Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.306 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:59
Heb je ook nog gekeken naar projecten in reeds bestaande wijken? Bijvoorbeeld in de Houthavens en Amstel-omgeving is er al zeer veel voorzien. Een eensgezinswoning is denk ik niet te doen maar een flinke maisonette wel.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

fonsoy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:16:
Heb je ook nog gekeken naar projecten in reeds bestaande wijken? Bijvoorbeeld in de Houthavens en Amstel-omgeving is er al zeer veel voorzien. Een eensgezinswoning is denk ik niet te doen maar een flinke maisonette wel.
Fonsoy,

Zeker. Maar wij willen gewoon een huis met een tuin en een oprit en een garage :)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
siemenz schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:17:
[...]

Fonsoy,

Zeker. Maar wij willen gewoon een huis met een tuin en een oprit en een garage :)
Helder. Was gewoon even benieuwd naar je redenering achter je keuze. In de hoofdstad zit je inderdaad eigenlijk altijd aan VvE’s vast.

Ik wil ook wel graag een echte tuin met oprit voor 2 auto’s. Was op deze plek echt niet te betalen (zoiets kost in nieuwbouw ~1,5mln). Maar ik heb juist de keuze gemaakt om dan maar in ruimte in te boeten :)

[ Voor 23% gewijzigd door fonsoy op 17-06-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57
@siemenz gaaf project. De prijzen voor de opties zijn "redelijk" . Dat je de badkamer niet vindt passen bij een woning van 900k klopt niet helemaal, ik vermoed dat je grond belachelijk duur is, de woning zelf is een "normale 2-kapper" .
En dat soort opties en wijzigingen is juist iets waar de bouwer zijn marge moet pakken dus de standaard voorzieningen zijn meestal niet zeer luxe :).

@fonsoy ook hier de eis voor oprit, garage en plek voor minimaal 2 auto's. Ik heb niet in ruimte ingeboet maar in locatie :p . Ook in Haarlem gekeken maar ook daar is een ruim perceel met oprit, garage en "courante woning" niet meer te vinden onder het miljoen waar dan nog steeds een hoop aan moet gebeuren.
Huidige oprit kunnen wel 6 auto's op :)

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 17-06-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:23:
@siemenz gaaf project. De prijzen voor de opties zijn "redelijk" . Dat je de badkamer niet vindt passen bij een woning van 900k klopt niet helemaal, ik vermoed dat je grond belachelijk duur is, de woning zelf is een "normale 2-kapper" .
En dat soort opties en wijzigingen is juist iets waar de bouwer zijn marge moet pakken dus de standaard voorzieningen zijn meestal niet zeer luxe :).
klopt,

grond is ca 550k, aanneemsom ca 350k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
@GeeMoney in de grote steden zijn de woningen vaak wat luxer voorzien omdat er "slimme" oplossingen voorzien worden wegens de beperkte oppvervlakte. Ik kan me goed voorstellen dat je die een beetje mist als je de stad uit vertrekt.
In mijn project zitten bijvoorbeeld standaard stompe deuren en ook standaard zone-geregelde vloerverwarming in alle vertrekken. Een vriend van me heeft 2 jaar geleden zijn woning in Heerhugowaard geleverd gekregen, hij heeft de standaard badkamer met daarin 15x15 tegeltjes. Vloerverwarming ook enkel op begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

fonsoy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:13:
@GeeMoney in de grote steden zijn de woningen vaak wat luxer voorzien omdat er "slimme" oplossingen voorzien worden wegens de beperkte oppvervlakte. Ik kan me goed voorstellen dat je die een beetje mist als je de stad uit vertrekt.
In mijn project zitten bijvoorbeeld standaard stompe deuren en ook standaard zone-geregelde vloerverwarming in alle vertrekken. Een vriend van me heeft 2 jaar geleden zijn woning in Heerhugowaard geleverd gekregen, hij heeft de standaard badkamer met daarin 15x15 tegeltjes. Vloerverwarming ook enkel op begane grond.
ah nee dat heb ik allemaal idd wel

- overal vloerverwarming, per zone geregeld
- overal stompe deuren zonder bovenlicht
- complete elektraset keuken
- los toilet 1e etage
- tegels badkamer zijn standaard 33x33(vloer) en wand 20x40 en naast het bad wordt een losse douchehoek gecreëerd. Sanitair is standaard V&B O. novo. Dat is wel echt het instapmodelletje. Had liever architectura gezien, dat is 1 maatje duurder.

Dan valt het nog wel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:46
Boven geen vloerverwarming kan ook al bijna niet meer, dat wordt anders zonder CV ketel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 12:02
Rudyy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:53:
Boven geen vloerverwarming kan ook al bijna niet meer, dat wordt anders zonder CV ketel lastig.
Bij het nieuwbouwproject waar wij in zitten hebben we ook alleen vloerverwarming op de begane grond.
Op de eerste en zolder hebben we radiators staan met een aansluiting op de stadsverwarming. Een bekende die een huis uit een eerdere fase heeft gekocht van hetzelfde project, heeft wel op elke verdieping vloerverwarming. :/

Op zicht heb ik het ook niet echt nodig, verwarming op de slaapkamers. Maar het zou wel leuker zijn geweest voor het geld wat ze voor de woning vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
The BounceR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:44:
Op zicht heb ik het ook niet echt nodig, verwarming op de slaapkamers. Maar het zou wel leuker zijn geweest voor het geld wat ze voor de woning vragen.
Wij hadden bij ons huis dat ook op stadswarmte komt de keuze voor vloerverwarming op de eerste verdieping incl eigen zone per kamer. Zou ergens rond de 5k kosten volgens mij.
Uiteindelijk niet gedaan omdat het juist ook wel voordelen heeft om slaapkamers (van kinderen) snel te kunnen verwarmen en laten afkoelen voor spelen / slapen.
We hebben wel vloerverwarmin in de badkamer gedaan die ook op de eerste verdieping zit.

Als we serieus een mogelijkheid hadden gehad om vloerkoeling toe te passen had ik wellicht een andere keuze gemaakt, maar zelf achteraf een warmtepomp aan laten leggen verdien ik nooit terug. We investeren nu in rolluiken en wellicht nog een keer airco als dat nodig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rudyy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:53:
Hoeveel verwarming heb je nodig in een nieuwbouwhuis? Zo'n slaapkamertje krijg je met een radiatortje op 35 graden nog warm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prorata
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-07-2024
The BounceR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Bij het nieuwbouwproject waar wij in zitten hebben we ook alleen vloerverwarming op de begane grond.
Op de eerste en zolder hebben we radiators staan met een aansluiting op de stadsverwarming. Een bekende die een huis uit een eerdere fase heeft gekocht van hetzelfde project, heeft wel op elke verdieping vloerverwarming. :/

Ha (toekomstige) buurman! ;) Grappig om te lezen dat de vloerverwarming op de andere verdiepingen er in deze fase dus uit is gehaald..ik vond de (flatline) radiatoren boven op zich ook geen probleem. Vaak is het toch al warm genoeg en anders is de ruimte snel verwarmd. Wellicht dus qua gebruiksgemak ook beter/praktischer dan vloerverwarming.

Ik las in het keukentopic dat jij inmiddels ook al een keuken hebt uitgezocht in het Warenhuys. Wij hebben binnenkort de afspraak voor het sanitair staan en ik weet nog niet wat ik daar van kan verwachten. De standaardtegeltjes zijn vrij klein en ik las al in dit (of een ander topic) dat het Warenhuys de hoofdprijs rekent voor een grotere tegel. Ben benieuwd hoe dit voor ons gaat uitpakken want het plan was wel om de standaard badkamer flink om te gooien. Aangezien de termijn voor de badkamer ook al gesloten is ben ik nog meer benieuwd of het de verwachting is dat wij in 2-3uur de nieuwe badkamer van a-z uitzoeken en aan het einde van de afspraak hier al voor moeten tekenen 8)7 Gebaseerd op de eerdere ervaringen vermoed ik van wel...ik heb het nagevraagd en de kopersbegeleider verwijst naar de sanitairadviseur en wij hebben natuurlijk (nog) geen idee wie dat is. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Deleon78 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:39:
[...]

Oki. Houd er rekening mee dat het zo maar eens afgewezen kan worden ivm privacy van buren (afhankelijk van je omgeving uiteraard).
Mede naar aanleiding van de topics over erfgrensperikelen bij verbouwingen heb ik gelijk mijn toekomstige buren geïnformeerd en afgesproken dat ik hen op de hoogte houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The BounceR
prorata schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:59:
[...]

