Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.383 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
@Tjebakka goeie, volgorde lijkt mij:
- sanitair (als dat al niet in project wordt gedaan),
- muurafwerking
- vloeren
- keuken
- verhuizen :p

155km is inderdaad een eind, vergt misschien wel wat betere planning. Fijn dat het 3 maanden eerder wordt opgeleverd, scheelt een hoop aan dubbele lasten. Wat voor termijn hebben ze eerst opgegeven en hoe lang is nu de verwachten bouwtijd bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:07

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ascension schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:20:
- muurafwerking
- vloeren
- keuken

155km is inderdaad een eind, vergt misschien wel wat betere planning. Fijn dat het 3 maanden eerder wordt opgeleverd, scheelt een hoop aan dubbele lasten. Wat voor termijn hebben ze eerst opgegeven en hoe lang is nu de verwachten bouwtijd bij jullie?
Bij de aankoop spraken ze over oplevering in Q1, maar meer richting het einde. Dus maart 2021. Ze hebben het nu over eind 2020. Ze bouwen bij ons op volgorde van bouwnummer en wij hebben nummer 7. Dus dat is al vrij rap. Ze zijn eind mei begonnen met het slaan van de heipalen.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 23:05
nel!s schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:36:
[...]

Het zijn wel veel woningen en parkeerplaatsen op elkaar moet ik zeggen, vooral twee parkeerplaatsen aan iedere achterzijde van huizen wordt een raar gezicht m.i. Alle open ruimte zit verder in die groene binnenplaats en de twee perkjes. Misschien werkt het wel, maar ik heb zelf een voorkeur voor iets meer open ruimte in de straten en rond de huizen.
Die blokken rechts zijn herenhuzien en verandawoningen, beide zonder tuin idd maar met terrassen op verdieping 1 ipv een tuin

Afbeeldingslocatie: https://www.gouwpark.nl/media/35/3533d118b38f27a67888f68b23cdc253/1500/foto.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.gouwpark.nl/media/ef/ef48cf3e8ca2c1e6d998f86125d3392d/1500/foto.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:43
Ascension schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:20:
- muurafwerking
- vloeren
- keuken

Dat is het in de basis wel ja. 8)

- Uittekenen inrichting, waar komen de kasten / de tv etc. Welke meubels heb je al en wat heb je nog nodig
- Sanitair (hopelijk al bij de bouw gedaan)
- Muurafwerking (lekker kliederen, want de vloer ligt er toch nog niet in)
- Nog even de plaatsen vh leidingwerk mbt de keuken controleren (mijn geniale installateur had een leiding 50cm van de juiste positie geplaatst waardoor die buiten het keukenblok uit de vloer kwam.. :+ )
- Vloeren en eventueel plinten
- Keuken
- Plafond- en eventueel wandverlichting ophangen, 1000x naar de bouwmarkt.
- Raamdecoratie en dan bedoel ik niet een vlag ofzo :D
- Verhuizen
- Andere decoratie
- Plinten! (Want je weet waar die ene lamp of die netwerkkabel echt terecht is gekomen, dus mooi in je plint verwerken, wacht daar nou niet mee tot 2030).
- Genieten!

Tip vd dag, komt je keuken wat later: Airfryer! Ideaal voor een makkelijke en complete maaltijd.
Tip #2, moet/wil je heel snel verhuizen en ga je je meubels tijdelijn in de garage zetten:
- Leg overal stucloper neer om wat vocht / stof vh beton tegen te houden.
- Bescherm je meubeltjes goed tegen vocht in de koude (en vaak nog wat vochtige) ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:57
Heeft er hier iemand naar leemstuc gekeken als muur afwerking? Ik vind het er mooi uitzien en het is ook nog eens heel goed voor milieu en binnenklimaat!

Zoiets: Afbeeldingslocatie: https://678045.smushcdn.com/1054957/wp-content/uploads/ecowonen_wittebase_nuland_tierrafino3.jpg?lossy=1&strip=1&webp=1

[ Voor 32% gewijzigd door nel!s op 08-06-2020 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:02
assassin85 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Die blokken rechts zijn herenhuzien en verandawoningen, beide zonder tuin idd maar met terrassen op verdieping 1 ipv een tuin

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij zulke 'verandawoningen' vraag ik mij altijd af waarom dat nou zo nodig grondgebonden woningen moeten zijn. Als de buitenruimte in feite toch alleen bestaat uit een balkon veranda, dan hadden die woningen net zo goed op vier hoog kunnen zijn. Zet dan een paar van die woningen op elkaar en maak van de overblijvende ruimte een park/(binnen-)tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rubbergrover1 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Bij zulke 'verandawoningen' vraag ik mij altijd af waarom dat nou zo nodig grondgebonden woningen moeten zijn. Als de buitenruimte in feite toch alleen bestaat uit een balkon veranda, dan hadden die woningen net zo goed op vier hoog kunnen zijn. Zet dan een paar van die woningen op elkaar en maak van de overblijvende ruimte een park/(binnen-)tuin
Minder traplopen en geen VVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:13
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:47:
[...]

Nagenoeg alle verandawoningprojecten die ik ken vallen alsnog ten prooi aan het VvE-spook. Meestal is die ingang voor de auto's gezamenlijke grond o.a.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabeltjekabel schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:47:
[...]

Zie je geen VVE als een voordeel of als een nadeel?

Zo'n gebouw heeft tegenwoordig natuurlijk ook een lift... Je kunt bij gestapelde woningen trouwens bij uitstek trappen voorkomen. En als je ze 'loft' noemt, of er een andere engelse term aan geeft, dan gaan ze ineens ook als warme broodjes over de toonbank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w05bfzZ6KOWnytuXW2Yj9cQH1Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUvkfGeEHQPnvGn83IOZu4eQ.jpg?f=fotoalbum_large
https://holenkwartier.nl/...-1b-urban-en-split-level/

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 08-06-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rubbergrover1 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:16:
[...]

Zie je geen VVE als een voordeel of als een nadeel?

Zo'n gebouw heeft tegenwoordig natuurlijk ook een lift... Je kunt bij gestapelde woningen trouwens bij uitstek trappen voorkomen. En als je ze 'loft' noemt, of er een andere engelse term aan geeft, dan gaan ze ineens ook als warme broodjes over de toonbank.
[Afbeelding]
https://holenkwartier.nl/...-1b-urban-en-split-level/
Ik zie een VVE als een nadeel. Het project zoals hier eerder gelinkt heeft natuurlijk geen lift. Maak je er, zoals gesuggereerd- een veel hoger gebouw van, dan krijg je natuurlijk wel een lift en wel een VVE. Maar traplopen >> lift overigens ;). Maar direct naar buiten kunnen lopen is nog mooier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:31
nel!s schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:36:
Heeft er hier iemand naar leemstuc gekeken als muur afwerking? Ik vind het er mooi uitzien en het is ook nog eens heel goed voor milieu en binnenklimaat!

Zoiets:
En het helpt je binnenklimaat als in..?
Het lijkt mij meer iets om toe te passen in andere klimaten en ook niet op je betonnen/dubbel geisoleerde spouwmuur in NL. Vocht of warmte opnemen kan vervolgens toch nergens naartoe.
Voor akoestiek wellicht, al zijn daar ook andere opties voor.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 08-06-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

In Nederland worden helaas geen weinig appartementen gebouwd met balkons van meer dan 20m2. En als ze al gebouwd worden zijn het alleen de penthouses in het gebouw met prijzen van > 800k. Ik denk dat veel mensen prima wonen in een appartementencomplex als de buitenruimte 25-30m2 is en het een toren is (geen gallerij :r ). Zolang je in ruil voor het minder bebouwen van grond meer openbare ruimte terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
GeeMoney schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:53:
[...]

En het helpt je binnenklimaat als in..?
Het lijkt mij meer iets om toe te passen in andere klimaten en ook niet op je betonnen/dubbel geisoleerde spouwmuur in NL. Vocht of warmte opnemen kan vervolgens toch nergens naartoe.
Voor akoestiek wellicht, al zijn daar ook andere opties voor.
Het heeft een hoger sorptie vermogen: http://www.claytec.nl/producten/downloads.html

Dus het reguleert luchtvochtigheid in huis.

Het is daarnaast natuurlijk een product dat al decennia op muren in Nederland wordt gebruikt, lijkt me zeker geschikt voor dit klimaat, zeker in nieuwbouw waar je muur nog moet 'zetten', toch? Het lijkt me ook handig dat je een variant kunt pakken die je niet hoeft te schilderen, dan kun je evt scheuren gewoon bijwerken met stuc en ben je klaar.

[ Voor 24% gewijzigd door nel!s op 08-06-2020 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Z___Z schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:23:
[...]

In Nederland worden helaas geen appartementen gebouwd met balkons van meer dan 20m2. En als ze al gebouwd worden zijn het alleen de penthouses in het gebouw met prijzen van > 800k.
Toch wel hoor. Ik heb vijf jaar geleden een nieuwbouwappartement gekocht met een balkon/dakterras van 30 m2. Na de zomer zet ik het weer te koop voor zo'n 375k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
[...]

-geen vve
-ruimte voor 2 autos / motor / scooter op eigen terrein direct voor je ingang
Er zijn mensen die vooral aan het laatste veel waarde hechten

Ik kom van een stadswoning met VVE (gezamenlijke parkeerkelder/lift) etc. Hell no dat ik ooit nog een vrijwillige keuze zal maken om ergens te wonen met een vve waarbij je voor bijna iedere scheet toestemming moet vragen. Om nog te zwijgen over jaarlijks stijgende administratiekosten mbt de beheersvergoeding van de vve. Glasbreuk? Regelen via vve want verzekerd via vve. Kan je een maand wachten tot er een keer iemand komt. Airco plaatsen met buitenunit op plat dak? Vergeet het maar, je buren stemmen tegen tijdens de vergadering, want dat ding zou zo veel lawaai maken dat de buurvrouw niet meer rustig zou kunnen zonnen op haar dakterras

Nog veel meer om op te noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door assassin85 op 08-06-2020 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
assassin85 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:46:
[...]

-geen vve
-ruimte voor 2 autos / motor / scooter op eigen terrein direct voor je ingang
Er zijn mensen die vooral aan het laatste veel waarde hechten

Ik kom van een stadswoning met VVE (gezamenlijke parkeerkelder/lift) etc. Hell no dat ik ooit nog een vrijwillige keuze zal maken om ergens te wonen met een vve waarbij je voor bijna iedere scheet toestemming moet vragen. Om nog te zwijgen over jaarlijks stijgende administratiekosten mbt de beheersvergoeding van de vve. Glasbreuk? Regelen via vve want verzekerd via vve. Kan je een maand wachten tot er een keer iemand komt. Airco plaatsen met buitenunit op plat dak? Vergeet het maar, je buren stemmen tegen tijdens de vergadering, want dat ding zou zo veel lawaai maken dat de buurvrouw niet meer rustig zou kunnen zonnen op haar dakterras

Nog veel meer om op te noemen.
VVE is wat je er zelf van maakt. Ik woon ook in een stadswoning met VVE voor de parkeerplaatsen. De VVE bijdrage is lager dan een parkeervergunning hier in de stad, dus ik vind het helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 14:27
Z___Z schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:01:
[...]

