Tot je een kabel wilt gaan vervangen, kabel muurvast.Ashy schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:26:
[...]
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Je kan ook stellen dat het product waar je naar refereert een stuk duurder is dan een afwasmiddel, wat ook prima werkthier thuis ook de kabels getrokken met afwasmiddel.
Mijn verwachting was niet dat ze van plan waren om 3-fasen aan te leggen of om dat aan ons te vragen. We hebben er specifiek om gevraagd (en betaaldkabeltjekabel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:24:
[...]
Dat is gewoon altijd mogelijk natuurlijk. Nieuwe aansluiting 3x25 of 1x40 is allebei even duur om aan te lagen leggen. Norm schrijft ook voor dat -indien mogelijk- er vooraf overleg plaatsvind met de eindgebruiker.

Ik heb als optie “wijzigen perilex boven 7.3kw maar tot 11kw” a 350 euro gekozen. Zit ik dan goed?
@Ascension Ja, alleen betaal je er bizar veel voor.
Blijft elke keer hetzelfde verhaal. Ik heb er ook een punt van gemaakt, maar inmiddels maar bij gelaten.The BounceR schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:22:
[...]
Je weet nog niks, als het er niet specifiek staat vermoed ik dat het 2-fase is. We hadden namelijk hetzelfde
[Afbeelding]
Op advies van een collega die ook een nieuwbouwwoning heeft gekocht heb ik navraag gedaan. Het antwoord was dat het een 2-fase aansluiting zou worden, omdat dit voldoende zou zijn voor de Bora kookplaat. bij het opzoeken van de specificaties, bleek dus dat de Bora kookplaat 200 watt meer nodig heeft dan wat een 2-fase aansluiting kan leveren. Is misschien wel goed te praten, maar ik heb liever 200 watt over dan tekort. Dus hebben we vriendelijk verzocht om hier een 3-fase aansluiting van te maken.
[Afbeelding]
Het enige wat nog wat twijfel geeft is de "indien mogelijk bij dit project". Als het er uiteindelijk niet is dan gaan we de meerprijs terug vragen.
Hierbij nog de reactie van mijn keukenboer:
En de aannemer:Dat klopt. Wij geven voor de Bora een perilex aansluiting op van 7,4 kW. We kunnen de Bora namelijk ook aansluiten op een 2 fase aansluiting.
Als wij 7,6 kW opgeven (3 fase) dan geeft dit in de meeste gevallen een aardige meerprijs en je hebt kans dat je hoofdaansluiting ook verhoogt moet worden wat ook weer meer kosten geeft.
De extra 200 Watt die je nodig hebt is voor de motor van het afzuigelement en deze kunnen we ook samen koppelen met de inductiekookplaat. Hier merk je normaal gesproken niks van en het scheelt een hoop kosten
Ik ken de hele discussie met dat het niet hoort. Maar als dat zo is, of als er een heel groot nadeel aan kleeft, waarom gebeurt het blijkbaar overal standaard? Ik bedoel, blijkbaar wordt in 90% van de woningen een 2-fase aansluiting gerealiseerd voor de kookplaat, zelfs als er een 3-fase aansluiting in de meterkast zit. En alleen wij Tweakers zitten ons daar een beetje druk om te maken is even mijn beeld erbij. Ik moet thuis ook een goed verhaal hebben als ik per se €350 extra wil spenderen omdat ze op Tweakers zeggen dat dat beter is, terwijl onze keukenleverancier, elektricien en aannemer het zo prima vinden.De woning heeft een 3-fase aansluiting i.v.m. de basis behoeftes van de woning. Een kookplaat met 2-fase aansluiting kan hier zonder problemen op aangesloten worden.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Ergens in Rotterdam
Jij hebt ook een taatsdeur toch? Zag op 1 van de foto's die je gepost had dat die niet tot aan het plafond doorloopt. Bewuste keuze? Had zelf begrepen dat je een taatsdeur altijd tot plafond wilt hebben als het even kan.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Klopt, dat komt omdat in ons geval de hal een verlaagd plafond heeft ivm de wtw en mechanische ventiltatieschachten.B-Bandit schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:59:
[...]
Ergens in Rotterdam![]()
Jij hebt ook een taatsdeur toch? Zag op 1 van de foto's die je gepost had dat die niet tot aan het plafond doorloopt. Bewuste keuze? Had zelf begrepen dat je een taatsdeur altijd tot plafond wilt hebben als het even kan.
Die is dus 2.45m en geen 2.65m. De deur is dan ook 2.35m. Dit is ook nog eens een standaard maat bij het merk Skygate. Die 10cm heb ik dus voor lief genomen die ik anders nog groter had kunnen gaan.
Taatsdeuren zijn er ook in vele soorten en maten. Dit is wat dat betreft wel een echte “Taats” en van echt staal. Veel alternatieven zijn van aluminium of hout en dat voelt en ziet wel anders. Niet persé goed of fout, anders
[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 10-06-2020 22:49 ]
Nee, de bouwer zit goed.. op jouw cash.Ascension schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:35:
Ik heb als optie “wijzigen perilex boven 7.3kw maar tot 11kw” a 350 euro gekozen. Zit ik dan goed?
Wat ik mij dan af vraag is het antwoord op de vraag of de bouwer 290 euro mag vragen, om 2x230v aan te passen naar 3x230v, terwijl ze op een hoofdaansluiting van 3x25a automatisch al 3x230v moeten toepassen tbv elektrisch koken?kabeltjekabel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:15:
[...]
7,6 kW > 2x16x230 (dat is 7,4 kW)![]()
Nee, 3-polige aardlekschakelaars bestaan niet (ja, vast wel in België, maar niet hier).
[...]
Dat is ook een route. Maar de discussie hoort er helemaal niet te zijn.
290 euro klinkt een stuk beter, onze bouwer vraagt een stuk meer.
Fornuisgroep 2x230 volt (7,360 kw) + perilex wandcontactdoos t.b.v. elektrisch koken. € 420,00 € -
Fornuisgroep 3x400 volt (11,2 kw) + perilex wandcontactdoos t.b.v. elektrisch koken. € 511,00 €
Fornuisgroep 2x230 volt (7,360 kw) + perilex wandcontactdoos t.b.v. elektrisch koken. € 420,00 € -
Fornuisgroep 3x400 volt (11,2 kw) + perilex wandcontactdoos t.b.v. elektrisch koken. € 511,00 €
[ Voor 5% gewijzigd door jeroenm17 op 10-06-2020 23:35 ]
Als ik het goed begrijp dan gaat het om het aanpassen van 2x230 volt naar 3x400 volt, dus dan is het een verschil in jouw geval van 91 euro.jeroenm17 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:34:
290 euro klinkt een stuk beter, onze bouwer vraagt een stuk meer.
En in jouw geval zou ik verwachten dat bij de 2e optie (3x230v) er wel nog extra kosten komen voor het aanpassen van de hoofdaansluiting van 1 fase naar 3 fase.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Verschil; €0fmb schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:44:
kosten komen voor het aanpassen van de hoofdaansluiting van 1 fase naar 3 fase.
Of kookgroep achter 4P aardlekschakelaar.assassin85 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:31:
[...]
Wat ik mij dan af vraag is het antwoord op de vraag of de bouwer 290 euro mag vragen, om 2x230v aan te passen naar 3x230v, terwijl ze op een hoofdaansluiting van 3x25a automatisch al 3x230v moeten toepassen tbv elektrisch koken?
Ik zou zeggen dat niet norm-conform opleveren maar het tegen meerprijs wel doen inderdaad niet toegestaan is.
Volgens mij wordt het vastrecht door de netbeheerder pas verhoogd als de hoofdaansluiting van 3x25 naar 3x35a gaatB-Bandit schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:56:
[...]
Blijft elke keer hetzelfde verhaal. Ik heb er ook een punt van gemaakt, maar inmiddels maar bij gelaten.
Hierbij nog de reactie van mijn keukenboer:
[...]
En de aannemer:
[...]
Ik ken de hele discussie met dat het niet hoort. Maar als dat zo is, of als er een heel groot nadeel aan kleeft, waarom gebeurt het blijkbaar overal standaard? Ik bedoel, blijkbaar wordt in 90% van de woningen een 2-fase aansluiting gerealiseerd voor de kookplaat, zelfs als er een 3-fase aansluiting in de meterkast zit. En alleen wij Tweakers zitten ons daar een beetje druk om te maken is even mijn beeld erbij. Ik moet thuis ook een goed verhaal hebben als ik per se €350 extra wil spenderen omdat ze op Tweakers zeggen dat dat beter is, terwijl onze keukenleverancier, elektricien en aannemer het zo prima vinden.
Nou, onze aannemer (oplevering was september vorig jaar) rekende daar toch flink wat euro’s voor. 250 of 350 meen ik me te herinneren.
Bij de netbeheerder maakt het inderdaad niks uit, wel een klein eentje voor de groepenkast (maar zeker niet dat bedrag)
[ Voor 17% gewijzigd door fmb op 10-06-2020 23:50 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Dat zou je denken, maar ze doen het bijna allemaal. Ik ga er bij de oplevering nog aandacht voor vragen, maar ik vertik het om nu een paar honderd euro af te tikken voor iets waarvan ik op dit moment de meerwaarde niet ga ervaren.kabeltjekabel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:45:
[...]
Ik zou zeggen dat niet norm-conform opleveren maar het tegen meerprijs wel doen inderdaad niet toegestaan is.
Ik heb er ook vroeg in het traject naar gevraagd en op gehamerd dat ik een krachtgroep nodig heb voor de kookplaat. Je krijgt dan namelijk gelijk een 5-aderige kabel in die buis. Later die kookgroep naar een krachtgroep omzetten in je meterkast is het probleem niet maar als ze de verkeerde kabel in die pijp hebben zitten en die krijg je er niet meer uit of vervangen en dan zit je.B-Bandit schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:56:
[...]
Dat zou je denken, maar ze doen het bijna allemaal. Ik ga er bij de oplevering nog aandacht voor vragen, maar ik vertik het om nu een paar honderd euro af te tikken voor iets waarvan ik op dit moment de meerwaarde niet ga ervaren.
Overigens was het bij mij voor de kookplaat "gratis" . Voor mijn twee laadpunten voor de elektrische auto's kreeg ik natuurlijk ook de bekende 450 euro om mijn oren. (Wel laten doen overigens om deze redenen)
Ik hoop de meerwaarde van gordels in mijn auto ook nooit te ervaren, maar ben we blij dat ik ze hebB-Bandit schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:56:
[...]
Dat zou je denken, maar ze doen het bijna allemaal. Ik ga er bij de oplevering nog aandacht voor vragen, maar ik vertik het om nu een paar honderd euro af te tikken voor iets waarvan ik op dit moment de meerwaarde niet ga ervaren.
Mee eens hoor. Het is een beetje een zinloze strijd tenzij je je er erg hard op gaat maken. Dat werkt sowieso niet als je zelf de technische kennis erachter niet goed begrijpt.B-Bandit schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:56:
[...]