Ha (toekomstige) buurman! ;) Grappig om te lezen dat de vloerverwarming op de andere verdiepingen er in deze fase dus uit is gehaald..ik vond de (flatline) radiatoren boven op zich ook geen probleem. Vaak is het toch al warm genoeg en anders is de ruimte snel verwarmd. Wellicht dus qua gebruiksgemak ook beter/praktischer dan vloerverwarming.
Volgens mij wordt elke fase gebouwd door een andere projectontwikkelaar. Bij de vorige fase hadden ze ook andere opties in het meerwerk dan bij van Wanrooij. Kan alleen niet exact herinneren wat het was, niet dat dit beter of slechter is. We hebben zelf de standaard radiatoren genomen, met de leidingen vanuit de muur ipv de grond. We kunnen achteraf altijd nog een andere radiator plaatsen, zoals de mooie flatline.

Een ander leuk weetje, we hebben een soortgelijke woning (rij-woning) als de kennis, maar onze casco woning is zo'n 30k duurder (en ietsjes kleiner).
Ik las in het keukentopic dat jij inmiddels ook al een keuken hebt uitgezocht in het Warenhuys. Wij hebben binnenkort de afspraak voor het sanitair staan en ik weet nog niet wat ik daar van kan verwachten. De standaardtegeltjes zijn vrij klein en ik las al in dit (of een ander topic) dat het Warenhuys de hoofdprijs rekent voor een grotere tegel. Ben benieuwd hoe dit voor ons gaat uitpakken want het plan was wel om de standaard badkamer flink om te gooien. Aangezien de termijn voor de badkamer ook al gesloten is ben ik nog meer benieuwd of het de verwachting is dat wij in 2-3uur de nieuwe badkamer van a-z uitzoeken en aan het einde van de afspraak hier al voor moeten tekenen 8)7 Gebaseerd op de eerdere ervaringen vermoed ik van wel...ik heb het nagevraagd en de kopersbegeleider verwijst naar de sanitairadviseur en wij hebben natuurlijk (nog) geen idee wie dat is. 8)7
We hadden een positieve ervaring bij van Wanrooij, ondanks dat het niet de goedkoopste optie zal zijn geweest. Wat ons vooral trok was het idee dat het dezelfde partij is als de bouwen van de woning. Met de hoop dat de onderlinge communicatie goed zal verlopen en er geen verkeerde dingen worden geplaatst. Daarbij proberen ze vooral de kopers te ontzorgen van de badkamer/keuken koop-stress. Er werd ook aangegeven dat ze de keuken een dag na oplevering kunnen plaatsen, de badkamer zit er dan al in.

De keukenverkoper en badkamerverkoopster dachten met ons mee. Uiteindelijk liepen we met een tevreden gevoel naar buiten (we hadden ook getekend voor beide). Mijn indruk is dat ze wel veel (mooie) design-spul hebben met een design-prijs. Ik kan nog wel meer vertellen, maar dat hoort eigenlijk thuis in het keuken-topic :X. Mocht je de namen willen weten van de keuken en badkamer begeleiders, die kan ik wel delen via een PM.

Het verbaasd me overigens wel dat ze het lastig maken met de keuken en badkamer. De deadline hiervoor was op 5 juni en aangezien de bouw toch al zo'n 2 maanden vertraagd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
prorata schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:59:
[...]

Welke bouwer gaat het bij jullie in elkaar zetten?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prorata
  • Laatst online: 07-07-2024
The BounceR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:40:
[...]

Volgens mij wordt elke fase gebouwd door een andere projectontwikkelaar. Bij de vorige fase hadden ze ook andere opties in het meerwerk dan bij van Wanrooij. Kan alleen niet exact herinneren wat het was, niet dat dit beter of slechter is. We hebben zelf de standaard radiatoren genomen, met de leidingen vanuit de muur ipv de grond. We kunnen achteraf altijd nog een andere radiator plaatsen, zoals de mooie flatline.

Een ander leuk weetje, we hebben een soortgelijke woning (rij-woning) als de kennis, maar onze casco woning is zo'n 30k duurder (en ietsjes kleiner).

[...]

We hadden een positieve ervaring bij van Wanrooij, ondanks dat het niet de goedkoopste optie zal zijn geweest. Wat ons vooral trok was het idee dat het dezelfde partij is als de bouwen van de woning. Met de hoop dat de onderlinge communicatie goed zal verlopen en er geen verkeerde dingen worden geplaatst. Daarbij proberen ze vooral de kopers te ontzorgen van de badkamer/keuken koop-stress. Er werd ook aangegeven dat ze de keuken een dag na oplevering kunnen plaatsen, de badkamer zit er dan al in.

De keukenverkoper en badkamerverkoopster dachten met ons mee. Uiteindelijk liepen we met een tevreden gevoel naar buiten (we hadden ook getekend voor beide). Mijn indruk is dat ze wel veel (mooie) design-spul hebben met een design-prijs. Ik kan nog wel meer vertellen, maar dat hoort eigenlijk thuis in het keuken-topic :X. Mocht je de namen willen weten van de keuken en badkamer begeleiders, die kan ik wel delen via een PM.

Het verbaasd me overigens wel dat ze het lastig maken met de keuken en badkamer. De deadline hiervoor was op 5 juni en aangezien de bouw toch al zo'n 2 maanden vertraagd is.
Bedankt voor het delen! Wat de keuken betreft hadden wij ook het gevoel geslaagd te zijn in het Warenhuys en zijn we goed/professioneel geholpen. Qua prijs viel het mij eigenlijk wel mee, al kan dat ook zijn omdat ik al geen lage prijs had verwacht, ondanks de "waardecheque" van 4k. Misschien had ik een onrealistisch bedrag in gedachte maar ik dacht dat je wel boven de 25k uit zou komen als je kiest voor een 3mx1.2m kookeiland, nisafwerking, quooker, wandombouw, bora, stoomoven etc. We moeten nog een keer terug voor het definitieve blad/kleuren/de apparatuur, dus dan zal er nog wel wat bijkomen als we nog besluiten e.e.a. te upgraden. Ik stuur je een PM voor de badkamer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
@896gerard @prorata

Geen idee eigenlijk welke onderaannemer er bij van Wanrooij zitten, dus ik "denk" dat Wanrooij dit gaat bouwen. Helaas is er op locatie nog niks veranderd.

Overigens waren we vrij positief over de ervaring die we hadden bij van Wanrooij. Nu zijn we niet heel kritisch omdat dit ons eerste koophuis wordt. De enige kennis die we hebben, is dat wat we op Tweakers van anderen gelezen hebben. Uiteindelijk was de badkamer iets goedkoper dan verwacht en de keuken iets duurder.

Achteraf hebben we besloten om de recirculatie om te zetten naar afzuiging naar buiten. We hoorde van verschillende mensen dat ze gemengde ervaringen hadden met de kooklucht. Er waren ook wat nieuwsberichten over een verhoogde stikstof-waarde in je woning bij recirculatie. Hierbij kregen we wel de mededeling dat dit invloed kan hebben op het energiecertificaat van de woning.

Op advies van een collega gekeken wat voor aansluiting er geplaatst zou worden voor de Bora kookplaat, dit zou een 2-fase worden. Na het lezen van wat Bora documentatie en aanvullend advies van collega's toch het besluit genomen om een 3-fase aansluiting te gaan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Nu online
The BounceR schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:08:
@896gerard @prorata

Geen idee eigenlijk welke onderaannemer er bij van Wanrooij zitten, dus ik "denk" dat Wanrooij dit gaat bouwen. Helaas is er op locatie nog niks veranderd.

Overigens waren we vrij positief over de ervaring die we hadden bij van Wanrooij. Nu zijn we niet heel kritisch omdat dit ons eerste koophuis wordt. De enige kennis die we hebben, is dat wat we op Tweakers van anderen gelezen hebben. Uiteindelijk was de badkamer iets goedkoper dan verwacht en de keuken iets duurder.

Achteraf hebben we besloten om de recirculatie om te zetten naar afzuiging naar buiten. We hoorde van verschillende mensen dat ze gemengde ervaringen hadden met de kooklucht. Er waren ook wat nieuwsberichten over een verhoogde stikstof-waarde in je woning bij recirculatie. Hierbij kregen we wel de mededeling dat dit invloed kan hebben op het energiecertificaat van de woning.