VVE is wat je er zelf van maakt. Ik woon ook in een stadswoning met VVE voor de parkeerplaatsen. De VVE bijdrage is lager dan een parkeervergunning hier in de stad, dus ik vind het helemaal prima.
De VVE is wat je er SAMEN van maakt, niet wat je er zelf van maakt. Dat is een wezenlijk verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Deleon78 op 08-06-2020 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
Bij mij is het pand voor de helft eigenaar van een woningbouwvereniging gericht op jongeren, ze beheren ook de VVE wat in de praktijk prima bevalt.. Hebben goede contacten bij onderhoudspartijen en ook de beheerkosten waren laag. Directeur van de vereniging nam altijd zelf zitting in de vergadering en stemde vrijwel altijd mee met voorstellen. Was er eigenlijk prima over te spreken. Het lijkt me een ander verhaal als je in een VVE zit met een hoop ouderen die teveel tijd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:49
Wie heeft er zijn plafond achteraf laten stucen icm inbouwspots vanuit de bouw? Heb vanochtend de order getekend voor het laten vervallen van het standaard spuitwerk op plafond omdat we het achteraf willen laten stucen. Bedenk mij net echter dat we ook 6 inbouwspots bij de keuken hebben laten plaatsen en of dat er nog wel mooi uit gaat zien als de stucadoor langs is geweest...ervaringen? Ga morgen ook even proberen contact te leggen met een stucadoor, maar die hebben al snel mooie praatjes.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:33
B-Bandit schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:56:
Wie heeft er zijn plafond achteraf laten stucen icm inbouwspots vanuit de bouw? Heb vanochtend de order getekend voor het laten vervallen van het standaard spuitwerk op plafond omdat we het achteraf willen laten stucen. Bedenk mij net echter dat we ook 6 inbouwspots bij de keuken hebben laten plaatsen en of dat er nog wel mooi uit gaat zien als de stucadoor langs is geweest...ervaringen? Ga morgen ook even proberen contact te leggen met een stucadoor, maar die hebben al snel mooie praatjes.
Die spots kunnen er denk ik gewoon uit. Stucen en dan terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
perspectivebass schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:00:
[...]

Die spots kunnen er denk ik gewoon uit. Stucen en dan terugplaatsen.
Ik vermoed het ook. Heb er alleen helemaal geen ervaring mee. Als er dan 5mm stuc overheen zit of dat hij dan nog wel goed aansluit. Meer van dat soort kleine dingen. Zal in de praktijk wellicht wel loslopen maar toch.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:10
Ha iedereen,

Zijn er ook Tweakers die meelezen en in Kesteren op het project Casterhoven een nieuwbouwwoning hebben gezet/ gaan bouwen? Wij zitten inmiddels ook in het proces voor een tweekapper in een van de laatste fases. Het is een groot project van >600 woningen, de kans is groot dat er wel een paar Tweakers zitten. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen met de projectontwikkelaar (Van Wanrooij) en de aannemer. Momenteel claimt de aannemer erg druk te zijn(reageren zeer slecht op telefoontjes, moeizaam contact) terwijl de datum voor inleveren elektra en optielijsten e.d. dichterbij komt. Misschien zijn hier wat medegenoten aanwezig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deleon78 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:43:
[...]

De VVE is wat je er SAMEN van maakt, niet wat je er zelf van maakt. Dat is een wezenlijk verschil.
Als je net wat te veel inactieven hebt en ook net wat te veel kleine Stalins... dan kun je nog zo je best doen... maar dat levert dan niks op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
B-Bandit schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:56:
Ik, geen enkel probleem. De spots die ze bij mij leverde hebben gewoon 2 lange klemmen als het ware die de spot in het plafond zelf naar “boven” trekken. Daar is behoorlijk wat speling (centimeter of 5 wel) dus een laagje stuc heb je helemaal geen last van. Wel de gaten en kabels goed afdekken voor de stucadoor, voor je het weet zit het hele gat dicht namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:23:
[...]

In Nederland worden helaas geen weinig appartementen gebouwd met balkons van meer dan 20m2. En als ze al gebouwd worden zijn het alleen de penthouses in het gebouw met prijzen van > 800k. Ik denk dat veel mensen prima wonen in een appartementencomplex als de buitenruimte 25-30m2 is en het een toren is (geen gallerij :r ). Zolang je in ruil voor het minder bebouwen van grond meer openbare ruimte terug krijgt.
Dat bedoel ik, volgens mij zijn er best veel mensen geïnteresseerd in enigszins hiermee vergelijkbare appartementen of lofts of hoe je ze maar wilt noemen, maar toch worden er vooral zulke rijtjes ruimteverslindende eengezinswoningen gebouwd. Of voetbalvelden vol met Vinex woningen met een betegelde tuin van 20 m2.

(Overigens denk ik dat je met een iets kleiner balkon ook al veel bereikt, want de meeste gewone terrassen zijn ook geen 20-30m2 maar eerder iets van 12 m2)

[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 09-06-2020 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
GeeMoney schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 06:24:
[...]

Ik, geen enkel probleem. De spots die ze bij mij leverde hebben gewoon 2 lange klemmen als het ware die de spot in het plafond zelf naar “boven” trekken. Daar is behoorlijk wat speling (centimeter of 5 wel) dus een laagje stuc heb je helemaal geen last van. Wel de gaten en kabels goed afdekken voor de stucadoor, voor je het weet zit het hele gat dicht namelijk.
Helemaal super man. Merk dat ik voor heel veel dingen toch best vaak spiek hoe jij het hebt gedaan! Jullie woning lijkt kwa vorm ook sterk op de onze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
896gerard schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 02:23:
Ha iedereen,

Zijn er ook Tweakers die meelezen en in Kesteren op het project Casterhoven een nieuwbouwwoning hebben gezet/ gaan bouwen? Wij zitten inmiddels ook in het proces voor een tweekapper in een van de laatste fases. Het is een groot project van >600 woningen, de kans is groot dat er wel een paar Tweakers zitten. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen met de projectontwikkelaar (Van Wanrooij) en de aannemer. Momenteel claimt de aannemer erg druk te zijn(reageren zeer slecht op telefoontjes, moeizaam contact) terwijl de datum voor inleveren elektra en optielijsten e.d. dichterbij komt. Misschien zijn hier wat medegenoten aanwezig..
Wij zitten op een ander project van Van Wanrooij, met Grootheest als bouwer. Heb je ook die combinatie? Grootheest heeft eerdere fases in Kesteren gebouwd en daar een failliete onderaannemer gehad; zoals je wellicht op de Google reviews hebt gezien hebben ze dat niet zo heel goed opgepakt..

verder hebben wij geen klachten behalve dat het zo traag als modder door een trechter gaat, heipalen zaten er begin dit jaar al in en ik zag dit weekend pas de begane grond vloer delen liggen. Aangezien ze pas gaan tellen met werkbare dagen vanaf bg vloer factuur, vermoed ik dat ze zo lang mogelijk rekken, en q2 2021 wel eens lastig kan gaan worden om te halen. Het is natuurlijk handig voor de bouwers om in tijden van (dreigende) crisis hard de teugels aan te halen wat betreft de flexibele schil op de bouw, zodat ze hun schulden makkelijk kunnen blijven financieren en ze de (goedkopere/betere) kern van het werknemersbestand zo veel mogelijk uitsmeren en zo lang mogelijk aan het werk houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
B-Bandit schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:37:
[...]

Helemaal super man. Merk dat ik voor heel veel dingen toch best vaak spiek hoe jij het hebt gedaan! Jullie woning lijkt kwa vorm ook sterk op de onze.
Waar kan de factuur naartoe ? >:)

Overigens kleine update van mijn kant. Ze zijn nu een week bezig met de achter en voortuin (totaal 550m2) en gisteren helaas een kleine tegenslag. Met de graver dwars door de hoofdleiding van de beregening. Allemaal wel te maken maar kost toch weer tijd. Alle terrassen zitten er vandaag in, trampoline is ingegraven en beide zijkanten van de woning (vrijstaand) zijn ze nu mee bezig en dan werken ze richting de voortuin.
Gestelde budget lijkt iets overschreden te gaan worden. De grondwerkers bleken te hoog boven het maaiveld te hebben aangehouden en ook de trampoline zorgt ervoor dat er gisteren zo'n 16 kuub aan grond weer is opgehaald (daar ging het ook mee mis met de leiding).

Ook hebben we tijdens het proces afgelopen week het terras achter de woning nog iets kleiner laten maken dan bedacht en nog een stuk extra gras erin verwerkt van 4x4. (we hebben ook een border verkleint)

Terras achter de achtergevel zou oorspronkelijk 10x6 worden maar dit bleek toch wel heel erg groot uit te vallen en hebben we nu 8x5.5 laten maken. (exact de maten van onze vorige complete tuin :+ )

[ Voor 64% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasaCasterhoven
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-10-2020
896gerard schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 02:23:
Ha iedereen,

Hier ook iemand uit Kesteren! :w Wij hebben een tussenwoning op Casterhoven (fase 14) gekocht bij Van Wanrooij, wat momenteel door Grootheest gebouwd wordt. Maart 2019 kwam ons project in de verkoop, november 2019 mochten we tekenen bij de notaris en december zijn ze gestart met de bouw. Half februari lag de begane grond vloer. Momenteel zijn ze al ver (zie foto). De verwachte oplevering is vlak na de bouwvak (Q3 2020) terwijl dit eerder nog op Q1 2021 lag. Het is ons tot nu toe alles mee gevallen met hoelang het allemaal duurt. We gaan er dagelijks langs en zien eigenlijk altijd wel iets nieuws wat ze aan het huis hebben gedaan! We hebben dan ook absoluut niet het idee dat ze het ergens dit traject hebben willen rekken (i.v.m. de werkbare dagen zoals @nel!s benoemt). Ze zijn regelmatig tot 's avonds laat aan het werk en ook af en toe op zaterdagen.

Verder onze ervaring: We hebben zelf nog geen problemen ervaren met Van Wanrooij of Grootheest. Ongeveer iedere 8 weken sturen ze een nieuwsbrief met vaak ook een drone video erbij. We hebben echter wel van buurtgenoten gehoord dat ze inderdaad slecht reageren op telefoontjes en dat het contact met de kopersbegeleider moeizaam gaat. Ik denk dat je daarvoor echt ervaringen van anderen moet hebben waarbij al problemen zijn voorgevallen, want dat is bij ons nog niet het geval geweest.

Persoonlijk zag ik trouwens erg op tegen het uitzoeken van de badkamer/toilet bij Van Wanrooij Keuken en Badkamer en Tegel warenhuys. Bij ons project zit er standaard badkamer en toilet in, en krijg je een cheque voor de keuken die alleen bij Van Wanrooij warenhuys te besteden is. Mijn zorgen werden vooral aangewakkerd door de behoorlijke hoeveelheid negatieve reviews online. Die gaan met name over het feit dat je bij Van Wanrooij warenhuys als klant koning bent totdat je hebt getekend. Vanaf dat moment schijnen ze lastig bereikbaar te zijn en niet altijd even klantvriendelijk. Wij vonden het bijvoorbeeld vervelend dat als je er voor het eerst komt je voor elk moment een afspraak kunt maken, maar zodra je daarna nog eens een afspraak wilt maken om bijvoorbeeld nog dingen aan te passen kan dit alleen nog maar overdag op werkdagen. De avonden en de weekenden zijn echt alleen voor ''nieuwe klanten''. Dat was voor ons best lastig omdat ik en mijn partner beide full time werken en niet zomaar vrij konden krijgen. Dat voelde voor ons gewoon niet helemaal netjes. Het uitzoeken van de badkamer en toilet verder is me alles meegevallen. Ze zijn gastvriendelijk en ze hebben ons goed geholpen binnen ons gestelde budget. We hebben er wel voor gekozen om de keuken bij een andere partij af te nemen. Ik was bang dat de negatieve reviews online ook gingen over Van Wanrooij als bouwbedrijf, maar die gaan echt allemaal specifiek over het warenhuys.