En in de praktijk werkt het ook gewoon prima. Ook hier hebben wij 3x25A aansluiting met een 2x230V fornuisgroep met een 7,2 kW kookplaat erachter. In de 1,5 jaar dat we hier nu wonen is de zekering nog nooit doorgeslagen - ook niet terwijl de warmtepomp aan het verwarmen was en de wasmachine en de droger aanstaan. De 25A hoofdzekering heeft een trage C-karakteristiek dus die kun je best een tijdje belasten boven de 25A. Het is technisch niet juist, het voldoet niet aan de standaard maar in de praktijk heb je er geen enkele last van. Je hoeft dus zeker niet bang te zijn dat je er in de praktische toepassing hinder van gaat ondervinden.
Tja
Kleine aanvulling: het verschil tussen B en C karakteristiek zit 'm alleen in de inschakelstroom die bij C hoger kan zijn. Het trage deel (thermische beveiliging) is identiek.
Voor dit geval maakt een C-karakteristiek dus geen verschil.
Goed punt - ik ging uit van hogere letter, tragere karakteristiek, maar C is alleen nodig voor de piekspanning die motoren bij de start kunnen opleveren zo te zien. Alle zekeringen zijn hier B, behalve de 3 hoofdzekeringen, die zijn C. Het is in ieder geval voldoende.Out.of.Control schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:58:
Kleine aanvulling: het verschil tussen B en C karakteristiek zit 'm alleen in de inschakelstroom die bij C hoger kan zijn. Het trage deel (thermische beveiliging) is identiek.
De enige keer dat de zekering hier doorgeslagen is toen ik per ongeluk met de boormachine door een elektrabuis heen boorde

Tja
Ook ik zal me hier na veel meelezen even officieel voorstellen. Samen met mijn vriendin heb ik een nieuwbouwhuis gekocht in Vlaardingen. Het betreft een epc 0.0 woning in een rij, wij hebben de hoekwoning.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Vrienden van ons hadden een nieuwbouwwoning gekocht met een warmtepomp, PV panelen en WTW installatie. Wat ons opviel was de koelte in de hete zomermaanden. We wonen momenteel in een wijk waar we liever niet weggaan, maar in deze wijk worden nieuwe woningen gebouwd.
Daarnaast heeft onze nieuwbouwwoning veel extra nieuwe snufjes zoals een nieuwe vorm van muren, prefab-werk next level zoals ik het noem: muren worden deels 3D geprint in grote fabrieken en de binnenwanden bestaan uit een soort van samengeperst hout met een laag aan de buitenkant. Dat levert een dunnere, sterkere en beter geluidswerende binnenmuur op. Plugjes e.d. zijn niet meer van toepassing want er kan direct in de muur worden geschroeft. Ze zijn wel sterk genoeg om zware zaken aan op te hangen (als ik moet geloven wat ze zeggen).
De buitenmuren worden afgewerkt met steenstrips van enkele centimeters dik en worden dus niet gemetseld. Een nadeel van deze nieuwe manier van werken is dat alle maatwerkopties (die er al zeer beperkt zijn, vanwege de nieuwe manier van werken zoals Dura Vermeer zelf zegt) erg prijzig zijn: Een buitenkraantje zonder putje kost 900 euro, een extra loze leiding kost veel geld en je bent beperkt in het aanbod aan loze leidingen die de bouwer zelf beschikbaar stelt (geen plafond loze leidingen, geen afwijkende hoogtes om later speakers weg te kunnen werken voor een home cinema set etc etc).
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat:
Het maken van keuzes. Door de beperking aan keuzes en onze eendsgezindheid waren we er allemaal redelijk snel uit.
Onderschat: De prijs van alle extraatjes. De beperkingen in het meerwerk. De prijzen van het meerwerk. De vele keuzes die zo vroeg vooraf al gemaakt moeten worden (zelfs keuken, badkamer ivm de manier van bouwen moest al 1 jaar van te voren worden bepaald).
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We willen alles zelf voorzien van renovlies. Glasvlies hebben we al eerder gedaan. Hopelijk kunnen we dit ook.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Nog niet. de bouw (het plaatsen van prefab en het funderen) begint na de bouwvak, en oplevering staat gepland op Q2 2021. We hopen de tuin in de lente van 2021 te doen maar weten niet of het haalbaar is.
Vrienden van ons hadden een nieuwbouwwoning gekocht met een warmtepomp, PV panelen en WTW installatie. Wat ons opviel was de koelte in de hete zomermaanden. We wonen momenteel in een wijk waar we liever niet weggaan, maar in deze wijk worden nieuwe woningen gebouwd.
Daarnaast heeft onze nieuwbouwwoning veel extra nieuwe snufjes zoals een nieuwe vorm van muren, prefab-werk next level zoals ik het noem: muren worden deels 3D geprint in grote fabrieken en de binnenwanden bestaan uit een soort van samengeperst hout met een laag aan de buitenkant. Dat levert een dunnere, sterkere en beter geluidswerende binnenmuur op. Plugjes e.d. zijn niet meer van toepassing want er kan direct in de muur worden geschroeft. Ze zijn wel sterk genoeg om zware zaken aan op te hangen (als ik moet geloven wat ze zeggen).
De buitenmuren worden afgewerkt met steenstrips van enkele centimeters dik en worden dus niet gemetseld. Een nadeel van deze nieuwe manier van werken is dat alle maatwerkopties (die er al zeer beperkt zijn, vanwege de nieuwe manier van werken zoals Dura Vermeer zelf zegt) erg prijzig zijn: Een buitenkraantje zonder putje kost 900 euro, een extra loze leiding kost veel geld en je bent beperkt in het aanbod aan loze leidingen die de bouwer zelf beschikbaar stelt (geen plafond loze leidingen, geen afwijkende hoogtes om later speakers weg te kunnen werken voor een home cinema set etc etc).
Overschat:
Het maken van keuzes. Door de beperking aan keuzes en onze eendsgezindheid waren we er allemaal redelijk snel uit.
Onderschat: De prijs van alle extraatjes. De beperkingen in het meerwerk. De prijzen van het meerwerk. De vele keuzes die zo vroeg vooraf al gemaakt moeten worden (zelfs keuken, badkamer ivm de manier van bouwen moest al 1 jaar van te voren worden bepaald).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
We willen alles zelf voorzien van renovlies. Glasvlies hebben we al eerder gedaan. Hopelijk kunnen we dit ook.
Nog niet. de bouw (het plaatsen van prefab en het funderen) begint na de bouwvak, en oplevering staat gepland op Q2 2021. We hopen de tuin in de lente van 2021 te doen maar weten niet of het haalbaar is.
@Driftkikkertje welkom!
Interessante bouwmanier, heb je toevallig meer info over die muren (merk/type)?
Slim om de warmtepomp over te nemen imho
ahh je hebt gelijk, zat helemaal verkeerd te kijken.fmb schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:44:
[...]
Als ik het goed begrijp dan gaat het om het aanpassen van 2x230 volt naar 3x400 volt, dus dan is het een verschil in jouw geval van 91 euro.
En in jouw geval zou ik verwachten dat bij de 2e optie (3x230v) er wel nog extra kosten komen voor het aanpassen van de hoofdaansluiting van 1 fase naar 3 fase.
Ik ben heel beneiuwd wat voor extra kosten er nog overheen komen, we zitten nog in de begin fase van alles.
Iemand hier ervaring met sparingen voor dakramen.
Wij krijgen als zovele een sporenkap, met hard op hard maat 60cm. Doosdichte sparing voor dakraam 114x118, kost €320,- per voorziening. Raam tijdens bouw is €1560,-
Hebben nu enkel een draaikiepraam in de voor en achtergevel 75x100. Zolder is 10.50 lang en 3,58 nokhoogte, breedte is 5,90 meter, dakgraden 48,50 . Dus denk als je daar wat mee wilt moeten er ramen bij.
Mensen ervaring met achteraf ramen laten plaatsen zonder sparing of met sparing, hoor het graag.
Wij krijgen als zovele een sporenkap, met hard op hard maat 60cm. Doosdichte sparing voor dakraam 114x118, kost €320,- per voorziening. Raam tijdens bouw is €1560,-
Hebben nu enkel een draaikiepraam in de voor en achtergevel 75x100. Zolder is 10.50 lang en 3,58 nokhoogte, breedte is 5,90 meter, dakgraden 48,50 . Dus denk als je daar wat mee wilt moeten er ramen bij.
Mensen ervaring met achteraf ramen laten plaatsen zonder sparing of met sparing, hoor het graag.
Even een vraagje: dinsdag ga ik bij de notaris tekenen voor mijn nieuwbouwwoning, in diezelfde week heb ik een gesprek op het werk waarin mogelijk mijn salaris wordt verhoogd.
Kan mijn hypotheek nog verhoogd worden, is het wellicht verstandig om de afspraak bij de notaris te verzetten?
Kan mijn hypotheek nog verhoogd worden, is het wellicht verstandig om de afspraak bij de notaris te verzetten?
@Rudyy de notaris heeft niet zoveel met de hoogte van de hypotheek te maken. Dat bepaalt de hypotheekverstrekker. Wel kan je een hogere inschrijving bij de notaris doen zodat je naderhand je hypotheek kan verhogen zonder weer naar de notaris te hoeven. Maar als je dinsdag naar de notaris gaat ben je daar wel rijkelijk laat mee denk ik.
Alles kan maar dan moet je een paar stappen terug in het proces, namelijk terug naar de hypotheekverstrekker. Dat betekent nieuwe bewijsstukken overleggen, nieuwe acceptatie en nieuwe afspraak bij de notaris. Je bent dan zo weer een paar weken verder.Rudyy schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:09:
Houd er ook rekening met dat notaris en hypotheekverstrekker extra kosten zouden kunnen berekenen. De notaris omdat waarschijnlijk al een groot deel van het werk is gedaan, de hypotheekverstrekker vanwege de extra acceptatie.
Ik heb 10 extra plafondlichtpunten genomen op de begane grond om er achteraf (opbouw) spots op aan te sluiten. We hebben overigens kanaalplaatvloeren in de woning.
Volgens mij moet je meestal boren in het plafond om een opbouwspot op te kunnen hangen. Nu roept de bouwer dat het helemaal niet is toegestaan om in kanaalplaat te boren. Ik begrijp dat het idd niet slim is om 10/15cm te boren in het plafond ivm de leidingen van de vv van verdieping 1, maar een simpele plug van 3 cm kan er toch wel in geboord worden?
Volgens mij moet je meestal boren in het plafond om een opbouwspot op te kunnen hangen. Nu roept de bouwer dat het helemaal niet is toegestaan om in kanaalplaat te boren. Ik begrijp dat het idd niet slim is om 10/15cm te boren in het plafond ivm de leidingen van de vv van verdieping 1, maar een simpele plug van 3 cm kan er toch wel in geboord worden?
[ Voor 17% gewijzigd door assassin85 op 11-06-2020 19:31 ]
Graag jullie mening en input.
Vandaag hebben wij via van Wanrooij een kijkdag gehad bij onze nieuwe woning. En wij hebben het idee dat onderstaande niet correct is uitgevoerd..