Op advies van een collega gekeken wat voor aansluiting er geplaatst zou worden voor de Bora kookplaat, dit zou een 2-fase worden. Na het lezen van wat Bora documentatie en aanvullend advies van collega's toch het besluit genomen om een 3-fase aansluiting te gaan plaatsen.
Wij zitten in dezelfde situatie, eerste koophuis, twijfels over recirculatie (fijnstof en vocht) en de aanvraag voor krachtgroep. Je zou bijna zeggen dat we allebei Tweakers hebben afgespeurd ;)

Afvoer naar buiten bij ons wordt wel erg 'interessant', het gedoe zit in een eiland. Er is weinig ervarings- en fotomateriaal beschikbaar in NL van mensen die vanuit hun eiland naar buiten hebben geboord, ik denk dat ik iemand anders de boel laat boren en zelf de boel erin klus. Mogelijk nog met een speciale klep zodat het op mijn eigen wens recirculatie kan zijn als het erg koud is buiten en voor de rest van het jaar non-recirculatie. Het zal een beetje vogelen worden of het traag reagerende verwarmingssysteem (vloerverwarming) de boel kan bijhouden. Een uurtje koken zal het niet doen vermoed ik maar tijdens 3 uur koken met vrienden verliest de woning aardig zijn warmte. Oude huizen zijn gebouwd met heel veel stookcapaciteit om dat op te vangen, door de isolatie van nieuwbouwhuizen is die capaciteit 'niet meer nodig'. Misschien is er nog een Tweaker dit die dit in de toekomst gaat lezen, misschien kunnen we samen sparren. Wie weet..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Hier is afgelopen jaar de bora kookplaat ook aangelegd met afzuiging naar buiten. Door de vloer de kruipruimte in en via de kruipruimte door de fundering naar buiten. Buiten een (dubbele) koekoek geplaatst om het weer op straatniveau uit te laten komen. Warmteverlies in huis door de afzuiging heb ik nog weinig van gemerkt, maar er wordt hier dan ook geen uren gekookt. Goede terugslagklep is wel van belang, hier zit de originele van bora gemonteerd. Voel geen tocht bij het afzuiggat en heb hem ook nog niet horen 'klepperen' bij harde wind.
896gerard schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:11:
[...]

Wij zitten in dezelfde situatie, eerste koophuis, twijfels over recirculatie (fijnstof en vocht) en de aanvraag voor krachtgroep. Je zou bijna zeggen dat we allebei Tweakers hebben afgespeurd ;)

Afvoer naar buiten bij ons wordt wel erg 'interessant', het gedoe zit in een eiland. Er is weinig ervarings- en fotomateriaal beschikbaar in NL van mensen die vanuit hun eiland naar buiten hebben geboord, ik denk dat ik iemand anders de boel laat boren en zelf de boel erin klus. Mogelijk nog met een speciale klep zodat het op mijn eigen wens recirculatie kan zijn als het erg koud is buiten en voor de rest van het jaar non-recirculatie. Het zal een beetje vogelen worden of het traag reagerende verwarmingssysteem (vloerverwarming) de boel kan bijhouden. Een uurtje koken zal het niet doen vermoed ik maar tijdens 3 uur koken met vrienden verliest de woning aardig zijn warmte. Oude huizen zijn gebouwd met heel veel stookcapaciteit om dat op te vangen, door de isolatie van nieuwbouwhuizen is die capaciteit 'niet meer nodig'. Misschien is er nog een Tweaker dit die dit in de toekomst gaat lezen, misschien kunnen we samen sparren. Wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@896gerard Wij hebben een verlaagd plafond boven het eiland en de afvoer zit verwerkt in de welfsels en komt uit in de zijgevel. In de buis zit een elektrische klep van novy.

Warmteverlies heb ik nog niet veel van gemerkt. Ja, bij fondue zet ik de kap op hoog vermogen en een raam op kiep om te voorkomen dat de geur blijft hangen. Je voelt dan de luchtstroom vanaf het raam maar van zodra dat weer toe is merk je niets meer. Je voert misschien wel veel warme lucht af maar de massa van je huis koelt niet direct af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
@896gerard @jslaman

De afvoer naar buiten hebben we nu definitief. In ons geval hebben we de kookplaat het afzuigsysteem van Bora, met de ronde buizen en 3box muurrooster (met terugslagklep). We dan geen eiland, misschien op dat gebied een voordeel. De beperking van het afzuigsysteem bij de Bora Pure is dat deze maximaal 6 meter lang mag zijn. De lengte verschil per type Bora kookplaat.

In ieder geval wel fijn om de positieve ervaring van jslaman te lezen. In principe een goed idee om bij een eiland de buizen voor de afzuiging via de kruipruimte te laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntje
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-02-2022
Hoi!

Na een tijdje als gast te hebben meegelezen nu ook een account aangemaakt. Ik heb een nieuwbouwwoning in Almere gekocht met als bouwer Dura vermeer

Waarom de keuze nieuwbouw?
Wij (mijn man en ik) willen al heel lang in deze wijk wonen maar de huizenprijzen liggen ‘relatief hoog’ voor onze begrippen en met een nieuwbouw kun je toch alles helemaal naar je eigen zin invullen (tot op zekere hoogte)

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Het inwonen bij mijn schoonmoeder en dus de duur van de bouw, wij hebben onze woning al begin van dit jaar verkocht en wonen tot de oplevering bij mijn schoonmoeder in huis. Dit vind ik toch wel lastiger dan ik dacht. Ook alle andere keuzes die je moet maken en beslissingen die je op korte termijn moet maken terwijl je niet ziet wat je precies doet.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
meerwerk bij het bouwbedrijf was ruim 20k, daar zit de keuken nog niet bij.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
ik schat dat we ongeveer 80k boven de von prijs uit gaan komen.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wij hebben momenteel renovlies als eerste keus staan.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?.
Ik hoop dit ook gewoon direct na oplevering te kunnen doen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• GeeMoney
Het grove werk is nu allemaal klaar!
Gras ligt erin, oprit is helemaal opnieuw gevuld en spots en verlichting zijn geplaatst.
Ik zal binnenkort (als daar behoefte aan is?) een grote verzamelpost maken van begin tot eind met de grote highlights en lijstjes?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkegast
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-01-2024
Vraagje, wij zijn een nieuwbouwwoning aan het bouwen welke over iets meer dan 3 weken wordt opgeleverd.

Het huis is in principe waterdicht, alleen de platte delen (berging + stukje woonkamer) zijn nog niet waterdicht. Ze zijn echter hier al wel aan het stucen (behangklaar).

We zijn vandaag dus wezen kijken en we zien dat de vloer bij deze ruimtes nat is. Daarnaast zien we dat het water langs de muren heeft gelopen door het stucwerk heen. We vragen ons af of dit kwaad kan? Gaan we hier op de korte of lange termijn last van krijgen dat dit stucwerk na het aanbrengen weer nat is geworden?

Ook zien we lichte putjes ontstaan in de dekvloek waar voortdurend druppels op de zelfde plek vallen.

We twijfelen of we dit moeten aangeven bij de aannemer of niet. Misschien dat iemand vergelijkbare ervaringen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:32
Ik zou het zowiezo melden en zorgen dat je hier zelf voldoende foto's van hebt als bewijs mocht dit later problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 18:03
@GeeMoney mooi hoor!

(Op termijn nog een steiger in dat water + een bootje en dan is het helemaal genieten👍)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
aprofet schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:06:
[...]

@GeeMoney mooi hoor!

(Op termijn nog een steiger in dat water + een bootje en dan is het helemaal genieten👍)
Wordt aan gewerkt :).
Eerst einde van de maand het hekwerk met deurtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:32
GeeMoney schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:31:
Gras ligt erin, oprit is helemaal opnieuw gevuld en spots en verlichting zijn geplaatst.
Ik zal binnenkort (als daar behoefte aan is?) een grote verzamelpost maken van begin tot eind met de grote highlights en lijstjes?
Graag! Ik zie wat mooie opties en ben wel benieuwd welke daarvan voor ons wellicht enigszins haalbaar blijken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

***members only***
Goud! Heb je topic start even gemist , maar waar is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ook wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning en ik ben nu aan het kijken naar het eventuele meerwerk. Nu ben ik met name aan het kijken naar de tapcapaciteit van de boiler. Standaard is dit 210L, maar kan vergroot worden naar 300L of zelfs 500L (ook wel even het noemen waard: icm warmtepomp).

In eerste instantie dacht ik: groot, want lang en heet douchen is fijn :). Maar na al wat reacties in dit topic gelezen te hebben lijkt 210L of 300L heel erg redelijk (gezinnetje van 3 nu, soms hebben we ouders te logeren dus dan zijn we met 5, maar ouders douchen sowieso nooit erg lang ;)).

Graag zou ik het willen combineren met een douche WTW installatie. Maar, hier komt de crux: ten eerste zou ik graag het water wat naar de boiler gaat willen voorverwarmen hiermee. Niet de koudwaterleiding van de douche. Redenen:
- Liever volledige controle met mengkraan waarmee je ook 100% koud kunt afdouchen / wisseldouche kunt doen (dat lijkt me lastig als je met een douche WTW het koude leidingwater voorverwarmt).
- Sowieso voorkeur goeie mengkraan boven thermostaatkraan.

Ten tweede ligt de douche recht boven de woonkamer, dus een verticale WTW recht onder de douche zit er niet in ;). Maar zou je die WTW ook in de schacht met leidingen kunnen plaatsen? Of heb je dan al teveel verlies van warmte omdat de afvoer eerst van de douche naar die schacht moet?