Tot nu toe kan ik dus nog niets negatiefs melden. We hebben binnenkort voor het eerst een kijkdag waarop we ook de keukenleverancier mogen laten komen inmeten. Ik ben zelf vooral benieuwd naar de oplevering, en hoe eventuele opleverpunten opgelost gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fqKbz8qz5EEl8vhvlNxf5q1h1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eVk6n4Pkc4DUxpm0ovrDmKd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
nel!s schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:50:
[...]

Wij zitten op een ander project van Van Wanrooij, met Grootheest als bouwer. Heb je ook die combinatie? Grootheest heeft eerdere fases in Kesteren gebouwd en daar een failliete onderaannemer gehad; zoals je wellicht op de Google reviews hebt gezien hebben ze dat niet zo heel goed opgepakt..

verder hebben wij geen klachten behalve dat het zo traag als modder door een trechter gaat, heipalen zaten er begin dit jaar al in en ik zag dit weekend pas de begane grond vloer delen liggen. Aangezien ze pas gaan tellen met werkbare dagen vanaf bg vloer factuur, vermoed ik dat ze zo lang mogelijk rekken, en q2 2021 wel eens lastig kan gaan worden om te halen. Het is natuurlijk handig voor de bouwers om in tijden van (dreigende) crisis hard de teugels aan te halen wat betreft de flexibele schil op de bouw, zodat ze hun schulden makkelijk kunnen blijven financieren en ze de (goedkopere/betere) kern van het werknemersbestand zo veel mogelijk uitsmeren en zo lang mogelijk aan het werk houden.
O help, wij hebben ook die combinatie :/

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
CasaCasterhoven schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:53:
[...]

Hier ook iemand uit Kesteren! :w Wij hebben een tussenwoning op Casterhoven (fase 14) gekocht bij Van Wanrooij, wat momenteel door Grootheest gebouwd wordt. Maart 2019 kwam ons project in de verkoop, november 2019 mochten we tekenen bij de notaris en december zijn ze gestart met de bouw. Half februari lag de begane grond vloer. Momenteel zijn ze al ver (zie foto). De verwachte oplevering is vlak na de bouwvak (Q3 2020) terwijl dit eerder nog op Q1 2021 lag. Het is ons tot nu toe alles mee gevallen met hoelang het allemaal duurt. We gaan er dagelijks langs en zien eigenlijk altijd wel iets nieuws wat ze aan het huis hebben gedaan! We hebben dan ook absoluut niet het idee dat ze het ergens dit traject hebben willen rekken (i.v.m. de werkbare dagen zoals @nel!s benoemt). Ze zijn regelmatig tot 's avonds laat aan het werk en ook af en toe op zaterdagen.

Verder onze ervaring: We hebben zelf nog geen problemen ervaren met Van Wanrooij of Grootheest. Ongeveer iedere 8 weken sturen ze een nieuwsbrief met vaak ook een drone video erbij. We hebben echter wel van buurtgenoten gehoord dat ze inderdaad slecht reageren op telefoontjes en dat het contact met de kopersbegeleider moeizaam gaat. Ik denk dat je daarvoor echt ervaringen van anderen moet hebben waarbij al problemen zijn voorgevallen, want dat is bij ons nog niet het geval geweest.

Persoonlijk zag ik trouwens erg op tegen het uitzoeken van de badkamer/toilet bij Van Wanrooij Keuken en Badkamer en Tegel warenhuys. Bij ons project zit er standaard badkamer en toilet in, en krijg je een cheque voor de keuken die alleen bij Van Wanrooij warenhuys te besteden is. Mijn zorgen werden vooral aangewakkerd door de behoorlijke hoeveelheid negatieve reviews online. Die gaan met name over het feit dat je bij Van Wanrooij warenhuys als klant koning bent totdat je hebt getekend. Vanaf dat moment schijnen ze lastig bereikbaar te zijn en niet altijd even klantvriendelijk. Wij vonden het bijvoorbeeld vervelend dat als je er voor het eerst komt je voor elk moment een afspraak kunt maken, maar zodra je daarna nog eens een afspraak wilt maken om bijvoorbeeld nog dingen aan te passen kan dit alleen nog maar overdag op werkdagen. De avonden en de weekenden zijn echt alleen voor ''nieuwe klanten''. Dat was voor ons best lastig omdat ik en mijn partner beide full time werken en niet zomaar vrij konden krijgen. Dat voelde voor ons gewoon niet helemaal netjes. Het uitzoeken van de badkamer en toilet verder is me alles meegevallen. Ze zijn gastvriendelijk en ze hebben ons goed geholpen binnen ons gestelde budget. We hebben er wel voor gekozen om de keuken bij een andere partij af te nemen. Ik was bang dat de negatieve reviews online ook gingen over Van Wanrooij als bouwbedrijf, maar die gaan echt allemaal specifiek over het warenhuys.

Tot nu toe kan ik dus nog niets negatiefs melden. We hebben binnenkort voor het eerst een kijkdag waarop we ook de keukenleverancier mogen laten komen inmeten. Ik ben zelf vooral benieuwd naar de oplevering, en hoe eventuele opleverpunten opgelost gaan worden.

[Afbeelding]
Members only:

Ik zit die dronevideo's op YouTube zelf ook uit te spitten, zo ben ik oa erachter gekomen dat je zelf moet vragen naar een kruipluik in de garage. Geldt sws wel voor het hele project: de meeste interessante opties moet je zelf naar vragen. En als je op docplayer.nl naar optielijsten van Van Wanrooij uit 2016 kijkt valt het me op dat de prijzen van meerwerk de afgelopen jaren enorm zijn gestegen. 20k voor een uitbouw van 2,4m was in 2016 16k 8)7 Hadden jullie nog veel opties qua loze leidingen etc en is er nog iets waar we niet naar moeten vergeten te vragen? Nu het zo druk is bij de aannemer moet je zelf overal naar vragen, zijn we al achtergekomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:24
Deleon78 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Denk dat dat wel klopt ja. Maar anders draait de warmtepomp altijd voor die ruimte, ook als je de ruimte vrijwel niet gebruikt (of als de gebruiker het niet nodig heeft). Dus afhankelijk van de gebruikers en het gebruik. Vergeet ook niet dat het ltv is, dus "even snel verwarmen" is er meestal ook niet bij, toch?
Ter illustratie: ik heb een onverwarmde kelder met o.a. mancave. Als ik daar ga zitten trek ik een vest aan over mn tshirt en dan is het voor mij prima. Als ik met vrienden bv een filmpje wil kijken, zou verwarmen wel handig kunnen zijn. Maar dan moet dat wel snel kunnen, niet een paar dagen duren om op te warmen. Dan denk ik bv aan ir-panelen (gericht op de zitplaatsen) of gewoon een el cheapo elektrische radiator / element met ventilator.
Of mn vrienden nemen vest mee / pakken een dekentje :p
Keuzes keuzes. Gelukkig geen foute opties.
Interessant! Wij gaan ook een kelder zetten, en vragen ons af of het loont om die te isoleren (en eventueel nog daglicht binnen te trekken).
Wij zouden er ook wel een bureauruimte in maken, dus wat meer stilzitten en wat minder ambiance natuurlijk. Doen jullie verder nog iets in de kelder? Of is het enkel gezellig zitten/gamen/...? Was het een bewuste keuze om deze niet mee te isoleren? Of is het gebruik als mancave pas nadien gekomen? Zouje het nu anders aanpakken (bvb wel isoleren/verwarmen/...)?
Ascension schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:04:
Als ze maar genoeg personeel hebben moet dat geen probleem zijn. Maar als ze het met z'n 2-en gaan doen wordt het wat krap ;)
I lol'd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasaCasterhoven
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-10-2020
896gerard schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Aha, fase 14'ers! :w Wij zijn fase 15AB (ze hebben 6 woningen uit fase 15A eerder gebouwd en dat 'fase 15AA' genoemd). We komen 200m bij jullie vandaan te wonen ;) Bovenstaande verhaal over het proces bij Van Wanrooij herkennen we volledig. Wij moeten de badkamer en keuken nog uitzoeken, onze keukencheque is heel redelijk dus waarschijnlijk is het niet erg economisch om ergens anders te gaan kijken. Er blijven nog wel wat vragen over. Konden jullie binnen Van Wanrooij goed slagen voor de badkamer zonder een grote overschrijding? Het schijnt dat bijv. de tegels daar erg duur zijn. En hadden jullie voor de keuken een verplaatsing van de aansluitingen nodig? Als de keuken ergens anders vandaan komt, schijnt het verplaatsen aardig wat extra te kosten.

Ik zit die dronevideo's op YouTube zelf ook uit te spitten, zo ben ik oa erachter gekomen dat je zelf moet vragen naar een kruipluik in de garage. Geldt sws wel voor het hele project: de meeste interessante opties moet je zelf naar vragen. En als je op docplayer.nl naar optielijsten van Van Wanrooij uit 2016 kijkt valt het me op dat de prijzen van meerwerk de afgelopen jaren enorm zijn gestegen. 20k voor een uitbouw van 2,4m was in 2016 16k 8)7 Hadden jullie nog veel opties qua loze leidingen etc en is er nog iets waar we niet naar moeten vergeten te vragen? Nu het zo druk is bij de aannemer moet je zelf overal naar vragen, zijn we al achtergekomen..
Ja klopt ze hebben fase 15 inderdaad opgesplitst, ik geloof omdat er in eerste instantie te weinig verkocht waren. Wij konden goed slagen voor de badkamer. Ze hebben een erg mooie grote showroom met voor iedere prijscategorie wat wils. Wij waren er al enkele keren voorafgaand aan de afspraak heen geweest om te kijken en inspiratie op te doen. Best handig als je vooraf al wel een idee hebt van wat je ongeveer wilt. Qua tegels weet ik niet exact meer de kosten. Wel weet ik nog dat toen uitgelegd werd dat met name het zetten van de tegels prijzig was omdat de vraag naar tegelzetters groter was dan het aanbod. Voor de keuken werd bij de leverancier waar we de keuken gaan afnemen een leidingtekening gemaakt die wij vervolgens bij Van Wanrooij hebben aangeleverd. Dit was rond de 900 euro geloof ik. In de buurt is het vrij wisselend waar ze de keuken vandaan hebben. Sommige hebben hem bij een andere partij, de ander wel bij Van Wanrooij. Wat ik van vele terug hoor is dat het ondanks de keukencheque ongeveer op een gelijk bedrag uitkomt en dat het (op het verplaatsen van eventuele leidingen na) niet heel veel uit zou maken. Dus denk dat het sowieso verstandig is om vooraf even bij een andere partij te informeren. Dat kun je dan mooi als referentie gebruiken. Misschien waren wij bij Van Wanrooij voor onze keuken ook wel goedkoper uit geweest, en ik geloof ook best dat we daar wel hadden kunnen slagen want ze hebben genoeg keus. Maar het bedrijf waar we nu voor gekozen hebben, daar heb ik een heel goed gevoel (en tevens nu al veel positieve ervaringen) bij.

