwbouw /projectwijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
assassin85 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:01:
[...]

https://www.gouwpark.nl/m...rkt%20TYPE%20Situatie.pdf

Zo ziet de situatietekening eruit. Volgens mij niet veel anders dan de meeste stadse nieuwbouw /projectwijken
Het zijn wel veel woningen en parkeerplaatsen op elkaar moet ik zeggen, vooral twee parkeerplaatsen aan iedere achterzijde van huizen wordt een raar gezicht m.i. Alle open ruimte zit verder in die groene binnenplaats en de twee perkjes. Misschien werkt het wel, maar ik heb zelf een voorkeur voor iets meer open ruimte in de straten en rond de huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
nel!s schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:36:
[...]

Het zijn wel veel woningen en parkeerplaatsen op elkaar moet ik zeggen, vooral twee parkeerplaatsen aan iedere achterzijde van huizen wordt een raar gezicht m.i. Alle open ruimte zit verder in die groene binnenplaats en de twee perkjes. Misschien werkt het wel, maar ik heb zelf een voorkeur voor iets meer open ruimte in de straten en rond de huizen.
Daarom snapte ik de tekening al niet helemaal.. Sommige blokken hebben geeneens tuinen.
De kwaliteit van de openbare ruimte is echt 0: straat zonder voetpaden met aan weerszijden alléén maar parkeren en dan direct de gevels al. Bloklengte is ook echt lang. Maar goed over smaak valt niet te twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:35
wat een treurige bedoening dit project; woningen aan de rechterkant hebben geeneens een tuin en de woningen met nr's 66-75 hebben letterlijk aan alle kanten woningen. En de prijs is nou ook niet echt gunstig.... 116M2 zonder tuin met de woonkamer op het oosten voor 374.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Alle heipalen zitten er inmiddels in en de fundering kan worden gelegd. Voel toch wel een klein beetje druk, aangezien het project +/- 3 maanden eerder wordt opgeleverd dan geanticipeerd. Dat betekent dat we over minder dan 6 maanden al aan de slag moeten met het plaatsen van de vloeren, badkamer, keuken, indeling maken op zolder, stucen/renovliezen van de muren, groepen plaatsen en noem het allemaal maar op.

Ik heb gezocht naar een stappenplan voor de klussen ná oplevering, maar deze zijn niet echt toereikend. Wij wonen niet echt om de hoek (we gaan 155 kilometer verderop wonen) en ik wil zoveel mogelijk vooraf al strak geregeld hebben.

Heeft iemand hier toevallig zelf een stappenplan gemaakt dat hij/zij wil delen?

If it aint fixed, it's broken.

Pagina: 1 ... 81 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2