Ben benieuwd of er mensen zijn die specifiek met deze twee dingen ervaringen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door The Flying Dutchman op 19-06-2020 16:17 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@The Flying Dutchman ik zou minimaal de 300L nemen.
Al is het maar omdat het "relatief" goedkoop warmhouden betekend en je eerder tegen een tekort aanloopt dan dat het teveel aan water op temp houden je een breuk gaat kosten.
Ik heb een gezin van 4 (2 kinderen mijn vrouw en ik) en met een groot bad vindt ik zelf 200L een beetje armoede. Ik ga dus kijken naar een doorstromer of iets dergelijks met de tijd.
(Ik heb dus ook een douche WTW en energie besparende douchekoppen maar dan nog)

Ook zijn de berekeningen vanuit de leveranciers allemaal veel te positief.
Volgens hen zou ik zeker 400L water moeten hebben op 38 graden voordat hij dus leeg is en koud wordt.
Echter na 310-320L is de koek toch echt op.

En dan kan je zeggen het is een kwestie van het ritme aanpassen (bijvoorbeeld kinderen om 19:00 uur douchen en zelf pas om 22:00 uur) maar ik zie dat als een beperking in 2020 en zeker als je altijd gasgestookt water gewend bent en je dus bij wijze van de hele dag over warm water kon beschikken.

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 19-06-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:45
Dat hangt voor een deel natuurlijk ook af van gebruik.

Ik heb een 200L opslagvat (meerprijs van 300L of 400L was buiten proportie. van 150L naar 200L was al een royale meerprijs), maar ook geen bad.
Met een bad was die 200L zeer waarschijnlijk niet voldoende.
Nu ga ik er van uit dat met 2 personen en alleen een douche die 200L wel voldoende is.

Ik weet niet hoeveel het scheelt met douche WTW t.o.v. zonder; hoeveel 'zuiniger' je dan doucht.

Op het moment heb ik een 150L boiler, maar die is puur elektrisch en verwarmt het water tot een graad of 85-90, en dit is voldoende. Maar de warmtepompboiler verwarmt maar tot een graad of 55, volgens mij. Dus die loopt iets sneller leeg bij comfortabel douchen. Nouja, we gaan het zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
trepaulo schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:56:
Dat hangt voor een deel natuurlijk ook af van gebruik.

Ik heb een 200L opslagvat (meerprijs van 300L of 400L was buiten proportie. van 150L naar 200L was al een royale meerprijs), maar ook geen bad.
Met een bad was die 200L zeer waarschijnlijk niet voldoende.
Nu ga ik er van uit dat met 2 personen en alleen een douche die 200L wel voldoende is.

Ik weet niet hoeveel het scheelt met douche WTW t.o.v. zonder; hoeveel 'zuiniger' je dan doucht.

Op het moment heb ik een 150L boiler, maar die is puur elektrisch en verwarmt het water tot een graad of 85-90, en dit is voldoende. Maar de warmtepompboiler verwarmt maar tot een graad of 55, volgens mij. Dus die loopt iets sneller leeg bij comfortabel douchen. Nouja, we gaan het zien :P
Hangt af van aanvoertemperatuur van het koude water. Kouder water = meer liters uit de boiler.
Hangt af van temperatuur waarbij je doucht.
Hangt af van hoe lang je doucht en met welk debiet.
Hangt af van of de boiler iets te snel mengt of heel netjes rustig van onderen bijvult.

Rendement douche WTW hangt wederom af van temperatuur van het koude water, leidingafstanden en hoe lang je onder de douche staat. Ook af je de uitvoer van de WTW alleen naar de douchekraan doet of naar zowel boiler als kraan. Hoger debiet (dus naar beiden) = meer warmteoverdracht. Maar... langere leidingen = meer verlies.

Let op dat er verschil zit tussen wat je verwacht naar aanleiding van het opgegeven rendement en het totale systeemrendement. De totale energie die uit de douchekop komt is al meer dan het putje ingaat. Voel maar het temperatuurverschil tussen direct aan de kraan, direct onder de douchekop en ter hoogte van de vloer..

Die gouden meerprijzen slaan natuurlijk nergens op. Dan is het al snel goedkoper om voor die enkele keer dat je het nodig hebt een 11 kW doorstroomverwarmer te installeren...

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-06-2020 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

***members only***
Ziet er mooi uit.
En die automatische sproeiers zijn ideaal. (ik heb ze niet :+)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Sport_Life schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:54:
[...]

Ziet er mooi uit.
En die automatische sproeiers zijn ideaal. (ik heb ze niet :+)
Hier ook niet, grrr! Grootste fout is geen beregening laten aan leggen. Die 4k op een tuin offerte van 40k had achteraf toch niet veel uitgemaakt. Nu misschien volgend jaar maar doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wackmack schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:04:
[...]

Hier ook niet, grrr! Grootste fout is geen beregening laten aan leggen. Die 4k op een tuin offerte van 40k had achteraf toch niet veel uitgemaakt. Nu misschien volgend jaar maar doen.
Moet dat 4k kosten? Kunt toch simpel een waterleiding leggen met wat sproeiers voor paar honderd euro? (alleen ff grond omspitten).

Onze grootste fout is geen 2e badkamer, daar hebben we een beetje spijt van.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 20-06-2020 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
@Sport_Life @Wackmack

Iedereen die een woning vanaf papier koopt gaat daar een keer last van krijgen ;)

Onze grote fout, naast het niet nemen van een opbouw maar dat is iets van een hele andere orde en prijsklasse, betreft het niet gelijk nemen van een handvol inbouwspots in de woning voor in de badkamer en keuken.

qua kosten zou dit vergelijkbaar of inmiddels zelfs goedkoper zijn dan een spanplafond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@Sport_Life en @Wackmack aan spullen totaal en installatie was ik 2.3k kwijt. En dan heb ik al het graafwerk zelf gedaan en geholpen met de rest uitrollen etc. Totaal 8 sproeiers voor het gras en 5 kranen waarop druppelslangen zijn aangesloten. Met ook daar weer op het einde een kraan waar je ook eventueel een normale tuinslang ook nog op kan zetten. En natuurlijk een pomp en elektronische kleppen met een WiFi module (ik kan dus apart sproeien en/of druppelen). Totaal ligt er hier 150m tyleen als hoofdleidingen en tientallen meters druppelslang. Duurste is de pomp met de kleppen en daarna het arbeid en uitgedacht plan. (Welke sproeier waar en welk type)

Ik heb dan dus wel de 2e badkamer, de beregenings installatie en de spotjes maar dit is wel mijn 3e woning :p .
Deze punten heb ik van de vorige woningen inderdaad meegenomen :).

@NNCi die span plafonds gaan echt nergens over inderdaad. Is verlagen met een gips plafond geen optie? Daarna een stukadoor erin en strak laten stuken?
De spannplafonds hebben ook een maximale maat van ik dacht 8 bij 6 ofzo. Ik zou in ieder geval 2 of 3 naden krijgen en heb dus toen voor inbouwspots gekozen vanuit de bouw en een stukadoor na oplevering alle plafonds laten stuken.

[ Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 20-06-2020 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 06:43:
@Sport_Life en @Wackmack aan spullen totaal en installatie was ik 2.3k kwijt. En dan heb ik al het graafwerk zelf gedaan en geholpen met de rest uitrollen etc. Totaal 8 sproeiers voor het gras en 5 kranen waarop druppelslangen zijn aangesloten. Met ook daar weer op het einde een kraan waar je ook eventueel een normale tuinslang ook nog op kan zetten. En natuurlijk een pomp en elektronische kleppen met een WiFi module (ik kan dus apart sproeien en/of druppelen). Totaal ligt er hier 150m tyleen als hoofdleidingen en tientallen meters druppelslang. Duurste is de pomp met de kleppen en daarna het arbeid en uitgedacht plan. (Welke sproeier waar en welk type)

Ik heb dan dus wel de 2e badkamer, de beregenings installatie en de spotjes maar dit is wel mijn 3e woning :p .
Deze punten heb ik van de vorige woningen inderdaad meegenomen :).

@NNCi die span plafonds gaan echt nergens over inderdaad. Is verlagen met een gips plafond geen optie? Daarna een stukadoor erin en strak laten stuken?
De spannplafonds hebben ook een maximale maat van ik dacht 8 bij 6 ofzo. Ik zou in ieder geval 2 of 3 naden krijgen en heb dus toen voor inbouwspots gekozen vanuit de bouw en een stukadoor na oplevering alle plafonds laten stuken.
Dit is onze tweede woning en eerste nieuwbouw.
Spotjes hadden we in onze vorige woning icm verlaagd plafond van 310cm naar 300cm omdat een idioot (vorige eigenaar) de ornamenten onvakkundig eruit had gesloopt |:(. Nu wel 300cm plafond op bg en dat houden we graag zo.

We hebben het nu af en toe over zelfbouw, grote kans dat dat onze volgende woning wordt, zodra de kinderen wat groter zijn en we deze kindvriendelijke wijk niet meer "nodig" hebben, cq buiten de stad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:49
Heeft iemand hier gekeken naar leemstuc als muur afwerking? Heb de vraag hier eerder gesteld maar geen respons - het is een oeroud materiaal dat in de lage landen een uitstekende staat van dienst heeft. Volgens mij is het enige nadeel dat het iets sneller kapot gaat en dat je het niet strak wit krijgt. Maar wij vinden dat effect juist erg mooi. Bv ecowonen.net in Zutphen biedt dit aan, evenals kalk vloeren waar ik ook naar zit te kijken.