Wat betreft opties die je niet mag vergeten: dat is ontzettend persoonlijk.. Ik ben het met je eens dat je zelf vooral goed na moet denken over opties, en niet moet wachten op de projectontwikkelaar. Vooral bedenken hoe je het van plan bent in te richten (ook qua tuin en idd garage). Meestal rolt daar vervolgens al een heel lijstje benodigdheden uit. Oh, en vooral niet te veel terugkijken naar meerwerkprijzen van eerdere jaren. Daar wordt je alleen maar ongelukkig van en je kunt er toch niets mee! :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Kwakkel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Interessant! Wij gaan ook een kelder zetten, en vragen ons af of het loont om die te isoleren (en eventueel nog daglicht binnen te trekken).
Wij zouden er ook wel een bureauruimte in maken, dus wat meer stilzitten en wat minder ambiance natuurlijk. Doen jullie verder nog iets in de kelder? Of is het enkel gezellig zitten/gamen/...? Was het een bewuste keuze om deze niet mee te isoleren? Of is het gebruik als mancave pas nadien gekomen? Zouje het nu anders aanpakken (bvb wel isoleren/verwarmen/...)?

[...]

I lol'd :D
De kelder is wel geïsoleerd, maar niet verwarmd :)
Gamen is ook stilzitten eh :)
We hebben nog een fitnessruimte in de andere helft en technische ruimte waar alle elektra en netwerk uitkomen.
In beide helften zit 1 kleine koekoek voor wat beperkt daglicht en als nooduitgang. Moet nog proberen me erzelf uit te wurmen trouwens, zal krap worden.

Ik zou mogelijk wel (vloer)verwarming aanleggen, was meer een oversight dan een keuze. Nu achteraf is het niet meer nodig en zijn er prima alternatieven. Maar vv is gewoon net en fijn.
Isolatie en ventilatie zeker doen zou mijn advies zijn. Koekoek voor noodgevallen eigenlijk ook wel.
Succes, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@Deleon78 Thanks - ok, isoleren en ventileren dus zeker wel doen (enfin, indien binnen budget) :)
Een koekoek is wellicht te onderzoeken - hoe werkt dat met isolatienormen e.d.? Of komt die koekoek uit op een normaal raam ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
CasaCasterhoven schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:06:
[...]

Ja klopt ze hebben fase 15 inderdaad opgesplitst, ik geloof omdat er in eerste instantie te weinig verkocht waren. Wij konden goed slagen voor de badkamer. Ze hebben een erg mooie grote showroom met voor iedere prijscategorie wat wils. Wij waren er al enkele keren voorafgaand aan de afspraak heen geweest om te kijken en inspiratie op te doen. Best handig als je vooraf al wel een idee hebt van wat je ongeveer wilt. Qua tegels weet ik niet exact meer de kosten. Wel weet ik nog dat toen uitgelegd werd dat met name het zetten van de tegels prijzig was omdat de vraag naar tegelzetters groter was dan het aanbod. Voor de keuken werd bij de leverancier waar we de keuken gaan afnemen een leidingtekening gemaakt die wij vervolgens bij Van Wanrooij hebben aangeleverd. Dit was rond de 900 euro geloof ik. In de buurt is het vrij wisselend waar ze de keuken vandaan hebben. Sommige hebben hem bij een andere partij, de ander wel bij Van Wanrooij. Wat ik van vele terug hoor is dat het ondanks de keukencheque ongeveer op een gelijk bedrag uitkomt en dat het (op het verplaatsen van eventuele leidingen na) niet heel veel uit zou maken. Dus denk dat het sowieso verstandig is om vooraf even bij een andere partij te informeren. Dat kun je dan mooi als referentie gebruiken. Misschien waren wij bij Van Wanrooij voor onze keuken ook wel goedkoper uit geweest, en ik geloof ook best dat we daar wel hadden kunnen slagen want ze hebben genoeg keus. Maar het bedrijf waar we nu voor gekozen hebben, daar heb ik een heel goed gevoel (en tevens nu al veel positieve ervaringen) bij.

Wat betreft opties die je niet mag vergeten: dat is ontzettend persoonlijk.. Ik ben het met je eens dat je zelf vooral goed na moet denken over opties, en niet moet wachten op de projectontwikkelaar. Vooral bedenken hoe je het van plan bent in te richten (ook qua tuin en idd garage). Meestal rolt daar vervolgens al een heel lijstje benodigdheden uit. Oh, en vooral niet te veel terugkijken naar meerwerkprijzen van eerdere jaren. Daar wordt je alleen maar ongelukkig van en je kunt er toch niets mee! :')
Leuk om eens iets te horen van mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Wij zijn idd ook al een paar keer in de showroom in Waardenburg geweest. We zijn ook al een paar keer bij andere keukenzaken geweest en dat heeft ons al aardig wat avonden en zaterdagen gekost. Komt m.i. ook omdat we qua keuken naar een specifieke kleur op zoek waren die niet alle merken leveren :) Nadeel daarvan is dat je zwakker staat bij de de prijsopbouw, want de keukenverkoper weet dat je díe keuken wilt. Op het keukentopic kun je daar mijn posts van lezen. Wij hebben vloerverwarming in de keuken en willen een kookeiland, dus dan moet er qua vloerverwarming ook iets verlegd worden. Dus waarschijnlijk zal het voor ons wel meer dan €900 worden als we het bij een ander laten doen.

Ik hoop dat het ingehuurde ZZP-personeel bij Van Wanrooij kundig genoeg is om bijv. de kookplaat aan te sluiten op een krachtgroep, anders houd ik mijn hart vast. Krijg nu meer het idee dat 'afdwingen' beter werkt dan 'hopen'. Alles maar goed laten vastleggen op de factuur dus.

Zelf heb ik de specifieke wens om achteraf alle elektrapunten te kunnen schakelen, daarvoor hebben we aangevraagd om de centraaldoos/centraaldozen van de benedenverdieping in één ruimte te plaatsen (de trapkast). Ben benieuwd of er verder nog Tweakers zijn die hetzelfde hebben gevraagd en of ze dat daadwerkelijk voor elkaar hebben gekregen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:21
Ik zit zelf in een ander project (0 op de meter woning, 2-kapper) bij van Wanrooij waar ze eind juni beginnen met bouwen. Ik vind het eerlijk gezegd bizar hoe 'vrij' je wordt gelaten door de kopers'begeleiding', het is dat kennissen en familie van ons ervaring hebben in de techniek zodat wij ook weten hoe een en ander dient aangeleverd te worden, wat de mogelijkheden zijn etc want de begeleiding vanuit de aannemer is summier te noemen. De reviews online gaan vrijwel alleen maar over het van Wanrooij warenhuis, wij hebben hier tevens slechte ervaringen mee, ik kan me NIET voorstellen dat iemand hier wel gelukkig vandaan komt (tenzij ze niet gehecht zijn aan hun geld of het allemaal wel prima vinden om teveel te betalen).

In ons geval het volgende:
Members only: title

Tot zover mijn rant...

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 14:53
896gerard schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Leuk om eens iets te horen van mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Wij zijn idd ook al een paar keer in de showroom in Waardenburg geweest. We zijn ook al een paar keer bij andere keukenzaken geweest en dat heeft ons al aardig wat avonden en zaterdagen gekost. Komt m.i. ook omdat we qua keuken naar een specifieke kleur op zoek waren die niet alle merken leveren :) Nadeel daarvan is dat je zwakker staat bij de de prijsopbouw, want de keukenverkoper weet dat je díe keuken wilt. Op het keukentopic kun je daar mijn posts van lezen. Wij hebben vloerverwarming in de keuken en willen een kookeiland, dus dan moet er qua vloerverwarming ook iets verlegd worden. Dus waarschijnlijk zal het voor ons wel meer dan €900 worden als we het bij een ander laten doen.

Ik hoop dat het ingehuurde ZZP-personeel bij Van Wanrooij kundig genoeg is om bijv. de kookplaat aan te sluiten op een krachtgroep, anders houd ik mijn hart vast. Krijg nu meer het idee dat 'afdwingen' beter werkt dan 'hopen'. Alles maar goed laten vastleggen op de factuur dus.

Zelf heb ik de specifieke wens om achteraf alle elektrapunten te kunnen schakelen, daarvoor hebben we aangevraagd om de centraaldoos/centraaldozen van de benedenverdieping in één ruimte te plaatsen (de trapkast). Ben benieuwd of er verder nog Tweakers zijn die hetzelfde hebben gevraagd en of ze dat daadwerkelijk voor elkaar hebben gekregen.
Op hoop zou ik niet teveel vertrouwen; ALLES vastleggen, en niet aannemen dat het 'wel goedkomt" . Want dan komt niks goed zonder dikke vette meerwerk rekening.

Waarom wil je alle wcd's kunnen schakelen? wat is daar handig aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Arcenon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:58:
Ik zit zelf in een ander project (0 op de meter woning, 2-kapper) bij van Wanrooij waar ze eind juni beginnen met bouwen. Ik vind het eerlijk gezegd bizar hoe 'vrij' je wordt gelaten door de kopers'begeleiding', het is dat kennissen en familie van ons ervaring hebben in de techniek zodat wij ook weten hoe een en ander dient aangeleverd te worden, wat de mogelijkheden zijn etc want de begeleiding vanuit de aannemer is summier te noemen. De reviews online gaan vrijwel alleen maar over het van Wanrooij warenhuis, wij hebben hier tevens slechte ervaringen mee, ik kan me NIET voorstellen dat iemand hier wel gelukkig vandaan komt (tenzij ze niet gehecht zijn aan hun geld of het allemaal wel prima vinden om teveel te betalen).

In ons geval het volgende:

***members only***

Tot zover mijn rant...
@Arcenon Heb aardig wat gelezen over van Wanwooij maar hier zakt de broek toch wel van af. Wij willen zelf ook wel een iets grotere keuken (zie keuken topic) maar ze zitten bij ons incl. cheque qua richtprijzen echt wel rond wat de concurrentie ongeveer aangeeft. Ik vond wel dat ze erg veel rekenden voor apparatuur, dus ik ga daar sws gewapend met een apparatuurofferte en werkbladofferte naartoe.

Het is uiteraard een truc van het hele van Wanrooij concept om de keuken met één miezerige kookplaataansluiting te leveren en vervolgens €315 te rekenen per extra groep voor de vaatwasser, boiler en oven (die dus NIET standaard zijn). Een extra groep kost nota bene max. 20 euro als je hem er zelf inklikt. De projectleverancier (Van Grootheest) is sws veel te traag met communiceren welke groepen er wél in zitten. Zal je net zien dat ze met die informatie komen als keuken besteld is..

Wat de badkamer betreft, ja de trucs die van Wanrooij uithaalt zijn vooral voor henzelf winstverhogend maar je kunt er weinig aan veranderen. We hebben zelf ook een vrij grote badkamer (twee-kapper ook), is er goed te onderhandelen over de prijs van de badkamer? Anders gaan we daar zeker met een offerte van een andere partij heen.