Wij hebben als optie de trapkast laten vervallen om zo meer ruimte te creeren in de kamer. We willen nameijk een bureau zo ver mogelijk in de hoek zetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7Y4R5h6VGJsCwuGv4QUkxlO8.png?f=user_large)
We hebben gelijk de tekeningen er bij gepakt. Hieronder een combinatie van de verschillende tekeningen die we hebben plus de situatie die er vandaag gezien hebben. Het gaat om de muur in het rood;
1. De orginele trapkast zoals hij in de verkoop tekening staat, deze willen we dus laten vervallen.
2. De optie zoals hij in de verkooptekening staat. Het muurtje zou dus maar ong 25 cm breed worden.
3. Het muurtje zoals hij in de definitieve opdracht staat. Hier is hij ineens 55 cm breed.. de muur zou nu dus eindigen in het midden van de trap. Nu hebben we dit zelf gemist en de opdracht ondertekend, dus onze eigen fout.. maar wel jammer.. Al ben ik wel van mening dat ze dit hadden moeten melden gezien er dus verschil zit in de verkoop tekening en de opdracht...
4. De situatie zoals we hem vandaag hebben gezien in de woning. een muur van 110cm breed..?? Er staan dus twee panelen van ieder 55cm terwijl er daar maar een had moeten staan. We verliezen nu dus ineens een hoop ruimte, en het wordt ook ineens een loze ruimte die niet echt te benutten is voor ons..
/f/image/TEItLgiyrOP1x4rfQtHnYHv5.png?f=fotoalbum_large)
In onder staande foto's is ook goed te zien dat de het eerste paneel eindigt in het midden van de trap zoals op de opdracht tekening. Dat tweede paneel hoort daar niet..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZyzTBVlkNtNPyv8fmN3npzTZ.jpg?f=user_large)
Het gevolg is dat ik nu ook 55cm vloerverwarming mis omdat de die maar doorgetrokken hebben tot einde van dat tweede paneel... Al zou dat muurtje er moeten staan om de een of andere reden, dan kan ik die zelf wel weghalen in het ergste geval, maar dan zit ik alsnog met koude voeten omdat er geen vloerverwarmming onder mijn bureau doorloopt.. En dat is wel essentieel aangezien ik daar veel tijd ga doorbrengen..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/If5J4sIIMagr9N06q33w0Equ.jpg?f=user_large)
Klopt het wat ik zeg en hadden ze dat paneel weg moeten laten? Of moet dat paneel daar staan om technische redenen?
Vandaag hebben wij via van Wanrooij een kijkdag gehad bij onze nieuwe woning. En wij hebben het idee dat onderstaande niet correct is uitgevoerd..
Wij hebben als optie de trapkast laten vervallen om zo meer ruimte te creeren in de kamer. We willen nameijk een bureau zo ver mogelijk in de hoek zetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7Y4R5h6VGJsCwuGv4QUkxlO8.png?f=user_large)
We hebben gelijk de tekeningen er bij gepakt. Hieronder een combinatie van de verschillende tekeningen die we hebben plus de situatie die er vandaag gezien hebben. Het gaat om de muur in het rood;
1. De orginele trapkast zoals hij in de verkoop tekening staat, deze willen we dus laten vervallen.
2. De optie zoals hij in de verkooptekening staat. Het muurtje zou dus maar ong 25 cm breed worden.
3. Het muurtje zoals hij in de definitieve opdracht staat. Hier is hij ineens 55 cm breed.. de muur zou nu dus eindigen in het midden van de trap. Nu hebben we dit zelf gemist en de opdracht ondertekend, dus onze eigen fout.. maar wel jammer.. Al ben ik wel van mening dat ze dit hadden moeten melden gezien er dus verschil zit in de verkoop tekening en de opdracht...
4. De situatie zoals we hem vandaag hebben gezien in de woning. een muur van 110cm breed..?? Er staan dus twee panelen van ieder 55cm terwijl er daar maar een had moeten staan. We verliezen nu dus ineens een hoop ruimte, en het wordt ook ineens een loze ruimte die niet echt te benutten is voor ons..
/f/image/TEItLgiyrOP1x4rfQtHnYHv5.png?f=fotoalbum_large)
In onder staande foto's is ook goed te zien dat de het eerste paneel eindigt in het midden van de trap zoals op de opdracht tekening. Dat tweede paneel hoort daar niet..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZyzTBVlkNtNPyv8fmN3npzTZ.jpg?f=user_large)
Het gevolg is dat ik nu ook 55cm vloerverwarming mis omdat de die maar doorgetrokken hebben tot einde van dat tweede paneel... Al zou dat muurtje er moeten staan om de een of andere reden, dan kan ik die zelf wel weghalen in het ergste geval, maar dan zit ik alsnog met koude voeten omdat er geen vloerverwarmming onder mijn bureau doorloopt.. En dat is wel essentieel aangezien ik daar veel tijd ga doorbrengen..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/If5J4sIIMagr9N06q33w0Equ.jpg?f=user_large)
Klopt het wat ik zeg en hadden ze dat paneel weg moeten laten? Of moet dat paneel daar staan om technische redenen?
Dat paneel staat er waarschijnlijk om de trap dicht te maken aan de zijkant. Dat is op zich niet zo gek, maar hadden ze niet zonder overleg moeten doen.
Het gesprek met de aannemer is een jaar geleden maar ik kan me heugen dat ik heb gezegd dat ik een gat wel zou dichtmaken.. dus volgens mij is dat besproken.. aan de achterkant van de trap zit er nu ook een gat de woonkamer in, dan hadden ze die ook dicht moeten maken.Deleon78 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:23:
Dat paneel staat er waarschijnlijk om de trap dicht te maken aan de zijkant. Dat is op zich niet zo gek, maar hadden ze niet zonder overleg moeten doen.
Is het niet zo dat als je zelf voor een zwaardere plaat dan standaard kiest, dat je dan ook voor de meerwerkoptie moet kiezen als je de maximale capaciteit wilt benutten?kabeltjekabel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:07:
[...]
Nee, de bouwer zit goed.. op jouw cash.
Nee, de bouwer moet bij 3x25 gewoon standaard het norm-conform opleveren.Some0ne schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:51:
[...]
Is het niet zo dat als je zelf voor een zwaardere plaat dan standaard kiest, dat je dan ook voor de meerwerkoptie moet kiezen als je de maximale capaciteit wilt benutten?
Het muurtje is noodzakelijk omdat je anders tussen die trap door kan vallen die naar boven gaat. Dit zal zeker wettelijk zijn en ik vermoed dat je er dus haast niet onderuit komt. Wat je na oplevering doet is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid, daar niet van-DUS- schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:28:
[...]
Het gesprek met de aannemer is een jaar geleden maar ik kan me heugen dat ik heb gezegd dat ik een gat wel zou dichtmaken.. dus volgens mij is dat besproken.. aan de achterkant van de trap zit er nu ook een gat de woonkamer in, dan hadden ze die ook dicht moeten maken.
Voor koude voeten hoef je niet echt bang te zijn verwacht ik. Het is nieuwbouw en dus behoorlijk goed geïsoleerd en daaronder zit geen buitenmuur maar de benedenverdieping schat ik in. Daar wordt ook gewoon gestookt en warmte gaat omhoog.
Bij ons is zo het raam in de badkamer gewijzigd van kantel/kiep naar alleen kantel omdat er een bad in de buurt staat en er mogelijk een kind anders naar buiten kan vallen...
Wij hebben gekozen voor een verhoogde inschrijving waardoor je niet lans de notaris hoeft wanneer je meer geld moet/wilt lenen. Onlangs nog gebruikt van gemaaktTimmy schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:00:
[...]
Alles kan maar dan moet je een paar stappen terug in het proces, namelijk terug naar de hypotheekverstrekker. Dat betekent nieuwe bewijsstukken overleggen, nieuwe acceptatie en nieuwe afspraak bij de notaris. Je bent dan zo weer een paar weken verder.
Houd er ook rekening met dat notaris en hypotheekverstrekker extra kosten zouden kunnen berekenen. De notaris omdat waarschijnlijk al een groot deel van het werk is gedaan, de hypotheekverstrekker vanwege de extra acceptatie.
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Maar ik neem aan dat je dat vanaf de start bij de hypotheekverstrekker kenbaar hebt gemaakt? Als ik het goed begrijp wil de persoon hierboven gebruik maken van de voordelen die zijn binnenkort hogere salaris kan bieden. De hypotheekverstrekker had reeds op basis van z'n huidige salaris een offerte uitgebracht, deze is ondertekend en gezien de planning ook al bij de notaris verwerkt.sjorremans schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:39:
Wij hebben gekozen voor een verhoogde inschrijving waardoor je niet lans de notaris hoeft wanneer je meer geld moet/wilt lenen. Onlangs nog gebruikt van gemaakt
Heb je al met de aannemer hierover gesproken?-DUS- schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:28:
[...]
Het gesprek met de aannemer is een jaar geleden maar ik kan me heugen dat ik heb gezegd dat ik een gat wel zou dichtmaken.. dus volgens mij is dat besproken.. aan de achterkant van de trap zit er nu ook een gat de woonkamer in, dan hadden ze die ook dicht moeten maken.
En wat is er vorig jaar schriftelijk vastgelegd. Klinkt misschien kinderachter, maar wie schrijft, die blijft.
Zou gewoon het dialoog opzoeken en aangeven dat je het anders voor ogen had en wat hun daarin voor oplossingen zien.
Vloerverwarming hoef je niet bang voor te zijn, dat stukje vloer warmt wel op.
Dat klopt, maar dat hoeft niet met een wand te zijn.GeeMoney schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:34:
[...]
Het muurtje is noodzakelijk omdat je anders tussen die trap door kan vallen die naar boven gaat. Dit zal zeker wettelijk zijn en ik vermoed dat je er dus haast niet onderuit komt.
Het kan ook uitgetimmerd worden, vanaf de trapboom tot aan het plafond.
Maar ja, dat is meer werk dan een Ytong paneel zetten.
Ja ik heb 'm een bericht gestuur den net ook gebeld.. Had er weinig zin in volgens mij.. Zag niks geks op de tekening.. nee de tekening is goed, maar de werkelijkheid niet.. Hij zou het doorgeven aan de uitvoerder.. Ben benieuwd..LinkinTED schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:15:
[...]
Heb je al met de aannemer hierover gesproken?
Er staat in schrift dat de optie uitgevoerd wordt aan de hand van de tekening, en de tekening laat duidelijk de grens van de muur zien.. Moet voldoende zijn toch? Dat de tekening na eerste het gesprek al anders is zonder het door te geven is al slecht, en als de uiteindelijke muur dan ook nog eens langer is is het dus twee keer fout gegaan..LinkinTED schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:15:
[...]
En wat is er vorig jaar schriftelijk vastgelegd. Klinkt misschien kinderachtig, maar wie schrijft, die blijft.
ja dat wil ik gewoon uit timmeren, dat had ik al in de planning staan namelijk..LinkinTED schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:15:
Dat klopt, maar dat hoeft niet met een wand te zijn.
Het kan ook uitgetimmerd worden, vanaf de trapboom tot aan het plafond.
Maar ja, dat is meer werk dan een Ytong paneel zetten.