Ik zit tevens te spelen met een idee over het verwerken van inbouwspots in verstevigd leemstucwerk op het plafond. Via zoekmachines kom ik snel op sites die straatstenen in verkopen spots met inbouw diepte van 15mm (tot 30mm - in ieder geval zeer laag), en veel leemstucwerk wordt een stuk dikker. Met leemstuc heb je 40-60mm nodig, met een verstevigend gaas tussen verschillende lagen. Ik vraag me af of dat voldoende stevigheid kan bieden voor uitsparingen voor spots en electra leidingen? Heeft iemand dit al eens uitgezocht, en verder ervaring met leemstuc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Sport_Life schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 00:11:
[...]

Moet dat 4k kosten? Kunt toch simpel een waterleiding leggen met wat sproeiers voor paar honderd euro? (alleen ff grond omspitten).

Onze grootste fout is geen 2e badkamer, daar hebben we een beetje spijt van.
Wat is er zo Chill aan een tweede badkamer? Ik kan alleen maar nadelen bedenken.
(Meer poetsen, Minder ruimte voor kamers)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 19:46
dochters....

[ Voor 7% gewijzigd door burnedhardware op 20-06-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
MLPN schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Wat is er zo Chill aan een tweede badkamer? Ik kan alleen maar nadelen bedenken.
Ik hoorde ook al meerdere mensen bij ons in de wijk die een 2de badkamer doen. Kreeg bij allemaal het antwoord dat ze 2 of 3 tieners hebben die daar ook veel tijd doorbrengen. En als je een gezin hebt waar iedereen graag rond dezelfde tijd wil douchen...
Er waren zelfs mensen die bij jun dochters op de kamer een eigen wastafel voorzien hebben. In de jaren 70 vrijwel standaard en met tieners zo gek nog niet idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Laatst online: 13:46
Wij krijgen ook een tweede badkamer maar we zijn maar met z’n 2-en. Was onderdeel van een bepaalde indelingsvariant. Nu een en-suite badkamer bij de master bed room en een badkamer voor de logees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MLPN schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 19:48:
[...]

Vooropgesteld, het is een luxe , prioriteit is wmb een uitbouw en goede materialen. Extra badkamer zou bij ons prettig zijn ivm dochters die op een gegeven moment op de 2e verdieping hun eigen ding hebben. Er is ruimte genoeg, 1 slaapkamer zou van 18m2 naar ca 14m2 gaan . En schoonmaken mogen ze zelf doen ;).

Niet gedaan omdat we alles binnen een week moesten beslissen en het was lastig de ruimte in te schatten op papier. Maar veel buren met iets oudere kinderen hebben t wel gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 20-06-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Ascension schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:30:
Wij krijgen ook een tweede badkamer maar we zijn maar met z’n 2-en. Was onderdeel van een bepaalde indelingsvariant. Nu een en-suite badkamer bij de master bed room en een badkamer voor de logees.
Voor ons geldt precies hetzelfde. Onze eigen slaapkamer en badkamer zijn op de begane grond, op de eerste verdieping zit ook nog een badkamer. Ik vind het eigenlijk nog steeds wel decadent en overbodig, twee badkamers met z'n tweeën, maar ik denk dat het met logees inderdaad wel praktisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
@Kiwi70 dat gevoel deel ik, maar aangezien het relatief gunstig geprijsd was als onderdeel van de indeling hebben we het maar gedaan. En ik vermoed dat het ook niet ongunstig is mochten we het op een moment willen verkopen, want met kinderen zie ik de meerwaarde er wel meer van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Ik ook hoor! We hebben even overwogen om de badkamer boven helemaal te laten vervallen, of te vervangen door alleen een toilet, maar dat scheelde financieel echt maar zo weinig dat we voor (bijna) hetzelfde geld toch liever een complete badkamer wilden. Doordat het voor logees ook wel handig is als er boven een toilet is krijgen we straks dus een huis met twee badkamers en drie wc's. Voor twee personen. Ach ja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Vanmorgen, in alle vroegte onze eerste hobby tuinklus gedaan voor onze toekomstige nieuwbouwtuin. Stekken gemaakt van rozen en sering, die nu in onze tuin staan.

Rond september zullen er nog meerdere volgen en zal er ook volop planten (diverse soorten siergras, hostas, en hortensia's gescheurd gaan worden. Wat tijdelijk gepoot zal worden op het erf bij mijn schoonouders, tot wij volgend najaar de tuin kunnen gaan aanleggen. We willen op deze manier onze huidige mooie tuin meenemen naar ons nieuwbouwhuis. Leuke bijkomstigheid dat we hierdoor flink zullen besparen bij het aanleggen van de tuin. We hoeven namelijk geen/weinig planten bij te kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pannencouque
Farmerwood schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:28:
[...]

Ik hoorde ook al meerdere mensen bij ons in de wijk die een 2de badkamer doen. Kreeg bij allemaal het antwoord dat ze 2 of 3 tieners hebben die daar ook veel tijd doorbrengen. En als je een gezin hebt waar iedereen graag rond dezelfde tijd wil douchen...
Er waren zelfs mensen die bij jun dochters op de kamer een eigen wastafel voorzien hebben. In de jaren 70 vrijwel standaard en met tieners zo gek nog niet idd.
Luxe hoor. Leuk om te hebben, maar mijn eventuele kinderen zoeken het tzt maar lekker uit. We hebben één badkamer en daar doen ze het maar mee :D Zelfde geldt voor logees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:29
Sport_Life schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 22:48:
[...]

Vooropgesteld, het is een luxe , prioriteit is wmb een uitbouw en goede materialen. Extra badkamer zou bij ons prettig zijn ivm dochters die op een gegeven moment op de 2e verdieping hun eigen ding hebben. Er is ruimte genoeg, 1 slaapkamer zou van 18m2 naar ca 14m2 gaan . En schoonmaken mogen ze zelf doen ;).
Hier had een tweede badkamer plus wc (op de tweede verdieping) juist veel meer prioriteit dan een uitbouw. Wij vinden de benedenverdieping op zich groot genoeg, veel liever een ruimere tuin dan met begane vloer ruimte. En daarnaast wel lekker ruime comfortabele kamers boven. Omdat we ook de mogelijkheid hadden voor een uitbouw van 1,20 over alle drie de verdiepingen hebben we daar toch maar voor gekozen, ondanks dat de tuin dan iets kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:09:
[...]
Luxe hoor. Leuk om te hebben, maar mijn eventuele kinderen zoeken het tzt maar lekker uit. We hebben één badkamer en daar doen ze het maar mee :D Zelfde geldt voor logees.
Dat was onze insteek nu ook een beetje. Onze oudste is nu 2.5 en de jongste -1 maand. Tegen de tijd dat die oud genoeg zijn om een tweede badkamer handig te laten zijn wonen we er wellicht niet eens meer...

We hebben nu ook regelmatig logees (hele vriendengroep zelfs) en dan redden we ons ook prima met 1 badkamer. Tanden poetsen kan namelijk ook prima in de keuken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:54:
[...]

Hier had een tweede badkamer plus wc (op de tweede verdieping) juist veel meer prioriteit dan een uitbouw. Wij vinden de benedenverdieping op zich groot genoeg, veel liever een ruimere tuin dan met begane vloer ruimte. En daarnaast wel lekker ruime comfortabele kamers boven. Omdat we ook de mogelijkheid hadden voor een uitbouw van 1,20 over alle drie de verdiepingen hebben we daar toch maar voor gekozen, ondanks dat de tuin dan iets kleiner wordt.
Dan heb je dus wel een uitbouw :)
Eea natuurlijk afhankelijk van de buitenmaten, maar woningen die in ons project binnen enkele jaren na oplevering te koop staan hebben vrijwel nooit een uitbouw, terwijl over het algemeen ca 80% dat wel heeft. Dat kan toevallig zijn, echter vermoed ik dat mensen zich hebben vergist in de grootte.
Meeste woningen hebben idd 1.20m uitbouw.
Soms staat er een woning te koop zonder uitbouw met 2 badkamers (3 toiletten), dat vind ik persoonlijk vrij zonde.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-06-2020 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09
Wij kozen ook voor geen uitbouw, want we wilden de tuin graag 11 bij 9 houden. We hadden even spijt, maar nu we er een week in zitten, blijkt de woonkamer groot genoeg. Zal ook te maken met wat je gewend bent, dit huis is al 2m langer dan de vorige. En ja, juist wel badkamer extra, we zijn met vijf. Luxe, maar ook met het oog op het feit dat de pubers over een paar jaar (hopelijk) gaan studeren. We zijn voorbereid hiermee voor het geval ze thuis blijven wonen. En dat kan zo maar gebeuren. Moraal van het verhaal, zoveel mensen, zoveel wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:47:
[...]