[ Voor 13% gewijzigd door 896gerard op 09-06-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Ons appartement wordt medio juli opgeleverd. Vandaag kregen we te horen dat er geen vooroplevering zal zijn, vanwege de coronabeperkingen. Er werd altijd wel gezegd dat er een vooroplevering zou zijn, maar contractueel ligt dat niet vast. de VvE heeft diplomatieke druk uitgevoerd om toch een vooroplevering te krijgen, maar tevergeefs.
Wat zijn de grote nadelen van een oplevering zonder vooroplevering? Ik denk als eerste: als ik bij de oplevering een fout constateer, kan ik misschien niet verder met inrichting van woning. (bijvoorbeeld: wcd vergeten = muur kan nog niet afgewerkt worden) Zijn er meer zaken waar ik vooral op moet letten bij een oplevering zonder vooroplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Bij ons waren er bij oplevering welgeteld 0 gebreken opgelost die we bij vooroplevering hadden geconstateerd en ik denk/vrees dat onze aannemer daar niet uniek in is. Met andere woorden; erg jammer maar ik zou me er niet al te druk om maken.
DutchChelsea schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:42:
Ons appartement wordt medio juli opgeleverd. Vandaag kregen we te horen dat er geen vooroplevering zal zijn, vanwege de coronabeperkingen. Er werd altijd wel gezegd dat er een vooroplevering zou zijn, maar contractueel ligt dat niet vast. de VvE heeft diplomatieke druk uitgevoerd om toch een vooroplevering te krijgen, maar tevergeefs.
Wat zijn de grote nadelen van een oplevering zonder vooroplevering? Ik denk als eerste: als ik bij de oplevering een fout constateer, kan ik misschien niet verder met inrichting van woning. (bijvoorbeeld: wcd vergeten = muur kan nog niet afgewerkt worden) Zijn er meer zaken waar ik vooral op moet letten bij een oplevering zonder vooroplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Kwakkel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:36:
@Deleon78 Thanks - ok, isoleren en ventileren dus zeker wel doen (enfin, indien binnen budget) :)
Een koekoek is wellicht te onderzoeken - hoe werkt dat met isolatienormen e.d.? Of komt die koekoek uit op een normaal raam ofzo?
Een koekoek is eigenlijk niks anders dan een raam en kozijn in de muur (meestal op plafondhoogte van de kelder). Dan moet er nog wel daglicht bij komen, anders heeft het geen nut, dus de grond moet weg. Die moet je tegen houden, dus een wandje van bv fiber of beton rond het gat. Het regenwater kan vaak in een grindbak onder de koekoek (zit opening onderin), afhankelijk van ondergrond/ligging, en anders met een pompje.
Kwa isolatie dus gewoon een raam & kozijn.
Lang verhaal, maar ik twijfelde even of het concept van een koekoek helder was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arcenon
896gerard schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:31:
[...]

@Arcenon Heb aardig wat gelezen over van Wanwooij maar hier zakt de broek toch wel van af. Wij willen zelf ook wel een iets grotere keuken (zie keuken topic) maar ze zitten bij ons incl. cheque qua richtprijzen echt wel rond wat de concurrentie ongeveer aangeeft. Ik vond wel dat ze erg veel rekenden voor apparatuur, dus ik ga daar sws gewapend met een apparatuurofferte en werkbladofferte naartoe.

Het is uiteraard een truc van het hele van Wanrooij concept om de keuken met één miezerige kookplaataansluiting te leveren en vervolgens €315 te rekenen per extra groep voor de vaatwasser, boiler en oven (die dus NIET standaard zijn). Een extra groep kost nota bene max. 20 euro als je hem er zelf inklikt. De projectleverancier (Van Grootheest) is sws veel te traag met communiceren welke groepen er wél in zitten. Zal je net zien dat ze met die informatie komen als keuken besteld is..

Wat de badkamer betreft, ja de trucs die van Wanrooij uithaalt zijn vooral voor henzelf winstverhogend maar je kunt er weinig aan veranderen. We hebben zelf ook een vrij grote badkamer (twee-kapper ook), is er goed te onderhandelen over de prijs van de badkamer? Anders gaan we daar zeker met een offerte van een andere partij heen.
Qua keuken zit je dan waarschijnlijk ook nog te hoog bij die concurrenten, ik heb hier echt een hele studie van gemaakt en zou je evt verder in detail kunnen helpen per PM.

M.b.t. de electra van de keuken vind ik het gewoon niet kunnen dat dit vooraf in het traject niet al duidelijk wordt gecommuniceerd, pas op het moment dat daar de rekening komt die al overpriced is melden ze nog doodleuk dat dit er allemaal nog bijkomt, wat puur noodzaak is en niks luxe. Zit je dan met je huis van dik 4 ton met 1 zielige groep voor de inductieplaat..

Members only:

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Arcenon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:20:
[...]

Qua keuken zit je dan waarschijnlijk ook nog te hoog bij die concurrenten, ik heb hier echt een hele studie van gemaakt en zou je evt verder in detail kunnen helpen per PM.

M.b.t. de electra van de keuken vind ik het gewoon niet kunnen dat dit vooraf in het traject niet al duidelijk wordt gecommuniceerd, pas op het moment dat daar de rekening komt die al overpriced is melden ze nog doodleuk dat dit er allemaal nog bijkomt, wat puur noodzaak is en niks luxe. Zit je dan met je huis van dik 4 ton met 1 zielige groep voor de inductieplaat..

***members only***
Jullie keuken lijkt zoveel op die van ons dat ik nu zeker een PM ga sturen ;) Erg jammer van de badkamer. Krijg bij van Wanrooij wel altijd het idee dat ze weinig tijd voor je hebben. Er staat immers nog een schare makke schapen mekkerend met de keukencheque in de hand bij de deur te wachten om hun portemonnee te laten slachten. Wij laten badmeubel en douchewand waarschijnlijk gewoon ergens anders vandaan komen. Inderdaad, wij zijn zelf ook fan van grote tegels, maar blijkbaar moet je daarvoor bij Van Wanrooij een kapitaal neertellen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
Deleon78 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:03:
[...]

Een koekoek is eigenlijk niks anders dan een raam en kozijn in de muur (meestal op plafondhoogte van de kelder). Dan moet er nog wel daglicht bij komen, anders heeft het geen nut, dus de grond moet weg. Die moet je tegen houden, dus een wandje van bv fiber of beton rond het gat. Het regenwater kan vaak in een grindbak onder de koekoek (zit opening onderin), afhankelijk van ondergrond/ligging, en anders met een pompje.
Kwa isolatie dus gewoon een raam & kozijn.
Lang verhaal, maar ik twijfelde even of het concept van een koekoek helder was.
Ik ken het principe wel hoor (via dit forum - in België heeft dat misschien een andere naam, had er alleszins nog niet van gehoord). Maar het is/was me niet geheel duidelijk of de 'koekoek' enkel op de kunststof buis slaagt, of op het geheel inclusief raam/.... Maakt uiteindelijk niet zoveel uit: zit het niet 'in de koekoek', dan moet het gewoon voorzien worden uiteraard :)
Dus bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Arcenon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:20:
[...]
Members only:
Ik ken ze niet, en moet ze ook niet kennen (want België :D), maar op die showroom hebben ze wel een punt. Dat kost wel wat geld. Maar, vermits de consument graag toch iets tastbaar ziet voor hij het koopt, moeten de winkels een showroom zetten.
Nu gaat iedereen naar zo'n winkel, bekijkt daar de opties, en gaat het vervolgens goedkoop online bestellen.
Volgens mij is dat een eindig verhaal en gaat op termijn elk merk een aantal showrooms met hun eigen producten hebben, maar waar ze geen verkoop doen.
En vervolgens kan je dan zelf gaan bestellen waar het jou het best uitkomt - online of offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
Kwakkel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:46:
[...]

Ik ken ze niet, en moet ze ook niet kennen (want België :D), maar op die showroom hebben ze wel een punt. Dat kost wel wat geld. Maar, vermits de consument graag toch iets tastbaar ziet voor hij het koopt, moeten de winkels een showroom zetten.
Nu gaat iedereen naar zo'n winkel, bekijkt daar de opties, en gaat het vervolgens goedkoop online bestellen.
Volgens mij is dat een eindig verhaal en gaat op termijn elk merk een aantal showrooms met hun eigen producten hebben, maar waar ze geen verkoop doen.
En vervolgens kan je dan zelf gaan bestellen waar het jou het best uitkomt - online of offline.
En ik gaf bij hem ook aan: begrijpelijk en het mag zeker iets meer kosten, maar op het moment dat de spullen voor bijna het dubbele worden aangeboden ben je mij in principe als klant kwijt, ownee wacht we zitten daar VERPLICHT. ;w

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcenon
896gerard schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:34:
[...]

Jullie keuken lijkt zoveel op die van ons dat ik nu zeker een PM ga sturen ;) Erg jammer van de badkamer. Krijg bij van Wanrooij wel altijd het idee dat ze weinig tijd voor je hebben. Er staat immers nog een schare makke schapen mekkerend met de keukencheque in de hand bij de deur te wachten om hun portemonnee te laten slachten. Wij laten badmeubel en douchewand waarschijnlijk gewoon ergens anders vandaan komen. Inderdaad, wij zijn zelf ook fan van grote tegels, maar blijkbaar moet je daarvoor bij Van Wanrooij een kapitaal neertellen.

***members only***
Hehe, ik zal je PM later even beantwoorden. Inderdaad, zeker wat betreft de badkamers zat de agenda helemaal vol, ze probeerde zelfs nog aan mij (inderdaad een mak schaap, al voelde ik me eerder een biggetje die door de gang werd geleid voor de slacht, het hele proces gaat tegen mijn commerciële aard in) een afspraak te verkopen NA de deadline voor het aanleveren van de keuken binnen het project, ja doeihoei, dat was je bedenktijd dan..

M3 '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Haha super herkenbaar, de Warenhuys (ugh waarom die uy, platte lui) ervaringen. Wij hebben vriendelijk bedankt voor de keuken ondanks een €6k (!!) voucher. De badkamer moest verplicht daar, en met een 30% per m2 duurdere tegel kwam het totaal (2 losse toiletten en een grote badkamer) €5,5k duurder uit..

Het café in de showroom is wel heel leuk met de verstandelijk beperkte medewerkers, die prima broodjes in elkaar zetten en waarmee je een stuk leuker en rustiger gesprek kunt voeren dan met de verkopers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
nel!s schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:23:
Haha super herkenbaar, de Warenhuys (ugh waarom die uy, platte lui) ervaringen. Wij hebben vriendelijk bedankt voor de keuken ondanks een €6k (!!) voucher. De badkamer moest verplicht daar, en met een 30% per m2 duurdere tegel kwam het totaal (2 losse toiletten en een grote badkamer) €5,5k duurder uit..

Het café in de showroom is wel heel leuk met de verstandelijk beperkte medewerkers, die prima broodjes in elkaar zetten en waarmee je een stuk leuker en rustiger gesprek kunt voeren dan met de verkopers :)
Hebben jullie nog moeite gehad om de keukenaansluitingen verplaatst te krijgen? Ook i.v.m. de aanwezige vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
Arcenon schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:10:
[...]