Wil hier ook wel aan toevoegen dat ik ook een woning via Van Wanrooij heb gekocht en veel twijfels over de trapkast had omdat ik totaal geen goed beeld kon krijgen hoe het er precies zonder uit zou komen te zien.-DUS- schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zijn ook helemaal geen foto's van beschikbaar, ik heb het ook nog bij de verkoopbegeleiding gevraagd maar daar kreeg ik ook maar een half antwoord van waar ik niks mee kan.
Heb er uiteindelijk maar voor gekozen om het niet te laten vervallen.
Dit is niet wat je wilt. Het wandje zal niet dragend zijn, daarvoor is het te dun.
Als het hele wandje verwijderd wordt, kan het gat dat ontstaat bij de trap gewoon afgetimmerd worden.
Dat er een stukje vloerverwarming ontbreekt is denk ik niet zo spannend.
De ruimte die nu onder de trap ontstaat is ook onbruikbaar.
Ik zou proberen een groot deel van het wandje weg te hebben voordat de afwerkvloer erin gaat.
Minimaal terug naar contract tekening, maar liever maximaal.
Als het hele wandje verwijderd wordt, kan het gat dat ontstaat bij de trap gewoon afgetimmerd worden.
Ik zou proberen een groot deel van het wandje weg te hebben voordat de afwerkvloer erin gaat.
We hebben in ons project de mogelijkheid om de 5 standaard indak pv-panelen uit te breiden. Omdat dit achteraf lastiger gaat dan op-dak hebben we ervoor gekozen om alle ruimte aan de voorkant (ZW) te gebruiken voor extra panelen.
Halverwege maart onze keuze doorgegeven "Ten hoogste 5 extra panelen aan de voorkant van de woning". BAM, de leverancier van de panelen, heeft 3 maanden nodig gehad om te berekenen en uit te zoeken hoeveel panelen er extra op het dak zouden passen. Gisteren krijgen wij het voorstel binnen, de 5 standaard panelen aan de voorkant, en 5 extra aan de achterkant.
Dit terwijl er gemakkelijk 3 bij passen aan de voorkant, de achterkant plaatsen we zelf achteraf wel opdak-panelen. Zo kunnen we zonder de salderingsregeling onze opbrengst meer verspreiden over de dag.
Halverwege maart onze keuze doorgegeven "Ten hoogste 5 extra panelen aan de voorkant van de woning". BAM, de leverancier van de panelen, heeft 3 maanden nodig gehad om te berekenen en uit te zoeken hoeveel panelen er extra op het dak zouden passen. Gisteren krijgen wij het voorstel binnen, de 5 standaard panelen aan de voorkant, en 5 extra aan de achterkant.

Dit terwijl er gemakkelijk 3 bij passen aan de voorkant, de achterkant plaatsen we zelf achteraf wel opdak-panelen. Zo kunnen we zonder de salderingsregeling onze opbrengst meer verspreiden over de dag.
Zal misschien aan mij liggen, maar mij ontgaat de reden waarom je met meer panelen je opbrengst zou kunnen verspreiden over de dag? Voor zover ik weet is het niet zo dat er met meer panelen opeens zonne-energie ergens opgeslagen wordt?Raegin schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:03:
We hebben in ons project de mogelijkheid om de 5 standaard indak pv-panelen uit te breiden. Omdat dit achteraf lastiger gaat dan op-dak hebben we ervoor gekozen om alle ruimte aan de voorkant (ZW) te gebruiken voor extra panelen.
Halverwege maart onze keuze doorgegeven "Ten hoogste 5 extra panelen aan de voorkant van de woning". BAM, de leverancier van de panelen, heeft 3 maanden nodig gehad om te berekenen en uit te zoeken hoeveel panelen er extra op het dak zouden passen. Gisteren krijgen wij het voorstel binnen, de 5 standaard panelen aan de voorkant, en 5 extra aan de achterkant.![]()
Aan 2 kanten van het dakassassin85 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:36:
[...]
Zal misschien aan mij liggen, maar mij ontgaat de reden waarom je met meer panelen je opbrengst zou kunnen verspreiden over de dag? Voor zover ik weet is het niet zo dat er met meer panelen opeens zonne-energie ergens opgeslagen wordt?
Ah oke, begrijp m nuDeleon78 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:38:
[...]
Aan 2 kanten van het dakochtendzon ene kant, middagzon aan andere kant.
Net bericht gehad dat ie het door zou geven aan de uitvoerder, dus daar moet ik het nu mee doen..MeTooPV schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:59:
Dit is niet wat je wilt. Het wandje zal niet dragend zijn, daarvoor is het te dun.
Maar als ze de laatste tekening aanhouden en het rechtse deel weghalen dan zou ik zoiets kunnen doen, een stuk wegslijpen en de lijn van de trap volgen. het rechtse gedeelte timmeren we er wel aan met hout voor ze gaan stucken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iajzudNHckhfJmUZopyx7Ho0.jpg?f=user_large)
1 van de laatste updates met foto’s denk ik 
De voortuin is “af”. Waar de sproeiers omhoog steken komen nog 4 grote potten van 1,60x1,60 met beplanting.
Dan links in de border (vlakbij de mantelbuizen) komen leibomen op een rij uitgelicht met grond spots. De andere border dicht bij het huis wasrschijnlijk siergrassen.
Dan op foto 2 zie je de zijkant van de woning waar we beginnen met een stuk gras van 4x4 en dan het terras van de erker met over de lengte van het terras een border bij de schutting (ongeveer 1,20x7,0 meter) dan weer een stuk gras van 4x4 en door naar de achtertuin.
Kleine (grote) tegenvaller is dat we de hele oprit aan het leeghalen zijn omdat er letterlijk enkele kuubs aan zand in was gewaaid. Tip voor jullie: eerst erfafscheidingen en zo strak mogelijk na het grondwerk je terras en tuin laten bestraten en als laatste grind toepassen
.
Members only:
Inloggen
De voortuin is “af”. Waar de sproeiers omhoog steken komen nog 4 grote potten van 1,60x1,60 met beplanting.
Dan links in de border (vlakbij de mantelbuizen) komen leibomen op een rij uitgelicht met grond spots. De andere border dicht bij het huis wasrschijnlijk siergrassen.
Dan op foto 2 zie je de zijkant van de woning waar we beginnen met een stuk gras van 4x4 en dan het terras van de erker met over de lengte van het terras een border bij de schutting (ongeveer 1,20x7,0 meter) dan weer een stuk gras van 4x4 en door naar de achtertuin.
Kleine (grote) tegenvaller is dat we de hele oprit aan het leeghalen zijn omdat er letterlijk enkele kuubs aan zand in was gewaaid. Tip voor jullie: eerst erfafscheidingen en zo strak mogelijk na het grondwerk je terras en tuin laten bestraten en als laatste grind toepassen
Even een vraagje; laat Van Wanrooij het aan de zijkant gewoon open?-DUS- schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:01:
[...]
Net bericht gehad dat ie het door zou geven aan de uitvoerder, dus daar moet ik het nu mee doen..
Maar als ze de laatste tekening aanhouden en het rechtse deel weghalen dan zou ik zoiets kunnen doen, een stuk wegslijpen en de lijn van de trap volgen. het rechtse gedeelte timmeren we er wel aan met hout voor ze gaan stucken.
[Afbeelding]
Het lijtk me niet dat je daar graag een open gat wil waar stof / spinnenwebben zich gaan ophopen. Wat zijn jullie daar mee van plan?
Dat zullen we dus van de week horen denk ik.. dat gat maakt me niet uit, dat timmer ik dicht en laat ik stucken.Rudyy schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:27:
[...]
Even een vraagje; laat Van Wanrooij het aan de zijkant gewoon open?
Het lijtk me niet dat je daar graag een open gat wil waar stof / spinnenwebben zich gaan ophopen. Wat zijn jullie daar mee van plan?
Is een moeilijke vraag, want het hangt van nogal wat factoren af.Rudyy schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:09:
Even een vraagje: dinsdag ga ik bij de notaris tekenen voor mijn nieuwbouwwoning, in diezelfde week heb ik een gesprek op het werk waarin mogelijk mijn salaris wordt verhoogd.
Vaak moet je bij een hypotheekaanvraag opnieuw de aanvraagprocedure in. Wordt een dure aangelegenheid. Als je het via een adviseur hebt gedaan, kan het misschien voor een kleine meerprijs. Niet elke geldverstrekker is even flexibel.
Als je bij de hoogte van het inschrijfbedrag van de hypotheek al rekening hebt gehouden met eventuele verhogingen, dan kan de afspraak bij de notaris gewoon doorgaan. Binnen de inschrijving leen je dan eventueel een hoger bedrag. In dat geval moet dat wel bij dezelfde geldverstrekker.
Als je de afspraak verplaatst, kan het zijn dat de ontwikkelaar rente in rekening brengt voor de rente op de grondprijs, en die rente is fors (in mijn project bijvoorbeeld 6%). Dus als je nog extra tijd neemt voor de hypotheek, komen die kosten er bij.
Wat ook kan zijn, is dat de aanvraag problematisch wordt. Aanvraag opnieuw doen, is een groot risico, want ik vraag mij af of je dan nog een beroep kunt doen op het financieringsvoorbehoud. Bestaande aanvraag verhogen: Check eerst of dat überhaupt kan. Opnieuw aanvraag doen is een reëel risico, omdat de afgelopen maanden ivm. huidige omstandigheden hypotheken moeilijker geaccepteerd worden.
Is het echt nodig? Vaak is een salarisverhoging na beoordelingsgesprek hooguit een paar honderd euro bruto. Kun je dan echt zo veel extra lenen? Je kunt jouw extra financiële ruimte ook gebruiken om op een andere manier extra dingen te doen, bijvoorbeeld een aantal opties nemen die je van jouw eigen spaargeld voorschiet en vervolgens aan jezelf afbetaalt met het extra salaris.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de kosten: Was er sprake van een meerprijs, of juist een minderprijs?-DUS- schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:20:
[Afbeelding]
Het verbaast mij dat bij jullie die trapkast standaard is. In mijn geval is de trap gewoon open, en kost het ca. 1100 euro extra om er een trapkast te maken.
Bij ons was er geen trapkast, dat was een meerwerkoptie van 2750 euro... voor dat geld laten we iemand anders de wandjes en een deur plaatsen, ik maak zelf wel de electra.
Ge-ni-aal!SvMp schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:17:
[...]
Ik ben wel nieuwsgierig naar de kosten: Was er sprake van een meerprijs, of juist een minderprijs?
Het verbaast mij dat bij jullie die trapkast standaard is. In mijn geval is de trap gewoon open, en kost het ca. 1100 euro extra om er een trapkast te maken.
Consumentenbond, leest u mee? Hahaha
Nee de trapkast zit standaard in onze woning. De optie om hem weg te laten halen kost €0. Daarvoor laten ze de muren weg (wat dus niet helemaal is gedaan..) en trekken ze de vloerverwarming door (nu dus net niet ver genoeg..)SvMp schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:17:
[...]
Ik ben wel nieuwsgierig naar de kosten: Was er sprake van een meerprijs, of juist een minderprijs?
Wat een prijzen voor een trapkast. Hier was het een meerwerk prijs van net geen 800 euro.