Dan heb je dus wel een uitbouw :)
Klopt, maar dat had dus niet onze prioriteit.
Vooral die extra ruimte op de bovenverdiepingen, zodat de kamers nog een slagje groter werden, gaf bij ons de doorslag om toch die 1,20 te nemen. Er zijn ook mensen die alleen beneden 2,40 extra hebben, dat zou ik dus nooit hebben gedaan.
Meeste woningen hebben idd 1.20m uitbouw.
Soms staat er een woning te koop zonder uitbouw met 2 badkamers (3 toiletten), dat vind ik persoonlijk vrij zonde.
Tsja, persoonlijke voorkeur. Ik zou het juist zonde vinden als je een mooie, luxe, ruime woning hebt met op de tweede verdieping twee volwaardige kamers, dat je dan voor WC of douche een verdieping naar beneden moet. Wat bij puberkinderen op een gegeven moment ook nog eens een hoop gedoe gaat geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 116% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dat heeft dus weer te maken met jouw perceptie van wat 'in proportie' is. Ik vind voor 2 of 3 tieners een woonkamer plus keuken van samen 55 M2 groot genoeg. Maar natuurlijk kan iedereen andere voorkeuren hebben.

(De uitbouw was hier overigens even duur voor 2,4 m op de begane grond en voor 1,2m over drie verdiepingen. Met die laatste keus hebben wij dus voor hetzelfde geld de helft meer extra vloeroppervlakte gekregen. Of het meer of minder meerwaarde geeft vind ik overigens totaal niet boeiend, ik heb een huis om in te wonen en niet om te verkopen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Rubbergrover1 Neen, ik heb het over woningen met 4/5 slaapkamers en 2 badkamers zonder uitbouw (dus veel kleiner dan 55m2..). Dan zou ik de uitbouw prefereren boven een extra badkamer. Maargoed zoals gezegd iedereen moet de afweging zelf maken en er zijn genoeg redenen te bedenken om geen uitbouw te nemen (kleine tuin bv). Overigens is een badkamer achteraf veel eenvoudiger te plaatsen dan een uitbouw.

Jij hebt een uitbouw, weet je nog ;) dus ik begrijp niet helemaal waarom je het (ten onrechte) op jezelf betrekt :P.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 22-06-2020 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Rubbergrover1 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:01:
Dat heeft dus weer te maken met jouw perceptie van wat 'in proportie' is. Ik vind voor 2 of 3 tieners een woonkamer plus keuken van samen 55 M2 groot genoeg. Maar natuurlijk kan iedereen andere voorkeuren hebben.

(De uitbouw was hier overigens even duur voor 2,4 m op de begane grond en voor 1,2m over drie verdiepingen. Met die laatste keus hebben wij dus voor hetzelfde geld de helft meer extra vloeroppervlakte gekregen. Of het meer of minder meerwaarde geeft vind ik overigens totaal niet boeiend, ik heb een huis om in te wonen en niet om te verkopen.)
“Voor hetzelfde geld de helft meer meters gekregen”. Dat is natuurlijk zo. Alleen de vraag is waar de meters voor jou de meeste toegevoegde waarde hebben. Een 2.4m diepere huiskamer of een 1.2 m diepere slaapkamer (of badkamer als die daar zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
siemenz schreef op maandag 22 juni 2020 @ 00:04:
[...]

“Voor hetzelfde geld de helft meer meters gekregen”. Dat is natuurlijk zo. Alleen de vraag is waar de meters voor jou de meeste toegevoegde waarde hebben. Een 2.4m diepere huiskamer of een 1.2 m diepere slaapkamer (of badkamer als die daar zit).
Klopt, het is maar net wat je wilt. Het was meer een reactie op de opmerking van sport_life over de overweging om mede voor de uitbouw te kiezen vanwege de kosten van de uitbouw in relatie tot de extra m2 woonoppervlakte een waardestijging. In de overweging dat extra m2 gunstiger zijn, zou een minder diepe uitbouw over 3 verdiepingen gunstiger zijn dan een diepere uitbouw alleen op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 21 juni 2020 @ 23:54:
@Rubbergrover1 Neen, ik heb het over woningen met 4/5 slaapkamers en 2 badkamers zonder uitbouw (dus veel kleiner dan 55m2..). Dan zou ik de uitbouw prefereren boven een extra badkamer.
Je begint zelf over de aanname "Zonder uitbouw blijft er weinig over voor een woonkamer met 2 of 3 tieners, terwijl boven 5 riante slaapkamers zijn (plat dak, dus 1e verdieping = 2e verdieping)." Is het gek dat ik daar dan op reageert? Zonder uitbouw zou mijn woonkamer+keuken 48 m2 zijn, wat ik zelf voldoende woonkamer voor 2 of 3 tieners zou vinden. Daarom lag bij ons de prioriteit bij de extra badkamer. Dat geeft dan 4 slaapkamers en twee badkamers.

Daarnaast hebben wij er inderdaad óók voor gekozen om voor een uitbouw over die drie verdiepingen te kiezen. Maar die extra m2 waren voor ons minder belangrijk, het was meer dat het zo voordelig was dat het jammer was om het niet te doen.
Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Rubbergrover1 op 22-06-2020 05:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Als laatste ook even een duit in het zakje doen mbt de overwegingen :) .
Ik heb de volle uitbouw genomen over de begane grond omdat ik meer dan voldoende tuin heb. Een tuin kleiner dan 10x5,5m zou ik geen uitbouw meer nemen denk ik. Dat had ik bij mijn vorige woning en met 2 kinderen is een tuin van 6,5x5,5m niet echt een speelparadijs.
Ik heb dus 3,40m aan laten bouwen nu en de bovenverdieping niet omdat de woning ook al heel ruim is en er dus 5 grote slaapkamers nu zijn en 2 badkamers. De woning telt nu 220m2 en met minimaal 3 slaapkamers van een goed formaat is een 2e badkamer in mijn ogen altijd een plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pannencouque
Maar dan heb je een woning van substantieel formaat. Ik denk dat je met ±150m² aan woning echt geen tweede badkamer nodig hebt. En het blijft een luxeproduct hè. Hele volksstammen zijn met z'n zessen opgegroeid op 90m² met één badkamertje van 3m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Uiteraard is het een luxeprobleem. Maar volgens mij geldt dat voor zo'n beetje alle onderwerpen die in die topic ter sprake komen 🙂. Het gaat vooral over de keuzes die je bij de bouw van een nieuwbouwwoning kunt maken en één van die keuzes is of je een extra badkamer wil of niet.

Maar als iemand zegt alleen maar nadelen van een extra badkamer te zien, dan vind ik het wel begrijpelijk dat anderen aangeven wat hun afwegingen zijn om er juist wel voor te kiezen. Juist ook omdat niet iedere woning (en tuin) gelijk is en niet ieders voorkeuren gelijk zijn.

Bij 150 M2 zul je inderdaad geen tweede badkamer nodig hebben. (Net zo min als een extra uitbouw, trouwens.) Maar het maakt het leven wel een stuk comfortabeler. Zeker als iedereen 's ochtends rond de zelfde tijd op moet. Of als je 's avonds af en toe lekker lang wilt relaxen in bad zonder gestoord te worden, of andersom, dat je naar de badkamer wilt en die bezet is door een huisgenoot die in bad zit.

Is het nodig? Nee. Heeft het alleen maar nadelen? Nee. Is het een keus die iedereen zou maken? Ook nee, dat blijkt. Maar het is ook zeker niet een optie die bij iedereen lager in de prioriteit zal staan dan andere opties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Met 300m2 heb je ook geen tweede badkamer nodig.
Dat heeft nl niks met m2 te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09
Hier een woning van 171 m2 met 62 m2 zonder uitbouw op de begane grond. Het is inderdaad aan ieder voor zich, maar wij vonden dit groot genoeg om te kiezen voor meer tuin. In onze oude tussenwoning met 45 m2 op de begane grond zou een uitbouw voor ons veel waardevoller zijn geweest; daar hadden we wel eens het gevoel met vijf wat krap te zitten. Ik merk nu dat de pubers weer wat meer beneden komen, op zich wel gezellig (tot op zekere hoogte haha). Gek genoeg is de uitbreiding van de m2 in onze nieuwe woning vooral in keuken en de ruimte tussen keuken en zitgedeelte... dus misschien is het deels ook wel de perceptie van meer ruimte.