Hehe, ik zal je PM later even beantwoorden. Inderdaad, zeker wat betreft de badkamers zat de agenda helemaal vol, ze probeerde zelfs nog aan mij (inderdaad een mak schaap, al voelde ik me eerder een biggetje die door de gang werd geleid voor de slacht, het hele proces gaat tegen mijn commerciële aard in) een afspraak te verkopen NA de deadline voor het aanleveren van de keuken binnen het project, ja doeihoei, dat was je bedenktijd dan..
Bij ons probeerde ze ook om de afspraak na de deadline te plaatsen. Hier gelijk bovenop gaan zitten. Wij hadden geen voucher gelukkig en kon daar redelijk mee slaan. Badkamer hadden we snel geregeld en wisten wat we wilde. De begeleider aldaar nam bij ons wel alle tijd en gaf ook nog dingen mee die je zelf beter kon doen dan de aannemer.

Keuken ging ook prima goed geholpen alleen duurde het een maand voor dat ze de tekeningen naar onze adviseur stuurde. Hier ben ik dan ook zelf maar achter heen gegaan.

We hadden geen zin om diverse bedrijven na te gaan, omdat we midden in de Corona tijd zaten. Prijs was overigens goed moet ik zeggen budget was een paar honderd euro te laag, maar hadden alles wat we wilden. Leidingen werden gratis verlegd etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
896gerard schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:30:
[...]

Hebben jullie nog moeite gehad om de keukenaansluitingen verplaatst te krijgen? Ook i.v.m. de aanwezige vloerverwarming?
Wij hebben in totaal €2,5k aan leidingen en electra in keuken en bijkeuken laten (ver)plaatsen. Ik vond het redelijk meevallen, wel met uitschieters zoals tegen de €600 voor 3-fase perilex aansluiting voor fornuis. Het kostte geen moeite, want ik heb al vrij snel kenbaar gemaakt geen zin te hebben in gezeur. Ik heb ook wel enigszins te doen met die meiden van de verkoop begeleiding, ik zou mezelf niet graag als klant hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
nel!s schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:02:
[...]

Wij hebben in totaal €2,5k aan leidingen en electra in keuken en bijkeuken laten (ver)plaatsen. Ik vond het redelijk meevallen, wel met uitschieters zoals tegen de €600 voor 3-fase perilex aansluiting voor fornuis. Het kostte geen moeite, want ik heb al vrij snel kenbaar gemaakt geen zin te hebben in gezeur. Ik heb ook wel enigszins te doen met die meiden van de verkoop begeleiding, ik zou mezelf niet graag als klant hebben..
Aha, jij had ook die 4 dames? Die blaken inderdaad niet van de interne kennis. €2500 vind ik zelf wel een aardig bedrag nog, maar je bijkeuken zat er natuurlijk ook bij (met mogelijk ook waterafvoer en -aanvoeren) Op onze verkooptekening staat echter wél een kookplaataansluiting, dat is dus standaard géén 3-fase krachtgroep met perilex aansluiting? Dan moet ik daar achteraan want de Bora die wij willen heeft een aansluitwaarde van 7,6 kW, net meer dan de 7,4 kW voor een twee-fasige aansluiting. Hebben jullie een 11 kW kookplaat of gebruiken jullie maar 2 fases van de 3-fase krachtgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
896gerard schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:48:
[...]

Aha, jij had ook die 4 dames? Die blaken inderdaad niet van de interne kennis. €2500 vind ik zelf wel een aardig bedrag nog, maar je bijkeuken zat er natuurlijk ook bij (met mogelijk ook waterafvoer en -aanvoeren) Op onze verkooptekening staat echter wél een kookplaataansluiting, dat is dus standaard géén 3-fase krachtgroep met perilex aansluiting? Dan moet ik daar achteraan want de Bora die wij willen heeft een aansluitwaarde van 7,6 kW, net meer dan de 7,4 kW voor een twee-fasige aansluiting. Hebben jullie een 11 kW kookplaat of gebruiken jullie maar 2 fases van de 3-fase krachtgroep?
Het precieze fornuis moeten we nog bepalen, waarschijnlijk van Steel met inductie en stoom oven, die komt op 12 kW. Je kunt moet minstens je aansluitwaarde +10% hebben, dus je bora zou moeten kunnen, maar als je de posts van @kabeltjekabel terug leest in dit topic dan kun je genieten van de fijnere details van het Nederlandse kookgroep mysterie. Tl;Dr: neem nooit een 'kookgroep' en altijd een 3fase voor je keuken. En je raadt het, die heb je bij van Wanrooij niet in de basis... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 12:02
nel!s schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:06:
[...]

Het precieze fornuis moeten we nog bepalen, waarschijnlijk van Steel met inductie en stoom oven, die komt op 12 kW. Je kunt moet minstens je aansluitwaarde +10% hebben, dus je bora zou moeten kunnen, maar als je de posts van @kabeltjekabel terug leest in dit topic dan kun je genieten van de fijnere details van het Nederlandse kookgroep mysterie. Tl;Dr: neem nooit een 'kookgroep' en altijd een 3fase voor je keuken. En je raadt het, die heb je bij van Wanrooij niet in de basis... :)
Kan ik ook bevestigen, we hebben de keuken ook bij van Wanrooij besteld met een Bora Pure en daar zat standaard een 2-fase aansluiting op (1x40A groep), Dit hebben we om laten zetten naar een 3-fase aansluiting (met een meerprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
nel!s schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:06:
[...]

The BounceR schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Kan ik ook bevestigen, we hebben de keuken ook bij van Wanrooij besteld met een Bora Pure en daar zat standaard een 2-fase aansluiting op (1x40A groep), Dit hebben we om laten zetten naar een 3-fase aansluiting (met een meerprijs).
8)7 8)7

Members only:

edit: reactie wat vriendelijker gemaakt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door 896gerard op 09-06-2020 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@896gerard ik geloof dat het 'officieel' mag, zo'n 'kookgroep', dus dan is het nog enigszins te begrijpen..

Grappig, ik heb vorig jaar toevallig hier ergens geschreven over het boek "phishing for phools" van Akerlof & Schiller, waarin inderdaad deze vergelijking staat van bruiloften, begrafenissen en andere onregelmatige grote gebeurtenissen waar geld even niet uitmaakt.. en verkopers daar handig op inspelen. (Misschien dat je niet op die post doelt, maar ik herinnerde me dit ineens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
nel!s schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:00:
@896gerard ik geloof dat het 'officieel' mag, zo'n 'kookgroep', dus dan is het nog enigszins te begrijpen..

Grappig, ik heb vorig jaar toevallig hier ergens geschreven over het boek "phishing for phools" van Akerlof & Schiller, waarin inderdaad deze vergelijking staat van bruiloften, begrafenissen en andere onregelmatige grote gebeurtenissen waar geld even niet uitmaakt.. en verkopers daar handig op inspelen. (Misschien dat je niet op die post doelt, maar ik herinnerde me dit ineens)
Dat moet jouw post dan geweest zijn denk ik.. dankjewel nog. Echt een eye opener wel. Het zure is dat 95% van de mensen het niet eens doorheeft en dus makkelijk voor het lapje gehouden wordt. En daardoor kan je ook geen vuist maken als groep. Behalve dan dat de VEH lijsten opstelt van standaardkosten van meerwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door 896gerard op 09-06-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Deze post dus: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60307048

Hierboven in het topic nog een discussie over meerwerk prijzen, het lijkt buiten proportioneel maar als je alles mee rekent valt het wellicht toch mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Vandaag voorschouw/vooroplevering!

Nog specfieke dingen waar op te letten?

- Meer/minderwerk correct uitgevoerd
- Glas heel/zonder krassen
- Kitranden goed gedaan
- Afschot douche/badkamer correct etc
- Scheuren in muren
- Installaties controleren dat ze werken

Mis ik nog iets?

Bij oplevering laten we ook een keuring uitvoeren, maar hoemeer ze voor die tijd wegwerken hoe beter natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
perspectivebass schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:31:
Vandaag voorschouw/vooroplevering!

Nog specfieke dingen waar op te letten?

- Meer/minderwerk correct uitgevoerd
- Glas heel/zonder krassen
- Kitranden goed gedaan
- Afschot douche/badkamer correct etc
- Scheuren in muren
- Installaties controleren dat ze werken

Mis ik nog iets?

Bij oplevering laten we ook een keuring uitvoeren, maar hoemeer ze voor die tijd wegwerken hoe beter natuurlijk.
Wij hadden relatief veel deuren die beschadigd waren. En best veel beschadigingen in het algemeen. Wellicht daar ook goed naar kijken. Onze ervaring was trouwens dat een uur veel te kort is om alles goed te bekijken, dus niet te veel treuzelen! Succes vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
896gerard schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:30:
[...]

Nee, bij ons stond er gewoon een standaard bedrag om het leidingwerk te verplaatsen ondanks dat wij ook vloerverwarming hebben.
Woolfy681 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:24:
[...]

Bij ons probeerde ze ook om de afspraak na de deadline te plaatsen. Hier gelijk bovenop gaan zitten. Wij hadden geen voucher gelukkig en kon daar redelijk mee slaan. Badkamer hadden we snel geregeld en wisten wat we wilde. De begeleider aldaar nam bij ons wel alle tijd en gaf ook nog dingen mee die je zelf beter kon doen dan de aannemer.

Keuken ging ook prima goed geholpen alleen duurde het een maand voor dat ze de tekeningen naar onze adviseur stuurde. Hier ben ik dan ook zelf maar achter heen gegaan.

We hadden geen zin om diverse bedrijven na te gaan, omdat we midden in de Corona tijd zaten. Prijs was overigens goed moet ik zeggen budget was een paar honderd euro te laag, maar hadden alles wat we wilden. Leidingen werden gratis verlegd etc.
Dat verschil zal denk ik liggen aan het feit dat jij wel weg kon lopen en ik al verdoemd was om het daar af te nemen..
nel!s schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:02:
[...]

Volgens mij zit in mijn project omdat het gasloze woningen zijn standaard wel al een 3-fase perilex aansluiting inbegrepen, in ieder geval wel een aparte groep voor de kookplaat.. Qua leidingwerk/electra zijn wij uiteindelijk €1600,- kwijt voor een kookeiland setup.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Arcenon hier ook gasloos, en standaard een 'kookgroep', geen 3-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:16
Onze huidige woning van Van Wanrooij heeft gelukkig wel standaard de krachtgroep gekregen op de 3-fasen. In de nieuwe woning ook 3-fasen, maar staat bij de standaard keukenaansluitingen '2x 230V'. Maandag maar eens proberen te laten vastleggen dat het sowieso een krachtgroep moet zijn, zonder meerkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
millerman_sf schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:02:
Onze huidige woning van Van Wanrooij heeft gelukkig wel standaard de krachtgroep gekregen op de 3-fasen. In de nieuwe woning ook 3-fasen, maar staat bij de standaard keukenaansluitingen '2x 230V'. Maandag maar eens proberen te laten vastleggen dat het sowieso een krachtgroep moet zijn, zonder meerkosten.
Was je tevreden met je huidige Wanrooij huis? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:07

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Over de kookgroep vs krachtgroep aansluiting; is het niet gewoon veel voordeliger om een elektricien achteraf in te schakelen? Bij ons zit er sowieso geen keuken in het project, dus moet het sowieso achteraf.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
nel!s schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:06:
[...]