Hier nog twee weken voor dat we weten of de vergunning rond is. Helaas is er verder ook niet veel informatie.
Oorspronkelijk zou er in oktober gestart worden dit is nu naar voren gehaald.
Laatste mailing werd er over juli gesproken, maar verder geen planning of what so ever.
Hopelijk hebben ze snel meer info.
Hier nog twee weken voor dat we weten of de vergunning rond is. Helaas is er verder ook niet veel informatie.
Oorspronkelijk zou er in oktober gestart worden dit is nu naar voren gehaald.
Laatste mailing werd er over juli gesproken, maar verder geen planning of what so ever.
Hopelijk hebben ze snel meer info.
Hallo allemaal!
Ook hier bezig met een nieuwbouwwoning, komende week gaan als het goed is de muren omhoog en verwachte oplevering nov/dec. Nu zijn we al bezig met kijken wie van de vakmensen moet als 1e gaan beginnen....en we komen er niet uit.
Wensen:
vloerverwarming
gehele woning voorzien van renovlies
ombouw keuken nodig
keuken plaatsen
vloer
Mijn logische volgorde is:
vloerverwarming -> ombouw keuken -> renovlies -> keuken plaatsen -> vloer leggen
Maar: is een ombouw keuken netjes te maken wanneer de keuken nog niet geplaatst is? Onze wens is om de ombouw ook de voorzien van renovlies zodat dit niet naderhand moet gebeuren.
Is dit de meest logische volgorde?
ps. wij hebben een ongunstige maat in de keuken, stoppenkast steekt 47 cm uit, kastenwand wordt dus 60 cm en afstand tot het raam is 53 cm....we houden tussen ombouw keuken en raam ongeveer 80 cm ruimte voor een nisje ervoor te zorgen dat de keuken niet pal voor het raam komt te zitten, zie foto.
Ook hier bezig met een nieuwbouwwoning, komende week gaan als het goed is de muren omhoog en verwachte oplevering nov/dec. Nu zijn we al bezig met kijken wie van de vakmensen moet als 1e gaan beginnen....en we komen er niet uit.
Wensen:
vloerverwarming
ombouw keuken nodig
keuken plaatsen
vloer
vloerverwarming -> ombouw keuken -> renovlies -> keuken plaatsen -> vloer leggen
Maar: is een ombouw keuken netjes te maken wanneer de keuken nog niet geplaatst is? Onze wens is om de ombouw ook de voorzien van renovlies zodat dit niet naderhand moet gebeuren.
ps. wij hebben een ongunstige maat in de keuken, stoppenkast steekt 47 cm uit, kastenwand wordt dus 60 cm en afstand tot het raam is 53 cm....we houden tussen ombouw keuken en raam ongeveer 80 cm ruimte voor een nisje ervoor te zorgen dat de keuken niet pal voor het raam komt te zitten, zie foto.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dMhUSMrYAu35TUgejAzKtafo.jpg?f=user_large)
Die vraag kan beter in het projectmatige woningbouw topic ipv hier.Bryk23 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:14:
Hallo allemaal!
Wensen:
vloerverwarming
ombouw keuken nodig
keuken plaatsen
vloer
ps. wij hebben een ongunstige maat in de keuken, stoppenkast steekt 47 cm uit, kastenwand wordt dus 60 cm en afstand tot het raam is 53 cm....we houden tussen ombouw keuken en raam ongeveer 80 cm ruimte voor een nisje ervoor te zorgen dat de keuken niet pal voor het raam komt te zitten, zie foto.[Afbeelding]
Hoort denk ik in een ander topic inderdaad.Bryk23 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:14:
Hallo allemaal!
Wensen:
vloerverwarming
ombouw keuken nodig
keuken plaatsen
vloer
ps. wij hebben een ongunstige maat in de keuken, stoppenkast steekt 47 cm uit, kastenwand wordt dus 60 cm en afstand tot het raam is 53 cm....we houden tussen ombouw keuken en raam ongeveer 80 cm ruimte voor een nisje ervoor te zorgen dat de keuken niet pal voor het raam komt te zitten, zie foto.[Afbeelding]
Ik zou altijd eerst de vloer leggen, daarna de keuken. Anders kan je nooit de opstelling van de keuken meer veranderen zonder ook de vloer te vervangen.
Ik denk voordat de keuken geplaatst wordt, eerst de tegelvloer leggen.
Wil je over 10 jaar een nieuwe keuken, dan ben je niet afhankelijk van de vorm van de oude keuken.
Wil je over 10 jaar een nieuwe keuken, dan ben je niet afhankelijk van de vorm van de oude keuken.
Is het raar om een EPC berekening op te vragen bij een makelaar voordat je getekend hebt?
Ik heb een optie voor een nieuwbouw appartement met gezamenlijke WKO via Vaanster (ik lees niet veel goeds over Vaanster). Gezien de hoge kosten voor het afnemen van warmte via Vaanster wil ik wel een energiezuinig appartement. Ik zie in de technische omschrijving bijvoorbeeld HR++ glas staan (ipv +++) en in de omschrijving van de badkamer bijvoorbeeld niets over een douche wtw installatie. Ik ben bang dat ze in de de EPC berekening maximaal compenseren met zonnepanelen (die ook van Vaanster zijn en wij dus niets van terugzien) en daarmee besparen op afzonderlijke isolatie. Het gaat om appartementen met een EPC van 0,4.
Ik heb een optie voor een nieuwbouw appartement met gezamenlijke WKO via Vaanster (ik lees niet veel goeds over Vaanster). Gezien de hoge kosten voor het afnemen van warmte via Vaanster wil ik wel een energiezuinig appartement. Ik zie in de technische omschrijving bijvoorbeeld HR++ glas staan (ipv +++) en in de omschrijving van de badkamer bijvoorbeeld niets over een douche wtw installatie. Ik ben bang dat ze in de de EPC berekening maximaal compenseren met zonnepanelen (die ook van Vaanster zijn en wij dus niets van terugzien) en daarmee besparen op afzonderlijke isolatie. Het gaat om appartementen met een EPC van 0,4.
Wat wil je met het antwoord doen? Je nieuwbouw woning mag sowieso niet uitkomen boven de 0.4 ivm het bouwbesluit. Lager mag. Maar hoeft niet. Daarnaast hoeft een lager epc label niet in lijn de staan met lagere lasten.Teknoviking schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:10:
Is het raar om een EPC berekening op te vragen bij een makelaar voordat je getekend hebt?
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Die hoge kosten zitten ook in de vaste kosten, dus een paar GJ meer of minder gaat het verschil niet makenTeknoviking schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:10:
Precies. Zo zijn er nauwelijks strafpunten voor een hele zuidgerichte glasgevel zonder zonwering... wat je wel gaat kosten in wooncomfort of airgebruik..siemenz schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:56:
[...]
Wat wil je met het antwoord doen? Je nieuwbouw woning mag sowieso niet uitkomen boven de 0.4 ivm het bouwbesluit. Lager mag. Maar hoeft niet. Daarnaast hoeft een lager epc label niet in lijn de staan met lagere lasten.
[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-06-2020 03:35 ]
@Deleon78Deleon78 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:05:
@Driftkikkertje welkom!
Zeker!
Members only:
Inloggen
Het doel is vooral om uit te vinden wat de isolatiewaarden zijn van de wanden, kozijnen en beglazing. Daarnaast krijg je dan naar mijn idee een redelijk inzicht in waar het meeste op/mee gecompenseerd wordt om die epc van 0,4 te halen (of hecht ik nu te veel waarde aan de epc berekening?)siemenz schreef op zondag 14 juni 2020 @ 23:56:
[...]
Wat wil je met het antwoord doen? Je nieuwbouw woning mag sowieso niet uitkomen boven de 0.4 ivm het bouwbesluit. Lager mag. Maar hoeft niet. Daarnaast hoeft een lager epc label niet in lijn de staan met lagere lasten.
Dat is zeker waar, de kosten zijn inderdaad niet de GJ. Het is natuurlijk altijd mooi als je de kosten een beetje kunt drukken met betere isolatie, je betaalt natuurlijk altijd de hoofdprijs bij een monopolie.kabeltjekabel schreef op maandag 15 juni 2020 @ 03:33:
[...]
Die hoge kosten zitten ook in de vaste kosten, dus een paar GJ meer of minder gaat het verschil niet maken
*knip*
Volgens mij zijn dat zaken die gewoon letterlijk in de technische omschrijving staan. Bij ons was er in elk geval een apart kopje 'Energiebesparende maatregelen', met daarin de Rc waardes etc.Teknoviking schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:48:
[...]
Het doel is vooral om uit te vinden wat de isolatiewaarden zijn van de wanden, kozijnen en beglazing. Daarnaast krijg je dan naar mijn idee een redelijk inzicht in waar het meeste op/mee gecompenseerd wordt om die epc van 0,4 te halen (of hecht ik nu te veel waarde aan de epc berekening?)
Maar ik zou met niet te veel illusies maken. Standaard zullen ze de minimale eisen doen wat betreft isolatie etc. en de rest compenseren ze met panelen op het dak. Als je begint over zaken als een douche-wtw of HR+++ glas, dan zullen ze je glazig aankijken met een blik van: waar heeft die het nou over? Wij hebben het daarom ook niet aangedurfd om zulke niet-standaard zaken door de "twintigste eeuwse" aannemer en installateur te laten doen, omdat dat waarschijnlijk erg duur zou zijn en waarschijnlijk ook nog niet goed aangelegd zou worden...
Klopt, en EPC zegt natuurlijk niet alleen wat over de isolatiewaardes van je huis. Mijn huis wordt opgeleverd met maar 2 minipaneeltjes op de garage en heeft al een EPC van 0.24 (tweekapper)Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:52:
[...]
Volgens mij zijn dat zaken die gewoon letterlijk in de technische omschrijving staan. Bij ons was er in elk geval een apart kopje 'Energiebesparende maatregelen', met daarin de Rc waardes etc.
Maar ik zou met niet te veel illusies maken. Standaard zullen ze de minimale eisen doen wat betreft isolatie etc. en de rest compenseren ze met panelen op het dak. Als je begint over zaken als een douche-wtw of HR+++ glas, dan zullen ze je glazig aankijken met een blik van: waar heeft die het nou over? Wij hebben het daarom ook niet aangedurfd om zulke niet-standaard zaken door de "twintigste eeuwse" aannemer en installateur te laten doen, omdat dat waarschijnlijk erg duur zou zijn en waarschijnlijk ook nog niet goed aangelegd zou worden...
Er zijn aannemers die het wel doen. Standaard wordt onze woning met douche-wtw, en HR+++ glas opgeleverd in combinatie met een bodem W/W warmtepomp en 9 panelen.Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:52:
[...]
Volgens mij zijn dat zaken die gewoon letterlijk in de technische omschrijving staan. Bij ons was er in elk geval een apart kopje 'Energiebesparende maatregelen', met daarin de Rc waardes etc.