Interessant is verder dat bij buurtgenoten met uitbouw van 2,4m het zitgedeelte vaak toch weer wat kleiner wordt gemaakt door de bank meer in de kamer te plaatsen. Waarschijnlijk ingegeven door het idee om het toch wat knusser te maken / goed TV te kunnen kijken. De facto wordt dan eigenlijk een looppad achter de bank gemaakt. Natuurlijk geeft dit ook ruimtelijk gevoel, maar een deel lijkt dan minder benut te worden. Niet perse een reden voor geen uitbouw overigens. Toch denk ik dat juist bij een relatief klein woonoppervlak beneden de "effectiviteit" van een uitbouw veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 19:46
In ons geval ook een uitbouw van 2,4 meter genomen; we hebben een (relatief) ruim perceel en de zithoek verdubbelt bijna van formaat (3,5 x7 m -> 6 x 7 m)

Heeft inderdaad als nadeel dat je een grotere tv moet kopen (op 5 meter afstand Kan ik op een 32” de ondertiteling niet meer lezen) en ik ben benieuwd of de meubels verloren raken in de ruimte
(bijna alle meubels hadden we al in ons vorige huis, met een woonkamer van ca 40m2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
Wij hebben 2,40m uitbouw over de volledige breedte van 6,5m gedaan omdat de tuin op het noorden ligt. Met een nok van bijna 12m zou je anders en stuk tuin hebben dat permanent in de schaduw ligt dat is nu ook, maar een stuk kleiner stuk. Je tuin oriëntatie kun je dus ook mee wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Wij hebben bewust voor geen uitbouw gekozen. In plaats daarvan willen we een veranda plaatsen met doorzichtig dak. Op die manier betrekken we de tuin toch een stuk bij de woonkamer doordat de deuren ook open kunnen staan bij regen. Door schermen te plaatsen kun je eerder en later in het seizoen nog van de tuin genieten.

Met de 2,4m uitbouw zouden we nog 6,6m tuin overhouden waar ook nog een berging op staat. Haal het terras daar nog af, dan houdt je niet veel ruimte meer over voor groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
nel!s schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:39:
Wij hebben 2,40m uitbouw over de volledige breedte van 6,5m gedaan omdat de tuin op het noorden ligt. Met een nok van bijna 12m zou je anders en stuk tuin hebben dat permanent in de schaduw ligt dat is nu ook, maar een stuk kleiner stuk. Je tuin oriëntatie kun je dus ook mee wegen.
Wij dachten serieus dat we óveral over na hadden gedacht... Hier ook een tuin op het Noorden (Noordoosten) én 2.40m uitbouw en maken de eerste zomer mee. Het viel ons al alleszins mee, die schaduw. We hebben de hele dag zon op het terras (nu om 16:45 uur nog de helft), rond 19:00 uur is de zon van het terras weg. Maar heb er he-le-maal niet bij nagedacht dat dat zonder uitbouw zo helemaal niet zou zijn geweest... _/-\o_ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
poosie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:44:
[...]

Wij dachten serieus dat we óveral over na hadden gedacht... Hier ook een tuin op het Noorden (Noordoosten) én 2.40m uitbouw en maken de eerste zomer mee. Het viel ons al alleszins mee, die schaduw. We hebben de hele dag zon op het terras (nu om 16:45 uur nog de helft), rond 19:00 uur is de zon van het terras weg. Maar heb er he-le-maal niet bij nagedacht dat dat zonder uitbouw zo helemaal niet zou zijn geweest... _/-\o_ :P
Je terras hoeft niet direct aan huis te zitten eh :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Deleon78 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Je terras hoeft niet direct aan huis te zitten eh :)
Nee, maar is wel fijner vind ik, het liefst met tuintafel 3 meter van de vaatwasser en gootsteen af >:) ok ik overdrijf maar je begrijpt het punt, ik vind die (overdekte) terrassen achterin de tuin een stuk minder mooi en praktisch dan een terras waar openslaande deuren op uitkomen vanuit een keuken. Het liefst waarbij de vloer bijna naadloos doorloopt in het terras.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Eerlijk gezegd vind ik een terras met schaduw in de zomer juist heerlijk. Geen gedoe met parasols. Gelukkig hebben we pas terassen laten aanleggen na de eerste zomer want het blijkt dat de zon vol op het terras achter het huis staat rond etenstijd. Nu hebben we een terras dat de hoek rondgaat tot naast het huis waar je vanaf 15u helemaal in de schaduw zit. Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik vind het ook fijn om de keus te hebben tussen zon en schaduw. Vooral praktisch als de één liefst altijd in de schaduw zit en de ander ieder straaltje zon wil meepikken 🙂. Maar van mij hoeft dat zeker niet overal een terras te zijn. Ik zit liever 's ochtends met mijn kop koffie in een stoel op het gras tussen de planten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

poosie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:44:
[...]

Grappig, dachten wij ook met de achtertuin op NO. Heb alles in zo'n programma met de zon zitten nabootsen en kwam op veel plekken op schaduw uit.

In werkelijkheid smorgens zon in de voortuin, eind vd ochtend draait de zon naar de zijtuin, vervolgens vanaf een uur of 2 naar de achtertuin. En met schaduw vica versa. Ik ging bij mijn simulatie uit van vroege voorjaar en late najaar :).

Zo zie je maar dat ook niet alles van tevoren te plannen is!

Overigens ondanks 2.4m uitbouw achter en 1m aan de zijkant (erker) nog genoeg tuin over in de achtertuin en zijtuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:56

EiT

Hier ook tuin op noorden. Ideaal. Alleen een meter of 2 schaduw omdat schaduw van het huis grotendeels op de uitbouw valt.

Achterburen hebben hem op het zuiden (doh), die hebben de hele dag een zonnescherm naar beneden en ‘s avonds hebben ze een klein hoekje achterin de tuin waar nog zon komt. Bij ons heeft dan de hele tuin nog zon op schaduw van schutting na.

Er waren best wat mensen negatief toen ze hoorden dat wij een huis gekocht hadden met tuin op het noorden. Ik heb mij er nooit druk om gemaakt, tuin is 16x12,5m, altijd wel ergens zon of schaduw.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Door de uitbouw heb je nog steeds een stuk terras dat altijd in de schaduw ligt, maar het gaat dan over een meter of 2 ipv 3-4m.

Hier de schaduw val midden op de langste dag vh jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FablHZOfYYVMnxGj9Qn-UwGiz60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gxe7ScpoWknsCiS7O35JAMA8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Op dagen als deze heb ik liever zoveel mogelijk schaduw in mijn tuin hoor... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ascension schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:37:
Op dagen als deze heb ik liever zoveel mogelijk schaduw in mijn tuin hoor... :)
Zonnetje is ook heerlijk hoor, op z'n tijd 8).
Woon bij de zee dus altijd wel een lekker windje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
@Sport_Life zeker lekker, ben zelf van Leiden naar Nijmegen verhuisd. Niet gedacht dat op sommige dagen het temperatuurverschil 10 graden kan zijn (afhankelijk van windrichting)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
EiT schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:48:
Hier ook tuin op noorden. Ideaal. Alleen een meter of 2 schaduw omdat schaduw van het huis grotendeels op de uitbouw valt.

Achterburen hebben hem op het zuiden (doh), die hebben de hele dag een zonnescherm naar beneden en ‘s avonds hebben ze een klein hoekje achterin de tuin waar nog zon komt. Bij ons heeft dan de hele tuin nog zon op schaduw van schutting na.

Er waren best wat mensen negatief toen ze hoorden dat wij een huis gekocht hadden met tuin op het noorden. Ik heb mij er nooit druk om gemaakt, tuin is 16x12,5m, altijd wel ergens zon of schaduw.
Ik vind een tuin op het noorden ook juist prettig. Dan staat in de hete zomer de zon niet constant op je achterkant te bakken. En in de koelere ochtend en namiddag heb je alsnog wel de zon bij je huis. Kun je toch in de zon eten, als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Hier ook een tuin op het Noord Noord Westen. Ik zit er nog niet.

moet je erg rekening houden met je beplanting? ik hoorde dat met name op gras en ook je stenen veel mosvorming ontstaat op plekken die continue in de schaduw liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@siemenz De buren hier hebben best wel wat mos in hun gazon maar het grondwater staat hier ook erg hoog. Tijdens de donkerste dagen krijgt de tuin geen zon dus dat zal er ook aan bijdragen. Ik heb al geaccepteert dat mijn tuin niet per se mooi moet zijn. Als het perk groen ziet en de kinderen er op kunnen spelen is het al goed. En als de kinderen groter worden dan kunnen we nog zien hoe we de tuin herinrichten. Misschien komt er wel een deel bloemenweide of zo.