Was je tevreden met je huidige Wanrooij huis? :)
Ja, eigenlijk wel. Bij oplevering waren er maar een handvol kleine punten. Er liep een klusjesman mee die de meeste kit- en schilderwerkjes direct oploste. Ook wat gaten door knoestjes in timmerwerk rondom trappen werden bijvoorbeeld direct opgevuld. De afwerking is hier echt dik in orde. Laatst hebben we een hele kleine lekkage gehad in de douche, kwamen ze netjes binnen 2 dagen fixen.

Nadeel vond ik dat de optielijst heel lang was, maar daar buiten kon erg weinig. De aankoopbegeleider werd halverwege het project gewisseld, dat maakte de communicatie er niet beter op. En die was al niet denderend. De prijzen waren in ons project prima. Met name de uitbouw van 2,4m voor €11.500 was erg goedkoop als ik het nu zo lees. De huidige bouwer (Ten Brinke) doet het andersom: ernstig korte optielijst, maar er kan heel veel. Vooralsnog lijken de tarieven ook prima redelijk.

Keuken en badkamer komen allebei van het Warenhuys. Kwalitatief prima. Het maken van een afspraak is drama, kon alleen doordeweeks onder werktijd of x maanden vooruit. Terwijl je aan de andere kant krappe deadlines krijgt voor het aanleveren van tekeningen.
De badkamerverkoper was goed. Dacht mee in oplossingen en bood voordeligere alternatieven zoals tegels die voordeliger waren om te leggen met vergelijkbaar uiterlijk. Hij gaf ook zelf aan dat sommige kosten die berekend werden, niet nodig waren. Zoals het plaatsen van een douchewand, terwijl de originele douchewand ook geplaatst moet worden. Bij de eindprijs kwam ie zelf al met een prima kortingsvoorstel.

De keukenman was het prototype van hoe het niet moet: geen tijd, nu beslissen en je bent al te laat voor de sluitingsdatum, dus iets anders kan ook niet meer. Achteraf gezien hadden we een andere indeling willen hebben, als we meer tijd hadden en hebben we ons onder druk laten zetten. Om die reden zouden we niemand ooit aanraden daar iets te kopen. Lessen die we nu mooi meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
nel!s schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:51:
@Arcenon hier ook gasloos, en standaard een 'kookgroep', geen 3-fase.
Ik dacht dat we het wel hadden maar gezien het merendeel het hier niet heeft begin ik ook te twijfelen. In de overeenkomst van mijn keuken staat het volgende, dekt het feit dat het een perilex aansluiting al iets af of weet ik dan feitelijk nog niks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8U-NV5P_FP1v0xCkc_opcZcgSR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Gnv8BNgQSeNeRnHRu0vuMTU.jpg?f=user_large

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
millerman_sf schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:54:
Ook wat gaten door knoestjes in timmerwerk rondom trappen werden bijvoorbeeld direct opgevuld.
Ah dat viel ons ook al op.. We zijn vorige week even illegaal op de bouw wezen kijken in het weekend (project van Wanrooij Zaltbommel..), en we zagen ook een paar lelijke plekken zitten vanwege knoesten. Dat smeren ze dan gewoon dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Bij ons in ieder geval wel. Maar ik had het idee dat de opzichter van onze bouwplaats graag goed werk opleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
Arcenon schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:21:
[...]

Ik dacht dat we het wel hadden maar gezien het merendeel het hier niet heeft begin ik ook te twijfelen. In de overeenkomst van mijn keuken staat het volgende, dekt het feit dat het een perilex aansluiting al iets af of weet ik dan feitelijk nog niks?

[Afbeelding]
Perilex zegt niet of het een 3-fase aansluiting is, en 7.4 kW kan ook net aan achter 2x16A. Maar die 2x16A moet dan weer niet van dezelfde 25A-fase komen.

Blihi in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2" geeft hier wellicht een betere uitleg over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
[...]

[Afbeelding]
Preriflex zegt niks. Is bij ons ook, maar gewoon een kookgroep.
Dit is de meterkast zoals ze die willen opleveren;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h60FnivQKFn2LLmrMoTEdP4Lxu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfYhZsCOmGBThKgwrKIIOP08.jpg?f=fotoalbum_tile

Vandaag voor oplevering gehad dus een hele recente foto :+

Verder geen grote bijzonderheden, kleine dingen. Geen barsten in ramen etc en muren etc zijn redelijk netjes. Badkamer tegelwerk niet denderend, maar ook niet super erg. Verwacht niet dat ze daar iets aan gaan doen.

EDIT: foto verwijderd; maar was een groepen verdeling lijstje:
  1. Hal, Toilet, overloop, badkamer slaapkamer 3, tech ruimte, zolder en mv
  2. Wasmachine
  3. Fornuis
  4. Vaatwasser
  5. Keuken, Slaapkamer 1 en 2
  6. Wasdroger
  7. Combi oven
  8. Woonkamer, Trapkast, WCD achtergevel (buiten), berging (buiten)
  9. PV
  10. Warmptepomp

[ Voor 25% gewijzigd door perspectivebass op 10-06-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20
OT: grappig, afwasmiddel als glijmiddel voor kabels trekken? En dit wordt door een professioneel bureau aangeraden.

Ik heb dit aangeschaft en er vele malen profijt van gehad: https://www.elektroshop.n...-draad-kabel-trekken.html. Het goedje is iets vloeibaarder dan vaseline en zal een kabel niet uitdrogen of aantasten.

Ga nooit aan de gang met speeksel, boter, afwasmiddel of vaseline. Koop gewoon fatsoenlijk spul!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
perspectivebass schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:35:
[...]

[Afbeelding]

Verder geen grote bijzonderheden, kleine dingen. Geen barsten in ramen etc en muren etc zijn redelijk netjes. Badkamer tegelwerk niet denderend, maar ook niet super erg. Verwacht niet dat ze daar iets aan gaan doen.
Je adres/bouwnr staat op de foto.

[ Voor 13% gewijzigd door Perkouw op 10-06-2020 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Deleon78 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:39:
[...]

Je adres/bouwnr staat op de foto.
Dank gemist even verwijderd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:13
[...]

[Afbeelding]

2. Wasmachine
  3. Fornuis
  4. Vaatwasser
  6. Wasdroger
  7. Combi oven
  9. PV
  10. Warmptepomp
Wat is die schakelaar bestaande uit vier delen linksonder op je foto? Dat is bij ons ongeveer hoe de fornuisgroep eruit ziet (400v).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
[...]

[Afbeelding]

2. Wasmachine
  3. Fornuis
  4. Vaatwasser
  6. Wasdroger
  7. Combi oven
  9. PV
  10. Warmptepomp
Wat is die schakelaar bestaande uit vier delen linksonder op je foto? Dat is bij ons - los van het andere merk schakelaars - ongeveer hoe de fornuisgroep eruit ziet (400v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Mesque schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Wat is die schakelaar bestaande uit vier delen linksonder op je foto? Dat is bij ons - los van het andere merk schakelaars - ongeveer hoe de fornuisgroep eruit ziet (400v)
Staat hoofdschakelaar op, dus vermoed dat daar alle fases tegelijk mee uitschakelt. Verder weet ik dat niet. Dus dat is een goeie misschien dat @kabeltjekabel het wel weet als mijn goto guy als ik iets op dit forum rond elektra zoek :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
perspectivebass schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:54:
[...]

Staat hoofdschakelaar op, dus vermoed dat daar alle fases tegelijk mee uitschakelt. Verder weet ik dat niet. Dus dat is een goeie misschien dat @kabeltjekabel het wel weet als mijn goto guy als ik iets op dit form rond elektra zoek :+
Ah ja ik zie het, bij mij zit de hoofdschakelaar (3x) in een aparte box onder de meterkast. Hieronder hoe de fornuis groep er bij mij uit ziet (boven dit stuk van de meterkast zit nog een rits met alle andere groepen). Volgens mij is dit gewoon prima icm met de 3 fase aansluiting, kan iemand bevestigen of dit klopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Lwm-P8QEYWJ4iF9oZ4CBkedgbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SojEAsG1VsDnMhqRu18gcV4J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Mesque op 10-06-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mesque schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:53:
[...]

Dat is gewoon de hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[Afbeelding]

2. Wasmachine
  3. Fornuis
  4. Vaatwasser
  6. Wasdroger
  7. Combi oven
  9. PV
  10. Warmptepomp
Jottem, weer een enkelfase kookgroep in 3-fase installatie. Zal me benieuwen of ze 10 dan op de 3e fase hebben gedrukt of die geheel ongebruikt laten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mesque schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:57:
[...]

Ah ja ik zie het, bij mij zit de hoofdschakelaar (3x) in een aparte box onder de meterkast. Hieronder hoe de fornuis groep er bij mij uit ziet (boven dit stuk van de meterkast zit nog een rits met alle andere groepen). Volgens mij is dit gewoon prima icm met de 3 fase aansluiting, kan iemand bevestigen of dit klopt?

[Afbeelding]
Nee, onder je meter zitten de hoofdzekeringen, niet de hoofdschakelaar.

Goeie toepassing van 3-fase aardlekautomaat voor je fornuis ja. Verder maar 2 aardlekschakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
-DUS- schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:33:
[...]

Ah dat viel ons ook al op.. We zijn vorige week even illegaal op de bouw wezen kijken in het weekend (project van Wanrooij Zaltbommel..), en we zagen ook een paar lelijke plekken zitten vanwege knoesten. Dat smeren ze dan gewoon dicht?
Grappig dat je even kon kijken.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
896gerard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Grappig dat je even kon kijken.

***members only***
Ja stond gewoon een hek open.. denk dat ze die vergeten waren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesque
kabeltjekabel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:15:
[...]

Nee, onder je meter zitten de hoofdzekeringen, niet de hoofdschakelaar.

Goeie toepassing van 3-fase aardlekautomaat voor je fornuis ja. Verder maar 2 aardlekschakelaars?
Thanks! Ik meen me te herinneren dat iemand ooit een post/topic heeft gemaakt met uitgebreide uitleg over de inhoud van een meterkast. Heeft iemand toevallig een linkje naar deze post/topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zo'n oranje vestje aandoen, helm op, klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
kabeltjekabel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:14:
[...]

Jottem, weer een enkelfase kookgroep in 3-fase installatie. Zal me benieuwen of ze 10 dan op de 3e fase hebben gedrukt of die geheel ongebruikt laten..
Tsja er zat jammer genoeg geen installatie tekening bij...

Had op mijn uitleg waarom het niet goed was dit terug gekregen :X Valt natuurlijk geen discussie te voeren...

Members only:

Was antwoord op mijn reactie
Members only:

[ Voor 37% gewijzigd door perspectivebass op 10-06-2020 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Zit je in een feudaal project, als je de aannemer met zijn adellijke titel aanspreekt? ;)

Maar, ben wel benieuwd hoe dit afloopt, als ik je goed lees heb je gelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
Hier ook gevraagd om een krachtgroep. Niet nodig volgens HSB:

In de keukenofferte welke jullie destijds hebben aangevraagd staat een kooktoestel met een waarde van 7,4kW, die wordt altijd aangesloten op een 2-fase kookgroep.