Helaas staat er in onze technische omschrijving niets over isolatiewaarden. In de meerwerk lijst staat ook niets over HR+++ beglazing dus ik verwacht ook niet dat dat een optie zal zijn. Het gaat natuurlijk wel over een appartement (meer dan 4 etages) en ik begreep dat het vanaf 4+ etages onmogelijk/heel moeilijk is om alleen te compenseren met zonnepanelen aangezien je dan te weinig dakoppervlak hebt t.o.v. woningen. Mede daarom is m.i. de keuze voor HR++ glas erg raar en heb ik het vermoeden dat ze dus flink compenseren.Rubbergrover1 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:52:
[...]
@Teknoviking vergunningsaanvraag al weten te vinden op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/? Daar zou de EPC berekening bij moeten zitten namelijk.
En dan koop je het niet? Of dan koop je en dan ga je je er druk over maken?Teknoviking schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:26:
[...]
Helaas staat er in onze technische omschrijving niets over isolatiewaarden. In de meerwerk lijst staat ook niets over HR+++ beglazing dus ik verwacht ook niet dat dat een optie zal zijn. Het gaat natuurlijk wel over een appartement (meer dan 4 etages) en ik begreep dat het vanaf 4+ etages onmogelijk/heel moeilijk is om alleen te compenseren met zonnepanelen aangezien je dan te weinig dakoppervlak hebt t.o.v. woningen. Mede daarom is m.i. de keuze voor HR++ glas erg raar en heb ik het vermoeden dat ze dus flink compenseren.
De isolatie van alle nieuwe woningen is gewoon dik in orde en verbeteringen in isolatie daar bovenop leveren verre van lineair resultaat op. Bovendien heeft isolatie ook de nodige nadelen.
Ik zou me eerder druk maken over locatie en indeling.
Maar zoek idd de vergunning op. Dan vind je de cijfers en dan kan je er als leek iets van vinden.
Nou.. Vrijdag contact gehad met van Wanrooij over de kast trap en de vloerverwarming. Maar die had er weinig trek in was te merken.. Hij zou het doorgeven aan de uitvoerder. later ook nog bericht gehad in Volgjewoning.nl; "Jullie bericht is doorgezonden aan de uitvoerder, net het verzoek hier naar te kijken.".-DUS- schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:38:
[...]
Er staat in schrift dat de optie uitgevoerd wordt aan de hand van de tekening, en de tekening laat duidelijk de grens van de muur zien.. Moet voldoende zijn toch? Dat de tekening na eerste het gesprek al anders is zonder het door te geven is al slecht, en als de uiteindelijke muur dan ook nog eens langer is is het dus twee keer fout gegaan..
Afijn.. het zat toch niet lekker.. dus mijn vriendin is vanochtend voor haar werk even snel naar de bouw gereden om de uitvoerder te zoeken. Die gaf inderdaad aan dat hij contact had gehad met van wanrooij, en dat van wanrooij zelf aangaf dat het gewoon volgens afspraak was en alleen het kozijn en het muurtje daar haaks op komt te vervallen
Hij heeft gelijk zijn nummer gegeven dus we kunnen nu contact met hem opnemen. Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn..
Klereleijers bij van Wanrooij.. Zeggen dat ze het neerleggen bij de uitvoerder en tegelijkertijd tegen de uitvoerder zeggen er niks aan te doen.. Hier hebben ze het laatste ook nog niet van gehoord.. Al kan ik er niks mee, horen zullen ze het..
Daarin tegen vorige week tegen een vervolgafspraak gehad voor een wijziging van de keuken, en daar niks anders dan positieve ervaring (tot nu toe)..
Tip: probeer het zo vriendelijk mogelijk te verwoorden... je zult ze wellicht nog eens nodig hebben,,,-DUS- schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:20:
[...]
Klereleijers bij van Wanrooij.. Zeggen dat ze het neerleggen bij de uitvoerder en tegelijkertijd tegen de uitvoerder zeggen er niks aan te doen.. Hier hebben ze het laatste ook nog niet van gehoord.. Al kan ik er niks mee, horen zullen ze het..
Je kan ze beter te vriend houden, ook al doen ze dingen waar je het niet helemaal mee eens bent!
Life is what happens while you're busy making other plans
Doorgaans kun je de punten die jij aanhaalt in de omgevingsvergunning terugvinden.Teknoviking schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:26:
[...]
Helaas staat er in onze technische omschrijving niets over isolatiewaarden. In de meerwerk lijst staat ook niets over HR+++ beglazing dus ik verwacht ook niet dat dat een optie zal zijn. Het gaat natuurlijk wel over een appartement (meer dan 4 etages) en ik begreep dat het vanaf 4+ etages onmogelijk/heel moeilijk is om alleen te compenseren met zonnepanelen aangezien je dan te weinig dakoppervlak hebt t.o.v. woningen. Mede daarom is m.i. de keuze voor HR++ glas erg raar en heb ik het vermoeden dat ze dus flink compenseren.
wat compenseren ze precies (te)veel? Je koopt een appartement.... en waarschijnlijk 4 van jouw 6 buitenwanden grenzen aan andere appartementen; ik zou me niet zo heel druk maken of de woning HR++ of HR+++ beglazing heeft aan de 2 kanten die over blijven.Teknoviking schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:26:
[...]
Daarnaast voor je verbruik en EPC label maakt HR++ of +++ niet zo heel veel uit. HR+++ wordt vooral toegepast vanwege zijn geluidswerendheid.
[ Voor 8% gewijzigd door siemenz op 15-06-2020 12:18 ]
Bij een appartement zou ik liever dubbele beglazing ipv triple beglazing hebben, helemaal als je raampartijen op zuid / zuidwest hebt
Ik was deze inderdaad al eerder tegengekomen in dit topic. Helaas is bij alle omgevingsvergunningen die rondom het bouwproject spelen aangegeven dat de stukken niet formeel ter inzage liggen en is alleen het ruimtelijke plan inzichtelijk. Daar staat verder geen berekening.Ascension schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:10:
@Teknoviking vergunningsaanvraag al weten te vinden op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/? Daar zou de EPC berekening bij moeten zitten namelijk.
Valide punt inderdaad, in principe zou het een reden kunnen zijn om niet over te gaan tot aankoop maar zoals je aangeeft verwacht ik dat de isolatie wel in orde is.Deleon78 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:26:
[...]
En dan koop je het niet? Of dan koop je en dan ga je je er druk over maken?
De isolatie van alle nieuwe woningen is gewoon dik in orde en verbeteringen in isolatie daar bovenop leveren verre van lineair resultaat op. Bovendien heeft isolatie ook de nodige nadelen.
Ik zou me eerder druk maken over locatie en indeling.
Maar zoek idd de vergunning op. Dan vind je de cijfers en dan kan je er als leek iets van vinden.
Ik lees in dit topic vaker dat aannemers schaampanelen als compensatie gebruiken voor duurdere isolatie. In dit geval was ik bang voor dezelfde aanpak bij ons project. Gezien het plaatsen van PV panelen een goedkope manier is om de EPC omlaag te krijgen doet een heel dak vol zonnepanelen mij aan als een goedkope manier om een lage EPC te krijgen ipv verbeteringen op appartement niveau. Ik ging er dus vanuit dat je aan de hand van een EPC berekening kan zien of het compensatie is.siemenz schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:14:
[...]
wat compenseren ze precies (te)veel? Je koopt een appartement.... en waarschijnlijk 4 van jouw 6 buitenwanden grenzen aan andere appartementen; ik zou me niet zo heel druk maken of de woning HR++ of HR+++ beglazing heeft aan de 2 kanten die over blijven.
Daarnaast voor je verbruik en EPC label maakt HR++ of +++ niet zo heel veel uit. HR+++ wordt vooral toegepast vanwege zijn geluidswerendheid.
In dit geval deel ik overigens maar één wand met de buren (en een klein stukje met de galerij). Als ik de cijfers online bekijk dan scheelt HR+++ behoorlijk met HR++ maar daar kun je ook de kanttekening bij zetten dat dat theoretische cijfers zijn en de vraag is of dat in de praktijk (in combinatie met je kozijn) uiteindelijk zoveel scheelt.
In dit geval hebben we de langste gevel op de noordkant zitten en onze buren op de zuidkant waardoor er dus geen (warme) middagzon in het appartement komt.assassin85 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:57:
Bij een appartement zou ik liever dubbele beglazing ipv triple beglazing hebben, helemaal als je raampartijen op zuid / zuidwest hebt
- Edit -
Ik ben trouwens erg blij met de (kritische)antwoorden en opmerkingen die ik in dit topic krijg, ik ben ook maar een leek op dit gebied dus alle informatie, vragen, antwoorden en opmerkingen zijn welkom. Bedankt daarvoor.
[ Voor 3% gewijzigd door Teknoviking op 15-06-2020 14:30 ]
Iemand ervaring met vloerkoeling? Ben de afweging aan het maken om een split-unit airco te laten hangen na oplevering, of zo'n vloerkoeling systeem of iets via de luchtleidingen van de WTW.
Wat is op internet lees over de WTW is dat de leidingen mogelijk gaan roesten door de condensvorming, vloerkoeling vele malen minder efficiënt en ook is het belangrijk welke vloer je hanteert. (gelukkig PVC in mijn geval). Split-unit kan ook, alleen dient er wel overlegd te worden met de VVE door een unit op 't dak.
Wat zouden jullie doen?
Wat is op internet lees over de WTW is dat de leidingen mogelijk gaan roesten door de condensvorming, vloerkoeling vele malen minder efficiënt en ook is het belangrijk welke vloer je hanteert. (gelukkig PVC in mijn geval). Split-unit kan ook, alleen dient er wel overlegd te worden met de VVE door een unit op 't dak.
Wat zouden jullie doen?
Vloerkoeling kun je gebruiken de grote bult hitte uit je constructie te halen. Maar om een comfortabel eindresultaat te halen moet je vocht verwijderen, en dat doet vloerkoeling niet. Ook kun je beter koud inblazen bovenin de ruimte. Je kunt de twee ook combineren. Een airco die voluit blaast is ook niet lekker.
Als het het ene of andere is; dan maar de split airco.
Als het het ene of andere is; dan maar de split airco.
[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-06-2020 16:22 ]
Hier hebben we vloerkoeling van de bodemwarmtepomp en het is echt heerlijk in deze warme dagen. Het blijft lekker koel binnen. Op het toilet en badkamer liggen tegels, die worden wel erg koel aan je voeten, maar in de woonkamer op de PVC-vloer is het perfect. Ik zou het dus zeker aanraden.AYTJ schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:16:
Iemand ervaring met vloerkoeling? Ben de afweging aan het maken om een split-unit airco te laten hangen na oplevering, of zo'n vloerkoeling systeem of iets via de luchtleidingen van de WTW.
Wat zouden jullie doen?
Je huis wordt zeker geen koelkast - de vloerkoeling moet boven het dauwpunt houden om condens te vermijden maar het helpt zeker.
Tja
Alleen nog gras en planten/bomen!
Ik blijf wel regelmatig meelezen en mijn tips delen (voor zover ik die heb
)
Bedankt allemaal voor de afgelopen anderhalf jaar!
@AYTJ ook ik kan vloerkoeling aanbevelen. Relatief goedkoop met de meeste warmtepompen en het blijft beduidend koeler binnen! Het is hier nog niet boven de 23,5 geweest binnen en hij weet het in een nacht zelfs terug te koelen naar 21,5/21 !