Het terras weet ik nog niet want dat ligt er nog maar net :)

Het scheelt wel dat onze tuin iets meer dan 20m diep is. Tijdens de vroege lentedagen kan je dus al wel een plek vinden om in de zon te zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Admiral Freebee op 24-06-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
De richting waar je tuin in ligt is niet zo relevant als hij groot genoeg is. Als je hier rond de binnenstad van Utrecht een postzegel van 5x6 hebt bij een rijtjeswoning is dat wel relevant, dan heb je met een tuin op het noorden altijd schaduw van je achterburen. Als je tuin dieper en breder is dan je huis is dat niet echt een factor meer, en de rest is slim ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
siemenz schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:45:
Hier ook een tuin op het Noord Noord Westen. Ik zit er nog niet.

moet je erg rekening houden met je beplanting? ik hoorde dat met name op gras en ook je stenen veel mosvorming ontstaat op plekken die continue in de schaduw liggen?
Hangt er sterk vanaf hoe de rest van de tuin is. Bij een 'open' tuin krijgt het gras ook als er geen zon is, de hele dag wel daglicht. Net als dat gras ook in een bewolkte periode niet meteen dood gaat door gebrek aan zonlicht. (En door een raam op het noorden komt ook wel licht binnen) Daarnaast zul je ook in de ochtend en avond wel zon op het gras kunnen hebben. Met schaduwgras en een wat open tuin zal gras dus geen probleem zijn. Hoogstens de paar decimeter die echt tegen de woning aan liggen zullen wat lastiger zijn.

Maar als je bijvoorbeeld een schutting naast je tuin hebt, dan neemt de hoeveelheid daglicht naast die schutting ook weer heel veel af. Dus als je een hoek hebt waar je zowel de huismuur als een schutting hebt, dan is dat een redelijk donkere hoek waarnaast waarschijnlijk weinig gras zal groeien. Dat zou ik dan een schaduwborder maken, met echte schaduwplanten. (Dan vooral de hoek aan de westkant van je tuin. Bij een nnw-tuin zul je aan de oostkant van het tuin bij de huismuur nog wel redelijk wat zon krijgen.)

Overigens is het natuurlijk altijd verstandig om bij de keus van de beplanting rekening te houden met de ligging van de tuin. :) .

[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 24-06-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 18:03
@nel!s ik heb ook een poging gedaan met die "garDsign"- onlinetool maar ik kon m'n (nieuwbouw-)kavel gegevens niet rechtstreeks ophalen vanuit het kadaster..

Is dat jouw wel gelukt, of heb je je kavel met het handje nagetekend incl. oriëntatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
aprofet schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:40:
@nel!s ik heb ook een poging gedaan met die "garDsign"- onlinetool maar ik kon m'n (nieuwbouw-)kavel gegevens niet rechtstreeks ophalen vanuit het kadaster..

Is dat jouw wel gelukt, of heb je je kavel met het handje nagetekend incl. oriëntatie?
Hier ook een garDsgn-gebruiker. Ik heb getekend over een plattegrond van de begaande grond. Je kunt later een noord-pijl toevoegen zodat je orientatie klopt. Deze staat onder Gereedschappen > Maatlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:17
In eerste instantie was er geen koelfunctie op onze lucht/water warmtepomp mogelijk maar we krijgen nu toch bericht dat het als extra optie mogelijkheid is toegevoegd voor € 2.269.

Ik heb in dit topic volgens mij weleens voorbij zien komen dat het echt een meerwaarde is maar het is wel weer een flinke verrassing zo.. Iemand die iets zinnigs kan zeggen over de prijs / ervaringen met dergelijke koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Volgens mij zou die koeloptie eerder iets van een 1 500 zijn. Maar, da's in België, volgens 1 bron :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Nielzsche schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:01:
In eerste instantie was er geen koelfunctie op onze lucht/water warmtepomp mogelijk maar we krijgen nu toch bericht dat het als extra optie mogelijkheid is toegevoegd voor € 2.269.

Ik heb in dit topic volgens mij weleens voorbij zien komen dat het echt een meerwaarde is maar het is wel weer een flinke verrassing zo.. Iemand die iets zinnigs kan zeggen over de prijs / ervaringen met dergelijke koeling?
Dit kunnen alleen mensen beoordelen die in een nieuwbouwwoning met EN zonder geleefd hebben. Dat zal een kleine doorsnede zijn.
En dan eigenlijk ook nog zonder kelder (als jij die ook niet hebt).

[ Voor 5% gewijzigd door Deleon78 op 24-06-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
aprofet schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:40:

PDF laden en dan de lijntjes overtrekken. Heel meditatief hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Nu online
Ik zet het maar even hier, misschien zijn er nog wat ervaringsdeskundigen. In ons nieuwbouwhuis gaan we vloerverwarming op alle verdiepingen krijgen, waarbij de zolder volgens de technische omschrijving op een temperatuur van 15 °C gezet kan worden. Nu wordt het hele systeem berekend op een bepaalde afname van energie uit de bodem. Achteraf uitbreiden is dus heel moeilijk omdat de bodemlus een vaste diepte heeft die heel moeilijk vergroot kan worden. Omdat we echt nog wel wat met onze zolder van plan zijn hebben we aangegeven dat we de mogelijkheid willen om de zolder op 20°C te zetten. Deze optie (die uiteraard nergens in de brochure en optielijsten vermeld stond en waar we dus zelf om moesten vragen) kost vanuit de bouw €1750. Waarschijnlijk is dit omdat de bodemlus dieper moet worden geboord. Zijn hier meer mensen die hetzelfde hebben gedaan (en betaald)? Het lijkt ons een forse prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
896gerard schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:02:
Ik zet het maar even hier, misschien zijn er nog wat ervaringsdeskundigen. In ons nieuwbouwhuis gaan we vloerverwarming op alle verdiepingen krijgen, waarbij de zolder volgens de technische omschrijving op een temperatuur van 15 °C gezet kan worden. Nu wordt het hele systeem berekend op een bepaalde afname van energie uit de bodem. Achteraf uitbreiden is dus heel moeilijk omdat de bodemlus een vaste diepte heeft die heel moeilijk vergroot kan worden. Omdat we echt nog wel wat met onze zolder van plan zijn hebben we aangegeven dat we de mogelijkheid willen om de zolder op 20°C te zetten. Deze optie (die uiteraard nergens in de brochure en optielijsten vermeld stond en waar we dus zelf om moesten vragen) kost vanuit de bouw €1750. Waarschijnlijk is dit omdat de bodemlus dieper moet worden geboord. Zijn hier meer mensen die hetzelfde hebben gedaan (en betaald)? Het lijkt ons een forse prijs.
Die discussie hebben we recent nog gevoerd, even teruglezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 14-09 11:32
896gerard schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:02:
Maak je er een slaapkamer van zou ik het zo laten, wordt het een verblijfsruimte zoals kantoor kan ik mij er iets bij voorstellen. Misschien voor die enkele koude dagen electrisch bij verwarmen maar wat is nou 1750,- met de huidige rentestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

D.deJong schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:19:
[...]

Maak je er een slaapkamer van zou ik het zo laten, wordt het een verblijfsruimte zoals kantoor kan ik mij er iets bij voorstellen. Misschien voor die enkele koude dagen electrisch bij verwarmen maar wat is nou 1750,- met de huidige rentestand.
Dit dus. Een slaapkamer op 20 graden stoken is natuurlijk helemaal niet nodig maar een verblijfsruimte moet nu eenmaal minimaal conform bouwbesluit op 20 graden kunnen worden gestookt bij -10

Daarnaast zal koelen op zolder meer voor de Hand liggen dan verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door siemenz op 24-06-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Nu online
mister_S schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:09:
Iemand hier die 15 graden garantie op zolder kreeg en hier spijt van heeft? Na zeuren door een paar bewoners wordt de optie voor 20 graden toch geboden, echter is dit 500 euro. Het is een open ruimte en het zal gebruikt worden als game 'kamer' en opslag. Het is natuurlijk een behoorlijk goed geïsoleerde huis en instinct zegt dat de zolder als hoogste punt warm genoeg zal zijn, maar ik twijfel wel.
Ik zie nu inderdaad dat het er eerder over gegaan is. En dat het blijkbaar hier 500 euro kost. Waarom bij ons dan het ronde bedrag van €1750? Erg bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Nu online
siemenz schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:27:
[...]

Daarnaast zal koelen op zolder meer voor de Hand liggen dan verwarmen.
Dat is het inderdaad, in de winter is het handig om de woonkamer te verwarmen met de extra warmte die in de zomer aan de zolder is onttrokken (die dus harder gekoeld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
896gerard schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:09:
[...]

Dat is het inderdaad, in de winter is het handig om de woonkamer te verwarmen met de extra warmte die in de zomer aan de zolder is onttrokken (die dus harder gekoeld is).
Gaat de warmtepomp capaciteit om te koelen niet om omhoog als je de extra optie tot hogere temperatuur neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 19:53

Wat inhoudelijk werk gaan ze ervoor doen? Bij een panasonic WP kan je m gemakkelijk zelf op koelen zetten. Bij ons was de optie €2700. Ik heb er voor gekozen om na de oplevering te kijken, je kan voor €2269 ook een prima airco kopen namelijk.

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar voor mij was dit een No-brainer. Of valt dit later ook te realiseren? Dan kun je het misschien later toevoegen. In ons nieuwbouwhuis van 2018 had ik graag die optie gehad..
Pagina: 1 ... 84 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2