Een 2-fase kookgroep betekent dat er 2 groepen aan elkaar gekoppeld zijn op 1-fase achter een 2-polige aardlekschakelaar (of 4-polig) waardoor het 2x 3800w dus 7600 W kan trekken voordat de groep ( alle 2 tegelijk vandaar de koppeling) uit schakelt.

Er zijn ook kookplaten die tot 11000 W trekken dan krijgen ze een krachtgroep 3 groepen elk op 1 aparte fase aan elkaar vast gekoppeld en deze past alleen achter een 4-polige aardlekschakelaar.

De hoofdaansluiting blijft in beide gevallen 3x25.

Jullie hebben via de koperskeuzelijst gekozen voor een extra 4-polige aardlekschakelaar in de meterkast. Wanneer jullie nu kiezen voor een zwaardere kookplaat, dan kunnen jullie de bedrading naar de keuken vervangen door een bedrading voor een 3-fasen aansluiting en moet er een installatie-automaat voor een 3-fasen kooktoestel in de meterkast komen. Ik adviseer jullie hiervoor na oplevering een elektricien te benaderen, of wellicht kan de keukenleverancier dit na oplevering verzorgen. De benodigde groepen worden verdeeld over alle 3 aardlekschakelaars waardoor er bij iedere aardlekschakelaar ongebruikte groepen over zullen zijn. Bij oplevering ontvangen jullie een overzicht van de aanwezige groepen en welke installatie-onderdelen daarop zijn aangesloten.

Wijzigingen aanbrengen in de installatie tijdens de bouw is helaas niet meer mogelijk

Nu hebben ze net weer de oplevering met een maand verplaatst naar november dus, mocht de aansluiting nog niet juist zijn, lijkt het me een kwestie van niet willen. Had het natuurlijk beter direct kunnen aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Als je een opleveringskeuring laat uitvoeren, wordt er dan ook gekeken naar dit soort zaken als hierboven? Ik heb dit onderwerp meerdere malen gevolgd hier maar snap er nog steeds de ballen van.

Ik heb het ook gepoogd na te vragen bij de bouwer, daarvan kreeg ik dit antwoord:
Goedemorgen,

De standaard aansluiting in de keuken voor het kooktoestel is een 2 fase aansluiting (2 x 230v). Voor sommige kooktoestellen (met een vermogen meer dan 7400Watt) is het noodzakelijk de aansluiting aan te passen naar een 3 fase aansluiting (3 x 230v). De keukenleverancier kan dit ook aangeven.

Aanpassing/ uitbreiding van de meterkast wordt ondergebracht bij optie 140.71. De elektricien zal aan de hand van de gekozen opties en de aan te leveren keukentekeningen bekijken of het noodzakelijk is om deze optie te kiezen. Deze aanpassing van de meterkast heeft naar mijn weten geen invloed op het vastrecht.
Klopt het wat hier gezegd wordt @kabeltjekabel ?

[ Voor 67% gewijzigd door assassin85 op 10-06-2020 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mesque
assassin85 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:24:
Als je een opleveringskeuring laat uitvoeren, wordt er dan ook gekeken naar dit soort zaken als hierboven? Ik heb dit onderwerp meerdere malen gevolgd hier maar snap er nog steeds de ballen van
Nee. Bij mij had de aannemer ook absoluut geen idee, we hebben daarom maar opgeschreven dat ik er nog ga kijken en indien ik van mening ben dat het niet in lijn is met NEN, dit nog laat weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Als je een opleveringskeuring laat uitvoeren, wordt er dan ook gekeken naar dit soort zaken als hierboven?
Ik denk het niet, anders zou dit niet zo vaak gedaan worden.
Ik heb dit onderwerp meerdere malen gevolgd hier maar snap er nog steeds de ballen van.

Ik heb het ook gepoogd na te vragen bij de bouwer, daarvan kreeg ik dit antwoord:

[...]

Klopt het wat hier gezegd wordt @kabeltjekabel ?
Nee. De kookgroep heeft één bestaansrecht; het mogelijk maken van elektrisch koken op een "kleine" (35-50A) enkelfase aansluiting. De keukenboer heeft hier niks mee te maken. De hoofdaansluiting bepaald gewoon wat er hoort te komen, bij 3x25 dus gewoon een 3-fase groep. Enige mogelijke beunoplossing met de kookgroep is achter een 4P aardlekschakelaar. Maar die 4P wil je niet voor andere groepen en neemt 2x zoveel ruimte in. Als je hem alleen hebt voor de kookgroep ben je goedkoper en compacter af met een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
kabeltjekabel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:53:
[...]

Ik denk het niet, anders zou dit niet zo vaak gedaan worden.

[...]

Nee. De kookgroep heeft één bestaansrecht; het mogelijk maken van elektrisch koken op een "kleine" (35-50A) enkelfase aansluiting. De keukenboer heeft hier niks mee te maken. De hoofdaansluiting bepaald gewoon wat er hoort te komen, bij 3x25 dus gewoon een 3-fase groep. Enige mogelijke beunoplossing met de kookgroep is achter een 4P aardlekschakelaar. Maar die 4P wil je niet voor andere groepen en neemt 2x zoveel ruimte in. Als je hem alleen hebt voor de kookgroep ben je goedkoper en compacter af met een aardlekautomaat.
Oke, ik zie dat de bouwer nadat wij onze keukenofferte incl apparaten toegezonden hebben gekozen heeft om een 2-polige aardlekschakelaar te plaatsen. Als ik het goed begrijp moet ik dus vragen om een 3-polige aardlekschakelaar voor het kooktoestel? Ik zie namelijk dat de max vermogensafgifte van ons kooktoestel 7600watt is

[ Voor 9% gewijzigd door assassin85 op 10-06-2020 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 896gerard
Ik denk dat het verstandig is om domweg in je keukenofferte te laten zetten 'krachtgroep t.b.v. elektrisch koken'. Dan kun je ze achteraf met de offerte in de hand om de oren slaan als het toch verkeerd zit. Het valt dan zelfs onder de afleverpunten. Kun je dit bevestigen @kabeltjekabel ? (je strijdt tegen de kookgroep zal nog wel even duren, ik waardeer alle tijd en moeite die je hier erin stopt..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
assassin85 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:55:
[...]

Oke, ik zie dat de bouwer nadat wij onze keukenofferte incl apparaten toegezonden hebben gekozen heeft om een 2-polige aardlekschakelaar te plaatsen. Als ik het goed begrijp moet ik dus vragen om een 3-polige aardlekschakelaar voor het kooktoestel? Ik zie namelijk dat de max vermogensafgifte van ons kooktoestel 7600watt is
7,6 kW > 2x16x230 (dat is 7,4 kW) :P

Nee, 3-polige aardlekschakelaars bestaan niet (ja, vast wel in België, maar niet hier O-) ).
896gerard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:04:
Ik denk dat het verstandig is om domweg in je keukenofferte te laten zetten 'krachtgroep t.b.v. elektrisch koken'. Dan kun je ze achteraf met de offerte in de hand om de oren slaan als het toch verkeerd zit. Het valt dan zelfs onder de afleverpunten. Kun je dit bevestigen @kabeltjekabel ? (je strijdt tegen de kookgroep zal nog wel even duren, ik waardeer alle tijd en moeite die je hier erin stopt..)
Dat is ook een route. Maar de discussie hoort er helemaal niet te zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-06-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 12:02
[...]

[Afbeelding]
Je weet nog niks, als het er niet specifiek staat vermoed ik dat het 2-fase is. We hadden namelijk hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6wzdgav1wMVb-rvDVa-yxOqH70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WHtMZAX2OF4h50RrHP6p3FVP.png?f=user_large

Op advies van een collega die ook een nieuwbouwwoning heeft gekocht heb ik navraag gedaan. Het antwoord was dat het een 2-fase aansluiting zou worden, omdat dit voldoende zou zijn voor de Bora kookplaat. bij het opzoeken van de specificaties, bleek dus dat de Bora kookplaat 200 watt meer nodig heeft dan wat een 2-fase aansluiting kan leveren. Is misschien wel goed te praten, maar ik heb liever 200 watt over dan tekort. Dus hebben we vriendelijk verzocht om hier een 3-fase aansluiting van te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19V2LMNBegel430UB6CEH4uYjpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9sBVUp9ODO6yzByEZzCArrvi.png?f=user_large

Het enige wat nog wat twijfel geeft is de "indien mogelijk bij dit project". Als het er uiteindelijk niet is dan gaan we de meerprijs terug vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
The BounceR schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:22:
[...]
Het enige wat nog wat twijfel geeft is de "indien mogelijk bij dit project".
Dat is gewoon altijd mogelijk natuurlijk. Nieuwe aansluiting 3x25 of 1x40 is allebei even duur om aan te lagen leggen. Norm schrijft ook voor dat -indien mogelijk- er vooraf overleg plaatsvind met de eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
The BounceR schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:22:
[...]

Je weet nog niks, als het er niet specifiek staat vermoed ik dat het 2-fase is. We hadden namelijk hetzelfde

[Afbeelding]

Op advies van een collega die ook een nieuwbouwwoning heeft gekocht heb ik navraag gedaan. Het antwoord was dat het een 2-fase aansluiting zou worden, omdat dit voldoende zou zijn voor de Bora kookplaat. bij het opzoeken van de specificaties, bleek dus dat de Bora kookplaat 200 watt meer nodig heeft dan wat een 2-fase aansluiting kan leveren. Is misschien wel goed te praten, maar ik heb liever 200 watt over dan tekort. Dus hebben we vriendelijk verzocht om hier een 3-fase aansluiting van te maken.

[Afbeelding]

Het enige wat nog wat twijfel geeft is de "indien mogelijk bij dit project".
Maar, lees ik het goed, er staat niet zwart op wit dat je een krachtgroep wilt? Als je een project hebt met allemaal 1x40A huizen, dan bestelt de aannemer waarschijnlijk geen 3-fase aardlekautomaten en kan de kookplaat alsnog niet 3-fasig aangesloten worden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
896gerard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:24:
[...]

Maar, lees ik het goed, er staat niet zwart op wit dat je een krachtgroep wilt? Als je een project hebt met allemaal 1x40A huizen, dan bestelt de aannemer waarschijnlijk geen 3-fase aardlekautomaten en kan de kookplaat alsnog niet 3-fasig aangesloten worden 8)7
In dat geval moet de bouwer degene die communiceert met de netbeheerder even een upgrade geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:34
loewie1984 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:38:
OT: grappig, afwasmiddel als glijmiddel voor kabels trekken? En dit wordt door een professioneel bureau aangeraden.

Ik heb dit aangeschaft en er vele malen profijt van gehad: https://www.elektroshop.n...-draad-kabel-trekken.html. Het goedje is iets vloeibaarder dan vaseline en zal een kabel niet uitdrogen of aantasten.

Ga nooit aan de gang met speeksel, boter, afwasmiddel of vaseline. Koop gewoon fatsoenlijk spul!
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Je kan ook stellen dat het product waar je naar refereert een stuk duurder is dan een afwasmiddel, wat ook prima werkt :) hier thuis ook de kabels getrokken met afwasmiddel.
Pagina: 1 ... 82 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2