Ik blijf wel regelmatig meelezen en mijn tips delen (voor zover ik die heb
Members only:
Inloggen
@AYTJ ook ik kan vloerkoeling aanbevelen. Relatief goedkoop met de meeste warmtepompen en het blijft beduidend koeler binnen! Het is hier nog niet boven de 23,5 geweest binnen en hij weet het in een nacht zelfs terug te koelen naar 21,5/21 !
[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 15-06-2020 16:34 ]
Heb je nu al de omgevingsvergunning aangevraagd bij de gemeent? Daar staat het gewoon in, of anders eventueel op de tekening.Teknoviking schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:48:
[...]
Het doel is vooral om uit te vinden wat de isolatiewaarden zijn van de wanden, kozijnen en beglazing. Daarnaast krijg je dan naar mijn idee een redelijk inzicht in waar het meeste op/mee gecompenseerd wordt om die epc van 0,4 te halen (of hecht ik nu te veel waarde aan de epc berekening?
Druk en zetfouten voorbehouden.
Uiteindelijk heb ik het iets anders aangepakt, aangezien de doorrekening van de EPC toch niet vrij toegankelijk is (en ik verwacht de het aanvragen bij de gemeente lang duurt) heb ik de isolatiewaarden van het appartement/ramen opgevraagd. Die horen m.i. sowieso thuis in een technische omschrijving. Op deze manier weet ik direct wat de isolatiewaarden van de appartementen zijn en dat is uiteindelijk waar het mij om gaat.EiT schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 01:38:
[...]
Heb je nu al de omgevingsvergunning aangevraagd bij de gemeent? Daar staat het gewoon in, of anders eventueel op de tekening.
Je niet af laten schepen met aannemersmoesjes.Teknoviking schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:36:
[...]
Uiteindelijk heb ik het iets anders aangepakt, aangezien de doorrekening van de EPC toch niet vrij toegankelijk is (en ik verwacht de het aanvragen bij de gemeente lang duurt) heb ik de isolatiewaarden van het appartement/ramen opgevraagd. Die horen m.i. sowieso thuis in een technische omschrijving. Op deze manier weet ik direct wat de isolatiewaarden van de appartementen zijn en dat is uiteindelijk waar het mij om gaat.
Uiteindelijk kun je 'm gewoon aanvragen bij de gemeente, en je hebt er aan meebetaald....
Zal waarschijnlijk het minimum volgens het Bouwbesluit zijn, dus Rc-waardes van 3,5/4,5/6 m2K/W voor respectievelijk de vloeren/muren/daken.Teknoviking schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:36:
[...]
Uiteindelijk heb ik het iets anders aangepakt, aangezien de doorrekening van de EPC toch niet vrij toegankelijk is (en ik verwacht de het aanvragen bij de gemeente lang duurt) heb ik de isolatiewaarden van het appartement/ramen opgevraagd. Die horen m.i. sowieso thuis in een technische omschrijving. Op deze manier weet ik direct wat de isolatiewaarden van de appartementen zijn en dat is uiteindelijk waar het mij om gaat.
Overigens is dat gewoon al ontzettend energiezuinig en zou ik me daar niet druk om maken. De besparing van HR+++ is centenwerk en een douche-WTW haal je er ook niet uit met een klein huishouden (daar gaan ik dan maar even vanuit bij een appartement
Bij een nieuwbouwwoning zou ik me meer zorgen maken over het koelen van het huis dan het verwarmen
Omgevingsvergunning zal waarschijnlijk in deze fase nog niet ingediend zijnbbbrumbrum schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:42:
[...]
Je niet af laten schepen met aannemersmoesjes.
Uiteindelijk kun je 'm gewoon aanvragen bij de gemeente, en je hebt er aan meebetaald....
Wat voor platen zijn dat op jouw oprit? Ziet er mooi uit!GeeMoney schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:30:
Ik blijf wel regelmatig meelezen en mijn tips delen (voor zover ik die heb)
***members only***
We hebben het niet getroffen met onze aannemer. Januari 2019 zijn de heipalen de grond in gegaan en we hebben zojuist bericht gekregen dat de oplevering opnieuw vertraagd is en nu zelfs verschoven is naar begin oktober.
Voor de tig-ste keer de bedrijven voor de afbouw gebeld om afspraken te verzetten. Gelukkig werken alle partijen mee.
Enig lichtpuntje is dat de prijs van de huidige woning sinds de start van de bouw aanzienlijk gestegen is.
De woning staat in een inmiddels populaire buurt in Rotterdam en staat nog niet te koop aangezien we de woning tegen marktwaarde terug moeten verkopen aan de woningbouwcorporatie. We hadden ooit een starterswoning met tuin gekocht. Dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken.
Om niet in problemen te komen met de hypotheekrenteaftrek moeten we de overwaarde in korte tijd in de nieuwbouw woning steken. We willen met dat geld een opbouw op het plat dak in combinatie met een dakterras realiseren. In die extra kamer willen we onze werkruimte maken.
Twee jaar terug durfden we die stap niet aan aangezien we al flink wat meerwerk hadden. Wel is er al een uitsparing in het dak gemaakt. We zijn nu aannemers aan het benaderen. Het is niet makkelijk om er 1 te vinden die aan het einde van het jaar plek heeft. Los van de prijs.
We zijn benieuwd of het mogelijk is een vergelijkbaar kwaliteitsniveau te krijgen tegen een redelijke prijs.
In de woning krijgen we ingebouwde zonwering, driedubbel glas, aluminium kozijnen en vloerverwarming.
Op 1 van die dingen zullen we waarschijnlijk concessies moeten doen...
Wat adviseren jullie om te laten?

Voor de tig-ste keer de bedrijven voor de afbouw gebeld om afspraken te verzetten. Gelukkig werken alle partijen mee.
Enig lichtpuntje is dat de prijs van de huidige woning sinds de start van de bouw aanzienlijk gestegen is.
De woning staat in een inmiddels populaire buurt in Rotterdam en staat nog niet te koop aangezien we de woning tegen marktwaarde terug moeten verkopen aan de woningbouwcorporatie. We hadden ooit een starterswoning met tuin gekocht. Dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken.
Om niet in problemen te komen met de hypotheekrenteaftrek moeten we de overwaarde in korte tijd in de nieuwbouw woning steken. We willen met dat geld een opbouw op het plat dak in combinatie met een dakterras realiseren. In die extra kamer willen we onze werkruimte maken.
Twee jaar terug durfden we die stap niet aan aangezien we al flink wat meerwerk hadden. Wel is er al een uitsparing in het dak gemaakt. We zijn nu aannemers aan het benaderen. Het is niet makkelijk om er 1 te vinden die aan het einde van het jaar plek heeft. Los van de prijs.
We zijn benieuwd of het mogelijk is een vergelijkbaar kwaliteitsniveau te krijgen tegen een redelijke prijs.
In de woning krijgen we ingebouwde zonwering, driedubbel glas, aluminium kozijnen en vloerverwarming.
Een dakterras is niet zo maar toegestaan, heb je dat al gecontroleerd?NNCi schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:21:
We hebben het niet getroffen met onze aannemer. Januari 2019 zijn de heipalen de grond in gegaan en we hebben zojuist bericht gekregen dat de oplevering opnieuw vertraagd is en nu zelfs verschoven is naar begin oktober.![]()
Je kan het geld van de overwaarde volgens mij ook gebruiken om de hypotheek af te lossen (maar zou je even moeten controleren als je je zorgen maakt over wat je met dat geld aan moet).
Dank!lonehitman schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:37:
[...]
Wat voor platen zijn dat op jouw oprit? Ziet er mooi uit!
Dat zijn de Schellevis 240x120x12 oudhollands grijs.
@Deleon78 een opbouw is vergunningsplichtig. Het terras nemen we daarin mee.
De waarde van onze huidige woning is meer dan verdubbeld. We gaan aflossen totdat we in de laagste renteklasse vallen
De rest besteden we aan de opbouw.
De waarde van onze huidige woning is meer dan verdubbeld. We gaan aflossen totdat we in de laagste renteklasse vallen
De rest besteden we aan de opbouw.
Oki. Houd er rekening mee dat het zo maar eens afgewezen kan worden ivm privacy van buren (afhankelijk van je omgeving uiteraard).NNCi schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:37:
@Deleon78 een opbouw is vergunningsplichtig. Het terras nemen we daarin mee.
Tekening komt me bekend voor. Project in Tilburg toevallig?Bryk23 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:14:
Hallo allemaal!
Wensen:
vloerverwarming
ombouw keuken nodig
keuken plaatsen
vloer
Netjes geworden hoor. Ik gok dat er hier gewoon klinkers in komen (iets kleinere oprit ookGeeMoney schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:30:
Ik blijf wel regelmatig meelezen en mijn tips delen (voor zover ik die heb)
***members only***
Hi! Nieuw op het forum en bijna 2 maanden geleden een nieuwbouwwoning gekocht in Teteringen (in de Bouverijen, een project van Van Wanrooij).
Onze eerste woning is een nieuwbouw appartement geweest uit 2016 en dit is heel goed bevallen; geen onderhoud, energiezuinig, geluidsisolatie etc. We willen over 1-2 jaar groter wonen en dan is het of nu kiezen voor nieuwbouw of t.z.t. kijken wat er beschikbaar is in de markt. Na wat oriënteren vonden we een mooie tweekapper die deel uitmaakt van dit project waarvoor we op de reservelijst stonden en die beschikbaar kwam (volgens de makelaar omdat de eerste kopers door Corona/persoonlijke financiële onzekerheid waren afgehaakt). We hebben besloten om, ondanks de 'onzekere tijden', toch te kopen omdat de locatie en het huis ons erg aanspreken.
Onderschat hebben wij de zeer beperkte tijd die ons wordt gegeven door de projectaannemer voor de hele belangrijke keuzes. Zo was volgens de makelaar het kopersbegeleidingstraject 'nog niet opgestart', maar bleek na het tekenen dat de eerste termijnen voor het belangrijkste meerwerk zoals de uitbouw en de keuken al 'verlopen' waren. Uiteraard kon hier nog wel een mouw aan gepast worden, maar ook voor al het overige mbt de woning (tot de afwerking aan toe) moet over c. 1 maand een keuze gemaakt worden, terwijl de bouw pas in september start...
Ten aanzien van de kosten voor meerwerk wisten we dat dit flink zou worden dus dat hebben we niet onderschat, maar het blijven enorme bedragen waarbij je weet dat je enige alternatief is om er niet voor te kiezen (achteraf regelen is vaak niet te doen). Wij zitten nu op c. 45k meerwerk; uitbouw van 2.4m, zolder opgedeeld in 2 kamers, trapkast, apart toilet op eerste verdieping, geïsoleerde pui in garage, vloerverwarming garage etc.). Daar komen de elektra wijzigingen/aanvullingen en de deuren (stomp etc.) nog bij.
Zie bovenstaand voor enkel de bouwkundige opties. We willen de woning grotendeels naar wens maken en moeten hiervoor dus diep in de buidel tasten. Verder moet er nog een keuken in en heeft de standaard badkamer ook een flinke upgrade nodig.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
We hebben een begroting maar dit kan het best achteraf pas worden gezegd.
Dit is voor ons nog een groot twijfelpunt. Qua scheurvorming durven we het wel aan om direct te laten stucen en dan later de evt. scheuren te repareren. Als we het volledig stucen van de woning incl plafonds als meerwerk door de aannemer laten regelen kost dit c. 20k. Dit lijkt ons aan de hoge kant
bovendien is dit dus een van de keuzes waarvoor we dus binnen een maand moeten beslissen...ook een reden om er niet voor te kiezen. Voordeel (of nadeel?) is dat het bij oplevering dan wel direct geregeld is. Renovlies en glasvlies kan ook via de aannemer en zijn iets goedkoper maar wij vinden stucwerk toch de mooiste uitstraling hebben. Waarschijnlijk zien we het t.z.t. dus wel.
Project tuin is nog even uitgesteld
. Deze is c. 9m breed en 10m lang dus heeft nog wel wat mogelijkheden om leuk in te richten. Voor nu laat ik in ieder geval een grondkabel leggen en voldoende wandverlichting/elektra voor in de achtertuin.
Onze eerste woning is een nieuwbouw appartement geweest uit 2016 en dit is heel goed bevallen; geen onderhoud, energiezuinig, geluidsisolatie etc. We willen over 1-2 jaar groter wonen en dan is het of nu kiezen voor nieuwbouw of t.z.t. kijken wat er beschikbaar is in de markt. Na wat oriënteren vonden we een mooie tweekapper die deel uitmaakt van dit project waarvoor we op de reservelijst stonden en die beschikbaar kwam (volgens de makelaar omdat de eerste kopers door Corona/persoonlijke financiële onzekerheid waren afgehaakt). We hebben besloten om, ondanks de 'onzekere tijden', toch te kopen omdat de locatie en het huis ons erg aanspreken.
Onderschat hebben wij de zeer beperkte tijd die ons wordt gegeven door de projectaannemer voor de hele belangrijke keuzes. Zo was volgens de makelaar het kopersbegeleidingstraject 'nog niet opgestart', maar bleek na het tekenen dat de eerste termijnen voor het belangrijkste meerwerk zoals de uitbouw en de keuken al 'verlopen' waren. Uiteraard kon hier nog wel een mouw aan gepast worden, maar ook voor al het overige mbt de woning (tot de afwerking aan toe) moet over c. 1 maand een keuze gemaakt worden, terwijl de bouw pas in september start...
Ten aanzien van de kosten voor meerwerk wisten we dat dit flink zou worden dus dat hebben we niet onderschat, maar het blijven enorme bedragen waarbij je weet dat je enige alternatief is om er niet voor te kiezen (achteraf regelen is vaak niet te doen). Wij zitten nu op c. 45k meerwerk; uitbouw van 2.4m, zolder opgedeeld in 2 kamers, trapkast, apart toilet op eerste verdieping, geïsoleerde pui in garage, vloerverwarming garage etc.). Daar komen de elektra wijzigingen/aanvullingen en de deuren (stomp etc.) nog bij.
Zie bovenstaand voor enkel de bouwkundige opties. We willen de woning grotendeels naar wens maken en moeten hiervoor dus diep in de buidel tasten. Verder moet er nog een keuken in en heeft de standaard badkamer ook een flinke upgrade nodig.
We hebben een begroting maar dit kan het best achteraf pas worden gezegd.
Dit is voor ons nog een groot twijfelpunt. Qua scheurvorming durven we het wel aan om direct te laten stucen en dan later de evt. scheuren te repareren. Als we het volledig stucen van de woning incl plafonds als meerwerk door de aannemer laten regelen kost dit c. 20k. Dit lijkt ons aan de hoge kant
Project tuin is nog even uitgesteld
@prorata Hi Prorata!
Leuk om te lezen dat je ook in de Bouverijen gaat wonen!
We zitten zelf ook in de fase van optielijst 3, de deuren en de elektrische installatie.
Bij het doornemen van de lijst voor de muurafwerking zijn we ook tot de conclusie gekomen dat het goedkoper kan.
Leuk om te lezen dat je ook in de Bouverijen gaat wonen!
We zitten zelf ook in de fase van optielijst 3, de deuren en de elektrische installatie.
Bij het doornemen van de lijst voor de muurafwerking zijn we ook tot de conclusie gekomen dat het goedkoper kan.
Vervelend dat de oplevering steeds verschoven wordt.NNCi schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:21:
We hebben het niet getroffen met onze aannemer. Januari 2019 zijn de heipalen de grond in gegaan en we hebben zojuist bericht gekregen dat de oplevering opnieuw vertraagd is en nu zelfs verschoven is naar begin oktober.![]()
In mijn bouwproject is er ook sprake van een zeer lange bouwtijd. De palen zijn begin Q2 2019 de grond in gedraaid (na een maand of wat grondwerk) en oplevering eerste woningen is Q1/Q2 2021.
Ik zou het driedubbele glas laten zitten. Zie je het minste van.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Al een tijdje op dit forum maar eigenlijk nog niet mezelf voorgesteld
Wij hebben 3 maanden geleden ook een nieuwbouw woning gekocht in Naarden (project Buyten den Veste). Toen wij waren ingeloot (en overboden hadden) voelde wij ons zeer bevoorrecht, maar door Corona zijn er zo stiekem aan toch wat partijen afgevallen (en hadden wij 'overboden' koopsom'al vastgelegd), maar goed.... gedane zaken nemen geen keer...
Wij wonen nu in Amsterdam in een keurig appartement, maar willen door gezinsuitbreiding graag de stad uit. Nieuwbouw sprak ons altijd al heel erg aan vanwege de hoge kwaliteit, geluidswerendheid en de lagere energielasten. Echter spraken ons de nieuwbouwWIJKEN weer niet aan. Vlak bij Amsterdam wordt nu een project in Muiden gerealiseerd met 1500 woningen en het duurt gewoon 10 jaar voordat zo'n wijk een beetje gezelig wordt is ons idee. Het project wat we nu kopen is in een bestaande jaren 30 wijk. Daar is een school platgegooid en er komen 42 woningen, variërend tussen twee/driekappers en villa's . Wij hebben een 2-kapper gekocht. Ander voordeel vonden wij dat de woningen, voor nieuwbouw, op een redelijk ruim perceel staan van circa 350 m². Voor de randstad is dit redelijk ruim.
Onderschat hebben wij de bouwtijd. In februari hebben wij geboden en eind '21 wordt de woning opgeleverd, daarnaast hebben wij onderschat dat de woning, ondanks dat deze in het hoge prijs segement zit redelijk kaal opgeleverd en de standaard badkamer bijvoorbeeld nou niet echt passen (bij een huis van ca 900k). Hierdoor komt er nog een flinke sloot geld bij. Daarnaast denken wij er toch over om ons huidige huis nu te verkopen en even een jaartje te huren. Ik ben er niet gerust op dat mijn huis volgend jaar nog hetzelfde oplevert als vandaag.
UItbouw 2.4m: 22k, daklichten in de uitbouw 5k, 2 dakramen op zolder, 3k,wat deuren verplaatsen 1k.
Daarnaast verwachten er nog een 5k aan extra leidingen en dergelijk kwijt te zijn. De woning wordt zonder keuken opgeleverd, dus dat komt er nog bij.
Wij rekenen op circa 100k vanaf de VON prijs.
De V naden in het plafond blijven in het zicht. Deze gaan wij dicht laten stucken. Eigenlijk willen we een verlaagd plafond, met inbouwspots maar dit lijkt wat te duur in eerste instantie. De wanden zullen wij met Renovlies laten behangen en sausen.
Dat hangt van de definitieve oplevering af. In eerste instantie (tevens vanwege budget) lijkt mij graszaad even de eerste aanschaf:)
Wij hebben 3 maanden geleden ook een nieuwbouw woning gekocht in Naarden (project Buyten den Veste). Toen wij waren ingeloot (en overboden hadden) voelde wij ons zeer bevoorrecht, maar door Corona zijn er zo stiekem aan toch wat partijen afgevallen (en hadden wij 'overboden' koopsom'al vastgelegd), maar goed.... gedane zaken nemen geen keer...
Wij wonen nu in Amsterdam in een keurig appartement, maar willen door gezinsuitbreiding graag de stad uit. Nieuwbouw sprak ons altijd al heel erg aan vanwege de hoge kwaliteit, geluidswerendheid en de lagere energielasten. Echter spraken ons de nieuwbouwWIJKEN weer niet aan. Vlak bij Amsterdam wordt nu een project in Muiden gerealiseerd met 1500 woningen en het duurt gewoon 10 jaar voordat zo'n wijk een beetje gezelig wordt is ons idee. Het project wat we nu kopen is in een bestaande jaren 30 wijk. Daar is een school platgegooid en er komen 42 woningen, variërend tussen twee/driekappers en villa's . Wij hebben een 2-kapper gekocht. Ander voordeel vonden wij dat de woningen, voor nieuwbouw, op een redelijk ruim perceel staan van circa 350 m². Voor de randstad is dit redelijk ruim.
Onderschat hebben wij de bouwtijd. In februari hebben wij geboden en eind '21 wordt de woning opgeleverd, daarnaast hebben wij onderschat dat de woning, ondanks dat deze in het hoge prijs segement zit redelijk kaal opgeleverd en de standaard badkamer bijvoorbeeld nou niet echt passen (bij een huis van ca 900k). Hierdoor komt er nog een flinke sloot geld bij. Daarnaast denken wij er toch over om ons huidige huis nu te verkopen en even een jaartje te huren. Ik ben er niet gerust op dat mijn huis volgend jaar nog hetzelfde oplevert als vandaag.
UItbouw 2.4m: 22k, daklichten in de uitbouw 5k, 2 dakramen op zolder, 3k,wat deuren verplaatsen 1k.
Daarnaast verwachten er nog een 5k aan extra leidingen en dergelijk kwijt te zijn. De woning wordt zonder keuken opgeleverd, dus dat komt er nog bij.
Wij rekenen op circa 100k vanaf de VON prijs.
De V naden in het plafond blijven in het zicht. Deze gaan wij dicht laten stucken. Eigenlijk willen we een verlaagd plafond, met inbouwspots maar dit lijkt wat te duur in eerste instantie. De wanden zullen wij met Renovlies laten behangen en sausen.
Dat hangt van de definitieve oplevering af. In eerste instantie (tevens vanwege budget) lijkt mij graszaad even de eerste aanschaf:)
zijn dit appartementen of rijwoningen?fonsoy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:43:
[...]
Vervelend dat de oplevering steeds verschoven wordt.
In mijn bouwproject is er ook sprake van een zeer lange bouwtijd. De palen zijn begin Q2 2019 de grond in gedraaid (na een maand of wat grondwerk) en oplevering eerste woningen is Q1/Q2 2021.
Ik zou het driedubbele glas laten zitten. Zie je het minste van.
Is een complex project hoor. Halfverdiepte parkeerkelder met daarbovenop rijwoningen en appartementgebouwen.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Ja dan kan ik het me voorstellen, graven kost tijd (en geldfonsoy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:09:
Is een complex project hoor. Halfverdiepte parkeerkelder met daarbovenop rijwoningen en appartementgebouwen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2